De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Elk raadslid heeft het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.
- de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32
- het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad, vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021
- verslag vorige zitting
Enig artikel
De gemeenteraad keurt het verslag van de zitting van 19 december 2022 goed.
Bij aanvang van het agendapunt verlaat Jurgen Mestdagh, algemeen directeur, in toepassing van art. 27§1 decreet lokaal bestuur, de zitting.
Het jongste raadslid, Camille Mortier, neemt samen met de voorzitter van de gemeenteraad de stemming waar.
De gemeenteraad hechtte zijn principiële goedkeuring in zitting van 19 december 2022 aan een vrijwillige samenvoeging van gemeente Wingene met de gemeente Ruiselede. De beoogde samenvoegingsdatum is 1 januari 2025. De voorgenomen samenvoeging wordt verder onderzocht met het oog op een goedkeuring van het gezamenlijke voorstel tot samenvoeging door de gemeenteraad en indiening van dit voorstel bij de Vlaamse Regering uiterlijk op 31 december 2023.
Vanaf de principiële beslissing tot samenvoeging kunnen de raden in onderling overleg beslissen om een transitiemanager aan te duiden naast de algemeen directeur-coördinator en de financieel directeur-coördinator.
Vanaf de principiële beslissing tot samenvoeging wijzen de gemeenteraden in onderling overleg één van de algemeen directeurs aan die optreedt als algemeen directeur-coördinator die de opdrachten uitvoert die hem worden toegewezen in het decreet lokaal bestuur. Als geen transitiemanager wordt aangewezen, begeleidt hij eveneens de samenvoegingsoperatie op ambtelijk niveau. De algemeen directeur van de andere betrokken gemeenten staan hem daarin bij. De raden kunnen de rol van transitiemanager ook toevertrouwen aan een personeelslid of aan iemand van buiten de (ambtelijke) organisatie. Ze zijn dus niet verplicht hiervoor een algemeen directeur van de samen te voegen gemeenten aan te duiden.
Vanaf de principiële beslissing tot samenvoeging wijzen de gemeenteraden ook in onderling overleg één van de financieel directeurs aan die optreedt als financieel directeur-coördinator die de opdrachten uitvoert die hem worden toegewezen in het decreet lokaal bestuur. Als geen transitiemanager wordt aangewezen, begeleidt hij eveneens de samenvoegingsoperatie op ambtelijk niveau voor de coördinatie van de financiële aspecten van de samenvoeging. De financieel directeur van de andere betrokken gemeente staat hem daarin bij.
De aanduiding van de algemeen directeur-coördinator of financieel directeur-coördinator heeft geen gevolgen voor de aanstelling van algemeen en financieel directeur in de nieuwe gemeente.
De algemeen directeur en financieel directeur van de gemeente met het hoogst aantal inwoners worden de coördinatoren als de besturen zelf geen coördinatoren aanstellen op de datum dat ze het gezamenlijke voorstel tot samenvoeging indienen.
Naast het aanduiden van de transitiemanager en de algemeen/financieel directeur-coördinatoren kunnen beide gemeenten vanaf de principiële beslissing ook beheersovereenkomsten sluiten om voor bepaalde functies beroep te doen op elkaars personeelsleden.
Uit de thema-audit van Audit Vlaanderen omtrent fusietrajecten blijkt tenslotte duidelijk dat voldoende capaciteit voorhanden moet zijn. Zo gaven besturen mee om tijdelijk extra ondersteuning te voorzien om het fusieproject (administratief) te ondersteunen vooral op vlak van HR, communicatie en ICT. Alle fusiebesturen gaven verder aan dat een goede interne communicatie belangrijk is om gedragenheid en betrokkenheid voor de fusie te creëren.
Tijdens het fusietraject is nood aan het investeren in externe expertise en onafhankelijke procesbegeleiding waarbij bestaande ervaring en kennis maximaal benut kunnen worden. Voor de begeleiding van dit immense veranderingstraject werd daarom op zoek gegaan naar een externe partner om beide gemeenten hierin te begeleiden. In zitting van 12 september 2022 besliste het college van burgemeester en schepenen van Wingene om hiervoor beroep te doen op Ernst & Young.
Van de externe partner wordt hierbij verwacht dat deze gedurende het volledig fusietraject de rol opneemt van PMO-begeleider (Programma Management Office) ter ondersteuning van de (adjunct) transitiemanager(s). Hierbij zijn 4 rollen weggelegd voor de PMO-begeleider:
- Optreden als klankbord en adviseur en leiderschap van de organisatie ondersteunen op vlak van ambitie, risico’s, strategie en installeren van de programmastructuur;
- Faciliteren, ondersteunen en begeleiden van het projectteam (en stuurgroep);
- Opvolgen van de werkgroepen van waaruit de operationele transformatie gebeurt en rapporteren over de voortgang;
- Opmaak van (verander)communicatieplan en participatie-aanpak.
Er zal een projectstructuur worden uitgewerkt op maat van dit fusietraject. De (invulling van de) finale overlegstructuur wordt vastgelegd tijdens de opstartvergadering. Een projectstructuur waar informatie en kennis vlot overgedragen wordt is cruciaal om voortgang te boeken en tot beslissingen over te gaan. Van bij aanvang zal een eenvoudige projectstructuur opgezet worden. In het voorstel van de externe partner EY is voorzien dat de projectstructuur bestaat uit: (1) stuurgroep, (2) projectteam, (3) werkgroepen (visie, strategie, beleid, communicatie, participatie, personeel en organisatie, dienstverlening,…) en (4) formele beslissingsfora (CBS, VB, GR, OR, MAT).
De colleges van burgemeester en schepenen van de gemeente Wingene en Ruiselede stellen na onderling overleg en in consensus voor om:
- Jurgen Mestdagh, algemeen directeur Wingene, aan te duiden als transitiemanager en algemeen directeur-coördinator;
- Florian Van de Sompel, algemeen directeur Ruiselede, zal de algemeen directeur-coördinator en de transitiemanager bijstaat in zijn decretale opdrachten;
- Dieter Vandenberghe, financieel directeur Wingene, aan te duiden als financieel directeur-coördinator. Olivier Ramon, financieel directeur Ruiselede, staat de financieel directeur-coördinator bij in zijn decretale opdrachten.
- Het BVR van 29 januari 2021 tot vaststelling van de voorwaarden voor de schuldovername in het kader van een vrijwillige samenvoeging van gemeenten op 1 januari 2025
- Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikels 40 en 41
- Het bestuursdecreet van 7 december 2018
- Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 326 tot en met 341
- Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald de artikels 345 en 346 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
- het besluit van de gemeenteraad van 19 december 2022 tot vrijwillige samenvoeging van de gemeente Wingene en de gemeente Ruiselede (principiële beslissing)
Artikel 1
De gemeenteraad duidt Jurgen Mestdagh, algemeen directeur Wingene, aan als transitiemanager en algemeen directeur-coördinator. Florian Van de Sompel, algemeen directeur Ruiselede, staat de algemeen directeur-coördinator en de transitiemanager bij in zijn decretale opdrachten.
Artikel 2
De gemeenteraad duidt Dieter Vandenberghe, financieel directeur Wingene, aan als financieel-directeur coördinator. Olivier Ramon, financieel directeur Ruiselede, staat de financieel directeur-coördinator bij in zijn decretale opdrachten.
Het gemeentebestuur van Wingene wil de participatie van haar inwoners aan culturele activiteiten bevorderen door samen te werken met de gemeentelijk erkende socio-culturele verenigingen. Er is een reglement opgemaakt dat het kader biedt waarbinnen die samenwerking tot stand en tot uitvoering komt.
Het reglement is van toepassing op elke socio-culturele vereniging die door het college van burgemeester en schepenen is erkend en participeert of wenst te participeren aan een door de gemeente ingerichte cultuurvoorstelling.
De nieuwe regeling werd opgesteld in samenspraak met de Raad van Bestuur van de Culturele Centra en uiteindelijk gunstig geadviseerd door de cultuurraad op 17 februari 2022. Het reglement werd gunstig geadviseerd door de Raad van bestuur van de Culturele Centra op 12 december 2022.
Dit reglement houdt onder andere in:
- De aanvraag en procedure met betrekking tot de samenwerking tussen de gemeente en de participerende vereniging
- De voorwaarden waaraan de participerende vereniging dient te voldoen
- De financiële, administratieve en logistieke ondersteuning die de gemeente biedt
Het reglement treedt in werking vanaf 1 februari 2023.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 met in het bijzonder artikel 40
- reglement betreffende de organisatie van cultuurvoorstellingen in samenwerking met participerende verenigingen
- verslag Raad van Bestuur Culturele Centra van 12 december 2022
- verslag cultuurraad van 25 november 2021 en 17 februari 2022
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het reglement vast betreffende de organisatie van cultuurvoorstellingen in samenwerking met participerende verenigingen. Het reglement in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Artikel 2
Het reglement treedt in werking vanaf 1 februari 2023.
Voor de exploitatie van het Bike Park aan site De Schakel in de Hoogweg is het aangewezen om een gebruiksreglement op te maken zodat elke gebruiker de gebruiksvoorwaarden kent.
Op 11 februari 2023 wordt de nieuwe site aan De Schakel met bufferbekken, mountainbike- en cyclocrossparcours en hondenlosloopweide geopend.
Voor de exploitatie van het Bike Park is het aangewezen om een gebruiksreglement op te maken zodat elke gebruiker de voorwaarden kent waaraan hij of zij zich moet houden.
Krachtlijnen reglement Bike Park:
- Het Bike Park is toegankelijk van zonsopgang tot zonsondergang.
- Het Bike Park mag gratis gebruikt worden.
- Een organisator van een wedstrijd mag toegang vragen.
- Een organisator die een cyclocrosswedstrijd of mountainbikewedstrijd of cyclocrosstraining of mountainbiketraining wil organiseren, moet dit online aanvragen via het reservatiesysteem.
- Elke gebruiker moet verplicht een helm dragen.
- Schade aan het parcours moet gemeld worden.
- De technische hindernissen moeten op de gepaste wijze genomen worden.
- Het is verboden om met gemotoriseerde voertuigen op het Bike Park te rijden.
- De gemeente kan het Bike Park afsluiten bij vb. slechte weersomstandigheden.
Om iedereen maximaal te informeren komt op de site een startbord met weergave van de beide parcours.
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40
- de algemene politieverordening vastgesteld door de gemeenteraad op 26 juni 2017, laatst gewijzigd op 1 april 2021
- het algemeen retributiereglement 2023 vastgeteld door het college van burgemeester en schepenen op 12 december 2022 en alle vervolgbesluiten over de vaststelling van het algemeen retributiereglement
- gebruiksreglement Bike Park
- eerste versie startbord Bike Park geschonken door Sport Vlaanderen
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het gebruiksreglement cyclocross- en mountainbikeparcours op het Bike Park (site De Schakel) vast, zoals opgenomen in bijlage als integraal deel van dit besluit.
Artikel 2
Het reglement treedt in werking op 11 februari 2023.
De gemeente wil voorzien in een gevarieerd vrijetijdsaanbod voor schoolgaande kinderen tijdens de vakantieperiodes. Om die reden organiseert het gemeentebestuur tijdens de kleine vakanties en in de zomervakantie een aanbod vakantiewerking. Dit aanbod bestaat o.a. uit speelpleinwerking, tienerwerking en grabbelpasactiviteiten.
De reglementen die de basis vormen van de vakantiewerking zijn echter sterk verouderd. Het reglement speelpleinwerking dateert van 2004, het reglement grabbelpas dateert van 2005. Tienerwerking kent geen reglement.
Gezien de verschillende werkingen doorheen de jaren sterk veranderd zijn, wordt aan de gemeenteraad gevraagd een nieuw reglement vast te stellen. Dit zorgt enerzijds voor transparante informatie naar ouders en kinderen toe hoe de vakantiewerking opereert, anderzijds biedt het een houvast voor Team Jeugd en Sport om de vakantiewerking verder uit te bouwen.
Het huishoudelijk reglement beschrijft de werking van de gemeentelijke speelpleinwerking, tienerwerking en de grabbelpas. Er is gekozen om de gemeentelijke speelpleinwerking, tienerwerking en grabbelpas onder één reglement samen te brengen. Sportkampen worden in dit reglement buiten beschouwing gelaten.
Het ontwerpreglement werd in eerste fase voorgelegd bij de stuurgroep van de speelpleinwerking en later bij collega's van Team Jeugd en Sport. Dienst Financiën en de Vlaamse Dienst voor Speelpleinwerk werden eveneens betrokken bij de opmaak van bepaalde artikels. Zodoende werd gecontroleerd of de correcte en huidige regelgeving werd toegepast.
Het ontwerpreglement werd voorgelegd aan de jeugdraad op 30 april 2022 en positief geadviseerd.
Voornaamste wijzigingen:
- Afschaffen van het 'Grabbelpasje' waarvan sprake in vorig reglement (en dat al lang niet meer bestaat)
- Vermelding procedure inclusieve speelpleinwerking (art. 11)
- Actualisering en digitalisering inschrijvingsprocedure (art. 18 - 25)
- Vermelding GDPR-wetgeving (art. 34)
- Vermelding EHBO procedure (art. 35 en 36)
Het volledig huishoudelijk reglement vakantiewerking wordt als bijlage aan de nota toegevoegd. De vorige reglementen over de werking van de speelpleinwerking en grabbelpas, die als basis dienden voor het nieuw reglement, zijn eveneens toegevoegd.
- de gemeenteraadsbeslissing van 28 juni 2004 over de vaststelling van het gemeentelijk reglement speelpleinwerking
- het gemeenteraadsbesluit van 25 april 2005 over de vaststelling van het gemeentelijk reglement grabbelpas
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 40.
De budgetten voor de uitwerking van de vakantiewerking zijn voorzien via het strategisch meerjarenplan 2020-2025 via:
Raming MJP000282
Actie 03.01.01: We voorzien een activiteitenaanbod voor kleuters en lagere schoolkinderen
Verantwoordelijke dienst Jeugd
RamingMJP000287
Actie 03.01.02: We organiseren een activiteitenaanbod voor tieners en jongeren
Verantwoordelijke dienst Jeugd
Raming MJP000295
Actie 03.01.04: We organiseren een sport- en beweegaanbod voor kleuters en lagere schoolkinderen
Verantwoordelijke dienst Sport
Raming MJP000304
Actie 03.01.06: We organiseren een sport- en beweegaanbod voor tieners en jongeren
Verantwoordelijke dienst Sport
- Huishoudelijk reglement vakantiewerking
- Vorig reglement speelpleinwerking
- Vorig reglement grabbelpas
- Verslag jeugdraad van 30 april 2022
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het huishoudelijk reglement vakantiewerking vast, zoals opgenomen in bijlage, als integraal deel van dit besluit.
Artikel 2
Dit reglement vervangt het gemeentelijk reglement speelpleinwerking zoals vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 juni 2004 en het gemeentelijk reglement grabbelpas zoals vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 april 2005. Deze beide reglementen zijn opgeheven vanaf de inwerkingtreding van het huishoudelijk reglement vakantiewerking op 1 februari 2023.
De GECORO (Gemeentelijke Commissie Ruimtelijke Ordening) is een adviesraad voor ruimtelijke ordening op het niveau van de gemeente.
De voorzitter brengt over het beheer van de werkingsmiddelen jaarlijks verslag uit aan de gemeenteraad en aan de overige leden van de commissie. Het verslag heeft betrekking op het afgelopen kalenderjaar en wordt uitgebracht vóór 1 april van het daaropvolgende jaar.
De voorzitter brengt over het beheer van de werkingsmiddelen jaarlijks verslag uit aan de gemeenteraad en aan de overige leden van de commissie. Het verslag heeft betrekking op het afgelopen kalenderjaar en wordt uitgebracht vóór 1 april van het daaropvolgende jaar.
- de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009, in het bijzonder artikel 1.3.3
- het besluit van de Vlaamse Regering van 19 mei 2000 tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale, intergemeentelijke en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening, in het bijzonder artikel 4
- Gecoro jaarverslag 2022
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag 2022 van de GECORO.
Voor de exploitatie van de hondenlosloopweide aan site De Schakel in de Hoogweg is het aangewezen om een gebruiksreglement op te maken zodat een bezoek zowel voor hondeneigenaars als omwonenden aangenaam blijft.
Op 11 februari 2023 wordt de nieuwe site aan De Schakel met bufferbekken, mountainbike- en cyclocrossparcours en hondenlosloopweide geopend.
Voor de exploitatie van de hondenweide is het aangewezen om een gebruiksreglement op te maken zodat een bezoek zowel voor hondeneigenaars als omwonenden aangenaam blijft. Heel wat steden en gemeenten beschikken al over een hondenlosloopweide en bijhorend reglement. De meest reglementen zijn inhoudelijk goed vergelijkbaar.
Krachtlijnen reglement hondenlosloopweide
Het gebruiksreglement werd gunstig geadviseerd door de milieuraad op 15 december 2022. Om iedereen maximaal te informeren komt op de site een infobord met weergave van de belangrijkste gebruiksregels.
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40
- de algemene politieverordening vastgesteld door de gemeenteraad op 26 juni 2017, laatst gewijzigd op 1 april 2021
- het algemeen retributiereglement 2023 vastgeteld door het college van burgemeester en schepenen op 12 december 2022 en alle vervolgbesluiten over de vaststelling van het algemeen retributiereglement
- gebruiksreglement hondenlosloopweide
- verslag milieuraad 15/12/2022 (agendapunt 4 - gebruiksreglement hondenlosloopweide)
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het gebruiksreglement voor de hondenlosloopweide aan site De Schakel vast, zoals opgenomen in bijlage als integraal deel van dit besluit.
Artikel 2
Het reglement treedt in werking op 11 februari 2023.
In 2012 werd het starterscentrum Driebeck, gelegen te Wingene, Verrekijker 25, in erfpacht gegeven aan de Provincie West-Vlaanderen. Op 24 oktober 2022 gaf de Provincie de erfpacht door aan POM West-Vlaanderen. De POM West-Vlaanderen wenst op haar beurt dit gebouw nu in ondererfpacht te geven aan dochtermaatschappij 't Werkpand en heeft hiervoor de toelating nodig van de erfpachtgever, zijnde de gemeente Wingene.
De gemeente bouwde in 2010 in opdracht en samenwerking met de Provincie in het kader van het EFRO Doelstelling 2 Project 330 “Actie voor Starters” een doorgangsgebouw voor startende ondernemers (Driebeck, gelegen Verrekijker 25).
Bij gemeenteraadsbeslissing dd. 19 december 2011 werd de akte goedgekeurd waarbij een erfpacht gevestigd werd betreffende de gebouwen en gronden. Betrokken partijen: gemeente Wingene en Provincie West-Vlaanderen. De akte werd verleden door het Comité van Aankoop op 11 april 2012.
In uitvoering van deze akte werd op 9 juli 2012 een éénmalige canon door de Provincie betaald van 682.000 euro voor 3 modules. Op 18 oktober 2013 werd de aankoopoptie van de grond gelicht door betaling van de geïndexeerde som van 203.113 euro.
Voor het resterende gedeelte van het gebouw (3 modules + nutsgebouw - waarde 731.410,76 euro) werd een overeenkomst afgesloten met de Provincie en de POM-West-Vlaanderen waarbij een einde gesteld werd aan de eigendoms- en beheersrechten van de gemeente.
In de raad van 24 oktober 2022 ging het bestuur akkoord om op basis van artikel 6 van de erfpachtakte de erfpacht gegeven aan de Provincie West- Vlaanderen door te geven aan de POM West-Vlaanderen.
Met het schrijven van 30 november 2022 vraagt POM West-Vlaanderen nu het akkoord van de gemeente om op hun beurt de erfpacht door te geven aan de dochtermaatschappij 't Werkpand. Dit vanuit de doelstelling om te komen tot een beheersmatige en fiscale optimalisatie.
Zoals bepaald in artikel 6 van de oorspronkelijke erfpachtakte, en zoals overgenomen in de ondererfpachtakte, zal de POM West-Vlaanderen als ondererfpachter, hoofdelijk en ondeelbaar aansprakelijk zijn voor de uitvoering van alle uit de erfpachtovereenkomst voortvloeiende verbintenissen. De duurtijd van de ondererfpacht van de POM aan Nv 't Werkpand zal de termijn zoals in de oorspronkelijke akte bepaald, niet overschrijden (31 december 2045).
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- 20220729_BR_verzoek_ondererfpacht_Driebeck
- 20111219_BS_goedkeuring_erfpachtovereenkomst
- 20221130_BR_vraag tot doorgeven erfpachtrecht
Enig artikel
De gemeenteraad gaat ermee akkoord dat de erfpacht van het gebouw Driebeck door de POM West-Vlaanderen in onderpacht wordt gegeven aan de 't Werkpand NV.
Het carnavalsweekend in het centrum van Zwevezele, georganiseerd door het Carnavalcomité Orde van de Bolhoed, gaat door in het weekend van 18 en 19 februari 2023.
Het carnavalsweekend brengt gewoonlijk veel volk op de been.
De gemeenteraad is bevoegd om de openbare rust preventief te regelen door een tijdelijke verordening vast te stellen voor de duur van de activiteiten.
Met deze tijdelijke verordening krijgt de organisatie de toestemming om ambulante handel op hun evenement toe te laten of te weigeren.
- het KB van 24 september 2006 tot uitvoering van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van de ambulante activiteiten en de organisatie van openbare machten
- de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van de ambulante activiteiten en de organisatie van openbare machten
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- de nieuwe gemeentewet bekrachtigd bij de wet van 26 mei 1989, inzonderheid op artikel 135, par2, ingevoegd bij de wet van 27 mei 1989, op artikel 134,§1 hernummerd bij de wet van 27 mei 1989
Artikel 1
Tussen 18 februari 2023 om 8 uur en 19 februari 2023 om 24 uur is het in de hierna volgende straten :
1° Tramstraat
2° Bruggestraat.
3° Processiestraat.
4° Marktplein.
verboden te leuren, te venten met allerlei waren, tijdschriften of folders te verspreiden, reclamebladen rond te dragen, kramen op te slaan of manifestaties te houden op de openbare weg.
Artikel 2
Op dezelfde datum en tussen dezelfde uren is het verboden langs de openbare weg, alsook op plaatsen of lokalen die daartoe niet permanent zijn uitgerust, tijdelijke verkoopspunten van drank en/ of eetwaren in te richten.
Artikel 3
Uitzonderingen op de verbodsbepalingen van artikel 1 en artikel 2 kunnen door de Burgemeester verleend worden bij schriftelijke en ondertekende machtiging.
De Burgemeester wijst de plaats aan waar de activiteiten, waarvoor uitzonderlijke toelating verleend werd, dienen plaats te vinden.
Artikel 4
Indien zekere personen het verbod voorzien in artikel 1 en artikel 2 overtreden, zullen de waren waarmee zij leuren of venten, de tijdschriften of bladen die zij verkopen of ronddragen, de kramen die zij opstellen, de drank en eetwaren die zij verkopen, voor de duur van de looptijd van deze politieverordening worden in beslag genomen door de geïntegreerde politie. Deze zaken zullen op risico en kosten van de overtreder verwijderd worden en zullen hen na het einde van de loopduur van de verordening worden terugbezorgd.
Artikel 5
Overtreding van deze verordening wordt bestraft met een gevangenisstraf van één tot zeven dagen en/of met een geldboete van één tot vijfentwintig euro.
Artikel 6
Dit besluit wordt bekendgemaakt door publicatie op de webtoepassing.
Artikel 7
Afschrift van dit besluit wordt gestuurd aan de Gouverneur van West-Vlaanderen, griffie van de rechtbank van Eerste Aanleg te Brugge en aan de griffie van de Politierechtbank te Brugge.
De Dienst Mobiliteit ontving de vraag voor het aanleggen van een parkeerplaats voor personen met een handicap aan de Warande en de sociale woningen van Vivendo.
Er zijn twee openbare parkeerplaatsen voor personen met een handicap aan het Tramplein. De afstand is echter te groot van het Tramplein tot de woningen van de Warande. Er is een parkeergelegenheid voor vier voertuigen binnen het woonproject Vivendo - Warande. Op regelmatige basis werd vastgesteld dat er geen geschikte parkeerplaats beschikbaar is voor personen met een handicap binnen het sociale woonproject Vivendo.
De Dienst Mobiliteit onderzocht het openbaar karakter. Op 5 december 2013 werd de erfpachtovereenkomst tussen Vivendo en de Gemeente Wingene beëindigd. De parkeerplaatsen in de Warande behoren hierdoor tot het openbaar domein van de gemeente Wingene.
De Dienst Mobiliteit stelt voor om een parkeerplaats voor personen met een handicap te voorzien binnen de huidige parkeerplaatsen. Eén bestaande parkeerplaats wordt uitgebreid en aangelegd voor personen met een handicap. De inplanting van de parkeerplaats voor personen met een handicap is voorzien aan de kant van de trage doorsteek in Warande.
Het gaat om een gemeenteweg.
De maatregel zal ter kennis worden gebracht van de weggebruiker door middel van de geëigende verkeerstekens.
- de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, art. 119
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 40 en 41
- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
- het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009
- 20221123_DO_Warande_mindervalideparkeerplaats
Artikel 1
De gemeenteraad beslist om een parkeerplaats voor personen met een handicap aan te leggen in de Warande.
Artikel 2
Deze maatregel wordt aangeduid door middel van het verkeersbord E9a met het pictogram van een persoon in een rolstoel en met de markering van een persoon in een rolstoel op het wegdek.
Artikel 3
Dit aanvullend verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Vlaamse Overheid, aan de Rechtbank van Eerste Aanleg West-Vlaanderen, afdeling Brugge en aan de Politierechtbank West-Vlaanderen, afdeling Brugge.
Ik verwijs naar:
1) de notulen van het college van burgemeester en schepenen van 23 mei 22, punt 27 : Hemelwater- en droogteplan Wingene – plan van aanpak – goedkeuring.
2) de mondelinge vraag van fractie Burgerbelangen in de gemeenteraad van juni 2022 over de opmaak van het hemelwater- en droogteplan voor onze gemeente.
Het college gunde op 7 februari 22 de opmaak van het plan aan de dienstverlener Riopact.
Riopact stelde hun plan van aanpak ter goedkeuring voor.
De basismodule voor het opstellen van dit plan bestaat uit 5 stappen na de intake. De doorlooptijd is ongeveer 1 jaar, d.w.z. voorziene oplevering mei 2023. Op het einde van dit traject is een eindpresentatie voorzien aan het college, adviesraden en gemeenteraad.
Fractie Burgerbelangen vraagt wat de stand van zaken is bij de opmaak van het hemelwater- en droogteplan?
Raadslid Martine Devisscher licht haar mondelinge vraag toe.
Schepen Hedwig Kerckhove antwoordt als volgt:
"We zijn over de helft van de procedure. Het hemelwater- en droogteplan (HWDP) werd op 24 januari toegelicht aan de Dienst Publiek Domein. Er is heel wat analysewerk gebeurd. Na feedback vanuit de dienst op deze presentatie zal RioPact op 1 maart een eerste versie van de tekstbundel ter revisie aanleveren.
Wat betreft uw tweede vraag: op 22 juni 2022 vond een stakeholdersoverleg plaats bij de start van het traject. Eind maart, na de revisie van de tekstbundel door de gemeentelijke werkgroep en desgevallende aanpassingen door RioPact, worden ze opnieuw uitgenodigd voor het overleg van 18 april en krijgen ze de eerste versie van het hemelwater- en droogteplan dan toegestuurd. Er is een lijst van stakeholders beschikbaar.
Relevante lokale organisaties zoals de Gecoro en milieuraad worden geïnformeerd en om input gevraagd na dit stakeholdersoverleg (voorzien voor periode april-mei).
Er komt geen online burgerbevraging. Het is overwogen, maar het is zeer specifieke materie die een particuliere inbreng moeilijk maakt. De burgerreflex kan voorzien worden vanuit de vertegenwoordiging in de gemeenteraad.
In mei en juni wordt de feedback van werkgroep, stakeholders, adviesraden verwerkt en wordt het document gefinaliseerd. De goedkeuring door de gemeenteraad is voorzien in september (na de verlofperiode). In de zomermaanden wordt de flankerende communicatie voorbereid, zodat het goedgekeurde plan na de gemeenteraad van september breed kan gecommuniceerd worden."
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
- mondelinge vraag raadslid Devisscher 'Hemelwater- en droogteplan Wingene - plan van aanpak - stand van zaken'
In de huidige legislatuur stelde ik al meermaals vragen rond zwerfvuil. Het is en blijft helaas nodig dit punt op te volgen en het blijft vanuit de gemeente helaas nodig om hier tijd, energie, manuren in te investeren. Het blijft nodig om onze vrijwillige mooi-makers te stimuleren en te bedanken voor hun inzet.
- Zijn er cijfers over het zwerfvuil dat in 2022 in onze gemeente verzameld werd?
- Zijn er cijfers over het aantal betrappingen met de inzet van de mobiele camera’s tegen sluikstorten?
- Welke algemene acties om zwerfvuil te voorkomen zijn gepland in 2023?
- Wordt de jaarlijkse zwerfvuil opruimactie dit jaar herhaald zoals ze tijdens Corona door ging (elke inwoner kan een stukje kiezen)
Een plaats waar ook héél vaak zwerfvuil en afval achtergelaten wordt is de omgeving van de glasbollen. Daarom werden vorig jaar op Sint-Jan de eerste ondergrondse glasbollen in gebruik genomen.
- Werd hier reeds een eerste evaluatie over opgemaakt?
- Is er reeds uitbreiding gepland in onze gemeente?
Toch is de strijd tegen zwerfvuil niet gestreden. We moeten blijven sensibiliseren om te recycleren en niet te sluikstorten.
Raadslid Stefaan Verhelle licht zijn mondelinge vraag toe.
Schepen van milieu en klimaat, Brecht Warnez, antwoordt als volgt:
"Zwerfvuilcijfers 2022
Het is heel moeilijk om exacte zwerfvuilcijfers te geven.
Wat het aantal vastgestelde overtredingen op sluikstorten betreft werden in 2022 in onze gemeente al 31 bestuurlijke verslagen opgemaakt op basis van beeldmateriaal van de zwerfvuilcamera van MIROM.
Zwerfvuilacties 2023
Uit eerdere zwerfvuilacties en camera inzet blijkt dat het zwerfvuilprobleem is onze gemeente hoofdzakelijk locatie specifiek is: veel hondenpoep langs trage wegen en grasvelden, zwerfvuil langs wegbermen en industriewegen van passanten, sluikstorten in bosomgevingen en rond glasbollen, sigarettenpeuken in centrumstraten. We focussen in eerste instantie dan ook op deze locaties.
Ondergrondse glasbollen
De ondergrondse glasbol in Sint-Jan is pas in gebruik sinds eind augustus vorig jaar. De eerste resultaten over plaatselijk zwerfvuil zijn heel hoopgevend. Bij lediging van de glasbollen registreert (in liter) MIROM systematisch de hoeveelheid zwerfvuil dat er rond geplaatst werd. Sedert de plaatsing van de ondergrondse glascontainer is dit 0 liter. De eerste helft van 2022 werd daar in totaal 112 liter zwerfvuil aangetroffen.
Volledigheidshalve geef ik de zwerfvuilcijfers voor 2022 mee dat voor alle glasbolsites. In de hele gemeente werd 4.500 liter sluikstort bij glasbollen aangetroffen. Uitschieter was de glasbol op het gemeenteplein met 1.370 liter. De gevonden sluikstort is meestal evenredig met de gebruiksintensiteit.
Aan de plaatsing van een ondergrondse glasbol hangt een kostenplaatje van meer dan 15.000 euro.
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
- mondelinge vraag raadslid verhelle 'Zwerfvuil in onze gemeente'
Het Keizerspark is het grootste investeringsproject van deze legislatuur. Onze fractie stelde zich telkens constructief en kritisch op tegenover de plannen. We hebben in het verleden meermaals onze grote bezorgdheid geuit over de kostprijs van dit project. De kostprijs moet draagbaar zijn voor onze gemeente. Daarom stelden we in het verleden voor om bepaalde deelprojecten, zoals de renovatie van het gemeentehuis, eerst uit te voeren.
Tijdens de gemeenteraad van augustus vroeg onze fractie een stand van zaken over de aanbestedingsprocedure en kostprijs van het Keizerspark. Toen bleek uit de offertes dat er minimum 4 miljoen euro meer budget zou nodig zijn voor het project. De kost voor het Keizersprak zou stijgen van 13,2 miljoen euro naar 17,37 miljoen euro. Die berekening hield nog geen rekening met eventuele prijsherzieningen, onvoorziene meerkosten, hogere erelonen voor de ontwerpers, enz. Het is niet ondenkbaar dat de totaalkost voor het project in zijn huidige vorm nog hoger zou kunnen oplopen. Zo’n enorme investeringskost zou ondraagbaar zijn voor onze gemeente. Op de collegezitting van maandag 12 september 2022, besliste het College van Burgemeester en Schepenen om de gunningsprocedure stop te zetten. Het gemeentebestuur gaf in de gemeenteraad van augustus aan dat het verschillende alternatieve scenario’s zou onderzoeken.
Daarom stel ik u graag de volgende vragen:
Raadslid Pieter-Jan Verhoye stelt namens de fractie N-VA een mondelinge vraag omtrent het Keizerspark. Hij licht zijn mondelinge vraag toe.
Burgemeester Lieven Huys antwoordt als volgt:
"In het najaar van 2022 werd verder nagedacht over het vervolg van het project. Gezien de geschetste budgettaire situatie moesten keuzes gemaakt worden. Het college besliste bij de laatste aanpassing van het meerjarenplan om het beschikbare budget te behouden en daarin prioriteit te geven aan de realisatie van een vrijetijdscentrum. Binnen het beschikbare budget kan vervolgens verder gewerkt worden aan de omgevingsaanleg en aan opfrissingswerken van het gemeentehuis.
Volgende acht scenario’s werden onderzocht en werden geraamd in samenwerking met de projectmanager van Belfius:
Een aangepast ontwerp voor het vrijetijdscentrum inclusief een nieuwe bibliotheek en inclusief multifunctionele ruimten geniet de voorkeur. De cultuurzaal krijgt een uitschuifbare tribune, waardoor de zaal multifunctioneler gebruikt zal kunnen worden.
Op vandaag is het bestuur het programma van eisen aan het finaliseren om dan de volgende stappen te kunnen zetten."
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
- mondelinge vraag raadslid Verhoye 'De alternatieve scenario's voor het Keizerspark'
In het verleden heeft onze fractie een lans gebroken om vanuit onze gemeente een aanvraag in te dienen voor de VLAIO-profploeg omtrent kernversterking. Het gemeentebestuur gaf toen aan dat ze geen aanvraag zouden indienen voor de VLAIO-profploeg, maar kandideren voor het project ‘DNA van het Dorp’ van de provincie. De kostprijs voor de deelname aan dit project bedraagt 25.000 euro, dat is 50 % van de totale kostprijs.
Aan de hand van een traject in 3 fasen, werd dit project uitgerold. Na de diagnose/registratiefase en het participatietraject, moet dit project resulteren in coherent masterplan. Dit masterplan zou kunnen worden opgedeeld in verschillende deelaspecten. De resultaten van het plan zouden verder kunnen worden omgezet in concrete actieplannen.
Daarom stel ik u graag de volgende vragen:
Raadslid Pieter-Jan Verhoye stelt namens de fractie N-VA een mondelinge vraag betreffende de uitrol van het project DNA van het Dorp. Hij licht zijn vragen toe.
Burgemeester Lieven Huys antwoordt als volgt:
"Op 15 november 2022 vond een laatste werkgroep plaats, waarop de draftversie van het masterplan werd besproken. Met de ontvangen feedback is het begeleidend studiebureau doorheen de eindejaarsperiode vervolgens aan de slag gegaan om de laatste hand te leggen aan het masterplan.
De opmaak van het masterplan is nu afgerond en het finale document wordt op 20 februari behandeld op het college van burgemeester en schepenen. Nadat het college haar eerste goedkeuring heeft gegeven, zal het masterplan ook worden voorgelegd aan de gemeenteraad ter opname als een beleidsmatig gewenste ontwikkeling (=BGO). Dit is meteen ook de eerste actie die voortkomt uit het masterplan, want een beleidsmatig gewenste ontwikkeling laat toe om op een officiële een éénduidige manier kenbaar te maken wat de ruimtelijke visie van het gemeentebestuur is op het dorp Wingene. Verder laat een beleidsmatig gewenste ontwikkeling ook toe om deze visie mee te nemen bij de beoordeling van de goede ruimtelijke ordening in bijvoorbeeld aanvragen tot omgevingsvergunning.
De beleidsmatig gewenste ontwikkeling is de eerste stap. Daarnaast zal het laatste hoofdstuk van het masterplan reeds concrete acties benoemen die op korte, middellange en lage termijn moeten bijdragen aan de realisatie van de gemeentelijke ambities. Dat varieert van concrete projecten, concepten die worden meegenomen bij de heraanleg van het publiek domein, de opmaak van beheerplannen, verordeningen, RUPs, etc. Het masterplan zelf geeft dus al een aanzet tot actieplan waarop onmiddellijk kan worden verder gebouwd en waarmee gewerkt kan worden door de verschillende gemeentelijke diensten."
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
- mondelinge vraag raadslid Verhoye 'De uitrol van het project 'DNA van het Dorp''
Elke gemeente moet minimaal één gemeentelijke omgevingsambtenaar aanwijzen. Deze ambtenaar of groep van ambtenaren moet(en) (gezamenlijk) voldoende kennis hebben van zowel de ruimtelijke ordening als het milieu.
Binnen de organisatie voldeed na uitdiensttreding van Karolien Delameilleure en Martijn Debever eind 2020 niemand meer aan de vereisten om op te treden als omgevingsambtenaar met expertise ruimtelijke ordening. Hiervoor werd op 26 oktober 2020 Martijn Debever aangesteld vanuit de Kostendelende Vereniging voor “intergemeentelijke omgevingsambtenaren” van WVI waar ook gemeente Wingene tot toetrad. Daarnaast werd Jan Albers op 29 mei 2017 aangesteld door de gemeenteraad als omgevingsambtenaar met expertise milieu.
Stijn Haeck en Gerben Verbrugghe hebben intussen 2 jaar expertise opgebouwd in het domein van ruimtelijke ordening en vergunningsverlening en voldoen daarmee aan de voorwaarden om door de gemeenteraad te kunnen worden aangesteld als gemeentelijk omgevingsambtenaar.
Specifiek voor de omgevingsambtenaar is dat deze door de gemeenteraad moet worden aangewezen als omgevingsambtenaar. Dit heeft als doel het onafhankelijk en neutraal kunnen doen functioneren van deze ambtenaar te ondersteunen.
Zowel Stijn Haeck als Gerben Verbrugghe voldoen intussen aan de voorwaarden qua ervaring om te kunnen worden aangewezen als gemeentelijk omgevingsambtenaar, zoals beschreven in artikel 143 van het omgevingsvergunningenbesluit van 27 november 2015:
- het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 9
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- het decreet van 25 januari 2017 houdende de nadere regels tot implementatie van de omgevingsvergunning
- het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en haar bijlagen, in het bijzonder artikels 143-146
- het besluit van de gemeenteraad van 26 oktober 2020 betreffende de aanwijzing van een omgevingsambtenaar via de Kostendelende Vereniging voor “intergemeentelijke omgevingsambtenaren” van WVI
- de collegebeslissing van 6 juli 2020 betreffende de aanstelling van een voltijdse contractuele functie adviseur Ruimtelijke Ordening (A1a-A3a)
- de collegebeslissing van 16 november 2020 betreffende de aanstelling van een voltijdse contractuele functie adviseur Ruimtelijke Ordening en Planning (A1a-A3a)
- cv's Stijn Haeck en Gerben Verbrugghe
- aanstellingsbesluit adviseur ruimtelijke ordening (Stijn Haeck)
- aanstellingsbesluit adviseur ruimtelijke planning en ordening (Gerben Verbrugghe)
Stijn Haeck bekomt 19 ja-stemmen, 4 neen-stemmen en 0 onthoudingen.
Gerben Verbrugghe bekomt 23 ja-stemmen, 0 neen-stemmen en 0 onthoudingen.
Artikel 1
De gemeenteraad wijst Stijn Haeck aan als gemeentelijk omgevingsambtenaar met ingang van 1 februari 2023.
Artikel 2
De gemeenteraad wijst Gerben Verbrugghe aan als gemeentelijk omgevingsambtenaar met ingang van 1 februari 2023.
Namens Gemeenteraad,
Jurgen Mestdagh
Algemeen directeur
Hendrik Verkest
Raadslid