Terug
Gepubliceerd op 29/03/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 28/02/2022 - 20:00 raadzaal
  • Openbaar

    • Ondersteuning

      • Bestuursondersteuning

        • Verslag gemeenteraad 31 januari 2022 - goedkeuring

          De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.

          De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor. 

          Elk raadslid heeft het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.

          - de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005

          - het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32

          - het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad, vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021

          - verslag vorige zitting 31 januari 2022

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Nick Schotte, Rinus Degroote, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Nick Schotte, Rinus Degroote, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Enig artikel

          De gemeenteraad keurt het verslag van de zitting van 31 januari 2022 goed.

      • Archief

        • Aanvulling van het reglement over gemeente- en OCMW-archief Wingene met de raadpleging van akten burgerlijke stand en bevolking - vaststelling

          In zitting van 28 januari 2019 stelden de gemeenteraad en de OCMW-raad het gezamenlijk reglement van het gemeente- en OCMW-archief vast.

          Op 31 maart 2021 verscheen in het Staatsblad het Koninklijk Besluit van 17 maart 2021 over de genealogische opzoekingen in de akten van de burgerlijke stand en tot verlening van de toegang tot de DABS (DataBank voor Akten van de Burgerlijke Stand) aan het Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën. Dit KB trad in werking op 1 mei 2021.

          Voor het raadplegen van de akten burgerlijke stand en bevolkingsregisters bestaat geen afzonderlijk lokaal reglement. Om versnippering van reglementering te voorkomen, is het aangewezen om de bepalingen uit het nieuw KB te integreren in het bestaande archiefreglement.

          Art. 56, §5 en art. 84, §5 van het decreet lokaal bestuur bepalen dat het college van burgemeester en schepenen en vast bureau verantwoordelijk zijn voor de zorg voor respectievelijk het gemeentearchief en de archiefdocumenten van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, waaronder de titels.

          Het reglement van het gemeente- en OCMW-archief Wingene legt de kernopdrachten vast van de archiefdienst, de wijze waarop belanghebbenden de archiefdocumenten kunnen raadplegen, en de dienstverlening aan het publiek in en buiten de leeszaal.

          De akten van de burgerlijke stand en bevolking behoren tot het gemeentearchief, zodat het wenselijk is om de bepalingen hieromtrent uit het Koninklijk Besluit van 17 maart 2021 op te nemen in het huidige reglement over gemeente- en OCMW-archief Wingene.

          Het KB beschrijft in hoofdzaak welke van deze akten openbaar en welke niet openbaar zijn. Via het archiefreglement bepaalt het bestuur de wijze van ontsluiting van zowel de openbare als de niet openbare akten van de burgerlijke stand en de bevolkingsregisters.

          Deze bepalingen zijn ingevoegd als artikel 11 en 12 met behoud en doorschuiving van alle volgende artikelnummers van het aangevulde archiefreglement, vast te stellen door de gemeenteraad en OCMW-raad.

          - de archiefwet van 24 juni 1955, gewijzigd bij wet van 6 mei 2009

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 41, 56, §5, 78 en art. 84, §5

          - het bestuursdecreet van 7 december 2018

          - het archiefdecreet van 9 juli 2010, in het bijzonder art. 13-16

          - het Koninklijk Besluit van 17 maart 2021 over de genealogische opzoekingen in de akten van de burgerlijke stand en tot verlening van de toegang tot de DABS (DataBank voor Akten van de Burgerlijke Stand) aan het Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën

          - het besluit van de gemeenteraad van 3 november 2008 en OCMW-raad van 22 oktober 2008 over de ‘Vaststelling beheersovereenkomst gemeente en OCMW-Wingene’, laatst gewijzigd in zitting van 17 december 2018 (gemeenteraad) en 19 december 2018 (OCMW-raad)

          - het reglement over gemeente- en OCMW-archief Wingene, vastgesteld door de gemeenteraad en de OCMW-raad op 28 januari 2019

          - het collegebesluit van 20 december 2021 over de vaststelling van het Algemeen gemeentelijk retributiereglement 2022

          - aanvulling van het reglement van het gemeente- OCMW-archief Wingene, vast te stellen door de gemeenteraad en OCMW-raad 

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Nick Schotte, Rinus Degroote, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Nick Schotte, Rinus Degroote, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1

          De gemeenteraad stelt de aanvulling vast bij het reglement van het gemeente- OCMW-archief Wingene, meer bepaald de invoeging van artikel 11 en artikel 12 over de wijze van ontsluiting van zowel de openbare als de niet openbare akten van de burgerlijke stand en de bevolkingsregisters.

          Artikel 2

          Het gezamenlijk reglement van het gemeente- OCMW-archief Wingene in bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit en gaat in met onmiddellijke ingang.

      • Facility Management

        • Keizerspark - Bouw van een vrijetijdscentrum en renovatie en uitbreiding van het gemeentehuis - Loten 1 "ruwbouw en pilotage" en 2 "technieken" - goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze

          In het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente en het autonoom gemeentebedrijf is de realisatie van het Keizerspark voorzien.

          Het project Keizerspark bestaat uit 4 grote onderdelen:

          • Het nieuwe cultuurgebouw, met een nieuwe theaterzaal waar plaats zal zijn voor 310 toeschouwers, met bar en ontvangstruimte en een nieuwe bibliotheek.
          • De renovatie en uitbreiding van het gemeentehuis.
          • De beperkte renovatie en herbestemming van het parochiaal centrum.
          • De omgevingsaanleg met een groene omgeving en een nieuwe parking.

          Het project Keizerspark is daarvoor opgedeeld in zes verschillende prijsvragen (loten):

          • Lot 1 = Ruwbouw, werfinrichting en pilotage
          • Lot 2 = Technieken (HVAC, elektriciteit, sanitair, …)
          • Lot 3 = Binnenafwerking en vast meubilair
          • Lot 4 = Omgevingsaanleg
          • Lot 5 = Theatertechnieken
          • Lot 6 = Los meubilair

          De timing van deze prijsvragen ziet er momenteel als volgt uit:

          • Publicatie loten 1 en 2 op 1 maart 2022. Offertes zijn in te dienen ten laatste op 25 mei 2022. 
          • Publicatie lot 3 in november 2022.
          • Publicatie loten 4 en 5 in september 2023.
          • Publicatie lot 6 in het voorjaar van 2024.

          De uitvoering van de bouwwerken zelf is momenteel voorzien van januari 2023 tot en met januari 2025. Dit kan nog wat opschuiven, afhankelijk van wanneer de weerhouden aannemer effectief van start zal kunnen gaan, weerverlet, onvoorziene werken,...

          Het parochiaal centrum zal gedeeltelijk gerenoveerd worden en loopt een afzonderlijk traject ten opzichte van de andere delen van het project. Gezien het parochiaal centrum gebruikt zal worden als publiekszone tijdens de renovatie van het gemeentehuis, zal dit nog in 2022 uitgevoerd worden.

          De ontwerper, de tijdelijke vereniging van architectuuratelier Dertien12 uit Brugge en D'Hooge Meganck ingenieur architecten uit Gent, heeft de bestekken opgemaakt voor de loten 1 en 2 van het project Keizerspark. Lot 1 bestaat uit de ruwbouwwerken voor het vrijetijdscentrum en het gemeentehuis en de werfinrichting. Lot 2 gaat over de technieken.

          Belfius Bank, die door de gemeente aangesteld werd voor het projectmanagement, heeft de algemene bepalingen opgemaakt en de omschrijving van de pilotage-opdracht die de aannemer van lot 1 op zich zal nemen.

          Deze bestekken worden aan de raad ter goedkeuring voorgelegd.

          De raming voor de werken bedraagt 4.319.854,27 euro excl. BTW voor lot 1 en 2.638.532,75 euro excl. BTW voor lot 2. Loten 1 en 2 samen bedragen bijgevolg 6.958.387,02 euro excl. BTW.

          Er wordt gewerkt via een openbare procedure met Europese bekendmaking.

          Gemeente en AGB Wingene treden gezamenlijk op als bouwheer voor dit project. De renovatie en uitbreiding van het gemeentehuis, 1.948.509,32 euro excl. BTW, zal de gemeente financieren. Dit geeft 2.357.696,28 euro inclusief BTW. Het vrijetijdscentrum, het BEO-veld en de algemene werfcoördinatie, 5.009.877,70 euro excl. BTW, wordt door het AGB betaald. Hiervoor wordt de BTW, voor een bedrag van 1.052.074,32 euro, gerecupereerd.

          - de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
          - de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
          - de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
          - het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
          - het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
          - het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
          - het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
          - het besluit van de gemeenteraad van 28 januari 2019 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.
          - de gemeenteraadsbeslissing van 18 december 2017 "Mandaat voor deelname aan de Open Oproep (Vlaams Bouwmeester) voor het vrijetijdscentrum en het gemeentehuis.

          - de beslissing van de gemeenteraad van 27 april 2020 "Open oproep: studieopdracht voor de omgevingsaanleg rond het nieuwe vrijetijdscentrum en het gemeentehuis – goedkeuring"

          - de beslissing van de gemeenteraad van 28 juni 2021 "Keizerspark - Toetreding AGB tot het contract met het ontwerpteam "THV Dertien12 en Dhooge Meganck" voor het aandeel vrijetijdscentrum – goedkeuring"

          - de beslissing van de raad van bestuur van het AGB van 28 juni 2021 "Keizerspark - Toetreding tot het contract met het ontwerpteam "THV Dertien12 en Dhooge Meganck" voor het aandeel vrijetijdscentrum – goedkeuring"

          - de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 1 oktober 2018 "Open Oproep: studieopdracht voor het vrijetijdscentrum en het gemeentehuis - gunning".
          - de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 29 oktober 2018 "Open Oproep: studieopdracht voor het vrijetijdscentrum en het gemeentehuis - sluiting".
          - de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 30 maart 2020 "Open oproep: studieopdracht voor het vrijetijdscentrum en het gemeentehuis - eerste bij-akte - goedkeuring"

          - de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 4 mei 2020 "Open oproep: studieopdracht voor de omgevingsaanleg rond het nieuwe vrijetijdscentrum en het gemeentehuis - tweede bij-akte (omgevingsaanleg) - goedkeuring"

          De raming voor de loten 1 en 2 samen bedraagt 7.367.573,98 euro inclusief 21% BTW op het deel gemeente.

          De nodige kredieten zijn voorzien in het strategisch meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente via:

          - MJP000919 Bouwkost Administratief centrum (AC)

          - actie 09.04.01: We realiseren een nieuw administratief centrum

          - Verantwoordelijke dienst: Gebouwen

          en

          De nodige kredieten zijn voorzien in het strategisch meerjarenplan 2020-2025 van het AGB via:

          - MJP000403 Bouw van een nieuw VTC

          - actie Bouw van een nieuw VTC

          - Verantwoordelijke dienst: Gebouwen

           

          Er is op deze twee ramingen in totaal 11.950.000 euro beschikbaar.

          - algemene bepalingen en omschrijving pilotage bij lot 1

          - alle onderdelen van het bestek voor lot 1 "ruwbouw en pilotage"

          - alle onderdelen van het bestek voor lot 2 "technieken"

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Nick Schotte, Rinus Degroote, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Sandra Quintyn, Stijn Van Maele, Nick Schotte, Rinus Degroote, Stefaan Verhelle, Camille Mortier
          Onthouders: Fabienne Allaert, Martine Devisscher, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Met 15 stemmen voor, 6 onthoudingen

          Artikel 1

          De gemeenteraad keurt het bestek en de lastvoorwaarden voor lot 1 "Ruwbouw, werfinrichting en pilotage" en lot 2 "Technieken" van het project Keizerspark goed. De bestekken werden opgemaakt door de ontwerper, de tijdelijke vereniging van architectuuratelier Dertien12 uit Brugge en D'Hooge Meganck ingenieur architecten uit Gent. De algemene bepalingen door Belfius Bank, afdeling projectmanagement.

          Artikel 2

          De gemeenteraad opteert als gunningswijze voor de openbare procedure met Europese bekendmaking. Belfius Bank, afdeling projectmanagement, staat in voor de publicatie van de opdracht via e-tendering.

    • Financieel Beleid

      • Financiën

        • Inhoudelijke vaststelling van de gouverneur na nazicht van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 - kennisgeving

          De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld door de gemeenteraad van 13 december 2021 en werd vervolgens voor nazicht overgemaakt aan het Agentschap Binnenlands Bestuur en de provinciegouverneur van West-Vlaanderen.

          Het nazicht van dit beleidsrapport heeft, naast enkele technische bemerkingen, ook geleid tot de volgende inhoudelijke vaststelling:

          Het schema M1 'financieel doelstellingenplan' en het schema T2 'ontvangsten en uitgaven naar economische aard' in het pdf-rapport dat de raad vaststelde en de digitale rapportering erover aan de Vlaamse Regering stemmen niet volledig overeen daar er kredietverschuivingen werden uitgevoerd tussen de aanmaak van het pdf-rapport en het digitale rapport. Deze verschuivingen hebben geen invloed op het beschikbare budgettair resultaat en de autofinancieringsmarge van het laatste boekjaar van de periode van de aanpassing van het meerjarenplan in het door de raad vastgestelde schema M2.

          Al deze opmerkingen zullen worden meegenomen voor de opmaak van de volgende aanpassing.

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 332, §1, derde lid

          - brief inhoudelijke vaststelling na nazicht aanpassing meerjarenplan

          - technische bemerkingen aanpassing meerjarenplan

          Enig artikel

          De gemeenteraad neemt kennis van de inhoudelijke vaststelling van de gouverneur na nazicht van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.

      • Belastingen en Retributies

        • Belastingreglement nachtwinkels 2022 - vaststelling

          Het huidige belastingreglement op nachtwinkels liep ten einde op 31 december 2021. Het is aangewezen en noodzakelijk om voor het jaar 2022 het belastingreglement opnieuw vast te stellen.

          Het openhouden van nachtwinkels gaat dikwijls gepaard met overlast. Om overlast ten gevolge van nachtwinkels maximaal te vermijden, is het aangewezen om een gemeentebelasting te heffen op nachtwinkels.

          De éénmalige openingsbelasting wordt vastgesteld op 6.000 euro en is verschuldigd bij elke opening van een nieuwe handelsactiviteit van een nachtwinkel. Elke wijziging van uitbating is gelijkgesteld met een nieuwe handelsactiviteit. De jaarlijkse belasting wordt vastgesteld op 1.500 euro per nachtwinkel, en is verschuldigd vanaf 1 januari van het jaar dat volgt op de opening van een nieuwe handelsactiviteit van een nachtwinkel.

          - de wet van 10 november 2006 betreffende de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening

          - de wetsbepalingen inzake de slijterijen van gegiste dranken, samen geordend op 3 april 1953, in het bijzonder artikel 48

          - het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd bij decreten van 28 mei 2010 en 17 februari 2012

          - het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 40 en 41

          Gelet op de financiële toestand van de gemeente

          De te boeken ontvangsten zijn voorzien in het strategisch meerjarenplan 2020-2025 via:

          - MJP001059 Belasting op nachtwinkels
          - actie 11.01.09: We investeren in opvolgsystemen voor te ontvangen gelden of werken de bestaande opvolgsystemen nog verder uit
          - verantwoordelijke dienst FINANCIËN

          Er is 1.500 euro per jaar voorzien.

          - het belastingreglement op nachtwinkels 2022

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Nick Schotte, Rinus Degroote, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Nick Schotte, Rinus Degroote, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Enig artikel

          De gemeenteraad heft voor het aanslagjaar 2022 een belasting op nachtwinkels. Het belastingreglement als bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.

           

        • Belastingreglement ontbreken autostaanplaatsen bij woonprojecten 2022 - vaststelling

          Het huidige belastingreglement op het ontbreken van autostaanplaatsen bij woonprojecten liep ten einde op 31 december 2021. Het is aangewezen om voor het aanslagjaar 2022 het belastingreglement opnieuw vast te stellen.

          Voor een goede ruimtelijke ordening is het noodzakelijk dat er voldoende parkeerplaatsen beschikbaar zijn bij woonprojecten, zodat de druk op de openbare parkeerruimten beperkt kan worden.

          - de grondwet, meer bepaald artikel 170§4

          - de wet van 13 april 2019 tot invoering van het Wetboek van de minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen

          - het decreet van 30 mei 2008, en latere wijzigingen, betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen

          - het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 40 en 41

          - de stedenbouwkundige verordening van de gemeente Wingene van 22 december 2014 inzake het voorzien van autostaanplaatsen

          Gelet op de financiële toestand van de gemeente

          De te boeken ontvangsten zijn voorzien in het strategisch meerjarenplan 2020-2025 via:

          - MJP001060 Belasting op ontbreken van autostaanplaatsen bij woonprojecten
          - actie 11.01.09: We investeren in opvolgsystemen voor te ontvangen gelden of werken de bestaande opvolgsystemen nog verder uit
          - verantwoordelijke dienst FINANCIËN

          - het belastingreglement op het ontbreken van autostaanplaatsen bij woonprojecten 2022

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Nick Schotte, Rinus Degroote, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Nick Schotte, Rinus Degroote, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Enig artikel

          De gemeenteraad heft voor het aanslagjaar 2022 een belasting op het ontbreken van autostaanplaatsen bij woonprojecten. Het belastingreglement als bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.

      • Vastgoedtransacties

        • Aankoop woning Wingenesteenweg 25 te 8750 Wingene als noodwoning - ontwerpakte - goedkeuring

          In zitting van 13 december 2021 bevestigde de gemeenteraad de aankoop van de woning gelegen in de Wingenesteenweg 25 te 8750 Wingene. Met die bevestiging werd de compromis tot aankoop van 28 oktober 2021 definitief. De aankoopprijs bedraagt 305.000 euro.

          De ontwerpakte werd opgemaakt door notaris Dusselier uit Knokke-Heist jegens de verkoper en notarissen Vanbeylen Reyntjens jegens de gemeente, en ligt nu ter goedkeuring aan de gemeenteraad voor.

          - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

          - beslissing van de gemeenteraad van 13 december 2021 "Aankoop woning Wingenesteenweg 25 te 8750 Wingene als noodwoning - goedkeuring"

          De aankoopprijs bedraagt 305.000 euro.

          De nodige kredieten zijn voorzien in het strategisch meerjarenplan 2020-2025 via:

          - MJP001763 Aankoop van een crisiswoning

          - actie 06.10.03: We voorzien in crisis- en doorgangswoning

          - verantwoordelijke dienst FINANCIEN

          Er is 310.000 euro voorzien.

          - compromis

          - ontwerpakte

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Nick Schotte, Rinus Degroote, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Nick Schotte, Rinus Degroote, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Enig artikel

          De gemeenteraad keurt de ontwerpakte voor de aankoop van een nieuwe noodwoning, gelegen in de Wingenesteenweg 25 te 8750 Wingene, goed.

           

    • Mens: Welzijn

      • Gezinsondersteuning

        • Motie tegen de sluiting van de materniteiten Tielt en Torhout - goedkeuring

          Op 9 februari 2022 richt stad Tielt een vraag aan de burgemeesters van de omliggende gemeenten, om de motie te ondersteunen tegen de sluiting van de materniteit Tielt, aangenomen door de gemeenteraad van Tielt op 3 februari 2022.

          Reeds vóór de coronacrisis op 25 februari 2022 nam Wingene een dergelijke motie aan over de ondersteuning van de motie tot behoud van de materniteit Tielt én materniteit Torhout.

          De aanleiding voor het hernemen van deze motie is de lancering van het plan tot de hervorming van de ziekenhuisorganisatie- en financiering, door Minister Frank Vandenbroucke op 28 januari 2022.

          Op pagina 5 van de nota over deze hervorming staat het volgende te lezen: “Zo zal in toepassing van het KCE rapport het minimaal aantal bevallingen als erkenningsvoorwaarde voor een materniteit herzien worden, rekening houdend uiteraard met de kwaliteit van de zorg voor moeder en pasgeborene.”

          Het rapport van het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg hanteert een norm van 557 bevallingen voor een financiële break-even punt, met andere woorden de kosten zijn gelijk aan de opbrengsten en er is geen winst of verlies.

          De aanbevelingen van het KCE zijn vooral ingegeven door economische aspecten. Dit is begrijpelijk gelet op de budgettaire druk op de overheid en op de gezondheidszorg: iedereen is op zoek naar efficiëntiewinsten.

          In antwoord op dit uitgangspunt haalt stad Tielt een aantal argumenten aan, die ruimer zijn dan het louter economische aspect en die pleiten voor het behoud van de kleine(re) materniteiten, onder meer gebaseerd op het kwalitatieve en sociale aspect, het mobiliteitsaspect, de efficiëntie en de regionale verankering.

          De motie eindigt met de conclusie dat de inrichting van een materniteit tot de basiszorg behoort, met duidelijke efficiëntiewinsten en met voldoende garanties voor kwaliteitszorg. Het zou getuigen van politieke moed om de bevallingen verder als basiszorg te aanzien en om geen additionele normeringen op te leggen voor materniteiten.

          Het Sint-Andriesziekenhuis te Tielt is het meest nabij gelegen ziekenhuis voor de Wingense regio, zodat ook een groot aantal bevallingen daar doorgaan. Bijgevolg is het behoud van de materniteit te Tielt van groot belang voor Wingene.

          Hetzelfde geldt voor de materniteit gevestigd te Torhout, die ook geïmpacteerd kan zijn door het hervormingsplan. Deze materniteit is voor heel wat inwoners van deelgemeente Zwevezele het meest nabij gelegen. Voor de gemeenteraad van stad Torhout van 21 februari 2022 staat dan ook een punt geagendeerd over het indienen van een motie: "plan organisatie en financiering ziekenhuizen en de mogelijke impact daarvan op de materniteit te Torhout". 

          Het past in het algemeen belang van de inwoners van de gemeente Wingene, om zowel de motie van stad Tielt als van stad Torhout te ondersteunen, en om zo te pleiten voor het behoud van deze materniteiten.

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40

          - motie tegen de sluiting Materniteit Tielt, aangenomen door stad Tielt in gemeenteraadszitting van 3 februari 2022

          - ontwerp van motie van stad Torhout, geagendeerd voor de raadszitting van 21 februari 2022

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Nick Schotte, Rinus Degroote, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Nick Schotte, Rinus Degroote, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1

          De gemeenteraad ondersteunt de motie 'Sluiting materniteit Tielt? Neen!', aangenomen door stad Tielt op 3 februari 2022.

          Artikel 2

          De raad ondersteunt de motie tegen de sluiting van de materniteit te Torhout, geagendeerd voor de Torhoutse stadsraadszitting van 21 februari 2022.

          Artikel 3

          Dit besluit wordt doorgestuurd naar het Kabinet van Vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid Frank Vandenbroucke en naar de openbare besturen van Tielt en Torhout.

    • Mens: Vrije Tijd

      • Jeugd

        • Reglement speelstraten - vaststelling

          Het bestaande gemeentelijk reglement speelstraten werd vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 24 april 2006 en is aan herziening toe. 

          Het gemeentebestuur probeert ervoor te zorgen dat er in elke wijk speelpleintjes zijn. Toch kan nog niet elk kind genieten van een verkeersveilige speelruimte in de buurt. Daarom zijn er de speelstraten. Een speelstraat bevordert het sociale contact tussen alle bewoners van de straat; van kinderen tot volwassenen.

          Een speelstraat is een straat die tijdelijk volledig wordt voorbehouden voor spelende kinderen. Tijdens de speelstraat wordt de straat volledig of gedeeltelijk afgesloten. Spelende kinderen en voetgangers hebben in de speelstraat voorrang op alle weggebruikers. Doorgaand gemotoriseerd verkeer is er verboden. In het gemeentelijk reglement worden de wettelijke bepalingen opgenomen en de specifieke voorwaarden en de aanvraagprocedure voor een speelstraat vastgelegd. 

          Het reglement speelstraten is in overeenstemming met de bepalingen uit de wetgeving betreffende speelstraten, zoals opgenomen in het Ministerieel Besluit van 9 oktober 1998 tot wijziging van het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald en tot wijziging van het Ministerieel Besluit van 1 december 1975 tot vaststelling van de kenmerken van bepaalde schijven, bebakeningen, platen en aanduidingen, is onbeperkt van toepassing. 

          In het nieuwe reglement wordt in hoofdzaak de aanvraagprocedure vereenvoudigd en gedigitaliseerd. Er worden deadlines voorzien waarbinnen de aanvraag dient te gebeuren.

          Het nieuwe reglement voorziet tegelijk meer flexibiliteit in de tijdstippen om een speelstraat te organiseren. Een aanvraag kan betrekking hebben op een bepaalde periode vanaf de Paasvakantie tot en met de maand september. De duur van de speelstraat kan per aanvraag verschillen en is mogelijk voor per week, per dag en voor maximaal 14 dagen en op vastgelegde uren.

          Het ontwerpreglement speelstraten werd voor advies voorgelegd aan de leden van de jeugdraad op 18 januari 2022.

          Het volledige reglement is terug te vinden in bijlage.

          - de wet betreffende de politie over het wegverkeer gecoördineerd bij het KB van 16 maart 1968 en zoals hij van toepassing is krachtens de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming van de instellingen gewijzigd bij de wet van 8 augustus 1988 en op artikel 29 gewijzigd bij de wet van 9 juni 1975.

          - het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op titel III gewijzigd bij het KB van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987 en 17 september 1988, 20 juli 1990, 1 februari 1991 en 18 september 1991.

          - het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, gewijzigd bij de Ministeriële Besluiten van 8 december 1977, 23 juni 1978, 14 december 1979, 25 november 1980, 11 april 1983, 1 juni 1984 en 17 september 1988, 20 juli 1990, 1 februari 1991, 11 maart 1991 en 19 december 1991.

          - Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 40 en 41

          De actie kadert in AC000341 02.02.01: We onderhouden het bestaand aanbod van de SMJP.

          - het gemeentelijk reglement speelstraten zoals vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 24 april 2006

          - het ontwerpreglement speelstraten dat ter goedkeuring voorligt aan de gemeenteraad van 28 februari 2022

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Nick Schotte, Rinus Degroote, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Nick Schotte, Rinus Degroote, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1

          De gemeenteraad stelt het aangepaste reglement speelstraten, zoals opgenomen in bijlage, vast. Het gemeentelijk reglement in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing en treedt in werking met ingang van 1 maart 2022. 

          Artikel 2

          Het gemeentelijk reglement speelreglement zoals vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 24 april 2006 wordt opgeheven. 

    • Ruimte

      • Omgeving

        • Omgevingsvergunningsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen met referenties OMV_2021051890 - O/2021/391 - VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ: zaak der wegen - goedkeuring

          Het college van burgemeester en schepenen ontving op 15/09/2021 een omgevingsvergunningsaanvraag van  VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ Paesschierssens Joeri voor het herinrichten van onthaalpoort en kerkhof wildenburg. De aanvraag bevat de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van één of meerdere gemeentewegen, waarover de gemeenteraad conform het decreet houdende de gemeentewegen beslissingsbevoegdheid heeft.

           

          Dossierreferentie: OMV_2021051890 - O/2021/391

          Locatie:  Beernemsteenweg 167A, 8750 Wingene; Beernemsteenweg 155, 8750 Wingene;  en kadastraal bekend als:
          WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie C, 0194 A2, 0175C3, 194Z, 192M, 674A, 202Z, 673A, 175D2, 190D, 174B3, 194Y, 174A3, 192N, 185S3, 195B, 196L, 175T, 175E3   , 196N, 202D, 176H, 204D3, 202Y, 673B, 176N, 202C, 175E2, 196M, 194E2, 174F2, 194C2, 202X, 191K, 199T, 194F, 199S, 172K, 199V, 199Y, 171Y, 202V, 194M, 194W, 196S, 192F, 186G, 194R, 195C, 175D3, 171N, 199C2, 199D2, 176G, 199E2, 171X,203M ,202T, 201M, 664A, 201V, 174Z2, 171B2,171A2, 196 P, 194X, 196T, 192L.

          1. BESCHRIJVING

          Het inrichtingsplan Wildenburg-Aanwijs vormt een onderdeel van het inrichtingsproject Bulskampveld. Het heeft als belangrijkste doelstelling om de onthaalpoorten Wildenburg en Aanwijs van het landschapspark Bulskampveld in te richten, te zorgen dat de omgevingskwaliteit van deze onthaalpoorten verbeterd wordt en dat deze onthaalpoorten op een kwaliteitsvolle manier ingeschakeld kunnen worden in het recreatief netwerk van het landschapspark Bulskampveld.

           

          Naast deze primaire doelstelling van onthaalinfrastructuur is de secundaire doelstelling het verbeteren van de omgevingskwaliteit binnen het projectgebied. Hierbij wordt ingezet op:

          - De kwaliteit van het stelsel van de Blauwhuisbeek verbeteren;
          - De bosstructuur t.h.v. het woonpark Vorsevijvers;
          - Veilige utilitaire fietsinfrastructuur;
          - Randafwerking kern Wildenburg.


          Het inrichtingsplan Wildenburg-Aanwijs werd goedgekeurd door de minister op 21 augustus 2014. Bij het MB van 10 december 2020 werd het inrichtingsplan aangepast met o.m. een deel van de maatregelen in functie van het realiseren van de secundaire onthaalpoort Wildenburg. Deze wijziging werd voorafgaandelijk goedgekeurd in de planbegeleidingsgroep Bulskampveld van 27 augustus 2020 en in de gemeenteraad van Wingene op 26 oktober 2020.


          De omgevingsvergunningsaanvraag ‘onthaalpoort en kerkhof Wildenburg’ geeft uitvoering aan diverse maatregelen uit het aangepaste inrichtingsplan:
          - Aanleg groene kerktuin voor de kerk van Wildenburg
          - Aanleg onthaalparking Wildenburg
          - Landschappelijke herinrichting kerkhof Wildenburg
          - Inrichting dorpsrand Wildenburg.

           

          Stedenbouwkundige voorschriften:

          De aanvraag is gelegen in het gewestplan Roeselare-Tielt dd. 1979, maar werd geheel vervangen door het RUP Wildenburg, definitief vastgesteld in het Belgisch Staatsblad van 6 november 2017.


          De aanvraag dient bijgevolg getoetst te worden aan de voorschriften van het RUP, zijnde de artikelen:
          - Art. 2 (Kasteeldomeinen);
          - Art. 3 (Zone voor gemeenschapsvoorzieningen, begraafplaats);
          - Art. 6 (Dorpsrandafwerking, met inbegrip zone voor parkeervoorziening).

           

          2. BEOORDELING

          2.1. Externe adviezen

          De aanvraag betreft handelingen welke opgenomen zijn binnen de lijst van provinciale projecten binnen het Omgevingsvergunningsdecreet. De omgevingsvergunningsaanvraag wordt dan ook door de provincie behandeld . Binnen de behandeling van de aanvraag werden volgende externe adviezen ingewonnen:

          -        Departement Landbouw: gunstig onder voorwaarden

          -        Departement Onroerend Erfgoed: meldde geen advies te zullen uitbrengen

          -        Agentschap Wegen en Verkeer: gunstig onder voorwaarden

          -        Provinciale Dienst Waterlopen: gunstig onder voorwaarden

          -        Gemeente Wingene: advies uit te brengen na behandeling zaak der wegen

           

          2.2. Openbaar onderzoek

          Er werd een openbaar onderzoek gehouden van 01/11/2021 tot 30/11/2021. Het openbaar onderzoek werd niet aangekondigd in een dag- of weekblad. Er werd geen informatievergadering georganiseerd.
          Tijdens het openbaar onderzoek werden 2 bezwaren ingediend.

           

          2.3. Technische beoordeling

          2.3.1. Fasering

          De aanvraag beoogt geen gefaseerde uitvoering van het project.

           

          2.3.2. Wegenis

          Om de kerkomgeving te vergroenen wordt de bestaande asfaltverharding opgebroken (1.700 m² kerkomgeving + 310 m² toegangsweg naar begraafplaats). De kerkomgeving wordt omgevormd tot een grasveld met plantvakken en waterpasserende betontegels met grasvoeg (220 m²) als parkeerplaats. Het pleintje voor de kerk, de toegangsweg tot de parkeerplaats en de uitrijzone van de parkeerplaats is voorzien in platines (ong. 600 m²). De verbinding tussen de Beernemsteenweg en de begraafplaats bestaat uit een tweesporenpad van bruin uitgewassen beton en een middenberm uit platines. Er is tot aan de begraafplaats 700 m² platines en 240m² bruin uitgewassen beton voorzien.  Er zijn 18 parkeerplaatsen voorzien in betonstraatsteen met grasvoeg en 1 mindervalide parkeerplaats. Personen met een handicap kunnen ook doorrijden naar de begraafplaats, waar 2 aangepaste parkeerplaatsen zijn voorzien

           

          Ter hoogte van de westelijke dorpsrand van Wildenburg – Steenovendreef wordt de bestaande steenslagweg (700 m²) verwijderd waar de Steenovendreef aansluit op de Beernemsteenweg (huisnummer 139). Deze toegang wordt vervangen door een duurzamere betonweg (374 m²) met groenbermen en een dreef uit hoogstam eiken, als toegang tot de onthaalparking en verbinding met het fietspad. De onthaalparking bestaat uit een centraal gelegen toegangsweg in beton (760 m²) met parkeervakken voor intensiever gebruik (320 m² waterpasserende betonstraatsteen met grasvoeg) en een bufferparking (1420 m² steenslaggazon). De parking voor intensief gebruik bestaat in totaal uit 25 plaatsen, waarvan 17 plaatsen (incl. 2 aangepaste plaatsen voor personen met een handicap) in het begin t.h.v. het infopunt aan de Steenovendreef en 8 plaatsen op het einde (dichter bij de begraafplaats). Tussen beide parkeerzones is er een bufferparking bestaande uit 7 compartimenten van 8 of 12 plaatsen. In het totaal is er op de bufferparking een ruimte voorzien voor maximaal 72 parkeerplaatsen. Deze compartimenten zijn telkens afgescheiden door wadi’s (maximale infiltratie van hemelwater) waarin er een 14-tal Zwarte Elzen (Alnus glutinosa) zijn voorzien.

           

          Aan de zuidzijde van de gemeenteschool wordt een smaller vrijliggend, verhard fiets- en wandelpad (breedte 2 m) aangelegd tussen de dorpsrand van Wildenburg en de parking ter hoogte van de school (Beernemsteenweg). Ter hoogte van de aansluiting op het nieuwe fietspad in de dorpsrand wordt rekening gehouden met de bestaande toegang / erfdienstbaarheid naar de akker perceel 202z.

           

          Ten zuiden van de dorpsrand is er een amfibiepoel voorzien die toegankelijk is via trappen en een vlonderpad voor natuurexploratie/educatie.

           

          Het fiets- en wandelpad vanaf de kerk tot de begraafplaats wordt aangelegd in bruin uitgewassen beton, 3 m breed en 224 m lang. Vanaf de begraafplaats tot aan de Polderdreef in grijze beton, 3 m breed en 843 m lang (2.529 m²)

           

          Het centraal pad (breedte 2 m) tussen de toegang en het centraal grafmonument bestaat uit platines (158 m²). De paden die aansluiten op de centrale as bestaan uit steenslaggazon en worden aangegeven door een aantal stroken in platines.  Onmiddellijk rond de urnekelders worden de witte keitjes vervangen door gebroken leisteenschilfers. Dit geldt ook voor de andere grafmonumenten. De boordstenen blijven hierbij behouden.

           

          Aan de ingang zijn er 2 parkeerplaatsen voorzien voor personen met een handicap en een niet overdekte fietsenstalling.

           

          2.3.3. Riolering en nutsleidingen

          De bestaande hemelwaterriolering onder de toegangsweg naar de parking wordt vernieuwd (lengte 70 meter).
          In het kader van de doelstelling kaderrichtlijn water worden er naast een regenwaterstelsel onder de toegangsweg ook twee kleine vuilwaterstelsels aangelegd.

          Beide rioleringsstrengen vangen het vuilwater op van de achterliggende woningen die aansluiten op de vuilwaterriolering recent aangelegd in de Beernemsteenweg.

          De drie achterliggende woningen worden verplicht af te koppelen.

          2.3.4. Groenzone

          De vergroening van de begraafplaats bestaat in eerste instantie uit het ontharden of opbraak van de bestaande verharding bestaande uit 1.158 m² rode steenslag en te vervangen door gras. 

          De begraafplaats is omzoomd met Californische cipressen (Chamaecyparis lawsoniana) waarvan een groot deel is aangetast door de Thujabastkever, wat op korte termijn het volledige bestand zal aantasten. Een aantal bomen zijn reeds afgestorven, half afgestorven en zijn niet meer vitaal. Waarschijnlijk zijn de bomen omwille van hun standplaatsomstandigheden gevoeliger geworden en hierdoor aangetast. De te rooien bomen worden gecompenseerd door nieuwe hoogstambomen bestaande uit Moeraseik (Quercus palustris) en de Zwarte tupeloboom (Nyssa sylvatica). 

          In het driehoekig perceel ten zuiden van de begraafplaats is een vroeger bestand van kerstbomen uitgegroeid. Deze fijnsparren zijn gedeeltelijk afgestorven, een ander aantal zullen volgen. Ook deze bomen zijn niet vitaal genoeg meer om ze absoluut te behouden. In deze zone wordt er geopteerd om een moeraszone te ontwikkelen wat een meerwaarde biedt om oppervlaktewater te laten infiltreren naar het grondwater. 

          Om het fietspad, de gracht en de toegang tot de parking te kunnen realiseren zullen er 5 jonge zomereiken moeten gerooid worden aan het begin van de Steenovendreef. Deze bomen hebben geen beheer gekend om zich te ontwikkelen als hoogstam en zijn tevens niet vergunningsplichtig. Nu nog ingrijpen om ze te kunnen opkronen is niet meer mogelijk. Vandaar wordt er geopteerd om een nieuwe dreef aan te planten en worden ze vervangen door 12 nieuwe zomereiken hoogstam KL 16/18.

          Ten zuiden van de dorpsrand is er een amfibiepoel voorzien die toegankelijk is via trappen en een vlonderpad voor natuurexploratie/educatie. De poel is ongeveer 665m² groot , waarvan 100 m² grondwateroppervlakte, waarvan de bodem 40 cm onder het reductiepeil wordt gegraven. Rond de poel wordt er op 3 plaatsen een aanplanting van bosgoed in een ‘clump’ vorm voorzien.

          Ter hoogte van de Vrije basisschool Wildenburg wordt een natuurspeeltuin met trapveldje aangelegd.


          2.3.5. Hydraulisch advies
          De watertoets is opgenomen in het decreet integraal waterbeheer, art. 8 en is van kracht sinds 24.11.03. Het bijhorende uitvoeringsbesluit met nadere regels voor de toepassing van de toets is in werking sinds 01.11.06. Volgens artikel 3 van dit besluit is het advies van de watertoets positief indien vooraf blijkt dat er geen schadelijk effect te verwachten is.

          Dit is in deze het geval, het voorliggend project is niet gesitueerd in effectief overstromingsgevoelig gebied, maar heeft wel een bijkomend aandeel in verharding door het fietspad, zonder negatief effect op een versnelde afvoer van water.

          Het openleggen van de bestaande, ingebuisde waterloop leidt tot een verhoogde bufferende werking van hemelwater, zodat er tijd en ruimte is om hemelwater maximaal te infiltreren. De kerkomgeving en begraafplaats worden meer onthard waardoor het hemelwater meer kan infiltreren. Om de bijkomende verharding door de aanleg van het fietspad te compenseren voorziet het ontwerp voldoende wadi’s, poelen, moeras en een open gracht om het water de kans te bieden om maximaal te infiltreren in de bodem (in totaal 8.300m²).


          2.3.6. As-built

          Conform het GRB-decreet, dient door de aanvrager, uiterlijk een mand na de voorlopige oplevering van de wegeniswerken, een GRB-conform as-builtplan bezorgd te worden aan Informatie Vlaanderen. 

           

          2.4. Toetsing aan het beoordelingskader uit het decreet houdende de gemeentewegen

          De aanpassingen aan de wegenis zijn niet in strijd met de tenuitvoerlegging van de gewenste bestemming van de gronden en voldoet ook aan de principes opgenomen in art. 3 en art. 4 van het decreet houdende de gemeentewegen:

           

          (1)   De ingrepen moeten ten dienste staan van het algemeen belang

          De aanvraag betreft de uitvoering van het inrichtingsplan Wildenburg-Aanwijs welke kadert in het versterken van het recreatienetwerk van Bulskampveld. Hiertoe kan geoordeeld worden dat het ontwerp in overeenstemming is met de algemene doelstellingen van het gemeentewegendecreet, als zijnde de verbetering van de samenhang, structuur en toegankelijkheid van gemeentewegen. Gezien de aanvraag kadert in een eerder beleidsmatig traject (zoals beschreven in 'beschrijving) kan tevens aangenomen worden dat de uitvoering in overeenstemming is met het gehanteerde gemeentewegenbeleid. 

           

          (2)   Een wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende gemotiveerd moet worden

          De aanvraag voorziet geen opheffing van een gemeentewegen, evenwel enige wijzigingen. De wijzigingen betreffen immers een optimalisaties en noodzakelijkheden ten aanzien van de beoogde aanleg van gemeentewegen. Een totaalbenadering leert dan ook dat de wijzigingen in overeenstemming zijn met de geest van het gemeentewegendecreet.

           

          (3)   De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aaneengrenzende percelen worden steeds in acht genomen

          Het wegtracé binnen de projectzone houdt rekening met de ontsluitbaarheid van de aanpalenden. De inrichting van de infrastructuur is op maat van de gebruikers van de wegenis en werd met de nodige aandacht voor verkeersveiligheid uitgewerkt. 

           

          (4)   Ingrepen worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief

          De gemeentewegen betreffen een uitbreiding en optimalisatie van een bestaand bovenlokaal wandel- of fietsknooppuntennetwerk.
          De aanvraag is in overeenstemming met de geest van het goedgekeurd inrichtingsplan.

           

          (5)   Ingrepen moeten worden beoordeeld in functie van een duurzame ruimtelijke ontwikkeling in de zin van VCRO art. 1.1.4.

          Bij de afweging van voorgenomen ingrepen moet rekening worden gehouden met de ruimtelijke draagkracht, de gevolgen voor het leefmilieu en de culturele, economische, esthetische en sociale gevolgen. Deze aspecten werden binnen de totstandkoming van het huidig, vigerend RUP behandeld.
          De ingrepen kunnen dan ook als een duurzame, ruimtelijke ontwikkeling aanzien worden.

           

          Voorstel van door de gemeenteraad op te leggen lasten voor de aanvrager:

          • De aanvrager moet aan de administratieve en technische bepalingen, zoals omschreven in het document “GRB-conforme asbuiltplannen” in bijlage bij dit besluit te voldoen;

           

          • De overdracht van de wegzate, riolering, wegenis en nutsvoorzieningen aan de gemeente gebeurt vrij en onbelast bij de definitieve oplevering van de wegenis. Alle kosten van kosteloze grondafstand zijn ten laste van de aanvrager.

           

          Raadslid Devisscher stelt op vrijdag 25 februari 2022 volgende vraag bij dit dossier:

          "Geachte algemeen directeur,

          Beste Jurgen,

          Bij het agendapunt 10 – Omgevingsvergunningsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen – zie ik in de bijlagen 2 ingediende bezwaren, resp. van de heer van der Bruggen en van de heer Tom Henau. Ik vind in de bijlagen niet terug of er op deze schriftelijk ingediende bezwaren een antwoord werd geformuleerd en in hoeverre er al dan niet rekening werd gehouden met deze bezwaren/opmerkingen/suggesties.

          Kunt u mij hierover informeren?"

          Hierbij het antwoord vanuit de Dienst Omgeving:

          "Decretaal is bij de beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg door gemeenteraad, louter een kennisname van de ingediende bezwaren noodzakelijk.

          De standpunten, opmerkingen en bezwaren welke geformuleerd worden tijdens het openbaar onderzoek worden dan ook behandeld bij de beoordeling van de omgevingsvergunningsaanvraag.

          Vanzelfsprekend moet in alle redelijkheid geoordeeld worden dat vanuit behoorlijk bestuur, de standpunten ook bij de zaak der wegen, voorafgaandelijk, kort gescreend worden.

          Uit nazicht van deze bezwaren, blijkt echter dat er geen elementen worden aangereikt welke niet onder de toets van de goede ruimtelijke ordening kunnen worden ondergebracht.

          Het antwoord op de bezwaren wordt dan ook bij de uiteindelijke behandeling van de omgevingsvergunningsaanvraag voorzien.

          We kunnen in de kantlijn wel meedelen dat de geformuleerde bezorgdheid omtrent intekening amfibiepoel ondertussen werd ondervangen binnen een wijzigingsverzoek (welke geen invloed heeft op het wegenisaspect).

          Andere nuttige en praktische tips uit de bezwaren, werden intern doorgegeven aan de bevoegde diensten. "


          - het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019

          - het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, in het bijzonder artikel 31

          - het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 47

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 2

          - het GRB-decreet van 16 april 2004, in het bijzonder artikel 13 §3 en §4

          -        aanvraag_O_2021_391

          -        wegenisdossier_O_2021_391

          -        37018_2021_O2021391_PVOO

          -        GRB-conforme asbuiltplannen

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Nick Schotte, Rinus Degroote, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Sandra Quintyn, Stijn Van Maele, Nick Schotte, Rinus Degroote, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Onthouders: Fabienne Allaert, Martine Devisscher, Kobe Vandeweghe
          Resultaat: Met 18 stemmen voor, 3 onthoudingen

          Artikel 1

          De gemeenteraad neemt kennis van het proces-verbaal van openbaar onderzoek over de omgevingsvergunningsaanvraag met referenties OMV_2021051890 - O/2021/391.

          Artikel 2

          De gemeenteraad keurt de ligging, breedte en de uitrusting van de gemeentewegen en de opname er van in het openbaar domein goed, conform het bijgevoegd wegenisplan, vervat in de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2021051890, gelegen in Wildenburg en kadastraal bekend als: Gemeente Wingene, 1ste afdeling (WINGENE), sectie C, 0194 A2, 0175C3, 194Z, 192M, 674A, 202Z, 673A, 175D2, 190D, 174B3, 194Y, 174A3, 192N, 185S3, 195B, 196L, 175T, 175E3   , 196N, 202D, 176H, 204D3, 202Y, 673B, 176N, 202C, 175E2, 196M, 194E2, 174F2, 194C2, 202X, 191K, 199T, 194F, 199S, 172K, 199V, 199Y, 171Y, 202V, 194M, 194W, 196S, 192F, 186G, 194R, 195C, 175D3, 171N, 199C2, 199D2, 176G, 199E2, 171X,203M ,202T, 201M, 664A, 201V, 174Z2, 171B2,171A2, 196 P, 194X, 196T, 192L. , goed. 

          Artikel 3

          De aanvrager moet aan de administratieve en technische bepalingen, zoals omschreven in het document “GRB-conforme asbuiltplannen Wingene - Groene rand Wildenburg in bijlage bij dit besluit voldoen. Het voldoen aan deze bepalingen is een last die moet worden opgenomen in de omgevingsvergunning.

          Artikel 4

          De overdracht van de wegzate, riolering, wegenis en nutsvoorzieningen aan de gemeente gebeurt vrij en onbelast bij de definitieve oplevering van de wegenis. Alle kosten van kosteloze grondafstand zijn ten laste van de aanvrager.

           

      • Ruimtelijke planning

        • Gecoro: jaarverslag 2021 - kennisgeving

          De GECORO (Gemeentelijke Commissie Ruimtelijke Ordening) is een adviesraad voor ruimtelijke ordening op het niveau van de gemeente.

          De voorzitter brengt over het beheer van de werkingsmiddelen jaarlijks verslag uit aan de gemeenteraad en aan de overige leden van de commissie. Het verslag heeft betrekking op het afgelopen kalenderjaar en wordt uitgebracht vóór 1 april van het daaropvolgende jaar.

          De voorzitter brengt over het beheer van de werkingsmiddelen jaarlijks verslag uit aan de gemeenteraad en aan de overige leden van de commissie. Het verslag heeft betrekking op het afgelopen kalenderjaar en wordt uitgebracht vóór 1 april van het daaropvolgende jaar.

          - de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009, in het bijzonder artikel 1.3.3
          - het besluit van de Vlaamse Regering van 19 mei 2000 tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale, intergemeentelijke en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening, in het bijzonder artikel 4

          - Gecoro jaarverslag 2021

          Enig artikel

          De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag 2021 van de GECORO.

      • Milieu en Klimaat

        • Gemeentelijk (subsidie)reglement voor duurzame milieu- en klimaatprojecten en -initiatieven - vaststelling

          Verschillende gemeenteraadsbeslissingen regelen momenteel de mogelijke subsidiëring van projecten en initiatieven met betrekking met milieu, klimaat en natuur. Een aantal van deze reglementen is niet meer afgestemd op actuele noden en engagementen uit het Burgemeestersconvenant en Lokaal Energie- en Klimaatpact.

           


          Met een nieuw overkoepelend reglement voor duurzame milieu- en klimaatprojecten willen we de uitvoering stimuleren van maatregelen die de kwaliteit van het milieu verbeteren, de klimaatopwarming tegengaan en die de kwetsbaarheid voor klimaatverandering verminderen. Het reglement biedt een kader die de realisatie van een aantal initiatieven mogelijk maakt en voor verschillende maatregelen subsidies voorziet.

          Met het nieuwe reglement worden de huidige versnipperde subsidiereglementen geactualiseerd en geïntegreerd in één reglement met betrekking tot duurzame milieu- en klimaatprojecten. Het reglement is afgestemd op volgende actuele noden:

            • Verminderen CO2-uitstoot door het stimuleren van energiebesparende maatregelen en de aanwending van hernieuwbare energie
            • Meer bomen als buffer tegen de gevolgen van klimaatopwarming zoals hitte, droogte en overstromingen
            • Tegengaan van wateroverlast door het ontharden en opnieuw openen van grachten.

          Het reglement is van toepassing op volgende duurzame milieu- en klimaatprojecten en -initiatieven.

          • het aanbieden van gratis bouwadvies via het bestaand provinciaal steunpunt Acasus
          • het faciliteren van de aanleg van geveltuinen
          • het organiseren van een gesubsidieerde groepsaankoop voor loofbomen en/of fruitbomen
          • het subsidiëren van het beheer van kleine landschapselementen
          • het stimuleren van de aanleg of heraanleg van openbare en private grachten
          • het subsidiëren van ontharden en vergroenen van particuliere voortuinen
          • het stimuleren van de aanleg van hemelwaterinstallaties en infiltratievoorzieningen bij bestaande woningen
          • het faciliteren van elektrisch autoladen aan huis voor wie niet over een autostaanplaats op eigen terrein beschikt
          • het organiseren van een groepsaankoop voor kippen om het keukenafval te verminderen
          • het subsidiëren van duurzame projecten van onderwijsinstellingen en verenigingen

          Het reglement is tijdens het voortraject afgetoetst met Inagro, Stadlandschap 't West-Vlaamse hart, de provinciale dienst Milieu, Natuur en Water, de Vereniging voor Steden en Gemeenten en de gemeentelijke milieuraad.

          - het decreet van 22 december 2017 inzake het lokaal bestuur
          - de gemeenteraadsbeslissing van 28 mei 2018 tot ondertekening van het Burgemeestersconvenant 2030
          - de gemeenteraadsbeslissing van 25 oktober 2021 tot goedkeuring van het Lokaal Energie- en Klimaatpact
          - de gemeenteraadsbeslissing van 28 april 1997: subsidiereglement betreffende de betoelaging voor de aanleg van kleine landschapselementen met de actie "De Groene Zetel"
          - de gemeenteraadsbeslissing van 16 maart 1998: subsidiereglement voor wegbermbeheer
          - de gemeenteraadsbeslissing van 28 februari 2000: subsidiereglement voor milieu- en natuuracties door erkende gemeentelijke jeugdverenigingen
          - de gemeenteraadsbeslissing van 24 maart 2003: subsidiereglement voor aanleg en onderhoud van kleine landschapselementen
          - de gemeenteraadsbeslissing van 3 november 2008: subsidiereglement voor hemelwaterinstallaties en infiltratievoorzieningen voor woningen en lokalen van verenigingen
          - de gemeenteraadsbeslissing van 27 april 2009: subsidiereglement voor educatie en opleidingen betreffende milieu, natuur en duurzame ontwikkeling
          - de gemeenteraadsbeslissing van 29 januari 2013: subsidiereglement voor planadvies duurzaam wonen
          - de gemeenteraadsbeslissing van 22 december 2014: subsidiereglement voor de aankoop van kippen

          De beschikbare budgetten voor het subsidiereglement zijn voorzien in het strategisch meerjarenplan 2020-2025 via:
          - MJP001728 Stimuleren van duurzame milieu- en natuurprojecten
          - actie 08.05.01 We stimuleren duurzame milieu- en natuurprojecten
          - verantwoordelijke dienst Milieu en Klimaat
          Er is 14.610,00 euro beschikbaar in 2022, 25.610 euro in 2023, 19.610 euro in 2024 en 25.610 in 2025.

          - gemeentelijk (subsidie)reglement voor duurzame milieu- en klimaatprojecten en -initiatieven
          - verslag algemene vergadering milieuraad van 9 december 2021
          - de gemeenteraadsbeslissing van 28 april 1997: subsidiereglement betreffende de betoelaging voor de aanleg van kleine landschapselementen met de actie "De Groene Zetel"
          - de gemeenteraadsbeslissing van 16 maart 1998: subsidiereglement voor wegbermbeheer
          - de gemeenteraadsbeslissing van 28 februari 2000: subsidiereglement voor milieu- en natuuracties door erkende gemeentelijke jeugdverenigingen
          - de gemeenteraadsbeslissing van 24 maart 2003: subsidiereglement voor aanleg en onderhoud van kleine landschapselementen
          - de gemeenteraadsbeslissing van 3 november 2008: subsidiereglement voor hemelwaterinstallaties en infiltratievoorzieningen voor woningen en lokalen van verenigingen
          - de gemeenteraadsbeslissing van 27 april 2009: subsidiereglement voor educatie en opleidingen betreffende milieu, natuur en duurzame ontwikkeling
          - de gemeenteraadsbeslissing van 29 januari 2013: subsidiereglement voor planadvies duurzaam wonen
          - de gemeenteraadsbeslissing van 22 december 2014: subsidiereglement voor de aankoop van kippen

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Nick Schotte, Rinus Degroote, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Nick Schotte, Rinus Degroote, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1

          De gemeenteraad keurt het gemeentelijk (subsidie)reglement voor duurzame milieu- en klimaatprojecten en -initiatieven voor 2022 tot en met 2025 goed. Het subsidiereglement maakt integraal deel uit van deze beslissing.

          Artikel 2

          Volgende gemeenteraadsbesluiten worden opgeheven, met uitzondering van lopende dossiers:

          - het gemeenteraadsbesluit van 28 april 1997: subsidiereglement betreffende de betoelaging voor de aanleg van kleine landschapselementen met de actie "De Groene Zetel"
          - het gemeenteraadsbesluit van 16 maart 1998: subsidiereglement voor wegbermbeheer
          - het gemeenteraadsbesluit van 28 februari 2000: subsidiereglement voor milieu- en natuuracties door erkende gemeentelijke jeugdverenigingen
          - het gemeenteraadsbesluit van 24 maart 2003: subsidiereglement voor aanleg en onderhoud van kleine landschapselementen
          - het gemeenteraadsbesluit van 3 november 2008: subsidiereglement voor hemelwaterinstallaties en infiltratievoorzieningen voor woningen en lokalen van verenigingen
          - het gemeenteraadsbesluit van 27 april 2009: subsidiereglement voor educatie en opleidingen betreffende milieu, natuur en duurzame ontwikkeling
          - het gemeenteraadsbesluit van 29 januari 2013: subsidiereglement voor planadvies duurzaam wonen
          - het gemeenteraadsbesluit van 22 december 2014: subsidiereglement voor de aankoop van kippen

      • Ondernemen

        • Overdragen archeologisch ensemble middels een schenking - goedkeuring

          Op 26 januari 2022 ontving het gemeentebestuur Wingene een schrijven (dd. 18/01/2022) van de WVI met betrekking tot het middels een schenking overdragen van het archeologisch ensemble dat werd aangetroffen tijdens het archeologisch vooronderzoek in functie van het bedrijventerrein De Hille RO Uitbreiding.

          In opdracht van WVI werd op het bedrijventerrein Hille RO Uitbreiding een archeologisch onderzoek uitgevoerd. Dit in navolging van het verkrijgen van een omgevingsvergunning en in uitvoering van het Onroerenderfgoeddecreet. Het betrof een proefsleuvenonderzoek dat gefaseerd werd uitgevoerd door Monument Vandekerckhove tussen 27/01/2017 en 08/02/2018 (project 2016J33). Er werden sporen van vroeger agrarisch gebruik (poel, greppels, opslagplaatsen) aangetroffen, maar deze gaven geen aanleiding tot een verdere archeologische opgraving.

          Conform het Onroerenderfgoeddecreet is de eigenaar van het terrein waarop het archeologisch onderzoek heeft plaatsgevonden, ook eigenaar van het archeologisch ensemble. Dit is het geheel van vondsten, stalen en administratie dat uit het onderzoek voortvloeit. Artikel 5.2.1. van het genoemde decreet stelt daarbij dat de zakelijk rechthouder van het ensemble verplicht is om het ensemble:

          - als geheel te bewaren;

          - in goede staat te behouden;

          - beschikbaar te houden voor wetenschappelijk onderzoek.

          Na afronding van het archeologisch onderzoek draagt Monument Vandekerckhove het ensemble nu over aan de WVI. Deze wenst echter af te zien van het eigenaarschap en de wettelijke zorgplicht, en wenst het ensemble te schenken aan gemeente Wingene. Conform Art. 41, 12° van het Decreet over het lokaal bestuur dient deze schenking te worden goedgekeurd door de Gemeenteraad.

          Het archeologisch ensemble zou ondergebracht worden in het gemeentearchief. Gemeente Wingene kan op de expertise van IOED RADAR en IGA Midwest steunen om het als geheel te bewaren, in goede staat te houden en ter beschikking te stellen voor wetenschappelijk onderzoek.

          Het archeologisch ensemble betreft uitsluitend aardewerkvondsten:

          - S29: 1 scherf handgevormd aardewerk, Metaaltijden-Romeins, aangetroffen in een paalspoor

          - S43: 15 scherven handgevormd aardewerk, Metaaltijden-Romeins, aangetroffen in een paalspoor

          - S44: 2 scherven handgevormd aardewerk, Metaaltijden, aangetroffen in een paalspoor

          - het decreet van 12 juli 2013 betreffende het onroerend erfgoed, in het bijzonder artikel 5.2.1.
          - het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 32 §5
          - het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 12°
          - de bekrachtigde archeologienota ID 1804, met projectcode 2016E62

          - schrijven WVI

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Nick Schotte, Rinus Degroote, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Nick Schotte, Rinus Degroote, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1

          De gemeenteraad gaat akkoord met het voorstel tot schenking door WVI en neemt het eigenaarschap en wettelijke zorgplicht over.

          Artikel 2

          IOED RADAR en IGA Midwest stellen hun expertise ter beschikking om het behoud, het beheer en de toegankelijkheid van het ensemble te verzekeren.

      • Wonen

        • Toelagereglement Regionaal Sociaal Verhuur Kantoor Midden West-Vlaanderen voor 2022-2024 - vaststelling

          Het Regionaal Sociaal Verhuurkantoor voor Midden West-Vlaanderen (RSVK) is een door de overheid erkend sociaal verhuurkantoor voor het voorzien van kwalitatieve en betaalbare huisvesting in het werkingsgebied: Tielt, Meulebeke, Pittem, Wingene, Ruiselede en Dentergem.

          De gemeenten en steden van het werkingsgebied financieren de werking van het RSVK, op basis van het toelagereglement, vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 27 augustus 2018. Dit reglement bepaalde de berekening van de toelage deels op basis van het aantal inwoners en deels op basis van het aantal panden op het eigen grondgebied, die onder beheer van het RSVK staan.

          Om in de toekomst verder en sterker te kunnen inzetten op huisvesting, huurbegeleiding, ondersteunend netwerk voor OCMW- en gemeentebesturen, dienstverlening naar kandidaat-eigenaars en professionalisering van sociaal ondernemen, was de Raad van Bestuur van RSVK op 4 september 2019 van mening dat een herziening van de betoelaging noodzakelijk was. Er werd voorgesteld om de lokale middelen voor 2020 te berekenen aan de hand van €1/inwoner per gemeente.

          De gemeenteraad van Wingene keurde deze berekeningswijze goed op 27 januari 2020 door middel van een tijdelijk toelagereglement, enkel voor het werkjaar 2020. Het reglement van 27 augustus 2018 werd hierbij opgeheven.

          Mede op voorstel van de gemeente Wingene werd de berekeningswijze voor 2021 aangepast met een verhoudingsgewijze verrekening op basis van het aantal panden in de gemeente (zie onder), wat neerkomt op een afvlakking naar beneden. De Raad van Bestuur van het RSVK besliste op 24 juni 2020 om de lokale middelen vanaf het jaar 2021 op deze manier te berekenen. De toelage voor 2021 werd uiteindelijk volgens deze aangepaste berekeningswijze toegekend door het college op 3 mei 2021.

          Om in de komende jaren correct te kunnen beslissen over de toelagen, is het wenselijk deze nieuwe berekeningswijze te laten vaststellen door de gemeenteraad in een herwerkt toelagereglement voor de jaren 2022-2024.

          Op het bestuursorgaan van 24 juni 2020 van het RSVK werd beslist om de lokale middelen vanaf 2021 als volgt te berekenen:

          • De totale subsidie bedraagt € 1/inwoner, waarbij 75% zal worden berekend op het aantal inwoners op 01/01/jaar x-1 in de gemeente en 25% op het aantal panden op 01/09/jaar x-1 in de gemeente.
          • Voor het jaar 2022 vraagt het RSVK op basis van dezelfde berekeningswijze aan Wingene € 12.678,18. (Voor 2021 was dit € 12.487,12)

          • Berekeningswijze:

              Totale subsidie-enveloppe RSVK regio Tielt (op basis van inwoners op 1/1/2021) Aandeel Wingene
            75% €50.046,75 (€50.046,75 / €66.729) x 14.691 inwoners = € 11.018,25
            25% (op basis van het aantal panden (201) op 1/9/2021) €16.682,25 (16.682,55 / 201 panden) x 20 panden = € 1.659,93
            Totaal €66.729 € 12.678,18
          • Formule:

            €0,75 x [aantal inwoners in de gemeente op 01/01/huidig dienstjaar]

            +

            [25% van totale subsidie-enveloppe RSVK regio Tielt] / [totaal aantal panden RSVK regio Tielt op 01/09/huidig dienstjaar] x [aantal panden in de gemeente op 01/09/huidig dienstjaar]



          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 40 en 41

          - het besluit van de Vlaamse Regering van 12 oktober 2007 tot reglementering van het sociale huurstelsel ter uitvoering van titel VII van de Vlaamse Wooncode, ook wel kaderbesluit sociale huur genoemd, zoals later gewijzigd

          - het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2012 houdende bepaling van de erkennings- en subsidievoorwaarden van sociale verhuurkantoren, in het bijzonder artikel 3, zoals later gewijzigd

          - het gemeenteraadsbesluit van 27 augustus 2018 over de hervaststelling van het reglement betoelaging Regionaal Sociaal Verhuur Kantoor Midden-West-Vlaanderen

          - Actie: 06.08.02 3.2.1.2 Mensen met woon- en energieproblemen begeleiden en ondersteunen

          - Raming: 000498

          - Budgetcode: werkingstoelage sociale huisvesting

          - Dienst: Dienst Welzijn

          - Beleidsdoelstelling: BD 06: We waarborgen de sociale grondrechten van al onze inwoners op een laagdrempelige manier

          - Actieplan: AP 06.08 we voorzien in kwaliteitsvolle huisvesting voor kwetsbare inwoners

          - Er is 13.000 euro budget voor 2022 beschikbaar.

          Er is bijgevolg voldoende budget voorzien.

          - aanvraag financiering RSVK voor 2022

          - verslag raad van Bestuur RSVK 24 juni 2020

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Nick Schotte, Rinus Degroote, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Nick Schotte, Rinus Degroote, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1

          De gemeenteraad stelt bij reglement de bijdrage vast van de gemeente in de werking van het Regionaal Sociaal Verhuurkantoor Midden-West-Vlaanderen, op basis van het inwonersaantal gekend op 1 januari van het voorgaande werkingsjaar. De totale subsidie-enveloppe bedraagt € 1/inwoner, waarbij 75% wordt berekend op het aantal inwoners op 01/01/voorgaand werkingsjaar en 25% op het aantal panden 01/09/voorgaand werkingsjaar in de gemeente.

          Formule:

          €0,75 x [aantal inwoners in de gemeente op 01/01/werkingsjaar x-1]

          +

          [25% van totale subsidie-enveloppe RSVK regio Tielt] / [totaal aantal panden RSVK regio Tielt op 01/09/werkingsjaar x-1] x [aantal panden in de gemeente op 01/09/werkingsjaar x-1]

          Artikel 2

          Het RSVK bezorgt de gemeente hiervoor jaarlijks, d.w.z. in het voorgaande werkingsjaar, een overzichtstabel van de berekening.

          Artikel 2

          Dit toelagereglement geldt voor de werkingsjaren 2022, 2023 en 2024.

    • Mondelinge vragen

      • De macroscan (Pieter-Jan Verhoye)

        In de tweede aanpassing van het gemeentelijk meerjarenplan vinden we de prioritaire actie 11.04.01 terug. Met dit actiepunt wil het gemeentebestuur de vastgoedportefeuille stelselmatig rationaliseren en een strategisch integraal portefeuillebeheer realiseren. Daarom wordt er gebruik gemaakt van de zogenaamde macroscan om een helikopterzicht te krijgen van het gemeentelijk patrimonium. Deze scan kan een opportuniteit zijn om de sterktes en zwaktes van onze gemeentelijke gebouwen onder de loep te nemen en er een optimale invulling aan te geven. Op die manier kunnen we een zo optimaal mogelijk (dienstverlenings)aanbod creëren voor onze inwoners en verenigingen. Want bij sommige (jeugd)verenigingen merken we bv. dat een upgrade of een nieuwe stek wenselijk zou zijn.

        Daarom stel ik graag de volgende vragen:

        - Kunt u extra toelichting geven bij deze scan? In hoeverre is deze scan reeds (deels) uitgevoerd? Wat zijn de eerste bevindingen van dit onderzoek?
        - Welke verenigingen maken er momenteel (permanent) gebruik van het gemeentelijk patrimonium voor hun verenigingslokaal? Wat zijn de meeste voorkomende wensen die er vanuit de verenigingen komen qua huisvesting?
        - Daarnaast wordt ook de piste van een verenigingsgebouw, als uitvalsbasis voor verschillende verenigingen, onderzocht. Kunt u toelichting geven bij de laatste stand van zaken van zo’n gebouw? Is er reeds een concrete piste en/of locatie voor dit verenigingsgebouw?

         

        Raadslid Pieter-Jan Verhoye licht zijn mondelinge vraag toe.

        Burgemeester Lieven Huys antwoordt als volgt:

        "(1) Kunt u extra toelichting geven bij deze scan? In hoeverre is deze scan reeds (deels) uitgevoerd? Wat zijn de eerste bevindingen van dit onderzoek?

        De dataverzameling en opbouw van de macroscan is op vandaag lopende en gebeurt in verschillende fasen, die finaal ondersteuning moeten bieden bij het maken van verdere strategische afweging.

        Een eerste fase in de opmaak bestond uit een screening van panden die mogelijks door verhuisbewegingen geïmpacteerd kunnen worden. Denk daarbij aan panden waar gemeentelijke diensten wegtrekken bij verdere centralisatie in het Gemeentehuis of gebouwen die hun huidig gebruik en functie verplaatst zullen zien bij de realisatie van de nieuwe Centrumschool en vrijetijdscentrum. De genoemde screening vertrekt vanuit de vaststelling dat beleidsgebouwen mogelijks suboptimaal worden benut. Daarom werden deze gebouwen gescreend op verschillende parameters zoals ligging, het aantal huidige functies, toegankelijkheid, functionaliteit, bezetting in tijd en ruimte, grootte en onderhoudsstatus. Op basis van deze screening kan een eerste advies worden geformuleerd inzake herbestemming of eventuele vervreemding.

        In een tweede fase werden door de administratie in samenspraak met het college van burgemeester en schepenen strategische sites geïdentificeerd, waarvoor een strategische afweging op lange termijn van belang kan zijn. Het gaat om:

        • de site langs de Beernemstraat met Feniks, brandweer en Kunstacademie;
        • het gemeentelijk perceel op het regionaal bedrijventerrein De Hille;
        • het Keizerspark
        • de voormalige rusthuissite Sint-Amand
        • de technische loods in de Rozendalestraat
        • het containerpark
        • de drie kerken op De Hille, Sint-Jan en Wildenburg

        In een derde fase, die op vandaag lopende is, worden de noden en behoeften van de stakeholders in kaart gebracht. Het gaat hier zowel om gemeentelijke diensten als verenigingen en de brandweer. Het kennen van hun behoeften, noden en bovenal toekomstplannen zal bijkomende gegevens aanleveren om op middellange tot lange termijn strategische keuzes te kunnen maken. De bevraging in deze is nog lopende. Momenteel komt hoofdzakelijk de vraag en noodzaak aan opslagmogelijkheden naar voor. Verdere inzichten uit deze bevraging dienen nog geanalyseerd te worden.

        (2) Welke verenigingen maken er momenteel (permanent) gebruik van het gemeentelijk patrimonium voor hun verenigingslokaal? Wat zijn de meeste voorkomende wensen die er vanuit de verenigingen komen qua huisvesting?

        Alle verenigingen maken gebruik van de beschikbare gemeentelijke infrastructuur. Sommige verenigingen gebruiken permanent het gemeentelijk patrimonium. Dit kan zeer divers zijn, gaande van een opbergkast tot een lokaal. 

        (3) Daarnaast wordt ook de piste van een verenigingsgebouw, als uitvalsbasis voor verschillende verenigingen, onderzocht. Kunt u toelichting geven bij de laatste stand van zaken van zo’n gebouw? Is er reeds een concrete piste en/of locatie voor dit verenigingsgebouw?

        De effectieve mogelijkheden, zowel op vlak van praktische samenwerking en samenhuizing van verenigingen als op vlak van geschikte gebouwen zullen daarin doorslaggevend zijn. Om hierover uitsluitsel te kunnen maken dienen de finale resultaten van de macroscan worden afgewacht. Op vandaag is er dan ook nog geen verdere concrete piste in uitwerking."

        - het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29

      • Vastgestelde incidenten of voorvallen gebruik/misbruik lachgas (Martine Devisscher)

        Tijdens de gemeenteraad van 29 maart 2021 werd onder titel IV, hoofdstuk II van het Algemeen Politiereglement van de Politiezone Regio Tielt het verbod toegevoegd op het gebruik, bezit en verhandelen van lachgas  - zie Art. 4.2.7.1.1 – indien dit gericht is op een oneigenlijk gebruik van het middel, zijnde het bekomen van een roeseffect.

        Fractie Burgerbelangen stelt hierover volgende vraag :

        -          Zijn er in onze politiezone of bij hulpverleners incidenten of voorvallen bekend met het gebruik/misbruik van lachgas?

        -          Indien ja, over hoeveel/welke gevallen gaat het?

         

        Raadslid Devisscher licht haar mondelinge vraag toe

        Burgemeester Lieven Huys antwoordt als volgt:

        "Er zijn geen interventies in Wingene met inbeslagname van lachgas"

        - het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29

      • Boer zoekt respect, begrip en ruimte (Stefaan Verhelle)

        Afgelopen weken haalde één van onze Wingense land -en tuibouwers het Nationale nieuws. In een doodeerlijke opwelling aan de poort van een groot diepvriesgroentebedrijf lanceerde Mathias de uitspraak: “Begrip, begrip… Der is helemaal geen begrip, ’t is tit gin begrip. Sorry maar als ik het zo niet zeg dan ben je sebiet met de glimlach weer naar je bureau”. Mathias haalde hiermee het journaal Laat, verschillende radiozenders. Zelfs kwaliteitskrant de tijd verwees naar zijn tussenkomst. Ondertussen gaat het filmpje ook viraal op tiktok.

        Maar het is geen gevoel van groentetelers alleen tov. de afnemers. Het is een gevoel dat in alle sectoren leeft. De landbouwsector wordt geconfronteerd met lage afzetprijzen en zéér sterk gestegen grondstofkosten… onhoudbaar op lange termijn. Dat zijn cyclische bewegingen … dat kennen landbouwers. Na slechte tijden komen goede tijden..

        Wat veel meer knaagt is de onzekerheid rond vergunningen, rond.. is er straks nog ruimte voor ons of wordt alle agrarisch gebied straks allemaal bos? Heeft ons bedrijf toekomst?

        Deze onzekerheid zorgt momenteel voor een zéér gelaten sfeer onder landbouwers. De fierheid over onze stiel smelt als sneeuw voor de zon… mensen verliezen de courrage. Vlaanderen is een regio waar kwaliteitsvol voedsel geproduceerd wordt volgens de hoogste standaarden van de wereld. We beschikken hier over de meest vruchtbare gronden. We moeten ijveren om landbouw hier blijvend een plek te geven. We willen voor onze dagelijkse voeding toch niet afhankelijk worden van import uit Oekraïne of Rusland? De Pano reportage onlangs op Vrt toonde ook al aan dat geïmporteerd vlees uit Polen veel vaker besmet is met salmonella dan ons Belgisch vlees. De Minister van Landbouw en Vlam lanceerden vorig jaar de campagne Ambassadeur Lekker van bij Ons met als doel: Laat ons trots zijn op onze stiel, maar ten velde voelen we momenteel weinig trots maar vooral machteloosheid en onbegrip. Daarom vraag ik met aandrang aan de Gemeente Wingene: toon begrip en respect voor de landbouwsector. Nu meer dan ooit.

        Daarom volgende vragen:

        -         Welke initiatieven neemt de gemeente reeds om landbouwers te ondersteunen

        -         Zijn er nog nieuwe initiatieven gepland in de nabije toekomst?

        -         Op welke manier kunnen we onze inwoners oproepen om begrip te tonen voor onze lokale landbouwers? Hoe kunnen we ook Warm Wingene zijn voor onze land- en tuinbouwers?

         

        Raadslid Stefaan Verhelle licht zijn mondelinge vraag toe.

        Schepen van landbouw Hedwig Kerckhove antwoordt als volgt:

        "(1) Welke initiatieven neemt de gemeente om landbouwers te ondersteunen?

        Om de gemeentelijke ondersteuning aan de landbouwsector te duiden, wil ik voorafgaandelijk toch volgende reflex maken: “Wat is landbouwers ondersteunen?” Echt ondersteunen, echt begrip tonen houdt volgens mij drie elementen in, namelijk : marktperspectief, rechtszekerheid en toegankelijke informatie kunnen bieden.

        De eerste twee kunnen we gemeentelijk maar zeer beperkt aanbieden, maar waar we kunnen moeten we het ook doen. Het derde doen we met onze digitale nieuwsbrieven naar aanleiding van actualiteiten en met de jaarlijkse landbouwbrochure. Die rolde afgelopen vrijdag van de pers met een hele batterij aan initiatieven ten behoeve van onze land- en tuinbouwers. Onze landbouwbrochure biedt naast algemene informatie ook brede info over uiteenlopende ondersteuningsinitiatieven waarop land- en tuinbouwers een beroep kunnen doen.

        Bij rampenschade proberen we er als de kippen bij te zijn om een overzicht te krijgen van de schade op ons grondgebied om ook hier de kansen tot individuele indiening van schadedossiers te vrijwaren.

        Daarnaast zijn we niet alleen beschikbaar voor onze boeren in het kader van omgevingsvergunningsprocedures, we richten ons ook rechtstreeks richting deputatie of Vlaamse ministers van Landbouw of Omgeving.

        (2) Zijn er nog nieuwe initiatieven gepland in de nabije toekomst?

        We blijven onze boeren ook in de toekomst onverminderd informeren, zodat ze maximaal op de hoogte blijven van opportuniteiten in functie van hun uitbating.

        Vorige week bereikte de Vlaamse Regering een akkoord omtrent de stikstofaanpak in Vlaanderen, nadat bijna exact een jaar geleden de Raad voor Vergunningsbetwistingen het stikstofkader op de helling zette. Het nieuwe akkoord heeft vooral grote gevolgen voor de veehouderij omwille van de potentiële stikstofimpact op de Speciale Beschermingszones binnen de Europese Habitatrichtlijngebieden. Al naar gelang de afstand van deze gebieden, de grootte van de (vee)productie, het soort stalconcept en de diersoort is er een verplichte of een vrijwillige afbouw. Ook al voorziet de Vlaamse Regering voor de uitvoering van het stikstofplan een financiële compensatie van 3,6 miljard euro, we vrezen dat de gevraagde investeringen voor sommige boeren te hoog zullen blijken. We proberen de komende weken de impact van het nieuwe stikstofplan voor “boerderij Wingene” in kaart te brengen. In een eerste reflex hebben we een dubbel gevoel: enerzijds is het goed dat er eindelijk zekerheid komt en de flankering is meer dan welkom (en ook niet meer dan normaal), al is er nog de vraag of dit toereikend zal zijn om de zware crisis te ondervangen. We betreuren dat de zekerheid groter is voor de stoppers dan voor starters en blijvers. Dit strookt niet met het beleidsmodel waar we in Wingene voor staan. Bovendien missen we voorlopig ook nog de impact die die de uitvoering van dit plan zal hebben op de rest van de veehouderijketen. In het kader van het openbaar onderzoek over dit stikstofplan zullen we onze reflex proberen hard maken.

        Daarnaast willen we op het regio-overleg van Midwest ook de dringende noodzaak aankaarten voor de opmaak van een realistisch referentiekader als toetssteen voor omgevingsvergunningsadviezen. Er groeit immers in sterke mate de nood om in agrarisch gebied rechtszekerheid en perspectief op ondernemen te kunnen herwinnen. Momenteel ervaart de landbouwsector een al te stringente interpretatie van een wirwar aan groeiende regelgeving en dat moet dringend stoppen.

        (3) Op welke manier kunnen wij onze inwoners oproepen om begrip te tonen voor onze lokale landbouwers? Hoe kunnen we ook warm Wingene zijn voor onze land- en tuinbouwers? 

        Eerst en vooral door er hier in deze raad en in dit huis met passie en respect te blijven over praten. We willen onze inwoners en de consumenten in het algemeen weer meer voeling geven met de land- en tuinbouwsector en dit doen we graag ook verder in nauwe samenwerking met onze landbouworganisaties. Wie de dag van vandaag over de ‘boerenstiel’ hoort, denkt misschien eerder aan die ene tractor waar je ’s morgens sakkerend achter zit, dan aan de verse groenten of het sappige vlees ’s avonds op het bord. Consumenten zijn zelfs in ons landelijk Wingene het contact met de landbouw een beetje kwijt, met datgene wat rondom ons groeit en bloeit als resultaat van ploegen en zwoegen.

        In de zomereditie van de gemeentelijk info willen we de unieke plaats van onze land- en tuinbouw situeren en onze eigen boeren en producten extra in de aandacht brengen. Ons land is gekend – en terecht – voor zijn hoge gezondheidseisen op het vlak van voeding. De huidige geopolitieke situatie lijkt de nood aan lokale voedselzekerheid meer en meer te bevestigen. We zien hier een zeer zinvolle uitdaging in om onze lokale producten verder te promoten. Waar het niet lokaal kan, wordt best gefocust op Belgische producten. Die behoren tot de wereldtop, zowel op vlak van kwaliteit als milieu-impact. Kortom, we willen de fierheid voor lokaal geproduceerde voeding meer aanwakkeren door onder andere de Korte Ketenactie en door de bevestiging van de “Lekker van bij ons” campagne.  We willen dit ook extra in de kijker zetten door opnieuw sloganborden aan te bieden aan onze boeren. Deze fleurige pancartes maken de koppeling tussen teelt en voeding heel duidelijk.

        Mocht er dit jaar opnieuw deelname zijn van lokale boeren die hun bedrijf openstellen tijdens de Dag van de Landbouw, dan ondersteunen we dit heel graag. Ondertussen is ook de voorbereiding gestart voor het Vijfde Wiel, een provinciaal fietsinitiatief van de Landelijke Gilden langs onder meer unieke landbouwlandschappen in Wingene waardoor een paar duizend deelnemers tussen onze velden zullen genieten.

        Het is heus in deze zeer barre landbouwtijden niet allemaal kommer en kwel. We hebben als gemeente dan ook de plicht om datgene dat wel lukt, dat prikkelt naar creativiteit, dat met bewondering mag gezien worden ook op die manier te presenteren als hoopvol signaal naar morgen."

        - het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29

Namens Gemeenteraad,

Jurgen Mestdagh
Algemeen directeur

Hendrik Verkest
Raadslid