De voorzitter opent de zitting op 18/12/2023 om 19:03.
De raad van bestuur AGB keurt het verslag van de vorige zitting van maandag 27 november 2023 goed.
De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de leden van de raad van bestuur AGB. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de leden van de raad van bestuur AGB. Zij nemen er kennis van via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Elk lid van de raad van bestuur AGB heeft het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad van bestuur AGB worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de raad van bestuur AGB en de algemeen directeur ondertekend.
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
- het artikel 21 §2 van de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf
- verslag vorige zitting 27 november 2023
Enig artikel
De raad van bestuur AGB keurt het verslag van de vorige zitting van maandag 27 november 2023 goed.
De raad van bestuur AGB stelt de vierde aanpassing van het strategisch meerjarenplan 2020-2025 van het AGB vast.
De raad van bestuur AGB stelt het strategisch meerjarenplan 2020-2025 van het AGB vast. In de BBC wordt de beleids- en financiële planning opgemaakt vanuit een meerjarig perspectief. Het meerjarenplan vormt immers de basis voor het beleid van het bestuur gedurende de komende zes jaar en wordt minstens één keer per jaar aangepast.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn. Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijk meerjarenplan opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld.
Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn. Ook het financiële evenwicht wordt beoordeeld voor de gemeente en het OCMW samen.
Omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in het meerjarenplan een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW. Dat komt tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (schema M3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.
De autonome gemeentebedrijven maken hun meerjarenplannen op volgens hetzelfde concept en dezelfde logica als hun moederbesturen. Dat komt de herkenbaarheid voor de raadsleden, de transparantie en de democratische controle ten goede en maakt het ook makkelijker om te werken met een geïntegreerde planning over de verschillende entiteiten heen die in een bepaalde gemeente actief zijn.
De raad van bestuur stelt het meerjarenplan en de aanpassingen ervan vast en legt ze ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad. De ramingen voor de exploitatie, de investeringen en de financiering in het lopende en eerstvolgende jaar van de financiële nota van het meerjarenplan omvatten ook de kredieten voor dat boekjaar (art. 242 Decreet lokaal bestuur).
Om de definitieve cijfers voor het AGB te kunnen opnemen in de vierde aanpassing van het meerjarenplan van het moederbestuur is het aangewezen dat de vaststelling/goedkeuring van de vierde aanpassing van het meerjarenplan van het AGB plaats vindt voor de vaststelling van de vierde vaststelling van het meerjarenplan gemeente en het OCMW.
Die besluitvorming verloopt als volgt:
• de raad van bestuur stelt de vierde aanpassing van het strategisch meerjarenplan vast;
• de gemeenteraad keurt ten slotte de vierde aanpassing van het strategisch meerjarenplan AGB goed.
Het ontwerp van aanpassing van het meerjarenplan AGB werd aan ieder lid van de raad van bestuur bezorgd volgens de bepalingen opgenomen in het huishoudelijk reglement van de raad van bestuur AGB en het decreet lokaal bestuur. Concreet betekent dit dat het ontwerp van de aanpassing van het meerjarenplan minstens 14 dagen vooraf aan de leden van de RvB moet worden bezorgd (art. 249,§2 DLB samen met art. 241).
Het ontwerp van aanpassing van het meerjarenplan bevat volgende documenten:
• Wijzigingen van de strategische nota
• Aangepaste financiële nota
o Aangepast financieel doelstellingenplan (M1);
o Aangepaste staat van het financieel evenwicht (M2);
o Aangepast overzicht van de kredieten (M3).
• Aangepaste toelichting
o Aangepast overzicht ontvangsten en uitgaven naar functionele aard (T1);
o Aangepast overzicht ontvangsten en uitgaven naar economische aard (T2);
o Investeringsprojecten - per prioritaire actie (T3);
o Evolutie financiële schulden (T4);
o Financiële risico's;
o Beschrijving grondslagen en assumpties;
o Verwijzing naar de plaats waar bijkomende documentatie beschikbaar is
• Motivering van de wijzigingen
• Documentatie bij de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 is beschikbaar op de website van de gemeente.
Toelichting door de financieel directeur.
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
- het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale] besturen, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 7 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
- het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale (ing. MB 12 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2020)] besturen, het laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
- de omzendbrief KB/ABB-2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
- de omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
- de statuten van het AGB, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 17 december 2018
- het besluit van de raad van bestuur AGB van 28 januari 2019 waarbij het huishoudelijk reglement voor de raad van bestuur AGB werd vastgesteld, laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021.
- het gunstig advies van het managementteam van 20 oktober 2023.
Het meerjarenplan van het AGB voldoet aan de voorwaarden omtrent het financieel evenwicht:
- het budgettair resultaat is in geen enkel jaar negatief.
- de geraamde autofinancieringsmarge voor 2025 is minstens gelijk aan nul.
Het meerjarenplan voor het AGB voldoet hiermee aan de opgelegde voorwaarden.
Ook de gecorrigeerde autofinancieringsmarge voor het AGB in 2025 is positief, waarmee ook aan de niet bindende voorwaarde voor het financieel evenwicht is voldaan.
- vierde aanpassing van het meerjarenplan AGB 2020-2025
Artikel 1
De raad van bestuur stelt de vierde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 vast.
Artikel 2
Het geraamde beschikbaar budgettair resultaat van het AGB bedraagt:
in 2020: 490.759 euro
in 2021: 182.722 euro
in 2022: 397.005 euro
in 2023: 1.326.404 euro
in 2024: 1.425.608 euro
in 2025: 1.356.600 euro
in 2026: 1.535.382 euro
De geraamde autofinancieringsmarge van het AGB bedraagt in 2025: 130.992 euro
De geraamde gecorrigeerde autofinancieringsmarge van het AGB bedraagt in 2025: 130.992 euro.
Artikel 3
De aangepaste kredieten van het AGB voor het boekjaar 2023 (M3) worden vastgesteld:
Totaal exploitatie-uitgaven: 1.735.395 euro
Totaal exploitatie-ontvangsten: 3.358.993 euro
Totaal investeringsuitgaven: 941.163 euro
Totaal investeringsontvangsten: 246.965 euro
Totaal financieringsuitgaven: 0 euro
Totaal financieringsontvangsten: 0 euro
Artikel 4
De kredieten van het AGB voor het boekjaar 2024 (M3) worden vastgesteld:
Totaal exploitatie-uitgaven: 1.649.805 euro
Totaal exploitatie-ontvangsten: 1.859.208 euro
Totaal investeringsuitgaven: 130.200 euro
Totaal investeringsontvangsten: 20.000 euro
Totaal financieringsuitgaven: 0 euro
Totaal financieringsontvangsten: 0 euro
De raad van bestuur stelt de verkooptarieven voor het jaar 2024 vast volgens de tarieflijst als bijlage bij dit agendapunt. De tarieflijst maakt integraal deel uit van de beslissing.
De raad van bestuur stelt jaarlijks de verkooptarieven vast voor het komende werkjaar.
De gemeente komt vervolgens financieel tussen in het saldo dat ontstaat tussen de verkooptarieven van het AGB en de door de gemeenteraad opgelegde maximumtarieven door middel van een prijssubsidie in de vorm van een derdebetalersregeling.
Na afwerking van de jaarrekening van het jaar 2022, op basis van de vierde aanpassing van het meerjarenplan voor het AGB en rekening houdende met het winstoogmerk van het AGB, kan de raad van bestuur van het AGB de verkooptarieven voor het jaar 2024 vaststellen.
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- Het gemeenteraadsbesluit van 31 augustus 2009 houdende oprichten en vaststellen statuten "Autonoom Gemeentebedrijf Wingene", goedgekeurd bij Ministerieel Besluit van 14 december 2009 en gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 11 januari 2010
- De Beheersovereenkomst van 28 maart 2010 tussen de gemeente Wingene en AGB-Wingene, en de tweede aanvulling en evaluatie van 29 april 2019.
- Het besluit van de Gemeenteraad en Raad van Bestuur van het AGB Wingene houdende de dienstverleningsovereenkomst van 29 mei 2017 tussen de gemeente Wingene en het AGB-Wingene
- Het gemeenteraadsbesluit van 25 april 2016 houdende het goedkeuren van de gebruikstarieven sportinfrastructuur, vaststellen maximumtarieven en verlenen prijssubsidie voor particulieren en verenigingen via derde betalersregeling aan AGB Wingene – 1 mei 2016
- Het besluit Raad van Bestuur AGB van 19 december 2016 houdende 'Reglement gebruikstarieven AGB sportinfrastructuren vanaf 1 januari 2017 - Hervaststellen'
- Het besluit Raad van Bestuur AGB van 17 december 2018 houdende 'verkooptarieven AGB met prijssubsidie - vaststellen"
- Tarieflijst AGB 2024
Artikel 1
De raad van bestuur stelt de verkooptarieven voor het jaar 2024 vast volgens de tarieflijst als bijlage bij dit agendapunt. De tarieflijst maakt integraal deel uit van de beslissing.
Artikel 2
Het besluit van de Raad van Bestuur AGB van 17 december 2018 houdende 'verkooptarieven AGB met prijssubsidie" komt te vervallen vanaf 01/01/2024.
De raad van bestuur van het AGB keurt de dienstverleningsovereenkomst tussen gemeente en AGB Wingene, met ingang van 1 januari 2024, goed. De huidige dienstverleningsovereenkomst blijft van kracht tot en met 31 december 2023 en is daarna niet meer van toepassing.
Het autonoom gemeentebedrijf (AGB) dat de sportinfrastructuur uitbaat, is onderworpen aan de vennootschapsbelasting en wordt verondersteld winst te maken. De activiteiten van het AGB zijn op zich niet zelfbedruipend. Een gemeentelijke financiële inbreng in de werking is dan ook noodzakelijk om winst te kunnen maken.
De financiële inbrengt gebeurt aan de hand van prijssubsidies. Op die prijssubsidies betaalt de gemeente ook een aandeel BTW. Deze BTW is voor de gemeente niet aftrekbaar. Het is dan ook van belang om de benodigde prijssubsidies zo laag mogelijk te houden.
In de dienstverleningsovereenkomst tussen de gemeente en het AGB is voorzien dat de gemeente jaarlijks een vergoeding vraagt aan het AGB voor het gebruik van middelen van en door de gemeente ten dienste van het AGB. Deze vergoeding is jaarlijks indexeerbaar, en bedraagt op vandaag afgerond 100.000 euro. Deze vergoeding zorgt in het AGB voor meer uitgaven, die via de gemeentelijke prijssubsidie terug gecompenseerd moeten worden en waarop de gemeente dan een BTW aandeel van minimum 6% of 6.000 euro en maximum 21% of 21.000 euro moet betalen.
De btw-administratie aanvaardt dat dienstprestaties en goederenleveringen onder bezwarende titel door de gemeente aan haar AGB, ongeacht de omvang ervan, niet leiden tot concurrentieverstoring. Er dient dus over deze handelingen geen btw te worden aangerekend. Dit is een gewijzigd standpunt ten opzichte van eerdere BTW interpretaties.
We stellen dan ook voor om de dienstverleningsovereenkomst tussen de gemeente en het AGB met ingang van 1 januari 2024 aan te passen en in artikel 3 zowel het gebruik van middelen als het gebruik van personeel van de gemeente kosteloos ter beschikking te stellen van het autonoom gemeentebedrijf.
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- de beslissingen van de gemeenteraad en de raad van bestuur van het AGB van 29 mei 2017 "Dienstverleningsovereenkomst tussen gemeente en het autonoom gemeentebedrijf hervaststellen"
- Minder te betalen btw door de gemeente van minimum 6% of 6.000 euro en maximum 21% of 21.000 euro.
- 20231218_DO_dienstverleningsovereenkomst_Wingene_GEM_AGB (nieuw)
- 20170529_DO_dienstverleningsovereenkomst_Wingene_GEM_AGB (komt te vervallen)
Enig artikel
De raad van bestuur van het AGB keurt de dienstverleningsovereenkomst tussen gemeente en AGB Wingene, met ingang van 1 januari 2024, goed. De huidige dienstverleningsovereenkomst blijft van kracht tot en met 31 december 2023 en is daarna niet meer van toepassing.
De Raad van Bestuur AGB Wingene stelt het huishoudelijk reglement recreatiebad de Alk vast en treedt in werking met ingang van 1 januari 2024. Het huishoudelijk reglement voor publiek recreatiebad "De Alk" vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 27 maart 2000 wordt opgeheven.
Het huishoudelijk reglement voor recreatiebad de Alk werd op 27 maart 2000 goedgekeurd door de gemeenteraad. Om maximaal te streven naar een positieve zwembadervaring voor elke bezoeker moet het reglement beantwoorden aan de hedendaagse context en steeds veranderende maatschappelijke ontwikkelingen. Naar aanleiding van enkele recente wijzigingen zoals infrastructuur (ticketkiosk), nieuwe samenwerking (zwemacademie) en reglementeringen (private zwemlessen) diende het bestaande huishoudelijk reglement te worden herzien.
Sinds de oprichting van het Autonoom Gemeentebedrijf Wingene (AGB Wingene) en op basis van de bijhorende statuten behoort het vaststellen van een huishoudelijk reglement van het recreatiebad de Alk tot de bevoegdheid van de Raad van Bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Wingene.
Volgende wijzigingen hebben aanleiding gegeven tot aanpassingen aan het huishoudelijk reglement.
1. De ticketkiosk en de speedgates vervingen het fysieke kassasysteem. Het oude lockersysteem is geautomatiseerd waardoor bezoekers hun locker sluiten door middel van een code.
2. Om steeds te voldoen aan de wettelijke vereisten inzake waterkwaliteit, technische installaties, hygiëne en veiligheid is het recreatiebad jaarlijks een aantal weken gesloten voor het publiek.
3. Bepalingen inzake het schoolzwemmen, private zwemlessen en de Wingense zwemschool.
4. De recente Covid-19 pandemie zorgt voor de opname van gezondheidsrichtlijnen, om in de toekomst flexibel te zijn door steeds te beantwoorden aan de gezondheidssituatie op dat moment.
5. Een veranderde context en infrastructuur zorgt voor de opname van aangepaste richtlijnen voor een bezoek aan het recreatiebad de Alk.
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Wingene zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 31 augustus 2009, in het bijzonder artikel 23
Dit voorstel kadert binnen actie 04.03.04 van het strategisch meerjarenplan 2020-2026.
- het huishoudelijk reglement voor publiek recreatiebad "De Alk", zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 27 maart 2000
- de ontwerpversie van het huishoudelijk reglement voor het recreatiebad de Alk
Artikel 1
De Raad van Bestuur AGB Wingene stelt het huishoudelijk reglement recreatiebad de Alk vast.
Artikel 2
Het huishoudelijk reglement recreatiebad de Alk treedt in werking met ingang van 1 januari 2024.
Artikel 3
Het huishoudelijk reglement voor publiek recreatiebad "De Alk" vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 27 maart 2000 wordt opgeheven.
De voorzitter sluit de zitting op 18/12/2023 om 19:27.
Namens Raad van bestuur AGB,
Jurgen Mestdagh
Algemeen directeur
Lieven Huys
Voorzitter