Terug Gemeenteraad

Mon 16/12/2019 - 19:00 Raadzaal

Openbaar

Algemeen Bestuur

Secretariaat

ICT - Archief

  • De gemeente Wingene neemt voor de activiteit distributienetbeheer elektriciteit en gas deel aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest.

    Gaselwest doet voor de uitvoering van haar activiteiten en de daarmee verband houdende openbare dienstverplichtingen een beroep op de werkmaatschappij Fluvius System Operator cvba met maatschappelijke zetel te Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle.

    De statuten van Gaselwest waarbij in de doelomschrijving expliciet vermeld wordt dat ze bevoegd is voor “het ter beschikking stellen en exploiteren van capaciteit met het oog op data- en aanverwante communicatie op (kabel)netten en installaties, en de opslag en de beveiliging van deze data ten behoeve van de deelnemers die daartoe een uitdrukkelijke beslissing hebben genomen, en binnen het toegestane wettelijke en contractuele kader”.

    Het kader van de vermelde statutaire doelomschrijving Gaselwest heeft een aanbod gecreëerd voor haar deelnemers, met name Fluvius Net bestaande uit dataverbindingen, vaste telefonie, internetverkeer en -toegang en desgevallend Free WiFi.

    De gemeente heeft door Fluvius een telecomscan laten uitvoeren. Deze scan omvat al onze vaste telefonie en internetverbindingen. De internetverbindingen zijn momenteel afgesloten bij telecomoperatoren Proximus en Telenet. De vaste telefonielijnen verlopen momenteel allemaal via Proximus. Voor de beveiligde verbinding naar derden (KSZ, Cipal, Cevi, Rijksregister,…) maken we gebruik van Publilink, dewelke een dienst van Proximus is.

    Voor onze mobiele data en telefonieverbindingen maken we gebruik van het raamcontract van de Vlaamse Overheid.

Algemene Financiering

Financiën

  • De aanvullende belasting op de personenbelasting (APB) is één van de belangrijkste ontvangsten voor de gemeenten. De APB wordt gevestigd als een percentage op de inkomstenbelastingen die geregeld, gevestigd en ingevorderd worden door de federale overheid. Dit percentage dient jaarlijks door de gemeenteraad vastgesteld te worden. 

     
  • De onroerende voorheffing is een gewestbelasting, gevestigd op het kadastraal inkomen van onroerende goederen: gronden, woningen, gebouwen en sommige bedrijfsuitrusting.
    Gemeenten en provincies kunnen opcentiemen vestigen op de gewestelijke basisbelasting. De opcentiemen worden samen met de basisbelasting ingevorderd door de Vlaamse Belastingdienst en later doorgestort naar de provincies en de gemeenten. 

     
  • De huidige beslissing omtrent de opcentiemen op de door het Vlaams Gewest geheven heffing op ongeschikte en onbewoonbare woningen loopt eind 2019 ten einde. De gemeenteraad kan de opcentiemen opnieuw vaststellen voor de komende periode van 2020 tot en met 2025.

  • De huidige beslissing omtrent de opcentiemen op de door het Vlaams Gewest geheven heffing op leegstaande en/of verwaarloosde bedrijfsruimten loopt eind 2019 ten einde. De gemeenteraad kan de opcentiemen opnieuw vaststellen voor de komende periode van 2020 tem 2025.

  • Het huidige belastingreglement op het ontbreken van autostaanplaatsen bij woonprojecten loopt eind 2019 ten einde. Het is aangewezen om voor het aanslagjaar 2020 het belastingreglement opnieuw vast te stellen.

  • Het huidige belastingreglement op tweede verblijven loopt eind 2019 ten einde. Het is aangewezen om voor het aanslagjaar 2020 het belastingreglement opnieuw vast te stellen.

  • Het huidige belastingreglement op nachtwinkels loopt eind 2019 ten einde. Het is aangewezen om voor het jaar 2020 het belastingreglement opnieuw vast te stellen.

  • Het is wenselijk dat het beschikbare woningen- en gebouwenbestand op het grondgebied van de gemeente ook optimaal benut worden. Langdurige leegstand van woningen en gebouwen moet voorkomen en bestreden worden. Een gemeentelijk reglement stelt de indicaties en de procedure tot vaststelling van de leegstand vast. De strijd tegen de leegstand zal effect hebben als deze opname ook leidt tot een belasting.

    Het huidige belastingreglement op de leegstand en onafgewerktheid van gebouwen en woningen loopt eind 2019 ten einde. Het is aangewezen om voor de  periode 2020-2025 het belastingreglement opnieuw vast te stellen.

    De belasting wordt vastgesteld als volgt:

    • Eerste verjaardag van de inventarisatiedatum: € 1.500
    • Tweede verjaardag van de inventarisatiedatum: € 2.250
    • Derde verjaardag van de inventarisatiedatum: € 3.000
    • Alle verjaardagen volgend op de derde verjaardag van de inventarisatiedatum: € 3.000
  • De gemeenteraadsbeslissing van 17 december 2012 regelde de heffing van een algemene milieubelasting voor de aanslagjaren 2012-2019.  Voor het vastleggen van een milieubelasting voor de komende jaren is een nieuwe beslissing van de gemeenteraad noodzakelijk.

  • Artikel 28 van de Vlaamse Wooncode bepaalt dat de gemeente verantwoordelijk is voor de uitwerking van haar lokaal woonbeleid. In het kader van die regisseursrol kan de gemeente een aantal instrumenten inzetten waarvoor een Vlaams kader is uitgewerkt.

  • De wetgever heeft geen duidelijke invulling gegeven van de begrippen belasting en retributie. De scheidingslijn tussen beide kan niet altijd scherp getrokken worden. Het onderscheid tussen een belasting en een retributie is met name van belang wanneer wettelijke bepalingen personen of materies vrijstellen van gemeentebelastingen, wanneer de gemeente beleidsmatige aspecten wenst te laten spelen bij de vaststelling van tarieven en modaliteiten en/of wanneer de gemeente een grotere mate van flexibiliteit nastreeft voor de vaststelling of aanpassing van reglementen. We spreken over een retributie als:

    - het gaat om een door de overheid verrichte dienst aan een derde;
    - in diens persoonlijk belang;
    - en waarbij de vergoeding redelijk in verhouding staat tot de kostprijs van de verleende dienst.

    De gemeenteraad kan aan het college van burgemeester en schepenen machtiging verlenen om een retributie en de voorwaarden ervan vast te stellen. De raad kan daarbij het minimum- en maximumbedrag van de retributie bepalen, maar dat is niet noodzakelijk. De raad kan het college ook machtigen om vrijstellingen of verminderingen toe te kennen aan de door de gemeenteraad bepaalde categorieën.

    De vorige machtiging dateert van 22 februari 2010. Toen werd er machtiging gegeven voor culturele manifestaties, jeugdmanifestaties, sportmanifestaties, seniorenmanifestaties, festiviteiten (inclusief jubilea en huwelijken), jeugd- en sportkampen, speelpleinwerking en vakantieopvang, de uitlening van goederen via de uitleendienst, tarieven inzake toeristische folders en brochures en de vaststelling van tarieven voor de verkoop van dranken en spijzen naar aanleiding van manifestaties. We stellen voor om deze machtigingen te behouden.

    Bij het herwerken van de belastingreglementen werd vastgesteld dat een aantal belastingreglementen opgenomen kunnen worden in het retributiereglement. Mede door deze wijzigingen, is het aangewezen om de machtiging van 22 februari 2010 uit te breiden. Door de machtiging aan het college van burgemeester en schepenen, kan op een vlottere manier ingespeeld worden op veranderende omstandigheden die een aanpassing van de tarieven noodzakelijk maken. In geval van retributies is er eveneens een grote duidelijkheid over door wie de retributies verschuldigd is, namelijk de gebruiker van de dienst.

  • Sedert 2005 wordt aan Fluvius een retributie aangerekend voor de hinder ingevolge het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan de nutsvoorzieningen elektriciteit en aardgas, dit in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen.

    Het huidige retributiereglement dat door de gemeenteraad werd goedgekeurd op 28 november 2016 vervalt per 31 december 2019.

    Fluvius vraagt om het reglement opnieuw ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.

  • Budgetwijziging 2019 - vaststelling

    Om de budgetten aan te passen aan de wijzigingen die zich in de loop van 2019 reeds hebben voorgedaan, of die nog verwacht worden in de loop van dit jaar, wordt deze eerste budgetwijziging voor 2019 ter vaststelling aan de raad voorgelegd.

    2019 is het laatste jaar van de huidige meerjarenplanperiode. In het nieuwe meerjarenplan 2020-2025 zijn de nodige budgetten opnieuw voorzien, ook voor de reeds opgestarte investeringen. Bij deze budgetwijziging werden daarom de nog beschikbare budgetten, die nog niet vastgelegd werden, vrijgegeven. Dit zorgt voor een beter verwacht gecumuleerd resultaat voor het jaar 2019, en bijgevolg een beter startbedrag voor het nieuwe meerjarenplan.

  • De eerste budgetwijziging van het OCMW van 2019 werd door de OCMW-raad van 16 december 2019 vastgesteld, en wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.

  • De eerste budgetwijziging van het AGB voor 2019 werd door de raad van bestuur vastgesteld, en wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.

  • De gemeenteraadsbeslissing van 7 april 2014 regelde de heffing van een belasting op het niet optimaal afkoppelen van de privé waterafvoer voor de aanslagjaren 2014-2019.  Voor het vastleggen van een belasting voor de jaren 2020-2025 is een nieuwe beslissing van de gemeenteraad noodzakelijk.

  • Het decreet van 24 mei 2002 betreffende water bestemd voor menselijke aanwending, het drinkwaterdecreet, legt de drinkwatermaatschappijen de verplichting op om het aan hun abonnees geleverde water te saneren. De exploitant van een openbaar waterdistributienetwerk kan onder andere aan deze saneringsplicht voldoen door het afsluiten van een overeenkomst met een gemeente.

    In het kader van de saneringsovereenkomst tussen de gemeente en De Watergroep betaalt iedere verbruiker of eigen waterwinner een gemeentelijke saneringsbijdrage voor de opvang en transport van afvalwater. Deze bijdrage is geïntegreerd in de waterfactuur en wordt door De Watergroep doorgestort aan de gemeente als rioolbeheerder.

    Naast deze bepalingen wordt een gemeentelijke saneringsvergoeding voor door de gemeente collectief geplaatste en beheerde IBA's overgemaakt. 

    De vaststelling van de tarieven voor de gemeentelijke saneringsbijdrage en saneringsvergoeding zijn een bevoegdheid van de gemeenteraad.

    De tariefstructuur brengt met zich mee dat voor bedrijven de mogelijkheid wordt gecreëerd om zowel positieve als negatieve kortingen toe te staan voor grootverbruikers.

Welzijn, Burger en Veiligheidszorg

Welzijnsdiensten

  • Het reglement voorhuwelijkssparen werd laatst gewijzigd in de gemeenteraadszitting van 15 juni 1989. Via dit reglement verleent de gemeente Wingene aan iedere wettelijke echtgenoot een premie op het bedrag gestort bij een erkende dienst voor voorhuwelijkssparen. 

    De premie bedraagt 15% van het door betrokkene gestort geld voor degenen die na hun huwelijk de gemeente Wingene blijven wonen. Voor degenen die zich na hun huwelijk elders vestigen bedraagt de gemeentelijke premie slechts 5% op de gespaarde gelden. De uitbetaling van het voorhuwelijkssparen gebeurt op het moment dat men trouwt, wettelijk samenwoont of 30 jaar wordt. Het voorhuwelijkssparen is een spaarformule voor jongeren en jongvolwassenen. Vanaf 14 jaar kon men jaarlijks een bedrag sparen bij een erkende dienst (mutualiteit).

    Het reglement voorhuwelijkssparen werd sinds 1989 niet meer geëvalueerd of bijgestuurd. Bij de opmaak van het strategisch meerjarenplan 2020-2025 werden bestaande reglementen geëvalueerd. Aangezien het systeem van voorhuwelijkssparen uit het aanbod van de ziekenfondsen volledig aan het verdwijnen is, is het college van burgemeester en schepenen van oordeel om bijgevolg dit reglement ook op te heffen. 

  • Het subsidiereglement gemeentelijke tussenkomst aan erkende diensten voor gezins- en bejaardenhulp werd laatst gewijzigd in de gemeenteraad van 30 december 2002. Het subsidiereglement voorziet in een gemeentelijke tussenkomst aan de erkende organisatoren voor gezins- en bejaardenhulp van 0,75 euro per gepresteerd uur. 

  • Sinds 2016 kunnen de inwoners van Wingene niet meer terecht bij de voedselbank Sint-Martinus uit Koolskamp. Daarom besliste het college van burgemeester en schepenen op 6 oktober 2015 tot de betoelaging van voedselbanken Sint-Vincentiusvereniging in Tielt en De Kapstok in Pittem vanaf het jaar 2016. Beide voedselbanken nemen een deel van de gebruikers uit Wingene van de voedselbank te Koolskamp over. Op 9 oktober 2017 besliste het college van burgemeester en schepenen om de toelage voor voedselbank De Kapstok uit Pittem te verhogen tot 1.500 euro. In tegenstelling tot de voedselbank Sint-Vincentiusvereniging uit Tielt, krijgt De Kapstok uit Pittem geen goederen via het Fonds voor Europese Hulp aan de Meest Behoeftigen (FEAD) om gratis te verdelen onder de meest behoeftigen in België. 

    Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat het toekennen van een nominatieve toelage een niet-delegeerbare bevoegdheid is van de gemeenteraad. 

  • Sinds 2016 kunnen de inwoners van Wingene niet meer terecht bij de voedselbank Sint-Martinus uit Koolskamp. Daarom besliste het college van burgemeester en schepenen op 6 oktober 2015 tot de betoelaging van voedselbanken Sint-Vincentiusvereniging in Tielt en De Kapstok in Pittem vanaf het jaar 2016. Beide voedselbanken nemen een deel van de gebruikers uit Wingene van de voedselbank te Koolskamp over.

  • Het college van burgemeester en schepen keurde op 31 maart 2015 een jaarlijkse nominatieve toelage van 400 euro goed aan Gandalf vzw. De uitbetaling van de toelage voor 2019 dient te worden goedgekeurd. Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat het toekennen van een nominatieve toelage een niet-delegeerbare bevoegdheid is van de gemeenteraad.  

Veiligheid

  • Op 24 september 2018 werd een positief advies van de gemeenteraad verkregen voor het uitbreiden van de perimeter voor het plaatsen van tijdelijke vaste bewakingscamera's tot het volledige grondgebied van Wingene om misdrijven vast te stellen en op te sporen, volgende misdrijven te voorkomen, toekomstige overlast vermijden, evenementen te beveiligen en de openbare orde te handhaven. Dit advies had een geldigheidsduur van één jaar.

    Na positief advies van de korpschef, wordt aan de gemeenteraad gevraagd om dit advies opnieuw te bekrachtigen en deze keer voor de volledige beleidsperiode 2020-2025. 

Vrije Tijd

Cultuur

  • De nominatieve werkingstoelagen worden jaarlijks uitbetaald aan socio-culturele verenigingen in het huidige dienstjaar voor het vorige werkjaar na het indienen van een contact- en activiteitenfiche. In het college van burgemeester en schepenen van 29 april 2019 werd gevraagd om de uitbetaling van de nominatieve toelage van de socio-culturele verenigingen te agenderen in de gemeenteraad van mei.

    Na een tweede bevraging aan de socio-culturele verenigingen die nog geen contact- en activiteitenfiche indienden, zijn zes verenigingen ingegaan op de oproep.

    Naast de werkingstoelagen zijn er ook organisatietoelagen voor verenigingen die enkele specifieke activiteiten organiseren en die de gemeente ondersteunt met een financiële toelage, zoals de paaseierenraap van de Gezinsbond Wingene.

    Het toekennen van nominatieve werkingstoelagen is een niet-delegeerbare bevoegdheid van de gemeenteraad. 

     
  • In de gemeenteraad van 30 september 2019 werd de principiële toetreding tot projectvereniging BIE goedgekeurd. Eén van de vier pijlers binnen de BIE-werking is de werking van intergemeentelijke onroerenderfgoeddienst RADAR, kortweg IOED RADAR. 

    RADAR voorziet sinds 2010 binnen BIE in de expertise en dienstverlening op vlak van archeologisch, bouwkundig en landschappelijk erfgoed voor de gemeenten Hooglede, Ingelmunster, Izegem, Lichtervelde, Moorslede, Roeselare en Staden. Sinds 2015 is ze erkend als IOED binnen de vernieuwde wetgeving. Eind 2017 werd de DVV Midwest opgericht. Vanaf 2021 wordt de werking van IOED RADAR verdergezet binnen de DVV Midwest. Tegelijk met deze inkanteling sluit de gemeente Wingene aan bij de kerngroep van de werking van BIE en bijgevolg dus ook bij IOED RADAR.

    Om de werking van IOED RADAR vanaf 2021 te kunnen verderzetten binnen DVV Midwest, inclusief de aansluiting van Wingene tot de kerngroep, moet een aanvraag worden gedaan bij de Vlaamse overheid om een aanpassing van erkenning en subsidies aan te vragen. 

    Vanuit BIE werden hiervoor het onroerend erfgoedbeleidsplan geactualiseerd aan de nieuwe context. 

  • Vanaf 1 januari 2020 komt de exploitatie van het Parochiaal Centrum toe aan de gemeente. Om deze exploitatie mogelijk te maken is een regelgevend kader noodzakelijk. De gebruiksafspraken voor de huidige socio-culturele infrastructuur worden bepaald in het gebruiksreglement gemeentelijke culturele centra en vergaderlokalen van 23 mei 2005.

    Dit reglement samen met het het gebruikersreglement feestzaal 'de Verrekijker' van 26 mei 2008 en het reglement inzake gebruikstarieven gemeentelijke gemeenschapscentra, vergaderlokalen en feestzaal de Verrekijker van 28 juni 2010 werden geïntegreerd in één eenduidig gebruiksreglement gemeentelijke socio-culturele infrastructuur.

Wonen, Werken en Omgeving

Woonbeleid

Patrimoniumbeheer

  • Na de realisatie van het bedrijventerrein Flandria in Zwevezele moet nog de grondafstand gebeuren waarbij de West-Vlaamse intercommunale (WVI) de gronden kosteloos overdraagt aan de gemeente. 

  • De school van Sint-Jan wenst een perceel grond in de Balgerhoekstraat te verkavelen. Om dit mogelijk te maken moet er een grondruil gebeuren tussen de gemeente en de school. Op die manier is er voldoende bebouwbare oppervlakte om het perceel te verkavelen binnen het woongebied met landelijk karakter. Tegelijk vormt de fiets- en wandeldoorsteek dan een duidelijke visuele afbakening van het woongebied en het agrarisch gebied.

Wegen en Water

Milieu

  • Met de burgeruitdaging ‘Overal stroomversnellers’ spoorde het Vlaams Energieagentschap in 2018 burgers aan om zich te engageren voor een lokaal energieproject. Tijdens een publiekscampagne van 28 augustus tot en met 7 oktober 2018 kregen burgers de kans om te stemmen op hun favoriete lokale projecten. Onze gemeente diende 2 projecten in.  Zodra 113 inwoners hun stem uitbrachten, kwam de gemeente in aanmerking voor een startbudget om een project uit te voeren.

    Dit zijn de projecten die Wingene indiende :

    Project 1 - aankoop elektrische deelauto in combinatie met PV-installatie op zaal de Verrekijker, gekoppeld aan een laadpaal (startbudget €14.158)

    Op het dak van feestzaal de Verrekijker worden zonnepanelen geplaatst. Dit gebeurt met burgerparticipatie en in samenwerking met de energiecoöperatie CoopStroom.  Om het rendement van de PV-installatie te verhogen wordt ook groene stroom via een laadpaal geleid naar een elektrische wagen.  Dit voertuig zal ingezet worden als dienstwagen voor gemeentepersoneel en is ook beschikbaar als deelwagen voor coöperanten die mee investeren in het project.

    Project 2 - Vervanging oude dieselwagen door elektrisch voertuig (startbudget €11.618)

    Het gemeentebestuur wenst een elektrische bestelwagen aan te kopen voor de groendienst. Met de aankoop van een elektrisch voertuig zal een oude dieselwagen uit dienst worden genomen om zo de luchtkwaliteit te verbeteren en de uitstoot van CO2 te verminderen.

    In totaal brachten 122 burgers een stem uit : 92 stemmen gingen naar project 1 en 30 stemmen naar project 2.

    Op 21 oktober 2019 besliste het college om het project ‘aankoop elektrische deelauto in combinatie met PV-installatie op zaal De Verrekijker, gekoppeld aan een laadpaal’ in te dienen als definitief project in het kader van de campagne ‘Overal stroomversnellers 2018’. Bij uitvoering van dit project bekomt de gemeente een subsidie van 14.158 euro van het Vlaams Energieagentschap.

    Intussen zijn verschillende onderhandelingen gevoerd met CoopStroom om tot een samenwerkingsovereenkomst te komen.

Mobiliteit - Verkeer

Mondelinge vragen

  • Op de gemeenteraad van 30 september 2019 stelde ik een mondelinge vraag over de zichtbaar zieke beuken op en rond St-Pietersveld.

    De bevoegde schepen Brecht Warnez antwoordde toen :

    “Als verantwoordelijke boombeheerder is het vanuit veiligheidsoverwegingen (voor omwonenden en passanten) belangrijk om de risico’s op stambreuk of omvallen van de bomen maximaal te kunnen inschatten. De gemeentelijke groendienst is intussen gestart om in Sint-Pietersveld door een erkend boomverzorger een uitwendig gezondheidsonderzoek te laten uitvoeren bij een 80-tal hoogstambomen op openbaar domein. Waar nodig zullen risicovolle bomen bijkomend onderworpen worden aan een tomografisch onderzoek (= interne weefselscan) om de stabiliteit van de bomen na te gaan.

    Door een gecombineerd onderzoek van geluidsgolven en elektrische spanning is het immers mogelijk om schade binnenin de stam te detecteren en de levensduur te bepalen. Op basis van deze onderzoeksresultaten zal beslist worden of slechte bomen of bomenrijen worden gekapt. Uiteraard volgt nadien een heraanplanting.

    Gezien de bomen zich situeren binnen de perimeter van het landschapsbeheerplan Sint-Pietersveld is voor het bomenonderzoek een erfgoedpremie toegezegd voor 80% van de totale kostprijs, met een maximum van 20.000 euro. De quick-scan is bezig. Een 30 à 40-tal bomen zijn intussen gemerkt. De verdere uitvoering is voor de komende maanden. De boomdeskundige zal ze één na één onderzoeken. Indien niet gemerkt zijn ze uitwendig gezond.”

     Mijn vragen:

    1)      Is het onderzoek afgerond en is de erkend boomverzorger tot een eindconclusie gekomen, zo ja, wat is het resultaat? (aantal te kappen bomen – timing van het kappen – timing heraanplant)

    2)       Indien er nog geen eindconclusie is, wanneer verwacht u dat het onderzoek kan afgerond worden en de resultaten bekendgemaakt zullen worden?

     

     

    Schepen Brecht Warnez antwoordt als volgt:

    "Het bomenonderzoek is nog lopende.  Er is een quick scan gebeurd, maar er moeten nog diepgaande metingen (met elektronische golven) gebeuren. De onderzoeksresultaten zullen in het voorjaar worden toegelicht aan de bewoners van Sint-Pietersveld tijdens een informatievergadering. Ook de gemeenteraadsleden zullen worden uitgenodigd. "


Publicaties

Agenda
Bijkomende agenda
Besluitenlijst
Notulen