Aanleiding en voorgeschiedenis
De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Feiten, context en argumentatie
De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Elk raadslid heeft het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.
Bevoegdheid en juridische grond
- de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32
- het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad, vastgesteld in zitting van 28 januari 2019
Bijlagen
- verslag vorige zitting 28 juni 2021
Besluit
Enig artikel
De gemeenteraad keurt het verslag van de zitting van 28 juni 2021 goed.
Aanleiding en voorgeschiedenis
De heer Marc Vanoverschelde, gemeenteraadslid, deelde bij schrijven d.d. 21.07.2021 mee dat hij ontslag wenst te nemen in zijn functie van gemeenteraadslid.
De voorzitter van de gemeenteraad, de heer Hendrik Verkest, nam kennis van zijn ontslag als gemeenteraadslid.
Feiten, context en argumentatie
Uit het proces-verbaal van het gemeentelijk hoofdstembureau van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 en het besluit van 5 december 2018 van de Raad voor Verkiezingsbetwistingen betreffende de geldigverklaring van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 blijkt dat:
Artikel 14 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de geloofsbrieven onderzocht worden overeenkomstig artikel 6 § 3 van het decreet lokaal bestuur. Dit artikel bepaalt
dat de gemeenteraad de geloofsbrieven van de verkozen gemeenteraadsleden onderzoekt.
De omzendbrief KB / ABB 2018 / 3 van 26 oktober 2018 bepaalt dat de geloofsbrieven de schriftelijke bewijsstukken omvatten die elke verkozene, opgeroepen om de eed af te leggen, moet voorleggen en waaruit blijkt dat hij op een wettige wijze is verkozen en dat er tegen zijn verkiezing geen bezwaren zijn.
Het onderzoek gebeurt op basis van een recent uittreksel uit het bevolkingsregister, een recent uittreksel uit het strafregister en een verklaring op eer. Hieruit moet blijken dat de verkozene voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden en zich niet bevindt in één van de gevallen van onverenigbaarheid.
De geloofsbrieven van de heer Maxim Lybaert zijn ter inzage.
Tijdens de periode van inzage en tot de bespreking in de zitting van de gemeenteraad zelf werden geen opmerkingen of bezwaren omtrent deze geloofsbrieven ingediend bij de gemeenteraad.
Bevoegdheid en juridische grond
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 6§3, 13 en 14
- de omzendbrief KB / ABB 2018 / 3 van 26 oktober 2018 — Start van de lokale en provinciale bestuursperiode
- het lokaal- en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011, in het bijzonder artikel 58
- de resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 door de Raad voor Verkiezingsbetwistingen op 5 december 2018 geldig verklaard
Financiële gevolgen
/
Bijlagen
- ontslag raadslid Marc Vanoverschelde
- uittreksel uit bevolkingsregister
- uittreksel uit strafregister
- verklaring op eer
- PV verkiezingen gemeente
Besluit
Artikel 1
De geloofsbrieven van de heer Maxim Lybaert geven geen aanleiding tot bezwaar en worden bijgevolg goedgekeurd.
Artikel 2
Derhalve kan de heer Maxim Lybaert tot de eed worden toegelaten.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Artikel 6 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad de geloofsbrieven onderzoekt van de verkozen gemeenteraadsleden. De verkozen gemeenteraadsleden van wie de geloofsbrieven zijn goedgekeurd, leggen, voor ze hun mandaat aanvaarden, in openbare vergadering de volgende eed af in handen van de voorzitter van de installatievergadering: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."
Feiten, context en argumentatie
Met de beslissing van heden werden de geloofsbrieven van de heer Maxim Lybaert goedgekeurd.
Bijgevolg wordt Maxim Lybaert toegelaten tot de eedaflegging in handen van de voorzitter van de gemeenteraad, de heer Hendrik Verkest.
Bevoegdheid en juridische grond
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 6
Besluit
Enig artikel
Er wordt kennis genomen van de mededeling van de voorzitter van de gemeenteraad dat de heer Maxim Lybaert aangesteld wordt verklaard en geïnstalleerd wordt als effectief gemeenteraadslid voor de resterende duur van de legislatuur ter vervanging van Marc Vanoverschelde als gemeenteraadslid. Hij is van rechtswege lid van de raad maatschappelijk welzijn volgens artikel 68 van het decreet lokaal bestuur.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Naar aanleiding van de installatie van de heer Maxim Lybaert als gemeenteraadslid dient de rangorde opnieuw goedgekeurd te worden.
De rangorde van de gemeenteraadsleden wordt tijdens de installatievergadering van de nieuwe gemeenteraad onmiddellijk na de eedaflegging van de gemeenteraadsleden vastgesteld. Het gemeenteraadslid met de hoogste anciënniteit neemt de hoogste rang in. Bij gelijke anciënniteit neemt het gemeenteraadslid dat bij de laatste volledige vernieuwing van de gemeenteraad het hoogste aantal naamstemmen heeft behaald, de hoogste rang in. Bij een gelijk aantal naamstemmen neemt het gemeenteraadslid van wie de lijst bij de laatste volledige vernieuwing van de gemeenteraad de meeste stemmen heeft behaald de hoogste rang in. De opvolgers die na de installatievergadering als gemeenteraadslid worden geïnstalleerd, nemen in volgorde van hun eedaflegging een rang in.
Feiten, context en argumentatie
De rangorde van de gemeenteraadsleden wordt tijdens de installatievergadering van de nieuwe gemeenteraad onmiddellijk na de eedaflegging van de gemeenteraadsleden vastgesteld. Het gemeenteraadslid met de hoogste anciënniteit neemt de hoogste rang in. Bij gelijke anciënniteit neemt het gemeenteraadslid dat bij de laatste volledige vernieuwing van de gemeenteraad het hoogste aantal naamstemmen heeft behaald, de hoogste rang in. Bij een gelijk aantal naamstemmen neemt het gemeenteraadslid van wie de lijst bij de laatste volledige vernieuwing van de gemeenteraad de meeste stemmen heeft behaald de hoogste rang in. De opvolgers die na de installatievergadering als gemeenteraadslid worden geïnstalleerd, nemen in volgorde van hun eedaflegging een rang in.
Bevoegdheid en juridische grond
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 6, §7
Besluit
Artikel 1
De raad stelt de tabel van rangorde van de gemeenteraadsleden vast als volgt :
(1) volgnummer in rangordelijst
(2) naam gemeenteraadslid
(3) anciënniteit
(4) getal verkregen naamstemmen bij de recentste verkiezing.
Rangorde |
Naam en voornaam |
Raadslid sinds |
Anciënniteit |
Naamstemmen |
1 |
Verkest Hendrik |
07.02.1989 |
32 jaar 7 maand 20 dagen |
2.112 |
2 |
Vermeersch Willy |
07.02.1989 |
32 jaar 7 maand 20 dagen |
728 |
3 |
Huys Lieven |
02.01.1995 |
26 jaar 8 maand 28 dagen |
2.332 |
4 |
Kerckhove Hedwig |
02.01.1995 |
26 jaar 8 maand 28 dagen |
2.108 |
5 |
Delodder Katrien |
02.01.1995 |
26 jaar 8 maand 28 dagen |
955 |
6 |
Mesure Ann |
02.01.2001 |
20 jaar 8 maand 28 dagen |
1.600 |
7 |
Allaert Fabienne |
27.01.2003 |
18 jaar 8 maand 4 dagen |
531 |
8 |
Danneels Jens |
02.01.2007 |
14 jaar 8 maand 28 dagen |
962 |
9 |
Quintyn Sandra |
02.01.2007 |
14 jaar 8 maand 28 dagen |
764 |
10 |
Devisscher Martine |
02.01.2007 |
14 jaar 8 maand 28 dagen |
384 |
11 |
Braet Tom Albrecht |
02.01.2001 – 29.01.2007 en 03.01.2021 |
8 jaar 9 maand 24 dagen |
1.701 |
12 |
Warnez Brecht |
02.01.2013 |
8 jaar 8 maand 28 dagen |
2.202 |
13 |
Van Maele Stijn |
02.01.2013 |
8 jaar 8 maand 28 dagen |
1.277 |
14 |
Ketels Sandra |
02.01.2013 |
8 jaar 8 maand 28 dagen |
1.054 |
15 |
Schotte Nick |
25.01.2016 |
5 jaar 6 dagen |
576 |
16 |
Degroote Rinus |
03.01.2019 |
2 jaar 8 maand 27 dagen |
806 |
17 |
Bogaert Jolenta |
03.01.2019 |
2 jaar 8 maand 27 dagen |
725 |
18 |
Verhelle Stefaan |
03.01.2019 |
2 jaar 8 maand 27 dagen |
658 |
19 |
Mortier Camille |
03.01.2019 |
2 jaar 8 maand 27 dagen |
654 |
20 |
Verhoye Pieter-Jan |
03.01.2019 |
2 jaar 8 maand 27 dagen |
534 |
21 |
Vandeweghe Kobe |
03.01.2019 |
2 jaar 8 maand 27 dagen |
360 |
22 |
Vandendriessche Marie-Christine |
03.01.2019 |
2 jaar 8 maand 27 dagen |
192 |
23 |
Lybaert Maxim |
30.08.2021 |
0 jaar |
247 |
Aanleiding en voorgeschiedenis
De gemeenteraad keurde in zitting van 28 januari 2019 het reglement goed inzake het toekennen van eretitels aan gewezen schepenen en gemeenteraadsleden van de gemeente Wingene.
Feiten, context en argumentatie
Het reglement bepaalt de wijze waarop eretitels worden toegekend aan de gewezen schepenen en gemeenteraadsleden van de gemeente Wingene. De gemeenteraad is bevoegd voor het toekennen van deze eretitels.
Een eretitel is een onderscheiding tot beloning van een langdurige en eervolle loopbaan voor een gewezen schepen of gemeenteraadslid van de gemeente. Aan de eretitel zijn geen financiële of materiële voordelen verbonden.
Voor de titel van ere-gemeenteraadslid dient men:
De eretitel (ere-schepen of ere-gemeenteraadslid) kan slechts gevoerd worden na afloop van het betrokken mandaat.
De eretitel mag niet gevoerd worden als de betrokkene nog enig politiek mandaat uitvoert in de gemeente aan wie de eretitel wordt gevraagd of het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn dat die gemeente bedient, noch wanneer hij of zij door die gemeente of het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn dat die gemeente bedient, bezoldigd wordt.
De aanvraag wordt schriftelijk bij de voorzitter van de gemeenteraad ingediend door het college van burgemeester en schepenen.
Volgende persoon komt in aanmerking voor een titel als ere-gemeenteraadslid:
- De heer Marc Vanoverschelde
De aanvraag is ontvankelijk:
- betrokkene stemde in met de toekenning van de eretitel (mondeling bevestigd op 11/8/2021).
- betrokkene voldoet aan de anciënniteitsvoorwaarde voor het toekennen van een eretitel (raadslid sinds 7 februari1989).
- betrokkene heeft geen strafrechtelijke of tuchtrechtelijke veroordeling opgelopen.
- betrokkene oefent geen politiek mandaat meer uit (ontslag als raadslid bij schrijven d.d. 27 juli 2021)
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 17§4 en artikel 148
- het Besluit van de Vlaamse Regering houdende het statuut van de lokale mandataris van 6 juli 2018
- het besluit van de gemeenteraad van 28 januari 2019 waarbij het reglement inzake het toekennen van eretitels aan schepenen en gemeenteraadsleden van de gemeente Wingene werd vastgesteld.
Bijlagen
- reglement inzake het toekennen van eretitels aan schepenen en gemeenteraadsleden van de gemeente Wingene goedgekeurd in de gemeenteraad van 28 januari 2019
- overzicht anciënniteit als gemeenteraadslid Marc Vanoverschelde
- uittreksels uit strafregister (model 1) Marc Vanoverschelde
Besluit
Enig artikel
De gemeenteraad kent de titel van ere-gemeenteraadslid toe aan de heer Marc Vanoverschelde, wonende te Ratelingestraat 5, 8750 Wingene.
Aanleiding en voorgeschiedenis
De zesde staatshervorming betekende een bevoegdheidsoverdracht van de federale overheid naar de Gewesten, van onder meer het Fonds ter Reductie van de Globale Energiekost (FRGE). Sindsdien verstrekt het Energiehuis de Vlaamse Energielening, in plaats van de lokale entiteit.
Het lokaal bestuur heeft bij gemeenteraadsbeslissing van 29 november 2010 de West-Vlaamse Intercommunale WVI voorgedragen als lokale entiteit om samen te werken met het Fonds ter Reductie van de Globale Energiekost. Zowel het gemeentebestuur als het OCMW (in zitting van 24 november 2010) keurden hiertoe de samenwerkingsovereenkomst met WVI goed, waarbij de wederzijdse rechten en plichten tussen Energiehuis WVI en het Vlaams Energieagentschap zijn vastgelegd.
Sindsdien is de waarborgregeling vervangen door een kwijtscheldingprocedure ten aanzien van WVI. Er is geen borgstelling van de gemeente voor de verstrekte energieleningen.
Sedert 1 mei 2011 fungeert WVI als aanspreekpunt voor energieleningen aan particulieren voor de gemeente.
Inmiddels bestaat er ook een samenwerkingsovereenkomst tussen de partner IGS Wonen Regio Tielt en het Energiehuis, goedgekeurd door de gemeenteraad op 31 augustus 2020, ter ondersteuning van een volwaardig woonbeleid via intergemeentelijke samenwerking.
Feiten, context en argumentatie
De huidige samenwerkingsovereenkomst tussen WVI en de gemeente vervalt binnenkort.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2018 (publicatie op 11 januari 2019) voorziet in wijzigingen van de Vlaamse Energielening en uitbreiding van de taakstelling van de Energiehuizen. Op basis hiervan moeten de energiehuizen vanaf 2019, naast het verstrekken en beheren van de Energielening, bijkomend een aantal basistaken opnemen in elke gemeente van het werkingsgebied. Voortaan fungeert het Energiehuis WVI ook als laagdrempelig energieloket, waar ze inwoners informeert, begeleidt en ontzorgt bij hun energetische renovatie.
Daarom legt de WVI een nieuwe overeenkomst ter goedkeuring voor aan de 33 lokale besturen die deel uitmaken van het werkingsgebied van het Energiehuis. Deze omschrijft onder meer de opdracht van het Energiehuis, het werkingsgebied, de looptijd, de oprichting van een beleidsgroep en de engagementen van het Energiehuis en van het lokaal bestuur.
Verder is er een belangrijke wijziging naar vertegenwoordiging van de lokale besturen toe. Bij de vorige overeenkomst waren zowel de gemeente als het OCMW vertegenwoordigd in de Beleidsgroep, terwijl in het nieuwe huishoudelijk reglement slechts sprake is van één afgevaardigde per lokaal bestuur.
De gemeenteraad is bevoegd voor de goedkeuring van de nieuwe samenwerkingsovereenkomst over het Energiehuis WVI.
Bevoegdheid en juridische grond
- het Energiedecreet van 8 mei 2009, artikel 8.2.2, ingevoegd bij het decreet van 19 december 2014 en gewijzigd bij het decreet van 3 juli 2015, artikel 8.3.1/1, ingevoegd bij het decreet van 17 februari 2017, artikel 8.3.3, artikel 8.4.1, gewijzigd bij het decreet van 20 december 2013, artikel 8.4.2, ingevoegd bij het decreet van 17 februari 2017, artikel 9.1.1, 9.1.2 en 9.1.3, hersteld bij het decreet van 16/11/2018
- het Energiebesluit van 19 november 2010
- het besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het Energiebesluit van 19 november 2010, wat betreft de energiehuizen
- het gemeenteraadsbesluit van 29 november 2010 over de toetreding tot de lokale entiteit WVI: Fonds voor Reductie van de Globale Energiekost (FRGE)
- het OCMW-raadsbesluit van 24 november 2010 over de toetreding tot de lokale entiteit WVI: Fonds voor Reductie van de Globale Energiekost (FRGE)
- het gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 over de aanwijzing van raadslid de heer Willy Vermeersch als gemeentelijk afgevaardigde in de Beleidsgroep Vlaamse Energielening
- het OCMW-raadsbesluit van 25 februari 2019 over de aanwijzing van BCSD-lid mevrouw Chrisitane Dewit als afgevaardigde van het OCMW in de Beleidsgroep Vlaamse Energielening
- het gemeenteraadsbesluit van 31 augustus 2020 over de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst tussen IGS Wonen Regio Tielt en Energiehuis WVI
Bijlagen
- e-mail en brief van WVI van 8 juni 2021 over de samenwerkingsovereenkomst ENERGIEhuis
- Samenwerkingsovereenkomst ENERGIEhuis WVI
- huishoudelijk reglement
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst goed, tussen enerzijds het Energiehuis WVI en anderzijds het lokale bestuur, zoals toegevoegd als bijlage bij dit besluit om er integraal deel van uit te maken.
Artikel 2
Deze enige beslissing van het lokaal bestuur vervangt de vorige besluiten van de gemeenteraad van 29 november 2010 en van de OCMW-raad van 24 november 2010 en heft ze op met onmiddellijke ingang, met name over de toetreding tot de lokale entiteit WVI: Fonds voor Reductie van de Globale Energiekost (FRGE).
Artikel 3
Gezien de gewijzigde taakstelling van het ENERGIEhuis WVI, besluit de raad tot herneming van de aanwijzing van de gemeentelijk afgevaardigde in de Beleidsgroep van het Energiehuis: dit maakt het voorwerp uit van een afzonderlijke beslissing van de gemeenteraad.
Artikel 4
De OCMW-raad krijgt kennis van dit besluit in de eerstvolgende zitting.
Artikel 5
Het college van burgemeester en schepenen krijgt opdracht tot de uitvoering van dit besluit, onder meer de ondertekening van deze samenwerkingsovereenkomst tussen enerzijds het Energiehuis WVI en anderzijds het lokale bestuur en het doorsturen van de getekende documenten aan WVI.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Sedert 2010 is WVI als Energiehuis verantwoordelijk voor het verstrekken van Vlaamse energieleningen. Bij gemeenteraadsbesluit van 30 augustus 2021 keurde het bestuur de nieuwe samenwerkingsovereenkomst goed, over de gewijzigde werking van het Energiehuis.
Eén van de wijzigingen is onder meer de vertegenwoordiging van de lokale besturen in de Beleidsgroep. Tot nu is er een dubbele vertegenwoordiging, waarbij het gemeentebestuur en het OCMW elk één effectieve afgevaardigde hebben in dit bestuursorgaan. Voor deze legislatuur zijn daartoe raadslid de heer raadslid Willy Vermeersch en BCSD-lid mevrouw Christiane Dewit aangeduid door de gemeenteraad en de OCMW-raad van 25 februari 2019.
Het nieuw vastgestelde huishoudelijk reglement van het Energiehuis WVI, toegevoegd aan de samenwerkingsovereenkomst, bepaalt dat de lokale besturen voortaan vertegenwoordigd zijn in de Beleidsgroep middels een effectief en plaatsvervangend afgevaardigde.
Feiten, context en argumentatie
Het is aangewezen om de eerdere aanstellingen van de afgevaardigden in de beleidsgroep te hernemen, gezien de nieuwe samenwerkingsovereenkomst over de werking van het Energiehuis WVI, de uitbreiding van de opdracht van het Energiehuis en de gewijzigde samenstelling van de Beleidsgroep.
De fracties kunnen opnieuw een voordracht indienen voor zowel een effectieve als een plaatsvervangend afgevaardigde.
Fractie CD&V draagt voor:
- effectieve kandidaat: Brecht Warnez
- plaatsvervangend kandidaat: Tom Braet
Fractie Burgerbelangen draagt voor:
- effectieve kandidaat: Fabienne Allaert
- plaatsvervangend kandidaat: Martine Devisscher
Fractie N-VA draagt voor:
- effectieve kandidaat: Pieter-Jan Verhoye
- plaatsvervangend kandidaat: Marie-Christine Vandendriessche
De gemeenteraad wijst de afgevaardigden aan middels geheime stemming in openbare zitting. Dit gebeurt via elektronische geheime stemming.
De kandidaat en plaatsvervanger met de meeste stemmen zijn aangesteld als effectief en plaatsvervangend afgevaardigde in de Beleidsgroep van het Energiehuis WVI.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 34 en 41
- het gemeenteraadsbesluit van 29 november 2010 over de toetreding tot de lokale entiteit WVI: Fonds voor Reductie van de Globale Energiekost (FRGE)
- het OCMW-raadsbesluit van 24 november 2010 over de toetreding tot de lokale entiteit WVI: Fonds voor Reductie van de Globale Energiekost (FRGE)
- het gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 over de aanwijzing van raadslid de heer Willy Vermeersch als gemeentelijk afgevaardigde in de Beleidsgroep Vlaamse Energielening
- het OCMW-raadsbesluit van 25 februari 2019 over de aanwijzing van BCSD-lid mevrouw Christiane Dewit als afgevaardigde van het OCMW in de Beleidsgroep Vlaamse Energielening
- het gemeenteraadsbesluit van 30 augustus 2021 tot goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst over het ENERGIEhuis tussen het lokaal bestuur en de West-Vlaamse Intercommunale WVI
- het huishoudelijk reglement van ENERGIEhuis WVI van 7 december 2020
Bijlagen
- brief van 8 juli 2021 van WVI over het Energiehuis
- Kandidaten Brecht Warnez (effectief) en Tom Braet (plaatsvervangend) bekomen 16 ja-stemmen, 6 neen-stemmen en 0 onthoudingen
- Kandidaten Fabienne Allaert (effectief) en Martine Devisscher (plaatsvervangend) bekomen 5 ja-stemmen, 17 neen-stemmen en 0 onthoudingen
- Kandidaten Pieter-Jan Verhoye (effectief) en Marie-Christine Vandendriessche (plaatsvervangend) bekomen 3 ja-stemmen, 19 neen-stemmen en 0 onthoudingen
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad wijst Brecht Warnez en Tom Braet aan als respectievelijk effectief en plaatsvervangend afgevaardigde in de Beleidsgroep van het Energiehuis WVI, in uitvoering van de nieuwe samenwerkingsovereenkomst met WVI over het Energiehuis, om dit mandaat op te nemen met onmiddellijke ingang en te voleindigen voor de resterende duur van deze legislatuur.
Artikel 2
De eerdere besluiten van de gemeenteraad en de OCMW-raad van 25 februari 2019 over de aanwijzing van een effectief afgevaardigde in de Beleidsgroep Energiehuis WVI, zijn opgeheven en vervangen door dit besluit met ingang van vandaag.
Artikel 3
Het college voert dit besluit uit, onder meer de kennisgeving aan WVI en aan de OCMW-raad.
Aanleiding en voorgeschiedenis
In toepassing van artikel 27 van het DLB neemt raadslid Pieter-Jan Verhoye niet deel aan de bespreking en stemming van dit agendapunt.
Voor de realisatie van het nieuwe Keizerspark moet nog grondruil gebeuren waarbij dhr. Freddy Verhoye en mevr. Christine Scherrens de gronden kosteloos overdragen aan de gemeente.
De aankoop geschiedt om reden van openbaar nut, in het kader voor de realisatie van een nieuwe ontsluitingsweg tussen het Gemeenteplein en de Galgenstraat.
Feiten, context en argumentatie
Er werd een ontwerpakte opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid om de grondruil vast te leggen.
Het betreft een oppervlakte van 3 a 94 ca te nemen uit het perceel gekadastreerd als bouwgrond, 1e afd, sectie F nummer 1017D P0000 en 4a 33 ca gekadastreerd als tuin, 1e afd, sectie F nummer 1083 P0000, die gebruikt zal worden als wegenis.
De gemeente staat in voor de aanleg van nutsvoorzieningen langsheen de nieuwe openbare weg die nodig is bij eventuele latere ontwikkeling op het privaat perceel.
Alsook voor de plaatsing van een nieuwe omheining in paal en draad met een hoogte van 2 meter en betonnen onderplaat over de volledige lengte van de grens tussen het private perceel en het openbaar domein of privaat domein van de gemeente.
Verder ook voor de densifiëring van het groen op het private perceel langs de openbare weg over een breedte van 2 meter.
Bevoegdheid en juridische grond
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 40 en 41
Bijlagen
- ontwerpakte
- meetplan
- overeenkomst grondruil
Besluit
Artikel 1
De gemeente Wingene zal de vermelde innames met kadastrale gegevens: 1e afd, sectie F nummer 1017D P0000 en 1e afd, sectie F nummer 1083 P0000 een doel van openbaar nut geven en keurt de ontwerpakte in bijlage goed.
Artikel 2
De gemeente Wingene zal de in artikel 1 vermelde onroerende goederen kosteloos inlijven in het openbaar domein.
Artikel 3
De aktekosten zijn ten laste van de gemeente Wingene.
Artikel 4
Afschrift van onderhavig besluit wordt overgemaakt aan de afdeling Vastgoedtransacties, Clintonpark, Ter Reigerie 9 bus 9 te 8800 Roeselare.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Een kosteloze grondafstand in de Lijsterlaan - Wiedouwlaan tussen Robann (opgericht onder de benaming Bouw-en dakwerken Pieter Blomme) en de gemeente Wingene. De grond is bestemd om over te dragen naar het openbaar domein.
Feiten, context en argumentatie
De ontwerpakte werd opgemaakt door Notaris Astrid Dobbels, Sijslostraat 5 te 8020 Ruddervoorde om de kosteloze grondafstand vast te leggen.
Het verzamelmeetplan werd opgemaakt door Studiebureau Jonckheere.
Het betreft een oppervlakte in de Lijsterlaan van 8 a 91 ca (1e afdeling, sectie F, kadaster nummer 1568E P0000) en een oppervlakte in de Wiedwouwlaan van 1 a 29 ca (1e afdeling, sectie F, kadaster nummer 1568A P0000) die gebruikt zal worden voor openbaar nut, in het bijzonder de inlijving van het perceel grond in het openbaar domein.
Bevoegdheid en juridische grond
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 40 en 41
Bijlagen
- ontwerpakte
- uittreksel kadastrale legger
- verzamelmeetplan
- bodemattesten
- stedenbouwkundig uittreksels
Besluit
Artikel 1
De gemeente Wingene zal de vermelde inname met kadastrale gegevens: 1e afdeling, sectie F, kadaster nummer 1568E P0000 en 1e afdeling, sectie F, kadaster nummer 1568A P0000 een doel van openbaar nut geven en keurt de ontwerpakte in bijlage goed.
Artikel 2
De gemeente Wingene zal de in artikel 1 vermelde onroerende goederen kosteloos inlijven in het openbaar domein.
Artikel 3
De aktekosten zijn ten laste van de verkavelaar.
Artikel 4
Afschrift van onderhavig besluit wordt overgemaakt aan Notariaat Astrid Dobbels, Sijslostraat 5 te 8020 Ruddervoorde.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Op 14 juli 2021 ontving het bestuur de vraag van Scholengemeenschap Driespan voor akkoord tot verhuur aan Vrije Katholieke Scholen Zwevezele.
Feiten, context en argumentatie
Op 19 oktober 2005 werd een erfpachtrecht gevestigd tussen gemeente Wingene en Vrije Katholieke Scholen van Zwevezele voor de centrumschool te Zwevezele.
Daarnaast is er op 24 februari 2020 beslist een recht van opstal te geven aan school De Vlieger voor de bouw van de buitenschoolse kinderopvang.
In beide staat een artikel in verband met Overdracht-verhuring:
'Mits schriftelijke toestemming van de opstalgever en de grondeigenaar, kan de opstalhouder de gebouwen en/of het recht van opstal geheel of gedeeltelijk over- dragen, het in pand of hypotheek geven of het inbrengen in vennootschap, telkens beperkt tot de duur van het opstalrecht.
In dergelijke gevallen zal de opstalhouder solidair gebonden blijven voor de betaling van de canon en welkdanige lasten.
De opstalhouder mag het in opstal gegeven goed en de door haar aangebrachte bouwwerken noch geheel, noch gedeeltelijk verhuren of in gebruik geven aan een derde, behoudens schriftelijk akkoord van de grondeigenaar en de erfpachter.'
Omdat het huurcontract van De Vlieger moet geregistreerd worden voor het innen van huursubsidie, vraagt Driespan de schriftelijke bevestiging aan de gemeente dat ze mag verhuren aan het schoolbestuur van Zwevezele.
Per brief van 16 juli 2021 werd de principiële goedkeuring gegeven. Deze dient nog bevestigd te worden door de gemeenteraad.
Bevoegdheid en juridische grond
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Bijlagen
- akte van erfpacht van 19 oktober 2005
- geregistreerde akte en gemeenteraadsbeslissing van 2 maart 2020 voor de ontwerpakte recht van opstal
- stedenbouwkundige inlichtingen
- mail vraag Dhr Lieven Verkest
- antwoordbrief principieel akkoord
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad bevestigt de officiële goedkeuring tot verhuur van de gebouwen voor de buitenschoolse kinderopvang te Zwevezele door Scholengemeenschap Driespan aan Vrije Katholieke Scholen Zwevezele.
Artikel 2
Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan Scholengemeenschap Driespan.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Op 28 juni 2021 ontving het gemeentebestuur Wingene van het Centraal Kerkbestuur de jaarrekeningen 2020 samen met het coördinatierapport.
Feiten, context en argumentatie
De jaarrekeningen van de kerkfabrieken zijn onderworpen aan een bijzonder toezicht. De jaarrekeningen moeten voor advies voorgelegd worden aan de gemeenteraad en dan verder voor goedkeuring doorgestuurd worden aan de gouverneur.
In het overleg tussen het gemeentebestuur en het centraal kerkbestuur van 22 juni 2021 werd een gunstig advies met opmerkingen verleend over de jaarrekeningen 2020. De belangrijkste opmerkingen waren:
Op 28 juni 2021 ontving het gemeentebestuur Wingene van het Centraal Kerkbestuur de jaarrekeningen 2020 samen met het coördinatierapport.
De jaarrekeningen zijn inhoudelijk en vormelijk nagezien en verdienen gunstig advies.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, en in het bijzonder de artikelen 54 t.e.m. 56
- het verslag van het overleg van 23 mei 2014 met afsprakennota afgesloten tussen het centraal kerkbestuur en een afvaardiging van het College van Burgemeester en schepenen
Bijlagen
- coördinatierapport centraal kerkbestuur
- gebundelde jaarrekeningen 2020 van de kerkfabrieken
Besluit
Enig artikel
De gemeenteraad verleent gunstig advies met betrekking tot de jaarrekeningen 2020 van de Kerkfabrieken Sint-Amandus, Sint-Jan, Sint-Georgius, Sint-Aldegondis en Sint-Jozef alsook voor het coördinatierapport.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Vanuit meerdere bevragingen en peilingen blijkt dat het mentaal welzijn van kinderen en vooral jongeren sterk onder druk staat sinds de coronacrisis. Vanuit Team Jeugd werd een subsidiereglement 'projecten ter bevordering van mentaal welzijn jongeren na corona' opgemaakt in het kader van de oproep 'Versterking van het mentaal welzijn van kinderen en jongeren'.
Niet enkel intern, maar ook extern wil Team Jeugd extra ondersteuning bieden om aandacht te hebben voor het mentaal welzijn van kinderen en jongeren. We stimuleren individuele jongeren, (jeugd)verenigingen en adviesraden om een project op te starten in het kader van bevorderen van het mentaal welzijn. Via een projectsubsidie willen we een extra stimulans bieden.
Feiten, context en argumentatie
Volgende elementen dienen aanwezig te zijn in de projectaanvraag:
Voorwaarden projectsubsidie:
Subsidiebedrag:
Goedkeuringsproces:
Budget:
We voorzien een totaal budget van 2500 euro. Per project kan tot 50% van de projectkost teruggevraagd worden, met een maximum van 750 euro.
Indien de aanvraag van een projectsubsidie in kader van de projectoproep “Versterking van het mentaal welzijn van kinderen en jongeren” wordt goedgekeurd ontvangt het gemeentebestuur een terugbetaling van 50% van de uitbetaalde subsidies, vermeerderd met een deel van de personeelskost.
Bevoegdheid en juridische grond
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 40 en 41
Financiële gevolgen
Er is momenteel 1.250 euro voorzien in de MJP via de projectsubsidie voor jongeren die een project organiseren op basis van een maatschappelijk engagement. Zie hoofdstuk 3 in reglement via de link. Deze subsidiemogelijkheid wordt niet elk jaar benut. https://www.wingene.be/File/Download/6225/ED7E233A6D044FA0AA26C29F0BDA4A9F
Verder is nog budget voorzien op:
Raming MJP000374
Actie AC000289 03.06.01: We sensibiliseren inwoners voor maatschappelijke thema's
Code dienst JEUGD
Raming MJP000375 Sensibiliseringscampagnes bovenlokaal kinderen en jongeren
Actie 03.06.01: We sensibiliseren inwoners voor maatschappelijke thema's
Code dienst JEUGD
Bijlagen
- Subsidiereglement projecten ter bevordering van mentaal welzijn jongeren na corona
Besluit
Enig artikel
De gemeenteraad stelt het subsidiereglement projecten ter bevordering van mentaal welzijn jongeren na corona, zoals opgenomen in bijlage, vast. Het subsidiereglement in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing en treedt in werking met ingang van 1 september 2021.
Aanleiding en voorgeschiedenis
De kermis in Wingene gaat door van zaterdag 4 september 2021 tot en met woensdag 8 september 2021. Op 4 en 5 september vinden de Bruegelfeesten plaats en op 8 september worden Wingene Swingt en de avondmarkt georganiseerd. Deze festiviteiten brengen gewoonlijk veel volk op de been. De gemeenteraad is bevoegd om de openbare rust preventief te regelen door een tijdelijke verordening vast te stellen voor de duur van de activiteiten. Met deze tijdelijke verordening krijgt de organisatie de toestemming om ambulante handel op hun evenement toe te laten of te weigeren.
Bevoegdheid en juridische grond
- de nieuwe gemeentewet bekrachtigd bij de wet van 26 mei 1989, inzonderheid op artikel 135, par 2, ingevoegd bij de wet van 27 mei 1989, op artikel 134, par 1, hernummerd en gewijzigd bij de wet van 27 mei 1989 en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 mei 1989, op artikel 119 hernummerd bij de wet van 27 mei 1989 en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 mei 1989; op artikel 121 hernummerd bij de wet van 27 mei 1989, en op de artikelen 112 tot 114
- de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van de ambulante activiteiten en de organisatie van openbare machten
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- - het koninklijk besluit van 3 april 1995 tot uitvoering van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van de ambulante activiteiten en de organisatie van openbare machten
Besluit
Artikel 1
Op zaterdag 4 september 2021 tussen 14 uur en 24 uur, op zondag 5 september tussen 9 uur en 24 uur en op maandag 6, dinsdag 7 en woensdag 8 september tussen 16 uur en 24 uur is het in de hierna volgende straten :
1° Markt.
2° Gemeenteplein.
3° Guido Gezelleplein.
4° Kerkplein.
5° Oude Bruggestraat.
verboden te leuren, te venten met allerlei waren, tijdschriften of folders te verspreiden, reclamebladen rond te dragen, kramen op te slaan of manifestaties te houden op de openbare weg.
Artikel 2
Op dezelfde data en tussen dezelfde uren is het verboden langs de openbare weg, alsook op plaatsen of lokalen die daartoe niet permanent zijn uitgerust, tijdelijke verkoopspunten van drank en/ of eetwaren in te richten.
Artikel 3
Uitzonderingen op de verbodsbepalingen van artikel 1 en artikel 2 kunnen door de Burgemeester verleend worden bij schriftelijke en ondertekende machtiging.
De Burgemeester wijst de plaats aan waar de activiteiten, waarvoor uitzonderlijke toelating verleend werd, dienen plaats te vinden.
Artikel 4
Indien zekere personen het verbod voorzien in artikel 1 en artikel 2 overtreden, zullen de waren waarmee zij leuren of venten, de tijdschriften of bladen die zij verkopen of ronddragen, de kramen die zij opstellen, de drank en eetwaren die zij verkopen, voor de duur van de looptijd van deze politieverordening worden in beslag genomen door de geïntegreerde politie. Deze zaken zullen op risico en kosten van de overtreder verwijderd worden en zullen hen na het einde van de loopduur van de verordening worden terugbezorgd.
Artikel 5
Overtreding van deze verordening wordt bestraft met een gevangenisstraf van één tot zeven dagen en/of met een geldboete van één tot vijfentwintig euro.
Artikel 6
Dit besluit wordt bekendgemaakt bij aanplakking.
Artikel 7
Afschrift van dit besluit wordt gestuurd aan de Gouverneur van West-Vlaanderen, griffie van de rechtbank van Eerste Aanleg te Brugge en aan de griffie van de Politierechtbank te Brugge.
Aanleiding en voorgeschiedenis
De wielerwedstrijd Internationale Interclub voor Eliterenners met/zonder contract en beloften in het centrum van Wingene, georganiseerd door De Stoempers, gaat door op woensdag 8 september 2021. Deze wielerwedstrijd brengt gewoonlijk veel volk op de been. De gemeenteraad is bevoegd om de openbare rust preventief te regelen door een tijdelijke verordening vast te stellen voor de duur van de activiteiten. Met deze tijdelijke verordening krijgt de organisatie de toestemming om ambulante handel op hun evenement toe te laten of te weigeren.
Bevoegdheid en juridische grond
- de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van de ambulante activiteiten en de organisatie van openbare machten
- de nieuwe gemeentewet bekrachtigd bij de wet van 26 mei 1989, inzonderheid op artikel 135, par2, ingevoegd bij de wet van 27 mei 1989, op artikel 134,§1 hernummerd bij de wet van 27 mei 1989
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- het KB van 24 september 2006 tot uitvoering van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van de ambulante activiteiten en de organisatie van openbare machten
Besluit
Artikel 1
Op 8 september 2021 van 10 uur tot 24 uur is het in de hierna volgende straten :
- Rozendalestraat tussen het kruispunt met de Oude Bruggestraat en het kruispunt met de Noordakkerstraat
- Noordakkerstraat tussen het kruispunt met de Rozendalestraat en het kruispunt met de Peerstalstraat
- Peerstalstraat tussen het kruispunt met de Noordakkerstraat en het kruispunt met de Beernemstraat
- Beernemstraat tussen het kruispunt met de Peerstalstraat en het kruispunt met de Heilig Sacramentstraat
- Heilig Sacramentstraat tussen het kruispunt met de Beernemstraat en het kruispunt met de Tieltstraat
- Tieltstraat en in het verlengde hiervan de Tieltsteenweg tussen het kruispunt met de Heilig Sacramentstraat en tot het kruispunt met de Ratelingestraat
- Ratelingestraat tussen het kruispunt met de Tieltsteenweg en de Wingenesteenweg (op grondgebied Pittem)
- Egemstraat (en in het verlengde hiervan Wingenesteenweg op grondgebied Pittem) tussen het kruispunt met de Ratelingestraat en het kruispunt met de Oude Bruggestraat
verboden te leuren, te venten met allerlei waren, tijdschriften of folders te verspreiden, reclamebladen rond te dragen, kramen op te slaan of manifestaties te houden op de openbare weg.
Artikel 2
Op dezelfde datum en tussen dezelfde uren is het verboden langs de openbare weg, alsook op plaatsen of lokalen die daartoe niet permanent zijn uitgerust, tijdelijke verkoopspunten van drank en/ of eetwaren in te richten.
Artikel 3
Uitzonderingen op de verbodsbepalingen van artikel 1 en artikel 2 kunnen door de Burgemeester verleend worden bij schriftelijke en ondertekende machtiging.
De Burgemeester wijst de plaats aan waar de activiteiten, waarvoor uitzonderlijke toelating verleend werd, dienen plaats te vinden.
Artikel 4
Indien zekere personen het verbod voorzien in artikel 1 en artikel 2 overtreden, zullen de waren waarmee zij leuren of venten, de tijdschriften of bladen die zij verkopen of ronddragen, de kramen die zij opstellen, de drank en eetwaren die zij verkopen, voor de duur van de looptijd van deze politieverordening worden in beslag genomen door de geïntegreerde politie. Deze zaken zullen op risico en kosten van de overtreder verwijderd worden en zullen hen na het einde van de loopduur van de verordening worden terugbezorgd.
Artikel 5
Overtreding van deze verordening wordt bestraft met een gevangenisstraf van één tot zeven dagen en/of met een geldboete van één tot vijfentwintig euro.
Artikel 6
Dit besluit wordt bekendgemaakt bij aanplakking.
Artikel 7
Afschrift van dit besluit wordt gestuurd aan de Gouverneur van West-Vlaanderen, griffie van de rechtbank van Eerste Aanleg te Brugge en aan de griffie van de Politierechtbank te Brugge.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Op 14/12/2020 vond een projectvergadering plaats in het kader van een PPS voor de realisatie van de site Centrumschool in Wingene. Als onderdeel van deze aanvraag werd een ontwerp voor de kaderovereenkomst tussen de betrokken partijen opgesteld. In functie van deze PPS dient deze kaderovereenkomst te worden goedgekeurd door de Gemeenteraad, vooraleer deze kan worden ondertekend door de vertegenwoordigers van het gemeentebestuur.
Feiten, context en argumentatie
Projectopbouw
De vzw Vrij Katholiek Basisonderwijs Wingene (VKBW) werkt op grond van een kaderovereenkomst samen met de vennootschappen Alheembouw nv en Heem Invest bv aan het project ‘Centrumschoolsite’, zoals omschreven in de projectdefinitie en het masterplan die zijn vastgesteld in het kader van het projespecifieke DBFM-programma in uitvoering van het decreet van 25 november 2016 betreffende de alternatieve financiering van schoolinfrastructuur via projectspecifieke DBFM-overeenkomsten.
Het project omvat concreet het bouwen van een nieuwe basisschool van 4.896m2 aan gebouwoppervlakte en met 9.809m2 aan omgevingsaanleg. Het schoolbestuur organiseert tijdens de schooldagen voor- en naschoolse opvang in de eigen lokalen met eigen personeel, maar tijdens de vakantiedagen en woensdagnamiddagen zal deze opvang georganiseerd worden door personeel van de Wingense IBO.
Binnen de basisschool wordt in het kader van de uitbouw van een brede school een afzonderlijke vleugel van circa 600 m² gerealiseerd, waarvoor VKBW optreedt als bouwheer en waaromtrent nadere afspraken zijn gemaakt, die geduid zijn in het gemeenteraadsbesluit van 17 december 2018, dat onder meer stipuleert dat de gemeente het afzonderlijke gebouw kosteloos kan gebruiken buiten de schooluren en buiten de vakantieperiodes voor de organisatie van diverse academies (muziek, woord, kunst, techniek,…), waarbij het schoolbestuur instaat voor het volledige gebouwenonderhoud. De gemeente kan het afzonderlijke gebouw ook gebruiken tijdens de vakantieperiodes en zorgt dan zelf voor het poetsonderhoud, het toezicht op de gebouwen en de kosten van het nutsverbruik. Deze afspraken blijven integraal behouden, waarbij voor de realisatie van de vleugel in een eenmalige investeringstoelage van 890.000 euro (inclusief BTW) is voorzien.
Daarnaast omvat het project de verwezenlijking van een nieuwe kindercrèche ‘Het Mezennestje’, welke zal bestaan uit 1.000 m² gebouwen en 240 m² buitenruimte.
Ten slotte worden binnen het project kernversterkende woonfuncties voorzien door Alheembouw, die de plannen voor een residentiële ontwikkeling aan de overige partijen heeft voorgesteld. De aan VKBW toekomende financiële middelen uit dit kernversterkend woonproject zijn noodzakelijk voor de realisaite en werking van de onderwijsfuncties op de site Centrumshool en worden dan ook ten behoeve van deze realisatie en werking ingezet. Het gemeentebestuur is in deze context daarbij van oordeel dat een project van compact bouwen op deze plek kan kaderen binnen algemene doelstellingen op het vlak van reconversie van bestaand ruimtebeslag met oog voor collectief groen en de uitbouw van een hedendaags aanbod aan woonvoorzieningen in een duurzame relatie met maatschappelijk vastgoed.
Structureel wordt het project als volgt uitgewerkt:
Regelluw kader
Er geldt voor het gebied geen BPA, RUP of verkaveling. Dat betekent dat de ruimtelijke spelregels gedicteerd worden door de goede ruimtelijke ordening en door de door het gemeentebestuur gehanteerde beleidsmatig gewenste ontwikkelingen, die onder meer betrekking hebben op het gabariet dat rekening houdt met de menselijke maat. Omwille van de noodzakelijke financiële middelen uit het kernversterkend woonproject voor de realisatie en werking van de onderwijsfuncties op de Centrumschoolsite, is een afwijking op de beleidsmatig gewenst ontwikkelingen inzake gabarieten wenselijk. De nood aan verdichting, compact bouwen en groene dooradering van het centrum zijn elementen die daarbij binnen de goede ruimtelijke ordening een hogere bouwhoogte op deze plek ondersteunend kunnen motiveren.
Deze afwijking kan evenwel niet zomaar. In een omzendbrief van 7 juli 2017 (RO 2017/01-“ruimtelijk transformatiebeleid”) heeft de Vlaamse overheid aangegeven dat het zogenaamde regelluwe kader van art. 4.4.7, §2, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening ook van toepassing is op PPS-projecten. Dat regelluwe kader houdt in dat van stedenbouwkundige voorschriften afgeweken kan worden voor zogenaamde handelingen van algemeen belang met een ruimtelijke beperkte impact. Handelingen van algemeen belang zijn volgens het bestaande reglementaire kader dus ook publiek-private samenwerkingen. Betekenisvol is volgend PPS-voorbeeld uit de omzendbrief: “de herinrichting van een schoolsite voor een globaal project, waarbij naast nieuwe hedendaagse onderwijsinfrastructuur ook voorzien wordt in een collectieve parkstructuur en in private woningen die op grond van PPS-afspraken toegewezen worden aan specifieke doelgroepen die opgenomen zijn in een lokaal woonbeleidsplan”. Het project ‘Centrumschoolsite’ zit volledig op deze lijn: er wordt nieuwe onderwijsinfrastructuur uitgetekend, er wordt voorzien in kernversterkend wonen en collectief groen, én er wordt maatschappelijk vastgoed gecreëerd (ruimte voor de academie, nieuwe kindercrèche). De ruimtelijk beperkte impact van een project in de zin van art. 4.4.7, §2, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening houdt in dat het project geen significante druk mag leggen op het gebied en zijn omgeving. Door het voorzien in collectief groen, maatschappelijk vastgoed én in compact bouwen op een zeer centrale plaats (wat aansnijding van minder goed gelegen plaatsen overbodig maakt), wordt deze eis ontmoet.
De toepassing van het regelluwe kader op het project ‘Centrumschoolsite’ biedt een mogelijkheid voor een specifieke en gerichte afwijking op de door het gemeentebestuur gehanteerde ‘beleidsmatig gewenste ontwikkelingen’ inzake gabarieten. Nu art. 4.4.7, §2, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening afwijkingen toelaat op stedenbouwkundige voorschriften, is een en ander a fortiori ook mogelijk voor ‘beleidsmatig gewenste ontwikkelingen’, die de waarde hebben van een richtlijn waarvan niet, tenzij strikt gemotiveerd, afgeweken kan worden.
Kaderovereenkomst PPS
De globale organisatie van het project is omschreven in het voorliggend concept van kaderovereenkomst voor Publiek-Private Samenwerking (PPS) met alle actoren en de gemeentelijke overheid als regisseur. Om de globale organisatie van het project en de ondersteuning van het regelluw kader te bekrachtigen naar het schoolbestuur toe, vragen we de goedkeuring van de kaderovereenkomst door de gemeenteraad.
Om de globale organisatie van het project en de ondersteuning van het regelluw kader te bekrachtigen naar het schoolbestuur toe, dient deze PPS-kaderovereenkomst te worden goedgekeurd door de Gemeenteraad, vooraleer deze kan worden ondertekend door de vertegenwoordigers van het gemeentebestuur.
Bevoegdheid en juridische grond
Bijlagen
Besluit
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de kaderovereenkomst voor de Publiek-Private Samenwerking voor het project site Centrumschool Wingene goed.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Het college van burgemeester en schepenen ontving op 07 mei 2021 de vraag om advies te verlenen inzake de omgevingsvergunningsaanvraag ingediend door AQUAFIN in functie van van fase 3 van de wegenis- en rioleringswerken Ruiselede-Doomkerke. De aanvraag bevat de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van één of meerdere gemeentewegen, waarover de gemeenteraad conform het decreet houdende de gemeentewegen beslissingsbevoegdheid heeft.
Dossierreferentie: OMV_2021033636 - O/2021/200
Locatie: kruispunt Bruggesteenweg – Predikherenstraat – Maria-Aalterstraat
Feiten, context en argumentatie
1. BESCHRIJVING
De omgevingsvergunningsaanvraag omvat handelingen in functie de realisatie van fase 3 van wegenis en rioleringswerken in Ruiselede – Doomkerke. Een beperkt deel van de handelingen situeert zich op grondgebied Wingene.
Bestemming volgens het gewestplan: woongebied met landelijk karakter en natuurgebied
Bestemming volgens een bijzonder plan van aanleg: niet van toepassing.
Bestemming volgens een ruimtelijk uitvoeringsplan: niet van toepassing.
2. BEOORDELING
2.1. Externe adviezen
Er werden door het gemeentebestuur geen externe subadviezen ingewonnen.
2.2. Openbaar onderzoek
Er werd een openbaar onderzoek gehouden van 31/05/2021 tot 29/06/2021. Het openbaar onderzoek werd niet aangekondigd in een dag- of weekblad. Er werd geen informatievergadering georganiseerd.
Tijdens het openbaar onderzoek werden 0 bezwaren ingediend.
2.3. Technische beoordeling
De wegenis- en rioleringswerken vinden hoofdzakelijk op grondgebied Ruiselede plaats. Enkel bij de heraanleg van het kruispunt Bruggesteenweg – Predikherenstraat – Maria-Aalterstraat is een deel op grondgebied Wingene gesitueerd.
De werken worden hoofdzakelijk voorzien binnen de grenzen van het openbaar domein. Enkel op de hoek Predikherenstraat – Bruggesteenweg 105 wordt de rooilijn aangepast. In de bestaande toestand loopt de rijweg reeds deels op private percelen op grondgebied Wingene (Wingene, 1e afdeling, sectie C, 173 G 2). Door een gedeeltelijke grondinname van deze percelen wordt de breedte van de bedding van de gemeenteweg Predikherenstraat op grondgebied Wingene aangepast. De aanpassing van de technische infrastructuur ter hoogte van deze rooilijnaanpassing is beperkt. Er worden geen technische knelpunten vastgesteld.
2.4. Toetsing aan het beoordelingskader uit het decreet houdende de gemeentewegen
De aanpassingen aan de wegenis zijn niet in strijd met de tenuitvoerlegging van de gewenste bestemming van de gronden en voldoet ook aan de principes opgenomen in art. 3 en art. 4 van het decreet houdende de gemeentewegen:
(1) De ingrepen moeten ten dienste staan van het algemeen belang
De wijziging van de rooilijn kadert binnen de algemene doelstellingen van het gemeentewegendecreet, meer bepaald de structuur, samenhang en toegankelijkheid van gemeentewegen vrijwaren en verbeteren. De grondinname is noodzakelijk voor de sloop van de bestaande wegenis en voor een uniforme herinrichting van het kruispunt Bruggesteenweg – Predikherenstraat – Maria-Aalterstraat. De ingrepen staan bijgevolg ten dienste van het algemeen belang.
(2) Een wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende gemotiveerd moet worden
De grondinname is noodzakelijk voor de sloop van de bestaande wegenis en voor een uniforme herinrichting van het kruispunt Bruggesteenweg – Predikherenstraat – Maria-Aalterstraat.
(3) De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aaneengrenzende percelen worden steeds in acht genomen
De wijziging van de gemeenteweg komt de verkeersveiligheid ten goede, aangezien bij de herinrichting van het kruispunt de nadruk wordt gelegd op een veilig fietsverkeer: twee veilige fietsoversteken op het kruispunt worden voorzien. De ontsluiting van Bruggesteenweg 105 komt hierbij niet in het gedrang.
(4) Ingrepen worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief
De herinrichting van het bestaande kruispunt, met inbegrip van de inrichting van veilige fietsoversteken, draagt bij tot de verdere uitbouw en verbetering van het (potentieel) bovenlokaal fietsknooppuntnetwerk in de omgeving Wingene – Ruiselede – Beernem.
(5) Ingrepen moeten worden beoordeeld in functie van een duurzame ruimtelijke ontwikkeling in de zin van VCRO art. 1.1.4.
De wijzigingen op grondgebied zijn beperkt van aard waardoor kan geoordeeld worden dat de ruimtelijke draagkracht niet overschreden wordt en er geen onaanvaardbare impact op het leefmilieu en culturele, economische en esthetische aspecten te verwachten valt. De herinrichting van het kruispunt beoogt een veiligere omgeving voor de trage weggebruiker, waardoor de behoeften van de toekomstige generaties niet in het gedrang komen.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019
- het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, in het bijzonder artikel 31
- het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 47
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 2
- het GRB-decreet van 16 april 2004, in het bijzonder artikel 13 §3 en §4
Bijlagen
- wegenisdossier_O_2021_200
- 37018_2021_O2021200_PVOO
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van het proces-verbaal van openbaar onderzoek over de omgevingsvergunningsaanvraag met referenties OMV_2021033636 - O/2021/200.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de ligging, breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en de opname er van in het openbaar domein goed, conform het plan in bijlage met betrekking tot de wijziging van de rooilijn op grondgebied Wingene te kruispunt Predikherenstraat – Maria-Aalterstraat – Bruggesteenweg.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Op 27 november 2020 werd in het Belgisch Staatsblad het decreet van 9 oktober 2020 houdende diverse bepalingen over het gemeenschappelijk vervoer, het algemeen mobiliteitsbeleid, de weginfrastructuur en het wegenbeleid, en de waterinfrastructuur en het waterbeleid gepubliceerd. In artikel 6 van dit decreet wordt een nieuw artikel 29quater toegevoegd in de wet van 6 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer (de wegverkeerswet). Dit artikel trad in werking op 1 februari 2021 en geeft aan de gemeenteraad de mogelijkheid om in zijn reglementen of verordeningen administratieve geldboetes te bepalen voor beperkte snelheidsovertredingen. Indien de gemeenteraad hiervoor opteert, worden deze snelheidsovertredingen gedepenaliseerd en is het openbaar ministerie niet meer bevoegd om deze snelheidsovertredingen strafrechtelijk af te handelen.
Feiten, context en argumentatie
Feiten en context
De mogelijkheid voor de gemeenteraad om administratieve geldboetes te bepalen voor beperkte snelheidsovertredingen en de daaraan gekoppelde depenalisering wordt wel aan voorwaarden gekoppeld. Zo kan de gemeenteraad alleen administratieve geldboetes bepalen voor het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid indien cumulatief voldaan is aan volgende voorwaarden:
• De snelheidsovertreding wordt begaan door een meerderjarige natuurlijke persoon of door een rechtspersoon. Dit betekent dat het moet gaan om snelheidsovertredingen begaan met voertuigen die ingeschreven zijn op naam van een meerderjarige natuurlijke persoon of op naam van een rechtspersoon. Snelheidsovertredingen begaan door minderjarige natuurlijke personen kunnen dus niet worden gesanctioneerd met een gemeentelijke administratieve geldboete. Wat het identificeren van de overtreder betreft, zijn artikel 67bis (natuurlijke personen) en 67 ter (rechtspersonen) van de wegverkeerswet van toepassing.
• Het betreft een overschrijding van de toegelaten maximumsnelheid met niet meer dan 20 kilometer per uur. De vastgestelde snelheden worden gecorrigeerd op dezelfde wijze als bij een straf rechtelijke afhandeling. Dit volgt uit het feit dat voor de vaststelling van de overtredingen wordt verwezen naar artikel 62 van de wegverkeerswet (zie hieronder). Op die manier zijn alle voorwaarden die gelden voor deze toestellen wanneer zij strafrechtelijk gesanctioneerde inbreuken registreren op dezelfde wijze van toepassing bij de vaststelling van administratief beteugelde inbreuken. Het gaat hier onder meer over de voorwaarden bepaald in het koninklijk besluit van 12 oktober 2010 betreffende de goedkeuring, de ijking en de installatie van de meettoestellen, gebruikt om toezicht te houden op de naleving van de wet betreffende de politie over het wegverkeer en haar uitvoeringsbesluiten. Zo zullen de technische tolerantiemarges die gehanteerd worden bij snelheidsovertredingen die straf rechtelijk beteugeld worden, op dezelfde wijze gelden bij administratief beteugelde snelheidsovertredingen.
• De snelheidsovertreding wordt begaan op plaatsen waar de toegelaten snelheid beperkt is tot 30 of 50 kilometer per uur. Er wordt hierbij geen onderscheid gemaakt tussen de plaatsen waar de snelheid beperkt is met zoneborden (bv. binnen de bebouwde kom of binnen een zone 30), of plaatsen waar de snelheid is beperkt door specifieke borden (bv. op een weg buiten de bebouwde kom maar waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 km per uur). In beide gevallen is een gemeentelijke administratieve afhandeling van de snelheidsovertreding mogelijk. Dit neemt niet weg dat het bedrag van de administratieve geldboete wel kan verschillen (bv. hogere sanctionering indien overtreding wordt vastgesteld in de bebouwde kom of zone 30). Er wordt ook geen onderscheid gemaakt tussen de wegbeheerder van de plaats waar de snelheidsovertreding werd vastgesteld: zowel snelheidsovertredingen vastgesteld op gemeentewegen als deze vastgesteld op gewestwegen kunnen met een gemeentelijke administratieve geldboete worden gesanctioneerd. Snelheidsovertredingen vastgesteld op autosnelwegen kunnen echter niet worden gesanctioneerd met een gemeentelijke administratieve geldboete. Een gemeentelijke administratieve geldboete is ook uitgesloten voor snelheidsovertredingen vastgesteld in woonerven, omdat de snelheid daar beperkt is tot 20 kilometer per uur. Ook snelheidsovertredingen op plaatsen waar andere snelheidslimieten gelden (bv. 70 km per uur) kunnen niet met een administratieve geldboete worden gesanctioneerd.
• De snelheidsovertreding moet worden vastgesteld met automatisch werkende toestellen zoals vermeld in artikel 62 van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer. Zowel bemande als onbemande camera’s, als vaste en mobiele camera’s kunnen worden gebruikt. Zoals eerder vermeld, moet het wel gaan om automatisch werkende toestellen die voldoen aan dezelfde eisen als de toestellen die strafrechtelijk gesanctioneerde snelheidsovertredingen vaststellen.
• De automatisch werkende toestellen waarmee de snelheidsovertredingen worden vastgesteld moeten volledig worden gefinancierd door de lokale overheid. Het begrip lokale overheid omvat niet enkel de lokale besturen in enge zin maar ook de lokale politiezones. Ook de cofinanciering tussen 2 politiezones of tussen de stad/gemeente en de politiezone is mogelijk. Er mogen echter geen gewestelijke middelen aangewend zijn voor de gehele of gedeeltelijke financiering van de toestellen.
• De snelheidsovertreding moet worden vastgesteld volgens de voorwaarden vermeld in artikel 62 van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, met uitzondering van het zesde en achtste lid. Dit betekent dat de snelheidsovertreding enkel kan worden vastgesteld door de bevoegde personen opgesomd in artikel 3 van het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. In concreto betekent dit dat de vaststelling van de snelheidsovertreding in Mechelen, net zoals bij de straf rechtelijk gesanctioneerde snelheidsovertredingen, zal gebeuren door de lokale politie en dit op dezelfde wijze en met dezelfde garanties.
• Er mag niet gelijktijdig met de snelheidsovertreding een andere overtreding worden vastgesteld bv. een bestuurder waarbij een gemeten snelheid van 59 km per uur wordt vastgesteld in de bebouwde kom die tegelijkertijd ook door het rood licht rijdt; een bestuurder waarbij een gemeten snelheid van 58 km per uur wordt vastgesteld in een zone 50 maar waarbij ook wordt vastgesteld dat deze persoon niet beschikt over een geldig rijbewijs.
Indien niet aan bovenstaande voorwaarden voldaan is, kan de sanctionerend ambtenaar niet optreden ten aanzien van de vastgestelde snelheidsovertredingen en blijft de strafrechtelijke procedure van toepassing. Wanneer de sanctionerend ambtenaar tijdens de procedure vaststelt dat deze voorwaarden om een administratieve geldboete op te leggen niet vervuld zijn (bv. omdat dit pas duidelijk wordt tijdens het ingediende verweer) moet hij de vaststeller van de overtreding (zijnde de lokale politie) daarvan op de hoogte brengen, zodat de straf rechtelijke procedure kan worden gevolgd.
Omdat gemeenten niet verplicht zijn om administratieve geldboetes te bepalen voor snelheidsovertredingen waarbij voldaan is aan de hierboven opgesomde voorwaarden, is het mogelijk dat een gelijkaardige overtreding in de ene gemeente wordt gesanctioneerd met een gemeentelijke administratieve geldboete en in de naburige gemeente gerechtelijk wordt afgehandeld. Om geen ongerechtvaardigde ongelijkheid tussen weggebruikers te laten ontstaan, heeft de decreetgever voorzien dat de bedragen van de gemeentelijke administratieve geldboetes moeten overeenstemmen met de bedragen zoals vastgelegd door de Vlaamse Regering ter uitvoering van artikel 65, § 1, tweede lid van de wegverkeerswet. Deze bedragen worden vastgelegd in artikel 2, 2° van het koninklijk besluit van 19 april 2014 betreffende de inning en de consignatie van een som bij de vaststelling van overtredingen inzake het wegverkeer. Noch de gemeenteraad, noch de sanctionerend ambtenaar kan van deze vastgelegde bedragen afwijken. Concreet betekent dit dat de gemeentelijke administratieve gelboete voor de beperkte snelheidsovertredingen 53 euro bedraagt voor de eerste 10 kilometer per uur boven de toegelaten maximumsnelheid. Binnen de bebouwde kom, in een zone 30, schoolomgeving, woonerf en erf wordt boven de eerste 10 kilometer per uur boven de toegelaten maximumsnelheid de som van 53 euro met telkens 11 euro vermeerderd voor elke bijkomende kilometer per uur waarmee de toegelaten maximumsnelheid wordt overschreden. In alle andere gevallen wordt boven de eerste 10 kilometer per uur boven de toegelaten maximumsnelheid de som van 53 euro vermeerderd met telkens 6 euro voor elke bijkomende kilometer per uur waarmee de toegelaten maximumsnelheid wordt overschreden.
Tot slot wordt in artikel 29quater van de wegverkeerswet ook een nieuwe specifieke procedure ingevoerd voor de gemeentelijke administratieve afhandeling van de beperkte snelheidsovertredingen. Deze procedure wijkt af van de reeds bestaande GAS-procedures die geënt zijn op de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties. Dit betekent dat naast de huidige procedures voor de afhandeling van zuivere overlastinbreuken (GAS 1), de afhandeling van gemengde inbreuken (GAS2 en 3), de afhandeling van inbreuken inzake stilstaan, parkeren en autoluw (GAS 4) er nu een vierde procedure (GAS 5) wordt toegevoegd met volgende krachtlijnen:
• De vaststeller (lokale politie) bezorgt zijn PV binnen de 14 dagen na vaststelling van de overtreding aan de sanctionerend ambtenaar.
• De sanctionerend ambtenaar maakt binnen de 14 dagen na de dag van ontvangst van het PV, dit PV samen met de vermelding van het bedrag van de administratieve geldboete over aan de overtreder.
• De overtreder dient de boete te betalen binnen de 30 dagen na kennisgeving van de beslissing, tenzij hij binnen diezelfde termijn van 30 dagen schriftelijk verweer indient. • In geval van schriftelijk ingediend verweer, moet de sanctionerend ambtenaar binnen de 30 dagen na de dag van ontvangst van het ingediende verweer een beslissing nemen omtrent de ontvankelijkheid en gegrondheid van het verweer. Hij dient deze beslissing ter kennis te brengen van de overtreder binnen diezelfde termijn. Als de sanctionerend ambtenaar binnen dertig dagen na de dag waarop hij de verweermiddelen van de overtreder heeft ontvangen, deze niet onontvankelijk of niet ongegrond verklaart, worden die verweermiddelen geacht aanvaard te zijn.
• Tegen een beslissing waarbij een administratieve geldboete wordt opgelegd kan degene aan wie de boete is opgelegd binnen een maand na de kennisgeving van de beslissing volgens de burgerlijke procedure beroep aantekenen bij de politierechtbank. De door de gemeenteraad (in zitting van 31 mei 2021) reeds aangestelde sanctionerende ambtenaren (GAS 5), zijnde de algemeen directeur Jurgen Mestdagh en afdelingshoofd Ruimte, Wouter Verhelst, zullen samen met administratieve medewerkers van Dienst Bestuursondersteuning instaan voor de verwerking en afhandeling van de GAS 5 dossiers. Zo zorgen ze onder meer voor de kennisgeving van de beslissing aan de overtreder, het beoordelen van het eventuele verweer en het nemen van een beslissing naar aanleiding van het verweer.
Argumentatie
Onaangepaste snelheid is een belangrijke oorzaak van verkeersonveiligheid en is een van de hoofdoorzaken van (dodelijke) verkeersongevallen. Het verzekeren van een een duurzame en veilige verkeersmobillteit, met daarin bijzondere aandacht voor de bescherming van de kwetsbare weggebruikers, vormt de laatste jaren dan ook een prioriteit voor de gemeente Wingene. Overeenkomstig het strategisch meerjarenplan wordt geïnvesteerd in de uitrol van automatische nummerplaatherkenning (ANPR), trajectcontrole, beperking van het vrachtverkeer binnen de dorpskern en snelheidsbeperkende maatregelen.
Maximaal gebruik maken van de mogelijkheid om bepaalde snelheidsovertredingen op plaatsen waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 km per uur te sanctioneren met gemeentelijke administratieve geldboetes, laat het gemeentebestuur toe om het handhavingsluik van deze overtredingen in eigen handen en beheer te nemen.
GAS-5 biedt bijgevolg de mogelijkheid om extra in te zetten op een allesomvattend verkeersveiligheidsbeleid op plaatsen waar de snelheid beperkt is tot 30 en 50 km per uur en om het mobiliteitsbeleid erop af te stemmen, met als absolute doel de veiligheid en leefbaarheid in de gemeente Wingene te vergroten en de impact van zwaar verkeer in de dorpskern te reduceren. De nieuwe (boete)inkomsten zullen op hun beurt rechtstreeks of onrechtstreeks kunnen bijdragen tot nieuwe structurele investeringen in mobiliteits-, veiligheids- of algemeen beleid.
Om straffeloosheid te vermijden, werden voor de eigenlijke implementatie van deze gemeentelijke administratieve geldboetes voor beperkte snelheidsovertredingen de afgelopen maanden dan ook de nodige voorbereidingen getroffen.
Een overzicht:
1) Op basis van de tekst van artikel 29quater van de wegverkeerswet werd een ontwerp opgesteld van “Bijzondere politieverordening betreffende de gemeentelijke administratieve geldboetes voor beperkte snelheidsovertredingen”. Dit ontwerp van verordening is als volgt opgebouwd: - Hoofdstuk 1. Toepassingsgebied - Hoofdstuk 2: De gemeentelijke administratieve geldboete - Hoofdstuk 3: De administratieve procedure o Afdeling 1: Vaststelling o Afdeling 2: Procedure voor de sanctionerend ambtenaar o Afdeling 3: Beroep bij de politierechtbank.
2) Om de administratieve en inhoudelijke verwerking van de toekomstige processenverbaal van de beperkte snelheidsovertredingen mogelijk te maken, zal in eerste instantie een halftijds administratief medewerker van de Dienst Bestuursondersteuning voor verwerking van de PV’s en verweren worden bijgesteld. De dienst Financiën zal instaan voor opvolging van de betalingen van de opgelegde boetes. Op basis van de extrapolatie van de bestaande gegevens werd het aantal dossiers geraamd op ongeveer 10.000 dossiers op jaarbasis.
3) Op vlak van ICT werd reeds een nieuwe software-applicatie aanbesteed (collegezitting van 31 mei 2021) die ervoor zal zorgen dat de verwerking van de vaststellingen en de administratieve procedure voor deze nieuwe en andere GAS-dossiers op een zo geautomatiseerd mogelijke wijze zal laten verlopen. De implementatie wordt voorzien afgewerkt te zijn tegen 1 december 2021 en wordt voorbereid door de algemeen directeur, de Dienst Bestuursondersteuning, de Dienst IT en GIS, lokale politie en de Dienst Financiën.
Bevoegdheid en juridische grond
- Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, artikel 29 quater;
- Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 119, 119bis en 135, §2;
- Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41, tweede lid, 2° en artikel 288.
- het besluit van de gemeenteraad van 31 mei 2021 waarbij Jurgen Mestdagh en Wouter Verhelst werden aangesteld als sanctionerend ambtenaar (GAS 5)
Bijlagen
- Bijzondere politieverordening betreffende de gemeentelijke administratieve geldboetes voor beperkte snelheidsovertredingen (GAS 5)
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad stelt de bijzondere politieverordening betreffende de gemeentelijke administratieve geldboetes voor beperkte snelheidsovertredingen vast zoals opgenomen als bijlage in dit besluit
Artikel 2
De gemeenteraad geeft opdracht om deze bijzondere politieverordening bekend te maken op de webtoepassing van de gemeente.
Artikel 3
De bijzondere politieverordening zal in werking treden op de 5e dag na bekendmaking ervan zoals bepaald in artikel 2 van dit besluit.
Artikel 4
Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de korpschef van de politiezone, de sanctionerend ambtenaar, de griffie van de bevoegde politierechtbank en de procureur des Konings.
Aanleiding en voorgeschiedenis
De recente waterellende in het oosten en het zuiden van het land toont de noodzaak om goed voorbereid te zijn op wateroverlast. Want in 2014 werd ook onze gemeente zwaar getroffen door wateroverlast. Toen stonden o.a. de wijk Ter Vloet en het industrieterrein De Verrekijker onder water.
In het meerjarenplan staat de ruiming en onderhoud van onze bufferbekkens op het programma. Daarnaast staan er in tijdens deze legislatuur enkele bufferbekkens op het programma (bedrijventerrein Hille, Hoogweg, Willemstraat, Vorsevijvers). Normaal zullen de werken voor het Gecontroleerd OverstromingsGebied (G.O.G) Hoogweg starten vanaf 1 oktober 2021 (einde werken zomer 2022) en het G.O.G Willemstraat zal normaliter starten in 2022. Onze gemeente begeleidt ook private initiatieven voor het realiseren van bufferbekkens.
Daarnaast zijn onze grachten, als natuurlijke afvoer- en infiltratiesystemen van regenwater, ook van groot belang. Een goed onderhoud van beken, baangrachten en binnengrachten is cruciaal. De provincie staat in voor het onderhoud van de beken en de gemeente voert het onderhoud aan baangrachten uit op ons grondgebied. De onderhoudscyclus van onze grachten is opgedeeld in drie zones. Normaliter werd het westelijke gedeelte van onze gemeente reeds aangepakt en volgt het noordelijke gedeelte in november 2021. Pas in november 2022 wordt het zuidwestelijke gedeelte van onze gemeente aangepakt. Het is van groot belang dat onze gemeente alles in het werk stelt om waterellende te voorkomen.
Daarom stel ik u graag de volgende vragen:
Raadslid Pieter-Jan Verhoye licht zijn mondelinge vragen toe.
Schepen Hedwig Kerckhove antwoordt als volgt:
In het meerjarenplan van onze gemeente is het opstellen van een hemelwater- en droogteplan opgenomen. In een dergelijk document beschrijft men de visie hoe er binnen een stad of gemeente op lange termijn het best wordt omgegaan met hemelwater.
Deze week is een eerste samenkomst voorzien met de experts van Aquafin NV en De Watergroep voor het grondgebied Wingene. Op basis van deze samenkomst wordt een plan van aanpak opgemaakt om aan de gemeenteraad voor te leggen.
De vooropgestelde timing is om in 2021 het kader te beslissen en de inventarisatie van de knelpunten en verschillende achtergronddocumenten te verzamelen, om eind 2022 een hemelwater- en droogteplan te kunnen voorleggen.
In het plan zullen uiteraard de conclusies van de vorige onderzoeken en investeringen meegenomen worden. In de praktijk gaat dit om de verderzetting van de acties die momenteel al even afgelopen of nu reeds lopende zijn.
Meer concreet gaat dit bijvoorbeeld om de waterloopmodellering van de Ringbeek waaruit een groot aantal ingrepen volgden en binnenkort start de aanleg van het bufferbekken van de Hoogweg (verwacht einde in 2022).
Op het grondgebied Wingene zijn dan alle momenteel realiseerbare ingrepen uitgevoerd. Dit ging over het aanleggen van de berm en keerwanden langs de Ruiseledesteenweg, het verhogen van de Lijkstraat, ingrepen langs de Huisakkerstraat en de publiek-private samenwerking ter hoogte van hoeve Braeckevelt.
De visie die we momenteel hanteren op het publiek domein, namelijk die van maximaal ontharden en vergroenen, zal in het plan eveneens worden verankerd . Als voorbeeld van deze vergroening komt als eerste de aanleg van het Keizerspark aan de beurt maar evengoed de Hofakkerlaan waar we dit najaar plantvakken en bomen voorzien.
Enkele spelregels voor de stedenbouwkundige beoordeling van verkavelingen, zoals het openbaar groen en meer ruimte voor water, zal hier ook zijn neerslag vinden.
De capaciteit op zich zegt niet alles over de waterrobuustheid van het systeem. Een goed geplaatste kleinere buffergracht kan bij wijze van spreken een grotere impact hebben dan een groot bufferbekken. Niet alles wat een waterbergende functie heeft ziet er ook uit als een buffer, bijvoorbeeld de wal van het kasteelpark in Zwevezele of de vijver van het sportpark in Wingene hebben eveneens deze cruciale functie in het opvangen en vasthouden van water. Kleinere buffergrachten vinden we dan bijvoorbeeld terug langs de Gravestraat of Yzerbergstraat.
Momenteel beschikken we over twee grote wateroppervlaktes in de sportparken Wingene en Zwevezele en een derde is de historische wal rond het kasteelpark van Zwevezele.
In de industriezones Flandria, Hille en Verrekijker vinden we drie bestaande buffer- en bluswaterbekkens terug.
Diverse andere waterbergingssystemen worden aangelegd in het kader van wegenis- en rioleringsprojecten, zoals het bufferbekken in de Ruddervoordestraat, maar kunnen evengoed opgelegd worden als last bij de omgevingsvergunning voor het ophogen van gronden.
De nieuwe bufferbekkens zijn telkens een overwogen keuze om op die specifieke locatie een buffer te voorzien.
Recent werd het nieuwe bufferbekken van de Vorsevijvers afgewerkt, dit gaat om een capaciteit van ongeveer 10.000 m³. Daarnaast komt het verlaten oude tracé van de Blauwhuisbeek langs de Varendreef die op zich een buffer vormt. De nieuwe waterloop ligt nu namelijk ten zuiden in het bos.
De uitbreiding van de industriezone Hille zorgt voor een waterpositief effect op de Kloosterbeek, dit werd enkele weken terug in dienst gesteld met een capaciteit van meer dan 12.000 m³.
De aannemer Cocquyt, aangesteld door de provincie West-Vlaanderen, start met de aanleg van het bufferbekken van de Hoogweg vanaf half september. Hier is de capaciteit ongeveer 49.000 m³.
De buffer van de Willemstraat ten slotte zit in de onderzoeks- en vergunningsfase. Men hoopt in 2022 ook hier te kunnen starten.
Deze investeringen zijn noodzakelijk om de pieken in neerslag op te vangen waar Vlaanderen meer en meer mee te kampen heeft. Zijn deze bekkens en ingrepen voldoende om elke uitzonderlijke bui op te vangen? Neen. Verminderen deze bekkens, samen met de visie die we uitdragen, de wateroverlast in de gemeente? Absoluut ja.
Als voorbeeld: de ingrepen langsheen het watersysteem van de Ringbeek werden zo gemodelleerd dat de bui van 2014 opgevangen zou kunnen worden. We werken stelselmatig verder om al deze ingrepen uit te voeren.
Gekende knelpunten op private percelen kunnen ook voorzien in eigen extra bescherming. Er is een bestaand gemeentelijk subsidiereglement: toelage voor wateroverlastbescherming dat in november 2016 door de gemeenteraad werd goedgekeurd.
Het grachtenplan is ontsloten via de website van de gemeente. De kostprijs voor het onderhoud van de openbare grachten is opgenomen in het exploitatiebudget van de gemeente en beperkt zich tot de inzet van het eigen personeel en afvoer.
Het Team Interne Werken houdt bij de uitvoering rekening met de watergevoelige zones. Lokaal gebonden kan er omwille van een specifieke situatie op afroep een onderhoudsbeurt gebeuren. Er is ook een subsidiereglement voor het onderhouden van grachten vanuit de gemeente. De overige grachten worden met de driejaarlijkse frequentie correct onderhouden. We spreken in dit systeem over een grondige ruiming.
Sinds 2020 loopt een proefproject waarbij we de openbare zijde van de gracht mee maaien met de jaarlijkse maaibeurt. Dit komt bovenop het driejaarlijks ruimen. Momenteel gebeurt dit maaibeheer nog maar op een klein gedeelte van het aantal grachten maar dit wordt stelselmatig opgevoerd.
Particulieren kunnen eveneens een toelage krijgen voor het onderhoud van de perceelsranden en hun zijde van de gracht."
Bevoegdheid en juridische grond
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019, artikel 29
Aanleiding en voorgeschiedenis
Deze zomer hebben we meerdere meldingen gekregen van zwerfvuil en in bijzonder hondenuitwerpselen in de kleine wegels fietswegen die onze straten en wijken verbinden. Het is en blijft een hardnekkig zeer op bepaalde kleine wegen. Nochtans moeten eigenaars van honden – volgens artikel 4.1.5.0.2 van het algemeen politiereglement - de uitwerpselen van hun hond onmiddellijk verwijderen door middel van een zakje. Dergelijke zakjes worden idealiter zo snel mogelijk gedeponeerd in een vuilbak.
Daarnaast waren we tijdens de coronaperiode toerist in eigen gemeente. Veel inwoners hebben onze trage en toeristische wegen (her)ontdekt. We kregen tijdens deze periode ook meldingen van inwoners die vragende partij zijn om vuilbakken te voorzien op bepaalde punten op deze wandelroutes, in bijzonder bij (picknick)banken.
Daarom stel ik u graag de volgende vragen:
Raadslid Pieter-Jan Verhoye licht zijn mondelinge vraag toe.
Schepen Brecht Warnez antwoordt als volgt:
"We krijgen dikwijls vragen van inwoners om bijkomende vuilnisbakken te plaatsen op openbaar domein. Het gemakkelijkste is om overal vuilbakken te plaatsen. We toetsen deze altijd af aan een aantal criteria vooraleer te beslissen om al dan niet een bijkomende vuilnisbak te plaatsen. De locatie moet logisch zijn (bv. ter hoogte van rustbanken en niet langs een weg met veel doorgaand verkeer), gebruikers moeten de vuilnisbak gemakkelijk kunnen zien en de voertuigen van de gemeentelijke diensten moeten gemakkelijk in de buurt geraken bij lediging.
Bij een ondoordachte wildgroei van openbare vuilnisbakken bestaat het risico dat veel huishoudelijk afval van thuis uit wordt aangebracht, terwijl het eigenlijk in de eigen restafvalzak zou moeten. Dit is niet wenselijk.
Toch willen streven we ernaar om ons vuilnisbakkenbeleid in de toekomst nog te verbeteren. Dit is één van de redenen waarom we dit jaar ingestapt zijn in een 3-jarig coachingtraject van Mooimakers. Naast een sterkere aanpak van zwerfvuil hotspots en probleemfracties zoals hondenpoep en peuken is een doordacht vuilnisbakkenplan één van de speerpunten van de project.
De aanpak van een vuilnisbakkenplan bijvoorbeeld is een vrij intensief actiepunt, maar op zich al heel waardevol om aan het coachingtraject deel te nemen. Alle openbare vuilnisbakken op het grondgebied worden in kaart gebracht en 4 keer gemeten in functie van vullingsgraad en sluikstort in of naast bepaalde vuilnisbakken. Het geeft een zicht om gerichter vuilnisbakken te plaatsen of weg te nemen. Zo kan bij vuilnisbakken die telkens leeg zijn of enkel gebruikt worden in de zomer overwogen worden om deze weg te nemen of als tijdelijke vuilnisbak te gebruiken. Daarnaast wordt een afwegingskader opgemaakt om te hanteren bij toekomstige aanvragen voor vuilnisbakken. Binnenkort is er terug een overleg voorzien met Mooimakers.
De inwoners zullen uiteraard op de hoogte worden gehouden over de resultaten van het coachingtraject via de vaste gemeentelijke infokanalen."
Bevoegdheid en juridische grond
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019, artikel 29
Aanleiding en voorgeschiedenis
Eind juni werd de open oproep van de profploeg gelanceerd via VLAIO. De profploeg is een team van experten en innovatieve denkers die lokale besturen bijstaan met concrete antwoorden, ideeën en maatregelen om hun lokale kernen bedrijviger te maken. Hiermee wil de Vlaamse Regering de leegloop in onze stads- en dorpskernen een halt toeroepen. Want we willen allemaal dat onze gemeentekernen gezellige plaatsen zijn waar mensen elkaar ontmoeten, werken, wonen, winkelen en zich kunnen ontspannen.
Lokale besturen kunnen dus nu beroep doen op de expertise van deze ploeg om hun beleid omtrent ‘bedrijvige kernen’ verder op de rails te zetten. De begeleidingen duren enkele dagen en worden kosteloos aangeboden aan steden en gemeenten die zich hiervoor intekenen. VLAIO organiseerde bovendien een webinar op 25 juni om de besturen hieromtrent te informeren. De webinar kon op de belangstelling rekenen van 122 deelnemers. De uiterste indieningsdatum voor begeleidingen die ingepland worden vanaf september 2021 was vrijdag 13 augustus 2021. Voor begeleidingen vanaf januari 2022 kan je het formulier indienen tot vrijdag 12 november.
Daarom stel ik u graag de volgende vragen:
Raadslid Verhoye licht zijn mondelinge vraag toe.
Schepen van lokale economie Ann Mesure antwoordt als volgt:
"(1) Heeft onze gemeente deelgenomen aan de webinar?
Neen, vanuit de gemeente werd niet deelgenomen aan deze webinar, maar de projectoproep werd wel summier bekeken via de nieuwsbrief Economie van VVSG.
(2) Heeft de gemeente een aanvraag ingediend om ook gebruik te maken van deze profploeg? Zo niet, wanneer zal de gemeente een aanvraag indienen voor de tweede ronde in 2022?
Neen. Er is in Wingene momenteel geen uitgesproken beleid rond kleinhandel of bedrijvige kernen en ook in het strategisch meerjarenplan zijn geen acties of ambities hierrond opgenomen. In de projectoproep werden die zaken trouwens aangeduid als kritieke succesfactoren voor de subsidieaanvraag. Intern ligt onze focus nu op het uitbouwen van een Dienst Ondernemen, waar we in dialoog met Unizo de prioriteiten en acties willen bepalen.
(3) Welke stappen heeft de gemeente gezet om de visie omtrent ruimtelijke ordening verder uit te werken?
WVI werd recentelijk aangesteld om de gemeente te begeleiden bij de opmaak van een verordening rond autostaanplaatsen en de herziening van enkele BPA’s. In de marge van deze begeleiding werd met WVI een embryonaal plan van aanpak afgetoetst voor de opmaak van een gemeentebrede ruimtelijke visie die de basis moet vormen voor het uitwerken van toekomstige ruimtelijke instrumenten en een kader voor vergunningverlening. Parallel daarmee zal eind september een subsidieaanvraag ingediend worden bij de provincie in het kader van de projectoproep ‘DNA van het dorp’ om dergelijke geïntegreerde oefening te maken voor de dorpskern van Wingene. We kijken de komende maanden in welke richting dit gaat en in welke vorm een visie op bedrijvige kernen hier eventueel een plaats kan vinden."
Bevoegdheid en juridische grond
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019, artikel 29
Aanleiding en voorgeschiedenis
Op 4 augustus 2021 kantelde een trekker met oplegger in de berm van de gewestweg N 370, de Beernemsteenweg.
De politie en brandweer kwamen ter plaatse om de nodige vaststellingen te doen. Ondertussen zijn we bijna een maand verder en zijn de restanten van het ongeval nog steeds niet opgeruimd. De verklaring daarvoor is wellicht dat het onderhoud van een gewestweg de bevoegdheid is van het Agentschap Wegen en Verkeer.
Rijst bovendien de vraag of het huidig maaibeheer een rol speelt in de verkeersveiligheid. Speelt het gedeeltelijk maaien van bermen een rol voor de chauffeurs in het verkeer, behouden zij een volledig zicht op de zijkant van de baan?
Een tweede vraag die zich stelt is of de half gemaaide delen van een berm uitnodigen tot sluitstorten? Het weggegooide object verdwijnt als het ware in de half gemaaide zijkant.
Fractie Burgerbelangen stelt volgende vragen:
Raadslid Martine Devisscher licht haar mondelinge vraag toe.
Schepen Hedwig Kerckhove antwoordt als volgt:
Ja, wij kunnen Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) aansporen. AWV gaf te kennen het herstel doorgegeven te hebben aan hun externe aannemer. Een concrete datum kon men echter niet geven, maar men zorgde er met signalisatie voor dat de hinder tot een minimum werd beperkt. De gracht moet nog geprofileerd worden door de externe aannemer. De big bags zijn intussen verwijderd.
Ja. Regionaal Landschap Houtland is in opdracht van de gemeente gestart met de opmaak van een "vereenvoudigd bermbeheerplan" aan de hand van een inventarisatie met de focus op potentieel-ecologische bermen enerzijds en verkeersveiligheid anderzijds. Het plan zal klaar zijn tegen volgende zomer.
De meerwaarde van een gemeentelijk bermbeheerplan situeert zich op 2 vlakken:
Het maaien van bermen is altijd in functie van verkeersveiligheid of natuurontwikkeling. Voor het bestrijden van sluikstorten kunnen enkel flankerende maatregelen worden genomen. Het veelvuldig maaien van bermen zou weerstand oproepen vanuit ecologisch en vanuit financieel standpunt.
Dit jaar zijn we ook gestart met het maaien van de binnenkant van de gracht op enkele plaatsen om de waterstroming te optimaliseren."
Bevoegdheid en juridische grond
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019, artikel 29
Aanleiding en voorgeschiedenis
Ik verwijs naar mijn mondelinge vraag van 28 juni 2021 waarbij onze fractie de vraag stelde om 2 uitwijkstroken in de Boskapeldreef te verharden zodat zwaardere voertuigen of personenvoertuigen niet komen vast te zitten in een steeds dieper wordende uitwijkstrook.
Schepen van Openbare Werken, Hedwig Kerckhove, lichtte zijn antwoord als volgt toe:
"Het is een terechte zorg. Inrijden moet veilig kunnen. Door het regenweer stellen we inderdaad vast dat een passende verharding wenselijk is. Hiervoor is Team Interne Werken reeds op hoogte gesteld en wordt bekeken welk type verharding hiervoor passend is. De aan- en afvoer van het inrichtingsproject Caluwenbroekvijver geeft een tijdelijk vertekend beeld op het zwaar verkeer in deze straat. Bij de evaluatie zal hier eveneens rekening mee gehouden worden. Dit tijdelijk gegeven zet de Boskapeldreef onder druk.”
We zijn ondertussen 2 maanden verder en de eerste uitwijkstrook bij het binnenrijden van de Boskapeldreef – komende van Wingene - ligt er nog steeds onveranderd bij, zoals te zien op de foto in bijlage.
Onze fractie stelt daarom volgende vraag :
Raadslid Martine Devisscher licht haar mondelinge vraag toe.
Schepen Hedwig Kerckhove antwoordt als volgt:
"De vraag is zonder voorwerp. Het is niet waar dat er niets is gebeurd. Het Team Interne Werken is ter plaatse geweest voor een passende en zinvolle oplossing. Ze hebben geoordeeld dat de oplossing niet zo dringend was. De beste oplossing is een verharding via grasdalen. Dit wordt uitgevoerd na de kermisweek in de loop van september."
Bevoegdheid en juridische grond
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019, artikel 29
Bijlagen
- mondelinge vraag met foto
Aanleiding en voorgeschiedenis
Als gemeenteraadslid ontving ik op 12 juli 2021 volgende uitnodiging:
Officiële ontvangst voor de vrijwilligers die hun steentje hebben bijgedragen in coronatijd op zondag 18 juli 2021 om 10.30 uur op het evenementenplein.
Uiteraard vond ik dit een prima idee. Enthousiast vroeg ik aan mijn buurvrouw, die als gepensioneerde verpleegster regelmatig gaat vaccineren in het vaccinatiecentrum in Tielt, of ze wou meerijden naar de officiële ontvangst. Zij had echter geen uitnodiging gekregen. Ik overtuigde haar om toch mee te gaan, zij was tenslotte als corona-vrijwilliger zeker en vast welkom op dat huldigingsmoment. Uit navraag ter plaatse bleek dat de personen die vrijwilliger zijn om te vaccineren in Tielt niet uitgenodigd waren. Tot daar de anekdote.
De tekst die later op de website van de gemeente verscheen sprak over “zoveel vrijwilligers”, waarbij opnieuw de indruk bestond dat alle vrijwilligers gehuldigd werden voor hun inzet:
Bedankt, coronavrijwilligers
“In tijden van corona konden we rekenen op zoveel vrijwillige handen. Tijdens een gezellige aperitief op het evenementenplein werden onze vrijwilligers in de bloemetjes gezet!
Bijspringen in de triagepost, een boodschap doen voor iemand die minder mobiel is of in quarantaine zat, onze babbellijn bemannen ... Voor onze vele coronavrijwilligers was in tijden van crisis geen taak te veel. We konden steeds op hen rekenen om deze moeilijke periode door te komen en willen hen daarvoor nog eens bedanken! “
Fractie Burgerbelangen stelt volgende vragen :
Raadslid Martine Devisscher licht haar mondelinge vraag toe.
Burgemeester Lieven Huys antwoordt als volgt:
"Volgende doelgroepen werden uitgenodigd:
De medische vrijwilligers worden vergoed via de ELZ Rits en werden o.a. via die weg gerekruteerd. Zij beschikken ook over de persoonlijke gegevens van deze medisch vrijwilligers. Wie een medische achtergrond heeft (arts, apotheker, verpleegkundige …) kon zich kandidaat stellen als medisch vrijwilliger bij vaccinatiecentrum Tielt, hetzij in een statuut van vrijwilliger hetzij in een zorgfunctie. Deel van deze groep kreeg een loon (contract) a rato 47.25 euro per uur bruto. Deel van deze groep kreeg vrijwilligersvergoeding a rato 17,50 euro per shift
Dit is meteen de reden waarom zij niet werden uitgenodigd door het gemeentebestuur. De rekrutering van de administratieve en logistieke vrijwilligers (stewards) verliep daarentegen via het vaccinatiecentrum Tielt. Voor de medisch vrijwilligers volgt een apart bedankingsmoment. Men is momenteel een voorstel aan het uitwerken.
Onder medisch vrijwilligers waren 45 Wingenaars (VPK / apothekers) waarvan een aantal onder contract."
Bevoegdheid en juridische grond
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019, artikel 29
Aanleiding en voorgeschiedenis
Eind juli 2021 werd Wallonië getroffen door hevig noodweer. De overstromingen hebben aan 41 mensen het leven gekost. Maar liefst 202 van de 262 Waalse gemeenten komen in aanmerking om een beroep te doen op het Rampenfonds. De betrokkenheid bij de ramp die ons land getroffen heeft, blijft groot en er is de vraag of er met een gecoördineerde aanpak vanuit Midwest ondersteuning kan worden geboden.
Zoals blijkt uit de ontwikkelingen van de laatste weken is coördinatie op het terrein een gevoelig punt. Vandaar dat het wenselijk lijkt de bestaande kanalen te gebruiken. Dit is in Vlaanderen in de eerste plaats het Rode Kruis. Er is vanuit DVV Midwest aan het Rode Kruis West-Vlaanderen nog eens expliciet de vraag gesteld of er zaken zijn waar lokale besturen zouden kunnen bijspringen in de fase van de opruiming en heropbouw. Ondertussen zijn de initiatieven van het Rode Kruis bekend via de media: financiële hulp en vrijwilligers die zich via de website kunnen aanmelden.
Naar lokale besturen is er een oproep van de Union des Villes et Communes de Wallonie met de vraag naar gemeenten om materiaal ter beschikking te stellen (vrachtwagens, containers, veeg- en graafmachines, … - en personeel (machinisten op het terrein, werfleiders, …). De diensten van de Gouverneur van de provincie Luik coördineren de steun. Deze oproep is ook via de VVSG verspreid.
Navraag bij de Hulpverleningszone Midwest leert dat die in de eerste fase materiaal (bv pompen) en mensen hebben gestuurd om bij te springen.
Vanuit verschillende gemeenten binnen Midwest is er de vraag gekomen om een financiële bijdrage te schenken. Om opbod tussen de verschillende gemeenten te vermijden wordt binnen Midwest voorgesteld hetzelfde principe en dus uniformiteit aan te houden inzake grootte van een eventuele financiële bijdrage. Dit standpunt wordt ook gedragen door het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Wingene.
Op het Midwestoverleg van 31 augustus 2021 wordt bovenvermeld standpunt besproken alsook een stand van zaken opgemaakt.
Namens Gemeenteraad,
Jurgen Mestdagh
Algemeen directeur
Hendrik Verkest
Raadslid