Op 11 mei legde het Overlegcomité een breed zomerplan vast dat in vier stappen de terugkeer naar een normaler leven mogelijk maakt. Bij de effectieve invoering van de versoepelingen spelen twee randvoorwaarden mee: de vaccinatiegraad moet voldoende hoog liggen en het aantal COVID-bedden op intensieve zorgen laag genoeg.
Ondanks de versoepelingen vanaf 9 juni wordt het 'fysiek' vergaderen nog niet als uitgangspunt vooropgesteld. Het behoort tot de lokale autonomie om te beslissen over de wijze van vergaderen.
Als het lokaal bestuur van oordeel is dat een fysieke vergadering van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn om gezondheidsredenen niet veilig kan doorgaan, dan kan de vergadering digitaal doorgaan onder voorwaarden (zie verder).
De richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) over vergaderingen van bestuursorganen van lokale besturen in de coronacrisis zijn een dynamisch gegeven waarbij een aantal uitgangspunten werden vooropgesteld: bij elke vorm van vergaderen moet de democratische waarborgen uit de regelgeving zoals tegensprekelijk debat, openbaarheid van de vergadering (indien van toepassing) of correct verloop van beraadslaging en stemming worden verzekerd.
Sinds september 2020 is er door het Agentschap Binnenlands Bestuur een kader uitgewerkt voor vergaderingen van lokale bestuursorganen. Dat vertaalde zich in een aantal richtlijnen waarbij werd gesteld dat fysiek vergaderen het uitgangspunt is en digitaal vergaderen pas mogelijk is onder bepaalde voorwaarden.
Ondanks de versoepelingen vanaf 9 juni wordt het 'fysiek' vergaderen nog niet als uitgangspunt vooropgesteld. Het behoort tot de lokale autonomie om te beslissen over de wijze van vergaderen. De vergadering kan fysiek, hybride of digitaal doorgaan. Agentschap voor Binnenlands Bestuur stelde haar richtlijnen bij op maandag 19 oktober 2020.
Het behoort tot de bevoegdheid van de burgemeester op basis van artikel 134, §1 en artikel 135 Nieuwe Gemeentewet bij fysieke vergadering de vergaderlocatie te wijzigen, het maximaal aantal bezoekers te beperken, de vergadering achter gesloten deuren te houden of een alternatieve vergaderwijze vast te stellen.
Bij digitale vergaderingen zijn er 3 voorwaarden aan gekoppeld:
De wijze van vergaderen (digitaal) en de motivering (gezondheidssituatie) wordt vastgelegd in een burgemeestersbesluit (politieverordening) op grond van artikels 134, §1 en 135 van de Nieuwe Gemeentewet.
De digitale gemeenteraad moet openbaar te volgen zijn via een audiovisuele livestream. Een audiostream volstaat niet om aan de openbaarheid te voldoen. De webtoepassing van de gemeente communiceert hoe pers en publiek de vergadering kunnen volgen via de livestream.
De procedure voor geheime stemming moet aan de noodzakelijke democratische voorwaarden voldoen.
Er is omtrent deze vergaderwijze voorafgaand overleg gepleegd met de verschillende fractievoorzitters.
- de Nieuwe Gemeentewet, artikel 134 en 135. Overeenkomstig artikel 134, § 1 van de Nieuwe Gemeentewet kan de burgemeester politieverordeningen maken in geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare orde of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners. Deze verordening vervalt dadelijk, indien zij door de raad in de eerstvolgende vergadering niet wordt bekrachtigd. Overeenkomstig artikel 135, §2 Nieuwe Gemeentewet hebben de gemeenten ook tot taak het voorzien ten behoeve van de inwoners in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 63 dat bepaalt dat de burgemeester bevoegd is voor dringende politieverordeningen
- het ministerieel besluit van 4 juni 2021 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken
- de richtlijnen van Agentschap Binnenlands Bestuur aangaande de raadszitting en het coronavirus op https://www.lokaalbestuur.vlaanderen.be/vergaderingen-van-lokale-bestuursorganen-tijdens-coronacrisis
- het politiebesluit van de burgemeester van 10 juni 2021 over de digitale zitting van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 juni 2021 als gevolg van het coronavirus COVID-19
Artikel 1
De gemeenteraad bekrachtigt het politiebesluit van de burgemeester van 10 juni 2021 over de digitale zitting van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 juni 2021 als gevolg van het coronavirus COVID-19:
De gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 juni 2021 om 20u verlopen via digitale vergaderwijze met toepassing van volgende maatregelen:
- de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn zal digitaal verlopen via Microsoft Teams Meeting en het elektronisch besluitvormingssysteem eNotulen
- de stemming gebeurt digitaal via het het elektronisch besluitvormingssysteem eNotulen
- er zal aan de raadsleden vooraf een handleiding en afsprakenkader ter beschikking worden gesteld waarin het verloop van de digitale zitting zal toegelicht worden
- de zitting zal kunnen worden gevolgd via een audiovisuele livestream die zal dienen als zittingsverslag en erna op de website wordt geplaatst
- aan de fractievoorzitters en/of voor raadsleden die computer- en netwerkproblemen hebben kan bij wijze van absolute uitzondering de mogelijkheid worden geboden om naar het gemeentehuis te komen om van daaruit deel te nemen aan de digitale vergadering.
Tegen deze beslissing kan beroep worden ingesteld door binnen de zestig (60) dagen na ontvangst, een verzoekschrift tot schorsing of vernietiging in te dienen bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. Het ondertekende verzoekschrift kan per aangetekende zending aan de griffie van de Raad van State, Wetenschapsstraat 33, 1040 Brussel worden gericht of elektronisch via http://eproadmin.raadvst-consetat.be .
Artikel 3
Deze beslissing wordt bekendgemaakt overeenkomstig de geldende wettelijke en decretale bepalingen.
De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Elk raadslid heeft het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.
- de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32
- het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad, vastgesteld in zitting van 28 januari 2019
- verslag vorige zitting 31 mei 2021
Enig artikel
De gemeenteraad keurt het verslag van de zitting van 31 mei 2021 goed.
Met ingang van 2019 moeten de lokale besturen uiterlijk op 30 juni aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau rapporteren over de organisatiebeheersing (art. 219 van het decreet lokaal bestuur).
Het decreet lokaal bestuur (art. 217) omschrijft organisatiebeheersing als "het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen over doelstellingen, risicobeheer, wetgeving en procedures, betrouwbare financiële informatie, effectieve en efficiënte inzet van middelen en de bescherming van fraude en activa".
Het decreet geeft niet aan hoe dit systeem van organisatiebeheersing moet worden ingevuld, maar expliceert wel dat het moet worden vastgesteld door de algemeen directeur na overleg met managementteam (art. 219).
In zitting van 28 januari 2019 werd het charter organisatiebeheersing zowel door de gemeente- als OCMW-raad goedgekeurd. Dit charter dient als een raamwerk voor alle initiatieven en rapportering inzake organisatiebeheersing. Het omschrijft het regelgevend kader, de projectstructuur, de prioriteitsbepaling, het bepalen van maatregelen en monitoring en periodieke opvolging.
Het uiteindelijke doel van organisatiebeheersing is het beheersen van risico’s in de organisatie om zo te komen tot een kwaliteitsvolle werking van het geheel, en van alle onderdelen. Daarom 2 sporen. Spoor 1 wordt opgevolgd en ingevuld door een stuurgroep van managementteamleden en sleutelfiguren uit de organisatie (MAT). Spoor 2 bestaat uit werkgroepen samengesteld op basis van het organogram. De werkgroepen bestaan opnieuw uit sleutelfiguren die de eigen dienst en de risico’s verbonden met het takenpakket van de dienst goed in kaart brengen en opvolgen. Deze twee sporen zijn van belang doorheen het volledige organisatiebeheerstraject zowel bij het in kaart brengen van de risico’s, het bepalen van de beheersmaatregelen (organisatiebeheersrapport) als bij het rapporteren en opvolgen nadien (GANTT-chart).
Het is niet aangewezen om alle activiteiten en de volledige organisatie tot in het kleinste detail te gaan opvolgen in het organisatiebeheerstraject. De prioriteiten worden vastgelegd aan de hand van de methodiek van de risicoanalyse die worden vervat in een organisatiebeheersrapport (OBR).
Het overzicht van de risico’s per dienst (spoor 2) en de risico’s op het niveau van de organisatie (spoor 1) worden samen met de maatregelen en hun maturiteit opgenomen in een organisatiebeheersrapport. Dit rapport geeft dus een overzicht van alle kritische punten en prioritaire maatregelen.
Om de beheersmaatregelen (afspraken, projecten en acties) uit het organisatiebeheersrapport effectief te kunnen plannen en opvolgen, wordt gebruik gemaakt van de GANTT-methodiek. De GANTT-chart is een projectschema dat bestaat uit de te ontwikkelen beheersmaatregelen en acties, een tijdsindicatie, de verantwoordelijke, … Dit document is dus niet alleen een plannings- maar ook een opvolgingsdocument en wordt opgemaakt op zowel organisatie- als dienstniveau. Een organisatiebeheersingssysteem is een dynamisch gegeven. De organisatie, de omgeving en de risico’s evolueren.
Elk jaar - uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar - krijgt de raad voor maatschappelijk welzijn en de gemeenteraad een overzicht van de gerealiseerde beheersmaatregelen op dienst- en organisatieniveau aangeboden door de algemeen directeur.
Het jaarrapport organisatiebeheersing (2020) werd voorgelegd aan het MAT in zitting van 28 mei 2021.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel. 171, §1 en 217-219
- charter organisatiebeheersing
- rapportering organisatiebeheersing lokaal bestuur Wingene (2020)
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van het jaarrapport organisatiebeheersing (2020).
Jaarlijks moet de Raad van Bestuur de jaarrekening vaststellen en voor adviesverlening aan de gemeenteraad voorleggen. Die moet op zijn beurt advies verlenen over deze jaarrekening en de bestuurders kwijting verlenen.
Een ontwerp van de jaarrekening 2020 werd digitaal overgemaakt aan de raadsleden.
De staat van het financieel evenwicht sluit met een beschikbaar budgettair resultaat (effectieve geldstromen) van 490.759 euro en een autofinancieringsmarge van -459.126 euro. Het budgettair resultaat van het boekjaar bedraagt -619.777 euro. De negatieve cijfers zijn hoofdzakelijk te wijten aan de coronacrisis, waardoor de verkoopcijfers lager lagen, en bijgevolg ook de ontvangsten uit de bijhorende prijssubsidies vanuit de gemeente. Er waren wel voldoende financiële middelen om dit tekort op te vangen.
De balans sluit met een totaal van 7.116.846 euro wat een daling is van 932.965 euro ten opzichte van 2019. Deze daling is vooral te wijten aan de afschrijvingen, en aan het lagere resultaat van 2020.
De staat van opbrengsten en kosten sluit met een te bestemmen resultaat van het boekjaar van -807.485 euro. Dit verlies zal overgedragen worden naar het volgend boekjaar.
- de wet van 17 juli 1975 op de boekhouding en de jaarrekeningen van de ondernemingen, laatst gewijzigd op 22 april 2012
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 235 §4 en artikel 243
- het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus
- het ministerieel besluit van 1 oktober 2010 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan en van de rekeningstelsels van de gemeenten, provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn
- de beheersovereenkomst tussen gemeente Wingene en het AGB Wingene, laatst gewijzigd bij besluit van gemeenteraad en raad van bestuur AGB van 29 april 2019
- het gemeenteraadsbesluit van 31 augustus 2009 over het oprichten en vaststellen van de statuten van het AGB Wingene, laatst gewijzigd bij gemeenteraadsbesluit van 17 december 2018
- Jaarrekening 2019 AGB
- Presentatie financieel directeur
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2020 van het AGB volgens het wetboek van vennootschappen en verenigingen goed, en verleent een positief advies aan de jaarrekening 2020 van het AGB conform artikel 243 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 2
De gemeenteraad verleent kwijting aan de bestuurders van het AGB Wingene.
Artikel 3
De jaarrekening 2020 van het AGB zal voor verder gevolg verstuurd worden aan de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen.
De gemeenteraad wordt geschorst na de behandeling van dit agendapunt.
De gemeenteraad wordt hernomen bij dit agendapunt.
De jaarrekening 2020 van gemeente en OCMW, deel OCMW, werd vastgesteld door de OCMW-raad op 28 juni 2021 en wordt nu ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
De jaarrekening voor gemeente en OCMW is voortaan één gezamenlijk beleidsrapport. De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
- de OCMW-wet van 8 juli 1976
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende "de beleids - en beheerscyclus"
- Jaarrekening gemeente en OCMW, deel OCMW, 2020
- Presentatie financieel directeur
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de jaarrekening van gemeente en OCMW Wingene, deel OCMW, voor het dienstjaar 2020 goed.
Artikel 2
Door die goedkeuring wordt de jaarrekening van gemeente en OCMW Wingene voor het dienstjaar 2020 in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
De jaarrekening 2020 werd tijdig aan de raadsleden bezorgd en wordt ter vaststelling voorgelegd aan de gemeenteraad.
De jaarrekening voor gemeente en OCMW is voortaan één gezamenlijk beleidsrapport. De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
De staat van het financieel evenwicht sluit met een beschikbaar budgettair resultaat (effectieve geldstromen) van 11.317.695 euro en een autofinancieringsmarge van 3.330.705 euro. Het budgettair resultaat van het boekjaar bedraagt 223.533 euro.
De balans sluit met een totaal van 88.150.979 euro wat een stijging is van 632.637 euro ten opzichte van 2019.
De staat van opbrengsten en kosten sluit met een te bestemmen resultaat van het boekjaar van 2.092.533 euro.
Er werd in 2020 1.350.000 euro gestort door de gemeente aan het OCMW. Dit ter aanvulling van de liquide middelen van het OCMW en om de beschikbare financiële middelen bij gemeente en OCMW maximaal te spreiden om negatieve rente te vermijden.
De financieel directeur geeft toelichting ter zitting en rapporteert hierbij over zijn bevoegdheden conform artikel 177 van het decreet lokaal bestuur.
Voor het jaar 2020 werden door de financieel directeur 2 openstaande vorderingen, voor een totaalbedrag van 69,55 oninbaar geboekt.
Er werden 25 visums afgeleverd in 2020, waarvan 8 onder voorbehoud van goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan, en er werden geen visums geweigerd. Een overzichtslijst is terug te vinden als bijlage.
Als bijlage is de lijst terug te vinden van de besluiten van het college van burgemeester en schepenen die ter kennisgeving aan de gemeenteraad voorgelegd moeten worden met toepassing van het reglement houdende de vaststelling van het begrip dagelijks bestuur, waarvan de uitgave minimum 30.000 euro excl. BTW is.
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende "de beleids - en beheerscyclus"
- de beslissing van de gemeenteraad van 28 januari 2019: "Begrip dagelijks bestuur inzake de bevoegdheidsverdeling tussen de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen".
- Jaarrekening gemeente en OCMW 2020 - deel gemeente
- presentatie financieel directeur
- oninbaar geboekte vorderingen 2020
- Lijst visums 2020
- lijst van de besluiten van het CBS die ter kennisgeving aan de gemeenteraad voorgelegd moeten worden met toepassing van het reglement houdende de vaststelling van het begrip dagelijks bestuur, waarvan de uitgave minimum 30.000 euro excl. BTW is.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt de jaarrekening van gemeente en OCMW Wingene van het dienstjaar 2020, deel gemeente, vast.
Artikel 2
De gemeenteraad neemt kennis van de toelichting en rapportage van de financieel directeur conform artikel 177 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 3
De gemeenteraad neemt kennis van de lijst voor 2020 van de besluiten van het CBS die ter kennisgeving aan de gemeenteraad voorgelegd moeten worden met toepassing van het reglement houdende de vaststelling van het begrip dagelijks bestuur, waarvan de uitgave minimum 30.000 euro excl. BTW is.
In het meerjarenplan 2020-2025 is de verkoop van de site De Schakel voorzien. Er werd met IZI Wonen een akkoord gesloten voor de verkoop van De Schakel. Dit betreft 30 woningen, een berging, de garages en de grond waarop de gebouwen staan.
De Afdeling Vastgoedtransacties (Vlaamse overheid) werd aangesteld om de verkoopprocedure van De Schakel aan IZI wonen op te starten. Het OCMW Wingene is eigenaar van het beschreven goed. Enkel voor de berging is de gemeente eigenaar. Zowel OCMW als gemeente zullen dus de akte moeten ondertekenen.
Er werd een ontwerpakte opgemaakt voor de verkoop door de afdeling Vastgoedtransacties met nummer 08418-001:
- oppervlakte: De Schakel 1 - 64 ca
Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 L P0000
- oppervlakte: De Schakel 2 - 64 ca
Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 M P0000
- oppervlakte: De Schakel 3 - 62 ca
Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 N P0000
- oppervlakte: De Schakel 4 - 69 ca
Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 P P0000
- oppervlakte: De Schakel 5 - 69 ca
Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 R P0000
- oppervlakte: De Schakel 6 - 62 ca
Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 S P0000
- oppervlakte: De Schakel 7 - 62 ca
Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 T P0000
- oppervlakte: De Schakel 8 - 65 ca
Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 V P0000
- oppervlakte: De Schakel 9 - 65 ca
Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 W P0000
- oppervlakte: De Schakel 10 - 62 ca
Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 X P0000
- oppervlakte: De Schakel 11 - 62 ca
Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 Y P0000
- oppervlakte: De Schakel 12 - 65 ca
Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 Z P0000
- oppervlakte: De Schakel 13 - 65 ca
Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 A 2 P0000
- oppervlakte: De Schakel 14 - 62 ca
Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 B 2 P0000
- oppervlakte: De Schakel 15 - 64 ca
Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 C 2 P0000
- oppervlakte: De Schakel 16 - 64 ca
Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 D 2 P0000
- oppervlakte: De Schakel 17 - 64 ca
Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 E 2 P0000
- oppervlakte: De Schakel 18 - 62 ca
Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 F 2 P0000
- oppervlakte: De Schakel 19 - 64 ca
Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 G 2 P0000
- oppervlakte: De Schakel 20 - 62 ca
Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 H 2 P0000
- oppervlakte: De Schakel 21 - 64 ca
Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 K 2 P0000
- oppervlakte: De Schakel 22 - 64 ca
Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 L 2 P0000
- oppervlakte: De Schakel 23 - 64 ca
Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 M 2 P0000
- oppervlakte: De Schakel 24 - 62 ca
Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 N 2 P0000
- oppervlakte: De Schakel 25 - 62 ca
Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 P 2 P0000
- oppervlakte: De Schakel 26 - 62 ca
Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 R 2 P0000
- oppervlakte: De Schakel 27 - 64 ca
Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 S 2 P0000
- oppervlakte: De Schakel 28 - 64 ca
Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 T 2 P0000
- oppervlakte: De Schakel 29 - 62 ca
Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 V 2 P0000
- oppervlakte: De Schakel 30 - 64 ca
Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244 W 2 P0000
- oppervlakte: De Schakel 24+ (berging) - 50 ca
Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1244A3 P0000
- oppervlakte: De Schakel 21+ (garages) - 1 a 1 ca
Wingene 1e afd, sectie D - nummer 1247 W P0000
- Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 40 en 41
Voor de gemeente zijn er geen financiële gevolgen.
De opbrengst wordt gestort aan het OCMW Wingene.
- ontwerpakte verkoop
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte van de Afdeling Vastgoedtransacties (Vlaamse overheid) voor de verkoop van de 30 woningen, garages en berging op site De Schakel goed.
Artikel 2
De ontwerpakte maakt onlosmakelijk deel uit van deze beslissing.
Artikel 3
De aktekosten zijn ten laste van IZI wonen.
Artikel 4
Afschrift van onderhavig besluit wordt overgemaakt aan de Afdeling Vastgoedtransacties (Vlaamse overheid).
De gemeente sloot op 29 april 2018 een overeenkomst met het ontwerpteam voor het Keizerspark. Op 30 maart 2020 werd een eerste bij-akte goedgekeurd voor de aanpassing van de plannen voor het vrijetijdscentrum. Op 27 april 2020 volgde een tweede bij-akte om ook de omgevingswerken in het project op te nemen.
Momenteel is voor het volledige project 1.464.551,74 euro vastgelegd bij de gemeente. Dit is inclusief BTW, en komt overeen met een ereloon van 1.210.373,34 euro excl. BTW. Het definitieve ereloon wordt vast geklikt op basis van de gunningsprijzen van de werken.
We voorzien om het vrijetijdscentrum te bouwen met het autonoom gemeentebedrijf. De mogelijkheid dat het AGB instapt in de ontwerpopdracht, is voorzien in ons contract bij punt 2.3.
Ongeveer 60% van het ereloon zal dienen voor het vrijetijdscentrum en het bijhorende BEO-veld. Het BTW aandeel van dit ereloon kan bijgevolg gerecupereerd worden als we dit ereloon met het AGB ten laste nemen. Dit gaat dan bij benadering over 1.210.373,34 euro excl BTW x 60% x 21% = 152.507,04 euro.
De exacte verdeling kan gebeuren bij afronding van de werken, wanneer de definitieve prijzen gekend zijn. In tussentijd werken we met de beschikbare ramingen, en later de aanbestedingsprijzen.
Een deel van het BTW voordeel zal de komende jaren alsnog betaald worden via de prijssubsidies vanuit de gemeente. Het gaat dan om 6% of 21%, afhankelijk van het BTW-tarief dat van toepassing is op het verkoopsartikel.
Het AGB besliste op 28 juni 2021 om in te stappen in het contract met het ontwerpteam. De volgende facturen mogen dan voortaan aan het AGB gericht worden. Tussentijds, en bij oplevering van het project, kan dan de definitieve verdeling vastgelegd worden.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om deze beslissing te bekrachtigen, en bijgevolg akkoord te gaan met de toetreding van het AGB tot het erelooncontract met de ontwerpers voor het Keizerspark, deel vrijetijdscentrum.
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- het besluit van de gemeenteraad van 28 januari 2019 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.
- de gemeenteraadsbeslissing van 18 december 2017 "Mandaat voor deelname aan de Open Oproep (Vlaams Bouwmeester) voor het vrijetijdscentrum en het gemeentehuis.
- de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 1 oktober 2018 "Open Oproep: studieopdracht voor het vrijetijdscentrum en het gemeentehuis - gunning".
- de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 29 oktober 2018 "Open Oproep: studieopdracht voor het vrijetijdscentrum en het gemeentehuis - sluiting".
- de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 30 maart 2020 "Open oproep: studieopdracht voor het vrijetijdscentrum en het gemeentehuis - eerste bij-akte - goedkeuring"
- de gemeenteraadsbeslissing van 27 april 2020 “Open oproep: studieopdracht voor de omgevingsaanleg rond het nieuwe vrijetijdscentrum en het gemeentehuis – goedkeuring”
- de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 4 mei 2020 “Open oproep: studieopdracht voor de omgevingsaanleg rond het nieuwe vrijetijdscentrum en het gemeentehuis - tweede bij-akte (omgevingsaanleg) – goedkeuring”
De nodige budgetten werden reeds voorzien en vastgelegd bij de gemeente.
Bij het AGB zullen de nodige ramingen voorzien moeten worden.
Deze ramingen worden dan aangevuld bij het AGB en evenredig in mindering gebracht bij de gemeente.
- overeenkomst en bij-akten met het ontwerpteam
Artikel 1
De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van de raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf Wingene van 28 juni 2021 om in te stappen in het contract met de tijdelijke vereniging "Architectuuratelier Dertien12, Naaldenstraat 21 te Brugge en Dhooge Meganck ingenieur architecten, Francisco Ferrerlaan 55 te Gent".
Artikel 2
De volgende facturen voor de ontwerpopdracht mogen aan het AGB gericht worden. Tussentijds, en bij oplevering van het project, kan de definitieve verdeling vastgelegd worden.
Artikel 3
Deze beslissing wordt via aangetekend schrijven kenbaar gemaakt aan de tijdelijke vereniging.
In 2019 werd de Interlokale Vereniging Stedelijke Academie voor Woord en Muziek (SAMW) opgericht. De gemeenteraad keurde in zitting van 25 november 2019 de overeenkomst betreffende de oprichting van de ‘Interlokale vereniging SAMW Tielt’ goed. Deze vereniging beheert de Interlokale Vereniging Stedelijke Academie voor Woord en Muziek (SAMW). De Stedelijke Academie voor Woord en Muziek heeft een lokale afdeling in Wingene.
De jaarrekening 2020 en meerjarenplanning van de Stedelijke Academie voor Muziek en Woord (SAMW) moet jaarlijks goedgekeurd door de gemeenteraden van alle betrokken gemeenten.
Het beheerscomité legde op 21 mei 2021 de ontwerpjaarrekening 2020 en het meerjarenplan SAMW vast volgens artikel 7 van de overeenkomst.
De jaarrekening wordt als goedgekeurd aangenomen als de gewone meerderheid van de gemeenteraden ze goedkeurt.
In bijlage zijn de jaarrekening 2020 en het meerjarenplan voor SAMW opgenomen.
- Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- het besluit van de gemeenteraad van 25 november 2019 houdende goedkeuring van de overeenkomst betreffende de oprichting van de ‘Interlokale Vereniging Stedelijke Academie voor Muziek en Woord Tielt’, waarbij Tielt aangeduid werd als beherende gemeente, en Wingene, Dentergem en Ingelmunster als deelnemende gemeenten.
Deze beslissing kadert in actie 05.03.04 van het strategisch meerjarenplan 2020-2025.
- jaarrekening 2020 SAMW
- meerjarenplan SAMW
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2020 en de meerjarenplanning van de Stedelijke Academie voor Muziek en Woord goed.
In 2019 werd de Interlokale Vereniging Stedelijke Kunstacademie Tielt opgericht waar de gemeente Wingene deel van uitmaakt. De gemeenteraad keurde in zitting van 16 december 2019 de overeenkomst betreffende de oprichting van de ‘Interlokale vereniging SKAT Tielt’ goed. Deze vereniging beheert de Stedelijke Kunstacademie Tielt (SKAT). De Stedelijke Kunstacademie Tielt (SKAT) heeft een lokale afdeling in Wingene.
De jaarrekening 2020 en meerjarenplanning van de Stedelijke Kunstacademie Tielt (SKAT) moet jaarlijks goedgekeurd door de gemeenteraden van alle betrokken gemeenten.
Het beheerscomité legde op 21 mei 2021 de ontwerpjaarrekening 2020 en meerjarenplan SKAT vast volgens artikel 7 van de overeenkomst.
De jaarrekeningen van de interlokale vereniging moeten jaarlijks aan de gemeenteraden worden voorgelegd. De jaarrekening wordt als goedgekeurd aangenomen als de gewone meerderheid van de gemeenteraden ze goedkeurt.
In bijlage zijn de jaarrekening 2020 en het meerjarenplan voor SKAT opgenomen.
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- het besluit van de gemeenteraad van 16.12.2019 houdende goedkeuring van de overeenkomst betreffende de oprichting van de ‘Interlokale Vereniging Stedelijke Kunstacademie Tielt’, waarbij Tielt aangeduid werd als beherende gemeente, en Wingene, Dentergem en Ingelmunster als deelnemende gemeenten.
Deze beslissing kadert in actie 05.03.04 van het strategisch meerjarenplan 2020-2025.
- jaarrekening 2020
- meerjarenplan SKAT
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2020 en de meerjarenplanning van de Stedelijke Kunstacademie Tielt goed.
De wielerwedstrijd Internationale interclub voor eliterenners met/zonder contract en beloften in het centrum Wingene, georganiseerd door vzw Wingene for Cycling, gaat door op zaterdag 10 juli 2021. Deze wielerwedstrijd brengt gewoonlijk veel volk op de been. De gemeenteraad is bevoegd om de openbare rust preventief te regelen door een tijdelijke verordening vast te stellen voor de duur van de activiteiten. De verordening geeft de mogelijkheid aan de organisatie om verkopers toe te laten of te weigeren tijdens de wielerwedstrijd in het centrum van Wingene.
- de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van de ambulante activiteiten en de organisatie van openbare machten
- de nieuwe gemeentewet bekrachtigd bij de wet van 26 mei 1989, inzonderheid op artikel 135, par2, ingevoegd bij de wet van 27 mei 1989, op artikel 134,§1 hernummerd bij de wet van 27 mei 1989
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- het KB van 24 september 2006 tot uitvoering van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van de ambulante activiteiten en de organisatie van openbare machten
Artikel 1
Op 10 juli 2021 van 10 uur tot 24 uur is het in de hierna volgende straten verboden te leuren, te venten met allerlei waren, tijdschriften of folders te verspreiden, reclamebladen rond te dragen, kramen op te slaan of manifestaties te houden op de openbare weg:
- Egemsestraat tussen het kruispunt met de Ratelingstraat en het kruispunt met de Oude Bruggestraat
- Ratelingestraat tussen het kruispunt met de Tieltsteenweg en het kruispunt met de Egemsestraat
- Tieltsteenweg tussen het kruispunt met de Tieltstraat en het kruispunt met de Ratelingestraat
- Tieltstraat tussen de aansluiting met de Oude Bruggestraat en het kruispunt met de Tieltsteenweg
- Oude Bruggestraat tussen het kruispunt met de Beernemstraat en de aansluiting met de Tieltstraat
- Beernemstraat tussen het kruispunt met de Leenmolenstraat en het kruispunt met de Oude Bruggestraat
- Leenmolenstraat tussen het kruispunt met de Noordakkerstraat en het kruispunt met de Beernemstraat
- Noordakkerstraat tussen het kruispunt met de Rozendalestraat en het kruispunt met de Leenmolenstraat
- Rozendalestraat tussen het kruispunt met de Oude Bruggestraat en het kruispunt met de Noordakkerstraat
Artikel 2
Op dezelfde datum en tussen dezelfde uren is het verboden langs de openbare weg, alsook op plaatsen of lokalen die daartoe niet permanent zijn uitgerust, tijdelijke verkoopspunten van drank en/ of eetwaren in te richten.
Artikel 3
Uitzonderingen op de verbodsbepalingen van artikel 1 en artikel 2 kunnen door de burgemeester verleend worden bij schriftelijke en ondertekende machtiging. De burgemeester wijst de plaats aan waar de activiteiten, waarvoor uitzonderlijke toelating verleend werd, dienen plaats te vinden.
Artikel 4
Indien zekere personen het verbod voorzien in artikel 1 en artikel 2 overtreden, zullen de waren waarmee zij leuren of venten, de tijdschriften of bladen die zij verkopen of ronddragen, de kramen die zij opstellen, de drank en eetwaren die zij verkopen, voor de duur van de looptijd van deze politieverordening worden in beslag genomen door de geïntegreerde politie. Deze zaken zullen op risico en kosten van de overtreder verwijderd worden en zullen hen na het einde van de loopduur van de verordening worden terugbezorgd.
Artikel 5
Overtreding van deze verordening wordt bestraft met een gevangenisstraf van één tot zeven dagen en/of met een geldboete van één tot vijfentwintig euro.
Artikel 6
Dit besluit wordt bekendgemaakt door publicatie op de webtoepassing.
Artikel 7
Afschrift van dit besluit wordt gestuurd aan de Gouverneur van West-Vlaanderen, griffie van de rechtbank van Eerste Aanleg te Brugge en aan de griffie van de Politierechtbank te Brugge.
Het EK voetbal is een evenement dat mensen mobiliseert en reacties kan creëren bij individuen of groepen.
Dit kan leiden tot in het licht van de heersende COVID-19 pandemie ongewenste toestanden en effecten. Het is aangewezen om in overleg met de politie, de nodige veiligheidsmaatregelen vast te stellen.
Op grond van art 135§2 NGW hebben de gemeenten tot taak in het voorzien ten behoeve van de inwoners in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op de openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen en meer specifiek art 135§2: 1°,2°,3° en 7°.
De tijdelijke politieverordening van de burgemeester legt veiligheidsmaatregelen vast volgens volgende principes:
Voor evenementen op het grondgebied geldt het volgende:
Het plaatsen van schermen (buiten de familiale kring) voor uitzendingen van het EK 2021, niet gerelateerd aan het terras van een horecazaak, is te beschouwen als een evenement, waarvoor de regels en aanbevelingen uit de omzendbrief OOP 42 quater van toepassing zijn. De maatregelen uit voormelde omzendbrief worden dus middels dit besluit als dwingend beschouwd. Het plaatsen en gebruiken van de schermen voor het EK 2021 dient steeds te gebeuren conform de covid 19 regels die gelden op het ogenblik van het uitzenden van de matchen in kwestie.
Voor alle permanente of tijdelijke horecazaken op het grondgebied geldt:
Het plaatsen van een scherm ( hiermee wordt bedoeld elke vorm van projectie via tv-scherm, gewoon scherm, beamer, LED scherm,... . ) op de vergunde terrassen naar aanleiding van het EK voetbal, is onderworpen aan de voorafgaande melding bij de gemeente via het meldingsformulier (https://www.wingene.be/eloket/formulier/299/meldingsformulier-uitzendingen-ek-2021).
Elk scherm moet georiënteerd worden in de richting van de gevel van de horecazaak teneinde samenscholing op het openbaar domein te vermijden en de opstelling moet dermate georganiseerd zijn dat van buiten het terras geen inkijk op het scherm op het terras mogelijk is.
Alle covid-reglementering en bijhorende protocollen zijn van toepassing.
Voor evenementen (outdoor en indoor) geldt er GEEN 80 dB-norm. Voor horeca geldt 80 dB-norm enkel binnen, niet op een (open) terras.
De horeca-uitbater draagt de verantwoordelijkheid voor de correcte opvolging van alle geldende regels door personeel en bezoekers van de zaak/het terras.
- het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 63 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de burgemeester bevoegd is voor dringende politieverordeningen
- de Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 133, 133 bis en 135
- het Ministerieel Besluit van 28 oktober 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het COVID 19 virus te bestrijden, laatst gewijzigd bij Ministerieel Besluit van 4 juni 2021
- de Omzendbrief OOP 42 ter en quater van 1 juni 2021 m.b.t. het uitzenden van voetbalwedstrijden op een groot scherm op het Belgisch grondgebied en de organisatie van evenementen gelieerd aan voetbal
- de algemene gemeentelijke politieverordening, vastgesteld bij gemeenteraadsbesluit van 26 juni 2017, laatst gewijzigd op 29 maart 2021
- de tijdelijke politieverordening van 10 juni 2021 van de burgemeester over het uitzenden van het EK voetbal 2021 in private initiatieven en in de horeca
- tijdelijke politieverordening van de burgemeester van 10 juni 2021 over het uitzenden van het EK voetbal 2021 in private initiatieven en in de horeca
Artikel 1
De gemeenteraad bekrachtigt de tijdelijke politieverordening van de burgemeester van 10 juni 2021 over het uitzenden van het EK voetbal 2021 in private initiatieven en in de horeca
Artikel 2
Tegen deze beslissing kan beroep worden ingesteld door binnen de zestig (60) dagen na ontvangst, een verzoekschrift tot schorsing of vernietiging in te dienen bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. Het ondertekende verzoekschrift kan per aangetekende zending aan de griffie van de Raad van State, Wetenschapsstraat 33, 1040 Brussel worden gericht of elektronisch via http://eproadmin.raadvst-consetat.be .
Artikel 3
Deze beslissing wordt bekendgemaakt overeenkomstig de geldende wettelijke en decretale bepalingen.
Op 3 maart 2021 was er een bespreking tussen de West-Vlaamse Intercommunale (WVI) en de gemeente met betrekking tot de uitgifte van de beschikbare percelen bij de uitbreiding van het bedrijventerrein Hille.
WVI stelt voor dat het bestuur hen als enige begunstigde aanstelt van het terugkooprecht voor het bedrijventerrein Hille Uitbreiding, in het kader van administratieve vereenvoudiging.
De gemeenteraad is bevoegd om hierover een beslissing te nemen.
Context
Op 13 juli 2012 keurde de Vlaamse Overheid het decreet ruimtelijke economie goed. Dit decreet heeft als doel het ruimtelijke economisch beleid van Vlaanderen vorm te geven en is in werking getreden eind augustus 2012.
Het betreft een kaderdecreet. Dit houdt in dat heel wat thema’s die in het decreet voorzien zijn, nog nader dienen uitgewerkt te worden via uitvoeringsbesluiten. Het recht van terugkoop/wederovername bij de realisatie van bedrijventerreinen is evenwel reeds volledig uitgewerkt. Dit recht biedt de mogelijkheid de gronden en opstallen “terug te kopen” indien bepaalde voorwaarden niet nageleefd worden. Dit recht van terugkoop is een recht dat reeds in de wetgeving voorafgaand aan dit decreet was voorzien, namelijk de wet van 30 december 1970 en het decreet van 19 december 2003. In het huidige decreet zijn vooral de modaliteiten voor toepassing van het recht verduidelijkt en geactualiseerd rekening houdende met de huidige economische realiteit. Zo is het recht onder meer uitgebreid voor de uitgiftes van gronden via erfpachten, vruchtgebruik en/of opstal (recht van wederovername).
Van zodra de publieke terreinbeheerder dit instrument wenst in te schrijven in haar beheer enerzijds of van zodra die een bedrijventerrein realiseert via een onteigening of met subsidies (beide op basis van het decreet) anderzijds, zijn de modaliteiten van het terugkooprecht van toepassing.
De Vlaamse Overheid heeft daarenboven geopteerd om naast de ontwikkelaar‐ verkoper, ook steeds de gemeente aan te duiden als begunstigde van het recht van terugkoop/ wederovername. Dit weliswaar in tweede orde. Overeenkomstig art. 32 van het decreet heeft de initiële verkoper/verlener (wvi) immers steeds het recht als eerste over te gaan tot terugkoop/wederovername.
De wetgever heeft deze mogelijkheid willen voorzien vanuit de vaststelling dat tot nog toe, vooral bij private ontwikkelingen, de mogelijkheden voor de lokale overheid om op te treden bij niet naleving van de voorwaarden (bebouwing, activiteit, …) zeer beperkt zijn.
Feiten
In concreto houdt dit in dat bij iedere doorverkoop of transactie waarbij de eigenaar een recht van opstal, erfpacht of vruchtgebruik of persoonlijke gebruiks‐ of genotsrechten wenst over te dragen, er voorafgaandelijke toestemming vereist is van de ontwikkelaar-verkoper en van de gemeente.
Bij de realisatie van bedrijventerreinen door publieke ontwikkelaars leidt het aanduiden van twee publieke begunstigden tot een bijkomende administratieve last voor de bedrijven, notarissen en de gemeente. Om de administratieve extra last te verminderen, voorziet de wetgever de mogelijkheid aan de gemeenten om het terugkooprecht exclusief toe te kennen aan haar intergemeentelijk samenwerkingsverband, waarbij het bestuur afziet van dit recht. De gemeente moet dan wel voorafgaand aan het verlijden van de initiële verkoopakten de beslissing nemen, om rechtsgeldig te zijn.
WVI neemt deze rol steeds nauwgezet op zich bij de realisaties voor al haar bedrijventerreinen en dit reeds vanaf haar ontstaan. Omdat het WVI niet zinvol lijkt dat bij iedere transactie zowel de toelating moet gevraagd worden aan WVI als aan de gemeente, stelt WVI voor dat, voor deze ontwikkeling op De Hille, de gemeente WVI aanduidt als begunstigde in haar plaats. De goede communicatie tussen de gemeente en WVI met betrekking tot de bedrijventerreinen staat garant voor een goede afstemming en maakt het voor WVI mogelijk om de bezorgdheden van het beleid van de gemeente mee te nemen in haar behandeling van de dossiers.
Argumentatie
Het college van burgemeester en schepenen wenst niet in te gaan op het voorstel om de WVI aan te duiden als enige begunstigde van het terugkooprecht. Zodoende is en blijft de gemeente publiek begunstigde naast de WVI.
Concreet betekent dit dat ieder individueel terugkoopdossier naar de gemeenteraad zal moeten en dat toekomstige doorverkoopdossiers desgevallend zullen moeten worden behandeld door het college van burgemeester en schepenen.
Het college is zich bewust van de extra administratieve last die deze werkwijze met zich meebrengt, maar het bestuur vindt het belangrijk om zelf te allen tijde maximale controle en inspraak te blijven houden over terugkoop- en doorverkooprechten op dit bedrijventerrein.
- het decreet van 22 december 2017 betreffende het lokaal bestuur
- het decreet van 13 juli 2012 betreffende ruimtelijke economie, in het bijzonder Titel 3, Hoofdstuk 1, Afdeling 4
- Het decreet van 13 juli 2012 betreffende ruimtelijke economie
- Infofiche WVI met betrekking tot het terugkooprecht bedrijventerreinen
- Document met verkoopvoorwaarden op te nemen in de verkoopakte van nijverheidsgrond decreet ruimtelijke economie voor Bedrijventerrein Hille RO Uitbreiding te Wingene
- Mail WVI met betrekking tot het terugkooprecht voor het bedrijventerrein De Hille Uitbreiding
Enig Artikel
De gemeenteraad duidt zowel de gemeente als de WVI aan als publiek begunstigden van het terugkooprecht voor het bedrijventerrein Hille Uitbreiding en wenst dat de gemeente naast de WVI de bevoegdheid behoudt inzake het terugkooprecht van percelen op bedrijventerreinen, met het oog op verdere ontwikkelingen en evoluties in de sector ruimtelijke economie.
De herinrichtingswerken van het kruispunt Vagevuurstraat-Predikherenstraat zit vervat in het bovengemeentelijk wegenis- en rioleringsproject "Collector Doomkerke - 3e fase".
Dit project is een samenwerking van de provincie West-Vlaanderen, gemeente Ruiselede en Wingene, Farys (TMVW), de Vlaamse Landmaatschappij en Aquafin NV.
Het aanbestedingsdossier wordt na goedkeuring van alle partijen gepubliceerd en dit jaar aanbesteed.
De voorliggende samenwerkingsovereenkomst heeft tot doel de wederzijdse verbintenissen vast te leggen tussen de provincie West-Vlaanderen, de gemeente Ruiselede, de gemeente Wingene, Farys (TMVW) en Aquafin NV betreffende “De aanleg van rioleringen en fietsinfrastructuur gelegen langs de Bruggesteenweg te Ruiselede – fase 3.” in het kader van het provincieraadsbesluit van 22 maart 2018 betreffende de financiering van het bovenlokale functionele fietsroutenetwerk in het kader van het Fietsfonds.
1. Projectomschrijving
Het project omvat de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel in de ruime omgeving van Doomkerke samen met het voorzien van een dubbelrichtingsfietspad in de Bruggesteenweg.
De bovenbouw van de volgende straten op het grondgebied Ruiselede worden aangepakt: Bruggesteenweg, Brandstraat, Pensionaatstraat en Eyerstraat en de heraanleg bovenbouw zoals in bestaande toestand in de Gentse Veldstraat, Planterijstraat, Oude Veldstraat, Hamerstraat, Haantjesstraat en Wingenesteenweg.
Ten slotte wordt de onthaalparking Brandstraat op grondgebied Ruiselede aangelegd.
De gemeente Wingene participeert financieel in het verkeersveilig aanleggen van het kruispunt Vagevuurstraat-Predikherenstraat.
2. Opdrachtgevers
Aquafin NV, Dijkstraat 8, 2630 Aartselaar – aanbestedende overheid
Farys, TMVW, Stropstraat 1, 9000 Gent
Gemeente Ruiselede, Markt 1, 8755 Ruiselede
Gemeente Wingene, Oude Bruggestraat 13, 8750 Wingene
Provincie West-Vlaanderen, Provinciehuis Boeverbos, Koning Leopold III-laan 41, 8200 Brugge
Vlaamse Landmaatschappij – Regio West, Velodroomstraat 28, 8200 Brugge
Het studiebureau betreft Plantec NV - Nieuwpoortsesteenweg 399, 8400 Oostende
3. Kosten
De kosten voor het uitvoeringsdossier “De aanleg van rioleringen en fietsinfrastructuur gelegen langs de Bruggesteenweg te Ruiselede – fase 3.” met name de studiekosten, erelonen, kosten voor veiligheidscoördinatie, kosten voor grondonderzoek, kosten voor opmaak en conformverklaring van het technisch verslag, kosten voor opmaak en aktename archeologienota, kosten voor opmaak en conformverklaring sloopopvolgingsplan en toezichtskosten worden volledig gedragen door de aanbestedende overheid Aquafin en wordt aan de gemeente Ruiselede, de gemeente Wingene en TMVW doorgerekend via verdeelsleutel.
4. verbintenissen
§1. De gemeente Wingene treedt op als medefinancier van “De aanleg van rioleringen en fietsinfrastructuur gelegen langs de Bruggesteenweg te Ruiselede – fase 3”.
Een kostenraming wordt opgemaakt, in samenspraak tussen de provincie, de gemeenten, TMVW en Aquafin met aanduiding van:
1) de kosten inherent aan het project,
2) de kosten voor bijkomende werken en
3) de totaalkost van de werken.
§2. De gemeente Wingene verbindt zich er toe om, bij verspreiden van informatie naar pers en publiek, melding te maken van de betrokkenheid van het provinciebestuur overeenkomstig het reglement betreffende de provinciale herkenbaarheid bij elke vorm van provinciale subsidie en desgevallend van andere partners die meefinancieren.
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- het bestuursdecreet van 7 december 2018
- het provincieraadsbesluit van 22 maart 2018 betreffende de financiering van het bovenlokale functionele fietsroutenetwerk in het kader van het Fietsfonds
De kosten bijkomend aan de werken worden geraamd op 3% van de opdracht, ofwel 1.489,55 euro excl. btw of 1.802,35 euro incl. btw.
Deze kosten zijn voorzien binnen het dagelijks beheer.
- samenwerkingsovereenkomst "De aanleg van rioleringen en fietsinfrastructuur gelegen langs de Bruggesteenweg te Ruiselede – fase 3"
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst voor het wegenis- en rioleringsproject "Collector Doomkerke - 3e fase" goed.
Artikel 2
De gemeenteraad gelast de burgemeester Lieven Huys en de algemeen directeur Jurgen Mestdagh om deze overeenkomst te tekenen in uitvoering van dit besluit.
De herinrichtingswerken van het kruispunt Vagevuurstraat-Predikherenstraat zit vervat in het bovengemeentelijk wegenis- en rioleringsproject "Collector Doomkerke - 3e fase".
Dit project is een samenwerking van de provincie West-Vlaanderen, gemeente Ruiselede en Wingene, Farys (TMVW), de Vlaamse Landmaatschappij en Aquafin NV.
Het aanbestedingsdossier wordt na goedkeuring van alle partijen gepubliceerd en dit jaar aanbesteed.
1. Projectomschrijving
Het project omvat de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel in de ruime omgeving van Doomkerke samen met het voorzien van een dubbelrichtingsfietspad in de Bruggesteenweg.
De bovenbouw van de volgende straten op het grondgebied Ruiselede worden aangepakt: Bruggesteenweg, Brandstraat, Pensionaatstraat en Eyerstraat en de heraanleg bovenbouw zoals in bestaande toestand in de Gentse Veldstraat, Planterijstraat, Oude Veldstraat, Hamerstraat, Haantjesstraat en Wingenesteenweg.
Ten slotte wordt de onthaalparking Brandstraat op grondgebied Ruiselede aangelegd.
De gemeente Wingene participeert financieel in het verkeersveilig aanleggen van het kruispunt Vagevuurstraat-Predikherenstraat.
2. Opdrachtgevers
Aquafin NV, Dijkstraat 8, 2630 Aartselaar – aanbestedende overheid
Farys, TMVW, Stropstraat 1, 9000 Gent
Gemeente Ruiselede, Markt 1, 8755 Ruiselede
Gemeente Wingene, Oude Bruggestraat 13, 8750 Wingene
Provincie West-Vlaanderen, Provinciehuis Boeverbos, Koning Leopold III-laan 41, 8200 Brugge
Vlaamse Landmaatschappij – Regio West, Velodroomstraat 28, 8200 Brugge
Het studiebureau betreft Plantec NV - Nieuwpoortsesteenweg 399, 8400 Oostende
3. Financieel
De totale kostprijs van de werken wordt geraamd op:
9.982.565,24 euro excl. btw
10.493.078,96 euro incl. btw
Het gemeentelijk aandeel wordt geraamd op:
49.651,60 euro excl. btw
60.078,44 euro incl. btw (21%)
De geraamde kosten dienen in zijn geheel voorzien te worden op de meerjarenbegroting van de gemeente.
4. Gunningswijze
De opdracht wordt gegund bij openbare procedure.
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
- De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
- Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
- Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
- Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
- Het gemeenteraadsbesluit van 28 juni 2021 - de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst Collector Doomkerke - 3e fase - Herinrichting kruispunt Vagevuurstraat-Predikherenstraat
De nodige budgetten zijn voorzien via het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente Wingene.
Raming MJP000097 Herstellingswerken asfalt- en betonwegen door derden
Actie AC000391 01.04.02: We laten derden herstellingswerken uitvoeren aan onze asfalt- en betonwegen
Code dienst EXT Externe werken
Geraamde kostprijs 49.651,60 euro exclusief btw of 53.859 euro excl. BTW of 60.078,44 euro incl. btw
Er is 750.000 euro beschikbaar.
- aanbestedingsdossier Vagevuurstraat
(plan BT, OT wegenis, OT riolering, bestek, raming voor het gemeentelijk kruispunt)
- volledig dossier ( 20210423_AanbestedingsdossierVagevuurstraat.zip)
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de lastvoorwaarden en gunningswijze voor de herinrichtingswerken van het kruispunt Vagevuurstraat-Predikherenstraat, vervat in het bovengemeentelijk wegenis- en rioleringsproject "Collector Doomkerke - 3e fase", goed.
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van openbare procedure.
SportKompas is een oriëntatietool die kinderen van 8 tot 10 jaar helpt bij het kiezen van de juiste sport. Met de tool laten Sportwerk Vlaanderen en SportaMundi vzw kinderen ontdekken welke sport het best bij hem of haar past. Zo kunnen ze sneller aankloppen bij de juiste sportclubs in hun buurt.
Vlaams minister van Sport Ben Weyts heeft 1,3 miljoen euro vrijgemaakt zodat Sportwerk Vlaanderen in de komende vier jaar maar liefst 100.000 leerlingen hun ideale sport kunnen laten ontdekken via SportKompas. De scholen en lokale besturen worden zo volledig ontlast. Bovendien kan men deelnemen aan een lager tarief dan voorheen.
Sportkompas voorziet een testteam dat de testen komt afnemen op een geselecteerde locatie. Het testteam brengt al het nodige testmateriaal mee. De testen gebeuren in groepen van een twintigtal kinderen. De kostprijs bedraagt 10 euro per kind. Van gemeenten die deelnemen wordt verwacht dat zij scholen informeren over Sportkompas en nagaan welke scholen willen deelnemen. Daarnaast dienen zij een locatie voor de testafname vast te leggen. Scholen dienen vervolgens een detailplanning op te maken. Na de testafnamen volgen rapportjes en de contactpersoon van elke school krijgt toegang tot het digitaal platform. Daar kan hij/zij de rapporten van zijn school downloaden, de resultaten bekijken en opvolgen.
Onze fractie stelt voor dat onze gemeente SportKompas organiseert voor alle scholen in het schooljaar 2021 - 2022. Als de gemeente in dit systeem stapt voor 30 november 2021 kan men genieten van een voordelig tarief en een korting van 20 % in het schooljaar 2021-2022.
Daarom stel ik u graag de volgende vragen:
- Zal het gemeentebestuur onderzoeken om Sportkompas te organiseren voor onze basisscholen? Overweegt de gemeente om voor november 2021 in dit systeem te stappen om te kunnen genieten van het voordelig tarief? Overweegt de gemeente om alle kosten van de scholen en deelnemende leerlingen op zich te nemen?
Raadslid Pieter-Jan Verhoye licht zijn mondelinge vraag toe.
Schepen van Sport, Jens Danneels, antwoordt als volgt:
"SportKompas is een sportoriëntatietool voor kinderen tussen 8 en 10 jaar en bestaat uit drie verschillende luiken:
I AM: een digitale vragenlijst om inzicht te krijgen in de sportparticipatie van een kind en de motivatie om te sporten
I LIKE: een digitale vragenlijst die peilt naar de (bewegings)voorkeuren. Deze lijst geeft een eerste idee over de meest geschikte sport.
I DO: twaalf bewegingsoefeningen die ter plaatse afgenomen worden.
Bij deelname aan SportKompas krijgt elk kind een persoonlijk rapportje met de 7 sporten die het best bij hem of haar passen. Op basis van dit rapportje kunnen het kind of de ouders een sportkeuze maken. De sportdienst van elke gemeente kan na SportKompas de brug maken naar de sportclubs, sportkampen of initiaties in de buurt van waar het kind woont.
Als gemeente kunnen we SportKompas organiseren voor alle scholen uit onze gemeente. Dat kan samen met de scholen of als afzonderlijke activiteit. Wanneer we alle leerlingen van alle vierde leerjaren uit onze scholen willen testen, betekent dit ongeveer 160 leerlingen uit Wingene en Zwevezele.
Sport Vlaanderen neemt de organisatie van het ‘I do’-luik op zich en komt ter plaatse de testen afnemen. Ze testen groepen van zo'n twintig kinderen. Een testafname van 15 tot 20 kinderen duurt ongeveer één uur. De basisprijs voor het ter plaatse komen afnemen van de ‘I DO’ test bedraagt tien euro per kind.
Enkele jaren geleden hebben de kostprijs en het beperkt aantal kinderen dat getest wordt per uur het Team Sport tegen gehouden om SportKompas uit te nodigen naar Wingene.
De huidige kortingsactie die door SportKompas wordt aangeboden kan onze mening hierover herzien. Daarom zijn we als gemeentebestuur zeker bereid om de organisatie ervan samen met onze basisscholen af te toetsen en te bekijken of Sportkompas inpasbaar is in het huidig aanbod zowel op financieel als logistiek vlak."
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019, artikel 29
De Beernemsteenweg is ondertussen een half jaar open. Na een project van 2 jaar ben ik ongetwijfeld niet de enige die blij is dat deze belangrijke verbindingsweg in onze gemeente terug toegankelijk is. Denk bijvoorbeeld aan sommige van onze inwoners die elke dag de E40 op moeten, onze lokale ondernemers die gevestigd zijn langs de Beernemsteenweg of de inwoners van de Gravestraat en de Noordakkerstraat waar de rust nu vast en zeker is teruggekeerd.
Niettegenstaande het project voor een enorme meerwaarde heeft gezorgd op vlak van infrastructuur en veiligheid, via het aanleggen van een dubbel fietspad en de herinrichting van de schoolomgeving te Wildenburg, zijn er toch nog een aantal kleine zaken waar ik u even wens over aan te spreken:
- Ter hoogte van huisnummer 20 staat er een tijdelijke omheining om de gracht af te bakenen (zie bijlage), wordt er hier nog gekeken voor een permante oplossing?
- Heeft u enig zicht op wanneer de bevoegde aannemer de tijdelijke verkeersborden en metalen staven zal wegnemen?
- Kunt u ons een richtdatum geven wanneer de graskanten zullen gesnoeid worden?
- Zou het mogelijk zijn ons een update te geven omtrent het fietspadenproject Beernemsteenweg meer bepaald het gedeelte tussen de Blauwhuisstraat tot aan Aanwijs?
Raadslid Rinus Degroote licht zijn mondelinge vraag toe.
Schepen van Openbare Werken, Hedwig Kerckhove, antwoordt als volgt:
Op woensdag 7 juli is een laatste rondgang voorzien m.b.t. de werken in de Beernemsteenweg samen met de partners (Aquafin, AWV en de aannemer.) Bij de rondgang wordt deze zone besproken. Het gaat hier om de aansluiting van een 2e categorie waterloop op het openbaar domein. Er wordt inderdaad gewerkt aan een permanente oplossing.
De tijdelijke verkeersborden worden verwijderd nadat alle grond van het tijdelijk stockeerterrein is weggenomen. Dit gebeurt, mits goede weersomstandigheden, in de loop van deze week. Er wordt nog eens opnieuw de check gedaan met AWV of alle aanwezige signalisatie correct is.
De ‘staven’ zijn bijna allemaal door bewoners geplaatst en worden op bevel van de wegbeheerder AWV weggenomen.
Er komen eveneens nog bijkomende witte reflectorpaaltjes langs opritten op aangeven van de wegentoezichter van AWV.
De graskanten van de Beernemsteenweg worden op basis van het dienstbevel van AWV gemaaid. Dit staat deze week gepland volgens de aannemer Willemen infra.
De graskanten van de zijstraten (dit zijn gemeentelijke wegen) worden stelselmatig aangepakt door de aannemer aangesteld door Wingene. De maaibeurten zijn gestart op 16 juni en worden afgewerkt tijdens de week van 5 juli.
Zoals gekend hebben enkele partijen tegen de omgevingsvergunning voor de aanleg van het fietspad tussen Wingene en Beernem bezwaar aangetekend. Men vraagt de vernietiging van de vergunning en dus de aanleg van het fietspad.
De Raad voor Vergunningsbetwistingen sprak op 4 februari 2021 een schorsing van deze vergunning uit. Dit wil zeggen dat er aan de werken niet gestart mag worden. De vernietigingsprocedure loopt momenteel verder. De partijen krijgen nu de kans hun argumentatie verder uit te werken waarna in dit najaar de Raad voor Vergunningsbetwistingen een oordeel zal vellen.
De hoofddoelstelling, een verkeersveilige fietsas, die de beide reeds bestaande dubbelrichtingsfietspaden verbindt zonder bijkomende oversteken, sneeuwt op die manier onder in een procedureslag.
Er wordt nog eens verwezen naar een quote van de burgemeester: “De keuze voor de oostelijke kant is geen keuze tegen vleermuizen of natuur in het algemeen, wel eentje vóór verkeersveiligheid en mensenlevens.”
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019, artikel 29
De corona cijfers worden beter en beter. Steeds meer mensen zijn ondertussen gevaccineerd. De vaccinatiecentra en de vele vrijwilligers leveren hier fantastisch werk. Het doet deugd vast te stellen dat Vlaanderen één van de snelst vaccinerende regio’s is in Europa. Stilaan herneemt ook het verenigingsleven in onze gemeente. Het doet deugd om te zien dat vele verenigingen gebruik maken van het evenementenplein om terug te kunnen samen komen.
Voor vele verenigingen is ondertussen ook duidelijk dat Corona een serieuze impact gehad heeft op de inkomsten. De verenigingen zijn blij dat de jaarlijkse subsidie verhoogd werd en snel uitbetaald werd.
Daarnaast konden onze sport-, jeugd- en cultuurverenigingen ook beroep doen op subsidies om een compensatie te krijgen voor geannuleerde activiteiten. De annulatie moest het gevolg zijn van plotse beslissingen van de federale, Vlaamse of lokale overheid. De subsidieaanvraag moest binnen tot 31 maart.
Verder voorziet de gemeente ook impulssubsidies. Dit gaat om subsidies voor toekomstige activiteiten waarbij er extra kosten waren door de coronacrisis. Deze aanvragen moesten binnen zijn voor 31/12/2021. Ondertussen zijn we 6 maand verder.
I.v.m. met het toekennen en uitbetalen van de subsidies ter compensatie van geannuleerde activiteiten en impulssubsidies had ik graag volgende vragen gesteld:
1. Hoeveel financiële tussenkomsten werden goedgekeurd om kosten te dekken voor geannuleerde activiteiten?
2. Hoeveel subsidies werden toegekend uit het impulsfonds?
3. Welk bedrag was ter beschikking en welk bedrag werd effectief toegekend?
4. Wanneer zullen onze verenigingen deze bedragen ontvangen?
5. Zijn de schepenen tevreden over het effect van de subsidie of zien ze nood aan bijsturing?
Raadslid Stefaan Verhelle licht zijn mondeling vraag toe.
Schepen van Sport en Jeugd, Jens Danneels en schepen van Cultuur, Brecht Warnez antwoorden als volgt:
"De gemeente werkte een pakket steunmaatregelen uit ter waarde van €204.000 om verenigingen een duwtje in de rug te geven bij het heropstarten van hun activiteiten. Het grootste deel daarvan – €163.868,72 – komt uit het Vlaams noodfonds voor sport, jeugd en cultuur. De rest legt de gemeente zelf bij.
Om alles in goede banen te leiden stelde de gemeente een subsidiereglement op waarbij het pakket aan steunmaatregelen in vier pijlers wordt opgedeeld:
Bijkomend genieten alle Wingense verenigingen van een korting van 25% op de kostprijs voor elk gebruik van gemeentelijke infrastructuur. Deze korting wordt nog toegekend tot het einde van dit jaar.
1. Hoeveel financiële tussenkomsten werden goedgekeurd om kosten te dekken voor geannuleerde activiteiten?
Antwoord Jens Danneels: Twaalf verenigingen hebben tijdig een aanvraag ingediend om reeds gemaakte kosten voor geannuleerde activiteiten te compenseren. Het gaat om tien socio-culturele verenigingen en twee sportclubs. Van die twaalf aanvragen werd de helft als ontvankelijk beschouwd.
2. Hoeveel subsidies werden toegekend uit het impulsfonds?
Antwoord Jens Danneels: Onder de vierde pijler van het subsidiereglement ontving het gemeentebestuur zes aanvragen, vier aanvragen vanuit socio-culturele verenigingen en twee vanuit sportclubs. Deze aanvragen werden alle zes minstens gedeeltelijk als ontvankelijk beschouwd.
We geven voor de volledigheid nog even mee dat er voor de impulssubsidie nog aanvragen kunnen worden ingediend tot het einde van dit jaar.
3. Welk bedrag was ter beschikking en welk bedrag werd effectief toegekend?
Antwoord Brecht Warnez: In het coronafonds voor de verenigingen zat ongeveer 164.000 euro. Het meeste geld is uitgegeven aan de verenigingen. In het begin van dit jaar hebben we reeds de subsidies van de verenigingen opgetrokken met 50% en kregen de zomerkampen van onze jeugdverenigingen steun. Daarnaast werden – zoals collega Danneels aangaf – subsidies voor onkosten uit het verleden en ook impulsen voor de toekomst gegeven.
Voor de eerste pijler (compensatie onkosten) werd destijds €15.000 ter beschikking gesteld. De zes ontvankelijke aanvragen komen samen op een te compenseren kost van net geen €10.000.
Voor de pijler met impulssubsidies werd €41.000 ter beschikking gesteld. Wegens het beperkt aantal aanvragen wordt er over alle aanvragen heen net geen €5.000 uitbetaald.
4. Wanneer zullen onze verenigingen deze bedragen ontvangen?
Antwoord Brecht Warnez: Zowel de compensaties voor geannuleerde activiteiten als de impulssubsidies worden begin juli uitbetaald.
5. Zijn de schepenen tevreden over het effect van de subsidie of zien ze nood aan bijsturing?
Antwoord Brecht Warnez: Volgend jaar zullen we de subsidies van de verenigingen verhogen met 25%. Daardoor is er nu van de 164.000 euro in het noodfonds nog 31.000 euro over. Verenigingen kunnen nog tot eind dit jaar voor hun activiteiten hierop beroep doen als ze extra kosten hebben door corona.
Een aantal verenigingen gaven al aan dat ze op korte termijn nog een aanvraag zullen indienen. Met deze subsidies kunnen we bv. de zomerkampen van onze jeugdverenigingen opnieuw steunen zodat ze veilig op kamp kunnen.
Er zijn ook verenigingen die voor hun evenementen deze zomer extra materiaal of extra zalen nodig hebben. Ook daar verwachten we nog aanvragen.
Als er op het einde van het jaar nog geld over is in het noodfonds dan gaan we dat opnieuw verdelen onder de verenigingen. Maar die evaluatie kunnen we maar eind dit jaar maken uiteraard."
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019, artikel 29
Als gemeente engageren we ons, door de ondertekening van het Burgemeestersconvenant, om de CO2-uitstoot tegen 2030 met minstens veertig procent te verminderen. Eén van de maatregelen die binnen deze Burgemeestersconvenant kadert, is het ombouwen van het openbaar verlichtingsnet naar ultrazuinige ledverlichting.
In samenwerking met Fluvius werden in de laatste jaren reeds een heel aantal armaturen vervangen. Eind 2020 werd nog de omgeving van Ter Vloet afgewerkt en was men ook aan de slag in de Brouwerijstraat, de Lijsterlaan, de Merrellaan en op bedrijventerrein de Verrekijker.
Voor 2021 stonden nog eens 300 vervangingen op de planning. Nu we zowat halverwege het jaar zijn, had ik hierover de volgende vragen:
- Kunt u een huidige stand van zaken geven wat de verledding in onze gemeente betreft?
- Hoe ziet de planning voor de komende periode er uit?
- Hebt u een zicht op hoe onze gemeente zich verhoudt ten opzichte van andere gemeentes uit onze provincie?
- Wat is de kostprijs van deze vervanging?
- Welke zijn de verwachte effecten op vlak van elektriciteitsverbruik en CO2-uitstoot?
Raadslid Nick Schotte licht zijn mondelinge vraag toe:
Schepen van Openbare Werken, Hedwig Kerckhove, en schepen van Milieu en Klimaat Brecht Warnez antwoorden als volgt:
Antwoord Hedwig Kerckhove: Eind 2020 bestond 12,65% van ons verlichtingspark uit LED-armaturen, dit zijn ongeveer 385 armaturen van de 3.060 lichtpunten.
Op basis van deze gegevens zitten we op schema om in 2030 het grondgebied volledig te ‘verledden’.
Antwoord Hedwig Kerckhove: Net zoals de auto-industrie ontsnappen de armaturen niet aan de vertraging door het tekort aan chips. Elke armatuur is namelijk uitgerust met een individuele sturing om in de toekomst zeer lokaal te kunnen schakelen.
Onze partner Fluvius houdt ons periodiek op de hoogte van de actuele stand van zaken en de planning van de werken. De werken voor 2021 starten in de zomer en omhelzen verschillende straten in de gemeente:
Brokkelingstraat
Lichterveldestraat
Keizerstraat
Kokerstraat
Koolskampstraat
Ricksteenweg
Rupsenstraat
Schoolstraat
Sprietstraat
Oude tuinwijk (Beukenlaan, Eikenhof, Kastanjelaan, Wilgenhof)
Pastorijstraat
Torhoutstraat
Vannekenstraat
Velddreef
Vrijgeweidstraat
Warande
Zonnebekestraat
De gemeente maakt de keuze om de straten waar de verlichting continu blijft branden het eerst aan te pakken.
Antwoord Hedwig Kerckhove: De gemeente zit ongeveer op het Vlaams gemiddelde.
De onmiddellijke omgeving van Wingene, de regio Leiedal, zit op een gemiddelde omschakeling van 30%.
Dit laatste is te wijten aan enkele gemeentes die voorloper zijn in de verledding zoals Anzegem, Meulebeke en Wevelgem. Deze gemeentes beslisten in het verleden om op bijvoorbeeld 3 of 5 jaar te verledden waardoor dit doorweegt in de verhouding.
Let wel: diezelfde gemeentes die de versnelde uitrol startten investeerden, voor de overdracht naar Fluvius, met eigen middelen zonder cash-voordeel van 25% (zie kostprijs).
Antwoord Brecht: Wegens het instappen op het aanbod Licht-als-Dienst van Fluvius, waarbij de netbeheerder de investeringen coördineert, ontvangt de gemeente een cashvoordeel via het dividend van Fluvius.
De investering voor de ombouw tot 2030 bedraagt geraamd 2.595.000 euro, met het instappen wordt dit met ongeveer 25% teruggebracht naar 2.042.000 euro. Hiervan moet nog de ontvangen som van 301.000 euro voor de overname vanaf.
De netto kostprijs van het vervangen van de openbare verlichting is dus 1,7 miljoen euro.
In 2021 verledden we dus een groot deel van het centrum van Zwevezele. Dat zal dus ongeveer 170.000 euro kosten.
Antwoord Brecht: We moeten eigen vergelijken met het energieverbruik van 2015, toen we begonnen met het masterplan openbare verlichting. Toen was er een energieverbruik van 1.024 MWh en een uitstoot van 238 ton CO2. Dat is ongeveer het verbruik van bijna 300 gezinnen.
Als je vergelijkt met 2020 moet je ook weten dat het aantal verlichtingspunten met 10% is gestegen. De toename van lichtpunten zijn onder andere het gevolg van nieuwe verkavelingen of het opnieuw inrichten van wegen.
Toch is er – dankzij de verledding een daling naar 987 MWH of 229 ton CO2. Een daling dus van 17 ton CO2 op vijf jaar tijd.
Tegen eind 2030 willen we dat alle openbare verlichting met ledlampen is uitgerust. Dan moet ons elektriciteitsverbruik en CO2-uitstoot gehalveerd zijn.
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019, artikel 29
Langsheen de Boskapeldreef zijn er op verschillende plaatsen licht verharde uitwijkstroken voorzien. Deze uitwijkstroken zijn in functie van de verkeersveiligheid nuttig en worden effectief gebruikt door chauffeurs die even uitwijken voor een tegenligger.
Bij het inrijden van de Boskapeldreef, komende van de Beernemsteenweg, zijn er onmiddellijk aan de rechterkant 2 vrij grote uitwijkstroken die opgevuld zijn met enkel zand.
In de eerste zijstrook is duidelijk de bandenafdruk van een zwaar voertuig te zien.
Onze fractie stelt volgende vraag:
- Kunnen deze 2 uitwijkstroken eveneens verhard worden zodat zwaardere voertuigen of personenvoertuigen niet komen vast te zitten in een steeds dieper wordende uitwijkstrook?
Raadslid Devisscher licht haar mondelinge vraag toe.
"Kunnen de 2 uitwijkstroken in de Boskaelpdreef eveneens verhard worden zodat zwaardere voertuigen of personenvoertuigen niet komen vast te zitten in een steeds dieper wordende uitwijkstrook?"
Schepen van Openbare Werken, Hedwig Kerckhove, licht zijn antwoord als volgt toe:
"Het is een terechte zorg. Inrijden moet veilig kunnen. Door het regenweer stellen we inderdaad vast dat een passende verharding wenselijk is. Hiervoor is Team Interne Werken reeds op hoogte gesteld en wordt bekeken welk type verharding hiervoor passend is.
De aan- en afvoer van het inrichtingsproject Caluwenbroekvijver geeft een tijdelijk vertekend beeld op het zwaar verkeer in deze straat. Bij de evaluatie zal hier eveneens rekening mee gehouden worden. Dit tijdelijk gegeven zet de Boskapeldreef onder druk."
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019, artikel 29
Namens Gemeenteraad,
Jurgen Mestdagh
Algemeen directeur
Hendrik Verkest
Raadslid