Terug Gemeenteraad

Mon 28/09/2020 - 20:00 raadzaal

Openbaar

Algemeen Bestuur

Secretariaat

  • De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.

Interne Organisatie

  • Artikel 263 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn bepalen wanneer hen een opvolgingsrapportering, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, wordt voorgelegd. Er wordt minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd. Ook voor het AGB maken we een opvolgingsrapportering op.

     

     

Algemene Financiering

Financiƫn

Welzijn, Burger en Veiligheidszorg

Veiligheid

  • Op heden heerst een epidemie waarbij de federale overheid zich genoodzaakt zag de nodige maatregelen te nemen om de verspreiding van het covid 19-virus tegen te gaan.

    Dit resulteerde onder meer in het MB van 30 juni 2020 zoals gewijzigd door het MB van 10 juli 2020, 24 juli 2020 en 28 juli 2020. Strikte naleving van de bepalingen van het besluit is noodzakelijk, zoniet komt de volksgezondheid ernstig in het gevaar.

    Een bijsturing van de bijkomende maatregelen vastgesteld door de burgemeester op 29 juli 2020 was noodzakelijk naar aanleiding van de nationale veiligheidsraad van donderdag 20 augustus 2020 en na overleg met de burgemeesters van Midwest.

Vrije Tijd

Cultuur

Wonen, Werken en Omgeving

Ruimtelijke planning

  • Aanleiding voor de opmaak van het RUP is het actuele ruimtegebrek van het bedrijf Quintyn bvba, gevestigd aan de Hillesteenweg 63 te 8750 Wingene.

    Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 05/07/2011 aan het bedrijf een gedeeltelijk positief planologisch attest.

    Het bedrijf heeft behoefte aan een overdekte ruimte (werkplaats) voor het stallen van de (professionele) landbouwvoertuigen en aanhang en beoogt een uitbreidingszone aanliggend, aan de oostzijde van de Speibeek. Deze activiteiten situeren zich in de para-agrarische sfeer.

    Het actuele sectoraal BPA volgens het detailplan 1/17 Quintyn kan op heden hierop heden geen antwoord bieden, waardoor een planmatige aanpak zich opdringt.

    Gezien het para-agrarisch karakter van de beoogde activiteiten op de gewenste uitbreiding, kunnen deze eveneens binnen de gewestplanbestemming. Echter wordt de bestemming en inrichting van de op heden tussenliggende bufferzone een struikelblok om een fysieke verbinding over de Speibeek te realiseren. Ten tweede biedt de opmaak van een RUP de garantie van een bufferzone die formeel wordt bestemd en aldus een verordenend karakter wordt toegekend. Deze bufferzone is belangrijk om een optimale ruimtelijke inpassing het omliggende agrarische open landschap na te streven.

    Ruimtelijk planner Wim Carrein werd door het college aangesteld om het RUP op te maken.

Patrimoniumbeheer

  • Na de realisatie van de verkaveling Meulendam moet nog de grondafstand gebeuren waarbij Dhr Bonte Luc, Dhr Bonte Dirk en Mevr De Wit Linda de gronden kosteloos overdragen aan de gemeente. De gemeente zal de wegenis en de groenzone opnemen in het openbaar domein.

Gebouwen

Mobiliteit - Verkeer

Extra agendapunten

  • De gemeenteraad besliste in de zitting van 26 februari 2018 tot het invoeren van een fietsstraat in de Pastorijstraat -Berkenlaan en Beukenlaan-Eikenhof. Dit kwam er op vraag van de scholen De Vlieger en De Regenboog. Het opzet was de schoolomgeving veiliger maken en de bereikbaarheid van de school met de fiets te verhogen.

    In fietsstraten mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietser evenwel niet inhalen. De snelheid mag in de fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur. Het begin en einde van een fietsstraat wordt aangeduid met blauwe aanwijzingsborden en een logo op het wegdek. Verschillende gemeenten maken het asfalt van de fietsstraat rood.

    In Wingene en Zwevezele werden al tal van initiatieven genomen om de verkeersveiligheid te verhogen in de schoolomgeving. Zo is er het charter werftransport, is er aandacht voor verkeersveilige heraanleg van schoolomgevingen, komen er trajectcontroles in het centrum van Wingene, zijn er gemachtigde opzichters die zorgen dat ouders en kinderen veilig kunnen oversteken op drukke kruispunten en aan de schoolpoort.

    Toch aarzelen ouders nog vaak om hun kinderen naar school te laten fietsen omdat ze het te gevaarlijk vinden, dat is althans een bevinding van de Fietsersbond. Daarom pleit de Fietsersbond al lang voor het invoeren van fietsstraten in de nabije omgeving van scholen. Bij het invoeren van een fietsstraat bevestigt de gemeente dat zij de fietser een belangrijke plek op de weg willen geven en biedt de gemeente een veiliger schoolomgeving aan de schoolgaande jeugd.

Mondelinge vragen

  • In het voorjaar van 2019 werden door netbeheerder Elia de plannen bekendgemaakt om een nieuwe hoogspanningslijn te realiseren die de elektriciteit van de windparken op zee naar het binnenland moet brengen. Ook onze gemeente wordt getroffen door deze plannen.

    Na de gemeenteraad van mei 2019 stond een delegatie van het bewonersplatform leefbaar E403 ons hier te woord in de raadzaal.  Zij uitten ons hun bezorgdheden die zich vooral situeerden op het gebied van gezondheid, impact op de landbouw en waardevermindering van hun eigendommen.

    Tijdens de door Elia georganiseerde infomarkten bleek geen afdoende antwoord geboden te worden op deze vragen en bezorgdheden. Wel integendeel, de bekommernis omtrent de impact op de gezondheid omwille van magnetische straling onder hoogspanningsmasten groeiden alleen maar. Immers, men voorziet deze bovengrondse leiding met een ongezien grote capaciteit van 6 gigawatt, uitbreidbaar tot 9 gigawatt.

    Zeer specifiek wordt dus de vooropgestelde techniek om de elektriciteit middels een bovengronds wisselstroomnet te transporteren als zeer verontrustend beschouwd. De omvang van de magnetische straling die dergelijk bovengronds net teweegbrengt dreigt een ernstige impact te hebben op de gezondheid van de betrokken bewoners. Het bewonersplatform vraagt daarom een gedegen onderzoek naar de alternatieve uitvoering middels een ondergrondse gelijkstroomleiding.

    Onze gemeente stond eerder al in voor het verzamelen van alle bezwaren en vragen vanuit de bewoners, en maakte deze gebundeld over aan de Vlaamse Overheid. In een officieel eerste advies vanuit het schepencollege werden in grote lijnen dezelfde vragen en bedenkingen herhaald.

    Nav de grote hoeveelheid aan bezwaarschriften, besliste de Vlaamse regering in december 2019 om een herevaluatie te laten uitvoeren voor het tot op heden uitgewerkte Ventilus-voorstel. Een tussenstap die er dus kwam omwille van de inspanningen van het bewonersplatform. Deze herevaluatie werd georganiseerd middels een klankbordgroep gezondheid enerzijds, en de samenstelling van een experten- en stakeholdergroep die een dubbelcheck van de technologiestudie uitvoerden anderzijds.

    De bevindingen vanuit de klankbordgroep gezondheid zijn op vandaag nog niet gecommuniceerd.

    Uit de bevindingen die uit de experten- en stakeholdersgroep voortkomen blijkt in hoofdzaak dat er bepaalde risico’s inzake stabiliteit van het netwerk verbonden zouden zijn aan een ondergronds netwerk. Over de effectieve impact van magnetische straling bij dergelijk grote vermogens worden geen conclusies gemaakt. Er wordt tot slot ook geopperd dat er onvoldoende tijdskader is om verder onderzoek te doen.

    Het bewonersplatform blijft bijgevolg achter met het gevoel dat de tijdsdruk om het project te realiseren primeert op hun gezondheid. In die zin lanceerde het bewonersplatform vorige week een nieuwe affiche-actie.

     

    Vandaar mijn volgende vraag:

    Op welke manier volgde het gemeentebestuur de afgelopen periode deze zaak op, en op welke manier zal ons gemeentebestuur onze inwoners blijven bijstaan waar nodig?

     

    Raadslid Jens Danneels licht zijn mondelinge vraag toe.

    Burgemeester Hendrik Verkest antwoordt als volgt:

    "Het gemeentebestuur onderschrijft de bezorgdheid van de bewoners. Het gemeentebestuur was even hard geschrokken als de bewoners over de inhoud van het artikel in de Weekbode. De gemeentebesturen uit zone 2 (Lichtervelde, Oostkamp, Torhout, Zedelgem en Wingene) en stad Brugge hebben samen overlegd en initiatief genomen. Dit deden ze vanuit de verantwoordelijkheid voor de inwoners en hun bekommernissen. 

    De vertegenwoordigers die aanwezig waren op de vergadering van de stakeholders en de experten gaven mee dat de experten niet op de hoogte waren van de aangereikte alternatieven. Bovendien was het toen examenperiode en hadden de professoren weinig tijd om die zaken te onderzoeken en advies te geven. 

    Een aantal aangereikte alternatieven waren dus te weinig onderzocht.  De gemeenten en steden Brugge, Lichtervelde, Oostkamp, Torhout, Zedelgem en Wingene hebben bijgevolg een gezamenlijke brief gestuurd naar de Vlaamse en Federale regering over het project Ventilus.

    De vaststelling is dat een aantal geopperde alternatieven vanuit de actiecomités onvoldoende onderzocht geweest zijn door de verschillende onderzoeksplatformen. 

    De steden en gemeenten Brugge, Lichtervelde, Oostkamp, Torhout, Wingene en Zedelgem stelden samen formeel volgende vragen aan de Vlaamse en Federale overheid:

    • Kan er tijd vrijgemaakt worden om verder onderzoek te doen naar de alternatieve voorstellen van de actiecomités?
    • Kan het tijdsvenster verruimd worden om extra kennis te verwerven bij een mogelijk gebruik van gelijkstroom in het Ventilus-project?
    • De brief kan je lezen in bijlage en werd naar vier overheidsinstanties verstuurd. Dit betreft een actie van de betreffende burgemeesters, geen stap in de procedure.

    De gemeenten zullen samen hun bevolking inlichten als ze reactie krijgen vanuit de Vlaamse en Federale regering. 

    Er is tot dusver nog geen antwoord ontvangen. Het gemeentebestuur zal haar bezorgdheid en betrokkenheid blijvend opnemen en communiceren zodra er meer info is. De burgemeesters van alle steden en gemeenten zitten op dezelfde golflengte.

    Raadslid Devisscher vraagt of het klopt of er in totaal 4 brieven zijn verstuurd? De burgemeester antwoordt dat er brieven zijn verstuurd naar de federale minister van Volksgezondheid, het departement Omgeving en de Vlaamse en federale minister van Energie. 

    Raadslid Verhoye vraagt welke initiatieven de gemeente denkt te kunnen nemen. De voorzitter van de gemeenteraad, Lieven Huys, antwoordt dat er nog heel wat stappen kunnen worden gezet."

  • De lichten die geplaatst zijn op het kruispunt N370 en de N50 ter hoogte van de Hille  functioneren niet altijd volgens de regels der kunst.

    Vaak verspringen deze lichten zeer snel van groen naar rood  zowel voor zij die  vanuit Wingene komen en de N50 op willen  als voor zij die vanop de N50 richting Wingene willen uitgaan.

    Dat de lichten sneller verspringen als er maar 1 of 2 wagens staan aan de desbetreffende verkeerslichten, is normaal en aanvaardbaar maar deze lichten verspringen even  snel als er veel wagens staan aan te schuiven.

    Vaak kunnen  er vanuit Wingene maar 1 of 2 auto’s op de N 50, vooraleer de lichten terug verspringen, hetgeen frustrerend is voor de wagens die staan aan te schuiven.  Door deze situatie kunnen er gemakkelijk 10 wagens aan deze lichten staan om op de N 50 te geraken, ook al is er geen  spitsuur.

    Wij vermoeden dat het te maken heeft met de afstelling van de lichten of een technisch probleem door vb verkeerd of  slecht werkende sensoren.

    Het snel verspringen van de lichten brengt tevens met zich mee dat sommige automobilisten die van Wingene komen richting N50 en richting Kortrijk uit willen , de lichten  proberen te mijden via de Hille Zuid  en ook omgekeerd. 

    Ook de Vlasbloemstraat en de Boterstraat worden vaak als alternatief genomen voor zij die vanuit Wingene komen en aan de Hille richting Brugge willen uitgaan.  Rekening houdende met het feit dat deze beide straten zich dicht bij de school bevinden, is deze “vluchtweg” niet bevorderlijk voor de veiligheid van de schoolgaande kinderen.

    Wij hebben dit probleem als eens aangekaart op een eerdere gemeenteraad en toen werd erop gewezen dat men bij groen licht snel en voldoende dicht moet aanschuiven bij de wagen die vóór U staat.  Ondertussen weten veel inwoners dit, en toch blijft het probleem zich voordoen.

    Wij zouden willen vragen om werk te maken van dit probleem en bij de bevoegde instanties aan te dringen om dit probleem aan te pakken en op te lossen.

     

     

    Raadslid Fabienne Allaert licht haar mondelinge vraag toe.

    Schepen Hedwig Kerckhove antwoordt als volgt:

    "AWV, district Pittem, heeft de afgelopen maanden geen nieuwe klachten ontvangen over het niet correct functioneren van de lichten op de kruising N50-N370.

    De opmerkingen uit het verleden werden telkens onderzocht aan de hand van een plaatsbezoek en/of de logbestanden.

    De oorzaken waren toen het gevolg van een beschadigde lus (door werken en snel hersteld) en een standaard programma (reeds aangepast).

    De sturing van de lichten is op dit kruispunt vraaggestuurd met een hogere prioriteit voor de as N50. Overstekende fietsers (drukknop) of bussen van De Lijn (uitgerust met een zender) krijgen voorrang op beide gewestwegen.

    Net zoals in het verleden vragen we de klachten ook over te maken aan mobiliteit@wingene.be vergezeld met een tijdstip om gericht het onderzoek te laten uitvoeren door AWV. AWV werd op de hoogte gesteld van deze vraag. Met die concrete gegevens kan er gericht door AWV aan de slag worden gegaan."

    Raadslid Danneels voegt er aan toe dat de inmelding van de bussen al gebeurt op het moment dat ze op weg zijn naar de lichten, niet op het moment dat ze aan de lichten staan. 

  • Het is iets waar we waarschijnlijk niet dagelijks bij stil staan, maar voor de hulpdiensten gaan er vaak kostbare minuten verloren bij het zoeken naar het juiste adres tijdens een interventie. Leesbare huisnummers zijn een noodzakelijk hulpmiddel voor politie, hulpdiensten, postbodes, pakjesdiensten en bezoekers. Daarom is een huisnummer dat goed zichtbaar is vanop de openbare weg ook verplicht. Niettemin stellen we vast dat ook in onze gemeente het huisnummer jammer genoeg nog al te vaak slecht zichtbaar is of zelfs ontbreekt. Vooral ’s nachts of bij slecht weer zijn huisnummers vaak niet duidelijk leesbaar. Het is belangrijk dat het huisnummer niet alleen voldoende groot is, maar ook zichtbaar is in het donker. Bij Bij belangrijke interventies van de hulpdiensten telt elke minuut. Ook andere diensten en mensen rekenen op de goede zichtbaarheid van het huisnummer.

    Reflecterende huisnummers kunnen een oplossing bieden, het is een kleine maatregel maar met een groot effect. Over gans Vlaanderen zijn er al heel wat steden en gemeenten die reflecterende huisnummers ter beschikking stellen van hun inwoners. Zij kunnen dit nummer aanbrengen op een goed zichtbare plaats aan de straatkant. Deze huisnummers zijn in het donker goed zichtbaar mits een beetje lichtaanschijning.

    Onze fractie vraagt dan ook dat onze gemeente werk maakt van beter zichtbare huisnummers in onze straten. Concreet vragen we dat dat de gemeente aan de nieuwe inwoners en bij nieuwbouwwoningen een reflecterend huisnummerplaatje aanbiedt. Daarnaast vragen we dat de gemeente aan alle inwoners de kans geeft om hun bestaande huisnummer te vervangen of aan te vullen met een reflecterend exemplaar, door deze plaatjes aan te bieden aan de bewoners.

    Daarom stel ik u graag deze vragen:

    • Is de gemeente bereid om onze huizen te voorzien van reflecterende huisnummers?
    • Zal de gemeente een actie organiseren waarbij er, zowel bij nieuwe als huidige inwoners, een reflecterend huisnummerplaatje wordt aangeboden?
    • Is de gemeente bereid om onze inwoners te informeren (via website, het informatieblad Info, enzovoort...) over de meerwaarde van reflecterende huisnummers?

     

    Raadslid Pieter-Jan Verhoye licht zijn mondelinge vraag toe.

    Burgemeester Hendrik Verkest antwoordt als volgt:

    "De burgemeester verwijst naar het algemeen politiereglement en meer specifiek de bepaling in verband met de huisnummering: "huisnummering is de verantwoordelijkheid van de eigenaar en bewoner. Dit betekent het aanbrengen, zichtbaar maken en leesbaar houden van het huisnummer."

    Reflecterende huisnummers zijn nuttig, maar niet nodig. Het gemeentebestuur zal de Dienst Omgeving erop wijzen dit mee te geven aan burgers bij aanvragen voor omgevingsvergunningen en er zal een artikel komen in de gemeentelijke Info.

    Er is geen taak voor de gemeente om de burger te leiden naar de aankoop van de reflecterende huisnummers."