Terug
Gepubliceerd op 28/12/2023

Besluit  College van burgemeester en schepenen

wo 27/12/2023 - 15:30

Algemeen gemeentelijk retributiereglement 2024 - vaststelling

Aanwezig: Lieven Huys, Burgemeester
Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Schepenen
Tom Braet, Voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst
Jurgen Mestdagh, Algemeen directeur

Aanleiding en voorgeschiedenis

De gemeenteraad heeft op 16 december 2019 machtiging verleend aan het college van burgemeester en schepenen om retributies en de voorwaarden ervan vast te stellen. Op 18 december 2023 werd deze machtiging uitgebreid voor de retributie op het parkeren in blauwe zone.

De retributies zijn gebundeld in een algemeen gemeentelijk retributiereglement, laatst vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen op 12 december 2023, met ingang vanaf 1 januari 2023. Door enkele tariefwijzigingen is een nieuwe vaststelling van het algemeen retributiereglement noodzakelijk. Ook werden de tarieven aangepast aan de evolutie van de index der consumptieprijzen of de gezondheidsindex.

De wijzigingen zijn in geel aangeduid op het reglement in bijlage en zijn:

- Aanpassing van de tarieven vanuit Mirom voor milieu gerelateerde zaken.

- Gewijzigde aanvraag- en invorderingsprocedure voor aanvragen van vastgoedinformatie via athumi, het Vlaams Datanutsbedrijf.

- De aanvulling van het retributiereglement voor parkeren in blauwe zone, nadat de gemeenteraad op 18 december 2023 het huidige retributiereglement heeft stopgezet vanaf eind 2023 en het college gemachtigd heeft om de tarieven en voorwaarden te bepalen. Het bedrag is niet gewijzigd en bleef 20 euro per overtreding.

- De eerste rappel vanuit de BIB is voortaan kosteloos, conform de wetgeving en gelijklopend met de gemeentelijke invorderingsprocedure.

- Betalend maken van het leveren en/of plaatsen van een rolcontainer met 2 zakken bij de uitleendienst, op voorstel van Dienst Vrije Tijd en Team interne Werken.

- Het tarief voor het gebruik van de bar in verenigingsgebouw Sint-Amand is opgenomen in het retributiereglement. Voorheen was dit in de afsprakennota's met de gebruikers opgenomen. Het tarief is ook geïndexeerd, waardoor het steeg van 39 naar 44 euro per dag.

- Kosteloos gebruik van het ontmoetingshuis in de Schakel door Femma, gezien de samenwerking met het lokaal dienstencentrum.

- Opname van de tarieven voor de schoolsportweek. Deze werden in de praktijk al gebruikt, maar waren niet opgenomen in een retributiereglement.

Feiten, context en argumentatie

Het reglement vestigt een retributie op volgende prestaties:

  • Algemene, dienstoverschrijdende prestaties, waaronder fotokopieën, verzendkosten, prestaties voor derden, gebruik van signalisatieborden door particulieren en de opslag van goederen.
  • Prestaties voor publieks- en burgerzaken, waaronder concessies voor begraafplaatsen, ontgravingen, identiteitskaarten, vreemdelingenkaarten, internationale reispassen, rijbewijzen en huwelijken.
  • Prestaties voor milieu en klimaat, waaronder afvalzakken, composteren, recyclagepark, een badge voor het oppompen van water uit gemeentelijke waterbuffers, het weghalen en verwijderen van afvalstoffen, gestort of achtergelaten op daartoe niet voorziene plaatsen en de opvang van verloren, loslopende of verwaarloosde dieren.
  • Prestaties voor omgevingsvergunningen.
  • Prestaties voor wonen, waaronder conformiteitsattesten.
  • Prestaties voor mobiliteit.
  • Prestaties voor ondernemen, waaronder de organisatie voor de wekelijkse markten, ambulante handel buiten marktdagen en verkooppunten in een niet vergund gebouw die geen deel uitmaken van het marktgebeuren.
  • Prestaties inzake vrijetijdsbeleving, waaronder de organisatie van kermisactiviteiten, circussen en dergelijke op openbare kermissen, de werking van de bibliotheek, het gebruik van socio-culturele infrastructuur en het uitlenen van feestmateriaal.
  • Prestaties voor de activiteiten van de jeugdwerking.

De retributie is telkens verschuldigd door de gebruiker van de dienst. De inning gebeurt contant of via factuur, en dit in functie van de praktische mogelijkheden.

Bevoegdheid en juridische grond

- de grondwet, artikel 170, §4, eerste lid

- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 41, tweede lid, 14°

- de omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit

- de gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2019 omtrent de machtiging aan het college voor het vaststellen van retributies en de voorwaarden ervan.

- De vaststelling van het college van burgemeester en schepenen van 12 december 2022 van het gemeentelijk retributiereglement 2023

Financiële gevolgen

De ontvangsten uit retributies zijn opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025.

Bijlagen

- 20221212_DO_algemeen_gemeentelijk_retributiereglement (op te heffen vanaf 01/01/2024)

- 20231227_DO_algemeen_gemeentelijk_retributiereglement (nieuw vanaf 01/01/2024)

- Exceloverzicht met berekening indexaties

Besluit

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen stelt het algemeen gemeentelijk retributiereglement vast. Het nieuwe algemeen gemeentelijk retributiereglement is toepasbaar vanaf 1 januari 2024. De bijlage "algemeen gemeentelijk retributiereglement 2024" maakt integraal deel uit van deze beslissing. 

Artikel 2

Bij niet-betaling kan het college van burgemeester en schepenen overgaan tot de opschorting van de dienst waarvoor de retributie verschuldigd is.

Artikel 3

Bij niet-betaling van betwiste retributies dient de invordering te gebeuren via de burgerlijke rechtspleging.

Artikel 4

Dit reglement vervangt het algemeen retributiereglement van 12 december 2022 en heft het op vanaf 1 januari 2024.