Aanleiding en voorgeschiedenis
De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Feiten, context en argumentatie
De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Elk raadslid heeft het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.
Bevoegdheid en juridische grond
- de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32
- het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad, vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021
Bijlagen
- verslag vorige zitting
Besluit
Enig artikel
De gemeenteraad keurt het verslag van de zitting van 27 maart 2023 goed.
Aanleiding en voorgeschiedenis
De Tieltse Bouwmaatschappij richt een aangetekend schrijven aan de gemeente Wingene, met de vraag om kandidaten voor te dragen voor het bestuurdersmandaat in de woonmaatschappij met werkingsgebied Midwest-Oost, die een samenvoeging is van de huidige sociale huisvestingsmaatschappijen De Tieltse Bouwmaatschappij, IZI Wonen en het sociaal verhuurkantoor Midden West-Vlaanderen.
De vorming van deze nieuwe woonmaatschappij, waar Wingene samen met de gemeenten Meulebeke, Pittem, Ruiselede en Tielt deel van uitmaakt, is voorzien op 9 juni 2023.
Feiten, context en argumentatie
De stuurgroep die belast is met de voorbereiding en de vorming van de woonmaatschappij werkingsgebied Midwest-Oost stelde de verdeling van de bestuurdersmandaten als volgt vast:
- 6 mandaten voor lokaal bestuur Tielt
- 3 mandaten voor lokaal bestuur Wingene
- 3 mandaten voor lokaal bestuur Meulebeke
- 2 mandaten voor lokaal bestuur Pittem
- 1 mandaat voor lokaal bestuur Ruiselede.
De algemene vergadering benoemt de bestuurders, op voordracht van de aandeelhouders - gemeenten van het werkingsgebied.
Het ontwerp van statuten van de nieuwe woonmaatschappij bepaalt in artikel 15 §3 dat elk bestuur zoveel kandidaten voordraagt als voorzien, plus minstens één extra kandidaat. Men vraagt om rekening te houden met de genderdiversiteitsvoorwaarde bij de voordracht van kandidaten: ten minste één/derde van de leden van een ander geslacht zetelen in de raad van bestuur.
De fracties vertegenwoordigd in de gemeenteraad dienden een voordracht in voor de mandaten van bestuurder in de nieuwe woonmaatschappij Midwest-Oost.
De fractie CD&V draagt voor:
- 1° bestuurder: Lieven Huys
- 2° bestuurder: Tom Braet
- 3° bestuurder: Katrien Delodder
- reserve bestuurder: Stijn Van Maele
De fractie Burgerbelangen draagt voor:
- 1° bestuurder: Fabienne Allaert
- 2° bestuurder: Martine Devisscher
- 3° bestuurder: Maxim Lybaert
- reserve bestuurder: Kobe Vandeweghe
De fractie N-VA draagt voor:
- 1° bestuurder: Pieter-Jan Verhoye
- 2° bestuurder: Marie-Christine Vandendriessche
- 3° bestuurder:
- reserve bestuurder:
Via een afzonderlijke geheime stemming in openbare zitting wijst de raad de mandaten toe en draagt de kandidaten die de meeste stemmen behalen, voor aan de algemene vergadering van de woonmaatschappij Midwest-Oost.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet van 22 december 2017 betreffende het lokaal bestuur, artikel 34
- het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten over wonen, tot vaststelling van een regelgevend kader voor de organisatie van de woonmaatschappijen
- het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen
- de Vlaamse Codex Wonen van 2021
- het gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2023 over de kennisgeving van de finale erkenningsaanvraag Woonmaatschappij Midwest-Oost
Financiële gevolgen
/
Bijlagen
- brief van 15/03/2023 van de Tieltse Bouwmaatschappij, samen met onwerp statuten woonmaatschappij werkingsgebied Midwest-Oost
Kandidaat 1ste bestuurder Lieven Huys bekomt 16 stemmen voor, 3 stemmen tegen en 3 onthoudingen.
Kandidaat 1ste bestuurder Fabienne Allaert bekomt 4 stemmen voor, 16 stemmen tegen en 2 onthoudingen.
Kandidaat 1ste bestuurder Pieter-Jan Verhoye bekomt 2 stemmen voor, 16 stemmen tegen en 4 onthoudingen.
Kandidaat 2de bestuurder Tom Braet bekomt 16 stemmen voor, 4 stemmen tegen en 2 onthoudingen.
Kandidaat 2de bestuurder Martine Devisscher bekomt 4 stemmen voor, 16 stemmen tegen en 2 onthoudingen.
Kandidaat 2de bestuurder Marie-Christine Vandendriessche bekomt 2 stemmen voor, 16 stemmen tegen en 4 onthoudingen.
Kandidaat 3de bestuurder Katrien Delodder bekomt 16 stemmen voor, 3 stemmen tegen en 3 onthoudingen.
Kandidaat 3de bestuurder Maxim Lybaert bekomt 4 stemmen voor, 16 stemmen tegen en 2 onthoudingen.
Kandidaat reserve bestuurder Stijn Van Maele bekomt 16 stemmen voor, 4 stemmen tegen en 2 onthoudingen.
Kandidaat reserve bestuurder Kobe Vandeweghe bekomt 4 stemmen voor, 16 stemmen tegen en 2 onthoudingen.
Eerste kandidaat-bestuurder Lieven Huys bekomt 16 stemmen voor, 3 stemmen tegen en 3 onthoudingen.
Eerste kandidaat-bestuurder Fabienne Allaert bekomt 4 stemmen voor, 16 stemmen tegen en 2 onthoudingen.
Eerste kandidaat-bestuurder Pieter-Jan Verhoye bekomt 2 stemmen voor, 16 stemmen tegen en 4 onthoudingen.
Kandidaat 2de bestuurder Tom Braet bekomt 16 stemmen voor, 4 stemmen tegen en 2 onthoudingen.
Kandidaat 2de bestuurder Martine Devisscher bekomt 4 stemmen voor, 16 stemmen tegen en 2 onthoudingen.
Kandidaat 2de bestuurder Marie-Christine Vandendriessche bekomt 2 stemmen voor, 16 stemmen tegen en 4 onthoudingen.
Kandidaat 3de bestuurder Katrien Delodder bekomt 16 stemmen voor, 3 stemmen tegen en 3 onthoudingen.
Kandidaat 3de bestuurder Maxim Lybaert bekomt 4 stemmen voor, 16 stemmen tegen en 2 onthoudingen.
Kandidaat reserve bestuurder Stijn Van Maele bekomt 16 stemmen voor, 4 stemmen tegen en 2 onthoudingen.
Kandidaat reserve bestuurder Kobe Vandeweghe bekomt 4 stemmen voor, 16 stemmen tegen en 2 onthoudingen.
Besluit
Enig artikel
De gemeenteraad draagt volgende kandidaat-bestuurders voor aan de algemene vergadering van woonmaatschappij Midwest-Oost:
- 1° bestuurder: de heer Lieven Huys
- 2° bestuurder: de heer Tom Braet
- 3° bestuurder: mevrouw Katrien Delodder
- reserve bestuurder: de heer Stijn Van Maele
Aanleiding en voorgeschiedenis
Wingene is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest en is daarom vertegenwoordigd in de algemene vergadering.
Gaselwest nodigt de gemeente uit tot de Algemene Vergadering (AV) op dinsdag 20 juni 2023 om 18.00 uur te Kuurne
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 24 van de statuten van Gaselwest, schrijven voor dat de gemeenteraad voor elke Algemene Vergadering het inhoudelijk mandaat van de vertegenwoordiger of zijn plaatsvervanger moet vaststellen.
Feiten, context en argumentatie
De Raad van Bestuur van Gaselwest stelde op 21 maart 2023 de agenda voor de algemene vergadering vast zoals opgenomen in artikel 1 van dit besluit.
Uit de studie en beoordeling van alle aangeleverde documenten, blijkt dat het lokaal bestuur kan instemmen met alle agendapunten.
Bij de aanvang van deze legislatuur ging de gemeenteraad over tot de aanwijzing van raadslid de heer Willy Vermeersch als effectief afgevaardigde en schepen de heer Jens Danneels als plaatsvervangend afgevaardigde in de algemene vergadering van Gaselwest. De gemeenteraad kan deze afvaardiging bestendigen voor de algemene vergadering van dinsdag 20 juni 2023.
Bevoegdheid en juridische grond
- de Wet van 23 maart 2019 tot invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en houdende diverse bepalingen
- het Koninklijk Besluit van 29 april 2019 tot uitvoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen
- het Koninklijk Besluit van 12 mei 2019 houdende aanduiding van de na te leven code inzake deugdelijk bestuur door genoteerde vennootschappen
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41 en 432
- het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 over de aanstelling van vertegenwoordigers in de algemene Vergadering van Gaselwest
- de statuten van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, laatst vastgesteld op de buitengewone algemene vergadering van 15 december 2020 (https://over.fluvius.be/nl/de-opdrachthoudende-verenigingen/over-gaselwest/statuten-en-oprichtingsakten)
Financiële gevolgen
/
Bijlagen
- uitnodiging tot de AV van Gaselwest op 20 juni 2023
- model gemeenteraadsbesluit
- overige documenten van de Algemene Vergadering van Gaselwest
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van Gaselwest, die doorgaat op 20 juni 2023 om 18.00 uur te Kuurne:
1. Kennisneming verslagen van Gaselwest van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2022.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest met betrekking tot het boekjaar 2022.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Statutaire benoemingen.
7. Statutaire mededelingen.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente namelijk de heer Willy Vermeersch als effectief afgevaardigde en de heer Jens Danneels als plaatsvervangend afgevaardigde krijgt opdracht om te stemmen over de agendapunten zoals bepaald in artikel 1 van dit besluit, tijdens de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest op 20 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen voert deze beslissing uit, onder meer de kennisgeving van dit besluit aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be
Aanleiding en voorgeschiedenis
De West-Vlaamse Intercommunale - dienstverlenende vereniging (WVI) nodigt de gemeente uit tot de algemene vergadering op woensdag 7 juni 2023 om 18.30 uur, in Furnevent te Veurne Deze vergadering vindt fysiek plaats.
Voorafgaand aan de algemene vergadering is er om 17.00u een geleid bezoek per fiets aan de Suikerfabrieksite. Burgemeester Peter Roose, directeur Johan Proot en projectregisseur Björn Denecker geven toelichting over de omvorming van de 49 ha grote Suikerfabrieksite tot een kwalitatief en duurzaam nieuw stadsdeel.
Feiten, context en argumentatie
De volledige agenda van de algemene vergadering van WVI op 7 juni 2023 bevat volgende punten:
1. Goedkeuring verslag van de buitengewone algemene vergadering dd. 14-12-2022
2. Verslag van de raad van bestuur (jaarverslag 2022)
3. Verslag van de commissaris
4. Jaarrekeningen 2022
5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
6. Akteneming bestuurder met raadgevende stem
7. Mededelingen
De gemeenteraad moet beslissen over de goedkeuring van de agenda en de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger. Schepen Jens Danneels is aangewezen door de gemeenteraad als effectief afgevaardigde, met raadslid Rinus Degroote als plaatsvervanger. De raad kan hun aanstelling bestendigen voor deze algemene vergadering.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 34, 41 en 432
- het gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2022 over de aanstelling van vertegenwoordigers in de Algemene Vergadering van WVI
- de statuten van WVI, laatst gewijzigd door de algemene vergadering van 27 juni 2019
Financiële gevolgen
/
Bijlagen
- uitnodiging algemene vergadering WVI op 7 juni 2023
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de agenda goed van de algemene vergadering van WVI op woensdag 7 juni 2023 om 18.30 uur, die fysiek doorgaat te Veurne.
Artikel 2
De vertegenwoordiger en de plaatsvervanger van de gemeente, aangeduid bij raadsbeslissing van 31 januari 2022, zijn afgevaardigd naar deze algemene vergadering van WVI, namelijk schepen de heer Jens Danneels als effectief afgevaardigde, met raadslid de heer Rinus Degroote als plaatsvervanger.
Artikel 3
WVI, Baron Ruzettelaan 35 te 8310 Brugge, ontvangt een afschrift van dit besluit.
Aanleiding en voorgeschiedenis
In toepassing van artikel 332 en 333 van het decreet over het lokaal bestuur, moet de gemeenteraad kennis krijgen van de definitieve antwoorden van de toezichthoudende overheid over ingediende klachten.
Op 16 januari 2023 en op 16 februari 2023 diende de burger een klacht in, geregistreerd onder nummers KLACHT2023.000083 en KLACHT2023.000198, samenhangend en volgend op eerder ingediende klachten.
Op 6 april 2023 deelt de toezichthoudende overheid haar beslissing mee over KLACHT2023.000198, via het berichtencentrum van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Op 11 april 2023 deelt het Agentschap Binnenlands Bestuur via het digitaal platform haar beslissing mee over KLACHT.2023.000083.
Feiten, context en argumentatie
De toezichthoudende overheid sluit de klacht 2023.000198 af zonder maatregelen te nemen tot vernietiging of schorsing van besluiten, maar herhaalt de opmerking die Vlaanderen formuleerde bij een vorige klacht (2022.000382): Het bestuur moet de beslissing van de toezichthoudende overheid over de behandeling van klachten ter kennis geven aan de gemeenteraad.
Ook de klacht 2023.000083 is afgesloten zonder gevolg, maar met de opmerking om nog vlotter en actiever te communiceren naar de burger.
Voor de voorgaande klachten heeft het bestuur intussen voldaan aan de herhaalde opmerking, in de zitting van de gemeenteraad van 27 maart 2023.
Het college van burgemeester en schepenen geeft de bijgaande klachten met antwoord ter kennis aan de gemeenteraad.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, art 332, 333 en volgende
Financiële gevolgen
/
Bijlagen
- KLACHT2023.000198: klacht en antwoord
Besluit
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de klachtendossiers 2023.000083 en 2023.000198, afgehandeld door het algemeen binnenlands bestuur Vlaanderen en neemt akte dat de toezichthoudende overheid niet overgaat tot vernietiging of schorsing van besluiten. Het bestuurlijk toezicht beperkt zich tot de herhaling van de opmerking bij een vorige klacht onder nummer 2022.000382 en een nieuwe opmerking over de communicatie met de burger.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Aan het gemeentehuis in Wingene en op het Marktplein in Zwevezele staat een dubbelzijdig digibord. Op de digiborden verschijnen activiteiten, evenementen, campagnes en acties die in de gemeente plaatsvinden en georganiseerd worden door verenigingen of door de gemeente zelf. De huidige borden dateren van 2012 en zijn aan vervanging toe.
Feiten, context en argumentatie
Het is mogelijk om de nieuwe digiborden te installeren op de palen van de huidige digiborden.
Het gemeentebestuur is aangesloten bij C-smart, de aankoopcentrale van Cipal, die een raamcontract 'standaard hardware' heeft lopen met de firma Dustin. Deze raamovereenkomst biedt de mogelijkheid om allerlei ICT infrastructuur aan te kopen tegen scherpe prijzen.
De ontvangen offerte omvat tevens de licentiekosten voor 2 jaar van de Q-cloud software, nodig om de content van de digiborden te wijzigen en te plannen. Daarnaast is het onderhoudscontract voor de eerste 5 jaar in de offerte opgenomen. De voorgestelde digiborden bieden momenteel de hoogst mogelijke beschikbare kwaliteit met een pixel pitch van 4,28mm, terwijl de huidige borden slechts een pixel pitch hebben van 10mm.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2011 over de toetreding tot de dienstverlenende vereniging Cipal
- de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten in bijzonder artikel 43, § 1 in het kader van onderhavige opdracht treedt Cipal dv op als aankoopcentrale voor de volgende doelgroep:
- Beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv betreffende de sluiting van de opdracht op 28 augustus 2019, waarbij de firma Centralpoint voor 4 jaar de partner van de dienstverlenende vereniging Cipal werd voor de levering van allerlei artikelen op vlak van ICT-infrastructuur. In 2021 werd Centralpoint deel van de internationale groep Dustin.
Financiële gevolgen
In het strategisch meerjarenplan 2020 - 2025 is volgend krediet hiervoor voorzien:
De kostprijs bedraagt 93.506,38 euro incl. BTW en is voorzien in het strategisch meerjarenplan 2020-2025 via:
- Raming MJP001904 Vernieuwen digiborden
- actie 11.01.27 We ondersteunen de beleidsdomeinen op digitaal vlak
- verantwoordelijke dienst GEB (gebouwen)
Er is nog 90.000 euro beschikbaar. Het saldo zal aangevuld worden bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.
Bijlagen
- Offerte
Besluit
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de aankoop van de digiborden goed via het raamcontract van C-Smart.
Aanleiding en voorgeschiedenis
De kermis in Wingene gaat door op zaterdag 6 mei, zondag 7 mei en maandag 8 mei 2023.
Feiten, context en argumentatie
Deze kermis brengt gewoonlijk veel volk op de been. De gemeenteraad is bevoegd om de openbare rust preventief te regelen door een tijdelijke verordening vast te stellen voor de duur van de activiteiten. Met deze tijdelijke verordening krijgt de organisatie de toestemming om ambulante handel op hun evenement toe te laten of te weigeren.
Bevoegdheid en juridische grond
- de nieuwe gemeentewet bekrachtigd bij de wet van 26 mei 1989, inzonderheid op artikel 135, par 2, ingevoegd bij de wet van 27 mei 1989, op artikel 134, par 1, hernummerd en gewijzigd bij de wet van 27 mei 1989 en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 mei 1989, op artikel 119 hernummerd bij de wet van 27 mei 1989 en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 mei 1989; op artikel 121 hernummerd bij de wet van 27 mei 1989, en op de artikelen 112 tot 114
- de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van de ambulante activiteiten en de organisatie van openbare machten
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- het koninklijk besluit van 3 april 1995 tot uitvoering van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van de ambulante activiteiten en de organisatie van openbare machten
Besluit
Artikel 1
Op zaterdag 6 mei, zondag 7 mei en maandag 8 mei 2023 tussen 14 uur en 24 uur is het in de hierna volgende straten:
- Markt
- Gemeenteplein
- Guido Gezelleplein
- Kerkplein
- Oude Bruggestraat
verboden te leuren, te venten met allerlei waren, tijdschriften of folders te verspreiden, reclamebladen rond te dragen, kramen op te slaan of manifestaties te houden op de openbare weg.
Artikel 2
Op dezelfde datum en tussen dezelfde uren is het verboden langs de openbare weg, alsook op plaatsen of lokalen die daartoe niet permanent zijn uitgerust, tijdelijke verkoopspunten van drank en/ of eetwaren in te richten.
Artikel 3
Uitzonderingen op de verbodsbepalingen van artikel 1 en artikel 2 kunnen door de burgemeester verleend worden bij schriftelijke en ondertekende machtiging. De Burgemeester wijst de plaats aan waar de activiteiten, waarvoor uitzonderlijke toelating verleend werd, dienen plaats te vinden.
Artikel 4
Indien zekere personen het verbod voorzien in artikel 1 en artikel 2 overtreden, zullen de waren waarmee zij leuren of venten, de tijdschriften of bladen die zij verkopen of ronddragen, de kramen die zij opstellen, de drank en eetwaren die zij verkopen, voor de duur van de looptijd van deze politieverordening worden in beslag genomen door de geïntegreerde politie. Deze zaken zullen op risico en kosten van de overtreder verwijderd worden en zullen hen na het einde van de loopduur van de verordening worden terugbezorgd.
Artikel 5
Overtreding van deze verordening wordt bestraft met een gevangenisstraf van één tot zeven dagen en/of met een geldboete van één tot vijfentwintig euro.
Artikel 6
Dit besluit wordt bekendgemaakt via het Loket voor Lokale Besturen.
Artikel 7
Afschrift van dit besluit wordt gestuurd aan de Gouverneur van West-Vlaanderen, griffie van de rechtbank van Eerste Aanleg te Brugge en aan de griffie van de Politierechtbank te Brugge.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Via een voorkooprecht kreeg het gemeentebestuur begin dit jaar de mogelijkheid om de woning met achtergrond in de Leenmolenstraat 23 aan te kopen. De woning en voorgrond is echter minder interessant om aan te kopen. De achtergrond daarentegen wel aangezien het paalt aan het sportpark van Wingene, wat opportuniteiten biedt voor de toekomst.
De nieuwe eigenaar van de woning, de BV Countryman, met als enige bestuurder de BV Wingman uit Wingene, had intussen een verkavelingsvergunning ingediend waarbij de achtergrond als een afzonderlijk perceel, lot 3, werd aangeduid. De nieuwe eigenaar was bereid om de achtergrond aan de gemeente te verkopen, mits een aanvaardbare schattingsprijs opgesteld door een beëdigd landmeter-schatter. Voor de gemeente is de schattingsprijs tegelijk het maximale wat geboden kan worden.
Feiten, context en argumentatie
De gronden werden door beëdigd landmeter Bonneure geschat aan 60,00 euro per vierkante meter of een afgerond bedrag van 70.000 euro, voor een oppervlakte van 1.138 vierkante meter. De eigenaar ging akkoord met een verkoopprijs van 70.000 euro. De kosten van de akte en de metingskosten zijn eveneens ten laste van de gemeente.
De ontwerpakte werd opgemaakt door notariskantoor Aktum uit Waregem voor de verkoper, en notariskantoor Vanbeylen-Reyntjens voor de gemeente als tweede notaris.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet van 22 december 2017 betreffende het lokaal bestuur
Financiële gevolgen
Deze aankoop is momenteel niet voorzien in het meerjarenplan.
Bij de volgende aanpassing van het meerjarenplan zal het nodige budget voorzien moeten worden.
Er is een visum van de financieel directeur vereist. Voorwaardelijk positief visum ontvangen op 29/03/2023. Voorwaarde is dat de gemeenteraad bij de volgende aanpassing van het meerjarenplan het nodige budget voorziet voor deze aankoop.
Bijlagen
- het schattingsverslag, met aanduiding van lot 3 op meerdere pagina's
- de ontwerpakte en bijhorende bijlagen
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad beslist om lot 3 uit het schattingsverslag aan te kopen en keurt hiervoor de ontwerpakte, opgemaakt door notariskantoor Aktum uit Waregem voor de verkoper en notariskantoor Vanbeylen-Reyntjens voor de gemeente als tweede notaris, goed. De ontwerpakte als bijlage maakt onlosmakelijk deel uit van dit agendapunt.
De gemeenteraad beslist om voor deze aankoop het nodige budget te voorzien bij de volgende aanpassing van het meerjarenplan.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Het college van burgemeester en schepenen ontving op 20/12/2022 een omgevingsvergunningsaanvraag van ANTONISSEN PROJECT MANAGEMENT voor het bouwen van 4 stapelwoningen en een meergezinswoning met 39 appartementen en ondergrondse parkeergarage en het uitvoeren van een bemaling i.f.v. de bouwwerken. De aanvraag bevat de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van één of meerdere gemeentewegen, waarover de gemeenteraad conform het decreet houdende de gemeentewegen beslissingsbevoegdheid heeft.
Dossierreferentie: OMV_2022126703 - O/2022/314
Locatie: en kadastraal bekend als: Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie F, 1019 E 2 Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie F, 1024 S 2 Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie F, 1019 F 2 Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie F, 1019 X 2 Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie F, 1024 T 2.
Feiten, context en argumentatie
1.1. BESCHRIJVING
De aanvraag betreft het nieuw bouwen van 4 stapelwoningen en een meergezinswoning met 39 appartementen en een ondergrondse parkeergarage. Het project wordt uitgesplitst in twee volumes. Het meest noordelijke volume bevat 4 stapelwoningen, het tweede volume 39 appartementen. Onder de meergezinswoning wordt een parkeerkelder voorzien die zowel voor de appartementen als voor de stapelwoningen de benodigde autostaanplaatsen bevat, alsook een aandeel van de fietsstelplaatsen, technische ruimtes en private bergingen. Alle toegangen voor de meergezinswoningen worden vanaf de collectieve tuin grenzend aan de Brouwerijstraat georganiseerd. De inrit van de ondergrondse parkeergarage bevindt zich in het noordelijke deel van het projectgebied langs de zijde Gemeenteplein. De toegang tot de stapelwoningen gebeurt vanaf een nieuwe publieke doorsteek. Via deze doorsteek kunnen bewoners van de stapelwoningen ook de meergezinswoning betreden om de parkeerkelder te bereiken. De reeds aanwezige zuidelijke publieke doorsteek wordt verbreed. De groenzone aan de zijde van de Brouwerijstraat doet dienst als collectieve tuin voor het volledige project.
Bestemming volgens het gewestplan: nvt
Bestemming volgens een bijzonder plan van aanleg: nvt
Bestemming volgens een ruimtelijk uitvoeringsplan: RUP Centrum Wingene - Artikel 3: Projectzone wonen
1.2. BEOORDELING
2.1. Externe adviezen
- Woonwinkel Regio Tielt heeft een gunstig advies uitgebracht op 29 december 2022, ontvangen op 29 december 2022.
- Brandweerzone MidWest heeft een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht op 2 februari 2023, ontvangen op 6 februari 2023.
- Proximus heeft een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht op 11 januari 2023, ontvangen op 11 januari 2023.
- Toegankelijk Vlaanderen Toegankelijk Vlaanderen (Inter) heeft een gedeeltelijk voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht op 6 januari 2023, ontvangen op 6 januari 2023.
- Provinciale Dienst Waterlopen heeft een gunstig advies uitgebracht op 7 februari 2023, ontvangen op 7 februari 2023.
- Telenet heeft een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht op 2 januari 2023, ontvangen op 2 januari 2023.
- Fluvius heeft een gedeeltelijk voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht op 19 januari 2023, ontvangen op 19 januari 2023.
- De Watergroep De Watergroep heeft een gedeeltelijk voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht op 3 januari 2023, ontvangen op 3 januari 2023.
- VLAAMSE MILIEUMAATSCHAPPIJ Advies grondwater West-VL heeft geen advies uitgebracht. Het advies wordt geacht stilzwijgend gunstig te zijn.
2.2. Openbaar onderzoek
Er werd een openbaar onderzoek gehouden van 09/01/2023 tot 07/02/2023. Het openbaar onderzoek werd niet aangekondigd in een dag- of weekblad. Er werd een informatievergadering georganiseerd op 23/01/2023.
Tijdens het openbaar onderzoek werden 9 bezwaren ingediend
2.3. Technische beoordeling
2.3.1. Fasering
De bouwheer wenst geen gefaseerde ontwikkeling. De realisatie van de woonontwikkeling zal in één fase gebeuren.
2.3.2. Wegenis
De projectzone sluit rechtsreeks aan op de Brouwerijstraat.
Concept: De woonontwikkeling ontsluit richting de Brouwerijstraat en het Gemeenteplein. Deze ontsluiting betreft de toerit van de ondergrondse parkeergarage in het noorden van het projectgebied aan de zijde Gemeenteplein. Daarnaast sluiten twee bovengrondse parkeerhavens voor bezoekers (3 en 10 autostaanplaatsen) aan op de Brouwerijstraat.
De 10 parkeerplaatsen ontsluiten via een gezamenlijke toegang, de 3 parkeerplaatsen ontsluiten rechtstreeks dwars op de openbare wegenis.
De reeds aanwezige publieke doorsteek ten zuiden van het projectgebied wordt verbreed zodat een breedte van 6 meter openbaar domein wordt bereikt over de integrale lengte van de doorsteek. In het noorden van het projectgebied wordt een nieuwe publieke doorsteek voor traag verkeer gecreëerd in functie van de doorwaadbaarheid van het projectgebied.
De trage verbinding wordt voorzien in dolomiet en infiltreert ter plaatse.
De aansluiting van de trage verbinding op de Brouwerijstraat dient in waterpasserende betonklinkers uitgevoerd te worden.
2.3.3. Riolering
Een gescheiden privaat rioleringsstelsel wordt aangesloten op de gescheiden openbare riolering van de Brouwerijstraat. De riolering voor de meergezinswoning en stapelwoningen wateren naar twee afzonderlijke punten in de Brouwerijstraat af.
Droogweerafvoer (DWA)
Er wordt een nieuwe private vuilwaterriolering aangelegd voor het projectgebied. De minimale diameter bedraagt 110 mm.
Het DWA-stelsel voert de vuilvracht van het projectgebied af naar de vuilwaterriolering in de Brouwerijstraat.
Voor de stapelwoning dient bijkomend een septische put voorzien te worden op het zwart water. (4 woonentiteiten)
De aansluiting op het openbaar stelsel dient te gebeuren via de reeds voorziene huisaansluitputjes van de Brouwerijstraat.
Regenwaterafvoer (RWA)
De buffering- en infiltratievoorwaarden worden conform de gewestelijke verordening hemelwater, alsook de voorwaarden van de Provinciale Dienst Waterlopen ingepland.
Er worden drie wadi's aangelegd: Wadi 1 (infiltratieopperlvakte 21,42 m2 - buffervolume 9,88 m3), Wadi 2 (infiltratieoppervlakte 50,28 m2 - buffervolume 47,28 m3), Wadi 3
(buffervolume 110,14 m3). De private RWA-riolering binnen het projectgebied krijgt een minimale diameter van 110 mm.
De aansluiting op het openbaar stelsel dient te gebeuren via de reeds voorziene huisaansluitputjes van de Brouwerijstraat.
De aansluiting van de overdekte terrassen van de meergezinswoning dient op het DWA-stelsel te gebeuren.
2.3.4. Groenzone
Binnen het projectgebied wordt een groenzone voorzien, grenzend aan de Brouwerijstraat. Deze zal fungeren als gemeenschappelijke tuin voor het project. Daarnaast wordt een groenzone voorzien langsheen beide trage doorsteken en een afwerking richting het Keizerspark.
De groenzone blijft in privaat beheer waarbij de aan te planten bomen de te kappen bomen dienen te vervangen.
Een plantmaat 18/20 wordt voorgesteld.
2.3.5. Nutsleidingen
De aanvragen worden door de gemeente Wingene verstuurd.
De kostprijs voor de uitrusting van het projectgebied wordt ten laste van de ontwikkelaar gelegd.
2.3.6. Hydraulisch advies
De afwatering van de meergezinswoning en stapelwoning gebeurt via een privaat stelsel.
Er wordt op twee locaties aangesloten met vuilwater en er zijn drie overlopen van wadi's voorzien.
Er wordt telkens op bestaande huisaansluitputjes aangesloten.
Rekening houdend met het positief advies van de dienst waterlopen en de voorgestelde compensatie van volume bij een T100-bui wordt geen bijkomende eis opgelegd.
2.3.7. As-built
Conform het GRb-decreet, dient door de ontwikkelaar uiterlijk een maand na de voorlopige oplevering van de wegeniswerken een GRB-conform as-builtplan bezorgd te worden aan Informatie Vlaanderen en aan de gemeente Wingene. De opmeting van het projectgebied dient te voldoen aan de administratieve en technische voorschriften in bijlage 'GRBconforme_asbuiltplannen_Wingene_Brouwerijstraat'.
2.4. Toetsing aan het beoordelingskader uit het decreet houdende de gemeentewegen
De aanpassingen aan de wegenis zijn niet in strijd met de tenuitvoerlegging van de gewenste bestemming van de gronden en voldoet ook aan de principes opgenomen in art. 3 en art. 4 van het decreet houdende de gemeentewegen:
(1) De ingrepen moeten ten dienste staan van het algemeen belang
De aanpassing aan de rooilijn en de creatie van een bijkomende trage doorsteek tussen de Brouwerijstraat en het Keizerspark zijn noodzakelijk om de te realiseren woningen, alsook de achterliggende wijken, van de nodige ontsluitingen te voorzien.
(2) Een wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende gemotiveerd moet worden
De aanpassing aan de rooilijn is noodzakelijk om de te realiseren woningen, alsook de achterliggende wijken, van de nodige ontsluitingen te voorzien.
(3) De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aaneengrenzende percelen worden steeds in acht genomen
Het ontwikkelen van het projectgebied vormt geen fysieke of visuele hindernis voor het verkeer. De aanpassing aan de rooilijn biedt de mogelijkheid om de fiets- en voetgangersmobiliteit veiliger te doen verlopen.
(4) Ingrepen worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief
Het projectgebied maakt geen deel uit van een bestaand of potentieel bovenlokaal wandel- of fietsknooppuntennetwerk. Er kan bijgevolg geoordeeld worden dat een beslissing inzake dit dossier vanuit gemeentegrensoverschrijdend perspectief nagenoeg geen impact heeft op een bestaand of bovenlokaal wandel- of fietsknooppuntennetwerk of ander wegennetwerk dat buiten de gemeentegrenzen doorloopt.
(5) Bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen.
Binnen het projectgebied wordt een nieuwe trage doorsteek voorzien die geen afbreuk doet aan de behoeften van toekomstige generaties zoals opgenomen in het RUP.
(6) Ingrepen moeten worden beoordeeld in functie van een duurzame ruimtelijke ontwikkeling in de zin van VCRO art. 1.1.4.
Het betreft een inbreidingsproject in de dorpskern van Wingene met verhoogde doorwaadbaarheid, conform de bepalingen van het RUP Centrum Wingene. De aspecten omtrent duurzame ontwikkeling in de zin van VCRO art. 1.1.4. worden niet geschonden door de aanpassing van de rooilijn en de creatie van de bijkomende trage doorsteek.
Voorstel van door de gemeenteraad op te leggen lasten voor de aanvrager:
- De aanvrager moet aan de administratieve en technische bepalingen, zoals omschreven in het document “Bijlage_GRBconforme_asbuiltplannen_Wingene_Brouwerijstraat” in bijlage bij dit besluit te voldoen;
- De totale raming van de uit te voeren wegeniswerken bedraagt 9.245,50 euro (excl. btw) of 11.187,06 euro (incl. btw) ten laste van de verkavelaar. Deze som wordt, gelet op de kleinschaligheid, verhoogd met 20% en gewaarborgd tegenover het gemeentebestuur, afgerond naar het hoger tiental, met een vrijgave van 80% bij de voorlopige oplevering van de werken en het saldo bij de definitieve oplevering;
- De overdracht van de wegzate, riolering, wegenis en nutsvoorzieningen aan de gemeente gebeurt vrij en onbelast bij de definitieve oplevering van de wegenis. Alle kosten van kosteloze grondafstand zijn ten laste van de aanvrager.
Voorliggend voor de gemeenteraad: de goedkeuring van het ontwerpplan openbare wegenis, het wegentracé, de technische beschrijving en bijhorende raming.
De raming bedraagt 9.245,50 euro (excl. btw) of 11.187,06 euro (incl. btw) ten laste van de aanvrager.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019
- het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, in het bijzonder artikel 31
- het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 47
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 2
- het GRB-decreet van 16 april 2004, in het bijzonder artikel 13 §3 en §4
Bijlagen
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van het proces-verbaal van openbaar onderzoek over de omgevingsvergunningsaanvraag met referenties OMV_2022126703 - O/2022/314.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de ligging, breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en de opname er van in het openbaar domein goed, conform het plan in bijlage met betrekking tot de grondafstand. De bijhorende technische beschrijving en raming, zoals opgemaakt door Kegels Landmeter-studiebureau bv, Marcel De Backerstraat 9 te 2180 Ekeren ter realisatie van het verkavelingsproject, dat onderdeel uitmaakt van de omgevingsvergunningsaanvraag voor het het bouwen van 4 stapelwoningen en een meergezinswoning met 39 appartementen en ondergrondse parkeergarage en het uitvoeren van een bemaling ifv de bouwwerken met referenties OMV_2022031583 - O/2022/106, gelegen te en kadastraal bekend als: Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie F, 1019 E 2 Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie F, 1024 S 2 Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie F, 1019 F 2 Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie F, 1019 X 2 Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie F, 1024 T 2 , wordt ook goedgekeurd.
Artikel 3
De aanvrager moet aan de administratieve en technische bepalingen, zoals omschreven in het document “Bijlage_GRBconforme_asbuiltplannen_Wingene_Brouwerijstraat” in bijlage bij dit besluit te voldoen. Het voldoen aan deze bepalingen is een last die moet worden opgenomen in de omgevingsvergunning.
Artikel 4
De totale raming van de uit te voeren wegeniswerken bedraagt 9.245,50 euro (excl. btw) of 11.187,06 euro (incl. btw) ten laste van de verkavelaar. Deze som wordt, gelet op de kleinschaligheid, verhoogd met 20% en gewaarborgd tegenover het gemeentebestuur, afgerond naar het hoger tiental, met een vrijgave van 80% bij de voorlopige oplevering van de werken en het saldo bij de definitieve oplevering.
Artikel 5
De overdracht van de wegzate, riolering, wegenis en nutsvoorzieningen aan de gemeente gebeurt vrij en onbelast bij de definitieve oplevering van de wegenis. Alle kosten van kosteloze grondafstand zijn ten laste van de aanvrager.
Aanleiding en voorgeschiedenis
De gemeente Wingene heeft op 18 mei 2022 een (aangevulde) aanvraag ontvangen tot het bekomen van een planologisch attest voor LOCA bvba met als adres Vrijgeweidstraat 55 – 8750 Wingene ontvangen en verklaarde het dossier volledig en ontvankelijk op 31 mei 2022.
De aanvraag heeft betrekking op de volgende percelen: Vrijgeweidstraat 55 – 8750 Wingene, kadastrale perceelnummers Afd. 2 Sectie F nrs. 2w – 3c – 4a – 2t – 2v.
Op 30 januari 2023 werd de gemeenteraadsbeslissing over de aanvraag bij ministerieel besluit vernietigd.
Op 27 februari 2023 nam de gemeenteraad de beslissing tot verdaging van het nemen van een nieuwe beslissing conform het ministerieel besluit dd. 30/01/2023.
Op 3 april 202 werd een digitale kennisgeving ontvangen inzake een ingediend verzoekschrift tot nietigverklaring bij de RvS tegen het ministerieel besluit.
Feiten, context en argumentatie
Procedure
Er werd over de aanvraag een beslissing genomen door de gemeenteraad bij zitting van 24 oktober 2022.
Tegen deze beslissing werd door het Departement Omgeving en de Deputatie van de Provincie West-Vlaanderen beroep ingediend.
Op 30 januari 2023 werd de beslissing bij ministerieel besluit vernietigd.
De gemeenteraad dient een nieuwe beslissing over de aanvraag tot planologisch attest te nemen, rekening houdend met de motieven voor de inwilliging van het beroep.
Inhoud aanvraag
Beschrijving bedrijfsactiviteiten
LOCA bvba is een gemengd bedrijf, zowel actief in de landbouw als in grond- en afbraakwerken. De landbouwactiviteiten worden reeds sinds de jaren ’80 ter plaatse uitgevoerd door Dhr. Loyson en zijn echtgenote. Zij zijn de derde generatie die in het bedrijf actief zijn. De afbraakwerken en loonwerken werden in de jaren 1990 opgestart om het hoofd boven water te kunnen houden tijdens de BSE crisis. De activiteiten op de bedrijfssite omvatten akkerbouw, bosbouw, het beheer van grasland, opslag van dierlijke mest, stallen van landbouwvoertuigen, landbouwloonwerk en grond- en afbraakwerken. Het werkgebied van het bedrijf situeert zich hoofdzakelijk in West-Vlaanderen.
Beschrijving ligging
Het bedrijf is gelegen op de kruising van de Vrijgeweidstraat, Vijfwegenstraat en Reigatstraat, nabij de gemeentegrens tussen Oostkamp en Wingene.
De ontsluiting van het bedrijf gebeurt hoofdzakelijk op de Vrijgeweidstraat.
Circa 500m ten westen van het bedrijf loopt de E403.
Planningscontext
De actuele bedrijfssite zit planologisch vervat binnen het agrarisch gebied conform het Gewestplan Roeselare-Tielt. De gewenste uitbreiding is gelegen in herbevestigd agrarisch gebied. Binnen onderhavig plangebied zijn er geen gebieden gelegen afgebakend binnen het VEN of IVON. Binnen onderhavig plangebied zijn er geen Vogel- en/of Habitatrichtlijngebieden gelegen.
Korte termijn behoefte
Op korte termijn wenst het bedrijf LOCA bvba uit te breiden met het oog op bedrijfsoptimalisatie om de huidige en gewenste activiteiten verder te kunnen ontplooien. Het gaat om volgende ingrepen:
• Bouw van een nieuwe loods (25m x 18m, kroonlijsthoogte 6,2m – nokhoogte 9,5m).
• Bouw van een nieuwe luifel aan bestaande loods (8m x 48,20m).
• Aanleg 6 extra parkeerplaatsen.
• Aanleg betonverharding op centrale koer.
• Bouw van sleufsilo’s voor het tijdelijk stockeren van granulaten en steenpuin.
• Uitbouw van zeefinstallatie op waterdoorlatende verharding.
• Optimalisatie van bestaande groenstructuur rondom de bedrijfssite.
Lange termijn behoefte
Op lange termijn beoogt LOCA bvba om de bedrijfssite verder te optimaliseren door een uitbreiding van de bestaande loodsen te voorzien in een doordachte gebouwenconfiguratie. Het gaat om volgende ingrepen:
• Uitbreiding loods (20m x 20m).
• Aan deze uitbreiding alsook aan de bestaande loods wordt een luifel doorgetrokken (8m x 20m).
• Verouderde gebouwen systematisch uitfaseren om door middel van herziene inplanting ruimte te maken voor bijkomende groeninkleding.
Inhoud adviezen en bezwaren
Tijdens het openbaar onderzoek werden geen reacties ontvangen.
Uitgebrachte adviezen
- Departement Omgeving:
- Provinciebestuur West-Vlaanderen:
- Departement Landbouw en Visserij:
- Agentschap Innoveren en Ondernemen:
- Provinciebestuur West-Vlaanderen, dienst Waterlopen:
- OVAM:
- Vlaams Energie Agentschap:
- Gemeente Oostkamp:
Gecoördineerd advies van de Gecoro:
De Gecoro neemt akte van de uitgebrachte adviezen en formuleert een gunstig advies voor wat betreft de bestendiging en de korte en lange termijn behoefte.
Ontvangen kennisgeving inzake verzoekschrift
Op 03/04/2023 werd een digitale kennisgeving per mail ontvangen inzake het ingediende verzoekschrift tot nietigverklaring bij de RvS tegen het ministerieel besluit.
Het college van burgemeester en schepenen acht het wenselijk om het nemen van een nieuwe beslissing door de gemeenteraad, conform het ministerieel besluit dd. 30/01/2023, uit te stellen tot nader orde in afwachting van de beoordeling door de RvS.
Bevoegdheid en juridische grond
- de Vlaamse codex ruimtelijke ordening (VCRO) van 15 mei 2009
- het besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van de nadere regels inzake het planologisch attest van 29 maart 2013
- het ministerieel besluit van 30 januari 2023 tot inwilliging van de beroepen inzake het planologisch attest afgeleverd aan het bedrijf "Loca"
- de gemeenteraadsbeslissing van 24/10/2022 inzake de gunstige beslissing over de aanvraag tot planologisch attest voor het bedrijf LOCA
- de gemeenteraadsbeslissing van 27/02/2023 tot verdaging van het agendapunt 'Planologisch attest LOCA bvba - beslissing'
Bijlagen
- aanvraagdossier (https://downloads.wingene.be/ruimtelijke_ordening/PA_LOCA.pdf)
- PV afsluiting OO
- adviezen en bezwaren
- advies Gecoro
- beslissing conform model II als bijlage bij het besluit van de Vlaamse Regering van 29 maart 2013 tot bepaling van de nadere regels inzake het planologisch attest
- ministerieel besluit van 30 januari 2023
- uittreksel gemeenteraad van 27/02/2022 met tussenkomst burgemeester en vraag-antwoord burgemeester-raadslid Devisscher
- verzoekschrift tot nietigverklaring
- kennisgeving namens LOCA bvba
Besluit
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van het verzoekschrift door het bedrijf LOCA bvba.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Het RUP is een herziening van het BPA Sportcentrum (dd. 20/12/2001) en het BPA Sportcentrum Uitbreiding (dd. 02/05/2005). Biede BPA's zijn zo goed als volledig gerealiseerd.
Enerzijds dient een aanpassing van de mogelijkheden binnen alsook de contour van het Sportcentrum Wingene om de toekomstige ontwikkeling van bijkomende sport- en recreatieve infrastructuur mogelijk te maken.
Daarnaast worden ook de voorschriften van het BPA geactualiseerd en wordt voor enkele locaties nader onderzocht of een optimalere dan wel andere invulling kan worden mogelijk gemaakt, aangepast aan de toekomstige noden in functie van het sportcentrum en de woonomgeving.
De wvi werd door het college van burgemeester en schepenen aangesteld om het RUP Sportcentrum op te maken.
Feiten, context en argumentatie
Het planopzet voorziet:
Op 17 januari 2022 stelde het college van burgemeester en schepenen de proces- en startnota van RUP Sportcentrum vast.
De publieke raadpleging van de startnota liep van 7 februari 2022 tot en met 8 april 2022.
De infovergadering over de startnota ging door op 22 februari om 19u in de raadzaal.
De scopingnota die de behandeling van de uitgebrachte adviezen en inspraakreacties omvat, is goedgekeurd in het college van 22 augustus 2022.
Het voorontwerp RUP dat o.m. een bestemmingsplan en stedenbouwkundige voorschriften omvat werd op 18 januari 2023 behandeld op de plenaire vergadering. Er waren 5 adviezen ontvangen:
De Provinciale Dienst Waterlopen gaf aan geen advies te geven.
AWV, Toerisme Vlaanderen en het Vlaams Energieagentschap hebben geen advies gegeven.
Het plan en de voorschriften werden beperkt aangepast n.a.v. de bespreking op de plenaire vergadering:
Bevoegdheid en juridische grond
Bijlagen
Besluit
Enig artikel
De gemeenteraad stelt het ontwerp RUP Sportcentrum voorlopig vast, rekening houdende met updates ten gevolge van recente ontwikkelingen.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Bestuurders parkeren vaak hun voertuigen ter hoogte van de nieuwbouwappartementen (huisnummers 1-3) in het begin van de Futselstraat.
Feiten, context en argumentatie
De bewoners van het appartementsblok Futselstraat 2 hebben hun parkeervoorzieningen in een open parkeerruimte onder het appartementsblok. Als er voertuigen geparkeerd staan aan de overkant ter hoogte van huisnummers 1-3 beschikken de bewoners van appartementsblok Futselstraat 2 niet over voldoende vrije ruimte op de weg om hun parkeergelegenheid te verlaten of in te rijden. De voertuigen die in of uit willen rijden kunnen omwille van een grote draaicirkel een aanrijding veroorzaken aan de geparkeerde voertuigen aan de overzijde van de straat. Het nieuwe appartementsgebouw Futselstraat 1-3 bezit achtergelegen garages die toegankelijk zijn via een quasi onzichtbare poort in de zijgevel. Vaak wordt dan ook voor een deel van deze toegang geparkeerd. De Futselstraat is een heel smalle centrumstraat. Parkeren van voertuigen in dit stuk zorgt voor een minder vlotte doorgang van onder andere hulpdiensten en vuilniswagen. Om het parkeren tegen te gaan stelt de Dienst Mobiliteit voor om een parkeerverbod in te voeren in het gedeelte van de Futselstraat ter hoogte van huisnummers 1-3.
Het gaat om een gemeenteweg.
De maatregelen zullen ter kennis worden gebracht van de weggebruiker door middel van de geëigende verkeerstekens.
Bevoegdheid en juridische grond
- de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, art. 119
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 40 en 41
- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
- het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009
Financiële gevolgen
/
Bijlagen
- 20230116_NO_Futselstraat_plaatsenverkeersborden
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad beslist om een parkeerverbod in te voeren in de Futselstraat ter hoogte van huisnummers 1-3.
Artikel 2
Deze maatregel wordt aangeduid door middel van verkeersbord E1 met onderbord GXa en verkeersbord E1 met onderbord GXb.
Artikel 3
Dit aanvullend verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, de Rechtbank van Eerste Aanleg West-Vlaanderen, afdeling Brugge en aan de Politierechtbank West-Vlaanderen, afdeling Brugge.
Aanleiding en voorgeschiedenis
De gemeenteraad stelde in zitting van 26 juni 2020 de blauwe zone Wingene en Zwevezele opnieuw vast. Het bestuur ontving recent de vraag van de zaakvoerster van de handelszaak in de Beernemstraat 28B om ook aan haar zaak een blauwe zone in te voeren om langparkeren tegen te gaan.
Feiten, context en argumentatie
De vraag voor een blauwe zone in de Beernemstraat 28B voldoet aan de principes van kortparkeren en past in de visie van het bestuur. Om het langparkeren tegen te gaan aan de handelszaak in de Beernemstraat 28b stelt de Dienst Mobiliteit voor om twee parkeerplaatsen in te richten als een blauwe zone met een maximum parkeerduur van 30 minuten.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het aanvullend verkeersreglement voor het invoeren van een blauwe zone met een maximum parkeerduur van 30 minuten ter hoogte van de Beernemstraat 28B vast te stellen.
Het gaat om een gewestweg.
De maatregel zal ter kennis worden gebracht van de weggebruiker door middel van de geëigende verkeerstekens.
Bevoegdheid en juridische grond
- de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, art. 119
- het gemeentedecreet van 15 juli 2005
- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
- het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009
- het gemeenteraadsbesluit van 26 juni 2020: Aanvullend verkeersreglement: blauwe zone Wingene en Zwevezele - hervaststelling
Bijlagen
- 20230131_NO_blauwe_zone_Beernemstraat_28b
Besluit
Artikel 1
Een blauwe zone met een maximum parkeerduur van 30 minuten wordt ingevoerd op twee parkeerplaatsen ter hoogte van de Beernemstraat 28B.
Artikel 2
Deze maatregel wordt aangeduid door middel van verkeersborden E9a met symbool van parkeerschijf met aan het beginbord een opgaande pijl Xa en aan het eindbord een neergaande pijl Xb en onderbord VIIc '30 min.'
Artikel 3
Dit aanvullend verkeersreglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken en ter kennisgeving aan de Griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg in Brugge en de Griffie van de Politierechtbank in Brugge.
Aanleiding en voorgeschiedenis
De lokale politie verbaliseerde een voertuig dat geparkeerd stond op het trottoir ter hoogte van huisnummers 8-10-12 op het Marktplein.
Feiten, context en argumentatie
De lokale politie beschouwt het parkeren op het Marktplein niet als gelijkgronds parkeren maar parkeren op een trottoir. Hoewel de bestaande materialisatie parkeermogelijkheid suggereert (wat ook zo de bedoeling is vanuit de gemeente), is de signalisatie strikt genomen niet correct afgestemd op de wegcode. Er is expliciete signalisatie nodig om de parkeermogelijkheid aan te duiden. Het voorbije jaar werden verschillende adviezen ingewonnen bij verkeersdeskundigen van politiezones, expertisecentra en het parket. Allen bevestigden ze dat bij parkeren op gelijkgrondse bermen of bermen die als trottoir kunnen beschouwd worden, expliciete signalisatie nodig is om de parkeermogelijkheid aan te duiden.
Om het parkeren op het trottoir mogelijk te maken stelt de Dienst Mobiliteit voor verplicht parkeren op het trottoir in te voeren op het Marktplein ter hoogte van huisnummers 8-10-12.
Het gaat om een gemeenteweg.
De maatregelen zullen ter kennis worden gebracht van de weggebruiker door middel van de geëigende verkeerstekens.
Bevoegdheid en juridische grond
- de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, art. 119
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 40 en 41
- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
- het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009
Financiële gevolgen
/
Bijlagen
- 20230331_NO_Marktplein_parkeren_trottoir
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad beslist om op het Marktplein ter hoogte van huisnummers 8-10-12 verplicht parkeren op het trottoir in te voeren.
Artikel 2
Deze maatregel wordt aangeduid door middel van verkeersbord E9a met aan het beginbord een opgaande pijl Xa en aan het eindbord een neergaande pijl Xb.
Artikel 3
Dit aanvullend verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, de Rechtbank van Eerste Aanleg West-Vlaanderen, afdeling Brugge en aan de Politierechtbank West-Vlaanderen, afdeling Brugge.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Het uitgangspunt van de gemeente bij de heraanleg van de Kaplotestraat was altijd dat het trottoir als een gelijkgrondse berm gezien wordt waarop parkeren toegelaten is. Het gemeentebestuur wil gelijkgronds parkeren in de Kaplotestraat toelaten voor zover het uiteraard niet voor private toegangen gebeurt en voor zover de doorgang voor het verkeer gevrijwaard blijft. Daarnaast wil de gemeente voetgangers waar nodig op de rijbaan laten wandelen (volgens de gemeentelijke visie op gemengd verkeer - "Tegoare ip boane"). De lokale politie verbaliseerde vorig jaar een aantal voertuigen die geparkeerd stonden op het trottoir. De lokale politie beschouwt het gelijkgronds parkeren in de Kaplotestraat immers niet als berm parkeren, maar als parkeren op een trottoir. De signalisatie (of de afwezigheid ervan) is volgens de politie momenteel niet afgestemd op de wegcode. Het afgelopen jaar vroeg de Dienst Mobiliteit bij een aantal verkeersexperten advies over de kwestie.
Feiten, context en argumentatie
De vraag werd gesteld of en onder welke voorwaarden het gelijkgronds parkeren in de Kaplotestraat volgens de wegcode toegelaten is. Alle experten bevestigden dat het in de Kaplotestraat volgens de definities uit de wegcode om een trottoir gaat en niet om een gelijkgrondse berm. De donkere markeringen zijn geen geldige markeringen volgens de wegcode en kunnen hoogstens aanzien worden als parkeersuggestiestroken. Deze doen dus ook geen uitspraak over de aard van het weggedeelte.
De Dienst Mobiliteit stelt voor om de Kaplotestraat te beschouwen als een zone voor trottoir parkeren, door het plaatsen van zone verkeersborden die het parkeren op het trottoir verplichten.
Het gaat om een gemeenteweg.
De maatregelen zullen ter kennis worden gebracht van de weggebruiker door middel van de geëigende verkeerstekens.
Bevoegdheid en juridische grond
- de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, art. 119
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 40 en 41
- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
- het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009
Financiële gevolgen
/
Bijlagen
- 20230227_DO_Kaplotestraat_parkeren_zone
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad beslist om in de Kaplotestraat zones verplicht parkeren op het trottoir in te voeren.
Artikel 2
Deze maatregel wordt aangeduid door middel van verkeersbord ZE9e-Begin en ZE9e-Eind.
Artikel 3
Dit aanvullend verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, de Rechtbank van Eerste Aanleg West-Vlaanderen, afdeling Brugge en aan de Politierechtbank West-Vlaanderen, afdeling Brugge.
Aanleiding en voorgeschiedenis
In de Vlaanderenlaan parkeren bestuurders hun voertuigen vaak ter hoogte van de woningen met huisnummers 11-19. Dit zorgt voor problemen voor het doorgaand verkeer.
Feiten, context en argumentatie
In de Vlaanderenlaan is er een grote parkeerdruk. De bewoners beschikken over één of twee voertuigen en soms een kleine bestelwagen/vrachtwagen. In het doodlopende stuk (huisnummers 11-29) staan de voertuigen telkens foutief geparkeerd aan beide zijden van de rijbaan. De voertuigen staan geparkeerd voor de carports en de garages waarbij men geen doorgang vrij laat van 3 meter volgens de wegcode. Vaak staan de voertuigen ook tegen de rijrichting in geparkeerd. Om een vlotte doorgang mogelijk te maken stelt de Dienst Mobiliteit voor om een parkeerverbod in te voeren ter hoogte van huisnummers 11-19, de oneven kant. Ter compensatie stelt de Dienst Mobiliteit voor om ter hoogte van het appartementencomplex huisnummer 29 vier parkeerplaatsen in te richten op publiek domein.
Het gaat om een gemeenteweg.
De maatregelen zullen ter kennis worden gebracht van de weggebruiker door middel van de geëigende verkeerstekens.
Bevoegdheid en juridische grond
- de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, art. 119
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 40 en 41
- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
- het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009
Financiële gevolgen
/
Bijlagen
- 20230308_NO_Vlaanderlaan_plaatsenverkeersborden
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad beslist om een parkeerverbod in te voeren in de Vlaanderenlaan ter hoogte van huisnummers 11-19.
Artikel 2
Deze maatregel wordt aangeduid door middel van een verkeersbord E1 met onderbord GXc '30 meter'.
Artikel 3
De gemeenteraad beslist om vier parkeerplaatsen in te richten in de Vlaanderenlaan ter hoogte van huisnummer 29.
Artikel 4
Deze maatregel wordt aangeduid door middel van een verkeersbord E9a.
Artikel 5
Dit aanvullend verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, de Rechtbank van Eerste Aanleg West-Vlaanderen, afdeling Brugge en aan de Politierechtbank West-Vlaanderen, afdeling Brugge.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Raadslid Rinus Degroote verlaat in toepassing van artikel 27§1 van het DLB de zitting bij de behandeling van dit agendapunt.
Het gemeentebestuur ontving op 16 juni 2021 het schrijven van de onderneming Degroote Trucks en Trailers. De aanvrager wenst een gedeelte de doodlopende straat Hille-Noord over te nemen van de gemeente Wingene in uitvoering van het RUP Regionaal bedrijventerrein Hille Noord.
In april 2022 werd een landmeter aangesteld om de nodige opmetingen op het terrein te kunnen uitvoeren en een schatting uit te voeren.
In juni 2022 werd na onderhandeling het plan aangepast en aan de gemeente overgemaakt.
De adviesvragen aan nutsmaatschappijen liepen in de loop van 2022.
Het verkopen van de strook grond geeft aanleiding tot de wijziging van de gemeenteweg Hille-Noord, waarover de gemeenteraad conform het decreet houdende de gemeentewegen beslissingsbevoegdheid heeft.
Locatie: Hille-Noord
Feiten, context en argumentatie
1. BESCHRIJVING
De aanvraag betreft de aanpassing van de rooilijn ter hoogte van de weg Hille-Noord.
Een gedeelte van de huidige openbare weg wordt met het oog op vervreemding uit het openbaar wegennet gehaald.
De afsplitsing van een gedeelte van de bestaande weg kadert in het provinciaal RUP Regionaal bedrijventerrein Hille Noord.
Op basis van het decreet gemeentewegen is de gemeenteraad bevoegd.
Bestemming volgens het gewestplan: nvt
Bestemming volgens een bijzonder plan van aanleg: nvt
Bestemming volgens een ruimtelijk uitvoeringsplan: Zone voor specifieke regionale bedrijvigheid
2. BEOORDELING
2.1. Externe adviezen
- Proximus heeft een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht op 23 september 2022.
- Telenet heeft een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht op 26 september 2022.
- Fluvius heeft een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht op 5 juli 2022.
- De Watergroep heeft een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht op 22 september 2022.
De adviezen worden in bijlage toegevoegd.
2.2 Intern advies
- de dienst publiek domein heeft een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht.
De bestaande openbare riolering wordt vanaf de Wingenesteenweg tot aan de hoekinspectieput als openbare riolering gezien.
De overige rioleringen worden opgenomen in het privaat bezit van de gemeente.
Het liggingsplan evenals het advies wordt in bijlage toegevoegd.
- de dienst mobiliteit heeft een gunstig advies uitgebracht.
Hille Noord is een doodlopende weg ingesloten door eenzelfde bedrijf. De impact op de mobiliteit is nihil.
Er is geen bezwaar om de bestaande doodlopende weg in te korten met het oog op verdere optimalisatie van de bedrijfsvoering.
2.3. Toetsing aan het beoordelingskader uit het decreet houdende de gemeentewegen
De aanpassingen aan de wegenis zijn niet in strijd met de tenuitvoerlegging van de gewenste bestemming van de gronden en voldoet ook aan de principes opgenomen in art. 3 en art. 4 van het decreet houdende de gemeentewegen:
(1) De ingrepen moeten ten dienste staan van het algemeen belang
Gelet op de interne barrièrewerking die Hille Noord momenteel uitvoert, wordt in het plan geopperd om deze als openbare weg af te schaffen. Hierdoor kan er een logischere bedrijfsvoering door het aanpalend bedrijf worden uitgevoerd, wat de ruimte-efficiëntie en het algemeen belang ten goede komt.
(2) Een wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende gemotiveerd moet worden
De aanpassing aan de rooilijn is noodzakelijk om de te realiseren efficiëntiewinst binnen de bedrijfsvoering van het aanpalend bedrijf in uitvoering van het reeds goedgekeurd Provinciaal RUP bedrijventerrein Hille Noord.
(3) De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aaneengrenzende percelen worden steeds in acht genomen
Het nieuwe rooilijnplan vormt geen hindernis voor het verkeer. De aanpassing aan de rooilijn biedt de mogelijkheid om de mobiliteit veiliger te doen verlopen gelet de verkeersgeneratie vanuit de dagdagelijkse bedrijfsvoering buiten of beperkter op het openbaar domein zal situeren.
(4) Ingrepen worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief
Het projectgebied maakt geen deel uit van een bestaand of potentieel bovenlokaal wandel- of fietsknooppuntennetwerk. Er kan bijgevolg geoordeeld worden dat een beslissing inzake dit dossier vanuit gemeentegrensoverschrijdend perspectief nagenoeg geen impact heeft op een bestaand of bovenlokaal wandel- of fietsknooppuntennetwerk of ander wegennetwerk dat buiten de gemeentegrenzen doorloopt.
Voorliggend voor de gemeenteraad: de voorlopige vaststelling van het ontwerp rooilijnplan en de gelasting van het college van burgemeester en schepenen om de procedure zoals omschreven binnen het decreet gemeentewegen verder te zetten.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 2
- het provincieraadbesluit van 22 april 2021: goedkeuren van het definitief vaststellen van het PRUP Regionaal bedrijventerrein Hille Noord te Wingene
Bijlagen
* Ontwerp rooilijnplan
* Adviezen nutsmaatschappijen
* Advies Publiek Domein met liggingsplan
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan Hille-Noord voorlopig vast.
Artikel 2
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen om de procedure zoals omschreven binnen het decreet gemeentewegen verder te zetten en vraagt het ontwerp van het gemeentelijk rooilijnplan aan een openbaar onderzoek te onderwerpen.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Op zaterdag 25 maart 2023 verstuurde een burger (verder aanvrager) een digitaal schrijven gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad, de burgemeester, de algemeen directeur en de Dienst Omgeving. In het verzoekschrift wordt gevraagd kennis te nemen van twee bijlagen, alsook tot het overmaken van een standpunt inzake de kosteloze overname van alle aangelegde private wegenis en nutsvoorzieningen binnen de verkaveling V/1999/9 en verkaveling O/2020/210 in het openbaar domein.
De aanvrager ontving op 27 en 28 maart een digitaal schrijven vanuit de Dienst Omgeving met de vraag tot bijkomende verduidelijking en aanlevering van ontbrekende documenten in functie van de ontvankelijkheid van de vraagstelling binnen het verzoekschrift. De aanvrager ging hier evenwel niet op in.
Feiten, context en argumentatie
De aanvrager behoudt haar originele verzoekschrift dd. 25 maart 2023.
Dit verzoekschrift en alle documenten worden behandeld.
1. Beschrijving
Het verzoekschrift omvat twee aspecten:
- vraag tot kennisname van twee bijlagen, zijnde enerzijds een afschrift van de akte tot vestiging van een erfdienstbaarheid tvv Gaselwest dd. 6 juli 1993 en anderzijds een plan gehecht aan deze akte met als titel 'Situatietekening van over te nemen particuliere elektriciteitscabine nr. 10963 tot distributie elektriciteitscabine genoemd "Lijster nr 12.187" gelegen aan de Egemsestraat'.
- vraag tot het ontvangen van een definitief standpunt met betrekking tot de kosteloze overname van alle aangelegde private wegenis en nutsvoorzieningen binnen de verkaveling V/1999/9 en verkaveling O/2020/210 in het openbaar domein, dit uiterlijk één week na de gemeenteraad van april 2023.
2. Beoordeling
2.1. vraag tot kennisname
Het schrijven is schriftelijk ingediend en correct geadresseerd. Een beperkte toelichting is aanwezig. De vraag tot kennisname is zodoende ontvankelijk.
2.2. vraag tot standpuntinname
Het schrijven is schriftelijk ingediend en correct geadresseerd. Daar een toelichting en bewijsmiddelen ontbreken wordt niet voldaan aan de vereisten inzake ontvankelijkheid zoals opgenomen in het Gemeentewegendecreet - artikel 13§3. Zodoende is de vraag tot standpuntinname om de gronden in kwestie in het openbaar domein op te nemen niet ontvankelijk.
Bevoegdheid en juridische grond
Bijlagen
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van het schrijven van 25 maart 2023 en bijhorende documenten.
Artikel 2
De gemeenteraad stelt vast dat niet voldaan is aan de voorwaarden zoals gesteld binnen het decreet gemeentewegen artikel 13§3. De toelichting van de vraagstelling alsook de bewijsstukken ontbreken in het verzoekschrift. De inhoudelijke behandeling van de vraag is niet mogelijk op basis van het decreet gemeentewegen.
Artikel 3
De aanvrager ontvangt een afschrift van deze beslissing.
Aanleiding en voorgeschiedenis
In het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente zijn herstellingswerken aan het gemeentelijk wegennet voorzien.
Er zijn diverse asfalt- en betonwegen aan onderhoudswerkzaamheden toe, waarbij de gemeente Wingene een bestek en raming liet opmaken.
Feiten, context en argumentatie
In de meerjarenbegroting is budget ingeschreven voor het onderhoud en herstel van het wegennet.
De aan te pakken wegen zijn samen met het studiebureau Jonckheere ter plaatse nagezien en gemarkeerd.
Dit resulteerde in een digitalisering voor opname in het bestek met bijhorend plan.
Vorm van onderhoud
Afhankelijk van de beschadigingen zijn er verschillende vormen van herstel voorzien.
Asfaltwegen
Kleine scheurtjes: voorzien van een éénlaagse bestrijking (steentjes) en daarboven een slem.
Grotere beschadigingen: eerst uitfrezen en vervangen door een nieuwe asfaltlaag, alvorens een bestrijking en slem er bovenop te plaatsen.
Uitzonderlijk: herasfaltering van een volledige straat daar waar nodig.
Betonwegen
Aanpakken van lokale betonplaten volgens de regels van het standaardbestek 250, namelijk het vervangen van een (gedeelte van) de betonplaat.
Bijkomend is voorzien in de vernieuwing van de voegvulling op diverse locaties.
Bestek
Het Studiebureau Jonckheere bvba die gelast is met deze opdracht, staat in voor de opmaak van het bestek.
De gemeente Wingene staat in voor de publicatie en gunning van de opdracht.
Gelet op het ramingsbedrag moet het bestuur de openbare procedure volgen, maar de raming blijft wel onder de Europese drempelbedragen.
Uitvoering
De uitvoering der werken is voorzien in het najaar van 2023 afhankelijk van de weersomstandigheden.
De bijlagen bevatten een weergave op lijst en op kaart van de aan te pakken wegen, samen met de raming.
Bevoegdheid en juridische grond
- de wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- de wet van 17 juni 2013 over de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
- de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36
- het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, over de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikel 326 tot en met 342 over het bestuurlijk toezicht
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- het bestuursdecreet van 7 december 2018
- het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
- het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
- het besluit van de gemeenteraad van 28 januari 2019 tot vaststelling van het begrip dagelijks bestuur inzake de bevoegdheidsverdeling tussen de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen.
Financiële gevolgen
Het nodige budget voor de herstellingswerken is voorzien via de budgetten van het MJP 2020-2025:
Raming - MJP000097 Herstellingswerken asfalt- en betonwegen door derden
Actie - 01.04.02: We laten derden herstellingswerken uitvoeren aan onze asfalt- en betonwegen
Verantwoordelijke dienst - Externe Werken
Er is 819.047,04 euro voorzien in 2023.
De actuele raming bedraagt 737.336,53 euro exclusief btw of 893.427,20 euro inclusief btw.
Gelet op de volatiele prijzen is bij de gunning het beschikbare budget doorslaggevend voor de concrete afbakening van de opdracht.
Bijlagen
- Overzichtskaart wegen met lijst
- Bestek
- Raming
- Veiligheid en Gezondheidsplan
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad beslist om een opdracht uit te schrijven "Herstellingswerken asfalt- en betonwegen - dienstjaar 2023" en stelt de lastvoorwaarden vast zoals voorzien in het bestek opgesteld door het studiebureau Jonckheere bvba en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 737.336,53 euro exclusief btw of 893.427,20 euro inclusief btw.
Artikel 2
Het bestuur opteert als gunningswijze voor de openbare procedure.
Artikel 3
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in MJP000097 Herstellingswerken asfalt- en betonwegen door derden.
Gelet op de volatiele prijzen is bij de gunning het beschikbare budget doorslaggevend voor de concrete afbakening van de opdracht.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Op 7 maart 2023 kwam de stuurgroep IGS Wonen Regio Tielt samen. De gemeenteraden van de deelnemende besturen zijn bevoegd voor de goedkeuring van de jaarrekeningen van deze IGS.
Feiten, context en argumentatie
Het jaarverslag 2022 bevat een inhoudelijk verslag en een financieel verslag.
De jaarrekening 2022 sluit met vastgestelde uitgaven ten bedrage van 422.168 euro en vastgestelde inkomsten ten bedrage van 422.168 euro.
Uit onderzoek van de aangeleverde documenten blijkt dat het bestuur haar goedkeuring kan verlenen.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- het besluit van de Vlaamse Regering over de subsidiëring ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid van 8 juli 2016
- het besluit van de gemeenteraad van 26 mei 2008 over de goedkeuring van de overeenkomst met statuten betreffende de oprichting van een interlokale vereniging “intergemeentelijke samenwerking Wonen Regio Tielt” met het oog op samenwerking op het vlak van lokaal woonbeleid, en de navolgende verlengingen van de IGS
- het besluit van de gemeenteraad van 30 september 2019 over IGS Wonen Regio Tielt: verlenging interlokale vereniging (2020 - 2025) - goedkeuring
- het besluit van de gemeenteraad van 30 september 2019 over IGS Wonen Regio Tielt: nieuw subsidiedossier (2020 - 2025) - goedkeuring, met onder meer de goedkeuring van het meerjarenbudget voor de periode 2020 – 2025
Bijlagen
- verslag stuurgroep IGS Regio Tielt van 7 maart 2023
- inhoudelijk jaarverslag 2022 van IGS Wonen Regio Tielt, met 5 bijlagen
- jaarrekening 2022 van IGS Wonen Regio Tielt
- ontwerpbeslissing
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad beslist tot goedkeuring van de rekening van het werkingsjaar 2022 van de interlokale vereniging ‘IGS Wonen regio Tielt’ met vastgestelde uitgaven ten bedrage van 422.168 euro en vastgestelde inkomsten ten bedrage van 422.168 euro.
Artikel 2
Het beheerscomité en de coördinator van de intergemeentelijke samenwerking Wonen Regio Tielt ontvangen afschrift van dit besluit.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Sedert jaar en dag ben ik actief als voetballer bij KVC Wingene. Praktisch alle jeugdreeksen heb ik er doorlopen en sedert kort zetel ik in het hoofdbestuur van KVC Wingene.
Door al die jaren tussen, op & naast voetbalvelden te lopen, door gans Vlaanderen heb ik de opmars van synthetische sportvelden kunnen meemaken. Gedurende de jeugdreeksen op interprovinciaal, provinciaal, bijzonder én gewestelijk niveau speelde ik naarmate ouder worden namelijk meer en meer op dit soort velden.
Vandaag, als belofte-speler én bestuurslid merk ik zelfs dat het NIET in bezit zijn van zo’n veld bijna een uitzondering op de regel is geworden. Zelfs ploegen die in het verleden gekend stonden voor hun onbespeelbaar veld, kunnen vandaag de dag rekenen op een synthetisch alternatief, wat volgens mij geen onlogische evolutie is.
Kunstgras is namelijk zeer betrouwbaar en consistent op vlak van bespeelbaarheid, ongeacht de weersomstandigheden. Het verhoogt de veiligheid op vlak van sportblessures, vergt aanzienlijk minder onderhoud, is zeer duurzaam & brengt zelfs een verdienmodel met zich mee.
Onze gemeente heeft twee voetbalploegen, die beiden garant staan voor ontwikkeling van eigen jeugd & voetbalplezier, gekoppeld aan resultaat. Juist daarom vind ik het bijzonder jammer dat deze verenigingen niet kunnen rekenen op de best mogelijke faciliteiten.
Het is namelijk geen geheim dat KSK Zwevezele jaarlijks kampt met een slechte staat van hun eerste veld en met het steeds veranderende klimaat merken ook wij met KVC Wingene dat de velden hier steeds meer en meer van afzien (slechte waterdoorlating, kapotte graszoden, zompige grond, extreme slijtage).
Daarom stelt Fractie Burgerbelangen volgende vragen:
1) Is er reeds een concrete denkoefening gemaakt vanuit de gemeente omtrent de aanleg van synthetische sportvelden?
2) Is de gemeente bereid te investeren in een X-aantal synthetische sportvelden waar beide voetbalploegen beroep op kunnen doen binnen de huidige legislatuur?
3) Wat zijn de mogelijke alternatieven indien de gemeente niet bereid is te investeren in de aanleg van synthetische sportvelden?
Raadslid Maxim Lybaert licht zijn mondelinge vraag toe.
Schepen van Sport, Jens Danneels, antwoordt als volgt:
1) Is er reeds een concrete denkoefening gemaakt vanuit de gemeente omtrent de aanleg van synthetische sportvelden?
"De overweging om een kunstgrasveld aan te leggen werd destijds gemaakt bij de (her)aanleg van terrein 3 in Zwevezele en terrein 4 in Wingene. Destijds, in 2007 werd ook al eens een subsidieaanvraag bij Sport Vlaanderen ingediend, maar deze aanvraag werd toen niet aanvaard. Er werd dus beslist om nog geen kunstgrasvelden aan te leggen, maar nieuwe natuurgrasvelden."
2) Is de gemeente bereid te investeren in een X-aantal synthetische sportvelden waar beide voetbalploegen beroep op kunnen doen binnen de huidige legislatuur?
"De vraag en de wens vanuit de beide voetbalclubs is ons echter zeker gekend. Een kunstgrasveld zorgt ervoor dat over een gans seizoen kan getraind of gespeeld worden op een perfecte ondergrond. De intensiteit van belasting van de huidige velden zorgt er immers voor dat er na een periode minder grasgroei is en dat de terreinen minder effen komen te liggen. Via het jaarlijks onderhoud in het tussenseizoen, en enkele onderhoudsinterventies tijdens het seizoen, proberen we de velden in een zo goed mogelijke staat te houden.
Wat betreft de investering in kunstgrasvelden, is er natuurlijk de aanzienlijke kostprijs van aanleg. De levensduur van een kunstgrasveld bedraagt tussen de 8 à 10 jaar. Er moet nadien ook rekening gehouden worden met het, niet te onderschatten, onderhoud. Een kunstgrasterrein moet wekelijks ook geborsteld worden, bladeren van bomen moeten er van verwijderd worden, en er is ook een jaarlijkse onderhoudsbeurt nodig. Bij hevige wind moet de infill vaak ook opnieuw verspreid worden over het terrein.
Binnen de huidige legislatuur is er geen budget voorzien voor dergelijke investeringen. Er is de intentie bij het bestuur om deze vraag mee te nemen bij de opmaak van het nieuwe strategisch meerjarenplan."
3) Wat zijn de mogelijke alternatieven indien de gemeente niet bereid is te investeren in de aanleg van synthetische sportvelden?
"Onafgezien van het al dan niet aanleggen van kunstgras, zal de gemeente sowieso verder blijven investeren in het onderhoud van de bestaande natuurgrasvelden. Wij proberen dit nog te optimaliseren waar mogelijk. Dus bij wijze van ‘alternatief’ wordt op die manier verder ingezet op het onderhoud van de bestaande velden."
Bevoegdheid en juridische grond
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
Bijlagen
- mondelinge vraag
Aanleiding en voorgeschiedenis
In de zitting van 28 januari 2019 ging de volledige gemeenteraad akkoord om de mogelijkheden te bekijken om:
(1) de European Disability Card te erkennen en als gemeente bij dit initiatief aan te sluiten als partnergemeente.
(2) te onderzoeken welke voordelen de gemeente Wingene kan toekennen aan houders van de European Disability Card.
(3) de kaart actief te promoten bij zowel socio-culturele verenigingen en inwoners via alle kanalen.
Op 24/10/2019 werd deze EDC voor cultuur, sport en vrijetijdsbesteding op de vergadering voor handelaars als initiatief per PPP publiekelijk voorgesteld.
Op 13/03/2023 kreeg ik bericht van de initiatiefnemer, de heer Pieter Paul Moens, dat de gemeente Wingene nog steeds niet ingeschreven heeft op de NIEUWE EDC-WEBSITE die helemaal herwerkt werd conform de richtlijnen van de Europese Unie, toegankelijker is en de partners meer op de voorgrond zet.
De gemeente Wingene heeft volgens hem deze mail doorgestuurd gekregen om zich opnieuw aan te melden maar is hier helaas nog niet op ingegaan.
Bij deze vraagt onze fractie :
Zal de gemeente zich opnieuw inschrijven op de vernieuwde website?
Zijn er eventueel bezwaren om hier niet opnieuw op in te gaan?
Raadslid Marie-Christine Vandendriessche neemt het woord en bevestigt dat de gemeente zich heeft ingeschreven op de nieuwe website.
Bevoegdheid en juridische grond
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
Bijlagen
- mondelinge vraag
Aanleiding en voorgeschiedenis
De Aziatische hoornaar is een exotische wespensoort die sinds mei 2017 in Vlaanderen voorkomt en honingbijenkasten kan leegroven. Het aantal verdelgingen van de hoornaar is sterk gestegen, wat zorgwekkend is voor imkers en de fruitteelt. Koninginnen van de hoornaar zoeken momenteel naar een plek om hun nest te bouwen, dus het is nu het moment om koninginnen te vangen en secundaire nesten te vermijden.
De N-VA-fractie in Wingene stelt voor om
1) Selectieve vallen en extra lokstof aan te kopen voor lokale imkers.
2) De bevolking te informeren over hoe de hoornaar te herkennen en waarnemingen te melden.
3) Het gemeentebestuur wordt gevraagd of ze bereid zijn deze initiatieven te ondersteunen en welke andere acties ze zullen nemen tegen de hoornaar.
Raadslid Marie-Christine Vandendriessche licht haar mondelinge vraag toe.
Schepen van Milieu en Klimaat, Brecht Warnez, antwoordt als volgt:
"De Aziatische hoornaar is een invasieve exoot die de laatste jaren een exponentiële groei kent. Deze wespensoort belaagt vooral de honingbij, waardoor bestuiving en vruchtzetting van voedingsgewassen onder grote druk komt.
Doelgerichte bestrijding vraagt daarom een gecoördineerde aanpak. Enkel inzetten op bestrijding binnen de gemeentegrenzen heeft weinig zin; dit moet op grotere schaal worden bekeken.
Momenteel is de Provincie West-Vlaanderen, in samenwerking met Vespawatch (Vlaams meldpunt voor nesten van Aziatische hoornaar), ANB en de Koninklijke Imkervereniging volop bezig met het uitwerken van een actieplan.
De gemeenten zullen hierin ook geraadpleegd worden en mee instaan voor communicatie en sensibilisatie. Zodra meer duidelijkheid is over het provinciaal actieplan zal hierover gecommuniceerd worden.
We willen ook de gemeentelijke bijenwerkgroep erkennen en betrekken bij de problematiek van de Aziatische hoornaar. Alle maatregelen uit het provinciaal plan zullen voorafgaandelijk met deze werkgroep worden afgetoetst naar haalbaarheid en wenselijkheid op lokaal niveau.
Dat het de gemeente menens is om maximale maatregelen te nemen ter bescherming van bijen en hommels is een open deur intrappen.
Gisteren werd het belang van de bij trouwens nogmaals in de kijker gezet tijdens de Erfgoeddag. De eerste zaadoogst van Bieland zal dit jaar te bewonderen zijn in 252 particuliere tuinen. Gezamenlijk resulteert dit in 1 hectare wilde bloemen, die stuifmeel en nectar zullen leveren voor vlinders, bijen en hommels.
Ik wil van de gelegenheid gebruik ook gebruik maken om te zeggen dat we hier ongelooflijk fier op zijn en – samen met collega Hedwig Kerckhove – willen we de vele vrijwilligers van de bijenwerkgroep ook bedanken."
Bevoegdheid en juridische grond
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
Bijlagen
- mondelinge vraag
Aanleiding en voorgeschiedenis
Een Urban Run of Urban Trial is de ideale manier om de gemeente op een andere en originele manier te zien. Zo’n loopwedstrijd is een ideale combo van een sportieve uitdaging en cultuur. Het loopparcours van zo’n een gemiddelde run/trail strekt zich uit over schoolsites, het openbaar domein, openbare gebouwen, cultuur- en/of kerkelijk erfgoed. Urban Runs of Urban Trials werden reeds in het verleden in Antwerpen, Gent, Hasselt, Brussel, Brugge, Mechelen, Bergen en Namen georganiseerd. Het doel is om een speciale loopervaring te creëren die zich wegtrekt van de begane paden en een unieke loopervaring geeft in eigen streek.
Zo’n run/trail is niet enkel voor grote steden. Onze buurgemeente Ardooie heeft in februari hun vijfde editie achter de rug. De UrbanRunArdooie is een initiatief en mooi eerbetoon aan een overleden juf/lerares én om steun te betuigen voor iedereen die met kanker geconfronteerd wordt. De opbrengst van elke editie gaat ook telkens naar Kom Op Tegen Kanker. In Ardooie strekt het parcours zich uit over 6 km om te lopen of te wandelen. Naast schoolsites en openbare gebouwen, zetten ook bedrijven en zelfstandigen hun deuren open om wandelaars en lopers doorgang te geven. Langs het parcours verzorgen DJ’s en straatmuzikanten de muzikale omkadering en een unieke sfeer.
Daarom stel ik u graag de volgende vragen:
Raadslid Pieter-Jan Verhoye licht zijn mondelinge vraag toe.
Schepen van Sport, Jens Danneels, antwoordt als volgt:
"Het is een wat vreemde vraag om te stellen aan het college van burgemeester en schepenen. Persoonlijk vind ik dat een heel leuk sportief evenement. Maar als schepencollege gaan wij geen uitspraak doen over wat wij van een dergelijk concept vinden.
Een dergelijke Urban Run/Trail is heel uitdagend evenement om te organiseren. Niet alleen logistiek, er zijn ook heel wat medewerkers nodig om alles in goede en veilige banen te leiden.
De organisatie van een dergelijke Urban Run/Trial staat ook niet op de planning bij Team Sport. We voorzien echter dit jaar wel nog in enkele nieuwe / vernieuwde initiatieven.
Naast de Sportmatinée die doorgaat op zondag 7 mei, organiseert Team Sport samen met de Sportraad eind augustus ook jaarlijks de Memorial Diether Cornaer.
En op 1 oktober zal voor de allereerste keer een echte cross voor niet-aangesloten lopers op het sportcentrum te Zwevezele doorgaan. De gekende Veldloopdag krijgt dus een nieuw jasje. Deze organisatie gebeurt samen met de Vrije Lopers. We hopen hier toch een 250-tal deelnemers van alle leeftijden op te mogen ontvangen.
Daarnaast organiseert de gemeente ook een Race for The Cure op 14 oktober 2023. Deze nieuwe activiteit kadert binnen oktobermaand-borstkankermaand. De opbrengst van deze activiteit gaat integraal naar Kom op Tegen Kanker.
Verder is er op vandaag geen intentie om zelf nog andere evenementen, zoals bvb. een Urban Run of trail te organiseren. Mochten er echter nog private initiatieven ontstaan, dan kunnen wij, zoals gebruikelijk, steeds in overweging nemen om dergelijke initiatieven te ondersteunen op vlak van logistiek, feestmateriaal, of signalisatie.
We behouden nu zelf echter de focus op de eigen geplande initiatieven. Naast al onze evenementen is natuurlijk ook nog ons uitgebreid aanbod aan lessenreeksen en sportkampen. We zijn er dan ook van overtuigd dat op vandaag iedereen die wil bewegen en sporten zijn gading kan vinden in onze gemeente en ons huidig aanbod."
Bevoegdheid en juridische grond
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
Bijlagen
- mondelinge vraag
Namens Gemeenteraad,
Jurgen Mestdagh
Algemeen directeur
Lieven Huys
Burgemeester