Terug
Gepubliceerd op 30/03/2023

Besluit  Raad voor maatschappelijk welzijn

ma 27/03/2023 - 20:30

Aanpassingen aan het intern reglement crisisopvang - goedkeuring

Aanleiding en voorgeschiedenis

Crisisopvang in Wingene, in de vorm van een crisiswoning en een crisiskamer, wordt tijdelijk ter beschikking gesteld na beslissing van het bijzonder comité voor de sociale dienst. Het is een vorm van individuele dienstverlening zoals voorzien in art. 60 § 3 van de Organieke Wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 8 juli 1976.

Het intern reglement crisisopvang werd laatst gewijzigd door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 29 augustus 2022 en legt enkele bepalingen vast met betrekking tot crisisopvang zoals doelgroep, locaties crisisopvang, voorwaarden tot crisisopvang en verplichtingen van de bewoner bij gebruiksname en verlaten van de crisiswoning.

De laatst aangepaste versie voorzag niet in een regeling omtrent de crisiskamer in het woonzorgcentrum Amphora vzw. De crisiskamer in het woonzorgcentrum Amphora vzw richt zicht tot een specifieke doelgroep. Bijgevolg worden specifieke voorwaarden voor opname opgelegd. Een onvoorziene situatie waarbij hoogdringend een tijdelijk opvangplaats nodig is, kan altijd gebeuren, zeker bij hoogbejaarden en/of zorgbehoevenden die nodig thuis wonen. In dergelijke acute noodsituaties biedt het OCMW, via de woonzorgvoorziening Amphora, crisisopvang aan inwoners van de gemeente Wingene.

Feiten, context en argumentatie

Het betreft een aanpassing van het intern reglement om de ingebruikname van de crisiskamer hierin op te nemen. Volgende wijzigingen worden opgenomen:

"Artikel 1 - begrip- en doelgroepomschrijving

1.1. inleiding

"Crisisopvang in Wingene, in de vorm van een crisiswoning en een crisiskamer, wordt tijdelijk ter beschikking gesteld na beslissing van het bijzonder comité voor de sociale dienst. Het is een vorm van individuele dienstverlening zoals voorzien in art. 60 § 3 van de Organieke Wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 8 juli 1976.

In geval van hoogdringendheid kan de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst, overeenkomstig artikel 28 van de Organieke wet, besluiten over het ter beschikking stellen van crisisopvang. Die beslissing wordt nadien ter bekrachtiging aan het bijzonder comité voor de sociale dienst voorgelegd. "

(....)

De crisiskamer wordt ter beschikking gesteld teneinde een crisissituatie op zeer korte termijn (maximum 14 dagen) te stabiliseren en de persoon in kwestie de mogelijkheid te bieden door te stromen naar een stabiele, duurzame woonsituatie."

1.2. Toepassing

"Crisiswoning: Een crisiswoning is een woning die het OCMW van Wingene voor maximum 2 maand ter beschikking stelt met of zonder begeleiding van de sociale dienst. Deze is gelegen in Wingensesteenweg 25 te Wingene.

Crisiskamer : Een kamer die door het OCMW van Wingene voor maximum 14 dagen ter beschikking wordt gesteld. Behoudens uitzonderlijke omstandigheden en mits goedkeuring door het bijzonder comité voor de sociale dienst, kan deze termijn verlengd worden. Deze is gelegen in Woon- en zorgcentrum Amphora vzw, Sint Amandstraat 2 te 8750 Wingene."

1.3. Doelgroep

"(...)

Specifieke voorwaarden voor opname in de crisiskamer zijn:

  • 1 persoon of een koppel met één van volgende eigenschappen:
    • Zorgbehoevende
    • Hoogbejaarde (80+)
    • Niet in staat alleen te wonen omwille van (mentale/fysieke) gezondheidsredenen.
    • Of indien de crisiswoning reeds bezet is."
"Artikel 3: verplichtingen van de bewoner van de crisiskamer

3.1. Voorwaarden verblijf

De bewoner zal de kamer gebruiken overeenkomstig het doel van de opname bewonen en voldoet aan zijn/haar verplichtingen zoals beschreven in de gebruikersovereenkomst van het WZC Amphora.

3.1. Kosten verblijf

De bijdrage is de dagprijs van het Woon- en zorgcentrum, met uitzondering van dokters- en apotheekkosten, kapper, pedicure, onderhoud persoonlijk linnen en vervoer. Dit wordt gefactureerd door het woon- en zorgcentrum Amphora aan de cliënt.
Indien de cliënt de kosten van het verblijf niet kan betalen kan deze, zelf of via het woon- en zorgcentrum, contact opnemen met het OCMW. Een mogelijke tussenkomst wordt bepaald op basis van een sociaal financieel onderzoek door een maatschappelijk werker. Het Bijzonder Comité van de sociale dienst van het OCMW neemt op basis van dit onderzoek een beslissing over de hulpvraag. "

 "Artikel 5: verlaten van de crisiskamer

De bewoner en/of zijn vertegenwoordiger zullen bij het ontruimen van de kamer, om welke reden ook, de kamer en de inboedel zoals beschreven bij opname, in goede staat afleveren. De sleutels worden terug overhandigd aan het WZC Amphora.

De bewoner is hoofdelijk aansprakelijk voor eventuele aangebrachte schade aan het gebouw of de inboedel van de voorziening en gehouden tot schadevergoeding hiervoor. Deze schade dient door de gebruiker en/of zijn vertegenwoordiger te worden hersteld."

Bevoegdheid en juridische grond

- de organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 8 juli 1976, artikel 1 en artikel 57

- de wet van 2 april 1965 betreffende het ten laste nemen van steun verleend door openbare centra voor maatschappelijk welzijn

- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 77 en 78

- het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 april 2020 "Verblijfsovereenkomst en intern reglement noodwoning - goedkeuring"

- het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 augustus 2022 "Aanpassing verblijfsovereenkomst en intern reglement noodwoning - goedkeuring"

Financiële gevolgen

/

Bijlagen

- ontwerpversie intern reglement crisisopvang

- verblijfsovereenkomst Amphora vzw betreffende crisiskamer

Besluit

Enig artikel

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de aanpassingen aan het intern reglement voor crisisopvang, zoals opgenomen in bijlage, goed. De bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.