De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Elk raadslid heeft het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.
- de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32
- het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad, vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021
- verslag vorige zitting
Enig artikel
De gemeenteraad keurt het verslag van de zitting van 30 januari 2023 goed.
De gemeenteraad hechtte zijn principiële goedkeuring in zitting van 19 december 2022 aan een vrijwillige samenvoeging van gemeente Wingene met de gemeente Ruiselede. De beoogde samenvoegingsdatum is 1 januari 2025. De voorgenomen samenvoeging wordt verder onderzocht met het oog op een goedkeuring van het gezamenlijke voorstel tot samenvoeging door de gemeenteraad en indiening van dit voorstel bij de Vlaamse Regering uiterlijk op 31 december 2023.
Met de principiële beslissing tot vrijwillige samenvoeging hebben de lokale besturen Wingene en Ruiselede de stap gezet om vanaf 1 januari 2025 één nieuw lokaal bestuur te vormen. Vanuit een behoorlijk bestuur beogen de beide besturen in voorbereiding op de definitieve beslissing tot de vrijwillige samenvoeging van beide gemeenten een doorgedreven samenwerking op te zetten teneinde een synergie op vlak van beleid, werking en organisatie te realiseren, zodanig dat op de meest effectieve en efficiënte wijze een kwaliteitsvolle dienstverlening kan aangeboden worden.
Naast het aanduiden van de transitiemanager en de algemeen/financieel directeur-coördinatoren kunnen beide gemeenten vanaf de principiële beslissing ook beheersovereenkomsten sluiten om voor bepaalde functies beroep te doen op elkaars personeelsleden.
In aanloop naar een definitieve samenvoeging willen de lokale besturen Wingene en Ruiselede hun onderlinge samenwerking reeds naar een hoger niveau tillen en verder uitvoering geven aan die mogelijkheden tot samenwerking die het meest inspelen op de efficiëntieverhoging en de versterking van de organisaties, rekening houdend met de eigen specificiteit en de gezamenlijk vastgestelde doelstelling, te weten het realiseren van een eengemaakte gemeente op 1 januari 2025.
Het decreet lokaal bestuur geeft aan de samen te voegen gemeenten alvast de mogelijkheid om een beheersovereenkomst af te sluiten om voor bepaalde functies een beroep te doen op elkaars personeelsleden.
De beheersovereenkomst is bedoeld als kaderovereenkomst. Op basis hiervan kunnen verdere afspraken gemaakt worden omtrent de integratie van de verschillende diensten alsook het gemeenschappelijk gebruik van het personeel onderling.
Deze beheersovereenkomst kan op korte termijn mogelijkheden bieden aan beide besturen voor bepaalde functies die niet ingevuld zijn/geraken. Zeker naarmate de effectieve samenvoegingsdatum nadert, zal de beheersovereenkomst mogelijkheden bieden om de organisatie en werking, die wordt voorbereid met het oog op de samenvoeging van beide gemeenten, vorm te geven. Hierdoor zal de kwaliteit en de continuïteit van de dienstverlening gewaarborgd blijven.
Het lokaal bestuur Wingene en het lokaal bestuur Ruiselede blijven autonome besturen met dezelfde opdrachten die zich tot de inwoners van respectievelijk Wingene en Ruiselede richten. Het zijn formeel vier afzonderlijke juridische entiteiten en rechtspersonen (Gemeente Wingene, OCMW Wingene, Gemeente Ruiselede, OCMW Ruiselede) met eigen bevoegdheden, regelgeving en dienstverlening, een eigen organisatie en eigen personeel. De beheersovereenkomst impliceert dus niet dat het lokaal bestuur Wingene of het lokaal bestuur Ruiselede geen eigen beslissingen meer kan nemen inzake personeelswerking, -organisatie of -beleid.
De beheersovereenkomst bevat heel wat elementen en afspraken die duidelijkheid en transparantie beogen:
- Domeinen van samenwerking
- Beleid en management
- Financiële afspraken
- Bepalingen omtrent het personeel
- Gegevensuitwisseling
De overeenkomst wordt gesloten voor bepaalde duur en treedt onmiddellijk in werking en dit na de goedkeuring door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van beide lokale besturen. Indien nodig kan deze beheersovereenkomst gewijzigd of verfijnd worden. Dit dient steeds ter goedkeuring te worden voorgelegd aan de diverse raden.
/
- beheersovereenkomst Wingene-Ruiselede
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de beheersovereenkomst tussen de lokale besturen Wingene en Ruiselede goed.
Artikel 2
De beheersovereenkomst maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Artikel 3
De beheersovereenkomst treedt onmiddellijk in werking en dit na de goedkeuring door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van beide lokale besturen.
Artikel 4
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan het lokaal bestuur Ruiselede
Om 21.12 uur vervoegen Peter Oomsels en Sarah Leclèrc (EY) de zitting en krijgen zij van de voorzitter van de gemeenteraad het woord. Dit agendapunt wordt behandeld na afronding van de mondelinge vragen.
De gemeenteraad hechtte zijn principiële goedkeuring in zitting van 19 december 2022 aan een vrijwillige samenvoeging van gemeente Wingene met de gemeente Ruiselede. De beoogde samenvoegingsdatum is 1 januari 2025. De voorgenomen samenvoeging wordt verder onderzocht met het oog op een goedkeuring van het gezamenlijke voorstel tot samenvoeging door de gemeenteraad en indiening van dit voorstel bij de Vlaamse Regering uiterlijk op 31 december 2023.
Voor de begeleiding van dit fusietraject werd op zoek gegaan naar een externe partner om beide gemeenten hierin te begeleiden. In zitting van 12 september 2022 besliste het college van burgemeester en schepenen van Wingene om hiervoor beroep te doen op Ernst & Young (EY). Vanuit EY zijn Peter Oomsels, Sarah Leclère en Olivier Niclaus aangeduid om dit traject te begeleiden.
De externe partner zal gedurende het volledig fusietraject de rol opnemen van PMO-begeleider (Programma Management Office) ter ondersteuning van de transitiemanager. Hierbij zijn 4 rollen weggelegd voor de PMO-begeleider:
- Optreden als klankbord en adviseur en leiderschap van de organisatie ondersteunen op vlak van ambitie, risico’s, strategie en installeren van de programmastructuur;
- Faciliteren, ondersteunen en begeleiden van het projectteam (en stuurgroep);
- Opvolgen van de werkgroepen van waaruit de operationele transformatie gebeurt en rapporteren over de voortgang;
- Opmaak van (verander)communicatieplan en participatie-aanpak.
Er is een projectstructuur uitgewerkt op maat van dit fusietraject. De invulling van de finale overlegstructuur is intussen vastgelegd. Een projectstructuur waar informatie en kennis vlot overgedragen wordt is cruciaal om voortgang te boeken en tot beslissingen over te gaan. De projectstructuur bestaat uit: (1) stuurgroep, (2) projectteam, (3) werkgroepen (visie, strategie, beleid, communicatie, participatie, personeel en organisatie, dienstverlening,…) en (4) formele beslissingsfora (CBS, VB, GR, OR, MAT).
Tijdens de gemeenteraad van 27 februari 2023 wordt de projectstructuur en plan van aanpak toegelicht alsook een eerste (kwartaal)rapportering aan de gemeenteraad.
- Het BVR van 29 januari 2021 tot vaststelling van de voorwaarden voor de schuldovername in het kader van een vrijwillige samenvoeging van gemeenten op 1 januari 2025
- Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikels 40 en 41
- Het bestuursdecreet van 7 december 2018
- Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 326 tot en met 341
- Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald de artikels 345 en 346 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
- Het besluit van de gemeenteraad van Wingene van 19 december 2022 waarbij de principiële beslissing tot samenvoeging tussen Wingene en Ruiselede werd goedgekeurd
- Het besluit van de gemeenteraad van Wingene van 30 januari 2023 waarbij de transitiemanager, algemeen directeur-coördinator en financieel directeur-coördinator werd aangeduid
/
/
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de kwartaalrapportering over het fusietraject van Wingene en Ruiselede.
Op maandag 6 februari werden delen van Turkije en Syrië getroffen door zware aardbevingen. De materiële schade is enorm hoog en er vielen ook heel veel slachtoffers. Het dodental na de aardbevingen in Turkije en Syrië is intussen opgelopen tot meer dan 40.000.
Er is dringend hulp nodig, zowel op korte als op lange termijn. Het gekende rekeningnummer 12-12 is sinds zondag 12 februari 2023 geopend. Het geld zal ingezet worden om aan de eerste acute noden tegemoet te komen. Denk bijvoorbeeld aan voedsel, water, hygiënische kits en medische hulp, maar ook aan onderdak: tenten, bedden, slaapzakken, dekens, enzovoort. Ook de behoefte aan hulp voor vele duizenden overlevenden is toegenomen. Het gaat om meer dan 85.000 gewonden, maar ook om honderdduizenden mensen die midden in de winter dakloos zijn.
Het Consortium 12-12 kondigde op zondag 12 februari 2023 in een persbericht aan dat de 7 leden van het Consortium 12-12 (Caritas International, Dokters van de Wereld, Handicap International, Oxfam Solidariteit, Rode Kruis, Plan International België en UNICEF België) de handen in elkaar slaan en een rekeningnummer openen voor de slachtoffers van de aardbeving.
Er is dringend hulp nodig, zowel op korte als op lange termijn. Het gekende rekeningnummer 12-12 is sinds zondag 12 februari 2023 geopend. Het geld zal ingezet worden om aan de eerste acute noden tegemoet te komen. Denk bijvoorbeeld aan voedsel, water, hygiënische kits en medische hulp, maar ook aan onderdak: tenten, bedden, slaapzakken, dekens, enzovoort. Ook de behoefte aan hulp voor vele duizenden overlevenden is toegenomen. Het gaat om meer dan 85.000 gewonden, maar ook om honderdduizenden mensen die midden in de winter dakloos zijn.
In het verleden gaf de gemeente al financiële steun naar aanleiding van crisissituaties wereldwijd, waarvoor Consortium 12-12 inzamelacties organiseerde. Enkele voorbeelden hiervan zijn de Oekraïnecrisis in 2022, de aardbeving in Indonesië in 2018, de aardbeving in Nepal van 25 april 2015, de aardbeving in Haïti op 12 januari 2010, de tsunami in Zuid-Oost Azië op 26 december 2004, ... In deze gevallen besloot de gemeenteraad telkens om een financiële bijdrage toe te kennen, berekend op 0,25 euro per inwoner.
De gemeente Wingene telt op 1 januari 2023 15.022 inwoners. Indien dezelfde lijn wordt aangehouden à rato van 0,25 euro per inwoner, betekent dit een totaalbedrag van 3.755,50 euro.
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41, 23°
De toelage bedraagt 3.755,50 euro.
- MJP000454 - Toelage aan ontwikkelingshulp, noodhulp of natuurrampen
- actie: 05.04.02: We ondersteunen lokale initiatieven voor internationale samenwerking en ontwikkelhulp
- verantwoordelijke dienst: CUL
Er is 4000 euro beschikbaar.
- uitbetalingsformulier
Enig artikel
De gemeenteraad kent een nominatieve toelage toe ten bedrage van 3.755,50 euro aan het Consortium 12-12 v.z.w., Belgisch Consortium voor Noodhulpsituaties met maatschappelijke zetel Liefdadigheidsstraat 43-B, 1210 Brussel (Ondernemingsnummer : 0873.441.151), op rekeningnummer BE19 0000 0000 1212 voor de actie Turkije - Syrië 12-12.
Per e-mail en aangetekende zending van 16 februari 2023 nodigt Mirom Roeselare de gemeente uit tot de extra algemene vergadering op dinsdag 28 maart 2023 om 19 uur te Roeselare. Als lid van de opdrachthoudende vereniging Mirom is de gemeente Wingene vertegenwoordigd in de algemene vergadering.
Per e-mail en aangetekende zending van 16 februari 2023 nodigt Mirom Roeselare de gemeente uit tot de extra algemene vergadering op dinsdag 28 maart 2023 om 19 uur te Roeselare. Als lid van de opdrachthoudende vereniging Mirom is de gemeente Wingene vertegenwoordigd in de algemene vergadering.
Mirom houdt deze extra vergadering voor de behandeling van de gemotiveerde afwijkingsaanvraag in verband met het regiodecreet, dat verstrekkende gevolgen heeft voor opdrachthoudende verenigingen die meer dan 1 regio bedienen. De gemeenten binnen het werkingsgebied van MIROM Roeselare zijn ingedeeld in 3 verschillende referentieregio’s. Het decreet regiovorming voorziet evenwel een uitzonderingsregel: Verenigingen die op vandaag al bestaan en zich niet wensen te conformeren aan de grenzen van de referentieregio’s kunnen hiertoe een gemotiveerde aanvraag indienen bij de Vlaamse regering. Gezien de jarenlange goede werking van en samenwerking met de opdrachthoudende vereniging Mirom, is het aangewezen om het huidige werkingsgebied te behouden. Een eventuele opsplitsing volgens het regiodecreet biedt geen garanties op een betere werking, en zou integendeel een negatieve impact kunnen hebben op de verderzetting van het jarenlang consistent gevoerde afvalbeleid. In die zin kan de gemeente Wingene de gemotiveerde afwijkingsaanvraag onderschrijven.
Het is aan de Algemene Vergadering van een opdrachthoudende vereniging om deze afwijkingsaanvraag aan de Vlaamse regering te richten.
De gemeenteraad is bevoegd voor de goedkeuring van de agenda van de algemene vergadering en het vaststellen van het mandaat van haar vertegenwoordigers. De raad kan haar eerdere beslissing bestendigen over de aanstelling van gemeentelijke vertegenwoordigers in de algemene vergadering van Mirom op 14 december 2021, namelijk mevrouw Sandra Ketels als effectief afgevaardigde en de heer Stijn Van Maele als plaatsvervanger.
De agenda vermeldt volgende punten:
1. Samenstelling van het bureau
2. Ter goedkeuring: gemotiveerde afwijkingsaanvraag regiodecreet
3. Varia
Uit onderzoek van de aangeleverde documenten bij de uitnodiging tot deze algemene vergadering, blijken er geen bezwaren te zijn om de agenda goed te keuren.
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- het besluit van de Vlaamse Regering van 3 februari 2023 over de bekrachtiging van het decreet over de regiovorming en tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
- de gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2019 over de aanstelling van de vertegenwoordigers in de algemene vergadering van Mirom
- het gemeenteraadsbesluit van 28 oktober 2019 over de goedkeuring van de verlenging van de opdrachthoudende vereniging MIROM tot 10 november 2037
- de statuten van Mirom, laatst gewijzigd en gecoördineerd op 11 december 2018
- e-mail van 16 februari 2023 van Mirom over de uitnodiging tot de algemene vergadering op 28 maart 2023
- afwijkingsaanvraag regiovorming conform artikel 7 van het Regiodecreet
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de agenda en alle agendapunten goed voor de extra algemene vergadering van MIROM die doorgaat op dinsdag 28 maart 2023.
Artikel 2
De vertegenwoordiger en de plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente aangeduid bij raadsbeslissing van 28 januari 2019, zijn afgevaardigd naar deze algemene vergadering van MIROM, namelijk raadslid mevrouw Sandra Ketels als effectief vertegenwoordiger en raadslid de heer Stijn Van Maele als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Artikel 3
De afgevaardigde gemeentelijke vertegenwoordigers krijgen opdracht om hun stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in dit raadsbesluit en als dusdanig de punten op de agenda van de algemene vergadering van 13 december 2022 van MIROM goed te keuren.
Artikel 4
Het college van burgemeester en schepenen voert deze beslissing uit, onder meer de kennisgeving aan MIROM, Oostnieuwkerksesteenweg 121 te 8800 Roeselare
De gemeenteraad hechtte zijn principiële goedkeuring in zitting van 19 december 2022 aan een vrijwillige samenvoeging van gemeente Wingene met de gemeente Ruiselede. De beoogde samenvoegingsdatum is 1 januari 2025. In afwachting van deze fusie zouden de inwoners en scholen van Ruiselede vanaf 1 maart 2023 al kunnen genieten van het inwonerstarief in de Alk.
De raad van bestuur van het AGB kan de tarieven voor haar activiteiten bepalen, met als maximum de door de gemeenteraad opgelegde maximumtarieven. Als die maximumtarieven ontoereikend zijn voor het AGB om het winstoogmerk te genereren, dan legt de gemeente het tekort op via prijssubsidies aan het AGB.
Aangezien de gemeente Wingene het verschil tussen het inwonerstarief en het niet-inwonerstarief niet zal factureren aan de gemeente Ruiselede, betekent dit dat er een grotere prijssubsidie nodig zal zijn door de gemeente aan het AGB gezien de klant zelf minder betaalt.
De gemeenteraad kan beslissen dat inwoners van Ruiselede vanaf 1 maart 2023 onder het tarief van inwoners vallen. Concreet betekent dit dat de inwoners van Ruiselede een korting van zo'n 30% op het niet-inwonerstarief krijgen. Deze lagere tarieven gelden ook voor de zwemlessen in de Zwemacademie en voor de andere activiteiten in de Alk zoals Prenataalzwemmen en Aquafitness. Ook de scholen van Ruiselede genieten vanaf dan van het lagere tarief.
De bezoekers kunnen van dit voordeel genieten door:
- aan de kiosk hun identiteitskaart in te geven nadat ze het artikel 'inwonerstarief' gekozen hebben.
- op de webshop de postcode in te geven van Wingene of van Ruiselede.
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- de beslissing van de gemeenteraad van 25 april 2016 betreffende de maximum gebruikstarieven sportinfrastructuur en verlenen prijssubsidie voor particulieren en verenigingen via derde betalersregeling aan het AGB Wingene
- de beslissing van de gemeenteraad van 28 maart 2022 betreffende de vaststelling van de tarieflijst voor De Alk.
Deze beslissing kadert in actie 04.03.04 "We exploiteren recreatiebad de Alk" van het meerjarenplan 2020-2025. De minopbrengst wordt geschat op 10.000 à 12.000 euro per jaar.
- de beslissing van de gemeenteraad van 25 april 2016 betreffende de maximum gebruikstarieven sportinfrastructuur en verlenen prijssubsidie voor particulieren en verenigingen via derde betalersregeling aan het AGB Wingene.
- de tarieflijst, met aanduiding van de tarieven 'Wingene' en 'Niet Wingene'.
Enig artikel
De gemeenteraad stelt vanaf 1 maart 2023 de maximumtarieven voor inwoners en scholen van de gemeente Ruiselede in recreatiebad De Alk vast op het tarief voor inwoners.
In zitting van 10 februari 2023 ging de burgemeester over tot de vaststelling van een tijdelijke politieverordening voor de afbakening van de vigiliszone ter gelegenheid van diverse activiteiten rond carnaval.
Specifiek gaat het om volgende evenementen die plaatsvinden in de feesttent op de parking van CC de Wissel: de Verkiezingsfuif op zaterdag 11 februari, het Krokusbal op zaterdag 18 februari en de carnavalafsluiter op zondag 19 februari.
Het is de bevoegdheid van de gemeenteraad om hierin te voorzien, maar wegens laattijdigheid nam de burgemeester dit op in uitvoering van artikel 134 § 1 van de nieuwe gemeentewet, mits bekrachtiging in de eerstvolgende gemeenteraad.
In het kader van Carnaval 2023 gingen 3 evenementen door in de feesttent op de parking van CC de Wissel:
Voor elke van deze evenementen deed de organisator beroep op professionele bewaking.
De professionele bewaking is bedoeld om toe te zien op de veiligheid in de tent.
Om de professionele bewaking de toelating te geven om ook te waken over de veiligheid in de omgeving rond de tent, moet het lokaal bestuur volgens de Wet tot regeling van de private en bijzondere veiligheid een perimeter vaststellen waarbinnen ze hun activiteiten op de openbare weg mogen uitvoeren (vigiliszone).
De perimeter voor de betreffende activiteiten omvat:
Het plan in bijlage (evenementenzone aangeduid in groen) duidt deze zone aan.
- de Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 134, §1
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 63
- de wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid, artikel 115, 5°
Nihil
- plan evenementenzone: deze bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Artikel 1
De gemeenteraad bekrachtigt de tijdelijke verordening van de burgemeester van 10 februari 2023 over de vaststelling van de vigiliszone ter gelegenheid van carnaval op 11 februari 2023 en op 18 en 19 februari 2023.
Artikel 2
De raad maakt dit besluit bekend overeenkomstig de geldende wettelijke en decretale bepalingen.
De firma New Line Networks (NLN) diende reeds in september 2017 een aanvraag in om een pyloon te plaatsen op site de Verrekijker voor High Frequency Trading. De goedgekeurde omgevingsvergunning voor de plaatsing van de pyloon op de Verrekijker dateert van 7 februari 2018. Nadat verschillende aspecten werden onderzocht, liet NLN op 22 mei 2020 weten dat ze niet verder zouden gaan met de verwerving van de site op de Verrekijker, vooral omwille van de beperkingen qua afmetingen. Een tweede voorstel op het bedrijventerrein Hille Zuid werd uiteindelijk ook afgeblazen omwille van strategische redenen in hun netwerk.
Op 8 juni 2022 ontving de gemeente via mail de princiepsvraag om toch opnieuw een locatie voor een pyloon te onderzoeken ter hoogte van bedrijventerrein Hille. Deze princiepsvraag werd positief beoordeeld door het college van burgemeester en schepenen. Na een plaatsbezoek en technische testen in oktober 2022, diende NLN een voorstel van huurovereenkomst in dat besproken werd op het college van burgemeester en schepenen in zitting van 12 december 2022. Op 16 december 2022 deed NLN een aangepast prijsvoorstel, maar deze keer voor de inplanting van 2 zendmasten op hetzelfde perceel.
De huurovereenkomst en het inplantingsplan werden goedgekeurd het college van burgemeester en schepenen in zitting van 16 januari 2023.
Op 21 februari 2023 ontving de gemeente melding van de firma New Line Networks (NLN) dat hun juridische dienst het voorstel van huurovereenkomst nog eens heeft nagekeken. Dit resulteert in enkele tekstuele aanpassingen.
De firma New Line Networks (NLN) wil een uitstel met één maand vermijden.
De bijgewerkte huurovereenkomst (waarbij aanpassingen in de tekst zichtbaar zijn) wordt toegevoegd aan dit agendapunt.
In toepassing van art. 23 DLB en art. 41 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt door de voorzitter gevraagd dit gewijzigd contractvoorstel op basis van spoedeisenheid in behandeling te nemen.
De gemeenteraad stemt over het gewijzigd contractvoorstel, vervolgens over de voorstel-beslissing.
De aanvraag is vergunningsplichtig. Vanuit stedenbouwkundig standpunt is er bestemmingsmatig geen probleem.
De totale hoogte van beide pylonen zal 45m zijn, met een dwarse antenne met diameter 16m bovenaan de pyloon.
De benodigde grondoppervlakte is 16x16m voor de eerste zendmast en 3x3m voor de tweede (de laatste is zonder shelter).
Na het plaatsbezoek werd besloten om de inplanting in de zuidwestelijke hoek te voorzien, zo dicht mogelijk tegen de bufferzone. In de bufferzone zelf bleek er onvoldoende ruimte te zijn. Het voorstel voor de tweede zendmast is in de zuidoostelijke hoek. De masten moeten op een zestigtal meter van mekaar kunnen staan en zijn verbonden door een ingebuisde kabel met een trekput. Elke mast is voorzien van een omheining. Zie inplantingsplan in bijlage.
De jaarlijks voorgestelde huurprijs is in het nieuwe voorstel voor beide masten samen 40.000€/jaar.
De looptijd van de huurovereenkomst is 10 jaar, stilzwijgend verlengbaar voor telkens 1 jaar. Met inachtneming van een opzegtermijn van 12 maand kan de overeenkomst enkel om zwaarwichtige reden beëindigd worden. Van de kant van NLN kan dit ook gebeuren indien
In het contract is verder een artikel opgenomen dat bepaalt dat voor het exceptionele onderhoud of aanpassing van de installatie, waarbij specifieke kranen zouden nodig zijn om de antennes te bereiken, de toegang tot het terrein steeds gefaciliteerd moet worden door de eigenaar.
WVI had geen noemenswaardige opmerkingen op dit voorstel, onder voorbehoud van goedkeuring door de Raad van Bestuur.
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41
Het betreft een nieuwe huurovereenkomst voor 10 jaar, aan een jaarlijks voorgestelde huurprijs van 40.000€/jaar.
- voorstel huurcontract
- inplantingsplan en technische schetsen
De gemeenteraad keurt het spoedeisend dossierstuk goed met eenparigheid van stemmen.
De gemeenteraad keurt de voorstel-beslissing goed met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de huurovereenkomst goed tussen het gemeentebestuur Wingene en New Line Networks LLC voor de huur van een site voor de installatie en exploitatie van technische apparatuur voor radio- en telecommunicatie. De overeenkomst is toegevoegd als bijlage en maakt integraal deel van het besluit.
Artikel 2
De overeenkomst treedt in werking op de datum van ondertekening door alle partijen bij deze overeenkomst en zal onverminderd van kracht blijven gedurende een periode van tien jaar vanaf de ingangsdatum.
De gemeente Wingene heeft op 18 mei 2022 een (aangevulde) aanvraag ontvangen tot het bekomen van een planologisch attest voor LOCA bvba met als adres Vrijgeweidstraat 55 – 8750 Wingene ontvangen en verklaarde het dossier volledig en ontvankelijk op 31 mei 2022.
De aanvraag heeft betrekking op de volgende percelen: Vrijgeweidstraat 55 – 8750 Wingene, kadastrale perceelnummers Afd. 2 Sectie F nrs. 2w – 3c – 4a – 2t – 2v.
Procedure
Er werd over de aanvraag een beslissing genomen door de gemeenteraad bij zitting van 24 oktober 2022.
Tegen deze beslissing werd door het Departement Omgeving en de Deputatie van de Provincie West-Vlaanderen beroep ingediend.
Op 30 januari 2023 werd de beslissing bij ministerieel besluit vernietigd.
De gemeenteraad dient een nieuwe beslissing over de aanvraag tot planologisch attest te nemen, rekening houdend met de motieven voor de inwilliging van het beroep.
Inhoud aanvraag
Beschrijving bedrijfsactiviteiten
LOCA bvba is een gemengd bedrijf, zowel actief in de landbouw als in grond- en afbraakwerken. De landbouwactiviteiten worden reeds sinds de jaren ’80 ter plaatse uitgevoerd door Dhr. Loyson en zijn echtgenote. Zij zijn de derde generatie die in het bedrijf actief zijn. De afbraakwerken en loonwerken werden in de jaren 1990 opgestart om het hoofd boven water te kunnen houden tijdens de BSE crisis. De activiteiten op de bedrijfssite omvatten akkerbouw, bosbouw, het beheer van grasland, opslag van dierlijke mest, stallen van landbouwvoertuigen, landbouwloonwerk en grond- en afbraakwerken. Het werkgebied van het bedrijf situeert zich hoofdzakelijk in West-Vlaanderen.
Beschrijving ligging
Het bedrijf is gelegen op de kruising van de Vrijgeweidstraat, Vijfwegenstraat en Reigatstraat, nabij de gemeentegrens tussen Oostkamp en Wingene.
De ontsluiting van het bedrijf gebeurt hoofdzakelijk op de Vrijgeweidstraat.
Circa 500m ten westen van het bedrijf loopt de E403.
Planningscontext
De actuele bedrijfssite zit planologisch vervat binnen het agrarisch gebied conform het Gewestplan Roeselare-Tielt. De gewenste uitbreiding is gelegen in herbevestigd agrarisch gebied. Binnen onderhavig plangebied zijn er geen gebieden gelegen afgebakend binnen het VEN of IVON. Binnen onderhavig plangebied zijn er geen Vogel- en/of Habitatrichtlijngebieden gelegen.
Korte termijn behoefte
Op korte termijn wenst het bedrijf LOCA bvba uit te breiden met het oog op bedrijfsoptimalisatie om de huidige en gewenste activiteiten verder te kunnen ontplooien. Het gaat om volgende ingrepen:
• Bouw van een nieuwe loods (25m x 18m, kroonlijsthoogte 6,2m – nokhoogte 9,5m).
• Bouw van een nieuwe luifel aan bestaande loods (8m x 48,20m).
• Aanleg 6 extra parkeerplaatsen.
• Aanleg betonverharding op centrale koer.
• Bouw van sleufsilo’s voor het tijdelijk stockeren van granulaten en steenpuin.
• Uitbouw van zeefinstallatie op waterdoorlatende verharding.
• Optimalisatie van bestaande groenstructuur rondom de bedrijfssite.
Lange termijn behoefte
Op lange termijn beoogt LOCA bvba om de bedrijfssite verder te optimaliseren door een uitbreiding van de bestaande loodsen te voorzien in een doordachte gebouwenconfiguratie. Het gaat om volgende ingrepen:
• Uitbreiding loods (20m x 20m).
• Aan deze uitbreiding alsook aan de bestaande loods wordt een luifel doorgetrokken (8m x 20m).
• Verouderde gebouwen systematisch uitfaseren om door middel van herziene inplanting ruimte te maken voor bijkomende groeninkleding.
Inhoud adviezen en bezwaren
Tijdens het openbaar onderzoek werden geen reacties ontvangen.
Uitgebrachte adviezen
- Voorwaardelijk gunstig
- Algemene aandachtspunten
- Geen advies ontvangen
- Gunstig
Gecoördineerd advies van de Gecoro:
Verdaagd met eenparigheid van stemmen.
Enig artikel
De gemeenteraad besluit:
Regionaal Landschap Houtland werd door de gemeente aangesteld voor de opmaak van een "vereenvoudigd bermbeheerplan" aan de hand van een inventarisatie met de focus op potentieel-ecologische bermen enerzijds en verkeersveiligheid anderzijds.
Goed beheerde wegbermen spelen een cruciale rol in het landschap: tal van insecten en dieren vinden er voedsel en een schuilplaats, ze vermijden uitspoeling van vruchtbare bodem en overlast door modder op de weg.
In toepassing van het Vlaams Bermbesluit mogen wegbermen niet vóór 15 juni gemaaid worden. Een tweede maaibeurt mag slechts uitgevoerd worden na 15 september. Het maaisel moet verwijderd worden binnen de tien dagen na het maaien.
Afwijkingen op het bermbesluit zijn enkel mogelijk als de gemeente beschikt over een bermbeheerplan. Alleen al vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid is een beheerplan een meerwaarde. Zo wordt het mogelijk om hoge ruige wegbermen voor 15 juni te maaien.
Regionaal Landschap Houtland werd door de gemeente aangesteld voor de opmaak van een "vereenvoudigd bermbeheerplan" aan de hand van een inventarisatie met de focus op potentieel-ecologische bermen enerzijds en verkeersveiligheid anderzijds.
De meerwaarde van het gemeentelijk bermbeheerplan situeert zich op 2 vlakken :
In voorliggend bermbeheerplan en na pré-advies van ANB worden volgende bermcategorieën onderscheiden:
Het bermbeheerplan werd toegelicht aan de milieuraad op 15/12/2022.
Na vaststelling van het bermbeheerplan door de gemeenteraad moet het plan voor goedkeuring worden voorgelegd aan ANB.
Bermbesluit van 27 juni 1984
/
Gemeentelijk bermbeheerplan
Kaarten maaischema eerste en tweede maaibeurt
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het bermbeheerplan vast, zoals opgenomen in bijlage en maakt integraal deel van dit besluit.
Artikel 2
Het gemeentelijk bermbeheerplan wordt voor goedkeuring overgemaakt aan het Agentschap Natuur en Bos.
In het klimaatactieplan 2030 van de groep ‘Klimaatoverleg Midwest’ is een streefdoel van 40% CO2-reductie opgenomen tegen 2030 ten opzichte van 2011. Om dit doel te bereiken werd voor verschillende sectoren een reductiepotentieel in dit plan opgenomen. Opvallend was het heel hoog en moeilijk te verklaren CO2-reductiepotentieel van 47% voor de landbouwsector tegenover een reductiepotentieel van 6% voor de industriesector. In samenspraak met verschillende stakeholders heeft WVI het reductiepotentieel binnen de landbouwsector verder geanalyseerd.
Het klimaatactieplan 2030 werd door WVI opgemaakt voor de groep ‘Klimaatoverleg Midwest’ met als streefdoel voor de gemeenten Ingelmunster, Lichtervelde, Meulebeke, Moorslede, Oostrozebeke, Ruiselede, Tielt en Wingene tegen 2030 een gezamenlijke CO2-reductie van 40% te behalen tegenover het referentiejaar 2011. Om dit doel te bereiken zijn acties opgenomen in het klimaatactieplan voor volgende sectoren:
Om tot een globale 40% CO2-reductie te komen heeft WVI in het plan aan iedere sector een reductiedoelstelling (in procent) gekoppeld. Voor de berekening van mogelijke besparingen binnen alle sectoren werd gebruik gemaakt van een tool die voor Vlaanderen ontwikkeld werd door het VITO (Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek).
Reductiedoelstellingen klimaatactieplan 2030
Sector |
% reductie per sector |
% reductie t.o.v. totale CO2-uitstoot 2011 |
Gemeentebestuur (patrimonium, vloot en openbare verlichting) |
40% |
1% |
Huishoudens |
61% |
16% |
Mobiliteit |
30% |
6% |
Tertiare sector |
25% |
2% |
Industrie |
6% |
2% |
Landbouw |
47% |
6% |
Lokale energieproductie |
nvt |
16% |
Opvallend was het heel hoog en moeilijk te verklaren CO2-reductiepotentieel van 47% die op basis van de VITO-tool voor de landbouwsector werd vooropgesteld tegen 2030. Voor de industriesector bijvoorbeeld werd maar een reductiepotentieel van 6% voorzien. Omdat binnen de groep ‘Klimaatoverleg Midwest’ de vrees bestond dat de landbouwsector zich hierdoor verongelijkt zou voelen, met weinig draagvlak als gevolg vanuit die sector, heeft WVI het reductiepotentieel binnen de landbouwsector verder geanalyseerd.
Door WVI werd , samen met verschillende stakeholders naar verduidelijking en antwoorden gezocht op vragen die er waren omtrent het cijfermateriaal. Het traject dat werd afgelegd wordt beschreven in het addendum in bijlage. Dit addendum zal na goedkeuring door de 'klimaatgroep midwest' bij het energie- en klimaatplan worden gevoegd.
Voor het berekenen van de CO2-reducties binnen het klimaatactieplan 2030 werd gebruik gemaakt van de ‘Maatregelentool emissiereductie’ opgesteld door VITO in opdracht van het Departement Omgeving. De maatregelentool bevat een beperkt aantal maatregelen die voor landbouw en industrie tot reductie van de CO2-uitstoot kunnen leiden. De mogelijke CO2-reductiemaatregelen voor de landbouwsector in de VITO tool zijn: pocketvergisters, biomassaketels en warmtepompen. De opgenomen maatregelen voor de industriesector zijn: verhogen van de efficiëntie van elektrische aandrijfsystemen, warmtepompen en zonneboilers. De maatregelen voor het verhogen van de lokale productie van hernieuwbare energie vallen niet onder de sectoren landbouw, industrie, tertiaire sector of wonen. Het Burgemeestersconvenant kiest ervoor om al deze maatregelen onder te brengen onder de sector lokale energieproductie.
Binnen de VITO tool kennen alle opgenomen CO2-reductiemaatregelen steeds drie mogelijke implementatiegraden: laag, medium en hoog.
Voor het ‘Duurzaam Energie- en Klimaatactieplan 2030’ van klimaatoverleg Midwest is gebleken dat de implementatiegraad medium dient gehanteerd te worden om de doelstelling van -40% CO2-uitstoot ten opzichte van het referentiejaar 2011 te halen.
Door de samenwerking met Boerenbond en het Innovatiesteunpunt voor het optimaliseren van de reductiemaatregelen, kwamen vanuit Boerenbond een aantal vragen rond de inventaris (gebruikt voor de nulmeting) en de maatregelentool naar boven. Via Departement omgeving werden deze vragen voorgelegd aan VITO.
Naar aanleiding van deze vragen en voor het bekijken van de verdere berekeningsmogelijkheden, ging op 29 januari 2020 een overleg door tussen Boerenbond en WVI. De input van deze vergadering werd gebruikt als voorbereiding van de workshop landbouw die doorging op 25 maart 2021. Stakeholders Boerenbond, Innovatiesteunpunt, Departement Landbouw en Visserij en de gemeenten Wingene, Tielt en Ingelmunster gingen gingen na welke data beschikbaar waren voor een betere berekening van de potentiële CO2-reductie binnen de landbouwsector.
Finaal is geconcludeerd dat berekeningen voor het bepalen van de CO2-reductie niet gemeentespecifiek kunnen worden verfijnd door het ontbreken van de nodige data. Bijkomend is ook vastgesteld dat er in de VITO-tool een overlap zit in de potentiële CO2-reductiemaatregelen voor de landbouwsector. Om zijn warmtevoorziening te verduurzamen zal een bedrijf immers kiezen tussen een pocketvergister, biomassaketel of warmtepomp en geen combinatie ervan. Stakeholders geven ook aan dat potentiële acties voor de landbouwsector veelal op het bovenlokale niveau liggen, met enkel een ondersteunende rol voor het lokale bestuur.
Voor het berekenen van de reductie van het lokaal energie- en klimaatplan 2030 voor de groep ‘Klimaatoverleg Midwest’ wordt daarom voorgesteld om te werken naar analogie met het Vlaams klimaatplan en geen bijkomende reducties op te leggen vanuit het lokale niveau. Binnen het Vlaams klimaatplan wordt voor de landbouwsector een CO2-reductie van 19% vooropgesteld in 2030 t.o.v. 2013. Dit komt overeen met een reductie van 20% tegenover 2011.
Gelijktijdig werd beslist om de reductiedoelstelling binnen het klimaatactieplan voor de groep ‘Klimaatoverleg Midwest’ op te trekken van 6 naar 7%, door de hoogst mogelijke implementatiegraad te hanteren binnen de ‘Maatregelentool emissiereductie’ van VITO.
Aangepaste reductiedoelstellingen klimaatactieplan 2030
Sector |
% reductie per sector |
% reductie t.o.v. totale CO2-uitstoot 2011 |
Gemeentebestuur (patrimonium, vloot en openbare verlichting) |
40 |
1 |
Huishoudens |
61 |
16 |
Mobiliteit |
30 |
6 |
Tertiare sector |
25 |
2 |
Industrie |
7 |
2 |
Landbouw |
20 |
3 |
Lokale energieproductie |
nvt |
16 |
/
Enig artikel
De gemeenteraad keurt het addendum Landbouw bij het gezamenlijk duurzaam energie- en klimaatactieplan 2030 voor de groep 'Klimaatoverleg Midwest' goed.
Bij gemeenteraadsbeslissing van 25 oktober 2021 ondertekende de gemeente het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) 1.0. In uitvoering hiervan moet vanaf 2023 jaarlijks een voorgangsrapport besproken worden in de gemeenteraad. Het verslag hiervan moet tegen uiterlijk 1 maart opgeladen worden op het loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
In de jaarlijkse rapportering aan het Agentschap Binnenlands Bestuur moet de gemeente inzicht geven in de voortgang van het Lokaal Energie- en Klimaatpact en de inspanningen die de gemeente hiervoor doet. De eerste rapportering moet gebeuren voor 1 maart 2023. Voor deze rapportering ontwikkelde VVSG Netwerk Klimaat het Lokaal Klimaatpactportaal als hulpmiddel.
Met de ondertekening van het LEKP 1.0 engageerde de gemeente zich tot de realisatie van 6 algemene doelstellingen en 10 doelstellingen die gerelateerd zijn aan de 4 werven uit het pact. Het betreft de werven met betrekking tot ‘vergroening’, ‘energiebesparende renovaties + hernieuwbare energie’, ‘water + droogte’ en ‘koolstofvrije (deel)mobiliteit’. Acties rond vergroening en water worden door de gemeente ingegeven in de webtool het groenblauwpeil.be en worden automatisch periodiek opgeladen in het Lokaal Klimaatpactportaal. De overige acties worden rechtstreeks opgenomen in het pactportaal via authentieke databronnen van Fluvius, Vlaams Energie- en Klimaatagentschap, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Agentschap Binnenlands Bestuur en Autodelen.net.
Op het pactportaal kan de vooruitgang van iedere gemeente per doelstelling van het LEKP gemonitord worden. Ook burgers, verenigingen en bedrijven blijven via dit portaal op de hoogte van de lokale klimaatinspanningen.
Algemene klimaatdoelstellingen – stand van zaken
Dit zijn individuele verbintenissen van iedere gemeente
Algemene klimaatdoelstelling |
Stand van zaken |
1) Ondertekenen en uitvoeren van het Burgemeestersconvenant 2030 of 2050 |
Besluit van de gemeenteraad van 28 mei 2018 tot ondertekening van het burgemeestersconvenant 2030 |
2) 40% CO2-reductie in eigen patrimonium (incl. technische infrastructuur, excl. onroerend erfgoed) – referentiejaar 2015 |
Evolutie CO2-uitstoot Wingene: +0,05% (Vlaams gewest: +7,88%) |
3) 2,09% jaarlijkse primaire energiebesparing vanaf 2019 op het eigen patrimonium |
Evolutie primair energieverbruik Wingene: -4,34% (Vlaams gewest: -1,63%) |
4) Verledden openbare verlichting tegen 2030
|
Actuele verleddingsgraad: 29,09% (Vlaams gewest: 35,57%) |
5) Niet-heffen van belastingen op windmolens |
Geen gemeentelijke belasting |
6) Opmaak van lokale warmte- en sloopbeleidsplannen (volledig grondgebied) tegen 2030 |
Nog geen plannen |
Werfdoelstellingen – stand van zaken
Bij de werfdoelstellingen is het opzet dat de doelstellingen gezamenlijk over alle gemeente bereikt worden.
Werfdoelstelling |
Stand van zaken |
1) Eén boom extra per inwoner (openbaar + privaat domein)
|
Stand van zaken (807 bomen = 0,054/inw, Vlaanderen: 0,033/inw) – bron Groenblauwpeil.be Uitgevoerde acties
Geplande acties
|
2) 0,5 m haag of geveltuinbeplanting per inwoner
|
Stand van zaken (700 m haag/geveltuin= 9,6% beoogde doel, Vlaanderen 5,5%) – bron groenblauwpeil.be Uitgevoerde acties
Geplande acties
|
3) 1 extra natuurgroenperk (minstens 10 m² beplanting of bloemenweide) per 1.000 inwoners
|
Stand van zaken (8 natuurgroenperken = 54,7% beoogde doel, Vlaanderen 9,5%) – bron groenblauwpeil.be Uitgevoerde acties
Geplande acties
|
4) 50 collectief georganiseerde energiebesparende renovaties per 1.000 wooneenheden
|
Nog onduidelijkheden: nog aantal databronnen niet gekoppeld aan pactportaal, nog geen duidelijkheid op welke schaal project ‘thermocar’ kan ingebracht worden Uitgevoerde acties
Geplande acties
|
5) 1 coöperatief/participatief hernieuwbaar energieproject per 500 inwoners (inschatting geïnstalleerd vermogen van 18 KWp)
|
Stand van zaken (1 project uitgevoerd = 3,4%, Vlaanderen: 2,8%) – bron Vlaams Energie- en Klimaatagentschap Uitgevoerde acties
Geplande acties
|
6) Deelsystemen (Per 1.000 inwoners 1 “toegangspunt” voor een (koolstofvrij) deelsysteem)
|
Uitgevoerde acties
|
7) 1 laadpunt per 100 inwoners
|
Stand van zaken (44 laadpunten = 30,1%, Vlaanderen 30,2% - bron Departement Mobiliteit en Openbare Werken) Uitgevoerde acties
Geplande acties
|
8) 1 meter nieuw of structureel opgewaardeerd fietspad extra per inwoner
|
Stand van zaken (geen gegevens gedeeld door Departement Mobiliteit en Openbare Werken in het Pactportaal) Uitgevoerde acties
Geplande acties
|
9) 1 m² ontharding per inwoner (openbaar en privaat domein)
|
Stand van zaken (15,6% beoogde doel, Vlaanderen 19,3%) Uitgevoerde acties:
Geplande acties:
|
10) 1 m³ extra opvang-, buffering- of infiltratiecapaciteit per inwoner
|
Stand van zaken (348% beoogde doel, Vlaanderen 8,1%) Uitgevoerde acties:
Geplande acties:
|
Het volledige LEKP-rapport via het Lokaal Klimaatpactportaal is als bijlage toegevoegd. Er moet wel met een aantal aspecten rekening gehouden worden:
/
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering 2022 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
De provincie West-Vlaanderen lanceerde recent het nieuwe samenwerkingsplatform www.goedaanbesteed.be De nieuwe interactieve website geeft KMO’s en kleinschalige bedrijven een duidelijk overzicht van opdrachten en openbare aanbestedingen van West-Vlaamse overheidsinstellingen die bij hun activiteit aansluiten. Het digitaal platform mikt hiervoor op regionale en lokale overheidsinstellingen (als aanbesteder) en op kleine en middelgrote ondernemers (als opdrachtnemer) in West-Vlaanderen. Het platform is volledig gratis voor overheden en bedrijven. Gebruikers worden automatisch op de hoogte gehouden als er een match is.
Via goedaanbesteed.be krijgen lokale overheden een instrument om heel eenvoudig en transparant potentiële leveranciers in hun gemeente of regio te contacteren. Ze bepalen zelf op welke bedrijfssectoren en welke regio’s ze mikken voor hun aanbesteding. Na het publiceren van hun overheidsopdracht kunnen overheidsinstellingen eenvoudig de bedrijven contracteren die interesse tonen in een bepaalde opdracht. Lokale besturen kunnen als aanbesteder op het platform overheidsopdrachten publiceren waarvan de goed te keuren uitgave onder de publicatiedrempel ligt. De drempel voor de “onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking” bedraagt op dit moment 140.000 euro exclusief BTW.
Voor de N-VA is het ondersteunen van de lokale economie en lokale ondernemers een absolute prioriteit. Dit platform past binnen deze doelstelling want het is een ideaal instrument om de omzet en het groeipotentieel te vergroten van onze zelfstandigen, kleine KMO’s en bedrijven. Reeds op de gemeenteraad van december 2021 braken we een lans om hierop in te tekenen. Daarom stellen wij voor dat onze gemeente zich registreert op goedaanbesteed.be. Daarnaast vragen we de gemeente om het bestaan van het nieuwe platform bekend te maken via de verschillende gemeentelijke communicatiekanalen (website, sociale media, infoblad, gemeentelijke nieuwsbrief….).
Daarom de volgende vragen:
Raadslid Pieter-Jan Verhoye licht zijn mondelinge vragen toe.
Schepen van lokale economie Ann Mesure antwoordt als volgt:
"1. Wanneer zal de gemeente zich registreren op het nieuwe digitaal platform? Dit is reeds gebeurd op 18 januari 2023. Dienst Ondernemen kreeg vanuit de POM West-Vlaanderen intussen bevestiging van onze registratie als gemeente en wacht nu de verdere te ondernemen stappen af.
2. Is de gemeente van plan om in 2023 zelf overheidsopdrachten te publiceren op het nieuwe platform? Kunt u een overzicht geven welk type opdrachten het gemeentebestuur overweegt om te publiceren op het platform?
Het wetsontwerp tot wijziging van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten is recent gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. In het wetsontwerp worden een aantal zaken verplicht vanaf 1 september 2023, waaronder een breder gebruik van elektronische platformen.
Voor opdrachten tussen 30.000 euro en 140.000 euro excl. BTW zal de procedure ten laatste vanaf 1 september via het e-procurementplatform van FOD BOSA verlopen, daar waar dit op vandaag nog via mail kan.
Dit vernieuwde platform zal beschikbaar zijn vanaf mei dit jaar, dus we kunnen er al vroeger mee aan de slag.
Het valt nog te bekijken in welke mate het federale platform gecombineerd kan worden met een aankondiging via goedaanbesteed.be. Mogelijks kan, indien onvoldoende (gemeentelijke) firma’s gekend zijn, dit initiatief gebruikt worden om de aankondiging te doen van een komende opdracht, waarna de procedure zelf via het platform van FOD BOSA zal verlopen. Bijgevolg lijkt www.goedaanbesteed.be vooral gebruikt te kunnen worden voor opdrachten van minder dan 30.000 euro excl. BTW, waar zonder veel vormvereisten de markt bevraagd kan worden. In de praktijk zijn dit heel vaak al firma’s van de eigen gemeente of de dichtere omgeving.
3. Op welke manier zal het gemeentebestuur het bestaan van de nieuwe, interactieve website communiceren bij de bedrijven en ondernemers in onze gemeente? Het voornaamste kanaal waarmee we naar bedrijven en ondernemers communiceren is onze bestaande nieuwsbrief voor ondernemers. Daarnaast zijn er de reguliere kanalen zoals het infomagazine, Facebook en kunnen we ook beroep doen op de communicatiekanalen van Unizo en Vlaio zelf.
4. Kunt u toelichting geven bij de uitrol van het gemeentelijk ondernemersloket en de instap in het project ‘e-loketondernemers’ van VLAIO?
E-loketondernemers.be is een overkoepelend online platform waar ondernemers of derden in naam van de onderneming subsidies, vergunningen, erkenningen, … over Vlaamse instanties en lokale besturen heen kunnen aanvragen en/of opvolgen. Ondernemers vinden er ook de publieke gegevens van hun onderneming terug en kunnen hun e-Box Enterprise raadplegen.
Met dit initiatief zet VLAIO volop in op digitaal ondernemen. Het e-loket beperkt de administratieve lasten en neemt drempels in de interactie tussen ondernemers met de Vlaamse overheid en lokale besturen weg. Het platform wordt bovendien nog volop verder ontwikkeld en beoogt om zo goed mogelijk in te spelen op de noden en behoeften van de ondernemer.
Zaakvoerders met een KBO-nummer kunnen onmiddellijk eenvoudig en veilig aanmelden via Itsme, eID of andere digitale sleutels. Ook een boekhouder, personeelslid of andere derde kan aanvragen indienen en/of opvolgen in naam van een onderneming, mits het toekennen van gebruikersrechten. Eens aangemeld kan de ondernemer het aanbod raadplegen en een aanvraag starten. Men wordt op een transparante en uniforme manier doorverwezen naar de aanvraagprocedure van de deelnemende partner. De (lokale of bovenlokale) partner blijft verantwoordelijk voor de verwerking van de dossiers. E-loketondernemers.be wordt steeds verder aangevuld met nieuwe producten en streeft ernaar om in één overzicht de status van alle aangevraagde dossier weer te geven.
Sinds 22 februari ontsluit de gemeente Wingene haar digitale producten en diensten voor ondernemers ook via e-loketondernemers.be. Er zijn 26 producten die inmiddels kunnen worden aangevraagd. Ondernemers kunnen nu via het platform de verschillende producten van de gemeente Wingene aanvragen zoals bijvoorbeeld
De instap werd goedgekeurd in het college van 6 februari 2023. Het aantakken van de producten- en diensten op dit platform is op zijn minst een quick-win om de zichtbaarheid van onze (digitale) dienstverlening te verhogen. Daarnaast bleek het een interessante oefening om een paar lacunes en verbeterpunten te identificeren. Bij de verdere uitbouw van de dienstverlening zal het digitaal aanbod voor ondernemers op e-loketondernemers.be dan ook verder uitgebreid worden en waar nodig zal de aanvraagflow verder gedigitaliseerd en geoptimaliseerd worden."
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
- mondelinge vraag
In december 2021 werden de wegenis- en rioleringswerken afgerond in de Beernemsteenweg. Het vernieuwde traject was 3,5 km lang en de werken hadden een kostprijs van 9,2 miljoen euro. Begin februari heeft onze fractie enkele aandachtspunten aangekaart om de veiligheid aan de Beernemsteenweg te verbeteren.
Sindsdien werden er nog verschillende aanpassingen gedaan aan het traject. De overgang van zone 70 naar 50 ter hoogte van Wildenburg blijft een aandachtspunt. Er werd reeds beslist om witte dwarsstrepen aangebracht en het verkeerseiland werd ook aangepast verplaatst. We merken echter dat er nog steeds automobilisten aan te hoge snelheid door de Beernemsteenweg rijden.
Daarom stel ik u graag de volgende vragen:
Raadslid Pieter-Jan Verhoye licht zijn mondelinge vraag toe.
Schepen Hedwig Kerckhove antwoordt als volgt:
"1. Hoeveel ongevallen en interventies zijn er reeds geregistreerd sinds de heropening van de Beernemsteenweg? Kunt u een toelichting geven van het type ongevallen? Hoeveel snelheidscontroles zijn er sindsdien gebeurd? Hier hebben we als gemeente geen rechtstreeks zicht op. Voor deze vraag verwijzen we graag door naar de PZ Regio Tielt.
2. In welke mate en op welke manier kan de veiligheid nog worden bevorderd? In hoeverre is het mogelijk om nog extra ingrepen te doen. In hoeverre is het mogelijk om een ‘zone 50 LED-verkeersborden’ ter hoogte van de kerk in Wildenburg te plaatsen? Het verkeerspoorteffect is voldoende aanwezig met de huidige markeringen, vluchtheuvels en verlegging fietspad. De aanwezige maatregelen werden door AWV sinds 2020 aangebracht n.a.v. opmerkingen in het verleden. Noch AWV noch de politie hebben tot nu toe signalen gegeven dat er bijkomende maatregelen nodig zouden zijn. Eventuele suggesties kunnen aangevraagd worden bij AWV via meldpuntwegen.be.
3. Wanneer werd er het laatst overleg gepleegd met AWV omtrent de veiligheid aan de Beernemsteenweg? Wat waren de conclusies van dit overleg? Er is jaarlijks een algemeen overleg tussen de gemeente en AWV waarbij verschillende aspecten en situaties met betrekking tot de gewestwegen besproken worden (laatst in mei 2022). Rond de Beernemsteenweg is er geen specifiek overleg geweest, gezien noch vanuit de politie, noch vanuit AWV, noch vanuit bewoners recent signalen ontvangen werden die wezen op grote problemen. De fietsverbinding naar Beernem is de belangrijkste actie om de veiligheid te verhogen."
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
- mondelinge vraag
Een aantal bewoners van het doodlopende stuk in de Waldreef heeft onlangs een petitie ingediend met de vraag om van de wijk een vaste speelstraat te maken voor de kinderen in de wijk. De bewoners van deze buurt ondervinden dat er veel sluipverkeer is in de Waldreef en dat er te snel wordt gereden. Nochtans is de Waldreef verboden voor voertuigen, uitgezonderd plaatselijk verkeer, vanaf het kruispunt met de Kasteelstraat tot en met het kruispunt aan het Marktplein.
Het gemeentebestuur is niet ingegaan op de petitie omdat er binnen de gemeente geen speelstraten worden gerealiseerd binnen een zone 30 en omdat deze speelstraten niet permanent zijn. Een speelstraat moet ook voldoen aan bepaalde criteria. Het gemeentebestuur geeft aan dat speelstraten kunnen worden georganiseerd in bepaalde vakanties en weekends. Ondanks de beslissing, blijven de buurtbewoners de problematiek van sluipverkeer en te hoge snelheid ondervinden in de Waldreef.
Daarom stel ik u graag de volgende vraag:
Raadslid Pieter-Jan Verhoye licht zijn mondelinge vraag toe betreffende de problematiek in de Waldreef.
Burgemeester Lieven Huys antwoordt als volgt:
"De petitie van de 13 inwoners spreekt niet van sluipverkeer. Er is daar ook geen sluipverkeer mogelijk in dat stukje van de Waldreef. Men wil een speelstraat om het sociaal contact met de buren te verhogen en omwille van de veiligheid van de spelende kinderen. We volgen deze melding verder op. We onderzoeken de mogelijkheid van een woonerf. Zoals reeds aangegeven in de vraag is het instrument speelstraat hier niet mogelijk. Eerst en vooral zal er gekeken worden of we de zorg verder kunnen objectiveren."
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
- mondelinge vraag
Volgens actiepunt 01.03.05 in het meerjarenplan zet de gemeente in op rattenbestrijding. Jaarlijks wordt er hier 1000 € voor uitgetrokken.
Als raadslid krijg ik meldingen dat deze problematiek in bepaalde straten opflakkert o.a. in de Lentakkerlaan, Rakestraat en de Bedelfstraat.
Vanaf 1 januari 2023 is het aanschaffen door particulieren van “rodenticiden”, verzamelnaam voor de actieve stoffen Brodifaloum, Bromadialon, Difethialon wat in de volksmond doorgaat voor ratten- en muizengifstof, niet meer toegestaan.
Als men als particulier de proef op de som neemt en online te rade gaat bij “rattenbestrijding in Wingene” komt men automatisch op websites terecht als Rentokill, Ongedierte Pro, De Verdelger enz. met direct te contacteren telefoonnummer gekoppeld aan een hoogoplopend kostenplaatje (vb. De verdelger 078 480 800. “Ratten bestrijden vanaf 140€”).
Vandaar mijn vraag is men als particulier daartoe dan contractueel gebonden en voorziet de gemeente een tegemoetkoming hiervoor; hoeveel bedraagt die?
Hoeveel aanvragen stromen rechtstreeks naar de gemeente door en op welke wijze?
Ik verwijs hierbij naar het antwoord op mijn mondelinge vraag van exact een jaar geleden dat er “geen meldingen” waren bij de desbetreffende diensten?
Kunt u mij toelichting geven over de middelen die door de gemeente zélf zowel ter preventie als ter bestrijding recurrent en efficiënt worden ingezet; vallen, kooien of klemmen?
Hoeveel bedraagt dan de uiteindelijke kostprijs voor particulieren bij interventie door de gemeente zelf?
Raadslid Marie-Christine Vandendriessche licht haar mondelinge vraag toe.
Schepen Hedwig Kerckhove antwoordt als volgt:
"Het koninklijk besluit van 19 november 1987 legt op dat “de verantwoordelijke, die op zijn goederen ratten vaststelt, de dieren onmiddellijk moet verdelgen”. Dit impliceert dat voor de bestrijding van bruine ratten enkel beroep kan gedaan worden op de gemeentelijke diensten, wanneer de dieren voorkomen langs waterlopen of grachten. Wie bruine ratten op eigen gronden of gebouwen aantreft, is bij wet verplicht om zelf de nodige maatregelen te nemen.
We zitten tweemaal per jaar samen met de Provincie West-Vlaanderen rond het verdelgen van ratten. Via verschillende kanalen kunnen meldingen binnenkomen omtrent ratten. In 2022 kregen we in totaal 45 meldingen met betrekking tot aangetroffen ratten op het gemeentelijk grondgebied. Dit is niet veel, maar we zijn niet rattenvrij. Voor dit jaar staat de teller op 4. De meldingen hadden zowel betrekking op privéterrein als langs openbare grachten. Bij meldingen op privéterrein gaat de gemeentelijke rattenbestrijder steeds ter plekke bij de bewoners om het probleem correct in te schatten en advies te geven. Enkel bij grote rattenplagen wordt trouwens aangeraden om beroep te doen op een professionele bestrijder. Bij particulieren is dit heel zelden nodig. De gemeente komt dan ook niet financieel tussen. Indien in de buurt nog geen gifbuizen en klemmen op openbaar domein liggen, wordt er ook altijd één zo dicht mogelijk bij de locatie van de melder geplaatst.
Op openbaar domein heeft de gemeente doorheen het jaar gemiddeld 225 gifbuizen en een 35-tal klemmen uitgespreid liggen. Maandelijks worden op die manier gemiddeld een 35 à 50 ratten gevangen. Indien grotere problemen in een wijk of een straat, wordt die straat of wijk collectief aangeschreven om gezamenlijk (gemeente en particulier) op jacht te gaan."
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29
- mondelinge vraag
Namens Gemeenteraad,
Jurgen Mestdagh
Algemeen directeur
Hendrik Verkest
Raadslid