Terug
Gepubliceerd op 01/03/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 31/01/2022 - 20:00 - digitale zitting
  • Openbaar

    • Ondersteuning

      • Bestuursondersteuning

        • Verslag gemeenteraad 13 december 2021 - goedkeuring

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.

          Feiten, context en argumentatie

          De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor. 

          Elk raadslid heeft het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.

          Bevoegdheid en juridische grond

          - de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005

          - het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32

          - het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad, vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021

          Bijlagen

          - verslag vorige zitting 13 december 2021

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Hendrik Verkest, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Met 21 stemmen voor, 2 niet gestemd

          Besluit

          Enig artikel

          De gemeenteraad keurt het verslag van de zitting van 13 december 2021 goed.

        • WVI dv – effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering - aanwijzing

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          Wingene is lid van de West-Vlaamse Intercommunale dienstverlenende vereniging, kortweg WVI dv genoemd.  De gemeenteraad kan een effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger aanduiden in de algemene vergadering, via geheime stemming in openbare zitting. De vertegenwoordigers moeten lid zijn van de gemeenteraad en er is onverenigbaarheid met een mandaat in de raad van bestuur.

          In zitting van 28 januari 2019 wees de gemeenteraad volgende vertegenwoordigers aan: de heer Lieven Huys als effectief vertegenwoordiger met de heer Jens Danneels als plaatsvervanger.

          Intussen is burgemeester Lieven Huys benoemd als bestuurder door de buitengewone vergadering van WVI dv van 15 december 2021.

          Gezien de onverenigbaarheid, moet de gemeenteraad overgaan tot de aanwijzing van een nieuwe vertegenwoordiger. Het is aangewezen om tegelijk ook de plaatsvervanger opnieuw aan te wijzen.

          Feiten, context en argumentatie

          De fracties dienden een voordracht in als volgt:

          Fractie CD&V

          - effectieve kandidaat: Jens Danneels

          - plaatsvervanger: Rinus Degroote  

          Fractie Burgerbelangen

          - effectieve kandidaat: Fabienne Allaert

          - plaatsvervanger: Martine Devisscher

          Fractie N-VA

          - effectieve kandidaat: Pieter-Jan Verhoye

          - plaatsvervanger: Marie-Christine Vandendriessche

          De gemeenteraad wijst afgevaardigden aan middels geheime stemming in openbare zitting. Dit gebeurt via elektronische geheime stemming.

          De kandidaat en plaatsvervanger met de meeste stemmen zijn aangesteld als effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van WVI dv.

           

          Bevoegdheid en juridische grond

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 34, 41 en 432

          - de statuten van WVI dv, laatst gewijzigd bij besluit van de algemene vergadering van 27 juni 2019 en goedgekeurd bij Ministerieel Besluit van 9 september 2019

          - het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 over de aanstelling van een effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van WVI dv

          - de beslissing van de buitengewone algemene vergadering van WVI dv van 15 december 2021 over de benoeming van de heer Lieven Huys als bestuurder

          Bijlagen

          - voordrachtfomulieren van de fracties vertegenwoordigd in de gemeenteraad

           

          Effectief kandidaat Jens Danneels en plaatsvervanger Rinus Degroote behalen 16 ja-stemmen en 6 neen-stemmen. 1 raadslid heeft niet gestemd.

          Effectief kandidaat Fabienne Allaert en plaatsvervanger Martine Devisscher behalen 5 ja-stemmen en 17 neen-stemmen. 1 raadslid heeft niet gestemd.

          Effectief kandidaat Pieter-Jan Verhoye en plaatsvervanger Marie-Christine Vandendriessche behalen 2 ja-stemmen en 20 neen-stemmen. 1 raadslid heeft niet gestemd.

          Geheime stemming 'Effectief kandidaat Jens Danneels en plaatsvervanger Rinus Degroote'
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Gestemd: Katrien Delodder, Maxim Lybaert, Kobe Vandeweghe, Jens Danneels, Martine Devisscher, Stefaan Verhelle, Hedwig Kerckhove, Lieven Huys, Marie-Christine Vandendriessche, Fabienne Allaert, Sandra Ketels, Ann Mesure, Hendrik Verkest, Sandra Quintyn, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Stijn Van Maele, Brecht Warnez, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Tom Braet, Nick Schotte
          Stemmen voor: 16
          Stemmen tegen: 6
          Onthoudingen: 0
          Geheime stemming 'effectief kandidaat Fabienne Allaert en plaatsvervanger Martine Devisscher'
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Gestemd: Katrien Delodder, Maxim Lybaert, Kobe Vandeweghe, Jens Danneels, Martine Devisscher, Stefaan Verhelle, Hedwig Kerckhove, Lieven Huys, Marie-Christine Vandendriessche, Fabienne Allaert, Sandra Ketels, Ann Mesure, Hendrik Verkest, Sandra Quintyn, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Stijn Van Maele, Brecht Warnez, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Tom Braet, Nick Schotte
          Stemmen voor: 5
          Stemmen tegen: 17
          Onthoudingen: 0
          Geheime stemming 'Effectief kandidaat Pieter-Jan Verhoye en plaatsvervanger Marie-Christine Vandendriessche'
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Gestemd: Katrien Delodder, Maxim Lybaert, Kobe Vandeweghe, Jens Danneels, Martine Devisscher, Stefaan Verhelle, Hedwig Kerckhove, Lieven Huys, Marie-Christine Vandendriessche, Fabienne Allaert, Sandra Ketels, Ann Mesure, Hendrik Verkest, Sandra Quintyn, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Stijn Van Maele, Brecht Warnez, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Tom Braet, Nick Schotte
          Stemmen voor: 2
          Stemmen tegen: 20
          Onthoudingen: 0

          Besluit

          Artikel 1

          De gemeenteraad stelt Jens Danneels aan als effectief afgevaardigde in de algemene vergadering van WVI dv.

          Artikel 2

          Rinus Degroote is plaatsvervangend afgevaardigde in de algemene vergadering van WVI dv.

          Artikel 3

          WVI dv, Baron Ruzettelaan 35, 8310 Brugge, ontvangt een afschrift van deze beslissing.

    • Mens: Vrije Tijd

      • Bibliotheek

        • Addendum huishoudelijk reglement gebruik gemeentelijke socio-culturele infrastructuur - vaststelling

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          De gemeenteraad stelde in zitting van 29 maart 2021 het huishoudelijk reglement voor het gebruik van gemeentelijke socio-culturele infrastructuur vast met het oog op de implementatie van een online reservatiesysteem. De bibliotheek van Wingene is sinds juli 2021 tijdelijk verhuisd naar de Sint-Jozefskerk Hille als gevolg van de voorziene sloop van de gebouwen van de bibliotheek eind 2022 voor de bouw van het nieuwe vrijetijdscentrum. 

          Sinds de bibliotheek gehuisvest is in de Sint-Jozefskerk Hille is er interesse om het kerkgebouw ook te gebruiken voor socio-culturele doeleinden (organisatie van workshops, vergaderingen en andere activiteiten). Om aan die vraag en behoefte tegemoet te komen vanuit adviesraden en verenigingen is een afsprakenkader nodig dat in de vorm van een addendum aan het 'huishoudelijk reglement voor het gebruik van gemeentelijke socio-culturele infrastructuur' wordt toegevoegd. 

          Feiten, context en argumentatie

          In functie van de bouw van het nieuwe vrijetijdscentrum maakte het Team Cultuur in samenwerking met de bibliotheekraad, het ontwerpteam en een externe expert Aat Vos een toekomstvisie voor het vrijetijdscentrum op. De visietekst is opgesteld rond de 'belofte' van de bibliotheek: "een verhalenkamer in het groen waar alle Wingenaars zich welkom, gezien en gehoord voelen". De tekst werkt op basis van geïdentificeerde noden en behoeften enkele principes uit voor de werking en inrichting van de bibliotheek.

          Sleutelwoorden in de visietekst zijn: levendigheid, flexibiliteit, laagdrempelig, open en huiselijk, connectie met buiten (groen), ruimte geven aan de gemeenschap, culturele ontplooiing. We willen onze bestaande klanten behouden door het delen van onze ervaringen en belevenissen. Voor de nieuwe klanten willen we de bibliotheek voorstellen als derde plek, na de eigen thuis en de werkplek. Daarnaast willen we een opstap zijn naar de bibliotheek in het nieuwe vrijetijdscentrum. We willen dit doen aan de hand van een deel van onze projectwerking gericht op het brede publiek. Voorbeelden daarvan zijn: een gedichtenwandeling, verwendagen, zomeracties, een leestuin, film in de bib...Op die manier willen we vooruitblikken naar het Keizerspark en nieuwe klanten aantrekken.

          Indien de bibliotheek tijdelijk opgenomen wordt in een verhuursysteem voor socio-culturele doeleinden, moeten een aantal voorwaarden vervuld zijn. Daarom willen we een afsprakenkader voorstellen in de vorm van een addendum dat wordt toegevoegd aan het 'Huishoudelijk reglement gebruik gemeentelijke socio-culturele infrastructuur'.

          Het college van burgemeester en schepenen keurde in zitting van 15 maart 2021 de gebruiksovereenkomst goed met Bisdom Brugge en met de Kerkfabriek Sint-Jozef voor het gedeeld gebruik van de Sint-Jozefkerk op de Hille, als tijdelijke locatie voor de bibliotheek voor de duur van de werkzaamheden in kader van het Keizerspark. 

          Bevoegdheid en juridische grond

          - Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 40 en 41

          - De besluit van 29 maart 2021 waarbij het huishoudelijk reglement gemeentelijke socio-culturele infrastructuur door de gemeenteraad werd vastgesteld

          Het besluit van 15 maart 2021 waarbij het college van burgemeester en schepenen de gebruiksovereenkomst goedkeurde met Bisdom Brugge en met de Kerkfabriek Sint-Jozef voor het gedeeld gebruik van de Sint-Jozefkerk op de Hille, als tijdelijke locatie voor de bibliotheek voor de duur van de werkzaamheden in kader van het Keizerspark. 

          Financiële gevolgen

          /

          Bijlagen

          - Huishoudelijk reglement gemeentelijke socio-culturele infrastructuur zoals vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 maart 2021

          - Addendum huishoudelijk reglement gemeentelijke socio-culturele infrastructuur (ontwerp)

          - Algemeen retributiereglement vastgesteld voor 2022

           

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Enig artikel

          De gemeenteraad stelt het addendum aan het huishoudelijk reglement socio-culturele infrastructuur, zoals in bijlage opgenomen, vast. Deze bijlage maakt integraal deel uit van de beslissing. 

    • Ruimte

      • Omgeving

        • Omgevingsvergunningsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen met referenties OMV_2021116529 - O/2021/317 - Hille 196: zaak der wegen – goedkeuring

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          Het college van burgemeester en schepenen ontving op 16/07/2021 een omgevingsvergunningsaanvraag van BLOMME CONSTRUCT voor het bouwen van 2 meergezinswoningen voor 38 woonentiteiten. De aanvraag bevat de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van één of meerdere gemeentewegen, waarover de gemeenteraad conform het decreet houdende de gemeentewegen beslissingsbevoegdheid heeft.

           

          Dossierreferentie: OMV_2021116529 - O/2021/317

           

          Locatie:  Hille , 8750 Wingene;  en kadastraal bekend als:  Afdeling WINGENE 2 AFD (ZWEVEZELE), sectie C, 0329 P   Afdeling WINGENE 2 AFD (ZWEVEZELE), sectie C, 0329 S.


          Feiten, context en argumentatie

           

          1. 1.            BESCHRIJVING

           

          De aanvraag betreft de bouw van 2 meergezinswoningen voor 38 woonentiteiten. De toegangswegen naar de bovengrondse parking en de gemeenschappelijke groenzone worden op geen enkele wijze afgesloten en kunnen zo een openbaar karakter hebben voor bezoekers, alsook een doorwaadbaarheid van het te ontwikkelen projectgebied voor traag verkeer (fietsers en voetgangers – zwakke weggebruikers). Daarnaast voorziet de aanvraag in een aanpassing aan de loop van het voetpad langs de Raveschootsveldstraat in functie van de aanleg van 3 autostaanplaatsen.

           

           

           

          Bestemming volgens het gewestplan: woongebied

           

          Bestemming volgens een bijzonder plan van aanleg: niet van toepassing

           

          Bestemming volgens een ruimtelijk uitvoeringsplan: niet van toepassing

           

           

           

          1. 2.            BEOORDELING

           


          2.1. Externe adviezen

           

          - Agentschap Wegen en Verkeer heeft een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht op 21 september 2021, ontvangen op 21 september 2021.

           

          - Brandweerzone MidWest heeft een ongunstig advies uitgebracht op 21 oktober 2021, ontvangen op 21 oktober 2021. In navolging van een wijzigingsverzoek werd een tweede adviesvraag verstuurd op 21 december 2021.

           

          - Proximus heeft een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht op 29 september 2021, ontvangen op 29 september 2021.

           

          - Toegankelijk Vlaanderen Toegankelijk Vlaanderen (Inter) heeft een gedeeltelijk voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht op 15 september 2021, ontvangen op 15 september 2021.

           

          - FLUXYS BELGIUM infoworks@fluxys.com heeft een gunstig advies uitgebracht op 6 september 2021, ontvangen op 6 september 2021.

           

          - Provinciale Dienst Waterlopen heeft geen advies uitgebracht. Het advies wordt geacht stilzwijgend gunstig te zijn. In navolging van een wijzigingsverzoek werd een tweede adviesvraag verstuurd op 21 december 2021.

           

          - Telenet heeft een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht op 5 oktober 2021, ontvangen op 5 oktober 2021.

           

          - Fluvius heeft geen advies uitgebracht. Het advies wordt geacht stilzwijgend gunstig te zijn. - De Watergroep De Watergroep heeft een gedeeltelijk voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht op 6 september 2021, ontvangen op 6 september 2021.

           


           

          2.2. Openbaar onderzoek

           


           

          Er werd een openbaar onderzoek gehouden van 13/09/2021 tot 12/10/2021. Het openbaar onderzoek werd niet aangekondigd in een dag- of weekblad. Er werd geen informatievergadering georganiseerd.
          Tijdens het openbaar onderzoek werden 0 bezwaren ingediend.

           


           

          2.3. Technische beoordeling

           

          2.3.1. Fasering

           

          De bouwheer wenst geen gefaseerde ontwikkeling. De realisatie van de twee meergezinswoningen, groenzone, autostaanplaatsen en desgevallend de aanpassing van de rooilijn langs de Raveschootsveldstraat zal in één fase gebeuren.

           

          2.3.2. Wegenis

           

          De aanvraag voorziet in een gedeeltelijke wijziging in de loop van het voetpad langs de Raveschootsveldstraat in functie van het aanleggen van 3 publieke parkeerplaatsen.

           

          Concept:

          Het bestaande voetpad loopt parallel aan de Raveschootsveldstraat. Ten behoeve van de aanleg van 3 publieke parkeerplaatsen wordt het voetpad over een lengte van 21,45 meter verplaatst. Daartoe wordt 44,03 vierkante meter kosteloos afgestaan ter opname in het openbaar domein. Het nieuw aan te leggen voetpad krijgt een breedte van 1,34 meter, de parkeerplaatsen een breedte van 2 meter.

           

          Materialen:

          Het nieuw aan te leggen voetpad ten gevolge van de verplaatsing bestaat uit kleinschalig materiaal (betonstraatstenen 220/110/80 in halfsteenverband) en trottoirband type ID1 en ID4. De nieuw aan te leggen parkeerstrook bestaat uit grasbetontegels (50x40x12, sterkteklasse 20). De bestaande kantstrook en wegenis blijven behouden.

           

          2.3.3. Riolering

           

          Een gescheiden rioleringsstelsel wordt aangelegd binnen het projectgebied. De riolering watert af naar de riolering in de Raveschootsveldstraat.

          Droogweerafvoer (DWA)

          Er wordt een vuilwaterriolering aangelegd binnen het projectgebied. Het DWA-stelsel met diameter 160 mm de vuilvracht af naar het gemengde stelsel in de Raveschootsveldstraat.

          Regenwaterafvoer (RWA)

          De buffering- en infiltratievoorwaarden worden in het stedenbouwkundig dossier goedgekeurd.
          De RWA-riolering in de Raveschootsveldstraat wordt gebruikt voor een nieuwe aansluiting van het projectgebied.

           

          2.3.4. Groenzone

           

          Er wordt maximaal ingezet in het vergroenen van de omgeving rond de meergezinswoningen in functie van de creatie van een gemeenschappelijk binnenplein en bovengrondse autostaanplaatsen voor bezoekers met een doorwaadbaarheid voor traag verkeer.

           

          2.3.5. Nutsleidingen

           

          De aanvragen werden verstuurd en de kostprijs wordt voorzien in het budget van de ontwikkeling. De kostprijs voor de uitrusting van de loten wordt ten laste van de aanvrager gelegd.

           

          2.3.6. Hydraulisch advies

           

          In navolging van het eerste advies door de Provinciale Dienst Waterlopen werd het hydraulisch ontwerp aangepast en met de Provinciale Dienst afgetoetst vooraleer een wijzigingsverzoek werd goedgekeurd. Een hernieuwde vraag tot advies werd aan de Provinciale Dienst Waterlopen bezorgd op 21 december 2021.

           

          2.3.7. As-built

           

          Conform het GRB-decreet, dient door de bouwheer uiterlijk een maand na de voorlopige oplevering van de wegeniswerken van de woonontwikkeling een GRB-conform as-builtplan bezorgd te worden aan Informatie Vlaanderen en aan de gemeente Wingene. De opmeting van de nieuwe rooilijn en woonontwikkeling dient te voldoen aan de administratieve en technische voorschriften in bijlage 'GRb-conforme asbuiltplannen'.

           

          2.4. Toetsing aan het beoordelingskader uit het decreet houdende de gemeentewegen

           

          De aanpassingen aan de rooilijn zijn niet in strijd met de tenuitvoerlegging van de gewenste bestemming van de gronden en voldoet ook aan de principes opgenomen in art. 3 en art. 4 van het decreet houdende de gemeentewegen:

           

           

          (1)  De ingrepen moeten ten dienste staan van het algemeen belang

           

          De omgevingsvergunningsaanvraag beoogt de realisatie van woonentiteiten binnen de gewestplanbestemming wonen. Het gaat om het bouwen van twee meergezinswoningen voor 38 woonentiteiten ingebed in een groene gemeenschappelijke ruimte.

           

          (2)  Een wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende gemotiveerd moet worden

           

          De aanpassing aan de rooilijn is noodzakelijk om de te realiseren autostaanplaatsen en ontsluiting voor voetgangers te voorzien.

           

          (3)  De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aaneengrenzende percelen worden steeds in acht genomen

           

          Met de beoogde ingrepen kan de bijkomende mobiliteitsstroom afdoende worden gebufferd en worden de verkeersstromen tussen autoverkeer en trage weggebruikers binnen het projectgebied maximaal gescheiden.

           

          (4)  Ingrepen worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief

           

          Het betreft voor dit project een bestaande wegenis. De projectsite maakt geen deel uit van een bestaand of potentieel bovenlokaal wandel- of fietsknooppuntennetwerk. De ingrepen zijn van belang op lokaal niveau, maar grijpen niet in op een gemeentegrensoverschrijdend wegennetwerk. Er kan bijgevolg geoordeeld worden dat een beslissing inzake dit dossier vanuit gemeentegrensoverschrijdend perspectief nagenoeg geen impact heeft op een bestaand of bovenlokaal wandel- of fietsknooppuntennetwerk of ander wegennetwerk dat buiten de gemeentegrenzen doorloopt.

           

          (5)  Ingrepen moeten worden beoordeeld in functie van een duurzame ruimtelijke ontwikkeling in de zin van VCRO art. 1.1.4.

           

          De ingrepen staan in functie van het bestendigen van de gewestplan bestemming en zijn daartoe ruimtelijk inpasbaar. De aspecten omtrent duurzame ontwikkeling in de zin van VCRO art. 1.1.4. worden niet geschonden.

           

          Voorstel van door de gemeenteraad op te leggen lasten voor de aanvrager:

           

          • De aanvrager moet aan de administratieve en technische bepalingen, zoals omschreven in het document “GRB-conforme asbuiltplannen in bijlage bij dit besluit te voldoen;
          • De overdracht van de wegzate, riolering, wegenis en nutsvoorzieningen aan de gemeente gebeurt vrij en onbelast bij de definitieve oplevering van de wegenis. Alle kosten van kosteloze grondafstand zijn ten laste van de aanvrager.


          Bevoegdheid en juridische grond

          • decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM) van 5 april 1995
          • Vlaamse codex ruimtelijke ordening (VCRO) van 15 mei 2009
          • decreet betreffende de omgevingsvergunning van 15 april 2014
          • uitvoeringsbesluit betreffende de aanwijzing van de Vlaamse en provinciale projecten van 13 februari 2015
          • uitvoeringsbesluit betreffende de omgevingsvergunning van 27 november 2015

           

          Bijlagen

          • aanvraag_O_2021_317
          • wegenisdossier_O_2021_317
          • 37018_2021_O2021317_PVOO
          • GRB-conforme asbuiltplannen
          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Onthouders: Martine Devisscher, Kobe Vandeweghe
          Resultaat: Met 21 stemmen voor, 2 onthoudingen

          Besluit

          Artikel 1

          De gemeenteraad neemt kennis van het proces-verbaal van openbaar onderzoek over de omgevingsvergunningsaanvraag met referenties OMV_2021116529 - O/2021/317.

          Artikel 2

          De gemeenteraad keurt de ligging, breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en de opname er van in het openbaar domein goed, conform het plan in bijlage met betrekking tot de grondafstand. Het bijhorende bestek, zoals opgemaakt door Studiebureau Verhaeghe & Partners ter realisatie van het woonontwikkelingsproject, dat onderdeel uitmaakt van de omgevingsvergunningsaanvraag voor het het bouwen van 2 meergezinswoningen voor 38 woonentiteiten met referenties OMV_2021116529 - O/2021/317, gelegen te Hille , 8750 Wingene;  en kadastraal bekend als:  Afdeling WINGENE 2 AFD (ZWEVEZELE), sectie C, 0329 P   Afdeling WINGENE 2 AFD (ZWEVEZELE), sectie C, 0329 S  , wordt ook goedgekeurd.

          Artikel 3

          De aanvrager moet aan de administratieve en technische bepalingen, zoals omschreven in het document “GRB-conforme asbuiltplannen in bijlage bij dit besluit te voldoen. Het voldoen aan deze bepalingen is een last die moet worden opgenomen in de omgevingsvergunning.

          Artikel 4

          De overdracht van de wegzate, riolering, wegenis en nutsvoorzieningen aan de gemeente gebeurt vrij en onbelast bij de definitieve oplevering van de wegenis. Alle kosten van kosteloze grondafstand zijn ten laste van de aanvrager.


      • Mobiliteit

        • Aanvullend verkeersreglement: Tramstraat parking - parkeerplaats voor personen met een handicap - vaststelling

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          De Dienst Mobiliteit ontving de vraag van Vivendo om een parkeerplaats voor personen met een handicap aan te leggen voor het gebouw op de parking Tramstraat.

          Feiten, context en argumentatie

          Op de parking Tramstraat is er reeds een bestaande parkeerplaats voor personen met een handicap maar te ver gelegen van het bouwproject van Vivendo. De Dienst Mobiliteit stelt voor om op de voorlaatste parkeerplaats aan het bouwproject van Vivendo een parkeerplaats voor personen met een handicap aan te leggen. De laatste parkeerstroken ter hoogte van het bouwproject worden verwijderd zodat de uitgang van de parking voldoende ruim is. Het gaat om een gewestweg.

          De maatregel zal ter kennis worden gebracht van de weggebruiker door middel van de geëigende verkeerstekens.

          Bevoegdheid en juridische grond

          - de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, art. 119
          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 40 en 41
          - de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
          - het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
          - het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
          - het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
          - het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
          - de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009

          Bijlagen

          - 20211130_PL_Tramstraat_parkeerplaats

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Artikel 1

          Er wordt een parkeerplaats voor gehandicapten aangelegd op de parking in de Tramstraat.

          Artikel 2

          Deze maatregel wordt aangeduid door middel van het verkeersbord E9a met het pictogram van een persoon in rolstoel en met de markering van het pictogram van een persoon in rolstoel op het wegdek.

          Artikel 3

          Dit aanvullend verkeersreglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Vlaamse Overheid en ter kennisgeving overgemaakt aan de Rechtbank van Eerste Aanleg West-Vlaanderen, afdeling Brugge en aan de Politierechtbank West-Vlaanderen, afdeling Brugge.

    • Extra agendapunten

      • Motie over de hoge distributienettarieven van Gaselwest (fractie N-VA) verworpen - aanname amendement fractie CD&V

        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Recent zijn de distributienettarieven voor gezinnen en bedrijven bekend voor elektriciteit en aardgas voor de periode januari t.e.m. juni 2022. Het overzicht van de verschillende tarieven per beheerder werd o.a. ontsloten via de website van de VREG: https://www.vreg.be/nl/hoeveel-bedragen-mijn-distributienettarieven

        Bevoegdheid en juridische grond

        - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        Bijlagen

        - motie van de gemeenteraad van de gemeente van 31 januari 2022 omtrent de hoge distributietarieven van Gaselwest

        - extra agendapunt fractie N-VA 'Motie over de hoge distributienettarieven van Gaselwest'

         

        De fractie CD&V dient een amendement in voor: 

        "De fractie CD&V is van oordeel dat elke Vlaming een gelijk belastingstarief dient te betalen, ook wat betreft de distributiekosten. Dat is vandaag niet gelijk. Bij bv. Fluvius Antwerpen betaalde een gemiddeld gezin in 2021 €319 euro op jaarbasis. Bij Gaselwest was dit 457 euro. Voor onze inwoners kost energie dus 156 euro per jaar meer dan voor een Antwerpenaar. De fractie vindt dit een oneerlijke situatie.

        De fractie stelt daarom voor om via een amendement het besluit te vervangen als volgt:

        “De gemeenteraad van Wingene vraagt aan de Algemene Vergadering en de Raad van Bestuur van Gaselwest om formeel het standpunt in te nemen om een eenheidstarief voor de distributienetbeheerders in Vlaanderen in te voeren. Gevraagd wordt om dit standpunt over te maken aan alle distributienetbeheerders, alsook aan de Vlaamse minister van Energie.”


        Stemming over het voorstel van fractie N-VA:

        Verworpen met 3 ja-stemmen, 19 neen-stemmen en 1 onthouding.

        Stemming over het amendement van fractie CD&V:

        Goedgekeurd met 22 ja-stemmen en 1 neen-stem.


        Amendement CD&V
        Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
        Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
        Tegenstanders: Kobe Vandeweghe
        Resultaat: Met 22 stemmen voor, 1 stem tegen
        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
        Voorstanders: Pieter-Jan Verhoye, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
        Tegenstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Kobe Vandeweghe
        Onthouders: Martine Devisscher
        Resultaat: Met 3 stemmen voor, 19 stemmen tegen, 1 onthouding

        Besluit

        Artikel 1

        De gemeenteraad van Wingene verwerpt het voorstel van de fractie N-VA om aan de Algemene Vergadering en de Raad van Bestuur van Gaselwest te vragen:

        - De huidige distributienettarieven te evalueren en deze naar beneden te brengen.

        - Minstens jaarlijks terug te koppelen naar de vertegenwoordiger en de gemeenteraad van Wingene over de stappen die worden ondernomen in opvolging van deze motie.

        Artikel 2

        De gemeenteraad van Wingene neemt het amendement van de fractie CD&V aan en vraagt aan de Algemene Vergadering en de Raad van Bestuur van Gaselwest om formeel het standpunt in te nemen om een eenheidstarief voor de distributienetbeheerders in Vlaanderen in te voeren. Gevraagd wordt om dit standpunt over te maken aan alle distributienetbeheerders, alsook aan de Vlaamse minister van Energie.

    • Mondelinge vragen

      • De uitrol van het regionaal voedseldistributieplatform en de realisatie van een lokaal voedselverdeelpunt (Marie-Christine Vandendriessche)

        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Sinds mijn mondelinge vraag op de gemeenteraad van juni 2020 omtrent de gemeentelijke voedselstrategie om voedselverlies tegen te gaan en dat te herverdelen naar mensen die het nodig hebben in kader van duurzaamheid en armoedebestrijding, zijn er ondertussen nieuwe ontwikkelingen gebeurd. Schepen Braet gaf in juni 2020 aan dat het college geen initiatief zou nemen om een voedseldistributieplatform binnen het intergemeentelijk samenwerkingsverband Midwest te realiseren noch initiatief te nemen voor een gemeentelijk voedselverdeelpunt.

        Eind 2021 werd ik aangenaam verrast: de Vlaamse Regering heeft onlangs beslist om ruim 500 000 euro vrij te maken voor West-Vlaamse voedselhubs. In de pers vernam ik dat Midwest-voorzitter Kris Declercq en schepen Warnez de uitrol van voedselhubs alvast genegen waren.

        Een voedselhub is een geoptimaliseerd logistiek systeem waar de klemtoon wordt gelegd op de korte afstand voor voedsel. We spreken over voedselverlies als voedsel bestemd voor menselijke consumptie om welke reden dan ook verloren gaat. Daarom is het belangrijk dat we de afstanden zo kort mogelijk houden: meer transport betekent ook meer beschadiging. De nabijheid heeft ook een positief, duurzaam effect op het klimaat omdat er minder broeikasgassen en CO2 worden uitgestoten.

        Ten slotte moeten we ook bijzondere aandacht hebben voor de armoedeproblematiek en mensen in een precaire financiële situatie. Tijdens de laatste aanpassing van het gemeentelijk meerjarenplan werden er jaarlijks extra middelen uitgetrokken voor OCMW-cliënten. Wegens de sterk gestegen brandstofprijzen en de socio-economische gevolgen van de coronacrisis, worden de mobiliteits- en armoedeproblematieken steeds nijpender.

        Daarom is het mijn inziens noodzakelijk om ook op ons grondgebied een lokaal verdeelpunt te hebben. Ik houd daarom nogmaals een pleidooi om zo’n punt - ongeacht de vorm, organisatie of werkwijze van dat punt- op ons grondgebied te realiseren.

        Daarom stel ik graag deze vraag:

        - Ondersteunt het college, in het licht van de recentste ontwikkelingen, deze visie en zal ze een voedselverdeelpunt in onze gemeente realiseren?

        - Wat is de laatste stand van zaken omtrent de uitrol van het gemeentelijk ondernemersloket?

         

        Raadslid Marie-Christine Vandendriessche licht haar mondelinge vraag toe.

        Schepen van Welzijn Tom Braet antwoordt als volgt:

        "Tot op vandaag is er een goede samenwerking met de voedselbank in Pittem en Tielt. Om die reden werd de boot afgehouden op eerdere vragen om een lokaal verdeelpunt te voorzien. 

        De laatste tijd, wellicht ook verbonden aan de pandemie, stelt men op regionaal vlak vast dat de vraag naar voedselbedeling stijgt.  In het kader van de exit-strategie, wilt Midwest deze voedselproblematiek dan ook opnemen. Het is immers een uitdaging om blijvend in te spelen op deze groter wordende vraag en tegelijk ook te zoeken naar meer structurele oplossingen in de strijd tegen armoede. Op regionaal niveau werd een projectdossier “Mid-Waste-Foodies” ingediend dat werd goedgekeurd in december 2021.  Met dit project wordt in 2022 een regionale coördinator aangesteld die het project trekt. Midwest richt daarbij een projectgroep en een klankbordgroep op.

        Omdat in de Midwest regio er verschillende voedselhulp-initiatieven reeds actief zijn, wordt in het eerste jaar een omgevingsanalyse gevoerd waarbij de bestaande initiatieven en potentiële partners in de regio in kaart worden gebracht (as-is analyse: wat is? welke nood en behoefte is er?) Eenmaal deze partners en samenwerkingen duidelijk zijn, volgt een uitwerking van een realistisch businessplan alsook het formaliseren van bestaande samenwerkingen, nieuwe partners en medefinanciering. De gemeente is dit project genegen omdat het start vanuit een analyse. Een samenwerking werkt wederzijds versterkend. Hierbij zet Midwest in op afstemming, detectie van noden en behoeften en nagaan op welke vlakken ondersteuning kan geboden worden (in oa logistiek, digitalisering, netwerking en capaciteitsversterking…)

        In het tweede jaar, tracht de coördinator de logistieke uitrol van voedseldistributieplatformen efficiënter te doen lopen (dmv bijkomende financiering, sociale tewerkstelling, voedselverwerkingsexperimenten…). In jaar 3 zal de coördinator ophaling en herverdeling van voedsel in de regio optimaliseren.

        Aan de hand van de regionale opzet, en de bijhorende omgevingsanalyse, kan nagegaan worden of een lokaal voedseldistributieplatform realiseren, een noodzaak is in onze buurt. Mid-Waste-Foodies zet immers in op het netwerk tussen lokale besturen inzake toeleiding naar voedselhulp om de noden en werking op elkaar te kunnen afstemmen in functie van een betere en efficiëntere samenwerking.  

        Voedselhulp is dus een beleidsthema waar het bestuur nog verder op zal inzetten. Of dit de vorm aanneemt van een gemeentelijk initiatief of er acties en samenwerkingen hierrond moeten worden opgezet, zal echter blijken uit de analyse die door ons bestuur op de voet wordt gevolgd."

        Bevoegdheid en juridische grond

        - het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019, artikel 29

      • De lancering van de Wingenebon in februari 2022 (Fabienne Allaert)

        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Wij verwijzen naar het persbericht van 13 december ll. waarin aangekondigd werd dat vanaf februari 2022 de cadeaubon in Wingene en Zwevezele onder de naam “Wingenebon” gelanceerd wordt.

        Wetende dat wij vanuit de oppositie de lancering van de Wingense cadeaubon reeds 2 maal op de agenda van de gemeenteraad plaatsten, zijn we uiteraard zeer tevreden dat deze cadeaubon er eindelijk komt.

        Toen wij het invoeren van de Wingense cadeaubon  op de gemeenteraad van 29 oktober 2015 agendeerden,  werd dit door jullie meerderheid van de tafel geveegd met als uitleg dat dit niet tot het takenpakket van een gemeente behoort en “jullie  geen ambtenaren wilden inzetten voor de verkoop van commerciële producten”.

        Nochtans had Burgerbelangen in  2015,  150 handelaars in Wingene Zwevezele  bevraagd rond de  eventuele  lancering van de Wingense cadeaubon en toen was 93 % grote voorstander van dit initiatief.

        En toch was u tegen.

        Het is wel spijtig dat u pas na 7 jaar inziet dat onze vraag voor de lancering van de cadeaubon een heel mooi initiatief is.

        Het is nu bovendien tóch mogelijk dat de gemeente hierbij het voortouw neemt, en gemeentelijke ambtenaren inzet voor de verkoop van de cadeaubon.

        In de persnota stond te lezen dat de cadeaubon in februari 2022 zou gelanceerd worden.

        Onze vragen :

        - Hoever staan jullie met de Wingenebon ?
        - Zal deze cadeaubon gelanceerd worden in februari ?
        - Van welke kanalen zullen jullie  gebruik maken om de Wingenebon bekend te maken bij het grote publiek?

         

        Raadslid Fabienne Allaert licht haar mondelinge vraag toe.

        Schepen van lokale economie Ann Mesure antwoordt als volgt:

        "De Wingenebon is te koop vanaf 1 februari, zowel digitaal via een webshop als aan het loket. In afwachting van een algemene onthaalbalie in het gemeentehuis, is de bon te koop aan de themabalie Burgerzaken.

        De Wingense handelaars werden per mail uitgenodigd voor een digitale infosessie over de vernieuwde bon op 27 januari om 19u. Intussen registreerden zich meer dan 80 handelaars zich op het systeem. De informatie en de bijhorende presentatie is allemaal verzameld op de website (www.wingene.be/wingenebon). Op de website van Gift2Give vinden de handelaars zeer gedetailleerde antwoorden op de meeste vragen en kunnen ze instructiefilmpjes bekijken.  Gift2Give biedt zoals gezegd ook prima eerstelijnsondersteuning aan zowel handelaars als klanten bij specifieke vragen of problemen, via verschillende kanalen (mail, telefonisch, Messenger, chatbot).

        Qua verdere communicatie en promotie: op 31 januari wordt nog een persnota verstuurd en de dag erna verschijnt er een nieuwsbericht en Facebookpost om de lancering aan te kondigen. Flankerende communicatie is gedurende de eerste weken voorzien in de vorm van een gratis affiche voor de handelaars om op te hangen in hun zaak, een banner in de emailhandtekening van het gemeentelijk personeel, een banner op de Facebookpagina en op de digiborden. Daarnaast wordt er in het volgende infomagazine een stuk aan de Wingenebon gewijd, met nog een extra advertentie op de achterflap. De bon zal naar aanleiding van bepaalde acties of gelegenheden (bv. Moederdag, eindejaar, prijsuitreikingen, relatiegeschenken…) periodiek in de verf blijven gezet worden.

        In 2015 is het college niet ingegaan op de vraag, voornamelijk omdat we op dat moment geen gemeentelijke ambtenaren wilden inzetten voor de verkoop ervan. In het huidige meerjarenplan is intussen echter de uitbouw van een Dienst Ondernemen voorzien. Sinds 2021 is de uitwerking daarvan gestart en dit resulteerde intussen in een aantal actiepunten, waarvan de herevaluatie van de gemeentelijke cadeaubon er een was. Nieuwe gezichten brengen op een gegeven moment nieuwe inzichten met zich mee.

        Een tweede belangrijke reden om het in 2015 nog niet te doen, was het feit dat de systemen die in 2015 bestonden, nog niet de digitale flexibiliteit en automatiseringsmogelijkheden boden zoals dat anno 2022 het geval is. De meeste systemen die toen bekeken werden, brachten een aanzienlijke administratieve werklast met zich mee op vlak van verkoopshandelingen, (manuele) registratie, facturatie en opvolging. Dit werd toen bevestigd door een rondvraag bij verschillende gemeenten."

        Bevoegdheid en juridische grond

        - het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019, artikel 29

      • De staat van de Boskapeldreef (Martine Devisscher)

        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Bij het indraaien van de Boskapeldreef, komende van de Bruggesteenweg richting asielcentrum, kan men er niet naast kijken: op verschillende plaatsen zijn er behoorlijke grote putten, kapotgereden randen en zijkanten in de rijweg, een rijweg waar steeds meer verkeer passeert.  Komt daarbij dat de aan-en afvoer van het inrichtingsproject Caluwenbroekvijver mee de oorzaak is van – al zij het een tijdelijke – toename van zwaar verkeer. Ook de ligging van campus Wingene – de Zande – zorgt voor een dagelijks verhoogde trafiek.

        Fractie Burgerbelangen stelt volgende vraag :

        Kan het nodige gedaan worden om de gebreken aan de Boskapeldreef  te herstellen en zo te komen tot een meer permanente oplossing. Kan bijvoorbeeld een bepaald type verharding voor een blijvende oplossing zorgen?

         

        Raadslid Devisscher licht haar mondelinge vraag toe.

        Schepen van Openbare Werken, Hedwig Kerckhove, antwoordt als volgt:

        "De aansluiting van de Boskapeldreef met de Vagevuurstraat wordt onder handen genomen door Team Interne Werken (melding en werkopdracht zijn aangemaakt) voor een voorlopige oplossing. 

        Een structurele oplossing voor het wegdek is eveneens in de maak, in 2022 wordt de planning opgemaakt om in 2023 een nieuw onderhoudsprogramma uit te voeren."

        Bevoegdheid en juridische grond

        - het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019, artikel 29

Namens Gemeenteraad,

Jurgen Mestdagh
Algemeen directeur

Hendrik Verkest
Raadslid