Terug
Gepubliceerd op 25/10/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 26/09/2022 - 20:00 raadzaal
  • Openbaar

    • Ondersteuning

      • Bestuursondersteuning

        • Verslag gemeenteraad 29 augustus 2022 - goedkeuring

          De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.

          De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor. 

          Elk raadslid heeft het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.

          - de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005

          - het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32

          - het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad, vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021

          - verslag vorige zitting 

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Met 22 stemmen voor, 1 niet gestemd

          Enig artikel

          De gemeenteraad keurt het verslag van de zitting van 29 augustus 2022 goed.

    • Financieel Beleid

      • Financiën

        • Opvolgingsrapportering strategisch meerjarenplan 2020-2025 (eerste semester 2022) gemeente en OCMW - aktename

          Artikel 263 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn bepalen wanneer hen een opvolgingsrapportering, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, wordt voorgelegd. Er wordt minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd. Ook voor het AGB maken we een opvolgingsrapportering op.

           

           

          Het opvolgingsrapport eerste semester 2022 voor gemeente en OCMW werd opgemaakt en wordt voor aktename voorgelegd aan de gemeenteraad.

          - Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 263 en artikel 241.

          - Opvolgingsrapport eerste semester 2022 voor gemeente en OCMW Wingene

          Enig artikel

          De gemeenteraad neemt akte van het opvolgingsrapport eerste semester 2022 voor gemeente en OCMW.

        • Besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening van het AGB over het financiële boekjaar 2021 - kennisgeving en kwijting aan bestuurders AGB

          De jaarrekening 2021 van het AGB Wingene werd vastgesteld door de raad van bestuur van 27 juni 2022 en werd vervolgens voor nazicht overgemaakt aan het Agentschap Binnenlands Bestuur en de provinciegouverneur van West-Vlaanderen.

          Het nazicht van dit beleidsrapport heeft niet geleid tot formele opmerkingen, maar wel tot enkele technische bemerkingen. Deze bemerkingen zullen worden meegenomen voor de opmaak van de volgende jaarrekeningen.

          Op 6 september 2022 heeft de provinciegouverneur de jaarrekening over het financiële boekjaar 2021 van het AGB goedgekeurd. De gemeenteraad kan nu kwijting geven aan de bestuurders van het AGB Wingene.

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 332, §1, derde lid en artikel 235, §4, 3de lid

          - brief aan AGB goedkeuring jaarrekening AGB

          - besluit jaarrekening AGB

          - technische opmerkingen jaarrekening AGB

          - brief aan CBS goedkeuring jaarrekening AGB en kwijting bestuurders AGB

          Enig Artikel

          De gemeenteraad neemt kennis van de goedkeuring op 6 september 2022 van de jaarrekening van het AGB over het financiële boekjaar 2021 door de provinciegouverneur en verleent kwijting aan de bestuurders van het AGB.

      • Vastgoedtransacties

        • Padelterrein 4 - verlenen vestiging van recht van opstal- goedkeuring

          In het kader van de aanleg van een vierde padelterrein voor TC Aquila dient een nieuw recht van opstal gevestigd te worden.

          Notariskantoor Vanbeylen & Reyntjens stelde een ontwerpakte op om dit recht van opstal vast te leggen.

          De akte omvat twee partijen namelijk gemeente en Aquilasport. Als bijlage is de oprichtingsakte van Aquilasport terug te vinden.

          Tussenkomst van het AGB Wingene is toegevoegd om zich akkoord te verklaren met de vestiging van het recht van overgang.

          De akte loopt tot 30/12/2039. Dit is de maximale termijn in functie van de lopende erfpacht van de gemeente aan het AGB.

          Het recht van opstal is vervolgens drie maal met 10 jaar verlengbaar op verzoek van éénder welke partij. We verbinden ons dus eigenlijk voor 50 jaar, te rekenen vanaf 7 januari 2020.

          Een ontbindende voorwaarde werd opgenomen in de akte: 'Voorschreven opstalrecht wordt gevestigd onder de ontbindende voorwaarde van invereffeningstelling of faillietverklaring van de opstalhouder. Bij vervulling van deze ontbindende voorwaarde wordt het opstalrecht derhalve van rechtswege beëindigd.'

          De kosten voor het verlijden van de notariële akte zijn voor de opstalhouder.

          - decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

          - Erfpacht ingevolge akte verleden voor de heer Ides Andries, commissaris bij het aankoopcomité te Kortrijk op 28 juni 2011, overgeschreven op het tweede hypotheekkantoor te Brugge op 8 augustus 2011, met formaliteitnummer 62-T-8/08/2011-12540, waarbij de erfpacht werd gevestigd voor een duur van 30 jaar ingaand op 31 december 2009 en eindigend op 31 december 2039.

           

          - ontwerpakte

          - oprichtingsakte

          - opmetingsplan

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1

          De raad keurt de ontwerpakte voor het vestigen van een nieuw recht van opstal in het kader van de aanleg van het vierde padelterrein goed.

          Artikel 2

          De ontwerpakte maakt onlosmakelijk deel uit van deze beslissing.

          Artikel 3

          De aktekosten zijn ten laste van de opstalhouder met name TC Aquila.

          Artikel 4

          Afschrift van onderhavig besluit wordt overgemaakt aan notariskantoor Van Beylen & Reyntjens

    • Mens: Vrije Tijd

      • Evenementen en Noodplanning

        • Extra nominatieve toelage aan Bruegel vzw voor de organisatie van het Bruegelweekend op zaterdag 3 en zondag 4 september 2022 - toekenning

          Bruegel vzw zorgt jaarlijks voor een mooi activiteitenprogramma tijdens de septemberkermis. De vereniging bouwt aan een wisselprogramma over een cyclus van zes jaar heen, met afwisselend een jaar met een optocht (karrentocht of reuzenstoet) en een kroegentocht én een jaar met straatanimatie, om het laatste jaar van de cyclus dan af te sluiten met een heuse Bruegelstoet. De eerstkomende Bruegelstoet is gepland in 2024.
          Op 20 mei 2022 diende de vereniging een voorstel in voor de organisatie van het Bruegelweekend 2022. Dit jaar werd een editie met straatanimatie.

          Jaarlijks krijgt Bruegel vzw een financiële tussenkomst voor de organisatie van het Bruegelweekend. Het gaat om een nominatieve werkingstoelage van € 2.650,00, aangevuld met een bijkomende toelage bij de organisatie van een grote editie met stoet. Daarnaast is ook telkens een toelage voorzien voor zomerprogrammatie van € 1.875,00, in uitvoering van de collegebeslissing van 1 februari 2005 over: Projectsubsidie Cultuur: vaststelling van de criteria voor de verdeling van de budgetten zomerprogrammatie. Het college kende op 1 augustus 2022 deze toelagen voor een totaal bedrag van € 4.525,00 toe aan Bruegel vzw.

          Tijdens de editie 2022 stond geen stoet op het programma, maar op basis van een kostenraming en met oog op het toewerken naar de grotere edities in 2023 en in 2024 vraagt Bruegel vzw voor deze editie bijkomende financiële steun voor een bedrag van € 7.975,00. De gemeenteraad is bevoegd om deze extra toelage voor een bedrag van € 7.975,00 toe te kennen.

          Het PROGRAMMA van het Bruegelweekend 2022 zag er als volgt uit:

           

          ZATERDAG 3 september 2022
          OPENING om 16.30 uur met eucharistieviering en oliebollen

          BRUEGELAVOND vanaf 18.30 uur met optredens van Studio Space, Sergio, de A-ties, Maarten Vancoillie en Triple R
           
          ZONDAG 4 september 2022
          BRUEGELMARKT tijdens de voormiddag

          BRUEGELMAALTIJD om 12.00 uur

          STRAATANIMATIE & MUZIEK tijdens de namiddag/avond

           

          Het kostenplaatje voor de organisatie van het weekend wordt geraamd op om en bij de € 23.000,00. Een overzicht van de kosten is terug te vinden in bijlage.

           

          Om de organisatie van het Bruegelweekend mogelijk te maken vraagt de organisatie jaarlijks FINANCIËLE STEUN aan de gemeente.

           

          In het Strategisch meerjarenplan 2020-2025 is jaarlijks een nominatieve werkingssubsidie voorzien voor de organisatie van Bruegel, afhankelijk van de grootte van de editie. Voor kleinere edities, zoals deze van 2022, bedraagt deze subsidie € 2.650,00. Het college is bevoegd om de nominatieve toelagen 2022 toe te kennen, in uitvoering van het gemeenteraadsbesluit over de tweede wijziging aan het Strategisch meerjarenplan 2020-2025, waarbij de raad onder meer een aantal nominatieve toelagen goedkeurde. De organisator toont voldoende de besteding van deze toelage aan.

          Er wordt eveneens extra steun toegekend op basis van de zomerprogrammatie. Deze subsidie bedraagt € 1.875,00. Het college is bevoegd voor de toekenning van deze toelage.

           

          Daarnaast wordt voor de organisatie van het Bruegelweekend, zoals bij vorige edities, nog extra financiële steun gevraagd.

          Op basis van de kostenraming voor de editie 2022 en met oog op het toewerken naar de edities 2023 en 2024, vraagt Bruegel vzw een extra toelage van € 7.975,00. In het Strategisch meer jarenplan 2020-2025 is hiervoor geen extra budget voorzien. De mogelijkheid tot het toekennen van extra nominatieve toelages is een bevoegdheid van de gemeenteraad.


          Het college kende op maandag 1 augustus 2022 de nominatieve werkingssubsidie van € 2.650,00 en de bijkomende toelage zomerprogrammatie van € 1.875,00 toe aan Bruegel vzw. De extra toelage van € 7.975,00 moet worden toegekend door de gemeenteraad.

          - Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56.

          - het gemeenteraadsbesluit van 13 december 2021 over: Aanpassing 2 aan het strategisch meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente - vaststelling

          - de collegebeslissing van 1 februari 2005 over: Projectsubsidie Cultuur: vaststelling van de criteria voor de verdeling van de budgetten zomerprogrammatie

          Bij de volgende aanpassing van het Strategisch meerjarenplan 2020-2025 is volgend krediet te voorzien:

           

          Extra nominatieve toelage van € 7.975,00,00:

          Raming: MJP001442 - Nominatieve toelage aan VZW Bruegelcomité Wingene

          Actie: 04.01.09 - We ondersteunen verenigingen bij het organiseren van een publiek toegankelijk evenement met maatschappelijke meerwaarde

          Verantwoordelijke dienst: CULTUUR

          - Aanvraag subsidie Bruegel vzw

          - Uitbetalingsformulier

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Met 22 stemmen voor, 1 niet gestemd

          Enig artikel

          De gemeenteraad kent een extra nominatieve toelage van € 7.975,00 toe aan Bruegel vzw voor de organisatie van het Bruegelweekend op zaterdag 3 en zondag 4 september 2022 te Wingene.

    • Ruimte

      • Omgeving

        • Omgevingsvergunningsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen met referenties OMV_2022031583 - O/2022/106: zaak der wegen - goedkeuring

          Het college van burgemeester en schepenen ontving op 06/04/2022 een omgevingsvergunningsaanvraag van  ANTONISSEN PROJECT MANAGEMENT Deckers Joris voor het bouwen van 4 stapelwoningen en een meergezinswoning met 39 appartementen en ondergrondse parkeergarage en het uitvoeren van een bemaling i.f.v. de bouwwerken. De aanvraag bevat de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van één of meerdere gemeentewegen, waarover de gemeenteraad conform het decreet houdende de gemeentewegen beslissingsbevoegdheid heeft.

           

          Dossierreferentie: OMV_2022031583 - O/2022/106

          Locatie:   en kadastraal bekend als:  Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie F, 1019 E  2   Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie F, 1024 S  2   Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie F, 1019 F  2   Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie F, 1019 X  2   Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie F, 1024 T  2.

          1. 1.              BESCHRIJVING

          De aanvraag betreft het nieuw bouwen van 4 stapelwoningen en een meergezinswoning met 39 appartementen en een ondergrondse parkeergarage. Het project wordt uitgesplitst in twee volumes. Het meest noordelijke volume bevat 4 stapelwoningen, het tweede volume 39 appartementen. Onder de meergezinswoning wordt een parkeerkelder voorzien die zowel voor de appartementen als voor de stapelwoningen de benodigde autostaanplaatsen bevat, alsook een aandeel van de fietsstelplaatsen, technische ruimtes en private bergingen. Alle toegangen voor de meergezinswoningen worden vanaf de collectieve tuin grenzend aan de Brouwerijstraat georganiseerd. De inrit van de ondergrondse parkeergarage bevindt zich in het meest zuidelijke deel van het projectgebied. De toegang tot de stapelwoningen gebeurt vanaf een nieuwe publieke doorsteek. Via deze doorsteek kunnen bewoners van de stapelwoningen ook de meergezinswoning betreden om de parkeerkelder te bereiken. De reeds aanwezige zuidelijke publieke doorsteek wordt verbreed. De groenzone aan de zijde van de Brouwerijstraat doet dienst als collectieve tuin voor het volledige project.

           

          Bestemming volgens het gewestplan: nvt

          Bestemming volgens een bijzonder plan van aanleg: nvt

          Bestemming volgens een ruimtelijk uitvoeringsplan: RUP Centrum Wingene - Artikel 3: Projectzone wonen

           

          1. 2.              BEOORDELING


          2.1. Externe adviezen

          • Woonwinkel Regio Tielt heeft een gunstig advies uitgebracht op 20 mei 2022, ontvangen op 20 mei 2022.
          • Vlaamse Milieumaatschappij - Dienst Grondwaterbeheer heeft geen advies uitgebracht. Het advies wordt geacht stilzwijgend gunstig te zijn. 
          • Brandweerzone MidWest heeft een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht op 15 mei 2022, ontvangen op 23 mei 2022. 
          • Proximus heeft een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht op 16 mei 2022, ontvangen op 16 mei 2022. 
          • Toegankelijk Vlaanderen Toegankelijk Vlaanderen (Inter) heeft geen advies uitgebracht. Het advies wordt geacht stilzwijgend gunstig te zijn. 
          • Provinciale Dienst Waterlopen heeft een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht op 28 juni 2022, ontvangen op 28 juni 2022. 
          • Provinciale Dienst Waterlopen werd om een bijkomend advies gevraagd op 2 augustus 2022 en een gunstig advies bekomen op 28 augustus 2022.
          • Telenet heeft een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht op 12 mei 2022, ontvangen op 12 mei 2022. 
          • Fluvius heeft geen advies uitgebracht. Het advies wordt geacht stilzwijgend gunstig te zijn. 
          • De Watergroep De Watergroep heeft een gedeeltelijk voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht op 9 mei 2022, ontvangen op 9 mei 2022. 
          • VLAAMSE MILIEUMAATSCHAPPIJ Advies grondwater West-VL heeft geen advies uitgebracht. Het advies wordt geacht stilzwijgend gunstig te zijn.


          2.2. Openbaar onderzoek

          Er werd een openbaar onderzoek gehouden van 16/05/2022 tot 14/06/2022. Het openbaar onderzoek werd niet aangekondigd in een dag- of weekblad. Er werd geen informatievergadering georganiseerd.
          Tijdens het openbaar onderzoek werden 21 bezwaren ingediend.

           


          2.3. Technische beoordeling


          2.3.1. Fasering

          De bouwheer wenst geen gefaseerde ontwikkeling. De realisatie van de woonontwikkeling zal in één fase gebeuren.

           

          2.3.2. Wegenis

          De projectzone sluit rechtsreeks aan op de Brouwerijstraat.

          Concept: De woonontwikkeling ontsluit richting de Brouwerijstraat. Deze ontsluiting betreft de toerit van de ondergrondse parkeergarage in het zuiden van het projectgebied. Daarnaast sluiten twee bovengrondse parkeerhavens voor bezoekers (3 en 10 autostaanplaatsen) aan op de Brouwerijstraat. 
          De 10 parkeerplaatsen ontsluiten via een gezamenlijke toegang, de 3 parkeerplaatsen ontsluiten rechtstreeks dwars op de openbare wegenis.
          De reeds aanwezige publieke doorsteek ten zuiden van het projectgebied wordt verbreed zodat een breedte van 6 meter openbaar domein wordt bereikt over de integrale lengte van de doorsteek. In het noorden van het projectgebied wordt een nieuwe publieke doorsteek voor traag verkeer gecreëerd in functie van de doorwaadbaarheid van het projectgebied.

          De trage verbinding wordt voorzien in dolomiet en infiltreert ter plaatse.
          De aansluiting van de trage verbinding op de Brouwerijstraat dient in waterpasserende betonklinkers uitgevoerd te worden.


          2.3.3. Riolering

          Een gescheiden privaat rioleringsstelsel wordt aangesloten op de gescheiden openbare riolering van de Brouwerijstraat. De riolering voor de meergezinswoning en stapelwoningen wateren naar twee afzonderlijke punten in de Brouwerijstraat af.

          Droogweerafvoer (DWA)

          Er wordt een nieuwe private vuilwaterriolering aangelegd voor het projectgebied. De minimale diameter bedraagt 110 mm.
          Het DWA-stelsel voert de vuilvracht van het projectgebied af naar de vuilwaterriolering in de Brouwerijstraat.

          Voor de stapelwoning dient bijkomend een septische put voorzien te worden op het zwart water. (4 woonentiteiten)

          De aansluiting op het openbaar stelsel dient te gebeuren via de reeds voorziene huisaansluitputjes van de Brouwerijstraat.

          Regenwaterafvoer (RWA)

          De buffering- en infiltratievoorwaarden worden conform de gewestelijke verordening hemelwater, alsook de voorwaarden van de Provinciale Dienst Waterlopen ingepland.
          Er worden drie wadi's aangelegd: Wadi 1 (infiltratieopperlvakte 21,42 m2 - buffervolume 9,88 m3), Wadi 2 (infiltratieoppervlakte 50,28 m2 - buffervolume 47,28 m3), Wadi 3

          (buffervolume 110,14 m3). De private RWA-riolering binnen het projectgebied krijgt een minimale diameter van 110 mm.

          De aansluiting op het openbaar stelsel dient te gebeuren via de reeds voorziene huisaansluitputjes van de Brouwerijstraat.

          De aansluiting van de overdekte terrassen van de meergezinswoning dient op het DWA-stelsel te gebeuren.


          2.3.4. Groenzone

          Binnen het projectgebied wordt een groenzone voorzien, grenzend aan de Brouwerijstraat. Deze zal fungeren als gemeenschappelijke tuin voor het project. Daarnaast wordt een groenzone voorzien langsheen beide trage doorsteken en een afwerking richting het Keizerspark.

          De groenzone blijft in privaat beheer waarbij de aan te planten bomen de te kappen bomen dienen te vervangen.
          Een plantmaat 18/20 wordt voorgesteld.


          2.3.5. Nutsleidingen

          De aanvragen worden door de gemeente Wingene verstuurd.
          De kostprijs voor de uitrusting van het projectgebied wordt ten laste van de ontwikkelaar gelegd.

           

          2.3.6. Hydraulisch advies

          De afwatering van de meergezinswoning en stapelwoning gebeurt via een privaat stelsel.
          Er wordt op twee locaties aangesloten met vuilwater en er zijn drie overlopen van wadi's voorzien.

          Er wordt telkens op bestaande huisaansluitputjes aangesloten.

          Rekening houdend met het positief advies van de dienst waterlopen en de voorgestelde compensatie van volume bij een T100-bui wordt geen bijkomende eis opgelegd.


          2.3.7. As-built

          Conform het GRb-decreet, dient door de ontwikkelaar uiterlijk een maand na de voorlopige oplevering van de wegeniswerken een GRB-conform as-builtplan bezorgd te worden aan Informatie Vlaanderen en aan de gemeente Wingene. De opmeting van het projectgebied dient te voldoen aan de administratieve en technische voorschriften in bijlage 'GRBconforme_asbuiltplannen_Wingene_Brouwerijstraat'.


          2.4. Toetsing aan het beoordelingskader uit het decreet houdende de gemeentewegen

          De aanpassingen aan de wegenis zijn niet in strijd met de tenuitvoerlegging van de gewenste bestemming van de gronden en voldoet ook aan de principes opgenomen in art. 3 en art. 4 van het decreet houdende de gemeentewegen:


          (1)   De ingrepen moeten ten dienste staan van het algemeen belang

          De aanpassing aan de rooilijn en de creatie van een bijkomende trage doorsteek tussen de Brouwerijstraat en het Keizerspark zijn noodzakelijk om de te realiseren woningen, alsook de achterliggende wijken, van de nodige ontsluitingen te voorzien.

           

          (2)   Een wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende gemotiveerd moet worden

          De aanpassing aan de rooilijn is noodzakelijk om de te realiseren woningen, alsook de achterliggende wijken, van de nodige ontsluitingen te voorzien.

           

           

          (3)   De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aaneengrenzende percelen worden steeds in acht genomen

          Het ontwikkelen van het projectgebied vormt geen fysieke of visuele hindernis voor het verkeer. De aanpassing aan de rooilijn biedt de mogelijkheid om de fiets- en voetgangersmobiliteit veiliger te doen verlopen.

           

          (4)   Ingrepen worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief


          Het projectgebied maakt geen deel uit van een bestaand of potentieel bovenlokaal wandel- of fietsknooppuntennetwerk. Er kan bijgevolg geoordeeld worden dat een beslissing inzake dit dossier vanuit gemeentegrensoverschrijdend perspectief nagenoeg geen impact heeft op een bestaand of bovenlokaal wandel- of fietsknooppuntennetwerk of ander wegennetwerk dat buiten de gemeentegrenzen doorloopt.

           

          (5)   Ingrepen moeten worden beoordeeld in functie van een duurzame ruimtelijke ontwikkeling in de zin van VCRO art. 1.1.4.


          Het betreft een inbreidingsproject in de dorpskern van Wingene met verhoogde doorwaadbaarheid, conform de bepalingen van het RUP Centrum Wingene. De aspecten omtrent duurzame ontwikkeling in de zin van VCRO art. 1.1.4. worden niet geschonden door de aanpassing van de rooilijn en de creatie van de bijkomende trage doorsteek.


          Voorstel van door de gemeenteraad op te leggen lasten voor de aanvrager:

          • De aanvrager moet aan de administratieve en technische bepalingen, zoals omschreven in het document “Bijlage_GRBconforme_asbuiltplannen_Wingene_Brouwerijstraat” in bijlage bij dit besluit te voldoen;
          • De totale raming van de uit te voeren wegeniswerken bedraagt 9.245,50 euro (excl. btw) of 11.187,06 euro (incl. btw) ten laste van de verkavelaar. Deze som wordt, gelet op de kleinschaligheid, verhoogd met 20% en gewaarborgd tegenover het gemeentebestuur, afgerond naar het hoger tiental, met een vrijgave van 80% bij de voorlopige oplevering van de werken en het saldo bij de definitieve oplevering;
          • De overdracht van de wegzate, riolering, wegenis en nutsvoorzieningen aan de gemeente gebeurt vrij en onbelast bij de definitieve oplevering van de wegenis. Alle kosten van kosteloze grondafstand zijn ten laste van de aanvrager.


          Voorliggend voor de gemeenteraad: de goedkeuring van het ontwerpplan openbare wegenis, het wegentracé, de technische beschrijving en bijhorende raming.
          De raming bedraagt 9.245,50 euro (excl. btw) of 11.187,06 euro (incl. btw) ten laste van de aanvrager.

          - het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019

          - het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, in het bijzonder artikel 31

          - het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 47

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 2

          - het GRB-decreet van 16 april 2004, in het bijzonder artikel 13 §3 en §4

          • aanvraag_O_2022_106, inclusief wegenisdossier_O_2022_106
          • 37018_2022_O2022106_PVOO
          • Bijlage_GRBconforme_asbuiltplannen_Wingene_Brouwerijstraat
          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Resultaat: Met 23 niet gestemd

          Dit agendapunt werd zonder voorwerp verklaard nadat de aanvrager het dossier heeft ingetrokken. Er is niet over dit agendapunt gestemd.

          Artikel 1

          De gemeenteraad neemt kennis van het proces-verbaal van openbaar onderzoek over de omgevingsvergunningsaanvraag met referenties OMV_2022031583 - O/2022/106.

          Artikel 2

          De gemeenteraad keurt de ligging, breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en de opname er van in het openbaar domein goed, conform het plan in bijlage met betrekking tot de grondafstand. De bijhorende technische beschrijving en raming, zoals opgemaakt door Kegels Landmeter-studiebureau bv, Marcel De Backerstraat 9 te 2180 Ekeren ter realisatie van het verkavelingsproject, dat onderdeel uitmaakt van de omgevingsvergunningsaanvraag voor het het bouwen van 4 stapelwoningen en een meergezinswoning met 39 appartementen en ondergrondse parkeergarage en het uitvoeren van een bemaling ifv de bouwwerken met referenties OMV_2022031583 - O/2022/106, gelegen te  en kadastraal bekend als:  Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie F, 1019 E  2   Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie F, 1024 S  2   Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie F, 1019 F  2   Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie F, 1019 X  2   Afdeling WINGENE 1 AFD (WINGENE), sectie F, 1024 T  2  , wordt ook goedgekeurd.

          Artikel 3

          De aanvrager moet aan de administratieve en technische bepalingen, zoals omschreven in het document “Bijlage_GRBconforme_asbuiltplannen_Wingene_Brouwerijstraat” in bijlage bij dit besluit te voldoen. Het voldoen aan deze bepalingen is een last die moet worden opgenomen in de omgevingsvergunning.

          Artikel 4

          De totale raming van de uit te voeren wegeniswerken bedraagt 9.245,50 euro (excl. btw) of 11.187,06 euro (incl. btw) ten laste van de verkavelaar. Deze som wordt, gelet op de kleinschaligheid, verhoogd met 20% en gewaarborgd tegenover het gemeentebestuur, afgerond naar het hoger tiental, met een vrijgave van 80% bij de voorlopige oplevering van de werken en het saldo bij de definitieve oplevering.

          Artikel 5

          De overdracht van de wegzate, riolering, wegenis en nutsvoorzieningen aan de gemeente gebeurt vrij en onbelast bij de definitieve oplevering van de wegenis. Alle kosten van kosteloze grondafstand zijn ten laste van de aanvrager.

           

          Afgevoerd.

      • Mobiliteit

        • Aanvullend verkeersreglement: Sprookjesdreef - plaatsen verkeersbord C3, onderbord GIV 'uitgezonderd aangelanden' en onderbord M3 ter hoogte van het kruispunt met de Zuiddreef - vaststelling

          De Dienst Mobiliteit ontving de melding van de bewoner van Sprookjesdreef 64, dat zijn eigendom regelmatig gebruikt wordt door auto- en vrachtwagenbestuurders om verbinding te maken met de Bosveldstraat. Dit vaak met schade aan zijn eigendom tot gevolg.

          De woning is gelegen aan het einde van de Sprookjesdreef aan het kruispunt met de Bosveldstraat. Het stuk Sprookjesdreef van aan het kruispunt met de Zuiddreef tot aan het kruispunt me de Bosveldstraat is doodlopend voor auto's en vrachtwagens. Fietsers en voetgangers kunnen door. Dit is aangeduid met het reglementaire verkeersbord F45b. Aan het kruispunt met de Bosveldstraat staat een paal in het midden van de rijweg. Veel bestuurders rijden via de oprit van de bewoner aan de kant Sprookjesdreef in om er via zijn oprit aan de kant van de Bosveldstraat uit te rijden, vaak met schade aan de eigendom tot gevolg.

          De Dienst Mobiliteit stelt voor om een verbod voor voertuigen in te voeren door het bijplaatsen van een verkeersbord C3 samen met onderbord GIV 'uitgezonderd aangelanden' en onderbord M3 'uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A' aan het kruispunt met de Zuiddreef. Het bijplaatsen van deze verkeersborden zorgt ervoor dat de politie kan handhaven.

          Het gaat om een gemeenteweg.

          De maatregel zal ter kennis worden gebracht van de weggebruiker door middel van de geëigende verkeerstekens.

          - de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, art. 119
          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 40 en 41
          - de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
          - het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
          - het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
          - het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
          - het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
          - de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009

          - het collegebesluit van 19 juli 2022: Sprookjesdreef: plaatsen verkeersbord C3, onderbord GIV 'uitgezonderd aangelanden' en onderbord M3 ter hoogte van het kruispunt met de Zuiddreef - goedkeuring en agendering gemeenteraad.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1
          Er wordt een verbod in beide richtingen voor iedere bestuurder, uitgezonderd aangelanden en uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A bijgeplaatst in de Sprookjesdreef ter hoogte van het kruispunt met de Zuiddreef.

          Artikel 2
          Deze maatregel wordt aangeduid door middel van verkeersborden C3, onderbord GIV 'uitgezonderd aangelanden' en onderbord M3.


          Artikel 3
          Dit aanvullend verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Vlaamse Overheid, aan de Rechtbank van Eerste Aanleg West-Vlaanderen, afdeling Brugge en aan de Politierechtbank West-Vlaanderen, afdeling Brugge.

      • Publiek Domein

        • Aanpassing brandregime openbare verlichting - goedkeuring

          De aanpassing aan het brandprogramma van het regiomasterplan ligt ter goedkeuring voor.

          Het regiomasterplan openbare verlichting Wingene werd in de gemeenteraad van 21 maart 2016 goedgekeurd en aangepast in de gemeenteraad van 28 mei 2018.

          Het masterplan openbare verlichting verdeelt de wegen op het grondgebied Wingene in verschillende zones die elk een eigen behoefte hebben qua verlichting, de openbare verlichting wordt daaraan aangepast. Elk type weg heeft zijn kenmerkende parameters: lichtpunthoogte, kleur lichtbron, lichtsterkte enz...
          Hierbij wordt aan elk type straat tevens een brandregime gekoppeld.

          Het bestuur moet actie ondernemen om de torenhoge energiefactuur van de openbare verlichting in het najaar en volgend voorjaar te verlagen.
          Binnen het Europese kader, waar een besparing van 10% op het elektriciteitsverbruik gevraagd is, komt het advies vanuit Vlaanderen om onder andere de openbare verlichting kritisch te bekijken.

          Een omschakeling op korte termijn kan gebeuren wanneer een bestaand verlichtingsregime uitgebreid wordt over bijkomende straten.
          Wingene breidt het bestaande brandprogramma (doven op zondag-donderdag tussen 23u en 5u) uit naar het volledig grondgebied.
          Deze omschakeling is kosteloos en zorgt voor een onmiddellijke besparing op de energiefactuur.

          De omschakeling van het huidige brandprogramma naar dimmen kan pas bij een voldoende verLED patrimonium en wordt als dagdagelijks beheer gezien.
          De bevoegdheid wordt naar het college overgedragen voor deze beslissing.
          Op dat moment kan snel omgeschakeld worden naar een dim-programma, waardoor de lichten opnieuw gedimd branden, maar gezien de verledding het energieverbruik stabiel blijft.

          het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

          - de gemeenteraadsbeslissing van 21 december 2009: vaststelling van het begrip dagelijks bestuur inzake de bevoegdheidsverdeling tussen de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen.

          - het gemeenteraadsbesluit van 21 maart 2016: goedkeuren regiomasterplan openbare verlichting.

          - het gemeenteraadsbesluit van 28 mei 2018: goedkeuren aanpassen regiomasterplan openbare verlichting.

          Er wordt een besparing gerealiseerd op de energiefactuur van de openbare verlichting.

          De omschakeling is kosteloos.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1
          De gemeenteraad keurt goed de uitbreiding van het brandprogramma doven van zondag- tot en met donderdagnacht, 23u tot 5u, over het volledig grondgebied van Wingene.

          Artikel 2
          Het college krijgt de bevoegdheid het brandprogramma, binnen de vooropgestelde principes van het regiomasterplan, uit te rollen na een voldoende verLED deelgebied.

          Artikel 3
          Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Fluvius, President Kennedypark 12 te 8500 Kortrijk.

          Artikel 4
          Dit besluit vult het gemeenteraadsbesluit van 28 mei 2018: 'goedkeuren aanpassing regiomasterplan openbare verlichting' aan.

    • Extra agendapunten

      • Ondertekenen charter "Masterplan toegankelijke bushaltes" (fractie Burgerbelangen) - goedkeuring

        Uit de laatste berichtgeving (juni 2022)van bevoegd minister Peeters op een vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Els Robeyns (Vooruit) blijkt dat onze gemeente het charter ‘Masterplan toegankelijke haltes’ nog niet ondertekende. Door de ondertekening kan de gemeente zich engageren om op een proactieve manier de doelstelling van het Masterplan Toegankelijkheid te realiseren en bij elke investering in het openbaar domein een toegankelijkheidstoets te doen. Het Masterplan Toegankelijkheid voorziet ook ondersteuning vanuit Vlaanderen (oa. een subsidie van 5.000 euro per halte die toegankelijk aangelegd wordt en een coaching traject).

        Ondertussen swingen de benzineprijzen de pan uit en kan het openbaar vervoer een klimaatvriendelijk alternatief zijn voor de inwoners in onze gemeente. De bus moet er zijn voor iedereen: om naar de markt te gaan, om te winkelen, om iemand te bezoeken, om naar school te gaan, om te gaan sporten, enz...

        Uit recente Vlaamse cijfers blijkt echter dat er in Wingene in totaal 54 bushaltes (uitgezonderd belbushaltes) zijn. 7 haltes daarvan zijn toegankelijk voor mensen met een rolstoel, aan die haltes kunnen ze alleen en zonder hulp opstappen. Aan 9 van de haltes kunnen rolstoelgebruikers opstappen mits assistentie van de buschauffeur of een derde. Slechts 1 bushalte is aangepast voor mensen met een visuele beperking door bijvoorbeeld ribbellijnen of rubbertegels.

        Fractie Burgerbelangen is ervan overtuigd dat, als we het openbaar vervoer willen promoten en meer mensen op de bus willen krijgen, we er in de eerste plaats voor moeten zorgen dat bushaltes toegankelijk zijn voor iedereen, dus ook voor mensen met een motorische en/of visuele beperking.

        Daarom volgende vragen:

        1. Welke stappen werden door het gemeentebestuur reeds ondernomen om de toegankelijkheid van de bushaltes in onze gemeente te verbeteren? Welke maatregelen staan nog op de planning?
        2. Is het gemeentebestuur bereid om bij investeringen in de publieke ruimte (vb. heraanleg gemeentewegen) systematisch een toegankelijkheidstoets te doen?

        Fractie Burgerbelangen stelt voor dat :

        De gemeente Wingene het charter ‘Masterplan toegankelijke halte’ ondertekent en ingaat op het coaching-traject van Vlaanderen om op termijn en met financiële ondersteuning van Vlaanderen – zoveel mogelijk bushaltes in de gemeente toegankelijk te maken voor personen met een motorische of visuele beperking.

        - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        - extra agendapunt fractie Burgerbelangen 'Ondertekenen charter "Masterplan toegankelijke bushaltes"'

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
        Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Enig artikel

        De gemeenteraad keurt het ondertekenen van het charter 'Masterplan toegankelijke halte' goed en gaat in op het coaching traject van Vlaanderen om op termijn en met financiële ondersteuning van Vlaanderen zoveel mogelijk bushaltes in de gemeente toegankelijk te maken voor personen met een motorische of visuele beperking.


    • Mondelinge vragen

      • Problematiek roest leidingwater (Marie-Christine Vandendriessche)

        De problematiek van roest leidingwater in bepaalde delen in onze gemeente – in bijzonder in Sint-Jan – is helaas meer dan 8 jaar bekend. Om deze problematiek aan te pakken worden de oude leidingen gefaseerd vervangen door nieuwe buizen. De vervanging is echter een werk van lange adem, waardoor onze inwoners periodiek worden geconfronteerd met roest leidingwater dat uit de kraan komt wat recent terug het geval was.

        Dit is bijzonder kwalijk, want onze inwoners werden op voorhand niet gewaarschuwd dat de leidingen werden gespoeld. Het roest leidingwater is de oorzaak van een resem aan problemen. Op dat moment is het water niet drinkbaar en het creëert schade bij leidingen en machines en blijvende verkleuring bij wit wasgoed.

        Daarom stel ik u graag de volgende vragen:

        • Kunt u de laatste stand van zaken geven over de systematische vervanging van de leidingen? Wat is de huidige timing van wegenis- en rioleringsproject Sint-Jan Fase 4 – Groene Clusters? Kunnen deze werken sneller worden uitgevoerd?
        • Welke stappen zal de gemeente nemen om inwoners tijdig te waarschuwen dat de leidingen worden gespoeld?
        • Zal de gemeente aansturen bij de watergroep voor een schadevergoeding zoals bv. een forfaitair bedrag in mindering van de waterfactuur?

         

        Raadslid Marie-Christine Vandendriessche licht haar mondelinge vraag toe.

        Schepen Hedwig Kerckhove antwoordt als volgt:

        "Navraag bij De Watergroep leert dat er geen recente melding is over roest water in de Balgerhoekstraat. De Watergroep vraagt om stelselmatig problemen die optreden te melden via hun website of het algemeen nummer. De Watergroep engageert zich om binnen de 24u calamiteiten op te lossen. Het aantal meldingen geeft hun onrechtstreeks een bijkomende indicator om de actuele toestand van het net te monitoren. Men stapt op die manier ook over naar een vraag-gestuurd asset-beheer.

        Is het mogelijk om deze melding alsnog te maken en op welk moment dit was?

        Kunt u de laatste stand van zaken geven over de systematische vervanging van de leidingen? Wat is de huidige timing van wegenis- en rioleringsproject Sint-Jan Fase 4 – Groene Clusters? Kunnen deze werken sneller worden uitgevoerd?

        Er wordt stelselmatig op verschillende locaties in de gemeente vernieuwd.

        Momenteel gaan in de Leenmolenstraat vernieuwingswerken door van 1.500 meter aan distributieleiding, deze wordt eind dit jaar afgerond. Verder onderzoekt De Watergroep een verdere vernieuwing van waterleidingen in de Pastorijstraat en de Egemsestraat, deze zitten in voorbereiding en zijn goed voor respectievelijk 260 en 1.000 meter.

        Ter hoogte van de Balgerhoekstraat werd in 2018 bij de vernieuwing van centrum Sint-Jan een volledig nieuwe waterleiding en toevoerleiding aangelegd langs het tracé van de werken.

        De waterleiding die nog problemen kan veroorzaken ligt langs de Balgerhoekstraat tussen de Keukelstraat en de Predikherenstraat en zal bij de rioleringswerken Sint-Jan fase 4 meegenomen worden in synergie met andere nutsmaatschappijen. Dit zal halfweg 2024 zijn. Eerst moet fase 3 worden afgewerkt die een doorlooptijd kent van 15 maanden. 

        De focus van onze gemeente ligt dan ook momenteel eerst op de fietsverbinding tussen den Beer en Ruiselede, daarna komt het noordelijk gedeelte van Sint-Jan aan de beurt. In oktober wordt samen gezeten met Aquafin NV om dit project in een definitieve timing te gieten. Vanzelfsprekend is het niet de bedoeling om dit tegelijk met de aanleg van het fietspad Ruiseledesteenweg uit te voeren, maar mikken we op aansluitend.

        - Welke stappen zal de gemeente nemen om inwoners tijdig te waarschuwen dat de leidingen worden gespoeld?

        Er zijn geen systematische spoelingen meer gezien De Watergroep inzet op een maximale beperking van verliezen aan drinkwater. De spoelingen die op vandaag nog gebeuren op ons grondgebied zijn vraag-gestuurd naar aanleiding van klachten zoals roest water.

        De gemeente is niet op de hoogte van de planning, gezien deze vraag-gestuurd zijn, en zijn bedoeld om het roest water uit de getroffen leidingnet te spoelen.

        Gezien De Watergroep een interventietijd van binnen de werkdag vooropstelt is de ruimte voor communicatie te beperkt voor de gemeente. We vragen De Watergroep de gemeente zo snel mogelijk op de hoogte te brengen en wanneer nog relevant communiceren we verder. 

        - Zal de gemeente aansturen bij de watergroep voor een schadevergoeding zoals bv. een forfaitair bedrag in mindering van de waterfactuur?

        Schade aan toestellen kunnen steeds aan de eigen verzekering aangegeven worden, de gemeente speelt hier geen rol."

        het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29

      • Energiebesparende maatregelen - verledding (Stefaan Verhelle)

        De laatste maanden worden we als ondernemer, landbouwer en als huisgezin allemaal sterk geconfronteerd met de sterk stijgende energie prijzen. We zijn met ons bedrijf, met ons gezin op zoek naar hoe we op energie kunnen besparen. Als raadslid weet ik dat ons bestuur de gemeente bestuurt als een goede huisvader. Ik denk dan ook dat er binnen het schepencollege en de administratie reeds een oefening aan de gang is over het besparen van energie. Dat kunnen we ook merken aan het punt 8 van deze gemeenteraad.

        De gemeente heeft volgens mij een voorbeeldfunctie en een sensibiliserende rol in dit verhaal.

        Daarom had ik graag volgende vragen gesteld.

        -          Zijn er nog andere energiebesparende maatregelen mogelijk of gepland bij de openbare gebouwen?

        -          Zijn er nog plannen om bijkomende zonnepanelen te plaatsen op de eigen gebouwen?

        -          Zullen er beperkingen zijn voor gebruikers van de gemeentelijke infrastructuur?

        -          Wordt er overwogen om een sensibiliseringscampagne naar onze inwoners op te zetten?

         

        Raadslid Verhelle licht zijn mondelinge vraag toe.

        Schepen van milieu en klimaat, Brecht Warnez antwoordt als volgt:

        "We gaan door een ongeziene energiecrisis. Elektriciteit, water, gas, ook voor de gemeente Wingene nemen ze een grote hap uit het budget.

        • We verwachten dat de gas- en elektriciteitsfactuur in de gemeentelijke gebouwen aanzienlijk zal stijgen.
        • Een eerste berekening geeft aan dat we ruim 465.000 euro per jaar voor gas en 536.000 euro voor elektriciteit zullen betalen. Al is het vandaag de dag moeilijk om dit correct in te schatten.
        • Om het hoofd te bieden aan de stijgende energieprijzen namen we gerichte energiebesparende acties. We hebben dit samen gedaan met verschillende diensten, van facility tot de algemeen directeur, en met het hele schepencollege.
        • In totaal gaat het om 19 acties waarbij zowel op korte, middellange als lange termijn gefocust wordt.

         Eerste stap: bewustwording en sensibiliseren.

        • Om medewerkers en gebruikers van gebouwen bewust te maken van hun energieverbruik, wordt op korte termijn een communicatiecampagne opgestart.
        • Dat gaat van deelname aan Dikketruiendag tot concrete tips. Lichten doven bij het verlaten van een ruimte, bewust computers en beeldschermen uitschakelen… Dat soort zaken.

        Daarnaast ook acties op korte termijn.

        We denken aan:

        • Duurzame verplaatsingen verder aangemoedigd worden
        • Er enkel verwarmd worden waar dat nodig is.
        • Een belangrijke slokkop in een gemeente is uiteraard het zwembad: de Alk.
          • Het is op dit ogenblik niet de bedoeling om de temperatuur van het zwembadwater te verlagen. We gaan dat natuurlijk verder opvolgen.
          • Gelukkig namen we de afgelopen jaren al klimaatvriendelijke maatregelen die ons nu veel energie besparen. Ik denk bijvoorbeeld aan de warmtekrachtkoppeling.
            • Daarom zoeken we nog naar nieuwe maatregelen zoals de plaatsing van een UV-lamp om zowel energie als water te besparen.
            • In de Alk wordt begin volgend jaar ook twee nieuwe luchtgroepen met warmterecuperatie geplaatst (met steun van provincie West-Vlaanderen) en worden de ventilatiekanalen grotendeels vernieuwd.

        Een andere belangrijke energiebesparing op korte termijn is uiteraard het doven van de verlichting, naast het traject rond de verledding. De beslissing die we daarnet genomen hebben.

        Andere ingrepen op korte termijn zijn:

        • het plaatsen van aanwezigheidsdetectoren waardoor het licht automatisch uitschakelt wanneer er geen gebruikers zijn,
        • het isoleren van warmwaterleidingen,
        • het isoleren van gebouwen …

        Acties op middellange en lange termijn.

        We blijven als gemeentebestuur ook inzetten op groene energie.

        • Zo wordt bekeken hoe we volgend jaar extra zonnepanelen kunnen plaatsen om energiedelen in onze gemeente mogelijk te maken
        • Daarnaast zullen grote energieverbruikers zoals de sporthallen regeltechnisch onderzocht worden, zodat de instellingen optimaal zijn om het verbruik te verminderen.

        Op lange termijn werkt het gemeentebestuur aan een visie om het patrimonium te verduurzamen.

        • O.a. het extra isoleren van gebouwen en de omschakeling naar verwarming o.b.v. lage watertemperaturen zijn daarin belangrijke elementen.
        • Zo zal via een macroscan ook de vastgoedportefeuille rationaliseren. Daar heeft de burgemeester in de gemeenteraad van februari ook al toelichting bij gegeven.

        Het volledige energieactieplan kan nagelezen worden op www.wingene.be."

        het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29

      • Het herwerken van subsidiereglementen voor verenigingen (Pieter-Jan Verhoye)

        In deze legislatuur worden de subsidiereglementen voor verenigingen, straat- en buurtcomités herwerkt en gemoderniseerd. Er werden reeds analyses gemaakt, maar dit project is nog volop in uitvoering en heeft door de coronacrisis vertraging opgelopen. Door de gemeenteraad werd in december 2021 de lijst met nominatieve toelagen vastgesteld, waardoor vanaf 2022 niet alle toelagen nog individueel aan de raad voorgelegd moesten worden.

        Daarnaast horen we van verenigingen, straat- en buurtcomités dat een zo snel mogelijke uitbetaling – in bijzonder in deze uitdagende tijden – wenselijk is. Door de reglementen te herwerken en de digitalisering zouden de middelen snel en efficiënt kunnen worden toegewezen.

        Daarom stel ik u graag de volgende vragen:

        • Kunt u toelichting geven van de timing van de herwerking en modernisering van de subsidiereglementen? Wanneer mikt het gemeentebestuur om dit te agenderen op de gemeenteraad?
        • Bij straat- en buurtcomités is het wenselijk – waarbij soms een of twee personen activiteiten prefinancieren  – om zo snel de betaling van middelen te laten doorvoeren. Welke stappen zet het gemeentebestuur hiervoor?

         

        Raadslid Pieter-Jan Verhoye licht zijn mondelinge vraagt toe. 

        Schepen van cultuur,, IT en administratieve vereenvoudiging Brecht Warnez, antwoordt als volgt:

        "Gemeente Wingene heeft al langer plannen om tijdens deze legislatuur subsidiereglementen te herwerken en te moderniseren doorheen de hele organisatie.

        Er werden intussen al reglementen herwerkt en nieuwe opgemaakt in de verschillende beleidsdomeinen.

        • Bij de Dienst Milieu en Klimaat verving het nieuwe geïntegreerde reglement voor duurzame milieu- en klimaatprojecten en initiatieven, op grond waarvan o.m. milieuverenigingen subsidie krijgen.
        • Ook de Dienst Publiek Domein ging al aan de slag met de toelage voor IBA’s en de toelage voor gescheiden stelsel bij werken.
        • Binnen Vrije Tijd werd een subsidiereglement opgemaakt voor de projectsubsidie ter bevordering van het mentaal welzijn bij jongeren na corona, en recent nog het reglement hartveilige gemeente voor de aankoop van AED-toestellen of het organiseren van opleidingen rond reanimeren en defibrilleren.

        Op vandaag wordt werk gemaakt van nog een aantal andere nieuwe reglementen:

        • Op vandaag wordt er bij Team Sport werk gemaakt van het subsidiereglement recreanten en sportevenementen.
        • Bij Team Jeugd is men aan de slag met het reglement brandveiligheidswerken in jeugdlokalen en het reglement investeringstoelagen voor jeugdlokalen met als doel die te integreren en te moderniseren in één nieuw reglement.
        • En Dienst Welzijn herevalueert het reglement voor de mantelzorgpremie binnen het programma Gesellige Buurten.

        (1) Kunt u toelichting geven van de timing van de herwerking en modernisering van de subsidiereglementen? Wanneer mikt het gemeentebestuur om dit te agenderen op de gemeenteraad?

        Bij Dienst Vrije Tijd zorgden de coronapandemie, gevolgd door het ontslag van het diensthoofd Vrije Tijd samen voor de nodige vertraging in de plannen wat de subsidiereglementen voor verenigingen betreft.

        Met de komst van het nieuwe diensthoofd Vrije Tijd dat in dienst trad op 1 juni 2022 kunnen we alsnog starten met een gecoördineerde aanpak voor de verdere opmaak en herwerking van subsidiereglementen voor verenigingen.

        Concreet willen we dit bekijken binnen het aanstaande fusietraject, zodat de nieuwe en herwerkte reglementen meteen op maat zijn van de nieuwe fusiegemeente.

        Ik wil de komende maanden, jaar ook gebruiken om een aantal zaken alvast eenvoudiger te maken, te digitaliseren en te automatiseren. 

        • Administratieve overlast moet weg. We hebben dat geleerd uit de coronacrisis.
        • We zijn toen ook milder geweest met het vragen van paparassen en daar is geen misbruik van gemaakt. Verenigingen moeten mensen samenbrengen en geen boekhouders spelen.

        In tussentijd zitten we in een pilootgroep voor het digitaliseren en automatiseren van het subsidieproces. We volgen in dit kader ook het Gemeente zonder Gemeentehuis-project op dat door de gemeente Peer bij oproep 2 werd ingediend: “Digitaliseren van aanvragen en uitkeren van subsidies”.

        We zijn ook zelf trekker en penhouder van een project 'Gemeente zonder gemeentehuis' voor het digitaliseren en automatiseren van subsidies. We kregen hiervoor al subsidies van Vlaanderen en gaan ook breder dan de verenigingen, straat- en buurtcomités. We denken bijvoorbeeld aan de geboortepremie. Vandaag moet je dat apart aanvragen naast de aangifte van je baby. Dat is niet logisch.

        (2) Bij straat- en buurtcomités is het wenselijk – waarbij soms een of twee personen activiteiten prefinancieren  – om zo snel de betaling van middelen te laten doorvoeren. Welke stappen zet het gemeentebestuur hiervoor?

        De zorg om een snelle betaling is ook mijn zorg.

        • We moeten eigenlijk elke vereniging, straat- of wijkcomité die zijn subsidie correct aanvroeg ook voor de zomer kunnen uitbetalen. Dat is mijn streefdoel.

        Het huidige reglement voor erkenning en betoelaging van wijk- en straatcomités stelt dat een aanvraag jaarlijks kan worden ingediend tot 31 maart.

        • Bij de aanvraag worden een verslag van het voorbije jaar en het programma voor het lopende jaar gevraagd.

        Tijdens de coronapandemie werd geen aanvraag door de comités verwacht en kreeg elk erkend comité de toelage waarop ze recht had.

        • Om praktische redenen werd de administratieve afhandeling van deze toelagen gebundeld in het najaar, samen met de andere subsidies voor verenigingen.

        Vanaf dit jaar verwachten we wel opnieuw een aanvraag van de comités, voor 31 maart 2023 dus. Vanuit het bestuur engageren we ons om na de aanvraagperiode de toelagen voor straat- en wijkcomités nog voor de zomer uit te betalen."

        het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29

      • De impact van de stijgende energieprijzen en loonindexaties op de financiën van de gemeente (Fabienne Allaert)

        De stijgende energiekosten en de indexaties van de lonen omwille van de stijgende inflatie treffen niet alleen de gezinnen en  bedrijven maar ook gemeentebesturen.

        Onze vragen :

         - Hebben jullie een zicht op de impact van deze factoren op de uitgaven van de gemeente voor 2022?

        - De bouw van het Keizerspark en de renovatie van het Parochiaal Centrum werden - gezien de onzekere situatie - uitgesteld. Zijn er nog bijkomende besparingen voorzien zodanig dat het gemeentebudget niet ontspoort?

         

        Raadslid Fabienne Allaert licht haar mondelinge vraag toe.

        Burgemeester Lieven Huys antwoordt als volgt:

        "Op dit moment is de derde aanpassing van het meerjarenplan in volle voorbereiding. Deze zal aan de gemeenteraad voorgelegd worden in zitting van 19 december 2022. Bij die aanpassing zal rekening gehouden worden met de eerder vermelde evoluties, zodat aan de vereisten van het financieel evenwicht volgens de BBC regelgeving is voldaan."

        het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29

Namens Gemeenteraad,

Jurgen Mestdagh
Algemeen directeur

Hendrik Verkest
Raadslid