Terug Gemeenteraad

Mon 26/10/2020 - 20:00 - digitale zitting

Openbare zitting

Openbaar

Algemeen Bestuur

Secretariaat

Interne Organisatie

  • Informatiesystemen en ICT-infrastructuur genereren loginformatie voor veel activiteiten, soms als normale statusmelding, soms als resultaat van een activiteit van een gebruiker of beheerder maar ook informatie als resultaat van onvoorziene omstandigheden of fouten. Een log beschrijft wat er gebeurt binnen systemen.

    Via het logbeleid wil het lokaal bestuur Wingene duidelijke regels vastleggen omtrent toegang, gebruik en bescherming van privacy logs. Privacy logs zijn logs aangemaakt om te voldoen aan en te beantwoorden op privacy regelgeving. Privacy logs dienen minstens 10 jaar bewaard te worden.

Algemene Financiering

Financiën

Welzijn, Burger en Veiligheidszorg

Veiligheid

  • Jaarlijks viert de vrijwillige brandweer hun patroonheilige Sint-Barbara op de eerste zaterdag van december. Brandweerzone Midwest komt niet tussen in de kosten voor de viering en sedert de zonevorming verleent de gemeente hiervoor een toelage, berekend op het aantal deelnemende effectieve leden en ereleden.

    Beide brandweerposten Wingene en Zwevezele functioneren als afzonderlijke posten en hebben elk hun eigen Vriendenkring vzw, die instaat voor de organisatie van de viering.

    De postoversten van post Wingene en van post Zwevezele dienden een aanvraag in voor het bekomen van een toelage ter medefinanciering van de Sint-Barbaraviering 2019.

  • Het lokaal bestuur staat in voor het handhaven van de openbare rust, veiligheid en gezondheid en kan daartoe alle maatregelen nemen inclusief politiemaatregelen.

    De basis regelgeving geldig op het grondgebied van de gemeente, is opgenomen in de algemene politieverordening. Op aansturing van de politiezone gebeurde in 2017 een volledige herziening van de lokale algemene politieverordening, om tot een eenvormige regelgeving en grotere rechtszekerheid te komen voor het volledige grondgebied van de zone. Vanaf dan gebeuren eventuele aanpassingen en / of toevoegingen aan de algemene politieverordening steeds in overleg met of op initiatief van de politiezone, die deze toetst met alle lokale besturen binnen de zone, om de regelgeving verder zo eenvormig mogelijk te houden.

    Nu stelt de Politiezone Regio Tielt al geruime tijd vast dat de onregelmatigheden tussen rivaliserende motorclubs toenemen op het grondgebied van de zone. Er lijkt een verband te zijn met de her lokalisering van diverse clubhuizen, naar aanleiding van de strengere aanpak van criminele motorbendes in de buurlanden Nederland en Duitsland. 

    De inplanting en de exploitatie van clubhuizen van motorclubs houden risico's in, zoals onder meer het aan- en afrijden van lawaaierige voertuigen, ’s nachts en overdag, wildparkeren, geluidsoverlast, enz., die beter onder controle te brengen zijn. De zone stelt dan ook voor om de vestiging van clubhuizen vergunningsplichtig te stellen. 

Wonen, Werken en Omgeving

Ruimtelijke planning

  • Raadslid Rinus Degroote stemt niet mee over dit agendapunt in navolging van artikel 27 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur.


    Motivatie tot opstart RUP

    Het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Regionaal bedrijventerrein Hille Noord’ betreft een herziening van het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Regionale bedrijven Degroote en Terra Plant International te Wingene’ (28/08/2006). 

    Het RUP wordt herzien om tegemoet te kunnen komen aan een ruimtevraag van het bedrijf Degroote Trucks en Trailers.

    Problematiek

    Het bedrijf Degroote Trucks & Trailers is een historisch gegroeid bedrijf dat gespecialiseerd is in de aan- en verkoop van tweedehands vrachtwagens en opleggers. Het bedrijf  werd opgericht in 1975. De hoofdzetel bevindt zich in Zwevezele, Wingene. Het bedrijf kent ook een tweede vestiging in Breda, Nederland. 

    De hoofdzetel is gevat door het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan (PRUP) “Regionale bedrijven Degroote en Terra Plant International” dat op 28/08/2006 werd goedgekeurd bij Ministerieel Besluit. 

    Dit PRUP had als doel om voor de bedrijven van bovenlokaal belang: Degroote Trucks & Trailers enerzijds, Terra Plant International anderzijds, de uitbreidingsbehoeften juridisch vast te leggen. Door dit PRUP was het bedrijf Degroote Trucks & Trailers in staat om verder uit te groeien.

    Momenteel zit het bedrijf weer aan haar limiet, bijkomend wenst het de vestiging in Breda te verhuizen naar Wingene.

    Er is een ruimtetekort op de bestaande site.

    Doelstellingen

    De doelstelling van het RUP is een antwoord te bieden op de ruimtevraag van het bedrijf Degroote Trucks & Trailers, mits het in acht nemen van de principes van goede ruimtelijke ordening.

    Hiervoor wordt met voorliggend RUP voorzien in een wisselbestemming op de locatie van het bedrijf Terraplant. Door hier ook een mogelijkheid te geven om een bestemming
    in het kader van het bedrijf Degroote Trucks & Trailers toe te laten - los van de bestaande activiteit van Terraplant - heeft het bedrijf wel toekomstperspectieven naar  mogelijke uitbreiding, mits deze gronden te koop komen en mits akkoord van de eigenaar.

Wegen en Water

  • In de begrotingscyclus van de Vlaamse Regering is beslist de financiële gevolgen van de beleidsbeslissing in de begroting zichtbaar te maken op het moment van beslissing. Voor de landinrichtingsprojecten wil dit zeggen dat het nodige budget voor het volledig programma dient vastgelegd te worden.

    De Vlaamse Regering wenst in het verleden alle goedgekeurde landinrichtingsprojecten in één keer vast te leggen.
    Het doel is alleen nog relevante en realistische realiseerbare maatregelen te behouden en financieel vast te leggen.

    Alle landinrichtingsprojecten worden inhoudelijk getoetst aan de vooropgestelde doelen.
    Dit resulteert in het behouden, schrappen of bijsturen van maatregelen waarna de financiële middelen van de maatregelen worden vastgelegd.

    Er is nog steeds een lokaal engagement nodig, zowel financieel als inhoudelijk, zodat de volledige oefening aan het lokale bestuur ter goedkeuring wordt voorgelegd.

    In functie van de realisatie en inrichting van de recreatieve verbinding Balgerhoekstraat - Hekkestraat ontving het bestuur op vrijdag 28 augustus de vraag van de Vlaamse Landmaatschappij (VLM) tot wijziging van het Landinrichtingsplan Onthaalinfrastructuur Bulskampveld.

  • In de begrotingscyclus van de Vlaamse Regering is beslist de financiële gevolgen van de beleidsbeslissing in de begroting zichtbaar te maken op het moment van beslissing. Voor de landinrichtingsprojecten wil dit zeggen dat het nodige budget voor het volledig programma dient vastgelegd te worden.

    De Vlaamse Regering wenst in het verleden alle goedgekeurde landinrichtingsprojecten in één keer vast te leggen.
    Het doel is alleen nog relevante en realistische realiseerbare maatregelen te behouden en financieel vast te leggen.

    Alle landinrichtingsprojecten worden inhoudelijk getoetst aan de vooropgestelde doelen.
    Dit resulteert in het behouden, schrappen of bijsturen van maatregelen waarna de financiële middelen van de maatregelen worden vastgelegd.

    Er is nog steeds een lokaal engagement nodig, zowel financieel als inhoudelijk, zodat de volledige oefening aan het lokale bestuur ter goedkeuring wordt voorgelegd.

    In functie van de realisatie het inrichtingsplan Wildenburg-Aanwijs ontving het bestuur op vrijdag 28 augustus de vraag van de Vlaamse Landmaatschappij (VLM) tot wijziging van het inrichtingsplan.

Nutsvoorzieningen

  • De gemeente Wingene neemt voor de activiteit distributienetbeheer elektriciteit en/of gas deel aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius.

    Sinds eind 2004 behoren de openbare verlichtingsnetten en -aansluitingen tot de eigendom van de distributienetbeheerders. De exploitatie van de openbare verlichting maakt als openbaredienst-verplichting deel uit van de activiteit ‘Netbeheer elektriciteit’. De exploitatiekosten, met uitzondering van de materiaalkosten hieraan verbonden, kunnen hierdoor worden opgenomen in het distributienettarief.

    De activiteiten met betrekking tot de openbare verlichting die niet onder deze openbaredienst-verplichting vallen (bv. renovatiewerken), worden beschouwd als een nevenactiviteit.

    De deelnemers van Fluvius hebben in december 2004 naar aanleiding van de overname (aankoop) door de distributienetbeheerder van de openbare verlichtingsnetten via gemeenteraadsbesluit de beheersoverdracht rond de activiteit openbare verlichting bevestigd/beslist. Statutair werd ingeschreven dat deze beheersoverdracht voor de activiteit steeds herroepbaar is.

    Steden en gemeenten staan voor grote uitdagingen op het vlak van de openbare verlichting, milieu, energiebesparing, kostenefficiëntie en Smart City. Er is de snelle technologische evolutie op het vlak van de verlichtingstoestellen en hun aansturing. Lokale besturen krijgen tal van mogelijkheden om gegevens te verzamelen waarmee ze hun beleid beter kunnen afstemmen op de behoeften en vragen van hun burgers, het lokale bestuur zelf, de overheid en ondernemingen. Daarnaast hebben de lokale besturen zich via de burgemeestersconvenanten geëngageerd tot doelstellingen op het vlak van energie-efficiëntie en CO2-besparing.

    Als werkmaatschappij voor de netbeheerders in dienst van de lokale besturen wil Fluvius een actieve ondersteuning aanbieden bij de uitwerking van een beleid op maat op vlak van milieu, verlichting en Smart City-infrastructuur (de netten, steunen en erop geïnstalleerde applicaties). Dit kan door samen met de lokale besturen beleids- en meerjarenplannen op te stellen in de toepasselijke domeinen. Het beheer van deze meerjarenplannen biedt mogelijkheden tot synergie, schaalvoordelen en een duurzamer beleid. Bovendien laat het Fluvius System Operator (hierna ‘Fluvius’) toe om meerdere marktpartijen beter te laten participeren in de (uit)bouw en uitbating van deze installaties. Voor de lokale besturen gebeurt dit met de stabiliteit van een langetermijnpartnership en met de nodige aandacht voor duurzame keuzes op vlak van technologie en systemen om zo afhankelijkheden van leveranciers te voorkomen.

Mobiliteit - Verkeer

Mondelinge vragen

  • Sluikstorten (Pieter-Jan Verhoye)

    Sluikstorten op het gemeentelijk grondgebied is een drieste praktijk en helaas een oud zeer. Als antwoord op mijn schriftelijke vraag meldde het gemeentebestuur dat er in 2019 62 gevallen van sluikstorten waren geregistreerd. In 2020 waren dat 45 gevallen. Alle sluikstorten werden afgevoerd naar het recyclagepark: in 2019 werd hiervoor een totaal gewicht van 5 455 kg geregistreerd, in 2020 was dit 5 890 kg. Helaas kon geen enkel van de aangetroffen sluikstorten leiden tot de identificatie van de dader.

    Daarnaast werd in 2019 en 2020 de zwerfvuilcamera ingezet. In 2019 waren er 2 bestuurlijke vaststellingen, waarvan er geen leidde tot een GAS-boete. In 2020 waren er 14 bestuurlijke vaststellingen, waarvan 10 hebben geleid tot een GAS-boete van 125 euro.

    Daarom stel ik u de volgende vragen:  

    • In 2019 en 2020 waren er respectievelijk 2 en 4 bestuurlijke vaststellingen die niet hebben geleid tot een GAS-boete. Wat waren de redenen hiervoor? Werden er alternatieve sancties gehanteerd?
    • Hoe zal het gemeentebestuur de strijd tegen sluikstorten verder opdrijven? Hoe kan er gezorgd worden voor meer pakkans en dat de vervuiler betaalt? Zal de zwerfvuilcamera meer ingezet worden op ons grondgebied?
  • Begin juni heeft de Vlaamse regering beslist om 87 miljoen euro uit te trekken voor lokale sport-, jeugd- en cultuurverenigingen die door de coronacrisis heel wat inkomsten hebben misgelopen. Met deze steunt mikt de Vlaamse regering om het sociale weefsel van onze Vlaamse gemeenschap te doen heropleven, want veel verenigingen moesten noodgedwongen hun evenementen en activiteiten annuleren.

    Van de Vlaamse steun gaat er 163.868,72 euro naar Wingene-Zwevezele. Op 15 juni heeft onze fractie een enquête gedaan bij de verenigingen, de gemeente heeft ook digitaal de verenigingen bevraagd over de noden. Op basis van die feedback zou het gemeentebestuur beslissen hoe ze de Vlaamse middelen zouden verdelen.

    Daarom stel ik u graag de volgende vragen:  

    • Welke bevindingen werden er vastgesteld uit de antwoorden van de enquête en welke conclusies heeft het gemeentebestuur getrokken?
    • Hoeveel verenigingen hebben, in totaal en per sector (jeugd, cultuur, sport), financiële steun aangevraagd? Voor welk bedrag, in totaal en per sector, werd er financiële steun aangevraagd?
    • Wanneer heeft/zal het gemeentebestuur de beslissing genomen/nemen over de verdeling van de Vlaamse middelen?
      • Hoeveel van de Vlaamse middelen zal er gaan naar de verenigingen? Op basis van welke criteria wordt de verdeling gemaakt? Wordt er hiervoor een apart reglement opgesteld? Op welke manier zullen de middelen verdeeld worden; graag een overzicht van het bedrag per rubriek (financiële injectie, materiaal, …)
  • In de Info Wingene, nr 65- jaargang 15 – juli/augustus/september 2020 stond er op pagina 21 een uit te knippen waardebon van €3, te besteden bij één van de deelnemende horecazaken in Wingene en Zwevezele.

    Onder de deelnemende horecazaken waren er 12 cafés,  11 restaurants, 7 frituren, 2 pizzeria’s, 2 ijssalons, 1 speeldorp en 1 pop-up ’t Of.

     Fractie Burgerbelangen stelt volgende vragen :

    1)      Hoeveel waardebonnen werden gegroepeerd binnengebracht door de deelnemende horecazaken?

    2)      Hoeveel waardebonnen werden niet gebruikt?

    3)      Is er een evaluatie gebeurd van dit initiatief? Indien ja, wat waren de resultaten?