Terug
Gepubliceerd op 31/01/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 19/12/2022 - 20:00 raadzaal
  • Openbaar

    • Ondersteuning

      • Bestuursondersteuning

        • Verslag gemeenteraad 28 november 2022 - goedkeuring

          De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.

          De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor. 

          Elk raadslid heeft het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.

          - de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005

          - het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32

          - het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad, vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021

          - verslag vorige zitting 

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Enig artikel

          De gemeenteraad keurt het verslag van de zitting van 28 november 2022 goed.

        • Principiële beslissing tot samenvoeging van de gemeente Wingene en de gemeente Ruiselede – goedkeuring

          De Vlaamse regering streeft een schaalvergroting van gemeenten na in de vorm van vrijwillige fusies. Om de maatschappelijke uitdagingen blijvend en kwalitatief het hoofd te bieden willen Wingene en Ruiselede gezamenlijk een slagkrachtige gemeente vormen die vandaag maar ook in de toekomst een meer efficiënte en kwaliteitsvolle dienstverlening aan burgers, bedrijven en verenigingen kan verzorgen. De bestuurlijke en maatschappelijke uitdagingen waar de lokale besturen komen voor te staan zijn vandaag niet gering. 

          Steeds meer (complexe) taken en bevoegdheden impacteren het lokaal niveau (digitalisering klimaatverandering, lokaal gezondheidsbeleid, organisatie van buitenschoolse kinderopvang, maar ook onvoorziene gebeurtenissen zoals de coronapandemie en de oorlog in Oekraïne). Het lokaal niveau wordt het eerste bestuursniveau in het bieden van oplossingen. De personele, beleidsmatige, financiële en operationele druk op de lokale besturen neemt hierdoor dagelijks toe.

          De intentie om de gemeente Ruiselede en de gemeente Wingene samen te voegen, is dan ook ontstaan na het jarenlang aanvoelen dat de bestuurskracht tekortschiet om de steeds groeiende uitdagingen duurzaam aan te kunnen. Beide gemeenten ervaren al jaren een succesvolle samenwerking en delen dezelfde identiteit en typologie. Deze gemeente is nu al een gekende en vertrouwde partner en er is de overtuiging dat er een duurzaam ‘huwelijk’ uitgebouwd kan worden.

          De keuze voor deze fusie is gebouwd op vier onderstaande pijlers:

          1. Deze keuze is een bewuste, eigen en doordachte keuze: De keuze voor geschikte en gekende partner die we vertrouwen en waarmee we een duurzaam huwelijk kunnen uitbouwen. Het vrijwillig karakter van de fusie is gegrepen en we achten het belangrijk om zelf onze partner te selecteren met passend DNA.
          2. DNA en identiteit: Partner die toelaat identiteit te behouden en soortgelijke identiteit deelt (gelijkaardige typologie, beide landelijke gemeenten, soortgelijke omgevingsfactoren en gelijke uitdagingen…).
          3. Reeds sterk partnerschap tussen Wingene & Ruiselede: Beide besturen werken succesvol samen en kennen een sterke verwevenheid via intergemeentelijke samenwerkingsverbanden (PZ Regio Tielt, IGS Woonwinkel Regio Tielt, Hulpverleningszone Midwest, DVV Midwest, IGS Huis van het Kind…).
          4. Efficiëntie en slagkracht in beleid en beheer: De fusie verhoogt de slagkracht of capaciteit van de besturen. In dit kader werd een rapport opgemaakt waarin deze slagkracht of capaciteit verder in kaart werd gebracht en onderzocht (cfr. supra en bijlage).

          Na gesprekken tussen beide colleges en een duidelijke wens van beide kanten om in een fusietraject te stappen, maakten op 25 april 2022 de burgemeesters van Wingene en Ruiselede hun fusieplannen bekend. Op 1 januari 2025 willen beide gemeenten voortaan één nieuwe fusiegemeente vormen. Een gemeente van 20.296 inwoners met een grondgebied van 98km² bestaande uit 3 deelgemeenten (Wingene, Zwevezele en Ruiselede) en 9 kernen.Het aantal inwoners op 1 januari 2022 bepaalt grootorde van de fusiebonus.  

          Bestuurskrachtanalyse

          In zitting van het college van burgemeester en schepenen van 25 april 2022 werd beslist om een bestuurskrachtanalyse te lopen die de bestuurskracht van huidige gemeenten in kaart brengt en die de potentiële bestuurskracht onderzoekt van de nieuw te vormen gemeente. In voorbereiding van de principiële en de definitieve beslissing tot fusie werd dan ook een extern adviesbureau (CC Consult/Probis) belast met het in kaart brengen van deze individuele en gezamenlijke bestuurskracht, dit op basis van uitgebreid kwantitatief én kwalitatief onderzoek (documenten, data-analyse, individuele gesprekken en werksessies MAT, CBS)

          In deze bestuurskrachtanalyse van het lokaal bestuur Wingene werd nagegaan of Wingene het vermogen heeft, meer specifiek ambtelijke, politieke, operationele en financiële capaciteit heeft, om als bestuur de gewenste maatschappelijke ontwikkelingen en bijhorende effecten te realiseren en om dienstverlening en taken goed uit te voeren.

          Op vlak van ambtelijke capaciteit vertoont Wingene anno 2022 enkele positieve punten maar loopt ook aan tegen de limieten van de organisatie. De organisatie heeft de laatste jaren een inhaalbeweging gemaakt op vlak van het versterken van deskundigheid en expertise. Er werden hogere deskundige profielen (A- en B-niveau) aangeworven en de organisatiestructuur is geënt op het logisch clusteren van de processen en producten. Echter de ambtelijke capaciteit van Wingene is anno 2022 nog steeds kwetsbaar:

          • Huidig organogram is niet ten volle ingevuld; 
          • Leidinggevenden en MAT-leden zijn zowel strategisch als operationeel uitvoerend aan de slag, hetgeen kan leiden tot bottle necks en druk legt op deze functies;
          • Enkele diensten zijn bezet met weinig medewerkers of waar back up ontbreekt;
          • De organisatie botst tegen de limieten inzake het aantrekken van kwalitatief personeel;

          Gelet op de toenemende uitdagingen die op het lokale bestuur afkomen zal de ambtelijke capaciteit moeten verhogen om voldoende proactief en innovatief te kunnen blijven op lange termijn.

          Wingene heeft vertoont positieve punten op vlak van operationele capaciteit maar kan nog verder groeien en botst ook tegen enkele limieten:

          • Ondanks de eveneens beperkte ambtelijke capaciteit, slaagt Wingene erin om, gelet op de schaal van het bestuur, een professionele werking uit te bouwen. De algemeen directeur is samen met het managementteam de motor van de professionalisering van de interne organisatie;
          • Er is een managementteam dat een duidelijke en regelmatige werking heeft uitgebouwd en meer en meer strategisch probeert te denken en handelen;
          • De organisatie heeft een logische organisatiestructuur uitgebouwd maar deze is niet steeds volwaardig ingevuld wat impact heeft op de werking;
          • De organisatie zet stappen richting organisatiebeheersing en projectmatig werken door concepten en methodieken uit te werken maar de implementatie botst nog te vaak op de limieten van o.a. de ambtelijke capaciteit;
          • De ondersteunende diensten werden de afgelopen jaren versterkt zowel op vlak van capaciteit als deskundigheid. Capaciteit en deskundigheid die nodig zijn om een volgende stap in de professionalisering te zetten;
          • Wingene is voor diverse dienstverlening afhankelijk van externe partijen (samenwerkingsverbanden in alle domeinen en private partners vooral in welzijn en zorg), dit biedt enerzijds oplossingen maar houdt anderzijds risico’s qua afhankelijkheid in.

          Hoewel Wingene nu nog “stappen zet” op vlak van operationele capaciteit stelt zich echter wel de vraag of het bestuur voldoende gewapend zal blijven en snelheid kan maken voor de uitdagingen van de toekomst.

          Op vlak van politiek-strategische capaciteit botst Wingene mede door de ambtelijke capaciteit tegen de limieten aan om beleidsmatig even innovatief en vernieuwend te zijn als de grotere (centrum)steden. Wingene staat voor enkele uitdagingen op vlak van infrastructuur en ook op vlak van onderhoud en beheer van het openbaar domein (o.a. rioleringen, fietspaden, etc.) moeten nog grote stappen gezet worden. Voor diverse domeinen en soorten dienstverlening doet Wingene een beroep op externe partners en samenwerkingsverbanden, deels vanuit een rol als regisseur, deels vanuit een capacitaire nood.

          Voor de inschatting van de financiële capaciteit wordt verwezen naar de nota van de financieel directeurs van beide gemeenten (zie bijlage). Voor Wingene geldt dat:

          • Wingene heeft een matig sterke liquiditeitspositie maar een heel beperkt structureel overschot;
          • Wingene heeft een zeer lage schuldgraad (schulden / totale bezittingen);
          • Wingene heeft een zeer sterke solvabiliteit (netto actief / totale bezittingen);
          • Het economisch resultaat t.a.v. werkingsopbrengsten is goed;
          • Wingene is in staat om een gezond financieel beleid te voeren en een strategische werking te realiseren;
          • Wingene maakt financiële afwegingen als een keuze moet gemaakt worden tussen taken uitbesteden of in eigen beheer uitvoeren. (bv. bij de keuze om gezins- en thuiszorg over te dragen aan een externe partner);
          • Wingene slaagt erin om financiële ruimte te creëren voor nieuw beleid. 

          Als conclusie kan worden gesteld dat Wingene een financieel gezonde gemeente is, maar de financiële ruimte zal naar de toekomst beperkt zijn om een slagkrachtige gemeente te behouden en uit te bouwen.

          Een fusie van Wingene en Ruiselede is sowieso wenselijk want de balans tussen capaciteit en opdracht zal almaar brozer worden en onvermijdelijk ook de bestuurskracht beïnvloeden. De huidige ambtelijke capaciteit zal niet afdoende zijn om de opdracht te blijven uitvoeren. Dit zal zich vertalen naar een beperktere bestuurskracht op operationele en politieke capaciteit. Wat betreft financiële capaciteit: op korte en middellange termijn zijn geen problemen zolang doordachte en onderbouwde financiële beslissingen genomen blijven worden. Echter, als de operationele en ambtelijke capaciteit onvoldoende sterk is, zal de financiële capaciteit worden aangetast. De gemeente Wingene zal botsen op haar limieten en loopt heel wat risico’s als niet wordt gewerkt aan een versterking van de bestuurskracht en vooral de ambtelijke en operationele capaciteit.

          Bij een fusie met Ruiselede blijven de inwoners in een gemeente wonen waarbij de landelijke identiteit, inclusief een sterk verenigingsleven, aanwezig blijft en wordt aangemoedigd. Er kan een groter geïntegreerd beschikbaar aanbod aan infrastructuur en vrijetijdsinitiatieven ontstaan. Het bestuur kan nog beter inspelen op nieuwe evoluties om zo de burger, ondernemingen en verenigingen nog beter te kunnen bijstaan. De keuze van beide besturen voor elkaar is dan ook gebaseerd op diverse kansen en voordelen die de voorbije jaren gedetecteerd werden. De fusie is ook minder ingrijpend omwille van de reeds bestaande gebiedsindelingen en samenwerkingsverbanden zoals de politiezone, de hulpverleningszone en provinciegrenzen. De inwoners kunnen deel uitmaken van een gemeente die niet enkel de huidige maar ook de toekomstige uitdagingen kan bolwerken op een kwalitatieve en performante manier.

          Uit dit rapport blijkt daarnaast dat de bestuurskracht van beide gemeenten er met deze fusie op vooruitgaat. Er kan niet gesproken worden van een gigantische versterking maar er is sprake van vooruitgang en geen stilstand. Voor alle diensten en bijhorende dienstverlening geldt dat de fusie een beter scenario is dan de individuele gemeenten behouden. De bestuurskracht kan groeien en een positief effect hebben op de ambtelijke capaciteit. De operationele capaciteit kan dankzij de fusie ook versterken als de interne professionalisering verder uitgebouwd kan worden. De ambtelijke capaciteitsversterking evenals het vermijden van dubbele investeringskost (schaaloptimalisaties) zal dit in de hand werken. Meer personele middelen en operationele capaciteit zullen een positieve impact hebben op de strategische capaciteit.

          Bij de fusie krijgt de nieuwe gemeente een ‘fusiebonus’ van ruim 4.000.000 Euro. Deze fusiebonus dient echter om de transitiekosten en de structurele kosten te financieren. Met de fusie is het ook mogelijk schaalvoordelen op (middel) lange termijn te genereren. Er dient echter te worden opgemerkt dat de oppervlakte van het grondgebied niet steeds toelaat de schaalvoordelen te maximaliseren. De grote hoeveelheid aan openbare ruimte kenmerkt beide besturen, maar brengt in het fusieverhaal ook enkele uitdagingen met zich mee: het centraliseren van faciliteiten en voorzieningen is niet steeds haalbaar of wenselijk in het kader van bereikbaarheid en nabijheid. Er zullen gerichte beleidskeuzes gemaakt moeten worden die een evenwicht vinden tussen het versterken en behouden van de deelgemeenten en parochies en het optimaliseren van de schaalvoordelen van het fusiebestuur. 

          In de gemeenten Wingene en Ruiselede werden 5 infoavonden georganiseerd (van 21 november tot en met 25 november): in Ruiselede centrum, Kruiskerke, Doomkerke, Wingene en Zwevezele. Er werd een gezamenlijke fusiewebsite uitgebouwd (https://www.fusiewingeneruiselede.be), fusienieuwsbrief opgemaakt en een fusiekrant verspreid in alle brievenbussen van Wingene en Ruiselede.

          Principiële beslissing tot samenvoeging en verder verloop

          Op basis van bovenstaande argumentatie werd vanuit het college van burgemeester en schepenen de opdracht gegeven om de principiële beslissing tot vrijwillige samenvoeging met de gemeente Ruiselede aan de gemeenteraad voor te leggen.

          Artikel 345 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de gemeenteraden met een gemotiveerde principiële beslissing hun gezamenlijke intentie tot samenvoeging kenbaar maken aan de Vlaamse Regering. De voormelde beslissing bevat ook de beoogde datum van samenvoeging. Een samenvoeging van 2 gemeenten houdt automatisch ook een samenvoeging van de OCMW’s. Een aparte beslissing voor de samenvoeging van de OCMW’s is dan ook niet nodig. Gemeenten mogen zelf bepalen welke gegevens noodzakelijk zijn om een principiële beslissing te nemen. Dat behoort tot hun lokale autonomie, maar ze dienen wel een algemeen overzicht te maken van hoe de organisatie er nu voor staat. Voor dit overzicht wordt verwezen naar de hierboven vermelde bestuurskrachtanalyse (die als bijlage is toegevoegd).

          De samenvoeging moet verder administratief worden uitgewerkt in de loop van 2023 met het oog op een goedkeuring van het definitieve gezamenlijke voorstel tot samenvoeging door de gemeenteraden en indiening van dit voorstel bij de Vlaamse Regering uiterlijk op 31 december 2023.

          De integratie tot één gemeente moet op verschillende vlakken immers ambtelijk worden voorbereid: strategisch kader, dienstverleningsmodel, organisatiemodel, personeelsbeleid en rechtspositieregeling, samenwerkingsverbanden, beleidsthema’s, huisvesting en materiële activa, en ICT en communicatie.

          Een aantal vragen of bezorgdheden werden de voorbije maanden reeds beantwoord en zijn te vinden op de website www.fusiewingeneruiselede.be. De bevoegdheid om bindende beslissingen te nemen ligt bij de nieuwe gemeente. Voorafgaand aan de start van de nieuwe gemeente kunnen enkel voorbereidende handelingen ondernomen worden.

          Vanaf de principiële beslissing tot samenvoeging kunnen de raden in onderling overleg beslissen om een transitiemanager aan te duiden naast de algemeen directeur-coördinator en de financieel directeur-coördinator. Vanaf de principiële beslissing tot samenvoeging wijzen de gemeenteraden in onderling overleg één van de algemeen directeurs aan die optreedt als algemeen directeur-coördinator die de opdrachten uitvoert die hem worden toegewezen in het decreet lokaal bestuur. Als geen transitiemanager wordt aangewezen, begeleidt hij eveneens de samenvoegingsoperatie op ambtelijk niveau. De algemeen directeur van de andere betrokken gemeenten staan hem daarin bij.

          Vanaf de principiële beslissing tot samenvoeging wijzen de gemeenteraden in onderling overleg één van de financieel directeurs aan die optreedt als financieel directeur-coördinator die de opdrachten uitvoert die hem worden toegewezen in het decreet lokaal bestuur. Als geen transitiemanager wordt aangewezen, begeleidt hij eveneens de samenvoegingsoperatie op ambtelijk niveau voor de coördinatie van de financiële aspecten van de samenvoeging. De financieel directeur van de andere betrokken gemeenten staan hem daarin bij.

          Naast het aanduiden van de desgevallend transitiemanager en de algemeen/financieel directeur-coördinatoren kunnen beide gemeenten vanaf de principiële beslissing ook beheersovereenkomsten sluiten om voor bepaalde functies beroep te doen op elkaars personeelsleden.

          Uit de thema-audit van Audit Vlaanderen omtrent fusietrajecten blijkt tenslotte duidelijk dat voldoende capaciteit voorhanden moet zijn. Zo gaven besturen mee om tijdelijk extra ondersteuning te voorzien om het fusieproject (administratief) te ondersteunen vooral op vlak van HR, communicatie en ICT. Alle fusiebesturen gaven verder aan dat een goede interne communicatie belangrijk is om gedragenheid en betrokkenheid voor de fusie te creëren. Op die manier kunnen de medewerkers het intern ambassadeurschap opnemen. Een goed afgestemde boodschap die gelijktijdig in de pre-fusiebesturen wordt gecommuniceerd, vermindert de kans op ‘ruis’ en verschillende interpretaties bij de personeelsleden. Binnen het fusieproject dient ruimte gemaakt te worden voor een change-aanpak die bezorgdheden, vragen en weerstand kan opvangen. Wanneer personeelsleden ambassadeurs dienen te worden van de verandering, dan is het belangrijk ze actief te betrekken in het traject.

          Hierbij is nood aan het investeren in externe expertise en onafhankelijke procesbegeleiding waarbij bestaande ervaring en kennis maximaal benut kunnen worden. Voor de begeleiding van dit immense veranderingstraject werd daarom op zoek gegaan naar een externe partner om beide gemeenten hierin te begeleiden. In zitting van 12 september 2022 besliste het college van burgemeester en schepenen van Wingene om hiervoor beroep te doen op Ernst & Young.

          Van de externe partner wordt hierbij verwacht dat deze gedurende het volledig fusietraject de rol opneemt van PMO-begeleider (Programma Management Office). Hierbij zijn 4 rollen weggelegd voor de PMO-begeleider:

          -          Optreden als klankbord en adviseur en leiderschap van de organisatie ondersteunen op vlak van ambitie, risico’s, strategie en installeren van de programmastructuur;

          -          Faciliteren, ondersteunen en begeleiden van het projectteam (en stuurgroep);

          -          Opvolgen van de werkgroepen van waaruit de operationele transformatie gebeurt en rapporteren over de voortgang;

          -          Opmaak van (verander)communicatieplan en participatie-aanpak.

          In de opdrachtomschrijving wordt een fusietraject vermeld bestaande uit drie belangrijke fasen (voorbereiding-ontwerp-implementatie) verspreid over de periode 2023-2025. Van de externe partner wordt daarnaast o.a. ook flexibiliteit verwacht en dat deze toelaat dat voor diepgaande analyse en uitwerking van werven en thema’s interne capaciteit wordt ingezet ofwel wordt samengewerkt met nog een andere externe partner(s) gedurende het gehele traject.

          Er zal een projectstructuur worden uitgewerkt op maat van dit fusietraject. De (invulling van de) finale overlegstructuur wordt vastgelegd tijdens de opstartvergadering. Een projectstructuur waar informatie en kennis vlot overgedragen wordt is cruciaal om voortgang te boeken en tot beslissingen over te gaan. Van bij aanvang zal een eenvoudige projectstructuur opgezet worden. In het voorstel van de externe partner EY is voorzien dat de projectstructuur bestaat uit: (1) stuurgroep, (2) projectteam, (3) werkgroepen (visie, strategie, beleid, communicatie, participatie, personeel en organisatie, dienstverlening,…) en (4) formele beslissingsfora (CBS, VB, GR, OR, MAT).

          Het staat vast dat er in 2023 en 2024 sowieso een participatietraject zal worden afgelegd waarbij iedereen heel nauw zal betrokken worden: burgers, verenigingen, adviesraden, belangengroepen, …

          • Het BVR van 29 januari 2021 tot vaststelling van de voorwaarden voor de schuldovername in het kader van een vrijwillige samenvoeging van gemeenten op 1 januari 2025
          • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikels 40 en 41
          • Het bestuursdecreet van 7 december 2018
          • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 326 tot en met 341
          • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald de artikels 345 en 346 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur

           

          - rapport bestuurskrachtanalyse

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Sandra Quintyn, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle
          Onthouders: Fabienne Allaert, Martine Devisscher, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Met 16 stemmen voor, 6 onthoudingen

          Artikel 1

          De gemeenteraad neemt kennis van de bestuurskrachtanalyse van de gemeente Wingene en de gemeente Ruiselede.

          Artikel 2

          De gemeenteraad hecht zijn principiële goedkeuring aan een vrijwillige samenvoeging van gemeente Wingene met de gemeente Ruiselede.

          Artikel 3

          De beoogde samenvoegingsdatum is 1 januari 2025.

          Artikel 4

          De voorgenomen samenvoeging wordt verder onderzocht met het oog op een goedkeuring van het gezamenlijke voorstel tot samenvoeging door de gemeenteraad en indiening van dit voorstel bij de Vlaamse Regering uiterlijk op 31 december 2023.

          Artikel 5

          Aan de colleges wordt gevraagd om een voorstel van aanduiding van desgevallend een transitiemanager en algemeen/financieel directeur-coördinatoren ter goedkeuring voor te leggen aan de eerstvolgende gemeenteraad.

          Artikel 6

          De Vlaamse Regering wordt in kennis gesteld van deze principiële beslissing tot samenvoeging. Dit besluit heeft pas uitwerking wanneer de gemeenteraad van Ruiselede ook hun principiële goedkeuring aan de samenvoegingsoperatie geeft.

           

      • Human Resources

        • Nominatieve toelage naar aanleiding van Bike for Life - toekenning

          Tijdens Bike for Life kun je als bedrijf, school, gemeente, stad of organisatie meefietsen ten voordele van ‘Een fiets voor iedereen’.  Het concept bestaat erin dat de werkgever de ritten van de medewerkers naar en van het werk sponsort met een bedrag naar keuze per rit.  De opbrengst van Bike for Life gaat naar ‘Een fiets voor iedereen’.

          Als lokaal bestuur en als werkgever willen we inzetten op duurzame mobiliteit van onze medewerkers. We willen hen hierbij stimuleren om zoveel mogelijk verplaatsingen woon-werkverkeer als dienstverplaatsingen op een duurzame manier af te leggen. 

          Van 3 t.e.m. 31 oktober 2022 sponsorden deelnemende werkgevers de gefietste woon-werkritten van hun werknemers. De werkgever kiest zelf welk bedrag hij toekent per rit. Met de opbrengsten zullen mensen die er nood aan hebben aan een (deel)fiets geholpen worden. Een gezin in Vlaanderen heeft gemiddeld 2,8 fietsen in huis. Toch kan naar schatting 15% van de bevolking zich geen fiets veroorloven. Dit belemmert mensen in hun bewegingsvrijheid, sociale contacten en kansen. De actie ‘Een fiets voor iedereen’ wil hen vooruit helpen met een fiets.

          Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 19 juli 2022 om 1,5€ te sponsoren per rit. 

          De medewerkers van lokaal bestuur Wingene fietsten samen 1106 ritten en legden zo 6.103,45 kilometer af. Goed voor een bedrag van 1.659 euro dat naar 'Een fiets voor iedereen' gaat. 

          - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 40 en 41

          - het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 19 juli 2022 waarbij de deelname aan Bike for Life 2022 werd goedgekeurd. 

          MJP001713 "Bike for Life"
          actie 04.01.07: We voorzien werkingstoelagen voor NGO's, hulporganisaties en goede doelen
          Verantwoordelijke dienst:  cultuur.

          Momenteel is er 3.500 euro budget voorzien via de eerstvolgende aanpassing meerjarenplan.

          - factuur Bike for Life

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Enig artikel

          De gemeenteraad kent een nominatieve toelage toe van 1659 euro aan Bike for Life 2022. 

      • Organisatieontwikkeling

        • Geïntegreerd klachtenreglement gemeente en OCMW Wingene - vaststelling

          Het Decreet over het Lokaal Bestuur verplicht de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn om bij reglement een systeem van klachtenbehandeling te organiseren.

          Het Decreet over het Lokaal Bestuur stelt in artikel 303 dat de raad vrij is om te kiezen welk systeem van klachtenbehandeling het wenst uit te werken. De raad moet wel rekening houden met het volgende:

          • het organiseren van het systeem van klachtenbehandeling op ambtelijk niveau;
          • het systeem moet maximaal onafhankelijk zijn van de diensten waarop de klachten betrekking hebben.

          De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de gemeenteraad over klachten ingediend tegen de gemeente en aan de OCMW-raad over klachten ingediend tegen het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn.

          Gemeente Wingene opteert voor de opmaak van een geïntegreerd klachtenreglement dat zowel op de gemeente als op het OCMW van toepassing is en dat voldoet aan de voorwaarden zoals opgelegd in artikel 303 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.

          Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het geïntegreerde klachtenreglement vast te stellen.

          - Decreet Lokaal Bestuur, artikel 217

          - Decreet Lokaal Bestuur, artikel 302-303

          - geïntegreerd klachtenreglement voor gemeente en OCMW Wingene

           

          Fractie Burgerbelangen diende op zaterdag 17 december 2022 volgende amendementen in:

          1. Actoren  - Artikel 7 - §2.

          Komt bij de behandeling van de klacht de onpartijdigheid of onafhankelijkheid van de klachtencoördinator in het gedrang dan zal de algemeen directeur een ander personeelslid aanduiden als klachtencoördinator voor de verdere behandeling van de klacht in kwestie.

          Amendement: Komt bij de behandeling van de klacht de onpartijdigheid of onafhankelijkheid van de klachtencoördinator in het gedrang, en/of is hij/zij betrokken bij de feiten waarop de klacht betrekking heeft, dan zal de algemeen directeur een ander personeelslid aanduiden als klachtencoördinator voor de verdere behandeling van de klacht in kwestie.

          2. Procedure - Artikel 8 - §2.

          De klachtencoördinator bevestigt aan de klager de ontvangst van de klacht schriftelijk uiterlijk binnen 10 kalenderdagen na de ontvangst ervan, met vermelding van de datum van ontvangst van de klacht, en het oordeel over de ontvankelijkheid. Bij ontvankelijkheid verstrekt hij informatie over de verdere klachtenprocedure.

          AmendementBij niet-ontvankelijkheid deelt de klachtenbeheerder aan de  klager – binnen de 10 dagen na ontvangst van de klacht – gemotiveerd mee waarom de klacht als niet-ontvankelijk wordt beschouwd. Onontvankelijke klachten vereisen geen verdere behandeling volgens de klachtenprocedure.

           

          Het eerste amendement stelt een toevoeging voor van het stukje tekst in cursief en onderlijnd, bij het tweede amendement worden 2 zinnen toegevoegd aan artikel 8, paragraaf 2.


          Na toelichting door schepen Brecht Warnez, trekt fractie Burgerbelangen ter zitting haar twee amendementen in. Bijgevolg wordt enkel gestemd over het oorspronkelijk voorgesteld agendapunt.

          Stemming over amendement 1 (actoren) van fractie Burgerbelangen
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Resultaat: Met 22 niet gestemd
          Stemming over amendement 2 (procedure) van fractie Burgerbelangen
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Resultaat: Met 22 niet gestemd
          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1

          De gemeenteraad stelt het geïntegreerde klachtenreglement voor lokaal bestuur Wingene vast. Het klachtenreglement in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.

          Artikel 2

          Het geïntegreerde klachtenreglement treedt in voege op 1 januari 2023.

    • Financieel Beleid

      • Financiën

        • Aanpassing 3 aan het strategisch meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente - vaststelling

          De gemeenteraad stelt zijn strategisch meerjarenplan en de bijhorende aanpassingen 2020-2025 vast. In de BBC (beheers- en beleidscyclus) wordt de beleids- en financiële planning opgemaakt vanuit een meerjarig perspectief. Het meerjarenplan vormt immers de basis voor het beleid van het bestuur gedurende de komende zes jaar.

          Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn. Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijk meerjarenplan opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld. Dit meerjarenplan wordt minimaal één keer per jaar aangepast.

          Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn. Ook het financiële evenwicht wordt beoordeeld voor de gemeente en het OCMW samen.

          Omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in het meerjarenplan een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW. Dat komt tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (schema M3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.

          De ramingen, die het bestuur voor het boekjaar 2022 en 2023 in het meerjarenplan 2020-2025 inschrijft voor de exploitatie, de investeringen en de financiering, omvatten ook de kredieten voor dat jaar. In het meerjarenplan van de gemeente en het OCMW worden afzonderlijke kredieten per rechtspersoon ingeschreven. De gemeente en het OCMW blijven immers twee afzonderlijke budgettaire entiteiten. De kredieten worden duidelijk toegewezen aan elke rechtspersoon afzonderlijk, ook al wordt het beleid van beide als één geheel voorgesteld.

          De gemeente en het OCMW hebben een geïntegreerd meerjarenplan maar hebben wel nog hun eigen bevoegdheid voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van de aanpassing van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad zijn deel van de aanpassing van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de aanpassing aan het meerjarenplan definitief is vastgesteld.

          Die besluitvorming verloopt als volgt:

          - de gemeenteraad stelt zijn deel van de aanpassing van het meerjarenplan vast;
          - vervolgens stelt de raad voor maatschappelijk welzijn zijn deel van de aanpassing het meerjarenplan vast;
          - de gemeenteraad keurt ten slotte het deel goed dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld en keurt bijgevolg de geïntegreerde aanpassing aan het beleidsrapport strategisch meerjarenplan 2020-2025 goed.

          Het ontwerp van de aanpassing het meerjarenplan werd minstens 14 dagen voor de vergadering waarop het wordt besproken aan ieder lid van de raad bezorgd zoals opgenomen in de bepalingen van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad. 

          Het ontwerp van de aanpassing meerjarenplan bevat volgende documenten:

          • Wijzigingen van de strategische nota
          • Aangepaste financiële nota
          o Aangepast financieel doelstellingenplan (M1);
          o Aangepaste staat van het financieel evenwicht (M2);
          o Aangepast overzicht van de kredieten (M3).
          • Aangepaste toelichting
          o Aangepast overzicht ontvangsten en uitgaven naar functionele aard (T1);
          o Aangepast overzicht ontvangsten en uitgaven naar economische aard (T2);
          o Investeringsprojecten - per prioritaire actie (T3);
          o Evolutie financiële schulden (T4);
          o Financiële risico's;
          o Beschrijving grondslagen en assumpties;
          o Verwijzing naar de plaats waar bijkomende documentatie beschikbaar is
          • Motivering van de wijzigingen

          • Documentatie bij de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 is beschikbaar op de website van de gemeente.

          In het meerjarenplan worden ook de kredieten voor nominatieve toelagen vastgelegd. De gemeenteraad is bevoegd voor het goedkeuren van nominatieve toelagen. Een overzicht van alle gemeentelijke toelagen is raadpleegbaar bij de documentatie op de gemeentelijke website. Als bijlage bij dit agendapunt is ook het overzicht raadpleegbaar van alle nominatieve toelagen. De gemeenteraad kan op die manier de nominatieve toelagen voor het jaar 2023 goedkeuren voor uitbetaling. De uitbetaling kan dan gebeuren in de loop van het jaar 2023. Deze uitbetaling kan zonder specifieke reden zijn, of nadat de activiteit die gesubsidieerd wordt is doorgegaan. 

          Toelichting door de financieel directeur.

          - het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur

          - het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale] besturen, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 7 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen

          - het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale (ing. MB 12 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2020)] besturen, het laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen

          - de omzendbrief KB/ABB-2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus

          - de omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.

          - het besluit van de gemeenteraad van 28 januari 2019 waarbij het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad werd vastgesteld

          - het besluit van de gemeenteraad van 16 december 2019 waarbij het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld

          - het gunstig advies van het managementteam van 25 november 2022

          Het meerjarenplan van gemeente en OCMW voldoet aan de voorwaarden omtrent het financieel evenwicht:

          - het budgettair resultaat is in geen enkel jaar negatief

          - de geraamde autofinancieringsmarge voor 2025 is minstens gelijk aan nul

          Het meerjarenplan voor gemeente en OCMW samen, voldoet hiermee aan de opgelegde voorwaarden.

          Ook de gecorrigeerde autofinancieringsmarge voor gemeente en OCMW in 2025 is positief, waarmee ook aan de niet bindende voorwaarde voor het financieel evenwicht is voldaan

          - Derde aanpassing van het meerjarenplan gemeente 2020-2025

          - Overzicht nominatieve toelagen 2023

           

          Na stemming over dit agendapunt, om 21u01, wordt de gemeenteraad geschorst om de aanpassing 3 aan het strategisch meerjarenplan OCMW Wingene goed te keuren. 

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Sandra Quintyn, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle
          Onthouders: Fabienne Allaert, Martine Devisscher, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Met 16 stemmen voor, 6 onthoudingen

          Artikel 1

          De gemeenteraad stelt de derde aanpassing van het meerjarenplan, deel gemeente, 2020-2025 vast.

          Artikel 2

          Het geraamde beschikbaar budgettair resultaat van gemeente en OCMW bedraagt:

          in 2020: 11.317.695 euro

          in 2021: 15.301.468 euro

          in 2022: 11.331.745 euro

          in 2023: 7.674.530 euro

          in 2024: 2.129.965 euro

          in 2025: 5.368.815 euro

          De geraamde autofinancieringsmarge van gemeente en OCMW bedraagt in 2025: 1.107.603 euro

          De geraamde gecorrigeerde autofinancieringsmarge van gemeente en OCMW bedraagt in 2025: 1.626.819 euro.

          Artikel 3

          De aangepaste kredieten van de gemeente voor het boekjaar 2022 (M3) worden vastgesteld:

          Totaal exploitatie-uitgaven: 17.615.681 euro

          Totaal exploitatie-ontvangsten: 18.817.141 euro

          Totaal investeringsuitgaven: 6.441.028 euro

          Totaal investeringsontvangsten: 1.998.163 euro

          Totaal financieringsuitgaven: 1.075.908 euro

          Totaal financieringsontvangsten: 336.657 euro

          Artikel 4

          De kredieten van de gemeente voor het boekjaar 2023 (M3) worden vastgesteld:

          Totaal exploitatie-uitgaven: 18.008.593 euro

          Totaal exploitatie-ontvangsten: 20.937.214 euro

          Totaal investeringsuitgaven: 5.906.509 euro

          Totaal investeringsontvangsten: 810.962 euro

          Totaal financieringsuitgaven: 1.043.196 euro

          Totaal financieringsontvangsten: 440.725. euro 

          Artikel 5

          De gemeenteraad keurt de nominatieve toelagen voor het jaar 2023, zoals voorzien in het meerjarenplan, goed. De uitbetaling kan gebeuren in de loop van het jaar 2023.

          Deze uitbetaling kan zonder specifieke reden zijn, of nadat de activiteit die gesubsidieerd wordt is doorgegaan. 

        • Aanpassing 3 aan het strategisch meerjarenplan 2020-2025 van het OCMW en geïntegreerd beleidsrapport strategisch meerjarenplan 2020-2025 - goedkeuring en vaststelling

          De gemeenteraad keurt het deel van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van het OCMW goed. In de BBC (beleids- en beheerscyclus) wordt de beleids- en financiële planning opgemaakt vanuit een meerjarig perspectief. Het meerjarenplan vormt immers de basis voor het beleid van het bestuur gedurende de komende zes jaar en wordt minstens één keer per jaar aangepast.

          Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn. Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijk meerjarenplan opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld. Dit meerjarenplan wordt minstens één keer per jaar aangepast.

          Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn. Ook het financiële evenwicht wordt beoordeeld voor de gemeente en het OCMW samen.

          Omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in het meerjarenplan een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW. Dat komt tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (schema M3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.

          De ramingen, die het bestuur voor de boekjaren 2022 en 2023 in het meerjarenplan 2020-2025 inschrijft voor de exploitatie, de investeringen en de financiering, omvatten ook de kredieten voor dat jaar. In het meerjarenplan van de gemeente en het OCMW worden afzonderlijke kredieten per rechtspersoon ingeschreven. De gemeente en het OCMW blijven immers twee afzonderlijke budgettaire entiteiten. De kredieten worden duidelijk toegewezen aan elke rechtspersoon afzonderlijk, ook al wordt het beleid van beide als één geheel voorgesteld.

          De gemeente en het OCMW hebben een geïntegreerd meerjarenplan maar hebben wel nog hun eigen bevoegdheid voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van de aanpassing van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van de aanpassing van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de aanpassing van het meerjarenplan definitief is vastgesteld.

          De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt.

          Het ontwerp van de aanpassing van het meerjarenplan werd minstens 14 dagen voor de vergadering waarop het wordt besproken bezorgd aan ieder lid van de raad volgens de bepalingen opgenomen in het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad. 

          Die besluitvorming verloopt als volgt:

          - de gemeenteraad stelt zijn deel van de aanpassing het meerjarenplan vast;
          - vervolgens stelt de raad voor maatschappelijk welzijn zijn deel van de aanpassing van het meerjarenplan vast;
          - de gemeenteraad keurt ten slotte het deel goed dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld en stelt het geïntegreerd beleidsrapport aanpassing van het strategisch meerjarenplan 2020-2025 vast.

          Het ontwerp van meerjarenplan bevat volgende documenten:

          • Wijzigingen van de strategische nota
          • Aangepaste financiële nota
          o Aangepast financieel doelstellingenplan (M1);
          o Aangepaste staat van het financieel evenwicht (M2);
          o Aangepast overzicht van de kredieten (M3).
          • Aangepaste toelichting
          o Aangepast overzicht ontvangsten en uitgaven naar functionele aard (T1);
          o Aangepast overzicht ontvangsten en uitgaven naar economische aard (T2);
          o Investeringsprojecten - per prioritaire actie (T3);
          o Evolutie financiële schulden (T4);
          o Financiële risico's;
          o Beschrijving grondslagen en assumpties;
          o Verwijzing naar de plaats waar bijkomende documentatie beschikbaar is
          • Motivering van de wijzigingen

          • Documentatie bij de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 is beschikbaar op de website van de gemeente.

          Toelichting door de financieel directeur.

          - het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur

          - het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale] besturen, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 7 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen

          - het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale (ing. MB 12 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2020)] besturen, het laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen

          - de omzendbrief KB/ABB-2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus

          - de omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.

          - het besluit van de gemeenteraad van 28 januari 2019 betreffende het vaststellen van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021

          - het gunstig advies van het managementteam van 25 november 2022

          Het meerjarenplan van gemeente en OCMW voldoet aan de voorwaarden omtrent het financieel evenwicht:
          - het budgettair resultaat is in geen enkel jaar negatief.
          - de geraamde autofinancieringsmarge voor 2025 is minstens gelijk aan nul.
          Het meerjarenplan voor gemeente en OCMW voldoet hiermee aan de opgelegde voorwaarden.
          Ook de gecorrigeerde autofinancieringsmarge voor gemeente en OCMW in 2025 is positief, waarmee ook aan de niet bindende voorwaarde voor het financieel evenwicht is voldaan.

          - Derde aanpassing van het meerjarenplan gemeente en OCMW 2020-2025

           

          Na de vaststelling van aanpassing 3 van het strategisch meerjarenplan 2020-2025 door de OCMW-raad, om 21.03 uur, wordt de gemeenteraad hernomen.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Sandra Quintyn, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle
          Onthouders: Fabienne Allaert, Martine Devisscher, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Met 16 stemmen voor, 6 onthoudingen

          Artikel 1 

          De derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van het OCMW wordt goedgekeurd en bijgevolg wordt het geïntegreerd beleidsrapport aanpassing van het strategisch meerjarenplan 2020-2025 vastgesteld.

          Artikel 2

          Het geraamde beschikbaar budgettair resultaat van gemeente en OCMW bedraagt:
          in 2020: 11.317.695 euro
          in 2021: 15.301.468 euro
          in 2022: 11.331.745 euro
          in 2023: 7.674.530 euro
          in 2024: 2.129.965 euro
          in 2025: 5.368.815 euro
          De geraamde autofinancieringsmarge van gemeente en OCMW bedraagt in 2025: 1.107.603 euro
          De geraamde gecorrigeerde autofinancieringsmarge van gemeente en OCMW bedraagt in 2025: 1.626.819 euro.

          Artikel 3

          Het geraamde geconsolideerde beschikbaar budgettair resultaat van gemeente, OCMW en AGB bedraagt:
          in 2020: 11.808.454 euro
          in 2021: 15.484.190 euro
          in 2022: 11.408.187 euro
          in 2023: 7.675.592 euro
          in 2024: 2.217.540 euro
          in 2025: 5.643.756 euro
          De geraamde geconsolideerde autofinancieringsmarge van gemeente, OCMW en AGB bedraagt in 2025: 1.113 119 euro
          De geraamde gecorrigeerde autofinancieringsmarge van gemeente, OCMW en AGB bedraagt in 2025: 1.632.336 euro.

        • Aanpassing 3 aan het strategisch meerjarenplan 2020-2025 van het AGB - goedkeuring

          De gemeenteraad keurt het strategisch meerjarenplan 2020-2025 van het AGB goed. In de BBC wordt de beleids- en financiële planning opgemaakt vanuit een meerjarig perspectief. Het meerjarenplan vormt immers de basis voor het beleid van het bestuur gedurende de komende zes jaar en wordt minstens één keer per jaar aangepast. 

          Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn. Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijk meerjarenplan opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld.

          Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn. Ook het financiële evenwicht wordt beoordeeld voor de gemeente en het OCMW samen.

          Omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in het meerjarenplan een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW. Dat komt tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (schema M3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.

          De autonome gemeentebedrijven maken hun meerjarenplannen op volgens hetzelfde concept en dezelfde logica als hun moederbesturen. Dat komt de herkenbaarheid voor de raadsleden, de transparantie en de democratische controle ten goede en maakt het ook makkelijker om te werken met een geïntegreerde planning over de verschillende entiteiten heen die in een bepaalde gemeente actief zijn.

          De raad van bestuur stelt het meerjarenplan en de aanpassingen ervan vast en legt ze ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad. De ramingen voor de exploitatie, de investeringen en de financiering in het lopende en eerstvolgende jaar van de financiële nota van het meerjarenplan omvatten ook de kredieten voor dat boekjaar (art. 242 Decreet lokaal bestuur).

          Om de definitieve cijfers voor het AGB te kunnen opnemen in de derde aanpassing van het meerjarenplan van het moederbestuur is het aangewezen dat de vaststelling/goedkeuring van de derde aanpassing van het meerjarenplan van het AGB plaats vindt voor de vaststelling van de derde vaststelling van het meerjarenplan gemeente en het OCMW.

          Die besluitvorming verloopt als volgt:

          • de raad van bestuur stelt de derde aanpassing van het strategisch meerjarenplan vast;
          • de gemeenteraad keurt ten slotte de derde aanpassing van het strategisch meerjarenplan AGB goed.

          Het ontwerp van aanpassing van het meerjarenplan AGB werd aan ieder lid van de raad van bestuur bezorgd volgens de bepalingen opgenomen in het huishoudelijk reglement van de raad van bestuur AGB en het decreet lokaal bestuur. Concreet betekent dit dat het ontwerp van de aanpassing van het meerjarenplan minstens 14 dagen vooraf aan de leden van de RvB moet worden bezorgd (art. 249,§2 DLB samen met art. 241).

          Het ontwerp van aanpassing van het meerjarenplan bevat volgende documenten:
          • Wijzigingen van de strategische nota
          • Aangepaste financiële nota
          o Aangepast financieel doelstellingenplan (M1);
          o Aangepaste staat van het financieel evenwicht (M2);
          o Aangepast overzicht van de kredieten (M3).
          • Aangepaste toelichting
          o Aangepast overzicht ontvangsten en uitgaven naar functionele aard (T1);
          o Aangepast overzicht ontvangsten en uitgaven naar economische aard (T2);
          o Investeringsprojecten - per prioritaire actie (T3);
          o Evolutie financiële schulden (T4);
          o Financiële risico's;
          o Beschrijving grondslagen en assumpties;
          o Verwijzing naar de plaats waar bijkomende documentatie beschikbaar is
          • Motivering van de wijzigingen

          • Documentatie bij de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 is beschikbaar op de website van de gemeente.

          Toelichting door de financieel directeur

          - het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
          - het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale] besturen, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 7 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
          - het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale (ing. MB 12 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2020)] besturen, het laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
          - de omzendbrief KB/ABB-2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
          - de omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
          - de statuten van het AGB, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 17 december 2018
          - het besluit van de raad van bestuur AGB van 28 januari 2019 waarbij het huishoudelijk reglement voor de raad van bestuur AGB werd vastgesteld, laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021.
          - het gunstig advies van het managementteam van 25 november 2022.

          Het meerjarenplan van AGB voldoet aan de voorwaarden omtrent het financieel evenwicht:
          - het budgettair resultaat is in geen enkel jaar negatief.
          - de geraamde autofinancieringsmarge voor 2025 is minstens gelijk aan nul.
          Het meerjarenplan voor het AGB voldoet hiermee aan de opgelegde voorwaarden.
          Ook de gecorrigeerde autofinancieringsmarge voor het AGB in 2025 is positief, waarmee ook aan de niet bindende voorwaarde voor het financieel evenwicht is voldaan.

          - Derde aanpassing van het meerjarenplan AGB 2020-2025

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Sandra Quintyn, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle
          Onthouders: Fabienne Allaert, Martine Devisscher, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Met 16 stemmen voor, 6 onthoudingen

          Artikel 1
          De gemeenteraad keurt de derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van het AGB goed.

          Artikel 2

          Het geraamde beschikbaar budgettair resultaat van het AGB bedraagt:
          in 2020: 490.759 euro
          in 2021: 182.722 euro
          in 2022: 76.442 euro
          in 2023: 1.062 euro
          in 2024: 87.575 euro
          in 2025: 274.942 euro
          De geraamde autofinancieringsmarge van het AGB bedraagt in 2025: 5.516 euro
          De geraamde gecorrigeerde autofinancieringsmarge van het AGB bedraagt in 2025: 5.516 euro.

          Artikel 3
          De aangepaste kredieten van het AGB voor het boekjaar 2022 (M3) worden vastgesteld:
          Totaal exploitatie-uitgaven: 1.896.528 euro
          Totaal exploitatie-ontvangsten: 2.408.901 euro
          Totaal investeringsuitgaven: 895.618 euro
          Totaal investeringsontvangsten: 276.965 euro
          Totaal financieringsuitgaven: 0 euro
          Totaal financieringsontvangsten: 0 euro

          Artikel 4

          De kredieten van het AGB voor het boekjaar 2023 (M3) worden vastgesteld:

          Totaal exploitatie-uitgaven: 1.792.373 euro
          Totaal exploitatie-ontvangsten: 1.916.993 euro
          Totaal investeringsuitgaven: 450.000 euro
          Totaal investeringsontvangsten: 250.000 euro
          Totaal financieringsuitgaven: 0 euro
          Totaal financieringsontvangsten: 0 euro

          Artikel 5

          Het geraamde geconsolideerde beschikbaar budgettair resultaat van gemeente, OCMW en AGB bedraagt:
          in 2020: 11.808.454 euro
          in 2021: 15.484.190 euro
          in 2022: 11.408.187 euro
          in 2023: 7.675.592 euro
          in 2024: 2.217.540 euro
          in 2025: 5.643.756 euro
          De geraamde geconsolideerde autofinancieringsmarge van gemeente, OCMW en AGB bedraagt in 2025: 1.113 119 euro
          De geraamde gecorrigeerde autofinancieringsmarge van gemeente, OCMW en AGB bedraagt in 2025: 1.632.336 euro.

        • Besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2021 - kennisgeving

          De jaarrekening 2021 werd vastgesteld door de gemeenteraad van 27 juni 2022 en werd vervolgens voor nazicht overgemaakt aan het Agentschap Binnenlands Bestuur en de provinciegouverneur van West-Vlaanderen.

          Het nazicht van dit beleidsrapport heeft niet geleid tot formele opmerkingen, maar wel tot enkele technische bemerkingen. Deze bemerkingen zullen worden meegenomen voor de opmaak van de volgende jaarrekeningen.

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 332, §1, derde lid

          - brief goedkeuring jaarrekening

          - brief besluit jaarrekening

          - technische opmerkingen jaarrekening

          Enig Artikel

          De gemeenteraad neemt kennis van de goedkeuring op 10 november 2022 van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2021 door de provinciegouverneur.

        • Gemeentelijke dotatie 2023 aan de Politiezone Regio Tielt voor de vaststelling van overtredingen en lichte snelheidsovertredingen (GAS 5) binnen het gemeentelijk ANPR traject - goedkeuring

          Sinds 2022 is de gemeentelijke trajectcontrole in het centrum van Wingene operationeel. De Politiezone Regio Tielt staat in voor de vaststelling van de daaruit voortvloeiende GAS 5-boetes. De politiezone kocht de nodige software en hardware om deze overtredingen te kunnen vaststellen en verwerken. Voor 2023 is er daarom een extra dotatie aan de politiezone door de gemeente Wingene noodzakelijk.

          De extra gemeentelijke dotatie voor 2023 is vastgesteld op 27.824,69 euro. Wanneer in de toekomst nog andere gemeenten uit de zone gebruik maken van de soft- of hardware, dan zal die toelage onder de deelnemende gemeenten verdeeld worden.

          - de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, in het bijzonder artikel 40

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

          De totale kostprijs bedraagt 27.824,69 euro.

          De nodige kredieten zijn na aanpassing van het meerjarenplan voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 via:

          MJP001767 Politiezone Regio Tielt - extra dotatie GAS5
          actie 01.01.02 We werken aan integrale veiligheid samen met partnerbesturen
          verantwoordelijke dienst: Financiën

          Er is 27.824,69 euro beschikbaar in 2023.

          - brief dotatie ANPR Wingene

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1

          De gemeenteraad stelt de dotatie 2023 voor de Politiezone Regio Tielt voor de vaststelling van lichte snelheidsovertredingen (GAS 5) binnen het gemeentelijk ANPR-traject vast op 27.824,69 euro.

          Artikel 2

           De gemeenteraad besluit een afschrift te sturen aan:

          -       Gouverneur van West-Vlaanderen, Dienst politionele veiligheid – FAC Kamgebouw – Koning Albert –I-Laan 1/5 bus 6 – 8200 Brugge

          -       Bestuurszaken Vlaanderen, afdeling West-Vlaanderen, Dienst financiën van het Vlaams Gewest, Burg 4, 8000 Brugge

          -       Voorzitter van de Politiezone Regio Tielt, Grote Hulststraat 6, 8700 Tielt

          -       De Korpschef van de Politiezone Regio Tielt, Grote Hulststraat 6, 8700 Tielt

           

      • Belastingen en Retributies

        • Belastingreglement ontbreken autostaanplaatsen bij woonprojecten 2023 - vaststelling

          Het huidige belastingreglement op het ontbreken van autostaanplaatsen bij woonprojecten loopt ten einde op 31 december 2022. Het is aangewezen om voor het aanslagjaar 2023 het belastingreglement opnieuw vast te stellen.

          Voor een goede ruimtelijke ordening is het noodzakelijk dat er voldoende parkeerplaatsen beschikbaar zijn bij woonprojecten, zodat de druk op de openbare parkeerruimten beperkt kan worden.

          - de grondwet, meer bepaald artikel 170§4

          - de wet van 13 april 2019 tot invoering van het Wetboek van de minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen

          - het decreet van 30 mei 2008, en latere wijzigingen, betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen

          - het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 40 en 41

          - de stedenbouwkundige verordening van de gemeente Wingene van 22 december 2014 inzake het voorzien van autostaanplaatsen

          Gelet op de financiële toestand van de gemeente

          De te boeken ontvangsten zijn voorzien in het strategisch meerjarenplan 2020-2025 via:

          - MJP001060 Belasting op ontbreken van autostaanplaatsen bij woonprojecten
          - actie 11.01.09: We investeren in opvolgsystemen voor te ontvangen gelden of werken de bestaande opvolgsystemen nog verder uit
          - verantwoordelijke dienst FINANCIËN

          - het belastingreglement op het ontbreken van autostaanplaatsen bij woonprojecten 2023

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Kobe Vandeweghe, Maxim Lybaert
          Onthouders: Pieter-Jan Verhoye, Marie-Christine Vandendriessche
          Resultaat: Met 20 stemmen voor, 2 onthoudingen

          Enig artikel

          De gemeenteraad heft voor het aanslagjaar 2023 een belasting op het ontbreken van autostaanplaatsen bij woonprojecten. Het belastingreglement als bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.

    • Mens: Vrije Tijd

      • Toerisme

        • Samenwerkingsovereenkomst Wastine en Tielts Plateau fietsroute Westtoer - goedkeuring

          Tijdens enkele overlegmomenten met Westtoer werd de herwerking van de bestaande Wastine fietsroute en de realisatie van een nieuwe provinciale Tielts Plateau fietsroute besproken.

          Westtoer is bezig met een herwerking van alle provinciale fietsroutes. (https://www.westtoer.be/nl/vernieuwdrecreatiefaanbod) 

          In navolging van de overlegvergaderingen met Westtoer volgen twee samenwerkingsovereenkomsten tussen Westtoer en Gemeente Wingene in kader van de Wastine fietsroute en de Tielts Plateau fietsroute.

          De huidige Wastine route loopt grotendeels over grondgebied Wingene en Zwevezele. Bij de herwerking van de Wastine route wordt het traject echter danig gewijzigd dat ze enkel nog door Zwevezele loopt. Voor onze gemeente dus een verarming van het aanbod. Na wat getouwtrek loopt het tracé van de nieuwe Tielts Plateau fietsroute nu ook door centrum Wingene. Op die manier kunnen recreatieve fietsers terug op beide marktpleinen ook effectief inpikken op een bewegwijzerde provinciale fietsroute.  

          In de overeenkomsten staan de formaliteiten betreffende de realisatie van de fietsroutes, alsook de routes zelf, ontwerp en plaats infoborden, en richtlijnen. 

          De overeenkomst en andere infodocumenten zijn terug te vinden in bijlage. Gezien de af te sluiten overeenkomst voor minstens 10 jaar loopt, is de gemeenteraad bevoegd voor de goedkeuring.

          het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56

          De overeenkomst kadert in de actie 03.05.04 van het strategisch meerjarenplan 2020-2025.

          - overeenkomst Wastine fietsroute

          - overeenkomst Tielts Plateau fietsroute

          - traject routes

          - voorbeeld infodrager 

          - ontwerp infobord voor op drager

          - richtlijnen bewegwijzering

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Enig Artikel

          De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met Westtoer inzake de vernieuwde Wastine fietsroute en de nieuwe Tielts Plateau fietsroute goed.

Namens Gemeenteraad,

Jurgen Mestdagh
Algemeen directeur

Hendrik Verkest
Raadslid