Terug
Gepubliceerd op 31/05/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 25/04/2022 - 20:30 raadzaal
  • Openbaar

    • Ondersteuning

      • Bestuursondersteuning

        • Verslag gemeenteraad 28 maart 2022 - goedkeuring

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.

          Feiten, context en argumentatie

          De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor. 

          Elk raadslid heeft het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.

          Bevoegdheid en juridische grond

          - de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005

          - het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32

          - het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad, vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021

          Bijlagen

          - verslag vorige zitting 28 maart 2022

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Enig artikel

          De gemeenteraad keurt het verslag van de zitting van 28 maart 2022 goed.

        • WVI: agenda en mandaat van de vertegenwoordiger voor de algemene vergadering op 8 juni 2022 - goedkeuring

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          De West-Vlaamse Intercommunale (WVI) nodigt de gemeente uit tot de algemene vergadering op woensdag 8 juni 2022 om 18.30 uur, in OC Vondel, Dwarsstraat te 8760 Meulebeke. In functie van de coronamaatregelen kan deze algemene vergadering mogelijk digitaal doorgaan.

          Feiten, context en argumentatie

          De volledige agenda van de algemene vergadering van WVI op 8 juni 2022 bevat volgende punten:

          1. Goedkeuring verslag van de buitengewone algemene vergadering dd. 15-12-2021

          2. Verslag van de raad van bestuur (jaarverslag)

          3. Verslag van de commissaris

          4. Jaarrekeningen 2021

          5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris

          6. Mededelingen

          De gemeenteraad moet beslissen over de goedkeuring van de agenda en de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger. Scchepen Jens Danneels is aangewezen door de gemeenteraad als effectief afgevaardigde, met raadslid Rinus Degroote als plaatsvervanger. Hun aanstelling kan bestendigd worden voor deze algemene vergadering.

          Bevoegdheid en juridische grond

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 34, 41 en 432

          - het gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2022 over de aanstelling van vertegenwoordigers in de Algemene Vergadering van WVI

          - de statuten van WVI, laatst gewijzigd door de algemene vergadering van 27 juni 2019

          Bijlagen

          - de uitnodiging van 31 maart 2022 van WVI, samen met alle bijlagen horend bij de algemene vergadering op 8 juni 2022

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Artikel 1

          De gemeenteraad keurt goed, de agenda van de buitengewone algemene vergadering van WVI op woensdag 8 juni 2022 om 18.30 uur, die ofwel doorgaat als een digitale zitting ofwel fysiek in OC Vondel, Dwarsstraat te 8760 Meulebeke.

          Artikel 2

          De vertegenwoordiger en de plaatsvervanger van de gemeente, aangeduid bij raadsbeslissing van 31 januari 2022, zijn afgevaardigd naar deze algemene vergadering van WVI, namelijk schepen de heer Jens Danneels als effectief afgevaardigde, met raadslid de heer Rinus Degroote als plaatsvervanger.

          Artikel 3

          WVI, Baron Ruzettelaan 35 te 8310 Brugge, ontvangt een afschrift van dit besluit.

        • Gaselwest - agenda en mandaat vertegenwoordigers voor de algemene vergadering op 28 juni 2022 - goedkeuring

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          Wingene is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest en is daarom vertegenwoordigd in de algemene vergadering.

          Gaselwest nodigt de gemeente uit tot de Algemene Vergadering (AV) op dinsdag 28 juni 2022 om 18.00 uur in HippoLoggia te 8790 Waregem.

          Afhankelijk van de evolutie van Covid-19 pandemie, kan deze buitengewone algemene vergadering eventueel doorgaan als een digitale zitting.

          Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 24 van de statuten van Gaselwest, schrijven voor dat de gemeenteraad voor elke Algemene Vergadering het inhoudelijk mandaat van de vertegenwoordiger of zijn plaatsvervanger moet vaststellen.

          Feiten, context en argumentatie

          De Raad van Bestuur stelde op 23 maart 2022 de agenda voor de algemene vergadering vast, zoals opgenomen in artikel 1 van dit besluit.

          Uit de studie en beoordeling van alle aangeleverde documenten, blijkt dat het lokaal bestuur kan instemmen met alle agendapunten.

          Bij de aanvang van deze legislatuur ging de raad over tot de aanwijzing van raadslid de heer Willy Vermeersch als effectief afgevaardigde en schepen de heer Jens Danneels als plaatsvervangend afgevaardigde in de algemene vergadering van Gaselwest. De gemeenteraad kan deze afvaardiging bestendigen voor de algemene vergadering van dinsdag 28 juni 2022.

          Bevoegdheid en juridische grond

          - de Wet van 23 maart 2019 tot invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en houdende diverse bepalingen

          - het Koninklijk Besluit van 29 april 2019 tot uitvoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen

          - het Koninklijk Besluit van 12 mei 2019 houdende aanduiding van de na te leven code inzake deugdelijk bestuur door genoteerde vennootschappen

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41 en 432

          - het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 over de aanstelling van vertegenwoordigers in de algemene Vergadering van Gaselwest

          - de statuten van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, laatst vastgesteld op de buitengewone algemene vergadering van 15 december 2020

          Bijlagen

          - e-mail van 1 april 2022 over de algemene vergadering van Gaselwest op 28 juni 2022 te Waregem

          - uitnodiging aan de gemeente tot de algemene vergadering van Gaselwest op 28 juni 2022 te Waregem, eveneens als aangetekende zending ontvangen

          - toelichtingen bij alle agendapunten van de algemene vergadering van Gaselwest op 28 juni 2022 te Waregem

          - activiteitenverslag 2021 van Gaselwest

          - financieel verslag 2021 van Gaselwest

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Artikel 1

          De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van Gaselwest, die doorgaat op 28 juni 2022 te Waregem, onder voorbehoud van een eventuele digitale zitting wegens de corona pandemie:

          1. Kennisneming verslagen van Gaselwest van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2021. 

          2. Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).

          3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.

          4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest met betrekking tot het boekjaar 2021.

          5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.

          6. Statutaire benoemingen.

          7. Benoeming van een commissaris.

          8. Statutaire mededelingen. 

          Artikel 2

          De vertegenwoordiger van de gemeente die is aangewezen om deel te nemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest op 28 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), namelijk de heer Willy Vermeersch als effectief afgevaardigde en de heer Jens Danneels als plaatsvervangend afgevaardigde, krijgt opdracht om te stemmen over de agendapunten zoals bepaald in artikel 1 van dit besluit.

          Artikel 3

          Het college van burgemeester en schepenen voert deze beslissing uit, onder meer de kennisgeving van dit besluit aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

      • Human Resources

        • Tweede pensioenpijler - toetreding tot OFP Prolocus - goedkeuring

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          De meeste Vlaamse lokale besturen, waaronder ook lokaal bestuur Wingene deden voor het aanvullend pensioen van hun contractuele medewerkers tot eind 2021 een beroep op de groepsverzekering van Belfius Insurance en Ethias, een contract van bijna 650 besturen en ongeveer 80.000 contractanten. Hiermee wil het lokaal bestuur de pensioenkloof tussen statutair en contractueel personeel verkleinen. De verzekeraars hebben de overeenkomst echter enkele maanden geleden met ingang van 1 januari 2022 stopgezet.

          Na de stopzetting, heeft lokaal bestuur Wingene voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (IBP of pensioenfonds).

          De VVSG was al langer bezig met het verkennen van nieuwe paden voor deze aanvullende pensioenen. Dat leidde in het voorjaar van 2021 tot een princiepsakkoord met OFP Provant, een pensioenfonds opgericht door het provinciebestuur van Antwerpen met een aanbod voor lokale besturen uit dezelfde provincie. Tegelijk kwam er ook een intentieverklaring met het Vlaams Pensioenfonds om de komende jaren maximaal de krachten te bundelen. Een eerste belangrijke stap naar een nieuw aanbod werd op 17 december 2021 gezet. De algemene vergadering van OFP Provant heeft toen ingestemd met een statutenwijziging. Die houdt niet alleen een nieuwe naam in, OFP Prolocus, maar ook een nieuwe beleidsstructuur en uiteraard het mogelijk maken van een aanbod voor heel Vlaanderen.

          De daaropvolgende maanden werkten de VVSG en de sociale partners aan een akkoord over het kaderreglement. Daarin staan de algemene lijnen van de pensioentoezegging. Op 18 februari 2022 vond een nieuwe algemene vergadering van OFP Prolocus plaats voor de goedkeuring van de zogenaamde sleuteldocumenten, zoals het financieringsplan, de beheersovereenkomst, enz. Intussen is er ook een akkoord over het kaderreglement tussen de VVSG en de drie vakbonden.

          Door een toetreding bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (=IBP) is een lokaal bestuur meer betrokken bij het beheer van zijn pensioenfinanciering. In tegenstelling tot een groepsverzekering vaardigt het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS af en naast controlebevoegdheid heeft het bestuur ook de mogelijkheid om – indien nodig -  punten op de agenda van de algemene vergadering te plaatsen. In tegenstelling tot een groepsverzekering streeft een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf na. Een IBP heeft ook ruime beleggingsmogelijkheden, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt. OFP PROLOCUS zal, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, sterk inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen.

          De plaatselijke sociale onderhandelingen vonden plaatsen op 5 april 2022 en moeten worden gevolgd door een raadsbeslissing van de besturen die willen toetreden. In die beslissing staat onder andere de hoogte van de pensioentoezegging (bv. 3% van het loon), maar ook de toelating dat de RSZ verder voor de inning van de bijdragen en kosten mag instaan.

          De VVSG en OFP Prolocus zijn ervan overtuigd dat dit aanbod tegemoet komt aan een belangrijke behoefte van de Vlaamse lokale besturen. Door maximaal de krachten te bundelen kunnen we in Vlaanderen de komende maanden en jaren een performante, kostenefficiënte en duurzame publieke speler voor aanvullende pensioenen tot stand brengen.

          Feiten, context en argumentatie

          Het bestuur kan toetreden tot de IBP OFP PROLOCUS (Koningin Elisabethlei 22, 2018 Antwerpen - Organisme voor de Financiering van Pensioenen - IBP toegelaten op 3 februari 2009 - Identificatienummer FSMA: 50.594) zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht voldaan is:

          • Het bestuur oefent immers ten eerste via de algemene vergadering waar ze lid van wordt,  toezicht uit op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten.
          • Ten tweede behelst meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende  overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen.
          • Ten derde is er geen directe participatie van privékapitaal in de OFP PROLOCUS.
          • Ten vierde is OFP PROLOCUS zelf onderworpen aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.

          Het bestuur kan met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep vormen. Binnen een MIPS-groep (= Multi-inrichters pensioenstelsel)  is er interne mobiliteit mogelijk voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid en binnen een MIPS-groep speelt een onderlinge solidariteit.

          Voor de medewerkers verandert zo weinig mogelijk. Het nieuwe systeem zal zo dicht mogelijk bij de vroegere groepsverzekering blijven, zeker wat betreft de engagementen tegenover de contractanten.  Zoals de vroegere groepsverzekering, zal ook het nieuwe aanbod uitsluitend werken met werkgeversbijdragen en niet met werknemersbijdragen. Er is dus geen impact op het nettoloon van de contractanten.

          De bestaande overlijdensdekking blijft behouden. Dat betekent dat de nabestaanden van een medewerker die tijdens zijn of haar actieve loopbaan overlijdt, recht hebben op het bedrag op de individuele rekening, met minimaal de WAP-garantie.

          Besturen die zich hebben verbonden tot een bepaalde bijdrage op het loon (bv. 3%), zullen dat kunnen blijven doen onder het nieuwe stelsel.

          Er komen wel meer mogelijkheden voor werkgevers om het bijdragepercentage te laten afhangen van de hoogte van het loon, om zo het verschil tussen het laatste loon en het wettelijk pensioen extra te verkleinen. Dat kan met de zogenaamde 'step rate'. Besturen kunnen die toepassen omdat de berekening van het wettelijke pensioen vandaag geen rekening houdt met het loongedeelte boven het zogenaamde loonplafond van 63.944,74 euro per jaar (bedrag op 31 december 2021, van toepassing voor het jaar 2022; het wordt de eerstkomende jaren stelselmatig verhoogd). Door op het loongedeelte daarboven een hogere toezegging (bv. 4%) toe te passen dan op het loongedeelte onder die grens (bv. 3%), kan een deel van dat negatieve effect worden geneutraliseerd en wordt de zogenaamde vervangingsratio (verhouding tussen het wettelijke en aanvullende pensioen enerzijds en het laatste loon anderzijds) over de verschillende looncategorieën meer geharmoniseerd.

          Voor wie in 2022 of later als contractant met pensioen gaat, verandert er zeker wel iets. Ten eerste zal iedereen de mogelijkheid hebben om het aanvullende pensioen in kapitaal of in een levenslange rente te laten uitbetalen. Dat laatste zal echter alleen kunnen als die levenslange rente ten minste ca. 673 euro per jaar bedraagt.

          Daarnaast zal wie vanaf 2022 met pensioen gaat en ook in 2021 of vroeger bij het lokaal bestuur werkte, twee aanvullende pensioenen uitbetaald krijgen: één van Belfius Insurance of Ethias (tenzij de daar opgebouwde reserves zouden worden overgedragen) en een tweede van OFP Prolocus. Doel is in elk geval om dit administratief zo goed en toegankelijk mogelijk te organiseren.

          Voor de werknemers komt er een bijkomend voordeel, nl. de dekking van o.a. moederschapsrust, adoptieverlof, arbeidsongeval en beroepsziekte als gelijkgestelde periode. Dat is een verbetering tegenover de huidige groepsverzekering.

          Voorts gaan de door de besturen betaalde kosten niet af van de bijdragen, maar komen ze erbovenop, zodat een groter deel van de financiering de medewerkers zelf ten goede komt. Dat is een extra voordeel voor de medewerkers.

          Het kaderreglement bevat een regeling die een deel van het behaalde netto-jaarrendement toekent aan de aangeslotenen, nl.:

          • 100% van het rendement tot 1,75%
          • 50% van het rendement tussen 1,75 en 3,50%
          • 95% van het rendement boven de 3,50%.

          Het bestuur stelt voor om de huidige basisbijdrage van 3% op het loon te behouden, geen steprate toe te passen, geen aanvullende toezegging of inhaaltoezegging toe te kennen en een MIPS (=Multi-inrichters pensioenstelsel) te vormen tussen gemeente en OCMW samen.

          Bevoegdheid en juridische grond

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

          - statuten van OFP PROLOCUS zoals beslist op de Algemene Vergadering van 17 december 2021

          - KADERREGLEMENT TWEEDE PENSIOENPIJLER CONTRACTANTEN van toepassing vanaf 1 januari 2022

          Financiële gevolgen

          De belangrijkste kosten voor een bestuur hangen natuurlijk samen met het engagement van het bestuur zelf tegenover de eigen contractanten, uitgedrukt in een percentage van het loon. In ons lokaal bestuur is dat vandaag 3%. Op dat vlak verandert er niets tegenover het huidige systeem. 

          Daarnaast zal er ook gedurende (wellicht) vijf jaar na de toetreding een zogenaamde prefinanciering van 5% boven op de pensioentoezegging gelden. Concreet gaat het bij een pensioengevend jaarloon van 40000 euro en een pensioentoezegging van 3% (= 1200 euro) om een prefinanciering van 1200 euro x 5% = 60 euro per jaar. Met die middelen bouwt OFP Prolocus voor elk bestuur een tweede vrije reserve op (naast de eerste, die gevoed wordt via het deel van het rendement dat niet wordt toegekend aan de aangeslotene; zie hoger). De vrije reserves moeten maximaal vermijden dat besturen-werkgevers worden aangesproken om een eventueel tekort (cf. de na te leven WAP-garantie) bij te passen. Als de tweede vrije reserve (gevormd uit de prefinanciering) hoog genoeg is, kan ze deels worden ingezet voor de (co)financiering van de pensioenbijdragen van één of meer jaar. Voor alle duidelijkheid: de prefinanciering zal ook gelden voor besturen die pas later toetreden, en voor hen ook even veel jaar gelden als voor besturen die van bij de start in 2022 instappen.

          Op de pensioenbijdragen (toezegging en prefinanciering) moet ook 8,86% socialezekerheidsbijdragen worden betaald.

          Een derde luik wordt gevormd door de effectieve kosten die het pensioenfonds moet maken om te functioneren: personeelskosten, kosten van allerhande (vaak verplichte en strikt gereglementeerde) dienstverlening, opgelegde jaarlijkse communicatie aan de contractanten van de aangesloten besturen, organisatie van een aanspreekpunt voor vragen, enz. Een deel van die kosten hangt niet of nauwelijks samen met de omvang de pensioeninstelling, zodat iedereen er baat bij heeft dat zo veel mogelijk besturen met zoveel mogelijk contractanten aansluiten. Zo worden de kosten per aangeslotene beperkt. We starten in 2022 met een kostenfactuur van 1000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangesloten medewerker. Die bedragen zullen jaarlijks worden geïndexeerd. 

          De door de nieuw toegetreden besturen betaalde kosten komen de eerste drie jaar in een apart segment binnen OFP Prolocus terecht. De werkelijke kosten zullen in die periode worden vereffend uit een bestaande buffer van het vroegere OFP Provant. Na drie jaar zal dan een meer definitief kostensysteem van kracht worden, dat rekening houdt met de werkelijke kosten enerzijds, en het effectieve aantal besturen en aangesloten werknemers anderzijds.

          De nodige kredieten zijn voorzien in ons meerjarenplan.

          Bijlagen

          - Toetredingsakte bij de beheersovereenkomst

          -  statuten van OFP PROLOCUS zoals beslist op de Algemene Vergadering van 17 december 2021

          - KADERREGLEMENT TWEEDE PENSIOENPIJLER CONTRACTANTEN van toepassing vanaf 1 januari 2022

          - beheersovereenkomst

          - pensioenreglement

          - verklaring inzake basisbeginselen

          - toelichtingsdocument bij beheersovereenkomst, kaderreglement, pensioenreglement, financieringsplan, verklaring inzake basisbeginselen

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Artikel 1

          De gemeenteraad neemt kennis van, en stemt in met:

          • de beheersovereenkomst en het financieringsplan (algemeen luik en luik VVSG) via de toetredingsakte van OFP PROLOCUS;
          • Het kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, met een hoogte van de basisbijdrage van 3%, geen steprate, geen aanvullende toezegging, en geen inhaaltoezegging, een MIPS tussen gemeente en OCMW samen).

          De gemeenteraad neemt kennis van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.

          Artikel 2

          De gemeenteraad beslist om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG), en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot de IBP OFP PROLOCUS (Koningin Elisabethlei 22, 2018 Antwerpen - Organisme voor de Financiering van Pensioenen - IBP toegelaten op 3 februari 2009 - Identificatienummer FSMA: 50.594).

          Artikel 3

          De gemeenteraad stemt in met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.

          Artikel 4

          De pensioentoezegging bedraagt 3% van het pensioengevend loon.

          Artikel 5

          Het gemeentebestuur vormt samen met het OCMW Wingene een zogenaamde MIPS-groep.

          Artikel 6

          De voorzitter van de Raad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.

           

        • OFP Prolocus - gemeentelijk vertegenwoordiger in de algemene vergadering - aanwijzing

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          Door de toetreding tot de OFP Prolocus uit Antwerpen, bij gemeenteraadsbesluit van 25 april 2022, bedoeld voor de tweede pensioenpijler van contractueel personeel, is de gemeente lid van de algemene vergadering van deze instelling voor bedrijfspensioenvoorziening, vanaf de aanvaarding van het lidmaatschap door de raad van bestuur van Prolocus.

          Artikel 9 van de statuten van Prolocus bepaalt onder meer als volgt:

          Iedere bijdragende entiteit duidt onder zijn bestuurders, leden van het directiecomité of werknemers, ten minste één vaste vertegenwoordiger aan die belast wordt met de uitvoering van de opdracht in naam en voor rekening van de rechtspersoon. Het is mogelijk dat meerdere bijdragende entiteiten dezelfde vaste vertegenwoordiger aanduiden.

          Het is aangewezen om naast de effectieve vertegenwoordiger ook te voorzien in een plaatsvervanger, die beiden dus ofwel raadslid, schepen, of een personeelslid moeten zijn.

          Feiten, context en argumentatie

          De fracties dienden een voordracht in als volgt:

          Fractie CD&V

          - effectieve kandidaat: Hendrik Verkest

          - plaatsvervanger: Lieven Huys

          Fractie Burgerbelangen

          - effectieve kandidaat: Martine Devisscher

          - plaatsvervanger: Kobe Vandeweghe

          Fractie N-VA

          - effectieve kandidaat: Marie-Christine Vandendriessche

          - plaatsvervanger: Pieter-Jan Verhoye

           

          De gemeenteraad wijst afgevaardigden aan middels geheime stemming in openbare zitting. Dit gebeurt via elektronische geheime stemming.

          De kandidaat en plaatsvervanger met de meeste stemmen zijn aangesteld als effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus uit Antwerpen.

          Bevoegdheid en juridische grond

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 34

          - het gemeenteraadsbesluit van 25 april 2022 over "Tweede pensioenpijler - Toetreding tot OFP Prolocus - goedkeuring"

          - de statuten van OFP PROLOCUS zoals beslist op de Algemene Vergadering van 17 december 2021

          Bijlagen

          - Hendrik Verkest en Lieven Huys bekomen 16 ja-stemmen, 6 neen-stemmen en 0 onthoudingen

          - Martine Devisscher en Kobe Vandeweghe bekomen 4 ja-stemmen, 18 neen-stemmen en 0 onthoudingen

          - Marie-Christine Vandendriessche en Pieter-Jan Verhoye bekomen 2 ja-stemmen, 20 neen-stemmen en 0 onthoudingen

          Geheime stemming 'Hendrik Verkest en Lieven Huys'
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Gestemd: Maxim Lybaert, Kobe Vandeweghe, Hedwig Kerckhove, Katrien Delodder, Nick Schotte, Camille Mortier, Sandra Quintyn, Jolenta Bogaert, Tom Braet, Rinus Degroote, Pieter-Jan Verhoye, Fabienne Allaert, Ann Mesure, Stefaan Verhelle, Stijn Van Maele, Brecht Warnez, Sandra Ketels, Marie-Christine Vandendriessche, Jens Danneels, Willy Vermeersch, Martine Devisscher, Hendrik Verkest
          Stemmen voor: 16
          Stemmen tegen: 6
          Onthoudingen: 0
          Geheime stemming 'Martine Devisscher en Kobe Vandeweghe'
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Gestemd: Maxim Lybaert, Kobe Vandeweghe, Hedwig Kerckhove, Katrien Delodder, Nick Schotte, Camille Mortier, Sandra Quintyn, Jolenta Bogaert, Tom Braet, Rinus Degroote, Pieter-Jan Verhoye, Fabienne Allaert, Ann Mesure, Stefaan Verhelle, Stijn Van Maele, Brecht Warnez, Sandra Ketels, Marie-Christine Vandendriessche, Jens Danneels, Willy Vermeersch, Martine Devisscher, Hendrik Verkest
          Stemmen voor: 4
          Stemmen tegen: 18
          Onthoudingen: 0
          Geheime stemming 'Marie-Christine Vandendriessche en Pieter-Jan Verhoye'
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Gestemd: Maxim Lybaert, Kobe Vandeweghe, Hedwig Kerckhove, Katrien Delodder, Nick Schotte, Camille Mortier, Sandra Quintyn, Jolenta Bogaert, Tom Braet, Rinus Degroote, Pieter-Jan Verhoye, Fabienne Allaert, Ann Mesure, Stefaan Verhelle, Stijn Van Maele, Brecht Warnez, Sandra Ketels, Marie-Christine Vandendriessche, Jens Danneels, Willy Vermeersch, Martine Devisscher, Hendrik Verkest
          Stemmen voor: 2
          Stemmen tegen: 20
          Onthoudingen: 0

          Besluit

          Artikel 1

          Bij geheime stemming in openbare zitting wijst de gemeenteraad wijst Hendrik Verkest aan als vertegenwoordiger met Lieven Huys als plaatsvervanger, in de algemene vergadering van OFP Prolocus uit Antwerpen.

          Artikel 2

          OFP Prolocus gevestigd te Koningin Elisabethlei 22, 2018 Antwerpen, ontvangt afschrift van dit besluit.

      • Facility Management

        • Renovatie parochiaal centrum - lastvoorwaarden en gunningswijze

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          Het bestuur wenst het parochiaal centrum in te richten als multifunctionele ontmoetingsplaats. Dit project omvat de renovatie van het parochiaal centrum met als doel het parochiaal centrum in de toekomst een aantrekkingspool te maken die voor de burgers gemakkelijk toegankelijk is.

          Feiten, context en argumentatie

          Het ontwerpbestek voor de opdracht "Inrichting parochiaal centrum als multifunctionele ontmoetingsplaats" is opgesteld in eigen beheer en omvat 4 percelen: Ruwbouw; Technnieken; Schrijnwerk en meubilair; Schilderwerken en decoratiewerken.

          De totale kostprijs van dit project is geraamd op maximaal 385.122,20 euro inclusief btw, waarvan 100.000 euro gesubsidieerd is door de Provincie West-Vlaanderen. 

          De raad kan de opdracht gunnen bij wijze van vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

          Het is de bedoeling om de werken te starten begin september en de nieuwe ontmoetingsplaats in gebruik te nemen tegen eind 2022.

          Bevoegdheid en juridische grond

          - De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

          - De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

          - De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet).

          - Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

          - Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

          - Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

          - Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

          - de collegebeslissing van 15 februari 2021 over de marktconsultatie financiering van (ver)nieuwbouw van gebouwen door middel van krediet(en) met audit en technisch-financiële projectbegeleiding - gunning

          Financiële gevolgen

          raming  MJP001774 Renovatie parochiaal centrum

          actie AC000483 05.03.07: We renoveren ons parochiaal centrum tot een multifunctionele ontmoetingsplaats

          code dienst Gebouwen

          Er is 364.369,38 000 euro budget beschikbaar. 

          Na aanpassing van het meerjarenplan zal er voldoende budget beschikbaar zijn. 

          Bijlagen

          - Bestek

          - Raming

          - plannen

          - offerteformulier

          - meetstaat

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Sandra Quintyn, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier
          Onthouders: Fabienne Allaert, Martine Devisscher, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Met 16 stemmen voor, 6 onthoudingen

          Besluit

          Artikel 1

          De gemeenteraad stelt de lastvoorwaarden vast voor de opdracht "Inrichting parochiaal centrum als multifunctionele ontmoetingsplaats" zoals voorzien in het bestek opgemaakt in eigen beheer en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.

          Artikel 2

          De raming voor deze opdracht bedraagt 385.122,20 euro inclusief btw.

          Artikel 3

          De gunning komt tot stand via de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

      • Veiligheid en Zonewerking

        • Tijdelijke verordening betreffende de handhaving van de openbare rust tijdens de kermis te Wingene op 30 april, 1 mei en 2 mei 2022 - vaststelling

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          De kermis in Wingene gaat door op zaterdag 30 april, zondag 1 mei en maandag 2 mei 2022. 

          Feiten, context en argumentatie

          Deze kermis brengt gewoonlijk veel volk op de been. De gemeenteraad is bevoegd om de openbare rust preventief te regelen door een tijdelijke verordening vast te stellen voor de duur van de activiteiten. Met deze tijdelijke verordening krijgt de organisatie de toestemming om ambulante handel op hun evenement toe te laten of te weigeren.

          Bevoegdheid en juridische grond

          - de nieuwe gemeentewet bekrachtigd bij de wet van 26 mei 1989, inzonderheid op artikel 135, par 2, ingevoegd bij de wet van 27 mei 1989, op artikel 134, par 1, hernummerd en gewijzigd bij de wet van 27 mei 1989 en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 mei 1989, op artikel 119 hernummerd bij de wet van 27 mei 1989 en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 mei 1989; op artikel 121 hernummerd bij de wet van 27 mei 1989, en op de artikelen 112 tot 114

          - de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van de ambulante activiteiten en de organisatie van openbare machten

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

          -  het koninklijk besluit van 3 april 1995 tot uitvoering van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van de ambulante activiteiten en de organisatie van openbare machten

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Artikel 1
          Op zaterdag 30 april, zondag 1 mei en maandag 2 mei 2022 tussen 14 uur en 24 uur is het in de hierna volgende straten:

          - Markt
          - Gemeenteplein
          - Guido Gezelleplein
          - Kerkplein
          - Oude Bruggestraat

          verboden te leuren, te venten met allerlei waren, tijdschriften of folders te verspreiden, reclamebladen rond te dragen, kramen op te slaan of manifestaties te houden op de openbare weg.

          Artikel 2
          Op dezelfde datum en tussen dezelfde uren is het verboden langs de openbare weg, alsook op plaatsen of lokalen die daartoe niet permanent zijn uitgerust, tijdelijke verkoopspunten van drank en/ of eetwaren in te richten.

          Artikel 3
          Uitzonderingen op de verbodsbepalingen van artikel 1 en artikel 2 kunnen door de burgemeester verleend worden bij schriftelijke en ondertekende machtiging.
          De Burgemeester wijst de plaats aan waar de activiteiten, waarvoor uitzonderlijke toelating verleend werd, dienen plaats te vinden.

          Artikel 4

          Indien zekere personen het verbod voorzien in artikel 1 en artikel 2 overtreden, zullen de waren waarmee zij leuren of venten, de tijdschriften of bladen die zij verkopen of ronddragen, de kramen die zij opstellen, de drank en eetwaren die zij verkopen, voor de duur van de looptijd van deze politieverordening worden in beslag genomen door de geïntegreerde politie. Deze zaken zullen op risico en kosten van de overtreder verwijderd worden en zullen hen na het einde van de loopduur van de verordening worden terugbezorgd.

          Artikel 5
          Overtreding van deze verordening wordt bestraft met een gevangenisstraf van één tot zeven dagen en/of met een geldboete van één tot vijfentwintig euro.

          Artikel 6
          Dit besluit wordt bekendgemaakt via het Loket voor Lokale Besturen.

          Artikel 7
          Afschrift van dit besluit wordt gestuurd aan de Gouverneur van West-Vlaanderen, griffie van de rechtbank van Eerste Aanleg te Brugge en aan de griffie van de Politierechtbank te Brugge.

    • Financieel Beleid

      • Vastgoedtransacties

        • Eikenstraat, Wingene, kosteloze grondafstand ontwerpakte - goedkeuring

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          Voor de verkaveling in de Eikenstraat dient nog een kosteloze grondafstand te gebeuren tussen de diverse eigenaars, verkavelaar Durabrik en de gemeente Wingene.  De percelen grond zijn bestemd om over te dragen naar het openbaar domein.

          Feiten, context en argumentatie

          Het grondplan werd opgemaakt door landmeetbureau Metex in Ardooie op 19 december 2019.
          De ontwerpakte werd opgemaakt door Notariskantoor CR Notary, Tieltstraat 47 te 8740 Pittem om de kosteloze grondafstand vast te leggen. 

          Het betreft een totale oppervlakte van  10a74ca,  bekend op het kadaster onder Wingene/1ste afdeling/Wingene, sectie D, volgens eigendomstitel en recent kadastraal uittreksel gekend onder de nummers 37018-D-1566C5-P0000, 37018-D-1566D5-P0000, 37018-D-1566E5-P0000, 37018-D-1566F5-P0000, 37018-D-1566G5-P0000 en 37018-D-1566H5-P0000.

          De afstand gebeurt ter uitvoering van de voorwaarden van de wijzigende omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden afgeleverd door het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Wingene op 4 juni 2018 voor het wijzigen van een verkaveling voor 13 bouwloten met nieuwe wegenis, gekend onder gemeentelijk dossiernummer 37018/9177/V/2017/353.

          Bevoegdheid en juridische grond

          - Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 40 en 41

          Bijlagen

          - ontwerpakte 

          - meetplan

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Artikel 1

          De gemeente Wingene zal de vermelde innames met kadastrale gegevens: Wingene/1ste afdeling/Wingene, sectie D, volgens eigendomstitel en recent kadastraal uittreksel gekend onder de nummers 37018-D-1566C5-P0000, 37018-D-1566D5-P0000, 37018-D-1566E5-P0000, 37018-D-1566F5-P0000, 37018-D-1566G5-P0000 en 37018-D-1566H5-P0000 een doel van openbaar nut geven en keurt de ontwerpakte in bijlage goed.

          Artikel 2

          De gemeente Wingene zal de in artikel 1 vermelde onroerende goederen kosteloos inlijven in het openbaar domein.

          Artikel 3

          De aktekosten zijn ten laste van de verkavelaar.

          Artikel 4

          Afschrift van onderhavig besluit wordt overgemaakt aan CR Notary, Tieltstraat 47 te 8740 Pittem.

        • Grondinnames naar aanleiding van rioleringswerken grens Wingene/Doomkerke - goedkeuring

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          Voor de realisatie van de bovenbouw op het kruispunt Bruggesteenweg-Predikherenstraat is er ter hoogte van Brasserie De Radio een beperkte grondinname voorzien in Ruiselede en Wingene.

          Feiten, context en argumentatie

          Voor de onderhandelingen van de grondinnames op Ruiselede werd dhr. Kristof Denolf van de WVI aangesteld. Hij deed dit op basis van de schattingsverslagen opgemaakt door de Afdeling Vastgoedtransacties. Aangezien het deel op Ruiselede grenst aan het deel van Wingene en ook dezelfde eigenaar heeft werd dit ook meegenomen met de onderhandeling van Kristof Denolf. 

          De kosten voor deze onderhandeling heeft de gemeente Ruiselede ten laste genomen.

          Landmeter-expert W. Valcke stelde het opmetingsplan op voor ontwerpbureau NV Plantec, met het nummer 1775L, plannummer 1/8, opgemaakt op 28 juni 2019 en laatst gewijzigd op 7 juli 2020.

          Het betreft een oppervlakte gelegen nabij 'Predikherenstraat' van 18 ca (sectie D, kadaster nummer 173/G2 P0000) dit voor openbaar nut, meer in het bijzonder voor de realisatie van rioleringswerken en de aanleg van een fietspad gelegen te Doomkerke (Ruiselede), nabij de Brandstraat en de Bruggesteenweg.

          De prijs voor de verkoop bedraagt 450 euro en zal betaald worden aan de naamloze vennootschap "De Radio".

          De dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid heeft de ontwerpakte opgesteld.

          Bevoegdheid en juridische grond

          - Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017

          - Het Besluit van de Vlaamse Regering van 19 december 2014

          -  Het Ministerieel Besluit van de Vlaamse minister van Begroting, Financiën en Energie van 12 januari 2015

          Financiële gevolgen

          De uitgaven zijn voorzien in het strategisch meerjarenplan 2020-2025 via:

           - MJP001134: Aankoop diverse gronden

           - actie 11.04.02: We spelen in op opportuniteiten wat de vastgoedportefeuille en de strategische grondverwerving betreft

           - verantwoordelijke dienst FIN

          De kost bedraagt 450 euro.

          Er is 25.000 euro beschikbaar.

          Bijlagen

          - ontwerpakte

          - onteigeningsplan

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Artikel 1

          De gemeente Wingene zal de vermelde inname met kadastrale gegevens: sectie D, kadaster nummer 173/G2 P0000 een doel van openbaar nut geven en keurt de ontwerpakte in bijlage goed.

          Artikel 2

          De gemeente Wingene zal de in artikel 1 vermelde onroerende goederen inlijven in het openbaar domein.

          Artikel 3

          De kost voor deze inname bedraagt 450 euro.

          Artikel 4

          Afschrift van onderhavig besluit wordt overgemaakt aan Afdeling Vastgoedtransacties, t.a.v. dhr. Dirk Buylaere, Koningin Maria Hendrikaplein 70 bus 10 te 9000 Gent.

        • Looierijstraat Wingene, kosteloze grondafstand ontwerpakte - goedkeuring

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          Voor de verkaveling in de Looierijstraat dient nog een kosteloze grondafstand te gebeuren tussen de verkavelaar Ascot Construct en de gemeente Wingene.  De percelen grond zijn bestemd om over te dragen naar het openbaar domein.

          Feiten, context en argumentatie

          Het meetplan werd opgemaakt door landmeter-expert Gosseye Jo te Lierde op 24 juni 2021.

          De ontwerpakte werd opgemaakt door Notarissen Bossuyt en Lecluyse, Stationsplein 10/0101 te 8000 Brugge.

          Het betreft een totale oppervlakte van 16a 50ca bekend op het kadaster onder sectie F nummer 1038P3 P0000.

          De afstand geschiedt om reden van openbaar nut.

          Bevoegdheid en juridische grond

          - Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 40 en 41

          Bijlagen

          - ontwerpakte 

          - meetplan

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Artikel 1

          De gemeente Wingene zal de vermelde innames met kadastrale gegevens:  Wingene, eerste afdeling, sectie F nummer 1038P3 P0000 een doel van openbaar nut geven en keurt de ontwerpakte in bijlage goed.

          Artikel 2

          De gemeente Wingene zal de in artikel 1 vermelde onroerende goederen kosteloos inlijven in het openbaar domein.

          Artikel 3

          De aktekosten zijn ten laste van de verkavelaar.

          Artikel 4

          Afschrift van onderhavig besluit wordt overgemaakt aan Notarissen Bossuyt en Lecluyse, Stationsplein 10/0101 te 8000 Brugge.

    • Mens: Welzijn

      • Gezinsondersteuning

        • Reglement voor het opportuniteitsadvies bij een vergunningsaanvraag van een organisator van kinderopvang - vaststelling

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          Het lokaal bestuur heeft een aantal belangrijke opdrachten in het kader van kinderopvang. Deze opdrachten moeten ertoe bijdragen dat er binnen de gemeente voldoende betaalbare, kwaliteitsvolle en toegankelijke kinderopvang is.

          Zo kreeg het lokaal bestuur reeds een belangrijke adviesrol in het kader van toekomstige uitbreidingsrondes voor bestaande kinderopvanglocaties van het Agentschap Opgroeien. Het aanvragen van opportuniteitsadvies bij het lokaal bestuur, door een organisator kinderopvang bij de aanvraag van een vergunning, is verplicht vanaf 1 januari 2022. Het advies is niet bindend voor de organisator, noch voor het Agentschap Opgroeien. Wel moet de organisator in zijn vergunningsaanvraag bij Opgroeien toelichten hoe hij met de opmerkingen van het lokaal bestuur in het opportuniteitsadvies zal omgaan of waarom hij het advies van het lokaal bestuur naast zich neerlegt.

          Het bestuur kan de procedure bepalen via een reglement, met enerzijds de criteria die transparant, objectief en relevant zijn waaraan een organisator moet voldoen en anderzijds een procedure voor het aanvragen van het advies.

           

          Feiten, context en argumentatie

          Het lokaal bestuur krijgt een uitgebreide rol in het kader van de vergunningsaanvraag van een organisator van kinderopvang. Een organisator moet vanaf 1 januari 2022 een opportuniteitsadvies aanvragen bij het lokaal bestuur voor:

          • de opstart van een groepsopvang (niet voor gezinsopvang)
          • de verhuis van een bestaande locatie binnen de gemeente
          • een aanzienlijke uitbreiding (meer dan 8 plaatsen) van een locatie

          De verplichting geldt dus niet voor een uitbreiding tot 8 plaatsen.

          De regelgeving voorzag vroeger al dat een organisator een advies moest vragen aan het lokaal bestuur over de vergunningsaanvraag voor een kinderopvanglocatie. De adviesrol wordt nu versterkt. Het lokaal bestuur zal, als antwoord op de adviesvraag, een advies geven over de opportuniteit van de opvang. Dit advies maakt integraal deel uit van de aanvraag tot de vergunning. Een organisator moet in de vergunningsaanvraag ook aangeven hoe hij met opmerkingen in het advies van het lokaal bestuur zal omgaan.

          Op 17 maart 2022 behandelde het LOK (Lokaal Overleg Kinderopvang) de voorgestelde criteria voor het opportuniteitsadvies. Het LOK formuleert geen bijkomende opmerkingen. Dit reglement kan ingaan vanaf 1 mei 2022, na vaststelling door de gemeenteraad en na bekendmaking.

          De criteria zijn:

          1. De opvanglocatie werkt samen met de basisschool in het kader van de warme transitie tussen opvang en kleuterschool. 

          2. Het opvanginitiatief heeft personeel in loondienst of personeel aangesloten bij een dienst met correcte verloning. 

          3. De opvanglocatie werkt met een interne of externe dienst voor pedagogische ondersteuning. 

          4. Het initiatief van de aanvrager is opgenomen in het digitaal platform van Opvang.Vlaanderen (aanbeveling) 

          5. De organisator maakt er prioritair werk van om IKT-plaatsen te creëren op deze locatie (kinderopvang met inkomenstarief). 

          6. De organisator baat reeds een locatie uit op het grondgebied van de gemeente of de organisator baat een locatie uit in de zorgregio waar de gemeente toe behoort. 

          7. De opvanglocatie is gehuisvest in een dorpskern met beperkt aanbod en/of groot aantal opvangvragen. 

          8. De aanvrager zal deelnemen aan de vormingsmomenten van het Lokaal Overleg Kinderopvang of bij aanbod binnen de eigen organisatie 

          9. De organisator gaat akkoord met en ondertekent de engagementsverklaring tussen het gemeentebestuur Wingene en de organisatoren kinderopvang.

          10. De organisator biedt ruimere openingsmogelijkheden aan: opvang voor 7.00u. en/of na 18.30u. en/of tijdens weekend/feestdagen.

          11. Het opvanginitiatief houdt minstens 10 % van zijn plaatsen vrij voor dringende opvangvragen.

          12. Het opvanginitiatief is meer dan 220 dagen per jaar open. 

          Bevoegdheid en juridische grond

          - het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40, 41, 286 en 287.

          - het Besluit van de Vlaamse regering van 24 mei 2013 houdende het lokaal beleid kinderopvang, artikel 2 3° en 7.

          - het Besluit van de Vlaamse Regering van 22 november 2013 houdende de vergunningsvoorwaarden en het kwaliteitsbeleid voor gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters, artikel 13.

          - het Besluit van de Vlaamse Regering van 9 mei 2014 houdende de procedures voor de aanvraag en de toekenning van de vergunning en de subsidies voor gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuter, artikel 51/1 tot en met 51/4.

          - het Besluit van de Vlaamse regering van 29 januari 2021 tot wijziging van de regelgeving over de voorwaarden en procedure in het kader van de toekenning van een vergunning of subsidie aan een organisator van kinderopvang en buitenschoolse opvang en over voorwaarden voor het lokaal bestuur in het kader van het lokaal beleid kinderopvang.

          - het advies van het LOK van 17 maart 2022 

          Financiële gevolgen

          Deze beslissing kadert in actie 00.01.63 van het strategisch meerjarenplan 2020 - 2025.

          Bijlagen

          - bijlage 1: reglement opportuniteitsadvies kinderopvang

          - bijlage 2: verslag LOK 17 maart 2022

          - bijlage 3: informatiebundel VVSG: opportuniteitsadvies lokaal bestuur bij vergunning

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Artikel 1

          De gemeenteraad stelt het reglement 'Opportuniteitsadvies bij een vergunningsaanvraag van een organisator van kinderopvang' vast, opgenomen als bijlage en integraal deel uitmakend van dit besluit.

          Artikel 2

          Het reglement treedt in werking op 1 mei 2022.

          Artikel 3

          Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeente de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking via de gemeentelijke website.

    • Ruimte

      • Wonen

        • IGS Wonen Regio Tielt: jaarverslag en jaarrekening 2021 - goedkeuring

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          Op 8 maart 2022 kwam het beheerscomité IGS Wonen Regio Tielt samen. De gemeenteraden van de deelnemende besturen zijn bevoegd voor de goedkeuring van de jaarrekeningen van deze IGS.

          Feiten, context en argumentatie

          Het jaarverslag 2021 bevat een inhoudelijk verslag en een financieel verslag.

          De jaarrekening 2021 sluit met vastgestelde uitgaven ten bedrage van 376.821 euro en vastgestelde inkomsten ten bedrage van 376.821 euro.

          Uit onderzoek van de aangeleverde documenten blijkt dat het bestuur haar goedkeuring kan verlenen.

          Bevoegdheid en juridische grond

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

          - het besluit van de Vlaamse Regering over de subsidiëring ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid van 8 juli 2016

          - het besluit van de gemeenteraad van 26 mei 2008 over de goedkeuring van de overeenkomst met statuten betreffende de oprichting van een interlokale vereniging “intergemeentelijke samenwerking Wonen Regio Tielt” met het oog op samenwerking op het vlak van lokaal woonbeleid, en de navolgende verlengingen van de IGS

          - het besluit van de gemeenteraad van 30 september 2019 over IGS Wonen Regio Tielt: verlenging interlokale vereniging (2020 - 2025) - goedkeuring

          - het besluit van de gemeenteraad van 30 september 2019 over IGS Wonen Regio Tielt: nieuw subsidiedossier (2020 - 2025) - goedkeuring, met onder meer de goedkeuring van het meerjarenbudget voor de periode 2020 – 2025

          Bijlagen

          - verslag stuurgroep IGS Regio Tielt van 8 maart 2022

          - inhoudelijk jaarverslag 2021 van IGS Wonen Regio Tielt, met 7 bijlagen

          - jaarrekening 2021 van IGS Wonen Regio Tielt

          - ontwerpbeslissing

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Artikel 1

          De gemeenteraad beslist tot goedkeuring van de rekening van het werkingsjaar 2021 van de interlokale vereniging ‘IGS Wonen regio Tielt’ met vastgestelde uitgaven ten bedrage van 376.821 euro en vastgestelde inkomsten ten bedrage van 376.821 euro.

          Artikel 2

          Het beheerscomité en de coördinator van de intergemeentelijke samenwerking Wonen Regio Tielt ontvangen afschrift van dit besluit.

    • Mondelinge vragen

      • Skatemogelijkheden in Wingene (Nick Schotte)

        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Ons gemeentebestuur doet er alles aan om jongeren ontspanningskansen te bieden in eigen gemeente. Vanuit contacten met jongeren stellen we vast dat er een groeiende vraag aanwezig blijft bij de jongeren van de deelgemeente Wingene. Ze zoeken mogelijkheden om dichtbij de woonkern, zeker in vakantieperiodes, skatemogelijkheden te voorzien.

        We zijn met enkele jonge raadsleden en schepenen van JONGCD&V met een groep jongeren in gesprek gegaan en komen toch tot een concrete vraag naar skatemogelijkheden in Wingene. We denken hierbij aan een mobiel skatepark dat bepaalde periodes in het jaar beschikbaar is voor jongeren uit Wingene.

         

        1. Zijn er mogelijkheden om een mobiel skatepark aan te bieden in Wingene?
        2. Is er een mogelijkheid om met de suggesties van onze jongeren rekening te houden in het eventuele aanbod?
        3. Is het mogelijk om dit aanbod al in de zomervakantie open te stellen voor de lokale jongeren?

         

        Raadslid Nick Schotte licht zijn mondelinge vraag toe.

        1. Zijn er mogelijkheden om een mobiel skatepark aan te bieden in Wingene?
        2. Is er een mogelijkheid om met de suggesties van onze jongeren rekening te houden in het eventuele aanbod?
        3. Is het mogelijk om dit aanbod al in de zomervakantie open te stellen voor de lokale jongeren?

        Schepen van Jeugd, Jens Danneels, antwoordt als volgt:

        'Er is inderdaad een stijgende vraag naar skatemogelijkheden. We zien de stijgende behoefte ook in andere gemeenten, gezien skateboarden terug aan populariteit heeft gewonnen sinds het een Olympische discipline is geworden. Ook in Wingene hebben we de vraag reeds opgevangen via verschillende kanalen.

        De verschillende signalen hebben er toe geleid dat we reeds actief zijn gaan nadenken over de mogelijkheden. Een tweede Zwevepark zoals in Zwevezele zit niet binnen de mogelijkheden, maar we wensen wel tegemoet te komen aan vooral de jonge skaters die niet altijd de mogelijkheid hebben om de verplaatsing te doen, maar ook aan de jongeren die snel even willen gaan skaten bij een vrij momentje.

        Vroeger was er een tweede skateterrein op Sint Pietersveld, maar deze toestellen waren rot en stonden niet ideaal tussen de bomen. Vallende takjes en bladeren zijn nefast voor het rollen van de wieltjes. Ook in andere gemeenten zien we vaak realisaties die niet optimaal zijn en waar niet altijd de juiste toestellen op de juiste plaats staan. Als we hierin investeren, wensen we het ook goed te doen. Om die reden houden we zeker rekening met de suggesties van de jongeren, meer zelfs, we gebruiken dit als basis. Ook de realisatie van het skatepark in Zwevezele is tot stand gekomen voor en door skaters met ervaring. Hun input is van cruciaal belang in het ontwerpproces.

        Tijdens de zomer willen we verder inzetten op een participatief traject met zo veel mogelijk lokale skaters. De input van de skaters tijdens de workshop met de Jong CD&V is een bruikbare basis, van waaruit we vertrekken om dit traject verder vorm te geven.

        We zullen tijdens de zomervakantie een maand een basisopstelling huren die we zullen plaatsen op het Sportpark in Wingene. Het gaat hier om een verzameling mobiele skatetoestellen die als meest wenselijk zijn aangegeven op de workshop. Dit pop-up skatepark is tijdelijk, maar wordt geplaatst volgens de geldende veiligheidsvoorschriften.

        Op deze manier komen we reeds deze zomer tegemoet aan de vraag om skatemogelijkheden te voorzien in Wingene. Tegelijk bevragen we de bezoekende skaters naar hun mening. We vragen hun mening omtrent welke toestellen wenselijk zijn en hun voorkeur hebben, welke mogelijke locaties ze zelf vooropstellen, randvoorwaarden en eventuele opmerkingen. Op die manier komen we tot een breed gedragen ontwerp voor en door skaters.

        Wie de vragenlijst invult, maakt kans op een unieke Zwevepark skate plank.'

        Bevoegdheid en juridische grond

        - het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29

      • SportKompas-sessies in Wingense en Zwevezeelse scholen (Pieter-Jan Verhoye)

        Aanleiding en voorgeschiedenis

        SportKompas is een oriëntatietool die kinderen van 8 tot 10 jaar helpt bij het kiezen van de juiste sport. Met de tool laten Sportwerk Vlaanderen en SportaMundi vzw kinderen ontdekken welke sport het best bij hem of haar past. Zo kunnen ze sneller aankloppen bij de juiste sportclubs in hun buurt. 

        SportKompas bestaat uit drie verschillende luiken:

        • I AM: digitale vragenlijst om inzicht te krijgen in de sportparticipatie van een kind en de motivatie om te sporten.
        • I LIKE: digitale vragenlijst die peilt naar de (bewegings)voorkeuren. Deze vragenlijst kan door iedereen op gelijk welk moment online ingevuld worden en geeft ook al een eerste idee over de meest geschikte sport.
        • I DO: een testteam komt ter plaatse op school, om 12 bewegingsoefeningen af te nemen met het nodige testmateriaal. De testen verlopen in groepen van 20 kinderen.

        Bij deelname aan SportKompas krijgt elk kind een persoonlijk rapport met de 7 sporten die het best bij hem of haar passen. Op basis van dit rapport kunnen het kind of de ouders een sportkeuze maken. De sportdienst van elke gemeente kan na SportKompas de brug maken naar de sportclubs, sportkampen of initiaties in de buurt van waar het kind woont. De sportleerkracht kan deze rapporten ook gebruiken om meer op maat van het kind sportles te geven.

        Vlaams minister van Sport Ben Weyts heeft deze legislatuur 1,3 miljoen euro vrijgemaakt zodat Sportwerk Vlaanderen gedurende vier jaar maar liefst 100.000 leerlingen hun ideale sport kunnen laten ontdekken via SportKompas. De scholen en lokale besturen worden zo volledig ontlast. Bovendien kon men deelnemen aan een lager tarief dan voorheen. Indien men snel intekende en/of voor twee schooljaren, kon men normaliter rekenen op korting.

        Tijdens de gemeenteraad van juni 2021 brak onze fractie een lans om in te tekenen op dit aanbod om ook SportKompas naar onze Wingense en Zwevezeelse scholen te brengen. Het gemeentebestuur stond positief tegenover dit voorstel en gaf aan om initiatief te nemen en te onderzoeken hoe en wanneer we SportKompas naar onze gemeente konden brengen.

        Daarom stel ik u graag de volgende vragen:

        • Welke stappen heeft het gemeentebestuur genomen om SportKompas naar onze gemeente en scholen te halen?
        • Voor welke formule heeft het gemeentebestuur gekozen? Kunt u toelichting geven bij het aantal jaren en de kostprijs?
        • Wanneer zullen de SportKompas-sessies worden georganiseerd in onze scholen? Hoe zal de doorverwijzing door de sportdienst gebeuren na de sessies?

         

        Raadslid Pieter-Jan Verrhoye licht zijn mondelinge vraag toe.

        (1) Welke stappen heeft het gemeentebestuur genomen om SportKompas naar onze gemeente en scholen te halen?

        (2) Voor welke formule heeft het gemeentebestuur gekozen? Kunt u toelichting geven bij het aantal jaren en de kostprijs? 

        (3) Wanneer zullen de SportKompas-sessies worden georganiseerd in onze scholen? Hoe zal de doorverwijzing door de sportdienst gebeuren na de sessies?

        Schepen van sport Jens Danneels antwoordt als volgt:

        '(1) Welke stappen heeft het gemeentebestuur genomen om SportKompas naar onze gemeente en scholen te halen?  

        Team sport heeft contact opgenomen zowel met de scholen als met het SportKompas om na te gaan welke afspraken er gemaakt moeten worden en welke data er nog vrij waren om de testen af te nemen.

        Bij de scholen hebben we de klaslijsten van het 4e leerjaar opgevraagd en hebben we een indeling opgemaakt zodat alle leerlingen van het 4e leerjaar kunnen getest worden op 2 dagen tijd.

        In overleg met de scholen werden 2 data vastgelegd waarop alle leerlingen getest kunnen worden.

        (2) Voor welke formule heeft het gemeentebestuur gekozen? Kunt u toelichting geven bij het aantal jaren en de kostprijs?

        Het gemeentebestuur heeft gekozen om voor 2 schooljaren in te tekenen op het SportKompas:

        • Schooljaar 2021-2022
        • Schooljaar 2022-2023

        Door te kiezen voor 2 jaar, genieten we van een korting van 30% op het eerste jaar en betalen we dus voor schooljaar 2021-2022 € 7/leerling en voor schooljaar 2022-2023 € 10/leerling.

        (3) Wanneer zullen de SportKompas-sessies worden georganiseerd in onze scholen? Hoe zal de doorverwijzing door de sportdienst gebeuren na de sessies?

        Alle leerlingen krijgen na afloop van de testsessie een flyer met daarop een overzicht van alle sportclubs in Wingene en Zwevezele die een gestructureerde jeugdwerking aanbieden.

        Team Sport geeft ook mondeling toelichting bij deze flyer en verwijst naar de contactgegevens van Team Sport mochten er vragen zijn over een sport die niet in Wingene of Zwevezele georganiseerd wordt, maar vb. wel in een andere gemeente in de regio. De leerlingen kunnen steeds contact opnemen met Team Sport bij vragen.'

         

        Bevoegdheid en juridische grond

        - het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29

      • De toeristische projectoproepen van de Vlaamse regering (Pieter-Jan Verhoye)

        Aanleiding en voorgeschiedenis

        In het kader van het Vlaamse investeringsplan Vlaamse veerkracht heeft de Vlaamse regering 150 miljoen euro bijkomende investeringsmiddelen voorzien voor de relance van de toeristische sector na corona. 50 miljoen relance middelen zullen worden gebruikt voor een versnelde en versterkte uitrol van de thematische beleidsprioriteiten voor erfgoed, natuur, platteland, gastronomie, wandelen en fietsen. Toerisme Vlaanderen neemt enerzijds zelf het voortouw en zet enkele pilootprojecten op.

        Daarnaast duidde het agentschap ook al enkele partnerprojecten aan die zullen ondersteund worden. Aan de sector wordt de mogelijkheid gegeven om een projectvoorstel dat aansluit bij de Vlaamse beleidsprioriteiten in te dienen en hiervoor zullen in 2022 onderstaande projectoproepen worden opengesteld:

        • Projectoproep “Groote Oorlog” themajaar 2023 in de Westhoek (gelanceerd op 1 april 2022)
        • Projectoproep digitalisering meeting-infrastructuur
        • Projectoproep recreatief fietsen (gelanceerd op 15 maart 2022)
        • Projectoproep bierbelevingen (gelanceerd op 15 maart 2022)
        • Projectoproep aan natuur gekoppeld toerisme
        • Projectoproep Vlaamse Meesters
        • Projectoproep culinaire belevingen

        Projectvoorstellen kunnen nog worden ingediend tot uiterlijk 15 mei 2022. Alle subsidieaanvragen moeten worden gestuurd naar https://relanceoproepen.toerismevlaanderen.be/auth. Ook in onze gemeente willen we inzetten op extra toeristische trekpleisters en/of activiteiten.

        Daarom stel ik u graag de volgende vragen:

        • Zal de gemeente zelf projectvoorstellen indienen in het kader van één of meerdere van deze Vlaamse toeristische projectoproepen? Indien wel, kunt u extra toelichting geven over het projectvoorstel en het eventuele budget?
        • Heeft het gemeentebestuur weet van semi-publieke en/of private actoren uit de gemeente die interesse hebben om een projectvoorstel in te dienen in het kader van één of meerdere deze Vlaamse toeristische projectoproepen? Indien ja, zal de gemeente de partners daarin ondersteunen en begeleiden?
         
         

        Raadslid Pieter-Jan Verhoye licht zijn mondelinge vraag toe.

        • Zal de gemeente zelf projectvoorstellen indienen in het kader van één of meerdere van deze Vlaamse toeristische projectoproepen? Indien wel, kunt u extra toelichting geven over het projectvoorstel en het eventuele budget?
        • Heeft het gemeentebestuur weet van semi-publieke en/of private actoren uit de gemeente die interesse hebben om een projectvoorstel in te dienen in het kader van één of meerdere deze Vlaamse toeristische projectoproepen? Indien ja, zal de gemeente de partners daarin ondersteunen en begeleiden?

        Schepen van toerisme en recreatie Jens Danneels antwoordt als volgt:

        'In kader van toerisme:

        • De Projectoproep “Groote Oorlog” is niet van toepassing voor Wingene, enkel Westhoek.
        • Relance-oproep voor Natuur met de focus op belevingsvolle pleisterplaatsen en multifunctionele servicepunten voor wandelen, het inrichten van onthaalpunten bij de boer en het ontwikkelen van recreatieve vaarroutes.
        • Relance-oproep voor Vlaamse Meesters zal enerzijds inzetten op nieuwe bezoekersbelevingen en anderzijds op tentoonstellingen en evenementen.
        • Relance-oproep voor Culinaire belevingen zal inzetten op belevingsprojecten die focussen op volgende typische Vlaamse producten: witloof, witte asperge, grijze Noordzeegarnaal, praline/chocolade, Brusselse wafel, Belgische frieten, Belgische kazen, speculaas, appel, peer, cuberdon en Limburgse vlaai.

        Deze laatste drie worden pas gelanceerd op 25 april 2022 en inhoudelijk nog niet volledig duidelijk of ze kunnen worden afgestemd op maat van Wingene

        • Relance-oproep voor Bierbeleving zet in op kwalitatieve bezoekersbelevingen bij brouwerijen (deze is rechtstreeks gecommuniceerd naar de brouwerijen in de regio). Er zijn geen actieve brouwerijen, maar enkel etiket bieren in Wingene.
        • Relance-oproep voor Recreatief en Sportief fietsen met focus op belevingselementen en multifunctionele servicepunten langs de 9 icoonfietsroutes en 22 ‘Cycling in Flanders’ routes. Er loopt ongeveer 1 kilometer (rond fietsknooppunt 31) op grondgebied Wingene. In overleg met Westtoer kijken we na of we hier iets kunnen mee doen. Initiatieven worden namelijk best regionaal op elkaar afgestemd.

        Momenteel hebben we reeds drie subsidieprojecten in kader van toerisme lopen. Twee goedgekeurde projecten in kader van het provinciaal reglement voor toeristische impulsen en eentje die wacht op goedkeuring in kader van het Vlaams Herstelfonds. Voor de drie projecten samen ontvangen we € 95.000 op een totale investering van € 200.000. Dit wil zeggen dat we als gemeente voor deze projecten zelf ook € 105.000 investeren.

        Andere lopende projecten zijn onder andere de realisatie van een rustplek in het Callewaertsbos in kader van het provinciaal picknickplan en de uitwerking van nieuwe fiets- en wandelroutes die ook kunnen worden gedaan onder begeleiding van een gids in samenwerking met de Tieltse Gidsenkring.  

        Dit om te duiden dat er heel wat beweegt op toeristisch en recreatief vlak, ook in onze gemeente. Onze toeristische ambitie is tegelijk niet oneindig en blijft op maat van Wingene als landelijke gemeente.'

         

        Bevoegdheid en juridische grond

        - het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29

      • Zwerfvuilactie Mooimakers (Stefaan Verhelle)

        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Onze gemeente blijft via de actie Mooimakers inzetten op de bestrijding van zwerfvuil en sluikstorten. We willen vermijden dat afval in de buurt of de natuur terecht komt. Onze inwoners houden van een propere omgeving, het bestuur zocht vrijwillige medewerkers om via concrete actie op te ruimen waar nodig.

        Naast een vervuild beeld, baart zwerfvuil ook de landbouwers zorgen. Koeien sterven een wrede dood van versnipperde blikjes. Om hierop te wijzen werden in het verleden vanuit de Vlaamse overheid, Boerenbond en de Landelijke Gilden-afdelingen bermbordjes verdeeld die we langs Vlaamse akker- en weideranden tegenkomen.

        Het gaat niet alleen om papiertjes, drank- en koekverpakkingen. Rond de voetbalterreinen merk ik als jeugdvoorzitter van KVC Wingene ook hondendrollen op.

        Dit jaar werd de zwerfvuilactie door het bestuur georganiseerd en gepromoot. De gemeente werd opnieuw opgedeeld in 200 zones die door gezinnen, leerlingen, leden van verenigingen en straat- en wijkcomités werden geclaimd om schoon te maken. Wie deelnam maakt kans op een Wingenebon ter waarde van 100 euro.

        Toch is de strijd tegen zwerfvuil niet gestreden. Daarom de volgende vragen:

        1. Was de zwerfvuilactie ook dit jaar een succes?
        2. Hoeveel zones of straten werden door de Mooimakers als ‘vuil’ of ‘extreem’ omschreven?
        3. Kan een inschatting gegeven worden van de hoeveelheid zwerfvuil die we jaarlijks verzamelen?
        4. Hoeveel is de kost van zwerfvuil en sluikstorten voor onze gemeente?
        5. Welke acties onderneemt de gemeente om zwerfvuil en sluikstorten te vermijden?

         

        Raadslid Verhelle licht zijn mondelinge vraag toe.

        1. Was de zwerfvuilactie ook dit jaar een succes?
        2. Hoeveel zones of straten werden door de Mooimakers als ‘vuil’ of ‘extreem’ omschreven?
        3. Kan een inschatting gegeven worden van de hoeveelheid zwerfvuil die we jaarlijks verzamelen?
        4. Hoeveel is de kost van zwerfvuil en sluikstorten voor onze gemeente?
        5. Welke acties onderneemt de gemeente om zwerfvuil en sluikstorten te vermijden?

        Schepen van milieu en klimaat Brecht Warnez antwoordt als volgt:

        'Zwerfvuil en sluikstort blijven een groot maatschappelijk probleem die veel ergernis opwekken. Een grote hoeveelheid zwerfvuil is een rechtstreeks gevolg van het aanbod aan wegwerpverpakkingen en een marketing die zich richt op consumptie buitenshuis. De verantwoordelijkheid van producenten is dus groot, terwijl uiteindelijk de gemeenten en de belastingbetalers opdraaien voor de meeste opruimkosten. We ramen de inzamel- en verwerkingskost van het zwerfvuil in onze gemeente op meer dan 30.000 euro per jaar. We zijn overtuigd dat statiegeld het zwerfvuil sterk kan doen terugdringen. Daarom sloot de gemeente zich enkele jaren geleden al aan bij de statiegeldalliantie.

        De gemeente en MIROM Roeselare blijven de moeilijke strijd tegen zwerfvuil en sluikstort alvast intensief aangaan, op alle fronten. Met sensibilisering, door de vele Mooimakers in onze gemeente te ondersteunen, maar ook met opruimingsinitiatieven. Voor het gemeentehuis, op het Marktplein in Zwevezele en op de Hille hangen sedert begin deze maand spandoeken in het kader van de campagne “welke kant kies jij?” Hiermee willen we inwoners confronteren met een duidelijke keuze én de resultaten daarvan. Iedereen moet er zich van bewust worden dat het vermijden van die éne peuk of hondendrol wel degelijk het verschil maakt.

        Jaarlijks laten we in de maand februari alle grachten en wegbermen via sociale tewerkstelling opruimen. Dit jaar werden op die manier 258 zakken zwerfvuil verzameld, tegenover 290 zakken het jaar voordien. Op zich een lichte daling, maar dit is wellicht ook het gevolg is van een stijgend aantal Mooimakers die het jaar door een stukje van de gemeente zwerfvuilvrij maken.

        In april riepen we onze inwoners voor het tweede openvolgende jaar op om één van de 200 zones in de gemeente schoon te maken op een tijdstip dat hen het beste past. Voor deze editie tellen we intussen meer dan 180 deelnemers die door een wandeling te combineren met een eigen opruimactie duidelijk maken dat ze zich ergeren aan alle rondslingerende troep.

        We blijven ook sanctionerend optreden via de zwerfvuilcamera van MIROM. Wie vervuilt, kan betrapt, geïdentificeerd en beboet worden. Met nummerplaatherkenning en gezichtsherkenning gebeuren vaststellingen, gaande van mensen die een kofferbak vol groot huisvuil dumpen langs de weg, tot iemand die een kapotte vaas naast een glasbol achterlaat. Of zelfs iemand die vanuit zijn wagen een sigarettenpeuk op straat mikt. Vorig jaar hebben we zo 44 zwerfvuilovertreders of sluikstorters kunnen vatten. Zij kregen een boete tot 350 euro.

        Uit eerdere zwerfvuilacties en camera inzet blijkt dat het zwerfvuilprobleem is onze gemeente eigenlijk locatie specifiek is: veel hondenpoep langs trage wegen en grasvelden, zwerfvuil langs wegbermen en industriewegen van passanten, sluikstorten in bosomgevingen en rond glasbollen, sigarettenpeuken in centrumstraten.

        Ondanks alle genomen initiatieven is het een grote uitdaging om de zwerfvuilproblematiek te blijven counteren. Daarom volgt een gemeentelijke werkgroep sedert vorig jaar een intensief coachingstraject bij “Mooimakers”. Dit is een initiatief van de Vlaamse overheid om het gemeentelijk zwerfvuil- en sluikstortbeleid te optimaliseren. De komende weken en maanden worden acties opgestart in functie van een vuilnisbakkenplan en het verminderen van zwerfvuil op probleemlocaties, sigarettenpeuken in het straatbeeld en hondenpoep langs sommige wandeltrajecten.'

         

        Bevoegdheid en juridische grond

        - het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29

      • Oekraïnse vluchtelingen (Stijn Van Maele)

        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Wegens de oorlog tussen Rusland en Oekraïne zijn er veel Oekraïners gevlucht naar veiligere oorden. Daarbij zijn er ook Oekraïners die naar België zijn gekomen.

        Sinds begin maart 2022 zijn er Oekraïense vluchtelingen aangekomen in Wingene. Ik verneem dat de gemeente opvangplaatsen voorziet, alsook dat enkele inwoners zeer empathisch zijn door hun woning (deels) ter beschikking te stellen.

        Het stemt me tevreden dat onze gemeente opvang biedt aan deze mensen die zich in een crisissituatie bevinden. Bovendien was het hartverwarmend dat onze inwoners spontaan allerlei spullen (meubels,…) kwamen brengen naar de gemeentelijke diensten die ten goede kwamen aan de vluchtelingen.

        Het is echter onduidelijk hoe lang de oorlog zal standhouden, waardoor we dus niet weten hoe lang de vluchtelingen hier zullen blijven.

        Aangezien vluchtelingen hier mogelijks langdurig zullen verblijven, zal niet enkel opvang voor hen voldoende zijn. Er zal nood zijn om ook structureel de werking zodanig te organiseren opdat ze zich kunnen integreren in onze samenleving.

        Daarom stel ik me enkele vragen:

        • Welke gemeentelijke opvangplaatsen zijn er voorzien en voor hoeveel plaatsen?

        Zijn er financiële verbintenissen tussen de gastgezinnen enerzijds en de particuliere verhuurders en gemeente anderzijds?

        • Wordt er naast huisvesting ook bekeken om de vluchtelingen op andere manieren te ondersteunen? Ik heb het dan over vragen met betrekking tot inkomen, werk, sociale rechten, …
        • Wordt er voor gezinnen specifiek gezinsondersteuning geboden inzake onderwijs?
        • Ik veronderstel dat er Oekraïners dikwijls vragen hebben voor onze gemeentelijke diensten, terwijl er toch een taalbarrière kan zijn. Zijn er vanuit de gemeente initiatieven om dit te verhelpen door infomomenten, …  te organiseren?
        • Levert de gemeente naast de huidige inspanningen straks ook nog extra inspanningen of onderneemt ze nog extra initiatieven? 

         

        Raadslid Van Maele licht zijn mondelinge vraag toe.

        • Welke gemeentelijke opvangplaatsen zijn er voorzien en voor hoeveel plaatsen?
        • Zijn er financiële verbintenissen tussen de gastgezinnen enerzijds en de particuliere verhuurders  en gemeente anderzijds?
        • Wordt er naast huisvesting ook bekeken om de vluchtelingen op andere manieren te ondersteunen? Ik heb het dan over vragen met betrekking tot inkomen, werk, sociale rechten, …
        • Wordt er voor gezinnen specifiek gezinsondersteuning geboden inzake onderwijs?
        • Ik veronderstel dat er Oekraïners dikwijls vragen hebben voor onze gemeentelijke diensten, terwijl er toch een taalbarrière kan zijn. Zijn er vanuit de gemeente initiatieven om dit te verhelpen door infomomenten, … te organiseren?
        • Levert de gemeente naast de huidige inspanningen straks ook nog extra inspanningen of onderneemt ze nog extra initiatieven?

        Schepen van Welzijn, Tom Braet, antwoordt als volgt:

        'Welke gemeentelijke opvangplaatsen zijn er voorzien en voor hoeveel plaatsen?

        Publieke opvangplaatsen

        Locatie

        Aantal slaapplaatsen

        Bezet?

         

        Oude bibliotheek

        16

        Ja, 1 gezin van 14 (2 ouders met 12 kinderen)

         

        Klooster

        16

        Ja, 3 gezinnen (1 koppel met 3 kinderen, 1 mama met 1 kind en 1 mama met 2 kinderen)

         

        Vroegere Belfius kantoor

        8

        Ja, 2 gezinnen (1 mama met 2 kindjes, 1 zwangere mama met 1 kindje)

        Het verlengen van de huidige crisiswoning in de Leenmolenstraat is eveneens een mogelijkheid die plaats biedt voor 8 extra plekken. Er zijn 15 gastgezinnen die samen 38 Oekraïense vluchtelingen een woonplaats bieden. Er zijn nog lopende dossiers. Er is een inschatting van 95 vluchtelingen op grondgebied Wingene. Er is nu vooral vraag tot herhuisvesting. 

        Zijn er financiële verbintenissen tussen de gastgezinnen enerzijds en de particuliere verhuurders en gemeente anderzijds?

        Vanuit Wonen Vlaanderen werd reeds een bepaling van de huurprijs voor de tijdelijke huisvesting van gezinnen of alleenstaanden die dakloos zijn of dreigen te worden naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne, uitgeschreven. Voor lokale besturen en private partners is deze huurprijs richtinggevend. Het idee is dat wie een equivalent leefloon of een arbeidsinkomen heeft, ook een billijke vergoeding betaalt voor de accommodatie.

        Meeste gastgezinnen gaven reeds aan geen huurprijs te willen vragen. Vanuit de sociale dienst bieden we daarom vrijblijvend een opvangovereenkomst voor gastgezinnen, zo kunnen ze met hun Oekraïense inwoners afspreken welke nutskosten zij aan zullen bijdragen. De dienst neemt verder geen rol op in de overeenkomst. We informeren de gastgezinnen en de bewoners dat, wanneer er geen huurprijs wordt gevraagd er bij de berekening van het recht op equivalent leefloon een voordele in natura zal worden aangerekend ten bedrage van 600 euro per opvangplaats per maand. Voor onze publieke opvangplaatsen, passen we het eerlijkheidsprincipe toe en volgen we de huurovereenkomst van de crisiswoning, 600 euro per opvangplaats. Zoals bij de private opvangplaatsen, wordt dit bedrag als een voordele in natura aangerekend bij de berekening van het equivalent leefloon. Deze bijdrage is inclusief de kosten voor de nutsvoorzieningen.

        Wordt er naast huisvesting ook bekeken om de vluchtelingen op andere manieren te ondersteunen? Ik heb het dan over vragen met betrekking tot inkomen, werk, sociale rechten, …Wordt er voor gezinnen specifiek gezinsondersteuning geboden inzake onderwijs?

        Binnen de gemeente wordt de ondersteuning verdeeld onder vier pijlers:

        • Huisvesting: dankzij de #plekvrij-oproep van de federale overheid, alsook de subsidiering vanuit de Vlaamse, worden lokale besturen verwacht om de regierol op zich te nemen van het ontvangen, registreren en toewijzen van opvangplaatsen in de gemeente.
        • Individuele hulpverlening: Deze gezinnen krijgen de status van ‘tijdelijk ontheemden’ en verwerven daarbij verschillende rechten. Vanuit de sociale dienst wordt hierbij op hulpvraag van de cliënt een dossier opgestart voor de hulpvrager (en zijn gezin) waarbij aandacht is voor hulpvragen op verschillende levensdomeinen (financieel, werk, huisvesting, kinderbijslag, sociale rechten, onderwijs, medische en psychosociale ondersteuning,…). In het laatste bijzonder comité sociale dienst zijn er 9 dossiers voor equivalent leefloon toegekend; hetzelfde aantal voor het volgend bijzonder comité sociale dienst. 
        • Gezinsondersteuning: De kinderen van tijdelijk ontheemden hebben recht op onderwijs. Vanaf 25 april zijn de kinderen welkom op onze scholen. Hierbij begeleidt onze brugfigurenwerking de gezinnen naar en doorheen het schooltraject. Ook de begeleiding naar Kind en Gezin & de kinderopvang ligt bij de brugfiguren
        • Integratie: Zowel bij de gastgezinnen als bij de ontheemden leven veel vragen. Hier voelen we een zoektocht naar informatie, begeleiding en ontmoeting.
          • Door middel van een infosessie voor gastgezinnen en Warm Wingenaars willen we onze burgers informeren over het traject van een Oekraïense vluchteling in onze gemeente alsook hoe zij deze kunnen ondersteunen en/of begeleiden. De eerste hiervan vond plaats op 21/04.
          • Een sterke buddywerking lijkt cruciaal voor de integratie van onze nieuwe inwoners. Warm Wingenaars meldden zich reeds aan, maar de ondersteuning van deze burgers is daarbij niet te onderschatten. We voorzien een intervisie moment waarbij we buddy’s updaten op de nieuwe ontwikkelingen die de crisis met zich meebrengt, informeren hen over hun rol als buddy & wisselen ervaringen en noden/behoeften uit. Ook ontmoetingsmomenten voor de Oekraïners zijn van belang in de strijd tegen vereenzaming en voor hun mentaal welzijn. De brugfiguren pakken dit aan met een Alfapret XL waarbij buddy’s en de gezinnen in contact komen

        Ik veronderstel dat er Oekraïners dikwijls vragen hebben voor onze gemeentelijke diensten, terwijl er toch een taalbarrière kan zijn. Zijn er vanuit de gemeente initiatieven om dit te verhelpen door infomomenten, … te organiseren?

        De gemeente beschikt over een lijst van 7 vrijwillige tolken die zich hebben opgegeven om als intermediair tussen medewerkers en Oekraïense nieuwkomers te staan.

        Bij het merendeel van de toekomende gezinnen kan 1 lid voldoende Engels om hen basisinformatie en begeleiding te bieden. Bij complexere zaken waarbij geen tolk beschikbaar is, worden gsm’s en vertaalapps gebruikt.

        Levert de gemeente naast de huidige inspanningen straks ook nog extra inspanningen of onderneemt ze nog extra initiatieven?

        Daarnaast voorziet de gemeente, met de subsidies die via de Vlaamse en federale overheid te verkrijgen zijn, in de aanwerving van een deskundige welzijn die de teams kan ondersteunen en verdere acties en initiatieven kan uitbouwen.'

        Bevoegdheid en juridische grond

        - het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29

  • Besloten

    • Ruimte

      • Omgeving

        • Aanpassing samenstelling Gecoro - goedkeuring

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          De gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening is een adviesraad voor ruimtelijke ordening opgericht op het niveau van de gemeente en vindt zijn oorsprong in het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening. 

          De GECORO is bedoeld als brug tussen het lokaal bestuur en de (maatschappelijke geledingen van de) bevolking, en dit vooral op planologisch vlak. Voor het maatschappelijk draagvlak bestaat de GECORO als adviesorgaan vooral uit vertegenwoordigers van de voornaamste maatschappelijke geledingen binnen een gemeente. Doordat binnen de GECORO slechts minstens één vierde van de leden deskundige is, kent de GECORO in de eerste plaats een samenspel van maatschappelijke verwevenheid en deskundigheid. Daarnaast is de GECORO vooral een onafhankelijk adviesorgaan.

          De voornaamste taak van de GECORO ligt bij de opmaak en goedkeuring van de ruimtelijke structuurplannen (wat later het beleidsplan zal worden) en de ruimtelijke uitvoeringsplannen op gemeentelijk niveau. Naast haar sleutelpositie in de ruimtelijke planning, geeft de GECORO ook advies aan de gemeenteraad over de ontwerpen van gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen. Uiteraard heeft de GECORO ook een eigen initiatiefrecht. Binnen haar territoriale bevoegdheid kan zij op eigen initiatief adviseren, opmerkingen maken en voorstellen doen.

          De gemeenteraad benoemt de voorzitter, de leden, de plaatsvervangers en de vaste secretaris van de GECORO. De voorzitter en de vaste secretaris worden voorgedragen door het college van burgemeester en schepenen. De maatschappelijke geledingen stellen hun vertegenwoordigers voor.

          Vanuit Unizo Wingene-Zwevezele komt de vraag tot wijziging in vertegenwoordigers.

          Feiten, context en argumentatie

          Vanuit Unizo Wingene-Zwevezele komt de vraag tot wijziging in vertegenwoordigers. Effectieve vertegenwoordiger Marc Lammerant is sedert enige tijd gestopt als bestuurslid en wenst plaats te maken voor Nathalie Bauwens, die reeds plaatsvervangend vertegenwoordiger is. In functie van deze verschuiving wordt Joline Missiaen voorgedragen als plaatsvervangend vertegenwoordiger.

          Deze wijziging dient te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.

          Bevoegdheid en juridische grond

          • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 (gecodificeerde decreten Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening), in het bijzonder art. 1.3.3. en 1.3.4.
          • Besluit van de Vlaamse Regering van 19 mei 2000 tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale, intergemeentelijke en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening
          • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder art. 304, §3, tweede lid en art. 332.
          • De samenstelling van de Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening (Gecoro), vastgesteld door de gemeenteraad op 26 maart 2001, laatst gewijzigd op 28 januari 2008.

          Bijlagen

          • Vraag van UNIZO tot wijziging vertegenwoordigers
          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Onthouders: Fabienne Allaert
          Resultaat: Met 21 stemmen voor, 1 onthouding

          Besluit

          Enig artikel

          De gemeenteraad benoemt Nathalie Bauwens als effectief vertegenwoordiger en Joline Missiaen als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de GECORO voor UNIZO Wingene-Zwevezele.

Namens Gemeenteraad,

Jurgen Mestdagh
Algemeen directeur

Hendrik Verkest
Raadslid