Aanleiding en voorgeschiedenis
In navolging van de consultatie en het overleg met WVI met betrekking tot de ruimtelijke planning in de gemeente, werd besloten om tot de herziening van de gemeentelijk stedenbouwkundige verordening autostaanplaatsen over te gaan. Deze opdracht werd door het college bij zitting op 10/05/2021 aan WVI gegund.
De ontwerpverordening werd ter advies voorgelegd aan de Provincie, het Departement Omgeving en de Gecoro. De adviesperiode liep van 2/01/2023 tot en met 31/01/2023.
Over de ontwerpverordening werd een openbaar onderzoek georganiseerd dat liep van 10/04/2023 tot en met 10/05/2023.
De ontheffing van de MER-plicht werd verkregen op 20/02/2023.
Feiten, context en argumentatie
Opmaak gemeentelijke verordening conform Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening
Conform art. 2.3.2 §2 VCRO kan de gemeenteraad stedenbouwkundige verordeningen vaststellen voor de materie omschreven in artikel 2.3.1, in artikel 4.2.5 en in artikel 4.4.1 §3, tweede lid, voor het gehele grondgebied van de gemeente of voor een deel waarvan hij de grenzen bepaalt met naleving van de door de Vlaamse Regering en de provincieraad vastgestelde stedenbouwkundige verordeningen.
Het college van burgemeester en schepenen is belast met het opmaken van gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen en neemt de nodige maatregelen tot opmaak.
Doelstelling opmaak verordening
De gemeentelijk verordening inzake het voorzien van autostaanplaatsen en fietsstaanplaatsen bij woonprojecten wordt opgemaakt ter herziening van de vigerende gemeentelijke verordening autostaanplaatsen. De primaire doelstelling is het bijkomend wegnemen van parkeerdruk op het openbaar domein bij woonprojecten. Daarnaast voorziet de verordening de opname van richtlijnen inzake fietsstaanplaatsen en een verdere nuancering van de (numerieke) normen en afwijkingsbepalingen ten opzichte van de bestaande verordening.
Doorlopen procedure
De ontwerpverordening werd ter advies voorgelegd aan de Provincie, het Departement Omgeving en de Gecoro. De adviesperiode liep van 2/01/2023 tot en met 31/01/2023.
Over de ontwerpverordening werd een openbaar onderzoek georganiseerd dat liep van 10/04/2023 tot en met 10/05/2023.
De ontheffing van de MER-plicht werd verkregen op 20/02/2023.
Bevoegdheid gemeenteraad
De gemeenteraad is bevoegd om de gemeentelijke verordening definitief vast te stellen.
Na de gemeenteraadsbeslissing start een schorsingsperiode van 45 dagen voor de Provincie en het Departement Omgeving.
De verordening wordt van kracht na publicatie in het Belgisch Staatsblad.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet van 22 december 2017 betreffende het lokaal bestuur
- de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), in het bijzonder artikel 2.2.18
Financiële gevolgen
Bijlagen
- herziening verordening autostaanplaatsen en fietsstaanplaatsen
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad stelt de gemeentelijke verordening inzake het voorzien van autostaanplaatsen en fietsstaanplaatsen bij woonprojecten definitief vast.
Artikel 2
De stedenbouwkundige verordening van de gemeente Wingene van 22 december 2014 inzake het voorzien van autostaanplaatsen bij woonprojecten (met algplanid SVO_37018_233_11010_00001) vervalt vanaf de inwerkingtreding van voorliggende verordening.