De voorzitter opent de zitting op 26/02/2024 om 20:00.
De gemeenteraad keurt het verslag van de zitting van 29 januari 2024 goed.
Aanleiding en voorgeschiedenis
De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Feiten, context en argumentatie
De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Elk raadslid heeft het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.
Bevoegdheid en juridische grond
- de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32
- het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad, vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021
Bijlagen
- verslag vorige zitting
Besluit
Enig artikel
De gemeenteraad keurt het verslag van de zitting van 29 januari 2024 goed.
De gemeenteraad neemt kennis van de inhoudelijke vaststelling van de gouverneur na nazicht van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 en de met 2026 aangevulde schema's T2 en T4.
Aanleiding en voorgeschiedenis
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld door de raad van bestuur van 18 december 2023 en werd vervolgens voor nazicht overgemaakt aan het Agentschap Binnenlands Bestuur en de provinciegouverneur van West-Vlaanderen.
Feiten, context en argumentatie
Het nazicht van dit beleidsrapport heeft, naast enkele technische bemerkingen, ook geleid tot de volgende inhoudelijke vaststelling: Naast de schema's betreffende het financieel evenwicht moesten ook de schema's T2 en T4 aangevuld worden met het jaar 2026. De aangevulde schema's worden ter kennisgeving aan de raad voorgelegd.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 332, §1, derde lid
- het besluit van de vlaamse regering betreffende BBC, in het bijzonder artikel 14, 2e lid (voor M2)
- het ministerieel besluit betreffende BBC, in het bijzonder artikel 3, 5e lid
Bijlagen
- brief inhoudelijke vaststelling na nazicht aanpassing meerjarenplan
- schema T2 tem 2026
- schema T4 tem 2026
Besluit
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de inhoudelijke vaststelling van de gouverneur na nazicht van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 en de met 2026 aangevulde schema's T2 en T4.
De gemeenteraad neemt kennis van de inhoudelijke vaststelling van de gouverneur na nazicht van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 en de met 2026 aangevulde schema's T2 en T4.
Aanleiding en voorgeschiedenis
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld door de raad van bestuur van 18 december 2023 en werd vervolgens voor nazicht overgemaakt aan het Agentschap Binnenlands Bestuur en de provinciegouverneur van West-Vlaanderen.
Feiten, context en argumentatie
Het nazicht van dit beleidsrapport heeft, naast enkele technische bemerkingen, ook geleid tot de volgende inhoudelijke vaststelling: Naast de schema's betreffende het financieel evenwicht moesten ook de schema's T2 en T4 aangevuld worden met het jaar 2026. De aangevulde schema's worden ter kennisgeving aan de raad voorgelegd.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 332, §1, derde lid
- het besluit van de vlaamse regering betreffende BBC, in het bijzonder artikel 14, 2e lid (voor M2)
- het ministerieel besluit betreffende BBC, in het bijzonder artikel 3, 5e lid
Bijlagen
- brief inhoudelijke vaststelling na nazicht aanpassing meerjarenplan
- schema T2 tem 2026
- schema T4 tem 2026
Besluit
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de inhoudelijke vaststelling van de gouverneur na nazicht van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 en de met 2026 aangevulde schema's T2 en T4.
De gemeenteraad keurt de definitieve lijst van de over te dragen schulden van de samen te voegen gemeenten Wingene en Ruiselede en van hun OCMW’s en eventuele autonome gemeentebedrijven, zoals aangehecht in bijlage, goed.
Aanleiding en voorgeschiedenis
De gemeenteraad van Wingene nam op 19 december 2022 de principiële beslissing tot samenvoeging met gemeente Ruiselede. De gemeenteraad van Ruiselede nam op 19 december 2022 de principiële beslissing tot samenvoeging met gemeente Wingene.
De gemeenteraad van Wingene nam op 23 oktober 2023 het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging met gemeente Ruiselede. De gemeenteraad van Ruiselede nam op 19 oktober 2023 het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging met gemeente Wingene.
De Vlaamse Regering neemt van de gemeenten die, met toepassing van artikel 347 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, over een gezamenlijk voorstel tot samenvoeging op 1 januari 2025 hebben beslist en dat voorstel hebben ingediend bij de Vlaamse Regering voor 1 januari 2024, schulden over met een maximumbedrag van 50 miljoen euro per samenvoeging.
Feiten, context en argumentatie
Gezien gemeenten Wingene en Ruiselede op 1 januari 2022 samen 20.296 inwoners telden, zoals gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad, heeft de fusiegemeente Wingene recht op een totale schuldovername van maximaal 4.059.200 euro.
De schuldovername zal op 30 september 2024 gebeuren.
De gedetailleerde inventarislijst van alle financiële schulden van de samen te voegen gemeenten en hun OCMW’s en autonome gemeentebedrijven die voor schuldovername in aanmerking komen, werd op 19 januari 2024 bezorgd aan het departement Financiën en Begroting van de Vlaamse Overheid.
Ook de aflossingstabellen van de leningen op de inventarislijst waarvan het resterend schuldsaldo op datum van de effectieve schuldoverdracht minstens 4.059.200 euro zal bedragen, werd aan het departement Financiën en Begroting bezorgd.
De gemeenteraad van Wingene keurde op 28 augustus 2023 de voorlopige lijst van over te dragen leningen goed.
De goedgekeurde definitieve lijst van over te dragen leningen dient uiterlijk op 31 maart 2024, samen met de kopieën van de contracten en de aflossingstabellen van de over te dragen leningen, aan het departement Financiën en Begroting bezorgd te worden.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40, §1, 42 en 384.
- het besluit van de Vlaamse Regering van 29 januari 2021 tot vaststelling van de voorwaarden voor de schuldovername in het kader van een vrijwillige samenvoeging van gemeenten op 1 januari 2025
- het bestuursdecreet van 7 december 2018
- de omzendbrief FB2021/1 met de voorwaarden voor de schuldovername in het kader van een vrijwillige samenvoeging van gemeenten op 1 januari 2025
- het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2022 over de principiële beslissing tot samenvoeging van de gemeente Wingene en de gemeente Ruiselede
- het gemeenteraadsbesluit van 28 augustus 2023 over de Inventaris van de financiële schulden van de samen te voegen gemeenten Wingene en Ruiselede met voorstel tot schuldovername
- het gemeenteraadsbesluit van 23 oktober 2023 over de definitieve beslissing tot samenvoeging van de gemeente Wingene en de gemeente Ruiselede
Financiële gevolgen
De nog openstaande lening van de gemeente Ruiselede zal op het moment van de overdracht op 30 september 2024 hoger zijn dan de maximale fusiebonus. Ruiselede sloot deze lening af in 2022, met eindvervaldag op 31 december 2042. Deze lening heeft bijgevolg nog een langere looptijd dan de Wingense leningen, waardoor de impact van de kapitaalsovername op de rente groter is. Bij de fusie gebeurt er een overdracht van de lening van de gemeente Ruiselede naar de nieuwe gemeente Wingene.
Bijgevolg bleef het aangewezen om de fusiebonus van de enige lopende lening van de gemeente Ruiselede af te nemen. Het openstaand kapitaal van deze lening bedraagt op 30 september 2024 6.387.500 euro, en zal na overname van de fusiebonus nog 2.328.300 euro bedragen. De te betalen rente zal hierdoor dalen van 2.013.595,50 naar 733.973,29 euro. Bovenop de overname van kapitaal van 4.059.200 euro vermindert dus ook de intrest met 1.279.622,21 euro tot op de eindvervaldag van deze lening.
Bijlagen
- de inventaris van de financiële schulden van de samen te voegen gemeenten (finale keuzelijst)
- de aangepaste aflossingstabel van de lopende lening van de gemeente Ruiselede, voor en na de fusiebonus
- de goedkeuring van de finale keuzelijst door het departement financiën en begroting van de Vlaamse Overheid op 17 november 2023
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de definitieve lijst van de over te dragen schulden van de samen te voegen gemeenten Wingene en Ruiselede en van hun OCMW’s en eventuele autonome gemeentebedrijven, zoals aangehecht in bijlage, goed.
Artikel 2
Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan het departement Financiën en Begroting, afdeling Beleidsondersteuning, Begroting en Financiële Operaties, Dienst Financiële Operaties via financialoperations@vlaanderen.be en fusies@vlaanderen.be.
Het gemeentebestuur zet met het reglement sensibilisering op fuiven een actief en preventief fuifbeleid op. In de eerste plaats door jongeren te stimuleren om eens iets anders te drinken dan enkel alcoholhoudende dranken. Om dit te stimuleren gaat de gemeente het drinken van water laagdrempeliger maken voor jongeren op fuiven georganiseerd door erkende jeugdverenigingen. Ook de oordoppenactie die nu reeds loopt wenst het gemeentebestuur te bestendigen om jongeren verder aan te zetten tot het beperken van de risico’s op gehoorschade.
Aanleiding en voorgeschiedenis
De jeugdraad en gemeente vangen lokaal signalen op van jongeren die over hun grens gaan op fuiven. De jeugdraad en gemeente wensen om die reden in te zetten op bewustmaking van de risico’s van alcoholgebruik.
Feiten, context en argumentatie
De jeugdraad kwam bijeen op woensdag 28 juni 2023 en keurde het advies sensibilisering op fuiven goed om voor te leggen aan het college van burgemeester en schepenen.
Het advies werd aangenomen door het college van burgemeester en schepenen op 9 oktober 2023. Daarbij werd de opdracht gegeven aan Team Jeugd om een reglement rond sensibilisering op fuiven verder uit te werken. Er werd zowel intern als extern advies ingewonnen bij onder andere Formaat, CGG Largo, Logo Midden-West-Vlaanderen, jeugdraad,...Het voorstel werd positief onthaald aangezien het voorstel:
- inzet op sensibilisering rond middelengebruik en persoonlijke veiligheid.
- inspeelt op lokale signalen van jongeren die over hun grens gaan op fuiven.
- niet complex is om uit te rollen en aan te vragen (kosten-baten).
- een mooie aanzet is tot een lokaal actief en preventief fuifbeleid en past binnen het concept van een gezonde gemeente.
Met het reglement sensibilisering op fuiven wil de gemeente werken aan een actief en preventief fuifbeleid door jongeren bewust te maken van de risico’s van alcohol- en middelengebruik, gezond gedrag bij jongeren te gaan promoten en jongeren aan te zetten tot het beperken van de risico’s op gehoorschade.
De gemeente ondersteunt hiervoor organisatoren via forfaitaire tussenkomst voor aankoop water en leeftijdsbandjes, het gratis ter beschikking stellen van oordoppen en dispenser en info ter beschikking te stellen rond verantwoord feesten.
In de toekomst kunnen nog andere thema’s worden toegevoegd zoals roken, verdovende middelengebruik, veiligheid, seksualiteit, netheid,…
Als elke bestaande fuif georganiseerd door lokale jeugdverenigingen en jeugdhuizen intekent op het project ramen we de jaarlijkse kostprijs voor de gemeente op zo'n € 4000.
Bekendmaking en ondersteuning zal gebeuren via een webpagina en het e-loket op de gemeentelijke website. Op de fuiven zelf wordt een banner gehangen om de actie kenbaar te maken.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41
- de statuten van de jeugdraad, vastgesteld door de gemeenteraad op 28 december 1993
Financiële gevolgen
Deze actie past binnen de SMJP 2020-2025:
BD03: We zorgen voor een gevarieerd en vernieuwend vrijetijdsaanbod dat al onze inwoners prikkelt en versterken daarvoor onze lokale infrastructuur.
03.06: We spelen in op trends en maatschappelijke of sectorale veranderingen
MJP000374 Sensibiliseringscampagnes lokaal kinderen en jongeren
Er zal een budgetwijziging nodig zijn.
Bijlagen
- advies jeugdraad sensibilisering op fuiven
- ontwerpreglement sensibilisering op fuiven ("Fuiven zonder kater")
Besluit
Enig artikel
De gemeenteraad stelt het reglement sensibilisering op fuiven, zoals opgenomen in bijlage, vast. Het reglement in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing en treedt in werking met ingang van 1 maart 2024.
De gemeenteraad bekrachtigt de tijdelijke verordening van de burgemeester van 22 januari 2024 over de vaststelling van de vigiliszone ter gelegenheid van carnaval op 3 februari 2024 en op 10 en 11 februari 2024.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Raadslid Kobe Vandeweghe vervoegt de zitting vanaf dit agendapunt.
In zitting van 22 januari 2024 ging de burgemeester over tot de vaststelling van een tijdelijke politieverordening voor de afbakening van de vigiliszone ter gelegenheid van diverse activiteiten rond carnaval.
Specifiek gaat het om volgende evenementen die plaatsvinden in de feesttent op de parking van CC de Wissel in Zwevezele: de Verkiezingsfuif op zaterdag 3 februari, het Krokusbal op zaterdag 10 februari en de carnavalafsluiter op zondag 11 februari.
Het is de bevoegdheid van de gemeenteraad om hierin te voorzien, maar omwille van de timing nam de burgemeester dit op in uitvoering van artikel 134 § 1 van de nieuwe gemeentewet, mits bekrachtiging in de eerstvolgende gemeenteraad.
Feiten, context en argumentatie
In het kader van Carnaval 2024 gingen 3 evenementen door in de feesttent op de parking van CC de Wissel in Zwevezele:
Voor elke van deze evenementen deed de organisator beroep op professionele bewaking.
De professionele bewaking is bedoeld om toe te zien op de veiligheid in de tent.
Om de professionele bewaking de toelating te geven om ook te waken over de veiligheid in de omgeving rond de tent, moet het lokaal bestuur volgens de Wet tot regeling van de private en bijzondere veiligheid een perimeter vaststellen waarbinnen ze hun activiteiten op de openbare weg mogen uitvoeren (vigiliszone).
De perimeter voor de betreffende activiteiten omvat:
Het plan in bijlage duidt deze zone aan (in groen).
Bevoegdheid en juridische grond
- de Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 134, §1
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 63
- de wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid, artikel 115, 5°
Financiële gevolgen
Nihil
Bijlagen
- plan evenementenzone: deze bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad bekrachtigt de tijdelijke verordening van de burgemeester van 22 januari 2024 over de vaststelling van de vigiliszone ter gelegenheid van carnaval op 3 februari 2024 en op 10 en 11 februari 2024.
Artikel 2
De raad maakt dit besluit bekend overeenkomstig de geldende wettelijke en decretale bepalingen.
De gemeenteraad neemt kennis van de processen-verbaal van de openbare onderzoeken georganiseerd in functie van de omgevingsvergunningsaanvraag met referenties OMV_2023130693 - O/2023/259 voor het verkavelen van een perceel met nieuwe wegenis en de ontwikkeling van 21 kavels voor 20 woningen en 1 hoogspanningscabine met bijhorende aanleg van wegenis en riolering aansluitend op de Sint-Jorisstraat en de Baron van der Bruggenlaan.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Het college van burgemeester en schepenen ontving op 01/10/2023 een omgevingsvergunningsaanvraag voor het verkavelen van een perceel met nieuwe wegenis (21 kavels voor 20 woningen en 1 hoogspanningscabine). De aanvraag bevat de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van één of meerdere gemeentewegen, waarover de gemeenteraad conform het decreet houdende de gemeentewegen beslissingsbevoegdheid heeft.
Dossierreferentie: OMV_2023130693 - O/2023/259
Locatie: aansluitend op de Sint-Jorisstraat en de Baron van der Bruggenlaan te Wildenburg en kadastraal bekend als: Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie D, 0424 E.
Feiten, context en argumentatie
1. BESCHRIJVING
De omgevingsvergunningsaanvraag omvat het verkavelen van een perceel met nieuwe wegenis en de ontwikkeling van 21 kavels bestemd voor 20 eengezinswoningen en 1 hoogspanningscabine.
Bestemming volgens het gewestplan: zone voor verblijfsrecreatie
Bestemming volgens een bijzonder plan van aanleg: niet van toepassing.
Bestemming volgens een ruimtelijk uitvoeringsplan: RUP Wildenburg, art. 1 ‘woongebied’, deels in zone woongebied met een overdruk ‘volgende fase wonen’.
2. BEOORDELING
2.1. Externe adviezen
2.2. Openbaar onderzoek
Er werd een openbaar onderzoek gehouden van 30/10/2023 tot 28/11/2023. Het openbaar onderzoek werd niet aangekondigd in een dag- of weekblad. Er werd geen informatievergadering georganiseerd.
Tijdens het openbaar onderzoek werden 12 bezwaren ingediend.
De standpunten, opmerkingen en bezwaren ingediend tijdens het openbaar onderzoek handelen over: impact op de mobiliteit, ontsluiting van de verkaveling, verkeersveiligheid, waterhuishouding, het aantal wooneenheden, relatie met het agrarisch landschap, bouwhoogte, impact op zichten, geluidsoverlast en impact op het straatbeeld.
2.3. Technische beoordeling
2.3.1. Fasering
De bouwheer dient de ontwikkeling uit te voeren in twee fases.
De loten 17 tot en met 20 kunnen pas in een latere fase ontwikkeld worden.
De aanleg van de riolering dient in één uitvoering te gebeuren, eveneens voor de toekomstige loten 17 tot en met 20.
De bovenbouw dient in twee fases te gebeuren.
De aanleg van de bovenbouw kan enkel na goedkeuring van het gemeentebestuur bovenop de twee fases verder opgedeeld worden.
De voorlopige oplevering gebeurt gefaseerd, de definitieve oplevering kan pas verleend worden na afronding van de volledige aanleg.
2.3.2. Wegenis
Concept:
De nieuw aan te leggen wegenis en trage doorsteken binnen de verkaveling worden openbaar.
Twee volwaardige doodlopende toegangswegen worden aangelegd.
De zuidelijke toegangsweg ontsluit de loten 1 tot en met 10 en sluit aan op de Baron van der Bruggenlaan.
De noordelijke toegangsweg ontsluit de loten 11 tot en met 21 (hoogspanningscabine) en sluit aan op de Sint-Jorisstraat, dit toekomstig openbaar domein verzorgt tevens de ontsluiting van de woningen Sint-Jorisstraat nr. 21 en 23.
Tussen beide toegangswegen is een trage verbinding voorzien (tussen lot 12 en een openbare groenruimte) die de verkaveling als één geheel verbindt.
Tussen lot 4 en 5 takt een nieuwe tweede trage verbinding de zuidelijke toegangsweg aan op het recreatief wandelnetwerk van het landschapspark Bulskampveld.
Materialen:
De aan te leggen wegenis bestaat uit kleinschalig materiaal (grijze waterpasserende betonstraatstenen).
Deze rijweg bedraagt 6 meter voor de aansluiting Sint-Jorisstraat nr. 21 en 23 en 6,5 meter in de rest van de verkaveling.
De goot maakt deel uit van deze breedte.
De openbare parkeervakken (8 stuks) worden in de eerste fase uitgevoerd en aangelegd in waterpasserende betonstraatstenen met een antracietkleur.
De trage verbinding tussen beide doodlopende straten wordt uitgevoerd in grasbetontegels.
De trage doorsteek richting het recreatief wandelpad werd niet omschreven in de legende of meetstaat.
De gemeenteraad legt de uitvoering ambtshalve op: toplaag porfiersteenslag 0/6 - 5 cm / fundering porfiersteenslag 0/20 - 7 cm / fundering betongranulaat 0/40 - 15 cm / geotextiel. Helling 1,5 à 2 %. Ter hoogte van de bebouwing opgesloten in een kunststofplaat.
De uitbreiding van de geplande doorsteek tot aan het recreatief netwerk, incl. afwatering, wordt als last van de verkavelingsvergunning opgelegd.
Deze uitbreiding wordt in hetzelfde materiaal voorzien en de uitvoering dient gewaarborgd te worden à rato van 100 euro incl. btw per vierkante meter.
De gracht/wadi naast de doorsteek dient geprofileerd te worden.
2.3.3. Riolering
Een gescheiden rioleringsstelsel wordt aangelegd.
De bestaande gemengde riolering van de Sint-Jorisstraat wordt op de nieuwe DWA-riolering opgenomen.
De riolering dient af te wateren naar de riolering in de Baron van der Bruggenlaan.
Op privaat domein is de voorziening van een septische put verplicht.
Droogweerafvoer (DWA)
Er wordt een nieuwe vuilwaterriolering aangelegd voor de verkaveling.
De riolering wordt in gres voorzien met binnendiameter 250 mm en 400 mm met een minimale helling van 0,5 tot 1%.
De bestaande gemengde riolering afkomstig van de Sint-Jorisstraat wordt opgebroken en opgevangen in de nieuwe vuilwaterriolering.
Het DWA-stelsel voert de vuilvracht van de verkaveling af naar een nieuw te voorzien gemengd pompstation ter hoogte van de Baron van der Bruggenlaan.
Dit pompstation wordt na voorlopige oplevering door RioPact in het onderhoudsprogramma opgenomen.
De installatie dient te voldoen aan de, door RioPact vooropgestelde, technische voorwaarden.
De bouwkundige en installatieplannen dienen voor aanbesteding ter goedkeuring overgemaakt te worden aan RioPact.
De kost van het nazicht van de plannen, begeleiding en exploitatie tot en met voorlopige oplevering is ten laste van de aanvrager.
De bestaande gemengde riolering in de Sint-Jorisstraat werd sterk ontlast van regenwater door uitgevoerde openbare werken Beernemsteenweg. Om dit stelsel verder te ontlasten, en hierdoor ook het nieuw te bouwen pompstation, wordt de waterhuishouding van de bestaande doodlopende zijtak van de Sint-Jorisstraat aangepakt. Deze zijtak werd gescheiden aangelegd waarbij de regenwater riolering in drainerende betonbuizen is aangelegd. Enkel bij piekbelasting, of het niet snel genoeg infiltreren, stort de regenwaterleiding via drie locaties over in de vuilwaterleiding. Bij de nieuwe ontwikkeling wordt ter hoogte van de bestaande trage doorsteek een nieuwe verbinding gemaakt tussen het bestaand regenwaterstelsel en de nieuwe verkaveling met een gewapende betonbuis diameter 600 mm.
De bestaande overlopen tussen het vuil- en regenwaterstelsel in de zijtak worden permanent dichtgemaakt.
Regenwaterafvoer (RWA)
De buffering- en infiltratievoorwaarden worden in het omgevingsdossier geëvalueerd. Er wordt globaal gezien ingezet op een combinatie van bufferen en infiltreren.
De regenwateraansluiting van elk lot is met een infiltrerend huisaansluitputje RWA voorzien.
De RWA-riolering wordt uitgevoerd in diameter 400 mm tot 800 mm.
Het globaal rioleringsplan werd hydraulisch positief geadviseerd door Aquafin NV.
2.3.4. Groenzone
Binnen de verkaveling worden groenzones en bermen voorzien.
Centraal, naast de trage verbinding, wordt een groenzone met voldoende ruimte voor een voetbalveldje (10 m x 10 m) ingepland.
Om de trage verbinding te accentueren voorziet men vier heersters (type 'Cornus florida') naast de verbinding.
Verspreid in de verkaveling worden 25 bomen aangeplant.
De toekomstig openbare parkeerplaatsen worden telkens in een groene omgeving ingebed.
De gemeentelijke groenexpert is akkoord met de aanplant.
2.3.5. Nutsleidingen
De aanvragen werden door de gemeente Wingene verstuurd.
De kostprijs voor de uitrusting van de loten wordt ten laste van de ontwikkelaar gelegd.
2.3.6. Hydraulisch advies
In het kader van goed beheer wordt voor elke verkaveling waar een impact op het rioleringsstelsel wordt verwacht een hydraulisch advies aangevraagd via de samenwerking RioPact.
De kostprijs voor dit advies wordt ten laste van de aanvrager gelegd en bedraagt 3.331,81 euro excl. btw.
2.3.7. As-built
Conform het GRB-decreet, dient door de verkavelaar uiterlijk een maand na de voorlopige oplevering van de wegeniswerken van de verkaveling een GRB-conform as-builtplan bezorgd te worden aan Informatie Vlaanderen en aan de gemeente Wingene.
De opmeting van de nieuwe verkaveling dient te voldoen aan de administratieve en technische voorschriften zoals in bijlage 'GRB-conforme asbuiltplannen Wingene – Sint-Jorisstraat – Baron van der Bruggenlaan’ verduidelijkt.
2.4. Toetsing aan het beoordelingskader uit het decreet houdende de gemeentewegen
De aanpassingen aan de wegenis zijn niet in strijd met de tenuitvoerlegging van de gewenste bestemming van de gronden en voldoet ook aan de principes opgenomen in art. 3 en art. 4 van het decreet houdende de gemeentewegen:
(1) De ingrepen moeten ten dienste staan van het algemeen belang
De aanleg wordt uitgevoerd in het kader van een nieuwe woonontwikkeling te Wildenburg. De aanleg van de nieuwe wegenis is noodzakelijk in functie van de realisatie van de beleidsdoelstelling die met het RUP beoogd wordt, meer specifiek de realisatie van het woongebied te Wildenburg palend aan de Sint-Jorisstraat en de Baron van der Bruggenlaan.
(2) Een wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende gemotiveerd moet worden
De omgevingsvergunningsaanvraag betreft de aanleg van nieuw gemeentewegen, niet de wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen. De aanleg van de nieuwe wegenis is noodzakelijk in functie van de realisatie van de beleidsdoelstelling die met het RUP beoogd wordt, meer specifiek de realisatie van het woongebied te Wildenburg palend aan de Sint-Jorisstraat en de Baron van der Bruggenlaan.
(3) De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aaneengrenzende percelen worden steeds in acht genomen
De nieuwe wegenis wordt aangelegd binnen een zone die verkavelingsrijp wordt gemaakt. Er bevinden zich geen fysieke of visuele hindernissen voor het verkeer binnen de verkaveling. Met het ontwerp van de wegenis werd onder meer rekening gehouden met een van de beoogde doelstellingen van het RUP, namelijk het herstel van dreven en een recreatienetwerk voor de trage weggebruiker, ontsluiting voor landbouwvoertuigen… . De interne wegenis van het verkavelingsproject takt op zachte wijze aan op de voorziene bestemmingszone ‘dorpsrandafwerking’ die in het bestemmingsplan van het RUP voorzien werd, wat positief is voor de recreant/trage weggebruiker die van de dorpsrandafwerking en het omliggende wandel- en recreatienetwerk gebruik wenst te maken.
(4) Ingrepen worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief
Het betreft voor dit project een interne wegenis van een verkavelingsontwikkeling. Er wordt op zachte wijze aangesloten op de in het RUP voorziene dorpsrandafwerking, die als doelstelling heeft om de structuur van het omliggende landschap te versterken en in dat opzicht ook een gemeentegrensoverschrijdende, toeristische en recreatieve functie heeft voor het grensoverschrijdend toeristisch-recreatief netwerk dat in de nabije en ruimere omgeving wordt uitgebouwd. Dit is positief voor de recreant/trage weggebruiker die van de dorpsrandafwerking en het omliggende wandel- en recreatienetwerk gebruik wenst te maken.
(5) Ingrepen moeten worden beoordeeld in functie van een duurzame ruimtelijke ontwikkeling in de zin van VCRO art. 1.1.4.
De woonontwikkeling van de gronden gelegen in woongebied dienen de realisatie van de onderliggende bestemming uit het RUP Wildenburg (art. 1 – woongebied). De algemene doelstellingen van het RUP worden met deze ontwikkeling en bijhorende aanleg van wegenis niet in het gedrang gebracht. De aspecten omtrent duurzame ontwikkeling in de zin van VCRO art. 1.1.4 worden bijgevolg niet geschonden.
3. Voorstel van door de gemeenteraad op te leggen lasten voor de aanvrager:
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019
- het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, in het bijzonder artikel 31
- het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 47
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 2
- het GRB-decreet van 16 april 2004, in het bijzonder artikel 13 §3 en §4
Bijlagen
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van het processen-verbaal van de openbare onderzoeken over de omgevingsvergunningsaanvraag met referenties OMV_2023130693 - O/2023/259.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de ligging, breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en de opname er van in het openbaar domein goed, conform het plan in bijlage met betrekking tot de grondafstand. Het bijhorende bestek, zoals opgemaakt door STUDIEBUREAU VERHAEGHE & PARTNERS BVBA, Autobaan 5 – bus 0102, 8210 Loppem (Zedelgem) ter realisatie van het verkavelingsproject, dat onderdeel uitmaakt van de omgevingsvergunningsaanvraag voor het het verkavelen sint jorisstraat in 21 kavels voor 20 woningen en 1 hoogspanningscabine met bijhorende aanleg van wegenis en riolering met referenties OMV_2023130693 - O/2023/259, gelegen te en kadastraal bekend als: Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie D, 0424 E , wordt ook goedgekeurd. De waarborg voor de uitvoering van deze werken wordt opgenomen in de omgevingsvergunning.
Artikel 3
De aanvrager moet aan de administratieve en technische bepalingen, zoals omschreven in het document “GRB-conforme asbuiltplannen Wingene – Sint-Jorisstraat – Baron van der Bruggenlaan” in bijlage bij dit besluit te voldoen. Het voldoen aan deze bepalingen is een last die moet worden opgenomen in de omgevingsvergunning.
Artikel 4
De overdracht van de wegzate, riolering, wegenis en nutsvoorzieningen aan de gemeente gebeurt vrij en onbelast bij de definitieve oplevering van de wegenis. Alle kosten van kosteloze grondafstand zijn ten laste van de aanvrager.
Artikel 5
De kosten met betrekking tot het hydraulisch advies opgemaakt via RioPact zijn is een last die moet worden opgenomen in de omgevingsvergunning.
Artikel 6
De aanvrager moet instaan voor de aanleg van de trage doorsteek richting De Gruyterdreef, zoals omschreven in bovenstaande nota, en waarborgt deze uitvoering ten aanzien van de gemeente.
Artikel 7
De kosten met betrekking tot het pompstation voor het nazicht van de plannen, begeleiding en exploitatie tot en met voorlopige oplevering is ten laste van de vergunningsaanvrager.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Het college van burgemeester en schepenen ontving op 20/09/2023 een omgevingsvergunningsaanvraag voor het bouwen van 5 woningen. De aanvraag bevat de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van één of meerdere gemeentewegen, waarover de gemeenteraad conform het decreet houdende de gemeentewegen beslissingsbevoegdheid heeft.
Dossierreferentie: OMV_2023119747 - O/2023/235
Locatie: Oude Bruggestraat 66, 8750 Wingene; Oude Bruggestraat 68, 8750 Wingene; en kadastraal bekend als: Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie B, 0843 X Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie B, 0848 A 9 Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie B, 0848 G 9 Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie B, 0848 F 9 Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie B, 0848 Z 8.
Feiten, context en argumentatie
De aanvraag betreft het slopen van oude woningen en het bouwen van 5 nieuwe woningen onder de vorm van halfopen bebouwing. Daarbij wordt de bestaande rooilijn langsheen 't Hof van Wingene bijgesteld.
Bestemming volgens het gewestplan: Woongebied
Bestemming volgens een bijzonder plan van aanleg: Niet van toepassing
Bestemming volgens een ruimtelijk uitvoeringsplan: Niet van toepassing
2.1. Externe adviezen
- Agentschap Wegen en Verkeer heeft een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht op 25 oktober 2023, ontvangen op 25 oktober 2023.
- Agentschap Wegen en Verkeer heeft een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht op 8 januari 2024, ontvangen op 8 januari 2024.
- Proximus heeft een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht op 6 november 2023, ontvangen op 6 november 2023.
- Proximus heeft een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht op 19 december 2023, ontvangen op 19 december 2023.
- Fluvius heeft een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht op 5 januari 2024, ontvangen op 5 januari 2024.
- Fluvius heeft geen advies uitgebracht. Het advies wordt geacht stilzwijgend gunstig te zijn.
- Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening De Watergroep heeft een gedeeltelijk voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht op 20 oktober 2023, ontvangen op 20 oktober 2023.
- Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening De Watergroep heeft een gedeeltelijk voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht op 19 december 2023, ontvangen op 19 december 2023.
- Wyre Omgevingsloket Wyre heeft een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht op 21 november 2023, ontvangen op 21 november 2023.
- Wyre Omgevingsloket Wyre heeft een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht op 29 december 2023, ontvangen op 29 december 2023.
2.2. Openbaar onderzoek
Er werd een openbaar onderzoek gehouden van 30/10/2023 tot en met 28/11/2023. Het openbaar onderzoek werd niet aangekondigd in een dag- of weekblad. Er werd geen informatievergadering georganiseerd.
Tijdens het openbaar onderzoek werden geen bezwaren ingediend.
Er werd een tweede openbaar onderzoek gehouden van 25/12/2023 tot 23/01/2024. Het openbaar onderzoek werd niet aangekondigd in een dag- of weekblad. Er werd geen informatievergadering georganiseerd.
Tijdens het openbaar onderzoek werden geen bezwaren ingediend.
2.3. Technische beoordeling
2.3.1. Fasering
De bouwheer wenst geen gefaseerde ontwikkeling.
De realisatie van de nieuwe woningen en de aanpassing van de rooilijn langs 't Hof van Wingene zal in één fase gebeuren.
2.3.2. Wegenis
De nieuwe woningen sluiten rechtstreeks aan op 't Hof van Wingene. De voorgevel van woning 1 sluit tevens aan op de Oude Bruggestraat.
Ter hoogte van woningen 1, 2 en 3 wordt een kosteloze grondafstand opgenomen om een volwaardig voetpad met breedte van 1,5 meter te realiseren.
Het voetpad wordt aangelegd door de dienst Interne Werken van de gemeente Wingene, de kostprijs wordt ten laste van de aanvrager gelegd.
2.3.3. Riolering
In 't Hof van Wingene dient de aansluiting per lot op het openbaar rioleringsstelsel te worden gerealiseerd door middel van een klassieke huisaansluiting.
Het openbaar gemengd stelsel ligt aan de overzijde van de weg, een septische put op privaat domein is verplicht.
2.3.4. Groenzone
Binnen de woonontwikkeling wordt geen collectieve groenzone voorzien.
2.3.5. Nutsleidingen
De aanvragen worden door de gemeente Wingene verstuurd. De kostprijs voor de uitrusting van de loten wordt ten laste van de verkavelaar gelegd.
2.4. Toetsing aan het beoordelingskader uit het decreet houdende de gemeentewegen
De aanpassingen aan de wegenis zijn niet in strijd met de tenuitvoerlegging van de gewenste bestemming van de gronden en voldoet ook aan de principes opgenomen in art. 3 en art. 4 van het decreet houdende de gemeentewegen:
(1) De ingrepen moeten ten dienste staan van het algemeen belang
De aanpassing aan de rooilijn is noodzakelijk om de te realiseren woningen van de nodige en verkeersveilige ontsluitingen te voorzien. Een volwaardig voetpad met breedte 1,5 meter is voorzien.
(2) Een wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende gemotiveerd moet worden.
De aanpassing aan de rooilijn is noodzakelijk om de te realiseren woningen van de nodige en verkeersveilige ontsluitingen te voorzien.
(3) De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aaneengrenzende percelen worden steeds in acht genomen.
Het bijstellen van de rooilijn vormt geen fysieke of visuele hindernis voor het verkeer.
(4) Ingrepen worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief
Het betreft voor dit project een bestaande wegenis. De ontwikkeling maakt geen deel uit van een bestaand of potentieel bovenlokaal wandel- of fietsknooppuntennetwerk. Er kan bijgevolg geoordeeld worden dat een beslissing inzake dit dossier vanuit een gemeentegrensoverschrijdend perspectief nagenoeg geen impact heeft op een bestaand of bovenlokaal wandel- of fietsknooppuntennetwerk of ander wegennetwerk dat buiten de gemeentegrenzen doorloopt.
(5) Bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt regekning gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen.
Het betreft de bijstelling van een bestaande rooilijn met het oog op het realiseren van een breder voetpad in functie van de verkeersveiligheid.
(6) Ingrepen moeten worden beoordeeld in functie van een duurzame ruimtelijke ontwikkeling in de zin van VCRO art. 1.1.4.
Het betreft de bijstelling van een bestaande rooilijn met beperkte impact. De aspecten omtrent duurzame ontwikkeling in de zin van VCRO art. 1.1.4. worden niet geschonden.
Voorstel van door de gemeenteraad op te leggen lasten voor de aanvrager:
Bevoegdheid en juridische grond
Bijlagen
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van het proces-verbaal van openbaar onderzoek over de omgevingsvergunningsaanvraag met referenties OMV_2023119747 - O/2023/235.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de ligging, breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en de opname er van in het openbaar domein goed, conform het plan in bijlage met betrekking tot de grondafstand. De aanpassing van de rooilijn, dat onderdeel uitmaakt van de omgevingsvergunningsaanvraag voor het het bouwen van 5 woningen met referenties OMV_2023119747 - O/2023/235, gelegen te Oude Bruggestraat 66, 8750 Wingene; Oude Bruggestraat 68, 8750 Wingene; en kadastraal bekend als: Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie B, 0843 X Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie B, 0848 A 9 Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie B, 0848 G 9 Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie B, 0848 F 9 Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie B, 0848 Z 8 , wordt goedgekeurd.
Artikel 3
De kostprijs voor de aanleg van het te realiseren voetpad wordt ten laste van de aanvrager gelegd. Het voldoen aan deze bepalingen is een last die moet worden opgenomen in de omgevingsvergunning.
Artikel 4
De overdracht van de wegzate, riolering, wegenis en nutsvoorzieningen aan de gemeente gebeurt vrij en onbelast bij de definitieve oplevering van de wegenis. Alle kosten van kosteloze grondafstand zijn ten laste van de aanvrager.
De gemeenteraad keurt het protocol, en annex bij het protocol, goed ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het Agentschap Justitie en Handhaving en gemeente Wingene in het kader van de toegang tot het Vlaams Handhavingsplatform.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Het kaderdecreet Vlaamse Handhaving voorziet in een Vlaams Handhavingsplatform (VHP), dat moet zorgen voor de digitalisering van de handhaving van Vlaamse regelgeving, de beveiligde bewaring van handhavingsinformatie, het uitwisselen van deze informatie tussen bevoegde overheden en een uniforme digitale toegang van burgers en ondernemingen tot hun bestuurlijk sanctiedossier.
Eind 2023 werd gestart met de uitrol van het VHP voor de afgeronde onderdelen. De actoren worden decreet per decreet aangesloten, volgens een besluit van uitvoering. De lokale besturen moeten aangesloten zijn op het platform vanaf 25 maart 2024.
De gemeenteraad dient in kader van de uitwisseling van persoonsgegevens een protocol met het Agentschap Justitie en Handhaving (AJH) goed te keuren, alsook de annex aan het protocol m.b.t. het intergemeentelijk samenwerkingsverband voor handhaving via WVI.
Feiten, context en argumentatie
Het voorwerp van dit protocol is de mededeling van de in artikel 5 opgesomde persoonsgegevens tussen AJH en de gemeente in het kader van het Vlaams Handhavingsplatform.
Het Vlaams Handhavingsplatform heeft tot doel om alle informatie rond handhaving op een gecentraliseerde, uniforme, real-time en beveiligde manier ter beschikking te stellen aan alle betrokken autoriteiten en instanties. Dit laat hen toe om rekening te houden met eerder opgestarte procedures en opgelegde sancties, en om efficiënter te handhaven. In het kader van die verhoogde efficiëntie zal het handhavingsplatform ook geïntegreerd worden met de Magda documentendienst, zodat alle partijen de communicatie rond bestuurlijke handhaving efficiënt ontvangen. Het Vlaams Handhavingsplatform bestaat uit een aansluittoepassing, een digitaal klassement, een sanctieregister, een maatregelenregister en een handhavingsbibliotheek.
De gemeente Wingene doet beroep op een intergemeentelijk handhavingsambtenaar van WVI. Zelfs indien de gemeente het opstellen van PV’s en verslagen van vaststelling uitbesteedt, moet ze toch toegang hebben tot het platform omdat er hoe dan ook functiehouders zijn die hun bevoegdheden in de nabije toekomst anders niet meer zullen kunnen uitoefenen. Zo is bijvoorbeeld de burgemeester functiehouder voor het (doen) opleggen van publieke herstel – en beveiligingsmaatregelen,... en heeft hij / zij daarvoor toegang nodig. Ook gemachtigde personeelsleden die in het kader hiervan informatie uit het VHP willen raadplegen, wordt de toegang tot het VHP verleend.
De gemeentelijke DPO gaf een positief advies.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer
- de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens
- het kaderdecreet Vlaamse handhaving van 14 juli 2023
Financiële gevolgen
Het gebruik van het Vlaams Handhavingsplatform is gratis. Wanneer bijvoorbeeld een PV opgeladen wordt, hoeft die niet meer door de gemeente afgedrukt te worden en verstuurd via de post: de MAGDA Documentendienst neemt dat verzendingsaspect volledig over. Ook het gebruik van de Documentendienst op zich via het VHP is volledig gratis. Enkel de externe kosten voor analoge verzendingen via de MAGDA Documentendienst (print- en postkosten) zijn betalend. De kost van de postzegels bij bpost + de aankoop van papier en omslagen en inktpatronen ‘verschuift’ naar een kost aangerekend door IPEX (Bpost) via MAGDA.
Bijlagen
- protocol
- annex bij protocol
- advies DPO
- verwerkersovereenkomst met WVI van 14 juli 2020
Besluit
Enig artikel
De gemeenteraad keurt het protocol, en annex bij het protocol, goed ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het Agentschap Justitie en Handhaving en gemeente Wingene in het kader van de toegang tot het Vlaams Handhavingsplatform. Het ontwerp protocol en de annex in bijlage maken integraal deel uit van deze beslissing.
De gemeenteraad stelt het aanvullend verkeersreglement vast voor het uitbreiden van de zone 30 in de Lostraat tot aan huisnummer 20.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Het gemeentebestuur ontving verschillende klachten van bewoners over overdreven snelheid in de Lostraat. Het is aangewezen om extra snelheidsremmende maatregelen te nemen. De bestaande zone 30 in de Lostraat loopt vanaf het kruispunt Hille tot aan huisnummer 6 - 8.
Feiten, context en argumentatie
De Dienst Mobiliteit stelt voor om de bestaande zone 30 uit te breiden tot aan huisnummer 20. Deze uitbreiding zorgt er ook voor dat de trage doorsteek van de Karnemelkstraat naar de Lostraat extra beveiligd wordt. Deze uitbreiding strookt met de gemeentelijke visie omtrent het inrichten van de zone 30 en gaat gepaard met het verplaatsen van de bestaande zone 50 die vastgesteld wordt in een ander aanvullend verkeersreglement.
Het gaat om een gemeenteweg.
De maatregel zal ter kennis worden gebracht van de weggebruiker door middel van de geëigende verkeerstekens.
Bevoegdheid en juridische grond
- de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, art. 119
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 40 en 41
- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
- het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009
- het gemeenteraadsbesluit van 27 augustus 2018: Aanvullend verkeersreglement: zone 30 Wingene-Zwevezele - hervaststelling
- het collegebesluit van 4 december 2023: Lostraat: uitbreiden zone 30 en verplaatsen zone 50 - goedkeuring en agendering gemeenteraad
Bijlagen
- 20231129_NO_Lostraat_AVR_aanpassing_zone_30_zone50
Besluit
Artikel 1
De bestaande zone 30 in de Lostraat wordt uitgebreid tot aan huisnummer 20.
Artikel 2
Deze maatregel wordt aangeduid door middel van verkeersborden F4a en F4b ter hoogte van huisnummer 20.
Artikel 3
Dit aanvullend verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Vlaamse Overheid, aan de Rechtbank van Eerste Aanleg West-Vlaanderen, afdeling Brugge en aan de Politierechtbank West-Vlaanderen, afdeling Brugge.
De gemeenteraad stelt het aanvullend verkeersreglement vast voor het uitbreiden van de zone 50 in de Lostraat tot aan het kadastraal perceel 37019C0026/02B000.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Het gemeentebestuur ontving verschillende meldingen van bewoners over overdreven snelheid in de Lostraat. De bestaande zone 30 in de Lostraat loopt vanaf het kruispunt Hille tot aan huisnummer 6 - 8 met aansluitend de bebouwde kom. Als extra snelheidsremmende maatregel wordt de zone 30 uitgebreid tot aan huisnummer 20. Deze maatregel wordt vastgesteld in het aanvullend verkeersreglement Lostraat - uitbreiden zone 30 tot huisnummer 20 - vaststelling. Bij uitbreiding van de zone 30 moet de bestaande zone 50 verplaatst worden. Deze uitbreiding strookt met de gemeentelijke visie omtrent het inrichten van de zone 50.
Feiten, context en argumentatie
De Dienst Mobiliteit stelt voor de zone 50 verkeersborden te verplaatsen naar het kadastraal perceel 37019C0026/02B000. Het gaat om een gemeenteweg. De maatregel zal ter kennis worden gebracht van de weggebruiker door middel van de geëigende verkeerstekens.
Bevoegdheid en juridische grond
- de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, art. 119
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 40 en 41
- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
- het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009
- het gemeenteraadsbesluit van 27 augustus 2018: Aanvullend verkeersreglement: zone 30 Wingene-Zwevezele - hervaststelling
- het collegebesluit van 4 december 2023: Lostraat: uitbreiden zone 30 en verplaatsen zone 50 - goedkeuring en agendering gemeenteraad
Bijlagen
- 20231129_NO_Lostraat_AVR_aanpassing_zone30_zone50
Besluit
Artikel 1
De zone 50 borden in de Lostraat worden verplaatst naar het kadastraal perceel 37019C0026/02B000.
Artikel 2
Deze maatregel wordt aangeduid door middel van verkeersborden F1a en F3a ter hoogte van het kadastraal perceel 37019C0026/02B000.
Artikel 3
Dit aanvullend verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Vlaamse Overheid, aan de Rechtbank van Eerste Aanleg West-Vlaanderen, afdeling Brugge en aan de Politierechtbank West-Vlaanderen, afdeling Brugge.
De gemeenteraad stelt de lastvoorwaarden vast voor de opdracht "Verbeteringswerken toegankelijkheid marktplein Zwevezele" zoals voorzien in het bestek opgemaakt in eigen beheer en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming voor deze opdracht bedraagt 59.901,05 euro inclusief btw en de opdracht is te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Het bestuur wenst het marktplein in Zwevezele wandel- en rolstoelvriendelijker te maken. De oorzaak van de minder goed begaanbare omgeving is het gevolg van de kleine kasseitjes die reeds een twintigtal jaar op de markt liggen en die op bepaalde plaatsen oneffen beginnen te liggen, vooral ter hoogte van de bomen langs de kerk in de Bruggestraat. Het gemeentebestuur wenst hiervoor een strook van de minder goede begaanbare kasseien te vervangen door platines, zoals ter hoogte van de Kerkstraat reeds het geval is.
In het najaar van 2023 werd een mogelijke oplossing van naderbij bekeken samen met de nutsmaatschappijen. Er werd geopteerd om een strook van de minder goede begaanbare kasseien langsheen de bebouwing van Marktplein en rond de kerk, te voorzien van een platte kassei, zoals reeds aanwezig is ter hoogte van de Kerkstraat.
Feiten, context en argumentatie
Om de markt niet op korte termijn twee maal te moeten opbreken, werd met zowel De Watergroep als Fluvius samen gezeten om de mogelijkheid tot synergie te onderzoeken voor geplande nutswerken. Op basis van deze gesprekken werd duidelijk dat er potentieel voor synergie is in de aangeduide zone vanuit De Watergroep.
De verbeteringswerken in de weerhouden uit te besteden zone (Marktplein zuidzijde - zie plan in bijlage) kunnen dus volgen op de aanleg van een nieuwe waterleiding die door De Watergroep zal worden uitgevoerd vanaf mei, rekening houdend met de junikermis en de mogelijkheden qua planning van De Watergroep. De afwerking met de platines zal na het zomerbouwverlof gebeuren.
De zone rond de kerk zal kunnen uitgevoerd worden door eigen dienst, in de periode februari-maart.
De totale uitgave van deze opdracht wordt geraamd op 59.901,05 euro inclusief btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Bevoegdheid en juridische grond
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
- De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
- Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Financiële gevolgen
De nodige kredieten zijn te voorzien via een aanpassing aan het meerjarenplan.
Geraamde kostprijs 49.505,00 euro exclusief btw of 59.901,05 euro inclusief btw.
Bijlagen
- Bestek
- Meetstaat
- Offerteformulier
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad stelt de lastvoorwaarden vast voor de opdracht "Verbeteringswerken toegankelijkheid marktplein Zwevezele" zoals voorzien in het bestek opgemaakt in eigen beheer en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Artikel 2
De raming voor deze opdracht bedraagt 59.901,05 euro inclusief btw.
Artikel 3
De gunning komt tot stand via de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Sluikstorten en zwerfvuil op het gemeentelijk grondgebied is een drieste praktijk en helaas een oud zeer.
Om de pakkans van sluikstorters te vergroten worden de mobiele camera’s van MIROM ingezet. Via sociale tewerkstelling en de inzet van de gemeentelijke diensten, worden jaarlijks de grachten en bermen opgeruimd.
Daarnaast zetten we als gemeente in op sensibilisering en de werking van de Mooimakers. In het verleden werd het gemeentelijk grondgebied opgedeeld in 200 (opruim)vakken. Gezinnen, leerlingen, leden van verenigingen en straat- en wijkcomités konden één of meerdere van deze vakken claimen op de gemeentekaart en aangeven wanneer ze die gaan opruimen en met wie.
Vorig jaar ging er ook specifieke aandacht naar de problematiek van hondenpoep, werd het gemeentelijk vuilnisbakkenplan verder uitgerold en werd er ingezet op de peukenproblematiek in de kern van Wingene en op de sportterreinen.
Daarom stel ik u de volgende vragen:
Feiten, context en argumentatie
Raadslid Pieter-Jan Verhoye licht zijn mondelinge vraag toe.
Schepen van Milieu en Klimaat Brecht Warnez antwoordt als volgt:
"Zwerfvuilcijfers 2023
Het is heel moeilijk om exacte zwerfvuilcijfers te geven.
De ophaling van volle zwerfvuilzakken van onze vrijwillige Mooimakers gebeurt dikwijls gelijktijdig met de lediging van de openbare vuilnisbakken. Bijgevolg worden de zwerfvuilgewichten niet altijd apart geregistreerd op het recyclagepark.
Ik kan wel meegeven dat we via sociale tewerkstelling jaarlijks alle grachten en bermen laten opruimen. Deze gewichten schommelen telkens rond de 2.000 kg.
Bestuurlijke verslagen 2023
Wat het aantal vastgestelde overtredingen op sluikstorten betreft werden in 2023 in onze gemeente 55 bestuurlijke verslagen opgemaakt op basis van beeldmateriaal van de zwerfvuilcamera van MIROM. Het aantal effectieve GAS-boetes is nog niet gekend, gezien nog niet alle GAS-procedures zijn afgerond.
Zwerfvuilacties 2023
Geplande acties 2024
Alle acties van het voorbije haar worden verder gezet. Bijkomend bekijken we dit jaar nog met Mooimakers hoe we de problematiek van achter gelaten peuken op diverse locaties gericht kunnen aanpakken. Deze actie was vorig jaar gepland, maar werd uitgesteld.
Glasbollen
Er zijn momenteel geen plannen om extra glasbollen te plaatsen in de gemeente."
Bevoegdheid en juridische grond
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
Bijlagen
- mondelinge vraag
Aanleiding en voorgeschiedenis
Tijdens de seniorenraad op 29 januari 2024 werd onder punt 3 het volgende geagendeerd:
“Toelichting Hoppinpunten en aanpassing van de bushaltes in Wingene.”
Deze toelichting werd middels een presentatie gegeven door de projectmanager Publiek Domein. De toelichting werd afgesloten met de mededeling dat er op 13 februari 2024 een overleg gepland was met De Lijn.
Fractie Burgerbelangen stelt volgende vragen:
- Is het geplande overleg op 13 februari 2024 doorgegaan?
- Welke vragen/knelpunten/voorstellen vanuit de gemeente werden besproken?
- Op welke wijze kan/zal De Lijn tegemoet komen aan de gestelde vragen vanuit de gemeente? Zijn er concrete beslissingen genomen op korte en/of op lange termijn die tot een aanpassing leiden van het openbaar vervoersplan dat op 6 januari 2024 werd uitgerold?
Feiten, context en argumentatie
Raadslid Martine Devisscher licht haar mondelinge vraag toe.
Burgemeester Lieven Huys antwoordt als volgt:
"(1) Is het geplande overleg op 13 februari ’24 doorgegaan?
Er is een digitaal overleg doorgegaan op 13 februari 2024.
(2) Welke vragen/knelpunten/voorstellen vanuit de gemeente werden besproken?
De gemeente heeft alle meldingen verzameld via een digitaal webformulier op het nieuwe vervoersplan dat inging vanaf 6 januari 2024. De meldingen werden per lijnverbinding behandeld.
Lijn 213 – Torhout – Zwevezele - Wingene
De Lijn zal op lange termijn ook bekijken of een bus kan ingelegd worden op de middag van Wingene naar Torhout tijdens de examenperiodes. Nu kan hiervoor gebruik gemaakt worden van flexvervoer (te reserveren via de Hoppin centrale).
Lijn 81 – Zwevezele – Ardooie – Beveren - Roeselare
Momenteel wordt De Lijn ook geconfronteerd met de werken in de Zwevezeelsestraat op grondgebied Koolskamp, waardoor vertragingen mogelijk zijn door de omleidingsroute. Een mogelijke alternatieve route voor deze bus, gedurende de werken van de Zwevezeelsestraat, wordt zo snel mogelijk nagezien.
Lijn 20 – Brugge – Oostkamp – Ruddervoorde – Zwevezele - Tielt
Tijdens de spits ’s morgens tussen 7 uur en 8 uur rijden vier bussen richting Tielt. Waarvan één bus (lijn 281) om 7.34 uur aan Wingene Dorp via Schuiferskapelle.
De Lijn onderzoekt of er een mogelijkheid is om de bus van Tielt naar Brugge om 15.45 uur 10 minuten later te laten vertrekken.
Dienstregeling vakantie
De vakantieregeling gaat nu telkens al in de vrijdag voor een vakantie. De Lijn erkent dat dit een probleem is omdat kinderen op donderdag en vrijdag vaak nog naar school moeten. Dit probleem dient meegenomen te worden op Vlaams niveau binnen De Lijn.
(3) Op welke wijze kan/zal De Lijn tegemoet komen aan de gestelde vragen vanuit de gemeente? Zijn er concrete beslissingen genomen op korte en/of op lange termijn die tot een aanpassing leiden van het openbaar vervoersplan dat op 6 januari ’24 werd uitgerold?
Bij de start van het nieuwe vervoerplan waren er structurele dienstregelings- en capaciteitsproblemen omdat er niet genoeg bussen en chauffeurs beschikbaar waren (defecte bussen, geen reservebussen, zieke chauffeurs). Intussen zouden deze problemen grotendeels opgelost moeten zijn.
De Lijn erkent dat er capaciteitsproblemen zijn op deze verbindingen en bekijkt of er een mogelijkheid is om in de spits een extra bus in te leggen, maar dit zal niet op korte termijn mogelijk zijn.
Klachten kunnen altijd doorgegeven worden aan De Lijn: https://help.delijn.be/
De extra flexhaltes op vraag van gemeente Wingene: WZC Amphora, WZC Het Laar en de Lammersdam werden gerealiseerd en opgenomen in het nieuwe vervoerplan."
Bevoegdheid en juridische grond
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
Bijlagen
- mondelinge vraag
Aanleiding en voorgeschiedenis
Ondertussen is corona al weer even geleden en zelfs bijna vergeten. Toch was het postcoronatijdperk voor heel wat socio-culturele verenigingen niet evident. Heel wat activiteiten moesten heropgestart worden, vrijwilligers waren moeilijker te vinden… Het is daarom cruciaal dat onze gemeente deze verenigingen maximaal ondersteunt.
Om deze reden bieden we onze socio-culturele verenigingen, maar ook straat- en buurtcomités, toegang tot schone, goed uitgeruste zalen tegen een minimale kost. Bovendien vormt het aanbod van gemeentelijk feestmateriaal een belangrijke steunpilaar. Tegen een bescheiden vergoeding levert de gemeente essentiële benodigdheden zoals tafels, stoelen en nadars, wat de organisatie van activiteiten en evenementen aanzienlijk vergemakkelijkt voor onze vrijwilligers.
Vanaf oktober 2021 is het bovendien mogelijk geworden om gebruik te maken van een nieuwe online reserveringstool voor het boeken van gemeentelijke zalen en feestmateriaal. Deze stap is onderdeel van een groter initiatief tot digitalisering en administratieve vereenvoudiging door het gemeentebestuur. Verenigingen zijn echter ook altijd welkom om persoonlijk langs te komen bij het vrijetijdspunt in het gemeentehuis of om telefonisch via nummer 1750 een reservering te plaatsen.
Hierover de volgende vragen:
Feiten, context en argumentatie
Raadslid Stijn Van Maele licht zijn mondelinge vraag toe.
Schepen van Cultuur, Brecht Warnez, antwoordt als volgt:
Elk gebouw heeft z’n vaste, regelmatige gebruikers die op bepaalde tijdstippen hun activiteiten hebben; daar komen dan de losse gebruikers met éénmalige (jaar)activiteiten bij die hun datum vaak afstemmen met de beschikbaarheid van de zaal. Op vandaag komen we heel weinig conflicten tegen.
Als een bepaalde zaal op een bepaalde datum niet vrij is wordt gekeken om ofwel uit te wijken naar een andere locatie ofwel om de datum te wijzigen.
Ik geef een overzicht van de reserveringsgraad (= aantal gereserveerde uren in 2023 / (16 uur per dag op 365 dagen)):
De exacte kost voor de gemeente van deze verhuur is niet echt één op één te berekenen. We kunnen wel zeggen dat de gebruikers slechts een fractie betalen van wat het de gemeente kost. We rekenen dus verre van alles door.
Ik geef eerst even een overzicht van de totale hoeveelheid verhuur. Dit in grove lijnen. De directeur zal de details bij annotatie toevoegen, als dat oké is.
Feestmateriaal |
Aantal reservaties 2023 |
Totale hoeveelheid 2023 |
Aantal reservaties 2022 |
Totale hoeveelheid 2022 |
Stoelen |
136 |
25.185 ex. |
113 |
21.044 ex. |
Tafels |
122 |
3.629 ex. |
102 |
3.113 ex. |
Podiumelementen |
54 |
944 stuks 2m/1m |
36 |
746 stuks 2m/1m |
Nadars voor binnen |
17 |
1.080 meter |
16 |
1.013 meter |
Nadars voor buiten |
74 |
10.851 meter |
62 |
9729 meter |
Wedstrijdnadars |
9 |
2.200 meter |
Pas aangekocht 2023 |
/ |
Voortoog |
29 |
503 meter |
25 |
386 meter |
We zien dus een stijging opnieuw van de verhuur van materiaal in 2023. Gemiddeld werd er 20% extra verhuurd. Ik denk dat we dus mogen zeggen dat onze verenigingen en straat- en wijkcomités opnieuw in volle vaart aan het organiseren zijn.
Om de stijgende vraag naar stoelen en nadars op te kunnen vangen werden in 2023 300 nieuwe stoelen aangekocht en voorzien in 300m wedstrijdnadar. Het feestmateriaal werd in 2023 ook uitgebreid met afvalcontainers en werfkasten. Wanneer alle materiaal gereserveerd staat en er komt nog een bijkomende aanvraag binnen dan is het mogelijk (voor de eigen organisatie) om aan naburige gemeenten te ontlenen. De aankopen, uitbreidingen en samenwerking met andere gemeenten zorgen ervoor dat op vandaag geen tekorten zijn.
De kostprijs van feestmateriaal in verhuur is opgenomen in het algemeen gemeentelijk retributiereglement.
In het voorjaar van 2022 werd een bevragingsenquête rondgestuurd naar de gebruikers van het reservatieprogramma. De reacties werden behartigd door een aantal veranderingen door te voeren, ik verwijs hierbij naar mijn antwoord in de gemeenteraad van 29 augustus 2022.
In 2023 vond enkel een interne evaluatie plaats (o.a. naar procesflow). Het gebruik en de mogelijkheden zullen in 2024 vooral in het teken van de fusie bekeken worden.
De fusie met Ruiselede zal een uitbreiding van het aanbod betekenen. De bouw van de nieuwe vrijetijdscentra in beide gemeenten zal dat ook zijn.
De aankoop van een evenementenmobiel voor Wingene is ook een feit, het is nog even wachten op de formele documenten en de bestickering maar we hopen dat we de mobiel nog dit voorjaar kunnen voorstellen!
Het college, de gemeenteraad en het vrijetijdspunt zitten midden tussen de verenigingen en dus houden we vinger aan de pols bij de verenigingen."
Bevoegdheid en juridische grond
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
Bijlagen
- mondelinge vraag
De gemeenteraad wijst een gemeentelijk omgevingsambtenaar aan.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Elke gemeente moet minimaal één gemeentelijke omgevingsambtenaar aanwijzen. Deze ambtenaar of groep van ambtenaren moet(en) (gezamenlijk) voldoende kennis hebben van zowel de ruimtelijke ordening als het milieu.
Op 30 januari 2023 werden Stijn Haeck en Gerben Verbrugghe aangesteld als gemeentelijke omgevingsambtenaren met specialisatie stedenbouw. Jan Albers is sinds 29 mei 2017 aangesteld als omgevingsambtenaar met specialisatie milieu. Martijn Debever werd naar aanleiding van een personeelswissel op 26 oktober 2020 vanuit de kostendelende vereniging (KDV) van WVI aangesteld als back-up intergemeentelijk omgevingsambtenaar, maar heeft intussen de WVI verlaten. De huidige intergemeentelijk omgevingsambtenaar Leen Declerck is formeel niet aangesteld door de gemeente, maar de gemeente blijft aangesloten bij deze KDV om ondersteuning te verzekeren bij plotse capaciteitsproblemen. Het is echter wenselijk om vanuit het eigen personeel een extra omgevingsambtenaar als back-up aan te stellen, die de behandelde dossiers minstens valideert. Op die manier is de kans kleiner dat er ad hoc een waarnemend omgevingsambtenaar moet aangeduid worden bij plotse of langdurige afwezigheden.
Wouter Verhelst heeft intussen meer dan 2 jaar expertise opgebouwd in het domein van ruimtelijke ordening en vergunningsverlening en voldoet daarmee aan de voorwaarden om door de gemeenteraad te kunnen worden aangesteld als gemeentelijk omgevingsambtenaar.
Feiten, context en argumentatie
Specifiek voor de omgevingsambtenaar is dat de gemeenteraad deze moet aanwijzen als omgevingsambtenaar. Dit heeft als doel om het onafhankelijk en neutraal functioneren van deze ambtenaar te ondersteunen.
Wouter Verhelst voldoet intussen aan de voorwaarden voor de aanwijzing als gemeentelijke omgevingsambtenaar door de gemeenteraad, zoals beschreven in artikel 143 van het omgevingsvergunningenbesluit van 27 november 2015:
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 9
- het decreet van 25 januari 2017 houdende de nadere regels tot implementatie van de omgevingsvergunning
- het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en haar bijlagen, in het bijzonder artikels 143-146
- de collegebeslissing van 28 december 2020 betreffende de aanstelling van Wouter Verhelst als voltijdse contractuele functie afdelingshoofd Ruimte (A5a-A5b)
Bijlagen
- CV Wouter Verhelst
- aanstellingsbesluit afdelingshoofd Ruimte
Goedgekeurd met 22 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Met 22 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Besluit
Enig artikel
De gemeenteraad wijst Wouter Verhelst aan als gemeentelijk omgevingsambtenaar met ingang van 1 maart 2024.
De voorzitter sluit de zitting op 26/02/2024 om 20:48.
Namens Gemeenteraad,
Jurgen Mestdagh
Algemeen directeur
Hendrik Verkest
Raadslid