Mon 31/08/2020 - 20:00 raadzaal
Zonecommandant Christian Gryspeert geeft een toelichting over de werking van de hulpverleningszone Midwest tijdens de zitting van de gemeenteraad op maandag 31 augustus 2020.
De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Na langdurige onderhandelingen sloten de sociale partners op 8 april 2020 in het comité C1 voor de provinciale en lokale besturen, onderafdeling Vlaams Gewest en Vlaamse Gemeenschap, een sectoraal akkoord af voor het jaar 2020.
Omgevingsambtenaar is een knelpuntberoep. Het aanwerven van een deskundige inzake stedenbouw is voor een gemeentebestuur geen evidentie, zeker als we als gemeente onverwachts worden geconfronteerd met het uitvallen van een omgevingsambtenaar door (al dan niet langdurige) ziekte, bij bevallingsverlof of vrijwillig vertrek. Anderzijds kan een gemeentebestuur, al dan niet aangezwengeld door externe factoren of gebeurtenissen worden overspoeld met dossiers in een korte periode waardoor er een tijdelijk tekort ontstaat aan capaciteit op de dienst omgeving.
WVI was van bij de opstart van GIS-matig verwerken van geo-data als pionier actief en heeft in deze materie doorheen de tijd een brede expertise en dienstverlening opgebouwd. We kunnen hierbij twee categorieën van dienstverlening onderscheiden: GIS-coördinatie en GIS-uitvoering.
Het college van burgemeester en schepenen nam reeds in zitting van 30 maart een principieel engagement om toe te treden tot de KDV IGGO WVI. Er zijn 12 gemeenten die instappen in de KDV IGGO. De toetreding en de samenwerkingsovereenkomst dient vóór 1 september te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.
De gemeenteraad bepaalde in zitting van 25 april 2016 de maximum gebruikstarieven voor sportinfrastructuur, en gaf hierbij het mandaat aan de raad van bestuur van het AGB om de gebruikstarieven te wijzigen zodat het winstoogmerk gerealiseerd wordt.
De raad van bestuur keurde op 17 december 2018 de gebruikstarieven voor het gebruik van de sportinfrastructuur binnen het AGB goed. Het verschil tussen de door de raad van bestuur vastgelegde gebruikstarieven en de door de gemeenteraad bepaalde maximumtarieven, bedraagt de prijssubsidie die vanuit de gemeente aan het AGB gestort wordt.
Naar aanleiding van de coronacrisis werden 100 punten naar voor geschoven om na de coronacrisis diverse doelgroepen te ondersteunen en onze gemeente alle kansen te geven op een vlot en goed herstel. Het 100-puntenplan is gebaseerd op de volgende 4 pijlers: 'Economische herlancering', 'Samen sterk', 'Iedereen aan boord' en 'Elke inwoner blijft hier koning'.
Het college van burgemeester en schepenen keurde op 31 maart 2015 een jaarlijkse nominatieve toelage van 400 euro goed aan Gandalf vzw. De uitbetaling van de toelage voor 2020 dient te worden goedgekeurd. Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat het toekennen van een nominatieve toelage een niet-delegeerbare bevoegdheid is van de gemeenteraad.
Jaarlijks kent het gemeentebestuur een toelage aan voorzieningen voor personen met een handicap. Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat het toekennen van een nominatieve toelage een niet-delegeerbare bevoegdheid is van de gemeenteraad.
Op woensdag 29 juli 2020 trof de burgemeester een tijdelijke verordening over bijkomende corona maatregelen vanaf 30 juli 2020.
De tijdelijke verordening heeft pas zijn definitieve uitwerking na bekrachtiging door de gemeenteraad. De rechtskracht ervan vervalt met terugwerking als de gemeenteraad niet overgaat tot bekrachtiging in de raadszitting eerstvolgend op de datum van de beslissing van de burgemeester.
Westtoer vraagt het gemeentebestuur om een verbintenis aan te gaan omtrent het wandelnetwerk Bulskampveld. Het betreft de herwerking, toelating van signalisatie en afspraken omtrent onderhoud. Het wandelnetwerk past perfect in de toeristisch-recreatieve ontwikkeling van het Landschapspark Bulskampveld.
Het Energiehuis en IGS Wonen Regio Tielt erkennen eenieders rol in de lokale strijd om de woonkwaliteit te verhogen en de energiefactuur te verlagen en streven naar een maximale inbedding van de procedures voor wederzijdse doorverwijzing.
Met deze overeenkomst wordt gestreefd naar:
IGS Wonen Regio Tielt blijft met het gemeentelijke woonloket het eerstelijnsaanspreekpunt voor de burgers met woon- en/of energievragen. Het Energiehuis verstevigt de huidige werking door het aanbieden van renovatiebegeleidingen bij energiebesparende investeringen.
Regelmatig parkeren vrachtwagens zich in het gedeelte Akkerstraat tussen Hille Zuid en Industrieweg.
Tijdens een overlegvergadering met de bewoners van Sint-Pietersveld is het voorstel gedaan om een zone 30 in te voeren.
In de notulen van het Schepencollege van 29 juni 2020 staat onder punt 31 – Sociaal woningbeleidsconvenanten : noden voor de komende legislatuur – het volgende te lezen:
Het College geeft aan de VMSW aan dat ze een nieuw sociaal woonbeleidsconvenant wenst af te sluiten voor:
Graag antwoord op volgende vragen:
Raadslid Martine Devisscher licht haar mondelinge vraag toe.
Schepen van Ouderenbeleid en Welzijn, Tom Braet, antwoordt als volgt op de gestelde vragen:
Vraag 1
Wat is de stand van zaken in het dossier van de overdracht van de woningen van de Schakel? Hoeveel gesprekken werden reeds gevoerd met de SHM IZI Wonen? Is er duidelijkheid over de timing? Is er een consensus over de verkoopprijs, indien ja, over welk bedrag gaat het?
Er gingen tot op vandaag twee verkennende en informatieve overlegmomenten door tussen de SHM IZI Wonen en een vertegenwoordiging van het gemeentebestuur en de Dienst Welzijn. Dit waren vooral voorbereidende gesprekken, waarbij de interesse afgetoetst werd en waarbij informatie uitgewisseld werd over de staat van de woningen, de modaliteiten inzake verhuur, het behoud van de huurwoning voor de huidige bewoners, het onderhoud van de omgeving rondom de woningen en de invulling van het ontmoetingshuis, ed. Er zijn ook plaatsbezoeken geweest.
Op 20 januari is er een bewonersoverleg doorgegaan waarbij de bewoners zijn gerustgesteld. Bezorgdheden van bewoners waren het behoud van het oproepsysteem, vragen in verband met onderhoud groen, huurprijzen en of men kon blijven vergaderen. Op 7 september is er opnieuw een overleg gepland. Door het coronavirus is verder overleg on hold geplaatst. Er is druk achter de schermen gewerkt en er is overleg gaande tussen IZI Wonen en VMSW.
IZI Wonen is momenteel bezig met de opmaak van een haalbaarheidsstudie waarbij rekening gehouden wordt met de eisen van de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen (VMSW) om de woningen met subsidie te kunnen renoveren en te kunnen verhuren conform de geldende normen in de sociale huisvestingssector.
Er is nog geen definitieve timing. In het meerjarenplan van het OCMW is een verkoop voorzien voor het jaar 2021.
Het bedrag uit het schattingsverslag van de Dienst Vastgoedtransacties is sterk richtinggevend voor de finale verkoopprijs.
In ons meerjarenplan werd een ontvangst van 2.000.000 euro gebudgetteerd in 2021. Dit was de door de Dienst Vastgoedtransacties geschatte waarde van de 30 woningen, de berging, de 8 garages en wat grond tussen en rond de woningen.
We hopen eind dit jaar een antwoord te hebben op alle juridische en financiële vragen.
Vraag 2
Wat met het ontmoetingshuis van de Schakel? Zit dit vervat in verkoop of krijgt het een andere bestemming?
IZI Wonen heeft niet de intentie om het ontmoetingshuis te kopen. Dat behoort niet tot hun kerntaken. Er zijn voldoende mogelijkheden naar toekomstige invulling. Het is de bedoeling het ontmoetingshuis te behouden en de huidige werkingen te behouden: familiefeestjes voor bewoners van de Schakel en het wordt actueel gebruikt door Femma en de petanqueclub.
Vraag 3
Krijgen de huidige bewoners woonzekerheid?
Ja. Dit is meegenomen als voorwaarde naar de bouwmaatschappij toe in geval van een eventuele verkoop. Er zijn maar een 5-tal huurders die voor een stukje eigenaar zijn. Door recent overlijden is dit herleid tot een 3-tal dossiers. Dit wordt verder onderzocht. Mogelijke opties: (1) verkopen; (2) mee overgenomen door IZI Wonen, (3) bewoner verhuist en (4) gefaseerde verhuis.
Vraag 4
Worden de huidige huurcontracten behouden of worden ze overgenomen, en al dan niet gewijzigd, door de sociale huisvestingsmaatschappij?
Wanneer de bouwmaatschappij eigenaar zou worden, dan wordt zij verhuurder, en zal zij de huurcontracten overnemen. Er worden dus nieuwe huurcontracten opgemaakt.
Vraag 5
Wijzigen de huurprijzen voor de huidige bewoners?
Dat is mogelijk, gezien de bouwmaatschappij de sociale huurberekening moet toepassen. Maar gezien we met het OCMW op vandaag ongeveer aan marktconforme huurprijzen verhuren, zal het voor de huidige bewoners niet duurder worden, maar meestal eerder goedkoper zijn dan op vandaag. Huurprijs hangt af van enkele parameters, o.a. volume, comfort, koppeling al dan niet aan een garage...De gemiddelde huurprijs in onze gemeente is 323€. Dus het wordt goedkoper dan nu.
Vraag 6
Is er een garantie over de verderzetting van de dienstverlening van WZC Amphora, m.a.w. Kunnen de huidige bewoners verder een beroep doen op de dienstverlening van WZC Amphora, zoals beschreven in de opnameovereenkomst?
De bouwmaatschappij neemt dit normaal niet op zich omdat het geen kerntaak is, maar een samenwerking met Amphora, waarbij de bewoners hun contract zelf afsluiten met Amphora, wordt verder bekeken en uitgewerkt vanuit het OCMW. Er zal een oproepsysteem zijn. De bewoners werden hierover reeds bevraagd, en hieruit bleek dat 27 bewoners een contract met Amphora zouden willen afsluiten, en 3 bewoners met een private aanbieder.
Wat het onderhoud van de tuinen betreft, zal de gemeente het onderhoud van de tuinen verder opnemen.
Vraag 7
Voorrang aan de bewoners van de Schakel kortopvang, verblijf, nachtopvang en verblijf in dagverzorgingscentrum
Er was nu een voorrangsregeling. Die vraag moet nog verder onderzocht en wordt meegenomen in verdere bespreking.
Het college van burgemeester en schepenen heeft in de gemeenteraadszitting van 29 juni 2020 de intentie geuit om al haar verenigingen uit de sectoren, jeugd, cultuur en sport te bevragen over de impact van de coronacrisis op hun werking en activiteiten. Met de input van de bevraging wil de gemeente inzicht krijgen in de specifieke situatie van elke vereniging zodat we hen verder kunnen ondersteunen. De bevraging verliep via een digitale enquête en is van start gegaan op 1 juli en werd afgesloten op 15 augustus.
Daarom stel ik u graag de volgende vraag:
Raadslid Pieter-Jan Verhoye licht zijn mondelinge vraag toe.
Schepen van Jeugd en Sport, Lieven Huys, beantwoordt de vragen als volgt:
Vraag 1
Hoeveel verenigingen hebben, in totaal en per sector (jeugd, cultuur, sport), deelgenomen aan de enquête?
In totaal vulden 92 verenigingen de bevraging in. Het gaat om 9 jeugdbewegingen, 32 sportverenigingen en 51 verenigingen met een socio-culturele werking.
Vraag 2
Welke eerste bevindingen werden er vastgesteld uit de antwoorden van de enquête?
Het officiële moment van het afsluiten van de bevraging was 15 augustus. Ondertussen hebben enkele verenigingen na de beslissingen van de Nationale Veiligheidsraden van 23 juli, 27 juli en 20 augustus gevraagd om hun antwoorden nog te kunnen aanpassen of de bevraging alsnog in te vullen. Ook de input van deze verenigingen is voor ons heel belangrijk. De analyses worden volgende week gestart en het rapport met de bevindingen wordt tegen eind september afgewerkt.
De opmaak van het rapport zal tijdrovend zijn. Actueel kunnen nog geen standpunten ingenomen worden hoe we verder gaan met de resultaten van de bevraging.