Aanleiding en voorgeschiedenis
De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de leden van de OCMW-raad. Zij kunnen er vanaf acht dagen voor de zitting kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Feiten, context en argumentatie
De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de leden van de OCMW-raad. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. De raadsleden kunnen er vanaf acht dagen voor de zitting kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Elk lid van de OCMW-raad heeft het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de OCMW-raad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur ondertekend.
Bevoegdheid en juridische grond
Bijlagen
- verslag OCMW-raad van maandag 22 mei 2023
Besluit
Enig artikel
De OCMW-raad keurt het verslag van de zitting van maandag 26 juni 2023 goed.
Aanleiding en voorgeschiedenis
De energiecrisis heeft geleid tot een groeiend aantal burgers met energieschulden. Om preventief op te treden en kwetsbare doelgroepen te ondersteunen, is er een samenwerkingsovereenkomst tussen de OCMW's regio Tielt en het CAW Centraal West-Vlaanderen m.b.t. de ondersteuning van de Lokale Advies Commissie (LAC) opgezet.
Feiten, context en argumentatie
Het samenwerkingsverband tussen het OCMW en het CAW heeft tot doel om burgers te ondersteunen die door de energiecrisis in de problemen dreigen te geraken, door vroegtijdig preventief en aanklampend op te treden.
De algemene doelstellingen van het samenwerkingsverband worden als volgt omschreven:
De doelgroep bestaat uit inwoners van de gemeente Wingene die verschijnen voor de LAC en waarvan de levering van elektriciteit, aardgas en/of water dus in gevaar komt.
Door nauwe samenwerking wordt een integrale aanpak gegarandeerd en wordt vermeden dat burgers verschillende keren hun verhaal moeten doen.
In de samenwerkingsovereenkomst zijn de afspraken bepaald tussen enerzijds het CAW en anderzijds het OCMW:
Het CAW én de CAW medewerker staan in voor
Het OCMW
Bevoegdheid en juridische grond
- Decreet van 20 december 1996 tot regeling van het recht op minimumlevering van elektriciteit, gas en water.
- Decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid
- Besluit van de Vlaamse regering van 16 september 1997 betreffende de samenstelling en de werking van de lokale adviescommissie omtrent de minimale levering van elektriciteit, gas en water.
- Energiedecreet 8 mei 2009 (Decreet houdende algemene bepalingen betreffende het energiebeleid).
- Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 78
Financiële gevolgen
/
Bijlagen
- samenwerkingsovereenkomst tussen CAW Centraal West-Vlaanderen en het OCMW van Wingene m.b.t. de ondersteuning van de Lokale Advies Commissie (LAC)
Besluit
Enig artikel
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen CAW Centraal West-Vlaanderen en het OCMW van Wingene m.b.t. de ondersteuning van de Lokale Advies Commissie (LAC) goed.
Aanleiding en voorgeschiedenis
De gemeente Wingene beschikt momenteel over crisisopvang in Wingene, in de vorm van een crisiswoning en een crisiskamer en wordt tijdelijk ter beschikking gesteld na beslissing van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst.
Het is een vorm van individuele dienstverlening zoals voorzien in art. 60 § 3 van de Organieke Wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 8 juli 1976.
De crisiswoning gelegen in de Wingensesteenweg 25 te Wingene is een woning die het OCMW volgens intern reglement (OCMW-raad/2023/006 d.d. 27/03/2023) voor maximum 2 maand ter beschikking stelt maar reeds op 3 juli 2023 werd onmiddellijk een termijn van vier maand toegekend voor een crisissituatie. De crisiskamer is een kamer die door het OCMW van Wingene voor maximum 14 dagen ter beschikking wordt gesteld. De noodwoning blijkt constant bezet.
In het verleden (OCMW-raad/2021/001 d.d. 22/02/2021) heb ik reeds gepleit om te investeren in een tweede noodwoning. Vlaams minister van Wonen Matthias Diependaele organiseert voor de vierde keer een projectoproep voor noodwoningen in Vlaanderen. Met de projectoproep stimuleert Vlaanderen het bouwen, kopen, renoveren en inrichten van noodwoningen. Het Vlaams Gewest neemt 50 procent van de kosten voor zijn rekening, met een maximum van 159.500 euro per gerealiseerde noodwoning. De noodwoningen die in het kader van deze oproep worden verwezenlijkt worden onder meer ingezet in functie van het lokale woningkwaliteitsbeleid en het beleid ter preventie van uithuiszettingen.
Lokale besturen kunnen tot uiterlijk 30 september 2023 hun projectvoorstellen indienen.
Bij deze stel ik u graag volgende vragen:
Raadslid Marie-Christine Vandendriessche licht haar mondelinge vraag toe.
Schepen van Welzijn en voorzitter Bijzonder Comité voor Sociale Dienst antwoordt als volgt:
"Aangezien we momenteel een crisiswoning en crisiskamer hebben, is er geen nood om een projectvoorstel voor een renovatie of aankoop van een extra noodwoning in te dienen. Er is voldoende aanbod op grondgebied Wingene. Er kan ook worden doorverwezen naar het regionaal aanbod in Roeselare. De vraag die nu voorligt is of Ruiselede op vandaag nood heeft aan een crisiswoning.
Hierbij een weergave van de gezinnen die gebruik maakten van onze crisiswoning gedurende de periode 2020 tem vandaag
Start |
Stop |
DUUR (in maanden) |
Aantal personen |
Info (alleenstaand, gezin met x aantal kinderen of zonder kinderen,…) |
28/01/2020 |
1/07/2020 |
5 |
3 |
Alleenstaande met kinderen |
18/08/2020 |
17/02/2021 |
5 |
6 |
Alleenstaande met kinderen |
6/04/2021 |
1/07/2021 |
2 |
8 |
Gezin met kinderen |
6/09/2021 |
6/03/2022 |
6 |
7 |
Gezin met kinderen |
4/05/2022 |
15/12/2022 |
7 |
4 |
Gezin met kinderen |
18/11/2022 |
5/03/2023 |
3 |
2 |
Vrienden - zonder kinderen |
4/07/2023 |
9/08/2023 |
1 |
2 |
Alleenstaande moeder met 1 kind |
En deze van de crisiskamer:
Start |
Stop |
DUUR (in dagen) |
Aantal personen |
Info (alleenstaand, gezin met x aantal kinderen of zonder kinderen,…) |
Opmerkingen mbt woon-gedrag + eventuele acties sociale dienst |
8/06/2014 |
12/06/2014 |
4 |
1 |
Man van koppel |
Nav hagelstorm |
28/07/2014 |
26/08/2014 |
29 |
1 |
Vrouw |
Nav wateroverlast |
3/08/2016 |
21/08/2016 |
18 |
1 |
Alleenstaande man |
Dakloos en zonder domicilie |
12/11/2019 |
20/12/2019 |
38 |
1 |
Alleenstaande man |
Geen woonst meer (uithuiszetting) tussenoplossing voor De Schakel |
21/01/2023 |
21/01/2023 |
0 |
1 |
Alleenstaand |
|
9/02/2023 |
19/02/2023 |
10 |
1 |
Alleenstaand |
|
12/06/2023 |
13/06/2023 |
1 |
2 |
Koppel |
Nav wateroverlast – gesprongen Bulex |
"
Bevoegdheid en juridische grond
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
Bijlagen
- mondelinge vraag
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Jurgen Mestdagh
Algemeen directeur
Hendrik Verkest
Raadslid