Terug
Gepubliceerd op 26/10/2021

Notulen  Gemeenteraad

ma 27/09/2021 - 20:00 raadzaal
  • Openbaar

    • Ondersteuning

      • Bestuursondersteuning

        • Verslag gemeenteraad 30 augustus 2021 - goedkeuring

          De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.

          De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor. 

          Elk raadslid heeft het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.

          - de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005

          - het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32

          - het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad, vastgesteld in zitting van 28 januari 2019

          - verslag vorige zitting 30 augustus 2021

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Met 21 stemmen voor, 1 niet gestemd

          Enig artikel

          De gemeenteraad keurt het verslag van de zitting van 30 augustus 2021 goed.

        • Noodweer - overstromingen Wallonië: nominatieve toelage aan het Rode Kruis - goedkeuring

          Eind juli 2021 werd Wallonië getroffen door hevig noodweer. De overstromingen hebben aan 41 mensen het leven gekost. Maar liefst 202 van de 262 Waalse gemeenten komen in aanmerking om een beroep te doen op het Rampenfonds. De betrokkenheid bij de ramp die ons land heeft getroffen, blijft groot.

          Vanuit de regio Midwest werd reeds een gezamenlijke inspanning geleverd door de besturen via de hulpverleningszone die zowel materieel als personeel ter beschikking heeft gesteld. 

          De financiële grootte hiervan werd door de zonecommandant berekend:

          - grosso modo 1000 manuren gepresteerd in de periode tussen 16 juli en 25 juli

          - materiële bijstand: pompcapaciteit, haakarmvoertuigen/containers en mankracht om op te ruimen

          - geen inzet van boten en duikers wegens te sterke stroming en geen ervaring van het personeel in deze omstandigheden

          - financieel kan deze inzet worden begroot op 30 tot 40k euro. 

          Op het Midwestoverleg van 31 augustus 2021 werd besproken voorlopig geen verdere financiële bijdrage te voorzien. Het behoort tot de autonomie van de lokale besturen indien zij individueel in een bijdrage willen voorzien. 

          Aangezien reeds een gezamenlijke inspanning werd geleverd door de besturen via de hulpverleningszone stelt het college van burgemeester en schepenen voor een nominatieve toelage toe te kennen à rato van 0,25 euro per inwoner.  Op basis van het aantal inwoners op 1 januari 2021, zijnde 14.669, betekent dit een nominatieve toelage voor een bedrag van 3.667,25 euro. Het toekennen van een nominatieve toelage is een niet-delegeerbare bevoegdheid van de gemeenteraad. 

          - decreet lokaal betuur van 22 december 2017, art. 40 en 41

          De totale kostprijs is 3.667,25 euro.

          De nodige kredieten zijn voorzien in het strategisch meerjarenplan 2020-2025 via:
          - MJP000452 Noord-Zuid-werkingstoelage
          - actie 05.04.02: We ondersteunen lokale initiatieven voor internationale samenwerking en ontwikkelhulp
          - verantwoordelijke dienst CULTUUR

          Er is 5.000 euro beschikbaar.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Met 21 stemmen voor, 1 niet gestemd

          Enig artikel

          De gemeenteraad kent een nominatieve toelage toe voor een bedrag van 3.667,25 euro aan het Rode Kruis naar aanleiding van het noodweer in Wallonië. 

    • Financieel Beleid

      • Financiën

        • Aankoop CNG vrachtwagen met containerhaaksysteem en autolaadkraan voor algemene ondersteuning Team Interne Werken via raamcontract Fluvius - goedkeuring

          De Mercedes vrachtwagen van Team Interne Werken is ruim 25 jaar oud en vertoont diverse tekortkomingen waardoor een vervanging zich opdringt. 

          In het kader van het ondertekende Burgemeestersconvenant en aangezien we als organisatie willen inzetten op een vergroening van het wagenpark, zoeken we steeds naar de best passende oplossing binnen het vooropgestelde vervangingsbeleid. Het is noodzakelijk om de vrachtwagen te vervangen en over te schakelen naar een milieuvriendelijker alternatief en een vrachtwagen op CNG aan te kopen met containersysteem en laadkraan.

          Wegens onvoldoende lokaal aanbod enerzijds, en gezien de expertise, schaalvergroting en ondersteuning van Fluvius bij de aankoop van duurzame voertuigen anderzijds, opteert het bestuur om in te stappen in het raamcontract van Fluvius voor duurzame voertuigen voor gemeenten.

          Het model Scania uit de raamovereenkomst van Fluvius voldoet aan de gevraagde vereisten. De kostprijs bedraagt 292.118,20 euro inclusief btw.

          Omdat deze vrachtwagen ook zal ingezet worden voor de rioleringsdienst kan er 18% BTW gerecupereerd worden waardoor de totale kostprijs van de Scania vrachtwagen op 282.992,52  euro inclusief BTW komt.

          Bij het afronden van de bestelling via Fluvius wordt de prijs definitief vastgelegd.

          Hierbij zijn volgende opties inbegrepen: 

          - Een hydraulische opkuisgrijper van 400l (+/- horizontale sluiting) met horizontale cilinder, de opening van beide schalen verloopt synchroon. Deze grijper is uitgerust met afgelaste lasthaken die bij opening van de grijper gebruikt kunnen worden voor bv. kettingen.

          - Twee PTO noodstoppen op containersysteem: één op de bedieningsconsole in de cabine en één aan chauffeurszijde naast het verdeelblok.

          - Een anti-frictie op containersysteem met een steunvlak voor containerslede, bestaande uit 2 x 3 aangeboute steunen met nertalon steunvlak, zorgt voor een verdeling van de lading over het chassis. De synthetische raakvlakken maken dat het schuiven van de container op de vrachtwagen zorgeloos verloopt.

           
          Doordat deze vrachtwagen ook zal ingezet worden voor de rioleringsdienst kan er 18% BTW gerecupereerd worden waardoor de totale kostprijs van de Scania vrachtwagen op 282.992,52 euro inclusief BTW komt. 
           
          Bij het afronden van de bestelling via Fluvius wordt de prijs definitief vastgelegd.

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

           In het strategisch meerjarenplan 2020 - 2025 is volgend krediet hiervoor voorzien: 

          MJP 001004 Aankopen nieuwe wagens wegendienst

          actie AC000036 11.01.05: We maken een onderhoudsplan en vervangingsbeleid voor rollend materieel en machines op en voeren dit uit

          verantwoordelijke dienst (MOB) Mobiliteit

          - Kostprijs: 282.992,52 euro 

          - beschikbaar budget: 250.000 euro

          Er zal budget verschoven worden van het MJP001041 “Aankopen elektrische wagens of CNG bestelwagens"

          - Technische bepalingen: 

          • WING_22018156_TF_BVB_02092021_V2
          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Met 21 stemmen voor, 1 niet gestemd

          Enig artikel

          De gemeenteraad keurt de aankoop goed van een CNG vrachtwagen met containerhaaksysteem en autolaadkraan voor Team Interne Werken via het raamcontract van Fluvius 

           

        • Opvolgingsrapportering strategisch meerjarenplan 2020-2025 (eerste semester 2021) gemeente en OCMW - aktename

          Artikel 263 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn bepalen wanneer hen een opvolgingsrapportering, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, wordt voorgelegd. Er wordt minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd. Ook voor het AGB maken we een opvolgingsrapportering op.

           

           

          Het opvolgingsrapport eerste semester 2021 voor gemeente en OCMW werd opgemaakt en wordt voor aktename voorgelegd aan de gemeenteraad.

          - Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 263 en artikel 241.

          - Opvolgingsrapport eerste semester 2021 voor gemeente en OCMW Wingene

          Enig artikel

          De gemeenteraad neemt akte van het opvolgingsrapport eerste semester 2021 voor gemeente en OCMW.

      • Vastgoedtransacties

        • Politiesite Hille: Doorverkoop van 4 voormalige rijkswachtwoningen aan de politiezone Regio Tielt - goedkeuring

          Op 22 februari 2021 en 24 februari 2021 werd in respectievelijk de gemeenteraad en de politieraad de dadingsovereenkomst goedgekeurd met de Regie der Gebouwen.

          Deze dadingsovereenkomst bracht een einde aan de onteigeningsprocedure door de gemeente. Na ondertekening van de dadingsovereenkomst en betaling van de verschuldigde som, beschikt de gemeente over de volle gebruiksrechten op de site met de 4 rijkswachtwoningen op de Hille.

          De gemeente trad op als onteigenende macht met als doel de site door te verkopen aan de politiezone Regio Tielt met het oog op de realisatie van een wijk- en interventiedienst.

          Voor de doorverkoop aan de politiezone Regio Tielt werd een ontwerpakte opgemaakt door de Dienst Vastgoedtransacties.

          De verkoopprijs bedraagt 477.991 euro en is hetzelfde bedrag als hetgeen de gemeente aan de Regie der gebouwen heeft betaald.

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

          Na ontvangst van de verkoopsom zal de door de gemeente betaalde onteigeningsvergoeding van 477.991 euro terug betaald zijn.

          - ontwerpakte doorverkoop site De Hille

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Enig artikel

          De gemeenteraad keurt de ontwerpakte voor de verkoop van de 4 voormalige rijkswachtwoningen aan de politiezone Regio Tielt goed.

    • Ruimte

      • Omgeving

        • Omgevingsvergunningsaanvraag voor het uitvoeren van infrastructuurwerken met referenties OMV_2021071997 - O/2021/197 - West-Vlaamse Intercommunale: zaak der wegen – goedkeuring

          Het college van burgemeester en schepenen ontving op 06/05/2021 een omgevingsvergunningsaanvraag van  de West-Vlaamse Intercommunale voor het uitvoeren van infrastructuurwerken. De aanvraag bevat de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van één of meerdere gemeentewegen, waarover de gemeenteraad conform het decreet houdende de gemeentewegen beslissingsbevoegdheid heeft.

           

          Dossierreferentie: OMV_2021071997 - O/2021/197

          Locatie:  Wingenesteenweg zn, 8750 Wingene;  en kadastraal bekend als: Wingene: 2e afd., sectie C, nummer(s) 0280F, 0282, 0277 D, 0225 R, 0293C, 0287 A, 0283 B, 0276 A, 0234 B, 0238 A, 0273 B, 0538 C, 0247 W, 0239 C, 0277 C, 0280 E, 0294 E, 0240 C, 0286 E, 0280 H, 0275 C, 0538 B, 0227 C, 0239 B, 0247 V, 0239 D, 0289 A, 0237 A, 0317 G en Wingene: 2e afd., sectie F, 0042, 0041 A, 0045, 1572 A, 0046B, 0044.

          1. Beschrijving

          In 2017 en 2020 werd reeds een vergunning afgeleverd aan de WVI voor het ontwikkelen van een bedrijventerrein, ingesloten tussen de Wingenesteenweg en de Akkerstraat te Wingene (ten oosten van het bestaande bedrijventerrein Hille-Zuid). Onderstaande wijzigingen worden nu aangevraagd tov de vergunde toestand in 2020.

          Bouwheer WVI wil uitgravingen in de zones met vervuilde gronden zoveel als mogelijk vermijden. 

          Daarnaast wordt ook het voet/fietspad naar de grens bedrijventerrein en noordelijke zijde van de bufferbekkens verplaatst. De ontsluiting gebeurt via de Akkerstraat. Aangezien het huidig vergunde fietspad bij een uitbreiding ‘in de weg’ zou liggen en samen met de problematiek van de aanwezige vervuilde grond, is het omleggen van het fietspad door de groenbuffer een betere optie. Door het wegvallen van het fietspad werd de rioleringssectie KM8-KM9 dichter tegenaan de perceelsgrens gelegd. Dit heeft geen invloed op de waterhuishouding 

          De ligging van de persleiding wordt afgestemd op de ligging van het bufferbekken 

          Het fietspad en gracht ( O-zijde ) maakte een bocht thv ‘deel van 43’. Dit is echter foutief, de eigendomsgrens loopt in rechte lijn (zie meetplan in bijlage). De nieuwe gracht en fietspad werden heringetekend en volgen nu de correcte eigendomsgrens.

           

          2. BEOORDELING

          2.1. Ligging volgens de plannen van aanleg en ruimtelijke uitvoeringsplannen

          Bestemming volgens het gewestplan: agrarisch gebied

          Bestemming volgens een bijzonder plan van aanleg: niet van toepassing

          Bestemming volgens een ruimtelijk uitvoeringsplan: Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan “Regionaal Bedrijventerrein De Hille”, art. 1: zone voor gemengd regonaal bedrijventerrein; art. 4: zone voor beek; art. 5: wegenis; art. 6: zone voor beekvallei en waterbuffer; art. 8: groenstrook.

           

          2.2. Externe adviezen

          • Agentschap Wegen en Verkeer AWV - District Brugge heeft een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht op 15 juni 2021, ontvangen op 15 juni 2021. Het advies wordt gevolgd.
          • Brandweerzone MidWest heeft een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht op 16 juni 2021, ontvangen op 16 juni 2021. Het advies wordt gevolgd.
          • Provinciale Dienst Waterlopen heeft gunstig advies uitgebracht op 9 juli 2021, ontvangen op 9 juli 2021. Het advies wordt gevolgd.
          • Agentschap Onroerend Erfgoed heeft expliciet geen advies advies uitgebracht op 10 juni 2021, ontvangen op 10 juni 2021.
           
           
          2.3. Openbaar onderzoek
          Er werd een openbaar onderzoek gehouden van 21/06/2021 tot 20/07/2021. Het openbaar onderzoek werd niet aangekondigd in een dag- of weekblad. Er werd geen informatievergadering georganiseerd. Tijdens het openbaar onderzoek werden geen bezwaren ingediend.
           
           
          2.4. Technische beoordeling
           
          2.4.1. Fasering
           
          De bouwheer wenst geen gefaseerde ontwikkeling.
          Het project wordt in één fase uitgevoerd, rekening houdend met de waterhuishouding en verkeersafwikkeling.
           
           
          2.4.2. Wegenis
           
          Concept:

          De nieuw aan te leggen wegenis op het noordelijk gedeelte van het industrieterrein wordt openbaar en wordt gezien als volwaardige doodlopende toegangsweg. (Ambachtstraat)

          De zuidelijk te ontwikkelen zone ontsluit via de te vernieuwen Akkerstraat. Deze zone wordt in zijn geheel in de markt gezet om nieuwe vormen van bedrijfsvoering open te laten. De eerder vergunde wegenis wordt opgeheven gezien dit te beperkend kan zijn om interne (verkeers-)afwikkeling optimaal te kunnen organiseren.

          De fietszone aan de buitenzijde van het te ontwikkelen industrieterrein maakt de verbinding tussen het fietspad Wingenesteenweg en de Akkerstraat.

          Materialen:
          De nieuw aan te leggen wegenis (Ambachtstraat) en her aan te leggen Akkerstraat bestaat uit een betonverharding met bochtversteviging met een breedte van 6 meter.
          Aan weerszijden van de rijweg wordt een goot geplaatste van 50 centimeter breedte.

          Het fietspad heeft een breedte van 2,5 meter voor de delen die enkel toegankelijk zijn voor fietsers en een breedte van 3 meter, aan weerszijden begrensd door een strook van 1 meter in ternair zand, in de zones die toegankelijk moeten blijven voor landbouwvoertuigen. Het fietspad wordt uitgevoerd in asfalt.

           

          2.4.3. Riolering

          Een gescheiden rioleringsstelsel wordt aangelegd.

          Droogweerafvoer (DWA)
          Er wordt een nieuwe gravitaire vuilwaterriolering Ø300 aangelegd voor noordelijke zone dat afwatert in een centraal gelegen pompstation. 
          De minimale diameter 300 in gres wordt overal voorzien met een helling van 0,5 % (verzamelleidingen) of 1,5%.

          Het DWA-stelsel voert de vuilvracht via de persleiding af naar de vuilwaterinspectieput in Hille-Zuid.

          We vragen het aansluitpunt voor de vuilwaterriolering in de gemeenschappelijke groenzone naar de zuidzijde aan te leggen.

          De pompinstallatie wordt in beheer naar gemeente Wingene overgedragen. De installatie en alle nodige software dient conform de RioPact overeenkomst en reglementering uitgevoerd te zijn.

          Regenwaterafvoer (RWA)
          De buffering- en infiltratievoorwaarden worden in het omgevingsdossier goedgekeurd, er wordt gewerkt met een combinatie van buffer- en infiltratiebekkens.

          De RWA-riolering die het water afvoert naar het bekken wordt uitgevoerd in diameter 500 mm tot 1.000 mm.

           

          2.4.4. Groenzone

          Er wordt een groenbuffer rondom het industrieterrein gelegd.

           

          2.4.5. Nutsleidingen

          De kostprijs voor de uitrusting van de loten wordt ten laste van de ontwikkelaar gelegd.

           

          2.4.6. As-built

          Conform het GRB-decreet, dient door de verkavelaar uiterlijk een maand na de voorlopige oplevering van de wegeniswerken van de verkaveling een GRB-conform as-builtplan bezorgd te worden aan Informatie Vlaanderen en aan de gemeente Wingene. De opmeting van de nieuwe verkaveling dient te voldoen aan de administratieve en technische voorschriften zoals in bijlage verduidelijkt.

           

          2.5. Toetsing aan het beoordelingskader uit het decreet houdende de gemeentewegen

          De aanpassingen aan de wegenis zijn niet in strijd met de tenuitvoerlegging van de gewenste bestemming van de gronden en voldoet ook aan de principes opgenomen in art. 3 en art. 4 van het decreet houdende de gemeentewegen:

           

          • De ingrepen moeten ten dienste staan van het algemeen belang

          De aanvraag kadert in de uitvoering van het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan "regionaal bedrijventerrein De Hille" en dient ter verwezenlijking van eerder genomen beleidsbeslissingen.

           

          • Een wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende gemotiveerd moet worden

          Het voet/fietspad wordt naar de grens bedrijventerrein en noordelijke zijde van de bufferbekkens verplaatst. De ontsluiting gebeurt via de Akkerstraat. Aangezien het huidig vergunde fietspad bij een uitbreiding ‘in de weg’ zou liggen en samen met de problematiek van de aanwezige vervuilde grond, is het omleggen van het fietspad door de groenbuffer een betere optie.

           

          • De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aaneengrenzende percelen worden steeds in acht genomen

          Het ontwerp werd met aandacht voor de verkeersveiligheid uitgewerkt.  Er werden aanpassingen aangebracht aan de fietszones aan de buitenkant van het nieuwe industrieterrein.

           

          • Ingrepen worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief

          Het wegenisontwerp, ten dienste van regionale bedrijvigheid, sluit aan op het bestaand lokaal en regionaal wegennetwerk.

           

          • Ingrepen moeten worden beoordeeld in functie van een duurzame ruimtelijke ontwikkeling in de zin van VCRO art. 1.1.4.

          Het definitief vastgesteld ruimtelijk uitvoeringsplan werd opgemaakt volgens de principes van VCRO art. 1.1.4. Deze omgevingsvergunningsaanvraag werd opgesteld conform de stedenbouwkundige voorschriften van dat RUP.

           

          3. VOORSTEL VAN DE DOOR DE GEMEENTERAAD OP TE LEGGEN LASTEN VOOR DE AANVRAGER:

          • De aanvrager moet aan de administratieve en technische bepalingen, zoals omschreven in het document “GRB-conforme asbuiltplannen uitbreiding bedrijventerrein Hille” in bijlage bij dit besluit voldoen;
          • De realisatie van de gevraagde infrastructuurwerken is een last voor de West-Vlaamse Intercommunale WVI. De overdracht van de wegzate, riolering, wegenis en nutsvoorzieningen aan de gemeente gebeurt vrij en onbelast bij de definitieve oplevering van de wegenis. Alle kosten van kosteloze grondafstand zijn ten laste van de aanvrager.

           

          • de gemeenteraadsbeslissing van 29 mei 2017 houdende goedkeuring van het wegenistracé voor bedrijventerrein Hille
          • de gemeenteraadsbeslissing van 24 februari 2019 houdende de goedkeuring van de wijziging van het wegenistracé voor bedrijventerrein Hille
          • het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019
          • het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, in het bijzonder artikel 31
          • het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 47
          • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 2
          • het GRB-decreet van 16 april 2004, in het bijzonder artikel 13 §3 en §4
          • aanvraag_O_2021_197
          • verklarende nota wijzigingen
          • 37018_2021_O2021197_PVOO
          • GRB-conforme asbuiltplannen uitbreiding bedrijventerrein Hille
          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1


          De gemeenteraad neemt kennis van het proces-verbaal van openbaar onderzoek over de omgevingsvergunningsaanvraag met referenties OMV_2021071997 - O/2021/197.

           

          Artikel 2


          De gemeenteraad keurt de ligging, breedte, gedeeltelijke opheffing en de uitrusting van de gemeenteweg en de opname er van in het openbaar domein, conform het plan in bijlage met betrekking tot de grondafstand samen met het bijhorende bestek voor de realisatie van de infrastructuurwerken in het kader van de uitbreiding van het regionaal bedrijventerrein De Hille, dat onderdeel uitmaakt van de omgevingsvergunningsaanvraag voor het uitvoeren van infrastructuurwerken met referenties OMV_2021071997 - O/2021/197, gelegen te Wingenesteenweg zn, 8750 Wingene;  en kadastraal bekend als: Wingene: 2e afd., sectie C, nummer(s) 0280F, 0282, 0277 D, 0225 R, 0293C, 0287 A, 0283 B, 0276 A, 0234 B, 0238 A, 0273 B, 0538 C, 0247 W, 0239 C, 0277 C, 0280 E, 0294 E, 0240 C, 0286 E, 0280 H, 0275 C, 0538 B, 0227 C, 0239 B, 0247 V, 0239 D, 0289 A, 0237 A, 0317 G en Wingene: 2e afd., sectie F, 0042, 0041 A, 0045, 1572 A, 0046B, 0044

           

          Artikel 3


          De aanvrager moet aan de administratieve en technische bepalingen, zoals omschreven in het document “GRB-conforme asbuiltplannen uitbreiding industrieterrein De Hille” in bijlage bij dit besluit voldoen. Het voldoen aan deze bepalingen is een last die moet worden opgenomen in de omgevingsvergunning.

           

          Artikel 4


          De realisatie van de gevraagde infrastructuurwerken is een last voor de aanvrager WVI. De overdracht van de wegzate, riolering, wegenis en nutsvoorzieningen aan de gemeente gebeurt vrij en onbelast bij de definitieve oplevering van de wegenis. Alle kosten van kosteloze grondafstand zijn ten laste van de aanvrager.



      • Ruimtelijke planning

        • Aanmeldingsformulier DNA van het Dorp - goedkeuring

          In functie van de opbouw van een visievorming met betrekking tot ruimtelijke planning binnen de gemeente werden op 14 juni, bij zitting van het college, de verschillende werkpunten voor verdere opname doorheen dit proces goedgekeurd. Deze worden vervolgens verder intern of in samenwerking met partners behandeld. Tijdens de voorbereiding van deze verdere samenwerking doet de opportuniteit zich voor om te kandideren op de provinciale projectoproep 'DNA van het dorp', dat gestuurd wordt vanuit de provinciale afdeling dorpenbeleid. Met dit initiatief wil de deputatie binnen haar plattelandsbeleid gemeenten ondersteunen in het ontwikkelen van ruimtelijke visies op de toekomst van dorpen. De eerder geselecteerde thema's voor de gemeentelijke visievorming sluiten nauw aan bij deze projectoproep, waardoor het een uitgelezen kans biedt om vanuit één van de gemeentelijke kernen het verdere ruimtelijke beleid te gaan ontwikkelen.

           

          Bij zitting dd. 09/08/2021 stemde het college in met de opmaak van het aanmeldingsformulier in functie van kandidering. Dit formulier wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. Dit is een voorwaarde om een ontvankelijke aanvraag te kunnen indienen bij de provincie.

          Provinciaal reglement DNA van het dorp (volledig document in bijlage)

           

          • Doelstelling

           

          In het kader van haar plattelandsbeleid stimuleert de Provincie West-Vlaanderen het ontwikkelen van visies op de toekomst van dorpen. De focus ligt daarbij op het versterken van het 'DNA' van het dorp: de ruimtelijke eigenheid. De methodiek daarbij omvat de organisatie van een ontwerpweek met bestuurders, bewoners en experten. De finaliteit ervan zijn masterplannen die de toekomstige ontwikkeling van de dorpen kunnen sturen.

           

          Binnen de beleidsdoelstelling van haar meerjarenplan 2020-2025 en binnen de perken van de daartoe op het budget van de Provincie West-Vlaanderen ingeschreven en beschikbare kredieten van en overeenkomstig de bepaling van het Provinciaal Reglement voor DNA-masterplannen in dorpen selecteert de deputatie jaarlijks dorpen die in aanmerking komen voor dergelijke steun bij DNA-masterplannen.

          De ondersteuning kan enkel worden aangevraagd door een lokaal bestuur, en moet betrekking hebben op een dorp gelegen op het grondgebied van de provincie West-Vlaanderen. Aanvragen die betrekking hebben op een dorp waaraan in de 4 jaar voorafgaand aan de aanvraag reeds een toelage vanuit het provinciaal reglement voor ondersteuning van dorpen op het platteland was toegekend of uitbetaald, komen niet meer in aanmerking. Per gemeente en per legislatuur komt slechts één dorp in aanmerking voor ondersteuning. De ontvankelijkheid van de voorstellen wordt beoordeeld door het plattelandsloket.

           

          • Procedure

           

          Er wordt jaarlijks één indieningsronde voorzien. Aanvragen kunnen enkel ingediend worden in het kader van een projectoproep, waarvan de deputatie de inhoudelijke prioriteiten en modaliteiten vastlegt. Een schrijven van de lokale overheid moet daarbij worden ingediend ten laatste op de laatste werkdag van september (i.e. 30 september 2021), ondertekend namens de gemeenteraad, waarin het dorp, de noodzaak en de gemeentelijke omkadering van een masterplan bondig worden geschetst. Het aanvraagformulier wordt volledig digitaal ingevuld en ingediend bij de Dienst Economie, Europese & Internationale samenwerking van de Provincie West-Vlaanderen (via plattelandsloket@westvlaanderen.be).

           

          Een adviescommissie zal binnen de zes weken na het verstrijken van de indieningsdatum een advies voor selectie van dorpen maken. Bij dat advies wordt ook aangegeven welke studiebureaus het meest aangewezen zijn om masterplannen te begeleiden. De aanvrager zal daarbij uitgenodigd worden om gehoord te worden door de adviescommissie.

           

          Voor elke van de geselecteerde dorpen zal een samenwerkingsovereenkomst opgemaakt worden met het lokaal bestuur. Daarin treedt de Provincie West-Vlaanderen op als opdrachtencentrale. De samenwerkingsovereenkomst stipuleert ook de procedure om tot een masterplan te komen. Het aangestelde onderzoeksteam dient gesplitste facturen in, waarbij de provincie West-Vlaanderen maximaal 25.000 euro incl. BTW per dorp, en maximaal 50% van het totaalbedrag voorziet. De factuur gericht aan het lokaal bestuur heeft een plafond dat in de samenwerkingsovereenkomst wordt bepaald. De Provincie heeft evenwel de intentie om dit eveneens voor de lokale besturen te beperken tot maximaal 25.000 euro incl. BTW.
          Elke overeenkomst zal de opmaak van een DNA-analyse, het houden van een ontwerpweek en het finaliseren van een masterplan omvatten. Een redelijke termijn voor die procedure wordt voorzien op 6 maanden. Hier kan in de samenwerkingsovereenkomst daarvan kan worden afgeweken.

           

          Geschiktheid voor Wingene


          De projectoproep 'DNA van het Dorp' spitst zich toe op een specifieke kern in plaats van een gehele gemeente. De ontwikkeling van een visie voor deze kern biedt evenwel de mogelijkheid om als basis ook een ruimere toepassing te vinden binnen de gemeente. Bovendien zou dit eveneens het geval zijn bij de ruimtelijke analyses in functie van visievorming in samenwerking met andere partners.

           

          De kern van Wingene is het meest geschikt als onderwerp voor deze projectoproep. In tegenstelling tot Zwevezele, De Hille en Wildenburg is er voor het grootste deel van de Wingense kern geen BPA of RUP opgemaakt en is enkel het Gewestplan van toepassing, waardoor aanvragen hier hoofdzakelijk getoetst moeten worden aan de goede ruimtelijke ordening. De opmaak van een masterplan als basis voor ruimtelijke visievorming en beleidsmatig gewenste ontwikkeling zou de argumentatie van deze gewenste ontwikkeling in relatie tot kwalitatieve inbreiding, verdichting, inplanting van meergezinswoningen, groen-blauwe dooradering en connectiviteit (fietsverbindingen, verkeersdruk en walkability) ondersteunen en versterken. Dit alles sluit ook nauw aan bij de ambities die in het beleids- en actieplan Gezonde Gemeente worden vooropgesteld.

           

          Het grote voordeel van een kandidering en eventuele deelname aan 'DNA van het dorp' is dat op basis van een intensief traject (met o.a. participatie) op relatief korte termijn (6 maanden) een visie opgemaakt kan worden. Het gaat daarbij om een masterplan voor de gehele dorpskern en niet om een masterplan voor één specifieke site of wijk. Vandaar dat de principes nadien een ruimere toepassing kunnen vinden binnen de gemeente.

           

          Daarnaast blijkt uit contact met de coördinatoren van deze projectoproep dat er vanuit de deputatie een vraag is naar kandiderende gemeentes uit de MidWest. Hoewel dit geen garantie biedt op een succesvolle aanvraag, verhoogt het evenwel de kansen van Wingene.

           

          Ambitie en engagement worden als belangrijk gezien. De gemeentelijke ambitie inzake ruimtelijke visievorming sluit hier perfect op aan. Bovendien heeft de gemeente de intentie om in te zetten op participatie. De voorziene participatieweek sluit hier nauw bij aan, maar vraagt inspanningen van de lokale medewerkers op vlak van communicatie met de inwoners en in ondersteuning van de organisatie. Het biedt de gemeente evenwel de mogelijkheid om haar ambities met betrekking tot participatie kracht bij te zetten.

           

           

           

          - de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009
          - het decreet van 22 december 2017 inzake het lokaal bestuur

          Deze beslissing kadert in acties 01.07.01 en 01.07.02 van het strategisch meerjarenplan 2020-2025.

          - Aanmeldingsformulier DNA van het Dorp
          - Reglement DNA van het dorp

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Enig artikel

          De gemeenteraad keurt het aanvraagformulier ter kandidering voor 'DNA van het Dorp' goed.

      • Publiek Domein

        • Riopact samenwerkingsovereenkomst - addendum voor Sint-Elooi - goedkeuring

          De Riopact samenwerkingsovereenkomst - "Sanering Wulfhoek – Sint-Elooi" , het addendum voor Sint-Elooi dient aan de gemeenteraad voorgelegd te worden.


          De gemeente Wingene voorziet de voorbereiding van de riolerings- en wegeniswerken in de omgeving Sint-Elooi in het meerjarenplan 2020-2025.

          De gemeente heeft daartoe een riolerings-subsidieaanvraag gedaan bij de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) voor de de rioleringswerken in de Hereveldstraat, Lavoordestraat, Rijkerijweg, Rozendalestraat, Vrijstraat, Vusakkerstraat, Wulfhoekstraat (GIP 100116). Dit zijn de straten die aansluiten op de bovengemeentelijke riolering van Aquafin NV. Aquafin kreeg op zijn beurt de aanleg van de hoofd-riolering in de Lavoordestraat en de Hereveldstraat (de collectorleidingen) opgedragen via het bovengemeentelijk investeringsprogramma OP2020.

          Op basis van het voorliggende addendum Sint-Elooi (in bijlage) wordt Aquafin NV vergoed via De Watergroep (onder de noemer RioPact). 

          Dit gaat om het projectmanagement, keuringen, afkoppelingsbegeleiding en ondersteuning voor digitale documenten. De gemeente kan bijkomend gebruik maken van de afgesloten raamcontracten voor bodemonderzoek, grondwaterpeilingen en opvolging, archeologie, werfopvolging, camera-inspecties, verzekeringen en as-built opmaak. 

          Het gemeentelijke aandeel van het project Sint-Elooi wordt qua investering geraamd op 1.700.000 euro aannemingswerken. De projectgerelateerde kosten worden in totaal geraamd op 285.000 euro tot 339.000 euro excl. btw (btw verlegd).

          De afrekening van interne prestaties van De Watergroep of Aquafin NV gebeurt op reëel gepresteerde uren. Dus enkel de werkelijke prestaties worden aangerekend. In 2021 bedraagt het uurtarief voor de projectcoördinatie 90,63 euro/uur (excl. BTW). De uurtarieven worden jaarlijks in januari geïndexeerd.

          - de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

          - het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen

          - het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°

          -  het besluit van de gemeenteraad van 31 maart 2008 betreffende de goedkeuring van de overeenkomst met de VMW (intussen gewijzigd van naam naar De Watergroep) voor de uitbouw en het beheer van het gemeentelijk rioleringsstelsel

          Sint-Elooi

          RioPact - De Watergroep - 285.000 euro tot 339.000 euro exclusief btw (btw verlegd)

           

          De nodige budgetten zijn voorzien op het meerjarenprogramma 2020-2025 van de gemeente via de ramingsnummers:

          MJP0000X36 Wegenis- en rioleringsproject Sint-Elooi:  wegeniswerken en erelonen
          AC000360 01.01.14: Wegenis- en rioleringsproject Sint-Elooi 
          Verantwoordelijke dienst: externe werken

          - Riopact addendum "Sanering Wulfhoek – Sint-Elooi"

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1
          De gemeenteraad keurt het addendum "Sanering Wulfhoek – Sint-Elooi" goed.

          Artikel 2
          Een afschrift van deze beslissing wordt aan De Watergroep, Roggelaan 2, 8500 Kortrijk overgemaakt.

    • Mondelinge vragen

      • Oranjebruine stofneerslag in Zwevezele (Pieter-Jan Verhoye)

        Sinds enkele weken hebben we terug te kampen met (oranjebruine) stofneerslag in Zwevezele. Het stof dwarrelt voornamelijk neer in de omgeving van de Pastorijstraat, Rupsenstraat, Brokkelingstraat en Raveschootsveldstraat. De neerslag valt o.a. neer op voertuigen en tuinmeubilair en is moeilijk afwasbaar.

        De Dienst Milieu en Klimaat heeft een onderzoek geopend en deed ook een oproep aan omwonenden en bedrijven. Er werden ook stalen afgenomen van de neerslag om te onderzoeken.

        Daarom stel ik u graag de volgende vragen:

        • Dit is helaas niet de eerste keer dat we met dergelijke neerslag te kampen hebben. Kunt u een tijdslijn geven van de verschillende meldingen van deze neerslag en de verschillende ‘golven’?
        • Welke stappen heeft het gemeentebestuur reeds gezet om deze problematiek aan te pakken? Welke stappen zal het gemeentebestuur zetten om deze problematiek te vermijden in de toekomst?
          • Wat waren de resultaten van de afgenomen stalen?
          • Welke andere diensten en/of niveaus zijn ingeschakeld? Hoe verloopt de samenwerking?
        • Op welke manier kunnen de gedupeerden worden vergoed? Kunt u toelichting geven hoe de gedupeerden werden vergoed in de vorige golven (cfr. eerste golf, witte vlokken)?

         

        Raadslid Pieter-Jan Verhoye (fractie N-VA) licht zijn mondelinge vraag toe.

        Schepen van Milieu en Klimaat, Brecht Warnez antwoordt als volgt:

        "De gegroepeerde meldingenstroom van periodieke stofneerslag op voertuigen en tuinmeubilair aan de Dienst Milieu en Klimaat dateert van begin september. Voordien vonden een aantal accidentele uitstoot-problemen plaats.

        In de gevallen waarbij het veroorzakend bedrijf gekend was, werden ook de nodige regelingen getroffen met de gedupeerden. In de meldingen die we ontvangen sedert september geven sommigen aan dat gelijkaardige stofneerslag zich ook de voorbije jaren heeft voorgedaan. Toen gebeurde dit in tegenstelling tot de afgelopen weken eerder sporadisch.

        Het uitstootprobleem van de afgelopen weken is complex en ook op basis van de staalanalyses niet eenduidig en met zekerheid aan één specifiek bedrijf toe te schrijven. Door gekende tijdstippen van vastgestelde stofneerslag te linken aan de windrichting weten we intussen dat de vervuiling afkomstig is uit een bepaald deelgebied van het bedrijventerrein Hille-Zuid.

        Uit de eerste resultaten blijkt dat het vooral over een uitstoot van metalen zou gaan. Metalen komen van nature voor in het milieu, maar worden ook uitgestoten door onder andere industrie, transport en bij de verbranding van fossiele brandstoffen en afval. Alleen in hogere concentraties kunnen ze lichamelijke schade toebrengen. Het Agentschap Zorg en Gezondheid heeft ons ook bevestigd dat er geen toxicologisch relevant probleem is voor de omwonenden.

        Gezien de aard van de teruggevonden stoffen in de stalen komen nog maar een beperkt aantal bedrijven in aanmerking als bron van vervuiling. Door de milieu-inspectie worden momenteel in samenwerking met onze Dienst Milieu en Klimaat bijkomende bedrijfsonderzoeken en controles gedaan, die hopelijk binnenkort tot bron van vervuiling zullen leiden.

        In afwachting hiervan lijst de Dienst Milieu en Klimaat de getroffen buurtbewoners stelselmatig op. Het zal uiteindelijk aan het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de uitstoot zijn om een regeling te treffen met alle gedupeerden.

        We hebben hier afgelopen vrijdag ook over gecommuniceerd naar de bewoners via o.m. de gemeentelijke nieuwsbrief."

        - het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019, artikel 29

      • Aanpassing gebruiksovereenkomst voor het uitbaten van een elektrische deelwagen (Martine Devisscher)

        Ik verwijs naar de notulen van het college van burgemeester en schepenen van 5 juli 2021 – punt 33 : Aanpassing gebruiksovereenkomst voor het uitbaten van een elektrische deelwagen.

        Op 20 april 2020 werd de gebruiksovereenkomst afgesloten tussen de gemeente en CoopStroom voor het uitbaten van een elektrische deelwagen. Daarin werd o.a. bepaald dat de deelwagen enkel kan gebruikt worden door coöperanten van CoopStroom met minimum één aandeel ten bedrage van 250 euro.

        Om de drempel tot gebruik van de wagen te verlagen is CoopStroom bereid om de verplichting tot voorafgaandelijk aandeelhouderschap  voor de inwoners van Wingene te laten vallen.

        Dit impliceert dat het gemeentebestuur zich garant moet stellen indien een inwoner van gemeente Wingene die niet beschikt over een CoopStroom aandeel, de franchise kosten van 250 euro niet betaalt, in geval van toegebrachte schade aan de deelwagen met standplaats op het grondgebied van Wingene.

        De gebruiksovereenkomst wordt als volgt aangevuld:

        1)      Artikel 1 : de deelwagen met vaste standplaats op grondgebied Wingene kan door inwoners van de gemeente Wingene gebruikt worden zonder voorafgaandelijk aandeelhouder te worden bij CoopStroom.

        2)      Artikel 4 : indien een inwoner van de gemeente Wingene niet beschikt over een CoopStroom aandeel en de franchise kosten van 250 euro niet betaalt in geval van toegebrachte schade aan de deelwagen, dan stelt het gemeentebestuur zich hiervoor garant. Indien de gebruiker blijvend in gebreke is, dan betaal de gemeente voornoemde franchise.

         

        Fractie Burgerbelangen stelt volgende vragen:

        1)      Hoeveel aandeelhouders/coöperanten van CoopStroom zijn er momenteel?

        2)      Hoeveel keer werd de deelwagen tot nog toe gebruikt door de aandeelhouders? Hoeveel kilometers werden in totaal afgelegd?

        3)      Is er voldoende gecommuniceerd over het concept/aanbod van een elektrische deelwagen? Zal de gemeente de communicatie verhogen/herhalen?

        4)      Kunnen andere maatregelen genomen worden die een drempelverlagend effect hebben?

         

        Raadslid Martine Devisscher (fractie Burgerbelangen) licht haar mondelinge vraag toe.

        Schepen van Milieu en Klimaat, Brecht Warnez, antwoordt als volgt:

        "De elektrische deelwagen werd ongeveer een jaar geleden in onze gemeente in gebruik genomen. Het deelwagenproject kwam tot stand in samenwerking met burgercoöperatie CoopStroom en dankzij de financiële steun van de Vlaamse overheid na deelname aan de burgeruitdaging ‘Overal stroomversnellers’ in 2018.

        Het opzet van dit project is altijd geweest dat zowel de burger als medewerkers van de gemeentelijke diensten gebruik konden maken van de wagen. Het gebruik van de elektrische wagen is intussen ingeburgerd bij onze personeelsleden. Om de gebruiksefficiëntie te verhogen werd de standplaats van de auto trouwens verlegd van de Verrekijker naar het Gemeenteplein.

        Om de gebruiksdrempel ook voor de inwoners van de gemeente te verlagen werd vorige maand na overleg door Coopstroom beslist dat de verplichting tot voorafgaandelijk aandeelhouderschap wegvalt voor gebruik van de deelwagen. Deze info werd door de gemeente verspreid via de gebruikelijke communicatiekanalen. Deze communicatie zal nog eens worden herhaald op het juiste moment. Coronatijd was hiervoor een minder geschikte periode. 

        Als gemeente zijn we geen beheerder van het systeem noch participant in Coopstroom. Het aantal aandeelhouders of het aantal keer dat aandeelhouders de deelwagen gebruikten, kennen wij dus niet. Vanuit het duurzaamheidsprincipe blijven wij de deelwagen alleszins promoten voor iedereen die slechts af en toe een wagen nodig heeft."

        - het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019, artikel 29

      • Bedenkelijke staat Kruisstraat Zwevezele (Martine Devisscher)

        Bij het binnenrijden van de Kruisstraat te Zwevezele ziet men ter hoogte van huisnummer 6 dat het riooldeksel er gehavend bij ligt.

        Over een lengte van ongeveer 35 meter is er een uitgeholde strook in de rijweg. De veiligheid van de weggebruiker komt hierdoor in het gedrang.

        Fractie Burgerbelangen vraagt om het nodige te doen zodat deze straat veiliger wordt voor elke gebruiker.

         

        Raadslid Martine Devisscher (fractie Burgerbelangen) licht haar mondelinge vraag toe.

        Schepen van Openbare Werken, Hedwig Kerckhove antwoordt als volgt:

        "Het Team Interne Werken wordt gecontacteerd om op korte termijn het nodige herstelwerk in te plannen.  Een definitief herstel zal meegenomen worden in het 3-jaarlijks onderhoudsdossier van de gemeente. Dit staat in 2023 gepland. In 2019 werd de planning opgemaakt en werd toen beslist om de Kruisstraat door te schuiven naar een volgende ronde. De Kruisstraat heeft inderdaad nood aan onderhoud. 

        Informatief wordt meegegeven dat een recente verkaveling in deze straat nog dient aan te sluiten op de riolering (minstens 2 locaties) en het voetpad ter hoogte van de inrit moet worden verlaagd. Als 2023 te laat is, zal het tijdelijk herstel eerder worden aangepakt. 

        Dergelijke meldingen worden bij absolute voorkeur overgemaakt via het meldingsformulier dat beschikbaar is op de website www.wingene.be of telefonisch of via e-mail. "

        - het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019, artikel 29

        - mondelinge vraag Kruisstraat, inclusief foto's

      • Wijzers klokkentoren Sint-Jozefskerk Zwevezele (Kobe Vandeweghe)

        Onlangs kreeg ik de vraag waarom de wijzers aan de Sint-Jozefskerk werden weggehaald en of deze nog terug geplaatst zullen worden.

        Vele omwonenden vonden het handig om bij het passeren langs de kerk snel de tijd af te lezen.

        Fractie Burgerbelangen stelt volgende vragen:

        - Komen de wijzers nog terug? Zo ja, wanneer?

         

        Raadslid Kobe Vandeweghe (fractie Burgerbelangen) licht zijn mondelinge vraag toe.

        Burgemeester Lieven Huys antwoordt als volgt:

        "De wijzers komen niet terug. Naar aanleiding van de slechte toestand van zowel de wijzerplaten als het wijzerverdeelwerk ontving de Dienst Facility Management in 2019 een voorstel tot vernieuwing via firma Meridiaan nv met een bijhorende kostprijs van 14.780,15 euro. In zitting van 4 februari 2019 besliste het CBS op basis van de hoge herstelkost om de klok niet meer te vernieuwen, maar te verwijderen."

        - het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019, artikel 29

      • Bedenkelijke staat Lostraat Wingene (Kobe Vandeweghe)

        Op woensdag 14 april 2021 had ik per mail laten weten dat de staat van het wegdek in de Lostraat te Wingene te wensen overliet. Er zijn namelijk grote putten aanwezig, die schade kunnen toebrengen aan wagens en die gevaarlijk zijn voor fietsers. Deze werden vroeger altijd opgevuld door de gemeente.

        Ondertussen dateert mijn vraag die ik per mail stelde om de putten op te vullen van 14 april 2021 en is er  tot op heden niks veranderd.

        Fractie Burgerbelangen stelt volgende vraag:

        - Kan de gemeente de putten in het wegdek opvullen?

         

        Raadslid Kobe Vandeweghe (fractie Burgerbelangen) licht zijn mondelinge vraag toe.

        Schepen van Openbare Werken, Hedwig Kerckhove, antwoordt als volgt:

        "Het gaat over het stuk van de Lostraat dat overgaat naar het onverharde deel. De melding werd opgenomen door het Team Interne Werken op 14 april 2021 en afgewerkt op 29 april 2021. Alle putten werden gevuld. Veel gebruik in de zomer kan inderdaad voor gevolg hebben dat er nieuwe putten zijn ontstaan. De melding wordt opnieuw overgemaakt aan Team Interne Werken."

        - het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019, artikel 29

        - mondelinge vraag bedenkelijke staat Lostraat, inclusief foto's

  • Besloten

    • Ruimte

      • Wonen

        • Aanstellen van gemeentelijke vaststellers van IGS Wonen Tielt voor inbreuken op de Algemene Politieverordening - goedkeuring

          Het subsidiedossier van IGS Wonen Regio Tielt voor de projectperiode 2020-2025 werd door de gemeenteraad goedgekeurd op 30 september 2019. In dit subsidiedossier werden enkele activiteiten aangestipt waarbij er een mogelijke koppeling met een administratieve boete voorzien wordt. Dit gaat met name over de opvolging van de correcte affichering van huurprijzen en – lasten, alsook over de opvolging van de aanplakking van de burgemeestersbesluiten tot ongeschikt- en/of onbewoonbaar verklaring.

          De algemene politieverordening regio Tielt voorziet in de implementatie van administratieve sancties. Een administratieve geldboete kan enkel worden gevestigd door een sanctionerend ambtenaar, en dit na vaststelling van de overtreding door de lokale politie of in dit geval een gemeentelijk vaststeller.

          Het is wenselijk dat de technisch adviseurs van IGS Wonen Regio Tielt een bestuurlijk verslag kunnen opmaken daar waar blijkt dat voorafgaande waarschuwing en sensibilisering rond het correct afficheren niet tot het beoogde resultaat leidt. De technisch adviseurs Sven Heyerick en Youri Samyn volgden hiervoor met succes de opleiding "gemeentelijk vaststeller GAS" bij de West-Vlaamse politieschool. 

          Het behoort tot de bevoegdheid van de gemeenteraad om de gemeentelijke ambtenaren aan te duiden die vaststellingen kunnen doen.

          - de gecoördineerde Nieuwe Gemeentewet, artikelen 119, 119bis, 133, 134 en 135, §2

          - het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41

          - de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, zoals later gewijzigd

          - het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties

          - het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de nadere voorwaarden en het model van het protocolakkoord in uitvoering van artikel 23 van de wet betreffende de administratieve sancties

          - de beslissing van de gemeenteraad van 26 juni 2017 over de vaststelling van de algemene politieverordening regio Tielt, laatst gewijzigd op 29 maart 2021

          - de beslissing van de gemeenteraad van 26 juni 2017 over de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomsten in het kader van de sanctieprocedure bij administratieve sancties, afgesloten met Pittem, Ruiselede, Wingene, Lichtervelde en Ardooie


          - brevet GAS-vaststeller Sven Heyerick en Youri Samyn

          Sven Heyerick
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Youri Samyn
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche
          Tegenstanders: Fabienne Allaert, Maxim Lybaert
          Resultaat: Met 20 stemmen voor, 2 stemmen tegen

          Artikel 1 

          De raad stelt dhr. Youri Samyn en dhr. Sven Heyerick, technisch adviseurs IGS Wonen Regio Tielt, aan als gemeentelijke vaststeller van inbreuken tegen de algemene politieverordening regio Tielt (uitgezonderd de gemengde inbreuken).

          Artikel 2

          Een afschrift van dit reglement wordt toegestuurd aan de coördinator van IGS Wonen Regio Tielt, de sanctionerend ambtenaar, de korpschef van de lokale politie, de Procureur des Konings, de griffier van de rechtbank van eerste aanleg, en de griffie van de politierechtbank van het gebied.

           

          - Kandidaat Sven Heyerick behaalt 22 ja-stemmen, 0 neen-stemmen en 0 onthoudingen.

          - Kandidaat Youri Samyn behaalt 20 ja-stemmen, 2 neen-stemmen en 0 onthoudingen.

Namens Gemeenteraad,

Jurgen Mestdagh
Algemeen directeur

Hendrik Verkest
Raadslid