Terug
Gepubliceerd op 26/03/2024

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

ma 26/02/2024 - 20:30 Raadzaal
Aanwezig: Hendrik Verkest, Raadslid
Lieven Huys, Burgemeester
Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Schepenen
Tom Braet, Voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst
Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Raadsleden
Jurgen Mestdagh, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Rinus Degroote, Raadslid

De voorzitter opent de zitting op 26/02/2024 om 20:49.

  • Openbaar

    • Ondersteuning

      • Bestuursondersteuning

        • Verslag van de OCMW-raad van maandag 29 januari 2024 - goedkeuring

          Aanwezig: Hendrik Verkest, Raadslid
          Lieven Huys, Burgemeester
          Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Schepenen
          Tom Braet, Voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst
          Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Raadsleden
          Jurgen Mestdagh, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Rinus Degroote, Raadslid

          De OCMW-raad keurt het verslag van de zitting van maandag 29 januari 2024 goed.

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de leden van de OCMW-raad. Zij kunnen er vanaf acht dagen voor de zitting kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.

          Feiten, context en argumentatie

          De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de leden van de OCMW-raad. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. De raadsleden kunnen er vanaf acht dagen voor de zitting kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.

          Elk lid van de OCMW-raad heeft het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de OCMW-raad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur ondertekend.

          Bevoegdheid en juridische grond

          - de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005
          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 32 en 74 
          - h et huishoudelijk reglement voor de OCMW-raad, vastgesteld in zitting van 28 januari 2019

          Bijlagen

          - verslag OCMW-raad van maandag 29 januari 2024

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Enig artikel

          De OCMW-raad keurt het verslag van de zitting van maandag 29 januari 2024 goed.

    • Mondelinge vragen

      • Subsidieproject Zorgzame Buurten (Sandra Ketels)

        Aanwezig: Hendrik Verkest, Raadslid
        Lieven Huys, Burgemeester
        Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Schepenen
        Tom Braet, Voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst
        Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Raadsleden
        Jurgen Mestdagh, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Rinus Degroote, Raadslid

        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Gemeente Wingene heeft in 2022 ingetekend op het subsidieproject Zorgzame Buurten en was hierbij één van de weinige plattelandsgemeentes die deze welzijnsuitdaging aandurfde.   Samen met de partners, GVO woonzorggroep, de scholengroep Driespan, LOGO en SAAMO, heeft de gemeente twee jaar ingezet op meer levenskwaliteit, sociale cohesie en versterking van kwetsbare inwoners in de wijk, Wingene Centrum.   Dit project wordt getrokken door een buurtzorgregisseur die, samen met het team Buurtzorg, de brug maakt tussen de kwetsbare en vrijwillige burgers enerzijds en professionele zorgverleners maar ook beleidsmakers anderzijds. De doelstellingen waren de volgende:

        1. Werken aan een geïntegreerd netwerk van formele zorgverleners die vanuit hun signaalfunctie doorverwijzen naar en verbonden worden door het team zorgzame buurt.
        2. Het opzetten van een informeel zorgnetwerk waarbij de nadruk ligt op sociale cohesie van de buurt en de zorg en empowerment van de (kwetsbare) Wingene inwoners. 

        Dit project van zorgzame buren werd onlangs door Vlaanderen verlengd voor 1 jaar, tot 1 maart 2025. Gemeente Wingene heeft ook voor deze verlenging opnieuw ingetekend.

        Hierbij had ik volgende vragen:

        1. Hoever staat dit project in onze gemeente en welke zijn de reeds bereikte resultaten voor de twee vooropgestelde doelstellingen?
        2. Hoe ervaren de partners het project?
        3. Welke acties worden reeds structureel verankerd in de welzijnswerking van de gemeente? 
        4. Welke zijn de doelstellingen en (beleids)uitdagingen voor het komende jaar?

        Feiten, context en argumentatie

        Raadslid Sandra Ketels licht haar mondelinge vraag toe.

        Schepen van Welzijn, Tom Braet, antwoordt als volgt:

        1. "Hoever staat dit project in onze gemeente en welke zijn de reeds bereikte resultaten voor de vooropgestelde doelstellingen?

        Doelstelling: Werken aan een geïntegreerd netwerk van formele zorgverleners die vanuit hun signaalfunctie doorverwijzen naar en verbonden worden door het team zorgzame buurt.

        Uit de buurtanalyse van 2021 bleek dat mensen steeds bij iemand terecht kunnen met hun zorgvraag, maar dat de nood niet steeds op tijd gedetecteerd wordt én vaak te laat bij de juiste welzijn-of zorgverlener terecht komt. Daarom wordt vanuit team buurtzorg 2 à 3 keer per jaar netwerkmomenten voor zorg – en welzijnspartners georganiseerd. Door het persoonlijke contact leren de organisaties elkaar en elkaars werking kennen. Er is een groeiend aantal aanwezigen op deze netwerkmomenten en ook de partners geven aan dat dit voor hen een belangrijke meerwaarde is.

        Er wordt ook steeds een thema aangereikt op deze netwerkmomenten. In 2023 stonden o.a. bouwen aan de Zorgzame Buurt, ondersteunen van mantelzorgers en de uitrol van de eerstelijnspsychologische hulpverlening op de agenda. In 2024 gaan we hiermee door en bieden we partners ook de kans om hun organisatie of dienstverlening aan elkaar voor te stellen.

        Samen met de partners werd een doorverwijskaart ontwikkeld voor de zorg- en welzijnspartners met als doel nabije en toegankelijke professionele hulp te bieden. Met de doorverwijskaarten willen we proactief noden detecteren en streven we naar een warme doorverwijzing door een bekend persoon naar het team buurtzorg. Het is een instrument om hulpvragen bespreekbaar te maken en correct door te verwijzen. In 2024 wordt hier verder mee aan de slag gegaan.

        Doelstelling: Het opzetten van een informeel zorgnetwerk waarbij de nadruk ligt op sociale cohesie van de buurt en de zorg en empowerment van de (kwetsbare) Wingene inwoners.

        Een netwerk van zorgzame buren, of hoe wij ze noemen ‘Gesellige Buren’ zorgt voor sociale verbinding in de buurt. Zij weten als geen ander wat er leeft en beweegt. 

        Vorig jaar in maart werd een participatief traject opgestart met de inwoners, ‘bouw mee aan jouw Gesellige Buurt’. De buren beslissen zelf binnen een uitgewerkt kader welke acties ze opnemen. Hieruit komen acties die door de buurtbewoners gedragen zijn.

        Recent werd de digitale tool Hoplr gelanceerd om het buurtnetwerk digitaal en online te verstevigen. Ikzelf ben deelnemer van Hoplr in de wijk Wingene. Ik heb de cijfers zonet even bekeken. Na een grote maand zijn er voor het centrum van Wingene 374 mensen aangesloten, waarvan er zich 54 mensen hebben gemeld als burenhulp. Dat wil zeggen dat er in het centrum 54 mensen zijn die zeggen 'op mij kan je rekenen' voor één of andere taak of opdracht. Voor heel Wingene-Zwevezele zijn er op vandaag al meer dan 1000 mensen aangesloten op het digitale hulpnetwerk na anderhalve maand.

        Wat het informele netwerk nog gerealiseerd heeft:

        • Er werden brievenbusstickers en Gesellige Burenkaartjes ontwikkeld voor Gesellige Buren om zich kenbaar te maken in hun buurt én om bv. (nieuwe) buren te verwelkomen in hun buurt.
        • In mei werd er een Dag van de Gesellige Buren georganiseerd om ontmoeting in de buurt te stimuleren. Met 54 deelnemende tafel konden we spreken van een succesvolle eerste editie.
        • De zomerdrink van de Gesellige Buren in juni was niet alleen een bedanking, maar ook een participatie-, uitwisseling- en informatiemoment voor de buren.
        • Het Gesellige Burencafé in september was het startshot van het informeel burennetwerk Gesellige Buren. Buren die een laagdrempelig aanspreekpunt willen zijn in hun buurt, oog hebben voor kwetsbare personen in de buurt en in contact staan met team buurtzorg.

        Tot op heden zijn er een 14-tal Gesellige Buren aangesteld in onze gemeente en in 2024 gaan we hiermee door en breiden we dit netwerk uit.

        1. Hoe ervaren de partners het project?

        Het project Gesellige Buurten was ook voor de partners in het project een nieuwe manier van denken over de buurt en welke rol zij hierin spelen. De ervaringen tot nu toe:

        • SAAMO (het vroegere samenlevingsopbouw) is een vaste partner in het project en lanceerde in april 2022 de E-publicatie ‘Minder mazen, meer net. Op weg naar zorgzame buurten.’ Na verdere praktijkontwikkeling werd vorige week een update van hun E-publicatie gelanceerd waarbij de co-creatie van dag van de Gesellige Buren vanuit Wingene wordt opgenomen als goede praktijkvoorbeeld. We nemen daar een pilootrol in op als buurtwerking in landelijke contexten. Scrol zeker eens door de E-publicatie. U zal heel wat voorbeelden van Wingene tegenkomen.
        • Gedelegeerd bestuurder GVO (koepel van onze twee woonzorgcentra Wingene-Zwevezele) schrijft letterlijk: “Het is wat ons betreft een voorbeeld van samenwerking tussen het informele netwerk en de formele hulpverlening met een direct effect voor de buurtbewoner.” GVO is vertegenwoordigd in vier zorgzame buurten in West-Vlaanderen en geeft aan dat Wingene het meest concreet en verst gevorderd is binnen die samenwerkingen. Er werd in 2023 ook werk gemaakt van een vernieuwde samenwerkingsovereenkomst met de twee woonzorgcentra in de gemeente.
        • Scholengroep Driespan: We onderzoeken vanuit team buurtzorg de mogelijkheden om in samenwerking met de scholen en oudercomités acties op te zetten in de buurt, onder de vorm van ‘Bar Buurt’. Hierbij beschouwen we de school als vindplaats en wordt gefocust op het informeel burennetwerk en vinger aan de pols houden over wat leeft in de buurt.
        • Thuiszorg Familiezorg, die in Wingene een regiohuis hebben gevestigd, contacteerde de gemeente om een samenwerking aan te gaan rond ontmoeting in de buurt voor kwetsbare inwoners. Thuiszorg Familiezorg koos bewust voor Wingene omdat er hier een visie is rond geïntegreerd samenwerken, buurt en zorg.
        1. Welke acties worden reeds structureel verankerd in de welzijnswerking van de gemeente?

        In 2024 bouwen we verder aan Gesellige Buurten en bekijken we om volgende acties structureel te verankeren in de welzijnswerking van de gemeente:

        • Onderzoeken de mogelijkheden voor een structurele verankering van het formeel netwerk van zorg- en welzijnspartners.
        • Werken aan een groeiend netwerk van Gesellige Buren (zorgzame buren) en ondersteunen dit netwerk door middel van bv. vorming en intervisies. Stimuleren ontmoetingsmomenten in de buurt door bv. een 2e editie te organiseren van Dag van de Gesellige Buren.
        • Met de aanwerving van een buurtwerker worden burenhulpvragen op het buurtplatform Hoplr (via het luikje buurtconciërge) een vaste waarde in de welzijnswerking.
        1. Welke zijn de doelstellingen en (beleids)uitdagingen voor het komende jaar?
        • De grootste uitdaging is hetgeen we op vandaag hebben verder te integreren en te verankeren.
        • We streven naar een nabije en toegankelijke dienstverlening op maat van de buurt door middel van uitbreiden van het informeel burennetwerk (Gesellige Buren), vindplaatsgericht te werken en het stimuleren van intersectoraal samenwerken.
        • Inzetten op sociale cohesie door ontmoeting in de buurt te stimuleren en ondersteunen. Waar mensen elkaar kennen, gaan mensen elkaar helpen.
        • We kijken vooruit naar een volgende legislatuur en werken aan een buurtgerichte aanpak voor de nieuwe deelgemeente Ruiselede samen met (nieuwe) partners zoals bv. LDC Den Tap (zorgnetwerk Curando)."

        Bevoegdheid en juridische grond

        - het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29

        Bijlagen

        - mondelinge vraag

      • De Gele Doos, stand van zaken (Marie-Christine Vandendriessche)

        Aanwezig: Hendrik Verkest, Raadslid
        Lieven Huys, Burgemeester
        Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Schepenen
        Tom Braet, Voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst
        Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Raadsleden
        Jurgen Mestdagh, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Rinus Degroote, Raadslid

        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Refererend naar HLN daterend van 3 februari 2022 met als titel:

        De Gele doos komt ook naar onze regio” door onder andere lokale politici die een pleidooi hielden voor de introductie van deze doos.

        Refererend naar mijn mondelinge vraag aan de OCMW-raad daterend van 29 maart 2021 betreffende De Gele Doos voor zelfstandig wonende burgers ouder dan 65 en chronische zieken kreeg ik als antwoord op mijn vraag “te pleiten voor een regionale aanpak”

        Welnu in februari 2022 startte o.a. de eerstelijnszone RITS, waartoe de gemeente Wingene behoort, met de uitrol van een proefproject en werden een beperkt aantal Gele Dozen vanaf half februari gratis verdeeld gericht op mensen met een zorg- en ondersteuningsnood waarbij de zorginstanties bepalen wie er in aanmerking komt.

        Vandaar deze vragen:

        • Hoeveel Gele Dozen werden tijdens deze proefperiode in onze gemeente bedeeld? 
        • Welk criteria werden hierbij gehanteerd; door welke zorginstanties? Hoe werd/wordt gecommuniceerd naar de burger? 
        • Hoe werd De Gele Doos geëvalueerd door deze zorginstanties? Hoe verloopt de verdere uitrol van dit project in het algemeen en specifiek naar onze gemeente toe? Hoeveel Gele Dozen zijn momenteel in omloop in onze gemeente?

        Feiten, context en argumentatie

        Raadslid Marie-Christine Vandendriessche licht haar mondelinge vraag toe.

        Schepen van Welzijn, Tom Braet, antwoordt als volgt:

        "U weet dat ik kritisch ben t.a.v. het project van de Gele Dozen. Ik heb daar wat twijfels rond. Niettemin zijn we aangesloten bij de Eerstelijnszone RITS. Daar is één zorginstantie die initiatief heeft genomen voor onze gemeente en dat is woonzorgcentrum Het Laar te Zwevezele. Zij hebben dit mee gepromoot en geprobeerd om dit te lanceren.

         (1) Hoeveel Gele Dozen werden tijdens deze proefperiode in onze gemeente bedeeld?

         Aan 6 personen.

         (2) Welk criteria werden hierbij gehanteerd; door welke zorginstanties? Hoe werd/wordt gecommuniceerd naar de burger?

        Het is beperkt gebleven tot WZC Het Laar die initiatief heeft genomen. Er een persartikel verschenen in Het Laatste nieuws en in een lokale krant (Wingense Krant). Het is als nieuwsitem opgenomen in halfjaarlijkse nieuwsbrief van WZC Het Laar.  Er was een stand op jaarlijkse markt op de parking en er is gecommuniceerd naar lokale apotheek en huisartsen. De communicatie was vooral gericht op 65-plussers in een thuissituatie. 

        (3) Hoe werd De Gele Doos geëvalueerd door deze zorginstanties? Hoe verloopt de verdere uitrol van dit project in het algemeen en specifiek naar onze gemeente toe? Hoeveel Gele Dozen zijn momenteel in omloop in onze gemeente?

        Het project is stopgezet. Woonzorgcentra zijn wij niet de juiste verdelers van De Gele doos aangezien dit gericht is op 65-plussers in de thuissituatie en het Laar heeft een residentiële opdracht. Aanbod via de huisapotheek van de doelgroep is volgens ons een betere optie. Het resultaat is pover."

        Raadslid Marie-Christine Vandendriessche vervolgt:

        "Dus u stelt voor dat 65-plussers naar de thuisapotheek gaan en de Gele Doos zelf aankopen?"

        Schepen van Welzijn, Tom Braet, antwoordt als volgt:

        "Ik stel niks voor. Ik zeg gewoon dat dit een voorstel kan zijn dat WZC Het Laar doet. Dit moet opnieuw geëvalueerd worden in de eerstelijnszorgzone, hoe er daar verder mee aan de slag kan gegaan worden."

        Raadslid Marie-Christine Vandendriessche vervolgt:

        "Komt niet van GVO, maar is eigenlijk een initiatief van WZC Het Laar zelf?"

        Schepen van Welzijn, Tom Braet, antwoordt als volgt:

        "Ja, komt van WZC Het Laar zelf."

        Bevoegdheid en juridische grond

        - het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29

        Bijlagen

        - mondelinge vraag

De voorzitter sluit de zitting op 26/02/2024 om 21:06.

Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,

Jurgen Mestdagh
Algemeen directeur

Hendrik Verkest
Raadslid