Terug
Gepubliceerd op 29/03/2022

Besluit  Gemeenteraad

ma 28/03/2022 - 20:00

Aanvraag van de korpschef politiezone Regio Tielt voor de principiële toestemming tot het plaatsen en gebruiken van vaste camera’s ANPR door de politiezone in een niet-besloten plaats - goedkeuring

Aanleiding en voorgeschiedenis

Per e-mail van 11 maart 2022 vraagt de korpschef van de Politiezone Regio Tielt de principiële toestemming tot het plaatsen en gebruiken van vaste camera’s ANPR (Automatic Number Plate Recognition of automatische nummerplaatherkenning) door de politiezone in een niet-besloten plaats.

Het gaat over de ANPR camera's aangekocht medio 2020, die opgesteld staan in de Tieltstraat, Oude Bruggestraat en Beernemstraat voor trajectcontrole. Daarnaast voorziet de politie ook het gebruik van mobiele ANPR van het merk Cathsystems in voertuigen over het gehele grondgebied van de gemeente.

Feiten, context en argumentatie

De aanvraag voor de principiële toestemming tot het gebruik van de vaste ANPR-camera's bevat een omstandige beschrijving van onder meer de wettelijke en reglementaire basis, de locatie en type camera, het doel, de gebruiksmodaliteiten, impact en risico-analyse op operationeel niveau en de impact en risico-analyse op vlak van de bescherming voor de persoonlijke levenssfeer.

De politiezone Regio Tielt zal deze camera’s en de opnames ervan enkel gebruiken in uitvoering van de opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie, zoals bepaald in de Wet op het politieambt (WPA) en mits de beperkingen die deze Wet oplegt. Voor opdrachten van gerechtelijke politie, gedefinieerd in artikel 15 WPA, geldt geen beperking voor het gebruik van de data, gegenereerd door deze camera’s. Voor opdrachten van bestuurlijke politie, gedefinieerd in artikel 14 WPA, geldt volgende beperking voor het gebruik van de data, gegenereerd door deze camera’s:  

“Art. 25/3, § 2. Het zichtbare gebruik van camera’s voor het inwinnen van informatie van bestuurlijke politie bedoeld in artikel 44/5, § 1 WPA, is uitsluitend toegelaten in de gevallen bedoeld in artikel 44/5, § 1, eerste lid, 2° tot 6° WPA. Wat artikel 44/5, § 1, lid 1, 5° WPA, betreft, kan dat gebruik bovendien alleen worden toegelaten ten aanzien van de categorieën van personen bedoeld in artikelen 18, 19 en 20 van de WPA”  

Om deze doelen te kunnen realiseren, wenst de politiezone gebruik te maken van het centrale beheerssysteem van de federale politie, dat dienst doet als (technische) gegevensbank voor het nationale ANPR-netwerk. Dat impliceert volgende modaliteiten om deze technische gegevensbanken te mogen gebruiken (bv. artikel 44/11/3septies WPA);  

“De opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie die een technische gegevensbank rechtvaardigen, zijn de volgende:  

1° de hulp bij de uitvoering van de opdrachten van gerechtelijke politie betreffende:  

  1. het opsporen en de vervolging van wanbedrijven en misdaden, met inbegrip van de uitvoering van straffen of vrijheidsbeperkende maatregelen;  
  2. de inbreuken betreffende de politie over het wegverkeer, met toepassing van artikel 62 van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer;  
  3. het opsporen van personen van wie de verdwijning onrustwekkend is, wanneer ernstige vermoedens of aanwijzingen bestaan dat de fysieke integriteit van de vermiste persoon in onmiddellijk gevaar is;  

2° de hulp bij de uitvoering van de opdrachten van bestuurlijke politie voor de categorieën van personen bedoeld in artikel 44/5, § 1, lid 1, 2° tot 6° WPA;  

Wat artikel 44/5, § 1, lid 1, 5° WPA, betreft, kan dat alleen betrekking hebben op de categorieën van personen bedoeld in de artikelen 18, 19 en 20 WPA.”  

De aanwezigheid van ANPR-camera’s op het grondgebied van Wingene zal toelaten om de volgende lokale doeleinden te bereiken: het delen van geanonimiseerde data met de wegbeheerders en de gemeentelijke overheden in het raam van de mobiliteit. Het betreft het delen van telgegevens over het aantal voertuigen dat de camera’s voorbij reed en bevat geen persoonsgegevens, noch elementen die verbonden zijn met het beroepsgeheim van de politiefunctie.  

De camera's met trajectcontrole dienen ook voor de verkeershandhaving volgens artikel 29 quater van de wet van 16 maart 1968 over de politie op het wegverkeer. Deze regeling maakt deel uit van een verzameldecreet Mobiliteit van de Vlaamse Regering van 7 oktober 2020 (BS 27 november 2020), meer bepaald voor de handhaving van de snelheidslimiet in de Zone 30.

De politiezone kan de ANPR-camera’s plaatsen en gebruiken op het grondgebied dat onder haar bevoegdheid valt, na voorafgaande principiële toestemming van de betrokken gemeenteraad.

Bevoegdheid en juridische grond

- het Europees Verdrag ter bescherming van de Rechten van de Mens en fundamentele vrijheden

- de Verord. (EU) nr. 2016/679, 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (AVG)

- de  Richtl. (EU) nr. 2016/680, 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door bevoegde autoriteiten met het oog op de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen, en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Kaderbesluit 2008/977/JBZ van de Raad (RGS)

- de wet van 16 maart 1968 over de politie op het wegverkeer

- de Wet op het Politieambt van 5 augustus 1992, artikel 25/4, § 1, 1°

- de Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens, Titel 2

- het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur, in het bijzonder artikel 2, § 2, artikel 286, artikel 287 en artikel 288

- het verzameldecreet Mobiliteit van de Vlaamse Regering van 7 oktober 2020 (BS 27 november 2020)

- het gemeenteraadsbesluit van 29 juni 2020 over de goedkeuring van de aankoop van ANPR camera's via raamcontract federale politie voor de trajectcontrole Tieltstraat en Beernemstraat

- het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 over de aanstelling van sanctionerend ambtenaars GAS 5 dossiers

- het gemeenteraadsbesluit van 30 augustus 2021 over de vaststelling van de bijzondere politieverordening betreffende de gemeentelijke administratieve geldboetes voor beperkte snelheidsovertredingen (GAS 5), laatst gewijzigd op 13 december 2021

- de toestemmingsaanvraag ingediend door de korpschef van de lokale politiezone Regio Tielt op 11 maart 2022, met uitvoerige beschrijving van het type camera, de doeleinden, de gebruiksmodaliteiten, de plaats en een impact- en risicoanalyse op het vlak van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en op operationeel niveau

Bijlagen

- E-mailbericht van 11 maart 2022 van PZ Regio Tielt, samen met alle bijlagen.

Besluit

Artikel 1  

De gemeenteraad geeft een principiële toestemming voor het gebruik van vaste ANPR-camera’s op zichtbare wijze door de politiediensten op het grondgebied van de gemeente.  

Artikel 2  

Het bestuur brengt deze toestemming ter kennis aan de korpschef, die instaat voor het gebruik van de camera’s op zichtbare wijze door de politiediensten conform de overeenkomstige wettelijke bepalingen, en aan de procureur des Konings.

Artikel 3 

Deze toestemming wordt openbaar gemaakt voor wat betreft de opdrachten van bestuurlijke politie.  Dit besluit wordt bekendgemaakt op de gemeentelijke website.