Terug
Gepubliceerd op 26/04/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 28/03/2022 - 20:00 raadzaal
  • Openbaar

    • Ondersteuning

      • Bestuursondersteuning

        • Verslag gemeenteraad 28 februari 2022 - goedkeuring

          De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.

          De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor. 

          Elk raadslid heeft het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.

          - de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005

          - het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32

          - het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad, vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021

          - verslag vorige zitting 28 februari 2022

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Enig artikel

          De gemeenteraad keurt het verslag van de zitting van 28 februari 2022 goed.

        • Werking dienstverlenende vereniging WVI - toelichting

          WVI is een dienstverlenende vereniging die gemeenten bijstaat bij het vervullen van hun taken. Ze zijn actief in 54 West-Vlaamse gemeenten. Het team bestaat uit een negentigtal medewerkers.

          Het verhaal van WVI begon in 1964 met de oprichting van 3 intercommunales met elk een eigen specifieke doelstelling: de WIH, actief op het vlak van woonprojecten, de WIER, actief als ontwikkelaar van bedrijventerreinen en de WITAB fungeerde als expertisecentrum voor stedenbouw en ruimtelijke ordening. In 1999 zijn de drie intercommunales gefusioneerd tot WVI (West-Vlaamse Intercommunale - dienstverlenende vereniging).

          WVI is actief op volgende domeinen:

          - de ontwikkeling van bedrijventerreinen
          - de realisatie van woonprojecten
          - project- en procesregie
          - advies en studies op het gebied van ruimtelijke planning, mobiliteit en GIS
          - advies en studies op het gebied van milieu, natuur, klimaat en energie
          - delen van diensten, personeel en producten (shared services)
          - Europese subsidieprojecten
          - ondersteunen van regiowerking en grensoverschrijdende samenwerking

          WVI werd opgericht overeenkomstig het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking. 

          Algemeen directeur Geert Sanders geeft toelichting over de werking van de dienstverlenende vereniging WVI.

        • Problematiek distributienettarieven: antwoord van minister Zuhal Demir op de motie van de gemeenteraad - kennisgeving

          Mevrouw Laura Olaerts, kabinetsmedewerker van Minister Zuhal Demir, antwoordt via e-mail van 21 februari 2022, op de motie aangenomen in de gemeenteraad van 31 januari 2022 over de problematiek van de distributienettarieven.

          De minister verwijst naar wat zij al meermaals heeft gezegd in het Vlaams Parlement. Alle verslagen hierover zijn terug te vinden via deze link:

          https://www.vlaamsparlement.be/nl/parlementair-werk/documenten/alle-documenten?query=distributienetbeheerder%20Gaselwest&period=all&aggregaat%5B%5D=Vraag%20of%20interpellatie&aggregaat%5B%5D=Actualiteitsdebat&aggregaat%5B%5D=Verslag%20van%20commissie%20of%20plenaire%20vergadering

          - e-mail bericht van 21 februari 2022 van het kabinet van minister Zuhal Demir

          Enig artikel

          De gemeenteraad neemt kennis van het schrijven van minister Zuhal Demir in antwoord op de motie aangenomen door de gemeenteraad van 31 januari 2022, over de problematiek van de distributienettarieven.

        • Humanitaire steunverlening in de vorm van een nominatieve toelage aan Oekraïne 12-12 - toekenning

          Op 14 maart 2022 ontving het bestuur een schrijven van 12-12, het Belgisch consortium voor noodhulpsituaties, over de geldinzameling voor humanitaire operaties in Oekraïne, maar ook in de buurlanden die te maken hebben met een toestroom van naar schatting meer dan één miljoen vluchtelingen. De oproep voor financiële steun gebeurt onder de benaming Oekraïne 12-12.

          Het Midwestoverleg organiseerde ook al een bevraging, voor de inventarisatie van initiatieven die de Midwest-besturen plannen of willen nemen i.v.m. de situatie in Oekraïne. 

          Het gemeentebestuur heeft intussen volgende acties en initiatieven besproken en uitgewerkt:

          • Symbolische initiatieven zoals het ophangen van de vredesvlag en Oekraïense vlag
          • Voorzien van (crisis)huisvesting waaronder de actie #plekvrij van particulieren alsook het aanpassen en uitwerken van collectieve crisisopvang in leegstaande gemeente infrastructuur
          • Een begeleidingskader tav aankomende Oekraïense vluchtelingen door de sociale dienst: administratieve begeleiding, toewijzing huisvesting, begeleiding in psychologische ondersteuning, toeleiding naar de arbeidsmarkt
          • Ondersteuningsaanbod, schoolbegeleiding voor jonge gezinnen en kinderen door de brugfigurenwerking
          • Gerichte goederenoproep voor inrichting van de huisvesting
          • Zinvolle tijdsbesteding en ontmoeting in het Lokaal Dienstencentrum
          • Buddybegeleiding, aanwerving van vrijwillige tolken via GiveaDay (door coördinator van het Lokaal Dienstencentrum)
          • Communiceren van oproep om minderjarige Oekraïense kinderen op te vangen als pleegzorg-gemeente (https://www.pleegzorg.be/oekraine)  

          Maar zoals de oproep van Oekraïne 12-12 zelf aanhaalt: "Humanitaire hulp kan niet wachten. Kinderen, vrouwen en mannen die door deze ongeziene crisis getroffen zijn, hebben dringend behoefte aan medische noodhulp, voedsel, water, sanitaire voorzieningen, onderwijs, bescherming en behandeling van psychosociale trauma's." Daarom vraagt deze organisatie ook om financiële steun voor hun operaties in Oekraine zelf en in de buurlanden. 

          De solidariteit met de Oekraïense bevolking is zeer groot bij onze inwoners, zodat er ruim voldoende draagvlak is voor de toekenning van een extra financiële bijdrage vanuit het lokaal bestuur.

          In het verleden gaf de gemeente al financiële steun naar aanleiding van crisissituaties wereldwijd, waarvoor 12-12 inzamelacties organiseerde. 

          Enkele voorbeelden hiervan zijn de aardbeving in Indonesië, Sulawesi in 2018, de aardbeving in Nepal van 25 april 2015, de aardbeving in Haïti op 12 januari 2010, de tsunami in Zuid-Oost Azië op 26 december 2004, ... In deze gevallen besloot de gemeenteraad telkens om een financiële bijdrage toe te kennen, berekend op 0,25 euro per inwoner.

          Volgens dezelfde lijn kan de gemeenteraad het bedrag van de financiële bijdrage als volgt bepalen: 14.841 inwoners op 1 januari 2022 aan 0,25 euro per inwoner, of een totaal bedrag van 3.710, 25 euro.

          --- 

          Fractie Burgerbelangen dient volgend amendement in:

          Onze fractie burgbelangen wenst een amendement in te dienen  op het punt 4 van de agenda van de gemeenteraad  nl Humanitaire steunverlening in de vorm van een nominatieve toelage aan Oekraïne 12-12 – toekenning,  meer bepaald op de laatste alinea.

          Amendement:

          "Ongetwijfeld hebben reeds veel van onze inwoners een storting gedaan naar aanleiding van de actie Oekraine 12-12.

          Daarom is het beter dat deze inwoners niet nogmaals via hun belastingen dienen bij te dragen aan de vooropgestelde financiële steun van 3.710, 25 euro.

          Zodoende  stellen wij voor dat de  burgemeester, schepenen en raadsleden één presentiegeld/zitpenning afstaan aan de Oekraïne 12-12/actie, wat op een totaal bedrag van 3.910 € komt (23 x 170 €)). 

          Dit bedrag is zelfs 739.75 € méér dan de vooropgestelde,  enigszins een gedwongen toelage van onze inwoners- belastingbetalers."

          ---

          Algemeen directeur Jurgen mestdagh geeft volgende opmerking:

          Het presentiegeld bedraagt nu bruto 226,39€ voor raadsleden. Schepenen en burgemeester ontvangen geen presentiegeld.

          ---

          Fractie N-VA dient volgend amendement in:

          "Beste algemeen directeur,

          Beste Jurgen,

          Graag dienen we met de N-VA-fractie een amendement in op agendapunt 'GR/2022/034 - Humanitaire steunverlening in de vorm van een nominatieve toelage aan Oekraïne 12-12'. Gelieve hieronder de toelichting en het toevoegingsamendement terug te vinden. Kunt u bevestigen voor ontvangst en het nodige doen om het amendement in annotatie kenbaar te maken aan alle raadsleden?

          Na evaluatie van het originele agendapunt en het amendement van de fractie Burgerbelangen inzake het afstaan van een zitpenning per mandataris, stellen we vanuit de N-VA-fractie een compromisamendement voor.  

          Omdat de oorlog in Oekraïne nog steeds hevig woedt, merken we een grote solidariteit bij onze lokale bevolking en lokale mandatarissen. Daarom stellen we voor om het origineel artikel te behouden om een nominatieve toelage ten bedrage van 3.710,25 euro toe te kennen aan het Consortium 12-12 v.z.w., Belgisch Consortium voor Noodhulpsituaties met maatschappelijke zetel Liefdadigheidsstraat 43-B, 1210 Brussel (Ondernemingsnummer : 0873.441.151), voor de actie Oekraïne 12-12. 

          Als we een inspanning vragen van de lokale bevolking, moeten we als lokale vertegenwoordigers ook een duit in het zakje doen. Daarom stellen we voor dat, naast de bijdrage van 0,25 euro per inwoner, ook de burgemeester, schepenen en alle raadsleden een bedrag afstaan aan de Oekraïne 12-12-actie die overeenkomt met één presentiegeld/zitpenning per mandataris. 

          Toevoegingsamendement: 

          Artikel 2 

          Bovenop de nominatieve toelage van 3 710,25 euro (25 cent per inwoner), staan de burgemeester, schepenen en raadsleden één presentiegeld/zitpenning af aan de Oekraïne 12-12-actie, wat op een totaalbedrag van 3 910 euro komt (23 x 170 euro)."

          ---

          Op basis van de reactie van de algemeen directeur op het amendement van de fractie Burgerbelangen dat het presentiegeld voor de raadsleden 226,39€ bedraagt en burgemeester en schepenen geen presentiegeld ontvangen, volgde om 19u15 een correctie vanuit de fractie Burgerbelangen:

          "Goede middag Directeur en voorzitter van de gemeenteraad,

          Een kleine correctie aan de tekst van het amendement nav uw reactie omtrent de zitpenning

          Onze fractie burgbelangen wenst een amendement in te dienen  op het punt 4 van de agenda van de gemeenteraad  nl Humanitaire steunverlening in de vorm van een nominatieve toelage aan

          Oekraïne 12-12 – toekenning ,  meer bepaald op de laatste alinea.

          Amendement:

          Veel van onze inwoners hebben ongetwijfeld een storting gedaan naar aanleiding van de actie Oekraine 12-12.

          Daarom is het beter dat deze inwoners niet nogmaals via hun belastingen dienen bij te dragen aan de vooropgestelde financiële steun van 3.710, 25 euro.

          Zodoende  stellen wij voor dat de raadsleden één presentiegeld/zitpenning afstaan aan de Oekraïne 12-12/actie, en dat de burgemeester en schepenen collegiaal ook 170 € afstaan,  wat op een totaal bedrag van 3.910 € komt (23 x 170 €))

          Dit bedrag is zelfs 739.75 € méér dan de vooropgestelde,  enigszins een gedwongen toelage van onze inwoners- belastingbetalers.

          Graag de goedkeuring van dit amendement.

          Beste dank om dit te willen agenderen."

          ---

          Om 19u56 ontving de algemeen directeur volgend gecorrigeerd amendement vanuit fractie N-VA:

          "Beste algemeen directeur,

          Beste Jurgen,

          Hartelijk bedankt voor de correctie per annotatie in eNotulen: "Het presentiegeld bedraagt nu bruto 226,39€ voor raadsleden. Schepenen en burgemeester ontvangen geen presentiegeld."

          Graag voeren we ook deze correctie door in ons eigen amendement en maken we de verduidelijking van het bedrag per mandataris (CBS of raadslid).

          Na evaluatie van het originele agendapunt en het amendement van de fractie Burgerbelangen inzake het afstaan van een zitpenning per mandataris, stellen we vanuit de N-VA-fractie een compromisamendement voor.  

          Omdat de oorlog in Oekraïne nog steeds hevig woedt, merken we een grote solidariteit bij onze lokale bevolking en lokale mandatarissen. Daarom stellen we voor om het origineel artikel te behouden om een nominatieve toelage ten bedrage van 3.710,25 euro toe te kennen aan het Consortium 12-12 v.z.w., Belgisch Consortium voor Noodhulpsituaties met maatschappelijke zetel Liefdadigheidsstraat 43-B, 1210 Brussel (Ondernemingsnummer : 0873.441.151), voor de actie Oekraïne 12-12. 

          Als we een inspanning vragen van de lokale bevolking, moeten we als lokale vertegenwoordigers ook een duit in het zakje doen. Daarom stellen we voor dat, naast de bijdrage van 0,25 euro per inwoner, elke mandataris (de burgemeester, schepenen en alle raadsleden) een bedrag afstaan aan de Oekraïne 12-12-actie die overeenkomt met één presentiegeld/zitpenning voor één gemeenteraadszitting voor een Wingens gemeenteraadslid, namelijk 226,39 euro (bruto). Voor raadsleden kan dat door het afstaan van een zitpenning, voor leden uit het college van burgemeester en schepenen door een éénmalige afroming van de vaste wedde. Zo komt het totaalbedrag op 5 206,97.

          Toevoegingsamendement: 

          Artikel 2 

          Bovenop de nominatieve toelage van 3 710,25 euro (25 cent per inwoner) staat elke mandataris (burgemeester, schepenen en raadsleden) een bedrag af ter waarde van het presentiegeld/zitpenning voor één gemeenteraadszitting voor een Wingens gemeenteraadslid, namelijk 226,39 euro (bruto) aan de Oekraïne 12-12-actie."


          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41, 23°

          De toelage bedraagt 3.710,25 euro.

          - MJP000454 - Toelage aan ontwikkelingshulp, noodhulp of natuurrampen

          - actie: 05.04.02: We ondersteunen lokale initiatieven voor internationale samenwerking en ontwikkelhulp

          - verantwoordelijke dienst: GEB

          Er is 4000 euro beschikbaar.

          - brief van Oekraïne 12-12, ontvangen op 14 maart 2022

           

          Stemming over het amendement van fractie Burgerbelangen: 

          Verworpen met 4 stemmen voor (Fabienne Allaert, Martine Devisscher, Kobe Vandeweghe, Maxim Lybaert), 19 stemmen tegen (Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Sandra Quintyn, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Marie-Christine Vandendriessche).

          Stemming over het amendement van fractie N-VA:

          Verworpen met 2 stemmen voor (Pieter-Jan Verhoye, Marie-Christine Vandendriessche), 20 stemmen tegen (Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Kobe Vandeweghe, Maxim Lybaert), 1 onthouding (Fabienne Allaert).

          Stemming over het agendapunt:

          Goedgekeurd met 19 stemmen voor (Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Sandra Quintyn, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Marie-Christine Vandendriessche), 4 onthoudingen (Fabienne Allaert, Martine Devisscher, Kobe Vandeweghe, Maxim Lybaert).


          Stemming over het amendement van fractie Burgerbelangen
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Fabienne Allaert, Martine Devisscher, Kobe Vandeweghe, Maxim Lybaert
          Tegenstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Sandra Quintyn, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Marie-Christine Vandendriessche
          Resultaat: Met 4 stemmen voor, 19 stemmen tegen
          Stemming over het amendement van fractie N-VA
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Pieter-Jan Verhoye, Marie-Christine Vandendriessche
          Tegenstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Kobe Vandeweghe, Maxim Lybaert
          Onthouders: Fabienne Allaert
          Resultaat: Met 2 stemmen voor, 20 stemmen tegen, 1 onthouding
          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Sandra Quintyn, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Marie-Christine Vandendriessche
          Onthouders: Fabienne Allaert, Martine Devisscher, Kobe Vandeweghe, Maxim Lybaert
          Resultaat: Met 19 stemmen voor, 4 onthoudingen

          Enig artikel

          De gemeenteraad kent een nominatieve toelage toe ten bedrage van 3.710,25 euro, aan het Consortium 12-12 v.z.w., Belgisch Consortium voor Noodhulpsituaties met maatschappelijke zetel Liefdadigheidsstraat 43-B, 1210 Brussel (Ondernemingsnummer : 0873.441.151), voor de actie Oekraïne 12-12.

      • Veiligheid en Zonewerking

        • Tijdelijke verordening betreffende de handhaving van de openbare rust tijdens doortocht van de TAC Rally op zaterdag 9 april 2022 - vaststelling

          De autorally TAC Rally gaat door op zaterdag 9 april 2022.

          De gemeenteraad is bevoegd om de openbare rust preventief te regelen door een tijdelijke verordening vast te stellen voor de duur van de activiteiten.

          Met deze tijdelijke verordening krijgt de organisatie de toestemming om ambulante handel op hun evenement toe te laten of te weigeren.

          Op zaterdag 9 april 2022 is de autorally “TAC-rally” voor personenauto’s voorzien, waarvan een gedeelte verreden wordt op het grondgebied van de gemeente Wingene. Deze sportwedstrijd brengt gewoonlijk veel volk op de been. De tijdelijke verordening wordt vastgesteld om de veiligheid en de openbare rust van zowel de deelnemers, de bezoekers of toeschouwers tijdens deze rally in het algemeen te waarborgen.

          - de nieuwe gemeentewet artikel 119 en artikel 135

          - de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van de ambulante activiteiten en de organisatie van openbare machten

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

          - het KB van 24 september 2006 tot uitvoering van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Onthouders: Willy Vermeersch
          Resultaat: Met 22 stemmen voor, 1 onthouding

          Artikel 1

          Ter gelegenheid van de Autorally is op zaterdag 9 april 2022 vanaf 4 uur tot 24 uur het opstellen van tenten, kramen, voertuigen met het oog op verkoop van eet- en drinkwaren verboden langs het parcours van de KP’s en binnen een straal van 500 meter van het parcours van de TAC-rally.
          Uitzonderingen op voormelde verbodsbepaling kunnen enkel verleend worden door het college van burgemeester en schepenen en dit op vooraf gekende en goedgekeurde plaatsen.

          De verkoop en het verbruik van alcoholische dranken is verboden op de KP’s en in de onmiddellijke omgeving ervan.

          Artikel 2

          De overtredingen van dit besluit zullen gestraft worden met politiestraffen.

          Artikel 3

          Deze verordening zal in overeenstemming met de voorschriften van het decreet lokaal bestuur worden bekendgemaakt en ter kennis worden gebracht aan de Bestendige Deputatie, de griffie van de Rechtbank van Eerste aanleg te Brugge en de griffie van de Politierechtbank te Brugge.

        • Aanvraag van de korpschef politiezone Regio Tielt voor de principiële toestemming tot het plaatsen en gebruiken van vaste camera’s ANPR door de politiezone in een niet-besloten plaats - goedkeuring

          Per e-mail van 11 maart 2022 vraagt de korpschef van de Politiezone Regio Tielt de principiële toestemming tot het plaatsen en gebruiken van vaste camera’s ANPR (Automatic Number Plate Recognition of automatische nummerplaatherkenning) door de politiezone in een niet-besloten plaats.

          Het gaat over de ANPR camera's aangekocht medio 2020, die opgesteld staan in de Tieltstraat, Oude Bruggestraat en Beernemstraat voor trajectcontrole. Daarnaast voorziet de politie ook het gebruik van mobiele ANPR van het merk Cathsystems in voertuigen over het gehele grondgebied van de gemeente.

          De aanvraag voor de principiële toestemming tot het gebruik van de vaste ANPR-camera's bevat een omstandige beschrijving van onder meer de wettelijke en reglementaire basis, de locatie en type camera, het doel, de gebruiksmodaliteiten, impact en risico-analyse op operationeel niveau en de impact en risico-analyse op vlak van de bescherming voor de persoonlijke levenssfeer.

          De politiezone Regio Tielt zal deze camera’s en de opnames ervan enkel gebruiken in uitvoering van de opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie, zoals bepaald in de Wet op het politieambt (WPA) en mits de beperkingen die deze Wet oplegt. Voor opdrachten van gerechtelijke politie, gedefinieerd in artikel 15 WPA, geldt geen beperking voor het gebruik van de data, gegenereerd door deze camera’s. Voor opdrachten van bestuurlijke politie, gedefinieerd in artikel 14 WPA, geldt volgende beperking voor het gebruik van de data, gegenereerd door deze camera’s:  

          “Art. 25/3, § 2. Het zichtbare gebruik van camera’s voor het inwinnen van informatie van bestuurlijke politie bedoeld in artikel 44/5, § 1 WPA, is uitsluitend toegelaten in de gevallen bedoeld in artikel 44/5, § 1, eerste lid, 2° tot 6° WPA. Wat artikel 44/5, § 1, lid 1, 5° WPA, betreft, kan dat gebruik bovendien alleen worden toegelaten ten aanzien van de categorieën van personen bedoeld in artikelen 18, 19 en 20 van de WPA”  

          Om deze doelen te kunnen realiseren, wenst de politiezone gebruik te maken van het centrale beheerssysteem van de federale politie, dat dienst doet als (technische) gegevensbank voor het nationale ANPR-netwerk. Dat impliceert volgende modaliteiten om deze technische gegevensbanken te mogen gebruiken (bv. artikel 44/11/3septies WPA);  

          “De opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie die een technische gegevensbank rechtvaardigen, zijn de volgende:  

          1° de hulp bij de uitvoering van de opdrachten van gerechtelijke politie betreffende:  

          1. het opsporen en de vervolging van wanbedrijven en misdaden, met inbegrip van de uitvoering van straffen of vrijheidsbeperkende maatregelen;  
          2. de inbreuken betreffende de politie over het wegverkeer, met toepassing van artikel 62 van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer;  
          3. het opsporen van personen van wie de verdwijning onrustwekkend is, wanneer ernstige vermoedens of aanwijzingen bestaan dat de fysieke integriteit van de vermiste persoon in onmiddellijk gevaar is;  

          2° de hulp bij de uitvoering van de opdrachten van bestuurlijke politie voor de categorieën van personen bedoeld in artikel 44/5, § 1, lid 1, 2° tot 6° WPA;  

          Wat artikel 44/5, § 1, lid 1, 5° WPA, betreft, kan dat alleen betrekking hebben op de categorieën van personen bedoeld in de artikelen 18, 19 en 20 WPA.”  

          De aanwezigheid van ANPR-camera’s op het grondgebied van Wingene zal toelaten om de volgende lokale doeleinden te bereiken: het delen van geanonimiseerde data met de wegbeheerders en de gemeentelijke overheden in het raam van de mobiliteit. Het betreft het delen van telgegevens over het aantal voertuigen dat de camera’s voorbij reed en bevat geen persoonsgegevens, noch elementen die verbonden zijn met het beroepsgeheim van de politiefunctie.  

          De camera's met trajectcontrole dienen ook voor de verkeershandhaving volgens artikel 29 quater van de wet van 16 maart 1968 over de politie op het wegverkeer. Deze regeling maakt deel uit van een verzameldecreet Mobiliteit van de Vlaamse Regering van 7 oktober 2020 (BS 27 november 2020), meer bepaald voor de handhaving van de snelheidslimiet in de Zone 30.

          De politiezone kan de ANPR-camera’s plaatsen en gebruiken op het grondgebied dat onder haar bevoegdheid valt, na voorafgaande principiële toestemming van de betrokken gemeenteraad.

          - het Europees Verdrag ter bescherming van de Rechten van de Mens en fundamentele vrijheden

          - de Verord. (EU) nr. 2016/679, 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (AVG)

          - de  Richtl. (EU) nr. 2016/680, 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door bevoegde autoriteiten met het oog op de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen, en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Kaderbesluit 2008/977/JBZ van de Raad (RGS)

          - de wet van 16 maart 1968 over de politie op het wegverkeer

          - de Wet op het Politieambt van 5 augustus 1992, artikel 25/4, § 1, 1°

          - de Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens, Titel 2

          - het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur, in het bijzonder artikel 2, § 2, artikel 286, artikel 287 en artikel 288

          - het verzameldecreet Mobiliteit van de Vlaamse Regering van 7 oktober 2020 (BS 27 november 2020)

          - het gemeenteraadsbesluit van 29 juni 2020 over de goedkeuring van de aankoop van ANPR camera's via raamcontract federale politie voor de trajectcontrole Tieltstraat en Beernemstraat

          - het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 over de aanstelling van sanctionerend ambtenaars GAS 5 dossiers

          - het gemeenteraadsbesluit van 30 augustus 2021 over de vaststelling van de bijzondere politieverordening betreffende de gemeentelijke administratieve geldboetes voor beperkte snelheidsovertredingen (GAS 5), laatst gewijzigd op 13 december 2021

          - de toestemmingsaanvraag ingediend door de korpschef van de lokale politiezone Regio Tielt op 11 maart 2022, met uitvoerige beschrijving van het type camera, de doeleinden, de gebruiksmodaliteiten, de plaats en een impact- en risicoanalyse op het vlak van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en op operationeel niveau

          - E-mailbericht van 11 maart 2022 van PZ Regio Tielt, samen met alle bijlagen.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1  

          De gemeenteraad geeft een principiële toestemming voor het gebruik van vaste ANPR-camera’s op zichtbare wijze door de politiediensten op het grondgebied van de gemeente.  

          Artikel 2  

          Het bestuur brengt deze toestemming ter kennis aan de korpschef, die instaat voor het gebruik van de camera’s op zichtbare wijze door de politiediensten conform de overeenkomstige wettelijke bepalingen, en aan de procureur des Konings.

          Artikel 3 

          Deze toestemming wordt openbaar gemaakt voor wat betreft de opdrachten van bestuurlijke politie.  Dit besluit wordt bekendgemaakt op de gemeentelijke website.

           

    • Financieel Beleid

      • Vastgoedtransacties

        • VLM: Landinrichtingsplan Brugse Veldzone IRPL Groenhove-Vrijgeweid - ontwerpakte - goedkeuring

          Het beslissingsorgaan van de Vlaamse Landmaatschappij heeft de toelating gegeven het goed, gelegen in het landinrichtingsproject “Brugse Veldzone”, inrichtingsplan “Groenhove-Vrijgeweid”, over te dragen aan de gemeente Wingene tegen de bijdrage van 2.535,35 euro (inclusief prijs onroerend goed + prijs 2 nieuwe bodemattesten + beheerskosten), plus kosten.

          Het goed werd door de Vlaamse Landmaatschappij aangekocht bij akten van aankoop verleden door de Afdeling Vastgoedtransacties, vestiging Roeselare op 7 december 2015 en 21 april 2016 tegen de totale prijs van 4.825,65 euro.

          Het goed wordt overgedragen tegen de procentuele bijdrage van 50 % zoals vastgesteld in het financieringsplan van het goedgekeurde inrichtingsplan “Groenhove-Vrijgeweid” dat werd goedgekeurd bij ministerieel besluit op 27 juni 2012 en de wijziging van het inrichtingsplan van 21 augustus 2013, 17 december 2014 en 21 december 2016.

          Op basis van de instemming van 29 augustus 2011 met het uitvoerings- en financieringsplan van het landinrichtingsproject “Brugse Veldzone”-inrichtingsplan “Groenhove-Vrijgeweid” verbindt de gemeente Wingene zich ertoe het goed over te nemen.

          De ontwerpakte werd opgemaakt door Afdeling Vastgoedtransacties, Clintonpark, Ter Reigerie 9 bus 9 te 8800 Roeselare. 

          Het goed gelegen in het landinrichtingsproject "Brugse Veldzone", inrichtingsplan 'Groenhove - Vrijgeweid) betreft een oppervlakte van  7a 48ca (2e afdeling, sectie A, nummer 147BP0000 en gekend volgens laatst overgeschreven titel sectie A, deel van nummer 147AP0000) en een oppervlakte van 4a 26 ca (2e afdeling, sectie A, nummer 151CP0000 en gekend volgens laatst overgeschreven titel sectie A, deel van nummer 151BP0000).

          - het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017

          - Het ministerieel besluit van 27 juni 2012n en de wijziging van het inrichtingsplan van 21 augustus 2013, 17 december 2014 en 21 december 2016 betreffende het financieringsplan van het goedgekeurde inrichtingsplan “Groenhove-Vrijgeweid”.

          - de beslissing van de gemeenteraad van 29 augustus 2011 betreffende het uitvoerings- en financieringsplan van het landinrichtingsproject “Brugse Veldzone”-inrichtingsplan “Groenhove-Vrijgeweid”.

          De uitgaven zijn voorzien in het strategisch meerjarenplan 2020-2025 via:

           - MJP000020 Landinrichtingsplan Groenhove - Vrijgeweid - aandeel Wingene

           - actie 01.01.08: We werken aan Landinrichtingsplan Groenhove Vrijgeweid

           - verantwoordelijke dienst EXT

          De kost bedraagt 2.535,35 euro.

          Er is 26.582,02 euro beschikbaar.

          - akte

          - gewestplan

          - kadasterplan

          - luchtfoto

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1

          De gemeente Wingene neemt het goed over gelegen in het landinrichtingsproject "Brugse Veldzone", inrichtingsplan 'Groenhove - Vrijgeweid. Dit betreft een oppervlakte van 7a 48ca (2e afdeling, sectie A, nummer 147BP0000 en gekend volgens laatst overgeschreven titel sectie A, deel van nummer 147AP0000) en een oppervlakte van 4a 26 ca (2e afdeling, sectie A, nummer 151CP0000 en gekend volgens laatst overgeschreven titel sectie A, deel van nummer 151BP0000).

          Artikel 2

          De kost bedraagt 2.535,35 euro (inclusief prijs onroerend goed + prijs 2 nieuwe bodemattesten + beheerskosten), plus kosten.

          Artikel 3

          Afschrift van onderhavig besluit wordt overgemaakt aan Afdeling Vastgoedtransacties, Clintonpark, Ter Reigerie 9 bus 9 te 8800 Roeselare.

    • Mens: Vrije Tijd

      • Sport

        • Subsidiereglement Hartveilige Gemeente - vaststelling

          De gemeente Wingene is erkend als Hartveilige gemeente. De gemeente Wingene wil toonaangevend zijn op het vlak van hartveiligheid en wil sterk inzetten door heel wat automatische externe defibrillatoren (AED's) op openbaar domein te voorzien, reanimatie- en AED-opleidingen te organiseren en organisaties aan te sporen zelf een AED-toestel aan te schaffen met een subsidie. Hoe meer AED-toestellen er verspreid over het grondgebied kunnen opgehangen worden, hoe meer kans dat een dergelijk toestel het leven van iemand kan redden. Niet alleen de aanwezigheid van AED-toestellen is belangrijk. Minstens even belangrijk is het aantal mensen dat kan reanimeren. Hoe meer mensen een opleiding volgen, hoe groter de kans dat er iemand in de buurt is op het moment dat er iemand neervalt met hartproblemen. 

          In België worden er ongeveer 10 000 mensen getroffen door een hartstilstand buiten het ziekenhuis. Dit betekent dat er ongeveer 30 slachtoffers/dag of 1 slachtoffer/minuut wordt geconfronteerd met een hartstilstand. Vaak zien we dat omstaanders niet (durven) ingrijpen omdat men niet beschikt over de juiste kennis. Dit tot frustratie van hulpverleners die 8-10 minuten nodig hebben om ter plaatse te komen. Indien er binnen de 3 minuten niet wordt gestart met reanimeren en bij voorkeur defibrilleren daalt de levenskwaliteit met 10 % per minuut. Als het slachtoffer direct borstcompressies en beademingen krijgt en zo snel mogelijk wordt gedefibrilleerd met een AED dan stijgt zijn overlevingskans tot 70 %. In 2006 werd er een wet ingevoerd die bepaalt dat elke burger een AED mag gebruiken. 

          Hoe meer AED-toestellen er verspreid over het grondgebied kunnen opgehangen worden, hoe meer kans dat een dergelijk toestel het leven van iemand kan redden. Niet alleen de aanwezigheid van AED-toestellen is belangrijk. Minstens even belangrijk is het aantal mensen dat kan reanimeren. Hoe meer mensen een opleiding volgen, hoe groter de kans dat er iemand in de buurt is op het moment dat er iemand neervalt met hartproblemen. 

          De gemeente Wingene is erkend als Hartveilige gemeente. De gemeente Wingene wil toonaangevend zijn op het vlak van hartveiligheid en wil sterk inzetten door heel wat automatische externe defibrillatoren (AED's) op openbaar domein te voorzien, reanimatie- en AED-opleidingen te organiseren en organisaties aan te sporen zelf een AED-toestel aan te schaffen met een subsidie.

          Het subsidiereglement wil bijdragen tot een verhoogde beschikbaarheid van Automatische Externe Defibrillatoren (AED’s) en tot het verhogen van het aantal mensen dat opgeleid is om met een AED-toestel te werken door middel van:

          • het verlenen van een eenmalige subsidie aan een Wingense organisatie voor de aankoop van een AED en een AED-(buiten)kast in eigen beheer
          • het verlenen van een subsidie aan een Wingense organisatie, exclusief bedrijven, bij de organisatie van een opleiding ‘reanimeren en defibrilleren’ via het Rode Kruis.

          Dit reglement is van toepassing op elke organisatie die een activiteit uitoefent op het grondgebied Wingene, ongeacht de aard van de organisatie, met voornamelijk de inwoners van de gemeente als doelgroep. Particulieren kunnen geen subsidieaanvraag indienen.

          Het subsidiebedrag varieert bedraagt 1.200 euro en hangt samen met de publieke beschikbaarheid (24/7) van het toestel en de locatie moet passen binnen het spreidingsplan. 

          Dit reglement geldt, behoudens vervanging, aanpassing of afschaffing,  tot en met 31 december 2023 en treedt in werking op 1 april 2022.

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40-41

          Dit voorstel kadert binnen actie 05.05.02 van het strategisch meerjarenplan 2020-2025

          - subsidiereglement Hartveilige Gemeente

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1

          De gemeenteraad stelt het subsidiereglement Hartveilige gemeente vast, zoals opgenomen in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.

          Artikel 2

          Dit reglement geldt, behoudens vervanging, aanpassing of afschaffing,  tot en met 31 december 2023 en treedt in werking op 1 april 2022.

        • Aanpassing maximumtarieven voor recreatiebad De Alk vanaf 1 mei 2022 in functie van de ingebruikname van de geautomatiseerde toegang - vaststelling

          Het autonoom gemeentebedrijf Wingene kocht eind 2021 een geautomatiseerde toegang voor het recreatiebad De Alk aan. De bezoekers van de Alk zullen een ticket kunnen kopen aan de ticketkiosk in de inkomhal, of via een webshop. Om het geautomatiseerd systeem beheersbaar en implementeerbaar te houden, was het noodzakelijk om de huidige tariefstructuur sterk te vereenvoudigen.

          De raad van bestuur van het AGB kan de tarieven voor haar activiteiten bepalen, met als maximum de door de gemeenteraad opgelegde maximumtarieven. Als die maximumtarieven ontoereikend zijn voor het AGB om het winstoogmerk te genereren, dan legt de gemeente het tekort op via prijssubsidies aan het AGB.

          De huidige maximumtarieven voor recreatiebad De Alk zijn van kracht sinds 1 januari 2021, met jaarlijkse indexatie. De basis gemeenteraadsbeslissing van 25 april 2016 werd hiervoor een eerste keer aangepast door de gemeenteraad op 14 december 2020. De aanleiding van de tariefaanpassing was toen de uitbreiding van het recreatiebad met een speelzone voor kinderen en een aanpassing van de tarieven voor het schoolzwemmen. Voor de implementatie van de geautomatiseerde toegang, volgt nu een tweede aanpassing, en dit volgens de lijst als bijlage.

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 40 en 41

          - de beslissing van de gemeenteraad van 25 april 2016 betreffende de maximum gebruikstarieven sportinfrastructuur en verlenen prijssubsidie voor particulieren en verenigingen via derde betalersregeling aan het AGB Wingene

          - de beslissing van de gemeenteraad van 14 december 2020 betreffende de vaststelling van de aangepaste tarieflijst voor het recreatiebad De Alk.

          Deze beslissing kadert in actie 04.03.04 "We exploiteren recreatiebad de Alk" van het meerjarenplan 2020-2025.

          Er werd bij de tariefaanpassing gestreefd naar een gelijke omzet als bij de oude tarieven.

          - de basis gemeenteraadsbeslissing van 25 april 2016

          - maximumtarieven recreatiebad De Alk vanaf 01 januari 2021 (vervalt vanaf 01 mei 2022)

          - maximumtarieven recreatiebad De Alk vanaf 01 mei 2022 (nieuw)

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche
          Onthouders: Maxim Lybaert
          Resultaat: Met 22 stemmen voor, 1 onthouding

          Artikel 1
          De gemeenteraad vervangt, met ingang vanaf 1 mei 2022, de maximumtarieven uit artikel 4 van de beslissing van 25 april 2016 betreffende de maximum gebruikstarieven voor sportinfrastructuur en het verlenen van prijssubsidie voor particulieren en verenigingen via derde betalersregeling aan het AGB Wingene, door de maximumtarieven zoals opgenomen in de tarieflijst als bijlage bij deze beslissing.

          Artikel 2
          De tarieflijst als bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.

          Artikel 3

          De tarieflijst die van kracht was sinds 1 januari 2021 en zoals vastgesteld door de gemeenteraad van 14 december 2020, is nog geldig tot en met 30 april 2022 en wordt stopgezet vanaf 1 mei 2022.

    • Ruimte

      • Wonen

        • Vernieuwing sociaal woonbeleidsconvenant - goedkeuring

          In steden en gemeenten waar een sociaal huuraanbod van ten minste 9% van het in de nulmeting vermelde aantal huishoudens voorhanden is, of die hun bindend sociaal objectief gehaald hebben of zullen halen, is het decretaal niet verplicht om meer sociale woningen te bouwen. De steden en gemeenten die toch bijkomende sociale woningen willen realiseren, kunnen intekenen op periodieke oproepen om een sociale woonbeleidsconvenant af te sluiten met de Vlaamse Regering, die daarin een toezegging doet over de financiering van dat sociaal huuraanbod.

           

          Tijdens de vorige oproep voor het afsluiten van een convenant in 2020 werd verkend in hoeverre er een noodzaak was om een nieuw convenant af te sluiten voor de overdracht van de woningen van de Schakel van de gemeente naar de sociale huisvestingsmaatschappij IZI Wonen. Op 26 augustus 2020 bevestigde VMSW aanvankelijk dat er hiervoor geen convenant moest afgesloten worden. Uit nieuwe informatie van de VMSW bleek eind oktober 2021 dat er alsnog een nieuw convenant moest aangevraagd worden. De aanvraag gebeurde nog net voor de deadline van 31 oktober 2021.

           

          De gemeente ontving op 17 februari bericht dat dit ontwerpconvenant goedgekeurd is door de minister. Het ontwerpconvenant moet door de gemeenteraad goedgekeurd worden en ondertekend terug bezorgd worden aan de VMSW.

           

           

          Op 27 maart 2009 bekrachtigde de Vlaamse Regering het Decreet Grond- en pandenbeleid dat op 1 september 2009 in werking trad. Artikel 2.23 § 1 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 regelt het gemeentelijk objectief voor sociale huurwoningen. Dit artikel geeft aan hoe het gewestelijke objectief van 50.000 bijkomende sociale huurwoningen wordt verdeeld. Het decreet verdeelt - via de reguliere inspanning 2009-2025 en de specifieke inhaalbeweging 2013-2025, 35.233 sociale huurwoningen tot op het niveau van de Vlaamse gemeenten. De overige 14.767 woningen kunnen worden ingevuld via de sociaal woonbeleidsconvenanten en door bijkomende inhuurnames van sociale verhuurkantoren in gemeenten die hun bindend sociaal objectief bereikt hebben. Alleen met een sociaal woonbeleidsconvenant heeft de gemeente zekerheid over de financiering van deze sociale huurwoningen boven de bso-drempel.

           

          Het sociaal woonbeleidsconvenant bevat het aantal sociale huurwoningen in de gemeente bovenop het bindend sociaal objectief waarvan de realisatie de komende 3 jaar kan opstarten, ongeacht de financieringswijze. Het aantal woningen in het convenant is gebaseerd op de projecten die effectief in de pijplijn zitten en in principe minstens een schetsontwerp hebben en niet op de Projectenlijst staan. Binnen het toegekende aantal bijkomende woningen kan de gemeente later zelf keuzes maken. Dit versterkt de gemeentelijke regisseursrol op het vlak van het lokaal sociaal woonbeleid en biedt de gemeente de mogelijkheid in te spelen op opportuniteiten die zich kunnen aanbieden tijdens de looptijd van het convenant.

           

          Het huidige convenant behelst enkel de 30 woningen van De Schakel. De 8 voorziene woningen in de Eikenstraat kunnen niet mee opgenomen worden omdat daar nog geen schetsontwerp voor is.

           

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

          - het Decreet Grond- en Pandenbeleid van 27 maart 2009

          - het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, artikel 2.23

          Dienst Welzijn - Raming MJP001236 Verkoop woningen en woonzorgcentrum site De Schakel, voorzien onder entiteit OCMW
          Actie 07.05.01: We verhuren de woningen De Schakel aan kwetsbare inwoners met beginnende zorgnood.
          Budget voor de woningen: 2.000.000 euro

          - ontwerp sociaal woonbeleidsconvenant ter ondertekening

          - begeleidende brief van de VMSW van 16 februari 2022

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hendrik Verkest, Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert, Jurgen Mestdagh
          Voorstanders: Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1

          De gemeenteraad keurt het ontwerp sociaal woonbeleidsconvenant goed en vult het document verder aan ter ondertekening.

          Artikel 2

          Het ontwerp sociaal woonbeleidsconvenant wordt ondertekend terug bezorgd aan de VMSW.

    • Mondelinge vragen

      • Het 'DNA van het Dorp'-project (Pieter-Jan Verhoye)

        Tijdens de gemeenteraad van augustus heb ik een lans gebroken om vanuit onze gemeente een aanvraag in te dienen voor de VLAIO-profploeg. Deze profploeg is een initiatief van de Vlaamse regering om lokale besturen bij te staan met concrete antwoorden, ideeën en maatregelen om hun lokale kernen bedrijver te maken en leegstand van handelszaken tegen te gaan. Want we willen allemaal dat onze gemeentekernen gezellige plaatsen zijn waar mensen elkaar ontmoeten, werken, wonen, winkelen en zich kunnen ontspannen. Het gemeentebestuur gaf toen aan dat ze geen aanvraag zouden indienen voor de VLAIO-profploeg, maar een kandidatuur gingen indienen voor het project ‘DNA van het Dorp’ van de provincie.

        Eind november 2021 bevestigden de provinciale diensten dat de aanvraag en kandidatuur van onze gemeente werd weerhouden en goedgekeurd. Op deze manier kan er worden gewerkt aan een brede gemeentelijk visie op vlak van ruimtelijke ordening. Volgens de notulen van het schepencollege vond er eind 2021 een  digitale kennismaking plaats en begin februari was er een verkennende wandeling doorheen de gemeente. Het ontwerpbureau gaat nu verder aan slag om een eerste ruimtelijke analyse te maken van het dorp. Op 21 maart 2022 heeft het ontwerpbureau normaal een concreet plan van aanpak toegelicht aan het college. Er zou ook een participatief luik aan dit project zijn: in de eerste helft van april zou er een digitale bevraging worden afgenomen en van 21 t.e.m. 27 april zal er een ontwerpweek doorgaan. De kostprijs voor de deelname aan dit project bedraagt 25.000 euro, dat is 50 % van de totale kostprijs.

        Daarom stel ik u graag de volgende vragen:

        - Kunt u toelichting geven bij het huidige traject van het “DNA van het Dorp?”
        - Wanneer zal deze digitale bevraging effectief doorgaan en hoe wordt dit gecommuniceerd naar onze inwoners? Kunt u ook extra toelichting geven van de ontwerpweek?
        - Wat zijn de verdere stappen van het traject?

         

        Raadslid Pieter-Jan Verhoye licht zijn mondelinge vraag toe.

        Burgemeester Lieven Huys antwoordt als volgt:

        "Het traject voor ‘DNA van het Dorp’ kan worden opgedeeld in 3 grote fasen. Het project start met een diagnose/registratiefase. Om voeling te krijgen met de ambities van de gemeente en de concrete context van het dorp Wingene werd een dorpswandeling georganiseerd met het ontwerpbureau PlusOffice. Op basis van deze kennismaking met het dorp en de gevoerde gesprekken is het zijn de mensen van PlusOffice gestart met een desktoponderzoek van de verschillende beleidsdocumenten, cartografische data en andere beschikbare bronnen. Zodoende hebben zij hun eerste analyse van de huidige context en toekomstige ambities gemaakt, dit vanuit hun expertenbril.

        In de tweede fase van het traject wordt sterk ingezet op participatie. In eerste instantie zullen de bewoners vanaf 28 maart tot en met 21 april bevraagd worden naar hun bevindingen, standpunten en ideeën over Wingene-dorp. Dit doen we aan de hand van een korte wandeling doorheen de dorpskern, waarbij op 4 plaatsen panelen zullen staan met vragen. Dit moet de bewoners aanzetten tot nadenken over verschillende thema’s die rechtstreeks of indirect een impact hebben op ruimte in het dorp. Het gaat daarbij over de thema’s: 1) ontmoeten, dorpscultuur en kindvriendelijkheid, 2) klimaat en landschap in en door het dorp, 3) mobiliteit en voorzieningen, 4) identiteit, beeldkwaliteit en compact dorp.

        Deze panelen in het straatbeeld vormen een eerste vorm van communicatie. Daarnaast worden alle andere gemeentelijke communicatiekanalen aangewend om de inwoners over het initiatief te informeren. Zo is er een informatief artikel over DNA van het Dorp opgenomen in de nieuwe Info, worden er flyers met wandelkaart verspreid in de verschillende publieke gebouwen, is er een specifieke webpagina op de gemeentelijke website opgemaakt (www.wingene.be/dna-dorp), zal de gemeentelijke social media en nieuwsbrief worden aangewend, worden de verschillende adviesraden en ondernemers rechtstreeks aangeschreven via hun respectievelijke nieuwsbrieven en zullen de gemeentelijke diensten verenigingen en scholen informeren.

        Tijdens de daaropvolgende ontwerpweek van 21 tot 27 april zal het ontwerpbureau door middel van specifieke sessies met verschillende stakeholdergroepen, provinciale partners, de gemeentelijke diensten en het gemeentebestuur verder werken op de verschillende thematische lijnen om tot een eerste aanzet tot visievorming te kunnen komen. Op 21 april zijn de inwoners daartoe welkom om 19u30 welkom in het gemeentehuis voor de startavond. Het ontwerpbureau zal de doelstelling en werking toelichten en een eerste brainstormsessie houden. Op 27 april zal er wederom om 19u30 een afsluitende toelichting worden gehouden over de eerste resultaten van de ontwerpweek. Op vandaag is het ontwerpbureau deze ontwerpweek volop aan het voorbereiden.

        In de derde fase van het DNA traject werkte het ontwerpbureau op basis van de verzamelde inzichten, standpunten en ideeën verder aan de opmaak van een coherent masterplan als toekomstperspectief op het dorp Wingene. Afhankelijk van de resultaten zal deze kunnen worden opgedeeld in verschillende deelaspecten die de komende jaren en verder kunnen worden omgezet in een actieplan. Om het participatief traject finaal af te sluiten zal het masterplan ook aan de bewoners gepresenteerd worden. Het is de bedoeling dat het hele traject in het laatste kwartaal van dit jaar kan worden afgerond. Daarna is het aan de gemeente om met de resultaten verder aan de slag te gaan, hetzij op middellange of lange termijn."

        - het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29

      • Subsidiereglement verdeling Vlaams Noodfonds (Martine Devisscher)

        Ik verwijs naar :

        - Mijn mondelinge vraag van 22 november 2021 i.v.m. met het subsidiereglement voor verdeling Vlaams Noodfonds voor sport-, jeugd- en socioculturele verenigingen en erkende gemeentelijke adviesraden waarbij ik vroeg naar het resterend budget en naar de mogelijkheid om de aanvraagdata zoals vastgelegd in het subsidiereglement te verlengen,

        - Naar het antwoord op deze vraag van schepen Warnez waaruit o.a. blijkt dat : “ Als er budget uit het noodfonds overblijft, dan gaan we dat samen met de adviesraden inzetten. Het noodfonds is bedoeld voor de jeugd-, sport- en cultuursector en dus willen we het resterend bedrag mooi verdelen in drie. De jeugdraad, sportraad en cultuurraad zal voor dat resterend bedrag de mogelijkheid krijgen om een duurzaam project voor te stellen.",

        - Naar de notulen van het College van Burgemeester en Schepenen van 14 februari 2022 waaruit blijkt dat er voor pijler 4  €41.000 voorzien is, nog €36.000 beschikbaar is en daarvan aan 5 verenigingen (Chiro jongens Zwevezele – Chiro meisjes Zwevezele – bewonersplatform Sint-Jan – Rock Petrol en Chiro Wingene) in totaal  €4.174,05 uitbetaald werd.

         

        Onze fractie stelt volgende vragen:

        - Is het wenselijk te noemen dat het resterend bedrag van het Vlaams Noodfonds -  na het verlopen van de uiterste aanvraagdata voor de verschillende pijlers en in de veronderstelling dat er budget over is – binnenkort verdeeld wordt onder de jeugd- sport- en cultuurraad, of wordt er gedacht aan nog een verlenging van de aanvraagdata voor het indienen van steunaanvragen?

        - Wat indien er opnieuw maatschappelijke beperkingen worden opgelegd i.v.m. corona, bvb. in het najaar waardoor mogelijks geplande activiteiten opnieuw geannuleerd moeten worden en verenigingen gemaakte kosten willen recupereren via het Vlaams Noodfonds?

        - Wat indien er in de loop van het jaar steeds opnieuw ontsmettingspakketten dienen te worden aangekocht, hetgeen tot nu toe gefinancierd werd met het budget van het Vlaams Noodfonds?

        - Is het niet aangewezen om te wachten met de verdeling van het resterend budget van het Vlaams Noodfonds tot er meer duidelijkheid komt over de evolutie van het corona-virus?

         

        Raadslid Devisscher licht haar mondelinge vraag toe.

        Schepen Jens Danneels antwoordt als volgt:

        "De coronacrisis heeft een zware impact gehad op ons verenigingsleven. Het heeft de werking en het aanbod aan activiteiten van verenigingen tijdelijk stilgelegd. De gemeente werkte een steunpakket uit van 204.000 euro, waarvan 164.000 euro vanuit Vlaanderen werd voorzien.

        Omdat de coronacrisis begin 2022 nog niet bedwongen was, hebben we de steun uit ons noodfonds voor verenigingen verlengd. Voor activiteiten tot eind maart kunnen verenigingen voor coronameerkosten extra subsidies krijgen. De verenigingen kunnen die subsidie aanvragen tot 30 april. Sinds begin dit jaar hebben vijf verenigingen hier een beroep opgedaan, voor in het totaal 4174.04 euro

        We gaan zoals afgesproken dit jaar ook nog elke vereniging een verhoging betalen van 25% van hun gewone subsidies. Daarna kunnen we een afrekening maken en ook het noodfonds afsluiten.

        We zien dat onze verenigingen tijdens de coronacrisis heel hard inspanningen hebben gedaan. We duimen met z’n allen dat corona een steeds mildere impact heeft op het sociale leven is maar zullen onze verenigingen ook altijd blijven steunen, mocht er een nieuwe golf op ons afkomen. De gemeente verwacht ook dat Vlaanderen dat zou doen. Maar voorlopig wordt het fonds nu afgesloten."


        Schepen Brecht Warnez vult als volgt aan:

        "We wachten nu nog eventuele aanvragen af tot 30 april, maar voorlopig zit er nog een kleine 32.000 euro in het Vlaams noodfonds voor ondersteuning sport-, jeugd- en socioculturele verenigingen en erkende gemeentelijke adviesraden. Zoals gezegd, zullen we dat eindbedrag verdelen over de sport-, jeugd- en cultuurraad.

        Het schepencollege zal daarbij ook wat criteria daarbij vooropstellen. We denken daarbij aan het hebben van een duurzaam karakter en ook het creëren van ontmoetingskansen. Op die manier kunnen we – zoals Vlaanderen het ook vooropstelde – jeugd-, sport- en cultuurbeleving in onze gemeente verder stimuleren."

        - het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019 en laatst gewijzigd in zitting van 22 november 2021, artikel 29

Namens Gemeenteraad,

Jurgen Mestdagh
Algemeen directeur

Hendrik Verkest
Raadslid