Terug
Gepubliceerd op 30/05/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 27/05/2024 - 15:30

Algemeen gemeentelijk retributiereglement 2024 vanaf 1 juni 2024 - vaststelling

Aanwezig: Lieven Huys, Burgemeester
Hedwig Kerckhove, Brecht Warnez, Ann Mesure, Jens Danneels, Schepenen
Tom Braet, Voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst
Jurgen Mestdagh, Algemeen directeur

Aanleiding en voorgeschiedenis

De gemeenteraad heeft op 16 december 2019 machtiging verleend aan het college van burgemeester en schepenen om retributies en de voorwaarden ervan vast te stellen. Op 18 december 2023 werd deze machtiging uitgebreid voor de retributie op het parkeren in blauwe zone.

De retributies zijn gebundeld in een algemeen gemeentelijk retributiereglement, laatst vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen op 27 december 2023, met ingang vanaf 1 januari 2024. Door een tariefwijzigingen is een nieuwe vaststelling van het algemeen retributiereglement noodzakelijk.

De wijziging is in geel aangeduid op het reglement in bijlage en betreft de retributie op het voeren van een conformiteitsonderzoek in plaats van op het afleveren van een conformiteitsattest.

Feiten, context en argumentatie

Het reglement vestigt een retributie op volgende prestaties:

  • Algemene, dienstoverschrijdende prestaties, waaronder fotokopieën, verzendkosten, prestaties voor derden, gebruik van signalisatieborden door particulieren en de opslag van goederen.
  • Prestaties voor publieks- en burgerzaken, waaronder concessies voor begraafplaatsen, ontgravingen, identiteitskaarten, vreemdelingenkaarten, internationale reispassen, rijbewijzen en huwelijken.
  • Prestaties voor milieu en klimaat, waaronder afvalzakken, composteren, recyclagepark, een badge voor het oppompen van water uit gemeentelijke waterbuffers, het weghalen en verwijderen van afvalstoffen, gestort of achtergelaten op daartoe niet voorziene plaatsen en de opvang van verloren, loslopende of verwaarloosde dieren.
  • Prestaties voor omgevingsvergunningen.
  • Prestaties voor wonen, waaronder conformiteitsonderzoeken.
  • Prestaties voor mobiliteit.
  • Prestaties voor ondernemen, waaronder de organisatie voor de wekelijkse markten, ambulante handel buiten marktdagen en verkooppunten in een niet vergund gebouw die geen deel uitmaken van het marktgebeuren.
  • Prestaties inzake vrijetijdsbeleving, waaronder de organisatie van kermisactiviteiten, circussen en dergelijke op openbare kermissen, de werking van de bibliotheek, het gebruik van socio-culturele infrastructuur en het uitlenen van feestmateriaal.
  • Prestaties voor de activiteiten van de jeugdwerking.

De retributie is telkens verschuldigd door de gebruiker van de dienst. De inning gebeurt contant of via factuur, en dit in functie van de praktische mogelijkheden.

Motivering van de invoering van een vergoeding voor een conformiteitsonderzoek in plaats van het afleveren van een conformiteitsattest:

Door de invoering van het Vlaamse huurdecreet heeft het conformiteitsattest aan belang gewonnen. Aangezien dit een bijkomende administratie met zich meebrengt voor de gemeente is het aangewezen een vergoeding aan te rekenen voor de uitgevoerde conformiteitsonderzoeken.

De Vlaamse regering trekt in haar besluit van 8 december 2023 het maximale bedrag dat de gemeente mag aanrekenen voor het uitvoeren van conformiteitsonderzoeken op tot de werkelijke kostprijs, met een maximum van 200 euro.

De vergoeding wordt gevraagd per onderzochte woning en dus per opgemaakt technisch verslag. Voor een kamerwoning is dit dus een vergoeding per kamer. De gemeente mag geen vergoeding aanrekenen voor het eerste conformiteitsonderzoek in het kader van een waarschuwingsprocedure of een procedure tot ongeschiktheids- en onbewoonbaarverklaring. Dit zorgt ervoor dat er

  1. voor bewoners geen financiële drempels worden ingebouwd om woningkwaliteitsproblemen te signaleren en
  2. aan de houders van het zakelijk recht geen onredelijke vergoedingen worden gevraagd.

De houder van het zakelijk recht zal dus enkel een vergoeding moeten betalen bij hercontroles en bij zijn aanvraag tot afgifte van een conformiteitsattest.

Het besluit voorziet 1 juni 2024 als datum van inwerkingtreding. Bestaande gemeentelijke bepalingen over een vergoeding voor het conformiteitsattest blijven tot dan behouden. 

De jaarlijkse indexering van het bedrag voor het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek wordt vooralsnog niet weerhouden. De stuurgroep van IGS Wonen Regio Tielt adviseerde in deze zin omdat de vergoeding van 200 euro wel de reële kosten dekt en dit ook een fikse verhoging betreft van de huidige maximale retributie op de afgifte van het conformiteitsattest.

Vanuit sociaal oogpunt blijft het aangewezen om geen vergoeding aan te rekenen bij aanvragen met het oog op een sociale verhuring, in het kader van het verkrijgen of behouden van een huursubsidie of huurpremie, alsook in het kader van de proactieve acties binnen de intergemeentelijke samenwerking Wonen Regio Tielt en/of bij het succesvol doorlopen van een waarschuwingsprocedure, mits voldaan is aan de voorwaarden. Het reglement moet dan ook voorzien in deze vrijstelling.

Anderzijds is het logisch dat er in het geval van herhaaldelijke hercontroles een stijgende dossierkost is, wat ook in aanmerking te nemen is bij de bepaling van de totale verschuldigde vergoeding.

Bevoegdheid en juridische grond

- de grondwet, artikel 170, §4, eerste lid

- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 41, tweede lid, 14°

- de omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit

- de gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2019 omtrent de machtiging aan het college voor het vaststellen van retributies en de voorwaarden ervan.

- De vaststelling van het college van burgemeester en schepenen van 27 december 2023 van het gemeentelijk retributiereglement 2024

- het besluit van de Vlaamse Regering van 8 december 2023 tot wijziging van diverse besluiten betreffende het woonbeleid

Financiële gevolgen

De ontvangsten uit retributies zijn opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025.

Bijlagen

- 20221212_DO_algemeen_gemeentelijk_retributiereglement (op te heffen vanaf 01/01/2024)

- 20231227_DO_algemeen_gemeentelijk_retributiereglement (nieuw vanaf 01/01/2024)

- Exceloverzicht met berekening indexaties

Besluit

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen stelt het algemeen gemeentelijk retributiereglement vast. Het nieuwe algemeen gemeentelijk retributiereglement is toepasbaar vanaf 1 juni 2024. De bijlage "algemeen gemeentelijk retributiereglement 2024" maakt integraal deel uit van deze beslissing. 

Artikel 2

Bij niet-betaling kan het college van burgemeester en schepenen overgaan tot de opschorting van de dienst waarvoor de retributie verschuldigd is.

Artikel 3

Bij niet-betaling van betwiste retributies dient de invordering te gebeuren via de burgerlijke rechtspleging.

Artikel 4

Dit reglement vervangt het algemeen retributiereglement van 27 december 2023 en heft het op vanaf 1 juni 2024.