De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de leden van de OCMW-raad. Zij kunnen er vanaf acht dagen voor de zitting kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de leden van de OCMW-raad. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. De raadsleden kunnen er vanaf acht dagen voor de zitting kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Elk lid van de OCMW-raad heeft het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de OCMW-raad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur ondertekend.
- verslag OCMW-raad van maandag 27 september 2021
Enig artikel
De OCMW-raad keurt het verslag van de zitting van maandag 27 september 2021 goed.
Door de federale crisisfase die afgekondigd werd ter beheersing van de coronapandemie hebben de gemeente- en OCMW-raden vaak al veel ervaring met digitaal en/of hybride vergaderen. Door een wijziging aan het decreet over het lokaal bestuur (Decreet van 16 juli 2021 tot wijziging van diverse decreten, wat betreft versterking van de lokale democratie) mogen de raden beslissen om digitaal en/of hybride te vergaderen los van de coronapandemie. Het is immers niet de bedoeling dat dit blijvend wordt geregeld met een burgemeesterbesluit. Daarvoor moet de raad dan wel het huishoudelijk reglement aanpassen.
Er is gekozen voor een addendum in plaats van het model zelf aan te passen.
Om verwarring te vermijden is het belangrijk duidelijk het onderscheid te maken tussen digitaal en hybride vergaderen.
1. Addendum huishoudelijk reglement raad voor maatschappelijk welzijn
Dit addendum legt de bepalingen, de (uitzonderlijke) omstandigheden en de wijze waarop digitaal en/of hybride vergadering kan plaatsvinden vast.
Als lokaal bestuur moeten we goed nadenken over de omstandigheden en de wijze waarop digitaal en/of hybride kan worden vergaderd. Dit betekent dat we zelf moeten bepalen wat “uitzonderlijke omstandigheden” zijn op basis waarvan een digitale en/of hybride vergadering kan plaatsvinden. Maar daarnaast zijn er ook afspraken en bijzondere voorwaarden op technisch vlak (gebruik eNotulen, stemmodules, …), en op het vlak van vergaderafspraken (spreektijd, rol voorzitter, neutrale achtergrond op het scherm, …).
2. Basistekst huishoudelijk reglement raad voor maatschappelijk welzijn
Aan de basistekst worden kleine wijzigingen aangebracht omwille van onduidelijkheid of opgedane ervaringen. Dit geldt voor de artikelen 17, 26, 29, 30, 34, 57, 59 en 60.
- Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- Decreet van 16 juli 2021 tot wijziging van diverse decreten, wat betreft versterking van de lokale democratie, in het bijzonder art. 20 DLB en art. 54
- het huishoudelijk reglement van de OCMW-raad, vastgesteld bij besluit van 28 januari 2019
/
- ontwerpversie addendum huishoudelijk reglement raad voor maatschappelijk welzijn
- huishoudelijk reglement raad voor maatschappelijk welzijn: aanpassingen
Conform artikel 14 van het huishoudelijk reglement dient fractie N-VA deze amendementen in op de basistekst van het huishoudelijk reglement van de OCMW-raad dat is toegevoegd aan dit agendapunt:
Betreft Art. 14.
Originele versie in de basistekst mét het voorstel van aanpassing van vast bureau:
Art. 14. OCMW-raadsleden en het vast bureau kunnen te allen tijde amendementen indienen.
Een amendement is een voorstel om de tekst van het voorstel van beslissing te wijzigen.Een amendement wordt via e-mail overgemaakt aan de algemeen directeur en derhalve onmiddellijk aan het betreffende voorstel van beslissing gekoppeld in eNotulen.
De amendementen worden voor zoveel als mogelijk ingediend ten laatste op de dag van de aanvang van de vergadering, vóór 9.00 uur.
Amendement N-VA:
Art. 14. OCMW-raadsleden en het vast bureau kunnen te allen tijde amendementen indienen.
Een amendement is een voorstel om de tekst van het voorstel van beslissing te wijzigen. Een amendement wordt via e-mail overgemaakt aan de algemeen directeur en derhalve onmiddellijk aan het betreffende voorstel van beslissing gekoppeld in eNotulen.
De amendementen worden voor zoveel als mogelijk ingediend ten laatste op de dag van de aanvang van de vergadering, vóór 9.00 uur zo tijdig mogelijk ingediend maar mogen ten allen tijde worden ingediend, ook tijdens de vergadering.
Motivering:
Amendementen tijdig indienen, idealiter ten laatste voor 9u op de dag van de dag van de vergadering, blijft de regel. Indien er tijdens de bespreking van een agendapunt zou blijken dat er een amendement nodig is, moet die mogelijkheid worden voorzien in het huishoudelijk reglement. Hierdoor kan een amendement worden ingediend indien er tijdens bespreking van het agendapunt relevante informatie naar boven komt OF een compromisamendement kan worden bereikt.
--
Fractie N-VA fractie trekt ter zitting zijn amendement in op art. 14.
De fractie CD&V dient ter zitting een amendement in en stelt voor om art. 14 te behouden zoals oorspronkelijk voorzien in het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, vastgesteld bij besluit van 28 januari 2019.
Art. 14 luidt dan:
OCMW-raadsleden en het vast bureau kunnen te allen tijde amendementen indienen. Een amendement is een voorstel om de tekst van het voorstel van beslissing te wijzigen.
Een amendement wordt via e-mail overgemaakt aan de algemeen directeur en derhalve onmiddellijk aan het betreffende voorstel van beslissing gekoppeld in eNotulen. De amendementen worden voor zoveel als mogelijk ingediend ten laatste op de dag van de aanvang van de vergadering, vóór 9.00 uur.
Stemming over het amendement door fractie CD&V over het behoud van artikel 14 zoals oorspronkelijk voorzien in het huishoudelijk reglement van de OCMW-raad, vastgesteld bij besluit van 28 januari 2019:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
--
Betreft Art. 27.
Originele versie in de basistekst mét het voorstel van aanpassing van het vast bureau:
Art. 27. De OCMW-raadsleden hebben het recht aan het vast bureau mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Daarvoor is geen toegelicht voorstel van beslissing nodig. Zij stellen geen schriftelijke vragen rechtstreeks aan het personeel, maar sturen die naar de algemeen directeur.
Volgende vragen zijn niet ontvankelijk:
Na ontvangst van de vraag, oordeelt de voorzitter van de raad over de ontvankelijkheid ervan. Wordt de vraag onontvankelijk verklaard, dan wordt het raadslid hiervan onverwijld per e-mail door de algemeen directeur op de hoogte gebracht met vermelding van de motivering.
In geval van (quasi) identieke vragen ingediend door twee of meer raadsleden, komt het raadslid dat eerst heeft ingediend, het eerst aan het woord en zo verder volgens volgorde van ontvangst.
Mondelinge vragen stellen over aangelegenheden van het OCMW, die niet op de agenda van de OCMW-raad staan worden door het raadslid zelf via-email bezorgd aan de algemeen directeur. Zij worden ingediend uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering en worden op de agenda van de OCMW-raad geplaatst in volgorde van ontvangst (art. 31 DLB, volgens art. 74 DLB).
Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord.
Amendement N-VA, toevoeging:
In afwijking van voorgaande bepaling inzake mondelinge vragen kunnen de OCMW-raadsleden nog tot uiterlijk 09u00 van de dag van de OCMW-raad actuele vragen indienen. Dit zijn korte vragen over een zeer actuele aangelegenheid waarover niet tijdig een mondelinge vraag kon worden ingediend. Actuele vragen moeten voldoende gepreciseerd zijn om het vast bureau toe te laten snel een kort antwoord voor te bereiden. Een actuele vraag wordt via mail ingediend bij de algemeen directeur die ze overmaakt aan de voorzitter van de OCMW-raad. De voorzitter kijkt na of de vraag voldoet aan de voorwaarden om als actuele vraag ontvankelijk te worden verklaard. Zo ja, worden de OCMW-raadsleden via e-mail en Enotulen van de actuele vraag in kennis gesteld. Zo niet, wordt de vraag geweerd als actuele vraag. De vraagsteller kan de vraag dan eventueel nog indienen als mondelinge vraag op een latere raadszitting of als een schriftelijke vraag.
Motivering:
Mondelinge vragen moeten uiterlijk worden ingediend vijf dagen vóór de vergadering van de OCMW-raad en worden op de agenda van de OCMW-raad geplaatst in volgorde van ontvangst. Indien – bij uitzondering – er nog een zeer actuele aangelegenheid gebeurt waarover niet tijdig een mondelinge vraag kon worden ingediend, moet de mogelijkheid worden voorzien in het huishoudelijk reglement om hierover een korte vraag te stellen. Actuele vragen zijn korte vragen over een zeer actuele aangelegenheid waarover niet tijdig een mondelinge vraag kon worden ingediend en die ook maar een kort antwoord vanwege het vast bureau behelzen, zonder uitgebreide opzoekingen of aftoetsingen.
Stemming over het amendement van fractie N-VA betreffende artikel 27:
Verworpen met 6 stemmen voor (Fabienne Allaert, Martine Devisscher, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert), 16 stemmen tegen (Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Sandra Quintyn, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier)
--
Betreft Art. 70.
Originele versie:
Art. 70. De OCMW-raadsleden, met uitzondering van de leden van het vast bureau, ontvangen een presentiegeld voor hun aanwezigheid in de in art. 69 vernoemde vergaderingen.
Het presentiegeld wordt bepaald volgens de aanwezigheid, die vastgelegd wordt door middel van digitale aanwezigheidsregistratie met badge.
Amendement N-VA:
Art. 70. De OCMW-raadsleden, met uitzondering van de leden van het vast bureau, ontvangen een presentiegeld voor hun aanwezigheid in de in art. 69 vernoemde vergaderingen.
Het presentiegeld wordt bepaald volgens de aanwezigheid, die vastgelegd wordt door middel van digitale aanwezigheidsregistratie met badge die genoteerd wordt door de secretaris bij aanvang van de OCMW-raad.
Motivering:
In de voorgestelde wijziging van Art.32. in de basistekst wordt deze passage geschrapt:
Bij het plaatsnemen in de gemeenteraadszaal loggen de raadsleden in met hun badge. Telkens wanneer de raadsleden de gemeenteraadszaal verlaten, loggen zij uit door het verwijderen van de badge. Het quorum wordt berekend op basis van deze elektronische gegevens. De secretaris noteert bij aanvang van de OCMW-raad de aanwezigheden. Telkens wanneer de raadsleden de raadszaal verlaten, wordt dit door de secretaris genotuleerd. Het quorum wordt berekend op basis van deze gegevens. Logischerwijs zou de vermelding van de badge in Art. 70. ook moeten worden geschrapt en vervangen.
Stemming over het amendement van fractie N-VA betreffende artikel 70:
Goedgekeurd met 21 stemmen voor (Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Tom Braet, Hendrik Verkest, Katrien Delodder, Fabienne Allaert, Sandra Quintyn, Martine Devisscher, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert), 1 stem tegen (Willy Vermeersch)
--
Conform artikel 14 van het huishoudelijk reglement dient fractie N-VA deze amendementen in op het addendum van het huishoudelijk reglement van de OCMW-raad dat is toegevoegd aan dit agendapunt:
Betreft Art.9.
Originele versie in het addendum:
Art.9.
Amendement N-VA, toevoeging:
De 'fractievoorzitters' en/of raadsleden die computer- en netwerkproblemen hebben, krijgen bij wijze van absolute uitzondering de mogelijkheid om naar het gemeentehuis te komen om van daaruit deel te nemen aan de digitale vergadering.
Motivering:
Bij de vorige zittingen, die werden geregeld via politiebesluit van de burgemeester, stond deze bepaling ook in het politiebesluit. Wij zijn voorstander om deze bepaling ook in het nieuwe addendum te voorzien wegens praktische redenen.
Stemming over het amendement van fractie N-VA betreffende artikel 9:
Verworpen met 6 stemmen voor (Fabienne Allaert, Martine Devisscher, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert), 16 stemmen tegen (Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Sandra Quintyn, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier)
Stemming over het agendapunt:
Goedgekeurd met 16 stemmen voor (Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Sandra Quintyn, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier), 6 onthoudingen (Fabienne Allaert, Martine Devisscher, Pieter-Jan Verhoye, Kobe Vandeweghe, Marie-Christine Vandendriessche, Maxim Lybaert)
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de wijziging van het huishoudelijk reglement voor de raad voor maatschappelijk welzijn vast zoals opgenomen in bijlage, die integraal deel uitmaakt van dit besluit.
Artikel 2
De raad voor maatschappelijk welzijn voegt een addendum toe aan het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn zoals opgenomen in bijlage, die integraal deel uitmaakt van dit besluit.
Artikel 3
Dit besluit treedt in werking op 1 december 2021.
Ik verwijs naar mijn eerder gestelde mondelinge vragen op de gemeenteraden van 31/08/2020 – 18/2/2021 en 26/4/2021 en stel aanvullend graag volgende vragen:
1) De nieuwe huurcontracten met IZI WONEN als verhuurder zijn ondertussen opgemaakt neem ik aan. Zijn de nieuwe huurprijzen na toepassing van de sociale huurberekening lager dan de vorige huurprijzen?
2) Het onderhoud van de gemeenschappelijke tuinen zal verder door de gemeente gebeuren. De specifieke modaliteiten dienden nog te worden bepaald (GR 26/4/21). Is hier reeds duidelijkheid? Welk bedrag zal elke huurder maandelijks betalen?
3) Er werd een voorstel uitgewerkt i.v.m. de zorg en begeleiding door Amphora. Er waren 3 opties: instapformule (€30) - standaardformule (€50) en full package (€75). Hoeveel bewoners gingen in op dit voorstel en hoeveel tekenden in op resp. de instapformule, de standaardformule en de full package formule?
Raadslid Devisscher licht haar mondelinge vraag toe.
Schepen van Welzijn, Tom Braet, antwoordt als volgt:
"(1) De nieuwe huurcontracten met IZI WONEN als verhuurder zijn ondertussen opgemaakt neem ik aan. Zijn de nieuwe huurprijzen na toepassing van de sociale huurberekening lager dan de vorige huurprijzen?
Gemiddeld komt de huurprijs neer op 233 euro. Dit evenwel zonder kosten (brandverzekering, onderhoudscontract Six, eventueel nog de garage) en nog zonder de getrapte overgang op 3 jaar. Dus 233 euro is de gemiddelde huurprijs waar IZI Wonen naar toe gaat in 3 jaar. De huidige overgangskosten zijn nog niet berekend.
De huidige huurprijs is 17,94 euro/dag. Dit betekent dat dit van maand tot maand verschilt afhankelijk van het aantal dagen per maand). (538,2 euro voor 30 dagen, 556,14 euro voor 31 dagen)
Voor de garage betalen ze tot nu toe 35,81 euro/maand. Dit is een vaste prijs.
De eerste twee weken van december krijgen de bewoners bezoek van Izi Wonen en een maatschappelijk werker van de gemeente Wingene.
(2) Het onderhoud van de gemeenschappelijke tuinen zal verder door de gemeente gebeuren. De specifieke modaliteiten dienden nog te worden bepaald (GR 26/4/21). Is hier reeds duidelijkheid? Welk bedrag zal elke huurder maandelijks betalen?
Er worden geen kosten aangerekend voor het groenonderhoud. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende sociale woonprojecten.
(3) Er werd een voorstel uitgewerkt ivm de zorg en begeleiding door Amphora. Er waren 3 opties: instapformule (30 euro) - standaardformule (50 euro) en full package (75 euro). Hoeveel bewoners gingen in op dit voorstel en hoeveel tekenden in op resp. de instapformule, de standaardformule en de full package formule?
Tot op heden staan er 5 woningen leeg, 18 bewoners kiezen voor instapformule aan 30 euro per maand en 7 bewoners kiezen er voor geen noodoproepsysteem te gebruiken. Geen enkele bewoner nam een optie op een ander pakket wegens geen nood aan en te duur."
- het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld in zitting van 28 januari 2019, artikel 29
Uit een rapport uit 2020 van Caritas Vlaanderen blijkt dat 12% van de meisjes tussen 12 en 25 jaar wel eens te weinig geld heeft om hygiëneproducten zoals maandverband, tampons enz… te kopen. In deze situatie spreken we van menstruatie-armoede.
Caritas Vlaanderen publiceerde daarom een onderzoek uitgevoerd bij 2608 meisjes tussen 12 jaar en 25 jaar oud.
Uit die bevraging van Caritas Vlaanderen blijkt dat 12% van de ondervraagde meisjes tussen 12 jaar en 25 jaar aangeeft soms geen geld te hebben om menstruatieproducten te kopen. Wanneer het gaat over meisjes die al in armoede leven, gaat het om bijna 45%.
Ongeveer 11% van de Vlaamse meisjes leende al eens menstruatieproducten omdat ze er zelf geen geld voor had.
5% onder hen heeft al eens school gemist omdat ze geen menstruatie-producten had, bij meisjes in armoede loopt dit op tot 15% en 4% schrapt al eens vrijetijdsplannen.
Caritas formuleerde daarom een aantal beleidsadviezen, en natuurlijk zal een groot deel daarvan op bovenlokaal vlak gebeuren, maar toch kunnen we lokaal ons steentje bijdragen.
Ter info : het volledige Caritas Rapport “Dubbel Taboe – Menstruatie-armoede in Vlaanderen” is terug te vinden op : https://caritasvlaanderen.be/nl/services/menstruatie-armoede-vlaanderen
- OCMW’s hebben een directe lijn met vele burgers die in armoede leven. Als overheid kan men via die weg budget ter beschikking stellen zodat mensen in armoede een maandelijks extra budget krijgen voor de aankoop van menstruatieproducten. Zo kan men maandelijks per kind tussen 12 en 18 jaar in het gezin een extra budget van € 10 per kind ter beschikking stellen.
Daarom beslist het gemeentebestuur om het OCMW meer financiële middelen te geven om menstruatie-armoede structureel te bestrijden.
- Het gemeentebestuur neemt de regierol op zich om menstruatie-armoede op lokaal niveau te bestrijden. Het gemeentebestuur organiseert één of meerdere inzamelpunten waar ongebruikte hygiëneproducten gedeponeerd kunnen worden. Die worden daarna verdeeld onder de mensen die er nood aan hebben, via samenwerking met de welzijnsorganisatie(s), brugfiguren, vrouwenbewegingen (bvb. Femma, VIVA SVV) enz… Een inzamelpunt kan gevestigd worden in een handelszaak, op een openbare plaats zoals de bib, het zwembad, de sporthal, het gemeentehuis enz…
De fractie Burgerbelangen vraagt de stemming over dit agendapunt.
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- extra agendapunt fractie Burgerbelangen 'Menstruatie-armoede'
Verworpen met 4 stemmen voor (Fabienne Allaert, Martine Devisscher, Kobe Vandeweghe, Maxim Lybaert), 16 stemmen tegen (Lieven Huys, Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Tom Braet, Hendrik Verkest, Willy Vermeersch, Katrien Delodder, Sandra Quintyn, Stijn Van Maele, Sandra Ketels, Nick Schotte, Rinus Degroote, Jolenta Bogaert, Stefaan Verhelle, Camille Mortier), 2 onthoudingen (Pieter-Jan Verhoye, Marie-Christine Vandendriessche)
Enig artikel
Het gemeentebestuur neemt de regierol op zich om menstruatie-armoede op lokaal niveau te bestrijden. Het gemeentebestuur organiseert één of meerdere inzamelpunten waar ongebruikte hygiëneproducten gedeponeerd kunnen worden. Die worden daarna verdeeld onder de mensen die er nood aan hebben, via samenwerking met de welzijnsorganisatie(s), brugfiguren, vrouwenbewegingen (bvb. Femma, VIVA SVV) enz… Een inzamelpunt kan gevestigd worden in een handelszaak, op een openbare plaats zoals de bib, het zwembad, de sporthal, het gemeentehuis enz…
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Jurgen Mestdagh
Algemeen directeur
Hendrik Verkest
Raadslid