Terug
Gepubliceerd op 27/09/2022

Notulen  Raad van bestuur AGB

ma 27/06/2022 - 19:00 Raadzaal
  • Ondersteuning

    • Bestuursondersteuning

      • Verslag raad van bestuur AGB van maandag 30 mei 2022 - goedkeuring

        Aanleiding en voorgeschiedenis

        De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de leden van de raad van bestuur AGB. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.

        Feiten, context en argumentatie

        De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de leden van de raad van bestuur AGB. Zij nemen er kennis van via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.

        Elk lid van de raad van bestuur AGB heeft het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad van bestuur AGB worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de raad van bestuur AGB en de algemeen directeur ondertekend.

        Bevoegdheid en juridische grond

        - het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur

        - het artikel 21 §2 van de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf

        Bijlagen

        - verslag vorige zitting 30 mei 2022

        Besluit

        Enig artikel

        De raad van bestuur AGB keurt het verslag van de vorige zitting van maandag 30 mei 2022 goed.

         

  • Financieel Beleid

    • Financiën

      • Jaarrekening AGB 2021 - vaststelling

        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Jaarlijks moet de Raad van Bestuur de jaarrekening vaststellen en voor adviesverlening aan de gemeenteraad voorleggen.

        Een ontwerp van de jaarrekening 2021 werd digitaal overgemaakt aan de raadsleden.

        De financieel directeur geeft toelichting ter zitting en rapporteert hierbij over zijn bevoegdheden conform artikel 177 van het decreet lokaal bestuur.

        Feiten, context en argumentatie

        De staat van het financieel evenwicht sluit met een beschikbaar budgettair resultaat (effectieve geldstromen) van 182.721,93 euro en een autofinancieringsmarge van -277.115,12 euro. Het budgettair resultaat van het boekjaar bedraagt -308.037 euro. De negatieve cijfers zijn hoofdzakelijk te wijten aan het vervolg van de coronacrisis, waardoor de verkoopcijfers lager lagen, en bijgevolg ook de ontvangsten uit de bijhorende prijssubsidies vanuit de gemeente. Er waren wel voldoende financiële middelen om dit tekort op te vangen.

        De balans sluit met een totaal van 7.851.172,71 euro wat een stijging is van 734.326,28 euro ten opzichte van 2020. Enerzijds dalen de vaste activa en het nettoactief, omdat er meer afgeschreven werd dan er geïnvesteerd werd. Anderzijds zorgt een renteloze lening door de gemeente aan het AGB, omwille van het vermijden van negatieve rente bij de gemeente, voor een stijging van de bankrekening en de schulden.

        De staat van opbrengsten en kosten sluit met een te bestemmen resultaat van het boekjaar van -634.380,86 euro. Dit verlies zal overgedragen worden naar het volgend boekjaar.

        Voor het jaar 2021 werden door de financieel directeur geen openstaande vorderingen oninbaar geboekt. 

        Er werden in 2021 drie visums afgeleverd en geen geweigerd. Een overzichtslijst is terug te vinden als bijlage.

        Er is één besluit van het directiecomité die ter kennisgeving aan de raad van bestuur voorgelegd moeten worden met toepassing van het reglement houdende de vaststelling van het begrip dagelijks bestuur, waarvan de uitgave minimum 30.000 euro excl. BTW is. Een overzichtslijst is terug te vinden als bijlage.

        Bevoegdheid en juridische grond

        - de wet van 17 juli 1975 op de boekhouding en de jaarrekeningen van de ondernemingen, laatst gewijzigd op 22 april 2012

        - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 243

        - het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus

        - het ministerieel besluit van 14 december 2009, gepubliceerd in het Belgisch staatsblad van 11 januari 2010 dat de oprichting van het AGB Wingene goedkeurt

        - het gemeenteraadsbesluit van 31 augustus 2009 over het oprichten en vaststellen van de statuten van het AGB Wingene, laatst gewijzigd bij gemeenteraadsbesluit van 17 december 2018

        - de beheersovereenkomst tussen gemeente Wingene en het AGB Wingene, laatst gewijzigd bij besluit van gemeenteraad en raad van bestuur AGB van 29 april 2019

        - de beslissing van de raad van bestuur van 28 januari 2019: "Begrip dagelijks bestuur inzake de bevoegdheidsverdeling tussen de raad van bestuur en het directiecomité".

        Bijlagen

        - Jaarrekening 2021 AGB

        - Presentatie financieel directeur

        - Overzicht visums financieel directeur 2021

        - Overzichtslijst met de besluiten van het directiecomité die ter kennisgeving aan de raad van bestuur voorgelegd moeten worden met toepassing van het reglement houdende de vaststelling van het begrip dagelijks bestuur, waarvan de uitgave minimum 30.000 euro excl. BTW is

        Besluit

        Artikel 1

        De raad van bestuur stelt de jaarrekening 2021 vast.

        Artikel 2

        Deze jaarrekening zal voor adviesverlening voorgelegd worden aan de gemeenteraad in zitting van 27 juni 2022.

        Artikel 3

        De raad van bestuur beslist om het te bestemmen resultaat (verlies) over te dragen naar het volgend boekjaar.

        Artikel 4 

        De raad van bestuur neemt kennis van de toelichting en rapportage van de financieel directeur conform artikel 177 van het decreet lokaal bestuur.

      • Verkooptarieven AGB met prijssubsidie - vaststelling

        Aanleiding en voorgeschiedenis

        Het AGB heeft in 2020 en 2021 een verlies opgebouwd van 1.628.789 euro. Dit was vooral te wijten aan minder verkopen omwille van verplichte sluitingen tijdens de corona periode, met daarmee gepaard ook minder prijssubsidies door de gemeente aan het AGB. De gebruikstarieven dienen daarom aangepast te worden om de cash posititie en het resultaat van het AGB te verbeteren.

        Feiten, context en argumentatie

        Het principe van de prijssubsidie blijft behouden. De gemeente komt financieel tussen in het saldo dat ontstaat tussen de gebruikstarieven van het AGB en de geïndexeerde maximumtarieven door middel van een prijssubsidie in de vorm van een derdebetalersregeling.

        Een prijssubsidie kan enkel aangepast worden voor verkopen die nog moeten volgen. Dit kan dus niet met terugwerkende kracht aangepast worden. Om het resultaat van een volledig jaar te beïnvloeden, moeten we dus rekening houden met de resterende looptijd van het lopende jaar.

        We stellen voor om de prijssubsidie op te trekken van 9,25 euro exclusief BTW per verkoop naar 30,00 euro excl. BTW per verkoop, en dit vanaf 1 juli 2022. Over het volledig jaar 2022 hopen we zo ongeveer op een gemiddelde van 20,00 euro excl. BTW per verkoop te komen. Dit is uiteraard afhankelijk van het aantal verkopen dat al werd geregistreerd in de eerste helft van het jaar en het aantal verkopen dat nog zal volgen in de tweede helft van dit jaar.

        Bevoegdheid en juridische grond

        - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        - Het gemeenteraadsbesluit van 31 augustus 2009 houdende oprichten en vaststellen statuten "Autonoom Gemeentebedrijf Wingene", goedgekeurd bij Ministerieel Besluit van 14 december 2009 en gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 11 januari 2010

        - De Beheersovereenkomst van 28 maart 2010 tussen de gemeente Wingene en AGB-Wingene, en de tweede aanvulling en evaluatie van 29 april 2019.

        - Het besluit van de Gemeenteraad en Raad van Bestuur van het AGB Wingene houdende de dienstverleningsovereenkomst van 29 mei 2017 tussen de gemeente Wingene en het AGB-Wingene

        - Het gemeenteraadsbesluit van 25 april 2016 houdende het goedkeuren van de gebruikstarieven sportinfrastructuur, vaststellen maximumtarieven en verlenen prijssubsidie voor particulieren en verenigingen via derde betalersregeling aan AGB Wingene – 1 mei 2016

        - Het besluit Raad van Bestuur AGB van 19 december 2016 houdende 'Reglement gebruikstarieven AGB sportinfrastructuren vanaf 1 januari 2017 - Hervaststellen'

        - Het besluit Raad van Bestuur AGB van 17 december 2018 houdende 'verkooptarieven AGB met prijssubsidie - vaststellen"

        Bijlagen

        - Het gemeenteraadsbesluit van 25 april 2016 houdende het goedkeuren van de gebruikstarieven sportinfrastructuur, vaststellen maximumtarieven en verlenen prijssubsidie voor particulieren en verenigingen via derde betalersregeling aan AGB Wingene – 1 mei 2016

        Besluit

        Enig artikel

        De raad van bestuur bepaalt de verkooptarieven gelijk aan het gemeentelijk maximum zoals bepaald in het gemeenteraadsbesluit van 25 april 2016 en latere aanpassingen, plus 30,00 euro exclusief BTW per verkoop vanaf 1 juli 2022.

Namens Raad van bestuur AGB,

Jurgen Mestdagh
Algemeen directeur

Hendrik Verkest
Bestuurder