Terug
Gepubliceerd op 25/04/2023

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

ma 27/03/2023 - 20:30 Raadzaal
  • Openbaar

    • Ondersteuning

      • Bestuursondersteuning

        • Verslag van de OCMW-raad van maandag 27 februari 2023 - goedkeuring

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de leden van de OCMW-raad. Zij kunnen er vanaf acht dagen voor de zitting kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.

          Feiten, context en argumentatie

          De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de leden van de OCMW-raad. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. De raadsleden kunnen er vanaf acht dagen voor de zitting kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.

          Elk lid van de OCMW-raad heeft het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de OCMW-raad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur ondertekend.

          Bevoegdheid en juridische grond

          - de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005
          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 32 en 74 
          - h et huishoudelijk reglement voor de OCMW-raad, vastgesteld in zitting van 28 januari 2019

          Bijlagen

          - verslag OCMW-raad van maandag 27 februari 2023 

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Enig artikel

          De OCMW-raad keurt het verslag van de zitting van maandag 27 februari 2023 goed.

        • Toevoeging addendum aan en coördinatie van de deontologische code voor OCMW-raadsleden - vaststelling

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          In zitting van 28 januari 2019 stelde de OCMW-raad de deontologische code voor mandatarissen vast, in toepassing van artikel 39 en 74 van het decreet lokaal bestuur (hierna DLB). 

          Door een wijziging van het DLB moeten vanaf 2 maart 2023 alle lokale besturen die nog geen deontologische commissie hebben er één oprichten. Dat moet zowel in de gemeente als in het OCMW.  Dit kan op eenvoudige wijze door de toevoeging van een addendum aan de deontologische code, dat handelt over de oprichting van een deontologische commissie voor OCMW-raadsleden.

          Feiten, context en argumentatie

          De decreetwijziging bepaalt in hoofdzaak dat:

          - de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk een deontologische commissie moeten oprichten.

          - de deontologische codes van zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn regels moeten bevatten over de deontologische commissie, meer bepaalde over de samenstelling, werking en bevoegdheid.

          - de deontologische commissie van de gemeenteraad en die van de OCMW-raad bestaan beiden minstens uit één vertegenwoordiger per fractie in de gemeenteraad.

           

          Om hierin te voorzien, kan de OCMW-raad op eenvoudige wijze een addendum toevoegen aan de bestaande deontologische code, waarin deze bepalingen opgenomen zijn.

          Het toe te voegen addendum behandelt een hoofdstuk over de naleving en handhaving van de gedragscode voor OCMW-raadsleden en omvat onder meer:

          - de oprichting en samenstelling van een deontologische commissie: elke fractie is vertegenwoordigd door 1 lid, aan te duiden middels voordrachtakte. De voorzitter van de OCMW-raad is toegevoegd commissielid, als voorzitter van de commissie;

          - werking en bevoegdheid van de deontologische commissie;

          - formele procedures bij vermoeden of vaststellen van schendingen.

          Concreet zijn artikelen 32 tot en met 36 van de initiële gedragscode van 28 januari 2019 te vervangen en aan te vullen door de nieuwe artikelen 32 tot en met 41, opgenomen in bijlage.

          Voor de leesbaarheid en toegankelijkheid van het document is het aangewezen om na toevoeging van het addendum over te gaan tot de coördinatie van de gedragscode.

          De OCMW-raad is bevoegd voor de vaststelling van dit addendum en de coördinatie van de deontologische code voor OCMW-raadsleden.

          Nadien kan de OCMW-raad overgaan tot de samenstelling van de commissie, op aanvaarding van de voordrachtaktes ingediend door de fracties vertegenwoordigd in de OCMW-raad.

          Ook al is het juridisch nodig dat zowel de gemeente als het OCMW een aparte deontologische code en commissie hebben, is het toch aanbevolen om deze maximaal op elkaar af te stemmen. Het komt de duidelijkheid, de expertise van de leden en de praktische werking ten goede als de gemeentelijke deontologische commissie en die van het OCMW samengesteld zijn uit dezelfde mensen en gelijkaardige bevoegdheden en werkingsregels hebben.

           

           

          Bevoegdheid en juridische grond

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 39, 74, 83 en 112

          - het besluit van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 januari 2019 over de vaststelling van de deontologische code voor mandatarissen

          Financiële gevolgen

          /

          Bijlagen

          - deontologische code mandatarissen van 28 januari 2019

          - toe te voegen addendum bij de deontologische code mandatarissen over het hoofdstuk naleving en handhaving van de deontologische code, artikelen 32 tot en met 41

          - gecoördineerde versie van de deontologische code na toevoeging van het addendum

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Artikel 1

          De OCMW-raad voegt een addendum toe aan de deontologische code mandatarissen, handelend over de oprichting, samenstelling en werking van de deontologische commissie voor de OCMW-raad. Dit addendum vervangt de artikelen 32 tot en met 36 van de initiële gedragscode van 28 januari 2019 door de nieuwe artikelen 32 tot en met 41.

          Artikel 2

          De raad stelt de coördinatie van de deontologische code voor OCMW-raadsleden vast, met de opname van het addendum zoals in bijlage toegevoegd. Deze bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.

          Artikel 3

          Dit besluit treedt onmiddellijk in werking.

        • Voordrachtaktes voor de samenstelling en oprichting van de deontologische commissie voor OCMW-raadsleden - aktename

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          In de zitting van vandaag stelde de raad de coördinatie van de deontologische code voor OCMW-raadsleden vast, met de opname van een addendum over de voorwaarden van de samenstelling en oprichting van de deontologische commissie.

          Naar analogie met het gemeenteraadsbesluit van vandaag, kan de OCMW-raad op haar beurt overgaan tot de samenstelling van de deontologische commissie. Het komt de duidelijkheid, de expertise van de leden en de praktische werking ten goede als de gemeentelijke deontologische commissie en die van het OCMW samengesteld zijn uit dezelfde mensen en gelijkaardige bevoegdheden en werkingsregels hebben.

          Feiten, context en argumentatie

          De politieke fracties vertegenwoordigd in de OCMW-raad dienden een voordracht in ten aanzien van de voorzitter van de OCMW-raad, als volgt:

          De fractie CD&V draagt voor:

          • effectief commissielid: Lieven Huys
          • eerste opvolgend commissielid: Brecht Warnez

          De fractie Burgerbelangen draagt voor:

          • effectief commissielid: Martine Devisscher
          • eerste opvolgend commissielid: Kobe Vandeweghe
          • tweede opvolgend commissielid: Fabienne Allaert

          De fractie N-VA draagt voor:

          • effectief commissielid: Marie-Christine Vandendriessche
          • eerste opvolgend commissielid: Pieter-Jan Verhoye

          De ingediende en nageziene voordrachtakten zijn conform de bepalingen van artikel 32 van de deontologische code en meer dan de helft van de leden per fractie ondertekenden de voordracht van hun fractie. Er zijn geen dubbele voordrachten ingediend. De OCMW-raad kan ze dus ontvankelijk verklaren. Bijgevolg bestaat de deontologische commissie uit de voorgedragen effectieve leden van de fracties, aangevuld met de voorzitter van de OCMW-raad, als voorzitter van deze commissie.

           

           

          Bevoegdheid en juridische grond

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 39, 74, 83 en 112

          - het besluit van de OCWM-rraad van 27 maart 2023 over: Toevoeging addendum aan en coördinatie van de deontologische code voor OCMW-raadsleden - vaststelling

          Financiële gevolgen

          /

          Bijlagen

          - gecoördineerde versie van de deontologische code OCMW-raad

          - voordrachtformulieren deontologische commissie

          Deontologische commissie
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Artikel 1

          De OCMW-raad neemt akte van de voordrachten ingediend door de fracties vertegenwoordigd in de raad ten aanzien van de voorzitter, voor de samenstelling van de deontologische commissie OCMW-raad.

          Artikel 2

          De raad voor maatschappelijk welzijn keurt goed de aanstelling van de heer Lieven Huys, mevrouw Martine Devisscher en mevrouw Marie-Christine Vandendriessche als effectieve leden van de deontologische commissie, voorgedragen door respectievelijk de CD&V-fractie, de fractie Burgerbelangen en de N-VA fractie. Bijgevolg is de deontologische commissie samengesteld uit de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn de heer Hendrik Verkest, raadslid Lieven Huys, raadslid Martine Devisscher en raadslid Pieter-Jan. Verhoye.

          Artikel 3

          De raad voor maatschappelijk welzijn keurt goed de aanstelling van de heer Brecht Warnez, de heer Kobe Vandeweghe, mevrouw Fabienne Allaert en de heer Pieter-Jan Verhoye als plaatsvervangende leden van de deontologische commissie, voorgedragen door respectievelijk de CD&V-fractie, de fractie Burgerbelangen en de N-VA fractie.

    • Mens: Welzijn

      • Sociale Dienstverlening

        • Aanpassingen aan het intern reglement crisisopvang - goedkeuring

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          Crisisopvang in Wingene, in de vorm van een crisiswoning en een crisiskamer, wordt tijdelijk ter beschikking gesteld na beslissing van het bijzonder comité voor de sociale dienst. Het is een vorm van individuele dienstverlening zoals voorzien in art. 60 § 3 van de Organieke Wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 8 juli 1976.

          Het intern reglement crisisopvang werd laatst gewijzigd door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 29 augustus 2022 en legt enkele bepalingen vast met betrekking tot crisisopvang zoals doelgroep, locaties crisisopvang, voorwaarden tot crisisopvang en verplichtingen van de bewoner bij gebruiksname en verlaten van de crisiswoning.

          De laatst aangepaste versie voorzag niet in een regeling omtrent de crisiskamer in het woonzorgcentrum Amphora vzw. De crisiskamer in het woonzorgcentrum Amphora vzw richt zicht tot een specifieke doelgroep. Bijgevolg worden specifieke voorwaarden voor opname opgelegd. Een onvoorziene situatie waarbij hoogdringend een tijdelijk opvangplaats nodig is, kan altijd gebeuren, zeker bij hoogbejaarden en/of zorgbehoevenden die nodig thuis wonen. In dergelijke acute noodsituaties biedt het OCMW, via de woonzorgvoorziening Amphora, crisisopvang aan inwoners van de gemeente Wingene.

          Feiten, context en argumentatie

          Het betreft een aanpassing van het intern reglement om de ingebruikname van de crisiskamer hierin op te nemen. Volgende wijzigingen worden opgenomen:

          "Artikel 1 - begrip- en doelgroepomschrijving

          1.1. inleiding

          "Crisisopvang in Wingene, in de vorm van een crisiswoning en een crisiskamer, wordt tijdelijk ter beschikking gesteld na beslissing van het bijzonder comité voor de sociale dienst. Het is een vorm van individuele dienstverlening zoals voorzien in art. 60 § 3 van de Organieke Wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 8 juli 1976.

          In geval van hoogdringendheid kan de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst, overeenkomstig artikel 28 van de Organieke wet, besluiten over het ter beschikking stellen van crisisopvang. Die beslissing wordt nadien ter bekrachtiging aan het bijzonder comité voor de sociale dienst voorgelegd. "

          (....)

          De crisiskamer wordt ter beschikking gesteld teneinde een crisissituatie op zeer korte termijn (maximum 14 dagen) te stabiliseren en de persoon in kwestie de mogelijkheid te bieden door te stromen naar een stabiele, duurzame woonsituatie."

          1.2. Toepassing

          "Crisiswoning: Een crisiswoning is een woning die het OCMW van Wingene voor maximum 2 maand ter beschikking stelt met of zonder begeleiding van de sociale dienst. Deze is gelegen in Wingensesteenweg 25 te Wingene.

          Crisiskamer : Een kamer die door het OCMW van Wingene voor maximum 14 dagen ter beschikking wordt gesteld. Behoudens uitzonderlijke omstandigheden en mits goedkeuring door het bijzonder comité voor de sociale dienst, kan deze termijn verlengd worden. Deze is gelegen in Woon- en zorgcentrum Amphora vzw, Sint Amandstraat 2 te 8750 Wingene."

          1.3. Doelgroep

          "(...)

          Specifieke voorwaarden voor opname in de crisiskamer zijn:

          • 1 persoon of een koppel met één van volgende eigenschappen:
            • Zorgbehoevende
            • Hoogbejaarde (80+)
            • Niet in staat alleen te wonen omwille van (mentale/fysieke) gezondheidsredenen.
            • Of indien de crisiswoning reeds bezet is."
          "Artikel 3: verplichtingen van de bewoner van de crisiskamer

          3.1. Voorwaarden verblijf

          De bewoner zal de kamer gebruiken overeenkomstig het doel van de opname bewonen en voldoet aan zijn/haar verplichtingen zoals beschreven in de gebruikersovereenkomst van het WZC Amphora.

          3.1. Kosten verblijf

          De bijdrage is de dagprijs van het Woon- en zorgcentrum, met uitzondering van dokters- en apotheekkosten, kapper, pedicure, onderhoud persoonlijk linnen en vervoer. Dit wordt gefactureerd door het woon- en zorgcentrum Amphora aan de cliënt.
          Indien de cliënt de kosten van het verblijf niet kan betalen kan deze, zelf of via het woon- en zorgcentrum, contact opnemen met het OCMW. Een mogelijke tussenkomst wordt bepaald op basis van een sociaal financieel onderzoek door een maatschappelijk werker. Het Bijzonder Comité van de sociale dienst van het OCMW neemt op basis van dit onderzoek een beslissing over de hulpvraag. "

           "Artikel 5: verlaten van de crisiskamer

          De bewoner en/of zijn vertegenwoordiger zullen bij het ontruimen van de kamer, om welke reden ook, de kamer en de inboedel zoals beschreven bij opname, in goede staat afleveren. De sleutels worden terug overhandigd aan het WZC Amphora.

          De bewoner is hoofdelijk aansprakelijk voor eventuele aangebrachte schade aan het gebouw of de inboedel van de voorziening en gehouden tot schadevergoeding hiervoor. Deze schade dient door de gebruiker en/of zijn vertegenwoordiger te worden hersteld."

          Bevoegdheid en juridische grond

          - de organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 8 juli 1976, artikel 1 en artikel 57

          - de wet van 2 april 1965 betreffende het ten laste nemen van steun verleend door openbare centra voor maatschappelijk welzijn

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 77 en 78

          - het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 april 2020 "Verblijfsovereenkomst en intern reglement noodwoning - goedkeuring"

          - het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 augustus 2022 "Aanpassing verblijfsovereenkomst en intern reglement noodwoning - goedkeuring"

          Financiële gevolgen

          /

          Bijlagen

          - ontwerpversie intern reglement crisisopvang

          - verblijfsovereenkomst Amphora vzw betreffende crisiskamer

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Enig artikel

          De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de aanpassingen aan het intern reglement voor crisisopvang, zoals opgenomen in bijlage, goed. De bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing. 

    • Extra agendapunten

      • Aanpassing huishoudelijk reglement OCMW-raad (fractie Burgerbelangen) - vaststelling

        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Artikel 31  van het decreet over het lokaal bestuur voorziet niet expliciet in een recht tot tussenkomst of wederwoord naar aanleiding van een mondeling gestelde vraag en het daarop verkregen antwoord.

        In het antwoord van Minister Bart Somers – viceminister-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen op een parlementaire vraag over “welke criteria een huishoudelijk reglement kan vooropstellen om het mondeling en schriftelijk vraagrecht van raadsleden te beperken” zei de bevoegde minister o.a. het volgende:

         “Het lijkt me evenwel een kernwaarde te zijn in het democratisch debat dat er een mogelijkheid bestaat tot een (korte) repliek. Het lijkt mij niet aangewezen dat gemeenten in het huishoudelijk reglement de mogelijkheid tot het stellen van vervolgvragen door de vraagsteller of het stellen van bijkomede vragen door andere raadsleden volledig zou uitsluiten. Het komt desgevallend aan de voorzitter van de gemeenteraad toe om het woord en het wederwoord in goede banen te leiden.

        Art. 27 van het huishoudelijk reglement van de OCMW-raad staat hieronder geciteerd.

        Art. 27. De OCMW-raadsleden hebben het recht aan het vast bureau mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Daarvoor is geen toegelicht voorstel van beslissing nodig. Zij stellen geen schriftelijke vragen rechtstreeks aan het personeel, maar sturen die naar de algemeen directeur.

        Volgende vragen zijn niet ontvankelijk:

        a) Vragen met betrekking tot zaken van particulier belang of betreffende persoonlijke gevallen (m.u.v. personeelszaken)

        b) Vragen die uitsluitend strekken tot het verkrijgen van nog niet verzamelde statistische gegevens

        c) Vragen waarmee alleen beoogd is juridisch advies in te winnen

        d) Vragen over kwesties die reeds in de OCMW-raad werden besproken

        Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord.

        Mondelinge vragen stellen over aangelegenheden van het OCMW, die niet op de agenda van de OCMW-raad staan worden door het raadslid zelf via-email bezorgd aan de algemeen directeur. Zij worden ingediend uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering en worden op de agenda van de OCMW-raad geplaatst in volgorde van ontvangst (art. 31 DLB, volgens art. 74 DLB).

         

        Feiten, context en argumentatie

        Fractie Burgerbelangen wenst volgende alinea toe te voegen:

        De vraagsteller krijgt de mogelijkheid om vervolgvragen te stellen. Andere raadsleden krijgen de mogelijkheid om bijkomende vragen te stellen.

        Het komt desgevallend aan de voorzitter van de OCMW-raad toe om het woord en het wederwoord in goede banen te leiden.

         

        Fractie Burgerbelangen vraagt de stemming over dit punt.

         

        De voorzitter, Hendrik Verkest, vermeldt dat dit punt uitgeklaard is tijdens de zitting van de gemeenteraad eerder deze avond (maandag 27 maart 2023).

        Bevoegdheid en juridische grond

        - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        Bijlagen

        - extra agendapunt fractie Burgerbelangen 'Aanpassing huishoudelijk reglement OCMW-raad'

         

        Stemming over het voorstel van fractie Burgerbelangen om volgende alinea toe te voegen aan artikel 27 van het huishoudelijk reglement van de OCMW-raad: "De vraagsteller krijgt de mogelijkheid om vervolgvragen te stellen. Andere raadsleden krijgen de mogelijkheid om bijkomende vragen te stellen. Het komt desgevallend aan de voorzitter van de gemeenteraad toe om het woord en het wederwoord in goede banen te leiden."

        Verworpen met 6 stemmen voor (Fabienne Allaert, Martine Devisscher, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert) en 17 stemmen tegen (Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Sandra Quintyn, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier).

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
        Voorstanders: Fabienne Allaert, Martine Devisscher, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
        Tegenstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Sandra Quintyn, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier
        Resultaat: Met 6 stemmen voor, 17 stemmen tegen

        Besluit

        Enig artikel

        De raad voor maatschappelijk welzijn verwerpt het voorstel van fractie Burgerbelangen om volgende alinea toe te voegen aan artikel 27 het huishoudelijk reglement van de OCMW-raad:

        "De vraagsteller krijgt de mogelijkheid om vervolgvragen te stellen. Andere raadsleden krijgen de mogelijkheid om bijkomende vragen te stellen. Het komt desgevallend aan de voorzitter van de OCMW-raad toe om het woord en het wederwoord in goede banen te leiden."


      • UITPAS (fractie Burgerbelangen) - goedkeuring

        Aanleiding en voorgeschiedenis

        De UITPAS is een vrijetijdspas voor elke burger, gekoppeld aan een spaar- en voordelenprogramma.

        De UITPAS biedt bovendien de mogelijkheid aan kwetsbare doelgroepen om meteen tegen een voordelig kansentarief te participeren aan cultuur-, sport- en jeugdactiviteiten. De financiële drempel om deel te nemen aan vrijetijdsactiviteiten wordt daardoor verlaagd. UITPAS geeft discreet en automatisch voordelen aan mensen in armoede.

        Vrijetijdsaanbieders maar ook OCMW’s en andere hulpverleningsorganisaties ondervinden vaak moeilijkheden om kwetsbare doelgroepen te stimuleren of te laten participeren aan het aanbod van vrijetijdsactiviteiten. De UITPAS kan ingezet worden als katalysator voor een regionaal geïntegreerd vrijetijdsbeleid.

        De UITPAS levert objectieve participatie-cijfers op waarmee men als lokale overheid het gevoerde beleid kan evalueren en bijsturen, uiteraard met respect voor ieders privacy.

        Vandaag sparen en ruilen al meer dan 390.000 pashouders bij meer dan 3000 verschillende vrijetijdsorganisaties in meer dan 100 steden en gemeenten.

        De UITPAS met zijn bijhorend spaar- en voordelenprogramma geldt niet enkel in de eigen gemeente, maar kan gebruikt worden in alle deelnemende gemeenten. Zo kunnen inwoners van een bepaalde gemeente genieten van voordelen in alle gemeenten waar de UITPAS in gebruik is.

        Tot de UITPAS-regio Brugge behoren Beernem, Brugge, Jabbeke, Oostkamp, Zuienkerke, Blankenberge, Damme, Knokke-Heist en Torhout.

        Public vzw (aangesteld door de Vlaamse overheid) organiseert info-momenten voor steden en gemeenten.

         

        Feiten, context en argumentatie

        Fractie Burgerbelangen stelt voor dat:

        1)      gemeente Wingene zich engageert om de architectuur van het UITPAS-systeem te leren kennen

        2)      deelneemt aan een introductie tot het UITPAS systeem en zich inschrijft op de Webinar op 23 mei 2023 van 10.00u tot 11.30u (onderdeel van de UITPAS-Academy)

        3)      het College van burgemeester en schepenen terugkoppelt naar de gemeenteraad en desgevallend de UITPAS introduceert in de gemeente, gekoppeld aan de concrete modaliteiten.

        Fractie Burgerbelangen vraagt de stemming over dit agendapunt.

         

        Schepen van Cultuur, IT en Administratieve Vereenvoudiging, Brecht Warnez, neemt het woord:

        "Bedankt voor het agendapunt. De UITPAS is ons niet onbekend. Enkele jaren geleden hebben we in het regio-overleg van regio Midwest gevraagd om dit in te voeren. Maar op dat moment was er geen draagvlak voor de UITPAS in onze regio om in te voeren. Bij de buurgemeenten, in het bijzonder in Izegem en in Roeselare was er al een eigen systeem onder de vorm van 'Vrijetijdspas', dat stond er los van. Maar we hebben altijd gezegd dat we daar blijvend voorstander van waren en hebben gevoeld dat het tijdens het laatste halfjaar wat gekeerd is door het succes ervan in Vlaanderen: meer en meer buurgemeenten hebben gezegd dat het een goed instrument was. Vanuit de regio hebben we intussen al aan een aantal informatiesessies deelgenomen. Dit is dus al gebeurd, de deelname aan infosessies. Onlangs nog, op 13 oktober laatstleden, met cluster Cultuur waar iemand van Cultuurconnect uitleg is komen geven. Rond de tafel hebben we gevoeld dat het iets voor ons is. Intussen hebben we dit laten bekijken en weten we dat we 50.000 EUR subsidies hiervoor kunnen bekomen.

        Intussen wordt bij de 16 Midwest gemeenten gepolst naar de individuele intenties. Dit wordt dan op de verschillende clusters besproken, o.a. cluster Cultuur, Welzijn en Sport. We staan zeker en vast positief tegenover de UITPAS. Ik heb dit zonet nog even afgestemd met schepen Braet (Welzijn) en schepen Danneels (Jeugd en Sport). We zullen dit zeker verdedigen op de overlegmomenten die er zijn.

        Zoals je zelf zegt, het is een niet-stigmatiserende manier om voordelen te bieden aan kwetsbaren. En het is ook breder, dat mag niet vergeten worden. Het is een spaarkaart, een voordeelkaart voor iedereen die in de regio jeugd, sport en cultuur beleeft. Je kan punten sparen enzovoort. Het lijkt ons een zeer goed systeem.

        We keuren jullie agendapunt niet goed. Het is lopende. De sessies worden gevolgd. We gaan op Midwest niveau gezamenlijk beslissen om er in te stappen. Het is de bedoeling om dat te doen. Dat zal denk ik voor de volgende legislatuur zijn dat heel het project op regioniveau zal afgerond zijn."

        Raadslid Martine Devisscher neemt het woord:

        "Dat klinkt zeer mooi. Dan zou ik toch voorstellen om het punt goed te keuren. Ik zie niet in waarom niet..."

        Schepen Brecht Warnez antwoordt:

        "U vraagt om het te leren kennen, maar we kennen het al. De infosessies hebben we al gevolgd en terugkoppelen gebeurt via het Midwestplatform. Daar kunnen alle verslagen opgevolgd worden. Tussentijdse vragen kunnen uiteraard altijd gesteld worden."

        Bevoegdheid en juridische grond

        - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        Bijlagen

        - extra agendapunt fractie Burgerbelangen 'UITPAS'

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
        Voorstanders: Fabienne Allaert, Martine Devisscher, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
        Tegenstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Sandra Quintyn, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier
        Resultaat: Met 6 stemmen voor, 17 stemmen tegen

        Besluit

        Enig artikel

        De raad voor maatschappelijk welzijn verwerpt onderstaand voorstel van fractie Burgerbelangen, gezien dit dossier al opgestart is.

        Artikel 1

        Gemeente Wingene engageert zich om de architectuur van het UITPAS-systeem te leren kennen.

        Artikel 2

        Gemeente Wingene neemt deel aan een introductie tot het UITPAS-systeem en schrijft zich in voor de webinar op 23 mei 2023 van 10 uur tot 11 uur (onderdeel van de UITPAS-Academy).

        Artikel 3

        Het college van burgemeester en schepenen koppelt terug naar de gemeenteraad en introduceert desgevallend de UITPAS in de gemeente, gekoppeld aan de concrete modaliteiten.

Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,

Jurgen Mestdagh
Algemeen directeur

Hendrik Verkest
Raadslid