Terug
Gepubliceerd op 24/12/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 16/12/2024 - 15:30

Algemeen gemeentelijk retributiereglement 2025 - vaststelling

Aanwezig: Lieven Huys, Burgemeester
Brecht Warnez, Tom Braet, Ann Mesure, Jens Danneels, Stefaan Verhelle, Schepenen
Jurgen Mestdagh, Algemeen directeur

Aanleiding en voorgeschiedenis

De gemeenteraad heeft op 16 december 2019 machtiging verleend aan het college van burgemeester en schepenen om retributies en de voorwaarden ervan vast te stellen. Op 18 december 2023 werd deze machtiging uitgebreid voor de retributie op het parkeren in blauwe zone.

De retributies zijn gebundeld in een algemeen gemeentelijk retributiereglement, laatst vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen op 27 mei 2024, met ingang vanaf 1 juni 2024. Jaarlijks is een nieuwe vaststelling van het algemeen retributiereglement noodzakelijk. 

De tarieven worden aangepast met het oog op de fusie met de gemeente Ruiselede vanaf 1 januari 2025.

Feiten, context en argumentatie

Het reglement vestigt een retributie op volgende prestaties:

  • Algemene, dienstoverschrijdende prestaties, waaronder fotokopieën, verzendkosten, prestaties voor derden, gebruik van signalisatieborden door particulieren en de opslag van goederen.
  • Prestaties voor publieks- en burgerzaken, waaronder concessies voor begraafplaatsen, ontgravingen, identiteitskaarten, vreemdelingenkaarten, internationale reispassen, rijbewijzen en huwelijken.
  • Prestaties voor milieu en klimaat, waaronder afvalzakken, composteren, recyclagepark, een badge voor het oppompen van water uit gemeentelijke waterbuffers, het weghalen en verwijderen van afvalstoffen, gestort of achtergelaten op daartoe niet voorziene plaatsen en de opvang van verloren, loslopende of verwaarloosde dieren.
  • Prestaties voor omgevingsvergunningen.
  • Prestaties voor wonen, waaronder conformiteitsonderzoeken.
  • Prestaties voor mobiliteit.
  • Prestaties voor ondernemen, waaronder de organisatie voor de wekelijkse markten, ambulante handel buiten marktdagen en verkooppunten in een niet vergund gebouw die geen deel uitmaken van het marktgebeuren.
  • Prestaties inzake vrijetijdsbeleving, waaronder de organisatie van kermisactiviteiten, circussen en dergelijke op openbare kermissen, de werking van de bibliotheek, het gebruik van socio-culturele infrastructuur en het uitlenen van feestmateriaal.
  • Prestaties voor de activiteiten van de jeugdwerking.

De retributie is telkens verschuldigd door de gebruiker van de dienst. De inning gebeurt contant of via factuur, en dit in functie van de praktische mogelijkheden.

Bevoegdheid en juridische grond

- de grondwet, artikel 170, §4, eerste lid

- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 41, tweede lid, 14°

- de omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit

- de gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2019 omtrent de machtiging aan het college voor het vaststellen van retributies en de voorwaarden ervan.

- De vaststelling van het college van burgemeester en schepenen van 27 mei 2024 van het gemeentelijk retributiereglement 2024

- het besluit van de Vlaamse Regering van 8 december 2023 tot wijziging van diverse besluiten betreffende het woonbeleid

Financiële gevolgen

De ontvangsten uit retributies zijn opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025.

Bijlagen

- 20251209_DO_algemeen_gemeentelijk_retributiereglement (nieuw vanaf 01/01/2025)

Besluit

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen stelt het algemeen gemeentelijk retributiereglement vast. Het nieuwe algemeen gemeentelijk retributiereglement is toepasbaar vanaf 1 januari 2025. De bijlage "algemeen gemeentelijk retributiereglement 2025" maakt integraal deel uit van deze beslissing. 

Artikel 2

Bij niet-betaling kan het college van burgemeester en schepenen overgaan tot de opschorting van de dienst waarvoor de retributie verschuldigd is.

Artikel 3

Bij niet-betaling van betwiste retributies dient de invordering te gebeuren via de burgerlijke rechtspleging.

Artikel 4

Dit reglement vervangt het algemeen retributiereglement van 27 mei 2024 en heft het op vanaf 1 januari 2025.