Terug
Gepubliceerd op 11/06/2021

Besluit  Zitting van de burgemeester

do 10/06/2021 - 11:00

Politiebesluit van de burgemeester betreffende de digitale zitting van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 juni 2021 als gevolg van het coronavirus COVID-19

Aanwezig: Lieven Huys, Burgemeester
Jurgen Mestdagh, Algemeen directeur

Aanleiding en voorgeschiedenis

Op 11 mei legde het Overlegcomité een breed zomerplan vast dat in vier stappen de terugkeer naar een normaler leven mogelijk maakt. Bij de effectieve invoering van de versoepelingen spelen twee randvoorwaarden mee: de vaccinatiegraad moet voldoende hoog liggen en het aantal COVID-bedden op intensieve zorgen laag genoeg.

Ondanks de versoepelingen vanaf 9 juni wordt het 'fysiek' vergaderen nog niet als uitgangspunt vooropgesteld. Het behoort tot de lokale autonomie om te beslissen over de wijze van vergaderen. 

Als het lokaal bestuur van oordeel is dat een fysieke vergadering van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn om gezondheidsredenen nog niet veilig genoeg kan doorgaan, dan kan de vergadering digitaal doorgaan onder voorwaarden (zie verder).

Feiten, context en argumentatie

De richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) over vergaderingen van bestuursorganen van lokale besturen in de coronacrisis zijn een dynamisch gegeven waarbij een aantal uitgangspunten werden vooropgesteld: bij elke vorm van vergaderen moet de democratische waarborgen uit de regelgeving zoals tegensprekelijk debat, openbaarheid van de vergadering (indien van toepassing) of correct verloop van beraadslaging en stemming worden verzekerd.

Sinds september 2020 is er door het Agentschap Binnenlands Bestuur een kader uitgewerkt voor vergaderingen van lokale bestuursorganen. Dat vertaalde zich in een aantal richtlijnen waarbij werd gesteld dat fysiek vergaderen het uitgangspunt is en digitaal vergaderen pas mogelijk is onder bepaalde voorwaarden. 

Ondanks de versoepelingen vanaf 9 juni wordt het 'fysiek' vergaderen nog niet als uitgangspunt vooropgesteld. Het behoort tot de lokale autonomie om te beslissen over de wijze van vergaderen. De vergadering kan fysiek, hybride of digitaal doorgaan. Agentschap voor Binnenlands Bestuur stelde haar richtlijnen bij op maandag 19 oktober 2020. 

Het behoort tot de bevoegdheid van de burgemeester op basis van artikel 134, §1 en artikel 135 Nieuwe Gemeentewet bij fysieke vergadering de vergaderlocatie te wijzigen, het maximaal aantal bezoekers te beperken, de vergadering achter gesloten deuren te houden of een alternatieve vergaderwijze vast te stellen. 

Bij digitale vergaderingen zijn er 3 voorwaarden aan gekoppeld:

  1. De wijze van vergaderen (digitaal) en de motivering (gezondheidssituatie) wordt vastgelegd in een burgemeestersbesluit (politieverordening) op grond van artikels 134, §1 en 135 van de Nieuwe Gemeentewet.

  2. De digitale gemeenteraad moet openbaar te volgen zijn via een audiovisuele livestream. Een audiostream volstaat niet om aan de openbaarheid te voldoen. De webtoepassing van de gemeente communiceert hoe pers en publiek de vergadering kunnen volgen via de livestream.

  3. De procedure voor geheime stemming moet aan de noodzakelijke democratische voorwaarden voldoen.

In overeenstemming met de richtlijnen van Agentschap voor Binnenlands Bestuur wordt voorgesteld de vergadering van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 juni 2021 digitaal te organiseren. 
 
Er kan aan de fractievoorzitters de mogelijkheid worden gegeven fysiek aanwezig te zijn en/of kan bij wijze van absolute uitzondering voor raadsleden die computer- en netwerkproblemen hebben, de mogelijkheid worden geboden om naar  het gemeentehuis te komen om van daaruit deel te nemen aan de digitale vergadering. Ieder raadslid maakt echter gebruik van Microsoft Teams Meeting en eNotulen en is zichtbaar en hoorbaar voor alle raadsleden en voor het publiek. De raadsleden die uitzonderlijk van deze mogelijkheid gebruik willen maken, dienen dit vooraf te signaleren aan de algemeen directeur zodat de nodige maatregelen kunnen worden getroffen met inachtneming van de social distance. 
 
Er zal aan de raadsleden vooraf een handleiding en afsprakenkader ter beschikking worden gesteld waarin het verloop van deze digitale zitting zal worden toegelicht. 
 
De zitting zal kunnen worden gevolgd via een audiovisuele livestream die zal dienen als zittingsverslag en erna op de website wordt geplaatst. 
 
Deze vergaderwijze garandeert voldoende uitoefening van de democratische rechten en prerogatieven van de raadsleden in de huidige situatie. 

Er is omtrent deze vergaderwijze voorafgaand overleg gepleegd met de verschillende fractievoorzitters. 

Bevoegdheid en juridische grond

  • de Nieuwe Gemeentewet, artikel 134 en 135. Overeenkomstig artikel 134, § 1 van de Nieuwe Gemeentewet kan de burgemeester politieverordeningen maken in geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare orde of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners. Deze verordening vervalt dadelijk, indien zij door de raad in de eerstvolgende vergadering niet wordt bekrachtigd. Overeenkomstig artikel 135, §2 Nieuwe Gemeentewet hebben de gemeenten ook tot taak het voorzien ten behoeve van de inwoners in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen
  • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 63 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de burgemeester bevoegd is voor dringende politieverordeningen
  • het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken en laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 4 juni 2021
  • de richtlijnen van Agentschap Binnenlands Bestuur aangaande de raadszitting en het coronavirus op https://www.lokaalbestuur.vlaanderen.be/vergaderingen-van-lokale-bestuursorganen-tijdens-coronacrisis

Bijlagen

/

Besluit

Artikel 1

De burgemeester beslist dat ter vrijwaring van de openbare veiligheid en gezondheid in het licht van de COVID-19 pandemie de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 juni 2021 om 20u via digitale vergaderwijze zal verlopen en volgende maatregelen in acht worden genomen:

- de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn zal digitaal verlopen via Microsoft Teams Meeting en het elektronisch besluitvormingssysteem eNotulen

- de stemming gebeurt digitaal via het het elektronisch besluitvormingssysteem eNotulen

- er zal aan de raadsleden vooraf een handleiding en afsprakenkader ter beschikking worden gesteld waarin het verloop van de digitale zitting zal toegelicht worden

- de zitting zal kunnen worden gevolgd via een audiovisuele livestream die zal dienen als zittingsverslag en erna op de website wordt geplaatst

aan de fractievoorzitters en/of voor raadsleden die computer- en netwerkproblemen hebben kan bij wijze van absolute uitzondering de mogelijkheid worden geboden om naar het gemeentehuis te komen om van daaruit deel te nemen aan de digitale vergadering. 

Artikel 2

Tegen deze beslissing kan beroep worden ingesteld door binnen de zestig (60) dagen na ontvangst, een verzoekschrift tot schorsing of vernietiging in te dienen bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. Het ondertekende verzoekschrift kan per aangetekende zending aan de griffie van de Raad van State, Wetenschapsstraat 33,  1040 Brussel worden gericht of elektronisch via http://eproadmin.raadvst-consetat.be.

Artikel 3

Deze beslissing wordt bekendgemaakt overeenkomstig de geldende wettelijke en decretale bepalingen. 

Artikel 4

Dit besluit wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad op de eerstvolgende zitting.