De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de leden van de OCMW-raad. Zij kunnen er vanaf acht dagen voor de zitting kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de leden van de OCMW-raad. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. De raadsleden kunnen er vanaf acht dagen voor de zitting kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Elk lid van de OCMW-raad heeft het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de OCMW-raad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur ondertekend.
- verslag OCMW-raad van maandag 28 maart 2022
Enig artikel
De OCMW-raad keurt het verslag van de zitting van maandag 28 maart 2022 goed.
De meeste Vlaamse lokale besturen, waaronder ook lokaal bestuur Wingene deden voor het aanvullend pensioen van hun contractuele medewerkers tot eind 2021 een beroep op de groepsverzekering van Belfius Insurance en Ethias, een contract van bijna 650 besturen en ongeveer 80.000 contractanten. Hiermee wil het lokaal bestuur de pensioenkloof tussen statutair en contractueel personeel verkleinen. De verzekeraars hebben de overeenkomst echter enkele maanden geleden met ingang van 1 januari 2022 stopgezet.
Na de stopzetting, heeft lokaal bestuur Wingene voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (IBP of pensioenfonds).
De VVSG was al langer bezig met het verkennen van nieuwe paden voor deze aanvullende pensioenen. Dat leidde in het voorjaar van 2021 tot een princiepsakkoord met OFP Provant, een pensioenfonds opgericht door het provinciebestuur van Antwerpen met een aanbod voor lokale besturen uit dezelfde provincie. Tegelijk kwam er ook een intentieverklaring met het Vlaams Pensioenfonds om de komende jaren maximaal de krachten te bundelen. Een eerste belangrijke stap naar een nieuw aanbod werd op 17 december 2021 gezet. De algemene vergadering van OFP Provant heeft toen ingestemd met een statutenwijziging. Die houdt niet alleen een nieuwe naam in, OFP Prolocus, maar ook een nieuwe beleidsstructuur en uiteraard het mogelijk maken van een aanbod voor heel Vlaanderen.
De daaropvolgende maanden werkten de VVSG en de sociale partners aan een akkoord over het kaderreglement. Daarin staan de algemene lijnen van de pensioentoezegging. Op 18 februari 2022 vond een nieuwe algemene vergadering van OFP Prolocus plaats voor de goedkeuring van de zogenaamde sleuteldocumenten, zoals het financieringsplan, de beheersovereenkomst, enz. Intussen is er ook een akkoord over het kaderreglement tussen de VVSG en de drie vakbonden.
Door een toetreding bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (=IBP) is een lokaal bestuur meer betrokken bij het beheer van zijn pensioenfinanciering. In tegenstelling tot een groepsverzekering vaardigt het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS af en naast controlebevoegdheid heeft het bestuur ook de mogelijkheid om – indien nodig - punten op de agenda van de algemene vergadering te plaatsen. In tegenstelling tot een groepsverzekering streeft een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf na. Een IBP heeft ook ruime beleggingsmogelijkheden, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt. OFP PROLOCUS zal, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, sterk inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen.
De plaatselijke sociale onderhandelingen vonden plaatsen op 5 april 2022 en moeten worden gevolgd door een raadsbeslissing van de besturen die willen toetreden. In die beslissing staat onder andere de hoogte van de pensioentoezegging (bv. 3% van het loon), maar ook de toelating dat de RSZ verder voor de inning van de bijdragen en kosten mag instaan.
De VVSG en OFP Prolocus zijn ervan overtuigd dat dit aanbod tegemoet komt aan een belangrijke behoefte van de Vlaamse lokale besturen. Door maximaal de krachten te bundelen kunnen we in Vlaanderen de komende maanden en jaren een performante, kostenefficiënte en duurzame publieke speler voor aanvullende pensioenen tot stand brengen.
Het bestuur kan toetreden tot de IBP OFP PROLOCUS (Koningin Elisabethlei 22, 2018 Antwerpen - Organisme voor de Financiering van Pensioenen - IBP toegelaten op 3 februari 2009 - Identificatienummer FSMA: 50.594) zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht voldaan is:
Het bestuur kan met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep vormen. Binnen een MIPS-groep (= Multi-inrichters pensioenstelsel) is er interne mobiliteit mogelijk voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid en binnen een MIPS-groep speelt een onderlinge solidariteit.
Voor de medewerkers verandert zo weinig mogelijk. Het nieuwe systeem zal zo dicht mogelijk bij de vroegere groepsverzekering blijven, zeker wat betreft de engagementen tegenover de contractanten. Zoals de vroegere groepsverzekering, zal ook het nieuwe aanbod uitsluitend werken met werkgeversbijdragen en niet met werknemersbijdragen. Er is dus geen impact op het nettoloon van de contractanten.
De bestaande overlijdensdekking blijft behouden. Dat betekent dat de nabestaanden van een medewerker die tijdens zijn of haar actieve loopbaan overlijdt, recht hebben op het bedrag op de individuele rekening, met minimaal de WAP-garantie.
Besturen die zich hebben verbonden tot een bepaalde bijdrage op het loon (bv. 3%), zullen dat kunnen blijven doen onder het nieuwe stelsel.
Er komen wel meer mogelijkheden voor werkgevers om het bijdragepercentage te laten afhangen van de hoogte van het loon, om zo het verschil tussen het laatste loon en het wettelijk pensioen extra te verkleinen. Dat kan met de zogenaamde 'step rate'. Besturen kunnen die toepassen omdat de berekening van het wettelijke pensioen vandaag geen rekening houdt met het loongedeelte boven het zogenaamde loonplafond van 63.944,74 euro per jaar (bedrag op 31 december 2021, van toepassing voor het jaar 2022; het wordt de eerstkomende jaren stelselmatig verhoogd). Door op het loongedeelte daarboven een hogere toezegging (bv. 4%) toe te passen dan op het loongedeelte onder die grens (bv. 3%), kan een deel van dat negatieve effect worden geneutraliseerd en wordt de zogenaamde vervangingsratio (verhouding tussen het wettelijke en aanvullende pensioen enerzijds en het laatste loon anderzijds) over de verschillende looncategorieën meer geharmoniseerd.
Voor wie in 2022 of later als contractant met pensioen gaat, verandert er zeker wel iets. Ten eerste zal iedereen de mogelijkheid hebben om het aanvullende pensioen in kapitaal of in een levenslange rente te laten uitbetalen. Dat laatste zal echter alleen kunnen als die levenslange rente ten minste ca. 673 euro per jaar bedraagt.
Daarnaast zal wie vanaf 2022 met pensioen gaat en ook in 2021 of vroeger bij het lokaal bestuur werkte, twee aanvullende pensioenen uitbetaald krijgen: één van Belfius Insurance of Ethias (tenzij de daar opgebouwde reserves zouden worden overgedragen) en een tweede van OFP Prolocus. Doel is in elk geval om dit administratief zo goed en toegankelijk mogelijk te organiseren.
Voor de werknemers komt er een bijkomend voordeel, nl. de dekking van o.a. moederschapsrust, adoptieverlof, arbeidsongeval en beroepsziekte als gelijkgestelde periode. Dat is een verbetering tegenover de huidige groepsverzekering.
Voorts gaan de door de besturen betaalde kosten niet af van de bijdragen, maar komen ze erbovenop, zodat een groter deel van de financiering de medewerkers zelf ten goede komt. Dat is een extra voordeel voor de medewerkers.
Het kaderreglement bevat een regeling die een deel van het behaalde netto-jaarrendement toekent aan de aangeslotenen, nl.:
Het bestuur stelt voor om de huidige basisbijdrage van 3% op het loon te behouden, geen steprate toe te passen, geen aanvullende toezegging of inhaaltoezegging toe te kennen en een MIPS (=Multi-inrichters pensioenstelsel) te vormen tussen gemeente en OCMW samen.
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- statuten van OFP PROLOCUS zoals beslist op de Algemene Vergadering van 17 december 2021
- KADERREGLEMENT TWEEDE PENSIOENPIJLER CONTRACTANTEN van toepassing vanaf 1 januari 2022
De belangrijkste kosten voor een bestuur hangen natuurlijk samen met het engagement van het bestuur zelf tegenover de eigen contractanten, uitgedrukt in een percentage van het loon. In ons lokaal bestuur is dat vandaag 3%. Op dat vlak verandert er niets tegenover het huidige systeem.
Daarnaast zal er ook gedurende (wellicht) vijf jaar na de toetreding een zogenaamde prefinanciering van 5% boven op de pensioentoezegging gelden. Concreet gaat het bij een pensioengevend jaarloon van 40000 euro en een pensioentoezegging van 3% (= 1200 euro) om een prefinanciering van 1200 euro x 5% = 60 euro per jaar. Met die middelen bouwt OFP Prolocus voor elk bestuur een tweede vrije reserve op (naast de eerste, die gevoed wordt via het deel van het rendement dat niet wordt toegekend aan de aangeslotene; zie hoger). De vrije reserves moeten maximaal vermijden dat besturen-werkgevers worden aangesproken om een eventueel tekort (cf. de na te leven WAP-garantie) bij te passen. Als de tweede vrije reserve (gevormd uit de prefinanciering) hoog genoeg is, kan ze deels worden ingezet voor de (co)financiering van de pensioenbijdragen van één of meer jaar. Voor alle duidelijkheid: de prefinanciering zal ook gelden voor besturen die pas later toetreden, en voor hen ook even veel jaar gelden als voor besturen die van bij de start in 2022 instappen.
Op de pensioenbijdragen (toezegging en prefinanciering) moet ook 8,86% socialezekerheidsbijdragen worden betaald.
Een derde luik wordt gevormd door de effectieve kosten die het pensioenfonds moet maken om te functioneren: personeelskosten, kosten van allerhande (vaak verplichte en strikt gereglementeerde) dienstverlening, opgelegde jaarlijkse communicatie aan de contractanten van de aangesloten besturen, organisatie van een aanspreekpunt voor vragen, enz. Een deel van die kosten hangt niet of nauwelijks samen met de omvang de pensioeninstelling, zodat iedereen er baat bij heeft dat zo veel mogelijk besturen met zoveel mogelijk contractanten aansluiten. Zo worden de kosten per aangeslotene beperkt. We starten in 2022 met een kostenfactuur van 1000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangesloten medewerker. Die bedragen zullen jaarlijks worden geïndexeerd.
De door de nieuw toegetreden besturen betaalde kosten komen de eerste drie jaar in een apart segment binnen OFP Prolocus terecht. De werkelijke kosten zullen in die periode worden vereffend uit een bestaande buffer van het vroegere OFP Provant. Na drie jaar zal dan een meer definitief kostensysteem van kracht worden, dat rekening houdt met de werkelijke kosten enerzijds, en het effectieve aantal besturen en aangesloten werknemers anderzijds.
De nodige kredieten zijn voorzien in ons meerjarenplan.
- Toetredingsakte bij de beheersovereenkomst
- statuten van OFP PROLOCUS zoals beslist op de Algemene Vergadering van 17 december 2021
- KADERREGLEMENT TWEEDE PENSIOENPIJLER CONTRACTANTEN van toepassing vanaf 1 januari 2022
- beheersovereenkomst
- pensioenreglement
- verklaring inzake basisbeginselen
- toelichtingsdocument bij beheersovereenkomst, kaderreglement, pensioenreglement, financieringsplan, verklaring inzake basisbeginselen
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van, en stemt in met:
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.
Artikel 2
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG), en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot de IBP OFP PROLOCUS (Koningin Elisabethlei 22, 2018 Antwerpen - Organisme voor de Financiering van Pensioenen - IBP toegelaten op 3 februari 2009 - Identificatienummer FSMA: 50.594).
Artikel 3
De raad voor maatschappelijk welzijn stemt in met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.
Artikel 4
De pensioentoezegging bedraagt 3% van het pensioengevend loon.
Artikel 5
Het gemeentebestuur vormt samen met het OCMW Wingene een zogenaamde MIPS-groep.
Artikel 6
De voorzitter van de Raad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.
Door de toetreding tot de OFP Prolocus uit Antwerpen, bij OCMW-raadsbesluit van 25 april 2022, bedoeld voor de tweede pensioenpijler van contractueel personeel, is het OCMW lid van de algemene vergadering van deze instelling voor bedrijfspensioenvoorziening, vanaf de aanvaarding van het lidmaatschap door de raad van bestuur van Prolocus.
Artikel 9 van de statuten van Prolocus bepaalt onder meer als volgt:
Iedere bijdragende entiteit duidt onder zijn bestuurders, leden van het directiecomité of werknemers, ten minste één vaste vertegenwoordiger aan die belast wordt met de uitvoering van de opdracht in naam en voor rekening van de rechtspersoon. Het is mogelijk dat meerdere bijdragende entiteiten dezelfde vaste vertegenwoordiger aanduiden.
Het is aangewezen om naast de effectieve vertegenwoordiger ook te voorzien in een plaatsvervanger, die beiden dus ofwel OCMW-raadslid, lid van het vast bureau, of een personeelslid moeten zijn.
De fracties dienden een voordracht in als volgt:
Fractie CD&V
- effectieve kandidaat: Lieven Huys
- plaatsvervanger: Hendrik Verkest
Fractie Burgerbelangen
- effectieve kandidaat: Martine Devisscher
- plaatsvervanger: Kobe Vandeweghe
Fractie N-VA
- effectieve kandidaat: Marie-Christine Vandendriessche
- plaatsvervanger: Pieter-Jan Verhoye
De OCMW-raad wijst afgevaardigden aan middels geheime stemming in openbare zitting, op elektronische wijze.
De kandidaat en plaatsvervanger met de meeste stemmen zijn aangesteld als effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus uit Antwerpen.
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 34 en 74
- het OCMW-raadsbesluit van 25 april 2022 over "Tweede pensioenpijler - Toetreding tot OFP Prolocus - goedkeuring"
- de statuten van OFP PROLOCUS zoals beslist op de Algemene Vergadering van 17 december 2021
- Lieven Huys en Hendrik Verkest behalen 16 ja-stemmen, 6 neen-stemmen en 0 onthoudingen
- Martine Devisscher en Kobe Vandeweghe behalen 5 ja-stemmen, 17 neen-stemmen en 0 onthoudingen
- Marie-Christine Vandendriessche en Pieter-Jan Verhoye behalen 2 ja-stemmen, 20 neen-stemmen en 0 onthoudingen
Artikel 1
Bij geheime stemming in openbare zitting wijst de OCMW-raad wijst Lieven Huys aan als vertegenwoordiger met Hendrik Verkest als plaatsvervanger, in de algemene vergadering van OFP Prolocus uit Antwerpen.
Artikel 2
OFP Prolocus gevestigd te Koningin Elisabethlei 22, 2018 Antwerpen, ontvangt afschrift van dit besluit.
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Jurgen Mestdagh
Algemeen directeur
Hendrik Verkest
Raadslid