Terug
Gepubliceerd op 01/03/2022

Notulen  Raad van bestuur AGB

ma 13/12/2021 - 19:30 Raadzaal
  • Ondersteuning

    • Bestuursondersteuning

      • Verslag raad van bestuur AGB van maandag 22 november 2021 - goedkeuring

        Aanleiding en voorgeschiedenis

        De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de leden van de raad van bestuur AGB. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.

        Feiten, context en argumentatie

        De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de leden van de raad van bestuur AGB. Zij nemen er kennis van via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.

        Elk lid van de raad van bestuur AGB heeft het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad van bestuur AGB worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de raad van bestuur AGB en de algemeen directeur ondertekend.

        Bevoegdheid en juridische grond

        - het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur

        - het artikel 21 §2 van de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf

        Bijlagen

        - verslag vorige zitting 22 november 2021

        Besluit

        Enig artikel

        De raad van bestuur AGB keurt het verslag van de vorige zitting van maandag 22 november 2021 goed.

         

    • Facility Management

      • Recreatiebad 'de Alk' - aanstellen aannemer voor het vernieuwen luchtgroep in zwemhal en kleedkamers - lastvoorwaarden en gunningswijze

        Aanleiding en voorgeschiedenis

        De bestaande luchtgroep werkt niet meer en moet verwijderd worden. De nieuwe luchtgroep dient zo gedimensioneerd te worden dat die geïntegreerd kan worden in de beschikbare ruimte. De luchtgroep dient energetisch zo efficiënt mogelijk te werken.

        Feiten, context en argumentatie

        Voor het vernieuwen van de luchtgroep in de zwemhal en kleedkamers in recreatiebad de Alk werd door studiebureau Emaze in opdracht van de ontwerper, architect Van Wassenhove, een nieuw bestek opgemaakt daar de eerdere procedure werd stopgezet wegens niet passend binnen het voorziene budget. 

        De nieuw geraamde kostprijs van dit project komt momenteel op 302.000 euro exclusief btw, exclusief het ereloon van de ontwerper van 8,90% en waarvan er 200.000 euro gesubsidieerd is door de Provincie West-Vlaanderen. 

        Er wordt voorgesteld de opdracht opnieuw te gunnen bij wijze van vereenvoudigde onderhandelingsproedure met voorafgaande bekendmaking.

        Er wordt gestreefd om de luchtgroepen te vernieuwen tijdens de zomersluiting van het zwembad.

        De start van de werken is voorzien op 1 september 2022. 

        Bevoegdheid en juridische grond

         - De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        - De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        - De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.

        - Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        - Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

        - Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        - Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        - Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        -  Het besluit van het directiecomité van 13 januari 2020 betreffende Recreatiebad 'de Alk' - aanstellen ontwerper/studiebureau voor het vernieuwen van defecte luchtgroep en zone defecte geurbaden - lastvoorwaarden, gunningswijze en gunning.

        - Het besluit van het directiecomité van 15 maart 2021 betreffende recretiebad 'de Alk': ontwerp-/studie-opdracht voor het vernieuwen van defecte luchtgroep in de kleedkamers lastvoorwaarden, gunningswijze en gunning.

        - Het besluit van het directiecomité van 12 juli 2021 betreffende Recreatiebad 'de Alk' - aanstellen aannemer voor het vernieuwen luchtgroep in zwemhal en kleedkamers - stopzetting procedure

        Financiële gevolgen

        De geraamde kostprijs bedraagt 267.257,19 euro voor de basis en 34.512,67 euro voor de opties, of 301.769,86 euro excl. BTW. Afgerond geeft dit een raming van 302.000 euro excl. BTW.

        De nodige kredieten worden voorzien op het investeringsbudget via:

        MJP001685 Alk: nieuwe luchtgroep kleedkamers + vernieuwen kanalisatie en

        MJP00559: Alk: plaatsen van een nieuwe luchtgroep

        actie 08.02.01: We maken werk van een energiezorgplan/klimaatactieplan om de duurzaamheidsinvesteringen op (middel)lange termijn vast te leggen en voeren dit uit

        - code dienst (GEB) Gebouwen

        Er zal 347.068,92 euro beschikbaar zijn na goedkeuring aanpassing meerjarenplan. 

        Bijlagen

        - bijlage01: bestek

        - bijlage02: meetstaat/raming

        - bijlage03: diverse bijlagen bij bestek

        Besluit

        Artikel 1

        In het kader van de opdracht "Recreatiebad 'de Alk': aanstellen aannemer voor het vernieuwen luchtgroep in de zwemhal en kleedkamers heeft studiebureau Emaze in opdracht van de ontwerper, Van Wassenhove architecten BVBA, Dorpsstraat 35, 9052 Zwijnaarde, een nieuw bestek opgesteld.

         

        Artikel 2 

        De raad van bestuur stelt de lastvoorwaarden vast zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.

         

        Artikel 3

        Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.


        Artikel 4

        De aankondiging van de opdracht zal worden bekendgemaakt op nationaal niveau.

  • Financieel Beleid

    • Financiën

      • Besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 - kennisgeving

        Aanleiding en voorgeschiedenis

        De jaarrekening 2020 werd vastgesteld door de raad van bestuur van 28 juni 2021 en werd vervolgens voor nazicht overgemaakt aan het Agentschap Binnenlands Bestuur en de provinciegouverneur van West-Vlaanderen.

        Feiten, context en argumentatie

        Het nazicht van dit beleidsrapport heeft niet geleid tot formele opmerkingen, maar wel tot enkele technische bemerkingen. Deze bemerkingen zullen worden meegenomen voor de opmaak van de volgende jaarrekeningen.

        Op 27 oktober 2021 heeft de provinciegouverneur de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 van het AGB goedgekeurd.

        Bevoegdheid en juridische grond

        - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 332, §1, derde lid

        Bijlagen

        - brief goedkeuring jaarrekening

        - brief besluit jaarrekening

        - technische opmerkingen jaarrekening

        Besluit

        Enig Artikel

        De raad van bestuur neemt kennis van de goedkeuring op 27 oktober 2021 van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 door de provinciegouverneur.

      • Aanpassing 2 aan het strategisch meerjarenplan 2020-2025 van het AGB - vaststelling

        Aanleiding en voorgeschiedenis

        De raad van bestuur AGB stelt het strategisch meerjarenplan 2020-2025 van het AGB vast. In de BBC wordt de beleids- en financiële planning opgemaakt vanuit een meerjarig perspectief. Het meerjarenplan vormt immers de basis voor het beleid van het bestuur gedurende de komende zes jaar en wordt minstens één keer per jaar aangepast. 

        Feiten, context en argumentatie

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn. Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijk meerjarenplan opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld.

        Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn. Ook het financiële evenwicht wordt beoordeeld voor de gemeente en het OCMW samen.

        Omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in het meerjarenplan een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW. Dat komt tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (schema M3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.

        De autonome gemeentebedrijven maken hun meerjarenplannen op volgens hetzelfde concept en dezelfde logica als hun moederbesturen. Dat komt de herkenbaarheid voor de raadsleden, de transparantie en de democratische controle ten goede en maakt het ook makkelijker om te werken met een geïntegreerde planning over de verschillende entiteiten heen die in een bepaalde gemeente actief zijn.

        De raad van bestuur stelt het meerjarenplan en de aanpassingen ervan vast en legt ze ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad. De ramingen voor de exploitatie, de investeringen en de financiering in het lopende en eerstvolgende jaar van de financiële nota van het meerjarenplan omvatten ook de kredieten voor dat boekjaar (art. 242 Decreet lokaal bestuur).

        Om de definitieve cijfers voor het AGB te kunnen opnemen in de tweede aanpassing van het meerjarenplan van het moederbestuur is het aangewezen dat de vaststelling/goedkeuring van de tweede aanpassing van het meerjarenplan van het AGB plaats vindt voor de vaststelling van de tweede vaststelling van het meerjarenplan gemeente en het OCMW.

        Die besluitvorming verloopt als volgt:

        • de raad van bestuur stelt de tweede aanpassing van het strategisch meerjarenplan vast;
        • de gemeenteraad keurt ten slotte de tweede aanpassing van het strategisch meerjarenplan AGB goed.

        Het ontwerp van aanpassing van het meerjarenplan AGB werd aan ieder lid van de raad van bestuur bezorgd volgens de bepalingen opgenomen in het huishoudelijk reglement van de raad van bestuur AGB en het decreet lokaal bestuur. Concreet betekent dit dat het ontwerp van de aanpassing van het meerjarenplan minstens 14 dagen vooraf aan de leden van de RvB moet worden bezorgd (art. 249,§2 DLB samen met art. 241).

        Het ontwerp van aanpassing van het meerjarenplan bevat volgende documenten:
        Wijzigingen van de strategische nota
        Aangepaste financiële nota
        o Aangepast financieel doelstellingenplan (M1);
        o Aangepaste staat van het financieel evenwicht (M2);
        o Aangepast overzicht van de kredieten (M3).
        Aangepaste toelichting
        o Aangepast overzicht ontvangsten en uitgaven naar functionele aard (T1);
        o Aangepast overzicht ontvangsten en uitgaven naar economische aard (T2);
        o Investeringsprojecten - per prioritaire actie (T3);
        o Evolutie financiële schulden (T4);
        o Financiële risico's;
        o Beschrijving grondslagen en assumpties;
        o Verwijzing naar de plaats waar bijkomende documentatie beschikbaar is
        Motivering van de wijzigingen

        Documentatie bij de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 is beschikbaar op de website van de gemeente.

        Toelichting door de financieel directeur.

        Bevoegdheid en juridische grond

        - het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
        - het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale] besturen, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 7 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
        - het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale (ing. MB 12 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2020)] besturen, het laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
        - de omzendbrief KB/ABB-2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
        - de omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
        - de statuten van het AGB, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 17 december 2018
        - het besluit van de raad van bestuur AGB van 28 januari 2019 waarbij het huishoudelijk reglement voor de raad van bestuur AGB werd vastgesteld, laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021.
        - het gunstig advies van het managementteam van 26 november 2021.

        Financiële gevolgen

        Het meerjarenplan van AGB voldoet aan de voorwaarden omtrent het financieel evenwicht:
        - het budgettair resultaat is in geen enkel jaar negatief.
        - de geraamde autofinancieringsmarge voor 2025 is minstens gelijk aan nul.
        Het meerjarenplan voor het AGB voldoet hiermee aan de opgelegde voorwaarden.
        Ook de gecorrigeerde autofinancieringsmarge voor het AGB in 2025 is positief, waarmee ook aan de niet bindende voorwaarde voor het financieel evenwicht is voldaan.

        Bijlagen

        - Tweede aanpassing van het meerjarenplan AGB 2020-2025

        Besluit

        Artikel 1
        De raad van bestuur stelt de tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 vast.


        Artikel 2
        Het geraamde beschikbaar budgettair resultaat van het AGB bedraagt:
        in 2020: 490.759 euro
        in 2021: 282.103 euro
        in 2022: 480.286 euro
        in 2023: 12 euro
        in 2024: 35.355 euro
        in 2025: 29.535 euro
        De geraamde autofinancieringsmarge van het AGB bedraagt in 2025: 4.180 euro
        De geraamde gecorrigeerde autofinancieringsmarge van het AGB bedraagt in 2025: 4.180 euro.


        Artikel 3
        De aangepaste kredieten van het AGB voor het boekjaar 2021 (M3) worden vastgesteld:
        Totaal exploitatie-uitgaven: 1.440.651 euro
        Totaal exploitatie-ontvangsten: 1.421.470 euro
        Totaal investeringsuitgaven: 950.841 euro
        Totaal investeringsontvangsten: 761.365 euro
        Totaal financieringsuitgaven: 0 euro
        Totaal financieringsontvangsten: 0 euro

         

        Artikel 4
        De kredieten van het AGB voor het boekjaar 2022 (M3) worden vastgesteld:
        Totaal exploitatie-uitgaven: 1.502.197 euro
        Totaal exploitatie-ontvangsten: 1.520.381 euro
        Totaal investeringsuitgaven: 3.420.000 euro
        Totaal investeringsontvangsten: 3.600.000 euro
        Totaal financieringsuitgaven: 0 euro
        Totaal financieringsontvangsten: 0 euro

  • Mondelinge vragen

    • De huidige toestand van de voetbalterreinen te KVC Wingene & KSKV Zwevezele (Marina De Loose)

      Aanleiding en voorgeschiedenis

      De afgelopen 2 maanden – en in het bijzonder de voorbije weken – kreeg Vlaanderen te maken met steeds hevigere regenbuien die hebben geleid tot wateroverlast. We mogen van geluk spreken dat onze gemeente Wingene-Zwevezele relatief gespaard is gebleven van extreme toestanden, in tegenstelling tot vele gemeenten en dorpen rondom en in De Westhoek.

      Toch legde deze regenval een “wederkerend” pijnpunt bloot, namelijk de huidige toestand van de voetbalterreinen bij zowel KVC Wingene als bij KSKV Zwevezele.

      Zowel beide ploegen kampten de voorbije 2 weken met velden die enerzijds onder water stonden waardoor deze in een mum van tijd onbespeelbaar werden verklaard of anderzijds, velden die zéér slecht bespeelbaar werden bevonden door zowel thuis- als uitpartijen.

      Zo was het veld van KSKV Zwevezele het gespreksonderwerp na de match tegen Lokeren-Temse. Ook bij KVC Wingene werden de velden expliciet amper tot niet bespeeld zodoende ze te kunnen sparen voor de resterende matchen.

      Wij, als fractie betreuren het dat zo’n voetbalgezinde gemeente met een zeer sterke ploeg in 2e Amateur en een ambitieuze herstarte ploeg in 4e Provinciale nog steeds niet kan terugvallen op faciliteiten als kunstgrasvelden zodoende  bepaalde velden te kunnen sparen met het oog om ze uitsluitend te benutten voor het spelen van matchen.

      Zéker met een eventuele promotie op het oog voor beide clubs en met het sportieve succes van zowel beide ploegen samen met de torenhoge ambities zijn wij ervan overtuigd dat dergelijke investeringen alleen maar ten goede kunnen komen voor beide teams. Dit zowel op sportief, als op extra-sportief vlak.

      Daarnaast is het ook geen geheim dat dergelijke investeringen praktisch enkel voordelen met zich meebrengen, van onderhoudskosten tot een extra bijverdienste & de gebruiksduur van de velden.

      Fractie Burgerbelangen stelt daarom volgende vragen:

      - Heeft u een oplossing tegen de steeds terugkerende slechte staat van het 1e voetbalterrein van KSKV Zwevezele die al seizoenenlang na amper enkele maanden zeer moeilijk bespeelbaar is?

      - Kunnen we als gemeente verder denken en werken aan een eventuele uitbreiding of aanpassing voor beide sportcomplexen?

      - Is de aanleg van een X-aantal kunstgrasvelden in eventuele samenspraak met beide ploegen een realistische denkpiste?

       

      Bestuurder Marina De Loose licht haar mondelinge vraag toe.

      Burgemeester Lieven Huys antwoordt als volgt: 

      "(1) Heeft u een oplossing tegen de steeds terugkerende slechte staat van het 1e voetbalterrein van KSKV Zwevezele die al seizoenenlang na amper enkele maanden zeer moeilijk bespeelbaar is?

      Eerst en vooral willen we opmerken dat het dit jaar uitzonderlijk nat is geweest de afgelopen weken waardoor het terrein heel veel heeft afgezien. Terrein 1 in Zwevezele ligt er niet elk jaar zo slecht bij als nu het geval is.

      Terrein 1 wordt enkel tijdens het weekeinde gebruikt om de thuiswedstrijden van de eerste ploeg van de heren en dames en ook de reserveploeg van de heren op te spelen. Concreet betekent dit 3 wedstrijden op 2 weken tijd.

      Daarnaast wordt er tijdens de week alleen door de eerste ploeg van de heren op terrein 1 getraind.

      Omdat terrein 1 vaak te nat ligt, werd intussen ook al de drainage gecontroleerd, maar deze werkt perfect. Deze drainage werd afgelopen zomer nog doorgespoeld.

      Team Groen heeft een paar jaar geleden het advies van de onderhoudsfirma Deceuster van de voetbalterreinen ontvangen dat het terrein maximum 6x/jaar mag gewalst worden om de oneffenheden weg te werken. Als het terrein meer dan 6x/jaar gewalst wordt, dan verdicht de toplaag en kan het water niet meer doordringen tot op de drainage. Na elke walsbeurt, moet het terrein dan ook geprikt worden zodat het terrein nog steeds voldoende water doorlaat. Team Groen heeft terrein 1 een drietal weken geleden gewalst toen het terrein nog niet zo nat lag.

      Mogelijks zijn er door de voetbalclub zelf bewerkingen uitgevoerd aan het veld, wat nu ten nadele blijkt te zijn aan de staat van het veld. Er is een overleg gepland met KSKV Zwevezele m.b.t. de afspraken voor het onderhoud van het veld.

      De externe onderhoudsfirma is reeds ter plaatse geweest om het terrein te bekijken en heeft vastgesteld dat de toplaag waterziek is.

      Als vuistregel wordt gesteld dat men, wegens de minder goede weersomstandigheden, vanaf begin oktober moet wegblijven met (zwaardere) machines van het veld.

      Om het geheel te verbeteren zou het veld moeten geprikt worden op grote diepte.

      Dit kan pas gebeuren wanneer de weersomstandigheden het toelaten.

      Als we terrein 1 vergelijken met terrein 3 in Zwevezele (een terrein waar we vroeger veel moeilijkheden met water gehad hebben), dan stellen we nu vast dat terrein 3 er veel beter bij ligt dan terrein 1 net omdat dit terrein nog maar 1 keer gewalst werd.

      (2) Kunnen we als gemeente verder denken en werken aan een eventuele uitbreiding of aanpassing voor beide sportcomplexen?

      Wat betreft het sportcomplex in Wingene werd een RUP procedure opgestart ter herziening van de huidige BPA’s. Op vandaag wordt hiertoe de startnota opgemaakt. Eenmaal deze is afgewerkt wordt deze ter inzage gelegd en wordt een participatiemoment georganiseerd dat openstaat voor iedereen.
      De opzet van het RUP is om de ontwikkelingsmogelijkheden binnen het huidige sportcomplex open te stellen en te verruimen. Een oefening rond visievorming en verdere uitrol van het eerder opgemaakte masterplan maakt daar deel van uit.

      In Zwevezele is er een tekort aan voetbalterreinen om op te trainen omdat de eerste ploeg van Zwevezele verbiedt aan de jeugd om op terrein 1 te trainen of hun wedstrijden te spelen.  Hierdoor zijn de andere 2 terreinen overbezet en moeten de dames van Zwevezele uitwijken naar de voetbalterreinen in Wingene om te trainen.

      Mochten er enkele jeugdploegen (de allerkleinsten) kunnen trainen op terrein 1, dan zou er terug wat ruimte vrijkomen op de andere oefenterreinen om te trainen.

      In Wingene zijn er momenteel voldoende voetbalterreinen om aan de trainingsvraag te voldoen. Er is zelfs nog ruimte over, want de dames van KSKV Zwevezele kunnen trainen op terrein 4 in Wingene.

      Op beide sportcentra is er nog wel ruimte in het parkgedeelte (grasveld), maar dan verliest het sportpark een groot deel van zijn schoonheid en charme als we op deze delen een extra voetbalterrein aanleggen.

      (3) Is de aanleg van een X-aantal kunstgrasvelden in eventuele samenspraak met beide ploegen een realistische denkpiste?

      De keuze om geen kunstgrasvelden aan te leggen in deze legislatuur is gemaakt bij de opmaak van het strategisch meerjarenplan.

      Er is derhalve ook geen ruimte om op korte termijn budget vrij te maken voor dergelijke investering.

      Dit neemt niet weg dat wij een gemeente zijn die sterk inzetten op sportinfrastructuur, en met succes. Volgens de laatste gemeentemonitor is 93% van de inwoners tevreden over onze sportinfrastructuur.

      Enkele voorbeelden van investeringen in sportinfrastructuur van de afgelopen 15 jaar zijn oa. renovatie kleedkamers sporthal Wingene, bouw de Tuimelaar, renovatie sportzaal Wingene, renovatie oude sporthal Zwevezele, bouw 2e sporthal Zwevezele tot 1 groot sportcomplex de Zwaluw, aanleg sportparken Wingene en Zwevezele, aanleg extra voetbalterrein in Wingene en extra voetbalterrein in Zwevezele, aanleg 4 tennisterreinen, aanleg Finse Piste op sportpark Wingene,…

      We beschikken denk ik ook over meer voetbalvelden dan dat gelijkaardige clubs over beschikken.

      Als we alles samentellen, hebben we 7 voetbalterreinen in Wingene en Zwevezele samen.
      Daarnaast hebben we nog het terrein van de Rickvrienden op de Rick ( wordt in de voorbereiding soms gebruikt door KSKV Zwevezele) en er ligt ook nog een voetbalterrein op St. Pietersveld.

      We beschikken ook over heel wat binnenruimte in onze sporthallen. In Zwevezele kunnen er enkele jeugdploegen indoor trainen tijdens de wintermaanden. In Wingene is er minder ruimte voor KVC om binnen te trainen, maar ook zij hebben reeds enkele vaste gebruiksuren in de sporthal tijdens de wintermaanden.

      We zijn er wel van overtuigd dat we met onze huidige inspanningen en het onderhoudsprogramma degelijke velden aanbieden.

      We doen volgend jaar ook een extra inspanning om onze robotmaaiers uit te rusten met een GPS systeem, zodat meer velden met de robots kunnen gemaaid worden.

      De wens of vraag van de clubs naar kunstgrasvelden is ons natuurlijk gekend. We zien evenzeer dat ondertussen heel wat omliggende gemeentes inzetten op aanleg van kunstgrasvelden.

      Je kan enerzijds stellen dat we daarbij mogelijk wat achterop geraken, anderzijds durf ik stellen dat we voor wat betreft onze totale sportinfrastructuur sterk voorop lopen.

      Daarnaast is ook de markt van kunstgrasvelden in sterke evolutie. De opties bij de aangeboden kunstgrasvezel, infill (korrels of zand) of non-infill en shockpads zijn ondertussen sterk uitgebreid en al van veel betere kwaliteit dan de eerste velden.

      In die zin is het soms beter om even af te wachten tot de technologie meer op punt staat.

      De aanleg van een dergelijke kunstgrasveld bedraagt ongeveer 385.000 euro. Men mag ook niet vergeten dat een kunstgrasveld veel onderhoud vraagt en men hiervoor over het juiste materieel moet beschikken: wekelijks borstelen, controleren en waar nodig aanvullen van infill, , verwijderen bladeren (in herfst minstens wekelijks) en andere afval, controleren drainage, controleren grasmat,…  Daarnaast is er nog het jaarlijks onderhoud waarvan de kostprijs varieert tussen 5.000 en 10.000 euro afhankelijk van het terrein en de aannemer."

      Bevoegdheid en juridische grond

      - het huishoudelijk reglement van de raad van bestuur AGB vastgesteld in zitting van 28 januari 2019, artikel 30

      Bijlagen

      - mondelinge vraag Marina De Loose

Namens Raad van bestuur AGB,

Jurgen Mestdagh
Algemeen directeur

Lieven Huys
Voorzitter