De voorzitter opent de zitting op 29/01/2024 om 19:01.
De gemeenteraad keurt het verslag van de zitting van 18 december 2023 goed.
Aanleiding en voorgeschiedenis
De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Feiten, context en argumentatie
De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Elk raadslid heeft het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.
Bevoegdheid en juridische grond
- de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32
- het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad, vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021
Bijlagen
- verslag vorige zitting
Besluit
Enig artikel
De gemeenteraad keurt het verslag van de zitting van 18 december 2023 goed.
De gemeenteraad keurt de aansluiting bij het Vastgoedinformatieplatform en de vernieuwing van het retributiereglement vastgoedinformatie goed.
Aanleiding en voorgeschiedenis
In het voorjaar van 2021 gaf de Vlaamse overheid het startschot voor de bouw van een Vlaams Vastgoedinformatieplatform dat dankzij digitalisering en centralisering van de informatiestromen de doorlooptijd zal versnellen en het proces kwalitatiever en eenvoudiger zal maken.
Dit grootschalige digitaliseringsproject wordt gedragen door de vijf belangrijkste stakeholders in deze processen: de Confederatie van Immobiliënberoepen Vlaanderen (CIB), de Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat (Fednot), de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten, het Vlaams departement Omgeving en Digitaal Vlaanderen, dat de ontwikkeling van het platform zal coördineren.
De Vlaamse gemeenten stappen gefaseerd in tussen eind 2022 en eind 2023. Wingene trad toe in oktober 2023.
Vanaf januari 2024 wordt elke gemeente geacht aangesloten te zijn op dit platform. Het betreffende VIP-decreet treedt in werking op 01/01/2024. Met het oog op deze definitieve inwerkingtreding werden een aantal aanpassingen aan de initiële toetredingsovereenkomst doorgevoerd.
Feiten, context en argumentatie
Notarissen en vastgoedmakelaars kunnen informatie over onroerende goederen bij de gemeente aanvragen. De gemeente vindt het belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed. Gemeenten zijn op zoek naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen.
De gemeente Wingene heeft het interne proces voor aanleveren van vastgoedinfo al sinds 2015 gedigitaliseerd en geautomatiseerd en zal haar bestaande software hiervoor moeten vernieuwen en koppelen met het VIP.
Het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoeddossiers op verzoek van aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, brengt voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich mee. De gemeente Wingene wenst de kost voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers op de aanvrager ervan te verhalen.
In functie van de uitbouw en deelname aan dit nieuwe Vastgoedinformatieplatform (VIP) dient een verwerkingsovereenkomst te worden afgesloten en moet de gemeente beslissen over de wijze van retributie. Het bedrag van de retributie blijft geregeld worden via het gemeentelijk retributiereglement (en zal op het moment van instap in VIP in eerste instantie hetzelfde zijn als tot op heden).
Bevoegdheid en juridische grond
- de Grondwet, in het bijzonder artikel 173
- het Decreet van 22 december 2017 aangaande het Lokaal Bestuur en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 40 §3
- het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform, in het bijzonder artikel 21
- de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009, in het bijzonder artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7
- de gemeenteraadsbeslissing van 26 juni 2023 over aansluiting Vastgoedinformatieplatform en wijze van retributie voor vastgoedinformatie
Bijlagen
- toetredingssovereenkomst VIP
- overzicht van de wijzigingen aan de toetredingsovereenkomst
Besluit
Artikel 1 - Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen;
5° product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, vermeld in het VIP-decreet in artikel 10, eerste tot en met derde lid, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: een Vlaamse instantie als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap;
8° aanvrager: een professionele aanvrager (zoals vermeld in artikel 2, 18° van het VIP-decreet) of een burger (zoals vermeld in artikel 2, 7° van het VIP-decreet) of zijn vertegenwoordiger die een aanvraag indient via het VIP;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
14° VIP-decreet: decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
15° gemeentelijke bronretributie: de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie in een product.
Artikel 2 - Algemeen
De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de gemeente stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de gemeente die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet.
Voor alle aanvragen die via het VIP verlopen, wordt ten voordele van gemeente Wingene een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.
Artikel 3 - Aanvrager van vastgoedinformatie
Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet.
Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi[1].
De gemeentelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.
Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van gemeentelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:
[1] https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/athumi-het-vlaams-datanutsbedrijf/vastgoedinformatieplatform/gebruikersomgeving-vastgoedinformatieplatform
Artikel 4 - Bedrag
Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgelegd als volgt:
Voorwerp aanvraag |
Retributiebedrag per kadastraal perceel |
Product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet |
85 EUR |
Een aanvrager dient slechts éénmaal de retributieprijs voor een aanvraag te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat:
Daarbovenop komt het bedrag van de platformretributie of platformvergoeding zoals vastgelegd in het VIP-decreet.
Artikel 5 - Inning
Athumi int de gemeentelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.
Artikel 6 - Verwerking van persoonsgegevens
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden de gemeente Wingene en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.
Athumi treedt op als verwerker voor de gemeente Wingene wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform.
De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die de gemeente Wingene en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de Toetredingsovereenkomst die te vinden is als Bijlage 1.
Artikel 7 – Ondertekening
De vastgoedinformatie in het product die de gemeente Wingene via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Artikel 8 - Vervanging voorgaande reglementering
Dit reglement vervangt vanaf 01/01/2024 alle retributiereglementen die betrekking hebben op aanvragen van producten, die kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.
Artikel 9 - Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De gemeenteraad neemt kennis van het opmetingsplan en de verkoopopties. De raad hecht goedkeuring aan de aankoop van de gronden opgemeten door landmeter De Pauw dd 29 november 2023 met nummers 1, 2 en 3 op het meetplan en aan de totale verkoopprijs van 186.756,66 euro.
De akte zal ondertekend worden door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Op 24 april 2023 keurde de gemeenteraad de aankoop goed voor de achterliggende gronden bij Leenmolenstraat 23.
Naar aanleiding van de aanpassing van het RUP sportcentrum, bleek er interesse is om de resterende aangrenzende gronden ook aan te kopen.
De totale oppervlakte van de resterende achterliggende zone bedraagt circa 5.875 vierkante meter. Rekening houdende met een prijs per vierkante meter van 61,51 euro, zou dit neerkomen op een resterende geschatte waarde van circa 361.372 euro.
Feiten, context en argumentatie
De heer Kristof Denolf, aankoper bij de WVI, nam contact op met de eigenaars van de aanpalende gronden.
De reeds gehanteerde prijs van 61,51 euro per m² is ook voor de aanpalende tuinen van toepassing. Mits bereidheid tot verkoop, kunnen de eigenaars een verkoopbelofte ondertekenen. Deze is 10 maanden geldig.
Voor de eerste drie percelen naast het perceel dat het bestuur al aankocht, is er een verkoopoptie getekend (op het plan gaat het over de percelen 5, 6 en 7). Deze 3 percelen zijn samen 3.036,20m² groot. Dit geeft een aankoopsom van 186.756,66 euro.
Voor de overige percelen 1, 2, 3 en 4 is er geen bereidheid tot verkoop.
Na goedkeuring in de gemeenteraad start de notaris met opmaak van de akte en kan deze vervolgens verleden worden.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet van 22 december 2017 betreffende het lokaal bestuur
Financiële gevolgen
De aankoopsom bedraagt 186.756,66 euro, plus notariskosten en meetkosten.
De aankopen zijn voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 via:
raming: MJP002003 Aankoop gronden voor sportpark
actie: 01.05.03: We onderhouden de groene ruimten in samenwerking met externen
verantwoordelijke dienst: FINANCIËN
Er is 200.000 euro beschikbaar in 2024.
Bijlagen
- verkoopbeloftes
- onderhandelingen
- overzichtsplan
- kadastraal plan
- meetplan
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van het opmetingsplan en de verkoopopties.
Artikel 2
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de aankoop van de gronden opgemeten door landmeter De Pauw dd 29 november 2023 met nummers 1, 2 en 3 op het meetplan en aan de totale verkoopprijs van 186.756,66 euro (3.036,20m² x 61,51 euro).
Artikel 3
De akte zal ondertekend worden door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
De gemeenteraad neemt kennis van het opmetingsplan en het schattingsverslag zoals opgemaakt door Landmeter Dirk Bonneure uit Tielt van respectievelijk 29 november 2023 en 3 februari 2023.
Ze hecht goedkeuring aan de verkoop van de grond gelegen in de Leenmolenstraat 23 voor een totale prijs van 13.112,70 euro (117,34m² en 95,84m).
De akte zal ondertekend worden door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Via een voorkooprecht kreeg het gemeentebestuur begin dit jaar de mogelijkheid om de woning met achtergrond in de Leenmolenstraat 23 aan te kopen. De woning en voorgrond is echter minder interessant om aan te kopen. De achtergrond daarentegen wel aangezien het paalt aan het sportpark van Wingene, wat opportuniteiten biedt voor de toekomst.
De nieuwe eigenaar van de woning, de BV Countryman, met als enige bestuurder de BV Wingman uit Wingene, had intussen een verkavelingsvergunning ingediend waarbij de achtergrond als een afzonderlijk perceel, lot 3, is aangeduid. De nieuwe eigenaar was bereid om de achtergrond aan de gemeente te verkopen, mits een aanvaardbare schattingsprijs opgesteld door een beëdigd landmeter-schatter. Voor de gemeente is de schattingsprijs tegelijk het maximale wat zij kan bieden. De gemeenteraad besliste op 24 april 2023 om lot 3 aan te kopen tegen een prijs van 70.000 euro, voor een oppervlakte van 1.138 vierkante meter of dus 61,51 euro per m².
Feiten, context en argumentatie
Intussen werden door de firma Wingman ook de twee percelen langs de Leenmolenstraat verkocht. Omdat het gekochte lot 3 niet de grens van het sportpark volgt, maar iets meer oppervlakte betrof dan nodig, werd bij de twee kopers van de nieuwe percelen langs de Leenmolenstraat gepolst als zij interesse hadden om elk een deeltje van de gemeente over te kopen. Op die manier komt de eigendom van de gemeente op de grens van het sportpark te liggen.
Beiden hebben interesse om een extra stukje aan te kopen, aan dezelfde prijs die wij met de gemeente betaald hebben en die we momenteel aan de aanpalenden bieden. Ook de akte- en meetkosten zijn ten laste van de kopers.
De landmeter maakte het opmetingsplan op en de te verkopen oppervlakten bedragen 117,34m² en 95,84m² zijn. Samen 213,18m² dus, wat een opbrengst geeft van 13.112,70 euro.
Op het plan in bijlage gaat dit over perceel 3a en 3b.
Na goedkeuring in de gemeenteraad start de notaris met opmaak van de akte en kan deze vervolgens verleden worden.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet van 22 december 2017 betreffende het lokaal bestuur
Financiële gevolgen
Deze verkoop geeft een opbrengst van 13.112,70 euro.
De verkoop is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 via:
raming: MJP001892 Verkoop van gronden
actie: 11.04.02: We spelen in op opportuniteiten wat de vastgoedportefeuille en de strategische grondverwerving betreft
verantwoordelijke dienst: FINANCIËN
Bijlagen
- schattingsverslag
- opmetingsplan
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van het opmetingsplan en het schattingsverslag zoals opgemaakt door Landmeter Dirk Bonneure uit Tielt van respectievelijk 29 november 2023 en 3 februari 2023.
Artikel 2
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de verkoop van de grond gelegen in de Leenmolenstraat 23 voor een totale prijs van 13.112,70 euro (117,34m² en 95,84m² à 61,51 euro).
Artikel 3
De akte zal ondertekend worden door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
De gemeenteraad gaat akkoord met overeenkomst precair gebruik voor de aangekochte gronden in de Leenmolenstraat. Deze gronden worden uitsluitend gebruikt voor landbouwdoeleinden.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Na aankoop van de restgronden in de Leenmolenstraat en in afwachting van de te realiseren projecten op die gronden, worden de gronden gebruikt door de huidige gebruiker.
De WVI ging voor het bestuur in onderhandeling met de huidige gebruiker.
Feiten, context en argumentatie
In afwachting van de te realiseren projecten wenst het bestuur de gronden in gebruik te geven, enkel voor landbouwdoeleinden én ter precaire titel. Gelet op de onzekere omstandigheid van tijdstip van de effectieve realisatie van het terrein is het onmogelijk om gemeenrechtelijke genotrechten van bepaalde duur toe te staan. Daarom hebben partijen beslist een overeenkomst ter bede aan te gaan.
De bezetting is zonder vergoeding, dus gratis. (Dit was ook bij de vorige eigenaar kosteloos)
Deze overeenkomst van onbepaalde duur valt niet onder toepassing van de landpachtwet nog van de handelshuur of woninghuurwet. Opzeg binnen de 30 dagen en via aangetekend schrijven.
Als bijzondere voorwaarde werd nog opgenomen dat de randen van de percelen goed onderhouden dienen te worden en distelvrij moeten blijven.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet van 22 december 2017 betreffende het lokaal bestuur
Bijlagen
- Toelating ter bede
- Verslag onderhandelingen van WVI
Besluit
Enig artikel
De gemeenteraad gaat akkoord met overeenkomst precair gebruik voor de aangekochte gronden in de Leenmolenstraat. Deze gronden worden uitsluitend gebruikt voor landbouwdoeleinden.
De gemeenteraad gaat definitief akkoord met de straatnamen voor de trage wegen in Wildenburg en Sint-Jan.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Naar aanleiding van het toekennen van nieuwe straatnamen voor enkel trage wegen in Wildenburg en Sint-Jan, principieel goedgekeurd in de gemeenteraad van maandag 25 september 2023, werd een openbaar onderzoek gevoerd van 10 oktober tot 10 november 2023. Het bestuur heeft hier geen enkel bezwaar voor ontvangen.
Feiten, context en argumentatie
De heemkundige kring bracht hun pre-advies uit op 30 augustus 2023. De Cultuurraad en de heemkundige kring kregen de formele vraag voor advies op de principiële naamgeving doorgestuurd op 3 oktober 2023, naar aanleiding van het openbaar onderzoek. Er werd geen tegenadvies meer ontvangen.
Bevoegdheid en juridische grond
- gemeentedecreet artikel 42
- decreet van de Vlaamse Regering van 28 januari 1977 over de bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, en latere wijzigingen
- het gemeenteraadsbesluit van 25 september 2023 over de principiële goedkeuring straatnaamgeving trage wegen Wildenburg en Sint-Jan
Bijlagen
- proces-verbaal van sluiting
- overzichtsplan
Besluit
Enig artikel
De gemeenteraad gaat definitief akkoord met de straatnamen voor de trage wegen in Wildenburg en Sint-Jan:
|
Situering |
van |
tot |
Wijkwegelke |
Wildenburg |
Baron van der Bruggenlaan |
Beernemsteenweg |
Vlinderke |
Wildenburg |
Patrijzenlaan |
Beernemsteenweg |
Drakenpadje |
Wildenburg |
Baron van der Bruggenlaan |
St Jorisstraat |
Steenovendreef | Wildenburg |
Beernemsteenweg |
Polderdreef |
Ezelswegske |
Wildenburg |
Polderdreef |
Beernemsteenweg |
Optgemakpadje |
Wildenburg |
Ezelswegske |
Slagerstraatje |
Fazantendreef | Wildenburg |
Oude Bruggeweg |
Hazelnotendreef |
Oude Bruggeweg |
Wildenburg |
Fazantendreef |
Beernemsteenweg |
Eikendreef |
Wildenburg |
Eikendreef |
De Gruyterdreef |
Careelpad | Wildenburg |
Slagerstraatje |
Kerkhof |
Polderdreef | Wildenburg |
Polderdreef |
Varendreef |
Sint-Jorisweg | Wildenburg |
Beernemsteenweg |
Beukendreef |
Bosveldwegelke |
Wildenburg |
De Gruyterdreef |
Eikendreef |
Sint-Jorisweg | Wildenburg |
De Gruyterdreef |
Beukendreef |
Groenpadje |
St Jan |
Kerk |
Balgerhoekstraat |
Gytloopad | St Jan |
Kerkhof |
Balgerhoekstraat |
Cruyssenboompad | St Jan |
Lammersdam |
Scheidingstraat |
Steenovenbos | St Jan |
Leendreef |
Predikherenstraat |
De gemeenteraad gaat principieel akkoord met 3 nieuwe straatnamen in het kader van het fusietraject en gelast het college met de uitvoering van het openbaar onderzoek.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Om te vermijden dat een nieuwe fusiegemeente een bepaalde periode 2 straten telt met dezelfde of gelijkaardige naam, kunnen de besturen van de te fusioneren gemeenten overgaan tot een straatnaamwijziging. Agentschap Binnenlands Bestuur raadt hen daarbij aan om de procedure te voltooien voor de eigenlijke samenvoeging (1 januari 2025). Gezien de diensten burgerzaken in 2024 twee verkiezingen moeten voorbereiden en de verwachte impact van de straatnaamwijziging op deze diensten, opteren de besturen van de fusiegemeenten ervoor om de procedure tot straatnaamwijziging reeds in 2023 uit te rollen. Bedoeling is om begin 2024 de definitieve beslissing aan de gemeenteraad voor te leggen.
Feiten, context en argumentatie
Relevante wetgeving en richtlijnen schrijven voor om tijdens een fusietraject minimaal over te gaan tot het wegwerken van de homoniemen. Dit zijn identieke straatnamen of straatnamen met fonetisch dezelfde naam. Via de (nieuwe) verkorte procedure, met een beperkter participatief traject, hoeft het bestuur enkel een persoonlijke brief te zenden naar de betrokken geïmpacteerde adressen, met de vermelding van de bezwaarmogelijkheden.
Echter, dit fusietraject biedt de mogelijkheid om huidige verwarrende situaties aan te pakken en indien opportuun ook een hernummering van woningen en bedrijven toe te passen. Daarom kiezen de besturen ervoor om de oefening ruimer te bekijken dan wettelijk verplicht is. Gevolg hiervan is dat de geldende, uitgebreide procedure tot het wijzigen van een straatnaam van toepassing is, met de verplichting tot ruimer participatief traject. Deze verplichting biedt mogelijkheden om een ruim draagvlak te creëren en de betrokkenen goed te informeren over de te verwachten impact.
Een advies van de Koninklijke Vlaamse Commissie van Advies voor Plaatsnaamgeving is niet meer verplicht gezien deze niet langer bestaat.
Wijzigingsvoorstel
Op voorstel van de werkgroep straatnamen selecteerde het college in zitting van 12 juni 2023 6 Wingense straten voor opname in het wijzigingsvoorstel.
Van die 6 straten is voor 3 straten een nieuwe naam nodig.
Participatietraject
De opstart van een informatie- en participatietraject is bedoeld om de betrokkenen te informeren over de gevolgen van deze wijziging van hun adres (straatnaam en/of huisnummer) en om de geïmpacteerden de kans te geven mee te participeren in de keuze van een nieuwe straatnaam. Ook de cultuurraden, de heemkundige kringen en belangenorganisaties zijn in dit proces betrokken.
Voor de telling kregen de stemmen van de bewoners en eigenaars een dubbele waarde, tegenover de stemmen van het personeel. Het puntentotaal geeft volgend resultaat weer:
Het participatietraject straatnamen resulteert, na realisatie van een suggestie- en stemronde, in volgend resultaat:
Eerder heeft het bestuur al beslist de Markt en het Guido Gezelleplein mee te nemen in de benaming en nummering van het Kerkplein.
Advies cultuurraad
De cultuurraad verklaart zich akkoord met de namen Brugse Heirweg en Bijsterveld. Voor wat betreft het herbenoemen van de Kapellestraat blijft de cultuurraad bij voorkeur bij de door hen voorgestelde benamingen Carroenstraat of Kapelhofstraat, maar deze straatnamen zijn niet weerhouden na analyse. In tweede instantie kan de raad zich vinden in de naam Roggestraat. De raad volgt hierbij de visie van de Heemkundige Kring die voor de naamgeving van (nieuwe) straatnamen steeds op zoek gaat naar een historische link. Die link ontbreekt bij de keuze voor de naam Klaprozenstraat.
De naam Roggestraat kreeg in het participatietraject een gelijkaardig aantal stemmen als de Klaprozenstraat.
Bevoegdheid en juridische grond
- Principiële beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeente Wingene en de gemeente Ruiselede, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 19 december 2022
- Definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeente Wingene en de gemeente Ruiselede, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 23 oktober 2023
- Decreet 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, laatst gewijzigd 16 juli 2021 (Decreet tot wijziging van diverse decreten, wat betreft versterking van de lokale democratie)
- Draaiboek ‘vrijwillige fusies van gemeenten’ - Agentschap Binnenlands Bestuur
- Life Event Scan “ik krijg een nieuw adres” – praktische info i.h.k.v. gemeentelijke fusies - Informatie Vlaanderen – 13 augustus 2019
- VVSG – Straatnaamgeving en huisnummering dd. 13 april 2021
- Gids voor het vaststellen en toekennen van adressen – 18 oktober 2021: -https://www.belgif.be/downloads/best/20211019_Gids_voor_het_vaststellen_en_toekennen_van_adressen.pdf
- Omzendbrief FOD BiZa dd. 4 november 2020 – Best-Address – richtlijnen en aanbevelingen voor het vaststellen en toekennen van een adres en huisnummer – aanpassing
- Beginselen behoorlijk bestuur juni
- Beslissing van het college dd. 12 juni 2023 m.b.t. de goedkeuring van de werkwijze tot aanpassing van straatnamen en hernummering van woningen en bedrijven n.a.v. het fusietraject Wingene-Ruiselede
- Beslissing van het college dd. 10 juli 2023 m.b.t. de aanpassing van de werkwijze tot aanpassing van straatnamen en hernummering van woningen en bedrijven n.a.v. het fusietraject Wingene-Ruiselede - aanvulling hernummering Brugsesteenweg en vervolgcommunicatie
- Advies van de gemeentelijke cultuurraad dd. 7 december 2023
- Principiële beslissing van het college dd. 18 december m.b.t. tot de goedkeuring van het toekennen van nieuwe straatnamen in het kader van de fusie Wingene/Ruiselede
Bijlagen
- Participatieproject straatnamen Wingene: stemmen
- Brief openbaar onderzoek Wingene
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad volgt het advies van de cultuurraad en verkiest de naam Roggestraat als nieuwe naam van de Kapellestraat.
Artikel 2
De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de toekenning van volgende nieuwe straatnamen en dit vanaf 1 januari 2025:
Straat |
Aanpassing Nummer |
Voorstel nieuwe naam |
Brugsesteenweg |
Ja | Brugse Heirweg |
Bruwaenestraat |
Nee | Bijsterveld |
Guido Gezelleplein |
Ja | Meenemen in nummering Kerkplein |
Kapellestraat |
Ja | Roggestraat |
Kerkplein |
Ja | Hernummering van nummers 15 tot en met 17 |
Markt |
Ja | Meenemen in nummering Kerkplein |
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van het openbaar onderzoek.
De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag 2023 van de GECORO.
Aanleiding en voorgeschiedenis
De GECORO (Gemeentelijke Commissie Ruimtelijke Ordening) is een adviesraad voor ruimtelijke ordening op het niveau van de gemeente.
De voorzitter brengt over het beheer van de werkingsmiddelen jaarlijks verslag uit aan de gemeenteraad en aan de overige leden van de commissie. Het verslag heeft betrekking op het afgelopen kalenderjaar en wordt uitgebracht vóór 1 april van het daaropvolgende jaar.
Feiten, context en argumentatie
De voorzitter brengt over het beheer van de werkingsmiddelen jaarlijks verslag uit aan de gemeenteraad en aan de overige leden van de commissie. Het verslag heeft betrekking op het afgelopen kalenderjaar en wordt uitgebracht vóór 1 april van het daaropvolgende jaar.
Bevoegdheid en juridische grond
Bijlagen
Besluit
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag 2023 van de GECORO.
De gemeenteraad stelt de tijdelijke verordening vast betreffende de handhaving van de openbare rust tijdens het carnavalsweekend in het centrum van Zwevezele op 10 en 11 februari 2024.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Raadslid Brecht Warnez vervoegt de zitting vanaf dit agendapunt (19.18 uur).
Het carnavalsweekend in het centrum van Zwevezele, georganiseerd door het Carnavalcomité Orde van de Bolhoed, gaat door in het weekend van 10 en 11 februari 2024.
Feiten, context en argumentatie
Het carnavalsweekend brengt gewoonlijk veel volk op de been.
De gemeenteraad is bevoegd om de openbare rust preventief te regelen door een tijdelijke verordening vast te stellen voor de duur van de activiteiten.
Met deze tijdelijke verordening krijgt de organisatie de toestemming om ambulante handel op hun evenement toe te laten of te weigeren.
Bevoegdheid en juridische grond
- het KB van 24 september 2006 tot uitvoering van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van de ambulante activiteiten en de organisatie van openbare machten
- de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van de ambulante activiteiten en de organisatie van openbare machten
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- de nieuwe gemeentewet bekrachtigd bij de wet van 26 mei 1989, inzonderheid op artikel 135, par2, ingevoegd bij de wet van 27 mei 1989, op artikel 134,§1 hernummerd bij de wet van 27 mei 1989
Besluit
Artikel 1
Tussen 10 februari 2024 om 8 uur en 11 februari 2024 om 24 uur is het in de hierna volgende straten :
1° Tramstraat
2° Bruggestraat.
3° Processiestraat.
4° Marktplein.
verboden te leuren, te venten met allerlei waren, tijdschriften of folders te verspreiden, reclamebladen rond te dragen, kramen op te slaan of manifestaties te houden op de openbare weg.
Artikel 2
Op dezelfde datum en tussen dezelfde uren is het verboden langs de openbare weg, alsook op plaatsen of lokalen die daartoe niet permanent zijn uitgerust, tijdelijke verkoopspunten van drank en/ of eetwaren in te richten.
Artikel 3
Uitzonderingen op de verbodsbepalingen van artikel 1 en artikel 2 kunnen door de Burgemeester verleend worden bij schriftelijke en ondertekende machtiging.
De Burgemeester wijst de plaats aan waar de activiteiten, waarvoor uitzonderlijke toelating verleend werd, dienen plaats te vinden.
Artikel 4
Indien zekere personen het verbod voorzien in artikel 1 en artikel 2 overtreden, zullen de waren waarmee zij leuren of venten, de tijdschriften of bladen die zij verkopen of ronddragen, de kramen die zij opstellen, de drank en eetwaren die zij verkopen, voor de duur van de looptijd van deze politieverordening worden in beslag genomen door de geïntegreerde politie. Deze zaken zullen op risico en kosten van de overtreder verwijderd worden en zullen hen na het einde van de loopduur van de verordening worden terugbezorgd.
Artikel 5
Overtreding van deze verordening wordt bestraft met een gevangenisstraf van één tot zeven dagen en/of met een geldboete van één tot vijfentwintig euro.
Artikel 6
Dit besluit wordt bekendgemaakt door publicatie op de webtoepassing.
Artikel 7
Afschrift van dit besluit wordt gestuurd aan de Gouverneur van West-Vlaanderen, griffie van de rechtbank van Eerste Aanleg te Brugge en aan de griffie van de Politierechtbank te Brugge.
De gemeenteraad stelt het aanvullend verkeersreglement vast voor het invoeren een blauwe zone met een maximum parkeerduur van 30 minuten ter hoogte van de Oude Bruggestraat 77.
Aanleiding en voorgeschiedenis
De gemeenteraad stelde in zitting van 26 juni 2020 de blauwe zone Wingene en Zwevezele opnieuw vast. Het bestuur ontving recent de vraag van de zaakvoerster van de handelszaak in de Oude Bruggestraat 77 om ook aan haar zaak een blauwe zone in te voeren om langparkeren tegen te gaan.
Feiten, context en argumentatie
De vraag voor een blauwe zone in de Oude Bruggestraat 77 voldoet aan de principes van kortparkeren en past in de gemeentelijke visie rond tijdsparkeren in de vorm van blauwe zone. Om het langparkeren tegen te gaan aan de handelszaak in de Oude Bruggestraat 77 stelt de Dienst Mobiliteit voor om drie parkeerplaatsen in te richten als een blauwe zone met een maximum parkeerduur van 30 minuten.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het aanvullend verkeersreglement voor het invoeren van een blauwe zone met een maximum parkeerduur van 30 minuten ter hoogte van de Oude Bruggestraat 77 vast te stellen.
Het gaat om een gewestweg.
De maatregel zal ter kennis worden gebracht van de weggebruiker door middel van de geëigende verkeerstekens.
Bevoegdheid en juridische grond
- de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, art. 119
- het gemeentedecreet van 15 juli 2005
- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
- het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009
- het gemeenteraadsbesluit van 26 juni 2020: Aanvullend verkeersreglement: blauwe zone Wingene en Zwevezele - hervaststelling
- het collegebesluit van 4 december 2023: Oude Bruggestraat 77: invoeren blauwe zone 30 minuten - goedkeuring en agendering gemeenteraad
Bijlagen
- 20231124_NO_OudeBruggestraat77_plaatsenverkeersborden
Besluit
Artikel 1
Een blauwe zone met een maximum parkeerduur van 30 minuten wordt ingevoerd op drie parkeerplaatsen ter hoogte van de Oude Bruggestraat 77.
Artikel 2
Deze maatregel wordt aangeduid door middel van verkeersborden E9a met symbool van parkeerschijf met aan het beginbord een opgaande pijl Xa en aan het eindbord een neergaande pijl Xb en onderbord VIIc '30 min.'
Artikel 3
Dit aanvullend verkeersreglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken en ter kennisgeving aan de Griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg in Brugge en de Griffie van de Politierechtbank in Brugge.
De gemeenteraad stelt het aanvullend verkeersreglement vast voor het invoeren een blauwe zone met een maximum parkeerduur van 30 minuten ter hoogte van de Oude Bruggestraat 85.
Aanleiding en voorgeschiedenis
De gemeenteraad stelde in zitting van 26 juni 2020 de blauwe zone Wingene en Zwevezele opnieuw vast. Het bestuur ontving recent de vraag van de zaakvoerster van de handelszaak in de Oude Bruggestraat 85 om ook aan haar zaak een blauwe zone in te voeren om langparkeren tegen te gaan.
Feiten, context en argumentatie
De vraag voor een blauwe zone in de Oude Bruggestraat 85 voldoet aan de principes van kortparkeren en past in de gemeentelijke visie rond tijdsparkeren in de vorm van blauwe zone. Om het langparkeren tegen te gaan aan de handelszaak in de Oude Bruggestraat 85 stelt de Dienst Mobiliteit voor om twee parkeerplaatsen in te richten als een blauwe zone met een maximum parkeerduur van 30 minuten.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het aanvullend verkeersreglement voor het invoeren van een blauwe zone met een maximum parkeerduur van 30 minuten ter hoogte van de Oude Bruggestraat 85 vast te stellen.
Het gaat om een gewestweg.
De maatregel zal ter kennis worden gebracht van de weggebruiker door middel van de geëigende verkeerstekens.
Bevoegdheid en juridische grond
- de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, art. 119
- het gemeentedecreet van 15 juli 2005
- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
- het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009
- het gemeenteraadsbesluit van 26 juni 2020: Aanvullend verkeersreglement: blauwe zone Wingene en Zwevezele - hervaststelling
- het collegebesluit van 4 december 2023: Oude Bruggestraat 85: invoeren blauwe zone 30 minuten - goedkeuring en agendering gemeenteraad
Bijlagen
- 20231124_NO_OudeBruggestraat85_plaatsenverkeersborden
Besluit
Artikel 1
Een blauwe zone met een maximum parkeerduur van 30 minuten wordt ingevoerd op twee parkeerplaatsen ter hoogte van de Oude Bruggestraat 85.
Artikel 2
Deze maatregel wordt aangeduid door middel van verkeersborden E9a met symbool van parkeerschijf met aan het beginbord een opgaande pijl Xa en aan het eindbord een neergaande pijl Xb en onderbord VIIc '30 min.'
Artikel 3
Dit aanvullend verkeersreglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken en ter kennisgeving aan de Griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg in Brugge en de Griffie van de Politierechtbank in Brugge.
De gemeenteraad stelt het aanvullend verkeersreglement vast voor het plaatsen van verkeersbord C3 met onderbord GIV 'uitgezonderd plaatselijk verkeer in de Zuiddreef ter hoogte van het kruispunt met de Sprookjesdreef.
Aanleiding en voorgeschiedenis
De Dienst Mobiliteit ontving de melding van een bewoner uit het doodlopende gedeelte van de Zuiddreef dat er vaak veel verkeer is in dit doodlopende stuk. Verkeer dat er eigenlijk niet moet zijn aangezien het een doodlopende straat is. Dit zorgt bij de bewoners van dit gedeelte van de Zuiddreef voor een onveilig gevoel.
Feiten, context en argumentatie
De Dienst Mobiliteit stelt voor om een verbod voor voertuigen in te voeren door het plaatsen van een verkeersbord C3 met onderbord GIV 'uitgezonderd plaatselijk verkeer' aan het kruispunt met de Sprookjesdreef. Het plaatsen van deze verkeersborden zorgt er voor dat de politie kan handhaven.
Het gaat om een gemeenteweg.
De maatregel zal ter kennis worden gebracht van de weggebruiker door middel van de geëigende verkeerstekens.
Bevoegdheid en juridische grond
- de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, art. 119
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 40 en 41
- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
- het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009
- het collegebesluit van 18 december 2023: Zuiddreef: plaatsen verkeersbord C3 en onderbord GIV 'uitgezonderd plaatselijk verkeer' ter hoogte van het kruispunt met de Sprookjesdreef - goedkeuring en agendering gemeenteraad
Besluit
Artikel 1
Er wordt een verbod voor iedere bestuurder, uitgezonderd plaatselijk verkeer geplaatst in de Zuiddreef ter hoogte van het kruispunt met de Sprookjesdreef.
Artikel 2
Deze maatregel wordt aangeduid door middel van verkeersbord C3 en onderbord GIV 'uitgezonderd plaatselijk verkeer'.
Artikel 3
Dit aanvullend verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Vlaamse Overheid, aan de Rechtbank van Eerste Aanleg West-Vlaanderen, afdeling Brugge en aan de Politierechtbank West-Vlaanderen, afdeling Brugge.
Aanleiding en voorgeschiedenis
In de maanden november en december 2023 kreeg Vlaanderen veel meer neerslag te verwerken dan normaal, zo blijkt uit cijfers van de Vlaamse Milieumaatschappij. Het aantal Vlaamse meetpunten dat bestempeld kan worden als “nat” of zelfs “extreem nat” lag voor de tijd van het jaar bijzonder hoog volgens een analyse van De tijd op basis van neerslaghoeveelheden van de voorbije 15 jaar. Vooral West-Vlaanderen had in deze periode te kampen met veel regenbuien. Dertien van de twintig plekken waar toen het meest neerslag viel, liggen in West-Vlaanderen. Met een 15e plaats komt ook Wingene helaas in deze lijst voor.
Naar aanleiding van deze vaststellingen had ik nog de volgende vragen:
Feiten, context en argumentatie
Raadslid Nick Schotte licht zijn mondelinge vraag toe.
Schepen Hedwig Kerckhove antwoordt als volgt:
"Het klopt dat er ondertussen al heel wat geïnvesteerd werd in de waterhuishouding van onze gemeente. Recent nog werd het hemelwater- en droogteplan goedgekeurd door deze gemeenteraad waar we op hetzelfde elan verder werken. Niet alleen de gemeente maar ook onze partners Aquafin, VLM en vooral de provincie West-Vlaanderen investeren in ons grondgebied en deze maatregelen hebben zeker hun effect. Ook in het goedgekeurd hemelwater- en droogteplan zitten heel wat maatregelen. Van west naar oost overlopen we de grotere waterlopen.
In het afstroomgebied van de Jobeek zorgt de nieuw open gelegde beek in de omgeving van de Hellestraat, gecombineerd met de buffervijver van ons sportpark, voor een minder hoge waterdruk. Stroomafwaarts daarvan kwam de nieuwe buffer van de Willemstraat al volop in werking, het volledig bekken werd gevuld en hiermee is, op basis van onze gegevens, geen wateroverlast binnen de huizen vastgesteld.
Ter hoogte van de Kloosterbeek (Hille) hebben de buffers van de nieuwe industriezone zonder problemen stand gehouden.
De Steenbeek liet zich ook kennen, aan de bron ter hoogte van de omgeving Schewegestraat/Egemsestraat werd op een piekmoment lokaal water op straat vastgesteld. Gelukkig zonder gemelde schade.
Langs de Ringbeek was de keermuur ter hoogte van de Ruiseledesteenweg broodnodig, maar kwam er geen woning rechtstreeks vanuit de beek onder water. De stroomafwaartse buffers ter hoogte van de Blekerie hadden nog enige capaciteit over. De hondenloopweide stroomde onder, maar gelukkig moest het groot bufferbekken nog niet werken. Dit is goed nieuws, want dit wil zeggen dat we nog capaciteit hadden om het water te capteren.
In de omgeving van de Vorsevijvers kwam het bos onder water, maar was een interventie van de brandweer alsnog nodig.
Dergelijke regenval leert ons telkens bij en zet de overgebleven problematieken scherp. Zo weten we dat het werk in de Vorsevijvers nog niet af is. Onze diensten zitten in de loop van februari samen met het Agentschap Natuur en Bos en de provincie West-Vlaanderen om in die omgeving nog meer ruimte te geven aan het water. Op het terrein zijn al heel wat ideeën ontstaan en opmetingen uitgevoerd, de provincie finaliseert dit voor het overlegmoment en de praktische kant volgt hier hopelijk snel op.
Ter hoogte van één woning in de Ruiseledesteenweg worden ook bijkomende onderzoeken gesteld om na te gaan wat te verbeteren is op het privaat stelsel. Samen met de provincie en de Vlaamse Milieumaatschappij werken we op ditzelfde stelsel, de Ringbeek, verder aan de berm net over de grens in Pittem. Hiermee zorgen we voor een afvlakking van de waterpiek wat opnieuw ruimte en tijd geeft om het water zonder problemen te evacueren buiten de gemeente.
Zoekzones voor buffers op het volledig grondgebied worden met de provincie besproken en synergiën gezocht.
We kunnen zo even door gaan, maar het waterverhaal in de gemeente staat hoog op onze agenda.
Met deze inspanningen mogen we echter niet verwachten dat er geen water op straat kan optreden. We moeten op enkele locaties zeer tijdelijk en lokaal water gedogen, ik denk hierbij aan de Huisakkerstraat, industriezone Verrekijker, Egemsestraat of Schewegestraat. Ons doel met de ingrepen is maximaal de woningen vrijwaren.
Daarbij moet ook gesteld worden dat niet alle problemen op het openbaar domein door middel van buffers opgelost kunnen worden, we kijken hiervoor ook naar het privaat domein. Elke waterdruppel die ter plaatse kan blijven, hoeft niet via de gekende knelpunten te stromen.
De geesten rijpen om hier ook mee aan de slag te gaan, informeren, meekrijgen in het verhaal staan als eerste op het programma. Niet alleen nieuwe omgevingsvergunningen, maar ook bestaande verharding zal de scope passeren. Ons doel is om gedragen acties te formuleren en te ondersteunen om het waterverhaal te doen kloppen."
Bevoegdheid en juridische grond
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
Bijlagen
- mondelinge vraag
Aanleiding en voorgeschiedenis
De Aziatische Hoornaar is ook in onze regio wijd verspreid. Het onderwerp kwam al een paar keer in deze raad aan bod, maar het is belangrijk om te blijven inzetten op bestrijding. De aanwezigheid van de Aziatische Hoornaar in onze regio is slecht nieuws voor onze honingbijen en héél wat andere insecten. Binnenkort worden de koninginnen van de Aziatische Hoornaar wakker uit hun winterrust en vliegen dan rond om nieuwe nesten te maken. Daarom is het belangrijk om in deze periode zoveel mogelijk rondvliegende koninginnen te vangen. We vragen aan onze land- en tuinbouwers en ondernemers in het algemeen om in te zetten op bijenvriendelijke maatregelen zoals het inzaaien van bloemenranden rond percelen en bijenhotels te plaatsen. We zetten met de vrijwilligers van Bieland hard in om bloemenzaad te winnen en te verdelen onder inwoners om onze gemeente bij-vriendelijk te maken. Héél veel mooie maatregelen om het bijenbestand te doen groeien, maar ook net daarom is het héél belangrijk om de ‘exoot’ de Aziatische Hoornaar te bestrijden.
Daarom volgende vragen:
- Hoe rolt de gemeente de provinciale aanpak uit?
- Voorziet de gemeente extra maatregelen?
- Zal de gemeente inwoners informeren over hoe ze zelf actie kunnen ondernemen om Hoornaars te vangen?
Feiten, context en argumentatie
Raadslid Stefaan Verhelle licht zijn mondelinge vraag toe.
Schepen van Milieu en Klimaat, Brecht Warnez, antwoordt gecoördineerd op de mondelinge vragen van raadslid Stefaan Verhellen en raadslid Martine Devisscher (zie verder agenda).
"Het is inderdaad zo dat de koninginnen van de Aziatische hoornaar binnenkort wakker worden uit hun winterrust en beginnen met de kweek van de eerste werksters.
Zoals raadslid Devisschere zei is er een provincie-brede aanpak in de opsporing en bestrijding van de Aziatische hoornaars met behulp van lentevallen of ‘springtraps’.
Van de vrijwilligers wordt een vrij stevig engagement gevraagd:
Door de dienst Milieu en Klimaat werd een oproep gedaan om mee te werken aan dit project bij de milieuraad en bijenvereniging de Munckebie. De nodige 15 vrijwilligers zijn intussen al gevonden, inclusief een kleine reservelijst.
Bewoners stimuleren om zelf Aziatische hoornaar koninginnen te vangen blijkt niet wenselijk.
Volgens experten zal 1 val per 1.000 inwoners trouwens ruim voldoende zijn.
De vallen zijn gespreid over het gehele grondgebied
In 2023 zijn uiteindelijk alle West-Vlaamse gemeenten, met uitzondering van Middelkerke, ingestapt in de gecoördineerde aanpak vanuit de provincie ter bestrijding van de Aziatische hoornaar. Binnenkort doet de provincie ook voor dit jaar een oproep aan alle gemeenten om opnieuw in te staan voor de verdelgingskosten van nesten op het eigen grondgebied."
Bevoegdheid en juridische grond
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
Bijlagen
- mondelinge vraag
Aanleiding en voorgeschiedenis
Het Vlaams Handhavingsplatform is onlangs van start gegaan. Het Vlaams Handhavingsplatform heeft tot doel om alle informatie rond handhaving op een gecentraliseerde, uniforme, real-time en beveiligde manier ter beschikking te stellen aan alle betrokken autoriteiten en instanties. Het platform zorgt voor een volledige digitalisering van de handhaving van de Vlaamse regelgeving. Dit laat de bevoegde diensten toe om rekening te houden met eerder opgestarte procedures en opgelegde sancties, en om efficiënter te handhaven.
Lokale besturen moeten zich aansluiten om voortaan de bestuurlijke handhaving van het milieu- en stedenbouwrecht digitaal te laten verlopen: proces-verbalen, verslagen van vaststellingen en andere documenten worden vanaf nu digitaal ingevoerd op het platform. Vanaf 25 maart 2024 is de aansluiting verplicht voor lokale besturen ikv het beleidsdomein Omgeving, meer bepaald het VCRO (basisdecreet rond ruimtelijke ordeningen).
Daarom stel ik u graag de volgende vragen:
Feiten, context en argumentatie
Raadslid Pieter-Jan Verhoye licht zijn mondelinge vraag toe.
Burgemeester Lieven Huys antwoordt als volgt:
"Aansluiting op het Vlaams Handhavingsplatform is verplicht voor lokale besturen vanaf 25 maart 2024. Voor de aansluiting moeten heel wat administratieve zaken in orde gebracht worden. Achter de schermen worden momenteel de nodige stappen genomen (o.a. onboarding procedure voor de MAGDA Documentendienst, toekennen van de juiste rollen en rechten…). Het noodzakelijke protocol met het Vlaams agentschap Justitie en Handhaving voor uitwisseling van persoonsgegevens wordt alvast geagendeerd op de gemeenteraad van 26 februari."
Bevoegdheid en juridische grond
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
Bijlagen
- mondelinge vraag
Aanleiding en voorgeschiedenis
In onze gemeente staan er tientallen grijze voetpadkasten, distributiecabines van Fluvius en telecomkastjes. Het zijn omhulsels voor allerlei technisch materiaal dat dient om elektriciteit, televisie, telefonie en internet tot bij elke inwoner te krijgen. De nutvoorzieningskasten zijn niet de mooiste elementen in ons straatbeeld.
Onze fractie stelt voor om verschillende kasten in onze stad/gemeente op te frissen door ze te bekleden met historische foto’s. Daarbij kunnen er foto’s van locaties bijzitten maar ook momentopnames van bepaalde gebeurtenissen. Op de stickers geven we daarbij meer duiding over de foto zodat inwoners en bezoekers meer bijleren over de geschiedenis van die locaties.
De bekleding van de nutskasten met historische foto’s zal niet alleen de omgeving verfraaien, ze past ook in de toenemende interesse voor lokaal erfgoed. De vele sociale media berichten over ons verleden op sociale media zijn daar getuige van. Daarnaast is er ook onze heemkundige kring die lokaal erfgoed regelmatig onder de aandacht brengt. In het verleden hebben verschillende lokale besturen, ook in onze streek, een gelijkaardige oefening gemaakt.
Daarom stel ik u graag de volgende vragen:
Feiten, context en argumentatie
Raadslid Pieter-Jan Verhoye licht zijn mondelinge vraag toe.
Schepen van Cultuur, Brecht Warnez, antwoordt als volgt:
"Onze openbare ruimte verfraaien en daarbij de interesse in ons lokaal erfgoed te stimuleren is een permanente opdracht. Het voorstel om historische foto's te gebruiken om de kasten op te frissen en tegelijkertijd educatieve informatie te verstrekken, is een waardevol idee om onze inspanningen om de gemeente aantrekkelijker en cultureel verrijkt te maken.
In het actieplan kindvriendelijke gemeente hadden we al besloten om op zoek te gaan naar hoe we via kunst ons openbare ruimte kleur kunnen geven.
Als onderdeel van dit actieplan kunnen we op zoek naar een goeie manier om de nutskasten te verfraaien en de haalbaarheid daarvan onderzoeken. Het kan niet de bedoeling zijn om die kasten bv. te beschilderen als ze het jaar erop dan afgebladerd, aftands en lelijk eruit zien. Wat we doen, moet duurzaam zijn.
We betrekken onze Heemkundige kring steeds bij deze projecten. Dat is een logische stap. Maar ook lokale kunstenaars en jongeren moeten mee. We denken dat zowel de jongere generatie als de lokale geschiedenisexperts waardevolle perspectieven kunnen bieden bij het selecteren van beeldmateriaal/ foto's/ of andere artistiek materiaal en het verstrekken van achtergrondinformatie.
We gaan hierover spreken met de verschillende nutsmaatschappijen, maar ook even luisteren naar de goede voorbeelden in andere gemeenten kijken. Ook de budgetten zijn natuurlijk geen onbelangrijk criterium."
Bevoegdheid en juridische grond
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
Bijlagen
- mondelinge vraag
Aanleiding en voorgeschiedenis
Op de gemeenteraad van 26 juni 2023 stelde ik een aantal vragen ivm de deelname aan een gecoördineerde aanpak vanuit het provinciebestuur ter bestrijding van de Aziatische hoornaar (beslissing college van burgemeester en schepenen dd 5 juni 2023).
Schepen van Milieu en Klimaat, Brecht Warnez, antwoordde toen als volgt:
“Het initiatief en de timing voor de verdere uitrol van een gecoördineerde bestrijding van de Aziatische hoornaar ligt bij de provincie. Intussen zijn 42 West-Vlaamse gemeenten mee ingestapt in dit project.
Momenteel is men volop bezig om de pool van vespa-watchers en opgeleide erkende verdelgers uit te breiden.
De kosten per gemeente binnen de provinciale bestrijdingsaanpak zijn op dit ogenblik heel moeilijk in te schatten en zullen in hoofdzaak bepaald worden door het aantal te verdelgen nesten. De totale gemeentelijk bijdrage, inclusief materiaalkosten voor bijvoorbeeld selectieve vangkooien, wordt geraamd tussen 1.500 en 3.000 euro per jaar.
Wij hebben er geen zicht op als er in onze gemeente al nesten vernietigd zijn. Momenteel zijn nog geen cijfergegevens raadpleegbaar per gemeente.
Ondertussen verneem ik via leden van de milieuraad het volgende:
“Er is een provincie-brede aanpak in de opsporing en bestrijding van de Aziatische hoornaars met behulp van lentevallen of ‘springtraps’. Elke gemeente krijgt 1 val per 1.000 inwoners (= 15 voor Wingene). De gemeente moet zorgen dat de vallen verspreid geraken voor 1 maart en opgevolgd worden door vrijwilligers.”
Volgens de waarnemingen van Vespa-Watch is het aantal gemelde nesten in West-Vlaanderen stelselmatig gestegen :
- In 2017 was er melding van 3 nesten
- In 2018 van 28 nesten
- In 2019 van 19 nesten
- in 2020 van 43 nesten
- in 2021 van 83 nesten
- in 2022 van 429 nesten
- in 2023 was er melding van 1964 nesten
Fractie Burgerbelangen stelt volgende vragen:
1) Zijn er intussen meer dan 42 West-Vlaamse gemeenten ingestapt in dit project?
2) Wordt er een geografisch spreidingsplan opgemaakt om de 15 lentevallen op te stellen?
3) Zijn 15 lentevallen die de gemeente krijgt van de provincie voldoende om het volledige grondgebied van Wingene en Zwevezele te bestrijken of overweegt de gemeente om extra lentevallen aan te kopen?
Feiten, context en argumentatie
Raadslid Martine Devisscher licht haar mondelinge vraag toe.
Schepen van Milieu en Klimaat, Brecht Warnez, antwoordt als volgt in een gecoördineerd antwoord op de mondelinge vraag van raadslid Stefaan Verhelle en raadslid Martine Devisscher:
"Het is inderdaad zo dat de koninginnen van de Aziatische hoornaar binnenkort wakker worden uit hun winterrust en beginnen met de kweek van de eerste werksters.
Zoals raadslid Devisschere zei is er een provincie-brede aanpak in de opsporing en bestrijding van de Aziatische hoornaars met behulp van lentevallen of ‘springtraps’.
Van de vrijwilligers wordt een vrij stevig engagement gevraagd:
Door de dienst Milieu en Klimaat werd een oproep gedaan om mee te werken aan dit project bij de milieuraad en bijenvereniging de Munckebie. De nodige 15 vrijwilligers zijn intussen al gevonden, inclusief een kleine reservelijst.
Bewoners stimuleren om zelf Aziatische hoornaar koninginnen te vangen blijkt niet wenselijk.
Volgens experten zal 1 val per 1.000 inwoners trouwens ruim voldoende zijn.
De vallen zijn gespreid over het gehele grondgebied.
In 2023 zijn uiteindelijk alle West-Vlaamse gemeenten, met uitzondering van Middelkerke, ingestapt in de gecoördineerde aanpak vanuit de provincie ter bestrijding van de Aziatische hoornaar. Binnenkort doet de provincie ook voor dit jaar een oproep aan alle gemeenten om opnieuw in te staan voor de verdelgingskosten van nesten op het eigen grondgebied."
Bevoegdheid en juridische grond
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
Bijlagen
- mondelinge vraag
Aanleiding en voorgeschiedenis
Ik verwijs naar mijn mondelinge vraag van 27 november ’23 i.v.m. de jaarlijkse toelage aan de voedselbanken van Tielt en Pittem en het aantal Wingense gebruikers van de Kapstok en de Doorgang en stel volgende vragen:
1) Hoeveel inwoners van Wingene en Zwevezele werden in 2023 door het OCMW Wingene doorverwezen naar de respectievelijke voedselbanken?
2) Hoe verhoudt het aantal zich tegenover dat van 2022?
Een voedseldistributieplatform bestond nog niet in de regio Midwest. Daarom werd ingegaan op een projectoproep vanuit Vlaanderen. Voor de uitvoering hiervan ontving Midwest een subsidie van €100.833,17 voor een periode van 1 december 2021 tot 30 november 2025 waarmee een coördinator is aangeworven. De middelen worden geconcentreerd om eind november 2023 een businessplan te kunnen voorleggen.
Graag een antwoord op volgende vragen:
1) Is de vooropgestelde timing aangehouden en is er een businessplan voorgelegd eind november 2023?
2) Indien ja, hoe ziet het businessplan er uit?
3) Wanneer mag men de uitrol van het businessplan verwachten?
Feiten, context en argumentatie
Raadslid Martine Devisscher licht haar mondelinge vraag toe.
Voorzitter van het Bijzonder Comité Sociale Dienst, Tom Braet, antwoordt als volgt:
“De antwoorden op uw vraag m.b.t. de evolutie van de klanten:
In 2022 hadden we 78 gezinnen die gebruik maken van een voedselbank, gespreid over Pittem en Tielt. In 2023 hebben we te maken met een sterke stijging. Er zijn er maar liefst 36 % meer, wat betekent dat in 2023 106 gezinnen gebruik hebben gemaakt van de voedselbank. Van die 106 gaan er 71 richting Pittem (De Kapstok) en 35 richting Tielt (De Doorgang).
Met betrekking tot uw vraag omtrent de timing en het businessplan:
Midwest levert heel goed werk want men zit op schema zoals het vooropgesteld geweest is. In november werd het businessplan effectief voorgesteld aan de schepenen van Welzijn en tijdens het burgemeestersoverleg. In dat businessplan was een begroting opgenomen, zowel naar exploitatie en naar investeringen toe wat het betekent om zo’n centraal voedselverdeelcentrum te hebben. En werden ook al simulaties gemaakt naar wat de gemeentelijke bijdrage in dit verhaal zou kunnen betekenen, maar dat hangt natuurlijk af van het aantal deelnemende gemeenten in regio Midwest. Maar op basis van dit businessplan is er een bespreking geweest in de diverse colleges van de gemeenten in regio Midwest. Uit het laatste verslag besluiten we dat bijna alle gemeenten van Midwest, met uitzondering van Wielsbeke, zullen aansluiten in dit verhaal. Wat toch een succes is en wat aantoont dat er beleidsmatig aandacht is voor voedselarmoede. Als we naar het financieel plan kijken en we houden rekening met de verwachtingen van alle gemeenten, en voor onze gemeente is dat een wekelijkse voedselbedeling, de ene keer in Wingene, de andere keer in Zwevezele en in de toekomst de andere week in Ruiselede, dus een cyclus van 3 weken. Als men dit bij de verwachtingen van de andere gemeenten legt, dan komen we tot een plaatje van een bijdrage per inwoner van 1,71 euro per 2 jaar. Voor 2024-2025 zou dit onze bijdrage moeten zijn. Als je dat vertaalt naar Wingene zou je kunnen zeggen, we nemen daar het gemiddelde van, dus dat is ongeveer 0,85 euro per inwoner dus maal 15.000, dan kom je uit op de totale bijdrage.
Intussen kijken we uit om dit vehikel op te zetten samen met De Lochting, dat is een vzw uit Roeselare die actief is in de biologische tuinbouw. Zij hebben ook een afdeling Tuinaanleg en een afdeling Verpakking. Het is die laatste afdeling die ons ook sterk interesseert naast de groenten. Maar ze hebben een verpakkingsafdeling en er wordt nu onderzocht hoe we daar kunnen op aanschakelen om de voedseloverschotten te kunnen verpakken en verdelen.
De verdere timing van het verhaal is nu om in februari afspraken te maken met de deelnemende gemeenten en dan tot één grote samenwerkingsovereenkomst te komen met de 16 gemeenten. Er staat wel al vast dat er een detachering zal gebeuren naar DVV Midwest. Ze hebben het onderzocht, maar het zal dus een stuk gedetacheerd bij hen blijven. De specifieke afspraken per gemeente moeten nu wat verfijnd worden. In ons geval de wekelijkse belevering in één van de drie deelgemeenten. En in maart wordt dan de samenwerking met vzw De Lochting verder uitgewerkt alsook de personeelssamenstelling. Om de investeringen te kunnen dragen zal er eveneens een project bij LEADER ingediend worden vanuit de gemeenten die in het LEADER-gebied vallen en die zich engageren in dit verhaal. Ik denk dat we dus mooi op spoor zitten. De financiering is eigenlijk rond, het engagement van de gemeentebesturen is er ook en DVV Midwest wordt verder gedetacheerd.”
Raadslid Devisscher vervolgt:
“Wanneer is dan de timing precies van de start?”
Voorzitter van het Bijzonder Comité Sociale Dienst, Tom Braet, antwoordt:
“In februari maken we verder het detail op per gemeente en de afsprakennota en in maart hebben we de gesprekken met vzw De Lochting. Dan zal het een beetje afhangen van de snelheid die De Lochting en de coördinator van DVV Midwest kan maken om dan de uitrol verder uit te werken. Dus ik verwacht uw eerste vraag rond mei terug rond de voedselbanken.”
Raadslid Martine Devisscher vervolgt:
“Dat zou best kunnen… Nog één vraagje, worden dan de voedselbanken ‘De Kapstok’ en ‘De Doorgang’ daarin betrokken of staan die los van deze werking?”
Voorzitter van het Bijzonder Comité Sociale Dienst, Tom Braet, antwoordt:
“Ja, die worden nog verder betrokken. Mogelijks kiest Pittem om het voedselverdeelpunt in De Kapstok aan te houden, dat hangt er allemaal vanaf. Maar wij gaven al eerder aan dat wij gaan voor de mobiele werking, de wekelijkse belevering in één van onze drie deelgemeenten straks.”
Bevoegdheid en juridische grond
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
Bijlagen
- mondelinge vraag
De voorzitter sluit de zitting op 29/01/2024 om 19:53.
Namens Gemeenteraad,
Jurgen Mestdagh
Algemeen directeur
Hendrik Verkest
Raadslid