Aanleiding en voorgeschiedenis
De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de leden van de OCMW-raad. Zij kunnen er vanaf acht dagen voor de zitting kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Feiten, context en argumentatie
De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de leden van de OCMW-raad. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. De raadsleden kunnen er vanaf acht dagen voor de zitting kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Elk lid van de OCMW-raad heeft het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de OCMW-raad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur ondertekend.
Bevoegdheid en juridische grond
Bijlagen
- verslag vorige zitting
Raadslid Marie-Christine Vandendriessche vraagt om het verslag van de vorige zitting als volgt aan te passen:
"Beste voorzitter OCMW,
Bij het nalezen van het verslag OCMW-raad van 28 augustus ter goedkeuring merk ik een fout bij het antwoord op mijn mondelinge vraag “Projectoproep noodwoning 2023” omtrent overzicht bezetting crisiskamer Amphora op pagina 5.
Betreft BCSD/2023/144
Het BCSD bekrachtigt de toekenning van dringende steun bij hoogdringendheid op 20/03/2023
Bezetting crisiskamer op 21/01/2023 tot 02/02/2023 door een echtpaar
Het gaat om 2 personen
Bezetting van 2 kamers
Gedurende 12 dagen wegens branduitbraak in hun woning op 20/01/2023.
Mag ik u vragen deze correctie te willen doorvoeren in het verslag.
Mvg,
MC"
De raad neemt de opmerkingen van raadslid Marie-Christine Vandendriessche aan. Het verslag wordt in die zin aangepast en goedgekeurd door de raad. Dit in toepassing van artikel 64 van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Besluit
Enig artikel
De OCMW-raad keurt het verslag van de zitting van maandag 28 augustus 2023 goed.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Artikel 263 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn bepalen wanneer hen een opvolgingsrapportering, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, wordt voorgelegd. Er wordt minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd. Ook voor het AGB maken we een opvolgingsrapportering op.
Feiten, context en argumentatie
Het opvolgingsrapport eerste semester 2023 voor het OCMW werd opgemaakt en wordt voor aktename voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 263 en artikel 241.
Bijlagen
- Opvolgingsrapportering eerste semester 2023 OCMW Wingene
Besluit
Enig artikel
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt akte van het opvolgingsrapport eerste semester 2023 OCMW.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Vlaams minister van Welzijn Hilde Crevits wil meer transparantie in de facturen voor woonzorgcentra. In De Zevende Dag op 16 april ll. op VRT 1 benadrukte ze dat zorg gratis moet zijn, omdat die kosten door de overheid worden betaald. (BELGA)
“Ik zou het ellendig vinden moest daar winst worden gemaakt op zorg”, aldus de minister.
Vandaar mijn vraag naar meer duidelijkheid rond de facturatie aan de bewoners van onze gemeentelijke woonzorgcentra “ Amphora” en “Het Laar”.
Meer bepaald welke zijn de momentele dagprijzen voor de bewoners opgesplitst in:
• Woongedeelte
• Voedingsgedeelte
• Zorggedeelte
Kan deze opsplitsing ook doorgevoerd worden ter duiding bij het maandelijks factureren aan de bewoners.
Welk bedrag subsidieert de Vlaamse regering voor de zorgfractie aan onze plaatselijke WZC’s?
Raadslid Marie-Christine Vandendriessche licht haar mondelinge vraag toe.
Voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst, Tom Braet, antwoordt als volgt:
“Voor wat betreft Het Laar kunnen we niet antwoorden, aangezien wij geen betrokken partij zijn bij Het Laar. Die vraag moet u stellen bij Het Laar.
Wat Amphora betreft, aangezien het een PPS-constructie is waarbij wij stichtende partner of lid zijn wil ik de vraag beantwoorden alhoewel u vanuit uw lidmaatschap in de algemene vergadering en zelfs nog deel uitmaakt van de gebruikersraad maar dat laatste ben ik niet helemaal zeker. U kan eigenlijk daar alle informatie vinden. Niettemin zal ik u antwoorden.
Wat de bedoeling van de minister betreft, men wil vermijden dat de commerciële organisaties weglopen met mogelijke winsten binnen de woon-zorgwereld. Dus dit is eigenlijk een heel goed initiatief dat ook de GVO, waar we toe behoren met Amphora, volledig ondersteunt. We moeten vermijden dat de commerciële groepen de winsten richting Frankrijk doorsluizen. Het is wel zo dat op vandaag geen enkel woonzorgcentrum in Vlaanderen die opsplitsing maakt of kan maken. Dit omdat er één boekhouding gevoerd wordt. Men heeft eigenlijk geen zicht op de componenten wonen, voeding en zorg apart. Vandaar dat minister Crevits een experiment in het leven heeft geroepen, namelijk een rekensheet waarbij voorzieningen de boekhouding kunnen op baseren zodoende dit beter in kaart te brengen. Tot op vandaag is dit op geen enkel woonzorgcentrum van toepassing. Men zoekt naar, of men zal een tool ontwikkelen, zodanig dat we daar inzichten kunnen in krijgen. Het goede nieuws daarbij is dat GVO zich kandidaat gesteld heeft om mee daarover na te denken. Met twee voorzieningen wordt hieraan deelgenomen, maar deze betreffen niet Amphora en Het Laar. Dus wij kunnen op vandaag dit niet duidelijk maken in de facturatie omdat de tools er momenteel nog niet zijn. Het zal moeten blijken uit het experiment of het mogelijk is, maar het is een serieus kluwen: sommige woonzorgcentra zijn gesubsidieerd, andere niet. Sommige centra hebben een VIPA subsidie gekregen, andere hebben een soort leasingsubsidie gekregen. Het is dus een heel ingewikkeld kluwen om dat te kunnen uitklaren.
Wat uw vraag met betrekking tot de dagprijs betreft, de dagprijs in Amphora op vandaag is 70,42 EUR en weet dat de overheid daar nog eens naast ongeveer 90 EUR dagforfait, RIZIV-middelen, bijlegt. Dus de totale kostprijs voor een dagopname in onze woonzorgcentra bedraagt op vandaag 160 EUR. Mocht u denken dat daar dan de grote winsten worden mee gemaakt: de begroting van 2023 kleurt rood voor Amphora. Dit heeft te maken met de hoge energiekosten, stijgende personeelskosten en voedingskosten. De opsplitsing kan op vandaag nog niet gemaakt worden, maar u zal wel al opgemerkt hebben bij het bespreken van de jaarrekening in de algemene vergadering dat 75 % van de kosten naar loon gaat en dat er 25 % van de kosten overblijft voor energie, voeding en verzorgingsproducten.”
Raadslid Marie-Christine Vandendriessche vervolgt:
“Dank u daarvoor. Ik denk inderdaad dat het ingewikkeld is maar ik dacht dat ten opzichte van nomenclatuur en referenties die heel zeker daarbij horen er altijd een omschrijving en een waardebepaling staat. En ik denk net dat dit de richtlijnen zijn voor facturatie, dus ik denk ook dat het daar naartoe gericht is dat de minister het vraagt.”
Voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst, Tom Braet, vervolgt:
“Als het zo eenvoudig zou zijn, dan stel ik voor dat u deel uitmaakt van de werkgroep die deze tool zal ontwikkelen.”
Raadslid Marie-Christine Vandendriessche antwoordt:
“Wel, het is goed, ik zal mij daarvoor engageren. Al 13 jaar krijg ik facturen en ik heb nog nooit meegemaakt dat men niet factureert omdat het te ingewikkeld is.”
Bevoegdheid en juridische grond
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
Bijlagen
- mondelinge vraag
Aanleiding en voorgeschiedenis
Refererend naar mijn mailcommunicatie van:
OR 27/03/2023 Sociale Dienstverlening wordt verwezen naar:
“Aanpassingen aan het intern reglement crisisopvang
De laatste aangepaste versie voorzag niet in een regeling omtrent de crisiskamer in het woonzorgcentrum Amphora VZW.
Amphora richt zich tot een specifieke doelgroep. Bijgevolg worden specifieke voorwaarden voor opname opgelegd.
Een onvoorziene situatie waarbij hoogdringend en tijdelijk opvangplaats nodig is, kan altijd gebeuren, zeker bij hoogbejaarden en/of zorgbehoevenden die nodig thuis wonen.
In dergelijke acute noodsituaties biedt het OCMW, via de woonzorgvoorziening Amphora, crisisopvang aan inwoners van de gemeente Wingene”
Vanuit deze visie dat er steeds door Amphora een kamer vrij gehouden wordt en ter beschikking gesteld als crisiskamer, stel ik u graag volgende vragen:
• Welk is het bedrag/dagprijs dat Amphora het OCMW hiervoor aanrekent al dan niet bewoond ?
• Welke bedrag/dagprijs wordt hiervoor doorgerekend aan de gedupeerden bij crisisopvang? Wie factureert er aan de gedupeerden (ev. verzekering): OCMW of Amphora?
• Welke fracties naar Woon-, Voeding- Zorggedeelte zijn in deze kostprijs inbegrepen?
• Indien voor een koppel twee kamers ter beschikking worden gesteld, welke is hiervan de kostprijs?
• Kunnen wij als OCMW-raadsleden ook de betekende overeenkomst opgemaakt tussen OCMW en Amphora ter beschikking krijgen?
Raadslid Marie-Christine Vandendriessche licht haar mondelinge vraag toe.
Voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst Tom Braet antwoordt als volgt:
“Met betrekking tot het aanbod van crisiskamers is het zo dat er één kamer als crisiskamer vrijgehouden wordt binnen het woonzorgcentrum Amphora. Ik kan u hierbij melden dat dit een kamer is die niet gesubsidieerd wordt. Dat is eigenlijk een kamer surplus in de exploitatie in gebruik die inderdaad voorbehouden wordt voor crisisopvang. Daar zit het forfait van 90 EUR niet op, dat wordt niet gefinancierd. Er is een extra kamer die eigenlijk origineel voorzien was voor dagverzorgingscentrum, voor middagrust, maar we zien vanuit de praktijk dat die kamer de laatste vijf jaar niet gebruikt wordt. Dus die kamer houden ze ook achter de hand voor mocht er een tweede kamer noodzakelijk zijn, ook daar zit er geen RIZIV-dekking op van 90 EUR. Met andere woorden, de twee kamers die voorzien zijn en kunnen ingezet worden, worden tot op vandaag niet gesubsidieerd.”
Welk is het bedrag / dagprijs dat Amphora het OCMW hiervoor aanrekent al dan niet bewoond?
Er is geen enkele factuur naar het OCMW vanuit Amphora. Het vrijhouden van die kamers is niet onderhevig aan een kostprijs ten aanzien van het OCMW. De kosten voor ingebruikname van die kamer liggen ten laste van de persoon die erin komt.
Welk bedrag / dagprijs wordt hiervoor doorgerekend aan de gedupeerden bij crisisopvang?
De dagprijs voor mensen die zorg nodig hebben en in crisisopvang terecht komen bedraagt 70,42 euro. Die mensen betalen dit bedrag, ook al zijn deze kamers niet gesubsidieerd. Dus die leunen een stukje op de exploitatie van het WZC.
Wie factureert aan de gedupeerden (ev. Verzekering): OCMW of Amphora?
De factuur gaat naar de gebruiker en het is aan de gebruiker om te zien of hij dit kan financieren of al dan niet kan recupereren van een verzekering, bijvoorbeeld de brandverzekering, … indien blijkt dat deze prijs te hoog is, dan kan er een aanvraag gedaan worden bij het OCMW, het Sociaal Huis doet een financiële analyse van de situatie en dan pas kan het OCMW tussenkomen. Maar het is de gebruiker zelf die de factuur ontvangt en in eerste instantie betaalt.
Indien voor een koppel twee kamers ter beschikking worden gesteld, welke is hiervan de kostprijs?
Als ze met twee zijn die gebruik maken van de crisiskamers, dan is het gewoon de dagprijs maal twee. We hebben al dossiers gehad waarbij men doorverwezen wordt naar een zorgflat in het woonzorgcentrum en dan is het twee keer 58,18 EUR.
Kunnen wij als OCMW-raadsleden ook de betekende overeenkomst opgemaakt tussen OCMW en Amphora ter beschikking krijgen?
Er is geen overeenkomst in het kader van die crisiskamers, we doen dit elk vanuit een maatschappelijke visie vanuit GVO en Amphora en vanuit het OCMW dat we samenwerken, dit is niet uitgeschreven of gebonden in een overeenkomst. Het werkt op natuurlijke wijze op vandaag.”
Raadslid Marie-Christine Vandendriessche vult aan:
“Mag ik de opmerking maken dat de setting overlapping crisiswoning voor 20 EUR per dag per koppel in vergelijking met een crisiskamer ten bedrage van 140 EUR per dag per koppel een serieuze slok op de borrel betekent per koppel.”
Voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst Tom Braet vult aan:
“Het verschil zit in de personeelsomkadering. In een crisiswoning is er geen personeel ter beschikking. Je krijgt geen ontbijt, geen middagmaal, geen avondmaal. Je wordt er ook niet gewassen als je er nood aan hebt. Dat maakt het verschil.”
Raadslid Marie-Christine Vandendriessche vervolgt:
“Niet iedereen heeft daar nood aan en men kan niet koken in een crisiskamer… Maar goed, de dingen zijn de dingen, vandaar dat ik vorige maand nog eens gepleit heb voor die projectoproep voor subsidies.”
Voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst Tom Braet vult aan:
“Maar ik heb toen daarop geantwoord.”
Bevoegdheid en juridische grond
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
Bijlagen
- mondelinge vraag
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Jurgen Mestdagh
Algemeen directeur
Hendrik Verkest
Raadslid