De gemeenteraad stelt het aanvullend verkeersreglement vast betreffende parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen op diverse locaties in de gemeente Wingene.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Met het oog op de omschakeling naar zero-emissie voertuigen, voornamelijk aangedreven door oplaadbare batterijen, is een versnelde uitbouw van laadinfrastructuur noodzakelijk. Het gaat hierbij over publieke, semi-publieke en private laadpunten.
De Vlaamse regering duidde laadpaaloperatoren aan door middel van een concessie-opdracht die de komende twee jaar de uitrol van strategische laadpunten zullen verzorgen in de deelnemende Vlaamse steden en gemeenten. Total Energies is voor de gemeente Wingene geselecteerd als concessiehouder.
Feiten, context en argumentatie
In de gemeente Wingene worden 15 nieuwe laadpunten voorzien. De bestaande laadpunten zijn te vinden op volgende locaties: het Gemeenteplein, de Kerkstraat in Zwevezele, ter hoogte van de kerk Hille en Sint-Jan.
Om te voorkomen dat parkeerplaatsen aan de nieuwe laadpunten gebruikt worden door alle autogebruikers dienen deze parkeerplaatsen voorbehouden te worden voor elektrische voertuigen.
Het gaat om gemeentewegen en gewestwegen.
De maatregel zal ter kennis worden gebracht van de weggebruiker door middel van de geëigende verkeerstekens.
Bevoegdheid en juridische grond
- de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, art. 119
- het gemeentedecreet van 15 juli 2005
- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
- het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- de omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 van de Vlaamse Overheid betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen over het wegverkeer
- het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019: Aanvullend verkeersreglement: parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen - vaststelling
- het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 15 mei 2023: Uitrol Lokaal Laden (laadpalen) - strategische locaties - goedkeuring
- het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 12 juni 2023: Uitrol Lokaal Laden (laadpalen) deel 2 - strategische locaties - goedkeuring
- het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 28 augustus 2023: Uitrol Lokaal Laden (laadpalen) deel 3 - strategische locaties - goedkeuring
Besluit
Artikel 1
Er worden twee parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen voorbehouden per laadpaal op volgende locaties:
- Beernemstraat 23
- De Schakel 29
- Kerkplein 9
- Regenboogstraat 48
- Verrekijker 9
- Waldreef 3
- Zandbergstraat 27
- Galgenstraat 33
- Kasteelstraat 76
- Breughellaan 34
- Rickvoetweg 47
- Rozendalestraat 26
- Tramstraat 16
- Wingenesteenweg 7
- Processiestraat z/n
Artikel 2
Deze maatregel wordt aangeduid door middel van een verkeersbord E9a met symbool van elektrische auto en onderbord met twee pijlen.
Artikel 3
Dit aanvullend verkeersreglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken en ter kennisgeving aan de Griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg te Brugge en de Griffie van de Politierechtbank te Brugge.