Terug Gemeenteraad

Mon 30/03/2020 - 20:00 - digitale zitting

Openbaar

Algemeen Bestuur

Secretariaat

  • De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.

  • De uitzonderlijke omstandigheden ten gevolge van het Coronavirus vragen om een pragmatische en uitzonderlijke aanpak voor het organiseren van de gemeenteraad van 30 maart 2020.  In uitzonderlijke, hoogdringende omstandigheden kan de burgemeester politieverordeningen nemen in plaats van de gemeenteraad (artikel 134, §1 Nieuwe Gemeentewet). Bijgevolg kan de burgemeester bij politieverordening een beperking (bijv. maximaal aantal bezoekers) of algehele sluiting van de gemeentezitting opleggen (gemeenteraadszitting zonder publiek). Deze verordening vervalt wanneer die niet op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad wordt bekrachtigd.

  • De “coronacrisis” en COVID-19-problematiek heeft een enorme impact om de maatschappij en de lokale besturen. Naar aanleiding van de diverse lokale initiatieven, de nota van Zorg & Gezondheid van 14 maart 2020 “schakelzorgcentrum en cohortzorg bij COVID-19”, kwamen de burgemeesters, algemeen directeurs en/of noodplanningsambtenaren van de regio huisartsenkring “Oosten van West-Vlaanderen” (regio Tielt) aangevuld met afgevaardigden van Izegem en Ingelmunster (ELZ RITZ) samen op 17 maart 2020. Er blijkt een nood aan o.a. pre-triage, mondmaskers, schakelzorgcentra en een regionale coördinatie en ondersteuning aan de gemeenten in de regio.

    Er is dringend nood aan een aanpak van deze crisis en de urgente behoefte aan intergemeentelijke samenwerking in de regio huisartsenkring “Oosten van West-Vlaanderen”. Op dit moment kan niet gewacht worden op andere bovenlokale initiatieven. Alle werkzaamheden  zijn zinvol met oog op een eventuele “overname” door hogere overheden of instanties in een verdere fase. 

Algemene Financiering

Financiƫn

Welzijn, Burger en Veiligheidszorg

Welzijnsdiensten

  • Sinds 2016 kunnen de inwoners van Wingene niet meer terecht bij de voedselbank Sint-Martinus uit Koolskamp. Daarom besliste het college van burgemeester en schepenen op 6 oktober 2015 tot de betoelaging van voedselbanken Sint-Vincentiusvereniging in Tielt en De Kapstok in Pittem vanaf het jaar 2016. Beide voedselbanken nemen een deel van de gebruikers uit Wingene van de voedselbank te Koolskamp over.

  • Sinds 2016 kunnen de inwoners van Wingene niet meer terecht bij de voedselbank Sint-Martinus uit Koolskamp. Daarom besliste het college van burgemeester en schepenen op 6 oktober 2015 tot de betoelaging van voedselbanken Sint-Vincentiusvereniging in Tielt en De Kapstok in Pittem vanaf het jaar 2016. Beide voedselbanken nemen een deel van de gebruikers uit Wingene van de voedselbank te Koolskamp over. Op 9 oktober 2017 besliste het college van burgemeester en schepenen om de toelage voor voedselbank De Kapstok uit Pittem te verhogen tot 1.500 euro. In tegenstelling tot de voedselbank Sint-Vincentiusvereniging uit Tielt, krijgt De Kapstok uit Pittem geen goederen via het Fonds voor Europese Hulp aan de Meest Behoeftigen (FEAD) om gratis te verdelen onder de meest behoeftigen in België. 

    Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat het toekennen van een nominatieve toelage een niet-delegeerbare bevoegdheid is van de gemeenteraad. 

Vrije Tijd

Cultuur

  • In de gemeenteraad van 30 september 2019 werd de principiële toetreding tot projectvereniging BIE vanaf 2021 en onder de vleugels van DVV Midwest goedgekeurd.
    Eén van de vier pijlers binnen de BIE-werking is de werking van erfgoedcel TERF. 

    In het kader van het cultureel-erfgoeddecreet dient een nieuwe aanvraag te worden gedaan bij de Vlaamse overheid om de erkenning van TERF en haar subsidiëring te continueren in functie van een dienstverlenende rol op regionaal niveau. Vanuit BIE werden hiervoor een nieuwe beleidsnota 2021-2026 opgemaakt. 

    Deze beleidsnota dient te worden goedgekeurd door de gemeenteraden van alle participerende gemeenten.

Bibliotheek

  • In Midden-West-Vlaanderen of gebiedswerking Midwest zijn er momenteel twee bibliotheeksamenwerkingsverbanden actief: BART en BROERE. 

    Naar aanleiding van de instap in het EBS (Eengemaakt Bibliotheeksysteem) in maart/april was er een eerste gezamenlijk overleg op 14 oktober 2019. Daar werd beslist om met 15 van de 16 gemeenten als één regio Midwest in te stappen en een gezamenlijk lidgeld te vragen. Dit standpunt werd bekrachtigd door de raad van bestuur van DVV Midwest. De belangrijkste impact voor de gemeente Wingene is dat het lidmaatschap voor klanten ouder dan 18 moet verhogen naar € 5 per jaar. In return kunnen onze inwoners wel met hetzelfde lidmaatschap terecht in alle bibliotheken van Midwest. Deze nieuwe regel gaat van kracht zodra alle Midwestbibliotheken de overstap naar EBS hebben gemaakt. Dit is voorzien tussen 28 maart en 3 april 2020. Voor Wingene is de overstapdatum donderdag 2 april.

    De samenwerking met alle bibliotheken binnen de gebiedswerking van DVV Midwest impliceert aanpassingen aan het dienstreglement van de bibliotheek Wingene die door de gemeenteraad bekrachtigd moeten worden.

Evenementen

  • Het ondersteunen van initiatieven van anderen die bijdragen tot kwaliteitsvolle vrije tijd is opgenomen als actie in het strategisch meerjarenplan 2020-2025. Ondertussen dienden heel wat organisatoren hun aanvraag in voor het ontvangen van een financiële ondersteuning voor hun eigen organisatie. Op basis van het voorstel van programma en bijhorende kostenraming van de verschillende organisatoren, stelt het college van burgemeester en schepenen voor om een bepaald bedrag van financiële ondersteuning toe te kennen. De goedkeuring van deze nominatieve toelagen is een bevoegdheid van de gemeenteraad. 

Wonen, Werken en Omgeving

Omgevingsvergunningen

  • Het gemeentebestuur ontving op 08/01/2020 de vraag van de Vlaamse Overheid - Departement Omgeving om de gemeenteraad een beslissing te laten nemen over de zaak der wegen, noodzakelijk voor de realisatie van de wandel- en fietsverbinding tussen de Hazelnotendreef en de Oude Bruggeweg. De zaak van de wegen maakt deel uit van een omgevingsvergunningsaanvraag voor riolerings- en verhardingswerken ter hoogte van het woonpark Vorsevijvers en waterbeheersingswerken, terreinaanlegwerken en de aanleg van een wandel- en fietsverbinding ter hoogte van de Vorsevijvers en de Blauwhuisbossen.

    De aanvraag bevat de aanleg van een nieuwe gemeenteweg, meer bepaald de wandel- en fietsverbinding tussen de Vorsevijvers en de Oude Bruggeweg, waarover de gemeenteraad conform het decreet houdende de gemeentewegen beslissingsbevoegdheid heeft.

     

    Dossierreferentie: OMV_2019020011 - O/2019/443

    Locatie:  Hazelnotendreef – Varendreef – Vlierbessendreef – Bremdreef – Oude Bruggeweg - Fazantendreef en kadastraal bekend als Wingene: 1e afd., sectie C, nummer(s): 109L, 109N, 111E, 112A12, 112B12, 112C12, 112D12, 112G11, 112H11, 112K11, 112L11, 112L6, 112M11, 112N11, 112P11, 112S11, 112T11, 112V11, 112W11, 112X11, 112Y11, 112Z11, 113A4, 113B4, 113C2, 113C3, 113C4, 113E4, 113F4, 113G4, 113H4, 113K, 113K3, 113K4, 113L4, 113M4, 113N, 113N4, 113P, 113X3, 113Y2, 113Z2, 114G, 114K, 114P, 115K, 9/2 9F, 9G, 9H – Wingene: 1e afd., sectie D, nummer(s): 2P

Wegen en Water

Gebouwen

Mondelinge vragen

  • Mondelinge vragen aan het college van burgemeester en schepenen (GR) / vast bureau (OR) in toepassing van artikel 29 (GR) / artikel 27 (OR) van het huishoudelijk reglement vastgesteld in zitting van 28 januari 2019.

    'Mondelinge vraag' die als gevolg van de digitale zitting naar aanleiding van de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID 19 te beperken, schriftelijk wordt beantwoord.


    Het coronavirus heeft ook Vlaanderen in alle hevigheid bereikt. Drastische maatregelen werden genomen om de verspreiding van het virus te beperken en om de volksgezondheid veilig te stellen. Dat is de absolute prioriteit. De strikte, maar absoluut nodige, maatregelen hebben zware gevolgen voor het dagelijkse leven van burgers, verenigingen en ondernemers. Daarom willen we samenwerken om de sociale en economische gevolgen van die maatregelen te beperken.  

    De Vlaamse  en federale regering hebben reeds stappen gezet om negatieve gevolgen op te vangen voor ondernemers. Zo is er bv. de hinderpremie van 4.000 euro voor zaken die helemaal moeten sluiten, de maatregelen inzake tijdelijke werkloosheid en het steunfonds van 5 miljoen euro voor jeugd en sociaal toerisme. Ook in onze gemeente ondergaan onze inwoners, verenigingen en ondernemers de gevolgen van de coronacrisis. Gezien de grote inspanning die van iedereen wordt gevraagd om het virus in te dijken, moet ook iedereen die de gevolgen van de genomen maatregelen draagt evenzeer kunnen rekenen op de solidariteit van onze gemeenschap.

    Daarom stelt onze fractie voor dat de gemeente onze inwoners, verenigingen en ondernemers verder steunt in deze moeilijke tijden. Naast de reeds genomen maatregelen en up to date communicatie van de gemeente, denken we constructief mee aan verdere oplossingen en geven we graag de volgende suggesties mee die ook in andere Vlaamse steden en gemeenten hun ingang hebben gevonden:

    Vraag 1

    Publiceer een lijst van alle handelaars die overgeschakeld zijn op e-commerce, afhaal- en thuisbezorging op de gemeentelijke website. Verschillende zaken en horeca schakelen noodgedwongen over van klassieke bediening naar e-commerce, afhaal- en/of thuisbezorgingsdienst. Zet een lijst van die zaken die zo’n alternatief organiseren in de kijker door ze gecentraliseerd op de gemeentelijke website te plaatsen.

    Antwoord

    Er is sinds 18 maart 2020 op de website van Wingene een portaal aangemaakt voor ondernemers. Op dit portaal bundelen we alle actuele informatie waarover we beschikken en die voor de ondernemer relevant is. We volgen vanuit de gemeente de situatie op de voet en vullen aan waar nodig.

    Het portaal voor ondernemers bestaat uit verschillende tegels: (1) dwingende maatregelen volgens het Ministerieel Besluit van 18 maart 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID - 19 te beperken; (2) regels per sector (op de algemene aanvullingen), (3) compenserende maatregelen op federaal, Vlaams en lokaal niveau, (4) gemeentelijke ondersteuningsmaatregelen (informatie, promotie en lokale fiscaliteit), (5) informatie voor land- en tuinbouwers, (6) tips voor ondernemers en (7) contactpunt voor ondernemers.

    Er zijn 3 nieuwsbrieven verstuurd naar ondernemers: één op 18 maart, één op 20 maart en één op 27 maart. In de tweede nieuwsbrief werd héél specifiek gefocust op promotie van initiatieven van horeca- en handelszaken. Heel wat ondernemers zijn intussen op zoek naar creatieve oplossingen om hun dienstverlening naar de klanten op een alternatieve manier in te vullen: zowel horeca- als handelszaken kijken om aan huis te leveren, een afhaalservice organiseren of te werken op bestelling.

    We deden een oproep aan alle handelaars en ondernemers om alle initiatieven door te geven, zodat we een overzicht kunnen maken op onze website en zo de aangeboden diensten kunnen promoten bij onze inwoners. Bij de laatste update van 27 maart (7u) bevat de website al 55 geregistreerde horeca- of handelszaken. Ook hoevewinkels en korte keten initiatieven horen hierbij.

    Vraag 2

    Naast de automatische annulering van de reserveringskosten voor erkende verenigingen voor het gebruik van de gemeentelijke infrastructuur, kan de gemeente een ‘verenigingenfonds’ opzetten. Dat fonds kan een deel van de (bewezen) gemaakte kosten terugbetalen aan alle erkende verenigingen die activiteiten hebben moeten annuleren tijdens de volledige (nog onbepaalde) duur van de crisis, tot een maximumbedrag van 150 euro per activiteit.

    Antwoord:

    De annulering van een evenement omwille van het coronavirus is een geval van overmacht. Een eerste stap is nakijken wie welke kosten gemaakt heeft en welke kosten zich nog kunnen voordoen. De kosten van elke partij zijn in principe voor haar rekening. De gemeente heeft alle reservaties van verenigingen kosteloos geannuleerd.

    Vraag 3

    De gemeente kan, in analogie met andere steden/gemeenten, een extra bijdrage geven aan de getroffen ondernemers bovenop de Vlaamse hinderpremie. Daarnaast kan de gemeente de getroffen ondernemers wat extra financiële ademruimte geven en handelaars vrijstellen van bepaalde belastingen, zoals bv. de standgelden voor marktkramers.

    Antwoord:

    Algemeen is het zo dat gemeente Wingene geen specifieke bedrijfsbelastingen heft (terrassen, reclamedrukwerk, toeristentaks), met uitzondering van de belasting voor nachtwinkels.

    Voor de markten is er een gemeentebelasting voor het gebruik van het openbaar domein. Er wordt een opschorting van betaling voorzien voor de periode van één kwartaal.

    Lopende innames openbaar domein worden kosteloos verlengd.

    De inning van de milieubelasting wordt uitgesteld.

    Vraag 4

    Het invoeren van een handelaarsbon/horecabon voor ná de crisis, door de gemeente of in samenwerking met UNIZO. Alle inwoners ontvangen een bon die ze na afloop van de crisis kunnen gebruiken bij elke handelaar/horecazaak in de gemeente. Op deze manier worden de inwoners aangezet om snel terug op café en restaurant en naar de handelszaak te gaan eenmaal de pandemie achter de rug is. Een duwtje in de rug van een zeer zwaar getroffen sector. Een alternatief kan zijn om een systeem van waardebonnen op te zetten waarbij de gemeente een bepaald percentage bijlegt.

    Antwoord

    Het college van burgemeester en schepenen blijft lokale economie ondersteunen in samenspraak met Unizo en de lokale handelaars.

    Vraag 5

    Naast de gemeentelijke infolijn ook een ‘babbellijn’ of ‘e-maillijn’ opzetten. Vele mensen, vooral ouderen, raken in deze tijden sociaal geïsoleerd en ervaren een diep gevoel van eenzaamheid. Daarnaast voelen ze zich vaak neerslachtig door het vele negatieve nieuws. Voor deze mensen kan een babbeltje of e-mail wonderen doen. Om het sociaal isolement te doorbreken kan zo’n ‘babbellijn’ of ‘e-maillijn’ opgezet worden die wordt bemand door vrijwilligers die zich aanmelden.

    Antwoord

    Om tegemoet te komen aan de bewoners die niet over digitale infokanalen beschikken en om de solidariteit in onze gemeente een handje te helpen, werd een bewonersbrief vanaf 15 maart in de gemeente verdeeld (in alle bussen). De infolijn corona werd met ingang van 13 maart geopend voor vragen en bezorgdheden van inwoners.

    Er werd ook op donderdag 12 maart een facebookpagina aangemaakt ‘Samen erdoor (Corona) Wingene Zwevezele’ opgericht en werden al heel wat inwoners uit de nood geholpen en vele inwoners boden ook spontaan hun hulp aan door een briefje in de bus van hun buren te steken. De solidariteit in de gemeente Wingene kwam tijdens de coronacrisis razendsnel op gang.

    Met ingang van 21 maart werd een gloednieuw hulpplatform gelanceerd. Om de vele vrijwilligers en inwoners met hulpvragen goed te ondersteunen tijdens deze moeilijke periode. Tijdens deze coronacrisis wil de gemeente graag een extra tandje bijsteken en daarom richt ze het hulpplatform ‘Warm Wingene’ op.  Vrijwilligers kunnen zich via het platform ‘Warm Wingene’ registreren, vervolgens worden ze door een coördinator van de gemeente gekoppeld aan een hulpvraag. De gemeente zorgt voor de juiste match.

    Naast het coördineren van de hulpvragen en het inzetten van vrijwilligers, werden alle alleenwonende 80-plussers in de gemeente ook opgebeld. De zorgvrijwilligers die hen normaal thuis regelmatig een bezoekje brengen, nemen deze taak op zich. Nu bijna al het andere sociaal contact weggevallen is, kan een babbeltje erg deugd doen en het is bovendien ook het perfecte middel om eenzaamheid zoveel mogelijk tegen te gaan. Tegelijkertijd polsen de vrijwilligers naar eventuele noden.

    Uit dankbaarheid voor de duizenden mensen die zich dag in dag uit inzetten in de strijd tegen het coronavirus, op welke manier dan ook, werd een kleurplaat opgemaakt met de vraag die in te kleuren en op te hangen in het straatbeeld.


Publicaties

Agenda
Bijkomende agenda
Besluitenlijst
Notulen