De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Elk raadslid heeft het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.
- de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32
- het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad, vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021
- verslag vorige zitting 30 mei 2022
Enig artikel
De gemeenteraad keurt het verslag van de zitting van 30 mei 2022 goed.
Met ingang van 2019 moeten de lokale besturen uiterlijk op 30 juni aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau rapporteren over de organisatiebeheersing (art. 219 van het decreet lokaal bestuur).
Het decreet lokaal bestuur (art. 217) omschrijft organisatiebeheersing als "het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen over doelstellingen, risicobeheer, wetgeving en procedures, betrouwbare financiële informatie, effectieve en efficiënte inzet van middelen en de bescherming van fraude en activa".
Het decreet geeft niet aan hoe dit systeem van organisatiebeheersing moet worden ingevuld, maar expliceert wel dat het moet worden vastgesteld door de algemeen directeur na overleg met managementteam (art. 219).
In zitting van 28 januari 2019 werd het charter organisatiebeheersing zowel door de gemeente- als OCMW-raad goedgekeurd. Dit charter dient als een raamwerk voor alle initiatieven en rapportering inzake organisatiebeheersing. Het omschrijft het regelgevend kader, de projectstructuur, de prioriteitsbepaling, het bepalen van maatregelen en monitoring en periodieke opvolging.
Het uiteindelijke doel van organisatiebeheersing is het beheersen van risico’s in de organisatie om zo te komen tot een kwaliteitsvolle werking van het geheel, en van alle onderdelen. Daarom 2 sporen. Spoor 1 wordt opgevolgd en ingevuld door een stuurgroep van managementteamleden en sleutelfiguren uit de organisatie (MAT). Spoor 2 bestaat uit werkgroepen samengesteld op basis van het organogram. De werkgroepen bestaan opnieuw uit sleutelfiguren die de eigen dienst en de risico’s verbonden met het takenpakket van de dienst goed in kaart brengen en opvolgen. Deze twee sporen zijn van belang doorheen het volledige organisatiebeheerstraject zowel bij het in kaart brengen van de risico’s, het bepalen van de beheersmaatregelen (organisatiebeheersrapport) als bij het rapporteren en opvolgen nadien (GANTT-chart).
Het is niet aangewezen om alle activiteiten en de volledige organisatie tot in het kleinste detail te gaan opvolgen in het organisatiebeheerstraject. De prioriteiten worden vastgelegd aan de hand van de methodiek van de risicoanalyse die worden vervat in een organisatiebeheersrapport (OBR).
Het overzicht van de risico’s per dienst (spoor 2) en de risico’s op het niveau van de organisatie (spoor 1) worden samen met de maatregelen en hun maturiteit opgenomen in een organisatiebeheersrapport. Dit rapport geeft dus een overzicht van alle kritische punten en prioritaire maatregelen.
Om de beheersmaatregelen (afspraken, projecten en acties) uit het organisatiebeheersrapport effectief te kunnen plannen en opvolgen, wordt gebruik gemaakt van de GANTT-methodiek. De GANTT-chart is een projectschema dat bestaat uit de te ontwikkelen beheersmaatregelen en acties, een tijdsindicatie, de verantwoordelijke, … Dit document is dus niet alleen een plannings- maar ook een opvolgingsdocument en wordt opgemaakt op zowel organisatie- als dienstniveau. Een organisatiebeheersingssysteem is een dynamisch gegeven. De organisatie, de omgeving en de risico’s evolueren.
Elk jaar - uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar - krijgt de raad voor maatschappelijk welzijn en de gemeenteraad een overzicht van de gerealiseerde beheersmaatregelen op dienst- en organisatieniveau aangeboden door de algemeen directeur.
Het jaarrapport organisatiebeheersing (2021) werd voorgelegd aan het MAT in zitting van 10 juni 2022 en aan het college in zitting van 7 juni 2022.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel. 171, §1 en 217-219
- charter organisatiebeheersing
- rapportering organisatiebeheersing lokaal bestuur Wingene (2021)
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van het jaarrapport organisatiebeheersing (2021).
Jaarlijks moet de Raad van Bestuur de jaarrekening vaststellen en voor adviesverlening aan de gemeenteraad voorleggen. Die moet op zijn beurt advies verlenen over deze jaarrekening en de bestuurders kwijting verlenen.
Een ontwerp van de jaarrekening 2021 werd digitaal overgemaakt aan de raadsleden.
De staat van het financieel evenwicht sluit met een beschikbaar budgettair resultaat (effectieve geldstromen) van 182.721,93 euro en een autofinancieringsmarge van -277.115,12 euro. Het budgettair resultaat van het boekjaar bedraagt -308.037 euro. De negatieve cijfers zijn hoofdzakelijk te wijten aan het vervolg van de coronacrisis, waardoor de verkoopcijfers lager lagen, en bijgevolg ook de ontvangsten uit de bijhorende prijssubsidies vanuit de gemeente. Er waren wel voldoende financiële middelen om dit tekort op te vangen.
De balans sluit met een totaal van 7.851.172,71 euro wat een stijging is van 734.326,28 euro ten opzichte van 2020. Enerzijds dalen de vaste activa en het nettoactief, omdat er meer afgeschreven werd dan er geïnvesteerd werd. Anderzijds zorgt een renteloze lening door de gemeente aan het AGB, omwille van het vermijden van negatieve rente bij de gemeente, voor een stijging van de bankrekening en de schulden.
De staat van opbrengsten en kosten sluit met een te bestemmen resultaat van het boekjaar van -634.380,86 euro. Dit verlies zal overgedragen worden naar het volgend boekjaar.
- de wet van 17 juli 1975 op de boekhouding en de jaarrekeningen van de ondernemingen, laatst gewijzigd op 22 april 2012
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 235 §4 en artikel 243
- het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus
- het ministerieel besluit van 1 oktober 2010 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan en van de rekeningstelsels van de gemeenten, provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn
- de beheersovereenkomst tussen gemeente Wingene en het AGB Wingene, laatst gewijzigd bij besluit van gemeenteraad en raad van bestuur AGB van 29 april 2019
- het gemeenteraadsbesluit van 31 augustus 2009 over het oprichten en vaststellen van de statuten van het AGB Wingene, laatst gewijzigd bij gemeenteraadsbesluit van 17 december 2018
- Jaarrekening 2021 AGB
- Presentatie financieel directeur
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2021 van het AGB volgens het wetboek van vennootschappen en verenigingen goed, en verleent een positief advies aan de jaarrekening 2021 van het AGB conform artikel 243 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 2
De gemeenteraad verleent kwijting aan de bestuurders van het AGB Wingene.
De gemeenteraad wordt hernomen bij dit agendapunt (om 20.50 uur).
De jaarrekening 2021 van gemeente en OCMW, deel OCMW, werd vastgesteld door de OCMW-raad op 27 juni 2022 en wordt nu ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
De jaarrekening voor gemeente en OCMW is voortaan één gezamenlijk beleidsrapport. De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
- de OCMW-wet van 8 juli 1976
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende "de beleids - en beheerscyclus"
- Jaarrekening gemeente en OCMW, deel OCMW, 2021
- Presentatie financieel directeur
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de jaarrekening van gemeente en OCMW Wingene, deel OCMW, voor het dienstjaar 2021 goed.
Artikel 2
Door die goedkeuring wordt de jaarrekening van gemeente en OCMW Wingene voor het dienstjaar 2021 in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
De jaarrekening 2021 werd tijdig aan de raadsleden bezorgd en wordt ter vaststelling voorgelegd aan de gemeenteraad.
De jaarrekening voor gemeente en OCMW is voortaan één gezamenlijk beleidsrapport. De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
De staat van het financieel evenwicht sluit met een beschikbaar budgettair resultaat (effectieve geldstromen) van 15.301.468,49 euro en een autofinancieringsmarge van 4.696.355,81 euro. Het budgettair resultaat van het boekjaar bedraagt 4.710.245,41 euro.
De balans sluit met een totaal van 92.074.911, wat een stijging is van 3.923.932 euro ten opzichte van 2020.
De staat van opbrengsten en kosten sluit met een te bestemmen resultaat van het boekjaar van 5.958.564,53 euro.
Er werd in 2021 600.000 euro gestort door de gemeente aan het OCMW. Dit ter aanvulling van de liquide middelen van het OCMW en om de beschikbare financiële middelen bij gemeente en OCMW maximaal te spreiden om negatieve rente te vermijden.
De financieel directeur geeft toelichting ter zitting en rapporteert hierbij over zijn bevoegdheden conform artikel 177 van het decreet lokaal bestuur.
Voor het jaar 2021 werden door de financieel directeur geen openstaande vorderingen oninbaar geboekt.
Er werden 23 visums afgeleverd in 2021, waarvan 2 onder voorbehoud van goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan, en er werden geen visums geweigerd. Een overzichtslijst is terug te vinden als bijlage.
Als bijlage is de lijst terug te vinden van de besluiten van het college van burgemeester en schepenen die ter kennisgeving aan de gemeenteraad voorgelegd moeten worden met toepassing van het reglement houdende de vaststelling van het begrip dagelijks bestuur, waarvan de uitgave minimum 30.000 euro excl. BTW is.
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende "de beleids - en beheerscyclus"
- de beslissing van de gemeenteraad van 28 januari 2019: "Begrip dagelijks bestuur inzake de bevoegdheidsverdeling tussen de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen".
- Jaarrekening gemeente en OCMW 2021 - deel gemeente
- presentatie financieel directeur
- Lijst visums 2021
- lijst van de besluiten van het CBS die ter kennisgeving aan de gemeenteraad voorgelegd moeten worden met toepassing van het reglement houdende de vaststelling van het begrip dagelijks bestuur, waarvan de uitgave minimum 30.000 euro excl. BTW is.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt de jaarrekening van gemeente en OCMW Wingene van het dienstjaar 2021, deel gemeente, vast.
Artikel 2
De gemeenteraad neemt kennis van de toelichting en rapportage van de financieel directeur conform artikel 177 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 3
De gemeenteraad neemt kennis van de lijst voor 2020 van de besluiten van het CBS die ter kennisgeving aan de gemeenteraad voorgelegd moeten worden met toepassing van het reglement houdende de vaststelling van het begrip dagelijks bestuur, waarvan de uitgave minimum 30.000 euro excl. BTW is.
Buitenschoolse kinderopvang is een maatschappelijke kernopdracht die het gemeentebestuur overeenkomstig haar decretaal bepaalde regierol uitvoert. Hiertoe werkt zij samen met andere actoren, waaronder de schoolbesturen, in respect voor eigen financiële verantwoordelijkheden, subsidiariteit en lokale autonomie. Het gemeentebestuur en de actoren verhouden zich tot elkaar als gelijkwaardige partners, en verbinden informatie, middelen en competenties om de buitenschoolse kinderopvang te realiseren. Het gemeentebestuur, dat decretaal de regie voert over (buitenschoolse) kinderopvang en eindverantwoordelijke is, neemt de rol van coördinator op.
De herziening van de algemene overeenkomst gebeurt naar aanleiding van onderstaande vaststelling dat in de algemene overeenkomst omtrent de samenwerking gemeente Wingene – schoolbestuur Wingene of Zwevezele, er voor het onderhoud een onderscheid is gemaakt tussen schooldagen/schoolvrije dagen en vakantiedagen. Voor de energie- en communicatievoorzieningen is dat onderscheid niet gemaakt, wat een tekort is in de overeenkomst. De geest van de overeenkomst maakt sowieso een onderscheid tussen schooldagen en vakantiedagen. Dit is een anomalie in de overeenkomst en dient te worden aangepast.
Ferm Kinderopvang is, in opdracht van het gemeentebestuur, organisator van de buitenschoolse kinderopvang in de scholen Wildenburg en De Vlieger. Het uitgangspunt is complementair gebruik van schoolinfrastructuur, met de volledige exclusiviteit van de infrastructuur tijdens de schooltijd, voor het schoolbestuur, en tijdens de openingstijden buitenschoolse opvang, voor het gemeentebestuur.
Alle afspraken worden gekaderd in een algemene samenwerkingsovereenkomst tussen school- en gemeentebestuur m.b.t. oprichting, (re)organisatie en exploitatie van een het aanbod buitenschoolse kinderopvang in de scholen. De algemene samenwerkingsovereenkomst met de basisscholen werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 24 augustus 2015. Op de stuurgroep IBO 28 maart 2022 werden enkele voorstellen tot wijziging en aanvulling geformuleerd om de samenwerkingsovereenkomst te herzien.
In onderling overleg werden volgende voorstellen aangegeven tot wijziging en/of aanvulling van de algemene samenwerkingsovereenkomst buitenschoolse kinderopvang:
- Artikel 2, aanvulling: de periode voor de evaluatievergadering wordt vastgelegd in mei en opgenomen in de agendering van de stuurgroep IBO;
- Artikel 3, wijziging: het schoolbestuur stelt, enkel op vraag van de gemeente, een medewerker ter beschikking voor de begeleiding van kinderen in de buitenschoolse kinderopvang tijdens het eerste uur na de schooltijd.
- Artikel 5, aanvulling: de gemeente staat in voor het regulier logistiek onderhoud van de ruimtes die gebruikt worden voor buitenschoolse kinderopvang tijdens de vakantiedagen. Deze opdracht wordt gedelegeerd naar Ferm.
- Artikel 6, wijziging: communicatievoorzieningen werd verwijderd, dit zijn doorlopende abonnementen waarvoor geen onderscheid wordt gemaakt tussen school- en vakantiedagen.
- Artikel 6, aanvulling: Het schoolbestuur staat uitsluitend zelf in voor de kosten van alle energievoorzieningen en verbruiksmaterialen gedurende de schooldagen.
- Artikel 6, aanvulling: toiletpapier, papieren handdoekjes en poetsproducten.
- Artikel 6, aanvulling: de gemeente staat in voor de kosten van alle energievoorzieningen en verbruiksmaterialen gedurende de vakantiedagen.
- Artikel 8, aanvulling: De gebruiker, aangeduid door de gemeente en in onderling akkoord met het schoolbestuur, zal een bruikleenovereenkomst ondertekenen met vermelding van tenminste volgende elementen: de infrastructuur die ter beschikking wordt gesteld, de duur, gebruik als een goede huisvader, melden en herstellen van schade, de verzekering BA, andere risico’s en inboedel, afspraken en reglementen van de school, ... . Voorbeeld bruikleenovereenkomst in bijlage.
- Artikel 9, aanvulling: Het nultarief van Ferm Kinderopvang wordt toegepast bij de opvangprestaties in de buitenschoolse kinderopvang voor kinderen van leerkrachten die tewerkgesteld zijn in scholengemeenschap Driespan gedurende de uitvoering van schoolgebonden opdrachten. Dit wordt jaarlijks gemonitord tijdens de evaluatievergadering in mei.
De algemene samenwerkingsovereenkomst wordt opgemaakt per locatie en ondertekend door het betrokken schoolbestuur Wingene of Zwevezele.
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40, 41, 286 en 287.
- het besluit van de Vlaamse Regering 9 juli 2021 over het lokaal beleid, de samenwerking en de subsidie voor buitenschoolse opvang en activiteiten
- het decreet van 30 november 2007 betreffende het flankerend onderwijsbeleid op lokaal niveau
Deze beslissing kadert binnen AC000158 06.02.01 van het strategisch meerjarenplan 2020-2025.
- gewijzigde samenwerkingsovereenkomst schoolbestuur - gemeentebestuur m.b.t. buitenschoolse kinderopvang
- bruikleenovereenkomst scholengemeenschap Driespan - Ferm Kinderopvang
- samenwerkingsovereenkomst schoolbestuur - gemeentebestuur van 24 augustus 2015
Artikel 1
De gemeenteraad stelt de algemene samenwerkingsovereenkomst 'buitenschoolse kinderopvang' tussen schoolbestuur en gemeentebestuur vast, opgenomen als bijlage en integraal deel uitmakend van dit besluit.
Artikel 2
De algemene samenwerkingsovereenkomst treedt in werking vanaf 1 juli 2022.
In 2019 werd de Interlokale Vereniging Stedelijke Academie voor Woord en Muziek (SAMW) opgericht. De gemeenteraad keurde in zitting van 25 november 2019 de overeenkomst betreffende de oprichting van de ‘Interlokale vereniging SAMW Tielt’ goed. Deze vereniging beheert de Interlokale Vereniging Stedelijke Academie voor Woord en Muziek (SAMW). De Stedelijke Academie voor Woord en Muziek heeft een lokale afdeling in Wingene.
De jaarrekening van de interlokale vereniging moet jaarlijks aan de gemeenteraden worden voorgelegd.
Het beheerscomité legde op 22 april 2022 de ontwerpjaarrekening 2021 van SAMW vast volgens artikel 7 van de overeenkomst. De jaarrekening van de interlokale vereniging moet jaarlijks aan de gemeenteraden worden voorgelegd. De jaarrekening wordt als goedgekeurd aangenomen als de gewone meerderheid van de gemeenteraden ze goedkeurt.
De jaarrekening is terug te vinden in bijlage.
De documenten zijn apart opgemaakt per verschillend orgaan, namelijk Stedelijke Academie Muziek en Woord en Stedelijke Kunst Academie Tielt.
- Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- het besluit van de gemeenteraad van 25 november 2019 houdende goedkeuring van de overeenkomst betreffende de oprichting van de ‘Interlokale Vereniging Stedelijke Academie voor Muziek en Woord Tielt’, waarbij Tielt aangeduid werd als beherende gemeente, en Wingene, Dentergem en Ingelmunster als deelnemende gemeenten.
Deze beslissing kadert in actie 05.03.04 van het strategisch meerjarenplan 2020-2025.
- jaarrekening 2021 SAMW
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2021 van de Stedelijke Academie voor Muziek en Woord goed.
In 2019 werd de Interlokale Vereniging Stedelijke Kunstacademie Tielt opgericht waar de gemeente Wingene deel van uitmaakt. De gemeenteraad keurde in zitting van 16 december 2019 de overeenkomst betreffende de oprichting van de ‘Interlokale vereniging SKAT Tielt’ goed. Deze vereniging beheert de Stedelijke Kunstacademie Tielt (SKAT). De Stedelijke Kunstacademie Tielt (SKAT) heeft een lokale afdeling in Wingene.
De jaarrekening van de interlokale vereniging moet jaarlijks goedgekeurd door de gemeenteraden van alle betrokken gemeenten.
Het beheerscomité legde op 22 april 2022 de ontwerpjaarrekening 2021 Stedelijke Kunstacademie Tielt (SKAT) vast volgens artikel 7 van de overeenkomst. De jaarrekening van de interlokale vereniging moet jaarlijks aan de gemeenteraden worden voorgelegd. De jaarrekening wordt als goedgekeurd aangenomen als de gewone meerderheid van de gemeenteraden ze goedkeurt.
De jaarrekening is terug te vinden in bijlage.
De documenten zijn apart opgemaakt per verschillend orgaan, namelijk Stedelijke Academie Muziek en Woord en Stedelijke Kunst Academie Tielt.
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- het besluit van de gemeenteraad van 16.12.2019 houdende goedkeuring van de overeenkomst betreffende de oprichting van de ‘Interlokale Vereniging Stedelijke Kunstacademie Tielt’, waarbij Tielt aangeduid werd als beherende gemeente, en Wingene, Dentergem en Ingelmunster als deelnemende gemeenten.
Deze beslissing kadert in actie 05.03.04 van het strategisch meerjarenplan 2020-2025.
- jaarrekening 2021 SKAT
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2021 van de Stedelijke Kunstacademie Tielt goed.
De Vlaamse overheid heeft in uitvoering van een recent stikstofakkoord een ontwerp Programmatische Aanpak Stikstof opgesteld (het zogenaamde PAS), met een bijhorend ontwerp plan-milieueffectrapport dat de effecten op het leefmilieu onderzoekt. Het openbaar onderzoek hiervoor liep van 19 april tot en met 17 juni 2022. Opmerkingen en bezwaren moesten worden ingediend bij alle betrokken colleges van burgemeester en schepenen. De gemeenten zelf kunnen een advies uitbrengen tot uiterlijk 1 augustus 2022.
Het zogenaamde stikstofakkoord is een heel technisch verhaal, ontneemt toekomstperspectieven en laat weinig ruimte aan de landbouwsector om op een sterke en duurzame wijze verder te ontwikkelen. Voor de landbouwsector is het niettemin belangrijk dat er een decreet komt rond de definitieve PAS. Een degelijk stevig juridisch onderbouwd kader is voor veeteeltbedrijven immers een vereiste om ook in de toekomst nog een vergunning te kunnen krijgen. Het Vlaams Stikstofakkoord stuurt helaas hoofdzakelijk aan op een verplichte of vrijwillige veeteeltafbouw. De financiële compensatie is passend welkom en we hopen dat het toereikend zal zijn om ook de crisis mee te ondervangen.. Het ontwerp-PAS zorgt bijgevolg voor heel wat ongerustheid bij zowel direct betrokkenen als de ketenpartners.
Het is noodzakelijk om het ontwerp-PAS te onderbouwen met een socio-economische impactanalyse.
We vragen dat de gemaakte afspraken over verleende vergunningen en de ontheffing van nulbemesting in groene bestemmingen worden nagekomen. De Vlaamse overheid moet zich als een betrouwbare partner opstellen voor de landbouwsector en de bestaande onzekerheid weg nemen.
De gemiddelde leeftijd van de Vlaamse veehouders situeert zich boven de 50 jaar. Tegen 2030 zal zich een natuurlijke uitvloei van veeteeltbedrijven voltrekken die gepaard gaat met een wezenlijke daling in ammoniakuitstoot. In de PAS-maatregelen wordt uitgegaan van een constante veestapel en uitstoot als uitgangspunt. Dat is niet correct. Bij het bepalen van de reductiedoelstellingen moet men uitgaan van doelstellingen op sectoraal niveau en daarbij ook het aandeel van de stoppende bedrijven mee in rekening nemen zodat de reductiedoelstellingen voor de blijvende landbouwers naar beneden kunnen en er ontwikkelruimte voor de blijvers komt.
De ammoniakuitstoot van de veeteeltsector is in het ontwerp-PAS gestoeld op het productiejaar 2015. Hierbij is geen rekening gehouden met al gerealiseerde veestapelafbouw (vooral varkenshouderij) en al uitgevoerde ammoniakreducerende maatregelen of technieken. Rekenmodellen die gestoeld zijn op actuele cijfers zullen op veel meer begrip en steun kunnen rekenen bij de veeteeltsector, omdat de voorgestelde maatregelen dan tenminste op maat van de huidige situatie zullen zijn. In die optiek is het aangewezen dat alle veehouders vanuit de Vlaamse administratie worden aangeschreven met een weergave van de correcte impact voor alle individuele bedrijven.
We vragen dat de Vlaamse overheid een sfeer creëert waarin innovatie wordt aangemoedigd en ondersteund (vb. aanstellen beoordelingscommissie, uitwerken proefstalregeling,…). Het moet mogelijk zijn om meer technieken te erkennen. Zodoende hebben landbouwers meer keuzemogelijkheden om hun stikstofemissies te laten dalen.
We vragen dat de kritische depositiewaarde (KDW) niet als absolute voorwaarde naar voor wordt geschoven omdat het enkel een waarde is die een potentieel risico aangeeft. In plaats van de impact te catalogeren binnen theoretische modellen is er nood aan meetbare en bewijsbare impact in de concrete context.
Zowel in het huidige richtsnoer als in de nieuwe PAS-documenten wordt gefocust op SBZ en de instandhoudingsdoelstellingen die zijn opgelegd van uit de EU via de habitatrichtlijn. Niettemin werden aanvraagdossiers in het verleden ook afgetoetst op impactscores ten opzichte van VEN-gebieden. We vragen dat de aanpak voor Natura 2000 gebieden (SBZ) niet wordt doorgetrokken naar gebieden in het Vlaams Ecologisch Netwerk VEN omdat de beleidsmatige onderbouw wat natuurdoelstellingen betreft verschillend is.
We vragen ook gelijk evenredig rekening te houden met de stikstofemissies afkomstig van het buitenland. Landbouw kan en mag hier niet alleen voor opdraaien.
We vragen de Vlaamse overheid om een duidelijk en concreet flankerend beleid uit te werken voor leegkomende stallen en/of bedrijven in het agrarisch gebied.
De zogenaamde slapende NER's zullen worden afgeroomd, zodat ze niet meer kunnen worden geactiveerd en leiden tot een uitbreiding van de veestapel. De definitie van slapende NER's is in het huidige mestdecreet omschreven als NER's die de voorbije 3 jaar niet werden benut en waarbij de drempel van minimale benutting op 75% ligt. Op die manier wordt geen rekening gehouden met schommelingen in veebezetting door de slechte economische conjunctuur van de afgelopen jaren. In tegenstelling tot de 'slapende' NER's wordt het productiejaar 2015 als referentie genomen voor alle scenario's inzake ammoniakuitstoot. Enige consequentie van een zichzelf respecterende overheid is hier wel op zijn plaats
PAS-akkoord en conceptnota van de Vlaamse regering van 23 februari 2022
Openbaar onderzoek van het ontwerp-PAS en ontwerp-plan-MER van 19 april 2022 t.e.m. 17 juni 2022
/
Ontwerp "Programmatische Aanpak Stikstof"
Om 19u01 ontving de algemeen directeur volgend amendement vanuit de CD&V fractie:
Toe te voegen in het besluit:
“We vragen om op geregelde tijdstippen als gemeente op de hoogte gehouden te worden van de verdere monitoring van de natuurkwaliteit in de twee afgebakende SBZ’s op onze gemeente.”
Enig Artikel
De gemeenteraad formuleert volgende opmerkingen omtrent het ontwerp Programmatische Aanpak Stikstof:
In het meerjarenplan 2020-2025 van gemeente Wingene is de uitvoering van het "wegenis- en rioleringsproject centrumstraten Zwevezele" voorzien.
De aanpak van deze straten is een gemeentelijk project waarbij een ontwerper dient aangesteld te worden.
De werken zelf omvatten in grote lijnen de heraanleg van de Berkenlaan, Beukenlaan, Eikenhof, Kastanjelaan en Processiestraat.
Na onderzoek van de riolering bleek dat de bestaande riolering einde levensduur is.
Er wordt hierdoor een gescheiden rioleringsstelsel voorzien gecombineerd met de opwaardering van de bovenbouw.
Er is in totaal 950.000 euro in het meerjarenprogramma van de gemeente Wingene voorzien.
Dit is inclusief btw, onderzoeken, herzieningen en erelonen.
Om deze werken te begeleiden dient een studiebureau/ontwerper aangesteld te worden.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
De opdracht heeft als voorwerp het doorlopen van een studietraject voor het wegenis- en rioleringsproject centrumstraten Zwevezele tot en met de definitieve oplevering.
Het typebestek van OVIO werd gebruikt om de opdracht te omschrijven, aangevuld en aangepast aan de concrete noden van de centrumstraten.
Een eerste opdracht omhelst het uitvoeren van een (financiële) haalbaarheidsstudie met een looptijd van 2 maand.
Hierin worden de voorbereidende documenten, in bijlage C bij het bestek, vertaald naar de aan te pakken straten.
De visie op de rioleringsaanleg wordt eveneens afgetoetst.
Na officiële goedkeuring van de haalbaarheidsstudie wordt het vervolg van de opdracht uitgevoerd.
Dit omhelst het voorbereiden van een omgevingsvergunningsaanvraag en uitvoeringsdossier met een looptijd van 5 maand.
Het aanbestedingsdossier wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd alvorens te publiceren (openbare procedure).
De begeleiding van de uitvoering van de werken en de afkoppelingsstudies zijn eveneens in het dossier vervat.
De looptijd van de wegeniswerken zelf is afhankelijk van de verdere uitwerking van het dossier.
De ontwerpopdracht wordt geraamd op 75.000 euro excl. btw.
- wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
- wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
- Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
- Bestuursdecreet van 7 december 2018.
- koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
- koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
- het besluit van de gemeenteraad van 28 januari 2019 tot vaststelling van het begrip dagelijks bestuur inzake de bevoegdheidsverdeling tussen de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen.
Het nodige budget voor de studieopdracht is voorzien via de budgetten van het MJP 2020-2025:
Raming - MJP000059 Wegenis- en rioleringsproject Berken-, Beuken-, Kastanjelaan, Eikenhof & Processiestraat: wegeniswerken en erelonen
Actie - 01.01.21: Wegenis- en rioleringsproject Berken-, Beuken-, Kastanjelaan, Eikenhof & Processiestraat
Verantwoordelijke dienst - Externe Werken
Er is 100.000 euro voorzien in 2023.
Bijlage 1 - bestek Centrumstraten Zwevezele
Bijlage 2 - bestek Centrumstraten Zwevezele - bijlage C
Bijlage 3 - bestek Centrumstraten Zwevezele - bijlage C2 (typedwarsprofiel)
Artikel 1
De gemeenteraad beslist om een opdracht uit te schrijven "Wegenis- en rioleringsproject centrumstraten Zwevezele - aanstellen ontwerper" en stelt de lastvoorwaarden vast zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 75.000,00 euro excl. btw of 91.800,00 euro incl. btw.
Artikel 2
Het bestuur opteert als gunningswijze voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in MJP000059 Wegenis- en rioleringsproject Berken-, Beuken-, Kastanjelaan, Eikenhof & Processiestraat: wegeniswerken en erelonen
In het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente en het autonoom gemeentebedrijf is de realisatie van het Keizerspark voorzien. Tijdens de gemeenteraad van februari werden de lastvoorwaarden en gunningswijze voor loten 1 “ruwbouw en pilotage” en 2 “technieken” goedgekeurd. De raming voor de werken bedroeg 4.319.854,27 euro excl. BTW voor lot 1 en 2.638.532,75 euro excl. BTW voor lot 2. Loten 1 en 2 samen bedroegen bijgevolg 6.958.387,02 euro excl. BTW. Kort na de gemeenteraad werd de aanbestedingsprocedure gestart en normaliter zijn de offertes reeds een tijdje binnen.
Als N-VA-fractie stellen we ons constructief en kritisch op tegenover de plannen en hebben we meermaals onze grote bezorgdheid geuit over de kostprijs van dit project. De transport- en grondstofprijzen rijzen nog steeds de pan uit en we worden geconfronteerd met een torenhoge inflatie. We herhaalden in februari onze oproep om uiterst voorzichtig te zijn bij de aanbesteding. We stelden voor - indien de kostprijs van het project exuberant te hoog zou zijn - om de uitrol van dit project uit te stellen en/of maar bepaalde deelprojecten van de site (zoals de renovatie van het gemeentehuis) eerst uit te voeren. Want we moeten ten allen koste vermijden dat dit project onze inwoners opzadelt met een financiële kater.
We hebben onlangs vernomen dat de plannen van het Keizerspark worden uitgesteld. De bouwplannen worden gepauzeerd na een grondige financiële doorrekening en de onzekere economische situatie.
Daarom stel ik u de volgende vragen:
Raadslid Pieter-Jan Verhoye licht zijn mondelinge vraag toe.
Burgemeester Lieven Huys antwoordt als volgt:
"(1) Kunt u toelichting geven bij de huidige stand van zaken omtrent het Keizerspark?
We geven graag eerst pro memorie de planning en opdeling van bij de aanbesteding nog eens mee:
In het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente en het autonoom gemeentebedrijf is de realisatie van het Keizerspark voorzien.
Het project Keizerspark bestaat uit 4 grote onderdelen:
Het nieuwe cultuurgebouw, met een nieuwe theaterzaal waar plaats zal zijn voor 310 toeschouwers, met bar en ontvangstruimte en een nieuwe bibliotheek.
De renovatie en uitbreiding van het gemeentehuis.
De beperkte renovatie en herbestemming van het parochiaal centrum.
De omgevingsaanleg met een groene omgeving en een nieuwe parking.
Het project Keizerspark is daarvoor opgedeeld in zes verschillende prijsvragen (loten):
Lot 1 = Ruwbouw, werfinrichting en pilotage
Lot 2 = Technieken (HVAC, elektriciteit, sanitair, …)
Lot 3 = Binnenafwerking en vast meubilair
Lot 4 = Omgevingsaanleg
Lot 5 = Theatertechnieken
Lot 6 = Los meubilair
De timing van deze prijsvragen ziet er momenteel als volgt uit:
Publicatie loten 1 en 2 op 1 maart 2022. Offertes hebben we ontvangen op 25 mei 2022.
Publicatie lot 3 in november 2022.
Publicatie loten 4 en 5 in september 2023.
Publicatie lot 6 in het voorjaar van 2024.
De uitvoering van de bouwwerken zelf is momenteel voorzien van januari 2023 tot en met januari 2025.
Het parochiaal centrum zou gedeeltelijk gerenoveerd worden en loopt een afzonderlijk traject ten opzichte van de andere delen van het project. Gezien het parochiaal centrum gebruikt zou worden als publiekszone tijdens de renovatie van het gemeentehuis, zou dit nog in 2022 uitgevoerd worden.
De ontvangen offertes voor lot 1 (ruwbouw) en lot 2 (technieken) worden momenteel nagezien door het ontwerpteam. Vervolgens wordt het verslag van nazicht en voorstel tot gunning aan het college voorgelegd. De verbintenistermijn loopt tot en met 21 november 2022. Tot die tijd kan beslist worden om al dan niet te gunnen. Een verlenging van de verbintenistermijn kan gevraagd worden aan de aannemers, maar deze zijn niet verplicht om daarmee akkoord te gaan.
(2) Kunt u toelichting geven van de grondige financiële doorrekening? Wat waren de conclusies van deze oefening?
Er werd 13.250.000 euro budget voorzien in het meerjarenplan van gemeente en AGB samen. Na aftrek van loten 1 en 2, en van de eerder gegunde hoogspanningscabine, blijft nog 1.865.514,37 euro beschikbaar voor de loten 3 tot en met 6.
Loten 3 tem 6 worden geraamd op 3.945.963 euro excl. BTW. 21% BTW hierop bedraagt 828.652,42 euro. Als we hier uitgaan van een verdeling AGB 60% en gemeente 40%, komt er 331.460,97 euro BTW kost bij. In totaal dus een kost van 4.277.423,97 euro, waardoor het budget op basis van de ramingen dus met 2.411.909 euro opgetrokken moet worden. De marge van BTW optimalisatie is in dit geval volledig 'opgebruikt'.
We houden daarbij nog geen rekening met hogere aanbestedingsprijzen dan de ramingen, wat in de praktijk meer dan waarschijnlijk wel het geval zal zijn. Stel dat deze prijzen ook 40% hoger liggen dan de ramingen, komt er nog eens 1.710.969,59 euro bij.
Samengeteld is er dus 4.122.878,59 euro meer budget nodig voor dit project.
De totale kost van het Keizerspark zou, rekening houdende met 40% extra voor loten 3 tem 6, op 17.372.878,59 euro komen.
Hierbij zijn dan nog geen verrekeningen tijdens de werken en mogelijke verdere prijsstijgingen ingecalculeerd. Ook het budget voor het ereloon van het ontwerpteam zou nog opgetrokken moeten worden conform de aanbestedingsprijzen.
(3) Wat waren de resultaten van de aanbestedingsprocedure? In welke mate waren de ontvangen offertes te hoog/te duur? In welke mate overschreden de offertes de ramingskosten?
De raming voor de werken bedroeg 4.319.854,27 euro excl. BTW voor lot 1 en 2.638.532,75 euro excl. BTW voor lot 2. Loten 1 en 2 samen werden bijgevolg geraamd op 6.958.387,02 euro excl. BTW.
Totale laagste aanbestedingsprijs voor loten 1 en 2 samen is dan 10.606.064 euro excl. BTW.
- Voor lot 1 is dit 2.557.482,73 euro excl. BTW of 59% boven de raming.
- Voor lot 2 is dit 1.090.194,25 euro excl. BTW of 41% boven de raming.
- Voor de twee loten samen is dit 3.647.676,98 euro excl. BTW of 52% boven de raming.
Uitgaande dat we 28% van de BTW effectief als kost moeten opnemen (we werken maximaal via het AGB), komt dit op een totaalbedrag van 11.229.700,56 euro incl. BTW, of 3.862.160,39 euro inclusief BTW meer dan de raming.
(4) Op welke manier zullen de plannen worden bijgestuurd? Wanneer zal er hier uitsluitsel over zijn. In welke mate zal er gefaseerd worden gewerkt? Zoja, welk (deel)project zal er het eerst worden uitgevoerd? Welke timing hanteert het gemeentebestuur? Zullen er een nieuw bestek, lastvoorwaarden en/of gunningswijze worden uitgeschreven?
Dit zal de komende maanden verder bekeken worden. Het gemeentebestuur neemt de houding aan van een goede huisvader."
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
Eind vorig jaar namen we akte van de vernietiging van de vergunning door de Raad voor Vergunningsbetwistingen voor het tweerichtingsfietspad tussen de Blauwhuisstraat in Wildenburg en de Torenweg aan het Aanwijs. De Vlaamse minister van Openbare Werken gaf toen aan dat de overheid een volledig nieuw traject/dossier zou opstarten incluis nieuwe omgevingsvergunning.
M.a.w. alles moest terug naar de tekentafel. Daarbij moest het bestaande traject en alle alternatieven terug onder de loep. Tijdens de gemeenteraad van november hadden we een mogelijk alternatief voorgesteld om de bestaande fietsroute langs de knooppunten 29, 28, 32 en 39 eventueel in te richten als alternatief traject. Het traject loopt vanaf het fietspad ter hoogte van parking Aanwijs langs de Oude Bruggeweg in Wingene tot aan de Blauwhuisstraat. Dit tracé is wel grotendeels onverhard of semiverhard, vrij autoluw en is ongeveer 2,8 kilometer lang. Momenteel gebruiken sommige recreatieve fietsers dit traject reeds om van de Oude Bruggestraat naar parking het Aanwijs te geraken. We kregen de vraag als dit voorlopig ook kon voorzien worden van voorlopige (desnoods tijdelijke) bewijzering, zodat fietsers het nog steeds gevaarlijke stuk Beernemsesteenweg kunnen vermijden.
Daarom stel ik u graag de volgende vragen:
Raadslid Pieter-Jan Verhoye licht zijn mondelinge vraag toe.
Burgemeester Lieven Huys antwoordt als volgt:
"(1) Kunt u de laatste stand van zaken toelichten van dit dossier? Hoe verloopt de samenwerking met AWV? Wanneer was het laatste contact met het agentschap? Wat is de laatste stand van zaken omtrent het onderzoek naar het traject en de alternatieven?
Het Agentschap Wegen en Verkeer verkreeg op 17 juli 2020 een omgevingsvergunning voor de aanleg van een functioneel fietspad langs de N370, de Beernemsteenweg. Tegen deze omgevingsvergunning werd de schorsing en vernietiging gevorderd bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen waarna deze vernietiging op 19 augustus 2021 uitgesproken werd.
AWV heeft beslist om dit arrest niet aan te vechten maar om het volledig ontwerp te hernemen en aan te vragen op een manier die de meest juridisch sluitende omgevingsvergunning garandeert. Hieruit volgt dat de studie met inbegrip van een start- en projectnota opnieuw zal moeten gebeuren. Hiervoor wordt een projectstuurgroep ingericht met als doel alle aangebrachte argumenten van de vernietigingsprocedure te integreren in het ontwerpproces.
Het agentschap kon recent een nieuw raamcontract afsluiten waaruit geput kan worden om de opdracht voor een ontwerper in de markt te zetten. Men is op vandaag hiermee aan de slag en we hopen hier snel meer nieuws van te krijgen.
De samenwerking met AWV loopt zoals verwacht, het is nu voornamelijk alle partijen in kaart brengen en samen rond de tafel krijgen parallel met het aanstellen van een ontwerper. Het laatste algemeen overleg met AWV ging op 20 mei 2022 door.
(2) Welke alternatieven worden er in de scope genomen? In hoeverre is het gemeentebestuur bereid om langs het tracé langs de knooppunten 29, 28, 32 en 39 voorlopige (desnoods tijdelijke) bewegwijzering te voorzien?
Het in kaart brengen en onderzoek van en naar de alternatieven zullen besproken worden in de samen te roepen Projectstuurgroep. Hier worden alle relevante instanties en actoren betrokken en een plan van aanpak opgemaakt. Op vandaag doen we geen voorafname op deze studie om elke piste naar waarde te kunnen beoordelen en een schijn van vooringenomen voorkeurscenario te vermijden.
In dit kader geniet een tijdelijke bewegwijzering langs een recreatief en grotendeels onverhard pad onze voorkeur niet voor deze functionele verbinding. Het gebruik van dit pad staat natuurlijk iedereen vrij. Het doel is en blijft een functionele fietsverbinding tussen Beernem en Wingene."
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
De laatste weken zien we de aannemer terug rond rijden in de gemeente om de grasbermen te maaien. Door het droge voorjaar en waarschijnlijk ook door het gewijzigde maaiberm beheer van de laatste jaren lijkt het gras korter dan anders.
Jaarlijks zien we op facebook wel eens berichten passeren over slechte zichtbaarheid op kruispunten door te hoog gras in de bermen. Ook regelmatig worden we aangesproken door bezorgde bewoners. Graag zou ik volgende vragen stellen over het wegberm beheer.
- Welke is de huidige start datum van de maaibeurten? Kan dit vroeger?
- Hoeveel gras werd vorig jaar uiteindelijk opgezogen en afgevoerd?
- Worden er in onze gemeente veiligheidsmaaibeurten uitgevoerd?
- Hoe ver staat onze gemeente met de opmaak van het bermen beheerplan?
- Worden er nog extra maatregelen genomen om bermen nog meer Vlinder en bijen vriendelijk te maken?
- Hoe ver staan we met de uitrol van het maaien van de binnenkant van de gracht om deze ook proper te houden?
Raadslid Stefaan Verhelle licht zijn mondelinge vraag toe.
Schepen Hedwig Kerckhove antwoordt als volgt:
"Volgens het bermdecreet mag de eerste maaibeurt starten vanaf 15 juni en de tweede maaibeurt vanaf 15 september. Deze maaidata zijn vastgelegd in functie van de bloei. Na 15 is de voorjaarsbloei grotendeels voorbij en hebben planten- en bloemsoorten de kans gehad om zaad te zetten. Dit zaad komt op de grond terecht en kan het jaar nadien opnieuw kiemen. Hetzelfde geldt voor de zomerbloeiers; daarom mag de tweede maaibeurt pas vanaf 15 september plaatsvinden.
Naarmate een grasberm soort- en bloemrijker wordt, neemt de betekenis voor de fauna toe. Bloeiende planten trekken veel insecten aan, zoals vlinders, bijen en hommels.
In toepassing van het bermdecreet moet het maaisel ook binnen de tien dagen na het maaien verwijderd worden. Het permanent laten liggen van maaisel werkt verruiging in de hand, waardoor de dominantie van weinig interessante soorten toeneemt. Onmiddellijk afvoeren van het maaisel verdient de voorkeur. In onze gemeente worden alle wegbermen, met uitzondering van een 9-tal kilometer die niet bereikbaar is met groot materieel, in één werkgang gemaaid met opzuiging van het maaisel.
Van de verplichtingen inzake maaidata en verwijderen van maaisel kan om redenen van natuurbehoud en verkeersveiligheid een afwijking worden verleend door het Agentschap voor Natuur en Bos. Afwijkingen op het bermdecreet worden enkel toegestaan als een gemeente over een bermbeheerplan beschikt.
Regionaal Landschap Houtland werd vorig jaar door de gemeente aangesteld voor de opmaak van een "vereenvoudigd bermbeheerplan" aan de hand van een inventarisatie met de focus op potentieel-ecologische bermen enerzijds en verkeersveiligheid anderzijds. Het opzet is dat na deze zomer een toelichtingsnota, een beheertabel gelinkt aan de nodige GIS-bestanden en een reeks overzichtskaarten afgeleverd worden. De meerwaarde van ons gemeentelijk bermbeheerplan zal zich situeren op twee vlakken. Ruige wegbermen met hoge grasgroei zullen vanuit verkeerveiligheid al voor 15 juni kunnen gemaaid worden. Sommige potentieel-ecologische bermen zullen dan weer op een later tijdstip of slechts één keer moeten gemaaid worden, waardoor een soortenrijker en bloemenrijker berm tot stand zal komen.
Het maaien van de wegbermen in onze gemeente zijn dag op dag op 15 juni gestart en zullen tegen begin juli grotendeels afgerond zijn. Er werd gestart met alle wegen met 2 rijstroken. Daarna is dagelijks afwisselend in Wingene en Zwevezele gemaaid. De meest ecologische bermen in de omgeving van Sint Pietersveld zijn laatst aan de beurt. Gemelde gevaarlijke locaties omwille van te hoge grasgroei worden tussendoor meegenomen.
Sedert 2 jaar werd ook gestart met het mee maaien van de grachtzijde aan de straatkant. Dit areaal wordt jaarlijks uitgebreid om tegen 2030 aan honderd procent te komen.
Bestaande wegbermen worden niet ingezaaid met een gras-bloemenmengsel. De beste manier om tot een duurzaam planten- en bloemenbestand te komen is de verdere toepassing van verschraling door opzuiging van het maaisel. Bloemenzaad zal ook alleen maar kiemen bij uitstrooiing op blote grond en heel weinig effect hebben in bestaande bermen. Er zou wel kunnen overwogen worden om in de toekomst een gras-bloemenmengsel in te zaaien bij heraanleg van bermen bij wegenis- of rioleringswerken. We nemen dit mee ter bespreking tijdens het komende overleg van de gemeentelijke bijenwerkgroep."
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
Ik verwijs naar de notulen van het college van burgemeester en schepenen van 23 mei 22, punt 27 : Hemelwater- en droogteplan Wingene – plan van aanpak – goedkeuring.
De voorbije jaren is het inzicht gegroeid dat we anders moeten omgaan met ons hemelwater. De klimaatverandering van de laatste jaren brengt een almaar sterker gewijzigd neerslagpatroon met zich mee. Voor Vlaanderen betreft dat meer regen in de winter en minder neerslag in de zomer, gekenmerkt door langere periodes van geen neerslag, afgewisseld met intensere buien. Om hiermee om te gaan is het belangrijk om niet alleen ruimte te geven aan water, maar ook het grondwater aan te vullen. Via de opmaak van een hemelwater- en droogteplan kan men vorm geven aan een integrale, gedragen gen gebieds-dekkende visie op het hele watersysteem in de gemeente. Het doel is het formuleren en uitvoeren van verschillende maatregelen dat een weerbaar watersysteem ondersteunt die ingaat tegen de gevolgen van klimaatverandering en zo bijdraagt aan een klimaat-robuuste en leefbare omgeving.
Het college gunde op 7 februari 22 de opmaak van het plan aan de dienstverlener Riopact.
Riopact stelde hun plan van aanpak ter goedkeuring voor.
De basismodule voor het opstellen van dit plan bestaat uit 5 stappen na de intake. De doorlooptijd is ongeveer 1 jaar, d.w.z. voorziene oplevering mei 2023. Op het einde van dit traject is een eindpresentatie voorzien aan het college, adviesraden en gemeenteraad.
Op de gemeenteraad van 29 juni 2020 diende fractie Burgerbelangen een agendapunt in met de vraag naar onderzoek van mogelijke maatregelen om waterverspilling bij bronbemalingen te reduceren.
Fractie Burgerbelangen stelt volgende vragen:
1) Zal de gemeenteraad op regelmatige tijdstippen geïnformeerd worden over de stand van zaken van het hemelwater- en droogteplan ipv enkel een presentatie te krijgen op het einde van het traject van het afgewerkte hemelwater- en droogteplan?
2) Worden de vragen die fractie Burgerbelangen stelde op de gemeenteraad van 29 juni 2020 opnieuw bestudeerd en eventueel mee opgenomen in het te ontwikkelen hemelwater- en droogteplan?
Raadslid Martine Devisscher licht haar mondelinge vraag toe.
Schepen Hedwig Kerckhove antwoordt als volgt:
"(1) Zal de gemeenteraad op regelmatige tijdstippen geïnformeerd worden over de stand van zaken van het hemelwater- en droogteplan ipv enkel een presentatie te krijgen op het einde van het traject van het afgewerkte hemelwater- en droogteplan?
Bij de opmaak van het hemelwater- en droogteplan worden verschillende stakeholders bevraagd vanuit hun expertise in deze materie. Dit gaat dan bijvoorbeeld om de Vlaamse Milieumaatschappij of de provincie West-Vlaanderen. Het plan wordt in opmaak eveneens afgetoetst aan verschillende lokale organisaties zoals de milieuraad of de Gecoro en we onderzoeken de mogelijkheid om een (online) burgerbevraging te voorzien.
Dit alles wordt deze zomer in concrete acties gegoten en een verder uitgewerkt plan van aanpak. Vorige week had een eerste online samenkomst van de stakeholders plaats.
Een tussentijdse terugkoppeling naar de gemeenteraad is niet voorzien.
(2) Worden de vragen die fractie Burgerbelangen stelde op de gemeenteraad van 29 juni 2020 opnieuw bestudeerd en eventueel mee opgenomen in het te ontwikkelen hemelwater- en droogteplan?
Vanuit Wingene is het niet de ambitie een plan op te stellen, louter om te voldoen aan de voorwaarde voor watergerelateerde subsidies. De ambitie is wel degelijk om naast een visie ook verschillende acties of speerpunten naar voor te schuiven.
Het luik bemaling werd door de Vlaamse Milieumaatschappij aangestipt en wordt in al zijn facetten mee opgenomen in het verdere onderzoek.
We zijn, als landbouwgemeente, zeer aandachtig voor de waterhuishouding en tijdelijke bemalingen horen in dit kader thuis."
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
In de gemeenteraad van 25 april werd het dossier Renovatie van het Parochiaal Centrum goedgekeurd.
Het Parochiaal centrum zou ingericht worden als een multifunctionele ontmoetingsplaats.
De kostprijs voor de renovatie werd geraamd op 318.282 € exclusief BTW. waarbij een subsidie van 100.000 € toegekend werd door de provincie.
De werken zouden reeds aangevat worden begin september en eindigen eind 2022.
Onze fractie stelde zich toen al vragen rond :
Onze vraag is : Zijn er offertes binnengekomen voor dit project?
Raadslid Fabienne Allaert licht haar mondelinge vragen toe.
Burgemeester Lieven Huys antwoordt als volgt:
"(1) Zijn er offertes binnengekomen voor dit project?
Er kwam voor perceel 1, 2 en 3 telkens één offerte binnen. Voor perceel 4 hebben we geen offerte ontvangen.
(2) Indien ja : welke zijn de bedragen van de offertes voor de ruwbouw/technieken/ inox keuken en schilderwerken? In welke mate wijken zij af van de ramingen ? Kan de vooropgestelde timing gehaald worden ?
Het prijsonderzoek is nog lopende en het verslag van nazicht is nog in opmaak.
Raming (excl. BTW) |
ontvangen prijs (excl. BTW) |
|
|
Perceel 1 Ruwbouw |
156.170,43 |
151.924,75 |
-2,72% |
Perceel 2 technieken |
75.699,00 |
91.150,31 |
+20,41% |
Perceel 3 inox keuken |
22.680,59 |
62.418,00 |
+175,20% |
Perceel 4: schilderwerken en decoratiewerken |
63.732,79 |
geen offerte ontvangen (voorlopig uitgaan van ramingsbedrag: 63.732,79) |
|
318.282,81 excl. BTW |
369.225,85 excl. BTW |
+16,01% |
|
|
385.122,20 incl. BTW |
446.763,28 incl. BTW |
+16,01% |
Gemiddeld zitten we momenteel 16% boven de raming, waarbij we voor perceel 4 het ramingsbedrag in rekening nemen.
Wordt on hold geplaatst en meegenomen in de beoordeling rond het dossier Keizerspark."
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
Wij verwijzen naar de recente mededeling waar u aankondigde om de bouw van het Keizerspark uit te stellen wegens de onzekere economische situatie.
Het is een goede zaak dat U voorlopig de kat uit de boom kijkt.
Toch hadden wij een aantal vragen.
Het totaal vooropgesteld budget voor het keizerspark was per 24/02/2022 13.250.000 €.
Op de voorstelling van het project op 24/02 waarbij het architectenbureau aanwezig was, heeft onze fractie toen al gepolst of zij in hun berekeningen rekening gehouden hadden met de prijsstijgingen.
Uit hun antwoord konden we toen afleiden dat zij het hoorden donderen in Keulen en de prijzen helemaal niet herzien hadden
Blijkbaar hebben zij zich totaal verkeerd ingeschat :
Lot 1 ruwbouw was geraamd op 4.319.854,27 €, uit de binnengekomen offertes nav de aanbesteding ligt het bedrag om en bij de 7.000.000 €
Lot 2 de technieken was geraamd op 2.638.532 €,uit de binnengekomen offertes nav de aanbesteding ligt het bedrag om en bij de 3.100.000, €.
Voor deze 2 loten samen zou de prijs dus op 10.100.000 € komen terwijl het geraamd bedrag op 6.958.386,20 € lag, dit betekent dat de prijzen 45 % hoger liggen dan deze die ons voorgelegd werden in februari van dit jaar.
Er stond in de pers te lezen dat “het concept “van het project eventueel zal aangepast worden.
Als fractie doen wij het voorstel om de bibliotheek definitief huisvesten in de Kerk op de Hille.
Deze locatie ligt goed bereikbaar voor beide deelgemeenten en de locatie wordt bovendien geapprecieerd door onze inwoners.
Bovendien zou het definitief onderbrengen van de bibliotheek in de kerk, een serieuze besparing meebrengen op het budget voor het keizerspark.
Raadslid Fabienne Allaert licht haar mondelinge vraag toe.
Burgemeester Lieven Huys antwoordt als volgt:
"(1) Wij stellen ons als fractie de vraag of het architectenbureau Dertien12 uit Brugge en ingenieur architecten D’hooghe Meganck uit Gent wel bekwaam zijn om dergelijke projecten te leiden aangezien zij de budgetten opgemaakt hebben in een periode waar de prijzen al zeer sterk gestegen waren en zij er totaal geen rekening mee gehouden hebben. Blijkbaar hebben ze geen voeling met de marktsituatie.
"Het dossier kende een lange aanloop en werd tussentijds en zelf tot in de eindfase nog veel bijgestuurd. Veel prijzen werden door het ontwerpteam nog aangepast, maar de marktsituatie is op een periode van 9 maanden extreem sterk gewijzigd.
Naast de algemene prijsstijgingen, die ook in andere aanbestedingen oplopen tot 40% of meer, blijkt uit een eerste nazicht dat voor ons dossier ook een exuberant hoge prijs gegeven werd voor de werfinrichting en werfcoördinatie. Dit laatste bedraagt meer dan 10%. Mogelijks is dit het gevolg van de combinatie van een nieuwbouwproject met een grondige renovatie, waardoor meer afstemming nodig is dan bij enkel een nieuwbouwproject of enkel een renovatie.
Er werden door de aannemers nauwelijks opmerkingen gemaakt op het bestek. Dit is uitzonderlijk, aldus het ontwerpteam. Dit zou er op kunnen wijzen dat de aannemer zo veel mogelijk risico’s doorgerekend heeft, daar waar in een normale marktcontext een aannemer er alles zal aan doen om via opmerkingen de prijs te drukken om zo de opdracht binnen te halen.
Tot slot werden de grootste stijgingen, bovenop de algemene stijgingen, vastgesteld bij het schrijnwerk en de isolatie.
Bij de aanstelling van het architectenteam werden de nodige technische competenties beoordeeld. De keuze van het architectenteam liep via een procedure bij de Vlaams Bouwmeester. Tijdens deze procedure werd de bekwaamheid van het ontwerpteam uitgebreid getoetst aan de hand van de gunningscriteria en referenties."
(2) Hoe hoog is het commissie percentage voor het architectenbureau Dertien12 en het ingenieursbureau Dhooghe Meganck ? Wordt dit berekend op hun originele prijzen of op de prijzen waartegen de werken effectief uitgevoerd worden?
"Ereloon is vastgelegd op 12%, te berekenen op het gunningsbedrag. Op eventuele meerwerken tijdens de uitvoering kan geen ereloon gevraagd worden."
(3) Het project staat on hold: hoe zit het nu met de vergoeding aan het architecten buro – moeten er voorschotten betaald worden ? Belfius werd voor het keizerpark aangesteld voor het projectmanagement : hoe zit het met hun vergoeding ?
De uitbetaling aan het architectenteam gebeurt zoals contractueel voorzien volgens het geleverde werk. De fases voorontwerp, definitief ontwerp (vergunningsaanvraag) en uitvoeringsontwerp (aanbestedingsdossier) werden doorlopen. 70% van het ereloon werd betaald, momenteel nog op basis van de ramingsbedragen.
De kostprijs voor de technisch-financiële projectbegeleiding door Belfius met wekelijkse werfopvolging bedraagt 1,1% op 13.000.000 euro + 21% BTW, en bedraagt zo 173.030 euro inclusief BTW. (Het dossier voor de hoogspanningscabine werd nog zonder Belfius aanbesteed, waardoor we berekenen op 13.000.000 ipv op 13.250.000)
20% daarvan, of 34.606 euro, mag Belfius factureren bij toewijzing van perceel 1 of uiterlijk 6 maand na indienen van het aanbestedingsdossier perceel 1. De rest pas vanaf een eventuele start der werken."
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
Namens Gemeenteraad,
Jurgen Mestdagh
Algemeen directeur
Hendrik Verkest
Raadslid