Aanleiding en voorgeschiedenis
De Dienst Mobiliteit ontving van de bewoners van de Blauwhuisstraat verschillende meldingen over het toenemende (zwaar) verkeer in hun straat. De bewoners meldden sluipverkeer, meer zwaar doorgaand verkeer en overlast van wildparkeren tussen de bomen in de dreef. Alle meldingen werden gebundeld en besproken op 3 juli 2024 tijdens het participatiemoment met de bewoners. Het gemotoriseerd verkeer houdt zich ook niet aan de snelheidslimiet van 70 km/uur. Aan de hand van verkeerstellingen kan de Dienst Mobiliteit aantonen dat er sluipverkeer en zwaar verkeer is in de Blauwhuisstraat.
Feiten, context en argumentatie
De Blauwhuisstraat is een gemeenteweg en is een verbindingsweg tussen de Beernemsteenweg en Vagevuurstraat. Het is tevens een weg voor recreatief gebruik (wandelaars, fietsers, ruiters,…).
De bewoners meldden sluipverkeer, meer zwaar doorgaand verkeer en overlast van wildparkeren tussen de bomen in de dreef. Systematisch parkeren in de zachte berm is niet wenselijk in een natuurgebied. Alle meldingen werden gebundeld en besproken op 3 juli 2024 tijdens het participatiemoment met de bewoners. Het gemotoriseerd verkeer houdt zich ook niet aan de snelheidslimiet van 70 km/uur. Aan de hand van verkeerstellingen kan de Dienst Mobiliteit aantonen dat er sluipverkeer en zwaar verkeer is in de Blauwhuisstraat.
De Dienst Mobiliteit stelt voor om het doorgaand zwaar gemotoriseerd verkeer (uitgezonderd aangelanden) te verbieden, het snelheidsregime te verlagen naar 50 km/uur en een zonaal parkeerverbod in te voeren.
De maatregelen zullen ter kennis worden gebracht van de weggebruiker door middel van de geëigende verkeerstekens.
Bevoegdheid en juridische grond
- de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, art. 119
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 40 en 41
- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
- het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009
- het collegebesluit van 9 september 2024: Blauwhuisstraat en Boskapeldreef: weren zwaar verkeer (+3,5T), invoeren verboden toegang uitgezonderd aangelanden - goedkeuring en agendering gemeenteraad
Besluit
Artikel 1
In de Blauwhuisstraat geldt een verbod op toegang voor zwaar gemotoriseerd verkeer, uitgezonderd aangelanden.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
- C3
- GVIIa 'MTM +3,5t'
- GIV 'uitgezonderd aangelanden'
Deze verkeerstekens worden geplaatst aan het kruispunt Beernemsteenweg/Blauwhuisstraat en aan het kruispunt Vagevuurstraat/Blauwhuisstraat.
Artikel 2
In de Blauwhuisstraat geldt een snelheidsbeperking van 50 km/uur.
Dit wordt aangeduid door verkeersteken:
- C43 '50'
Dit verkeersteken wordt geplaatst aan het kruispunt Beernemsteenweg/Blauwhuisstraat en aan het kruispunt Vagevuurstraat/Blauwhuisstraat.
Artikel 3
In de Blauwhuisstraat geldt een zonaal parkeerverbod.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
- ZE1-Beg (op oranje paal)
- ZE1-Eind (op oranje paal)
Deze verkeerstekens worden geplaatst aan het kruispunt Beernemsteenweg/Blauwhuisstraat en aan het kruispunt Vagevuurstraat/Blauwhuisstraat.
Artikel 4
Dit aanvullend verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Vlaamse Overheid, aan de Rechtbank van Eerste Aanleg West-Vlaanderen, afdeling Brugge en aan de Politierechtbank West-Vlaanderen, afdeling Brugge.