De voorzitter opent de zitting op 29/04/2024 om 20:00.
De gemeenteraad keurt het verslag van de zitting van 25 maart 2024 goed.
Aanleiding en voorgeschiedenis
De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Feiten, context en argumentatie
De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Elk raadslid heeft het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.
Bevoegdheid en juridische grond
- de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32
- het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad, vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021
Bijlagen
- verslag vorige zitting
Besluit
Enig artikel
De gemeenteraad keurt het verslag van de zitting van 25 maart 2024 goed.
De gemeenteraad keurt de agenda goed van de algemene vergadering van WVI op woensdag 12 juni 2024 om 18u30, die fysiek doorgaat te Beernem. De vertegenwoordiger en de plaatsvervanger van de gemeente, aangeduid bij raadsbeslissing van 31 januari 2022, zijn afgevaardigd naar deze algemene vergadering van WVI, namelijk schepen de heer Jens Danneels als effectief afgevaardigde, met raadslid de heer Rinus Degroote als plaatsvervanger.
Aanleiding en voorgeschiedenis
De West-Vlaamse Intercommunale - dienstverlenende vereniging (WVI) nodigt de gemeente uit tot de algemene vergadering op woensdag 12 juni 2024 om 18.30 u in OC De Kleine Beer te Beernem.
Als lid van WVI is gemeentebestuur Wingene vertegenwoordigd in de algemene vergadering.
Feiten, context en argumentatie
De volledige agenda van de algemene vergadering van WVI op 12 juni 2024 om 18.30 u bevat volgende punten:
1. Goedkeuring verslagen van de buitengewone algemene vergaderingen dd. 13-12-2023
2. Verslag van de raad van bestuur (jaarverslag 2023)
3. Verslag van de commissaris
4. Jaarrekeningen 2023
5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
6. Mededelingen.
De gemeenteraad moet beslissen over de goedkeuring van de agenda en de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger. Schepen Jens Danneels is aangewezen door de gemeenteraad als effectief afgevaardigde, met raadslid Rinus Degroote als plaatsvervanger. De raad kan hun aanstelling bestendigen voor deze algemene vergadering.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 34, 41 en 432
- het gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2022 over de aanstelling van vertegenwoordigers in de Algemene Vergadering van WVI
- de statuten van WVI, laatst gewijzigd door de algemene vergadering van 13 december 2023
Financiële gevolgen
Er zijn geen financiële gevolgen.
Bijlagen
- uitnodiging van 28 maart 2024 van WVI tot de algemene vergadering op 12 juni 2024
- jaarverslag WVI 2023
- jaarrekening en balans WVI 2023
- verslag buitengewone algemene vergadering WVI van 13 december 2023
- overzicht presentiegelden en vergoedingen 2023 - WVI
- volmachten algemene vergadering (in te vullen)
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de agenda goed van de algemene vergadering van WVI op woensdag 12 juni 2024 om 18u30, die fysiek doorgaat te Beernem.
Artikel 2
De vertegenwoordiger en de plaatsvervanger van de gemeente, aangeduid bij raadsbeslissing van 31 januari 2022, zijn afgevaardigd naar deze algemene vergadering van WVI, namelijk schepen de heer Jens Danneels als effectief afgevaardigde, met raadslid de heer Rinus Degroote als plaatsvervanger.
Artikel 3
WVI, Baron Ruzettelaan 35 te 8310 Brugge, ontvangt een afschrift van dit besluit.
De gemeenteraad keurt de agenda goed van de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest die doorgaat op 18 juni 2024 en verleent goedkeuring aan elk van de voorgestelde agendapunten, alsook aan het voorstel tot partiële splitsing Gaselwest/Imewo van alle activiteiten verbonden aan de gemeente Nazareth. De raad verleent goedkeuring tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV door Gaselwest.
De eerder aangestelde vertegenwoordigers, namelijk de heer Willy Vermeersch als effectief afgevaardigde en de heer Jens Danneels als plaatsvervangend afgevaardigde, zijn aangeduid om deel te nemen aan deze algemene vergadering.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Wingene is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest en is daarom vertegenwoordigd in de algemene vergadering. Gaselwest nodigt de gemeente uit tot de Algemene Vergadering (AV) op dinsdag 18 juni 2024 om 18.00 uur te Kluisbergen.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 24 van de statuten van Gaselwest, schrijven voor dat de gemeenteraad voor elke Algemene Vergadering het inhoudelijk mandaat van de vertegenwoordiger of zijn plaatsvervanger moet vaststellen.
Feiten, context en argumentatie
De Raad van Bestuur van Gaselwest stelde op 19 maart 2024 de agenda voor de algemene vergadering als volgt vast:
1. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Nazareth, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging):
a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025. De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van Gaselwest kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
c. Goedkeuring van:
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische communicatienetwerken van de gemeente Nazareth, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2023 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
d. Aanvaarding van de uittreding van de gemeente Nazareth voor de activiteiten electriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken vanaf 1 januari 2025).
e. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 1.a vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallen de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
2. Kennisneming verslagen van Gaselwest van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.
3. Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
4. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV
5. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest met betrekking tot het boekjaar 2023.
6. Voorstel oprichting onthaalstructuur voor belangen in Publi-T en Publigas.
7. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
8. Statutaire benoemingen.
9. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1, 6 en 8 en desgevallend 7 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 6 en 8 en desgevallend 7 bij authentieke akte te doen vaststellen.
10. Statutaire mededelingen.
Nazareth en De Pinte besloten tot de vrijwillige samenvoeging met ingangsdatum 1 januari 2025. Ter voorbereiding op de fusie besloot de gemeenteraad van Nazareth op 18 december 2023, na een vergelijkend onderzoek, om alle activiteiten die momenteel aan de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest zijn toevertrouwd, met ingang van 1 januari 2025 toe te vertrouwen aan de Opdrachthoudende vereniging Imewo, dus vanaf de inwerkingtredingsdatum van de nieuwe gemeente.
Daarom stellen de Raden van Bestuur van Gaselwest en Imewo voor een partiële splitsing door overneming te realiseren, waarbij de gemeente Nazareth voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken uit de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest zal treden en hiervoor zal toetreden bij de Opdrachthoudende vereniging Imewo.
Door deze partiële splitsing zal de fusiegemeente Nazareth-De Pinte per 1 januari 2025 de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1. van het Energiedecreet, kunnen respecteren. Overeenkomstig het artikel 422 alinea 2 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk, als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Om de uittreding mogelijk te maken besloot de raad van bestuur van Gaselwest op 19 maart 2024 tot de oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV en zal zij dit ter bekrachtiging voorleggen aan de algemene vergadering op 18 juni 2024, namelijk: de beslissing om de oprichting, de inbreng in geld (EUR 2.000,00), de goedkeuring van de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening.
Volgens artikel 472 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is de Algemene Vergadering bevoegd voor de deelneming van een dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging in een andere rechtspersoon, op grond van een verslag van de Raad van Bestuur over de afweging van de voor- en nadelen van de deelneming en de motivatie waarom de opdrachthoudende vereniging zelf die voordelen niet kan bieden.
De Raad van Bestuur van Gaselwest keurde in voormelde zitting van 19 maart 2024 het verslag aan de Algemene Vergadering goed. Samengevat zijn de voordelen van de oprichting van TRANSCO ENERGY CV onder andere:
- het bestendigen van de gemeentelijke controle en strategische verankering van Elia via Publi-T en Fluxys via Publigas, zonder de gemeente financieel te belasten: een goedkeuring van deze oprichting impliceert geenszins onomkeerbare stappen, noch onomkeerbare financiële engagementen voor Gaselwest of de gemeente
- het gegeven dat dergelijke structuur veel toegankelijker is voor, en gekend door, externe investeerders, in vergelijking met de publiekrechtelijke figuur van de opdrachthoudende vereniging, zonder daarbij de rechten en belangen van de gemeenten uit het oog te verliezen: Gaselwest heeft recht op minstens één bestuurder, die regelmatig verslag moet uitbrengen.
Ook de gefaseerde aanpak in dit dossier heeft een aantal duidelijke voordelen zoals de eenvoudige mogelijkheid tot vereffening indien nodig, het sneller kunnen schakelen bij een eerstvolgende kapitaaloperatie van Elia/Publi-T of Fluxys/Publigas, de creatie van een duidelijk afgelijnde overlegstructuur en het feit dat het nu nog niet nodig is om verregaande akkoorden met niet-gemeentelijke partners af te sluiten. In dit scenario is enkel sprake van een minimale cashinbreng zonder het beleid van de nieuwe gemeenteraad in de volgende legislatuur of de toekomstige ontwikkeling van de financiën van de gemeente nodeloos te verstoren, omdat er geen substantiële financiële impact is op het gemeentebestuur.
Uit de studie en beoordeling van alle aangeleverde documenten, blijkt dat het lokaal bestuur kan instemmen met alle agendapunten. Bij de aanvang van deze legislatuur ging de gemeenteraad over tot de aanwijzing van raadslid de heer Willy Vermeersch als effectief afgevaardigde en schepen de heer Jens Danneels als plaatsvervangend afgevaardigde in de algemene vergadering van Gaselwest. De gemeenteraad kan deze afvaardiging bestendigen voor de algemene vergadering van dinsdag 18 juni 2024.
Bevoegdheid en juridische grond
- de Wet van 23 maart 2019 tot invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en houdende diverse bepalingen
- het Koninklijk Besluit van 29 april 2019 tot uitvoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen
- het Koninklijk Besluit van 12 mei 2019 houdende aanduiding van de na te leven code inzake deugdelijk bestuur door genoteerde vennootschappen
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41 en 432
- het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 over de aanstelling van vertegenwoordigers in de algemene Vergadering van Gaselwest
- de statuten van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, laatst vastgesteld op de buitengewone algemene vergadering van 20 december 2022
Bijlagen
- uitnodiging tot de algemene vergadering van Gaselwest op 18 juni 2024
- model gemeenteraadsbesluit
- nota en bijlagen per agendapunt van de algemene vergadering op 18 juni 2024
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van Gaselwest, die doorgaat op 18 juni 2024 om 18 uur te Kluisbergen:
1. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Nazareth, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging):
a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025. De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van Gaselwest kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
c. Goedkeuring van:
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische communicatienetwerken van de gemeente Nazareth, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2023 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
d. Aanvaarding van de uittreding van de gemeente Nazareth voor de activiteiten electriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken vanaf 1 januari 2025).
e. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 1.a vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallen de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
2. Kennisneming verslagen van Gaselwest van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.
3. Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
4. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV
5. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest met betrekking tot het boekjaar 2023.
6. Voorstel oprichting onthaalstructuur voor belangen in Publi-T en Publigas.
7. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
8. Statutaire benoemingen.
9. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1, 6 en 8 en desgevallend 7 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 6 en 8 en desgevallend 7 bij authentieke akte te doen vaststellen.
10. Statutaire mededelingen.
Artikel 2
De gemeenteraad verleent goedkeuring tot partiële splitsing Gaselwest/Imewo door overneming inzake de overgang van Gaselwest naar Imewo van alle activiteiten verbonden aan de gemeente Nazareth. De algemene vergadering van Gaselwest wordt verzocht de uittreding van de gemeente Nazareth voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische communicatienetwerken te willen aanvaarden.
Artikel 3
De gemeenteraad verleent goedkeuring tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENGERGY CV door Gaselwest. De algemene vergadering van Gaselwest wordt verzocht de oprichting, de inbreng in geld (2.000,00 euro), de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening te willen bekrachtigen.
Artikel 4
De vertegenwoordiger van de gemeente, namelijk de heer Willy Vermeersch als effectief afgevaardigde en de heer Jens Danneels als plaatsvervangend afgevaardigde, krijgt de opdracht om te stemmen over de agendapunten zoals bepaald in artikel 1, 2 en 3 van dit besluit tijdens de (fysieke of digitale) algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest op 18 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).
Artikel 5
Het college van burgemeester en schepenen voert deze beslissing uit, onder meer de kennisgeving van dit besluit aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van DVV Midwest die doorgaat op dinsdag 4 juni 2024 om 18 uur. De vertegenwoordiger en de plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente aangeduid bij raadsbeslissing van 28 januari 2019, zijn afgevaardigd naar deze algemene vergadering van DVV Midwest, namelijk raadslid de heer Willy Vermeersch als effectief vertegenwoordiger en raadslid mevrouw Katrien Delodder als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Aanleiding en voorgeschiedenis
DVV Midwest nodigt de gemeente uit tot de algemene vergadering op dinsdag 4 juni 2024 om 18.00 uur. Als deelnemer in de dienstverlenende vereniging Midwest, is het bestuur vertegenwoordigd in de algemene vergadering.
Feiten, context en argumentatie
De gemeenteraad moet beslissen over de goedkeuring van de agenda van de algemene vergadering en over het mandaat van haar vertegenwoordigers. De heer Willy Vermeersch en mevrouw Katrien Delodder zijn eerder aangewezen als respectievelijk effectief en plaatsvervangend afgevaardigde, en de raad kan hun aanstelling bestendigen voor deze algemene vergadering.
Op de agenda staat:
1. Goedkeuring verslag bijzondere algemene vergadering 12 december 2023
2. Goedkeuring jaarverslag 2023 DVV Midwest
3. Vaststellen jaarrekening 2023 en verlenen van kwijting
4. Benoemen bestuurder Ardooie in raad van bestuur
5. Aanstellen van een bedrijfsrevisor-commissaris voor periode 2024-2026
6. Datum volgende algemene vergadering.
Na onderzoek van alle stukken horend bij de agenda, blijkt dat er geen bezwaar is om de punten goed te keuren.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41 en 432
- het gemeenteraadsbesluit van 27 november 2017 over de deelname aan de oprichting van de dienstverlenende vereniging Midwest
- het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 over de aanstelling van vertegenwoordigers in de algemene vergadering van DVV Midwest
- de statuten van DVV Midwest, laatst gewijzigd op 18 december 2018 bij besluit van de algemene vergadering
Bijlagen
- e-mail van 28 maart 2024 over de uitnodiging tot de algemene vergadering van Midwest DVV
- agenda van de algemene vergadering DVV Midwest op 4 juni 2024
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van DVV Midwest die doorgaat op dinsdag 4 juni 2024 om 18 uur.
Artikel 2
De vertegenwoordiger en de plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente aangeduid bij raadsbeslissing van 28 januari 2019, zijn afgevaardigd naar deze algemene vergadering van DVV Midwest, namelijk raadslid de heer Willy Vermeersch als effectief vertegenwoordiger en raadslid mevrouw Katrien Delodder als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Artikel 3
De afgevaardigde gemeentelijke vertegenwoordigers krijgen opdracht om hun stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in dit raadsbesluit en als dusdanig de punten op de agenda van de algemene vergadering van 4 juni 2024 van DVV Midwest goed te keuren.
Artikel 4
Het college van burgemeester en schepenen voert deze beslissing uit, onder meer de kennisgeving aan DVV Midwest op het e-mailadres dvv-midwest@midwest.be.
De gemeenteraad stelt de lastvoorwaarden vast voor de opdracht "leveren en plaatsen samengesteld parket" zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De opdracht zal gegund worden bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Het bestuur wenst bij de renovatie van het gemeentehuis van Wingene nieuw parket te plaatsen in de raadzaal, de schepenzaal, bureau van de algemeen directeur en de burgemeester.
Feiten, context en argumentatie
Voor deze opdracht "leveren en plaatsen samengesteld parket" stelde het bestuur het bestek op in eigen beheer.
De huidige parket zal worden weggenomen door onze eigen diensten.
De raming voor deze werken bedraagt 48.000 euro exclusief BTW.
Er wordt voorgesteld om de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het is de bedoeling om de parket te plaatsen tussen half augustus en begin september 2024.
Bevoegdheid en juridische grond
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
- De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet)
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
- Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht
Financiële gevolgen
De nodige kredieten zijn voorzien op het investeringsbudget via:
- raming MJP000919 Renovatie gemeentehuis
- actie AC000028 09.04.01: We realiseren een nieuw administratief centrum.
- code dienst Gebouwen
- geraamde kostprijs 48.000 euro exclusief BTW
Er is € 390.493,32 euro budget beschikbaar.
Bijlagen
- bestek
- meetstaat
- offerteformulier
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad stelt de lastvoorwaarden vast voor de opdracht "leveren plaatsen samengesteld parket" zoals voorzien in het bestek opgemaakt in eigen beheer en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Artikel 2
de raming van deze opdracht bedraagt 48.000 euro exclusief BTW.
Artikel 3
De gunning komt tot stand via de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De gemeenteraad stelt de tijdelijke verordening vast betreffende de handhaving van de openbare rust tijdens de kermis te Wingene op 4, 5 en 6 mei 2024.
Aanleiding en voorgeschiedenis
De kermis in Wingene gaat door op zaterdag 4 mei, zondag 5 mei en maandag 6 mei 2024.
Feiten, context en argumentatie
Deze kermis brengt gewoonlijk veel volk op de been. De gemeenteraad is bevoegd om de openbare rust preventief te regelen door een tijdelijke verordening vast te stellen voor de duur van de activiteiten. Met deze tijdelijke verordening krijgt de organisatie de toestemming om ambulante handel op hun evenement toe te laten of te weigeren.
Bevoegdheid en juridische grond
- de nieuwe gemeentewet bekrachtigd bij de wet van 26 mei 1989, inzonderheid op artikel 135, par 2, ingevoegd bij de wet van 27 mei 1989, op artikel 134, par 1, hernummerd en gewijzigd bij de wet van 27 mei 1989 en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 mei 1989, op artikel 119 hernummerd bij de wet van 27 mei 1989 en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 mei 1989; op artikel 121 hernummerd bij de wet van 27 mei 1989, en op de artikelen 112 tot 114
- de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van de ambulante activiteiten en de organisatie van openbare machten
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- het koninklijk besluit van 3 april 1995 tot uitvoering van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van de ambulante activiteiten en de organisatie van openbare machten
Besluit
Artikel 1
Op zaterdag 4 mei, zondag 5 mei en maandag 6 mei 2024 tussen 14 uur en 24 uur is het in de hierna volgende straten:
- Markt
- Gemeenteplein
- Guido Gezelleplein
- Kerkplein
- Oude Bruggestraat
verboden te leuren, te venten met allerlei waren, tijdschriften of folders te verspreiden, reclamebladen rond te dragen, kramen op te slaan of manifestaties te houden op de openbare weg.
Artikel 2
Op dezelfde datum en tussen dezelfde uren is het verboden langs de openbare weg, alsook op plaatsen of lokalen die daartoe niet permanent zijn uitgerust, tijdelijke verkooppunten van drank en/ of eetwaren in te richten.
Artikel 3
Uitzonderingen op de verbodsbepalingen van artikel 1 en artikel 2 kunnen door de burgemeester verleend worden bij schriftelijke en ondertekende machtiging. De Burgemeester wijst de plaats aan waar de activiteiten, waarvoor uitzonderlijke toelating verleend werd, dienen plaats te vinden.
Artikel 4
Indien zekere personen het verbod voorzien in artikel 1 en artikel 2 overtreden, zullen de waren waarmee zij leuren of venten, de tijdschriften of bladen die zij verkopen of ronddragen, de kramen die zij opstellen, de drank en eetwaren die zij verkopen, voor de duur van de looptijd van deze politieverordening worden in beslag genomen door de geïntegreerde politie. Deze zaken zullen op risico en kosten van de overtreder verwijderd worden en zullen hen na het einde van de loopduur van de verordening worden terugbezorgd.
Artikel 5
Overtreding van deze verordening wordt bestraft met een gevangenisstraf van één tot zeven dagen en/of met een geldboete van één tot vijfentwintig euro.
Artikel 6
Dit besluit wordt bekendgemaakt via het Loket voor Lokale Besturen.
Artikel 7
Afschrift van dit besluit wordt gestuurd aan de Gouverneur van West-Vlaanderen, griffie van de rechtbank van Eerste Aanleg te Brugge en aan de griffie van de Politierechtbank te Brugge.
De gemeenteraad stelt het subsidiereglement vast voor onderhoudswerken aan niet-beschermde kapellen.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Op 21 augustus 2023 kende het college van burgemeester en schepenen een toelage toe voor de restauratie van de veldkapel 'Onze-Lieve-Vrouw van Smarten' in de Joostraat. Het college gaf daarbij haar akkoord om werk te maken van een subsidiereglement voor de restauratie en het onderhoud van niet-beschermd klein religieus erfgoed.
Feiten, context en argumentatie
Context
Kapellen vormen waardevolle stukken lokaal onroerend erfgoed. Naast hun historische en culturele betekenis, geworteld in eeuwenoude (religieuze) tradities, geven ze als kleine landschapselementen bovendien mee vorm en karakter aan de omgeving. Kenmerkend is vaak de aanwezigheid van specifieke boomsoorten naast of nabij deze kapellen.
In de periode 2003-2004 werd reeds een aanzet gemaakt tot de opmaak van restauratiedossiers voor enkele kapellen in de gemeente, alsook van een inventarisatie van alle kapellen op het gemeentelijk grondgebied.
In navolging van de recente vraag met betrekking tot de 'Onze-Lieve-Vrouw van Smarten'-kapel wordt dit opnieuw opgenomen.
Gemaakte overwegingen
Scope van het reglement
Het subsidiereglement focust op niet-beschermde kapellen. Dit gaat zodoende om alle (bescheiden) gebouwen of constructies die werden opgericht door een geloofsgemeenschap of privé-persoon uit religieuze devotie en die niet beschermd zijn als monument. De gebouwen of constructies hoeven niet per definitie opgenomen te zijn in de Inventaris Onroerend Erfgoed. Ze moeten wel opgenomen zijn in de gemeentelijke inventaris, die de vorm zal aannemen van een publiek raadpleegbare GIS-toepassing.
Overweging 1: enkel publiek toegankelijke kapellen
Veel kapellen zijn in privébezit en niet steeds zichtbaar of publiek toegankelijk (vanop het openbaar domein). In het subsidiereglement worden enkel die kapellen die voor iedereen ten allen tijde bereikbaar zijn vanop het openbaar domein binnen de scope opgenomen.
Overweging 2: welke types kapellen?
Kapel is in deze een parapluterm voor een breed gamma aan verschijningsvormen van klein religieus erfgoed. Het Agentschap Onroerend Erfgoed maakt naar fysieke verschijningsvorm een onderscheid tussen:
In het subsidiereglement worden alle types kapellen in de scope opgenomen. Door 250 euro als ondergrens te hanteren voor de totale kost van de onderhoudswerken worden de kleinere types door de beperkte kosten die hieraan vast hangen meestal de facto uitgesloten van het ontvangen van een subsidie. Het opnemen van alle types binnen de scope resulteert anderzijds in een brede kijk in functie van de inventarisatietool.
Overweging 3: uitsluiten van vreemdsoortige aanvragen
Om vreemdsoortige aanvragen uit te sluiten wordt in het subsidiereglement de voorwaarde opgenomen dat de kapellen een culturele waarde moeten hebben om aanspraak te kunnen maken op een subsidie. Deze culturele waarde wordt beoordeeld in de besluitvorming bij de aanvraag.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet van 22 december over het lokaal bestuur
- het decreet van 11 juli 2023 betreffende het onroerend erfgoed
- Het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2014 betreffende de uitvoering van het Onroerenderfgoeddecreet
Financiële gevolgen
Budget is voorzien:
Er is 3.500 euro op deze raming voorzien, waarvan 546 euro reeds is bestemd.
Bijlagen
- subsidiereglement 'Onderhoudswerken niet-beschermde kapellen in privébezit'
Besluit
Enig artikel
De gemeenteraad stelt het subsidiereglement 'onderhoudswerken aan niet-beschermde kapellen' vast zoals opgenomen in bijlage.
De gemeenteraad neemt kennis van het proces-verbaal van openbaar onderzoek over de omgevingsvergunningsaanvraag met referenties OMV_2023148353 - O/2023/299 en keurt de ligging, breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en de opname ervan in het openbaar domein goed, conform het plan in bijlage met betrekking tot de grondafstand. Het plan werd opgemaakt door de ontwerper BuroEyckmans, Meensesteenweg 411, 8800 Rumbeke ter realisatie van het verkavelingsproject, dat onderdeel uitmaakt van de omgevingsvergunningsaanvraag voor het het verkavelen van een deel van een perceel in 5 loten, waarvan 4 halfopen bebouwingen en 1 open bebouwing met referenties OMV_2023148353 - O/2023/299, gelegen te Ruiseledesteenweg , 8750 Wingene; en kadastraal bekend als: Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie D, 1417 K.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Het college van burgemeester en schepenen ontving op 08/11/2023 een omgevingsvergunningsaanvraag voor het verkavelen van een deel van een perceel in 5 loten, waarvan 4 halfopen bebouwingen en 1 open bebouwing. De aanvraag bevat de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van één of meerdere gemeentewegen, waarover de gemeenteraad conform het decreet houdende de gemeentewegen beslissingsbevoegdheid heeft.
Dossierreferentie: OMV_2023148353 - O/2023/299
Locatie: Ruiseledesteenweg , 8750 Wingene; en kadastraal bekend als: Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie D, 1417 K.
Feiten, context en argumentatie
De omgevingsvergunningsaanvraag omvat het verkavelen van een deel van een perceel voor de ontwikkeling van 5 kavels bestemd voor 5 eengezinswoningen (4 halfopen en 1 open bebouwing).
Bestemming volgens het gewestplan: woongebied met landelijk karakter
Bestemming volgens een bijzonder plan van aanleg: niet van toepassing
Bestemming volgens een ruimtelijk uitvoeringsplan: niet van toepassing
2.1. Externe adviezen
- Proximus heeft een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht op 19 januari 2024, ontvangen op 19 januari 2024.
- Fluvius heeft een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht op 17 januari 2024, ontvangen op 17 januari 2024.
- AQUAFIN adviesaanvraagrwo@aquafin.be heeft geen advies uitgebracht. Het advies wordt geacht stilzwijgend gunstig te zijn.
- AQUAFIN OMV@aquafin.be heeft geen advies uitgebracht. Het advies wordt geacht stilzwijgend gunstig te zijn.
- DVV Midwest DVV Midwest heeft een geen bezwaar advies uitgebracht op 12 februari 2024, ontvangen op 12 februari 2024.
- Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening De Watergroep heeft een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht op 15 januari 2024, ontvangen op 15 januari 2024.
- Wyre Omgevingsloket Wyre heeft een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht op 22 januari 2024, ontvangen op 22 januari 2024.
2.2. Openbaar onderzoek
Er werd een openbaar onderzoek gehouden van 22/01/2024 tot 20/02/2024. Het openbaar onderzoek werd niet aangekondigd in een dag- of weekblad. Er werd geen informatievergadering georganiseerd.
Tijdens het openbaar onderzoek werden 0 bezwaren ingediend.
2.3. Technische beoordeling
2.3.1. Fasering
De bouwheer dient de ontwikkeling uit te voeren in één fase.
2.3.2. Wegenis
De loten 1-2 ontsluiten via de Ruiseledesteenweg, loten 3-4-5 ontsluiten via de Beerweg. De rooilijn van de Beerweg wordt gewijzigd, waarbij de asfaltweg op minstens dezelfde breedte behouden blijft.
2.3.3. Riolering
Het afvalwater (DWA) en hemelwater (RWA) moeten op perceelsniveau volledig gescheiden ingezameld worden en apart tot aan de rooilijn worden gebracht. De afwatering van lot 1-3 dient gerealiseerd te worden via de bestaande en voorziene huisaansluitputjes in de Ruiseledesteenweg. Twee dubbele huisaansluitputjes worden ten laste van de aanvrager gelegd.
Voor lot 4 en 5, gelegen langs de Beerweg, zullen de aansluitingen en de nieuwe dienstriolering ten laste van de aanvrager te worden aangelegd.
2.3.3.1. Regenwaterafvoer
Voor de RWA dient de helling van het maaiveld gevolgd te worden en dient het hemelwater aan te sluiten op het fijnmazig grachtenstelsel in de noordelijke richting. Hierbij blijft de bestaande gracht die reeds langs de projectzone ligt in open profiel liggen en uitgerust met een gelijkgrondse kopmuur.
De aansluiting van lot 5 kan hetzij op de kopmuur, hetzij via een riettegel in de gracht uitmonden. De aansluiting van lot 4 wordt gerealiseerd met minimale diameter van 200 mm met huisaansluitputje aan te boren op de kopmuur.
2.3.3.2. Droogweerafvoer
Voor DWA zal er met een diameter 250mm aan een helling van 5mm/m dienen te worden aangesloten op de Aquafin collector in de Ruiseledesteenweg. De loten 4 en 5 worden van een huisaansluiting voorzien.
2.3.4. Groenzone
De ontworpen rooilijn verbreed het bestaande openbaar domein tot een volwaardige berm. Op het grafisch plan wordt visueel de locatie van de toekomstige oprit per lot weergegeven. De verschillende loten beschikken over hun eigen tuinzones. Er wordt binnen het ontwerp geen gemeenschappelijke groenzone ingericht.
2.3.5. Nutsleidingen
De aanvragen werden door de gemeente Wingene verstuurd.
De kostprijs voor de uitrusting van de loten wordt ten laste van de ontwikkelaar gelegd.
2.3.6. As-built
Conform het GRB-decreet, dient door de verkavelaar een GRB-conform as-builtplan bezorgd te worden aan Informatie Vlaanderen en aan de gemeente Wingene.
De opmeting van de nieuwe verkaveling dient te voldoen aan de administratieve en technische voorschriften zoals in bijlage 'GRB-conforme asbuiltplannen Wingene – Ruiseledesteenweg Beerweg’ verduidelijkt.
2.4. Toetsing aan het beoordelingskader uit het decreet houdende de gemeentewegen
De aanpassingen aan de wegenis zijn niet in strijd met de ten uitvoerlegging van de gewenste bestemming van de gronden en voldoet ook aan de principes opgenomen in art. 3 en art. 4 van het decreet houdende de gemeentewegen:
(1) De ingrepen moeten ten dienste staan van het algemeen belang
De aanleg, verbreding, wordt uitgevoerd in het kader van een nieuwe woonontwikkeling. De verbreding van het openbaar domein is noodzakelijk in functie van een voldoende berm met het oog op een veilige verkeerssituatie.
(2) Een wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende gemotiveerd moet worden
De omgevingsvergunningsaanvraag betreft de aanpassing van de rooilijn gemeenteweg Beerweg. De ontworpen bermbreedte realiseert de afscherming tussen openbaar domein en private oprit.
(3) De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aaneengrenzende percelen worden steeds in acht genomen
De ontworpen rooilijn wordt voorzien om bij toekomstige ontwikkeling geen fysieke of visuele hindernissen voor het verkeer te veroorzaken.
(4) Ingrepen worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief
Het betreft voor dit project een aanpassing aan de rooilijn in de context van een verkavelingsontwikkeling. Er is in dat opzicht geen gemeentegrensoverschrijdende functie.
(5) Ingrepen moeten worden beoordeeld in functie van een duurzame ruimtelijke ontwikkeling in de zin van VCRO art. 1.1.4.
De woonontwikkeling van de gronden is gelegen in woongebied met landelijk karakter. De ontwikkeling voldoet aan de mogelijkheden zoals bestemmingsmatig voorzien. De aspecten omtrent duurzame ontwikkeling in de zin van VCRO art. 1.1.4 worden bijgevolg niet geschonden.
Voorstel van door de gemeenteraad op te leggen lasten voor de aanvrager:
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019
- het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, in het bijzonder artikel 31
- het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 47
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 2
- het GRB-decreet van 16 april 2004, in het bijzonder artikel 13 §3 en §4
Bijlagen
- aanvraag_O_2023_299, inclusief wegenisdossier
- 37018_2023_O2023299_PVOO
- GRB-conforme asbuiltplannen Wingene – Ruiseledesteenweg Beerweg
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van het proces-verbaal van openbaar onderzoek over de omgevingsvergunningsaanvraag met referenties OMV_2023148353 - O/2023/299.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de ligging, breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en de opname ervan in het openbaar domein goed, conform het plan in bijlage met betrekking tot de grondafstand. Het plan werd opgemaakt door de ontwerper BuroEyckmans, Meensesteenweg 411, 8800 Rumbeke ter realisatie van het verkavelingsproject, dat onderdeel uitmaakt van de omgevingsvergunningsaanvraag voor het het verkavelen van een deel van een perceel in 5 loten, waarvan 4 halfopen bebouwingen en 1 open bebouwing met referenties OMV_2023148353 - O/2023/299, gelegen te Ruiseledesteenweg , 8750 Wingene; en kadastraal bekend als: Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie D, 1417 K.
Artikel 3
De aanvrager moet voldoen aan de last voor de reeds door de gemeente gerealiseerde bijkomende huisaansluitingen, ter waarde van 1.700 euro excl. btw.
Artikel 4
De aanvrager dient via de dienstverlener De Watergroep in te staan voor de aanleg en uitbreiding van het rioleringsnet ter hoogte van de Beerweg, deze werken worden geraamd op 52.000 euro excl. btw. Deze som wordt verhoogd met 10% en gewaarborgd tegenover het gemeentebestuur, afgerond naar het hoger tiental, met een vrijgave van 80% bij de voorlopige oplevering van de werken en het saldo bij de definitieve oplevering.
Artikel 5
De aanvrager moet aan de administratieve en technische bepalingen, zoals omschreven in het document “GRB-conforme asbuiltplannen Wingene – Ruiseledesteenweg Beerweg” in bijlage bij dit besluit te voldoen. Het voldoen aan deze bepalingen is een last die moet worden opgenomen in de omgevingsvergunning.
Artikel 6
De overdracht van de wegzate, riolering, wegenis en nutsvoorzieningen aan de gemeente gebeurt vrij en onbelast bij de definitieve oplevering van de riolerings- en wegeniswerken. Alle kosten van kosteloze grondafstand zijn ten laste van de aanvrager.
De gemeenteraad neemt kennis van het proces-verbaal van openbaar onderzoek over de omgevingsvergunningsaanvraag met referenties OMV_2023167309 - O/2023/333 en keurt de ligging, breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en de opname ervan in het openbaar domein goed, conform het plan in bijlage met betrekking tot de grondafstand voor het verkavelen van een perceel in 2 loten, waarvan 2 halfopen bebouwingen met referenties OMV_2023167309 - O/2023/333, gelegen te Egemsestraat , 8750 Wingene; en kadastraal bekend als: Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie F, 1024 T 3.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Het college van burgemeester en schepenen ontving op 18 december 2023 een omgevingsvergunningsaanvraag voor het verkavelen van een perceel in twee loten. De aanvraag bevat de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van één of meerdere gemeentewegen, waarover de gemeenteraad conform het decreet houdende de gemeentewegen beslissingsbevoegdheid heeft.
Dossierreferentie: OMV_2023167309 - O/2023/333
Locatie: Egemsestraat , 8750; en kadastraal bekend als: Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie F, 1024 T 3.
Feiten, context en argumentatie
De omgevingsvergunningsaanvraag omvat het verkavelen van een deel van een perceel voor de ontwikkeling van 2 kavels bestemd voor halfopen ééngezinswoningen.
Bestemming volgens het gewestplan: woongebied
Bestemming volgens een bijzonder plan van aanleg: niet van toepassing
Bestemming volgens een ruimtelijk uitvoeringsplan: RUP Centrum Wingene - Art. 4: residentieel woongebied
2.1. Externe adviezen
2.2. Openbaar onderzoek
Er werd een openbaar onderzoek gehouden van 08/01/2024 tot 06/02/2024. Het openbaar onderzoek werd niet aangekondigd in een dag- of weekblad. Er werd geen informatievergadering georganiseerd.
Tijdens het openbaar onderzoek werden 0 bezwaren ingediend.
2.3. Technische beoordeling
2.3.1. Fasering
De bouwheer dient de ontwikkeling uit te voeren in één fase.
De ontwikkeling wordt beschouwd als fase 3 van de verkaveling Brouwerijstraat.
2.3.2. Wegenis
De loten ontsluiten via de te behouden wegenis van de Egemsestraat en Brouwerijstraat. De rooilijn van de Egemsestraat en de Brouwerijstraat wordt gewijzigd.
De berm wordt verbreed tot een volwaardig voetpad. De verkavelaar staat in voor de aanleg van een volwaardig voetpad in grijze betonstraatstenen 22 x 22 x 10 cm van minimaal 150 cm breed. Dit voetpad wordt opgesloten met een boordsteen type ID2 en sluit aan op het bestaand fiets- en voetpad Egemsestraat tot de Brouwerijstraat. Lokaal worden obstakels (bv. boordsteen) opgebroken. De overbreedte wordt ter hoogte van de tuinzone waar verkeerstechnisch niet nodig, in groene berm aangelegd.
Een waarborg van 12.500 euro excl. btw wordt opgelegd.
2.3.3. Riolering
Een gescheiden rioleringsstelsel is aanwezig ter hoogte van de Egemsestraat of Brouwerijstraat waarop de loten worden aangesloten. Deze aansluitingen van beide loten dienen door de dienstverlener De Watergroep, lastens de aanvrager, te worden uitgevoerd.
2.3.4. Groenzone
De ontworpen rooilijn verbreed het bestaande openbaar domein tot een volwaardig voetpad. Op het grafisch plan wordt visueel de locatie van de toekomstige oprit per lot weergegeven. De verschillende loten beschikken over hun eigen tuinzones. Er wordt binnen het ontwerp geen gemeenschappelijke groenzone ingericht.
2.3.5. Nutsleidingen
De aanvragen werden door de gemeente Wingene verstuurd. De kostprijs voor de uitrusting van de loten en het verplaatsen van nutskasten of andere wordt ten laste van de ontwikkelaar gelegd.
2.3.6. As-built
Conform het GRB-decreet, dient door de verkavelaar een GRB-conform as-builtplan bezorgd te worden aan Informatie Vlaanderen en aan de gemeente Wingene.
De opmeting van de nieuwe verkaveling dient te voldoen aan de administratieve en technische voorschriften zoals in bijlage 'GRB-conforme asbuiltplannen Wingene – Brouwerijstraat Egemsestraat’ verduidelijkt.
2.4. Toetsing aan het beoordelingskader uit het decreet houdende de gemeentewegen
De aanpassingen aan de wegenis zijn niet in strijd met de ten uitvoerlegging van de gewenste bestemming van de gronden en voldoet ook aan de principes opgenomen in art. 3 en art. 4 van het decreet houdende de gemeentewegen:
(1) De ingrepen moeten ten dienste staan van het algemeen belang
De aanleg, verbreding, wordt uitgevoerd in het kader van een nieuwe woonontwikkeling. De verbreding van het openbaar domein is noodzakelijk in functie van een voldoende berm met het oog op een veilige verkeerssituatie.
(2) Een wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende gemotiveerd moet worden
De omgevingsvergunningsaanvraag betreft de aanpassing van de rooilijn gemeentewegen Egemsestraat en Brouwerijstraat. De ontworpen bermbreedte realiseert de afscherming tussen openbaar domein en private oprit.
(3) De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aaneengrenzende percelen worden steeds in acht genomen
De ontworpen rooilijn wordt voorzien om een volwaardig voetpad aan de noordzijde van de Egemsestraat te realiseren. Het voetpad dient op de Brouwerijstraat (zone 30) aan te sluiten waar gemengd verkeer voorzien is. Eveneens wordt met een verbreed openbaar domein de goede zichtbaarheid van de fietsdoorsteek en de ontsluiting van de loten gewaarborgd.
(4) Ingrepen worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief
Het betreft voor dit project een aanpassing aan de rooilijn in de context van een verkavelingsontwikkeling. Er is in dat opzicht geen gemeentegrensoverschrijdende functie.
(5) Ingrepen moeten worden beoordeeld in functie van een duurzame ruimtelijke ontwikkeling in de zin van VCRO art. 1.1.4.
De woonontwikkeling van de gronden is gelegen in woongebied en binnen de contouren van het RUP Wingene Centrum. De ontwikkeling voldoet aan de mogelijkheden zoals bestemmingsmatig in het RUP voorzien. De aspecten omtrent duurzame ontwikkeling in de zin van VCRO art. 1.1.4 worden bijgevolg niet geschonden.
Voorstel van door de gemeenteraad op te leggen lasten voor de aanvrager:
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019
- het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, in het bijzonder artikel 31
- het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 47
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 2
- het GRB-decreet van 16 april 2004, in het bijzonder artikel 13 §3 en §4
Bijlagen
- aanvraag_O_2023_333, inclusief wegenisdossier
- 37018_2023_O2023333_PVOO
- GRB-conforme asbuiltplannen Wingene – Brouwerijstraat Egemsestraat
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van het proces-verbaal van openbaar onderzoek over de omgevingsvergunningsaanvraag met referenties OMV_2023167309 - O/2023/333.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de ligging, breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en de opname ervan in het openbaar domein goed, conform het plan in bijlage met betrekking tot de grondafstand voor het verkavelen van een perceel in 2 loten, waarvan 2 halfopen bebouwingen met referenties OMV_2023167309 - O/2023/333, gelegen te Egemsestraat , 8750 Wingene; en kadastraal bekend als: Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie F, 1024 T 3.
Artikel 3
De aanvrager dient in te staan voor de rioleringsuitrusting van de loten via de dienstverlener De Watergroep en staat in voor de uitvoering van het volwaardig voetpad langsheen de ontwikkeling. De totale raming van de uit te voeren wegeniswerken bedraagt 12.500,00 euro (excl. btw) ten laste van de verkavelaar. Deze som wordt, gelet op de kleinschaligheid, verhoogd met 20% en gewaarborgd tegenover het gemeentebestuur, afgerond naar het hoger tiental, met een vrijgave van 80% bij de voorlopige oplevering van de werken en het saldo bij de definitieve oplevering.
Artikel 4
De aanvrager moet aan de administratieve en technische bepalingen, zoals omschreven in het document “GRB-conforme asbuiltplannen Wingene – Brouwerijstraat Egemsestraat” in bijlage bij dit besluit te voldoen. Het voldoen aan deze bepalingen is een last die moet worden opgenomen in de omgevingsvergunning.
Artikel 5
De overdracht van de wegzate, riolering, wegenis en nutsvoorzieningen aan de gemeente gebeurt vrij en onbelast bij de definitieve oplevering van de wegenis. Alle kosten van kosteloze grondafstand zijn ten laste van de aanvrager.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met het Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw goed.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Mail algemeen coördinator Roeland Vanlerberghe op 14/03/2024 met verzoek samenwerkingsovereenkomst gemeente-Regionaal Landschap West-Vlaamse hart vzw met betrekking tot werking en financiering, ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
Feiten, context en argumentatie
Onze gemeente was tot eind 2023 lid van het Stadlandschap West-Vlaamse hart. Voor de werking en financiering van dit samenwerkingsverband werden er overeenkomsten opgemaakt tussen de gemeenten en de provincie West-Vlaanderen:
De gemeenten en de provincie West-Vlaanderen kozen ervoor om de werking van het Stadlandschap vanaf 2024 verder te zetten binnen een vzw, namelijk Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw (RLWVH).
Op 28/08/2023 keurde de gemeenteraad de toetreding tot RLWVH vzw goed. Om de werking en financiering tussen de gemeente en het RLWVH te regelen dient een nieuwe samenwerkingsovereenkomst te worden opgemaakt. Deze overeenkomst vervangt de overeenkomsten en afspraken met het Stadlandschap West-Vlaamse hart/de provincie. Met de nieuwe samenwerkingsovereenkomst worden geen bijkomende inhoudelijke of financiële inspanningen gevraagd.
Bevoegdheid en juridische grond
- wetboek van vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019;
- artikel 54 van het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu;
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 41, eerste lid, 4°;
- publicatie van de oprichtingsakte Regionaal Landschap West-Vlaamse hart vzw in het Belgisch Staatsblad op 7 april 2023.
Bijlagen
- gemeenteraadsbesluit van 28/08/2023 inzake de toetreding tot Regionaal Landschap West-Vlaamse hart vzw
- samenwerkingsovereenkomst tussen gemeente en Regionaal Landschap West-Vlaamse hart vzw
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met het Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw goed.
Artikel 2
Dit besluit treedt in werking met onmiddellijke ingang.
De gemeenteraad stelt het aanvullend verkeersreglement vast voor het plaatsen van een tractorsluis in de Oude Bruggeweg in het gedeelte tussen de Fazantendreef en de Beernemsteenweg.
Aanleiding en voorgeschiedenis
De Dienst Mobiliteit ontving diverse meldingen over toegenomen doorgaand verkeer in de Oude Bruggeweg in het gedeelte tussen de Fazantendreef en de Beernemsteenweg. Aan het begin en einde van de Oude Bruggeweg staat een verkeersbord type F99c (voorbehouden voor het verkeer van landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs) en een onderbord 'aangelanden toegelaten'. Ondanks het verkeersbord aan beide kanten van de Oude Bruggeweg is er toch veel sluipverkeer vanuit de Vorsevijvers.
Feiten, context en argumentatie
Bestuurders ontsluiten via het gedeelte van de Oude Bruggeweg in plaats van via de Fazantendreef. Aan de hand van verkeerstellingen kan de Dienst Mobiliteit aantonen dat er sluipverkeer is ter hoogte van de Oude Bruggeweg.
De Dienst Mobiliteit stelt voor om een om een tractorsluis te plaatsen om sluipverkeer in dit gedeelte van de Oude Bruggeweg te voorkomen. De inplanting van de tractorsluis wordt voorzien in het midden van dit gedeelte van de Oude Bruggeweg. Aangelanden, traag verkeer en ruiters en gespannen blijven toegang hebben tot dit gedeelte van de Oude Bruggeweg.
Het gaat om een gemeenteweg.
De maatregel zal ter kennis worden gebracht van de weggebruiker door middel van de geëigende verkeerstekens.
Bevoegdheid en juridische grond
- de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, art. 119
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 40 en 41
- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
- het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009
- het collegebesluit van 4 maart 2024: Oude Bruggeweg: invoeren tractorsluis - goedkeuring
Bijlagen
- 20240118_DO_OudeBruggeweg_tractorsluis
Besluit
Artikel 1
Er wordt een tractorsluis geplaatst in het midden van de Oude Bruggeweg (in gedeelte tussen de Fazantendreef en de Beernemsteenweg).
Artikel 2
Deze maatregel wordt aangeduid door middel van:
- verkeerbord type 'C3'
- verkeersbord type 'M12' - Uitgezonderd A, B, P
- verkeersbord type 'GIV' - Uitgezonderd landbouwvoertuigen, ruiters en gespannen
- verkeersbord type 'A51'- Gevaar
- verkeersbord type 'G' - Let op!! Tractorsluis
- verkeersbord type 'GIa' - Aanduiding van een afstand
Artikel 3
Dit aanvullend verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Vlaamse Overheid, aan de Rechtbank van Eerste Aanleg West-Vlaanderen, afdeling Brugge en aan de Politierechtbank West-Vlaanderen, afdeling Brugge.
De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2023 goed van de interlokale vereniging ‘IGS Wonen regio Tielt’ met vastgestelde uitgaven ten bedrage van 422.989 euro en vastgestelde inkomsten ten bedrage van 422.989 euro.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Op 12 maart 2024 kwam de stuurgroep IGS Wonen Regio Tielt samen. De gemeenteraden van de deelnemende besturen zijn bevoegd voor de goedkeuring van de jaarrekeningen van deze IGS.
Feiten, context en argumentatie
Het jaarverslag 2022 bevat een inhoudelijk verslag en een financieel verslag.
De jaarrekening 2022 sluit met vastgestelde uitgaven ten bedrage van 376.821 euro en vastgestelde inkomsten ten bedrage van 376.821 euro.
De stuurgroep IGS Wonen Regio Tielt gaf op 12 maart 2024 goedkeuring aan het jaarverslag en de jaarrekening 2023.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- het besluit van de Vlaamse Regering over de subsidiëring ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid van 8 juli 2016
- het besluit van de gemeenteraad van 26 mei 2008 over de goedkeuring van de overeenkomst met statuten betreffende de oprichting van een interlokale vereniging “intergemeentelijke samenwerking Wonen Regio Tielt” met het oog op samenwerking op het vlak van lokaal woonbeleid, en de navolgende verlengingen van de IGS
- het besluit van de gemeenteraad van 30 september 2019 over IGS Wonen Regio Tielt: verlenging interlokale vereniging (2020 - 2025) - goedkeuring
- het besluit van de gemeenteraad van 30 september 2019 over IGS Wonen Regio Tielt: nieuw subsidiedossier (2020 - 2025) - goedkeuring, met onder meer de goedkeuring van het meerjarenbudget voor de periode 2020 – 2025
Bijlagen
- uittreksel verslag beheerscomité IGS Wonen Regio Tielt dd. 12 maart 2024
- jaarverslag 2023
- jaarrekening 2023
- statistiek Woonwinkel 2023
- huuraangelegenheden
- statistiek werkgroepen kwalitatieve huisvesting 2023
- verslag werkgroep preventieve uithuiszettingen
- cijfergegevens verzoekschrift procedure uithuiszetting 2022
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2023 goed van de interlokale vereniging ‘IGS Wonen regio Tielt’ met vastgestelde uitgaven ten bedrage van 422.989 euro en vastgestelde inkomsten ten bedrage van 422.989 euro.
Artikel 2
Het beheerscomité en de coördinator van de intergemeentelijke samenwerking Wonen Regio Tielt ontvangen afschrift van dit besluit.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Onze gemeente telt een pak verenigingen. Onze vele sport-, jeugd- en socioculturele verenigingen, feest- en organisatiecomités laten onze gemeente bruisen. Onze gemeente ondersteunt de verschillende verenigingen met subsidies en samenwerking.
Een resem aan verenigingen kunnen ook rekenen op huisvesting in gemeentelijke gebouwen. Daarnaast hebben veel verenigingen hebben hun jaarlijkse evenementen waar elke inwoner welkom is. We merken dat er bij sommige verenigingen de behoefte is voor een opslagplaats om hun materiaal te stockeren. Daarom pleit onze fractie voor extra opslagplaats voor onze verenigingen.
Daarom stel ik u graag de volgende vragen:
Feiten, context en argumentatie
Raadslid Pieter-Jan Verhoye licht zijn mondelinge vraag toe.
Jens Danneels, schepen van Jeugd, en Brecht Warnez antwoorden als volgt:
"(1) Zal de gemeente onderzoeken hoe ze extra opslagplaats voor verenigingen kunnen realiseren?
Gemeentebestuur Wingene zet zich reeds ten volle in om voldoende opslagplaats te voorzien voor al zijn verenigingen.
Het Keizerspark is een goed voorbeeld hoe wij extra ruimte wensen te creëren voor socio- culturele evenementen en activiteiten. In de huidige plannen zien we alvast plaats voor een bib, een leescafé, een forum, een cultuurzaal en polyvalente zaal. Daarbij werd volop gekozen voor voldoende opslagplaats en bergruimte, zodat de nodige materialen voorzien zijn om de verenigingen hierin optimaal te ondersteunen.
Wingene is bovendien rijk aan vele straat- en wijkcomités die een belangrijk onderdeel vormen van ons gemeenschapsleven. Hoewel we niet voor elke vereniging een aparte opslagfaciliteit kunnen voorzien, proberen we altijd te luisteren naar de behoeften.
(2) Welke stappen zal het gemeentebestuur hiervoor nemen?
Als er specifieke vragen zijn, beluisteren wij die graag. Dat doen we altijd. Mocht er vanuit de vele verenigingen specifieke feedback of verzoeken komen, dan zijn wij bereid om deze individueel te bespreken en te zoeken naar passende oplossingen binnen de mogelijkheden die onze gemeente biedt."
Bevoegdheid en juridische grond
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
Bijlagen
- mondelinge vraag
Aanleiding en voorgeschiedenis
1) Ik verwijs naar mijn mondelinge vraag van 28 augustus 2024 en dus ook naar de notulen van het college van burgemeester en schepenen van 18 juli 2023 – punt 7 : Herstellingswerken asfalt- en betonwegen - dienstjaar 2023 – gunning:
Artikel 3 - Het college gunt de opdracht “Herstellingswerken asfalt- en betonwegen - dienstjaar 2023” aan de economisch meest voordelige regelmatige bieder (op basis van de prijs), zijnde nv Norré-Behaegel, Koninklijke Baan 196 te 8434 Westende tegen het nagerekende offertebedrag van € 1.088.304,56 excl. btw.
Fractie Burgerbelangen stelt volgende vragen:
- De geplande werken zouden aanvangen eind september 2023. Wat is de stand van zaken ivm de geplande herstellingswerken?
2) Situering nieuwe vaststelling – stuk rijweg op St-Pietersveld, tussen campus Wingene de Zande en het kasteel. Op de foto’s in bijlage is te zien in welke slechte staat dit stuk baan ondertussen is.
Fractie Burgerbelangen stelt volgende vragen :
- Welke stappen zal de gemeente ondernemen om deze situatie te verhelpen/verbeteren?
Feiten, context en argumentatie
Raadslid Martine Devisscher licht haar mondelinge vraag toe.
Burgemeester Lieven Huys antwoordt als volgt:
"Wat betreft de eerste vraag. Er zijn in totaal 56 wegen voorzien aan te pakken binnen de herstellingswerken. In het najaar van 2023 werd prioriteit gegeven aan de betonwegen zoals bijvoorbeeld de Akkerstraat en de Vagevuurstraat die ondertussen hersteld zijn. Er zijn op 16 betonwegen werken doorgegaan.
Van de asfaltwegen werd de Hekkestraat dat onrechtstreeks dient als omleidingsroute voor de wegeniswerken van Doomkerke of Sint-Jan voorgenomen. We maakten van de gelegenheid gebruik om de gebroken betonklinkers in een strook van de Tieltstraat aan te pakken.
De overige asfaltwegen, 43 straten, worden vanaf half mei aangepakt en zullen stelselmatig afgewerkt worden voor het bouwverlof deze zomer. Gezien de weersomstandigheden is een snellere uitvoering niet mogelijk en hopen we, samen met de aannemer, geen verdere vertraging op te lopen.
De lijst van straten is ontsloten via onze website, enkele straten bestaan zowel uit asfaltzones als beton, waardoor de rekensom om in totaal aan 56 straten te komen niet opgaat.
Wat betreft de tweede vraag, is het kleine stukje verbindingsweg tussen de campus Succersaele en het kasteel in het beheer van ofwel het militair domein ofwel de Regie Der Gebouwen. Dat is niet duidelijk. Vanaf het kasteel tot aan de Vagevuurstraat is deze weg in het beheer van de Regie Der Gebouwen.
De gemeente stelt al enige tijd (5-tal jaar) de vraag aan de Regie Der Gebouwen enerzijds de weg in goede staat te brengen, anderzijds een uitspraak te doen van wie de kleine verbindingsweg naar het kasteel is. We stelden voor om beide wegen, na herstel, in het publiek domein te brengen zodat het beheer door de gemeente kan opgenomen worden. We herhalen deze vragen periodiek, maar ondervinden dat dit moeizaam verloopt, we nemen dit verder op en hopen zo snel mogelijk meer nieuws te kunnen brengen.
Over de toestand van dit gedeelte van de Sint-Pietersveldstraat zijn er geen geregistreerde vragen of meldingen de afgelopen drie maand."
Bevoegdheid en juridische grond
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
Bijlagen
- mondelinge vraag
- foto's
Aanleiding en voorgeschiedenis
Jaren geleden werd in onze gemeente gestart met inclusieve speelpleinwerking.
Op de website van de gemeente staat onder het thema “speelpleinwerking” onderaan de pagina te lezen: Toegankelijke werking :
“De speelpleinwerking wil zo veel mogelijk streven naar toegankelijkheid voor iedereen. We kunnen helaas niet garanderen dat elk kind met een grotere ondersteuningsnood kan
begeleid worden. Heeft jouw kind extra noden? Neem dan voor de start van een activiteit contact op met het Vrijetijdspunt om de individuele noden in kaart te brengen. We bekijken dan samen de mogelijkheden.”
Uit deze wel erg vage omschrijving op de gemeentelijke website is niet onmiddellijk af te leiden dat er in onze gemeente inclusieve speelpleinwerking wordt aangeboden. De ouders van een kind met een beperking moeten al op zoek gaan naar het huishoudelijk reglement en vinden dan onder punt 4 – Doelgroep – artikel 11 :
“De activiteitenwerking tracht een inclusieve werking na te streven waarbij kinderen met een beperking van harte welkom zijn. Voor de speelpleinwerking wordt in eerste plaats locatie Zwevezele naar voren geschoven, vanwege zijn geschiktere faciliteiten. Indien een kind extra noden heeft, vraagt Team Jeugd om voor de start van een activiteit contact op te nemen met het Vrijetijdspunt om de individuele noden in kaart te brengen.”
Fractie Burgerbelangen stelt volgende vragen:
1) Hoeveel kinderen met een beperking namen de voorbije 5 jaar deel aan de inclusieve speelpleinwerking?
2) Hoeveel monitoren krijgen een opleiding in functie van inclusieve speelpleinwerking?
3) Kan de gemeente op de website duidelijker afficheren dat er inclusieve speelpleinwerking wordt aangeboden?
Feiten, context en argumentatie
Raadslid Martine Devisscher licht haar mondelinge vraag toe.
Jens Danneels, schepen van Jeugd, antwoordt als volgt:
"(1) Hoeveel kinderen met een beperking namen de voorbije 5 jaar deel aan de inclusieve speelpleinwerking?
In de afgelopen 3 jaar werden er geen kinderen expliciet aangemeld via een intakegesprek. Dat wil echter niet zeggen dat we op vandaag geen kinderen met een beperking of een extra zorgnood opvangen op onze werking. Los van het ‘officieel’ aantal kinderen met een beperking op onze speelpleinwerking, zijn er wel een aantal kinderen met een grotere ondersteuningsnood die perfect gedijen op onze werking, dankzij de goede zorgen van onze animatoren.
Elke vraag van ouders of voogd bekijken we individueel om zeker te zijn dat onze werking kan voldoen aan de specifieke zorgnoden van het kind. Onze infrastructuur en werking is niet altijd voldoende om goede en veilige zorgen te garanderen. Wij werken immers hoofdzakelijk met vrijwillige animatoren tussen 16 en 18 jaar, en dit zorgt reeds voor een eerste drempel. Het gebeurt dat wij genoodzaakt zijn kinderen door te verwijzen naar doelgroepspecifieke werkingen, maar het gebeurt ook dat ouders onze werking zelf niet geschikt vinden voor hun eigen kind.
We stellen ook vast dat sommige ouders ons niet inlichten omtrent een extra zorgnood. Bij sommige kinderen komt die ondersteuningsnood dan pas aan de oppervlakte tijdens de werking. Maar ook dan voorzien we voldoende tijd en middelen om ons daaraan te proberen aan te passen, vaak in opnieuw na gesprek met de ouders.
Inclusief wil in eerste instantie zeggen dat onze werking open staat voor elk kind, met en zonder beperking, anderstalig, nieuwkomers of met een ander geloof. Niet ieder kind heeft 1 op 1 begeleiding nodig, soms volstaat een beetje extra aandacht of ondersteuning.
In de rand wil ik nog meegeven dat wij samen met verschillende steden en gemeenten bekijken hoe we via de regiowerking Midwest nog kunnen op zoek gaan naar extra expertise en een nog betere inclusieve speelpleinwerking. Zo organiseren we binnenkort extra vormingen voor animatoren, bekijken we hoe we onze werkingen nog toegankelijker kunnen maken, en in de toekomst het aanbod binnen de regio Midwest nog beter op elkaar kunnen afstemmen.
Daarnaast zijn we momenteel ook in gesprek met Kinderopvang Ferm om te zien hoe we elkaar onderling kunnen ondersteunen en versterken, in het belang van het kind. We zijn op zoek naar een haalbare structuur en werken nog een test-case uit voor deze zomervakantie.
(2) Hoeveel monitoren krijgen een opleiding in functie van inclusieve speelpleinwerking?
Momenteel krijgen ieder jaar gemiddeld een 15-tal monitoren een specifieke opleiding gericht op het werken met kinderen met diverse noden binnen onze speelpleinwerking. Deze opleidingen omvatten onder andere workshops en trainingen die de monitoren voorbereiden op het omgaan met verschillende behoeften en het creëren van een inclusieve en ondersteunende omgeving.
We trekken deze vormingen ook deels open naar alle jeugdwerkers op onze gemeente, voorbeelden hiervan zijn onze jaarlijkse vormingsdagen getiteld ‘VORM’. Daarnaast zijn er de tweewekelijkse teambuildings tijdens de zomervakantie voor onze animatoren, alsook individuele vormingen doorheen het jaar. In de herfstvakantie voorzien we voor het eerst in Wingene ook een eigen basiscursus om het brevet ‘animator in het jeugdwerk’ te halen. In deze vorming van 5 dagen komt inclusie ook aan bod.
(3) Kan de gemeente op de website duidelijker afficheren dat er inclusieve speelpleinwerking wordt aangeboden?
We zijn en blijven absoluut vragende partij dat er op voorhand een gesprek kan plaatsvinden tussen ouders en Team Jeugd. Alleen op die manier kunnen we onze werking op de beste manier voorbereiden op de komst van het kind, of kunnen we helpen zoeken naar een meer gepaste oplossing.
In die zin is wat mij betreft de info op onze website correct en volledig.
We maken de mogelijkheid tot intakegesprek en onze inclusieve speelpleinwerking daarnaast niet alleen bekend via de website, maar ook via de sociale kaart en onze zomerbrochure. Elk kind dat school loopt in Wingene ontvangt zo’n brochure en verder is die ook af te halen in het Vrijetijdspunt.
We willen benadrukken dat het welzijn van alle kinderen voor ons een hoge prioriteit hebben, en we blijven ons inzetten om ons jongerenaanbod en onze faciliteiten zo toegankelijk mogelijk te maken voor iedereen."
Bevoegdheid en juridische grond
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
Bijlagen
- mondelinge vraag
Aanleiding en voorgeschiedenis
Ik verwijs naar de notulen van het College van Burgemeester en Schepenen dd. 8 april 2024 :
Punt 4 - Gemeentehuis - aankoop werkplekmeubilair - lastvoorwaarden, gunningswijze en gunning
De meeste werkplekken in het gemeentehuis zijn niet meer hedendaags ingericht. Het gaat over meubilair op einde levensduur en/of niet ergonomisch meubilair zoals bijvoorbeeld te laag. Er is bovendien geen uniformiteit. Gezien de fusiecontext is er ook nood aan extra werkplekken.
Het bestuur gunt de opdracht aan de economisch meest voordelige bieder, namelijk Pami, Industrielaan 20 te 3900 Pelt, voor een bedrag van 35.349,15 euro inclusief 21% btw.
Punt 6 - Gemeentehuis - aankoop tafel schepenzaal - lastvoorwaarden, gunningswijze en gunning
Als onderdeel van de renovatiewerken aan het gemeentehuis is er nood aan een nieuwe hedendaagse tafel voor de schepenzaal. Er is de nodige aandacht uitgetrokken voor het bestuderen van de beste (organische) vorm bij gebruik van projectie en passend in de ruimte. Bovendien moet in het tafelblad elektrificatie voorzien zijn zodat er geen verlengkabels meer nodig zijn bij het opladen van mobiele toestellen.
Het bestuur gunt de opdracht "gemeentehuis - aankoop tafel schepenzaal" aan Salens NV, Beernemsteenweg 77 te 8750 Wingene, voor een bedrag van 19.485,84 euro inclusief 21% btw.
Fractie Burgerbelangen stelt volgende vragen :
- Over hoeveel te vervangen stukken meubilair gaat het?
- Is er een nieuwe bestemming voor de oude werkplekmeubelen? Worden ze tweedehands verkocht of geschonken aan een andere organisatie of is er een ander voorstel ?
Feiten, context en argumentatie
Raadslid Martine Devisscher licht haar mondelinge vraag toe.
Burgemeester Lieven Huys antwoordt als volgt:
Bevoegdheid en juridische grond
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
Bijlagen
- mondelinge vraag
Aanleiding en voorgeschiedenis
Ik verwijs naar het artikel in de digitale krant “Made in West-Vlaanderen” van 23/04/2024 over de firma Heem Invest.
In dit artikel melden zij dat zij gespecialiseerd zijn in PPS constructies met scholen teneinde projecten rond nieuwbouwscholen tot een goed einde te brengen.
In dergelijke gevallen kopen zij de gronden van de oude scholen zodat ze daar nieuwe projecten kunnen op realiseren : veelal bouwen ze een nieuwe school in combinatie met nieuwbouwappartementen.
In dit zelfde artikel melden zij dat ze ook in Wingene met dergelijke project bezig zijn.
Op zich een goede zaak.
Op 22/06/2023 heeft de deputatie van de Provincie West -Vlaanderen , het beroep tegen de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden met omgevingsaanleg voor de percelen nodig voor de nieuwbouw van de Centrumschool en voor de woonontwikkeling ontvankelijk en gegrond verklaard, en bijgevolg de omgevingsvergunning geweigerd.
Mijn vragen:
Feiten, context en argumentatie
Raadslid Fabienne Allaert, licht haar mondelinge vraag toe.
Burgemeester Lieven Huys antwoordt als volgt:
Bevoegdheid en juridische grond
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
Bijlagen
- mondelinge vraag
De voorzitter sluit de zitting op 29/04/2024 om 21:05.
Namens Gemeenteraad,
Jurgen Mestdagh
Algemeen directeur
Hendrik Verkest
Raadslid