Terug
Gepubliceerd op 27/06/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 22/05/2023 - 20:00 raadzaal
  • Openbaar

    • Ondersteuning

      • Bestuursondersteuning

        • Verslag gemeenteraad 24 april 2023 - goedkeuring

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.

          Feiten, context en argumentatie

          De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor. 

          Elk raadslid heeft het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.

          Bevoegdheid en juridische grond

          - de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005

          - het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32

          - het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad, vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021

          Bijlagen

          - verslag vorige zitting 

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Enig artikel

          De gemeenteraad keurt het verslag van de zitting van 24 april 2023 goed.

        • MIROM: agenda en mandaat van de vertegenwoordiger voor de algemene vergadering op 30 mei 2023 - goedkeuring

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          Per brief van 26 april 2023 (ontvangen 3 mei 2023) nodigt Mirom de gemeente uit tot haar algemene vergadering op dinsdag 30 mei 2023 om 18 uur te Hooglede. Als lid van de opdrachthoudende vereniging Mirom is de gemeente Wingene vertegenwoordigd in de algemene vergadering.

          Feiten, context en argumentatie

          De gemeenteraad is bevoegd voor de goedkeuring van de agenda van de algemene vergadering en het vaststellen van het mandaat van haar vertegenwoordigers. De raad kan haar eerdere beslissing bestendigen over de aanstelling van gemeentelijke vertegenwoordigers in de algemene vergadering van Mirom op 14 december 2021, namelijk mevrouw Sandra Ketels als effectief afgevaardigde en de heer Stijn Van Maele als plaatsvervanger.

          De agenda vermeldt volgende punten:

          1. Verslag van de Raad van Bestuur (art. 24 der statuten)

          2. Verslag van de commissaris

          3. Goedkeuring jaarrekening per 31.12.2022

          4. Kwijting van de bestuurders en de commissaris

          5. Aanstelling commissaris-Revisor °

          6. Benoeming van de bestuurder *

          7. Varia

           

          ° Het huidig mandaat van de commissaris-revisor loopt af. De raad van bestuur besloot op 05 april 2023 om deze opdracht opnieuw te gunnen aan Auditas Bedrijfsrevisoren, Vansteelant Sven en vraagt nu aan de Algemene Vergadering om deze aanstelling te aanvaarden voor de komende 3 boekjaren.

          * Volgens de beslissing van de Algemene Vergadering van 26 februari 2019 eindigt het mandaat van Mevrouw Lies Colpaert van rechtswege. De heer Tom Pollentier uit de gemeente Koekelare, volgt haar op en dit tot het einde van de legislatuur.

          Uit onderzoek van de aangeleverde documenten bij de uitnodiging tot deze algemene vergadering, blijken er geen bezwaren te zijn om de agenda goed te keuren.

          Bevoegdheid en juridische grond

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

          - de gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2019 over de aanstelling van de vertegenwoordigers in de algemene vergadering van Mirom

          - het gemeenteraadsbesluit van 28 oktober 2019 over de goedkeuring van de verlenging van de opdrachthoudende vereniging MIROM tot 10 november 2037

          - de statuten van Mirom, laatst gewijzigd en gecoördineerd op 11 december 2018

          Financiële gevolgen

          /

          Bijlagen

          - brief van 26 april 2023 van Mirom over de algemene vergadering op 30 mei 2023

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Artikel 1

          De gemeenteraad keurt de agenda en alle agendapunten goed voor de algemene vergadering van MIROM die doorgaat op dinsdag 30 mei 2023.

          Artikel 2

          De vertegenwoordiger en de plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente aangeduid bij raadsbeslissing van 28 januari 2019, zijn afgevaardigd naar deze algemene vergadering van MIROM, namelijk raadslid mevrouw Sandra Ketels als effectief vertegenwoordiger en raadslid de heer Stijn Van Maele als plaatsvervangend vertegenwoordiger.

          Artikel 3

          De afgevaardigde gemeentelijke vertegenwoordigers krijgen opdracht om hun stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in dit raadsbesluit en als dusdanig de punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 30 mei 2023 van MIROM goed te keuren.

          Artikel 4

          Het college van burgemeester en schepenen voert deze beslissing uit, onder meer de kennisgeving aan MIROM, Oostnieuwkerksesteenweg 121 te 8800 Roeselare.

        • TMVS dv - agenda en mandaat van de vertegenwoordiger voor de algemene jaarvergadering op 20 juni 2023 - goedkeuring

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          Dienstverlenende Vereniging ‘Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services’ (TMVS dv) stuurt een uitnodiging aan het gemeentebestuur Wingene voor de algemene vergadering die doorgaat op dinsdag 20 juni 2023 om 17.30 uur te Gent in Flanders Expo. Wingene is medeoprichter van deze dienstverlenende vereniging en kan zich laten vertegenwoordigen op elke algemene vergadering. De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.

          Feiten, context en argumentatie

          Op de agenda staat:

          1. Wijziging vermogen

          2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen

          3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2022

          4. Verslag van de commissaris

          5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022

              b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2022

          6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris

          7. Actualisering presentievergoeding

          8. Statutaire benoemingen

          Varia

           

          Uit de studie en beoordeling van alle aangeleverde documenten, blijkt dat het lokaal bestuur kan instemmen met alle agendapunten.

          De gemeenteraad is bevoegd voor de goedkeuring van de agenda en de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger.  Bij de aanvang van deze legislatuur ging de raad over tot de aanwijzing van voorzitter de heer Hendrik Verkest als effectief afgevaardigde en schepen mevrouw Ann Mesure als plaatsvervanger in de algemene vergadering van TMVS dv. De gemeenteraad kan deze afvaardiging bestendigen voor de algemene vergadering van dinsdag 21 juni 2022.

          Bevoegdheid en juridische grond

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41 en 432

          - het gemeenteraadsbesluit van 27 oktober 2017 over de deelname aan de oprichting van TMVS dv

          - het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 over het aanstellen van een gemeentelijk vertegenwoordiger in de algemene vergadering van TMVS dv

          - de statuten van TMVS dv,  laatst gewijzigd door de algemene vergadering van 10 december 2019

          Bijlagen

          - uitnodigingsbrief ontvangen op 6 april 2023, samen met alle documenten van de algemene vergadering van TMVS dv op 20 juni 2023

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Artikel 1

          De gemeenteraad verleent goedkeuring aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering TMVS dv van 20 juni 2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:

          1. Wijziging vermogen

          2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen

          3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2022

          4. Verslag van de commissaris

          5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022

              b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2022

          6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris

          7. Actualisering presentievergoeding

          8. Statutaire benoemingen

          Varia

          Artikel 2

          De raad wijst de heer Hendrik Verkest aan als effectief vertegenwoordiger met als plaatsvervanger mevrouw Ann Mesure, en draagt hen op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv op 20 juni 2023, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen volgens dit besluit.

          Artikel 3

          TMVS dv ontvangt een afschrift van dit besluit:

          • hetzij per post t.a.v. FARYS | TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent,
          • hetzij bij voorkeur per elektronische post naar het e-mailadres 20230620AVTMVS@farys.be
        • Cipal dv: agenda en mandaat vertegenwoordigers voor de algemene vergadering op 22 juni 2023 - goedkeuring

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          Dienstverlenende vereniging Cipal (Cipal dv) nodigt de gemeente uit tot de eerstvolgende Algemene Vergadering van Cipal dv op donderdag 22 juni 2023 om 16 uur. De Raad van Bestuur heeft beslist om de algemene vergadering via een hybride systeem te organiseren, om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk vertegenwoordigers kunnen deelnemen. De leden hebben de keuze om ofwel fysiek ofwel digitaal deel te nemen.

          Feiten, context en argumentatie

          De gemeenteraad is bevoegd voor de goedkeuring van de agenda en het vaststellen van het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger.

          Op de agenda staat:

          1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemer(s)

          2. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2022

          3. Goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2022.

          4. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2022

          5. Kennisname van de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2022

          6. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en aan de commissaris voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2022

          7. Aanpassing van het huishoudelijk reglement van de algemene vergadering

          8. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering

          Uit onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten blijkt dat geen enkel punt aanleiding geeft tot afkeuring of verwerping en bijgevolg kan de raad de agendapunten goedkeuren.

          In zitting van 28 oktober 2019 ging de gemeenteraad over tot de aanwijzing van vertegenwoordigers in de algemene vergadering van Cipal dv en zij kan dit besluit bestendigen voor de algemene vergadering op 22 juni 2023, namelijk de heer Hendrik Verkest als effectief en de heer Lieven Huys als plaatsvervangend afgevaardigde.

          Bevoegdheid en juridische grond

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41 en 432

          - het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2011 over de toetreding tot de dienstverlenende vereniging Cipal

          - het gemeenteraadsbesluit van 28 oktober 2019 over de vervanging van vertegenwoordigers in de algemene Vergadering van Cipal dv

          - de statuten van Cipal dv, laatst gewijzigd op 22 december 2018

          Financiële gevolgen

          /

          Bijlagen

          - e-mail van 5 mei 2023 over de oproeping tot de algemene vergadering van Cipal dv op 22 juni 2023

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Artikel 1

          De gemeenteraad keurt de agenda goed van de algemene vergadering van Cipal dv op 22 juni 2023, op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota over de agendapunten, zoals beschikbaar gesteld op de website van Cipal dv.

          Artikel 2

          De heer Hendrik Verkest en de heer Lieven Huys als respectievelijk effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger, krijgen het mandaat om op de algemene vergadering van Cipal dv van 22 juni 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de gemeentelijke vertegenwoordiger gemandateerd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda. 

          Artikel 3

          Cipal dv en de aangestelde afgevaardigde ontvangen een afschrift van dit besluit.

        • Midwest DVV: agenda en mandaat van de vertegenwoordiger voor de algemene vergadering op 27 juni 2023 - goedkeuring

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          DVV Midwest nodigt de gemeente uit tot de algemene vergadering op dinsdag 27 juni 2023 om 18.00 uur. Als deelnemer in de dienstverlenende vereniging Midwest, is het bestuur vertegenwoordigd in de algemene vergadering.

          Feiten, context en argumentatie

          De gemeenteraad moet beslissen over de goedkeuring van de agenda van de algemene vergadering en over het mandaat van haar vertegenwoordigers. De heer Willy Vermeersch en mevrouw Katrien Delodder zijn eerder door de raad aangeduid als respectievelijk effectief en plaatsvervangend afgevaardigde, en hun aanstelling kan bestendigd worden voor deze bijzondere algemene vergadering.

          Op de agenda staat: 

          1. Goedkeuring verslag algemene vergadering 20 december 2022

          2. Goedkeuring jaarverslag 2022 DVV Midwest

          3. Vaststellen jaarrekening 2022 en verlenen van kwijting

          4. Aktename van de gemeenteraadsbeslissing houdende aanduiding lid met raadgevende stem in de raad van bestuur

          5. Datum volgende algemene vergadering

          Na onderzoek van alle stukken horend bij de agenda, blijkt dat er geen bezwaar is om de punten goed te keuren.

          Bevoegdheid en juridische grond

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41 en 432

          - het gemeenteraadsbesluit van 27 november 2017 over de deelname aan de oprichting van de dienstverlenende vereniging Midwest

          - het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 over de aanstelling van vertegenwoordigers in de algemene vergadering van DVV Midwest

          - de statuten van DVV Midwest, laatst gewijzigd op 18 december 2018 bij besluit van de algemene vergadering

          Financiële gevolgen

          /

          Bijlagen

          - e-mail van 12 april 2023 over de uitnodiging tot de algemene vergadering van Midwest DVV

          - Agenda van de algemene vergadering DVV Midwest op 27 juni 2023

          - Agendagids over de algemene vergadering DVV Midwest op 27 juni 2023

          - jaarverlsag 2022 van DVV Midwest

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Artikel 1

          De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van DVV Midwest die doorgaat op dinsdag 27 juni 2023 om 18.00 uur.

          Artikel 2

          De vertegenwoordiger en de plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente aangeduid bij raadsbeslissing van 28 januari 2019, zijn afgevaardigd naar deze algemene vergadering van DVV Midwest, namelijk raadslid de heer Willy Vermeersch als effectief vertegenwoordiger en raadslid mevrouw Katrien Delodder als plaatsvervangend vertegenwoordiger.

          Artikel 3

          De afgevaardigde gemeentelijke vertegenwoordigers krijgen opdracht om hun stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in dit raadsbesluit en als dusdanig de punten op de agenda van de algemene vergadering van 27 juni 2023 van DVV Midwest goed te keuren.

          Artikel 4

          Het College van Burgemeester en Schepenen voert deze beslissing uit, onder meer de kennisgeving aan DVV Midwest op het emailadres  dvv-midwest@midwest.be

        • Woonmaatschappij Midwest-Oost: continueren van het mandaat van gemeentelijk vertegenwoordiger in de algemene vergadering van IZI Wonen in Midwest-Oost - goedkeuring

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          Burgemeester Lieven Huys verlaat om 20u11 even de zitting. Hij sluit om 20u12 terug aan voor de stemming.

           

          Door de hervorming van de woonmaatschappijen, zijn alle huidige woonmaatschappijen op te nemen of over te gaan in de hervormde woonmaatschappijen, waarvan er slechts nog 1 bestaat per werkingsgebied.

          Op 9 juni 2023 vinden diverse bijzondere algemene vergaderingen plaats te Tielt, in afwisselend afzonderlijke en gezamenlijke zittingen, van De Mandel, IZI Wonen en de Tieltse Bouwmaatschappij. Na splitsing van IZI Wonen gebeurt de omvorming van De Mandel naar Midwest-West en de omvorming van de Tieltse Bouwmaatschappij naar Midwest-Oost, met ingangsdatum van 1 juli 2023.

          Wingene maakt vanaf dan samen met de gemeenten Meulebeke, Pittem, Ruiselede en Tielt deel uit van het werkingsgebied Midwest-Oost.

          Het bestuur is op vandaag en tot dan vertegenwoordigd in de volgende organisaties rond wonen:

          • IZI Wonen: de heer Tom Braet, zowel in de algemene vergadering als in de raad van bestuur
          • Het RSVK Midden West-Vlaanderen: de heer Tom Braet in de algemene vergadering (plaatsvervanger mevrouw Katrien Delodder) en in de raad van bestuur.
          • Vivendo: de heer Tom Braet in de algemene vergadering (plaatsvervanger mevrouw Jolenta Bogaert) en in de raad van bestuur
          • CVBA De Mandel uit Roeselare, waar de heer Tom Braet de gemeente vertegenwoordigt in de algemene vergadering. Er is geen vertegenwoordiging in de raad van bestuur.
          • Er is geen deelname noch vertegenwoordiging in de Tieltse Bouwmaatschappij.

          Deze mandaten komen dus alle te vervallen naar aanleiding van de omvorming van deze organisaties met ingang van 1 juli 2023.

          Feiten, context en argumentatie

          Artikel 29 van de ontwerpstatuten van de woonmaatschappij met nieuwe benaming Midwest-Oost bepaalt de modaliteiten voor de vertegenwoordiging van de aandeelhouders: Rechtspersonen en maatschappen kunnen vertegenwoordigd worden op elke wijze die hun statuten voorzien zelfs indien de gevolmachtigde geen aandeelhouder is.

          Voor openbare besturen bepaalt het decreet lokaal bestuur onder artikel 34 2° dat de gemeenteraad bij geheime stemming in openbare zitting voorziet in de aanwijzing van de vertegenwoordigers van de gemeente in organen van andere rechtspersonen.

          Het is evenwel aangewezen om het huidige mandaat van het op te splitsen IZI Wonen verder te continueren in Midwest-Oost vanaf 1 juli 2023, omdat de aandelen van gemeentebestuur Wingene in IZI Wonen door de splitsing overgaan naar Midwest-Oost. Bijkomend heeft de voorzitter BCSD de heer Tom Braet de omvorming van de woonmaatschappijen van nabij opgevolgd, en hij is dan ook de meest aangewezen persoon om het bestuur verder te vertegenwoordigen bij de opstart van deze omgevormde woonmaatschappij.

          Bevoegdheid en juridische grond

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 34 en 41, 4°

          - het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten over wonen, tot vaststelling van een regelgevend kader voor de organisatie van de woonmaatschappijen

          - het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen

          - de Vlaamse Codex Wonen van 2021

          - het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 over de aanstelling van een gemeentelijk vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Izegemse Bouwmaatschappij-De Mandelbeek cv (huidig IZI Wonen)

          - het gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2023 over de kennisgeving van de finale erkenningsaanvraag Woonmaatschappij Midwest-Oost

          Financiële gevolgen

          /

          Bijlagen

          - brief van 15/03/2023 van de Tieltse Bouwmaatschappij, samen met ontwerp statuten woonmaatschappij werkingsgebied Midwest-Oost

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Enig artikel

          De gemeenteraad continueert het mandaat van vertegenwoordiger in de algemene vergadering van IZI Wonen in de omgevormde woonmaatschappij Midwest-Oost vanaf 1 juli 2023, namelijk voorzitter BCSD de heer Tom Braet.

    • Financieel Beleid

      • Kerkbesturen

        • Jaarrekeningen 2022 van de vijf kerkfabrieken - advies

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          Op 3 mei 2023 ontving het gemeentebestuur Wingene van het Centraal Kerkbestuur de jaarrekeningen 2022 samen met het coördinatierapport.

          Feiten, context en argumentatie

          De jaarrekeningen van de kerkfabrieken zijn onderworpen aan een bijzonder toezicht. De jaarrekeningen moeten voor advies voorgelegd worden aan de gemeenteraad en dan verder voor goedkeuring doorgestuurd worden aan de gouverneur.

          In het overleg tussen het gemeentebestuur en het centraal kerkbestuur van 25 april 2023 werd een gunstig advies met opmerkingen verleend over de jaarrekeningen 2022. De belangrijkste opmerkingen waren:

          • Kerkfabriek Sint-Aldegondis:
            • Het resultaat van de investeringen (Z-resultaat) bedraagt 162.712,26 euro. Het totaal van de lopende investeringen bedraagt -275.946,30 euro waar die normaal identiek zouden moeten zijn. In de toekomst graag dit verschil duiden in de aanvullende nota van de jaarrekening.
            • Budget van de nutsvoorzieningen is met 9.683,81 euro overschreden. In de toekomst graag tijdig een budgetwijziging opmaken.
            • De staat van het vermogen, onderdeel onroerende goederen vorig jaar, daalde met 336.990,54 euro. In de toekomst graag elke daling duiden in de aanvullende nota van de jaarrekening.
          • Kerkfabriek Sint-Jozef: de goedkeuring van de jaarrekening werd niet opgenomen in een notule.

          Er waren geen opmerkingen over de jaarrekening 2022 van kerkfabrieken Sint-Amandus, Sint-Georgius en Sint-Jan.

          Op 3 mei 2023 ontving het gemeentebestuur Wingene van het Centraal Kerkbestuur de jaarrekeningen 2022 samen met het coördinatierapport.

          De jaarrekeningen zijn inhoudelijk en vormelijk nagezien en verdienen gunstig advies, al dan niet met opmerkingen.

          Bevoegdheid en juridische grond

          - het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, en in het bijzonder de artikelen 54 t.e.m. 56

          - het verslag van het overleg van 23 mei 2014 met afsprakennota afgesloten tussen het centraal kerkbestuur en een afvaardiging van het College van Burgemeester en schepenen

          Bijlagen

          - coördinatierapport centraal kerkbestuur

          - gebundelde jaarrekeningen 2022 van de kerkfabrieken

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Katrien Delodder, Sandra Quintyn, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Marie-Christine Vandendriessche
          Onthouders: Fabienne Allaert, Martine Devisscher, Kobe Vandeweghe, Maxim Lybaert
          Resultaat: Met 17 stemmen voor, 4 onthoudingen

          Besluit

          Enig artikel

          De gemeenteraad verleent aan de jaarrekeningen 2022 van de kerkfabrieken Sint-Amandus, Sint-Georgius en Sint-Jan alsook voor het coördinatierapport een gunstig advies. De gemeenteraad verleent aan de jaarrekeningen 2022 van de kerkfabrieken Sint-Aldegondis en Sint-Jozef een gunstig advies met opmerkingen.

    • Ruimte

      • Omgeving

        • Kerkenbeleidsplan - goedkeuring

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          Door de vorming van een nieuwe pastorale eenheid tussen Wingene, Ruiselede en Beernem werd het liturgisch schema en dus ook het gebruik van de parochiekerken in de gemeente gewijzigd. Weekenddiensten vinden enkel nog plaats in de Sint-Amanduskerk in Wingene en in de Sint-Aldegondiskerk in Zwevezele. In functie van het toekomstig gebruik en beheer van de vijf kerken binnen de gemeente werd een toekomstvisie uitgewerkt.

          - Op 26 april 2021 werd een toelichting gegeven aan de gemeenteraad over de intentie en plan van aanpak tot opmaak van het kerkenbeleidsplan
          - Op 19 september 2022 vond een toelichting van het pastoraal plan plaats op het Centraal Kerkbestuur
          - Op 27 januari 2023 vond een bespreking van het pastoraal plan plaats binnen een burgerlijke werkgroep
          - Op 14 maart 2023 werd tijdens een gezamenlijk overleg tussen het gemeentebestuur en de kerkelijke actoren een gemeenschappelijke visie vorm gegeven
          - Op 28 april 2023 ontving het gemeentebestuur de ondertekende goedkeuring door Bisschop Lode Aerts van het kerkenbeleidsplan

          Feiten, context en argumentatie

          Kerkenbeleidsplan

          In de conceptnota "Een toekomst voor de Vlaamse parochiekerk" van 24 juni 2011 werden door bevoegd minister Geert Bourgeois knelpunten en doelstelling geformuleerd met betrekking tot het gebruik en beheer van parochiekerken in Vlaanderen. De opmaak van een langetermijnvisie op de toekomst van de parochiekerken op het grondgebied van de Vlaamse gemeenten werd daarbij naar voor geschoven als een noodzakelijk uitgangspunt voor het identificeren van knelpunten en opportuniteiten voor efficiënt ruimtegebruik.

          Door de vorming van een nieuwe pastorale eenheid tussen Wingene, Ruiselede en Beernem is het liturgisch schema van de parochiekerken binnen de gemeente gewijzigd. Hierdoor neemt het verbroken evenwicht tussen het aanbod en het gebruik van parochiekerken verder toe. Daarnaast staat het toekomstig beheer van kerken onder druk. In overleg met en mede op initiatief van het Centraal Kerkbestuur werd de noodzaak aan een strategische benadering onderschreven en werd de opmaak van een kerkenbeleidsplan voorgesteld.

          In dit kerkenbeleidsplan, dat het resultaat is van een dialoog tussen burgerlijke en kerkelijke actoren op lokaal niveau, wordt aangegeven welke parochiekerken maximaal hun huidige bestemming behouden, welke kerken in aanmerking komen voor nevenbestemming of herbestemming en voor welke kerken de sloop en realisatie van een nieuwe ontwikkeling mogelijk of gewenst is. Het vormt daarmee een visie- en beleidsdocument dat breed gedragen wordt in de gemeente. Het is evenwel geen plan met concrete uitgewerkte neven- of herbestemmingen voor de individuele parochiekerken.

          De richtlijnen van de Vlaamse Bisschoppen voor het gebruik van parochiekerken geven onderstaande definities:

          • medegebruik = terbeschikkingstelling van het kerkgebouw voor religieuze activiteiten van andere katholieke of christelijke geloofsgemeenschappen
          • nevenbestemming
            • multifunctioneel gebruik = nevenbestemming in de tijd (buiten de uren van de religieuze activiteiten)
            • gedeeld gebruik = nevenbestemming in de ruimte (gedeelde bestemming op permanente basis)
          • herbestemming = definitief aan de eredienst onttrekken en toekennen van nieuwe functie volgens de voorgeschreven kerkrechtelijke procedure

           

          Goedkeuring van een kerkenbeleidsplan voor Wingene

          Het gezamenlijk overleg op 14 maart 2023 tussen het gemeentebestuur en de kerkelijke actoren resulteerde in een gedragen visie. Deze visie werd opgenomen in het kerkenbeleidsplan, waarna revisie door de verschillende actoren alsook door Parcum plaatsvond.

          Het kerkenbeleidsplan werd ter goedkeuring voorgelegd aan Bisschop Lode Aerts. Op 28 april 2023 ontving het gemeentebestuur de ondertekende goedkeuring door monseigneur Aerts van het kerkenbeleidsplan.

          Het kerkenbeleidsplan, inclusief bisschoppelijke goedkeuring, dient finaal te worden voorgelegd ter goedkeuring aan de gemeenteraad.

          Bevoegdheid en juridische grond

          - het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
          - het decreet van 12 juli 2023 betreffende het onroerend erfgoed, in het bijzonder artikel 2.1., 31
          - de conceptnota "Een toekomst voor de Vlaamse parochiekerk" van 24 juni 2011

          Bijlagen

          - kerkenbeleidsplan
          - goedkeuring door Bisschop Lode Aerts

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Artikel 1

          De gemeenteraad neemt akte van de goedkeuring van het kerkenbeleidsplan voor Wingene door Bisschop Lode Aerts.

          Artikel 2

          De gemeenteraad keurt het kerkenbeleidsplan voor Wingene goed.

      • Ondernemen

        • Tijdelijke verordening betreffende de handhaving van de openbare rust tijdens de kermis te Zwevezele op 2, 3 en 4 juni 2023 - vaststelling

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          De kermis in Zwevezele gaat door op vrijdag 2 juni, zaterdag 3 juni en zondag 4 juni 2023. 

          Feiten, context en argumentatie

          Deze kermis brengt gewoonlijk veel volk op de been. De gemeenteraad is bevoegd om de openbare rust preventief te regelen door een tijdelijke verordening vast te stellen voor de duur van de activiteiten. Met deze tijdelijke verordening krijgt de organisatie de toestemming om ambulante handel op hun evenement toe te laten of te weigeren.

          Bevoegdheid en juridische grond

          - de nieuwe gemeentewet bekrachtigd bij de wet van 26 mei 1989, inzonderheid op artikel 135, par 2, ingevoegd bij de wet van 27 mei 1989, op artikel 134, par 1, hernummerd en gewijzigd bij de wet van 27 mei 1989 en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 mei 1989, op artikel 119 hernummerd bij de wet van 27 mei 1989 en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 mei 1989; op artikel 121 hernummerd bij de wet van 27 mei 1989, en op de artikelen 112 tot 114

          - de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van de ambulante activiteiten en de organisatie van openbare machten

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

          - het koninklijk besluit van 3 april 1995 tot uitvoering van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van de ambulante activiteiten en de organisatie van openbare machten

          Financiële gevolgen

          /

          Bijlagen

          /

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Artikel 1

          Op vrijdag 2 juni, zaterdag 3 juni en zondag 4 juni 2023 tussen 14 uur en 24 uur is het in de hierna volgende straten:

          • Bruggestraat
          • Marktplein
          • Lichterveldestraat
          • Tramstraat
          • Kerkstraat
          • Waldreef
          • Koolskampstraat

          verboden te leuren, te venten met allerlei waren, tijdschriften of folders te verspreiden, reclamebladen rond te dragen, kramen op te slaan of manifestaties te houden op de openbare weg.

          Artikel 2

          Op dezelfde datum en tussen dezelfde uren is het verboden langs de openbare weg, alsook op plaatsen of lokalen die daartoe niet permanent zijn uitgerust, tijdelijke verkoopspunten van drank en/ of eetwaren in te richten.

          Artikel 3

          Uitzonderingen op de verbodsbepalingen van artikel 1 en artikel 2 kunnen door de burgemeester verleend worden bij schriftelijke en ondertekende machtiging.

          De Burgemeester wijst de plaats aan waar de activiteiten, waarvoor uitzonderlijke toelating verleend werd, dienen plaats te vinden.

          Artikel 4

          Indien zekere personen het verbod voorzien in artikel 1 en artikel 2 overtreden, zullen de waren waarmee zij leuren of venten, de tijdschriften of bladen die zij verkopen of ronddragen, de kramen die zij opstellen, de drank en eetwaren die zij verkopen, voor de duur van de looptijd van deze politieverordening worden in beslag genomen door de geïntegreerde politie. Deze zaken zullen op risico en kosten van de overtreder verwijderd worden en zullen hen na het einde van de loopduur van de verordening worden terugbezorgd.

          Artikel 5

          Overtreding van deze verordening wordt bestraft met een gevangenisstraf van één tot zeven dagen en/of met een geldboete van één tot vijfentwintig euro.

          Artikel 6

          Dit besluit wordt bekendgemaakt via het Loket voor Lokale Besturen.

          Artikel 7

          Afschrift van dit besluit wordt gestuurd aan de Gouverneur van West-Vlaanderen, griffie van de rechtbank van Eerste Aanleg te Brugge en aan de griffie van de Politierechtbank te Brugge.

        • Tijdelijke verordening betreffende de handhaving van de openbare rust tijdens de Hillekermis te Zwevezele op 23, 24 en 25 juni 2023 - vaststelling

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          Hillekermis in Zwevezele gaat door op vrijdag 23 juni, zaterdag 24 juni en zondag 25 juni 2023. 

          Feiten, context en argumentatie

          Deze kermis brengt gewoonlijk veel volk op de been. De gemeenteraad is bevoegd om de openbare rust preventief te regelen door een tijdelijke verordening vast te stellen voor de duur van de activiteiten. Met deze tijdelijke verordening krijgt de organisatie de toestemming om ambulante handel op hun evenement toe te laten of te weigeren.

          Bevoegdheid en juridische grond

          - de nieuwe gemeentewet bekrachtigd bij de wet van 26 mei 1989, inzonderheid op artikel 135, par 2, ingevoegd bij de wet van 27 mei 1989, op artikel 134, par 1, hernummerd en gewijzigd bij de wet van 27 mei 1989 en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 mei 1989, op artikel 119 hernummerd bij de wet van 27 mei 1989 en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 mei 1989; op artikel 121 hernummerd bij de wet van 27 mei 1989, en op de artikelen 112 tot 114

          - de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van de ambulante activiteiten en de organisatie van openbare machten

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

          - het koninklijk besluit van 3 april 1995 tot uitvoering van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van de ambulante activiteiten en de organisatie van openbare machten

          Financiële gevolgen

          /

          Bijlagen

          /

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Artikel 1

          Op vrijdag 23 juni, zaterdag 24 juni en zondag 25 juni 2023 tussen 14 uur en 24 uur is het in de hierna volgende straten:

          • Hille
          • Sint-Jozefstraat
          • Wingenesteenweg
          • Boterstraat
          • Vlasbloemstraat

          verboden te leuren, te venten met allerlei waren, tijdschriften of folders te verspreiden, reclamebladen rond te dragen, kramen op te slaan of manifestaties te houden op de openbare weg.

          Artikel 2

          Op dezelfde datum en tussen dezelfde uren is het verboden langs de openbare weg, alsook op plaatsen of lokalen die daartoe niet permanent zijn uitgerust, tijdelijke verkooppunten van drank en/ of eetwaren in te richten.

          Artikel 3

          Uitzonderingen op de verbodsbepalingen van artikel 1 en artikel 2 kunnen door de burgemeester verleend worden bij schriftelijke en ondertekende machtiging.

          De Burgemeester wijst de plaats aan waar de activiteiten, waarvoor uitzonderlijke toelating verleend werd, dienen plaats te vinden.

          Artikel 4

          Indien zekere personen het verbod voorzien in artikel 1 en artikel 2 overtreden, zullen de waren waarmee zij leuren of venten, de tijdschriften of bladen die zij verkopen of ronddragen, de kramen die zij opstellen, de drank en eetwaren die zij verkopen, voor de duur van de looptijd van deze politieverordening worden in beslag genomen door de geïntegreerde politie. Deze zaken zullen op risico en kosten van de overtreder verwijderd worden en zullen hen na het einde van de loopduur van de verordening worden terugbezorgd.

          Artikel 5

          Overtreding van deze verordening wordt bestraft met een gevangenisstraf van één tot zeven dagen en/of met een geldboete van één tot vijfentwintig euro.

          Artikel 6

          Dit besluit wordt bekendgemaakt via het Loket voor Lokale Besturen.

          Artikel 7

          Afschrift van dit besluit wordt gestuurd aan de Gouverneur van West-Vlaanderen, griffie van de rechtbank van Eerste Aanleg te Brugge en aan de griffie van de Politierechtbank te Brugge.

      • Publiek Domein

        • Sint-Jan fase 3 - fietspad Ruiseledesteenweg - lastvoorwaarden en gunningswijze

          Aanleiding en voorgeschiedenis

          De aanleg van het fietspad Ruiseledesteenweg zit vervat in het bovengemeentelijk wegenis- en rioleringsproject "Sint-Jan fase 3: Ruiseledesteenweg".
          Dit project is een samenwerking van de provincie West-Vlaanderen, gemeente Wingene en Aquafin NV.

          In de gemeenteraadszitting van 27 maart 2023 werd de samenwerkingsovereenkomst  van dit project en de rooilijn horend bij de omgevingsvergunningsaanvraag goedgekeurd.

          Het aanbestedingsdossier ligt voor en wordt na goedkeuring van alle partijen dit jaar aanbesteed.

          Feiten, context en argumentatie

          1. Projectomschrijving

          Het project omvat de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel in de ruime omgeving van Sint-Jan samen met het voorzien van een dubbelrichtingsfietspad in de Ruiseledesteenweg.

          Delen van de bovenbouw van de volgende straten op het grondgebied Wingene worden aangepakt: Ruiseledesteenweg, Schuiferskapellestraat, Kortstraat, Hekkestraat en Kleiweg.

          1.2. Wegenis

          Langsheen de Ruiseledesteenweg worden fietspaden aangelegd:

          - in de zone 50 aan weerszijden van de rijweg een enkelrichtingsfietspad, deze fietspaden sluiten aan op de fietspaden aangelegd in een vorige fase “Sanering Sint-Jan Ruiseledesteenweg fase 1”

          - in de zone 70 aan de noordzijde een dubbelrichtingsfietspad, dit fietspad sluit aan op het fietspad aangelegd langsheen de Wingenesteenweg Ruiselede.

          - Voor de overgang van het dubbelrichtingsfietspad naar de twee enkelrichtingsfietspaden wordt net voorbij Ruiseledesteenweg 141 een verkeerspoort voorzien (ter hoogte van de overgang zone 50/zone 70).

          De rijweg en fietspaden worden aangelegd in asfalt. Ter hoogte van de zijstraten en Ruiseledesteenweg nr. 165 worden de fietspaden geaccentueerd in rode kleur.
          De opritten en verharde zijstroken worden aangelegd in grijze betonstraatstenen, cementbetonverharding, asfalt of porfiersteenslag. De onverharde zijstroken worden ingezaaid.

          De middengeleider ter hoogte van de verkeerspoort wordt aangelegd in grijze betonstraatstenen met de fietsoversteekplaats in rode kleur.
          Ten oosten van het kruispunt Ruiseledesteenweg- Kortstraat wordt aan weerszijden van de Ruiseledesteenweg een bushalte ingericht.

          Ten gevolge van de aanleg van de fietspaden en de heraanleg van de rijweg moeten grachten worden verlegd en zijn grondinnames noodzakelijk.

          In de zijstraten van het project wordt de bestaande wegenis heraangelegd zoals in bestaande toestand, namelijk asfalt. Dit betreft de Schuiferskapellestraat tussen de Ruiseledesteenweg en de Balgerhoekstraat (noordelijk deel) en tussen de Ruiseledesteenweg en Schuiferskapellestraat nr. 11 (zuidelijk deel); de Kortstraat tussen de Ruiseledesteenweg en de Kortstraat nr. 1B; de Hekkestraat tussen de Ruiseledesteenweg en Hekkestraat nr. 11 (noordelijk deel) en tussen de Ruiseledesteenweg en Hekkestraat nr. 1 (zuidelijk deel); en de Kleiweg tussen Hekkestraat en Kleiweg nr. 2.

           1.2. Riolering en nutsleidingen

          Langsheen de aan te pakken wegen worden nieuwe DWA- en RWA-leidingen aangelegd en waar mogelijk wordt het grachtenstelsel zoveel mogelijk ingeschakeld voor de regenwaterafvoer.
          In het westen zullen de DWA- en RWA-leidingen aansluiten op de riolering aangelegd in een vorige fase.

          In het grachtenstelsel worden verspreid over het project overstortmuurtjes voorzien, zowel in de nieuw aan te leggen grachten als in de bestaande te behouden grachten.

          Er worden in totaal twee nieuwe DWA-pompstations voorzien, waarvoor grondinname noodzakelijk is. Tussen de Kleine Veldstraat en Ruiseledesteenweg nr. 167 worden gezien de geringe bebouwing twee pompunits voorzien die aansluiten op de persleiding van het pompstation in de Hekkestraat.

          1.3. Groen

          Ter hoogte van de nieuw te trekken grachten kunnen de bestaande bomen niet blijven staan.
          Binnen het project wordt voldaan aan de heraanplant (gewijzigde projectinhoud werd recent ingediend).

          Bijkomstig zet de aanvrager in op het omzichtig uitgraven van de bomen langs de Schuiferskapellestraat (eiken met diameter 10cm / omtrek 31cm) met het oog op herplanten in een dreefherstel Sint-Pietersveld.

          2. Opdrachtgevers

          Aquafin NV, Dijkstraat 8, 2630 Aartselaar – aanbestedende overheid

          Gemeente Wingene, Oude Bruggestraat 13, 8750 Wingene

          Provincie West-Vlaanderen, Provinciehuis Boeverbos, Koning Leopold III-laan 41, 8200 Brugge

          Het studiebureau betreft Plantec NV - Nieuwpoortsesteenweg 399, 8400 Oostende

          3. Kosten

          De kostenverdeling voor de opmaak uitvoeringsdossier “De aanleg van rioleringen en fietsinfrastructuur gelegen langs de Ruiseledesteenweg fase 2 te Wingene” is geregeld in de samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd door de gemeenteraad op 27 maart 2023.

          De totale raming voor het project bedraagt 6.009.817,34 euro exclusief btw, waarvan een gemeentelijk aandeel van 3.420.878,52 euro exclusief btw (of 3.474.915,00 euro inclusief btw).

          Er wordt 1.208.412,93 euro subsidie verwacht.

          Aquafin NV staat in voor een geraamd aandeel van 1.337.823,52 euro exclusief btw.

          De provincie West-Vlaanderen staat in voor de aanlegkosten van het fietspad voor een geraamd aandeel van 1.251.115,30 euro exclusief btw.

          Bevoegdheid en juridische grond

          - wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

          - wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

          - wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.

          - Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

          - Bestuursdecreet van 7 december 2018.

          - koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

          - koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

          - de gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2019 tot vaststelling van het begrip dagelijks bestuur inzake de bevoegdheidsverdeling tussen de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen

          - de gemeenteraadsbeslissing van 29 juni 2020 - goedkeuring van de Riopact samenwerkingsovereenkomst - addendum voor Sint-Jan fase 3 en fase 4.

          - de gemeenteraadsbeslissing van 27 maart 2023 - goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst "De aanleg van rioleringen en fietsinfrastructuur gelegen langs de Ruiseledesteenweg fase 2 te Wingene".

          - de gemeenteraadsbeslissing van 27 maart 2023 - goedkeuring van de zaak der wegen "Fase 3 Ruiseledesteenweg"

          Financiële gevolgen

          Het nodige budget voor de werken bedraagt:

          Rioleringswerken - 3.163.561,92 euro excl. btw (btw verlegd)

          Wegeniswerken - 257.316,60 euro excl. btw of 311.353,09 euro incl. btw.


          Het nodige budget voor de werken zijn voorzien via de budgetten van het MJP 2020-2025:

          Raming - MJP000042 Wegenis- en rioleringsproject Sint-Jan fase 3 - Ruiseledesteenweg en zijstraten: wegeniswerken en erelonen

          Actie - AC000362 01.01.16: Wegenis- en rioleringsproject Sint-Jan Fase 3 - Ruiseledesteenweg en zijstraten

          Verantwoordelijke dienst - Externe Werken

          Er is 2.560.491,25 euro voorzien in 2023-2025.

          Raming - MJP000043 Wegenis- en rioleringsproject Sint-Jan Fase 3 - Ruiseledesteenweg en zijstraten:  rioleringswerken

          Actie - AC000362 01.01.16: Wegenis- en rioleringsproject Sint-Jan Fase 3 - Ruiseledesteenweg en zijstraten

          Verantwoordelijke dienst - Externe Werken

          Er is 2.021.656,00 euro voorzien in 2023-2025.

          Bij de vastlegging is een interne verschuiving tussen beide ramingsnummers te voorzien.

          Een visum is vereist bij gunning.

          Bijlagen

          Bijlage 1 - aanbestedingsdossier - plannen deel 1

          Bijlage 2 - aanbestedingsdossier - plannen deel 2

          Bijlage 2 - aanbestedingsdossier - bestek

          Bijlage 3 - aanbestedingsdossier - meetstaat

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Artikel 1

          De gemeenteraad stelt de lastvoorwaarden van het project "Riolerings- en wegeniswerken Sanering Sint-Jan: Fase 3 Ruiseledesteenweg" vast zoals voorzien in het bestek opgesteld door het studiebureau Plantec NV en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 6.009.817,34 euro exclusief btw, waarvan een gemeentelijk aandeel van 3.420.878,52 euro exclusief btw of 3.474.915,00 euro inclusief btw.

          Artikel 2

          Het bestuur opteert als gunningswijze voor de openbare procedure.

          Artikel 3

          De uitgave voor deze opdracht is voorzien in MJP000042 Wegenis- en rioleringsproject Sint-Jan fase 3 - Ruiseledesteenweg en zijstraten: wegeniswerken en erelonen, MJP000043 Wegenis- en rioleringsproject Sint-Jan Fase 3 - Ruiseledesteenweg en zijstraten:  rioleringswerken.

    • Mondelinge vragen

      • Tekort aan jeugdkamplocaties (Martine Devisscher)

        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Jeugdbewegingen krijgen het steeds moeilijker om nog geschikte jeugdkamplocaties vast te leggen voor hun zomerkampen. Ook deze zomer dreigen er weer jeugdbewegingen in de problemen te komen omdat ze geen geschikte kamplocatie vinden. Het verkorten van de zomervakantie in de Franstalige gemeenschap heeft de druk verder opgevoerd.

        Op kamp beleven kinderen de tijd van hun leven. Daarom vindt Burgerbelangen het zo belangrijk dat jeugdbewegingen voldoende kwalitatieve en betaalbare kamplocaties ter beschikking hebben om hun zomerkampen te organiseren.

        Het tekort aan kamplocaties aanpakken is niet evident en het is niet iets wat een stad of een gemeente alleen kan doen. Maar als iedereen zijn deel doet, dan komen we al heel ver. Ook in Wingene kunnen we ons deel doen. Samen met onze landbouwers en jeugdbewegingen is heel wat mogelijk.

        Landbouwers met grote terreinen of jeugdwerkorganisaties waarvan de lokalen tijdens de zomer leegstaan kunnen die terreinen beschikbaar stellen als tijdelijke kamplocaties.

        De infrastructuur van een jeugdwerkorganisatie kan gebruikt worden voor overnachtingen door andere jeugdwerkorganisaties en dit zonder erkenning, met een maximum van 60 kalenderdagen per jaar.

        Tijdelijke inrichting van je weide als kampeerweide kan als je dit gedurende max. 75 kalenderdagen per jaar doet. De lokale overheid moet hiervan schriftelijk op de hoogte gebracht worden. Daarom stelt fractie Burgerbelangen volgende vragen:

        - Zijn er in Wingene voor de komende zomer dergelijke tijdelijke jeugdkamplocaties ter beschikking? Over hoeveel kamplocaties gaat het? Hoe groot is de capaciteit van die locaties?

        - Waren er vorige zomer (2022) dergelijke tijdelijke jeugdkamplocaties ter beschikking? Hoeveel en met welke capaciteit?

        - Kreeg de gemeente aanvragen voor de inrichting van een tijdelijke kamplocatie waarop het antwoord negatief was? Indien ja, wat zijn daar de struikelblokken?

        - Plant het schepencollege acties om het aanbod voor jeugdbewegingen verder te vergroten? Zo ja, welke acties en met welk concreet streefdoel?

         

         

        Raadslid Martine Devisscher licht haar mondelinge vraag toe.

        Schepen van Jeugd, Jens Danneels, antwoordt als volgt:

        "(1) Zijn er in Wingene voor de komende zomer dergelijke tijdelijke jeugdkamplocaties ter beschikking? Over hoeveel kamplocaties gaat het? Hoe groot is de capaciteit van die locaties?

        Tot op heden hebben wij geen weet van zomerkamplocaties die op ons grondgebied aangeboden worden.

        Onze jeugdinfrastructuur is ook veelal ook niet voorzien als kamplocatie bvb. naar sanitair toe, en daarenboven zijn mogelijks de extra voorwaarden omtrent (brand)veiligheid, eigendomsstatus, overlast, verzekering,... niet compatibel met eigen werking en opvolging, en dus een reden voor de jeugdverenigingen om hun lokalen niet in verhuur te steken. Het is dus niet vanzelfsprekend om zomaar eigen lokalen te verhuren aan derden. 

        Ook voor wat betreft andere locaties, buiten de bestaande jeugdinfrastructuur, is men gebonden aan allerhande regelgeving. Men mag zonder erkenning via het logiesdecreet op een locatie tijdelijk overnacht worden door een jeugdorganisatie met een maximum van 60 kalenderdagen per jaar. De lokale overheid moet hiervan ook schriftelijk op de hoogte gebracht worden zodat die weet wat plaatsvindt op het grondgebied.

        Enkel het heem van Chiro Wingene wordt momenteel ter beschikking gesteld voor verhuur. Echter  enkel voor een jeugdgroep van maximaal 40, en zij kiezen er voor om dit niet tijdens de zomervakantie te doen.

        (Nu nog) net over de grens is er wel het kamphuis ’t Haantje in Doomkerke. Zij bieden kampeeraccommodatie aan jeugdverenigingen en scholen.

        (2) Waren er vorige zomer (2022) dergelijke tijdelijke jeugdkamplocaties ter beschikking? Hoeveel en met welke capaciteit?

        Wij zijn heden niet op de hoogte van andere locaties buiten het heem van Chiro Wingene.

        (3) Kreeg de gemeente aanvragen voor de inrichting van een tijdelijke kamplocatie waarop het antwoord negatief was? Indien ja, wat zijn daar de struikelblokken?

        We kregen op vandaag geen aanvragen binnen voor het organiseren van tijdelijke kamplocaties. Wij krijgen op vandaag ook geen signalen vanuit de lokale verenigingen dat er problemen zijn bij het vinden van geschikte locaties.

        Er gaat uiteraard weliswaar een goeie planning vooraf aan een bivak, en gezien de locaties in verhouding met het aantal kampen beperkt is, wordt dit vaak al een aantal jaar op voorhand gepland.

        (4) Plant het schepencollege acties om het aanbod voor jeugdbewegingen verder te vergroten? Zo ja, welke acties en met welk concreet streefdoel?

        Zolang er lokaal geen specifieke behoefte wordt geformuleerd, is het voor ons op vandaag geen prioriteit om hier extra middelen voor in te zetten.

        Wij nemen echter wel nog in overweging om met een kleine promo-actie potentiële uitbaters aan te sporen en te kijken of een tijdelijke kamp-locatie aanbieden haalbaar is. We zouden dit dan vooral willen doen via doorverwijzing naar de ondersteuning van Centrum Jeugdtoerisme vzw (CJT).  Dit centrum heeft de expertise om hierin te begeleiden in huis, en ondersteunt en omkadert uitbaters van verblijven en terreinen met oog voor de noden en verwachtingen van de jeugdgroepen die op bezoek komen.

        Daarnaast informeren we de jeugdverenigingen ook waar goeie bivakplaatsen te vinden zijn. Heel vaak kunnen zij hiervoor ook terecht bij hun koepelorganisaties.

        • Opkamp.be van de Ambrassade is dé portaalsite voor wie op zoek is naar een kampplaats en allerlei andere kampinformatie. Je vindt er 3 databanken met kampplaatsen: Vlaanderen, Wallonië en het buitenland.
        • Kampas.be verzamelt alle Vlaamse locaties voor meerdaagse verblijven van (jeugd)verenigingen en scholen. Met een aantal handige zoekfilters kan je op zoek naar het perfecte aanbod in de gewenste periode. De website wordt beheerd door CJT (Centrum voor Jeugdtoerisme vzw), met steun van de Vlaamse overheid.
        • Buitenlandskamp.be is dé website om kampplaatsen te zoeken in het buitenland. Een initiatief van Wegwijzer vzw en de Vlaamse Jeugdwerkkoepels.
        • Defensie stelt verschillende terreinen ter beschikking om te bivakkeren. Het gebruik van de terreinen is gratis, voor de andere diensten (water, elektriciteit, douches) rekent Defensie de kosten aan.
        • Op Kampterreinen.be kan je via een interactieve kaart gemakkelijk kampterreinen vinden. De databank wordt aangevuld door eigenaars van kampterreinen en groepen die er op kamp gingen.
        • Op de website van Lokalenverhuur.be kan je op een interactieve kaart een overzicht van de jeugdverenigingen die hun lokalen verhuren bekijken.
        • Hopper Jeugdverblijven zijn acht jeugdverblijven, verspreid over Vlaanderen, met gebouwen en kampeerterreinen voor weekends en kampen met tal van mogelijkheden, gezellig binnen of avontuurlijk buiten. Hopper is een initiatief van Scouts en Gidsen Vlaanderen ® vzw.
        • Chirohuizen biedt 5 veelzijdige jeugdverblijfscentra van Chirojeugd Vlaanderen. Mooi onderhouden gebouwen in een groene omgeving. Ideaal voor een weekend of kamp.
        • Vlaamse Jeugdherbergen. Je vindt er heel wat voordelige verblijven op bijzondere locaties in Vlaanderen."

         

        Bevoegdheid en juridische grond

        het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29

        Bijlagen

        - mondelinge vraag

      • Afvalinzameling van kmo's via recyclagepark (Stefaan Verhelle)

        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Afgelopen maand ontvingen héél wat ondernemers en kmo’s de mail van Vlaio in hun mailbox ivm het selectief inzamelen van de verschillende afvalstromen.

        Momenteel is een kmo's en onderneming reeds verplicht om 22 afvalstromen selectief in te zamelen en te laten ophalen om te recycleren.

        Vanaf 1 januari 2024 moeten alle ondernemingen nog twee andere afvalstromen selectief inzamelen: keukenafval en etensresten; en levensmiddelenafval (verpakte voedingswaren).

        Alles afzonderlijk laten ophalen is voor een kmo soms niet mogelijk omdat de hoeveelheden te klein zijn, er geen ruimte is om deze te verzamelen...

        Kmo’s en ondernemers kunnen met een kmo badge ook terecht op het gemeentelijk recyclage park.

        Rond deze problematiek had ik volgende vragen:

        - Heeft de gemeente een overzicht van hoeveel ondernemers gebruik maken van deze mogelijkheid en over een kmo badge beschikken?

        - Heeft de gemeente plannen om hier nog actiever over te communiceren zodat er nog meer gerecycleerd wordt door onze ondernemers?

        - Worden vanuit Mirom acties opgezet naar de ondernemers om het gebruik van de recyclageparken te promoten?

         

        Raadslid Stefaan Verhelle licht zijn mondelinge vraag toe.

        Schepen van Milieu en Klimaat, Brecht Warnez, antwoordt als volgt:

        "Als gemeente moeten we werken binnen een vastgelegde wettelijke context.

        • De modaliteiten voor de selectieve inzameling en verwerking van afvalstoffen zijn geregeld in het VLAREMA bij Besluit van de Vlaamse regering op 17 februari 2012.
        • Elke gemeente heeft de verplichting om huishoudelijk afval van haar inwoners in te zamelen.
        • Dit geldt niet voor bedrijfsafval. Bedrijven zijn wettelijk verplicht om zelf in te staan voor de inzameling en de verwerking van hun afval. We zien ook dat de meeste bedrijven dit zelf doen via private afvalcontainers.
        • Gemeenten kunnen niettemin zelf beslissen om gesorteerd bedrijfsafval onder bepaalde voorwaarden toe te laten.

        Als gemeente steunen we graag onze bedrijven waar mogelijk.

        • Zo is in het gebruiksreglement van ons recyclagepark opgenomen dat bedrijven terecht kunnen met huishoudelijk afval vergelijkbare afvalstoffen.
        • KMO’s kunnen grotendeels met dezelfde afvalstoffen op het recyclagepark terecht als particulieren.
          • Uitzonderingen (2) hierop zijn batterijen en Klein gevaarlijk afval.

        Sinds de opstart van ons DIFTAR recyclagepark eind 2010 in Hille-Zuid beschikken ongeveer 250 bedrijven – waaronder ook landbouwbedrijven – over een KMO-badge.

        Bedrijven kunnen ook gebruik maken van witte restafvalzakken voor afval dat door de aard, samenstelling en hoeveelheid vergelijkbaar is met een huishouden. Ook de ophaling van PMD en de papier en karton fractie kan ingeschakeld worden in de gemeentelijke inzamelronde.

        Strikt gezien kunnen bedrijven alleen genieten van de gemeentelijke dienstverlening voor ‘met huishoudelijk afval vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen’.

        • Vergelijkbare afvalstoffen zijn niet eigen aan de bedrijfsactiviteit.
        • Een voorbeeld: een metaalbewerkingsbedrijf sloopt een houten bergplaats of een houten kast. Houtafval is een met ‘huishoudelijk afval vergelijkbare bedrijfsafvalstof’. Houtafval van een schrijnwerkerij valt niet onder deze categorie.
        • Voor ophaling en verwerking van dergelijk bedrijfseigen afval moet beroep gedaan worden op gespecialiseerde privé bedrijven of collectief georganiseerde inzamelingen voor specifieke fracties.
          • Zo organiseert de POM West-Vlaanderen voor KMO’s en industriële bedrijven jaarlijks een ophaling van klein gevaarlijk afval aan gereduceerd tarief.
          • In de regio wordt er ook jaarlijks een collectieve inzameling van medisch afval voor veehouders georganiseerd.
        • Als bedrijven dus op frequente basis grote hoeveelheden afval hebben, zien we dat zij vooral via de privébedrijven inzamelen. Dat is ook de bedoeling.

        Uw vraag is in elk geval een reden en suggestie om over de wetgeving en mogelijkheden rond de inzameling van bedrijfsafval op korte termijn nog eens over te communiceren. We zullen dat doen in een digitale nieuwsbrief aan onze ondernemers."

        Bevoegdheid en juridische grond

        het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29

        Bijlagen

        - mondelinge vraag

Namens Gemeenteraad,

Jurgen Mestdagh
Algemeen directeur

Hendrik Verkest
Raadslid