Aanleiding en voorgeschiedenis
Raadslid Kobe Vandeweghe vervoegt de vergadering tijdens de stemming van dit agendapunt.
De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Feiten, context en argumentatie
De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Elk raadslid heeft het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.
Bevoegdheid en juridische grond
- de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32
- het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad, vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021
Bijlagen
- verslag vorige zitting
Besluit
Enig artikel
De gemeenteraad keurt het verslag van de zitting van 28 augustus 2023 goed.
Aanleiding en voorgeschiedenis
In overeenstemming met artikel 27 van de statuten nodigt Zefier cvba haar aandeelhouders uit op de buitengewone algemene vergadering die doorgaat op dinsdag 19 december 2023 om 14u00 te Brussel.
Onder meer staat een stautenwijziging geagendeerd, waartoe de algemene vergadering van Zefier enkel kan overgaan mits een drievierde meerderheid van stemmen.
Wegens de voorgestelde statutenwijziging vraagt Zefier om de agenda van deze buitengewone algemene vergadering ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeentebesturen.
Feiten, context en argumentatie
Op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Zefier staat:
1. Omvorming van de statutair onbeschikbare eigen vermogensrekening in een beschikbare eigen vermogensrekening.
2. Kennisname van de volgende verslagen:
i. het verslag van het bestuursorgaan over de invoering van de coöperatieve finaliteit van de Vennootschap in de statuten opgesteld overeenkomstig artikel 6:86 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
ii. het verslag van het bestuursorgaan over de wijziging van de rechten verbonden aan de verschillende soorten van aandelen van de Vennootschap opgesteld overeenkomstig artikel 6:87 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen ingevolge de creatie van nieuwe soorten van aandelen, en de afschaffing van soorten van aandelen.
iii. het verslag van de commissaris waarin wordt beoordeeld of de financiële en boekhoudkundige gegevens die aan het verslag van het bestuursorgaan ten grondslag liggen getrouw en voldoende zijn in al hun materiële aspecten om de algemene vergadering te informeren, opgesteld in toepassing van artikel 6:87 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
3. Toevoeging van een nieuw artikel in de statuten inzake de coöperatieve waarden en finaliteit van de Vennootschap.
4. Aanname van een nieuwe tekst van statuten teneinde deze onder meer in overeenstemming te brengen met de genomen beslissingen en met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
5. Volmacht voor de coördinatie van statuten.
6. Machtiging aan het bestuursorgaan tot uitvoering van de te nemen beslissingen.
7. Volmacht voor de formaliteiten.
De invoering van het nieuwe Wetboek van vennootschappen en verenigingen (WVV) vormt hoofdzakelijk de aanleiding tot het voorstel van statutenwijziging, onder meer door de afschaffing van sommige rechtsvormen en de herdefiniëring van de coöperatieve vennootschappen. Bij de oprichting van Zefier op 7 december 2017 koos men als rechtsvorm voor de coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid. Het Wetboek van vennootschappen voorziet niet langer in het onderscheid van de besloten vennootschap met beperkte of onbeperkte aansprakelijkheid. Aangezien de werking van de coöperatieve vennootschap en de flexibiliteit die met deze rechtsvorm gepaard gaat meer aansluit bij de werking van Zefier op vandaag, stelt de raad van bestuur finaal voor om te kiezen voor de rechtsvorm van de coöperatieve vennootschap.
Door de invoering van het nieuwe WVV, is het ook nodig om alle verwijzingen naar en terminologie uit het vorige wetboek aan te passen volgens de nieuwe bepalingen. Er is bijvoorbeeld geen sprake meer van een huishoudelijk reglement van de raad van bestuur maar van een intern reglement.
Tenslotte is de opname van de website en het officiële e-mailadres in de statuten voorzien, waardoor Zefier zowel schriftelijk als elektronisch de officiële communicatie kan voeren tussen de vennootschap en haar vennoten.
Na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten over de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering, stelt het bestuur vast dat geen enkel agendapunt aanleiding geeft tot verwerping of afkeuring.
De gemeenteraad wees raadslid de heer Willy Vermeersch aan als effectief volmachtdrager in de algemene vergadering van Zefier cvba, met schepen de heer Brecht Warnez als plaatsvervangende volmachtdrager. De gemeenteraad kan hun mandaat bestendigen voor deze buitengewone algemene jaarvergadering op 19 december 2023.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56
- het gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 over de aanwijzing van een effectief en plaatsvervangend volmachtdrager in de algemene vergadering van Zefier cvba
- de oprichtingsakte en statuten van Zefier cvba van 8 september 2017
Financiële gevolgen
nihil
Bijlagen
- brief van 12 juni 2023 van Zefier over de uitnodiging tot de buitengewone algemene vergadering op 19 december 2023
- nota en alle bijlagen bij de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023
- nota over de voorgestelde statutenwijziging van Zefier in het bijzonder
Besluit
Artikel 1
De tijdige ontvangst te bevestigen van de oproeping voor de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023 met bijhorende agenda en stukken.
Artikel 2
Kennis te nemen van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023 en van de bijhorende stukken. De in deze stukken opgenomen motivering wordt bijgetreden.
Artikel 3
De statutenwijziging van Zefier zoals zij werd voorgelegd integraal goed te keuren;
Artikel 4
De heer Philippe Rossie, secretaris van Zefier, iedere advocaat of medewerker van het advocatenkantoor Stibbe (met zetel te Loksumstraat 25, 1000 Brussel) en iedere medewerker van het notariskantoor Berquin (met zetel te Lloyd Georgelaan 11, 1000 Brussel), alleen handelend en met mogelijkheid tot indeplaatsstelling, als afgevaardigde aan te duiden op de buitengewone algemene vergadering van Zefier, waarbij de afgevaardigde handelt volgens de steminstructies van de gemeenteraad;
Artikel 5
Opdracht te geven aan de afgevaardigde om op de buitengewone algemene vergadering van Zefier alle punten van de agenda goed te keuren. Eveneens opdracht te geven aan de afgevaardigde om alle overige handelingen en/of transacties te stellen die nodig zijn of nuttig kunnen zijn in het kader van de voorgenomen buitengewone algemene vergadering.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Samen met de laatste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd ook de lijst met nominatieve toelagen voor het werkjaar 2023 vastgesteld. Gedurende het werkjaar kan de nood ontstaan om nominatieve toelagen toe te kennen die niet in de vastgestelde lijst opgenomen zijn. Het toekennen van nominatieve toelagen is een bevoegdheid van de gemeenteraad.
Feiten, context en argumentatie
We stellen voor om volgende nominatieve toelagen vast te stellen, en hiervoor budget te voorzien bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan:
- Gemeentelijk feestcomité Wingene, extra toelage , 3.000 euro.
- Bruegelcomité, Reus Hendrik, 5.000 euro.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 41, 23°
Financiële gevolgen
De nodige kredieten voor de te voorziene nominatieve toelagen zal voorzien worden bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.
Besluit
Enig artikel
De gemeenteraad stelt volgende extra nominatieve toelagen voor het werkjaar 2023 vast, en beslist om hiervoor budget te voorzien bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025:
- Gemeentelijk feestcomité Wingene, extra toelage , 3.000 euro.
- Bruegelcomité, Reus Hendrik, 5.000 euro.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Artikel 263 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn bepalen wanneer hen een opvolgingsrapportering, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, wordt voorgelegd. Er wordt minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd. Ook voor het AGB maken we een opvolgingsrapportering op.
Feiten, context en argumentatie
Het opvolgingsrapport eerste semester 2023 voor gemeente en OCMW werd opgemaakt en wordt voor aktename voorgelegd aan de gemeenteraad.
Bevoegdheid en juridische grond
- Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 263 en artikel 241.
Bijlagen
- Opvolgingsrapport eerste semester 2023 voor gemeente en OCMW Wingene
Besluit
Enig artikel
De gemeenteraad neemt akte van het opvolgingsrapport eerste semester 2023 voor gemeente en OCMW.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Op de Dag van de Trage Weg op 14 en 15 oktober 2023, wil het gemeentebestuur enkele trage wegen in de verf zetten. Binnen het landinrichtingsproject van de VLM in Wildenburg en in het kader van de herinrichting van het centrum van Sint-Jan zijn recent verschillende wegels en doorsteken in gebruik genomen of in ontwikkeling. Daarnaast zijn verschillende van deze wegels opgenomen op de schoolroutekaarten rond de scholen van Wildenburg en Sint-Jan en werden deze op het terrein door de scholen al benoemd en voorzien van naamtegels. Naamgeving voor Trage Wegen is in principe niet verplicht, maar het gemeentebestuur wil de naamgeving voor deze trage wegen officialiseren door de procedure voor straatnaamgeving op te starten.
Feiten, context en argumentatie
Reeds op 18 oktober 2022 ontvingen we een advies van de Heemkundige Kring (zie bijlage). De naamgevingsprocedure lag daarna lange tijd stil, maar kwam weer naar boven naar aanleiding van de aankomend Dag van de Trage Weg. Het is de bedoeling om het verplichte bijhorend openbaar onderzoek te organiseren als gemeentelijke actie in kader van de Dag van de Trage Weg 2023.
Gezien de timing van de volgende vergadering van de Cultuurraad (14/9) en de gemeenteraad van september, werd er in dit stadium geen (pre-)advies meer aan de Cultuurraad gevraagd. Dit pre-advies is wettelijk niet verplicht, in tegenstelling tot het formele advies tijdens het openbaar onderzoek. De Cultuurraad zal dus tijdens het openbaar onderzoek na de principiële goedkeuring door de gemeenteraad alleszins nog een formele adviesvraag krijgen. Gezien het hier om trage wegen gaat, waarbij de impact van naamgeving eerder symbolisch is in vergelijking met normale wegen, stellen we op dit punt dan ook een lichte afwijking voor van de normale procedure.
Aanvullend op de pre-adviesvraag van vorig jaar, werd recent aan de heemkundige kring een pre-advies gevraagd voor een bijkomende trage weg tussen Leendreef en Predikherenstraat.
Er werd enkel advies gevraagd voor die wegsegmenten die nog niet door de scholen benoemd werden: voor 11 van de 20 wegels heeft de school intussen zelf een voorstel gedaan. De wegels zijn intussen zelfs aangeduid met tegels op het terrein in het kader van de opmaak van de schoolroutekaarten in 2020 en 2021 (zie https://www.wingene.be/verkeersveilige-schoolomgevingen). Voor deze wegen is het voorstel om deze namen te behouden en te officialiseren. Enige uitzondering hierop is de Steenovendreef, waarvan de naam door de VLM reeds in officiële documenten gebruikt werd. De heemkundige kring was - logischerwijze - akkoord om deze naam te behouden.
Voor een paar trage wegverbindingen wordt de op het terrein reeds gebruikte naam bevestigd of worden bepaalde segmenten die in het verlengde liggen verduidelijkt (verlengde van Eikendreef, Polderdreef, Fazantendreef en Oude Bruggeweg).
Op basis van het advies van de heemkundige kring, moeten er voor 3 segmenten nog keuzes gemaakt worden qua naam of schrijfwijze:
Voor de trage weg tussen Leendreef en Predikherenstraat adviseert de kring voorlopig de naam Steenovenbos, gezien dit de enige historisch-toponymische aanknoping is die ze konden vinden. Er kan verwarring ontstaan met de Steenovendreef. In de formele adviesvraag kan dit nog herbekeken worden.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- decreet van de Vlaamse Regering van 28 januari 1977 over de bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, en latere wijzigingen
Bijlagen
- nota met situering van trage wegen en voorstellen van naamgeving
- adviezen heemkundige kring
Besluit
Enig artikel
De gemeenteraad kiest volgende voorlopige namen voor de te benoemen trage wegen in Wildenburg en Sint-Jan:
|
Situering |
van |
tot |
Wijkwegelke |
Wildenburg |
Baron van der Bruggenlaan |
Beernemsteenweg |
Vlinderke |
Wildenburg |
Patrijzenlaan |
Beernemsteenweg |
Drakenpadje |
Wildenburg |
Baron van der Bruggenlaan |
St Jorisstraat |
Steenovendreef | Wildenburg |
Beernemsteenweg |
Polderdreef |
Ezelswegske |
Wildenburg |
Polderdreef |
Beernemsteenweg |
Optgemakpadje |
Wildenburg |
Ezelswegske |
Slagerstraatje |
Fazantendreef | Wildenburg |
Oude Bruggeweg |
Hazelnotendreef |
Oude Bruggeweg |
Wildenburg |
Fazantendreef |
Beernemsteenweg |
Eikendreef |
Wildenburg |
Eikendreef |
De Gruyterdreef |
Careelpad | Wildenburg |
Slagerstraatje |
Kerkhof |
Polderdreef | Wildenburg |
Polderdreef |
Varendreef |
Sint-Jorisweg | Wildenburg |
Beernemsteenweg |
Beukendreef |
Bosveldwegelke |
Wildenburg |
De Gruyterdreef |
Eikendreef |
Sint-Jorisweg | Wildenburg |
De Gruyterdreef |
Beukendreef |
Groenpadje |
St Jan |
Kerk |
Balgerhoekstraat |
Gytloopad | St Jan |
Kerkhof |
Balgerhoekstraat |
Cruyssenboompad | St Jan |
Lammersdam |
Scheidingstraat |
Steenovenbos | St Jan |
Leendreef |
Predikherenstraat |
Aanleiding en voorgeschiedenis
De gemeente Wingene wil voorzien in een aanbod kwaliteitsvolle zwemlessen in het recreatiebad de Alk. Dit gebeurt in de vorm van georganiseerde groepslessen enerzijds, en in de vorm van privé-zwemlessen anderzijds.
Privé-zwemlessen is het structureel aanbieden van zwemonderwijs waarbij een zweminstructeur zich richt op de specifieke vaardigheden en behoeften van een individu.
Om de kwaliteit van de zwemlessen te bevorderen is het geven van private zwemles enkel mogelijk onder bepaalde voorwaarden. Het is de bedoeling om via reglement de criteria te bepalen waaraan alle zwemlesgevers moeten voldoen om les te mogen geven in recreatiebad de Alk.
Feiten, context en argumentatie
Vanaf 1 september 2023 gaat het bestuur in zee met Swimcool. Als gevolg van deze nieuwe samenwerking is het noodzakelijk om een uniform en gestandaardiseerd reglement voor privézwemlessen in te voeren, dat voor alle lesgevers gelijk is. Het doel van dit reglement is om enerzijds de kwaliteit, veiligheid en efficiëntie van de privézwemlessen te verhogen en anderzijds om een positieve zwemervaring te creëren voor zowel de deelnemers als de instructeurs. De uniforme regelgeving moet leiden tot een transparant en eerlijk systeem, waarbij alle lesgevers gelijke kansen krijgen.
Samengevat bepaalt het reglement:
- De lesgever dient een aanvraag tot erkenning in via de gemeentelijke website. Elke aanvraag is slechts 2 jaar geldig.
- Als voldaan is aan de voorwaarden, krijgt de zwemlesgever een lesgeverspas voor de periode van 2 jaar, tegen betaling van de kostprijs van een jaarabonnement voor deze lesgeverspas. De lesgever zal een abonnement moeten aankopen per jaar voor de prijs van €100/dag, per jaar dat ze komen lesgeven. Bv: lesgever X geeft aan dat hij op dinsdag en donderdag wil komen privéles geven, dan betaalt hij €200 voor zijn jaarabonnement. Dit abonnement zal enkel toegang geven op dinsdag en donderdag voor deze lesgever.
- De zwemlesgever moet zijn voorkeursmomenten doorgeven aan het Vrijetijdspunt.
- Maximaal 3 zwemlesgevers kunnen op hetzelfde moment lesgeven en enkel aan maximaal 1 deelnemer.
- Er zijn geen privélessen mogelijk tijdens de uren van de Wingense zwemschool
- De zwemlesgever kan enkel zwemlessen aanbieden op dinsdag, donderdag, zaterdag namiddag en zondag voormiddag
- De aanvrager stemt in met dit reglement, alsook het huishoudelijk reglement.
- Zonder lesgeverspas kan enkel les gegeven worden aan zoon/ dochter. We willen dit in theorie strenger in het reglement opnemen omdat de redders op die manier meer controle kunnen uitvoeren. Als we uitbreiden naar 'familieleden' zal dit niet te controleren zijn en kan de lesgever om de X weken komen zwemmen met een nieuw gezicht en beweren dat dit een familielid is. Zonder dat wij gaan kunnen controleren. In praktijk kunnen we hier een grijze zone toelaten en kunnen de redders - indien dit niet altijd nieuwe gezichten zijn - sporadisch toelaten.
Het huishoudelijk reglement is nog in aanpassing.
Het reglement treedt in werking vanaf 1 oktober 2023.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, art 40 en 41
Financiële gevolgen
/
Bijlagen
- reglement erkenning zwemlesgever voor private zwemlessen recreatiebad de Alk
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het reglement vast betreffende de erkenning van zwemlesgevers voor private zwemlessen in recreatiebad de Alk. Het reglement in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Artikel 2
Het reglement treedt in werking vanaf 1 oktober 2023.
Aanleiding en voorgeschiedenis
In toepassing van art. 39 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad neemt Yannick Vande Casteele, projectmanager publiek domein bij de gemeente Wingene, deel aan de vergadering. Hij is aanwezig met het oog op het verstrekken van toelichting en informatie van dit agendapunt.
Het college van burgemeester en schepenen ontving op 28/04/2023 een omgevingsvergunningsaanvraag van de Vlaamse Landmaatschappij voor het uitvoeren van de inrichting van recreatief netwerk Wildenburg. De aanvraag bevat de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van één of meerdere gemeentewegen, waarover de gemeenteraad conform het decreet houdende de gemeentewegen beslissingsbevoegdheid heeft.
Dossierreferentie: OMV_2023026933 - O/2023/104
Locatie: en kadastraal bekend als: Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie D, 0510 E Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie D, 0521 E Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie D, 0477 C Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie D, 0515 E Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie D, 1875 D Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie D, 0468 G Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie D, 1875 A Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie D, 1875 H Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie D, 0519 C.
Feiten, context en argumentatie
Het inrichtingsplan Wildenburg vormt een onderdeel van het inrichtingsproject Bulskampveld. Het heeft als belangrijkste doelstelling om de onthaalpoort Wildenburg van het landschapspark Bulskampveld in te richten, te zorgen dat de omgevingskwaliteit van deze onthaalpoort verbeterd wordt en dat ze op een kwaliteitsvolle manier ingeschakeld kan worden in het recreatief netwerk van het landschapspark Bulskampveld. Naast deze primaire doelstelling is de secundaire doelstalling het verbeteren van de omgevingskwaliteit binnen het projectgebied. Hierbij wordt ingezet op het verbeteren van de kwaliteit van het stelsel van de Blauwhuisbeek, de bossstructuur ter hoogte van het woonpark Vorsevijvers, de creatie van een veilige fietsinfrastructuur en een randafwerking van de dorpskern in Wildenburg.
Specifiek geeft het dossier Recreatief netwerk Wildenburg uitvoering aan volgende maatregelen uit het inrichtingsplan:
Bestemming volgens het gewestplan: nvt
Bestemming volgens een bijzonder plan van aanleg: nvt
Bestemming volgens een ruimtelijk uitvoeringsplan: Art. 6: Dorpsrandafwerking
2.1. Externe adviezen
- Agentschap Wegen en Verkeer heeft geen advies advies uitgebracht op , ontvangen op 1 juni 2023.
- Departement Landbouw en Visserij heeft een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht op 13 juli 2023, ontvangen op 13 juli 2023.
- Brandweerzone MidWest heeft een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht op 3 juli 2023, ontvangen op 4 juli 2023.
- Toegankelijk Vlaanderen Toegankelijk Vlaanderen (Inter) heeft een gedeeltelijk voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht op 7 juni 2023, ontvangen op 7 juni 2023.
- Agentschap voor Natuur en Bos heeft geen advies advies uitgebracht op , ontvangen op 28 juni 2023.
- Provinciale Dienst Waterlopen heeft een gedeeltelijk voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht op 13 juli 2023, ontvangen op 13 juli 2023.
- Agentschap Onroerend Erfgoed heeft geen advies advies uitgebracht op , ontvangen op 26 mei 2023.
2.2. Openbaar onderzoek
Er werd een openbaar onderzoek gehouden van 05/06/2023 tot 04/07/2023. Het openbaar onderzoek werd niet aangekondigd in een dag- of weekblad. Er werd geen informatievergadering georganiseerd.
Tijdens het openbaar onderzoek werd 1 bezwaar ingediend.
De standpunten, opmerkingen en bezwaren ingediend tijdens het openbaar onderzoek handelen over:
De plaatsing van akkerpalen in afwijking tot voorgaand mandeling overleg met de VLM.
2.3. Technische beoordeling
2.3.1. Fasering
De bouwheer wenst een gefaseerde ontwikkeling per locatie.
De realisatie van het recreatief netwerk zal per deelgebied gebeuren.
2.3.2. Wegenis
De projectzone omvat bestaande of voormalige dreven die allen aansluiting vinden bij de Beernemsteenweg.
2.3.3. Riolering
nvt
2.3.4. Groenzone
nvt
2.3.5. Nutsleidingen
nvt
2.3.6. Hydraulisch advies
nvt
2.3.7. As-built
nvt
2.4. Toetsing aan het beoordelingskader uit het decreet houdende de gemeentewegen
De aanpassingen aan de wegenis zijn niet in strijd met de tenuitvoerlegging van de gewenste bestemming van de gronden en voldoet ook aan de principes opgenomen in art. 3 en art. 4 van het decreet houdende de gemeentewegen:
(1) De ingrepen moeten ten dienste staan van het algemeen belang
De aanpassingen aan de rooilijn en de recreatieve verbindingen zijn noodzakelijk om de bestemming zoals omschreven in het RUP en de doelstellingen uit het inrichtingsplan Wildenburg-Aanwijs te realiseren. Belangrijke verbindingen die worden gecreëerd lopen van Wildenburg richting Vorsevijvers, Vagevuurbossen en Sint-Jan.
(2) Een wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende gemotiveerd moet worden
De aanpassingen aan de rooilijn en de recreatieve verbindingen zijn noodzakelijk om de bestemming zoals omschreven in het RUP en de doelstellingen uit het inrichtingsplan Wildenburg-Aanwijs te realiseren.
(3) De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aaneengrenzende percelen worden steeds in acht genomen
De voorliggende ingrepen hebben een positieve impact op de ontsluiting voor voetgangers en fietsers vanuit en naar Wildenburg in relatie tot de omliggende recreatieve netwerken.
(4) Ingrepen worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief
Het projectgebied maakt deel uit van een bestaand of potentieel bovenlokaal wandel- of fietsknooppuntennetwerk. Er kan bijgevolg geoordeeld worden dat een beslissing inzake dit dossier vanuit gemeentegrensoverschrijdend perspectief een positieve impact heeft op een bestaand of bovenlokaal wandel- of fietsknooppuntennetwerk of ander wegennetwerk dat buiten de gemeentegrenzen doorloopt.
(5) Bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt regekning gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen.
Binnen het projectgebied wordt het bestaande trage netwerk opgewaardeerd en uitgebreid zoals opgenomen in het RUP Wildenburg.
(6) Ingrepen moeten worden beoordeeld in functie van een duurzame ruimtelijke ontwikkeling in de zin van VCRO art. 1.1.4.
Het betreft een opwaardering en uitbreiding van het bestaande trage netwerk, conform de bepalingen van het RUP Wildenburg. De aspecten omtrent duurzame ontwikkeling in de zin van VCRO art. 1.1.4. worden niet geschonden door de aanpassing van de rooilijn en de creatie van bijkomende trage doorsteken.
Voorstel van door de gemeenteraad op te leggen lasten voor de aanvrager:
Bevoegdheid en juridische grond
het besluit van de Vlaamse Regering van 14 september 2007 - goedkeuring planprogramma Brugse Veldzone, deel Veldgebied Brugge.
het besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2008, gewijzigd bij besluit van 11 mei 2010 - goedkeuring inrichtingsproject landinrichting Bulskampveld.
het besluit van de Vlaamse Regering van 21 augustus 2014 - goedkeuring inrichtingsplan Wildenburg-Aanwijs.
Bijlagen
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van het proces-verbaal van openbaar onderzoek over de omgevingsvergunningsaanvraag met referenties OMV_2023026933 - O/2023/104.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de ligging, breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en de opname er van in het openbaar domein goed, conform het plan in bijlage met betrekking tot de grondafstand. Het bijhorende bestek, zoals opgemaakt door de Vlaamse Landmaatschappij ter realisatie van het project, dat onderdeel uitmaakt van de omgevingsvergunningsaanvraag voor het het uitvoeren van de inrichting van recreatief netwerk wildenburg met referenties OMV_2023026933 - O/2023/104, gelegen te en kadastraal bekend als: Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie D, 0510 E Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie D, 0521 E Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie D, 0477 C Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie D, 0515 E Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie D, 1875 D Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie D, 0468 G Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie D, 1875 A Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie D, 1875 H Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie D, 0519 C , wordt ook goedgekeurd.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Op basis van artikel 27§1 van het DLB neemt raadslid Nick Schotte niet deel aan de bespreking en de stemming over dit agendapunt.
Het binnengebied tussen Hoogweg, Koolstraat en Beernemstraat is voor een groot deel bestemd als woonuitbreidingsgebied. Het is echter ook een overstromingsgebied van de Ringbeek en aangeduid als signaalgebied (voorlopige aanduiding WORG door Vlaamse Regering), waardoor deze gronden op vandaag niet ontwikkeld kunnen worden.
Met de opmaak van dit RUP wordt gestreefd naar een grondruil waarbij het signaalgebied wordt gevrijwaard en het woonuitbreidingsgebied wordt verplaatst naar hogergelegen gronden als reservegebied voor sociale huisvesting.
De wvi werd door het college van burgemeester en schepenen aangesteld om het RUP Hoogweg-Koolstraat op te maken.
Feiten, context en argumentatie
Het planopzet voorziet:
Op 21 september 2020 stelde het college van burgemeester en schepenen de proces- en startnota van RUP Sportcentrum vast.
De publieke raadpleging van de startnota liep van 12 oktober 2020 tot en met 11 december 2020.
De infovergadering over de startnota ging door op 22 oktober 2020 om 16u in de raadzaal.
De scopingnota die de behandeling van de uitgebrachte adviezen en inspraakreacties omvat, is goedgekeurd in het college van 5 juli 2021.
De ontheffing van de plan-MER plicht werd bekomen op 23 augustus 2022.
Het voorontwerp RUP dat o.m. een bestemmingsplan en stedenbouwkundige voorschriften omvat werd op 18 januari 2023 behandeld op de plenaire vergadering. Er waren 6 adviezen ontvangen:
De Provinciale Dienst Waterlopen gaf aan geen advies te geven.
AWV, Agentschap Wonen Vlaanderen en het Vlaams Energieagentschap hebben geen advies gegeven.
Het plan en de voorschriften werden aangepast n.a.v. de bespreking op de plenaire vergadering:
Bevoegdheid en juridische grond
Bijlagen
Raadslid Fabienne Allaert vraagt of er sprake is van een onteigening ter hoogte van Beernemstraat nummer 90.
De Dienst Omgeving geeft aan dat er in het voorliggende voorlopig vastgestelde RUP geen onteigening is opgenomen voor het onroerend goed in de Beernemstraat 90. Dit onroerend goed wordt conform het voorliggende grafisch bestemmingsplan ingedeeld binnen Art. 1: zone voor residentiële bebouwing.
Besluit
Enig artikel
De gemeenteraad stelt het ontwerp RUP Hoogweg-Koolstraat voorlopig vast, rekening houdende met updates ten gevolge van recente ontwikkelingen.
Aanleiding en voorgeschiedenis
In toepassing van art. 39 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad neemt Yannick Vande Casteele, projectmanager publiek domein bij de gemeente Wingene, deel aan de vergadering. Hij is aanwezig met het oog op het verstrekken van toelichting en informatie van dit agendapunt.
Het voorgaande mobiliteitsplan van Wingene werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 26 augustus 2013. Op de Gemeentelijke Begeleidingscommissie (GBC) van 15 maart 2019 is dit mobiliteitsplan onderworpen aan een sneltoets. In de sneltoets is nagegaan in welke mate de opties uit het mobiliteitsplan nog actueel zijn. De GBC stond nog steeds achter de grote lijnen van het mobiliteitsplan van 2013, maar wenste bepaalde thema’s verder te verdiepen en te actualiseren. Dit betekent dat er gekozen wordt voor een herziening volgens “spoor 2”.
In het nieuwe Vlaamse mobiliteitsdecreet (juni 2019) werd de gemeentelijke begeleidingscommissie (GBC) vervangen door de projectstuurgroep (PSG). De PSG begeleidt de opmaak van het mobiliteitsplan. De PSG bestaat uit vertegenwoordigers van de gemeente én van andere overheden en instanties: de Vlaamse overheid (departement MOW en Agentschap Wegen en Verkeer AWV), provincie, lokale politie, De Lijn.
Het verbreden en verdiepen van het mobiliteitsplan ("spoor 2") omvatte 3 fasen:
De begeleiding voor de opmaak van het mobiliteitsplan werd gegund aan WVI.
Feiten, context en argumentatie
Dit mobiliteitsplan bouwt voort op de visie die de gemeente van de voorbije jaren heeft toegepast onder het motto “Tegoare ip boane”. De nadruk wordt hierbij gelegd op de veiligheid en het wederzijdse respect tussen alle verkeersdeelnemers. Tegoare ip boane vormde dan ook een toepasselijke naam voor het nieuwe mobiliteitsplan.
Het mobiliteitsplan biedt in eerste instantie een algemeen kader voor het mobiliteitsbeleid in de gemeente. Er worden een aantal suggesties naar voor gebracht van mogelijke maatregelen, maar de concrete ingrepen dienen op straat- of wijkniveau verder onderzocht te worden. Voor deze lokale maatregelen kan opnieuw participatie georganiseerd worden met de betrokken bewoners, ondernemers, landbouwers, gebruikers...
Rond een aantal thema’s is in de uitwerkingsnota nader onderzoek gebeurd en zijn verschillende mogelijkheden en varianten nader afgewogen. Deze uitwerkingsnota maakt ook deel uit van het informatieve deel van het mobiliteitsplan en vormt dus mee de context voor de opmaak van het beleidsplan. In het beleidsplan wordt de uiteindelijke wensstructuur weergegeven waar voor geopteerd wordt.
Bij de opmaak en in de aanloop naar het beleidsplan werden verschillende participatiemomenten georganiseerd. Vanuit de participatiemomenten werd het beleidsplan bijgewerkt/bijgestuurd. De participatie bestond uit:
De opmerkingen werden gebundeld in twee verslagen in bijlage. Het beleidsplan werd op basis hiervan licht bijgesteld.
Aansluitend werd er voor het nieuwe mobiliteitsplan een overzichtelijke actietabel opgemaakt.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- het decreet van 26 april 2019 betreffende de basisbereikbaarheid
- het besluit van de Vlaamse Regering van 6 september 2019 tot bepaling van de nadere regels over de projectmethodologie en de projectstuurgroep in het kader van de basisbereikbaarheid
- het besluit van de Vlaamse Regering van 25 januari 2013 tot bepaling van de nadere regels betreffende de financiering en de samenwerking voor het mobiliteitsbeleid
Financiële gevolgen
Er wordt voor de herziening van het mobiliteitsplan een subsidie aangevraagd bij MOW ten bedrage van 15.000 euro.
Bijlagen
- beleidsplan (met actietabel)
- verslag feedback openbaar onderzoek april 2023
- verslag adviesraden mobiliteitsplan
- verslag projectstuurgroep 28 juni 2023
- uitwerkingsnota als deel van het informatieve deel van het mobiliteitsplan
- interne dienstnota rond snelheid
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de projectstuurgroep herziening lokaal mobiliteitsplan van 28 juni 2023 en van de verslagen van de participatieronde (openbaar onderzoek en adviesraden).
Artikel 2
De gemeenteraad stelt het herziene lokaal mobiliteitsplan definitief vast.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Op 30 augustus ontving de voorzitter van de gemeenteraad een verzoekschrift voor opname van enkele stukken private wegenis in het openbaar domein. Het verzoekschrift kadert in een reeds geruime tijd aanslepende kwestie rond de eigendomsrechten en de aanleg van nutsleiding in een verkaveling ter hoogte van de Lijsterlaan.
Het verzoekschrift heeft betrekking op de geasfalteerde private wegenis aangelegd op de percelen ter hoogte van de Lijsterlaan 48c, kadastraal gekend: Wingene, 1e afd Sie F nrs 888M, 888P (/dl), 888T (/dl), 888R (/dl), 888S (/dl), 888L (/dl), 894 G2 (/dl).
Deze aanvraag bevat de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van één of meerdere gemeentewegen, waarover de gemeenteraad conform het decreet houdende de gemeentewegen beslissingsbevoegdheid heeft.
Feiten, context en argumentatie
De aanvrager wenst beroep te doen op de procedure zoals voorzien in artikel 13 van het decreet rond de gemeentewegen.
1. Beschrijving
De aanvraag omvat de vraag tot opname van de kadastrale percelen: Wingene, 1e afd Sie F nrs 888M, 888P (/dl), 888T (/dl), 888R (/dl), 888S (/dl), 888L (/dl), 894 G2 (/dl) in het openbaar domein.
Bestemming volgens het gewestplan: woongebieden
Bestemming volgens een bijzonder plan van aanleg: BPA nr. 7 - Lentakkermolen: Hoofdbestemming: woongebieden - woningen, Nevenbestemming: detailhandel, diensten, horeca, kantoren.
Bestemming volgens een ruimtelijk uitvoeringsplan: niet van toepassing.
2. Beoordeling
2.1 Administratieve beoordeling
Het schrijven is schriftelijk ingediend en correct geadresseerd.
Een toelichting is aanwezig.
Het verzoekschrift is ontvankelijk.
2.2 Inhoudelijke beoordeling
Grondstroken waarvan met enig middel van recht bewezen wordt dat ze gedurende de voorbije dertig jaar door het publiek werden gebruikt, kunnen in aanmerking komen als gemeenteweg. Eenieder kan daarbij een verzoekschrift indienen bij de voorzitter van de gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen. Dat verzoekschrift wordt schriftelijk ingediend, en bevat een toelichting en de nodige bewijsmiddelen over het dertigjarige gebruik door het publiek.
De gemeenteraad die op eigen initiatief of op grond van een verzoekschrift vaststelt dat een grondstrook gedurende de voorbije dertig jaar door het publiek gebruikt werd, belast het college van burgemeester en schepenen met de opmaak van een rooilijnplan, en met de vrijwaring en het beheer van de weg overeenkomstig de in dit decreet opgenomen instrumenten en handhavingsbevoegdheden. De vaststelling door de gemeenteraad van een dertigjarig gebruik door het publiek heeft van rechtswege de vestiging van een publiek recht van doorgang tot gevolg.
Als de gemeente met betrekking tot een grondstrook al dertig jaar bezitshandelingen heeft gesteld waaruit de wil van de gemeente om eigenaar te worden van de wegbedding duidelijk tot uiting komt, dan is de gemeenteraad ertoe gerechtigd om de grondstrook zonder financiële vergoeding op te nemen in het openbaar domein. Voor de toepassing van het eerste lid worden onder meer het aanbrengen van een duurzame wegverharding over het geheel of over een substantieel deel van de weg of het aanbrengen van openbare verlichting als bezitshandelingen beschouwd.
Op basis hiervan kan het publiek gebruik voor de asfaltweg, gelegen op (delen van) de percelen Wingene, 1e afd Sie F nrs. 888M, 888R (/dl), 894 G2 (/dl) vastgesteld worden.
Dit stuk is geruime tijd geasfalteerd en wordt in de feiten als sinds de aanleg in 1993 onderhouden door de gemeente samen met de openbare wegenis van de Lijsterlaan. De andere percelen uit de aanvraag komen slechts deels, d.w.z. voor zover de geasfalteerde zone erop van toepassing is, in aanmerking voor openbaarverklaring. De perceelsgrenzen in combinatie met de wegopdeling uit de Basiskaart Vlaanderen biedt hiervoor een goede indicatie. Deze zone is op het plan in bijlage groen gemarkeerd.
De eerste stap is de vaststelling van het dertigjarig publiek gebruik door de gemeenteraad.
Volgende stappen in de procedure:
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- het decreet van 3 met 2019 houdende de gemeentewegen
Bijlagen
- formeel verzoekschrift
- locatie nutsleidingen
- schets ondergrondse leidingen
- ontwerp grondplan uit de verkavelingsvergunning
- PV van voorlopige overname van 21 februari 1993
- Aanduiding van publiek gebruik te verklaren zone op kaart
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad stelt, op basis van in het verzoekschrift aangeleverde bewijsstukken, het publiek gebruik voor de asfaltweg, gelegen op (delen van) de percelen Wingene, 1e afd Sie F nrs. 888M, 888R (/dl), 894 G2 (/dl) vast, overeenkomstig art. 13, §2 van het Decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019.
Artikel 2
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de opmaak van een rooilijnplan, en met de vrijwaring en het beheer van de weg overeenkomstig de in het decreet Gemeentewegen opgenomen instrumenten en handhavingsbevoegdheden.
Artikel 3
De vaststelling van de gemeenteraad heeft van rechtswege de vestiging van een publiek recht van doorgang tot gevolg.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), de hoofdopdrachtgever van de werken Beernemsteenweg ontving op 15 januari 2021 een aangetekend schrijven van de aannemer Willemen Infra NV.
In het schrijven beroept de aannemer zich op zijn meldingsplicht volgens artikel 38 §9 (onvoorziene omstandigheden in hoofde van de opdrachtnemer) inzake Covid19.
Om de gevolgen van Covid in kaart te brengen heeft AWV net zoals andere opdrachtgevers (Aquafin NV, Fluvius, ..) een regeling uitgewerkt met de aannemers.
Het project Beernemsteenweg waarin de gemeente medeopdrachtgever is, voldoet aan de voorwaarden van de regeling.
Het Agentschap Wegen en Verkeer nam de taak op zich om voor het aandeel van Wingene de dading te onderhandelen op basis van de dienstorder MOW/MIN/2022/01 van 17 juni 2022 betreffende een forfaitaire schadevergoedingsregeling voor schade en kosten t.g.v. de COVID-19 pandemie en het dienstorder MOW/MIN/2020/01 van 28 september 2020 betreffende compensatie woon-werkverkeer en bijkomende veiligheids- en gezondheidsmiddelen.
In bijlage de twee opgestelde dadingen met de gevorderde bedragen.
Gegevens over deze werken.
Opdrachtgevers:
Aannemer: Willemen infra NV, Booiebos 4, 9031 Drongen
Ontwerper: Plantec NV, Nieuwpoortsesteenweg 399, 8400 Oostende
Bevel van aanvang : 1 juli 2018
Feiten, context en argumentatie
Het Agentschap Wegen en Verkeer kon in overleg met Vlawebo en Bouwunie een minnelijke regeling m.b.t. Covid bekomen voor hun aandeel in de werken.
Deze regeling werd door het bevoegde Kabinet bekrachtigd via twee dienstorders.
De regeling betreft een allesomvattende procentuele vergoeding, waarbij de aannemer afstand doet van enige andere (schade)vergoedingen met betrekking tot de covid-pandemie. Dit wordt via een dading geregeld.
Aandeel AWV: 48.924,68 euro.
Aandeel Wingene: 16.446,98 euro.
Het Agentschap Wegen en Verkeer voerde de procedure, de dading wordt ter vaststelling aan de gemeenteraad voorgelegd.
Het staat vast dat de aannemer tijdens de corona-maanden hinder ondervond bij de uitvoering van de werken.
Hetzij door afwezigheden, hetzij door aangepaste uitvoeringsmethodes, hetzij door bijkomende beschermingsmiddelen.
Het niet instappen op deze regeling stelt de gemeente bloot aan eventuele claims vanuit de aannemer, gelet op een tijdige feitenmelding op basis van het KB Algemene Uitvoeringregels. Met het instappen op de dading aligneert de gemeente zich met de hoofdopdrachtgever AWV.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, over de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen
- het collegebesluit van 12 februari 2018: Riolerings- en wegenisproject Beernemsteenweg - aanleg fietspaden - Aswebo NV – gunning
- de fusie van 1 juli 2018 van Aswebo nv, Van Wellen nv en Kumpen infra nv tot 'Willemen Infra nv' met hoofdzetel in Drongen (regio West)
Financiële gevolgen
De nodige kredieten zijn voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 via:
- MJP000023 - Beernemsteenweg rioleringswerken
- Actie: AC000355 - 01.01.09: Wegenis- en rioleringsproject Beernemsteenweg
- Verantwoordelijke dienst Externe werken
Binnen de niet-toegekende budgetten op het ramingsnummer kan voldaan worden aan de covid-claim, zonder aanpassing aan het meerjarenplan.
Bijlagen
- dading o.b.v. omzendbrieven
- schrijven AWV
- schuldvordering
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de dading voor covid19 voor het project Beernemsteenweg ten aanzien van de aannemer Willemen Infra NV, zoals opgesteld door de opdrachtgever Agentschap Wegen en Verkeer, goed.
Artikel 2
Een afschrift van dit gemeenteraadsbesluit wordt aan de hoofdopdrachtgever bezorgd.
Artikel 3
De gemeenteraad gelast de schadevergoeding van 65.371,66 euro, waarvan een gemeentelijk aandeel van 16.446,98 euro te voldoen.
De nodige budgetten zijn voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 via het ramingsnummer MJP000023 - Beernemsteenweg rioleringswerken."
Aanleiding en voorgeschiedenis
In toepassing van art. 39 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad neemt Svenja Wilfert van RioPact deel aan de vergadering. Zij geeft toelichting bij het helemwater- en droogteplan.
In toepassing van art. 39 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad neemt Yannick Vande Casteele, projectmanager publiek domein bij de gemeente Wingene, eveneens deel aan de vergadering. Hij is aanwezig met het oog op het verstrekken van toelichting en informatie van dit agendapunt.
De voorbije jaren is het inzicht gegroeid dat we anders moeten omgaan met ons hemelwater. De klimaatverandering van de laatste jaren brengt een almaar sterker gewijzigd neerslagpatroon met zich mee. Voor Vlaanderen betreft dat meer regen in de winter en minder neerslag in de zomer, gekenmerkt door langere periodes van geen neerslag, afgewisseld met intensere buien.
Om hiermee om te gaan is het belangrijk om niet alleen ruimte te geven aan water, maar ook het grondwater aan te vullen.
Via de opmaak van een hemelwater- en droogteplan kan men vorm geven aan een integrale, gedragen en gebiedsdekkende visie op het hele watersysteem in de gemeente.
Het doel is het formuleren en uitvoeren van verschillende maatregelen dat een weerbaar watersysteem ondersteunt die ingaat tegen de gevolgen van klimaatverandering en zo bijdraagt aan een klimaatrobuuste en leefbare omgeving.
Het college gunde op 7 februari 2022 de opmaak van het plan aan de dienstverlener RioPact en werd het plan van aanpak in de zitting van 23 mei 2022 goedgekeurd.
Het plan werd ter advies voorgelegd aan de gecoro (15/05/2023) en milieuraad (25/05/2023) en is in bijlage toegevoegd aan het plan.
Het hemelwater- en droogteplan wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Feiten, context en argumentatie
De Blue Deal, een plan van de Vlaamse regering tegen droogte en waterschaarste, stelt dat een gemeente vanaf 2024 enkel nog toegang heeft tot watergerelateerde subsidies als zij beschikt over een voldoende ambitieus gebiedsdekkend HWDP (hemelwater- en droogteplan). Om gemeentebesturen te ondersteunen, heeft de CIW (Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid) een blauwdruk uitgewerkt voor de opstelling van dergelijk plan.
Het hemelwater- en droogteplan dat voorligt (bijlage) volgt de blauwdruk voor het doorlopen proces voor de opmaak en de doorwerking naar het lokale beleid en initiatieven op het terrein. De inhoud en vorm van een HWDP volgens de blauwdruk is breed gedefinieerd waardoor het mogelijk was om dit plan op maat uit te werken.
Globaal gezien bestaat een HWDP uit volgende onderdelen:
Het goedgekeurd hemelwater- en droogteplan wordt raadpleegbaar gemaakt via de gemeentelijke website en de website van de CIW.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- het collegebesluit van 7 februari 2022 over de gunning van de dienstenopdracht 'Opmaak hemelwater- en droogteplan' aan RioPact
- het collegebesluit van 23 mei 2022 over de goedkeuring 'plan van aanpak' van het hemelwater- en droogteplan Wingene
Bijlagen
- Het hemelwater- en droogteplan Wingene met bijlages
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het Hemelwater- en droogteplan Wingene, opgesteld in samenwerking met RioPact en in dialoog met adviesraden, goed.
Artikel 2
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen het hemelwater- en droogteplan te publiceren via de gemeentelijke website en de website van de Commissie Integraal Waterbeleid.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Het archief van onze gemeente beschikt over heel wat waardevolle documenten. Om goed voorbereid te zijn op uitzonderlijke incidenten of calamiteiten (=een zeldzame gebeurtenis die een zeer grote impact heeft op de veiligheid van mensen, een gebouw en/of een archief) zoals een brand, stroomstoring, rookontwikkeling, een waterlek, een storm, … zijn er verschillende Vlaamse steden en gemeenten die beschikken over een calamiteitenplan. Dit is een stappenplan met maatregelen en acties gericht op de omgeving van een voorwerp of collectie met als doel om toekomstige schade of verlies te voorkomen en te minimaliseren.
Een calamiteitenplan bevat een risicoanalyse en een incidentenlijst en beschrijft welke maatregelen genomen worden ter preventie van incidenten. Het plan legt procedures, taken en verantwoordelijkheden vast en bevat contact- en materiaallijsten en grondplannen. Het geeft heldere instructies om te reageren op een incident. Tenslotte bevat een calamiteitenplan afspraken voor revisie en inoefening van het plan.
Dit plan bereidt dus voor op noodsituaties en zorgt voor preventieve conservering. Een calamiteit kan men niet 100% uitsluiten. Men kan zich wel zo goed mogelijk voorbereiden, zodat de schade zo beperkt mogelijk blijft. Er bestaan ook calamiteitenabonnementen die genomen kunnen worden bij een erkende instelling die beschikt over de nodige expertise in eerste hulp bij calamiteiten met erfgoed. Uit de notulen van het schepencollege van 27 februari 2023 blijkt dat de gemeente een calamiteitenabonnement heeft afgesloten voor de goede bewaring van het lokaal archief. Het gemeentebestuur besliste om het abonnement te nemen tot dat het intergemeentelijke archiefteam (IGA) een calamiteitenplan had uitgewerkt voor elk bestuur in haar werkgebied van Midwest.
Daarom stel ik u graag de volgende vragen:
Feiten, context en argumentatie
Raadslid Pieter-Jan Verhoye licht zijn mondelinge vraag toe.
Daarom stel ik u graag de volgende vragen:
Schepen van archief, Ann Mesure, antwoordt als volgt:
"(1) Kunt u extra toelichting geven over het calamiteitenplan voor onze gemeente?
Er is nog geen calamiteitenplan opgesteld voor het archief van Wingene. Dit komt er bovenop het algemene noodplan van het gemeentehuis. Gezien er initieel sprake was van een grondige renovatie en uitbreiding van het gemeentehuis, was het op dat moment niet relevant om een calamiteitenplan op te stellen, omdat in deze oefening ook het gebouw wordt meegenomen. Binnen het fusietraject met Ruiselede zal het intergemeentelijk archiefteam Midwest een calamiteitenplan opstellen. Dit wil niet zeggen dat we niet proactief al enkele stappen kunnen ondernemen. Zo is er een calamiteitenabonnement (cfr. vraag hieronder) en wordt er gekeken om een brandschadewiel en waterschadewiel in het archief te voorzien. Ook een lijst met noodnummers kan reeds opgesteld worden.
We bekijken verder wat op korte termijn kan worden uitgewerkt.
(2) Kunt u extra toelichting geven over het verloop van het calamiteitenabonnement? Hoe evalueert u de samenwerking?
Bij het afsluiten van een abonnement bij VanWaarde is de collectie bij een calamiteit verzekerd van:
Ook instellingen die reeds over een calamiteitenplan beschikken, blijven gebruikmaken van het abonnement. De lage kostprijs en professionele return zijn een welkome aanvulling indien er zich een noodsituatie zou voordoen."
Bevoegdheid en juridische grond
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
Bijlagen
- mondelinge vraag
Aanleiding en voorgeschiedenis
In dit land raken elke schooldag gemiddeld 13 kinderen gewond bij een verkeersongeval dat zich op weg naar school of op de terugweg naar huis voordoet. Dat bleek uit een analyse van het verkeersveiligheidsinstituut VIAS vorig jaar. Om het aantal ongevallen te verminderen, is het cruciaal te zorgen voor een verkeersveilige schoolomgeving en schoolroutes. Onze gemeente heeft in het verleden reeds ingezet op verkeersveilige schoolomgevingen door middel van het Charter Werftransport, heraanleg van schoolomgevingen, octopuspalen, fietsstraten, schoolroutekaarten en de inzet van gemachtigd opzichters. Minstens even belangrijk is dat de leerlingen die alleen naar school komen, hun schoolroute goed bestuderen, inoefenen en over de noodzakelijke verkeersvaardigheden beschikken.
Sinds augustus 2019 kunnen scholen en verenigingen gratis een fietsbehendigheidsparcours ontlenen aan de gemeente. Op die manier kunnen scholieren hun fietsbehendigheid oefenen en verbeteren, en zich zo geruster en veiliger in het verkeer bewegen. Leerlingen uit het zesde leerjaar oefenen ook op de baan voor het fietsexamen.
Een ideaal middel om kinderen de nodige verkeerseducatie bij te brengen is door extra in te zetten op verkeerseducatieve routes (VERO’s) voor verschillende leerjaren. Een VERO is een route in de schoolomgeving met verkeersoefeningen voor voetgangers en fietsers. De route loopt langs verschillende aandachtspunten in de buurt van de school. Zo stomen de leerlingen zich klaar om zich zelfstandig in het verkeer te bewegen. Ten slotte is het belangrijk dat kinderen voldoende zichtbaar zijn in het verkeer. Het gebruik van fluorescerende hesjes, verlichting en fietshelmen zijn daarbij onontbeerlijk.
Daarom stel ik u graag de volgende vragen:
Feiten, context en argumentatie
Raadslid Pieter-Jan Verhoye licht zijn mondelinge vraag toe.
Burgemeester Lieven Huys antwoordt als volgt:
"(1) Hoe evalueert de gemeente het gebruik van het fietsbehendigheidsparcours. In welke mate zal het gemeentebestuur inzetten op verkeerseducatieve routes voor scholieren uit verschillende schooljaren?
De politie organiseert één keer in het schooljaar het fietsexamen. De route wordt bewegwijzerd in de gemeente zodat de kinderen kunnen oefenen met hun ouders en de politie begeleidt de kinderen tijdens het fietsexamen zelf.
De fietsexamenroute rond de Centrumschool Wingene werd in augustus 2023 opnieuw bekeken en gescreend met de scholengroep Driespan. De fietsexamenroute gaat langs verschillende verkeerssituaties in het centrum van Wingene. De PZ Tielt – wijkpolitie Wingene evalueerde deze route intussen en maakte de bevindingen over aan de scholengroep Driespan. De scholengroep Driespan zal nu op hun beurt de route intern evalueren en hun opmerkingen overmaken aan het lokaal bestuur Wingene. We zullen de feedback dus dit schooljaar 2023 -2024 ontvangen. Er wordt onderzocht of de fietsexamenroute permanent bewegwijzerd kan worden.
De gemeente beschikt daarnaast over een fietsbehendigheidskoffer en ook een verkeerspark dat regelmatig door de scholen ontleend wordt (o.a. tijdens de Week van de Mobiliteit - Strapdag). We ontvingen hierover tot nu toe enkel positieve feedback. Het beheer en de coördinatie hiervan gebeurt door de gemeente.
In 2021 kocht de PZ Tielt zelf een verkeerspark aan. In 2021 werd ook voor de laatste school in Wildenburg een schoolroutekaart afgewerkt. Een schoolroutekaart is een plattegrond van de ruime schoolomgeving. De kaart duidt de veiligste fiets- en wandelroutes naar school aan. Aan de hand van duidelijke tips en foto’s zien de leerlingen en hun begeleiders hoe ze op gevaarlijke plaatsen toch veilig kunnen stappen of fietsen. De schoolroutekaarten maken onderdeel uit van het Octopusplan en zijn een goed voorbeeld van hoe we als gemeente met verkeerseducatie het verschil kunnen maken op vlak van kindvriendelijke schoolomgevingen en duurzaam woon-schoolverkeer.
(2) In welke mate sensibiliseert de gemeente – ism met de politiediensten en scholen – onze scholieren en ouders om in te zetten of fluorescerende hesjes, verlichting en fietshelmen? Welke extra stappen neemt het gemeentebestuur om dit te verbeteren?
Wij zijn een Octopusgemeente, d.w.z. dat de gemeente het lidgeld betaalt voor alle scholen voor het Octopusplan. Via het Octopusplan kunnen de scholen deelnemen aan verschillende acties zoals Strapdag, Flitscampagne (= campagne die extra aandacht besteedt aan zichtbaarheid op de fiets, o.a. het dragen van een fluohesje, aandacht voor fietsverlichting), ea. De communicatie voor het gebruik van helm en fluojas op weg van en naar de school ligt bij de scholengroep. De campagne 'Verplicht Verlicht' is een initiatief van de Provincie West-Vlaanderen dat we telkens onder de aandacht brengen tijdens de ‘donkere dagen’.
Voor de verschillende acties krijgen de scholen het nodige campagnemateriaal van Octopusplan. Het Octopusplan is in elke schoolomgeving uitgerold. Op basis van de schoolroute en schoolomgeving heeft het lokaal bestuur Wingene de nodige acties ondernomen. Aanbrengen van grondmarkering schoolomgeving, verkeersborden schoolomgeving (dynamische borden snelheid zone 30), uitstolping voetpad, aanleg van voetgangersoversteekplaatsen (regenboogzebrapad).
De politie doet elk schooljaar een controle van de fietsverlichting aan de scholen. De gemeente onderschrijft telkens communicatie-initiatieven over fietsveiligheid (bijvoorbeeld van de provincie) via de website en sociale media.
Specifiek voor de schoolomgevingen wordt nog een overleg ingepland met de directie om te bekijken welke verbeteringen er op het terrein nog kunnen gebeuren en welke acties rond sensibilisering er vanuit de school nog kunnen gebeuren. Het is de bedoeling om hiervan een structureel gegeven te maken."
Bevoegdheid en juridische grond
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
Bijlagen
- mondelinge vraag
Aanleiding en voorgeschiedenis
Steeds vaker teisteren hittegolven ons land. Die hittestress leidt tot gezondheidsproblemen bij ouderen en erg jonge kinderen. En daarom is het ontzettend belangrijk dat we volop investeren in bomen en ander openbaar groen, omwille van hun verkoelend effect.
Tot recent stelde zich echter een probleem: de wetgeving maakte geen onderscheid tussen bomen en beplanting op privégrond en op het publieke domein. Bomen moesten op minstens twee meter afstand staan van de perceelsgrens. Als die afstand kleiner was, dan leidde dit vaak tot klachten waarbij inwoners konden eisen de boom te rooien. Deze situatie had tot gevolg dat gemeentebesturen aarzelden om zelf nieuwe bomen aan te planten, uit vrees ze volgens de wet weer te moeten weghalen bij een klacht.
Dat probleem wordt nu opgelost. De Kamercommissie justitie keurde onlangs een wetsvoorstel van Kris Verduyckt goed dat een uitzondering voorziet voor bomen langs wegen en waterlopen. Deze bomen vallen niet langer onder de 2-meter regel. Gemeenten zullen die bomen dus dichter bij privépercelen kunnen planten zonder het risico te lopen dat ze gerooid moeten worden.
Deze wetswijziging heeft natuurlijk ook gevolgen voor het lokale beleid. Vandaar de volgende vragen:
Feiten, context en argumentatie
Raadslid Martine Devisscher licht haar mondelinge vraag toe.
Schepen van Milieu en Klimaat, Brecht Warnez, antwoordt als volgt:
"Het is inderdaad zo dat bomen op openbaar domein langs waterlopen en wegen sedert 15 juni 2023 opnieuw op minder dan 2 meter van perceelsgrenzen mogen geplant worden. Sinds 1 september 2021 was dit tijdelijk niet meer van toepassing.
Op zich heeft deze wetswijzing weinig impact op het gemeentelijk beleid. Bij de aanplant van nieuwe bomen houdt ons groenteam zowel in kernen als in landelijk gebied immers maximaal rekening met aanpalend perceelsgebruik of infrastructuur. Niettemin ziet niet iedereen even graag een boom ter hoogte eigen deur of perceel, hoewel niemand twijfelt aan het belang en de belevingswaarde ervan. De meldingen en bekommernissen die we ontvangen van inwoners hebben op zich geen betrekking op de twee meter regel, maar op klassieke bekommernissen zoals bladval en schaduwvorming. Spreken met de buurt kan daarbij helpen. Ik herinner me nog de vergadering die we hadden met de inwoners van de Hofakkerlaan, waar er ook wat zorgen waren vanuit de buurt. Ondertussen staan de bomen er en is er eigenlijk veel tevredenheid.
Eén van de doelstellingen binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact is dat er tegen 2030 1 extra boom per Vlaming bij komt. Een zeer terechte uitdaging: bomen verminderen de CO2 in de lucht, zorgen voor verkoeling in de zomer en houden de opgeslagen koolstof vast in de bodem. In eigen gemeente hebben we een stevig actieplan uitgewerkt om de vooropgestelde doelstelling maximaal te bereiken. Het is een plan niet in functie van bebossing maar wel om bomen te plaatsen op de juiste plaatsen, zowel in het buitengebied en de dorpskern. Een greep uit de belangrijkste lopende en geplande acties:
Alle deze inspanningen samen zorgen voor dat er dit jaar ongeveer 800 bijkomende bomen op het gemeentelijk grondgebied zullen aangeplant zijn. In grootorde gaat het om de volgende aantallen:
Ik ga van je vraag nog even gebruik maken om reclame te maken voor onze groepsaankoop bomen. Tot 30 september kunnen ook nog gesubsidieerde tuinbomen nog besteld worden via https://www.wingene.be/groepsaankoop-bomen of aan het onthaal van het gemeentehuis.
De aangeboden hoogstambomen, inclusief boomband en boompaal, hebben een gemiddelde waarde van ongeveer 35 euro. We bieden ze aan 15 euro per stuk. De halfstam- en laagstamfruitbomen worden aangeboden aan 10 en 7,5 euro per stuk. Geen enkele reden dus om geen extra boom aan te planten in je tuin."
Bevoegdheid en juridische grond
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
Bijlagen
- mondelinge vraag
Aanleiding en voorgeschiedenis
Ik verwijs naar de notulen van het college van burgemeester en schepenen van 21 augustus 2023: Aanstelling raadsman voor advisering voorlopige vaststelling GRUP “Ventilus”– goedkeuring. Op 7 juli 2023 ging de Vlaamse Regering over tot de voorlopige vaststelling van het ontwerp GRUP “Ventilus”. De volgende fase is het openbaar onderzoek. Dit loopt van 29 augustus 2023 tot en met 27 oktober 2023. De gemeenteraad dient uiterlijk de laatste dag van het openbaar onderzoek haar advies te bezorgen aan de Vlaamse Regering.
In functie van de opmaak van dit advies acht het college van burgemeester en schepenen het wenselijk om een raadsman aan te stellen, dit in samenspraak met het gemeentebestuur Lichtervelde.
In het verleden verenigden de burgemeesters van Zedelgem, Brugge, Torhout, Wingene, Lichtervelde en Oostkamp zich in de aanpak rond het dossier “Ventilus” om een negatief advies te verlenen over de startnota aan de Vlaamse Regering. De respectievelijke gemeenten geloofden toen dat ze door deze verbintenis aan te gaan met elkaar, ze steviger in hun schoenen stonden en de belangen van hun burgers beter konden verdedigen.
Fractie Burgerbelangen stelt volgende vragen:
Feiten, context en argumentatie
Raadslid Martine Devisscher licht haar mondelinge vraag toe.
Burgemeester Lieven Huys antwoordt als volgt:
"Zoals in de vraagstelling wordt aangegeven werd het GRUP Ventilus op 7 juli voorlopig vastgesteld. Net zoals bij de procedure voor de opmaak van een gemeentelijk RUP dient het ontwerp vervolgens te worden onderworpen aan een openbaar onderzoek en adviesvraag. Dit openbaar onderzoek startte reeds op 29 augustus en loopt nog tot en met 27 oktober. Gedurende die periode kunnen burgers een inspraakreactie overmaken, het zij rechtstreeks aan het Departement Omgeving, hetzij op papier en tegen ontvangstbewijs op de gemeentelijke Dienst Omgeving die deze vervolgens overmaakt aan het Departement. Daarnaast wordt zoals u aangeeft de gemeenteraad ook verzocht om een advies te geven. In die context werd door het CBS een raadsman aangesteld om het advies samen met de administratie voor te bereiden.
Het advies dat aan de gemeenteraad zal worden voorgelegd zal voortbouwen op het eerder ongunstig advies dat tijdens de plenaire vergadering aan het Departement Omgeving werd overgemaakt. Waar relevant worden de verkregen antwoorden van het Departement meegenomen bij de aanpassingen en aanvullingen. Daarnaast zal de raadsman het advies juridisch bijkomend onderbouwen en versterken.
Er wordt op vandaag enkel met het gemeentebestuur van Lichtervelde samengewerkt omdat de situatie en context op vandaag sterk gewijzigd zijn tegenover deze waarbij advies diende te worden uitgebracht over de startnota van het GRUP. Destijds tastten alle gemeenten in hetzelfde duister over het traject en verschijningsvormen van het hoogspanningstracé. Zodoende stonden we vanuit eenzelfde positie samen sterker. Doorheen de verdere opmaak van het GRUP is komen te blijken dat de verschillende gemeentebesturen op een zeer verschillende manier zullen worden geimpacteerd door het project. In dergelijke context wordt het in samenspraak met alle andere getroffen gemeenten niet relevant geacht om opnieuw allen samen hetzelfde advies uit te brengen, zonder rekening te houden met de lokale nuances en vraagstellingen. Lichtervelde en Wingene worden echter op een sterk gelijkaardige manier geimpacteerd, waardoor het in deze wel aangewezen is om de krachten te bundelen in functie van de opmaak van het advies."
Bevoegdheid en juridische grond
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
Bijlagen
- mondelinge vraag
Namens Gemeenteraad,
Jurgen Mestdagh
Algemeen directeur
Hendrik Verkest
Raadslid