Aanleiding en voorgeschiedenis
Het Decreet over het Lokaal Bestuur verplicht de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn om bij reglement een systeem van klachtenbehandeling te organiseren.
Feiten, context en argumentatie
Het Decreet over het Lokaal Bestuur stelt in artikel 303 dat de raad vrij is om te kiezen welk systeem van klachtenbehandeling het wenst uit te werken. De raad moet wel rekening houden met het volgende:
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de gemeenteraad over klachten ingediend tegen de gemeente en aan de OCMW-raad over klachten ingediend tegen het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn.
Gemeente Wingene opteert voor de opmaak van een geïntegreerd klachtenreglement dat zowel op de gemeente als op het OCMW van toepassing is en dat voldoet aan de voorwaarden zoals opgelegd in artikel 303 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het geïntegreerde klachtenreglement vast te stellen.
Bevoegdheid en juridische grond
- Decreet Lokaal Bestuur, artikel 217
- Decreet Lokaal Bestuur, artikel 302-303
Bijlagen
- geïntegreerd klachtenreglement voor gemeente en OCMW Wingene
Fractie Burgerbelangen diende op zaterdag 17 december 2022 volgende amendementen in:
1. Actoren - Artikel 7 - §2.
Komt bij de behandeling van de klacht de onpartijdigheid of onafhankelijkheid van de klachtencoördinator in het gedrang dan zal de algemeen directeur een ander personeelslid aanduiden als klachtencoördinator voor de verdere behandeling van de klacht in kwestie.
Amendement: Komt bij de behandeling van de klacht de onpartijdigheid of onafhankelijkheid van de klachtencoördinator in het gedrang, en/of is hij/zij betrokken bij de feiten waarop de klacht betrekking heeft, dan zal de algemeen directeur een ander personeelslid aanduiden als klachtencoördinator voor de verdere behandeling van de klacht in kwestie.
2. Procedure - Artikel 8 - §2.
De klachtencoördinator bevestigt aan de klager de ontvangst van de klacht schriftelijk uiterlijk binnen 10 kalenderdagen na de ontvangst ervan, met vermelding van de datum van ontvangst van de klacht, en het oordeel over de ontvankelijkheid. Bij ontvankelijkheid verstrekt hij informatie over de verdere klachtenprocedure.
Amendement: Bij niet-ontvankelijkheid deelt de klachtenbeheerder aan de klager – binnen de 10 dagen na ontvangst van de klacht – gemotiveerd mee waarom de klacht als niet-ontvankelijk wordt beschouwd. Onontvankelijke klachten vereisen geen verdere behandeling volgens de klachtenprocedure.
Het eerste amendement stelt een toevoeging voor van het stukje tekst in cursief en onderlijnd, bij het tweede amendement worden 2 zinnen toegevoegd aan artikel 8, paragraaf 2.
Na toelichting door schepen Brecht Warnez, trekt fractie Burgerbelangen ter zitting haar twee amendementen in. Bijgevolg wordt enkel gestemd over het oorspronkelijk voorgesteld agendapunt.
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het geïntegreerde klachtenreglement voor lokaal bestuur Wingene vast. Het klachtenreglement in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Artikel 2
Het geïntegreerde klachtenreglement treedt in voege op 1 januari 2023.