De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Elk raadslid heeft het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.
- de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32
- het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad, vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021
- verslag vorige zitting
Enig artikel
De gemeenteraad keurt het verslag van de zitting van 24 oktober 2022 goed.
De West-Vlaamse Intercommunale - dienstverlenende vereniging (WVI) nodigt de gemeente uit tot de buitengewone algemene vergadering op woensdag 14 december 2022 om 18.30 uur, in CC De Beuk te Kortemark. Deze vergadering vindt fysiek plaats.
Voorafgaand aan de vergadering kunnen de leden van de algemene vergadering om 17.45 u een geleid bezoek brengen aan de nabijgelegen Brouwerijsite, een schoolvoorbeeld van inbreiding. Schepen Toon Vancoillie en WVI projectregisseur Bjérn Denecker tonen hoe de voormalige terreinen van de brouwerij plaatsmaakten voor woonvoorzieningen, de gemeentelijke bibliotheek met centrum Vrije Tijd en een woonzorgcentrum.
De volledige agenda van de algemene vergadering van WVI op 14 december 2022 bevat volgende punten:
1. Goedkeuring verslag van de algemene vergadering dd. 08.06.2022
2. Begroting 2023
3. Kennisneming ontslag van bestuurder Ingrid Vandepitte (Zonnebeke)
4. Benoeming bestuurder
5. Mededelingen
De gemeenteraad moet beslissen over de goedkeuring van de agenda en de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger. Scchepen Jens Danneels is aangewezen door de gemeenteraad als effectief afgevaardigde, met raadslid Rinus Degroote als plaatsvervanger. De raad kan hun aanstelling bestendigen voor deze algemene vergadering.
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 34, 41 en 432
- het gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2022 over de aanstelling van vertegenwoordigers in de Algemene Vergadering van WVI
- de statuten van WVI, laatst gewijzigd door de algemene vergadering van 27 juni 2019
- de uitnodiging van 26 oktober 2022 van WVI, samen met alle bijlagen horend bij de algemene vergadering op 14 december 2022
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de agenda goed van de buitengewone algemene vergadering van WVI op woensdag 14 december 2022 om 18.30 uur, die fysiek doorgaat in CC De Beuk te Kortemark.
Artikel 2
De vertegenwoordiger en de plaatsvervanger van de gemeente, aangeduid bij raadsbeslissing van 31 januari 2022, zijn afgevaardigd naar deze algemene vergadering van WVI, namelijk schepen de heer Jens Danneels als effectief afgevaardigde, met raadslid de heer Rinus Degroote als plaatsvervanger.
Artikel 3
WVI, Baron Ruzettelaan 35 te 8310 Brugge, ontvangt een afschrift van dit besluit.
Dienstverlenende vereniging Cipal (Cipal dv) nodigt de gemeente uit tot de eerstvolgende Algemene Vergadering van Cipal dv op donderdag 15 december 2022 om 16 uur. De Raad van Bestuur heeft beslist om zoals de voorgaande edities deze Vergadering volledig op digitale wijze te laten plaatsvinden via een door Cipal ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel. Enkel de leden van het bureau van de Vergadering zullen fysiek in het Technologiehuis aanwezig zijn.
De gemeenteraad is bevoegd voor de goedkeuring van de agenda en het vaststellen van het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger.
Op de agenda staat:
1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemers
2. Bespreking en goedkeuring van de begroting voor het boekjaar 2023
3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering
Uit onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten blijkt dat geen enkel punt aanleiding geeft tot afkeuring of verwerping en bijgevolg kan de raad de agendapunten goedkeuren.
In zitting van 28 oktober 2019 ging de gemeenteraad over tot de aanwijzing van vertegenwoordigers in de algemene vergadering van Cipal dv en zij kan dit besluit bestendigen voor de algemene vergadering op 23 juni 2022, namelijk de heer Hendrik Verkest als effectief en de heer Lieven Huys als plaatsvervangend afgevaardigde.
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41 en 432
- het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2011 over de toetreding tot de dienstverlenende vereniging Cipal
- het gemeenteraadsbesluit van 28 oktober 2019 over de vervanging van vertegenwoordigers in de algemene Vergadering van Cipal dv
- de statuten van Cipal dv, laatst gewijzigd op 22 december 2018
- uitnodiging van 31 oktober 2022 tot de algemene vergadering van Cipal dv op 15 december 2022
- toelichting bij de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal dv op 15 december 2022
- begroting 2023 van Cipal dv
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de agenda goed van de algemene vergadering van Cipal dv op 15 december 2022, op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota over de agendapunten, zoals beschikbaar gesteld op de website van Cipal dv.
Artikel 2
De heer Hendrik Verkest en de heer Lieven Huys als respectievelijk effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger, krijgen het mandaat om op de algemene vergadering van Cipal dv van 15 december 2022 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de gemeentelijke vertegenwoordiger gemandateerd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3
Cipal dv en de aangestelde afgevaardigde ontvangen een afschrift van dit besluit.
Eind 2021 is het gemeentelijke dienstverleningsconcept dat dateerde uit 2018 herwerkt in het licht van een toenemende vraag naar digitalisering, technologische ontwikkelingen en de ervaringen van de corona-crisis. Die factoren hebben intussen de visie op dienstverlening bij lokale besturen grondig uitgedaagd.
Het dienstverleningsprogramma DiVA - Dienstverlening Vernieuwend Anders Werken - werd nieuw leven ingeblazen, als kapstok voor projecten rond dienstverlening. Het doel van het programma is het organiseren van een kwalitatieve, klantvriendelijke, toegankelijke en vraaggestuurde dienstverlening voor de burger.
Een van de projecten binnen het DiVA-programma behelst het uitbouwen van een centraal en multikanaal “contactpunt” voor het lokaal bestuur Wingene, als één van de essentiële onderdelen van het vernieuwde dienstverleningsconcept.
Een contactpunt is omwille van die multikanaal-aanpak meer dan een callcenter: het is een centraal en multikanaal contactpunt voor alle meldingen, klachten, suggesties en vragen van externe klanten; het omvat een centraal, fysiek onthaal voor de behandeling van algemene informatievragen en eerstelijnsvragen en doorverwijzen naar de tweedelijnsdiensten; en het maakt gebruik van een efficiënt systeem voor de registratie en opvolging van alle meldingen, klachten, suggesties en vragen en de planning van werkopdrachten voor de technische uitvoeringsdiensten
Met dit project wenst het lokaal bestuur bijgevolg de kwaliteit en de professionaliteit van de dienstverlening naar een hoger niveau te tillen.
De voorbije maanden werden de nodige voorbereidingen getroffen, met onder meer:
Op donderdag 17 november 2022 werd een belangrijke mijlpaal bereikt, met enerzijds de officiële opening van de fysieke onthaalbalie in het gemeentehuis en anderzijds de lancering van het multikanale contactpunt 1750.
De baseline voor de communicatiecampagne is "1750, meer dan een nummer".
1750 is het nieuwe verkorte telefoonnummer waarop de gemeentelijke diensten kunnen bereikt worden. Maar het Contactpunt 1750 is meer dan een nummer, en is bereikbaar via heel wat kanalen: fysiek aan de onthaalbalie, telefonisch via 1750, online via de website en het digitaal loket, via de nieuwe Wingene app, via WhatsApp, via chat op de website en via Facebook Messenger.
Verdere toelichting ter zitting
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
- 20221128_DO_Presentatie_GR_Toelichting_Contactpunt_1750
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de de werking van het Contactpunt 1750 en de lancering ervan op 17 november 2022.
Sedert 1 januari 2015 maakt de gemeente deel uit van de hulpverleningszone Midwest voor de organisatie van de brandweerdienst. De deelname verplicht tot de betaling van een jaarlijkse dotatie.
De zoneraad heeft in zitting van 25 oktober 2022 de financiële verdeelsleutel bevestigd die van toepassing is op het budget 2023 voor de deelnemende gemeenten.
In totaal bedraagt de dotatie 481.418 euro verdeeld over 391.056 euro exploitatietoelage en 90.362 euro investeringstoelage.
Dit betekent een stijging van 12.870 euro ten opzichte van vorig jaar, de totale dotatie bedroeg toen 468.548 euro.
- wet van 15 mei 2007 betreffende de Civiele Veiligheid artikel 68 § 1 en 2
- KB van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones
- het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017
- besluit van de pre-zone raad van 27 mei 2014 over de vaststelling van de financiële verdeelsleutel, herbevestigd in de zoneraad van 24 juni 2014
- besluit van de zoneraad van 25 oktober 2022 met betrekking tot de opmaak van het budget voor 2023
De totale kostprijs bedraagt 481.418 euro.
De nodige kredieten zijn voorzien in het meerjarenplan 2023 via:
MJP000008 Hulpverleningszone Midwest - werkingstoelage
actie: 01.01.02: We werken aan integrale veiligheid samen met partnerbesturen
verantwoordelijke dienst: Financiën
Er is 391.056 euro beschikbaar.
De nodige kredieten zijn voorzien in het meerjarenplan 2023 via:
MJP001661 Hulpverleningszone Midwest - investeringstoelage
actie: 01.01.02: We werken aan integrale veiligheid samen met partnerbesturen
verantwoordelijke dienst: Financiën
Er is 90.362 euro beschikbaar.
- zone Midwest begroting 2023 besluit zoneraad
- zone Midwest begroting 2023 prestentatie zoneraad
- zone Midwest begroting 2023 verslag zonneraad
- zone Midwest begroting 2023 verslag
Artikel 1
De gemeenteraad kent de werkingstoelage toe aan de hulpverleningszone Midwest voor het jaar 2023, ten bedrage van 391.056 euro.
Artikel 2
De gemeenteraad kent de investeringstoelage toe aan de hulpverleningszone Midwest voor het jaar 2023 ten bedrage van 90.362 euro.
Artikel 3
Het bestuur maakt een afschrift van dit besluit over aan de voorzitter van de zoneraad van Zone Midwest, Kwadestraat 159 te 8800 Roeselare en aan de zonesecretaris van Zone Midwest.
De Politiezone Regio Tielt heeft, analoog aan de gemeentelijke werking, een financieel meerjarenplan 2020-2025 opgemaakt. Hieruit volgt ook de gemeentelijke dotatie voor het budget 2023. Vooraleer het budget 2023 kan goedgekeurd worden in de politieraad, dienen de betrokken gemeenteraden hun goedkeuring te geven over de gevraagde gemeentelijke dotatie.
Dotatie politiezone regio Tielt
De voorgestelde dotatie voor de gemeente Wingene bedraagt 1.024.464 euro. Er werd door het politiecollege beslist om de gemeentelijke toelagen verder te laten stijgen met 2% per jaar (de uitzonderlijke correctie in 2018 en 2019 niet meegerekend). De evolutie van de gemeentelijke dotaties is als volgt:
2005 | 535.721 euro |
2006 | 546.435 euro |
2007 | 612.007 euro |
2008 | 747.071 euro |
2009 | 799.622 euro |
2010 | 799.662 euro |
2011 | 823.248 euro |
2012 | 823.248 euro |
2013 | 840.416 euro |
2014 | 857.225 euro |
2015 | 874.370 euro |
2016 | 891.858 euro |
2017 | 909.695 euro |
2018 | 927.889 euro |
2018 (begrotingswijziging) | 749.200 euro |
2019 | 749.200 euro |
2020 | 965.376 euro |
2021 | 984.683 euro |
2022 | 1.004.377 euro |
2023 | 1.024.464 euro |
- de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, in het bijzonder artikel 40
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- de omzendbrief BA 2002/12 van 27 september 2002, houdende administratief toezicht op de gemeenten en de politiezones – wijzigingen aan het decreet van 28 april 1993 door het decreet van 15 juli 2002
- besluit van de zoneraad Politiezone regio Tielt van 14 oktober 2022 met betrekking tot de opmaak van het budget voor 2023
De totale kostprijs bedraagt 1.024.464 euro.
De nodige kredieten zijn voorzien in het meerjarenplan 2023 via:
MJP000006 Politiezone Regio Tielt - werkingstoelage
actie: 01.01.02 We werken aan integrale veiligheid samen met partnerbesturen
verantwoordelijke dienst: Financiën
Er is 977.639 euro beschikbaar.
De nodige kredieten zijn voorzien in het meerjarenplan 2023 via:
MJP001662 Politiezone Regio Tielt - investeringstoelage
actie: 01.01.02 We werken aan integrale veiligheid samen met partnerbesturen
verantwoordelijke dienst: Financiën
Er is 46.825,00 euro beschikbaar.
- brief gemeentelijke dotaties aan de Politiezone Regio Tielt
Artikel 1
De gemeenteraad besluit de politiedotatie 2023 van de politiezone regio Tielt vast te stellen op 1.024.464 euro.
Artikel 2
De gemeenteraad besluit een afschrift te sturen aan:
- Gouverneur van West-Vlaanderen, Dienst politionele veiligheid – FAC Kamgebouw – Koning Albert –I-Laan 1/5 bus 6 – 8200 Brugge
- Bestuurszaken Vlaanderen, afdeling West-Vlaanderen, Dienst financiën van het Vlaams Gewest, Burg 4, 8000 Brugge
- Voorzitter van de Politiezone Regio Tielt, Grote Hulststraat 6, 8700 Tielt
- De Korpschef van de Politiezone Regio Tielt, Grote Hulststraat 6, 8700 Tielt
Sedert 2005 wordt aan Fluvius een retributie aangerekend voor de hinder ingevolge het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan de nutsvoorzieningen elektriciteit en aardgas, dit in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen.
Het huidige retributiereglement dat door de gemeenteraad werd goedgekeurd op 16 december 2019 en vervalt per 31 december 2022.
Fluvius vraagt om het reglement opnieuw ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
De gemeente en de burgers worden voortdurende geconfronteerd met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied. Deze nutsvoorzieningen vergen werkzaamheden langs de gemeentelijke wegen en hebben aldus impact op het openbaar domein.
De gemeente keurde op 22 oktober 2001 de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen goed die tot doel heeft een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen, teneinde de hinder en duur van de werken tot een minimum te herleiden. Deze code werd opgemaakt door een overlegplatform bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van de gemeenten.
Op het vlak van onderhoud en herstellingen moeten ook geregeld dringende werken worden uitgevoerd die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening en daarnaast zijn er een aantal werken zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die constant een impact hebben op het openbaar domein.
De Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen werd geactualiseerd naar aanleiding van meer aandacht voor minder hinder, meer oog voor het totaal concept en het gebruik van nieuwe e-instrumenten GIPOD, KLIP, ....
- het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41
- het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein vanaf 1 januari 2020 voor een termijn eindigend op 31 december 2022, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 16 december 2019
- de beslissing van 22 oktober 2001 van de gemeenteraad houdende goedkeuring van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen, die tot doel heeft een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen, om de hinder en de duur van de werken tot een minimum te herleiden
- de beslissing van 3 april 2017 van de gemeenteraad houdende goedkeuring van de nieuwe geactualiseerde Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen
Raming : MJP001336 Retributieheffing werken aan de elektriciteitsleidingen Fluvius
Actie : AC000368 01.02.01: We beheren ons elektriciteitsnet en investeren in de verdere vernieuwing ervan samen met Fluvius
Verantwoordelijke dienst : Externe werken
Raming : MJP001337 Retributieheffing werken aan de gasleidingen Fluvius
Actie : AC000368 01.02.02: We beheren ons gasnet en investeren in de verdere vernieuwing ervan samen met Fluvius
Verantwoordelijke dienst : Externe werken
- Brief Fluvius vraag tot verlenging retributiereglement
- Retributiereglement Fluvius
- Modelbrief
Enig artikel
De gemeenteraad stelt het gemeentelijk retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein vast voor de periode van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025. Het retributiereglement in bijlage maakt integraal deel uit van het besluit.
Op 26 oktober 2022 diende het centraal kerkbestuur een gecoördineerde budgetwijziging 2022 in. Deze bevat de budgetwijzigingen opgemaakt door de kerkfabrieken Sint-Amandus, Sint-Jan en Sint-Jozef. Gezien deze budgetwijzigingen 2022 passen binnen het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 moet de gemeenteraad hiervan akte nemen binnen de 50 dagen.
Deze gecoördineerde budgetwijziging 2022 werd goedgekeurd in het overleg tussen centraal kerkbestuur en gemeentebestuur Wingene van 19 september 2022.
Kerkfabriek Sint-Amandus schuift de niet gebruikte investeringsbudgetten van 2021 door naar 2022 (233.419,37 euro uitgaven en 250.000 euro ontvangsten). Door prijsherzieningen verhogen ze de uitgaven met 50.000 euro waardoor ook de gemeentelijke investeringstoelage stijgt met hetzelfde bedrag. Terzelfdertijd verhogen ze de exploitatie-ontvangsten met 1.200 euro en de exploitatie-uitgaven met 30.000 euro (hogere nutsvoorzieningen). Hierdoor stijgt de gemeentelijke exploitatietoelage met 28.800 euro tot 94.277,58 euro terwijl er 122.970,26 euro is voorzien in hun meerjarenplan. Het Bisdom gaf op 29 september een gunstig advies.
Kerkfabriek Sint-Jan voorziet de kost van de opstap aan de achterkant van de keuken (1.350,00 euro) door afname van hetzelfde bedrag bij de voorziene aangroei van het reservefonds. Zo blijft het totaal aan investeringsuitgaven gelijk. Daarnaast verhogen ze de exploitatie-uitgaven met 3.000 euro (hogere nutsvoorzieningen). Hierdoor stijgt de gemeentelijke exploitatietoelage met hetzelfde bedrag tot 18.986,07 euro terwijl er 31.522,70 euro is voorzien in hun meerjarenplan. Het Bisdom gaf op 29 september een gunstig advies.
Kerkfabriek Sint-Jozef voorziet 20.000 euro extra voor de nutsvoorzieningen. Hierdoor stijgt ook de gemeentelijke exploitatietoelage tot 25.578,19 euro zoals ook voorzien in hun meerjarenplan. Het Bisdom gaf op 29 september een gunstig advies.
- het eredienstendecreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
Deze beslissing kadert in actie 11.05.12 van het strategisch meerjarenplan 2020-2025.
- coördinatierapport budgetwijzigingen 2022
- budgetwijziging 2022 van kerkfabriek Sint-Amandus met advies Bisdom
- budgetwijziging 2022 van kerkfabriek Sint-Jan met advies Bisdom
- budgetwijziging 2022 van kerkfabriek Sint-Jozef met advies Bisdom
Enig artikel
De gemeenteraad neemt akte van de gecoördineerd ingediende budgetwijzigingen 2022 van de kerkfabrieken Sint-Amandus, Sint-Jan en Sint-Jozef.
Op 26 oktober 2022 diende het centraal kerkbestuur een gecoördineerd budget 2023 in. Deze bevat de budgetten opgemaakt door de kerkfabrieken Sint-Aldegondis, Sint-Amandus, Sint-Georgius, Sint-Jan en Sint-Jozef.
Tijdens het overleg tussen centraal kerkbestuur en gemeentebestuur Wingene van 19 september 2022 werd een gecoördineerd budget 2023 goedgekeurd waarbij de budgetten nog voorlopig waren.
De nu ingediende budgetten zijn nog steeds identiek of aangepast zoals gevraagd tijdens dat overleg en/of het advies van het Bisdom.
Kerkfabriek Sint-Aldegondis vraagt een gemeentelijke toelage van 32.034,04 euro, wat 6.371,74 euro lager is dan de in het meerjarenplan voorziene exploitatietoelage van 38.405,78 euro. Bisdom Brugge gaf op 29 september 2022 een gunstig advies.
Kerkfabriek Sint-Amandus vraagt een gemeentelijke toelage van 96.776,75 euro, wat 22.759,73 euro lager is dan de in het meerjarenplan voorziene exploitatietoelage van 119.536,48 euro. Bisdom Brugge gaf op 29 september 2022 een gunstig advies.
Kerkfabriek Sint-Georgius vraagt een gemeentelijke toelage van 8.099,74 euro, wat 12.413,06 euro lager is dan de in het meerjarenplan voorziene exploitatietoelage van 20.512,80 euro. Ze legt met de helft van de huuropbrengsten (4.250,00 euro) een reservefonds aan om toekomstige investeringen aan haar privaat patrimonium te financieren. Bisdom Brugge gaf op 29 september 2022 een gunstig advies.
Kerkfabriek Sint-Jan vraagt een gemeentelijke toelage van 18.563,21 euro, wat 14.339,49 euro lager is dan de in het meerjarenplan voorziene exploitatietoelage van 32.902,70 euro. Ze legt met de helft van de huuropbrengsten (2.500,00 euro) een reservefonds aan om toekomstige investeringen aan de Sint-Kristoffelzaal te financieren. Bisdom Brugge gaf op 29 september 2022 een gunstig advies.
Kerkfabriek Sint-Jozef vraagt een gemeentelijke toelage van 26.709,36 euro, wat identiek is aan de in het meerjarenplan voorziene exploitatietoelage van 26.709,36 euro. Bisdom Brugge gaf op 29 september 2022 een gunstig advies.
Alle kerkfabrieken samen vragen aldus een exploitatietoelage van 182.183,10 euro aan waar in hun meerjarenplan 238.067,12 euro was voorzien.
- het decreet van 7 mei 2004 over de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikelen 46 tot en met 49
Deze beslissing kadert in actie 11.05.12 van het strategisch meerjarenplan 2020-2025.
- coördinatiebudget 2023
- budget 2023 van kerkfabriek Sint-Aldegondis en advies Bisdom Brugge
- budget 2023 van kerkfabriek Sint-Amandus en advies Bisdom Brugge
- budget 2023 van kerkfabriek Sint-Georgius en advies Bisdom Brugge
- budget 2023 van kerkfabriek Sint-Jan en advies Bisdom Brugge
- budget 2023 van kerkfabriek Sint-Jozef en advies Bisdom Brugge
Enig artikel
De gemeenteraad neemt akte van de gecoördineerd ingediende budgetten 2023 van Sint-Aldegondis, Sint-Amandus, Sint-Georgius, Sint-Jan en Sint-Jozef.
Op 21 oktober 2022 vroeg Landelijke Gilde Zwevezele opnieuw de goedkeuring voor het organiseren van hun jaarlijkse kerstmarkt op zaterdag 17 december 2022 op het Marktplein in Zwevezele.
Traditioneel diende Landelijke Gilde Zwevezele ook een aanvraag in bij het gemeentebestuur voor financiële (alsook logistieke) ondersteuning voor de organisatie van dit evenement. Voor de organisatie van de kerstmarkt in Zwevezele gaat dit over een jaarlijkse vaste toelage van € 1.485,00 en een tussenkomst in de huur van de tentjes voor de standhouders.
PROGRAMMA
Op zaterdag 17 december 2022 organiseert Landelijke Gilde hun jaarlijkse kerstmarkt op het Marktplein van Zwevezele. De tentjes op de markt worden uitgebaat door verschillende verenigingen. Voor de kleinsten is er kinderanimatie.
FINANCIËLE STEUN
Voor de organisatie van de kerstmarkt in Zwevezele wordt voorzien in een tussenkomst in de huur van de tentjes voor de standhouders. In het Strategisch meerjarenplan 2020-2025 is daartoe jaarlijks een budget voorzien te verdelen over de kerstmarkt in Zwevezele en de kerstmarkt in Wingene.
Daarnaast wordt jaarlijks ook een vaste toelage van € 1.485,00 toegekend aan Landelijke Gilde Zwevezele. In het Strategisch meerjarenplan 2020-2025 is hiervoor in 2022 voldoende budget beschikbaar via een verschuiving. Het toekennen van de vaste nominatieve toelage is een bevoegdheid van de gemeenteraad.
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, met in het bijzonder artikels 56 en 41, 23°
De beschikbare budgetten zijn voorzien in het strategisch meerjarenplan 2020-2025 via:
Raming MJP001899 - Nominatieve toelage voor de organisatie Kerstmarkt door Landelijke Gilde Zwevezele
Actie 04.01.09 - We ondersteunen verenigingen bij het organiseren van een publiek toegankelijk evenement met maatschappelijke meerwaarde
Verantwoordelijke dienst: CULTUUR
Er is voldoende budget beschikbaar via een verschuiving.
- aanvraag Landelijke Gilde
- uitbetalingsformulier
Enig artikel
De gemeenteraad kent de vaste jaarlijkse toelage van € 1.485,00 toe aan de Landelijke Gilde Zwevezele voor het organiseren van de kerstmarkt te Zwevezele op zaterdag 17 december 2022.
Op 20 september 2022 vroeg Unizo Wingene-Zwevezele opnieuw de goedkeuring voor het organiseren van hun jaarlijkse kerstmarkt op zaterdag 10 december 2022 op het Kerkplein in Wingene.
Traditioneel diende Unizo Wingene-Zwevezele ook een aanvraag in bij het gemeentebestuur voor financiële (alsook logistieke) ondersteuning voor de organisatie van dit evenement. Voor de organisatie van de kerstmarkt in Wingene gaat dit over een vaste toelage van € 2.475,00 en een tussenkomst in de huur van de tentjes voor de standhouders.
PROGRAMMA
Op zaterdag 10 december 2022 organiseert Unizo Wingene-Zwevezele hun jaarlijkse kerstmarkt op het Kerkplein in Wingene. De tentjes op het plein worden uitgebaat door verschillende verenigingen. Voor de kleinsten is er kinderanimatie. Voor het eerst wordt dit jaar een parade van verlichte trucks doorheen Wingene aan het programma toegevoegd met de bedoeling de inwoners warm te maken om af te zakken naar het Kerkplein.
FINANCIËLE STEUN
Voor de organisatie van de kerstmarkt in Wingene wordt voorzien in een tussenkomst in de huur van de tentjes voor de standhouders. In het Strategisch meerjarenplan 2020-2025 is daartoe jaarlijks een budget voorzien te verdelen over de kerstmarkt in Wingene en de kerstmarkt in Zwevezele.
Daarnaast wordt jaarlijks ook een vaste toelage van € 2.475,00 toegekend aan Unizo Wingene-Zwevezele. In het Strategisch meerjarenplan 2020-2025 is hiervoor in 2022 voldoende budget beschikbaar via een verschuiving. Het toekennen van de vaste nominatieve toelage is een bevoegdheid van de gemeenteraad.
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, met in het bijzonder artikels 56 en 41, 23°.
De beschikbare budgetten zijn voorzien in het strategisch meerjarenplan 2020-2025 via:
Raming MJP001900 - Nominatieve toelage voor de organisatie Kerstmarkt door Unizo Wingene-Zwevezele
Actie 04.01.09 - We ondersteunen verenigingen bij het organiseren van een publiek toegankelijk evenement met maatschappelijke meerwaarde
Verantwoordelijke dienst: CULTUUR
Er is voldoende budget beschikbaar via verschuiving.
- aanvraag Unizo
- uitbetalingsformulier
Enig artikel
De gemeenteraad kent de vaste jaarlijkse toelage van € 2.475,00 toe aan Unizo Wingene-Zwevezele voor het organiseren van de kerstmarkt te Wingene op zaterdag 10 december 2022.
Het college van burgemeester en schepenen ontving op 06/07/2022 een omgevingsvergunningsaanvraag van Vrij Katholiek Basisonderwijs Wingene voor het verkavelen van gronden met omgevingsaanleg ( centrumschool Wingene met woonontwikkeling). De aanvraag bevat de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van één of meerdere gemeentewegen, waarover de gemeenteraad conform het decreet houdende de gemeentewegen beslissingsbevoegdheid heeft.
Dossierreferentie: OMV_2022093125 - O/2022/182
Locatie: Nieuwstraat 16, 8750 Wingene; Pastoor Termotestraat 2A, 8750 Wingene; Zandbergstraat 19, 8750 Wingene; Pastoor Termotestraat 2, 8750 Wingene; Zandbergstraat 15, 8750 Wingene; en kadastraal bekend als: Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie D, 1649 X Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie D, 1649 W Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie D, 1649 Y Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie D, 1655 D .
1. BESCHRIJVING
De voorliggende aanvraag omvat een verkavelingsdossier in functie van een project met een mix van onderwijsfuncties (nieuwe basisschool), gemeenschapsvoorzieningen (ruimte voor de academie, nieuwe crèche), woonentiteiten en collectief groen. Daarnaast worden eveneens een aantal stedenbouwkundige handelingen opgenomen voor het bouwrijp maken van het projectgebied.
Concreet omvat het project het bouwen van een nieuwe basisschool van 4.896 m2 aan gebouwoppervlakte en bijhorende speelzone. Daarnaast omvat het project de verwezenlijking van een nieuwe kindercrèche die zal bestaan uit 1.100 m2 gebouwen en bijhorende speelzone. Binnen het project worden eveneens woonentiteiten voorzien onder de vorm van 4 meergezinswoningen (maximaal 75 entiteiten) en 5 grondgebonden woningen. Tussen de woonblokken worden gemeenschappelijke en publiek doorwaadbare groenzones voorzien. De deelontwikkeling inzake de onderwijsfuncties bevindt zich in het noordelijke gedeelte van het projectgebied. De private woonontwikkeling wordt in de zuidelijke zone gelokaliseerd.
Bestemming volgens het gewestplan: Woongebied
Bestemming volgens een bijzonder plan van aanleg: Niet van toepassing
Bestemming volgens een ruimtelijk uitvoeringsplan: Niet van toepassing
2. BEOORDELING
2.1. Externe adviezen
2.2. Openbaar onderzoek
Er werd een openbaar onderzoek gehouden van 25/07/2022 tot 24/08/2022. Het openbaar onderzoek werd niet aangekondigd in een dag- of weekblad. Er werd geen informatievergadering georganiseerd.
Tijdens het openbaar onderzoek werden 8 bezwaren ingediend. Het proces-verbaal van de afsluiting van het openbaar onderzoek is in bijlage opgenomen.
Conform artikel 47 uit het omgevingsvergunningsbesluit bespreekt de gemeenteraad de bezwaren die handelen over de zaak van de wegen, niet de andere (elementen uit) de bezwaarschriften.
De volgende elementen uit de bezwaarschriften hebben betrekking op de zaak van de wegen:
2.3. Technische beoordeling
2.3.1. Fasering
De bouwheer voorziet een gefaseerde ontwikkeling. De realisatie van de verkaveling zal in twee fases gebeuren. In eerste instantie wordt de deelzone met het nieuwe schoolgebouw en kindercrèche ontwikkeld. In een daaropvolgende fase wordt het woonproject ontwikkeld.
2.3.2. Wegenis
De projectzone sluit rechtstreeks aan op de Nieuwstraat, Zandbergstraat en Pastoor Termotestraat.
Concept:
De materialisatie en uitvoering van de aan te leggen voetpaden of groenzones op het toekomstig openbaar domein worden verder verfijnd in de komende omgevingsvergunningen en ten laste van de indieners.
De aanleg dient te gebeuren conform de regels opgelegd in het standaardbestek 250 (laatste versie).
2.3.3. Riolering
Gelet op de specificiteit van de bouwwerken wordt de detailstudie bij de beoordeling van de omgevingsvergunning nagezien.
Er wordt geen riolering aangelegd die overgedragen wordt naar het openbaar domein.
De aansluiting van de deelprojecten dient in samenspraak met de rioolbeheerder te gebeuren.
2.3.4. Groenzone
Binnen de verkaveling wordt een groenzone voorzien tussen de woonblokken uit de woonontwikkeling. Daarnaast wordt de bestaande historische kloostertuin opgenomen binnen de speelplaats van de schoolsite.
2.3.5. Nutsleidingen
Aanvragen worden door de gemeente Wingene verstuurd.
De kostprijs voor de uitrusting van het projectgebied wordt ten laste van de verkavelaar gelegd.
2.3.6. Hydraulisch advies
Gelet op de specificiteit van de bouwprojecten wordt een extern advies gevraagd bij de beoordeling van de omgevingsvergunningen.
De kostprijs voor dit hydraulisch advies wordt ten laste van de respectievelijke aanvrager gelegd.
2.3.7. As-built
Conform het GRB-decreet, dient door de verkavelaar uiterlijk een maand na de voorlopige oplevering van de wegeniswerken een GRB-conform as-builtplan bezorg te worden aan Informatie Vlaanderen en aan de gemeente Wingene. De opmeting van het projectgebied dient te voldoen aan de administratieve en technische voorschriften in bijlage 'GRBconforme_asbuiltplannen_Wingene_SiteCentrumSchool'.
2.4. Toetsing aan het beoordelingskader uit het decreet houdende de gemeentewegen
De aanpassingen aan de wegenis zijn niet in strijd met de tenuitvoerlegging van de gewenste bestemming van de gronden en voldoet ook aan de principes opgenomen in art. 3 en art. 4 van het decreet houdende de gemeentewegen:
(1) De ingrepen moeten ten dienste staan van het algemeen belang
De aanpassing aan de rooilijn en de creatie van een doorwaadbaar binnengebied met trage doorsteken en autostaanplaatsen zijn noodzakelijk om de te realiseren woonentiteiten en schoolomgeving van de nodige ontsluiting te voorzien.
(2) Een wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende gemotiveerd moet worden
De aanpassing aan de rooilijn en de creatie van een doorwaadbaar binnengebied met trage doorsteken en autostaanplaatsen zijn noodzakelijk om de te realiseren woonentiteiten en schoolomgeving van de nodige ontsluiting te voorzien.
(3) De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aaneengrenzende percelen worden steeds in acht genomen
Het ontwikkelen van het projectgebied vormt geen fysieke of visuele hindernis voor het verkeer. De herziening van de schoolsite en de creatie van bijkomende woonentiteiten kan evenwel een impact hebben op de mobiliteit in de directe omgeving.
(4) Ingrepen worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief
Het projectgebied maakt geen deel uit van een bestaand of potentieel bovenlokaal wandel- of fietsknooppuntennetwerk. Er kan bijgevolg geoordeeld worden dat een beslissing inzake dit dossier vanuit gemeentegrensoverschrijdend perspectief nagenoeg geen impact heeft op een bestaand of bovenlokaal wandel- of fietsknooppuntennetwerk of ander wegennetwerk dat buiten de gemeentegrenzen doorloopt.
(5) Ingrepen moeten worden beoordeeld in functie van een duurzame ruimtelijke ontwikkeling in de zin van VCRO art. 1.1.4.
Het betreft een inbreidingsproject in de dorpskern van Wingene met verhoogde doorwaadbaarheid. De aspecten omtrent duurzame ontwikkeling in de zin van VCRO art. 1.1.4. worden niet geschonden door de aanpassing aan de rooilijn en de creatie van de bijkomende doorwaadbaarheid.
Voorstel van door de gemeenteraad op te leggen lasten voor de aanvrager:
Schepen Tom Braet en Schepen Hedwig Kerckhove nemen niet deel aan de stemming over dit agendapunt.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van het proces-verbaal van openbaar onderzoek over de omgevingsvergunningsaanvraag met referenties OMV_2022093125 - O/2022/182 en gaat akkoord met het voorstel behandeling van de elementen uit de bezwaarschriften die betrekking hebben op de zaak der wegen.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de ligging, breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en de opname er van in het openbaar domein goed, conform het plan in bijlage met betrekking tot de grondafstand. De materialisatie en bijhorend bestek ter realisatie van het verkavelingsproject voor het toekomstig publiek domein, dat volgt op de omgevingsvergunningsaanvraag voor het het verkavelen van gronden met omgevingsaanleg ( centrumschool wingene met woonontwikkeling) met referenties OMV_2022093125 - O/2022/182, gelegen te Nieuwstraat 16, 8750 Wingene; Pastoor Termotestraat 2A, 8750 Wingene; Zandbergstraat 19, 8750 Wingene; Pastoor Termotestraat 2, 8750 Wingene; Zandbergstraat 15, 8750 Wingene; en kadastraal bekend als: Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie D, 1649 X Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie D, 1649 W Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie D, 1649 Y Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie D, 1655 D , dient conform het standaardbestek 250 (laatste versie) opgemaakt te worden en wordt beoordeeld binnen de volgende omgevingsvergunningen.
Artikel 3
De gemeenteraad beslist de noodzakelijke ingrepen op het openbaar domein als gevolg van de realisatie van de deelfases volgend op de verkavelingsvergunning aan de respectievelijke aanvragers te leggen.
Artikel 4
De gemeenteraad beslist de kostprijs voor de hydraulische adviezen voor de respectievelijke deelfases volgend op de verkavelingsvergunning ten laste van de aanvragers te leggen.
Artikel 5
De aanvrager moet aan de administratieve en technische bepalingen, zoals omschreven in het document “GRB-conforme asbuiltplannen SiteCentrumSchool” in bijlage bij dit besluit te voldoen. Het voldoen aan deze bepalingen is een last die moet worden opgenomen in de omgevingsvergunning.
Artikel 6
De overdracht van de wegzate, riolering, wegenis en nutsvoorzieningen aan de gemeente gebeurt vrij en onbelast bij de definitieve oplevering van de wegenis. Alle kosten van kosteloze grondafstand zijn ten laste van de aanvrager.
De kerstmarkt te Wingene gaat door op het Kerkplein op zaterdag 10 december 2022 vanaf 16u tot 24u.
Deze kerstmarkt brengt gewoonlijk veel volk op de been. De gemeenteraad is bevoegd om de openbare rust preventief te regelen door een tijdelijke verordening vast te stellen voor de duur van de activiteiten. Met deze tijdelijke verordening krijgt de organisatie de toestemming om ambulante handel op hun evenement toe te laten of te weigeren.
Artikel 1
Op zaterdag 10 december 2022 is het in de hierna volgende straten:
verboden te leuren, te venten met allerlei waren, tijdschriften of folders te verspreiden, reclamebladen rond te dragen, kramen op te slaan of manifestaties te houden op de openbare weg.
Artikel 2
Op dezelfde datum en tussen dezelfde uren is het verboden langs de openbare weg, alsook op plaatsen of lokalen die daartoe niet permanent zijn uitgerust, tijdelijke verkooppunten van drank en/ of eetwaren in te richten.
Artikel 3
Uitzonderingen op de verbodsbepalingen van artikel 1 en artikel 2 kunnen door de burgemeester verleend worden bij schriftelijke en ondertekende machtiging.
De Burgemeester wijst de plaats aan waar de activiteiten, waarvoor uitzonderlijke toelating verleend werd, dienen plaats te vinden.
Artikel 4
Indien zekere personen het verbod voorzien in artikel 1 en artikel 2 overtreden, zullen de waren waarmee zij leuren of venten, de tijdschriften of bladen die zij verkopen of ronddragen, de kramen die zij opstellen, de drank en eetwaren die zij verkopen, voor de duur van de looptijd van deze politieverordening in beslag worden genomen door de geïntegreerde politie. Deze zaken zullen op risico en kosten van de overtreder verwijderd worden en zullen hen na het einde van de loopduur van de verordening worden terugbezorgd.
Artikel 5
Overtreding van deze verordening wordt bestraft met een gevangenisstraf van één tot zeven dagen en/of met een geldboete van één tot vijfentwintig euro.
Artikel 6
Dit besluit wordt bekendgemaakt via het Loket voor Lokale Besturen.
Artikel 7
Afschrift van dit besluit wordt gestuurd aan de Gouverneur van West-Vlaanderen, griffie van de rechtbank van Eerste Aanleg te Brugge en aan de griffie van de Politierechtbank te Brugge.
De kerstmarkt te Zwevezele gaat door op het Marktplein op zaterdag 17 december 2022 vanaf 17u tot 01u.
Deze kerstmarkt brengt gewoonlijk veel volk op de been. De gemeenteraad is bevoegd om de openbare rust preventief te regelen door een tijdelijke verordening vast te stellen voor de duur van de activiteiten. Met deze tijdelijke verordening krijgt de organisatie de toestemming om ambulante handel op hun evenement toe te laten of te weigeren.
Artikel 1
Op zaterdag 17 december 2022 is het in de hierna volgende straten:
verboden te leuren, te venten met allerlei waren, tijdschriften of folders te verspreiden, reclamebladen rond te dragen, kramen op te slaan of manifestaties te houden op de openbare weg.
Artikel 2
Op dezelfde datum en tussen dezelfde uren is het verboden langs de openbare weg, alsook op plaatsen of lokalen die daartoe niet permanent zijn uitgerust, tijdelijke verkooppunten van drank en/ of eetwaren in te richten.
Artikel 3
Uitzonderingen op de verbodsbepalingen van artikel 1 en artikel 2 kunnen door de burgemeester verleend worden bij schriftelijke en ondertekende machtiging.
De Burgemeester wijst de plaats aan waar de activiteiten, waarvoor uitzonderlijke toelating verleend werd, dienen plaats te vinden.
Artikel 4
Indien zekere personen het verbod voorzien in artikel 1 en artikel 2 overtreden, zullen de waren waarmee zij leuren of venten, de tijdschriften of bladen die zij verkopen of ronddragen, de kramen die zij opstellen, de drank en eetwaren die zij verkopen, voor de duur van de looptijd van deze politieverordening worden in beslag genomen door de geïntegreerde politie. Deze zaken zullen op risico en kosten van de overtreder verwijderd worden en zullen hen na het einde van de loopduur van de verordening worden terugbezorgd.
Artikel 5
Overtreding van deze verordening wordt bestraft met een gevangenisstraf van één tot zeven dagen en/of met een geldboete van één tot vijfentwintig euro.
Artikel 6
Dit besluit wordt bekendgemaakt via het Loket voor Lokale Besturen.
Artikel 7
Afschrift van dit besluit wordt gestuurd aan de Gouverneur van West-Vlaanderen, griffie van de rechtbank van Eerste Aanleg te Brugge en aan de griffie van de Politierechtbank te Brugge.
De Sinterklaasmarkt gaat door op zaterdag 3 december 2022 in de Keukelstraat (koer en zaaltje Christoffelzaal).
Deze Sinterklaasmarkt brengt gewoonlijk veel volk op de been. De gemeenteraad is bevoegd om de openbare rust preventief te regelen door een tijdelijke verordening vast te stellen voor de duur van de activiteiten. Met deze tijdelijke verordening krijgt de organisatie de toestemming om ambulante handel op hun evenement toe te laten of te weigeren.
Artikel 1
Op zaterdag 3 december 2022 is het verboden om in de Keukelstraat te leuren, te venten met allerlei waren, tijdschriften of folders te verspreiden, reclamebladen rond te dragen, kramen op te slaan of manifestaties te houden op de openbare weg.
Artikel 2
Op dezelfde datum is het verboden langs de openbare weg, alsook op plaatsen of lokalen die daartoe niet permanent zijn uitgerust, tijdelijke verkooppunten van drank en / of eetwaren in te richten.
Artikel 3
Uitzonderingen op de verbodsbepalingen van artikel 1 en artikel 2 kunnen door de burgemeester verleend worden bij schriftelijke en ondertekende machtiging.
De Burgemeester wijst de plaats aan waar de activiteiten, waarvoor uitzonderlijke toelating verleend werd, dienen plaats te vinden.
Artikel 4
Indien zekere personen het verbod voorzien in artikel 1 en artikel 2 overtreden, zullen de waren waarmee zij leuren of venten, de tijdschriften of bladen die zij verkopen of ronddragen, de kramen die zij opstellen, de drank en eetwaren die zij verkopen, voor de duur van de looptijd van deze politieverordening worden in beslag genomen door de geïntegreerde politie. Deze zaken zullen op risico en kosten van de overtreder verwijderd worden en zullen hen na het einde van de loopduur van de verordening worden terugbezorgd.
Artikel 5
Overtreding van deze verordening wordt bestraft met een gevangenisstraf van één tot zeven dagen en/of met een geldboete van één tot vijfentwintig euro.
Artikel 6
Dit besluit wordt bekendgemaakt via het Loket voor Lokale Besturen.
Artikel 7
Afschrift van dit besluit wordt gestuurd aan de Gouverneur van West-Vlaanderen, griffie van de rechtbank van Eerste Aanleg te Brugge en aan de griffie van de Politierechtbank te Brugge.
Het Decreet Basisbereikbaarheid verdeelt Vlaanderen in 15 vervoerregio’s. Met de inrichting van vervoerregio’s creëerde de Vlaamse overheid een kader voor steden en gemeenten waarbinnen ze kunnen samenwerken aan mobiliteitsuitdagingen. De gemeente Wingene is ingedeeld in de vervoerregio Midwest.
Eén van de opdrachten van elke vervoerregio is het opstellen van een regionaal mobiliteitsplan. De Vlaamse Overheid stelde daartoe het consortium Deloitte /Traject /Mint /02 als studiebureau aan.
Het regionaal mobiliteitsplan legt de globale mobiliteitsvisie voor een langere termijn vast voor de vervoerregio, en dat voor alle vervoersmodi. Dat plan doet onder andere uitspraken over de belangrijke mobiliteitsuitdagingen van de regio, tekent het openbaar vervoersnetwerk uit en stelt maatregelen voor de verbetering van de doorstroming, de verkeersveiligheid en het fietsbeleid voor.
Het plan wordt op maat van de regio geschreven. De Vervoerregioraad vraagt aan de gemeenteraden in deze fase kennis te willen nemen van de voorlopig goedgekeurde visienota (bijlage 1) en eventuele inhoudelijke opmerkingen te willen bezorgen.
Kader
De opbouw van een regionaal mobiliteitsplan bestaat uit vier fasen:
Om mobiliteit te kaderen in het ruimere Vlaamse landschap wordt de strategische visienota Midwest (fase 2) voorbereid.
De nota omschrijft het toekomstbeeld dat de actoren van de vervoerregio nastreven.
Deze strategische visienota dient echter scherp genoeg te gaan om de vooropgestelde 8 ambities en strategische doelstellingen te halen.
Visienota
De verschillende deelthema's die in 2021 werden aangebracht zijn verder uitgewerkt in de ambtelijke werkgroepen en de vervoerregioraad naar één gezamenlijke visietekst.
Op 27 september 2022 werden de opmerkingen vanuit de colleges besproken en de visienota gevalideerd in de Vervoerregioraad.
Op 11 oktober 2022 werd een infomoment voor raadsleden en stakeholders gehouden, waar de inhoud van de visienota toegelicht werd.
De visienota ligt ter kennisgeving voor.
De visienota zal verder onderwerp uitmaken van een strategische milieu-effectrapportage.
Ook de inhoudelijke inbreng van stakeholders en gemeenteraden kan nog aanleiding geven tot bijsturing.
Op 29 november 2022 wordt in de vervoerregioraad de bespreking van eventuele opmerkingen uit de gemeenteraden gevoerd.
De bijgestuurde visienota zal dan de basis vormen voor de opmaak van een actieplan voor de Vervoerregio, waarmee het proces van regionale mobiliteitsplanning zal afgerond worden.
Opmerkingen visienota
1. Het vrachtroutenetwerk dient nog bijgestuurd te worden in functie van de te grote maasgrootte in de omgeving Wingene alvorens overgegaan kan worden tot expliciete goedkeuring van de visienota.
2. De visienota wordt op maat van de regio geschreven, we vragen de deel-doelstellingen voldoende specifiek te vertalen in het actieplan, gebaseerd op concrete cijfers voor de regio MidWest.
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 2 en 40, § 1
- het decreet basisbereikbaarheid van 26 april 2019, artikel 8
- het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 betreffende de indeling van het grondgebied van het Vlaamse Gewest in 15 vervoerregio’s en de afbakening van deze vervoerregio’s
-het besluit van de Vlaamse Regering van 4 december 2020 de wijziging van de naam van de Vervoerregio Roeselare in Vervoerregio Midwest
- het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 betreffende de toetreding tot de Vervoerregio Roeselare en de aanduiding van een gemandateerde vertegenwoordiger in de Vervoerregioraad
Bijlage 1 - Visietekst Vervoerregio Mid-West
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van de visienota voor het regionaal mobiliteitsplan van de vervoerregio Midwest, zoals voorlopig goedgekeurd door de Vervoerregioraad op 27 september 2022.
Artikel 2
De gemeenteraad vraagt bij de verdere besluitvorming en implementatie rekening te houden met de geformuleerde voorwaarden en opmerkingen:
1. Het vrachtroutenetwerk dient nog bijgestuurd te worden in functie van de te grote maasgrootte in de omgeving Wingene alvorens overgegaan kan worden tot expliciete goedkeuring van de visienota.
2. De visienota wordt op maat van de regio geschreven, we vragen de deel-doelstellingen voldoende specifiek te vertalen in het actieplan, gebaseerd op concrete cijfers voor de regio MidWest.
Artikel 3
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de voorzitters van de vervoerregioraad.
Op zondag 23 oktober verstuurde mevr. Petra Persyn (verder aanvrager) een digitaal schrijven gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad, de burgemeester en algemeen directeur. In het verzoekschrift wordt gevraagd tot opname van private wegenis in het openbaar domein ter hoogte van de Lijsterlaan.
Op zaterdag 29 oktober 2023 verstuurde de aanvrager een vervangend digitaal schrijven.
Het betreft de percelen kadastraal gekend als: Wingene, 1e afd Sectie F nrs. 888M, 888P, 891H P0000(/dl) gereserveerde nieuwe perceelsidentificatie: 891M P0000, 891G P0000(/dl) gereserveerde nieuwe perceelsidentificatie: 891N P0000.
De opname van een strook waar nutsleidingen aanwezig zijn (delen van de percelen met als kenmerk: 1e afd Sectie F nrs. 888R, 888T, 884S, 884M, 885L, 885M).
Deze aanvraag bevat de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van één of meerdere gemeentewegen, waarover de gemeenteraad conform het decreet houdende de gemeentewegen beslissingsbevoegdheid heeft.
De aanvrager wijzigt de oorspronkelijke vraag door een nieuwe versie (dd. 29 oktober 2022 - bijlage 1) met bijkomend document (bijlage 2).
De aanvrager vulde het oorspronkelijk schrijven (dd. 23 oktober 2022) aan met documenten (dd. 25 oktober 2022 - bijlage 3, 4 en 5) gericht aan de administratie van gemeente Wingene.
De nieuwe vraag en alle documenten worden behandeld.
1. Beschrijving
De aanvraag omvat de vraag tot opname van de kadastrale percelen: Wingene, 1e afd Sie F nrs 888M P0000, 888P P0000, 891H P0000(/dl) gereserveerde nieuwe perceelsidentificatie: 891M P0000, 891G P0000(/dl) gereserveerde nieuwe perceelsidentificatie: 891N P0000 in het openbaar domein.
Ondergeschikt de opname van een strook waar nutsleidingen aanwezig zijn (mogelijks delen van de percelen met als kenmerk: 1e afd Sectie F nrs. 888R, 888T, 884S, 884M, 885L, 885M).
Bestemming volgens het gewestplan: woongebieden
Bestemming volgens een bijzonder plan van aanleg: BPA nr. 7 - Lentakkermolen: Hoofdbestemming: woongebieden - woningen, Nevenbestemming: detailhandel, diensten, horeca, kantoren.
Bestemming volgens een ruimtelijk uitvoeringsplan: niet van toepassing.
2. Beoordeling
2.1 Administratieve beoordeling
Het schrijven is schriftelijk ingediend en correct geadresseerd.
Een toelichting is aanwezig.
Inzake de bewijsmiddelen wordt verwezen naar het decreet gemeentewegen - artikel 13 §3:
"Voor de toepassing van paragraaf 2 kan eenieder een verzoekschrift indienen bij de voorzitter van de gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen. Dat verzoekschrift wordt schriftelijk ingediend, en bevat een toelichting en de nodige bewijsmiddelen over het dertigjarige gebruik door het publiek."
Het 30-jarig publiek gebruik blijkt niet uit de aangeleverde documenten.
- het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Bijlage 01 - verzoekschrift dd.29 oktober 2022
Bijlage 02 - PV van voorlopige oplevering WIH-wegenis dd. 11 februari 1993
Bijlage 03 tot 05 - aanvulling dd. 25 oktober 2022
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van het gewijzigd schrijven van 29 oktober 2022 en bijhorende documenten van datum 25 oktober 2022 waarin op basis van het decreet gemeentewegen van 3 mei 2019 artikel 13 §3 gevraagd wordt de percelen kadastraal gekend als: Wingene, 1e afd Sie F nrs 888M P0000, 888P P0000, 891H P0000(/dl) gereserveerde nieuwe perceelsidentificatie: 891M P0000, 891G P0000(/dl) gereserveerde nieuwe perceelsidentificatie: 891N P0000 op te nemen in het openbaar domein.
Ondergeschikt de opname van een strook grond waar nutsleidingen aanwezig zijn in het openbaar domein (delen van de percelen met als kenmerk: 1e afd Sectie F nrs. 888R, 888T, 884S, 884M, 885L, 885M).
Artikel 2
De gemeenteraad stelt vast dat niet voldaan is aan de voorwaarden zoals gesteld binnen het decreet gemeentewegen artikel 13 §3. Het 30-jarig gebruik van de in artikel 1 vermelde percelen is niet aangetoond. De inhoudelijke behandeling van de vraag is niet mogelijk op basis van het decreet gemeentewegen.
Artikel 3
De aanvrager ontvangt een afschrift van deze beslissing.
Tijdens de laatste vergaderingen van het beheerscomité/de stuurgroep IGS Wonen Regio Tielt (7 juni 2022 en 25 oktober 2022) werd een wijziging van de meerjarenbegroting besproken naar aanleiding van de stijgende loonkosten van de afgelopen en de komende periode. Samen met de financieel directeur van de stad Tielt werd een begrotingswijziging voorbereid waarbij er in 2023 een indexsprong gemaakt wordt bij de loonkosten en er vervolgens voor 2024 en 2025 rekening wordt gehouden met een verdere stijging van de loonkosten ingevolge toekomstige indexering, volgens de gegevens waarover we op vandaag beschikken.
Het beheerscomité nam op 25 oktober 2022 nota van de vereiste budgetwijziging en gaf een positief advies ten aanzien van dit ontwerp (zie verslag in bijlage):
|
|
2023 |
2024 |
2025 |
Dentergem |
12,41% |
€ 35.857,95 |
€ 38.784,60 |
€ 40.036,65 |
Meulebeke |
16,86% |
€ 48.715,96 |
€ 52.692,05 |
€ 54.393,06 |
Pittem |
10,06% |
€ 29.067,77 |
€ 31.440,22 |
€ 32.455,17 |
Ruiselede |
7,99% |
€ 23.086,63 |
€ 24.970,91 |
€ 25.777,02 |
Tielt |
31,72% |
€ 91.624,14 |
€ 99.102,31 |
€ 102.301,53 |
Wingene |
20,97% |
€ 60.591,56 |
€ 65.536,91 |
€ 67.652,58 |
Totale bijdrage |
100% |
€ 288.944,00 |
€ 312.527,00 |
€ 322.616,00 |
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- het besluit van de Vlaamse Regering over de subsidiëring ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid van 8 juli 2016
- het besluit van de gemeenteraad van 26 mei 2008 over de goedkeuring van de overeenkomst met statuten betreffende de oprichting van een interlokale vereniging “intergemeentelijke samenwerking Wonen Regio Tielt” met het oog op samenwerking op het vlak van lokaal woonbeleid, en de navolgende verlengingen van de IGS
- het besluit van de gemeenteraad van 30 september 2019 over IGS Wonen Regio Tielt: verlenging interlokale vereniging (2020 - 2025) - goedkeuring
- het besluit van de gemeenteraad van 30 september 2019 over IGS Wonen Regio Tielt: nieuw subsidiedossier (2020 - 2025) - goedkeuring, met onder meer de goedkeuring van het meerjarenbudget voor de periode 2020 – 2025
De voorgestelde wijzigingen werden intussen meegenomen in de aanpassingen van het meerjarenplan.
- gewijzigde meerjarenbegroting IGS Wonen Regio Tielt periode 2023-2025
- begeleidende nota bij begrotingswijziging
- verslag stuurgroep IGS Wonen Regio Tielt van 25 oktober 2022
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de begrotingswijziging goed voor IGS Wonen Regio Tielt voor de periode 2023-2025, zoals voorgesteld in de stuurgroep/het beheerscomité van 25 oktober 2022.
Artikel 2
De nodige kredieten worden in door de gemeente in de aanpassing van het meerjarenplan voorzien.
Artikel 3
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het beheerscomité en de coördinator van de intergemeentelijke samenwerking Wonen Regio Tielt.
In tegenstelling tot wat je misschien zou denken, is hondenpoep geen goede meststof voor de natuur. Integendeel. Hondenpoep bevat bacteriën en eitjes van parasieten zoals Neospora (deze parasiet komt veel voor in melkveebedrijven). De eitjes van deze parasiet overleven de behandeling in afvalwaterzuiveringsinstallaties en composteringsinstallaties en zijn te vinden op gras, in beken of zelfs in de groentetuin, indien je compost gebruikt.
Zo kunnen de parasieten mens en dier infecteren. Het is een gekend fenomeen dat deze parasieten bij zwangere koeien leiden tot een miskraam. Het is dus slecht voor mens, dier en milieu om je hondenpoep achter te laten in de natuur of om het bij het gft-afval te gooien.
Tijdens een wandeling met een gevuld hondenpoepzakje in je jaszak, lijkt het verleidelijk om het zakje in het riool te droppen. Doe het echter niet! De plastic zakjes breken niet af en dreigen zo het hele systeem te verstoppen. Daarnaast komt het plastic afval uiteindelijk terecht in het zuiveringsstation of zelfs in de zee.
Je hebt het - vooral in steden - ongetwijfeld al eens gespot: de smalle kokers, die bedoeld zijn om je hondenpoepzakjes in achter te laten. Het voordeel van dergelijke hondenpoepbuizen, is dat op die manier sluikstort in openbare vuilnisbakken wordt vermeden. Het is namelijk veel moeilijker om huishoudelijk afval te sluikstorten in een hondenpoepbuis.
Dat hondenpoep geen deel uitmaakt van een propere omgeving, staat buiten kijf. Daarnaast is het ook simpelweg strafbaar om hondenpoep(zakjes) achter te laten. Handhavers mogen hierop controleren en indien je betrapt wordt, kan dit je een boete voor zwerfvuil opleveren die kan oplopen tot maar liefst 350 euro.
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- extra agendapunt fractie Burgerbelangen 'Hondenpoepbuizen'
Motivatie vanuit de fractie CD&V:
"Sinds vorig jaar is er een gemeentelijke werkgroep rond zwerfvuil en sluikstort. Hondenpoep hoort daarbij. We zijn daarbij begeleid en gecoacht bij Mooimakers, een initiatief van Vlaanderen om het gemeentelijk zwerfvuil- en sluitstortbeleid te optimaliseren
Een van de acties die volgend voorjaar verder wordt uitgerold is de aanpak van de hondenpoep. We hebben gesproken met Mooimakers en hun advies gevraagd over hondenpoepbuizen. Volgens Mooimakers heeft de plaatsing van aparte hondenpoepbuizen heeft geen enkele meerwaarde. In hondenpoepbuizen wordt soms ander afval gepropt, waardoor deze tijdelijk niet meer bruikbaar zijn. De tijdsbesteding voor het ledigen blijkt ook hoger te liggen dan bij klassieke vuilnisbakken.
Het belangrijkste in de strijd tegen de hondenpoep is dat hondeneigenaars altijd een hondenpoepzakje bij zich hebben en dit na gebruik naar huis meenemen of in een openbare vuilnisbak deponeren.
Daarom worden tegen volgend voorjaar aan het begin van wandelpaden en op een aantal andere probleemlocaties borden geplaatst om hondeneigenaars te sensibiliseren om hondenpoepzakjes in een nabij geplaatst vuilnisbak te gooien. Daarop zal niet gewoon de vraag staan om een ‘kakje in een zakje’ te steken. Dat is niet genoeg. Als we een bordje plaatsen dan zien we dat de zakjes met kakjes vaak gewoon naast dat bord ligt. Onze slogan zal duidelijk zijn: ‘kakje, in een zakje, in een bakje’.
Op het infobord komt een link naar een webpagina waarop alle vuilnisbakken gelokaliseerd zijn. We hebben alle vuilnisbakken in kaart gebracht en ook gekeken waar er nog eventueel een vuilnisbak tekort staat.
Dat is het maximale wat we kunnen doen: de vuilnisbakken voorzien met een duidelijke boodschap."
Enig artikel
De gemeenteraad verwerpt het voorstel van fractie Burgerbelangen om hondenpoepbuizen aan te kopen en op verschillende plaatsen in de gemeente te plaatsen.
Het vergroenen van ons landschap en dorpskernen is een onderwerp dat steeds meer in onze media opduikt.
De afgelopen maanden lazen we in de media berichten als:
- Knotten in ruil voor gratis brandhout wint aan populariteit.
- Hagen kunnen een alternatief zijn voor falend bosbeleid.
- Groepsaankopen plantgoed voor landbouwers en imkers.
Het aanplanten van bomen is één van de mogelijkheden om wat meer groen te voorzien. De gemeente Wingene ondertekende daarom op 19/10 het bomencharter om tegen eind 2024 te streven naar 14.600 bijkomende bomen (1 per inwoner). Een jaar later – op 25 oktober 2021 – werd het energie- en klimaatpact ondertekend waar een bijkomend engagement van 14.600 bomen tot 2030 werd aangegaan.
Daarnaast keurden we begin dit jaar in de gemeenteraad ook het lokale klimaat- en milieureglement goed waar subsidies zijn voorzien voor kleine landschapselementen. In combinatie met de provinciale subsidie van het stadlandschap ’t West-Vlaams Hart wordt zo steun gegeven voor de aanleg en het beheer van hagen, heggen, houtkanten, knotbomen en veteraanbomen.
We merken ondertussen dat de gemeente nog een tandje bijsteekt als het gaat over het vergroenen van de gemeente. De afgelopen maand zagen we twee concrete acties opduiken:
- De actie boom zoekt grond.
- De actie gratis wilgenpoten.
Daarover had ik graag volgende vragen gesteld.
1. Hoe succesvol waren de twee acties rond ‘boom zoekt grond’ of de actie ‘gratis wilgenpoten’?
o Hoeveel fruitbomen, struiken werden uiteindelijk verkocht en aangeplant? Was dit volgens de verwachtingen?
o Hoeveel wilgenpoten werden aangevraagd en uitgedeeld?
o Waren de bestellers hoofdzakelijk particulieren of ook land- en tuinbouwers?
o Hoe worden deze acties geëvalueerd en zijn deze voor herhaling vatbaar?
2. Hoe succesvol zijn de subsidies voor kleine landschapselementen? Gaat het hier om hoofdzakelijk particulieren of ook land- en tuinbouwers?
3. Worden er nog nieuwe acties gepland om Wingene een beetje groener te maken? Zet de gemeente op meer in dan het planten van bomen?
Raadslid Stefaan Verhelle licht zijn mondelinge vraag toe.
Schepen Brecht Warnez antwoordt als volgt:
"Onze gemeente trekt de kaart van de duurzaamheid en ondertekende op 25 oktober 2021 het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
Zo organiseerden we recent de actie “boom zoekt grond”, een gesubsidieerde groepsaankoop van tuinbomen. Daarnaast konden geïnteresseerden ook intekenen op een aanbod van “gratis wilgenpoten”.
Beide acties kregen veel respons.
Ook het gratis aanbod van wilgenpoten die de gemeente in navolging van stadlandschap ’t West- Vlaamse hart voor het eerst organiseerde kende veel bijval. In totaal werden 254 wilgenpoten bedeeld aan 27 deelnemers. De wilgenpoten blijken vooral bestemd voor het buitengebied en dit zowel bij particulieren als landbouwers. De bestelde loof- en fruitbomen worden zowel in woongebied als agrarisch gebied aangeplant.
Omwille van het succes en gezien de gemeentelijke ambitie om 15.000 extra bomen aan te planten tegen 2030 worden beide acties volgend jaar herhaald. Het soortenaanbod en de kostprijs zijn nog te bepalen na afstemming met betrokken interne diensten.
Een bijkomende actie vanaf volgend jaar wordt alvast de uitreiking van een geschenkboom aan nieuwe inwoners en bij huwelijken en geboorten. Vroeger was het de gewoonste zaak van de wereld om bij een belangrijke gebeurtenis in een mensenleven een boom cadeau te doen. De gemeente wil de traditie van de geschenkbomen terug opnemen en geeft daarom iedere nieuwe inwoner vanaf 2023 een boompje cadeau. Ook bij een huwelijk of geboorte wordt voortaan een geschenkboompje gegeven. Nog meer dan vroeger kan iedere tuin, groot of klein immers een verschil maken voor natuur en klimaat. Wie niet over een eigen tuin beschikt, kan zeker familie of kennissen plezieren met deze geschenkboom. De geschonken boompjes zijn zaailingen van 30 tot 40 centimeter groot."
Schepen Hedwig Kerckhove vult aan:
"De gemeente wil het goede voorbeeld geven en het bomenareaal op openbaar domein stelselmatig uitbreiden, uiteraard rekening houdend met de wettelijke plantafstand van twee meter tegenover de perceelsgrens. Waar mogelijk proberen we dit ook te combineren met ontharding, zoals in de Hofakkerlaan. Maar we kunnen deze uitdaging onmogelijk alleen realiseren. Met verschillende initiatieven willen we onze inwoners aanmoedigen om zelf ook meer bomen aan te planten.
Om inwoners te stimuleren om in hun tuin opnieuw een bloemenstrook te voorzien wordt vanaf april volgend jaar zaad van het gemeentelijk bloemenzaadwinningsperceel (intussen officieel “Bieland” genoemd) in de Joostraat, aangeboden. Tuinen zijn vandaag ‘te proper’ voor bijen. Ze worden te vaak gemaaid en onkruid wordt te snel verwijderd. Hierdoor krijgen verschillende bijenvriendelijke planten geen kans om te bloeien.
Bijen zijn nochtans van onschatbare waarde. Ze zorgen immers voor bestuiving en vruchtzetting van drie vierde van alle voedingsgewassen. Zonder deze kruisbestuivers verdwijnen ook heel wat wilde planten. “Bieland” is één van de genomineerde voorbeeldstellende groenprojecten in Vlaanderen en komt in aanmerking voor een Openbaargroen-award die de Vereniging voor Openbaar Groen op 15 december uitreikt.
Wat de subsidiëring voor het onderhoud van kleine landschapselementen in landelijk gebied betreft, zijn momenteel een twintigtal beheerovereenkomsten lopende. Naast subsidiëring van hagen en houtkanten gaat het voor het overgrote deel over onderhoud van knotwilgen bij zowel landbouwers als particulieren."
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
Veel verenigingen hebben reeds activiteiten georganiseerd in de Verrekijker in Wingene. Terwijl er algemene tevredenheid is over de infrastructuur en de bar, worden we vaak aangesproken over de aankleding van de zaal. In het verleden werd een deel van de muren geverfd en dit werd positief onthaald. Veel verenigingen en inwoners zijn vragende partij om een volgende stap te zetten in de verdere aankleding van de Verrekijker. Een opfrisbeurt van de zaal is mogelijk door o.a. het verven of bekleden - met gordijnen of (akoestisch) hout - van de andere muren.
Daarnaast merken we dat er vaak kinderen spelen op het grasperk naast de Verrekijker tijdens activiteiten in de zaal. Dit zou een ideale plaats kunnen zijn om ook speeltoestellen te plaatsen.
Daarom stel ik graag deze vragen:
Pieter-Jan Verhoye licht zijn mondelinge vraag toe.
Schepen Brecht Warnez antwoordt als volgt:
(1) Zal het gemeentebestuur stappen nemen om de Verrekijker een opfrisbeurt te geven door het schilderen van de resterende muren en/of het plaatsen van gordijnen of hout?
"Op vandaag zijn reeds inspanningen geleverd in de Verrekijker.
We luisteren ook naar de verenigingen. Zo waren er wat klachten rond de klank. De afgelopen hebben we daar ook wat aanpassingen gedaan bijvoorbeeld.
Niet alles is ook mogelijk. Een aankleding met bijvoorbeeld hout is niet mogelijk omwille van brandrisico. Hetzelfde met de gordijnen die lager zouden komen. Dit is geen optie.
We richten de zaal de Verrekijker ook in naar de doelstelling van de zaal. Eerst was dat fuifzaal. Nu is dat feestzaal. Het is niet de bedoeling om er bv. een cultuurzaal van te maken. Daarvoor gaan we een in het centrum van onze gemeente een vrijetijdscentrum bouwen die voldoet aan alle doelstellingen.
In elk geval, we horen veel verenigingen. Maar een algemene vraag voor meer aankleding horen we niet. Onze zaal wordt in elk geval vlot gereserveerd. Het afgelopen jaar hebben we – ondanks nog enkele corona-weken – toch 206 reservaties.
Maar je spreekt in je antwoord van “veel verenigingen en burgers zijn vragende partij om een volgende stap te zetten in de aankleding”. Dat boeit me wel wat. Hoeveel zijn dit er precies? De lijst van die vele verenigingen interesseert me wel. Zo kunnen we er mee samenzitten."
(2) Zal het gemeentebestuur stappen nemen om speeltoestellen te plaatsen op het gazon naast de Verrekijker?
Schepen Jens Danneels antwoordt:
"Voor speelterreinen richten we ons op vandaag voornamelijk naar woonwijken of onze recreatie- en sportparken. Binnen Wingene kennen we ruim 25 speelterreinen.
Het gazon naast de Verrekijker ligt op vandaag dus niet binnen onze scope. Bovendien is het naar onze mening te klein om daar speeltoestellen te plaatsen die tot hun nut kunnen komen."
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
In april hebben de lokale besturen van gemeente Wingene en Ruiselede hun fusieplannen aangekondigd. Het nieuws kwam als een verrassing voor de inwoners van beide gemeenten. Onze fractie betreurt dat de inwoners geen inspraak hebben gekregen over de fusieplannen en mogelijke fusiepartners. Daarom hadden we gepleit om, vooraleer je een beslissing neemt over de fusiepartner(s) ofwel 1) een degelijk voortraject [met o.a. enquêtes, klankbordgroepen, informatiesessies en inspraakmogelijkheden] ofwel 2) een gemeentelijke volksraadpleging. Het gemeentebestuur van Wingene heeft beslist om dit niet te doen.
In buurgemeente Ruiselede hebben inwoners handtekeningen verzameld en wordt er een gemeentelijke volksraadpleging georganiseerd op zondag 27 november 2022. Wanneer de gemeenteraadszitting van gemeente Wingene op maandag 28 november 2022 doorgaat, zal het resultaat van de gemeentelijke volksraadpleging normaliter gekend zijn.
Daarom stel ik u graag de volgende vragen:
Raadslid Pieter-Jan Verhoye licht zijn mondelinge vragen toe:
"In april hebben de lokale besturen van gemeente Wingene en Ruiselede hun fusieplannen aangekondigd. Het nieuws kwam als een verrassing voor de inwoners van beide gemeenten. Onze fractie betreurt dat de inwoners geen inspraak hebben gekregen over de fusieplannen en mogelijke fusiepartners. Daarom hadden we gepleit om, vooraleer je een beslissing neemt over de fusiepartner(s) ofwel 1) een degelijk voortraject [met o.a. enquêtes, klankbordgroepen, informatiesessies en inspraakmogelijkheden] ofwel 2) een gemeentelijke volksraadpleging. Het gemeentebestuur van Wingene heeft beslist om dit niet te doen.
In buurgemeente Ruiselede hebben inwoners handtekeningen verzameld en werd er op zondag 27 november 2022 een gemeentelijke volksraadpleging georganiseerd.
Intussen zijn de resultaten van het referendum gekend. Er waren 4.500 stemgerechtigden waarvan 1.917 stemgerechtigden gingen stemmen. Dit komt overeen met 42,6% van de inwoners. Dit is veel voor een referendum zonder opkomstplicht. 91% daarvan, ofwel 1.753 stemden tegen en 139 stemden voor. Dit is toch wel een duidelijk signaal naar de politiek toe.
We hebben vernomen hoe het gemeentebestuur de resultaten van het referendum heeft geïnterpreteerd. Men beschouwt iedereen die niet is komen stemmen, van de eerste tot de laatste inwoner, categoriek als een voorstander van de fusie. Dat is de waarheid geweld aandoen.
Politicoloog en expert lokale politiek Herwig Reynaert heeft dat vandaag ook in de pers aangegeven, ik citeer: "Om te zeggen dat 60% dat niet is komen stemmen allemaal ja-stemmers zijn lijkt mij niet correct."
De Ruiseleedse burgemeester heeft intussen ook aangegeven dat ze geen gevolg geeft aan het referendum ondanks het duidelijk signaal.
Daarom stel ik graag volgende vragen:
Mijn eerste vraag is sinds de infosessies van vorige week en sinds het publiceren van de bestuurskrachtanalyse op de website zonder grond, dus deze laat ik vallen.
Mijn tweede vraag 'Wat is het standpunt van het college van burgemeester en schepenen over het resultaat van de gemeentelijke volksraadpleging in Ruiselede? Welk gevolg zal het gemeentebestuur geven aan dit resultaat?'"
Burgemeester Lieven Huys antwoordt als volgt:
"Raadslid Verhoye, u verandert uw vraag 'en cours de route', want de inleiding was niet dezelfde als ik gezien heb en u verandert zelf ook een beetje zoals een waaier. Ik dacht dat u voor een fusie was, maar nu geeft u de indruk dat het eigenlijk niet hoeft.
De bestuurskrachtanalyse is vorige week 2 keer toegelicht, maar ik heb u en uw fractie toen niet gezien. Daar kon u perfect de toelichting krijgen, maar u hebt ze nog tegoed. Het was mooi geweest dat u daar vorige week ook een keer aanwezig was.
Als antwoord op uw tweede vraag 'Hoe interpreteren wij dat nu?'... Ik ga het aantal stemmen niet herhalen.
Ik stel vast dat er in de aanloop naar de volksraadpleging gisteren twee kampen waren:
- De initiatiefnemers en de oppositie riepen op om te komen stemmen tegen een fusie.
- Het college van burgemeester en schepenen riep net het tegenovergestelde op: 'blijf thuis indien je akkoord bent'.
Dat een aantal mensen minder interesse heeft, dat zal wel, maar als je de resultaten bekijkt kom je op 38,5%, we gaan mooi afronden naar 40%, die uitgesproken tegen zijn en 60% die zich niet hebben uitgesproken tegen een fusie met Wingene. Dat is de juiste interpretatie.
Maar het is duidelijk dat er in Ruiselede nog een weerstand zit. Dat er nog mensen zijn die niet akkoord zijn met een fusie. Het is dan aan ons samen, Ruiselede en Wingene, om daar in de komende weken en maanden een mooi verhaal te gaan opzetten, samen met die mensen om hen toch alsnog mee te krijgen in het fusieverhaal. En dat gaan we doen. We gaan dit ten gepaste tijde aan jullie voorstellen. Maar het is ook een signaal dat aangekomen is. Dat is mijn en onze interpretatie van de resultaten van gisteren."
Raadslid Pieter-Jan Verhoye vult aan:
"Nogmaals, de interpretatie over iedereen die thuis gebleven is, dat die van de eerste tot de laatste meteen toegeschreven worden aan het ja-kamp, daar gaan wij niet mee akkoord. Daarin verschillen we van mening. Wij zijn voor fusies..."
Burgemeester Lieven Huys vult aan:
"Dat heb ik niet gezegd. Ik heb gezegd: 'Als je akkoord bent met een fusie, blijf je thuis.' Dat betekent ook dat er heel wat ja-stemmers thuis gebleven zijn, dat was ook de oproep. En er zijn altijd mensen die geen mening hebben, die zeggen 'so be it, laat het zijn', vandaar kom je tot een resultaat van 60%.
Wat wil je nu eigenlijk? Je bent toch een grote voorstander van grote fusies? Zo heb ik het gelezen in uw krantje."
Raadslid Pieter-Jan Verhoye vult aan:
"We hebben gezegd dat we naar de juiste schaal moeten gaan. De Vlaamse regering liet weten dat dit naar de 40.000 à 50.000 inwoners moet gaan."
Burgemeester Lieven Huys vult aan:
"En dat heb jij toch ook bevestigd? En nu probeer je onrust te stoken omdat er 5.400 mensen zouden bij komen. Het is rechts of links. En niet tussenin of een keer naar links en een keer naar rechts. Je moet recht rijden, jij ook."
Raadslid Pieter-Jan Verhoye vult aan:
"Ons standpunt is daarin altijd hetzelfde gebleven. Als je fuseert, fuseer dan onmiddellijk goed en ga naar die schaalgrootte van 40.000 à 50.000 inwoners."
Burgemeester Lieven Huys vult aan:
"Dus jij geeft onze gemeente met zijn landelijk karakter op."
Raadslid Pieter-Jan Verhoye vult aan:
"Neen, dat heb ik niet gezegd."
Burgemeester Lieven Huys vult aan:
"Ja, dat zeg je wel. Je zegt, 40.000 inwoners is de juiste schaal."
Raadslid Pieter-Jan Verhoye vult aan:
"Er zijn veel gemeenten rondom Wingene-Zwevezele die ook een landelijk karakter hebben. Als je naar een grotere fusie zou gaan, betekent dit niet dat je het landelijk karakter wegneemt."
Burgemeester Lieven Huys vult aan:
"Ik wens je heel veel succes in je zoektocht.
Ik vind het heel opmerkelijk... Je bent voor een grotere schaal van fusies en als het concreet wordt, dan ben je tegen."
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
Namens Gemeenteraad,
Jurgen Mestdagh
Algemeen directeur
Hendrik Verkest
Raadslid