De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de leden van de OCMW-raad. Zij kunnen er vanaf acht dagen voor de zitting kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de leden van de OCMW-raad. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. De raadsleden kunnen er vanaf acht dagen voor de zitting kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Elk lid van de OCMW-raad heeft het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de OCMW-raad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur ondertekend.
- verslag OCMW-raad van maandag 13 december 2021
Enig artikel
De OCMW-raad keurt het verslag van de zitting van maandag 13 december 2021 goed.
In zitting van 28 januari 2019 stelden de gemeenteraad en de OCMW-raad het gezamenlijk reglement van het gemeente- en OCMW-archief vast.
Op 31 maart 2021 verscheen in het Staatsblad het Koninklijk Besluit van 17 maart 2021 over de genealogische opzoekingen in de akten van de burgerlijke stand en tot verlening van de toegang tot de DABS (DataBank voor Akten van de Burgerlijke Stand) aan het Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën. Dit KB trad in werking op 1 mei 2021.
Voor het raadplegen van de akten burgerlijke stand en bevolkingsregisters bestaat geen afzonderlijk lokaal reglement. Om versnippering van reglementering te voorkomen, is het aangewezen om de bepalingen uit het nieuw KB te integreren in het bestaande archiefreglement.
Art. 56, §5 en art. 84, §5 van het decreet lokaal bestuur bepalen dat het college van burgemeester en schepenen en vast bureau verantwoordelijk zijn voor de zorg voor respectievelijk het gemeentearchief en de archiefdocumenten van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, waaronder de titels.
Het reglement van het gemeente- en OCMW-archief Wingene legt de kernopdrachten vast van de archiefdienst, de wijze waarop belanghebbenden de archiefdocumenten kunnen raadplegen, en de dienstverlening aan het publiek in en buiten de leeszaal.
De akten van de burgerlijke stand en bevolking behoren tot het gemeentearchief, zodat het wenselijk is om de bepalingen hieromtrent uit het Koninklijk Besluit van 17 maart 2021 op te nemen in het huidige reglement over gemeente- en OCMW-archief Wingene.
Het KB beschrijft in hoofdzaak welke van deze akten openbaar en welke niet openbaar zijn. Via het archiefreglement bepaalt het bestuur de wijze van ontsluiting van zowel de openbare als de niet openbare akten van de burgerlijke stand en de bevolkingsregisters.
Deze bepalingen zijn ingevoegd als artikel 11 en 12 met behoud en doorschuiving van alle volgende artikelnummers van het aangevulde archiefreglement, vast te stellen door de OCMW-raad.
- de archiefwet van 24 juni 1955, gewijzigd bij wet van 6 mei 2009
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 41, 56, §5, 78 en art. 84, §5
- het bestuursdecreet van 7 december 2018
- het archiefdecreet van 9 juli 2010, in het bijzonder art. 13-16
- het Koninklijk Besluit van 17 maart 2021 over de genealogische opzoekingen in de akten van de burgerlijke stand en tot verlening van de toegang tot de DABS (DataBank voor Akten van de Burgerlijke Stand) aan het Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën
- het besluit van de gemeenteraad van 3 november 2008 en OCMW-raad van 22 oktober 2008 over de ‘Vaststelling beheersovereenkomst gemeente en OCMW-Wingene’, laatst gewijzigd in zitting van 17 december 2018 (gemeenteraad) en 19 december 2018 (OCMW-raad)
- het reglement over gemeente- en OCMW-archief Wingene, vastgesteld door de gemeenteraad en de OCMW-raad op 28 januari 2019
- het collegebesluit van 20 december 2021 over de vaststelling van het Algemeen gemeentelijk retributiereglement 2022
- aanvulling van het reglement van het gemeente- OCMW-archief Wingene, vast te stellen door de gemeenteraad en OCMW-raad
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de aanvulling vast bij het reglement van het gemeente- OCMW-archief Wingene, meer bepaald de invoeging van artikel 11 en artikel 12 over de wijze van ontsluiting van zowel de openbare als de niet openbare akten van de burgerlijke stand en de bevolkingsregisters.
Artikel 2
Het gezamenlijk reglement van het gemeente- OCMW-archief Wingene in bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit en gaat in met onmiddellijke ingang.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld door de OCMW-raad van 13 december 2021 en werd vervolgens voor nazicht overgemaakt aan het Agentschap Binnenlands Bestuur en de provinciegouverneur van West-Vlaanderen.
Het nazicht van dit beleidsrapport heeft, naast enkele technische bemerkingen, ook geleid tot de volgende inhoudelijke vaststelling:
Het schema M1 'financieel doelstellingenplan' en het schema T2 'ontvangsten en uitgaven naar economische aard' in het pdf-rapport dat de raad vaststelde en de digitale rapportering erover aan de Vlaamse Regering stemmen niet volledig overeen daar er kredietverschuivingen werden uitgevoerd tussen de aanmaak van het pdf-rapport en het digitale rapport. Deze verschuivingen hebben geen invloed op het beschikbare budgettair resultaat en de autofinancieringsmarge van het laatste boekjaar van de periode van de aanpassing van het meerjarenplan in het door de raad vastgestelde schema M2.
Al deze opmerkingen zullen worden meegenomen voor de opmaak van de volgende aanpassing..
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 332, §1, derde lid
- brief inhoudelijke vaststelling na nazicht aanpassing meerjarenplan
- technische bemerkingen aanpassing meerjarenplan
Enig Artikel
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de inhoudelijke vaststelling van de gouverneur na nazicht van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
Onlangs werd het project Zorgzame Buurt ‘Metgezellen’ gelanceerd via de pers. In samenwerking met Woonzorggroep GVO, scholengroep Driespan en SAAMO, wil onze gemeente met het zorgzame buurtproject Metgezelle(n) inzetten op meer levenskwaliteit, sociale cohesie en versterking van onze inwoners. Hiervoor krijgt dit project extra steun van Vlaanderen. Het project Metgezelle(n) zal begeleid worden door een buurtzorgregisseur die het aanspreekpunt voor buurtbewoners, organisaties en verenigingen vormt en daarbij optreedt als brugfiguur tussen hen en het lokaal bestuur. Daarnaast zet de buurtzorgregisseur in op een intersectorale samenwerking tussen welzijns- en zorgpartners.
Graag stel ik u bij deze enkele vragen over dit project:
Raadslid Vandendriessche licht haar mondelinge vraag toe
Schepen van Welzijn, Tom Braet, antwoordt als volgt:
"Uw vraag is heel omvattend voor een project dat pionierswerk wil verrichten in Vlaanderen. Uw mondelinge vraag telt 35 subvragen. De meerderheid van de vragen kan maar worden beantwoord tijdens of op het einde van het project. Er wordt een antwoord geformuleerd op de hoofdvragen.
(1) Welke concrete doelstellingen hanteert de gemeente? Hoe werden deze (sub)doelstellingen gegoten in operationele, meetbare parameters (effectiviteit, efficiëntie)? Hoe en wanneer wordt dit project geëvalueerd? Wanneer is de eerste tussentijdse evaluatie? Welke tijdslijn hanteert men voor dit project? Op welke manier wordt er gewaakt over de financiële haalbaarheid?
Het doel is om een formeel- en informeel zorgnetwerk op te zetten tegen 2023. De buurtzorgregisseur, samen met de intersectorale projectgroep Buurtzorg, zal dit doel bereiken door de volgende 2 jaar:
Op lange termijn zal het project resulteren in een zorgzame buurt waar inwoners steeds weer op hun buurtnetwerk kunnen rekenen wanneer ze er nood aan hebben, waar inwoners zichzelf kunnen opgeven als metgezel en kunnen bijdragen naargelang hun capaciteiten en waar een netwerk van formele zorgverleners ondersteuning kunnen bieden.
(2) Wat is de totale kostprijs van dit project? Hoe worden de financiële lasten gedeeld over de verschillende partners? Hoe wordt dit beheerd? Welke extra steun komt er van Vlaanderen? Kunt u een gedetailleerd overzicht geven van deze zorgbudgetten en hoe dit wordt beheerd?
Kostensoort |
Totale kosten |
Andere kosten |
Projectkosten |
Diensten en diverse goederen
|
€ 97.500,00 |
€ 65.000,00 |
€ 32.500,00 |
Bezoldigingen, sociale lasten en pensioenen
|
€ 174.674,41 |
€ 106.348,88 |
€ 68.325,53 |
TOTALE KOSTEN |
€ 272.174,41 |
€ 171.348,88 |
€ 100.825,53 |
*Projectkosten en projectopbrengsten: dit zijn de subsidiabele kosten en opbrengsten gelieerd aan deze projectmiddelen (enkel werkings- en personeelskosten, geen investeringskosten)
*Andere kosten en opbrengsten: de kosten en opbrengsten die aangerekend worden op andere subsidies of eigen middelen (de cofinanciering)
De cofinanciering wordt voorzien vanuit de gemeente met een bijdrage van Amphora vzw, vertegenwoordiger van de woonzorggroep GVO in de wijk. Deze houdt het volgende in:
De personeelskosten zijn toegewezen aan de personeelscapaciteit van de projectgroep Buurtzorg bestaande uit, (vanuit de gemeente) de coördinator van het lokaal dienstencentrum (0.20 VTE), een brugfiguur(0.20 VTE) en een sociaal werker (0.20 VTE). Ook GVO levert hiervoor een sociaal werker(0.20 VTE) aan. Als laatste voorziet Samenlevingsopbouw, via de samenwerkingsovereenkomst, een medewerker (0.40 VTE) die de projectgroep aanvult. Met de subsidie van dit project wordt dan weer hoofdzakelijk de kost van de trekker van het project, de buurtzorgregisseur (0.50 VTE), voorzien. Zo wordt de projectgroep een intersectorale samenwerking vanaf dag 1.
Er is geen zorgbudget. Dit wordt niet gesubsidieerd binnen dit project.
(3) Welk is het doelpubliek van dit project?
Het project Metgezelle(n) ambieert een inclusieve werking. Dit betekent dat het project zich richt op alle Wingense burgers, van 0-100 jaar. We werken hierbij niet doelgroepgericht, maar willen, door middel van onder andere infomomenten, werkgroepen, metgezellen-teams en evaluaties de burgers continu te betrekken in het proces.
We onderscheiden twee types burgers die geïnteresseerd kunnen zijn om deel te nemen:
Enerzijds zijn er de buurtbewoners die willen deelnemen als metgezel. De projectgroep bouwt de volgende maanden de verschillende types metgezel, en de bijhorende taken/rollen die daarmee gepaard gaan, uit. Deze buurtbewoners coproduceren in het nieuwe zorgnetwerk en hebben signaalfuncties in de buurt zelf.
Anderzijds zijn er de buurtbewoners met een nood of vraag, die via de metgezellen, via hun zorgverlener of via een andere (gemeentelijke) dienst in contact komen met het netwerk.
Door de nauwe contacten die de metgezel of zorgverlener met de zorgvrager vormt, zullen zij goed geplaatst zijn om mogelijke problemen of vragen op te sporen. De buurtzorgregisseur die als brug fungeert, maakt dan de afweging wat er verder met dit signaal moet gebeuren: wie kan de hulpvraag beantwoorden en op welke manier?
Het project ‘Metgezelle(n)’ start op op 24 maart. De precieze uitwerking van het project, de rollen en taken van vrijwilligers wordt dan door de projectgroep verder uitgewerkt.
(4) Op welke manier en in welke overlegformule wordt het in uur-, dag-, weekschema georganiseerd? Kunt u extra toelichting geven over de rol van de buurtregisseur?
De buurtzorgregisseur werkt samen met onze bestaande lokale partners en creëert een kader waarin vragen voor zorg en ondersteuning een formeel dan wel informeel antwoord vinden.
De buurtzorgregisseur is het aanspreekpunt voor buurtbewoners, organisaties en verenigingen en treedt op als brugfiguur en schakel tussen de buurtbewoners, organisaties en verenigingen en het lokaal bestuur. Deze zorgt ervoor dat gezinnen in de buurt Wingene-centrum, alsook gezondheids- en welzijnsprofessionals die er werkzaam zijn, op de hoogte zijn van de begeleiding en ondersteuning die ze kunnen bekomen en efficiënt en laagdrempelig toegang hebben tot die dienst- en hulpverlening.
De buurtzorgregisseur wordt opgenomen in het bestaande team LDC, dat deel is van de dienst Welzijn. Dit betekent dat de buurtzorgregisseur dagelijks door collega’s wordt ondersteund en intervisie vindt. Daarboven komt de projectgroep Buurtzorg geregeld samen om het project op te zetten, en verder vorm te geven. Via periodieke overleggen volgt het diensthoofd Welzijn de operationele werking van het team en de projectgroep op.
(5) In het persartikel wordt er aangegeven dat er ondersteuning komt van Wat catalogeert men onder de noemer “zorgverlener”, aan welke voorwaarden moeten zij voldoen (vrijwilliger/professioneel)? Hoe worden deze mensen gerekruteerd en verloond, in welke mate is er verdeling van de lasten tussen de gemeente en de partnerorganisatie? Hoeveel budget is er voorzien voor dit aanbod?
Het project ‘Metgezelle(n)’ start op 24 maart 2022. De precieze uitwerking van het project, definiëring van de zorgverleners en vrijwilligers wordt dan door de projectgroep Buurtzorg verder uitgewerkt.
(6) GVO onderzoekt hoe men in het kader van buurtgerichte zorg, de woonzorg op maat kon uitwerken. Mijn bezorgdheid hieromtrent is dat het zorgpersoneel in Amphora reeds een uitgebreid takenpakket heeft en dat ze – zoals veel sectoren – worstelen met vacatures in te vullen en uitdagingen hebben qua minimumbezetting. Op welke manier wordt de basiszorg en kwaliteitszorg in Amphora en Villa Amphora gegarandeerd in combinatie met dit project?
Kunt u toelichting geven over deze samenwerking, doelstellingen en kwaliteitszorggarantie? Welk budget is hiervoor voorzien, en door wie beheerd?
Er wordt geen zorgpersoneel van Amphora betrokken in opzetten of uitwerken van het project. Het project richt zich op de buurt en zet in op een betere doorverwijzing tussen professionele zorgverleners, vrijwilligers, zorgvragers en hun familie. De woonzorggroep GVO ziet hierbij het belang van een geïnformeerd voortraject voor potentiële gebruikers van hun dementiecafé, het dagcentrum en/of in latere stadia het woonzorgcentrum zelf. Vanuit die visie in trajectbegeleiding, voorziet GVO 0.20 VTE sociaal werker die in de projectgroep zetelt en het project mee vormgeeft.
(7) Voor dit project wordt er beroep gedaan op vrijwilligers. Maakt men gebruik van de reeds bestaande groep vrijwilligers voor dit project? Welke taken en rollen krijgen de vrijwilligers toebedeeld? Op welke manier worden er (extra) mensen aangetrokken? Kunt u toelichting geven van de (vrijwilligers)vergoedingen i.k.v. dit project?
Dienst Welzijn heeft reeds een geëngageerde groep (zorg)vrijwilligers. Deze vrijwilligers worden natuurlijk betrokken in het uitdenken en verdere uitwerking van het project. Zij worden uitgenodigd om deel te nemen, vanaf het startpunt, in werkgroepen om vorm te geven aan het netwerk, de rollen van vrijwilligers en professionelen, de communicatiedoorstroom, hun signaalfunctie en het verdere projectverloop. Deze vrijwilligers blijven betrokken doorheen het traject via werkgroepen, netwerkavonden en de metgezellenwerking. Ze worden, zoals nu reeds het geval is, ondersteund door en kunnen steeds terugkoppelen naar de medewerkers van de Dienst Welzijn."
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Jurgen Mestdagh
Algemeen directeur
Hendrik Verkest
Raadslid