De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de leden van de raad van bestuur AGB. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de leden van de raad van bestuur AGB. Zij nemen er kennis van via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Elk lid van de raad van bestuur AGB heeft het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad van bestuur AGB worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de raad van bestuur AGB en de algemeen directeur ondertekend.
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
- het artikel 21 §2 van de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf
- verslag vorige zitting 27 september 2021
Enig artikel
De raad van bestuur AGB keurt het verslag van de vorige zitting van maandag 27 september 2021 goed.
Dienstverlenende Vereniging ‘Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services’ (TMVS dv) stuurt een uitnodiging aan AGB Wingene voor de algemene vergadering die doorgaat op dinsdag 14 december 2021 om 14.30 uur.
AGB Wingene is toegetreden tot deze dienstverlenende vereniging bij raadsbesluit van 27 november 2017 en is bijgevolg vertegenwoordigd op elke algemene vergadering.
Omtrent de praktische organisatie zal de raad van bestuur van TMVS dv later beraadslagen. Tegen begin november 2021 ontvangt het AGB hierover een bijkomende zending.
Op de agenda staat:
1. Toetreding van deelnemers
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen
3. Evaluatie 2021, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2022 (cfr. artikel 432 DLB)
4. Begroting 2022 (cfr. artikel 432 DLB)
5. Actualisering presentievergoeding ingevolge indexaanpassing
6. Statutaire benoemingen
Varia
De raad van bestuur van AGB Wingene is bevoegd voor de goedkeuring van de agenda en het vaststellen van het mandaat van de vertegenwoordiger. De raad kan hiervoor haar eerdere aanstellingsbesluit van 28 januari 2019 bestendigen, namelijk de heer Lieven Huys als effectief vertegenwoordiger en mevrouw Dorine Vandenabeele als plaatsvervanger.
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41 en 432
- het raadsbesluit AGB Wingene van 27 november 2017 over de toetreding tot TMVS dv
- het raadsbesluit AGB Wingene van 28 januari 2019 over het aanstellen van een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van TMVS dv
- de statuten van TMVS dv, laatst gewijzigd op de algemene vergadering van 10 december 2019
- oproepingsbrief tot de buitengewone algemene vergadering van TMVS op 14 december 2021, samen met alle bijlagen horend bij de vergadering
Artikel 1
De raad van bestuur verleent goedkeuring aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering TMVS dv van 14 december 2021 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Toetreding van deelnemers
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen
3. Evaluatie 2021, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2022 (cfr. artikel 432 DLB)
4. Begroting 2022 (cfr. artikel 432 DLB)
5. Actualisering presentievergoeding ingevolge indexaanpassing
6. Statutaire benoemingen
Varia
Artikel 2
De raad wijst de heer Lieven Huys aan als effectief vertegenwoordiger, met mevrouw Dorine Vandenabeele als plaatsvervanger en draagt hen op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv op 14 december 2021, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen volgens dit besluit.
Artikel 3
TMVS dv ontvangt een afschrift van dit besluit:
Door de federale crisisfase die afgekondigd werd ter beheersing van de coronapandemie hebben de gemeente- en OCMW-raden vaak al veel ervaring met digitaal en/of hybride vergaderen. Door een wijziging aan het decreet over het lokaal bestuur (Decreet van 16 juli 2021 tot wijziging van diverse decreten, wat betreft versterking van de lokale democratie) mogen de raden beslissen om digitaal en/of hybride te vergaderen los van de coronapandemie. Het is immers niet de bedoeling dat dit blijvend wordt geregeld met een burgemeesterbesluit. Daarvoor moet de raad dan wel het huishoudelijk reglement aanpassen.
Er is gekozen voor een addendum in plaats van het model zelf aan te passen.
Om verwarring te vermijden is het belangrijk duidelijk het onderscheid te maken tussen digitaal en hybride vergaderen.
1. Addendum huishoudelijk reglement raad van bestuur AGB
Dit addendum legt de bepalingen, de (uitzonderlijke) omstandigheden en de wijze waarop digitaal en/of hybride vergadering kan plaatsvinden vast.
Als lokaal bestuur moeten we goed nadenken over de omstandigheden en de wijze waarop digitaal en/of hybride kan worden vergaderd. Dit betekent dat we zelf moeten bepalen wat “uitzonderlijke omstandigheden” zijn op basis waarvan een digitale en/of hybride vergadering kan plaatsvinden. Maar daarnaast zijn er ook afspraken en bijzondere voorwaarden op technisch vlak (gebruik eNotulen, stemmodules, …), en op het vlak van vergaderafspraken (spreektijd, rol voorzitter, neutrale achtergrond op het scherm, …).
2. Basistekst huishoudelijk reglement raad van bestuur AGB
Aan de basistekst worden kleine wijzigingen aangebracht omwille van onduidelijkheid of opgedane ervaringen. Dit geldt voor de artikelen 22, 27, 30, 31 en 52
- Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- het huishoudelijk reglement van de raad van bestuur, vastgesteld bij besluit van 28 januari 2019
- ontwerpversie addendum huishoudelijk reglement raad voor bestuur AGB
- huishoudelijk reglement raad van bestuur AGB: aanpassingen
Conform artikel 22 van het huishoudelijk reglement dient fractie N-VA volgende amendementen in op de basistekst van het huishoudelijk reglement dat is toegevoegd aan dit agendapunt:
Betreft Art. 22.
Originele versie in de basistekst mét het voorstel van aanpassing van het directiecomité:
Art. 22. Leden van de raad van bestuur en het directiecomité kunnen te allen tijde amendementen indienen. Een amendement is een voorstel om de tekst van het voorstel van beslissing te wijzigen.
Een amendement wordt via e-mail overgemaakt aan de algemeen directeur en derhalve onmiddellijk aan het betreffende voorstel van beslissing gekoppeld in eNotulen.
De amendementen worden voor zoveel als mogelijk ingediend ten laatste op de dag van de aanvang van de vergadering, vóór 9.00 uur.
Amendement N-VA:
Art. 22. Leden van de raad van bestuur en het directiecomité kunnen te allen tijde amendementen indienen. Een amendement is een voorstel om de tekst van het voorstel van beslissing te wijzigen.
Een amendement wordt via e-mail overgemaakt aan de algemeen directeur en derhalve onmiddellijk aan het betreffende voorstel van beslissing gekoppeld in eNotulen.
De amendementen worden voor zoveel als mogelijk ingediend ten laatste op de dag van de aanvang van de vergadering, vóór 9.00 uur zo tijdig mogelijk ingediend maar mogen ten allen tijde worden ingediend, ook tijdens de vergadering.
Motivering:
Amendementen tijdig indienen, idealiter ten laatste voor 9u op de dag van de dag van de vergadering, blijft de regel. Indien er tijdens de bespreking van een agendapunt zou blijken dat er een amendement nodig is, moet die mogelijkheid worden voorzien in het huishoudelijk reglement. Hierdoor kan een amendement worden ingediend indien er tijdens bespreking van het agendapunt relevante informatie naar boven komt OF een compromisamendement kan worden bereikt.
Stemming over het amendement van fractie N-VA betreffende artikel 22:
Verworpen 3 stemmen voor (Els Batsleer, Marina De Loose, Pieter-Jan Verhoye), 7 stemmen tegen (Hendrik Verkest, Vicky Vandycke, Dorine Vandenabeele, Martin Duyck, Walter Yde, Geert Dedecker, Stijn Verkinderen)
--
Betreft Art. 30.
Originele versie in de basistekst mét het voorstel van aanpassing van directiecomité :
Art. 30. De leden van de raad van bestuur hebben het recht aan het directiecomité mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Daarvoor is geen toegelicht voorstel van beslissing nodig. Zij stellen geen schriftelijke vragen rechtstreeks aan het personeel, maar sturen die naar de algemeen directeur.
Volgende vragen zijn niet ontvankelijk:
Na ontvangst van de vraag, oordeelt de voorzitter van de raad over de ontvankelijkheid ervan. Wordt de vraag onontvankelijk verklaard, dan wordt de bestuurder hiervan onverwijld per e-mail door de algemeen directeur op de hoogte gebracht met vermelding van de motivering.
In geval van (quasi) identieke vragen ingediend door twee of meer bestuurders, komt de bestuurder die eerst heeft ingediend, het eerst aan het woord en zo verder volgens volgorde van ontvangst.
Mondelinge vragen stellen over aangelegenheden van het AGB, die niet op de agenda van de raad van bestuur staan worden door het lid van de raad van bestuur zelf via-email bezorgd aan de algemeen directeur. Zij worden ingediend uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering en worden op de agenda van de raad van bestuur geplaatst in volgorde van ontvangst.
Op schriftelijke vragen van de leden van de raad van bestuur wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord.
Amendement N-VA, toevoeging:
In afwijking van voorgaande bepaling inzake mondelinge vragen kunnen leden van de raad van bestuur nog tot uiterlijk 09u00 van de dag van de vergadering actuele vragen indienen. Dit zijn korte vragen over een zeer actuele aangelegenheid waarover niet tijdig een mondelinge vraag kon worden ingediend. Actuele vragen moeten voldoende gepreciseerd zijn om het directiecomité toe te laten snel een kort antwoord voor te bereiden. Een actuele vraag wordt via mail ingediend bij de algemeen directeur die ze overmaakt aan de voorzitter van de raad van bestuur. De voorzitter kijkt na of de vraag voldoet aan de voorwaarden om als actuele vraag ontvankelijk te worden verklaard. Zo ja, worden de leden van de raad van bestuur via e-mail en Enotulen van de actuele vraag in kennis gesteld. Zo niet, wordt de vraag geweerd als actuele vraag. De vraagsteller kan de vraag dan eventueel nog indienen als mondelinge vraag op een latere zitting of als een schriftelijke vraag.
Motivering:
Mondelinge vragen moeten uiterlijk worden ingediend vijf dagen vóór de vergadering van de raad van bestuur en worden op de agenda geplaatst in volgorde van ontvangst. Indien – bij uitzondering – er nog een zeer actuele aangelegenheid gebeurt waarover niet tijdig een mondelinge vraag kon worden ingediend, moet de mogelijkheid worden voorzien in het huishoudelijk reglement om hierover een korte vraag te stellen. Actuele vragen zijn korte vragen over een zeer actuele aangelegenheid waarover niet tijdig een mondelinge vraag kon worden ingediend en die ook maar een kort antwoord vanwege het directiecomité behelzen, zonder uitgebreide opzoekingen of aftoetsingen.
Stemming over het amendement van fractie N-VA betreffende artikel 30:
Verworpen met 2 stemmen voor (Marina De Loose, Pieter-Jan Verhoye), 8 stemmen tegen (Hendrik Verkest, Els Batsleer, Vicky Vandycke, Dorine Vandenabeele, Martin Duyck, Walter Yde, Geert Dedecker, Stijn Verkinderen)
--
Betreft Art.9.
Originele versie in het addendum:
Art.9.
Raadsleden die even tijdelijk even weggaan van de camera geven dat duidelijk aan in de chat, evenals wanneer ze terugkeren. Wanneer raadsleden die normaal in beeld zouden moeten zijn niet voor de camera blijken te zitten, en daarover niets gemeld hebben in de chat, dan wordt aangenomen dat ze de vergadering definitief verlaten hebben.
Amendement N-VA, toevoeging:
De fractievoorzitters en/of raadsleden die computer- en netwerkproblemen hebben, krijgen bij wijze van absolute uitzondering de mogelijkheid om naar het gemeentehuis te komen om van daaruit deel te nemen aan de digitale vergadering.
Motivering:
Bij de vorige zittingen, die werden geregeld via politiebesluit van de burgemeester, stond deze bepaling ook in het politiebesluit. Wij zijn voorstander om deze bepaling ook in het nieuwe addendum te voorzien wegens praktische redenen.
Conform artikel 22 van het huishoudelijk reglement dient fractie N-VA volgende amendementen in op de basistekst van het huishoudelijk reglement dat is toegevoegd aan dit agendapunt:
Stemming over het amendement van fractie N-VA betreffende artikel 9:
Verworpen met 3 stemmen voor (Martin Duyck, Marina De Loose, Pieter-Jan Verhoye), 7 stemmen tegen (Hendrik Verkest, Els Batsleer, Vicky Vandycke, Dorine Vandenabeele, Walter Yde, Geert Dedecker, Stijn Verkinderen)
--
Conform artikel 22 van het huishoudelijk reglement dient fractie CD&V ter zitting volgend amendement in:
De fractie CD&V stelt voor art. 22 ongewijzigd te laten. De vergadering stemt over dit amendement vanuit de CD&V-fractie.
Art. 22 luidt dan:
Leden van de raad van bestuur en het directiecomité kunnen te allen tijde amendementen indienen. Een amendement is een voorstel om de tekst van het voorstel van beslissing te wijzigen.
Een amendement wordt via e-mail overgemaakt aan de algemeen directeur en derhalve onmiddellijk aan het betreffende voorstel van beslissing gekoppeld in eNotulen.
De amendementen worden voor zoveel als mogelijk ingediend ten laatste op de dag van de aanvang van de vergadering, vóór 9.00 uur.
Stemming over het amendement van fractie CD&V betreffende artikel 22:
Goedgekeurd met 8 stemmen voor (Els Batsleer, Vicky Vandycke, Dorine Vandenabeele, Martin Duyck, Walter Yde, Geert Dedecker, Pieter-Jan Verhoye, Stijn Verkinderen), 2 stemmen tegen (Hendrik Verkest, Marina De Loose)
Stemming over het agendapunt:
Goedgekeurd met 7 stemmen voor (Hendrik Verkest, Vicky Vandycke, Dorine Vandenabeele, Martin Duyck, Walter Yde, Geert Dedecker, Stijn Verkinderen), 2 onthoudingen (Marina De Loose, Pieter-Jan Verhoye), 1 niet gestemd (Els Batsleer)
Artikel 1
De raad van bestuur AGB stelt de wijziging van het huishoudelijk reglement voor de raad van bestuur AGB vast, zoals opgenomen in bijlage, die integraal deel uitmaakt van dit besluit.
Artikel 2
De raad van bestuur AGB voegt een addendum toe aan het huishoudelijk reglement van de raad van bestuur AGB, zoals opgenomen in bijlage, die integraal deel uitmaakt van dit besluit.
Artikel 3
Dit besluit treedt in werking op 1 december 2021.
Sedert 1 november 2021 is het verplicht om in alle sportzalen en kleedkamers CO2 meters te hangen of luchtreinigers te installeren.
Zijn de sportzalen en kleedkamers in onze gemeente reeds voorzien van dergelijke CO2 meters of luchtreinigers?
Indien nog niet overal aanwezig stel ik graag volgende vragen:
- Is er een actieplan i.v.m. ventilatie gemeentelijke sportinfrastructuur?
- Bekostigt de gemeente de apparatuur of wordt er van de sportclubs verwacht dat ze een stuk betalen van de gemaakte kost? Indien ja, wat is de verhouding gemeente/sportclubs?
- Welke timing stelt de gemeente voorop om aan de opgelegde voorwaarden wat ventilatie van de sportinfrastructuur betreft te voldoen?
Bestuurder Marina De Loose licht haar mondelinge vraag toe.
Burgemeester Lieven Huys antwoordt als volgt:
"(1) Zijn de sportzalen en kleedkamers in onze gemeente reeds voorzien van dergelijke CO2 meters of luchtreinigers?
Ja, maar nog niet overal. In de sportzalen (sportzaal Wingene, polyvalente zaal in de Tuimelaar, matsportenzaal in de Tuimelaar, sportzalen de Zwaluw, polyvalente zaal de Zwaluw), is er een gebouwenbeheerssyteem. Dit systeem monitort de CO² en past de ventilatie automatisch aan. De norm in deze zalen is ingesteld op 800ppm (vanaf 900ppm geldt een waarschuwing voor de luchtkwaliteit). Vanaf het moment dat er meer dan 800ppm CO² wordt gemeten, verhoogt de ventilatie. De resultaten van het de CO²meting door het gebouwenbeheerssysteem zijn momenteel niet zichtbaar in de lokalen zelf.
In de sportzalen in de sporthal te Wingene en in de Zwaluw moet geen CO²meter geplaatst worden omdat deze lokalen groter zijn dan 400m² en minstens 7m hoog zijn en beschikken over een gebouwenbeheerssysteem. Er moet wel een ventilatieplan opgemaakt worden voor deze lokalen.
De uitbaters van de cafetaria’s in de Zwaluw hebben zelf een CO²meter aangekocht en geïnstalleerd in hun cafetaria zodat ook hier het aantal ppm CO² kan gemeten worden en dat er maatregelen kunnen genomen worden als de CO² te hoog wordt (vb. deuren open zetten).
In de kleedkamers in de sportgebouwen is er geen monitoring van de CO² aanwezig.
(2) is er een actieplan i.v.m. ventilatie gemeentelijke sportinfrastructuur?
Vanuit het Netwerk Lokaal Sportbeleid en DVV Midwest werd een brief gestuurd naar de kabinetten met daarin de opmerking dat de vooropgestelde normen onhaalbaar zijn waardoor eigenlijk heel veel sportaccommodaties terug zouden moeten sluiten. Enkele problemen die aangekaart worden:
Het Netwerk Lokaal Sportbeleid vraagt dan ook om:
(2) Bekostigt de gemeente de apparatuur of wordt er van de sportclubs verwacht dat ze een stuk betalen van de gemaakte kost? Indien ja, wat is de verhouding gemeente/sportclubs?
Wanneer de CO²meters in de eigen accommodatie moeten geplaatst worden, dan zal de gemeente deze bekostigen. De enige uitzondering is in de cafetaria’s waar er een sportvereniging als vaste uitbater aanwezig is: volleybalcafetaria in sporthal Wingene en de Zwaluw, voetbalcafetaria in sporthal Wingene en de Zwaluw, basketbalcafetaria in de Zwaluw, cafetaria in de matsportenzaal.
(3) Welke timing stelt de gemeente voorop om aan de opgelegde voorwaarden wat ventilatie van de sportinfrastructuur betreft te voldoen?
De timing is afhankelijk van het antwoord vanuit de kabinetten. Van zodra we een antwoord ontvangen hebben, kunnen we snel schakelen."
- het huishoudelijk reglement van de raad van bestuur AGB vastgesteld in zitting van 28 januari 2019, artikel 30
- mondelinge vraag Marina De Loose
Namens Raad van bestuur AGB,
Jurgen Mestdagh
Algemeen directeur
Lieven Huys
Voorzitter