Aanleiding en voorgeschiedenis
De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Feiten, context en argumentatie
De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Elk raadslid heeft het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.
Bevoegdheid en juridische grond
- de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32
- het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad, vastgesteld in zitting van 28 januari 2019
Bijlagen
- verslag vorige zitting 27 september 2021
Besluit
Enig artikel
De gemeenteraad keurt het verslag van de zitting van 27 september 2021 goed.
Aanleiding en voorgeschiedenis
De gemeente Wingene is voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest en is daarom vertegenwoordigd in de algemene vergadering.
Gaselwest nodigt de gemeente uit tot de Buitengewone Algemene Vergadering (BAV) op dinsdag 21 december 2021 om 18.00 uur in het Fluvius-Auditorium, President Kennedypark 12 te 8500 KORTRIJK.
Afhankelijk van de evolutie van Covid-19 pandemie, kan deze buitengewone algemene vergadering eventueel doorgaan als een digitale zitting.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 24 van de statuten van Gaselwest, schrijven voor dat de gemeenteraad voor elke Algemene Vergadering het inhoudelijk mandaat van de vertegenwoordiger of zijn plaatsvervanger moet vaststellen.
Feiten, context en argumentatie
De Raad van Bestuur stelde op 15 september 2021 de agenda voor de buitengewone algemene vergadering vast, zoals opgenomen in artikel 1 van dit besluit.
Uit de studie en beoordeling van alle aangeleverde documenten, blijkt dat het lokaal bestuur kan instemmen met alle agendapunten.
Bij de aanvang van deze legislatuur ging de raad over tot de aanwijzing van raadslid de heer Willy Vermeersch als effectief afgevaardigde en schepen de heer Jens Danneels als plaatsvervangend afgevaardigde in de algemene vergadering van Gaselwest. De gemeenteraad kan deze afvaardiging bestendigen voor de buitengewone algemene vergadering van dinsdag 21 december 2021.
Bevoegdheid en juridische grond
- de Wet van 23 maart 2019 tot invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en houdende diverse bepalingen
- het Koninklijk Besluit van 29 april 2019 tot uitvoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen
- het Koninklijk Besluit van 12 mei 2019 houdende aanduiding van de na te leven code inzake deugdelijk bestuur door genoteerde vennootschappen
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41 en 432
- het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 over de aanstelling van vertegenwoordigers in de algemene Vergadering van Gaselwest
- de statuten van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, laatst vastgesteld op de buitengewone algemene vergadering van 15 december 2021
Bijlagen
- aangetekende brief van 23 september 2021 over de uitnodiging tot de BAV van Gaselwest, samen met alle documenten van de vergadering
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, die doorgaat op 21 december 2021 te Kortrijk, onder voorbehoud van een eventuele digitale zitting wegens de corona pandemie:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2022.
2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV.
3. (Neven)activiteiten — Aanvaarding wijziging deelnemerschap.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente die is aangewezen om deel te nemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest op 21 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), namelijk de heer Willy Vermeersch als effectief afgevaardigde en de heer Jens Danneels als plaatsvervangend afgevaardigde, krijgt opdracht om te stemmen over de agendapunten zoals bepaald in artikel 1 van dit besluit.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen voert deze beslissing uit, onder meer de kennisgeving van dit besluit aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Dienstverlenende Vereniging ‘Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services’ (TMVS dv) stuurt een uitnodiging aan het gemeentebestuur Wingene voor de algemene vergadering die doorgaat op dinsdag 14 december 2021 om 14.30 uur. Wingene is medeoprichter van deze dienstverlenende vereniging en kan zich laten vertegenwoordigen op elke algemene vergadering.
Feiten, context en argumentatie
Omtrent de praktische organisatie zal de raad van bestuur van TMVS dv later beraadslagen. Tegen begin november 2021 ontvangt het bestuur hierover een bijkomende zending.
Op de agenda staat:
1. Toetreding van deelnemers
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen
3. Evaluatie 2021, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2022 (cfr. artikel 432 DLB)
4. Begroting 2022 (cfr. artikel 432 DLB)
5. Actualisering presentievergoeding ingevolge indexaanpassing
6. Statutaire benoemingen
Varia
De gemeenteraad is bevoegd voor de goedkeuring van de agenda en het vaststellen van het mandaat van de vertegenwoordiger. De raad kan hiervoor haar eerdere aanstellingsbesluit van 28 januari 2019 bestendigen, namelijk de heer Hendrik Verkest als effectief vertegenwoordiger en mevrouw Ann Mesure als plaatsvervanger.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41 en 432
- het gemeenteraadsbesluit van 27 oktober 2017 over de deelname aan de oprichting van TMVS dv
- het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 over het aanstellen van een gemeentelijk vertegenwoordiger in de algemene vergadering van TMVS dv
- de statuten van TMVS dv, laatst gewijzigd door de algemene vergadering van 10 december 2019
Bijlagen
- oproepingsbrief tot de algemene vergadering van TMVS op 14 december 2021, samen met alle bijlagen horend bij de vergadering
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering TMVS dv van 14 december 2021 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Toetreding van deelnemers
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen
3. Evaluatie 2021, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2022 (cfr. artikel 432 DLB)
4. Begroting 2022 (cfr. artikel 432 DLB)
5. Actualisering presentievergoeding ingevolge indexaanpassing
6. Statutaire benoemingen
Varia
Artikel 2
De raad wijst de heer Hendrik Verkest aan als effectief vertegenwoordiger met als plaatvervanger mevrouw Ann Mesure, en draagt hen op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv op 14 december 2021, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen volgens dit besluit.
Artikel 3
TMVS dv ontvangt een afschrift van dit besluit:
Aanleiding en voorgeschiedenis
Bruegel vzw zorgt jaarlijks voor een mooi activiteitenprogramma tijdens de septemberkermis. Op 8 juni 2021 dienden ze een voorstel in voor de organisatie van het Bruegelweekend 2021.
Traditioneel wordt in de oneven jaren een beperktere editie gehouden van de Bruegelfeesten. Wegens de coronamaatregelen kon de grote editie van 2020 echter niet doorgaan, en werd deze verplaatst naar de editie van 2021. Voor deze organisatie kan Bruegel vzw rekenen op een financiële tussenkomst van de gemeente. Het gaat om een nominatieve werkingstoelage van 2.650 euro, aangevuld met een toelage voor de organisatie van de Bruegelfeesten.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de uitbetaling van de nominatieve toelagen voor een totaalbedrag van 18.979,21 euro goed te keuren.
Feiten, context en argumentatie
Op het programma stonden dit jaar op zaterdag de traditionele eucharistieviering, opening van de kermis en Bruegeltent en de kroegentocht. Op zondag reed er na de Bruegelmarkt een reclamestoet door het centrum, gevolgd door de reuzenstoet.
Jaarlijks krijgt Bruegel vzw een financiële tussenkomst voor de organisatie van het Bruegelweekend. Het gaat om een jaarlijkse nominatieve werkingstoelage van 2.650 euro. In geval van een grote editie met stoet wordt aangevuld met een bijkomende toelage voor de organisatie. Dit jaar bedraagt die 16.329,21 euro.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, met in het bijzonder artikel 41, 23°
Financiële gevolgen
De nodige kredieten zijn voorzien op het exploitatiebudget 2021 via:
raming MJP000381 - Organisatie van de Bruegelstoet door het Bruegelcomité
actie 04.01.09 - We ondersteunen verenigingen bij het organiseren van een publiek toegankelijk evenement met maatschappelijke meerwaarde
code dienst CULTUUR
Voor 2021 is er 22.650 euro budget beschikbaar.
Bijlagen
- Programma Bruegelfeesten
- Overzicht gemaakte kosten door Bruegel vzw
- Uitbetalingsformulier
Besluit
Enig artikel
De gemeenteraad verleent een nominatieve toelage aan Bruegel vzw voor een totaalbedrag van 18.979,21 euro voor de organisatie van het Bruegelweekend op 4 en 5 september 2021 te Wingene.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Het Gemeentelijk Feestcomité Wingene diende op 25 juni 2021 een aanvraag in voor de organisatie van een muzikaal programma tijdens de septemberkermis te Wingene, onder de noemer 'Wingene Swingt'. Ze willen een sfeervol programma brengen met Willy Sommers en de Wingense dj Disco Medley. De aanvraag werd toegevoegd als bijlage.
Voor de organisatie van dit programma hebben ze een kostenraming opgemaakt en vragen ze financiële en logistieke ondersteuning van de gemeente. Voor de totale organisatie worden de kosten geraamd op 8.779,70 euro. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de nominatieve toelagen voor een bedrag van 4.525 euro goed te keuren.
Feiten, context en argumentatie
Het Gemeentelijk Feestcomité Wingene organiseert jaarlijks een programma op de woensdag tijdens de septemberkermis samen met de jaarlijkse avondmarkt en de wielerwedstrijd van de Stoempers.
De organisatiekosten voor het programma van de septemberkermis lopen op tot net geen 9.000 euro.
Om deze organisatie te kunnen blijven dragen, wordt het Gemeentelijk Feestcomité Wingene ondersteund met een jaarlijkse nominatieve werkingssubsidie van 2.650 euro en voor 2021 met een aanvullende nominatieve toelage voor hun zomerprogrammatie op basis van begroting van 1.875 euro.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, met in het bijzonder artikel 41, 23°
Financiële gevolgen
De nodige kredieten zijn voorzien op het exploitatiebudget van 2021:
Raming MJP000613 - Gemeentelijk Feestcomité Wingene
Actie 04.01.02 - We voorzien werkingstoelagen voor socio-culturele verenigingen
Code dienst CULTUUR
Beschikbaar voor 2021: € 2.650,00
Raming MJP000380 - Organisatie van kermissen door de verschillende feestcomités
Actie 04.01.09 - We ondersteunen verenigingen bij het organiseren van een publiek toegankelijk evenement
Code dienst CULTUUR
Beschikbaar voor 2021: € 15.181,59
Bijlagen
- Aanvraag organisatie Wingene Swingt 2021
- Uitbetalingsformulier
Besluit
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de uitbetaling van de nominatieve toelagen van 4.525 euro goed aan het Gemeentelijk Feestcomité Wingene voor de organisatie van Wingene Swingt tijdens de septemberkermis 2021 te Wingene.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Het Gemeentelijk Feestcomité Zwevezele diende op 10 juni 2021 een aanvraag in voor de organisatie van een parkconcert in het kasteelpark in Zwevezele op 21 augustus 2021, als alternatief voor de junikermis die in 2021 niet kon doorgaan wegens de toen geldende coronamaatregelen.
Voor de organisatie van dit programma hebben ze een kostenraming opgemaakt en vragen ze financiële en logistieke ondersteuning van de gemeente. Voor de optredens uit het programma worden de kosten geraamd op 7.5127,72 euro. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om een nominatieve toelage voor een bedrag van 7.517,72 euro goed te keuren.
Feiten, context en argumentatie
Het programma voor het parkconcert van het Gemeentelijk Feestcomité Zwevezele bestaat uit:
- optreden voor kinderen met randanimatie
- ’s avonds optreden met aansluitend een DJ
Voor deze organisatie ramen ze de totale kost van de optredens op 7.517,72 euro en vragen een financiële tussenkomst voor het totaalbedrag van 7.517,72 euro.
Andere kosten zoals drukwerk, catering en huur tenten neemt het feestcomité Zwevezele voor eigen rekening.
Bevoegdheid en juridische grond
- Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 23°
Financiële gevolgen
De nodige kredieten zijn voorzien op het exploitatiebudget van 2021:
raming MJP000614 - Gemeentelijk Feestcomité Zwevezele
actie 04.01.02 - We voorzien werkingstoelagen voor socio-culturele verenigingen
verantwoordelijke dienst CULTUUR
Er is € 2.650,00 euro beschikbaar.
raming MJP000380 - Organisatie van kermissen door de verschillende feestcomités
actie 04.01.09 - We ondersteunen verenigingen bij het organiseren van een publiek toegankelijk evenement met maatschappelijke meerwaarde
verantwoordelijke dienst CULTUUR
Er is € 15.181,59 euro beschikbaar.
Bijlagen
- Aanvraag van het Feestcomité Zwevezele
- Overzicht gemaakte kosten door het Feestcomité Zwevezele
- Uitbetalingsformulier
Besluit
Enig artikel
De gemeenteraad kent aan het Feestcomité Zwevezele een nominatieve toelage toe van 7.517,72 euro voor de organisatie van een parkconcert op 21 augustus 2021, als alternatief voor hun jaarlijkse junikermis.
Aanleiding en voorgeschiedenis
De gemeenteraad kent jaarlijkse nominatieve toelagen toe aan welzijnsorganisaties.
- verenigingen en personen voor gezondheidspromotie en ziektepreventie
- voorzieningen voor personen met een handicap
- organisaties die bijdragen aan de veiligheid van onze burgers
- NGO's, hulporganisaties en goede doelen
Feiten, context en argumentatie
We onderscheiden volgende categorieën welzijnsorganisaties:
1. verenigingen en personen voor gezondheidspromotie en ziektepreventie
Teleonthaal: 100,00 euro
Multiple Sclerose liga Roeselare/Tielt vzw: 100,00 euro
Samana Wingene: 325,00 euro
Samana Zwevezele: 325,00 euro
Kind en Preventie: 180,00 euro
De Mantel, palliatief netwerk: 125,00 euro
Witgele Kruis: 90,00 euro
Centrum Algemeen Welzijnswerk: 175,00 euro
Rode Kruis: 510 euro
2. voorzieningen voor personen met een handicap
- Licht en Liefde vzw: 50 euro
- Mivalti Tielt: € 3.667,25 euro, zijnde € 0,25 X het aantal inwoners op 1 januari 2021 (14.669)
3. organisaties die bijdragen aan de veiligheid van onze burgers
Jaarlijks kent de gemeente een nominatieve toelage toe aan IMDH (uitbater van de MUG-helikopter West-Vlaanderen).
A rato van 0,15 euro per inwoner bedraagt de nominatieve toelage voor 2021 in totaal 2.200,35 euro.
Dankzij deze steun kan de MUG-helikopter zijn levensreddende activiteiten blijven verzekeren zonder meerkosten te generen voor de patiënt die niet kan kiezen via welke weg hij geholpen wordt.
4. NGO's, hulporganisaties en goede doelen
- Gandalf vzw: 410 euro
- Think Pink: 2.000 euro in kader van Bike for Life 2021
Bevoegdheid en juridische grond
- Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikels 40 en 41
Financiële gevolgen
De kostprijs bedraagt 100 euro.
De nodige kredieten zijn voorzien in het strategisch meerjarenplan 2020-2025 via:
- MJP001338 Tele - onthaal
- actie 04.01.07 We voorzien werkingstoelagen voor NGO's, hulporganisaties en goede doelen
- verantwoordelijke dienst CUL
Er is 100 euro beschikbaar
De kostprijs bedraagt 100 euro.
De nodige kredieten zijn voorzien in het strategisch meerjarenplan 2020-2025 via:
- MJP001345 Multiple Sclerose liga Roeselare/Tielt vzw
- actie 04.01.07 We voorzien werkingstoelagen voor NGO's, hulporganisaties en goede doelen
- verantwoordelijke dienst CUL
Er is 100 euro beschikbaar
De kostprijs bedraagt 325 euro.
De nodige kredieten zijn voorzien in het strategisch meerjarenplan 2020-2025 via:
- MJP001343 Samana Wingene
- actie 04.01.07 We voorzien werkingstoelagen voor NGO's, hulporganisaties en goede doelen
- verantwoordelijke dienst CUL
Er is 325 euro beschikbaar
De kostprijs bedraagt 325 euro.
De nodige kredieten zijn voorzien in het strategisch meerjarenplan 2020-2025 via:
- MJP001344 Samana Zwevezele
- actie 04.01.07 We voorzien werkingstoelagen voor NGO's, hulporganisaties en goede doelen
- verantwoordelijke dienst CUL
Er is 325 euro beschikbaar
De kostprijs bedraagt 180 euro.
De nodige kredieten zijn voorzien in het strategisch meerjarenplan 2020-2025 via:
- MJP001341 Kind en Preventie
- actie 04.01.07 We voorzien werkingstoelagen voor NGO's, hulporganisaties en goede doelen
- verantwoordelijke dienst CUL
Er is 180 euro beschikbaar
De kostprijs bedraagt 125 euro.
De nodige kredieten zijn voorzien in het strategisch meerjarenplan 2020-2025 via:
- MJP001340 De Mantel, palliatief netwerk
- actie 04.01.07 We voorzien werkingstoelagen voor NGO's, hulporganisaties en goede doelen
- verantwoordelijke dienst CUL
Er is 125 euro beschikbaar
De kostprijs bedraagt 90 euro.
De nodige kredieten zijn voorzien in het strategisch meerjarenplan 2020-2025 via:
- MJP001339 Witgele Kruis
- actie 04.01.07 We voorzien werkingstoelagen voor NGO's, hulporganisaties en goede doelen
- verantwoordelijke dienst CUL
Er is 90 euro beschikbaar
De kostprijs bedraagt 175 euro.
De nodige kredieten zijn voorzien in het strategisch meerjarenplan 2020-2025 via:
- MJP001458 Regionale nachtopvang i.s.m. centrum algemeen welzijnswerk
- actie 06.08.04 We begeleiden en ondersteunen inwoners met woon- en energieproblemen via de Woonwinkel (IGS Regio Tielt)
- verantwoordelijke dienst WELZ
Er is 175 euro beschikbaar
De kostprijs bedraagt 510 euro.
De nodige kredieten zijn voorzien in het strategisch meerjarenplan 2020-2025 via:
- MJP000004 Toelage Rode Kruis
- actie 01.01.01 We ondersteunen organisaties die bijdragen aan de veiligheid van onze burgers
- verantwoordelijke dienst P&B
Er is 510 euro beschikbaar
De kostprijs bedraagt 50 euro.
De nodige kredieten zijn voorzien in het strategisch meerjarenplan 2020-2025 via:
- MJP001346 Licht en Liefde blinden vzw
- actie 04.01.07 We voorzien werkingstoelagen voor NGO's, hulporganisaties en goede doelen
- verantwoordelijke dienst WELZIJN
Er is 50 euro beschikbaar
De kostprijs bedraagt 3.667,25 euro.
De nodige kredieten zijn voorzien in het strategisch meerjarenplan 2020-2025 via:
- MJP001347 Mivalti Tielt
- actie 04.01.07 We voorzien werkingstoelagen voor NGO's, hulporganisaties en goede doelen
- verantwoordelijke dienst CUL
Er is 3.876,38 euro beschikbaar
De kostprijs bedraagt 2.200,35 euro.
De nodige kredieten zijn voorzien in het strategisch meerjarenplan 2020-2025 via:
- MJP000003 Toelage IMDH - MUG-helikopter
- actie 01.01.01: We ondersteunen organisaties die bijdragen aan de veiligheid van onze burgers
- verantwoordelijke dienst P&B
Er is 2.500,00 euro beschikbaar
De kostprijs bedraagt 410 euro.
De nodige kredieten zijn voorzien in het strategisch meerjarenplan 2020-2025 via:
- MJP000510 Toelage Gandalf
- actie 06.11.08 We voorzien een toelage aan organisaties met specifiek vrijetijdsaanbod voor kwetsbare inwoners
- verantwoordelijke dienst WELZIJN
Er is 410 euro beschikbaar
De kostprijs bedraagt 2.000 euro.
De nodige kredieten zijn voorzien in het strategisch meerjarenplan 2020-2025 via:
- MJP001713 Bike for Life - Think Pink
- actie 04.01.07 We voorzien werkingstoelagen voor NGO's, hulporganisaties en goede doelen
- verantwoordelijke dienst CUL
Er is 3.500,00 euro beschikbaar
Bijlagen
- uitbetalingsformulieren voor de verschillende organisaties
Conform artikel 17 van het huishoudelijk reglement dient de N-VA-fractie een amendement in op dit agendapunt.
Rubriek “Feiten, context en argumentatie”
3. organisaties die bijdragen aan de veiligheid van onze burgers
Jaarlijks kent de gemeente een nominatieve toelage toe aan IMDH (uitbater van de MUG-helikopter West-Vlaanderen).
A rato van 0,15 euro per inwoner bedraagt de nominatieve toelage voor 2021 in totaal 2.200,35 euro.
(Vervangen door:)
A rato van 0,30 per inwoner bedraagt de nominatieve toelage voor 2021 in totaal 4 400,70 euro.
Dankzij deze steun kan de MUG-helikopter zijn levensreddende activiteiten blijven verzekeren zonder meerkosten te generen voor de patiënt die niet kan kiezen via welke weg hij geholpen wordt.
Rubriek “Financiële gevolgen”
De kostprijs bedraagt 2.200,35 euro.
(Vervangen door:)
De kostprijs bedraagt 4400,70 euro.
De nodige kredieten zijn voorzien in het strategisch meerjarenplan 2020-2025 via:
- MJP000003 Toelage IMDH - MUG-helikopter
- actie 01.01.01: We ondersteunen organisaties die bijdragen aan de veiligheid van onze burgers
- verantwoordelijke dienst P&B
Er is 2.500,00 euro beschikbaar
-
Rubriek besluit
Enig artikel
De gemeenteraad kent een nominatieve toelage toe aan aan volgende welzijnsorganisaties voor een bedrag van 10.257,60 euro:
(Vervangen door:)
De gemeenteraad kent een nominatieve toelage toe aan volgende welzijnsorganisaties voor een bedrag van 12.457,95 euro:
- verenigingen en personen voor gezondheidspromotie en ziektepreventie
- voorzieningen voor personen met een handicap
- organisaties die bijdragen aan de veiligheid van onze burgers
- NGO's, hulporganisaties en goede doelen
Besluit
Enig artikel
De gemeenteraad kent een nominatieve toelage toe aan aan volgende welzijnsorganisaties voor een bedrag van 10.257,60 euro:
- verenigingen en personen voor gezondheidspromotie en ziektepreventie
- voorzieningen voor personen met een handicap
- organisaties die bijdragen aan de veiligheid van onze burgers
- NGO's, hulporganisaties en goede doelen
Aanleiding en voorgeschiedenis
In het meerjarenplan is jaarlijks een nominatieve toelage voorzien voor de jeugdraad, cultuurraad, sportraad en seniorenraad van 1.200 euro.
Feiten, context en argumentatie
Het toekennen van nominatieve toelagen is een bevoegdheid van de gemeenteraad. We stellen voor om de jaarlijkse toelage aan de vier adviesraden uit te betalen.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 41, 23°
Financiële gevolgen
De toelage bedraagt 1.200 euro per adviesraad.
De nodige kredieten zijn voorzien op in het strategisch meerjarenplan 2020-2025 via:
- MJP000392 Jeugdraad als platform van beleidsinspraak
- Actie 04.02.01: We organiseren inspraak van de verschillende belanghebbenden binnen verschillende sectoren
- Verantwoordelijke dienst JEUGD
Er is 1200 euro beschikbaar.
- MJP000393 Sportraad als platform van beleidsinspraak
- Actie 04.02.01: We organiseren inspraak van de verschillende belanghebbenden binnen verschillende sectoren
- Verantwoordelijke dienst SPORT
Er is 1200 euro beschikbaar.
- MJP000388 Cultuurraad als platform van beleidsinspraak
- Actie 04.02.01: We organiseren inspraak van de verschillende belanghebbenden binnen verschillende sectoren
- Verantwoordelijke dienst CULTUUR
Er is 1200 euro beschikbaar.
- MJP001632 Seniorenraad als platform van beleidsinspraak
- Actie 04.02.01: We organiseren inspraak van de verschillende belanghebbenden binnen verschillende sectoren
- Verantwoordelijke dienst WELZIJN
Er is 1200 euro beschikbaar.
Bijlagen
- uitbetalingsformulieren
Besluit
Enig Artikel
De gemeenteraad kent een nominatieve toelage van 1.200 euro toe aan de jeugdraad, de cultuurraad, de sportraad en de seniorenraad.
Aanleiding en voorgeschiedenis
De gemeenteraad kent jaarlijks een nominatieve toelage toe aan de werkende oudercomités van de basisscholen in Wingene en Zwevezele, volgens het goedgekeurde budget van 2021.
Feiten, context en argumentatie
Het toekennen van nominatieve toelagen is een bevoegdheid van de gemeenteraad.
De gemeenteraad kent aan volgende oudercomités een nominatieve toelage toe van telkens 125 euro:
- Oudercomité Wingene Centrum
- Oudercomité Sint - Jan
- Oudercomité Sint - Elooi
- Oudercomité Wildenburg
- Oudercomité Zwevezele - Centrum "De Vlieger"
- Oudercomité Zwevezele - Centrum "De Regenboog"
- Oudercomité Hille - "De Horizon"
De toekennen van nominatieve toelagen is een niet-delegeerbare bevoegdheid van de gemeenteraad.
Bevoegdheid en juridische grond
- Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 41, 23°
Financiële gevolgen
De totale uitgave bedraagt 875 euro.
De nodige kredieten zijn voorzien in het strategisch meerjarenplan 2020-2025 via:
Raming MJP000555, MJP000554, MJP000552, MJP000551, MJP000548, MJP000547, MJP000546
Actie 05.03.01 We organiseren een flankerend onderwijsbeleid
Verantwoordelijke dienst JEUGD
Er is € 875 beschikbaar.
Bijlagen
- uitbetalingsformulier voor de zeven oudercomités
Besluit
Enig artikel
De gemeenteraad kent een toelage toe aan volgende oudercomités voor een totaal bedrag van 875 euro:
- Oudercomité Wingene Centrum: 125,00 euro
- Oudercomité Sint-Jan: 125,00 euro
- Oudercomité Sint-Elooi: 125,00 euro
- Oudercomité Wildenburg: 125,00 euro
- Oudercomité Zwevezele - Centrum "De Vlieger": 125,00 euro
- Oudercomité Zwevezele - Centrum "De Regenboog": 125,00 euro
- Oudercomité Hille - de Horizon: 125,00 euro
Aanleiding en voorgeschiedenis
De gemeente steunt jaarlijks de werking van Natuurpunt de Torenvalk, Natuurpunt Gulke Putten en bijenvereniging Munckebie.
Feiten, context en argumentatie
Natuurpunt de Torenvalk en Natuurpunt Gulke Putten ontvangen jaarlijks elk een nominatieve werkingstoelage van 150 euro voor hun initiatieven ter bescherming en verbetering van de natuur en het milieu in onze gemeente.
Aan bijenvereniging de Munckebie wordt jaarlijks een nominatieve werkingstoelage toegekend van 60 euro voor initiatieven ter bescherming van honingbijen.
Bevoegdheid en juridische grond
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56 en 41, 23°
Financiële gevolgen
Nominatieve toelage Natuurpunt de Torenvalk
De toelage bedraagt 150 euro.
De nodige kredieten zijn voorzien in het strategisch meerjarenplan 2021.
Nominatieve toelage Natuurpunt Gulke Putten
De toelage bedraagt 150 euro.
De nodige kredieten zijn voorzien in het strategisch meerjarenplan 2021.
Nominatieve toelage bijenvereniging Munckebie
De toelage bedraagt 60 euro.
De nodige kredieten zijn voorzien in het strategisch meerjarenplan 2021.
Bijlagen
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad kent een nominatieve toelage toe van 150 euro aan Natuurpunt de Torenvalk.
Artikel 2
De gemeenteraad kent een nominatieve toelage toe van 150 euro aan Natuurpunt Gulke Putten.
Artikel 3
De gemeenteraad kent een nominatieve toelage toe van 60 euro aan bijenvereniging Munckebie.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Op 4 juni 2021 keurde de Vlaamse regering het Lokaal Energie- en Klimaatpact goed. Dit pact houdt sterke wederzijdse engagementen tussen de Vlaamse overheid en de lokale besturen en erkent de sleutelrol van deze laatste in het Vlaamse energie- en klimaatbeleid.
De Vlaamse Regering roept zoveel mogelijk Vlaamse steden en gemeenten op om tegen 29 oktober 2021 het pact te ondertekenen.
Feiten, context en argumentatie
De strijd tegen de wereldwijde klimaatverandering begint lokaal. Lokale besturen zijn de eersten om de impact te merken van extremere droogtes en extremere neerslag, van de stijging van de zeespiegel en de frequentere overstromingen. Daarom slaan Vlaanderen en de lokale besturen de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Dat doen ze aan de hand van het Lokaal Energie en Klimaatpact.
Gemeenten hebben tot 29 oktober 2021 tijd om het pact in de gemeenteraad goed te keuren.
- In essentie biedt het pact financiële middelen voor het uitvoeren van acties rond vier werven: vergroening, energiebesparende renovaties + hernieuwbare energie, water en droogte en koolstofvrije (deel)mobiliteit.
- Het Lokaal Energie- en Klimaatpact heeft als doel zoveel mogelijk steden en gemeenten te verenigen om tegen het jaar 2030 zeer concrete doelstellingen te realiseren: één extra boom per Vlaming, één extra natuurgroenperk per 1.000 inwoners, 50 collectieve renovaties per 1.000 wooneenheden, één laadpunt per 100 inwoners, één deelsysteem per 1.000 inwoners, één meter fietspad per inwoner, één vierkante meter ontharding per inwoner. Het gaat hierbij om een inspanningsverbintenis.
- Vlaanderen biedt financiële middelen per gemeente en verwacht dat de gemeente eenzelfde bedrag besteedt. Dit kan via investering, maar bijvoorbeeld ook via personeelsinzet. De financiële ondersteuning voor onze gemeente zou het eerste jaar minstens 48.589 euro bedragen en dit in de veronderstelling dat alle gemeenten het pact zullen ondertekenen. De volgende jaren bedraagt de financiële ondersteuning voor Wingene minstens 20.000 euro.
- Naast het collectief werken aan de doelen binnen de werven, zijn er ook een aantal individuele verplichtingen per gemeente:
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet van 22 december 2017 inzake het lokaal bestuur
- de gemeenteraadsbeslissing van 28 mei 2018 tot ondertekening van het Burgemeestersconvenant 2030
- de beslissing Vlaamse regering van 4 juni 2021 tot goedkeuring van het Lokaal Energie- en Klimaatpact
Financiële gevolgen
Vlaanderen biedt financiële middelen per gemeente en verwacht dat de gemeente eenzelfde bedrag besteedt. De financiële ondersteuning voor Wingene zou het eerste jaar minimum 48.589 euro en de volgende jaren minstens 20.000 euro bedragen.
Bijlagen
Brochure Lokaal Energie- en Klimaatpact
Besluit
Enig artikel
De gemeenteraad beslist om het Lokaal Energie- en Klimaatpact te ondertekenen.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Sinds de inwerkingtreding van het decreet betreffende de basisbereikbaarheid op 22 juni 2019 is de projectwerking sterk vereenvoudigd. Hierdoor komt automatisch een einde aan de rechtsgeldigheid van de gemeentelijke begeleidingscommissie, zoals deze tot voor 26 april 2019 werd georganiseerd. De gemeentelijke begeleidingscommissie (GBC) is vervangen door een projectstuurgroep (PSG). In tegenstelling tot de vroegere GBC kan de PSG nu op maat van elk project samengesteld worden.
De PSG kan instaan voor de begeleiding van projecten en de opmaak van lokale mobiliteitsplannen (of mobiliteitsgerelateerde plannen). De PSG begeleidt die projecten en plannen doorheen de verschillende procedurestappen. Binnen de PSG wordt de expertise van de verschillende partners gevraagd in het ontwerp- en denkproces, zodat een inherente kwaliteitszorg wordt gegarandeerd.
De initiatiefnemer nodigt op maat van het project of plan de relevante partners uit. De leden van de PSG brengen hun aanbevelingen samen tot er een consensus is over het voorliggend dossier. De initiatiefnemer die de PSG samenbrengt en voorzit, draagt ook de verantwoordelijkheid over het dossier. Hij of zij gaat op zoek naar consensus rond de tafel, en houdt daarmee het budget, de kwaliteit van het ontwerp en de timing in de hand, zonder afbreuk te doen aan de relevante input van de verschillende stakeholders.
De aangepaste projectstructuur voor de herziening van het lokaal mobiliteitsplan werd samen met de voorlopige verkenningsnota in het college toegelicht op 4 oktober 2021. Deze verkenningsnota moet in een volgende stap door de PSG gevalideerd worden. Het nieuwe decreet betreffende de basisbereikbaarheid dat van kracht is sinds 22 juni 2019 biedt een opportuniteit om de manier van samenstellen van deze projectstuurgroep te herbekijken.
Feiten, context en argumentatie
De samenstelling van de vroegere GBC werd vastgesteld in het besluit van de gemeenteraad van 25 maart 2013 over de gemeentelijke begeleidingscommissie inzake mobiliteit. Daarin werden conform de oude regelgeving (decreet van 20 maart 2009 betreffende het mobiliteitsbeleid) ook 4 adviserende leden vanuit de gemeenteraad aangeduid. De vertegenwoordiging vanuit de gemeenteraad werd laatst herzien bij gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019. Door de burgemeesterswissel vervangt Lieven Huys in principe Hendrik Verkest als voorzitter van de PSG en komt er een vacature vrij voor een adviserend lid uit de CD&V-fractie. Volgens de
Op basis van het decreet betreffende de basisbereikbaarheid van 26 april 2019 en op basis van het besluit van de Vlaamse Regering van 6 september 2019 tot bepaling van de nadere regels over de projectmethodologie en de projectstuurgroep in het kader van de basisbereikbaarheid, is er in principe geen decretale reden om de huidige samenstelling te moeten herbekijken. De minimaal vereiste leden zijn vertegenwoordigd en de huidige samenstelling is voldoende interdisciplinair.
De PSG wordt voorgezeten door de initiatiefnemer van het project of plan en bestaat minimaal uit:
Aangezien de samenstelling van de PSG via het nieuwe decreet veel meer flexibiliteit toelaat, moet de vraag gesteld worden of het nog zinvol is om vast te houden aan de bestaande samenstelling en de manier van werken. Meerbepaald het nominaal aanwijzen van vaste adviserende leden uit de gemeenteraad heeft als nadeel dat er telkens een gemeenteraadsbeslissing nodig is voor de hersamenstelling van de PSG bij eventuele wijzigingen.
Volgens artikel 31 § 3 van het decreet betreffende de basisbereikbaarheid kunnen de vergaderingen van de projectstuurgroep ook worden opengesteld voor vertegenwoordigers van het maatschappelijk middenveld en de bevolking, als daartoe wordt besloten in het kader van participatie.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- het decreet van 26 april 2019 betreffende de basisbereikbaarheid
- het besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van de nadere regels over de projectmethodologie en de projectstuurgroep in het kader van de basisbereikbaarheid
- het besluit van de gemeenteraad van 25 maart 2013 over de gemeentelijke begeleidingscommissie inzake mobiliteit
- het besluit van de gemeenteraad van 28 januari 2019 over de gemeentelijke begeleidingscommissie - vertegenwoordigers uit de gemeenteraad
Bijlagen
/
Fractie Burgerbelangen diende een amendement in op artikel 4:
"Van elke fractie in de gemeenteraad kan (niet-nominaal) 1 vertegenwoordiger of een plaatsvervanger uitgenodigd worden op de PSG, met een bijkomende vertegenwoordiger vanaf 10 fractieleden."
Wijzigen in:
"Van elke politieke fractie in de gemeenteraad wordt (niet nominaal) 1 vertegenwoordiger of een plaatsvervanger uitgenodigd op de PSG, met een bijkomende vertegenwoordiging vanaf 10 fractieleden."
De gemeenteraad keurt het amendement goed met eenparigheid van stemmen.
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis dat bij het decreet betreffende de basisbereikbaarheid van 26 april 2019, de bestaande regelgeving met betrekking tot mobiliteitsbeleid werd aangepast en dat de Vlaamse regering, met haar besluit van 6 september 2019, hieraan uitvoering heeft gegeven. Hierdoor komt automatisch een einde aan de rechtsgeldigheid van de gemeentelijke begeleidingscommissie (GBC), zoals deze tot voor 26 april 2019 werd georganiseerd.
Artikel 2
De PSG wordt voorgezeten door de initiatiefnemer van het project of plan en bestaat minimaal uit:
Een vertegenwoordiger kan meerdere rollen opnemen.
Artikel 3
Bij de projecten waarbij de gemeente Wingene initiatiefnemer is, wordt de schepen van Mobiliteit aangeduid als voorzitter van de PSG. In geval van verhindering kan de voorzitter de taak delegeren aan een ander lid van het schepencollege of een gemeentelijk ambtenaar.
Artikel 4
Van elke politieke fractie in de gemeenteraad wordt (niet-nominaal) 1 vertegenwoordiger of een plaatsvervanger uitgenodigd op de PSG, met een bijkomende vertegenwoordiging vanaf 10 fractieleden. De gemeenteraad draagt de bevoegdheid om te beslissen of dit gebeurt aan de voorzitter van de PSG, die dit in overleg doet met de leden die minimaal aanwezig moeten zijn op de PSG.
Artikel 5
De PSG kan opengesteld worden voor vertegenwoordigers van maatschappelijk middenveld of voor de bevolking. De gemeenteraad draagt de bevoegdheid om te beslissen of dit gebeurt aan de voorzitter van de PSG, die dit in overleg doet met de leden die minimaal aanwezig moeten zijn op de PSG
Artikel 6
De PSG kan opengesteld worden voor betrokken ambtenaren uit verschillende beleidsdomeinen van de gemeente of externen (studiebureau, experten, andere...). De gemeenteraad draagt de bevoegdheid om te beslissen of dit gebeurt aan de voorzitter van de PSG, die dit in overleg doet met de leden die minimaal aanwezig moeten zijn op de PSG.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Artikel 6.27 van het besluit Vlaamse codex wonen van 2021 bepaalt dat gemeenten een lokaal toewijzingsreglement kunnen opstellen als de gemeente rekening wil houden met de lokale binding van de kandidaat-huurders of met de woonbehoeftigheid van specifieke doelgroepen. Het toewijzingsreglement, dat een openbaar document is, kan betrekking hebben op alle sociale huurwoningen van de gemeente of een deel ervan.
De gemeente Wingene besliste reeds tot de opmaak van een lokaal toewijzingsreglement specifiek ten aanzien van 65-plussers dat werd goedgekeurd bij gemeenteraadsbeslissing van 24 februari 2014. Minister Homans gaf op 19 mei 2014 haar finale goedkeuring aan dit reglement.
Dit reglement werd inmiddels uitgebreid en goedgekeurd bij gemeenteraadsbeslissing van 25 juni 2018. Minister Homans gaf op 25 september 2018 haar finale goedkeuring aan dit reglement.
De overdracht van de woningen in De Schakel naar IZI Wonen biedt een opportuniteit om het lokaal toewijzingsreglement voor ouderen uit te breiden. Op het lokaal woonoverleg van 15 maart 2021 werd de opdracht aan IGS Wonen Regio Tielt gegeven om de wijziging van het reglement ten gronde voor te bereiden.
Het college van burgemeester en schepenen keurde op 22 maart 2021 de totstandkomingsprocedure voor de uitbreiding van het toewijzingsreglement voor ouderen goed.
Het lokaal woonoverleg gaf een positief advies ten aanzien van de gewenste wijziging van het lokaal toewijzingsreglement op 13 september 2021.
Feiten, context en argumentatie
De bevolkingsprognoses duiden een verdere vergrijzing van de bevolking aan. Momenteel worden er 31 woningen voorbehouden voor ouderen (Peerstalvoetweg 15 woningen, de Warande 8 woningen, alsook de 8 appartementen in het nieuwbouwproject van Vivendo in de Tramstraat). De woningen in De Schakel lijken een ideale opportuniteit om het reglement in die zin uit te breiden. Hier wordt immers een directe link met het WZC voorzien (alarmsysteem en permanentieregeling vanuit WZC).
Er zijn aldus reeds verschillende woningen in het huurpatrimonium van SHM Vivendo en SHM IZI Wonen die voor ouderen worden voorbehouden (zie sjabloon als bijlage).
Volgens omzendbrief W/2020/04 van de Vlaamse minister van Wonen, moet bij het toekennen rekening gehouden worden met onderstaande twee bovengrenzen om te voorkomen dat een disproportioneel aandeel woningen wordt voorbehouden voor 65-plussers :
- maximaal 1/3 van de studio’s en 1- of 2-slaapkamerwoningen mag voor 65-plussers
worden voorbehouden.
- maximaal 1/4 van het totale patrimonium mag voor 65-plussers worden
voorbehouden.
Het totaal patrimonium sociale huurwoningen in Wingene bedraagt 292, waarvan er 171 entiteiten onder de rubriek ‘studio’s, 1 en 2 slaapkamer-entiteiten vallen. Er kunnen bijgevolg 57 woningen voorbehouden worden voor 65-plussers.
Volgende 31 woningen werden in het bestaande reglement reeds opgenomen:
De seniorenwoningen van SHM IZI Wonen in De Schakel omvatten een totaal van 30 gelijkvloerse sociale huurwoningen met 1 slaapkamer. Deze woningen zijn uitermate geschikt om in het lokaal toewijzingsreglement voor ouderen op te nemen. Ze zijn centraal gelegen en bovendien in de nabijheid van het woonzorgcentrum. Het is bijgevolg wenselijk is om een totaal van 5 van deze woningen bij voorrang toe te wijzen aan 65-plussers.
Op het lokaal woonoverleg van 13 september 2021 werd aldus besloten om 5 woningen in De Schakel aan de selectie toe te voegen (huisnummers 1, 9, 11, 17 & 30 - momenteel allemaal leegstaand). Het totaal van de vermelde woningen (36) ligt daarmee nog ruimschoots binnen de gestelde marges van de omzendbrief. Op die manier is er wat extra aanbod voor de 65+ en wordt het beschikbare contingent van het LTR 65+ niet ineens opgesoupeerd.
Om dit reglement te wijzigen is er de mogelijkheid om via een verkorte procedure te werken. Het volstaat om het sjabloon in te vullen en samen met het door de gemeenteraad goedgekeurde reglement aan Wonen Vlaanderen te bezorgen voor finale goedkeuring door de minister.
De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van het gewijzigde reglement.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet lokaal bestuur van 17 december 2004
- de Vlaamse codex wonen van 2021
- boek 6 van het besluit Vlaamse codex wonen van 2021 houdende de reglementering van het sociale huurstelsel
- de ministeriële omzendbrief W/2020/04 betreffende de opmaak van een lokaal toewijzingsreglement voor ouderenµ
- de gemeenteraadsbeslissing van 24 februari 2014 houdende de vaststelling van een gemeentelijk toewijzingsreglement voor sociale huurwoningen voorbehouden voor 65-plussers
- de gemeenteraadsbeslissing van 25 juni 2018 houdende de uitbreiding van het gemeentelijk toewijzingsreglement voor 65-plussers
Bijlagen
- plan met weerhouden adressen De Schakel
- sjabloon/aanvraag tot goedkeuring van een lokaal toewijzingsreglement voor ouderen
- omzendbrief lokaal toewijzingsreglement
- ontwerp lokaal toewijzingsreglement sociale huurwoningen voor 65-plussers
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad stelt de wijzigingen en uitbreiding vast inzake het lokaal toewijzingsreglement voor 65-plussers, zoals toegevoegd in bijlage bij dit besluit. Het gemeentelijk toewijzingsreglement zoals goedgekeurd bij gemeenteraadsbeslissing van 25 juni 2018 wordt opgeheven.
Artikel 2
Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Vlaamse minister bevoegd voor wonen.
Artikel 3
Het reglement treedt in werking 60 dagen na afloop van de termijn van 45 dagen waarover de minister beschikt om de beslissing tot aanpassing van het lokaal toewijzingsreglement eventueel te vernietigen.
Aanleiding en voorgeschiedenis
De provincie West-Vlaanderen wil graag meer kansen bieden aan eenoudergezinnen op de West-Vlaamse private huurmarkt.
Enerzijds wil men drempels wegnemen bij de verhuurders om aan deze doelgroep te verhuren door hen ‘zekerheid’ te bieden qua huur en eventuele schade. Anderzijds wil men eenoudergezinnen meer kansen geven op een kwalitatieve, betaalbare huurwoning en dit voor een langere periode. Het instrument dat de provincie daartoe voor ogen heeft, is een provinciale huurgarantieverzekering. IGS Wonen Regio Tielt zal hiervoor samenwerken met de Provincie.
Goedkeuring:
Feiten, context en argumentatie
De provinciale huurgarantieverzekering ontzorgt de verhuurders enigszins. Men wordt verzekerd tegen huurachterstal, huurschade en men kan genieten van rechtsbijstand. De voorwaarden voor huurders en verhuurders worden beschreven in het reglement in bijlage.
De provincie ziet de toeleiding van de verhuurders en huurders vooral verlopen via de lokale woonloketten, ingericht door de lokale besturen. Het woonloket (de Woonwinkel Regio Tielt) zorgt voor het informeren en begeleiden van de aanvraag.
De samenwerking met de lokale besturen wordt geregeld in een samenwerkingsovereenkomst die uitvoering geeft aan het reglement betreffende het aanbieden van een provinciale huurgarantieverzekering. Daarnaast wordt er ook voorzien om samen te werken met de vastgoedmakelaars. Zij kunnen huurder en verhuurder informeren en eventueel al doorverwijzen naar het woonloket.
De verzekeraar gaat over tot (eventuele) goedkeuring van de aanvraag en stelt de verschillende partijen op de hoogte. Alle verdere administratie, opvolgingen, tussenkomst bij schadegevallen, behandeling van de dossiers, …. is voor de verzekeraar en is een zaak tussen (ver)huurder en verzekeraar.
De provincie neemt voor maximaal 3 jaar van de verhuring de premie van de verzekeringspolis 100% ten laste. De overheidsopdracht leverde een verzekering op waarin onderstaande waarborgen zijn opgenomen:
Er is voorzien om te starten per 1 november 2021, met een proef-/pilootproject van 1 jaar. Daarna kan er eventueel bijgestuurd worden en mits positieve evaluatie verlengd worden voor nog 2 jaar. De overheidsopdracht voor het aanstellen van een verzekeraar/aangaan van een polis is gegund. Het reglement en het model van samenwerkingsovereenkomst zijn goedgekeurd op de provincieraad van 23 september 2021.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41
Financiële gevolgen
De provincie voorziet, binnen het door de provincieraad vastgestelde budget, een (werkings)toelage van 200 euro, voor het woonloket (IGS Wonen Regio Tielt) per afgewerkt (i.e. huurovereenkomst wordt effectief gesloten) en door de verzekeraar goedgekeurd dossier.
Bijlagen
- samenwerkingsovereenkomst
- begeleidend schrijven vanuit de provincie
- reglement provinciale huurgarantieverzekering zoals goedgekeurd door de provincieraad op 23 september 2021
- verslag stuurgroep IGS Wonen Regio Tielt van 1 juni 2021
Besluit
Enige artikel
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst goed in kader van het reglement betreffende het aanbieden van een provinciale huurgarantieverzekering aan verhuurders op de West-Vlaamse private huurmarkt.
Aanleiding en voorgeschiedenis
In het Vlaamse regeerakkoord is opgenomen dat de sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM’s) en de sociale verhuurkantoren (SVK’s) tegen 1 januari 2023 één actor dienen te vormen en dit zodanig dat in iedere gemeente maar één sociale verhuurder meer actief is: de woonmaatschappij.
Elke woonmaatschappij telt minimaal 1000 sociale huurwoningen en opereert in een uniek, niet-overlappend werkingsgebied. Ze verenigt alle sociale huur- en koopactiviteiten in de gemeente of in een cluster van gemeenten.
De Vlaamse regering wenst met deze woonmaatschappij:
In een eerste stap in het proces tot oprichting van de woonmaatschappij moet het werkingsgebied worden vastgelegd. De lokale besturen dienen voor 31 oktober een werkingsgebied voor de nieuwe woonmaatschappijen af te bakenen.
Feiten, context en argumentatie
De 17 gemeenten en steden uit de referentieregio Midwest formuleerden een gezamenlijke regionale visie op de afbakening van de werkingsgebieden voor de nieuwe woonmaatschappijen, met respect voor de autonomie van elke betrokken gemeente. Deze regionale visie is gevormd na overleg met zowel de betrokken lokale besturen als met de betrokken woonactoren (SHM’s en SVK’s) en de intergemeentelijke samenwerkingen rond wonen werkzaam in de regio Midwest. De gevormde werkingsgebieden sluiten zoveel als mogelijk aan bij de visie en verwachtingen van elke gemeente rond het werkingsgebied en de werking van de toekomstige woonmaatschappij.
De gemeenten stellen voor om in de Midwest drie werkingsgebieden te vormen. Deze afbakening houdt rekening met de morfologie van de gemeenten, de werking van de huidige woonactoren inclusief de spreiding van hun patrimonium en ook met de huidige intergemeentelijke samenwerkingen rond wonen. Deze intergemeentelijke samenwerkingen rond wonen worden dan ook minstens deze legislatuur verdergezet.
Deze werkingsgebieden worden het best afgestemd op de aangeduide referentieregio’s waarbij het werkingsgebied niet per se moet samenvallen met de referentieregio, maar wel er binnen. De Vlaamse Regering kan hierop uitzonderlijk wel een uitzondering toekennen.
Twee werkingsgebieden vallen volledig binnen de referentieregio Midwest. Het gaat om een werkingsgebied met de gemeenten Ardooie, Hooglede, Ingelmunster, Izegem, Ledegem, Lichtervelde, Moorslede, Roeselare en Staden en om een werkingsgebied met de gemeenten Meulebeke, Pittem, Ruiselede, Tielt en Wingene. De gemeenten Dentergem, Oostrozebeke en Wielsbeke sluiten aan bij een werkingsgebied dat afgebakend wordt in de regio Waregem, dat in een andere referentieregio ligt.
We verwijzen naar de nota in bijlage voor een weergave op kaart en voor een tabel met de opdeling in de werkingsgebieden, samen met de spreiding van het patrimonium van de verschillende woonactoren (cijfers van 2020) en de aansluiting bij de verschillende intergemeentelijke samenwerkingen.
Met betrekking tot de verdeling van de stemrechten schrijft de regelgeving volgende zaken voor:
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
- het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd
- brief van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed van 23 oktober 2020 en 18 maart 2021 aan alle burgemeesters om een voorstel van werkingsgebied in te dienen tegen 31 oktober 2021
Bijlagen
- toelichtende nota over de regionale visie Midwest
- uittreksel uit het verslag van het lokaal woonoverleg van 13 september 2021
- advies/beslissing RvB Vivendo
- advies SVK Tielt
- advies De Mandel
- advies IZI Wonen
- aanvraagformulier voor de gemeente
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad beslist om met de gemeente Wingene aan te sluiten bij het werkingsgebied van de toekomstige woonmaatschappij dat wordt gevormd samen met volgende gemeenten: Meulebeke, Pittem, Ruiselede, Tielt en Wingene.
Artikel 2
Het aantal sociale huurwoningen en het aantal huishoudens zal worden gehanteerd als objectieve criteria voor de stemrechtenverdeling tussen de betrokken gemeenten in de Algemene Vergadering en dit volgens de verhouding van respectievelijk 40 % – 60 %. Dit voorstel van stemrechtenverdeling zal opgenomen worden in het aanvraagformulier.
Artikel 3
De deelname van de gemeente in de intergemeentelijke samenwerking wordt tijdens de lopende legislatuur behouden.
Artikel 4
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan VMSW via woonmaatschappij@vmsw.be en een kopie aan DVV Midwest.
Artikel 5
Deze beslissing wordt eveneens ter kennis gebracht van de provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Als gemeente moeten we sterk inzetten op een goeie ventilatie en airconditioning in onze gemeentelijke gebouwen. In de eerste semesterrapportage van het meerjarenplan (juni 2021) lezen we o.a. bij punt n° 11.03.05 (“We maken een langetermijnvisie voor de renovatie van de gemeentelijke gebouwen en voeren dit uit”) dat het ‘nazicht nood aan airco’s in sportgebouwen nog op te starten’ is (stand van zaken eind juni). Het is belangrijk dat we in onze publieke gebouwen – en in het bijzonder in onze sportinfrastructuur – adequate airconditioning hebben.
Daarnaast heeft de coronacrisis ons ook de noodzaak aangetoond van een goeie ventilatie in (publieke) gebouwen. Daarom heeft het Vlaams Parlement o.a. eind juni 2021 een resolutie goedgekeurd over ventilatie in het kader van het relanceplan Vlaamse Veerkracht. Want een slechte binnenlucht heeft over het algemeen een negatieve impact op de gezondheid: gevoel van sufheid of hoofdpijn bij slechte ventilatie zijn typische symptomen, waardoor o.a. ook de productiviteit daalt. Kortom, een goeie ventilatie is – naast de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus – ook positief voor de volksgezondheid en zorgt ook voor een sociaaleconomisch multiplicatoreffect en voor productiviteitswinst.
Daarom stel ik u graag de volgende vragen:
- Heeft het gemeentebestuur reeds een doorlichting gedaan van de gemeentelijke gebouwen om de nood aan airco’s in (sport)gebouwen in kaart te brengen? Zo ja, wat waren de conclusies van dit onderzoek? Zo niet, wanneer zal dit gebeuren? Zal de gemeente extra airconditioning installeren in onze gemeentelijke (sport)gebouwen?
- Zal het gemeentebestuur daarnaast ook een doorlichting doen van onze gemeentelijk gebouwen omtrent ventilatie? Zo ja, wanneer zal deze doorlichting gebeuren? Welke stappen zal het gemeentebestuur nemen om de ventilatie in onze gebouwen in de toekomst te verbeteren?
Raadslid Pieter-Jan Verhoye licht zijn mondelinge vraag toe.
Schepen Ann Mesure antwoordt als volgt:
"(1) Doorlichting van de gemeentelijke gebouwen omtrent airco.
Dienst Facility Management dient een volledige doorlichting van de gemeentelijke gebouwen nog op te starten. De opstart van dit dossier is op het einde van deze legislatuur voorzien.
In een eerste globale screening werd vastgesteld dat de volleybalcafetaria in sporthal de Zwaluw een ingesloten ruimte is, zonder een buitenraam. Gezien de afwezigheid van een buitenraam werd (naast ventilatie) in deze ruimte reeds een airconditioning geplaatst. Dit tot grote tevredenheid van de gebruiker.
(2) Doorlichting van de gemeentelijke gebouwen omtrent ventilatie.
Via het onderhoudscontract met firma Six is een overzicht van de huidige ventilatiesystemen beschikbaar. Al deze systemen worden ook door firma Six periodiek onderhouden.
Verdere uitrol en optimalisatie van ventilatiesystemen dient nog opgestart te worden. Een aantal ventilatiesystemen zijn uitgerust met automatische regeling met CO-sensoren, andere functioneren via manuele bediening, al dan niet met vooraf geprogrammeerde tijdsblokken volgens bezetting.
Als antwoord op de volgende stappen om de ventilatie in de toekomst te verbeteren kan ik het volgende meegeven. Dienst Facility Management onderzoekt momenteel de mogelijkheden van GBS-systemen (gebouwenbeheersystemen) en volgende stappen om deze te centraliseren.
Via diverse parameters kan de werking van oa het ventilatiesysteem op afstand nagezien en bijgestuurd worden. Dit laat toe om oa defecten sneller vast te stellen en de luchtkwaliteit continue te monitoren."
Bevoegdheid en juridische grond
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019, artikel 29
Aanleiding en voorgeschiedenis
Verkeersveiligheid begint bij een goede inrichting van de verkeerssituatie en het maximaal vermijden van conflicten. Ongevallen veroorzaakt door afslaande voertuigen kunnen dan ook eenvoudig vermeden worden door de verkeersstromen op deze punten conflictvrij te regelen, in het bijzonder door te vermijden dat overstekende fietsers of voetgangers en afslaande voertuigen niet gelijktijdig een groen licht krijgen.
Om een duidelijk beeld te krijgen over de situatie in onze gemeente had ik hieromtrent volgende vragen:
- Er zijn niet veel verkeerslichten in onze gemeente. Toch is het belangrijk om te weten hoeveel van deze verkeerslichtengeregelde kruispunten conflictvrij zijn.
- Indien niet alle verkeerslichtengeregelde kruispunten conflictvrij zijn, is de gemeente van plan om deze binnen de huidige legislatuur alsnog conflictvrij te maken?
Raadslid Martine Devisscher licht haar mondelinge vraag toe.
Burgemeester Lieven Huys antwoordt als volgt:
"Op het grondgebied Wingene bevinden zich 2 kruispunten die met verkeerslichten geregeld worden. De regeling is de bevoegdheid van Agentschap Wegen en Verkeer. (AWV).
- Op het kruispunt N50 met de Wingensesteenweg is er enkel een conflictvrije regeling voor fietsers en voetgangers die de N50 oversteken. Fietsers en voetgangers langs de N50 zijn niet conflictvrij, er is een wel knipperlicht voorzien om de aandacht op fietsers te vestigen.
- Op het kruispunt N50 met de Bruggestraat zijn fietsers en voetgangers niet conflictvrij.
Binnen AWV is er een actieplan lopend om na te gaan welke kruispunten in aanmerking komen voor een conflictvrije regeling. Voor beide kruispunten zal er nagegaan worden of er bijkomende maatregelen kunnen genomen worden bijvoorbeeld met vierkant groen.
Resultaten over al dan niet conflictvrij kunnen verwacht worden eind 2022."
Bevoegdheid en juridische grond
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019, artikel 29
Aanleiding en voorgeschiedenis
Ik verwijs naar de notulen van het college van burgemeester en schepenen van 20 september 2021 waaruit blijkt dat de gemeente op 7 september 2021 per brief op de hoogte werd gebracht van de vernietiging door de Raad voor Vergunningsbetwisting van de omgevingsvergunning voor de aanleg van een fietspad langs de N370 tussen Beernem en Wingene.
Fractie Burgerbelangen stelt volgende vragen:
1) De experts van ANB, AWV en VLM zouden zich buigen over het instellen van een cassatieberoep tegen de vernietiging. Is er ondertussen beslist of er een cassatieberoep tegen de vernietiging wordt ingesteld? Indien ja, wat is de stand van zaken?
2) Welke mogelijke pistes zijn er om dit dossier te deblokkeren?
- Wordt er een nieuwe omgevingsvergunning ingediend waarbij men het plan verder uitwerkt om het fietspad aan de oostelijke zijde van de gewestweg aan te leggen?
- Wordt er een nieuwe omgevingsvergunning ingediend waarbij men het plan verder uitwerkt om het fietspad aan de westelijke zijde van de gewestweg aan te leggen?
3) Hoeveel tijd zal het herwerken en het aanvragen van de nieuwe vergunning in totaal in beslag nemen?
Raadslid Martine Devisscher licht haar mondelinge vraag toe.
Burgemeester Lieven Huys antwoordt als volgt:
"Het vernietigingsarrest is op 19 augustus 2021 toegekomen bij het Agentschap Wegen en Verkeer en men heeft 4 maand de tijd om in hoger beroep te gaan. Er is nog geen standpunt gekend van AWV.
We dringen vanuit de betrokken gemeenten (Wingene en Beernem) aan tot een overleg met AWV. We blijven als gemeente overtuigd van een fietspad aan de oostelijke zijde. De prioriteit blijft voor de gemeente het voorzien van een fietspad. Veiligheid van de fietser primeert.
Vanuit het gemeentebestuur zijn we eveneens vragende partij zo snel mogelijk de verdere stappen te kennen. Iedere maand vertraging is een verloren maand. De timing is door de gemeente niet gekend."
Bevoegdheid en juridische grond
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019, artikel 29
Aanleiding en voorgeschiedenis
Ik verwijs naar de gemeenteraad van 30 augustus ll waar onder punt 15 de kaderovereenkomst inzake de PPS constructie tussen Alheembouw NV en Heem Invest BV enerzijds en anderzijds de VZW Vrij Katholiek Basisonderwijs Wingene werd goedgekeurd inzake de herbestemming van de site Centrumschool
Deze herbestemming wordt een mix van onderwijsfuncties, gemeenschapsvoorzieningen, kernversterkend wonen en collectief groen.
Er rijzen nogal wat vragen bij de bewoners van de Zandbergstraat, hoe dit project zal ingepland worden en meer bepaald , hoe het woonproject er zal uitzien.
De fractie Burgerbelangen stelt volgende vragen:
- Is er een info vergadering voorzien rond dit project voor de geïnteresseerde omwonenden?
- Indien deze infovergadering nog niet gepland zou zijn, kunnen geïnteresseerden zich ondertussen richten tot de gemeente om het masterplan rond de herbestemming van de Centrumschool te kunnen inzien of toegestuurd te krijgen?
Raadslid Fabienne Allaert licht haar mondelinge vraag toe.
Burgemeester Lieven Huys antwoordt als volgt:
"(1) Is er een info vergadering voorzien rond dit project voor geïnteresseerde omwonenden?
Het is reeds van bij het begin de intentie van de school en private ontwikkelaar om een infovergadering te voorzien rond het project. Op vandaag is de selectieprocedure van het bouwteam echter nog lopende. Na deze selectie dient er verdere afstemming te gebeuren tussen de deelprojecten van de school en de bouwheer van het residentiële project. Beide deelprojecten dienen immers als één geheel de vergunningsprocedure te doorlopen.
Om de omwonenden op een correcte en volledige manier te kunnen informeren achten de bouwheren het aangewezen dat het infomoment plaatsvindt wanneer de aannemer voor het schoolproject definitief is aangeduid en de plannen voor beide deelprojecten afgestemd zijn. De organisatie van dit infomoment dient te gebeuren op initiatief van de bouwheren.
De selectie waarvan sprake gebeurt normaliter in november 2021. De uitwerking van de plannen voor het volledige project wordt voorzien in de eerste helft van 2022.
(2) Indien deze infovergadering nog niet gepland zou zijn, kunnen geïnteresseerden zich ondertussen richten tot de gemeente om het masterplan rond de herbestemming van de Centrumschool te kunnen inzien of toegestuurd te krijgen?
Geïnteresseerde burgers kunnen zich inderdaad richten tot de gemeente (Dienst Omgeving) om het masterplan rond de inplanting van de nieuwe Centrumschool en woonontwikkeling in te kijken. Op vandaag kwam hiertoe één persoon langs aan het loket."
Bevoegdheid en juridische grond
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019, artikel 29
Aanleiding en voorgeschiedenis
Het gemeentelijke informatieblad ‘Info Wingene’ valt ondertussen al 16 jaar lang elke vier maanden in de bus van elk gezin. Daarin worden steeds heel wat thema’s aangesneden. Het laatste nummer – nr. 70 – werd begin oktober verspreid. Ook dit nummer was divers met informatie over de nieuwe brandweerkazerne, het actieplan Gezonde Gemeente, het nieuw Lokaal Loket Kinderopvang, de wegenwerken in onze gemeente, het nieuwe cultuurprogramma…
Één artikel viel me op, nl. het artikel ‘Red het klimaat’. Het gaat om onder andere om tips om verstandig om te springen met elektriciteit, om te isoleren, de juiste verwarmingsbron te kiezen…
Ik was zelf nogal verrast door de zevende actie. Ik lees die even integraal voor: “Vermijd runds- en lamsvlees. Wil je op vlak van voeding een klimaatverschil maken? Plantaardige producten belasten het klimaat het minst. Van alle soorten vlees hebben rund- en lamsvlees de grootste klimaatimpact.”
Ik was verrast omdat deze actie niet het beleid van de gemeente uitademt en omdat het héél specifiek één doelgroep viseert die erg belangrijk is onze gemeente: de veehouders. Ik werd ook aangesproken op deze actie door een lokale landbouwer.
Daarom heb ik de vraag: kan gekaderd worden op welke manier dit artikel tot stand is gekomen?
Raadslid Stijn Van Maele licht zijn mondelinge vraag toe.
Schepen Brecht Warnez antwoordt als volgt:
"Omdat we ons als gemeente inderdaad inzetten in de strijd tegen de klimaatverandering komen in het gemeentelijk infoblad nu en dan bijdragen rond dit thema. In het voorjaarsnummer van 2019 hebben we bijvoorbeeld ons eigen actieplan ‘Een daad voor het klimaat’ voorgesteld. Daarin worden de gemeentelijke acties opgesomd, zoals het werken aan een fietsvriendelijke gemeente, een elektrische deelauto, gratis bouwadvies…
Deze keer is het artikel geen voorstelling van ons gemeentelijk klimaatactieplan. Het is belangrijk dat we dat benadrukken. Dit artikel is tot stand gekomen naar aanleiding van een lezing van Pieter Boussemaere, klimaatdocent aan de VIVES-hogeschool in Brugge, die door de gemeentelijke milieuraad werd georganiseerd. Hij schreef een boek en we hebben letterlijk zijn woorden overgenomen in dit artikel.
We hebben te weinig duidelijk gemaakt in dit artikel dat dit uiteraard niet gaat over een gemeentelijk actiepunt waar we op inzetten. We hadden daar attenter voor moeten zijn, want ook wij hebben enkele reacties gekregen uit de sector.
We hebben daarom dit gekaderd in de landbouwnieuwsbrief en in de algemene nieuwsbrief van oktober. We zullen in ons volgend infonummer een bijdrage plaatsen met voorbeelden uit onze gemeente, over hoe landbouw en landbouwers bijdragen aan het klimaat. Want dat moeten we toch beklemtonen. Zowel in als buiten onze milieuraad kunnen we ook rekenen op landbouwers om klimaat-, milieu- en natuurvriendelijke acties op te zetten. Ik denk bijvoorbeeld aan het inzaaien van bijenpercelen."
Schepen Hedwig Kerckhove voegt er nog aan toe:
"Het is inderdaad zonneklaar dat de formulering van actie 7 niet de onze is, maar gezien we als gemeente uitgever zijn voel ook ik mij mee verantwoordelijk en schaam ik me voor wat we ongewild hebben teweeggebracht.
U spreekt over de “veehouders”, maar met hen hebben we door die letterlijke passage uit het boek allen getroffen die met vlees te maken hebben en dat zijn er heus heel veel…niet alleen zij die het produceren en zij die het graag opeten, maar ook allen die daartussen zitten. Veel beter was “Zoek variatie in uw voeding en zoek het lokaal, van bij ons” een passender actietitel geweest en bovendien even genuanceerd als de 9 andere acties.
Maar zoals je weet konden we ondertussen deze reflex al meegeven, weliswaar na de bewuste publicatie.
Ondertussen zetten we ons programma gedreven verder. Ik verwijs naar onze aanpak op vlak van water (grachten, beken en buffers), vergunningen, toegankelijkheid, onderhoud, ondersteuning, Korte Keten, informatie, …"
Bevoegdheid en juridische grond
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019, artikel 29
Aanleiding en voorgeschiedenis
Honden zijn de favoriete huisdieren van heel wat mensen.
Het is één van de beste vrienden van de mens.
Volgens de cijfers van dierenwelzijn Vlaanderen waren er in 2019 maar liefst 3.967 honden in onze gemeente geregistreerd.
Ook in onze gemeente is het natuurlijk zo dat heel veel mensen kleiner gaan wonen of met een kleinere tuin.
Hierdoor missen honden de vrijheid om los te lopen, te spelen, te kunnen ravotten,…
Een hondenloopweide kan daarvoor een oplossing bieden.
Het is een vraag die ook leeft bij onze inwoners.
Een ander argument is dat jonge honden beter socialiseren en mentaal ontwikkelen bij het samen kunnen spelen zonder lijn.
Ook volwassen honden kunnen er hun energie kwijt en kunnen er de band met hun baasjes versterken.
Daarom mijn vraag: ziet de gemeente mogelijkheden om ook in onze gemeente een hondenlosloopweide in te richten?
Zo ja, waar?
Raadslid Jolenta Bogaert licht haar mondelinge vraag toe.
Schepen van Milieu en Klimaat, Brecht Warnez, antwoordt als volgt:
"De vraag voor een hondenlosloopweide is bij ons inderdaad bekend. We vinden het daarbij wel belangrijk dat we een geschikte locatie hebben.
Ervaringen van andere gemeenten en ook die we van hogerhand (Vlaamse overheid) meekregen, leren ons dat er een aantal criteria zijn om een geschikte plaats te vinden voor een hondenlosloopweide.
We hoorden daaruit een aantal voorwaarden voor een goede hondenlosloopweide:
Wanneer we iets doen, moeten we het ook goed doen. Het is niet fijn noch voor de hondeneigenaars noch voor bijvoorbeeld de buren als er telkens klachten zijn of spanningen ontstaan. Daarom vinden we wel dat bovenstaande criteria moeten worden vervuld.
Een ander probleem is dat we natuurlijk het stuk grond beschikbaar of in onze eigendom moeten hebben, wat ook niet evident is.
Op basis daarvan hebben we een locatie gevonden. Recent hebben we beslist om achter de site van het voormalig woonzorgcentrum in Wingene – waar ook een waterbuffer komt – een hondenlosloopweide te maken. De ingebruikname zal voor 2022 zijn.
We bieden er een oplossing mee voor de mensen die hun hond eens willen laten loslopen. Nu gebeurt dit soms in de sportparken, wat niet de bedoeling is.
Op die manier is er toch al een locatie in Wingene die een stuk dichter is."
Bevoegdheid en juridische grond
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019, artikel 29
Aanleiding en voorgeschiedenis
Om blijvend tegemoet te komen aan de vraag naar extra camera-inzet in functie van zwerfvuilbestrijding en om een vlotte opvolging te kunnen garanderen, werd vanuit MIROM Roeselare geïnvesteerd in bijkomende camera's en extra personeel. Zo volgde intussen een tweede medewerker van MIROM Roeselare de opleiding tot GAS-vaststeller. In een schrijven van 20/09 vraagt MIROM om mevrouw Ine Sibiet via gemeenteraadsbeslissing aan te stellen tot GAS-vaststeller, zodat zij op ons grondgebied effectief vaststellingen kan doen met betrekking tot zwerfvuil en sluikstorten.
Feiten, context en argumentatie
Eind 2017 startte MIROM Roeselare een dossier op voor de aankoop van drie bewakingscamera's om in te zetten op handhaving als sluitstuk van een integraal zwerfvuilbeleid. In dit kader werd een samenwerking opgestart tussen de gemeente, de politiezone en MIROM Roeselare.
De cameralocaties worden telkens bepaald in samenspraak met de gemeente. Na plaatsbepaling zorgt MIROM Roeselare voor:
De bestuurlijke verslagen worden overgemaakt aan de sanctionerend ambtenaar van de politiezone. Die zorgt voor de verdere afhandeling waarna een beslissing kan genomen worden over een eventuele sanctie.
Om blijvend tegemoet te komen aan de vraag naar extra camera-inzet en om een vlotte opvolging te kunnen garanderen, werd intussen vanuit MIROM Roeselare geïnvesteerd in bijkomende camera's en extra personeel. Dit heeft ervoor gezorgd dat ondertussen acht camera's operationeel zijn in het hele werkingsgebied en een tweede medewerker van MIROM Roeselare de opleiding tot GAS-vaststeller volgde.
Om effectief vaststellingen te kunnen doen op het grondgebied van de gemeente in het kader van het afvalbeleid, dient hiervoor toestemming gegeven te worden door de gemeenteraad.
Bevoegdheid en juridische grond
- de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals bepaald in artikel 119 en 119bis van de Nieuwe Gemeentewet en gewijzigd door de Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties
- de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, zoals later gewijzigd
- het Koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties
- het Koninklijk Besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de nadere voorwaarden en het model van het protocolakkoord in uitvoering van artikel 23 van de wet betreffende de administratieve sancties
- het protocolakkoord goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 12 juni 2017 en goedgekeurd en bekrachtigd in zitting van de gemeenteraad van 26 juni 2017
- de omzendbrief van 22 juli 2014 van de FOD Binnenlandse zaken als toelichting bij de nieuwe regelgeving aangaande de administratieve sancties
- het Verzameldecreet Vervoer van 9 oktober 2020, met alle daaropvolgende uitvoeringsbesluiten
- de beslissing van de gemeenteraad van 26 juni 2017 over de vaststelling van het Algemeen uniform politiereglement politiezone Regio Tielt, laatst gewijzigd op 29 maart 2021
- de beslissing van de gemeenteraad van 26 juni 2017 over de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomsten in het kader van de sanctieprocedure bij administratieve sancties, afgesloten met Pittem, Ruiselede, Wingene, Lichtervelde en Ardooie
- de beslissing van de gemeenteraad van 26 februari 2018 over de toelating aan MIROM Roeselare voor de inzet van bewakingscamera's op het grondgebied van de gemeente Wingene in het kader van de aanpak van zwerfvuil en sluikstorten
- het brevet uitgereikt door de West-Vlaamse Politieschool aan mevrouw Ine Sibiet, medewerker van MIROM Roeselare, voor het voldoen aan de opleidingsvoorwaarden tot “Vaststeller Gemeentelijke Administratieve Sancties”
Financiële gevolgen
Bijlagen
- brief MIROM omtrent aanstelling GAS-vaststeller
- brevet mevrouw Ine Sibiet voor het voldoen aan de opleidingsvoorwaarden tot “Vaststeller Gemeentelijke Administratieve Sancties”
Besluit
Enig artikel
De gemeenteraad stelt mevrouw Ine Sibiet, dienst Openbare Netheid - MIROM Roeselare, aan als GAS-vaststeller op het grondgebied van Wingene en dit in het kader van zwerfvuil en sluikstorten.
Namens Gemeenteraad,
Jurgen Mestdagh
Algemeen directeur
Hendrik Verkest
Raadslid