Terug
Gepubliceerd op 27/04/2023

Besluit  Gemeenteraad

ma 24/04/2023 - 20:00

Aanvullend verkeersreglement: Kaplotestraat - zone verplicht parkeren op het trottoir - vaststelling

Aanleiding en voorgeschiedenis

Het uitgangspunt van de gemeente bij de heraanleg van de Kaplotestraat was altijd dat het trottoir als een gelijkgrondse berm gezien wordt waarop parkeren toegelaten is. Het gemeentebestuur wil gelijkgronds parkeren in de Kaplotestraat toelaten voor zover het uiteraard niet voor private toegangen gebeurt en voor zover de doorgang voor het verkeer gevrijwaard blijft. Daarnaast wil de gemeente voetgangers waar nodig op de rijbaan laten wandelen (volgens de gemeentelijke visie op gemengd verkeer - "Tegoare ip boane"). De lokale politie verbaliseerde vorig jaar een aantal voertuigen die geparkeerd stonden op het trottoir. De lokale politie beschouwt het gelijkgronds parkeren in de Kaplotestraat immers niet als berm parkeren, maar als parkeren op een trottoir. De signalisatie (of de afwezigheid ervan) is volgens de politie momenteel niet afgestemd op de wegcode. Het afgelopen jaar vroeg de Dienst Mobiliteit bij een aantal verkeersexperten advies over de kwestie.

Feiten, context en argumentatie

De vraag werd gesteld of en onder welke voorwaarden het gelijkgronds parkeren in de Kaplotestraat volgens de wegcode toegelaten is. Alle experten bevestigden dat het in de Kaplotestraat volgens de definities uit de wegcode om een trottoir gaat en niet om een gelijkgrondse berm. De donkere markeringen zijn geen geldige markeringen volgens de wegcode en kunnen hoogstens aanzien worden als parkeersuggestiestroken. Deze doen dus ook geen uitspraak over de aard van het weggedeelte.

De Dienst Mobiliteit stelt voor om de Kaplotestraat te beschouwen als een zone voor trottoir parkeren, door het plaatsen van zone verkeersborden die het parkeren op het trottoir verplichten.

Het gaat om een gemeenteweg.

De maatregelen zullen ter kennis worden gebracht van de weggebruiker door middel van de geëigende verkeerstekens.

Bevoegdheid en juridische grond

- de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, art. 119

- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 40 en 41

- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968

- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg

- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald

- het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009

Financiële gevolgen

/

Bijlagen

- 20230227_DO_Kaplotestraat_parkeren_zone

Besluit

Artikel 1

De gemeenteraad beslist om in de Kaplotestraat zones verplicht parkeren op het trottoir in te voeren.

Artikel 2

Deze maatregel wordt aangeduid door middel van verkeersbord ZE9e-Begin en ZE9e-Eind. 

Artikel 3

Dit aanvullend verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, de Rechtbank van Eerste Aanleg West-Vlaanderen, afdeling Brugge en aan de Politierechtbank West-Vlaanderen, afdeling Brugge.