Aanleiding en voorgeschiedenis
De Dienst Mobiliteit ontving de melding van de bewoner van Sprookjesdreef 64, dat zijn eigendom regelmatig gebruikt wordt door auto- en vrachtwagenbestuurders om verbinding te maken met de Bosveldstraat. Dit vaak met schade aan zijn eigendom tot gevolg.
Feiten, context en argumentatie
De woning is gelegen aan het einde van de Sprookjesdreef aan het kruispunt met de Bosveldstraat. Het stuk Sprookjesdreef van aan het kruispunt met de Zuiddreef tot aan het kruispunt me de Bosveldstraat is doodlopend voor auto's en vrachtwagens. Fietsers en voetgangers kunnen door. Dit is aangeduid met het reglementaire verkeersbord F45b. Aan het kruispunt met de Bosveldstraat staat een paal in het midden van de rijweg. Veel bestuurders rijden via de oprit van de bewoner aan de kant Sprookjesdreef in om er via zijn oprit aan de kant van de Bosveldstraat uit te rijden, vaak met schade aan de eigendom tot gevolg.
De Dienst Mobiliteit stelt voor om een verbod voor voertuigen in te voeren door het bijplaatsen van een verkeersbord C3 samen met onderbord GIV 'uitgezonderd aangelanden' en onderbord M3 'uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A' aan het kruispunt met de Zuiddreef. Het bijplaatsen van deze verkeersborden zorgt ervoor dat de politie kan handhaven.
Het gaat om een gemeenteweg.
De maatregel zal ter kennis worden gebracht van de weggebruiker door middel van de geëigende verkeerstekens.
Bevoegdheid en juridische grond
- de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, art. 119
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 40 en 41
- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
- het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009
- het collegebesluit van 19 juli 2022: Sprookjesdreef: plaatsen verkeersbord C3, onderbord GIV 'uitgezonderd aangelanden' en onderbord M3 ter hoogte van het kruispunt met de Zuiddreef - goedkeuring en agendering gemeenteraad.
Besluit
Artikel 1
Er wordt een verbod in beide richtingen voor iedere bestuurder, uitgezonderd aangelanden en uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A bijgeplaatst in de Sprookjesdreef ter hoogte van het kruispunt met de Zuiddreef.
Artikel 2
Deze maatregel wordt aangeduid door middel van verkeersborden C3, onderbord GIV 'uitgezonderd aangelanden' en onderbord M3.
Artikel 3
Dit aanvullend verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Vlaamse Overheid, aan de Rechtbank van Eerste Aanleg West-Vlaanderen, afdeling Brugge en aan de Politierechtbank West-Vlaanderen, afdeling Brugge.