Terug
Gepubliceerd op 27/08/2024

Besluit  Gemeenteraad

ma 26/08/2024 - 20:00

Lokaal reglement voor de organisatie van kermissen op het openbaar domein - vaststelling

Aanwezig: Hendrik Verkest, Raadslid
Lieven Huys, Burgemeester
Brecht Warnez, Tom Braet, Ann Mesure, Jens Danneels, Stefaan Verhelle, Schepenen
Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Dirk De Meyere, Vicky Vandycke, Raadsleden
Jurgen Mestdagh, Algemeen directeur

Aanleiding en voorgeschiedenis

Volgens de wet van 25 juni 1993 (artikels 8 en 9) wordt de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op de openbare markten en kermissen en op het openbaar domein buiten de openbare markten en kermissen, geregeld bij gemeentelijk reglement.

Het huidige gemeentelijk kermisreglement dateert van 27 augustus 2007, met wijziging in 2008.

Sinds 1 april 2024 is er een gewijzigde regelgeving rond ambulante en kermisactiviteiten van kracht waardoor het aangewezen is het huidige kermisreglement te herzien.

Feiten, context en argumentatie

Met dit reglement worden volgende vier kermissen als openbare kermis bepaald:

  • Carnavalkermis Zwevezele
  • Meikermis Wingene
  • Junikermis Zwevezele
  • Septemberkermis Wingene (Brueghel)

Volgende wijzigingen zijn sinds 1 april 2024 van kracht:

  • Een foorreiziger moet in Vlaanderen niet langer over een machtiging kermisactiviteiten voor een kermisattractie of een machtiging ambulante activiteiten voor kermisgastronomie beschikken. De kermiskaart en de leurkaart worden afgeschaft. 
  • Een standplaats op de openbare kermis of op het openbaar domein kan enkel toegewezen worden aan de houder van een ondernemingsnummer dat kermisactiviteiten toelaat
  • De standplaatsen op de openbare kermis of op het openbaar domein kunnen enkel worden toegewezen aan ondernemingen met een inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen die de kermisactiviteit toelaat, en dit “via de persoon die de onderneming rechtsgeldig kan vertegenwoordigen.”
  • De voorwaarden op vlak van verzekering, volksgezondheid en veiligheidsattesten kermistoestellen alsook het bewijs van inschrijving bij de dienst voor inschrijvingen van voertuigen (DIV) worden gekoppeld aan de toelating om de kermisactiviteiten uit te oefenen op het gemeentelijk grondgebied
  • De indiening van een kandidatuur voor een standplaats dient digitaal te gebeuren
  • De toewijzing van de standplaatsen op de kermis gebeurt aan de hand van diverse criteria. Wanneer op basis van de wettelijke criteria geen onderscheid tussen verschillende kandidaten mogelijk is kan de toewijzing van de standplaats gebeuren door middel van een loting
  • Het opnemen van de technische specificatie in een register van toegewezen standplaatsen
  • Bij het overdragen van een standplaats met abonnement is de foorreiziger niet meer verplicht om de attractie of vestiging mee over te dragen. Hij kan hierdoor het aantal standplaatsen geleidelijk aan afbouwen, zonder telkens de attractie of vestiging te moeten verkopen
  • Wijziging van de minimumopzegtermijnen bij het definitief opheffen van een standplaats
    • wanneer de kermis of een deel van de standplaatsen definitief wordt opgeheven: 12 maanden vooropzeg
    • in geval van definitieve verhuizing van de kermis of een deel ervan: 6 maanden vooropzeg
    • in geval van absolute noodzakelijkheid: geen minimale vooropzeg
  • Niet langer nationaliteitsvoorwaarden: foorreizigers van buiten de EER kunnen ook een standplaats op de kermis aanvragen, mits ze voldoen aan dezelfde voorwaarden
  • Maatschappen met een inschrijving in de kruispuntbank voor ondernemingen die de kermisactiviteit toelaat kunnen een standplaats op de openbare kermis of het openbaar domein verkrijgen
  • De controle gebeurt op basis van de actuele gegevens en niet op basis van de gegevens op het moment van de uitreiking van de machtiging. Het identiteitsbewijs kan worden gevraagd om de hoedanigheid van de persoon die de standplaats aanvraagt of inneemt te controleren.
  • Omschrijving begrippen "afgevaardigde van de burgemeester" en "concessionaris"

 

Als basis werd net als bij de vorige herziening in 2008 het modelreglement van VVSG gebruikt (versie maart 2024). Daaraan werden volgende specifieke lokale zaken toegevoegd:

  • De gemeenteraad machtigt het college van burgemeester en schepenen ertoe om de kermisplannen vast te stellen en te beheren.
  • Verplichting om de instructies van de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris na te leven
  • Verbod op aanbieden van pyrotechnisch materiaal
  • Redenen om het abonnement vanwege de gemeente te schorsen of in te trekken (afwezigheid op één kermis zonder voorafgaandelijke verwittiging, het niet-naleven van de gemeentelijke instructies, de niet-tijdige betaling van de retributie, het niet kunnen voorleggen van de correcte en actuele verplichte documenten en attesten)

 

Per kermis wordt een kermisplan als bijlage toegevoegd dat onlosmakelijk deel uit maakt van dit reglement. Voor de septemberkermis Wingene worden twee plannen opgemaakt, zowel voor opstelling op het Kerkplein als op het Gemeenteplein.

Het college van burgemeester en schepenen wordt door dit reglement door de gemeenteraad gemachtigd om de kermisplannen te beheren en aan te passen.

Bevoegdheid en juridische grond

  • het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40
  • de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitvoering van ambulante activiteiten en de organisatie van openbare markten, gewijzigd bij de wetten van 4 juli 2005, 20 juli 2006, 22 december 2009, 21 januari 2013 en de decreten van 24 februari 2017 en 3 maart 2023
  • het Koninklijk Besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse regering van 22 september 2023
  • de gemeenteraadsbesluit van 27 augustus 2007 betreffende het vaststellen van het reglement met betrekking tot het toewijzen van standplaatsen voor kermisactiviteiten
  • de gemeenteraadsbesluit van 31 maart 2008 betreffende het wijzigen van het reglement met betrekking tot het toewijzen van standplaatsen voor kermisactiviteiten

Bijlagen

  • Huidig kermisreglement dd. 31 maart 2008
  • Nieuw reglement (exemplaar in .doc en .pdf)
  • Kermisplan per kermis
Publieke stemming
Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Brecht Warnez, Tom Braet, Ann Mesure, Jens Danneels, Stefaan Verhelle, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Dirk De Meyere, Vicky Vandycke, Jurgen Mestdagh
Voorstanders: Lieven Huys, Brecht Warnez, Tom Braet, Ann Mesure, Jens Danneels, Stefaan Verhelle, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Dirk De Meyere, Vicky Vandycke
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

Besluit

Artikel 1

De gemeenteraad stelt het lokaal reglement voor de organisatie van kermissen op het openbaar domein vast, zoals toegevoegd als bijlage bij dit besluit om er integraal deel van uit te maken.

Artikel 2

Het reglement treedt in werking met ingang van 1 september 2024 en heft het reglement van 31 maart 2008 over het toewijzen van standplaatsen voor kermisactiviteiten op met ingang van 31 augustus 2024.

Artikel 3

De gemeenteraad stelt de kermisplannen in bijlage vast en machtigt het college van burgemeester en schepenen om de kermisplannen verder te beheren.