Terug
Gepubliceerd op 26/09/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 28/08/2023 - 20:00 raadzaal
  • Openbaar

    • Ondersteuning

      • Bestuursondersteuning

        • Verslag gemeenteraad 26 juni 2023 - goedkeuring

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.

          Feiten, context en argumentatie

          De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor. 

          Elk raadslid heeft het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.

          Bevoegdheid en juridische grond

          - de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005

          - het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32

          - het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad, vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021

          Bijlagen

          - verslag vorige zitting 

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Enig artikel

          De gemeenteraad keurt het verslag van de zitting van 26 juni 2023 goed.

        • Regionaal Landschap West-Vlaamse hart vzw: statuten en toetreding - goedkeuring

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          Het lokaal bestuur is momenteel lid van het Stadlandschap West-Vlaamse hart, overeenkomstig het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2016. Dit samenwerkingsverband brengt de provincie West-Vlaanderen, de 17 gemeenten van de arrondissementen Roeselare en Tielt, middenveldorganisaties en inwoners samen met als doel om in overleg een regionale én lokale meerwaarde te creëren door het gezamenlijk en complementair uitwerken van regionale dossiers.

          Het Stadlandschap West-Vlaamse hart focust hierbij op het verfraaien en beheren van het landschap, het verhogen van de biodiversiteit, informeren en sensibiliseren over de eigen leefomgeving via omgevings-, natuur- en milieueducatie, landschaps- en natuurbeleving via omgevingsrecreatie en verspreiden van kennis over waardevol landschappelijk erfgoed.

          In West-Vlaanderen zijn er om historische redenen enerzijds stadlandschappen (zoals West-Vlaamse hart) en anderzijds regionale landschappen actief. Beide organen doen in essentie hetzelfde. De stadlandschappen opereren echter onder de provinciale koepel, terwijl de regionale landschappen zelfstandig functioneren onder de vorm van een vzw.

          Zolang de kosten van de transitie van de stadlandschappen naar een afzonderlijke entiteit met rechtspersoonlijkheid groter waren dan de baten, leek het niet opportuun om een transitietraject richting een regionaal landschap op te starten.

          Eind 2022 zorgden nieuwe evoluties er echter voor dat de weegschaal naar de andere kant doorsloeg:

          • met het ontwerp van decreet houdende de Vlaamse parken en algemene landschapszorg (verder: ontwerp van landschapsdecreet) geeft de Vlaamse regering te kennen de erkenning en opvolging van regionale landschappen opnieuw naar zich toe te willen trekken. Hieraan hangt de belofte van middelenstromen richting de regionale landschappen;
          • een deel van de financiering van de huidige (project)werking van het Stadlandschap gebeurt via Leader-projecten. In de volgende periode zal het provinciebestuur geen projecten meer kunnen indienen;
          • recent lanceerde de Vlaamse Landmaatschappij (VLM) het houtkantenplan. In dit plan staan diverse acties met regionale landschappen als geprefereerde partner, zoals de oprichting van een Loket Onderhoud Buitengebied in elk regionaal landschap;
          • binnenkort maakt Vlaanderen middelen vrij voor 1VTE per regionaal landschap in functie van het aanwerven van een ‘wateranimator’;
          • door de erkenning komt het Regionaal Landschap West-Vlaamse hart in aanmerking voor opname in het netwerk van het VORL wat kennisuitwisseling en -opbouw stimuleert en samenwerking mogelijk maakt, met belangrijke efficiëntiewinsten als gevolg.

          Feiten, context en argumentatie

          Overeenkomstig artikel 54 van het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu (verder: natuurdecreet) zijn de provinciebesturen bevoegd voor de erkenning van de regionale landschappen. Om de erkenning te bekomen legt dit artikel 54 van het natuurdecreet ook enkele voorwaarden op waaraan het regionaal landschap moet voldoen. Eén van die voorwaarden is het statuut aannemen van een private rechtspersoon, onder de vorm van een vzw.

          De Initiatiefgroep van het Stadlandschap besliste in zitting van 14 december 2022 op basis van bovenstaande evoluties om het transitietraject richting regionaal landschap als verzelfstandigde entiteit met rechtspersoonlijkheid op te starten. Om snel te kunnen schakelen kwam men overeen om de vzw in eerste instantie met een beperkt aantal partners op te richten en te laten erkennen als regionaal landschap. Daarna kunnen alle andere gemeenten en partners toetreden tot de vzw.

          • Op 23 maart 2023 verleende de provincieraad goedkeuring aan de oprichting van vzw Regionaal Landschap West-Vlaamse hart.
          • Op 27 maart 2023 verleende de gemeenteraad van Lichtervelde goedkeuring aan de oprichting van vzw Regionaal Landschap West-Vlaamse hart.
          • Op 30 maart 2023 verleende de gemeenteraad van Staden goedkeuring aan de oprichting van vzw Regionaal Landschap West-Vlaamse hart.
          • Op 31 maart 2023 vond de oprichtingsvergadering van vzw Regionaal Landschap West-Vlaamse hart plaats.
          • Aangezien de vzw voldeed aan de voorwaarden opgenomen in artikel 54, § 1 en 2, van het natuurdecreet, besliste de provincieraad in zitting van 20 april 2023 om vzw Regionaal Landschap West-Vlaamse hart te erkennen als regionaal landschap.
          • Op 7 april 2023 publiceerde het Belgisch Staatsblad de oprichtingsakte van het Regionaal Landschap West-Vlaamse hart vzw.

          Deze transitie betekent enkel een wijziging in de structuur. De partners binnen het Regionaal Landschap blijven in de toekomst op eenzelfde constructieve manier samenwerken om in overleg en rekening houdend met de lokale economische dynamiek en landschappelijke context een wervend verhaal voor het West-Vlaamse hart te schrijven en uit te voeren. Het is dan ook gunstig voor Wingene om nu toe te treden tot de vzw Regionaal Landschap West-Vlaamse hart, mits goedkeuring van haar statuten.

          Bevoegdheid en juridische grond

          - het Wetboek van vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019

          - het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu, artikel 54

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, eerste lid, 4°

          - het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2016 over: Intergemeentelijke samenwerking - toetreding tot het samenwerkingsverband Stad-Land-Schap 't West-Vlaamse Hart

          - het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 over de aanstelling van een politiek en ambtelijk vertegenwoordiger in de initiatiefgroep Stad-Land-Schap 't West-Vlaamse Hart

          - de publicatie van de oprichtingsakte Regionaal Landschap West-Vlaamse hart vzw in het Belgisch Staatsblad op 7 april 2023.

          Financiële gevolgen

          Artikel 9 van de statuten omschrijven de engagementen van de besturen, onder meer: een jaarlijkse bijdrage berekend op 0,20 euro per inwoner, volgens het inwoneraantal op 1 januari van het jaar voorafgaand aan het werkjaar.

          Dit is ongewijzigd gebleven zoals voorheen in het Stadlandschap 't West-Vlaamse hart.

          Er is voldoende budget voorzien op het exploitatiebudget van het strategisch meerjarenplan via:

          - MJP000871 Lidgelden gemeente en OCMW

          - Actie 11.05.04: we investeren actief in een gebiedsgerichte samenwerking, performante intergemeentelijke samenwerking

          - BV 0190 overig algemeen bestuur

          - verantwoordelijke dienst HR

          Bijlagen

          - e-mail van 22 juni 2023 van de vzw Regionaal Landschap West-Vlaamse hart (RLWVH)

          - Statuten RLWVH

          - Publicatie Belgisch Staatsblad oprichtingsakte RLWVH

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Artikel 1

          De gemeenteraad beslist om toe te treden tot het samenwerkingsverband Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw, opgericht als transitie van het samenwerkingsverband Stadlandschap 't West-Vlaamse hart. De toetreding impliceert de aanvaarding van de statuten. 

          Artikel 2:

          Dit besluit treedt in werking met onmiddellijke ingang.

        • Regionaal Landschap West-Vlaamse hart vzw: effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering - aanwijzing

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          In zitting van vandaag besloot de raad om toe te treden tot het Reginaal Landschap West-Vlaamse hart vzw. Volgens artikel 10 van de statuten is het gemeentebestuur vertegenwoordigd in de algemene vergadering van deze vzw. De statuten leggen geen specifieke onverenigbaarheden op.

          Feiten, context en argumentatie

          Het is de bevoegdheid van de gemeenteraad om te voorzien in de aanwijzing van gemeentelijk vertegenwoordiger in de bovengemeentelijke instellingen, conform artikel 34 van het decreet over het lokaal bestuur.

          De fracties vertegenwoordigd in de gemeenteraad kunnen kandidaten voordragen voor deze mandaten.

          De fractie CD&V draagt voor:

          - effectief vertegenwoordiger Brecht Warnez

          - plaatsvervangend vertegenwoordiger Jens Danneels

          De fractie Burgerbelangen draagt voor:

          - effectief vertegenwoordiger Kobe Vandeweghe

          - plaatsvervangend vertegenwoordiger Fabienne Allaert

          De fractie N-VA draagt voor:

          - effectief vertegenwoordiger Marie-Christine Vandendriessche

          - plaatsvervangend vertegenwoordiger Pieter-Jan Verhoye

           

          De gemeenteraad gaat over tot de geheime elektronische stemming in openbare zitting. De kandidaten met de meeste stemmen zijn aangewezen als effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Regionaal Landschap West-Vlaamse hart vzw.

          Bevoegdheid en juridische grond

          - het Wetboek van vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019

          - het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu, artikel 54

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 34

          - de publicatie van de oprichtingsakte Regionaal Landschap West-Vlaamse hart vzw in het Belgisch Staatsblad op 7 april 2023

          - het gemeenteraadsbesluit van 28 augustus 2023 over: 'Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw: statuten en toetreding - goedkeuring'.

          Financiële gevolgen

          /

          Bijlagen

          - e-mail van 22 juni 2023 van de vzw Regionaal Landschap West-Vlaamse hart (RLWVH)

          - Statuten RLWVH

          - Publicatie Belgisch Staatsblad oprichtingsakte RLWVH

          - ingediende voordrachten van de fracties CD&V, Burgerbelangen en NV-A

           

          Brecht Warnez en Jens Danneels behalen 16 stemmen voor, 3 stemmen tegen en 2 onthoudingen.

          Kobe Vandeweghe en Fabienne Allaert behalen 3 stemmen voor, 16 stemmen tegen en 2 onthoudingen.

          Marie-Christine Vandendriessche en Pieter-Jan Verhoye behalen 3 stemmen voor, 16 stemmen tegen en 2 onthoudingen.

          Stemming over Brecht Warnez en Jens Danneels
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Jurgen Mestdagh
          Gestemd: Martine Devisscher, Hedwig Kerckhove, Fabienne Allaert, Ann Mesure, Lieven Huys, Brecht Warnez, Sandra Ketels, Marie-Christine Vandendriessche, Katrien Delodder, Sandra Quintyn, Nick Schotte, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Tom Braet, Jolenta Bogaert, Willy Vermeersch, Jens Danneels, Kobe Vandeweghe, Stijn Van Maele, Stefaan Verhelle, Hendrik Verkest
          Stemmen voor: 16
          Stemmen tegen: 3
          Onthoudingen: 2
          Resultaat:

          Met 16 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.

          Stemming over Kobe Vandeweghe en Fabienne Allaert
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Jurgen Mestdagh
          Gestemd: Martine Devisscher, Hedwig Kerckhove, Fabienne Allaert, Ann Mesure, Lieven Huys, Brecht Warnez, Sandra Ketels, Marie-Christine Vandendriessche, Katrien Delodder, Sandra Quintyn, Nick Schotte, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Tom Braet, Jolenta Bogaert, Willy Vermeersch, Jens Danneels, Kobe Vandeweghe, Stijn Van Maele, Stefaan Verhelle, Hendrik Verkest
          Stemmen voor: 3
          Stemmen tegen: 16
          Onthoudingen: 2
          Stemming over Marie-Christine Vandendriessche en Pieter-Jan Verhoye
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Jurgen Mestdagh
          Gestemd: Martine Devisscher, Hedwig Kerckhove, Fabienne Allaert, Ann Mesure, Lieven Huys, Brecht Warnez, Sandra Ketels, Marie-Christine Vandendriessche, Katrien Delodder, Sandra Quintyn, Nick Schotte, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Tom Braet, Jolenta Bogaert, Willy Vermeersch, Jens Danneels, Kobe Vandeweghe, Stijn Van Maele, Stefaan Verhelle, Hendrik Verkest
          Stemmen voor: 3
          Stemmen tegen: 16
          Onthoudingen: 2

          Besluit

          Artikel 1

          De gemeenteraad wijst Brecht Warnez aan als effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering van vzw Regionaal Landschap West-Vlaamse hart, met Jens Danneels als plaatsvervangend vertegenwoordiger.

          Artikel 2

          De vzw Regionaal Landschap West-Vlaamse hart ontvangt een afschrift van dit besluit, evenals de aangewezen vertegenwoordigers.

        • Regionaal Landschap West-Vlaamse hart vzw: voordracht van een bestuurder in het Bestuursorgaan - aanwijzing

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          Artikel 14 van de statuten van de vzw Regionaal Landschap West-Vlaamse hart bepaalt de samenstelling van het Bestuursorgaan als volgt:

          De algemene vergadering kiest de bestuurders die in het bestuursorgaan zetelen bij gewone meerderheid van stemmen. Elk lid van de algemene vergadering kan in het bestuursorgaan zetelen. Het aantal bestuurders is onbepaald, maar de samenstelling is gericht op een evenwichtige verhouding tussen de doelgroepen. Het mandaat van bestuurder duurt zes jaar, gelijklopend aan de legislatuur van de provincie- en gemeenteraden.

          Door de toetreding tot de vzw Regionaal Landschap West-Vlaamse hart bij gemeenteraadsbesluit van vandaag, kan het gemeentebestuur ook een kandidaat-bestuurder voordragen in het Bestuursorgaan, zoals bepaald in artikel 14 van de statuten.

          Feiten, context en argumentatie

          De gemeenteraad beslist over de voordracht van de kandidaat-bestuurder na geheime stemming in openbare zitting over de voorgedragen kandidaten door de fracties vertegenwoordigd in de gemeenteraad. De statuten voorzien niet in specifieke onverenigbaarheden voor dit mandaat.

          De fractie CD&V draagt voor:

          - Brecht Warnez

          De fractie Burgerbelangen draagt voor:

          - Fabienne Allaert

          De fractie NV-A draagt voor:

          - Pieter-Jan Verhoye

          De raad draagt de kandidaat-bestuurder met de meeste stemmen voor aan de vzw Regionaal Landschap West-Vlaamse hart.

          Bevoegdheid en juridische grond

          - het Wetboek van vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019

          - het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu, artikel 54

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 34

          - de publicatie van de oprichtingsakte Regionaal Landschap West-Vlaamse hart vzw in het Belgisch Staatsblad op 7 april 2023.

          - het gemeenteraadsbesluit van 28 augustus 2023 over: vzw Regionaal Landschap West-Vlaamse hart: statuten en toetreding - goedkeuring

          Financiële gevolgen

          /

          Bijlagen

          - e-mail van 22 juni 2023 van de vzw Regionaal Landschap West-Vlaamse hart (RLWVH)

          - Statuten RLWVH

          - Publicatie Belgisch Staatsblad oprichtingsakte RLWVH

           

          Kandidaat-bestuurder Brecht Warnez behaalt 16 stemmen voor, 2 stemmen tegen en 3 onthoudingen.

          Kandidaat-bestuuder Fabienne Allaert behaalt 3 stemmen voor, 16 stemmen tegen en 2 onthoudingen.

          Kandidaat-bestuurder Pieter-Jan Verhoye behaalt 3 stemmen voor, 16 stemmen tegen en 2 onthoudingen.

          Stemming over kandidaat-bestuurder Brecht Warnez
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Jurgen Mestdagh
          Gestemd: Stijn Van Maele, Tom Braet, Hendrik Verkest, Sandra Quintyn, Jolenta Bogaert, Pieter-Jan Verhoye, Brecht Warnez, Camille Mortier, Fabienne Allaert, Lieven Huys, Jens Danneels, Marie-Christine Vandendriessche, Sandra Ketels, Stefaan Verhelle, Hedwig Kerckhove, Ann Mesure, Katrien Delodder, Martine Devisscher, Nick Schotte, Willy Vermeersch, Kobe Vandeweghe
          Stemmen voor: 16
          Stemmen tegen: 2
          Onthoudingen: 3
          Resultaat:

          Met 16 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 3 stemmen onthouden.

          Stemming over kandidaat-bestuurder Fabienne Allaert
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Jurgen Mestdagh
          Gestemd: Stijn Van Maele, Tom Braet, Hendrik Verkest, Sandra Quintyn, Jolenta Bogaert, Pieter-Jan Verhoye, Brecht Warnez, Camille Mortier, Fabienne Allaert, Lieven Huys, Jens Danneels, Marie-Christine Vandendriessche, Sandra Ketels, Stefaan Verhelle, Hedwig Kerckhove, Ann Mesure, Katrien Delodder, Martine Devisscher, Nick Schotte, Willy Vermeersch, Kobe Vandeweghe
          Stemmen voor: 3
          Stemmen tegen: 16
          Onthoudingen: 2
          Stemming over kandidaat-bestuurder Pieter-Jan Verhoye
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Jurgen Mestdagh
          Gestemd: Stijn Van Maele, Tom Braet, Hendrik Verkest, Sandra Quintyn, Jolenta Bogaert, Pieter-Jan Verhoye, Brecht Warnez, Camille Mortier, Fabienne Allaert, Lieven Huys, Jens Danneels, Marie-Christine Vandendriessche, Sandra Ketels, Stefaan Verhelle, Hedwig Kerckhove, Ann Mesure, Katrien Delodder, Martine Devisscher, Nick Schotte, Willy Vermeersch, Kobe Vandeweghe
          Stemmen voor: 3
          Stemmen tegen: 16
          Onthoudingen: 2

          Besluit

          Artikel 1

          De gemeenteraad draagt Brecht Warnez voor als kandidaat-bestuurder in het bestuursorgaan van vzw Regionaal Landschap West-Vlaamse hart voor de restperiode van de lopende legislatuur.

          Artikel 2

          vzw Regionaal Landschap West-Vlaamse hart en de voorgedragen kandidaat-bestuurder ontvangen afschrift van dit besluit.

        • Cipal dv: agenda en mandaat vertegenwoordigers voor de buitengewone algemene vergadering op 12 oktober 2023 - goedkeuring

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          Dienstverlenende vereniging Cipal (Cipal dv) nodigt de gemeente uit tot de eerstvolgende Buitengewone Algemene Vergadering van Cipal dv op 12 oktober 2023 om 16 u uur. 

          Deze Buitengewone Algemene Vergadering vindt plaats op digitale wijze via een door Cipal ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel, om de vertegenwoordigers van de deelnemers in staat te stellen digitaal vanop afstand deel te nemen aan de Vergadering, te stemmen en schriftelijk online vragen te stellen tijdens de Vergadering. Tijdens de vergadering beantwoordt men ook de vragen van deelnemers die uiterlijk 4 dagen voor de Vergadering op het emailadres infoavdv@cipal.be toekomen. Enkel de leden van het bureau van de Vergadering, bestuurders en de commissaris zullen fysiek in het Technologiehuis te Cipalstraat 3, 2440 Geel aanwezig zijn.

          Feiten, context en argumentatie

          De buitengewone algemene vergadering van 12 oktober 2023 vindt plaats met het oog op het doorvoeren van een wijziging van de statuten van Cipal. Overeenkomstig artikel 427 van het Decreet Lokaal Bestuur (DLB) brengt de algemene vergadering artikelsgewijs de wijzigingen aan in de statuten en in de bijlagen, met een drievierdemeerderheid zowel voor het geheel van de geldig uitgebrachte stemmen, als voor de geldig uitgebrachte stemmen van de vertegenwoordigde gemeenten, en op voorwaarde dat de gewone meerderheid van het aantal deelnemende gemeenten haar instemming betuigt.

          Uiterlijk negentig dagen voor de algemene vergadering die de statutenwijzigingen moet beoordelen, legt de raad van bestuur het ontwerp van statutenwijziging voor aan alle deelnemers. De beslissingen daarover van hun raden die de oorspronkelijke statuten hebben goedgekeurd, bepalen het mandaat van de respectieve vertegenwoordigers op de algemene vergadering en maken als dusdanig deel uit van het verslag van deze buitengewone algemene vergadering.

          De deelnemers die nalaten binnen de gestelde termijn een beslissing te nemen en voor te leggen, worden geacht zich te onthouden. De onthouding bepaalt het mandaat van hun vertegenwoordiger op de algemene vergadering.

          De raad van bestuur van Cipal keurde het ontwerp van statutenwijziging goed op 13 juli 2023 en verstuurde de oproepingsbrief aan de deelnemers op 14 juli 2023 zowel aangetekend als digitaal.

          De agenda bevat 63 agendapunten, die alle handelen over de voorgenomen wijzigingen per artikel van de statuten.

          De voorgestelde wijzgingen aan artikelen 1 en 2 handelen over de actualisering van de maatschappelijke doelstellingen van Cipal als gevolg van de uitbreiding van de dienstverlening, voornamelijk inzake:

          - de digitale transformatie van lokale overheden over diverse beleidsdomeinen heen, inclusief adviesverlening, consultancy, begeleiding, ondersteuning, uitbesteding beheer, ...

          - de organisatie van raamcontracten waarbij Cipal optreedt als aankoopcentrale zoals voorzien in de wetgeving over overheidsopdrachten,

          - het ter beschikking stellen van informatieveiligheidsconsulenten en functionarissen voor gegevensbescherming en het verlenen van advies en ondersteuning rond informatieveiligheid, privacywetgeving, cybersecurity en informatiebeheer,

          - het ter beschikking stellen van sanctionerend ambtenaren ter ondersteuning van het lokale handhavingsbeleid (gemeentelijke administratieve sancties) waartoe de lokale overheden ook slimme informatie- en communicatietechnologie inzetten,

          - het aanbieden als technologische “end-to-end oplossing” van trajectcontroles ter verhoging van de lokale verkeersveiligheid en de verbetering van de lokale verkeersleefbaarheid,

          - het aanbieden van datacenter diensten.

          Agendapunt 3 handelt over de verplaatsing van de zetel van Cipal, opgenomen in artikel 5 van de statuten.

          De onder agendapunten 4 tot en met 61 voorgestelde wijzigingen aan de statuten hebben hoofdzakelijk tot doel om de statuten van Cipal in overeenstemming te brengen met de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en met de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur. Daarnaast maakt men van de gelegenheid gebruik om de statuten op diverse punten te wijzigen ter verhoging van de leesbaarheid.

          Na onderzoek van de aangeleverde documenten over de buitengewone algemene vergadering, oordeelt het bestuur dat er geen bezwaar is om de agenda goed te keuren. 

          In zitting van 28 oktober 2019 ging de gemeenteraad over tot de aanstelling van vertegenwoordigers in de algemene vergadering van Cipal dv, namelijk de heer Hendrik Verkest als effectief en de heer Lieven Huys als plaatsvervangend afgevaardigde. De raad kan hun aanstelling bestendigen voor de buitengewone algemene vergadering van 12 oktober 2023.

          Bevoegdheid en juridische grond

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41 en 432

          - het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2011 over de toetreding tot de dienstverlenende vereniging Cipal

          - het gemeenteraadsbesluit van 28 oktober 2019 over de vervanging van vertegenwoordigers in de algemene Vergadering van Cipal dv

          - de statuten van Cipal dv, laatst gewijzigd op 22 december 2018

          Bijlagen

          - uitnodiging van 14 juli 2023 van Cipal dv, met de link naar de website waarop alle documenten van de BAV ter beschikking staan

          - toelichtende nota bij de buitengewone algemene vergadering van Cipal

          - voorstel van statutenwijziging van Cipal dv


          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Artikel 1

          De gemeenteraad keurt de wijzingen aan artikel 4 van de statuten van Cipal (agendapunten 1 en 2 van de vergadering: wijziging maatschappelijke doelstellingen van Cipal) goed.

          Artikel 2

          De raad keurt de wijzigingen aan artikel 5 van de statuten van Cipal (agendapunt 3 van de vergadering: verplaatsing van de zetel van Cipal) goed.

          Artikel 3

          De raad keurt de overige wijzingen aan de statuten van Cipal overeenkomstig voormeld ontwerp van statutenwijziging (agendapunten 4 tot en met 61 van de vergadering: andere wijzigingen aan de statuten overeenkomstig het aan de deelnemers verstuurde ontwerp) goed.

          Artikel 4

          De gemeenteraad gaat akkoord met het voorstel tot wijziging aan het opschrift van de statuten van Cipal om deze in overeenstemming te brengen met de genomen besluiten (agendapunt 62 van de vergadering).

          Artikel 5

          De raad gaat akkoord met het voorstel tot het verlenen van machten tot uitvoering van de genomen besluiten (agendapunt 63 van de vergadering).

          Artikel 6

          De gemeenteraad mandateert de vertegenwoordiger van de gemeente, Voorzitter Hendrik Verkest met als plaatsvervanger burgemeester Lieven Huys, om op de buitengewone algemene vergadering van Cipal van 12 oktober 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze buitengewone algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

          Artikel 7

          Cipal dv, Cipalstraat 3 te 2440 Geel ontvangt een afschrift van dit besluit.

           

        • Rapportering regiowerking en overzicht van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden – kennisgeving

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          Het nieuwe regiodecreet bepaalt dat de gemeenteraad minstens twee maal per jaar een rapportage krijgt over de regiowerking.

          Als leidraad voor de regiorapportering bezorgde de VVSG een inventaris van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden die onder deze toepassing vallen.

          Daarnaast heeft bestuur Wingene nog een aantal samenwerkingsverbanden die tot de uitzonderingsregeling behoren, zoals opgenomen in artikel 4 van het regiodecreet van 3 februari 2023.

          De volledige lijst van bovengemeentelijke samenwerkingsverbanden staat gepubliceerd op de gemeentelijke website, met opgave van de politieke mandaten (https://www.wingene.be/overzichtslijst-mandaten-in-bovengemeentelijke-instellingen). Deze uitgebreide lijst bevat ook alle samenwerkingsverbanden die onder de uitzonderingsregel van het regiodecreet vallen en waarover dus geen rapporteringsplicht is.

          Feiten, context en argumentatie

          Een belangrijk deel van de regiowerking is ingebed in het Midwestoverleg en DVV Midwest. Meer bepaald gaat het om volgende samenwerkingsverbanden: Bie Midwest, IGA Midwest, Radar, Sport Midwest, TERF, Midwest DVV, DVV wijk-werken Midwest, IDPBW (Interne dienst voor preventie en bescherming op het werk), SE Midwest, Vervoerregio Roeselare, Huis van het kind. Om te voldoen aan de rapportering over deze regiowerking stelt Midwest kwartaalrapporteringen ter beschikking. Ook hebben de mandatarissen via hun login op het platform van Midwest toegang tot de verslagen van de diverse samenwerkingsverbanden.

           

          De overige samenwerkingsverbanden die onder de toepassing vallen van de rapportering regiowerking volgens het decreet, hebben elk hun eigen werking en regeling over rapportering en of bekendmaking van hun werking.

          - MIROM: dit is een opdrachthoudende vereniging, waarin de gemeente vertegenwoordigd is in de algemene vergadering en de raad van bestuur. Mirom publiceert de verslagen van de raad van bestuur en de algemene vergadering op haar website (https://www.mirom.be/mirom/publicaties).

          - Midwest-Oost: deze samenwerking is het resultaat van de hervorming van de huisvestingsmaatschappijen. De heer Tom Braet vertegenwoordigt de gemeente in de algemene vergadering en zetelt ook in het bestuur, samen met de heer Lieven Huys en mevrouw Katrien Delodder. De werking van Midwest-Oost is vrij recent op 1 juli 2023 gestart.

          - WVI: de heer Lieven Huys als effectief vertegenwoordiger met de heer Jens Danneels als plaatsvervanger zijn door de gemeenteraad in zitting 28 januari 2019 aangewezen in de algemene vergadering. Intussen is burgemeester Lieven Huys benoemd als bestuurder door de buitengewone vergadering van WVI dv van 15 december 2021. Wegens onverenigbaarheid ging de gemeenteraad in zitting van 31 januari 2022 over tot de aanwijzing van de heer Jens Danneels als effectief vertegenwoordiger met de heer Rinus Degroote als plaatsvervanger. WVI publiceert de verslagen van de raad van bestuur en de algemene vergadering op haar website (https://www.wvi.be/lokaal-bestuur/wie-zijn-we/bestuur).

          - het West-Vlaamse Hart: Deze samenwerking bestond tot voor kort als een Stadslandschap, maar wenst zich om te vormen als een regionaal landschap, onder de vorm van een vzw, naar aanleiding van de gewijzigde Vlaamse wetgeving over de regionale landschappen.

           

          Voor samenwerkingsverbanden zonder rechtspersoonlijkheid zoals bedoeld in artikel 392 tot 395 van het decreet over het lokaal bestuur, gebeurt de rapportering onder de vorm van de voorlegging van het jaarverslag en de jaarrekening aan de gemeenteraden van de deelnemende besturen. 

          - Het samenwerkingsverband IGS Wonen Regio Tielt heeft als deelnemende besturen Tielt (als beherende gemeente), Meulebeke, Pittem, Dentergem, Ruiselede en Wingene. Binnen de werking van IGS Wonen Regio Tielt is de Woonwinkel opgericht, in uitvoering van de statutaire doelstellingen rond dienstverlening. Burgers kunnen er terecht op afspraak met allerhande vragen rond wonen. De huidige zitdagen te Wingene zijn vastgelegd op dinsdag en woensdag van 8.30u tot 12.15u.

          - De onderwijsinstellingen Stedelijke Kunstacademie Tielt (SKAT) en de Stedelijke Academie voor Muziek en Woord (SAMW) volgen dezelfde regeling, zelfs al vallen die onder de uitzonderingen van het regiodecreet inzake rapportering.

           

          - overheidsinstellingen met politieke vertegenwoordiging:

          * Hulpverleningszone Midwest: alle burgemeesters van de deelnemende gemeenten zetelen in de zoneraad. De verslagen staan zowel op de gemeentelijke website (https://www.wingene.be/AgendaPlusNotulen/overzicht/3017/zoneraad-brandweer) als op de website van de hulpverleningszone (https://zonemidwest.be/zone-midwest/bestuur/zoneraad) gepubliceerd. 

          * Politiezone Regio Tielt: alle burgemeesters van de deelnemende gemeenten zetelen in het politiecollege. Daarnaast is Wingene vertegenwoordigd in de politieraad met 4 mandatarissen, naast de burgemeester die van rechtswege lid is van de politieraad. De verslagen van de politieraad staan beschikbaar op de gemeentelijke website (https://www.wingene.be/AgendaPlusNotulen/overzicht/3018/politieraad).

           

          Dan zijn er nog enkele overheidsinstellingen zonder politieke vertegenwoordiging die onder het regiodecreet vallen, maar die behoren tot de bevoegdheid van de Vlaamse overheid. Er is vooralsnog geen rapportering beschikbaar over deze organisaties: 1gezin1plan, CAW, GGZ midden West-Vlaanderen (kwadraat), LOGO, Gerecht West-Vlaanderen en LIGO.

          Een vrij recente samenwerking opgericht door Vlaanderen naar aanleiding van de corona pandemie is de Eerstelijnszone Roeselare Izegem Samen (ELZ RITS) als een interprofessionele samenwerking - overleg tussen professionals uit zorg & welzijn over beroeps-, sector- en organisatiegrenzen heen, waaraan ook de lokale besturen deelnemen, via de sociale dienst. Deze bestaat uit 10 gemeenten: Dentergem, Ingelmunster, Izegem, Lendelede, Meulebeke, Oostrozebeke, Pittem, Ruiselede, Tielt en Wingene. De jaarverslagen zijn beschikbaar op de website https://www.eerstelijnszone.be/acties-themas.

          Bevoegdheid en juridische grond

          - het decreet lokaal bestuur, art. 56§6 en 441

          - het regiodecreet van 3 februari 2023

          Financiële gevolgen

          /

          Bijlagen

          - samenvattend overzicht maart 2023 Midwestoverleg

          - samenvattend overzicht juni 2023 Midwestoverleg

          - inventaris VVSG over de regiovorming

          - overzichtslijst bovengemeentelijke samenwerkingsverbanden

          Besluit

          Enig artikel

          De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering over de regiowerking en het overzicht van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.

      • Veiligheid en Zonewerking

        • Aanvraag tot het plaatsen en gebruiken van camera's of op zichtbare wijze gebruik maken van camera's geplaatst door derden zoals bedoeld in de wet op het politieambt artikel 25/3 en 25/1§2 op het grondgebied van de politiezone Regio Tielt - principiële toestemming

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          Per brief ontvangen op 19 juli 2023 vraagt de korpschef van de Politiezone Regio Tielt de principiële toestemming tot het plaatsen en gebruiken van camera’s of op zichtbare wijze gebruik maken van camera’s geplaatst door derden op het grondgebied van de politiezone Regio Tielt.

          De aanvraag gebeurt overeenkomstig de richtlijnen vermeld in de wet van 21 maart 2018 tot wijziging van de wet op het politieambt (WPA) om het gebruik van camera's door de politiediensten te regelen, en tot wijziging van de camerawet van 21 maart 2007. 

          De wijzigingswet voegde een artikel 25/3 § 1 toe aan de WPA, dat de voorwaarden bepaalt waarop de politiediensten in het kader van hun opdrachten camera's kunnen gebruiken op zichtbare wijze:

          - in de niet-besloten plaatsen en de besloten plaatsen waarvan zij de beheerder zijn

          - in de voor het publiek toegankelijke besloten plaatsen waarvan zij niet de beheerder zijn

          - in niet voor het publiek toegankelijke besloten plaatsen waarvan zij niet de beheerders zijn.

          Het nieuwe artikel 25/3 §2 van de WPA beschrijft de toepasselijke gebruiksvoorwaarden.

           De wetgever voegde ook een artikel 25/4 in, dat de principiële toestemming van de gemeenteraden oplegt voor de toepassing van het gebruik van camera's door de politiezones.

          Feiten, context en argumentatie

          De aanvraag tot principiële toestemming voor het gebruik van camera's door de politiezone is specifiek per bestuur opgesteld.

          Voor grondgebied Wingene gaat het om:

          - Vaste en tijdelijk vaste camerabewaking in het kader van politionele opdrachten (bestuurlijk en gerechtelijk) op grondgebied van de politiezone.

          - Specifieke plaatsen: omgeving Kasteelpark Zwevezele, sportcomplex De Zwaluw Zwevezele en skatepark, Marktplein Zwevezele, Hille thv kerk/bushalte Zwevezele, sportcomplex Wingene De Tuimelaar-De Alk, De schakel, Kerkplein Wingene, omgeving Gemeenteplein Wingene, omgeving De Zande, Opvangcentrum Wingene, industrieterreinen Flandria/Hille/ Verrekijker/Wildenburg.

          - Vaste camerabewaking in het politiegebouw en omgeving (besloten plaatsen waarvan de politie beheerder is).

          - Vaste camerabewaking cellencomplex politie Regio Tielt (besloten plaatsen waarvan de politie beheerder is).

          - Vaste camera’s op het grondgebied van de gemeente Wingene (niet-besloten plaats).

          - ANPR-voertuigen (mobiele camera’s die in voorkomend geval intelligent zijn).

          - Mobiele camera's die in voorkomend geval intelligent zijn: ANPR, dashcam, bodycams, drones, enz.

          - ANPR-cameranetwerk grondgebied politie Regio Tielt.

          Een uitbreiding van dit netwerk is mogelijk.

          Bodycams

          De politiezone vraagt toestemming tot het zichtbaar gebruik van de bodycams. Enkel leden van het operationeel kader in uniform of met een interventiearmband mogen een bodycam dragen. De gebruiker draagt de bodycam in principe boven de kogelwerende vest, erop bevestigd met de door de firma geleverde bevestigingsmiddelen.

           

          De politiezone zal de camera's installeren of gebruiken voor opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie zoals voorzien in de wet op het politieambt, rekening houdend met de opgelegde voorwaarden en beperkingen.

          Er zijn voldoende elementen die erop wijzen dat er veiligheids- en overlastproblemen bestaan die de inzet van bovenvermelde camerasystemen verantwoorden. Het geweld tegen en door politiemensen neemt toe. De inzet van camera’s kan ter zake een ontradend effect hebben.

          Tenslotte beschrijft de aanvraag de genomen maatregelen in verband met de impact- en risicoanalyse op het vlak van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en op operationeel niveau, aangevuld met de subsidiariteit en de proportionaliteit van de aangewende middelen, de te bereiken operationele doelstellingen en de bewaartermijn van de gegevens die nodig is om deze doelstellingen te bereiken.

          Bevoegdheid en juridische grond

          - het Europees Verdrag ter bescherming van de Rechten van de Mens en fundamentele vrijheden

          - de Verord. (EU) nr. 2016/679, 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (AVG)

          - de  Richtl. (EU) nr. 2016/680, 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door bevoegde autoriteiten met het oog op de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen, en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Kaderbesluit 2008/977/JBZ van de Raad (RGS)

          - de wet van 16 maart 1968 over de politie op het wegverkeer

          - de Wet op het Politieambt van 5 augustus 1992, artikel 25/4, § 1, 1°

          - de wet van 21 maart 2018 tot wijziging van de wet op het politieambt (WPA) om het gebruik van camera's door de politiediensten te regelen, en tot wijziging van de camerawet van 21 maart 2007

          - de Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens, Titel 2

          - het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur, in het bijzonder artikel 2, § 2, artikel 286, artikel 287 en artikel 288

          - het verzameldecreet Mobiliteit van de Vlaamse Regering van 7 oktober 2020 (BS 27 november 2020)

          - de brief van 10 juli 2023 van de korpschef van de politiezone Regio Tielt over de aanvraag tot principiële toestemming tot het plaatsen en gebruiken van camera’s overeenkomstig artikel 25/3 WPA, of op zichtbare wijze gebruik maken van camera’s geplaatst door derden zoals bedoeld in artikel 25/1,§2 WPA, op het grondgebied van de politiezone Regio Tielt.

          Financiële gevolgen

          /

          Bijlagen

          - brief van 10 juli 2023 van de korpschef van de politiezone Regio Tielt over de aanvraag tot principiële toestemming tot het plaatsen en gebruiken van camera’s overeenkomstig artikel 25/3 WPA, of op zichtbare wijze gebruik maken van camera’s geplaatst door derden zoals bedoeld in artikel 25/1,§2 WPA, op het grondgebied van de politiezone Regio Tielt: deze bijlage maakt integraal deel uit van het gemeenteraadsbesluit over de principiële toestemming.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Artikel 1  

          De gemeenteraad geeft principiële toestemming tot het plaatsen en gebruiken van camera's of op zichtbare wijze gebruik maken van camera's geplaatst door derden zoals bedoeld in de wet op het politieambt art 25/3 en 25/1§2 op het grondgebied van de politiezone Regio Tielt, volgens de aanvraag van 10 april 2023 van de korpschef.

          Artikel 2  

          Het bestuur brengt deze toestemming ter kennis aan de korpschef, die instaat voor het gebruik van de camera’s op zichtbare wijze door de politiediensten conform de overeenkomstige wettelijke bepalingen, en aan de procureur des Konings.

          Artikel 3 

          De raad maakt dit besluit openbaar voor wat betreft de opdrachten van bestuurlijke politie en publiceert dit op de gemeentelijke website.

    • Financieel Beleid

      • Financiën

        • Inventaris van de financiële schulden van de samen te voegen gemeenten Wingene en Ruiselede met voorstel tot schuldovername - goedkeuring

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          De gemeenten Wingene en Ruiselede namen op 19 december 2022 de principiële beslissing om te fusioneren. Onder voorbehoud van de definitieve beslissing om te fusioneren, zal de nieuwe, samengevoegde gemeente een fusiebonus ontvangen van 200 euro per inwoner. Het totaal aantal inwoners op 1 januari 2022, zijnde 20.296 inwoners, vormt de basis voor de berekening van de toelage. Dit impliceert een fusiebonus van 4.059.200 euro.

          In afwachting en ter voorbereiding van de definitieve beslissing tot fusioneren, is de inventaris van de financiële schulden van de samen te voegen gemeenten opgemaakt.

          Het bestuur maakte deze inventaris vóór 30 april 2023 over aan het Departement Financiën en Begroting van de Vlaamse Overheid, volgens de aangewezen timing uit de omzendbrief met de voorwaarden voor de schuldovername in het kader van een vrijwillige samenvoeging van gemeenten op 1 januari 2025.

          Feiten, context en argumentatie

          Aan de hand van deze inventaris moeten beide gemeenten een keuze maken van de aan de Vlaamse Overheid over te dragen leningen. De fusiebonus betreft een overname van het nog terug te betalen kapitaal, met het maximum van 4.059.200 euro. Bij het maken van de keuze van over te dragen leningen is het van belang om rekening te houden met de rentevoeten en de nog resterende looptijden van de lopende leningen.

          De aangewezen timing om de keuze van over te dragen leningen te maken en kenbaar te maken aan het departement Financiën en Begroting is vóór 30 september 2023.

          De nog openstaande lening van de gemeente Ruiselede zal op het moment van de overdracht op 30 september 2024 hoger zijn dan de maximale fusiebonus. Ruiselede sloot deze lening af in 2022, met eindvervaldag op 31 december 2042. Deze lening heeft bijgevolg nog een langere looptijd dan de Wingense leningen, waardoor de impact van de kapitaalsovername op de rente groter is. Bij de fusie gebeurt er een overdracht van de lening van de gemeente Ruiselede naar de nieuwe gemeente Wingene.

          Bijgevolg is het aangewezen om de fusiebonus van de enige lopende lening van de gemeente Ruiselede af te nemen. Het openstaand kapitaal van deze lening bedraagt op 30 september 2024 6.387.500 euro, en zal na overname van de fusiebonus nog 2.328.300 euro bedragen. De te betalen rente zal hierdoor dalen van 2.013.595,50 naar 733.973,29 euro. Bovenop de overname van kapitaal van 4.059.200 euro vermindert dus ook de intrest met 1.279.622,21 euro tot op de eindvervaldag van deze lening.

          Bevoegdheid en juridische grond

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 347 en 384

          - het besluit van de Vlaamse Regering van 29 januari 2021 tot vaststelling van de voorwaarden voor de schuldovername in het kader van een vrijwillige samenvoeging van gemeenten op 1 januari 2025

          - het bestuursdecreet van 7 december 2018

           - de omzendbrief FB2021/1 met de voorwaarden voor de schuldovername in het kader van een vrijwillige samenvoeging van gemeenten op 1 januari 2025

          - het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2022 over de principiële beslissing tot samenvoeging van de gemeente Wingene en de gemeente Ruiselede

          Financiële gevolgen

          De fusiebonus bedraagt 4.059.200 euro. Bovenop de overname van kapitaal van 4.059.200 euro zal ook 1.279.622,21 euro minder intrest betaald moeten worden tot op eindvervaldag van deze lening.

          Bijlagen

          - de inventaris van de financiële schulden van de samen te voegen gemeenten

          - de aflossingstabellen van de openstaande leningen en swaps

          - de aangepaste aflossingstabel van de lopende lening van de gemeente Ruiselede, voor en na de fusiebonus

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Sandra Quintyn, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier
          Onthouders: Fabienne Allaert, Martine Devisscher, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche
          Resultaat: Met 16 stemmen voor, 5 onthoudingen

          Besluit

          Artikel 1

          De gemeenteraad neemt kennis van de inventaris van de financiële schulden van de samen te voegen gemeenten.

          Artikel 2

          De gemeenteraad beslist om de fusiebonus van de enige lening van de gemeente Ruiselede af te nemen.

      • Vastgoedtransacties

        • Grondaankopen Ruiseledesteenweg en machtiging aan het college van burgemeester en schepenen om de aankoopopties te lichten - goedkeuring

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          Het project Sint-Jan fase 3 - Ruiseledesteenweg is een gecombineerd project tussen Aquafin NV, de provincie West-Vlaanderen en de gemeente Wingene. Zowel Aquafin als de gemeente hebben er gronden te verwerven, in totaal 24 innames.

          Aquafin stond zowel in voor hun eigen aankooponderhandelingen als voor die voor de gemeente. 

          Feiten, context en argumentatie

          Intussen werd met bijna alle eigenaars een akkoord bereikt, en zijn enkele dossiers in de afrondingsfase. Telkens werd hierbij een aankoopoptie opgemaakt, waarbij Aquafin en de gemeente de mogelijkheid hebben om deze te aanvaarden dan wel te weigeren. Na bevestiging van deze opties is de aankoop definitief en bindend. In een volgende fase worden dan de aankoopaktes opgemaakt door de Dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid.

          De totale aankoopprijs voor de gemeente bedraagt 220.000 euro. De nodige kredieten zijn voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.

          De gemeenteraad kan de aankoop van de nodige grondinnames voor dit project goedkeuren, en machtiging verlenen aan het college van burgemeester en schepenen om de aankoopopties te lichten.

          Bevoegdheid en juridische grond

          - het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 41, 11°

          - het Bestuursdecreet van 7 december 2018

          - de gemeenteraadsbeslissing van 29 juni 2020 - goedkeuring van de Riopact samenwerkingsovereenkomst - addendum voor Sint-Jan fase 3 en fase 4

          Financiële gevolgen

          De totale aankoopprijs wordt geraamd op 220.000 euro.

          De nodige budgetten zijn voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 via:

          Raming MJP001921 Wegenis- en rioleringsproject Sint-Jan Fase 3 - Ruiseledesteenweg en zijstraten: aankoop gronden

          Actie 01.01.16: Wegenis- en rioleringsproject Sint-Jan Fase 3 - Ruiseledesteenweg en zijstraten

          Verantwoordelijke dienst: Externe Werken

          Bijlagen

          - lijst eigenaars

          - reeds door de verkopers getekende verkoopbeloften

          - terreinbeschrijving

          - bodemattesten

          - grondinnemingsplannen

          - ID gegevens

          - kadastrale plannen

          - precad

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Enig artikel

          De gemeenteraad gaat akkoord met alle nodige grondaankopen in het project Sint-Jan fase 3 - Ruiseledesteenweg en geeft delegatie aan het college van burgemeester en schepenen om de aankoopopties te lichten.

    • Mens: Vrije Tijd

      • Cultuur

        • Reglement over de organisatie van cultuurvoorstellingen in samenwerking met participerende verenigingen: wijziging - vaststelling

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          Gemeente Wingene wil de cultuurparticipatie van haar inwoners bevorderen door samen te werken met erkende socio-culturele verenigingen tijdens cultuurvoorstellingen. De gemeenteraad stelde op 30 januari 2023  het reglement vast betreffende de organisatie van cultuurvoorstellingen in samenwerking met participerende verenigingen.

          Enkele cultuurpartners zijn vragende partij om naast de online tool en de ticketbalie van het Vrijetijdspunt, ook de participerende verenigingen in te schakelen als derde verkooppunt van cultuurtickets. Dit kan de verkoop stimuleren, maar het is van belang om hierover goede afspraken te maken en het reglement in die zin te wijzigen. De wijziging aan het reglement bepaalt dat de cultuurpartners een aanzienlijk aantal tickets vooraf kunnen afnemen voor doorverkoop en omschrijft de voorwaarden waarop het bestuur de onverkochte tickets terugbetaalt aan de participerende vereniging.

          De Raad van Bestuur Culturele Centra is akkoord met de voorgestelde wijziging aan het reglement, volgens het verslag van de vergadering van 13 april 2023.

          Feiten, context en argumentatie

          Concreet voegt de wijziging een nieuwe paragraaf toe onder 'Artikel 9: Financiële ondersteuning voor de participerende vereniging(en)' als volgt:

          "Participerende verenigingen kunnen een groot aantal tickets online of aan de balie van het  Vrijetijdspunt aankopen.

          - Per afname kunnen maximum 25% van het totaal aantal beschikbare tickets aangekocht worden

          - Er kunnen maximum 2 afnames gebeuren

          - De tweede afname is mogelijk eens alle kaarten van de eerste afname zijn verkocht

          - De vereniging kan tot ten laatste 2 weken voor de start van de voorstelling de niet verkochte kaarten terug inleveren bij het Vrijetijdspunt, waarvoor het bestuur in de terugbetaling voorziet."

          Bevoegdheid en juridische grond

          - het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 met in het bijzonder artikel 40 en artikel 56.

          - het besluit van de gemeenteraad van 30 januari 2023 tot vaststelling van het reglement over de organisatie van cultuurvoorstellingen in samenwerking met participerende verenigingen

          Financiële gevolgen

          De nodige kredieten zijn voorzien op het exploitatiebudget 2023 en 2024. 

          Deze beslissing kadert in deze acties van het strategisch meerjarenplan 2020-2025: 03.02.01, 03.02.02, 03.02.03.

          Bijlagen

          - het aangepaste reglement over de organisatie van cultuurvoorstellingen in samenwerking met participerende verenigingen

          - het reglement over de organisatie van cultuurvoorstellingen in samenwerking met participerende verenigingen zoals vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 30 januari 2023

          - het verslag van de Raad van Bestuur CC van 13 april 2023

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Artikel 1

          De gemeenteraad stelt de wijziging vast aan het 'Reglement over de organisatie van cultuurvoorstellingen in samenwerking met participerende verenigingen'. Het gewijzigd reglement cultuurparticipatie in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing. 

          Artikel 2

          Het gewijzigde reglement treedt in werking vanaf 1 september 2023.

           

      • Sport

        • Overeenkomst betreffende het basketveld tussen Penitentiair Landbouw Centrum en gemeente Wingene - goedkeuring

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          In het verleden sloot de gemeente een overeenkomst met het Penitentiair Landbouw Centrum om een basketveld in te richten op hun privaat sportterrein, mits toegankelijk voor de buurtbewoners en publiek. In 2019 is de installatie verwijderd door de ouderdom van de toestellen en het daarmee gepaard gaande veiligheidsrisico.

          Er is vraag van de buurtbewoners om het basketveld op de sportvelden van Sint Pietersveld her in te richten.

          Feiten, context en argumentatie

          Het betreft het perceel afdeling: Wingene, 1ste afdeling. Sectie en perceelnummers: Sectie D, nummer 129A P000, in eigendom van het Penitentiair Landbouw Centrum.

          Na overleg tussen het bestuur en het PLC, kwamen beide partijen tot overeenstemming om over te gaan tot de herinrichting van het basketveld, volgens de voorwaarden opgenomen in bijgaande overeenkomst.

          Samengevat omschrijft de overeenkomst volgende voorwaarden:

          De gemeente staat in voor de inrichting van het basketveld op het terrein, ter beschikking gesteld door het Penitentiair Landbouw Centrum.

          - Het Penitentiair Landbouw Centrum staat in voor het regelmatig onderhoud van en toezicht op het basketveld en garandeert het openbaar karakter van de site.

          - De overeenkomst vangt aan op 1 september 2023 en eindigt op 1 september 2043.

          Gezien het om een langdurige overeenkomst gaat, is de gemeenteraad bevoegd om deze overeenkomst goed te keuren.

            

          Bevoegdheid en juridische grond

          - Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56§3 en 266.

          Financiële gevolgen

          De nodige kredieten zijn voorzien in het meerjarenplan 2023 via:

          raming MJP001456: Diverse aankopen ten behoeve van de gratis sportaccommodatie

          actie AC000307 04.03.03 We optimaliseren de sportinfrastructuur verder in gebruik en onderhoud

          verantwoordelijke dienst SPORT

          Er is budget beschikbaar via budgetwijziging.

          Bijlagen

          - voorstel overeenkomst

          - locatie

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Enig artikel

          De gemeenteraad keurt de overeenkomst goed, af te sluiten tussen het gemeentebestuur Wingene en het Penitentiair Landbouw Centrum', voor de inrichting van een openbaar basketveld op privaat domein van het Penitentiair Landbouw Centrum. De overeenkomst in bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.

    • Ruimte

      • Ruimtelijke planning

        • DNA van het Dorp, Masterplan Wingene - kennisgeving

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          In functie van de opbouw van een visievorming met betrekking tot ruimtelijke planning binnen de gemeente ging het college op 14 juni 2021 over tot de goedkeuring van de verschillende werkpunten voor verdere opname doorheen dit proces. Deze worden vervolgens verder intern of in samenwerking met partners behandeld. Tijdens de voorbereiding van deze verdere samenwerkingen deed de opportuniteit zich voor om te kandideren op de provinciale projectoproep 'DNA van het Dorp', dat gestuurd wordt vanuit de provinciale afdeling dorpenbeleid. Met dit initiatief wil de deputatie binnen haar plattelandsbeleid gemeenten ondersteunen in het ontwikkelen van ruimtelijke visies op de toekomst van dorpen. De eerder geselecteerde thema's voor de gemeentelijke visievorming sluiten nauw aan bij deze projectoproep, waardoor het een uitgelezen kans biedt om vanuit één van de gemeentelijke kernen het verdere ruimtelijk beleid te gaan ontwikkelen. 

          De gemeenteraad (bij zitting van 27 september 2021) stemde in met de opmaak van het aanmeldingsformulier in functie van de kandidaatstelling. 

          Op 19 november 2021 bevestigde de provincie de goedkeuring van de aanvraag en kandidaatstelling door Wingene.

          Doorheen 2022 werd het DNA-traject onder begeleiding van het studiebureau PlusOffice, in samenwerking met Omgeving, Anyways en Voorland, gefaseerd doorlopen. Het DNA Masterplan voor Wingene werd in december 2022 afgewerkt en in maart 2023 definitief opgeleverd.

          Feiten, context en argumentatie

          Doelstelling

          - Provinciale doelstelling

          In het kader van haar plattelandsbeleid stimuleert de Provincie West-Vlaanderen het ontwikkelen van visies op de toekomst van dorpen. De focus ligt daarbij op het versterken van het DNA van het dorp: de ruimtelijke eigenheid. De methodiek daarbij omvat de organisatie van een ontwerpweek met bestuurders, bewoners en experten. De finaliteit ervan zijn masterplannen die de toekomstige ontwikkeling van de dorpen kunnen sturen. Jaarlijks worden 4 dorpen geselecteerd om deel te nemen aan het traject. 

          - Toepassing voor Wingene

          Binnen de gemeente werd Wingene als meest geschikt onderwerp voor deze projectoproep beschouwd. In tegenstelling tot Zwevezele, De Hille en Wildenburg is er voor het grootste deel van de Wingense kern geen BPA of RUP opgemaakt en is enkel het Gewestplan van toepassing, waardoor aanvragen hier hoofdzakelijk getoetst moeten worden aan de goede ruimtelijke ordening. De opmaak van een masterplan als basis voor ruimtelijke visievorming en beleidsmatig gewenste ontwikkeling ondersteunt en versterkt zodoende de argumentatie van deze gewenste ontwikkeling in relatie tot kwalitatieve inbreiding, verdichting, inplanting van meergezinswoningen, groen-blauwe dooradering en connectiviteit (fietsverbindingen, verkeersdruk, walkability). Dit alles sluit nauw aan bij de ambities die in het beleids- en actieplan Gezonde Gemeente worden vooropgesteld en bij de ambities van Wingene om het label Kindvriendelijke gemeente te behalen. 

           

          Doorlopen traject

          Doorheen 2022 werd het DNA-traject onder begeleiding van het studiebureau PlusOffice, in samenwerking met Omgeving, Anyways en Voorland, gefaseerd doorlopen.

          Van groot belang bij 'DNA van het dorp' is dat het project en masterplan niet uitsluitend door experten en bestuurders werd doorlopen en opgesteld, maar eveneens steunt op burgerparticipatie. Op verschillende momenten doorheen het traject kregen bewoners de kans om actief deel te nemen.

          - Interactieve wandelroute

          Tussen 28 maart en 21 april 2022 werden de bewoners aan de hand van een wandelroute langs enkele plekken in de dorpskern geleid. Langs de route bevonden zich 4 infoborden waar aan de hand van een QR-code op het bord of een papieren formulier naar hun mening en visie werd gevraagd over verschillende (ruimtelijke) thema's.

          - Workshop ontwerpweek

          Op 21 april 2022 waren de bewoners welkom in het gemeentehuis om mee het DNA van Wingene vorm te geven in een interactieve workshop. Tijdens deze avond gingen de ontwerpers actief aan de slag om de bewoners te bevragen en met hen te brainstormen over de ruimte in Wingene.


          Naast de actieve participatie van de bewoners gingen tijdens de projectweek van 21 en 27 april 2022 verschillende sessies door met het college, administratieve diensten en ontwikkelaars van enkele (grotere) projecten in het dorp/gemeente.

          Na de projectweek ging het studiebureau aan de slag met de verzamelde informatie, inzichten, visies en ambities om tot het masterplan voor Wingene te komen.

          Het DNA Masterplan voor Wingene kreeg zijn afwerking in december 2022, gevolgd door de definitieve oplevering in maart 2023.

          Resultaat en plan van aanpak

          Het Masterplan vormt het finale neerschrijven van het gehele traject, de ruimtelijke ambities voor het dorp Wingene en de te nemen acties (op korte, middellange en lange termijn) om deze te bereiken.

          Het masterplan stelt deze ambities voorop binnen 4 thema's of DNA-strengen:

          - DNA 1: Lokaal Wingene

          De DNA-streng Lokaal Wingene focust op de publieke ruimte van de dorpskern en de relatie met (de voorzieningen en bedrijven in) het omliggende landschap. Hoe kan die relatie worden versterkt? Hoe kan de inrichting van het publiek domein de dorpscultuur nog verder ondersteunen? Hoe draagt de publiek ruimte bij aan het elkaar ontmoeten? Het ontmoeten in het dorp is een belangrijke opgave voor dit masterplan, zowel in open lucht als binnen, zowel in het landschap rond het dorp als in het dorp zelf. Op bijzondere én dagelijkse momenten. Op intieme, maar zeker ook op publieke plekken.

          - DNA 2: Gezonde gemeente

          Hoe kan de publieke ruimte een gezondere levensstijl aanmoedigen? En hoe kan ze zelf gezonder worden door bijvoorbeeld de luchtkwaliteit op te krikken? Die vragen hangen nauw samen met welke mobiliteitsoplossingen er voor handen zijn in het dorp. Wandelen en fietsen wordt in Wingene al sterk aangemoedigd met veel autovrije wegeltjes. Hoe kunnen die routes nog optimaler in relatie tot een aantal grotere verkeersassen doorheen het dorp? Hoe kan het stappen en trappen voor korte verplaatsingen nog aantrekkelijker gemaakt worden? Daarnaast zijn er ook uitdagingen met betrekking tot parkeren. Kortom hoe kan de mobiliteit van morgen er in Wingene uitzien?

          - DNA 3: klimaatrobuuste publieke ruimte

          Vandaag wordt het dorp al gekenmerkt door verschillende groene trage doorsteken. Ook zijn er enkele monumentale bomen aanwezig in het dorp. De klimaatveranderingen zorgen evenwel voor uitdagingen voor wat betreft hitte en water in het dorp. Ook de relatie met de beekvalleien en het dorp is niet overal even duidelijk. Daarom wil Wingene het dorp verder laten doordringen van groene en blauwe aders door actief in te zetten op ontharding en vergroening van publieke en private ruimten. Water wordt daarbij niet langer als een probleem ervaren maar veeleer als een kwaliteit.

          - DNA 4: anders (ver)bouwen

          De afgelopen 20 jaar is het dorpsbeeld van Wingene veranderd. Dorpse gevels van rijwoningen maakten plaats voor grotere appartementsgebouwen en grote tuinen werden ingevuld met inbreidingsprojecten. Dit brengt een bezorgdheid over de beeldkwaliteit met zich mee. Wil dat daarom zeggen dat er in de toekomst niet meer ontwikkeld kan worden? Neen, integendeel. De kern blijft compact met de nodige aandacht voor een gevarieerd aanbod. Om verdere verappartementisering en inbreidingsprojecten op minder geschikte plekken tegen te gaan zal anders (ver)bouwen een belangrijke rol spelen. Het masterplan vormt een eerste aanzet. Wingene wil daarnaast ook werk maken van richtinggevende beleidsinstrumenten ter verbetering en opwaardering van de dorpse beeldkwaliteit.

           

          De laatste pagina's van het Masterplan omvatten de 'wat nu?' en bieden een overzicht van de te nemen acties/ het plan van aanpak om tot deze doelstellingen en ambities te kunnen komen. Daaruit blijkt dat in Wingene reeds veel stappen zijn en worden gezet. Andere aspecten dienen op termijn verder te worden uitgerold en vormen inspanningen op middellange tot lange termijn. Het Masterplan vormt immers geen visie die van vandaag op morgen zal worden gerealiseerd, maar een richting die wordt uitgezet en gestaag vorm krijgt. De eerstvolgende acties daarbij zijn:

          - kennisgeving aan de gemeenteraad

          - ruimere communicatie van de resultaten aan de bewoners

          - Masterplan als Beleidsmatig gewenste ontwikkeling (BGO) ter vaststelling voorleggen aan de gemeenteraad.

          Bevoegdheid en juridische grond

          - de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009

          - het decreet van 22 december 2017 inzake het lokaal bestuur

          - de gemeenteraadsbeslissing van 27 september 2021 inzake het aanmeldingsformulier DNA van het Dorp - goedkeuring

          - het collegebesluit van 14 juni 2021 inzake visievorming ruimtelijke planning, selectie werkpunten - goedkeuring

          - het collegebesluit van 20 maart 2023 inzake DNA van het Dorp: Masterplan Wingene - goedkeuring

          Bijlagen

          - Masterplan DNA van het Dorp

          Besluit

          Enig artikel

          De gemeenteraad neemt kennis van het DNA Masterplan voor Wingene-dorp.

      • Ondernemen

        • Tijdelijke verordening van de burgemeester betreffende de handhaving van de openbare rust tijdens de 63e Internationale Autorally “Omloop van Vlaanderen” KP Idelco Zwevezele - Lichtervelde op vrijdag 1 september 2023 – bekrachtiging

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          In zitting van 24 juli 2023 ging de burgemeester over tot de vaststelling van een tijdelijke verordening voor de handhaving van de openbare rust tijdens de 63e Internationale Autorally “Omloop van Vlaanderen” KP Idelco Zwevezele - Lichtervelde op vrijdag 1 september 2023.

          Het is de bevoegdheid van de gemeenteraad om hierin te voorzien, maar de eerstvolgende raadszitting stond pas gepland op 28 augustus 2023 wegens het zomerreces. Om toch binnen een redelijke termijn te voorzien in de preventieve veiligheidsmaatregelen voor de autorally, heeft de burgemeester dit opgenomen in het kader van goed bestuur en in uitvoering van artikel 134 § 1 van de nieuwe gemeentewet, mits bekrachtiging in de eerstvolgende gemeenteraad.

          Feiten, context en argumentatie

          Op vrijdag 1 september 2023 wordt de autorally Omloop van Vlaanderen KP Idelco Zwevezele - Lichtervelde voor personenauto’s verreden op grondgebied Wingene.

          Deze sportwedstrijd brengt gewoonlijk veel volk op de been.

          De vaststelling van een tijdelijke verordening dient om de veiligheid en de openbare rust van zowel de deelnemers, de bezoekers of toeschouwers tijdens deze rally in het algemeen te waarborgen.

          Bevoegdheid en juridische grond

          - de nieuwe gemeentewet artikel 119 en artikel 135

          - de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van de ambulante activiteiten en de organisatie van openbare machten

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

          - het KB van 24 september 2006 tot uitvoering van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten

          Financiële gevolgen

          /

          Bijlagen

          /

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche
          Onthouders: Martine Devisscher
          Resultaat: Met 20 stemmen voor, 1 onthouding

          Besluit

          Artikel 1

          De gemeenteraad bekrachtigt de tijdelijke verordening van de burgemeester van 24 juli 2023 over de vaststelling van een tijdelijke verordening voor de handhaving van de openbare rust tijdens de 63e Internationale Autorally “Omloop van Vlaanderen” KP Idelco Zwevezele - Lichtervelde op vrijdag 1 september 2023.

          Artikel 2

          De raad maakt dit besluit bekend overeenkomstig de geldende wettelijke en decretale bepalingen.

        • Tijdelijke verordening betreffende de handhaving van de openbare rust tijdens de kermis te Wingene van 1 september tot en met 6 september 2023 - vaststelling

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          De kermis met Bruegelmarkt, koers en avondmarkt te Wingene gaat door op vrijdag 1 september, zaterdag 2 september, zondag 3 september en woensdag 6 september 2023.

          Ter vrijwaring van de openbare rust en orde tijdens dit evenement, is het aangewezen om tijdelijke preventieve ordemaatregelen te treffen.

          Feiten, context en argumentatie

          Deze kermis brengt gewoonlijk veel volk op de been. De gemeenteraad is bevoegd om de openbare rust preventief te regelen door een tijdelijke verordening vast te stellen voor de duur van de activiteiten. Met deze tijdelijke verordening krijgt de organisatie de toestemming om ambulante handel op hun evenement toe te laten of te weigeren.

          Bevoegdheid en juridische grond

          - de nieuwe gemeentewet bekrachtigd bij de wet van 26 mei 1989, inzonderheid op artikel 135, par 2, ingevoegd bij de wet van 27 mei 1989, op artikel 134, par 1, hernummerd en gewijzigd bij de wet van 27 mei 1989 en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 mei 1989, op artikel 119 hernummerd bij de wet van 27 mei 1989 en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 mei 1989; op artikel 121 hernummerd bij de wet van 27 mei 1989, en op de artikelen 112 tot 114

          - de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van de ambulante activiteiten en de organisatie van openbare machten

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

          - het koninklijk besluit van 3 april 1995 tot uitvoering van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van de ambulante activiteiten en de organisatie van openbare machten

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Artikel 1

          Op vrijdag 1 september, zaterdag 2 september, zondag 3 september en woensdag 6 september 2023 is het in de hierna volgende straten:

          - Markt

          - Kerkplein

          - Guido Gezelleplein

          - Oude Bruggestraat

          - Gemeenteplein

          - Tieltstraat

          verboden te leuren, te venten met allerlei waren, tijdschriften of folders te verspreiden, reclamebladen rond te dragen, kramen op te slaan of manifestaties te houden op de openbare weg.

          Artikel 2

          Op dezelfde datum en tussen dezelfde uren is het verboden langs de openbare weg, alsook op plaatsen of lokalen die daartoe niet permanent zijn uitgerust, tijdelijke verkooppunten van drank en/ of eetwaren in te richten.

          Artikel 3

          Uitzonderingen op de verbodsbepalingen van artikel 1 en artikel 2 kunnen door de burgemeester verleend worden bij schriftelijke en ondertekende machtiging.

          De Burgemeester wijst de plaats aan waar de activiteiten, waarvoor uitzonderlijke toelating verleend werd, dienen plaats te vinden.

          Artikel 4

          Indien zekere personen het verbod voorzien in artikel 1 en artikel 2 overtreden, zullen de waren waarmee zij leuren of venten, de tijdschriften of bladen die zij verkopen of ronddragen, de kramen die zij opstellen, de drank en eetwaren die zij verkopen, voor de duur van de looptijd van deze politieverordening worden in beslag genomen door de geïntegreerde politie. Deze zaken zullen op risico en kosten van de overtreder verwijderd worden en zullen hen na het einde van de loopduur van de verordening worden terugbezorgd.

          Artikel 5

          Overtreding van deze verordening wordt bestraft met een gevangenisstraf van één tot zeven dagen en/of met een geldboete van één tot vijfentwintig euro.

          Artikel 6

          Dit besluit wordt bekendgemaakt via het Loket voor Lokale Besturen.

          Artikel 7

          De Gouverneur van West-Vlaanderen, de griffie van de rechtbank van Eerste Aanleg te Brugge en de griffie van de Politierechtbank te Brugge ontvangen een afschrift van dit besluit.

        • Tijdelijke verordening betreffende de handhaving van de openbare rust tijdens Zwevezele koers op vrijdag 22 september 2023 - vaststelling

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          Zwevezele koers gaat door op vrijdag 22 september 2023. De organisatie is in handen van het Koninklijk Sportcomité.

          Feiten, context en argumentatie

          Een wielerwedstrijd brengt gewoonlijk veel volk op de been. De gemeenteraad is bevoegd om de openbare rust preventief te regelen door een tijdelijke verordening vast te stellen voor de duur van de activiteiten. Met deze tijdelijke verordening krijgt de organisatie de toestemming om ambulante handel op hun evenement toe te laten of te weigeren.

          Bevoegdheid en juridische grond

          - de nieuwe gemeentewet bekrachtigd bij de wet van 26 mei 1989, inzonderheid op artikel 135, par 2, ingevoegd bij de wet van 27 mei 1989, op artikel 134, par 1, hernummerd en gewijzigd bij de wet van 27 mei 1989 en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 mei 1989, op artikel 119 hernummerd bij de wet van 27 mei 1989 en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 mei 1989; op artikel 121 hernummerd bij de wet van 27 mei 1989, en op de artikelen 112 tot 114

          - de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van de ambulante activiteiten en de organisatie van openbare machten

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

          - het koninklijk besluit van 3 april 1995 tot uitvoering van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van de ambulante activiteiten en de organisatie van openbare machten

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Artikel 1

          Op vrijdag 22 september 2023 is het in de hierna volgende straten:

          - Marktplein

          - Kerkstraat

          - Waldreef

          - Bruggestraat

          - Tramstraat

          - Koolskampstraat

          - Lichterveldestraat

          verboden te leuren, te venten met allerlei waren, tijdschriften of folders te verspreiden, reclamebladen rond te dragen, kramen op te slaan of manifestaties te houden op de openbare weg.

          Artikel 2

          Op dezelfde datum en tussen dezelfde uren is het verboden langs de openbare weg, alsook op plaatsen of lokalen die daartoe niet permanent zijn uitgerust, tijdelijke verkooppunten van drank en/ of eetwaren in te richten.

          Artikel 3

          De burgemeester kan uitzonderingen toestaan op de verbodsbepalingen van artikel 1 en artikel 2, bij schriftelijke en ondertekende machtiging.

          De Burgemeester wijst de plaats aan waar de activiteiten, waarvoor uitzonderlijke toelating verleend werd, dienen plaats te vinden.

          Artikel 4

          Indien zekere personen het verbod voorzien in artikel 1 en artikel 2 overtreden, zullen de waren waarmee zij leuren of venten, de tijdschriften of bladen die zij verkopen of ronddragen, de kramen die zij opstellen, de drank en eetwaren die zij verkopen, voor de duur van de looptijd van deze politieverordening worden in beslag genomen door de geïntegreerde politie. Deze zaken zullen op risico en kosten van de overtreder verwijderd worden en zullen hen na het einde van de loopduur van de verordening worden terugbezorgd.

          Artikel 5

          Overtreding van deze verordening wordt bestraft met een gevangenisstraf van één tot zeven dagen en/of met een geldboete van één tot vijfentwintig euro.

          Artikel 6

          Dit besluit wordt bekendgemaakt via het Loket voor Lokale Besturen.

          Artikel 7

          Afschrift van dit besluit wordt gestuurd aan de Gouverneur van West-Vlaanderen, griffie van de rechtbank van Eerste Aanleg te Brugge en aan de griffie van de Politierechtbank te Brugge.

    • Mondelinge vragen

      • De resultaten van de macroscan (Pieter-Jan Verhoye)

        Aanleiding en voorgeschiedenis

        In het gemeentelijk meerjarenplan vinden we de prioritaire actie 11.04.01 terug. Met dit actiepunt wil het gemeentebestuur de “vastgoedportefeuille stelselmatig rationaliseren en een strategisch integraal portefeuillebeheer realiseren.”

        Daarom wordt er gebruikt gemaakt van de zogenaamde macroscan om een helikopterzicht te krijgen van het gemeentelijk patrimonium. Deze scan kan een opportuniteit zijn om de sterktes en zwaktes van onze gemeentelijke gebouwen onder de loep te nemen en er een optimale invulling aan te geven.

        In het verleden heb ik hier reeds een vraag over gesteld. Toen gaf het gemeentebestuur een overzicht van de verschillende fasen van de macroscan. In de eerste fase werden gebouwen gescreend op verschillende parameters zoals ligging, het aantal huidige functies, toegankelijkheid, functionaliteit, bezetting in tijd en ruimte, grootte en onderhoudsstatus. In de twee fase werden ook strategische sites geïdentificeerd. In een derde fase werden de noden en behoeften van de stakeholders in kaart gebracht: het ging hier om zowel de gemeentelijke diensten als verenigingen en de brandweer.

        Daarom stel ik u graag de volgende vragen:

        • Kunt u een overzicht geven van de resultaten van de macroscan? Welke conclusies trekt het gemeentebestuur uit de macroscan? Hoe zal het gemeentebestuur verder aan de slag gaan met de macroscan?
        • Wat was het resultaat van het overleg met de verschillende stakeholders? Hoe gaat het gemeentebestuur aan de slag met deze input?
          • Specifiek voor de brandweer: welke kernpunten kwamen  naar boven tijdens het  overleg? Hoe scoren onze gemeentelijke gebouwen inzake brandveiligheid (brandpreventie, koppeling rookmelders aan alarmcentrale, evacuatieplan, enz)? Welke verdere stappen worden er genomen?

         

        Raadslid Pieter-Jan Verhoye licht zijn mondelinge vraag toe.

        Burgemeester Lieven Huys antwoordt als volgt:
        "Zoals raadslid Verhoye zelf aangeeft werd de macroscan opgebouwd in drie fasen. De eerste fase betrof en screening van de gebouwen binnen de scope van de macroscan op verschillende parameters: ligging, toegankelijkheid, functionaliteit, aantal functies, bezetting in tijd, bezetting in ruimte, grootte en onderhoudsstatus. Op basis van hun gemiddelde score kregen de gebouwen een score van zeer slecht (bvb de Wereldwinkel Oxfam) tot zeer goed (bvb De Wissel). Op basis van deze score werd door de administratie een eerste advies ter conclusie aan het CBS overgemaakt inzake de optimalisatie, herbestemming of vermarkting van specifieke gebouwen.
        In een tweede deel van de macroscan werden verschillende strategische sites voorgedragen binnen het gemeentelijk patrimonium waarvoor doordachte en weloverwogen keuzes dienen te worden gemaakt bij verder beheer en/of uitbouw. Het gaat om de gemeentelijke gebouwen in de Beernemstraat (Feniks, tekenschool en brandweer), het gemeentelijk perceel op de Hille, het Keizerspark, het verenigingsgebouw aan de Hoogweg, de loods in de Rozendalestraat en de 3 kerken Sint-Jan Baptist, Sint-Joris en Sint-Jozef.
        In een derde fase werden de noden en behoeften in kaart gebracht van verschillende stakeholders om op (middel)lange termijn strategische keuzes te kunnen maken. Volgende stakeholders werden bevraagd:

        • de brandweer (in relatie tot hun kazerne in Wingene)
        • de jeugdverenigingen en jeugdhuizen dmv een bevraging op de Jeugdraad
        • de verenigingen die geïmpacteerd worden door een eventuele verkoop van het verenigingsgebouw
        • het Team Interne Werken
        • Team Vrije tijd met betrekking tot sport en recreatieve infrastructuur
        • Dienst Welzijn inzake de ruimtebehoefte (bvb ifv dorpshuizen)

        Uit deze bevraging kwam naar voor dat de verenigingen en diensten in grote mate tevreden zijn met de op vandaag beschikbare infrastructuur. Een aantal jeugdverenigingen wezen evenwel op een groei in hun ledenaantal waardoor hun huidige lokalen te beperkt worden. 
        Specifiek voor wat betreft de brandweer werden gebouwtechnische en inplantingsvereisten ontvangen voor wat betreft de overweging van hun locatie in deelgemeente Wingene. Ook dit wordt meegenomen bij het maken van verdere strategische keuzes. Vanzelfsprekend wordt daarbij steeds teruggekoppeld naar de brandweer.
        De brandveiligheid van de gemeentelijke gebouwen vormde geen parameter bij de opmaak van de macroscan.
        Op vandaag bevindt het traject macroscan zich in de fase besluitvorming, waarbij op korte termijn specifieke keuzes dienen worden gemaakt in het dossier Keizerspark. Verdere strategische keuzes volgen verder uit dit dossier en worden voorzien op middellange tot langere termijn. Het gaat immers om een strategische visieproject, waarbij ook de fusie vanzelfsprekend een invloed zal hebben."

        Bevoegdheid en juridische grond

        het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29

        Bijlagen

        - mondelinge vraag

      • Herstellingswerken asfalt- en betonwegen - dienstjaar 2023 (Martine Devisscher)

        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Ik verwijs naar de notulen van het college van burgemeester en schepenen van 18 juli 2023 – punt 7 : Herstellingswerken asfalt- en betonwegen - dienstjaar 2023 – gunning :

        Artikel 3 - Het college gunt de opdracht “Herstellingswerken asfalt- en betonwegen - dienstjaar 2023” aan de economisch meest voordelige regelmatige bieder (op basis van de prijs), zijnde nv Norré-Behaegel, Koninklijke Baan 196 te 8434 Westende tegen het nagerekende offertebedrag van € 1.088.304,56 excl. btw (btw medecontractant).

        Fractie Burgerbelangen stelt volgende vragen:

        1)      Wanneer starten de gegunde herstellingswerken?

        2)      Zijn de geplande 70 werkdagen aaneensluitend of niet?

        3)      Welke straten zijn prioritair te herstellen?

        4)      Kunt u een overzicht geven van de gemaakte planning?

         

        Raadslid Martine Devisscher licht haar mondelinge vraag toe.

        Schepen van Openbare Werken Hedwig Kerckhove antwoordt als volgt:

        • "Wanneer starten de gegunde herstellingswerken?

        Het bevel van aanvang wordt eind september gegeven. Dit gaat echter over de effectieve startdatum op het terrein, ondertussen bereiden we de prioriteitenlijst, signalisatievergunningen en communicatie voor in samenwerking met de aannemer Norré-Behaegel en studiebureau Jonckheere.

        • Zijn de geplande 70 werkdagen aaneensluitend of niet?

        Dit zal inderdaad uitgevoerd worden in 70 aaneensluitende werkdagen. Werkdagen zijn wel steeds onderhevig aan weerverlet. Tijdens de winter zal er gewerkt worden wanneer mogelijk in overleg met de aannemer. 

        • Welke straten zijn prioritair te herstellen?

        Er zijn uit de analyse 61 straten als prioritair aangeduid. In opdracht van de gemeente legt de aannemer de prioriteit om de straten die gebruikt kunnen worden als omleiding voor de werken langs de Ruiseledesteenweg. We houden ook rekening, in zoverre we kunnen, met geplande werken van nutsmaatschappijen. De Kruisstraat als voorbeeld, hier staat in oktober een beperkte uitbreiding op het programma dat onder de rijweg ligt, het spreekt vanzelf dat de aannemer niet als eerste werk hier de straat aanpakt.

        • Kunt u een overzicht geven van de gemaakte planning?

        Zoals eerder aangegeven focussen we vanaf eind september op de opstart. Stapsgewijs zal de communicatie gebeuren naar de bewoners van de straten die geïmpacteerd zijn."

        Bevoegdheid en juridische grond

        het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29

        Bijlagen

        - mondelinge vraag

Namens Gemeenteraad,

Jurgen Mestdagh
Algemeen directeur

Hendrik Verkest
Raadslid